Translate

Utolsó kommentek

Bemutatkozás

A Combat Gear Blog célja bemutatni milyen kiegészítőkből tevődik össze egy modern hadsereg katonáinak személyi felszerelése, továbbá szeretne a laikusok, érdeklődők, hivatásosok és szerződésesek, milsimesek, airsoftosok, paintballosok és természetjárók számára egy érdekes oldalt összeállítani leírásokkal és fotókkal.

Ne felejtsd el elmenteni az oldalt a kedvenceid közé! (CTRL+D)

Kapcsolat

combatgearbloghu [kukac] gmail.com

Hazai

HONVÉDSÉG


2000M gyakorló ruha
2003M (2004M) sivatagi gyakorló nadrág
2003M (2004M) sivatagi gyakorló zubbony
2003M (2004M) sivatagi kalap
2007M esővédő
2008M esővédő
2008M Moduláris Málhamellény
2008M Moduláris Málhamellény (módosított)
2008M polár pulóver (kabát bélés)
2010M Gyakorló ruházat
2015M Gyakorló kalap
2015M Gyakorló nadrág
2015M Gyakorló sapka
2015M Gyakorló zubbony
90M gyakorló ruházat
90M gyakorló sapka
90M gyalogsági mikádó
93M esővédő kabát
93M gázálarc
93M pulóver
93 M ejtőernyős téli zubbony
Alto málhamellény
Alto vesezsák
Gyakorló póló
Gefechtshelm Schuberth
Haix Nepal Pro
Haix P6
Honvédségi málha öv
Horvát málhamellény
KECS (1.rész)
KECS (2.rész)
Mit rejt a felderítő mellénye
Mit rejt a felderítő mellénye 2.rész
Mit rejt egy magyar katona mellénye
Rabintex A10
RBR MACH 3
Rs 4/4
"Technikai póló"
TMK "drop pouch"
TMK Ak tártartó zseb
TMK felkarvédő
TMK M4/M16 tártartó zseb
TMK repeszmellény
TMK sörét tartó zseb

1949 M Esőgallér
1951 M Álcázó kezeslábas
1951 M Álcázó kezeslábas (őszi)
1951 M Álcázó kezeslábas (téli)
1965 M ejtőernyős bakancs
1982 M repülő-szerelő esővédő öltöny
82M kezeslábas
82M összhaderőnemi védőkészlet
87M harci gyakorló ruházat
1987M ejtőernyős hátizsák
Egységes sebkötöző csomag
Határőr/munkásőr kezeslábas
Honvédségi egyenruha tervezet
Hurrikán bocskai
Hurrikán trópusi öltözék
PA 63 bőr fegyvertok
Pakisztáni bocskai
Rába mintás sisakhuzat
Tártáska
Terepszínű málhamellény
Zöld sisakhuzat

RENDŐRSÉG


10M ERGY bakancs
10M ERGY gyakorló nadrág
10M ERGY gyakorló zubbony
10M ERGY téli kabát
12M e r taktikai öv készlet
2006-os rendőrségi bevetési bakancs
2015M ERGY bakancs
Acélbetétes tonfa
Police Medic Vizsga
Blackhawk H harness
CPE Protektoros kesztyű
CPE Riot Equipment in front testpáncélok
CPE TAC SF Omega
Gyakorló poló
Készenléti rendőrség köznapi és ünnepi teniszing
Könnyített bevetési bakancs
Nowar P9RC szolgálati fegyvertok és tártartó
Nowar testpáncél
Mag-lite
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak (modernizált változat)
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak
MSA sisak gázálarc
Rendőrjárőr felszerelése
Rendőrségi bevetésis sisak 2006-ból
PA 63 tok
Pilotka
Police Medic
Schelli kft. zsanéros bilincs
Tonfák a készenléti rendőrségnél
Tűztámogatók

TŰZOLTÓSÁG

AGA spiromatic 316 légző
Budavári Tűzoltó Őrs
Bristol bevetési kabát
Bristol bevetési nadrág
Drager PSS 100, Panorama Nova
Gallet F1SA
Haix Fire Flash
Haix Florian Pro
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentő gépjármű (1)
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentőgépjármű (2)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (1)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (2)
Streamlight survivor és survivor led
Tűzoltó balta
Vektor 10 tűzoltó bevetési ruházat

ORSZÁGOS MENTŐSZOLGÁLAT

Crafter sztori
Moduláris mentéstechnikai ruházat
Tömeges Baleseti Egység

NAV

Egyéni elsősegély zseb
Egyénile összeállított Medic zsák
Fényvisszaverő mellény
Gyakorló ruházat
HK P30
Taktikai öv
Téli kabát

Címkék

0.45 acp (1) 100 as (1) 10m (1) 1124 (1) 14 (1) 15m (5) 18+ (4) 1940 (1) 1l (1) 1pn58 (1) 2 (2) 200 (1) 2000m (2) 2003m (1) 2004m (1) 2007 (1) 2007m (1) 2008m (4) 2008M (2) 200rds (1) 2010m (1) 2013 (3) 2014 (5) 2015 (6) 2015M (7) 2016 (3) 2017 (2) 2018 (1) 3 day pack (2) 40mm (4) 5.11 (5) 511 (1) 550st (1) 68w (1) 6b5 (2) 74 (1) 90 (1) 90m (3) 93m (3) 93m gázálarc (1) 95m (1) 96M (1) 9mm (1) 9x19 (1) accident (1) ach (6) acs (1) acu (23) adapter (1) adidas (1) afgán (2) afganisztán (18) afgansiztán (1) afghanistan (33) afrika (2) ag 36 (1) air (2) airborne (8) airsoft (1) air assault (1) ak (5) ak74 (1) ak 74 (2) aláöltöző (2) álcázás (3) alice (6) aljazeera (1) ambulance (3) ambush (2) amerika (4) amerikai (14) ammo (3) amputáció (1) ana (5) angol (15) anp (2) arcfesték (1) arfat (1) armadillo (1) armored (2) armored vest (3) armour (2) army (84) armybox (16) assault (6) assault pack (10) átmeneti (1) atom (1) austria (3) ausztria (2) az egyenlőség nevében (1) a stan (1) backpack (19) bajonett (1) bakancs (26) baleset (2) ballistic (2) ballistic vest (1) ballisztikus (1) bandoleer (2) barett (1) bates (3) baton (1) battle (2) bayonet (1) bdu (5) bear (1) belga (3) belleville (1) belt (13) berezka (2) bergen (3) berghaus (3) betét (2) bevetési (2) bianchi (1) bijan (1) bilincs (1) biológiai (1) biritish (1) black (5) blackhawk (10) blackwater (2) boci (11) bocskai (4) body (1) bodycam (1) body armour (4) bolgár (2) bonnie (1) bonnie hat (2) boonie (2) boots (23) borulás (1) box (1) box magazine (1) brit (28) british (25) brown (9) budapest (1) buffalo (1) bulgaria (2) bulgária (1) bulgarian (1) bullet (4) bulletproof (8) bulletproof vest (4) bullet proof (1) bullet proof vest (2) bundesheer (1) butt (1) BW (1) bw (3) caiman (1) camelback (8) camelbak (8) camo (6) camouflage (4) canteen (4) canteen pouch (1) cap (7) caracal (1) carrier (4) cartel (1) casaulty (1) cat (2) ccct (1) cce (4) cfp (2) cfp 90 (2) checna (1) chemical (6) chest (2) chestrig (12) china (1) chinese (1) cimic (1) ciras (2) civilians (1) coldweather (5) combat (5) combat belt (2) combat gear (2) combat pants (4) combat shirt (12) cops (1) corcoran (1) cordura (11) corps (1) corpsman (1) cougar (1) cover (5) coyote (18) coyote brown (34) coyote tan (7) cqb (3) crafter (1) croat (2) croatia (3) Crye (2) crye (1) csat (2) csecsenföld (3) csehszlovákia (3) csernobil (5) csizma (1) csősál (2) cummerbund (1) custom (1) dach (1) dalmácia (1) dán (2) danish (2) danner (3) daps (1) darktac (9) dcu (5) ddpm (2) defense (1) dél (1) dél afrika (2) democratic (1) derékzsák (1) desert (21) desert dpm (2) desert marpat (2) digital (8) digitális (5) dimanodback (1) docu (3) documentum (2) dokum (1) dokumentumfilm (5) dominator (1) domonkos (1) dpm (19) dprk (1) draeger (1) drager (2) dragic (1) dress (1) drog (1) drog háború (1) drop (3) drug war (1) durashock (1) dzsungel (2) eagle (5) eagle industries (7) eberlestock (1) ecw (1) ecwcs (9) egyenlőség (2) egyenruha (34) egyeruha (1) éjjellátó (3) ejtőernyő (2) ejtőernyős (6) ellátás (2) első (1) elsősegély (3) elsősegély zseb (2) embasy (1) emlékek (1) enabler (1) engine (1) english (1) entrenchment tool (1) eotv (1) erők (2) esk (1) esőkabát (3) esővédő (10) ess (4) észak (2) étel (1) ételcsomag (5) eureka (1) exoskeleton (1) e tool (1) f1 (1) f1s2 (1) face (1) fail (2) fallschirmjager (1) fast (3) fdbp (1) fejada (1) fejadag (15) fekete (1) felcser (3) felderítő (4) felkarvédő (1) felső (1) felszerelés (10) felvarró (2) female (1) field (1) FILBE (3) filbe (3) fire (3) firedepartment (5) firefighters (8) fire engine (3) fire force (1) first aid kit (2) first ait (2) flak (3) flame retardant (2) flc (5) fleece (6) flora (7) fmj (1) fn (2) fob (1) foliage (4) force (2) forces (2) frag grenade (1) francia (12) french (10) frog (4) frontline gear (1) (1) fulcrum (2) future (1) g3 (1) galco (1) gallet (1) gangs (1) garment (2) gasmask (5) gas mask (6) gáz (2) gázálarc (10) gázmaszk (1) gear (9) gen (1) gen3 (1) gendarmerie (1) gen 2 (1) gen 3 (1) georgia (1) georgian (2) georgians (1) gépjárműfecskendő (2) géppuskás (4) german (7) glock (3) gloves (4) golyóálló (5) golyóálló mellény (5) google (1) googles (4) gore (2) gore-tex (8) goretex (3) gore tex (9) gorka (5) gorod (1) görög (3) gránát (8) greek (2) green (8) grenade (7) grenade pouch (2) grúz (3) grúzia (1) gun (2) gurkha (4) gyakorló (13) gyalásó (1) gyalogsági ásó (1) hadisír (1) haditengerészet (1) hadsereg (33) haix (5) handcuff (1) handgrenade (1) harci (6) harci fejadag (10) harcjármű (4) hard armor (1) harness (2) háromnapos (1) hassienda (1) hat (6) határ (1) hátiernyő (1) hau (2) házi teszt (1) hdf (23) HDF (3) headset (2) heckler (1) heer (1) hegy (1) helikontex (3) hellas (1) helmet (29) helmetcam (1) heveder (3) hk (2) HM (1) hm (88) (1) hol (1) hölgy (1) holster (4) honvedelem (14) honvédség (62) honvedseg (15) horvát (5) horvátország (2) hrvatska (1) hsg (1) HSGI (3) hugnarian defense forces (1) hugnary (2) huncam (1) hungarian (19) hungary (14) hurrikán (1) huzat (3) hvg (1) hyper (1) i. kerület (1) iba (3) ice (1) idf (2) ied (3) ifak (11) ii (1) ILBE (1) ilbe (3) imposztor (1) incidens (1) Individualnovo (2) Individualnovo Ratsiona Pitanee (2) industries (3) infra (1) iotv (1) ipc (1) ir (2) irak (3) irányzék (1) iraq (8) ironclad (2) isaf (2) israel (1) issued (2) its (1) itw (6) izrael (3) jacket (22) jármű (1) járőr (1) javító (1) jna (1) jövő (1) jsgpm (1) jslist (4) jump (1) jungle (1) kabát (22) kalap (2) kamera (1) kamuflázs (1) karrimor (1) kartell (2) katona (2) katonai (1) katonája (1) katonák (1) katonaság (1) kenyérzsák (1) kérdések (1) kerület (1) kés (2) kesztyű (4) kevlár (3) kevlar (2) kevlár sisak (2) kezeslábas (2) kézigránát (3) kfor (2) khaki (4) kiegészítő védelem (1) kiképzés (2) kína (2) klmk (2) knee (1) knee pad (1) knfie (1) knife (3) kockh (1) kokain (1) konténer város (1) korea (3) korengal (1) körkupola (1) kötött (1) kötszer (2) közbeszerzés (2) krím (1) kulacs (5) kulacs zseb (2) különleges (3) kzs (1) kzsm (2) k pot (2) l109a1 (1) lámpa (6) lángálló (1) lb2 (1) LBT (3) lbt (6) lc2 (4) lc 2 (3) légzőpalack (2) lengyel (5) lengyelország (2) les (2) líbai (1) light (2) liter (1) litván (2) litvánia (1) london bridge tactical (4) london bridge trading company (3) lőtér (1) lövedékálló (4) lövedékálló mellény (4) lövészpáncélos (1) Lowa (1) lwh (3) l 17a1 (1) l 85 (1) m16 (9) m1916 (1) m1942 (1) m1c (1) m2 (1) m203 (1) m22 (1) m249 (3) m320 (1) m4 (11) m40 (2) m40a1 (1) m60 (1) m79 (1) m87 (1) m952 (1) m97 (1) made in (3) magazine (6) magazine pouch (6) magyar (51) magyarország (1) mag pouch (2) main (2) mainpack (5) main pack (2) málha (10) málhafelszerelés (13) málhamellény (19) málhaöv (1) málhazsák (4) málha mellény (1) marine (23) marines (6) marine corps (9) marjah (2) márkos (1) marpat (24) maszk (1) matv (1) mav (3) maxxpro (1) mbss (1) mccuu (4) mcu (1) meal ready to eat (3) medevac (1) medic (20) medical (8) medic pac (2) medininka (1) melény (1) mellény (57) mentés (3) mentők (5) mercedes (2) mesterl (1) mesterlövész (1) mexico (1) mexikó (2) mh (93) MH (1) mh 25/88 (1) mh 34 (1) mh 86 (1) mich (4) mikádó (2) miles (1) military (1) milsim (2) minimi (1) miox (1) misszió (1) mjk (1) mk6 (1) mmr (2) mn (3) modox (2) modular (1) modular system (1) molle (37) molle ii (5) monaghan (1) mopp (2) mount (1) mountain (2) mout (1) mrap (3) mre (15) MSA (1) msa (1) ms 2000 (1) mtp (19) múltból (1) multicam (24) multi terrain (2) multi terrain pattern (3) multotool (1) műszaki mentő (1) művégtag (1) műveleti (1) myster ranch (2) m 249 (3) nadrág (41) nagykövetség (1) national georpahic (1) nato (1) NAV (2) nav (6) navy (1) nbc (1) ndk (1) neckband (2) német (10) népviselet (1) nevében (1) new (2) new zealand (1) nexus (3) night (2) night vision googles (1) norvégia (2) norvegian (2) november47 (1) nukleáris (1) nvg (5) oakley (1) octopus (1) od (26) OD (3) oef (2) oef fr acu (1) of (1) oif (1) oldschool (1) olvasói levél (1) omon (1) omsz (4) on the spot (2) on the spot afganisztán (1) operation (2) operation enduring freedom (1) operation shanjar (1) operation strike of the sword (1) opfor (3) ops core (4) őrjárat (2) orosz (75) orosz mre (2) őrs (1) orvosi (9) orvosi táska (5) orvosi zsák (7) osprey (7) osztrák (6) öte (1) öv (14) P9R (1) pack (39) pact (1) pad (1) pakistan (1) pakisztáni (1) pakol (1) páncélos (2) páncélozott (1) pantac (1) pants (2) para (1) parachute (1) paratrooper (3) parka (3) pasgt (3) patrol (6) patrol pack (7) pattern (1) pattern 83 (2) peckham (2) pentagon (1) peoples (1) phantom (1) piece (1) pilotka (1) pistol (6) pisztoly (9) pisztolytár (1) pisztolytok (5) Pitanee (2) pj (1) plate (7) platecarrier (9) plate carrier (23) plce (2) PLCE (1) pmc (1) poland (3) polár (5) polar (4) polartec (1) polic (1) police (51) polish (4) polish army (1) ponch (1) poncho (2) poncsó (3) pot (1) pouch (29) predator (1) proof (4) protection (5) protective (1) protector (2) protetcion (1) protézis (1) prt (2) ptsd (1) pullover (3) pullóver (1) pulóver (5) pulover (2) pump action (1) puska (5) pvs (1) rába (3) rába terepszín (2) rabintex (1) radar (1) rádió (3) radio pouch (3) rádió zseb (2) rain (2) raincoat (3) rainjacket (1) rain gear (5) rakasz (4) rakasz zseb (2) ranger (2) ratio (4) Ratsiona (2) realisztikus (2) recon (4) régi iskola (1) remington (1) remington 870 (1) rend (1) rendőrsé (1) rendőrség (55) rendszer (1) rendszeresített (1) repeszmellény (2) republic (1) rescue (2) restrepo (2) revision (1) rg31 (1) rg33 (1) rhino (1) rhodesian (1) ricas (1) rifle (5) rifleman pouch (2) rifle grenade (1) rig (1) rijavi (1) rip (1) rip stop (1) ris (1) robbantás (1) rohamlövész (2) rohamlövészek (1) rollover (2) román (3) rs4/4 (1) rs 4 (1) ruck (1) rucksack (12) ruha (3) ruházat (4) russia (12) russian (50) russian mre (2) sadf (2) salomon (1) sandstorm (1) sapi (1) sapka (11) sátor (1) sátorlap (5) saw pouch (4) sa 80 (1) scalable plate carrier (1) sds (19) serbian (2) sérült (5) sf (5) shawn (1) shirt (8) sight (1) sig sauer (2) sisak (29) sisakálca (1) sisakhuzat (4) sivatagi (24) sling (1) slocam (1) slovak (1) slovenia (2) smersh (5) smock (2) softshell (4) soft armor (1) soldier (1) soldiers (1) sordin (2) sörétes (1) source (2) spanyol (1) spc (3) spear (1) spec (1) special (3) specnaz (6) specter gear (1) spec ops (2) splav (5) splittschutzeweste (1) sport (2) sportruházat (2) sposn (10) stanag (1) steel (1) stop (1) strobe (1) suicide (1) suit (2) sumrak (1) surefire (3) svájc (2) svd (1) svéd (6) sweden (4) system (2) szavazás (1) szemüveg (5) szénszűrő (3) szerb (2) szíj (1) szimatszatyor (2) szír (6) szlovák (4) szlovén (2) szlovénia (2) szovjet (2) tab (1) tac (1) tactical (11) tactical belt (1) tactical taylor (1) tailor (1) taktikai (4) taktikai málhafelszerelés készlet (1) taktikai öv (2) tálib (1) taliban (3) talibanistan (1) tan (18) tap (2) tár (4) tártartó (6) tarzan (1) táska (9) tasmanian tiger (1) taylor (2) tél (1) téli (2) temető (1) temperate (1) tengerészgyalogos (4) tengerészgyalogság (16) tengerészgyaogság (1) térdvédő (1) terepminta (3) terepszín (2) test (1) teszt (1) tex (1) three point sling (2) tiger stripe (1) tiszthelyettes (1) tmk (6) tok (4) tomahawk (1) tonfa (1) torch (2) training (2) triple (1) tri color desert (1) trópusi (1) trousers (30) tru (1) tullahoma (1) tűzálló (1) tűzálló ruházat (1) tűzharc (1) tűzoltó (7) tűzoltók (2) tűzoltóság (17) two (1) ubacs (4) ucp (3) UF pro (1) új (7) új magyar egyenruha (9) ukrán (3) und (1) uniform (39) urban (1) us (11) usa (13) USMC (5) usmc (48) usp (1) us marines (1) utility (2) v1 (1) varsói szerződés (1) védőmellény (15) védőszemüveg (1) vegyi (1) vegyvédelmi (3) vegyvédelmi kesztyű (2) vegyvédelmi ruha (3) vehicle (1) vesezsák (1) vest (65) veterán (1) vibram (1) victorinox (1) video (6) vision (2) vityaz (1) víztisztító (2) vog (1) vsz (3) vz (1) waist (1) waist pack (1) war (1) warbelt (6) warfare (1) warrior (9) warsaw (1) warsaw pact (1) war belt (1) water (4) web (1) webbing (3) web gear (1) wl (1) woman (2) woodland (26) wounded (1) wounded platoon (1) wp (2) yoke (1) zászlós (1) zsák (44) zseb (20) zubbony (8) Címkefelhő

A Tengerészgyalogság hazai szemmel

2017.02.19. 23:31 :: Combat Gear Admin

12360078_962577970475366_8271833912442147219_n.jpg 1.Mire számítottál a Tengerészgyalogságot illetően?

Számítottam rá, hogy puritánabb lesz mint amiket az ember láthat az amerikai haderőről –általában- a médiában de első blikkre nem éreztem ezt. Persze mikor volt alkalmam egy haditengerészeti bázison eltölteni egy hétvégét a különbség nyilvánvalóvá vált. A tengerészeti bázison az az érzésem volt, hogy egy luxus szállodában vagyok. Ezzel szemben a Tengerészgyalogos bázis…..

12376734_962577587142071_8811582266576996389_n.jpg2.Milyen volt az első benyomásod róluk, és ez mennyire volt párhuzamban azzal, amire számítottál?

Körülbelül az amire számit az ember,aki kicsit is tisztában van a USMC általános attitűdjével, a többi haderőnemhez képest. Büszkék, fejjel mennek a falnak ha arról van szó, mert hogy ők a MARINE-ok. A fiatalokra gyakorlatilag kivétel nélkül igaz, de ezt is nevelik beléjük. Nem szabad azonban azt sem elfelejteni, hogy az alkalmazásuk szempontjából ez a magatartás sokszor előnyös. Az idősebbek, főleg akik megfordultak már jó pár külszolgálaton sokkal higgadtabbak, okosabban viselkednek, de őket sem szabad ezért alábecsülni, mert nem felejtették el „honnan jöttek”.

3.Hogy nézett ki a képzés?

30-35% tanterem és 65-70% terep. A tanteremben is megkövetelték a 100%-ot akárcsak a terepen. A képzés jellege „sima” lövész de –mint az köztudott- náluk a lövész nem ugyan az mint általában más haderőben. Eszmélten magas színvonalon űzik a lövész szakmát. Ez kihatott mind a szakmai mind a fizikai dolgokra is. Meglepően széles körűek voltak a feladatok, nem egyszer hajtottunk végre lesállást erdős területen vagy rajta ütést célobjektumon. Ezek alapvetően nem klasszikus lövész feladatok. Persze a végrehajtáson meglátszott, hogy lövész a mentalitás. A helyiségharcot például sokkal inkább a nyers erő és dinamizmus jellemezte mintsem a végletekbe menő precizitás. Ugyan ez elmondható minden nem klasszikus lövész műveletről, amik a tanfolyam részét képezték (kisebb felderítő műveletek, LÁS..stb)

11206023_962577780475385_7455464276338255288_n.jpg4.Mi a véleményed az USMC-nél használt személyi felszerelésről?

A felszerelés „gerince” (bakancs, mellény, zsák) elég jó volt. A mellényük (ISPC) meglepően kompakt volt. Sokan a cummerbundot is elhagyták belőle, így egy igen csak „high speed” mellényt használtak. A sisakot speciel utáltam (LWH) de abból akinek volt jobb, az azt használta. Főleg MICH-2000-eseket Team Wendy szíjjal, ezt így első blikkre 6-7 ember is használta. Általánosságban engedték mindenkinek, hogy azt használja amit az anya alakulatnál is megtűrtek. Így aki például a MARSOC-tól volt, az OPS CORE-ban nyomult. A nagy kedvenc ALICE pack sem ment még ki divatból. Kaptunk sok apróságot is (bőr kesztyű, kulacs) ezek szépen a szekrényben pihentek a tanfolyam végéig, sok hasznuk nem volt. Az alakulatom miatt semmibe se szóltak bele, így én túra bakancsban és saját zsákkal voltam végig.

12391024_962577643808732_4280694377140133318_n.jpg5.Milyenek voltak a tapasztalataid a képzésen résztvevő többi Tengerészgyalogossal?

Változó. Nem akarok konkrétumot mondani, de a skála mind két oldalán akadtak példák. Azonban az általánosságban elmondható, hogy a fiatalok inkább követik a parancsokat, se több se kevesebb, amivel néha a saját dolgukat nehezítik meg, mintsem, hogy kicsit tovább gondolkodjanak

6.Mi a véleményed az általános képzettségükről?

A legszembetűnőbb és számomra a legfurcsább, az egyéni málházási szokásaik voltak. Úgy voltak vele, hogy úgyis jó nagy a zsák,(FILBE) hát beledobálnak mindent, jó lesz az úgy. Ez néha olyan méreteket öltött, hogy konzerv dobozokat is hurcoltak magukkal, MRE helyett, kezdve a babos-húskonzervektől az ananászig. Viszont becsületükre legyen mondva, hogy sokszor elég horror módon összerakott zsákokkal, zokszó nélkül tolták le a távokat.

12366479_962578410475322_2731741258608332805_n.jpg7.Milyen volt a fizikai felkészültsége a kinti állománynak?

Elég jó. Itthoni viszonyokhoz képest kiváló. Azonban az átlag életkor is sokkal-sokkal kevesebb mint itthon. Persze, itt sem mindenki hétvégi cross fit versenyző, sokan kigurulják még az életkorukból. Akik sportolnak azok itt is az élvonalba tartoznak.

8.Hogy nézett ki a képzés fizikai része?

Sok-sok-sok terepfutás. Utána sok-sok-sok terepfutás rönkökkel,benzines kannákkal és lőszeres ládákkal. Majd sok-sok-sok futás felszerelésben és zsákkal. Majd ezeket variálták versenyben. Az instruktorok világossá tették, hogy se egyéniben se rajban nem fogja megérni ha a végén teljesít az ember. Néha volt PFT (Physical Fitness Test) és CFT (Combat Fitness Test) ott voltak csak erőnléti feladatok.

11334_962577450475418_4695165936167104735_n.jpg9.Mennyire látszik a különbség a Tegnerészgyalogos-hadsereg és haditengerészeti támaszpontok között?

Durván. Elmondható, hogy az USMC lényegesen kevesebb pénzt kap.

12373295_962578377141992_998440968053975367_n.jpg10.Milyen volt az étkeztetés?

Az MRE-t ha máshonnan nem, innen a blogról lehet ismerni, arról nem is beszélnék. Terepen mindig azt kaptuk. A bázison való étkeztetés jó volt, egészen egészségesen össze lehetett válogatni ha az ember oda akart figyelni a kajára. Volt minden a csirke+rizstől a hamburgerig. A baj csak az volt, hogy az adott csirkét (és minden mást is) MINDIG ugyanúgy csinálták. Így hosszú távon elég egyhangúvá vált.

12366201_962577900475373_3945979532755105298_n.jpg11.A képzés alatt megismerkedhettél a Tengerészgyalogság néhány rendszeresített gyalogsági fegyverével. Mik a tapasztalataid a karabélyaikkal illetve a tűztámogató fegyvereikkel?

A STANAG tárak valóban semmire se jók. IAR-t vittem, az ha a tár rendben volt tökéletesen üzemelt. m4/m16-ok voltak még, azok is hasonlóan működtek. Elsőre picit szokatlan volt a „sok” kiegészítő de pillanatok alatt hozzá szoktam a kezelésükhöz. Többször is belőttük a fegyvereket. Lövészetek alkalmával nagyon jó élmény volt a pontosságuk. (AK hoz szokott szemszögből).

12.Mennyire sikerült megtalálni a közös hangot a képzésen résztvevő többi Tengerészgyalogossal?

Én jól éreztem magam, több sráccal is jó viszonyban voltam, közösségi médián keresztül a mai napig néha dumálunk.

10561624_962577437142086_143181669250895942_n.jpg13.Mi az ami mind a hazai, mind a kinti szervezetben közös?

A katonaélet sajátosságai ott is ugyan azok mint itthon, és ott is sikerült feltalálni, hogy könnyebb gurítani a kockát mintsem vinni.

14.Hányan fejezték be a képzést?

Már nem emlékszem pontosan de 75-80% körüli volt a sikeres végrehajtás.

15.Mi kell ahhoz, hogy valaki el tudja végezni a továbbképzést, úgy értve, hogy ez igényel ember feletti akaraterőt?

Közel sem. De akarni kellett, voltak nehéz részek de ha az ember akarta átvitte könnyedén. Persze ildomos egy ilyen tanfolyamra készülni mint fizikailag, szakmailag de akár nyelvből is ha épp az a gyengébb.



118 komment

Címkék: usmc

A bejegyzés trackback címe:

https://combatgear.blog.hu/api/trackback/id/tr4712271570

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Burgermeister 2017.02.20. 05:38:25

Egy ilyen kiképzést szívesen végigtolnék. Lehetne nálunk egy ilyen tábor, befizetem a zsét és akkor gyerünk.

kószák egyike 2017.02.20. 06:19:40

Köszi az interjút!

Egy kis kritika ha szabad: nekem hiányzott egy kis bevezető, lead, elhiszem, hogy über titkos a srác személye, de akkor is.

Baka88 2017.02.20. 10:17:59

Nagyon jó a cikk

Tényleg le lehet volna írni,hogy ez USMC-nek milyen képzésén vett részt a srác.
Az Army képzésről is lehetne egy ilyen cikk aki nem rég vett részt valamilyen "harci" képzésen

recon71 2017.02.20. 23:28:11

"A nagy kedvenc ALICE pack sem ment még ki divatból."

Ez mit jelent,hogy ezeket szerinte is tényleg jobban kedvelik a katonák?

Tom Sinner 2017.02.21. 12:23:38

@gyula0910: Ha szöveget kell értelmezni, akkor csak azt, hogy még mindig használják.

krisss93 2017.02.21. 15:30:26

Kiképzésekre szeretik használni, mert elnyűhetetlen, és ahhoz mérten még kényelmes is.

estván 2017.02.21. 17:11:09

@gyula0910: Szentendrén alapkiképzésen meg már nem zöld műbőr, hanem vászon tártáskát (illetve spagettipántos málhagyíkot is...) lehet látni a katonákon. Szerinted azért, mert kedvelik? :)

krisss93 2017.02.21. 20:02:38

@estván: Hát az Alice pack azért azokhoz képest elég népszerű :D

recon71 2017.02.21. 20:28:51

@Tom Sinner: Szerintem szövegértelmezéskor olyat,hogy "nagy kedvenc" és "divat",nem szoktak olyanra mondani amit csak kényszerből használnak. Arra mondják azt,hogy "kedvenc" amit kedvelnek és arra mondják,hogy "divat",ami divatb.

@estván: Szerintem a kettőnek semmi köze egymáshoz. A magyar tártáskákat csak kényszerből használják,biztos,hogy se nem divatból,se nem modják rájuk,hogy "nagy kedvenc".

recon71 2017.02.21. 21:03:15

@estván: Igen,szerintem azért mert kedvelik. Szerinted Afganisztánban miért választja még sok SF katona ma is,ha nem azért mert kedvelik?

soldiersystems.net/blog1/wp-content/uploads/2009/08/multicam_in_use.jpg

kitup.military.com/wp-content/uploads/2011/12/111212-M-MM918-003.jpg

68.media.tumblr.com/4ef4da2b33cbc3231de2af5299ab2083/tumblr_mz1xwgDrqO1r9khx4o1_1280.jpg

Nézd meg a Bajtársak a harcmezőnt,hogy abban hányszor tűnik fel a TGY-ken a sok modernebb csoda mellett!

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2017.02.21. 22:13:10

@kószák egyike: @Baka88: Sajnos ez valóban kimaradt, de nagyon kellett ügyelni az OPSEC-re.. Sorry.

@gyula0910: Ez annyit jelent, hogy ő is szokta olvasni a blogot :)

recon71 2017.02.21. 22:33:51

@Combat Gear Admin: Ezen meglepődtem. Itt a blogon valakiknek a kedvence vagy valakik divatosnak tartják az ALICE-t? Azt hittem,hogy egyedül vagyok itt még azzal is,hogy sokszor jobbnak tartom ezeket,mint sok modernebb csodát.

Én is meglepődtem amikor Afganisztánból írtak rám közösségi oldalon,hogy látták,hogy a nekem küldött képek közül feltöltöttem ide! :D Álmomban sem gondoltam volna addig,hogy még kint is olvassák ezt a blogot.

krisss93 2017.02.21. 23:14:08

Mért ne olvasnák :D Internet ott is van.

recon71 2017.02.21. 23:48:18

@krisss93: Mert még szerződésesként is azt tapasztaltam,hogy marha kevés katonatársamat érdekelték a katonai felszerelések,ők biztos,hogy nem olvasnak ilyet. De egyéb fegyveres és hobbi fegyveres ismerőseim sem foglalkozik ennyire ezekkel,hogy utánaolvassanak is.
Ezért lepődtem meg azon,hogy azok viszont akik kint vannak,sokszor élőben látnak,próbálnak ki fegyvereket,felszereléseket és még angolul is tökéletesen beszélnek,így angolul is elolvashatnak a neten mindent,mégis 1 magyar oldalt olvasgatnak. Pl. ők akik a HK416-tal is lődözgetnek,ezen a blogon olvasgatják,hogy mi mit gondolunk a HK416-okról.

Tudom összességében,ha összeadjuk az arányaiban kevés érdeklődő katonát,a szintén arányaiban kevés rendőrrel és hasonlókkal,majd hozzáadjuk az airsoft-osokat és a többi civil érdeklődőt,mégis szép nagy szám jön ki. Sajna azt tapasztaltam,hogy több a civil akit ez érdekel,mint a katona.

estván 2017.02.22. 00:11:00

@krisss93: Csak az a szomorú, hogy a jó öreg ALICE zsák (sőt az egész ALICE málhacucc) még mindig űrtechnika a málhagyíkhoz meg a tártáskához képest...

Nem vagyok egy nagy taktikai szakember, de úgy gondolom, hogy alapkiképzésen készség szinten bele kell verni az emberekbe a fegyverkezelést, aminek szerves része a tárcsere. De azt ebből a táskából biztonságosan, hatékonyan nem lehet végrehajtani.
Szóval értem én, hogy alapkiképzésen a régebbi, kopott, stb. felszereléseket érdemes nyúzni, de azok a mozdulatok kellene hogy berögzüljenek a katonának, amit "munkássága" során később is használni fog.

Egyébként nem tudom, láttátok-e a honvedelem.hu-n az alapkiképzésről szóló videót. Nyilatkozik benne egy hadnagy egy rommá fakult, lyukas(!) barettel a fején. Kibaszott gáz.

krisss93 2017.02.22. 00:34:01

Csak annyira mint az alapkiképzés maga.

camilló 2017.02.22. 06:21:11

@gyula0910: Én is kedvelem az Alice zsákot, sőt még a málharendszerre sem mondanám, hogy szar!

camilló 2017.02.22. 06:26:58

@estván: Igaza van Gyulának, hogy a műbőr tártáska, meg a málhagyík kényszerből maradt meg. Annyiszor leírtam már, de megteszem most is. Azt a felszerelést amit a MN használt, egy tömeghadseregre tervezték, ahol teljesen más harcászati feladatoknak kellett megfelelni. Nem hiszem, hogy ma egy alapkiképzés csak egy kicsit is hasonlít az akkorihoz. Nem volt fontos a tár gyors cseréje, mert nem olyan harcokra lettek felkészítve a honvédek. Alapkiképzésen nincs idő arra, hogy készség szintjén sajátítsd el a rád bízott eszközök kezelését. Pont attól alap, hogy az alapokat tanulod meg, és a szolgálatod későbbi részében kell begyakorolnod úgy, hogy az készség szintjén menjen.

Baka88 2017.02.22. 08:49:38

@Combat Gear Admin:Az OPSEC amúgy mit jelent? Én még nem hallotam erről.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2017.02.22. 09:39:29

@Baka88: tükörfordításban "műveleti titok" (operations security) de magyarul inkább szolgálati titok.

krisss93 2017.02.22. 09:40:17

@camilló: az alapkiképzés elég hasonló (hajrá hurrá fegyvert szíjra kB ugyan az) a régihez annyi hogy kevesebb benne a tömegpusztító fegyverek elleni képzés és belerakták helyette az IED elleni képzést.

A néphadsereg felszerelése meg arra lett volna jó hogy mindenki megdöglött az Alpokban, mert hegyi területen való harcra tökéletesen alkalmatlan (meg minden másra is)

Maga az egész teljesen gépesített kistarisznyás lövész elképzelés életképtelen lett volna a valós körülmények között. Ami az AMD alapvető lőfegyverként való rendszersítésével tízezrek halálát jelentette volna.

Az alice is tömeghadseregnek készült, a brit p58is mégsem egy rakat szar az egész.

Éppen úgy mint most akkor is olyan ember találta ki a felszerelést akinek a hozzáértése erősen kérdéses. (hülye volt hozzá mint a fasz)

dudi01 2017.02.22. 09:55:48

Rendszeresítve a Honvédségben még mindíg acélsisak+tártáska+gázállarc van harcászati felszerelésként szóval Szentendrei tökéletesen megvalósul az,hogy a rendszeresítettfelszerelésre képzik ki a katonát.

dudi01 2017.02.22. 10:01:36

Az utolsó kérdésel kapcsolatban lenne egy észrevételem.Kicsit tul van misztifikálva a TGY.Nagyjából 200000-en vannak azaz egy tömeghadsereg szóval semmi olyat nem kérhetnek amit egy átlag ember ne tudna megcsinálni.

JanaJ 2017.02.22. 11:42:30

@dudi01: Szvsz nincsenek túlmisztifikálva. Örökké megy a cikizés, hogy az Army milyen puhány a bőrnyakúakhoz képest. Egy átlag civil az Armyhoz képest is az, az átlag amerikai/nyugati meg az átlag civilhez képest. Ne magadból indulj ki.

joni firpo 2017.02.22. 12:20:44

@dudi01: Kicsit pontosítanám: a kulcsszó az "is". Az ANH abban múlja felül az összes többi hadsereget, hogy 1965-től kezdődően gyakorlatilag az összes létező felszerelés-típus rendszeresítve van, ugyanis mindig csak újabbakat rendszeresítettek, de a régebbieket sosem vonták ki, hiszen egyik program sem jutott el odáig, hogy teljes körűen le tudták volna cserélni az egész hadsereg személyi málhafelszereléseit. A "felszerelés-lobby" sikertelenségét, illetve a téma iránt megnyilvánuló vezetői érdektelenséget mi sem jelzi jobban, hogy ugyanez egyenruhák és fegyverek területén végül is sikerült. Ámde a gyíkemberek valamiért ragaszkodnak a műbőr (vagy vászon) tártáskákhoz. Esetleg a szabadkőművesek és/vagy Soros György is benne van. Utóbbi mindenképp.

Tom Sinner 2017.02.22. 16:02:23

@gyula0910: Azt ne felejtsd el, hogy magyar katona az "interjú" alanya. Simán lehet neki a kedvence az Alice pack, pl azért mert itthon csak sz*rabbak vannak ennél, stb. A "nem ment még ki a divatból" meg inkább mint érdekesség említi, hogy vannak ennél újabbak, jobbak, de még mindig jó arra, amire ott használják. Szerintem. Egyáltalán nem vélek felfedezni itt utalást arra, hogy pont azt a típust tartanák a legjobbnak mind közül. Ha erre utalt volna, akkor azt másképpen fogalmazná.

dudi01 2017.02.22. 16:30:48

@JanaJ:

Nem magamból indulok ki.Aki egy kicsit is akarja abból TGY lesz ott is bármilyen átlagos is legyen.

camilló 2017.02.22. 16:49:40

@krisss93: Amit én láttam videót, abban olyan lövészet is volt, amit még később sem csináltunk, sem mi, sem a lövészek. Nem hiszem, hogy átjárónyitást gyakorolnának manapság, meg VV-ben való rohanást. Nekünk alaki foglalkozás emlékeim szerint egy nap volt.
A mi gépesített lövészeink szerintem megállták volna a helyüket, főleg úgy, hogy a támadás élét a szovjet csapatok alkották volna. Amúgy kaptunk hegyi kiképzést is. Hajlamos vagy elfelejteni, hogy az egy teljesen más harcászati elképzelésen alapuló hadsereg volt. A kis tarisznyás felszerelésről talán annyit, hogy a második világháborúban még ennyi málha sem volt. manapság nehéz elhinni, hogy akkor képesek voltak ellátni egy magasabb egységet is a hadtáposok. Erre éles esetben egyszer került sor, az emlékezetes Csehszlovákiai bevonulás alkalmával. Érdemes utána olvasni. Amit én láttam a mai hadseregünkről az árvíz alkalmával az kiábrándító volt, ami a hadtápot illeti. Igen így nehéz elhinni, hogy minden időben ott lesz, ahol lennie kell. Én annak idején sofőr században kaptam az alapkiképzést, most nem tudom képeznek-e külön sofőröket? Az AMD-ről sokat vitatkoztunk itt is, és nekem most sem rossz a véleményem róla. Volt alkalmam nagyságrendekkel többet lőni AMD-vel, mint az átlagnak és szerintem amire tervezték arra jó! nekem soha nem volt vele akadály sem. Idegen fegyvert volt hogy kellett belőni, de a sajátom szórása is teljesen rendben volt. Alapkiképzésen simán meglőttem a kiválót. Az igaz, hogy én akkor már nem először lőttem éles fegyverrel.

recon71 2017.02.22. 16:50:13

@Tom Sinner: Szerintem meg ha a magyarok kedvence lenne csak,akkor biztos,hogy nem így fogalmazta volna meg,szóval én pont fordítva értelmezem és gondolom. Főleg,hogy a magyaroknál marha kevés ember használ ilyet,így nem hiszem,hogy kedvencnek lehet itthon írni. Pl. szerződésesként rengeteg zsákot láttam a katonatársakon,de csak egyet ilyet.
Az viszont tény,hogy sokszor az az amik kedvence,még többször a váza,ezért sokkal inkább igaz lenne,hogy ezért kedvenc és divat. Náluk sokszor látni. Nézd meg hány amin látni még Afganisztánban is! A legtöbben az eredeti zsákkal használják ma is,de sokan meg csak az a vázat örökítették tovább:

abload.de/img/1146588h5lak.jpg

A régi váz,új zsák:

discovermilitary.com/wp-content/uploads/2012/11/NAvy_SEALS_2.jpg

Ez a SEAL katonás kép jól mutatja,hogy miért is jobb még azért is ez a váz a védőmellényes katonáknak. Mert ezáltal nem csak a védőmellényt nyomja a zsák a hát felső 3/4-én,hanem alá is be tud nyúlni a deréktámasza.

Egyébként pont ma reggel szúrtam ki,hogy a Túlélni Alaszkát című natgeós versenyen a katonák csapata is használ ilyen vázast (de lehet a sportolók csapata is).

dudi01 2017.02.22. 17:28:46

@gyula0910:

Használják mert van belőle kb 200000000000000000000000 darab raktáron és a TGY nincs úgy eleresztve anyagilag(van is erre utalás az interjúban).De pl egy tiszt most jött haza egy ARMY-s kiképzésről ott ő kapott egy halom zacsizott új cuccot...

Kullancs1983 2017.02.22. 18:58:53

@camilló: Részleteznéd kicsit miféle harcászati feladatokat terveztek anno a Néphadsereggel? Mert egyszer nem kell nekik jó felszerelés, mert úgyis leatomozzák őket, máskor meg a teljes személyi felszerelést lecserélték volna bevetés előtt, mert mittudomén, mégse jön az atom? :)

@Tom Sinner: Ha azt írtad hogy Alice pack, akkor most te is amerikai zsoldos vagy? :D

camilló 2017.02.22. 19:42:38

@Kullancs1983: Senki nem mondta, hogy nem kell jó felszerelés! Én azt állítom, hogy a kor és a feladat ellátásának megfelelő. Nyilván a tapasztalatokból kiindulva, megvoltak a tervek a fejlesztésre és ebből valamennyi meg is valósult. Azért felhívom a figyelmed, hogy DHCS katonái sem voltak más jellegű felszereléssel ellátva, dacára annak, hogy Afganisztánban már más volt a málhájuk is. Nem a teljes felszerelés cseréjét mondták a tisztek nekünk, hanem a fegyvereket a beérkező tarcsisok már nem AMD-t kaptak volna és egyes alegységeknél a ruházat is cserére került volna. A mi szakaszunknak pl a VV öltözet lett volna más, bár én csak a ládáit láttam azoknak a VV ruháknak. Nem véletlenül kezdték el a Rába terep ruhák gyártását meg a hozzá tartozó málha gyártását is. Abba a korba helyezve ha nem is a világszínvonalat képviselte, de minőségi ugrás volt. Megjegyzem az a málha sem úgy lett tervezve, hogy több napos járőröket lehessen benne ellátni.
Én is szeretném megkérdezni tőled, hogy hallottad-e valaha amikor beindítanak 2-300 harckocsit közel egyszerre? Láttál-e élőben olyat amikor nem tizenegynehány szerencsétlen repülőgép, hanem többször tíz mér csapást egy területre? hallottál-e élőben több ágyúból leadott sortüzet, láttál-e atomrobbantás imitációt? Ha igen akkor lehet némi fogalmad arról miként harcolt volna az akkori hadsereg!

joni firpo 2017.02.22. 19:43:32

@camilló: A II. világháborús magyar baka komplexebb és átgondoltabb személyi felszereléssel rendelkezett (a tölténybőröndöt leszámítva), mint a néphadsereg atomharcosa 1965-1990 között. És ezt nem a nosztalgia mondatja velem (mert nem szolgáltam a M. kir. Honvédségben).
Vissza-visszatérő mítosz (minket is ezzel etettek annak idején a tisztjeink), hogy a modern, gépesített katonának "semmire" nincs szüksége, mert mindent utánszállít a "szuperhadtáp". Ez még egy III. vh-s forgatókönyvben se jött volna be, kivéve ha tényleg mindenkit letarolt volna a nukleáris csapás.
A valóságban az 1960-as évek modernizációs programjainak bűvöletében a haszbavehető személyi felszerelési rendszer ideája kikerült a tervezők látóköréből (és vsz. Czinege elvtársat sem érdekelte ez a téma annyira, mint mondjuk a tábornoki ballonkabát) és azóta sem sikerült újrafókuszálni a kérdést. A 90-es évek "történéseit" Gyula már sokszor kielemezte, a mostani "eseményeket" majd megírjuk 2026 után...

camilló 2017.02.22. 19:56:46

@dudi01: A Szombathelyin kívül akkor még nem beszéltünk Zalaegerszegről, Lentiről, Nagyatádról, Marcaliról, Győrről, Tapolcáról, hagy csak a nagyobbakat említsem...

camilló 2017.02.22. 20:08:06

@joni firpo: Voltam pár gyakorlaton, Voltam olyan kihelyezéseken, ahol kicsit sanyarúbb körülmények voltak, mint egy átlagos gyakorlaton, és soha sehol nem volt olyan, hogy ne tudtak volna ellátni minket. Írtam a Csehszlovák bevonulás során a hadtápra háruló feladatokról, amit jól elláttak. nem is egy olyan ismerősöm van, aki ott volt, és egy sem panaszkodott. Ugyan a szovjet hadsereget hogy látták el a 2.Világháborúban? vagy akár a németet? Az amerikait szándékosan nem írtam, mert mit lehet mondani egy olyan hadseregről, ahol a "D" napi partra szálláskor az elsőbbségi listán a Coca Cola töltő gépek szerepelnek? A mostani seregnek a hadtápja szerintem a közelébe sem ér a volt MN hadtápjának. Ezt a 2010-es árvízkor saját szememmel láttam. A kitelepült helikoptereseknek a reptér parancsnoka rendelt pizzát mert az előljáróik pont leszarták a beosztottjaikat. Én is vittem Nekik egy tálca sört és sokan voltak hasonlóképpen amikor megtudták hogy nem dúskálnak a földi javakban! Ilyen elő nem fordulhatott volna, vagy ha előfordul, akkor a parancsnok megnézhette volna magát. No de mit is várunk, amikor az akkor kinevezett belügyminiszter a rendőrök ellátásáról csak annyit tudott mondani, hogy olyan ez mint egy háborús helyzet és tűrjenek! Milyen ország az, ahol a politikai vezetés simán elnézi, hogy a családjuktól elvezényelt katonák, rendőrök, tűzoltók ha nem akarnak éhen halni, akkor saját maguknak kell venni kaját, vagy a lakosságra szorulnak. Milyen politikai vezetés az olyan ahol elszállásolni nem tudták ezeket az embereket akik napi 12-14 órát dolgoztak a gátakon. Szóval van némi különbség az akkor és a most között....

joni firpo 2017.02.22. 20:15:54

@camilló: Hozzászólásom nem az akkori és mostani ellátási viszonyok közti különbségekre irányult. Azon véleményemnek adtam hangot, hogy az 1960-as évektől kezdve sem a vezetés, sem a szakma nem törődött a személyi felszerelési rendszerek fejlesztésével. Ha ezt a hipotézisemet meg tudod cáfolni, érdeklődve olvasom. A "cucilizmusban minden szebb volt" típusú posztok ebben a vonatkozásban - véleményem szerint - irrelevánsak. Éltem én is eleget a szocializmusban...

joni firpo 2017.02.22. 20:28:53

@camilló: A "Rába" ruhákat a rendszerváltás előtt csak speciális célokra (felderítők, ejtőernyősök, repuülőszerelők) gyártották, ha a "hozzá tartozó felszerelés" alatt a "Rába" málhamellényt érted, azt csak a rendszerváltás után kezdték el gyártani, ha az "eje. hátizsákot", akkor ld. 2. sor - az átlag baka még a IV. vh. idején se látott volna olyat...

camilló 2017.02.22. 20:49:32

@joni firpo: A tervek megvoltak korábban is, vagy nem? Az hogy mikor kezdték el gyártani az egy másik kérdés, már csak azért is, mivel 88 után az akkori honvédelmi miniszter önként mondott le a költségvetésének egy részéről, hogy segítsen az ország gazdaságán. legalábbis ezt állítja a könyvében. Tehát a tervek megvoltak, csak a pénz hiányzott! Az átlag bakához is lejutott volna előbb vagy utóbb, mivel Afganisztánból tanultak, Mondom, csak nézd meg, hogy milyen felszerelése volt a DHCS állományának és az Afganisztáni kontingensnek. Biztos, hogy átadták a tapasztalatokat.
Ment privi más témában...

krisss93 2017.02.22. 20:57:08

@camilló: Az ellátásbiztonság csak addig tartott volna amíg nem szenvedtek volna semmi támadást a határvonalak, az egész annyira ideális helyzethez van kitalálva, nem állta volna ki a próbát a valóságban.

dudi01 2017.02.22. 21:07:47

@joni firpo: Tényleg csak az volt a harcászati felszerelés amit kiadtak?Tártáska,szimatszatyor,csajka,kulacs,bajonett,mmálhagyík,sisak?Valaki említett valamiféle PSZH zsákot(ha jól emlékszem a nevére)az mi volt pontosan?

recon71 2017.02.22. 21:26:56

@joni firpo: Meg kell védenem a MH vezetését,mert azért volt jópárszor,hogy bennük a szándék meg volt a fejlesztésre. Arról meg nem tehetnek,hogy a fejlesztésnél elbukik,ellopnak,megfúrnak mindent. Szerintem most is ez van a Lövész 2020 programmal,pénzt állítólag adnak,de a "drága" fejlesztés megint elbarmol,elcsal,ellop mindent.

@dudi01: És az SF egységek? Ők is azért használják ezeket még Afganisztánban,mert náluk sem futja jobbra?

@camilló: Mi az DHCS?

dudi01 2017.02.22. 21:34:23

@gyula0910:
DHCS=Dél Hadsereg Csoport ennek lettél volna a tagja egy háborúban.

1000-ből 1 SF katona használja nem lehet általánosnak nevezni.

recon71 2017.02.22. 21:43:24

@joni firpo: "A II. világháborús magyar baka komplexebb és átgondoltabb személyi felszereléssel rendelkezett (a tölténybőröndöt leszámítva), mint a néphadsereg atomharcosa 1965-1990 között."

Ez tökéletesen igaz. Mennyit nézegettük a világháborús katonák felszereléseit és törtük a fejünk,hogy valaha elérjük e mi is végre azt az 50 éves szintet. Sőt még az I. vh. nyugati felszerelései sokkal előrébb jártak a mi 90-es években használtjainknál.
És a többivel sajnos is nagyon egyetértek.

@krisss93: Nagyon igazad van! Az a cucc amit mi sorosként kaptunk azonnal megbukott volna,ha az utánpótlást bármi kicsit is megzavarja. Az a cucc 1 nagyon elfogult seregről árulkodik,amelyik teljesen hülyének és gyengének nézi az ellenfelet. Illetve 1 olyan seregről,ami úgy gondolta,hogy úgysem fognak a katonái nagyon gyalogosan harcolgatni. Teljes agyhalál volt ez a felfogás és hozzáállás.

durczás 2017.02.22. 21:47:33

@camilló: helyesen: DHSCS=Déli Hadseregcsoport

recon71 2017.02.22. 21:51:01

@dudi01: Így már értem. Gondoltam,hogy az oroszokra gondol,de ez a rövidítés nem állt össze nekem.

Igaz,hogy kevés SF használja,de azok akik használják valamiért jobbnak tartják ezt a régit,mint az agyonreklámozott vadi újakat. Gondolom akik ezt a régit választják,biztos meg is tudják mondani,hogy miért teszik és miért nem a reklámozottakat.
De azt a váz rendszert magában is sokkal többen használják. Itt pl. mind a három -állítólag- SEAL katonán ALICE szerű vázas zsák van:

discovermilitary.com/wp-content/uploads/2012/11/NAvy_SEALS_2.jpg

dudi01 2017.02.22. 21:51:23

Az a harcászati felszerelés szerintem azt tükrözi,hogy nem számított az emberélet.Anak a katonának akivel nem számolunk hosszú távon nem kell komoly felszetelés.1-2 napot ezzel is ellett volna bárki...

recon71 2017.02.22. 22:04:08

@camilló: "Azért felhívom a figyelmed, hogy DHCS katonái sem voltak más jellegű felszereléssel ellátva"

Ez nagyon nem igaz,mert a 2 ég és föld különbség. Az orosz málha tártáskái százszor jobbak,használhatóbbak,mint mozgásban,mint tárazásban,mint mindenben. Míg a magyar 1 selejt. Az oroszokéhoz már volt 1 bőr Y hevederzet,mi nem jutottunk el erre a szintre sem. Az oroszok kulacsának volt tokja és nem verte szét az embert,mint a mienk. Stb..

"dacára annak, hogy Afganisztánban már más volt a málhájuk is"

Ez pedig jól mutatja,hogy még az oroszok százszor jobb málhája is megbukott már az esélytelennek tartott afgán felkelők ellen is,így kénytelenek voltak változtatni. Sokszor a katonáik maguk gyártottak saját málhákat,gondolom egyértelmű,hogy nem azért,mert az eredeti jobb volt? Nem viccből dobtak össze ilyen chest rig-eket 2 tártáskából és 2 gránátzsebből,fegyverszíjak segítségével:

i.ebayimg.com/images/g/PNUAAOSwImRYmGcm/s-l1600.jpg

recon71 2017.02.22. 22:11:26

@dudi01: "1-2 napot ezzel is ellett volna bárki"

Tényleg el voltunk bennük,de szenvedtünk,sebeket okozott és teljesíteni sem lehetett velük. Ezeknél jobban még az ellenség sem rombolhatta volna a harcértékünket. Még a legjobb katona is szinte selejtté vált ezeknek köszönhetően. Ami 1 jobb nyugatiban (P58,Epod,M83,stb.) sokkal több cuccal is kényelmes,kellemes volt,az a mienkben már kínszenvedés bizonyult.

recon71 2017.02.22. 22:33:36

@krisss93: Sajnos a 09:40-es hozzászólásoddal is szó szerint egyet kell értenem! :D Ezt minden katonatársam is így gondolta 90-91-ben. Pl. abban is,hogy olyan dolgokat vártak volna el tőlünk,amiket a málhafelszerelésünk lehetetlenné tett.

estván 2017.02.23. 00:15:38

@dudi01: A felszerelésbe beletartozott még a gyalogsági ásó (eleinte fix nyelű...) amit a derékszíjon hátul középen kellett hordani, valamint a vegyvédelmi köpeny, ami feltekerve a hát tetején foglalt helyet (elölről is rögzíteni kellett két hevederrel a derékszíjhoz, ezzel az ember zacsiját felrántotta a tüdejébe...). Azért volt ott felül, mert egy szalag meghúzásával egy hintőporfelhő kíséretében kibomlott, letekeredett (ha nem volt összerohadva) és így gyorsan bele lehetett bújni. A vegyvédelmi harisnya a gázálarctáskára volt málházva, onnan hagyták el rendszeresen a katonák.
A málhazsákot harctevékenység közben nem kellett volna viselni, azt a szakasz/század mellé beosztott tehergépkocsi hurcolta volna oda, ahol ráesteledik az alegységre. Abban volt egyébként a tartalék gyakorló, váltás ing, alsónemű, törölköző, tisztálkodófelszerelés, lábbelikarbantartó cucc, ha olyan időjárás volt hogy felvenni nem kellett, akkor a mikádó béléssel, molinó, téli sapka, kesztyű is. Talán még - de ebben nem vagyok biztos - egy pokróc is.

A PSzH málhazacskó egy mini málhazsák egy vállpánttal. Sajnos eddig nem került elő dokumentum arról, hogy mit kellett volna tartani benne, és kiknek osztották volna ki. Valószínűleg a gépesített lövészeknek szánták egy egyszerűsített személyi felszerelés számára, így elfért volna a harcjárművekben.
Ha esetleg márc. 24-én Szolnokon leszel, meg tudom mutatni. :)

recon71 2017.02.23. 01:09:20

@estván: A PSzH málhazacskóval én sem találkoztam soha. Se hírből,se képről,se sehogy. Viszont a lópokróc emlékeim szerint is a része volt a málhazsáknak. A vv. harisnya zseniális rögzítése pedig a fő oka volt az egységeket követő összeszedőknek. Ők szedtek össze mindent ami a csörömpölve vonuló kisebb-nagyobb egységek katonáiról lehullott,legyen az vv. harisnya,tár,kulacs,sapka,kesztyű,stb.. Ennyit arról a zseniális málháról.

Egyébként a vv. köpeny gyors leoldós megoldása nem lett volna rossz,ha 1 kicsit még tökéletesítik,mert ebben a formában túl sokszor oldódott le véletlenül és az nem nagyon vidította fel a gazdáját,mert azt menetben vagy futásban esélye sem volt visszarakni. De így legalább a többieket felvidította a suhogó sárgás batmanos lepel. :D

estván 2017.02.23. 01:39:47

@gyula0910: Lehet hogy az osztrák és olasz hegyivadászok tulajdonképpen a röhögésbe pusztultak volna bele, látva egy ilyen támadást. :D

recon71 2017.02.23. 02:36:10

@estván: Lehet. :D
Nekem marha nagy csalódás volt már az alapki alatt,mert előtte teljesen benyaltam a propaganda szöveget. Ilyenkor mindig eszembe jut még a sok feltűnően rikító célpontot nyújtó rohambili,meg az a sokkhatás,amikor szembesültem azzal,hogy az a csörömpölés amit középkori páncélos vitézek rohamának hallott az ember már messziről is,az nem volt más,mint 1 vonuló,rosszabb esetben futó egység hangja. Meg a nyomukban a sok elhullott cucc a porban. A csapkodó felszerelések,a zörgő fegyverkarabinerek és egyebek hihetetlen messzire elhallatszottak,pláne,ha ezt 1 szakasz vagy 1 század ember egyszerre okozta. Meg a napon csillogó fém elemek nagy távolságból is. Hihetetlen mennyi elcseszett hazai holmit használtunk akkor. Akkoriban nagyon a katonai pályára készültem,de megrémített amikor rájöttem,hogy ezzel a cuccal csak a halálba küldenének minket. Lehet az ember akármilyen jó katona,abban a cuccban esélye sincs.

Mellesleg a szerződésesség is ugyan ilyen csalódás volt,de az másért,akkor is benyaltam a propaganda szöveget.

dudi01 2017.02.23. 07:58:00

@estván:

Nem ígérem,hogy otthon leszek de köszönöm.

durczás 2017.02.23. 07:58:54

Kalocsán alapkiken a szimatszatyrot hátizsákként felraktam a hátamra. A konstrukció kb 5 percet élt, a kiképző kápó az egységesség jelszavával derékba törte az újításom szépen felívelő karrierjét :D

joni firpo 2017.02.23. 07:59:05

@estván: @dudi01: Ne feledkezzünk meg a nylon kesztyűhuzatról, a kulacstokról (amit ugyan még a 60M kulacshoz gyártottak, tehát a 75M kulacs nem fért bele, de cserébe legalább százezerszám tartották raktáron) és a flanel gázvédő alsóruháról. Ezeket valahol Görz és Udine között osztották volna ki a támadó ékeknek és ezzel mértük volna a végső csapást a hanyatló imperializmusra...

@gyula0910: Amit te írtál, sajnos az is "urban legend", a "jó cár" meséje (magyarul, hogy a vezetők jó szándékúak, csak a gonosz akárkik szabotálják a rendszert), de a helyzet ennél sokkal bonyolultabb (volt és most is az). Ha fölveszel a kerted gondozására egy kertészt, aki a füvet nem tudja megkülönböztetni a fától, vajon akkor te magad nem vagy hibás?

@camilló: Nem voltak tervek, úgyhogy ne gyárts legendákat arról, hogy a gonosz rendszerváltás tette tönkre csudás néphadseregünket! A 93 M málhamellény éppen azért lett olyan, amilyen, mert a megváltozott orientáció miatt jó abszurdisztáni "tegnapelőttre legyen kész" stílusban tervezték, különösebb hozzáértés nélkül. A hozzáértés pedig azért (is) hiányzott, mert azok a szakemberek, akiknek ezzel (is) kellett volna foglalkozniuk, nem ezzel foglalkoztak és nem voltak tapasztalataik a témában.
Bármilyen privát üzenetet a firpojoni-kukac-gmail.com címre küldj meg újra, mert a Yahoo-s fiókomba nem tudok többé belépni, így az az e-mail címem gyakorlatilag megszűnt létezni.

dudi01 2017.02.23. 09:13:12

@joni firpo: Köszönöm!Látom ez is csodás darab.

delta81 2017.02.23. 09:56:59

@joni firpo: Ezt a "málhazacskót" is a bőr övre kellett volna felcsatolni a közepén látható kis gombos fül segítségével, aztán a hevederjét átvetni a vállon (a régi kenyérzsákhoz hasonlóan)?
Nagyon érdekes, hogy még mindig jönnek elő olyan MN-málhafelszerelések, amelyek használatáról ennyire fogalma sincs senkinek :) "M-zárolt", földi halandó által sosem látott cuccok :)
Bevallom őszintén (főleg zsenge koromnál fogva, mivel én a sorkatonaságból már kimaradtam), elég homályos nekem a régi tömeghadseregünk személyi felszerelése. Egyes elemeit sikerült begyűjtenem (bajonett, csajka, kulacs, VV-cucc, gyalásó, rohamsisak, málhazsák, tártáska), de arról, hogy hogy hogyan is nézett volna ki a baka, ha az egészet fel kell vennie harchelyzetben, nem tudok képet alkotni. És még csak fotót sem láttam az "egészről", max részlegesen felszerelve. Egy általam olvasott visszaemlékezés szerint nem is nagyon készültek "hivatalos" fotók teljesen felszerelt katonákról, mert ha az egész hóbelevancot ráaggatták a szerencsétlenekre, vállalhatatlanul néztek ki... Szóval ha valaki le tudja írni (esetleg fotója is van), megköszönném, ha megosztaná a tudást.

joni firpo 2017.02.23. 12:03:33

@delta81: Gondolom ez lett volna az alkalmazás (ahogyan leírtad), de a valóságban ezt sosem használta senki. A korabeli málházást Estván többé-kevésbé leírta. Léteznek korabeli ábrák is, amelyek a "standard" lövész mellett a többi változatot is (golyószórós, RPG-s stb.) bemutatják, van ezekből nekem valahol egy sorozat, csak meg kellene keresni. Jellemző egyébként,hogy míg mondjuk a szovjet szabályzatban ezek ábra formában is szerepeltek, a magyar öltözködési utasításokban se le nem írták, se be nem mutatták. Minek is azt tudni a buta katonának?
Esetleg össze lehetne rakni ebből egy posztot, ha van rá érdeklődés és CGA is hajlandó leközölni. Elvi szinten egyébként ki volt találva a dolog, a villámgyorsan fölvehető vv-köpennyel meg a többivel, csak a gyakorlati használat során mutatkoztak vele problémák. Az meg nem nagyon érdekelte a tábornok elvtársakat...

delta81 2017.02.23. 12:17:36

Valamennyire össze tudok rakni egy elképzelést az elemekből, csak azt lenne jó képen is látni, hogy hogy a fenébe' fért el a "harcfelszerelés" (ha már a tábori cuccokat a málhagyíkban elvileg a teherautó hurcolta a csapat után) a baka derekán azon az egy szem kis nyomorult bőr övön illetve a köré aggatott tarisznyákban, főleg egy vékony testalkatú harcoson: szimatszatyor, gyalásó, kulacs, bajonett, tártáska (kihagytam valamit?), na meg a hátán a VV hengere...
Az sem világos, hogy a kulacs és a bajonett karabinerét hova kellett akasztani. Régebben azt gondoltam, egy fülekkel ellátott bőr vagy textil öv volt a "málhaszíj", utána olvastam, hogy tulajdonképpen egy egyszerű "nadrágszíj"...

delta81 2017.02.23. 12:28:50

A súlyos és vágó sarkú tártáska mellett a felszerelés igen "mókás" eleme lehetett a hátul elhelyezkedő fix nyelű gyalásó...Jesszusom...

joni firpo 2017.02.23. 13:16:59

@delta81: Bajonett nuku! Az AMD-hez már nem volt szurony - minek is lett volna? Az AKM-63 szuronyához volt egy kis bőr hordfül, D-gyűrűvel, arra kellett (volna) akasztani. Dolgozom a cikken, ha összejön nemsokára lerántjuk a leplet a néphadsereg személyi felszereléseinek sötét titkairól :-)

krisss93 2017.02.23. 13:17:19

De majd camilló megmagyarázza úgyis hogy "jó vót" az :D

krisss93 2017.02.23. 13:19:30

@joni firpo: Már látom is magam előtt:" A néphadsereg lövész alegységeinek harcászati és menetfelszerelése, avagy a hülyeség határtalan "

delta81 2017.02.23. 13:26:54

@joni firpo: Nem is az AMD-hez gondoltam, csak amolyan "harci" vagy "tábori" késként kiosztani (az osztrákok Glock-tőréhez hasonlóan), vagy drótvágónak... Bár naivitás lenne ilyen előrelátást feltételezni, ha jóval fontosabb dolgokkal sem foglalkoztak...

Epekedve várom azt a cikket...

durczás 2017.02.23. 13:30:13

@joni firpo: valahol kallódik egy ilyenem, csak zöldben.. de ez kb szimatszatyor méret, ha jól emlékezem. :D

Kullancs1983 2017.02.23. 14:12:44

@camilló: Hát, sok újat nem tudtam meg. Engem inkább azok a részletek érdekeltek volna amiket te emlegettél. Mert bár sosem láttam nagy, összfegyvernemi hadgyakorlatot, de jópár ismerősom volt katona itt-ott, és tudom micsoda legendák terjengenek, amiket nemhogy az egyszerű katonák, de még akár a hivatásos tisztek is simán elhisznek.

joni firpo 2017.02.23. 14:47:25

@krisss93: Az "atomkor harcosa" címet szántam neki :-)

@durczás: Kicsit nagyobb, bár a teteje összehúzható egy madzaggal. Keresd meg, mert értékes műkincs, igazi hidegháborús ritkaság! :-)

@delta81: Bruhaha! Nekünk a hadnagyelvtárs (mert naiv népi kezdőként mi is feltettünk ilyen kérdéseket) türelmesen elmagyarázta, hogy a modern háborús követelmények között a katonának semmi szüksége késféleségekre... Így azután az AKM-63 szuronyokat a raktárakban tartották és a rendszerváltás után pedig fillérekért kiárusították. Mindenki jól járt, nem igaz?

delta81 2017.02.23. 14:56:27

@joni firpo: Én mindenképpen, így jutottam bajonetthez :)

camilló 2017.02.23. 17:33:21

@joni firpo: Tiszta merő véletlenből van AKM 63-as való bajonettem. A Munkásőrségnél sem osztották ki de volt. Volt olyan alegység ahol még a használatát is tanították. Valóban egy nem is tudom minek nevezhető bőr szalagon, volt egy D ring amire akasztani kellett hord helyzetben. Megjegyzem az oroszoké is így hordható, ha emlékeim nem csalnak. Nem találom az orosz bajonettem, hogy meggyőződjek róla, tehát tévedés nincs kizárva. Azt én sem értettem, hogy miért nem olyan fegyvert kaptunk, amire lehet bajonettet csatolni, de értelmes választ senki nem adott.

camilló 2017.02.23. 17:54:14

@krisss93: Sehol nem állítottam, hogy jó! Azt állítom, hogy az akkori hadsereg igényeinek megfelelt! Árnyalatnyi különbség!
Mit kellett bemálházni a málhagyíkba? Nos, elég sokat jártam őrségbe így van némi fogalmam róla. Alulra ment a "HR" készlet, ha nyár volt, akkor fölé a mikádó, molinó, nadrág, ing, zubbony, tisztálkodó eszközök, törülköző bakancstisztító, csajka (benne a kulacs, amit Ügy.Al. vagy őrségbe menéskor kellett itt tartani, egyéb esetben a szimtszatyorban) a legtetején a sisak volt. Elég szűkösen, de hidd el belel lehetett rakni a zsákba mindezt. Gyalásó nem volt kiosztva azt gyakorlatok után le kellett adni, de ha a teljes harci díszre vagy kíváncsi akkor hátul az övön volt a helye. Jellemzőbb volt az összecsukható ásó, de volt még bőven fix nyeles is. Ezen nem kell annyira szörnyülködni, mert tudomásom szerint más seregek is használták. Az egy dolog, hogy nálunk elég későn kezdték kivonni a rendszerből. No és akkor a VV lepel, az Estván által leírt módon. Jobb oldalt a tártáska befűzve a derékszíjba. Baloldalt a szimatszatyor, jobb oldalon vállra helyzetben az AMD csővel lefelé! Azért tartom szükségesnek megjegyezni mert a Munkásőrségnél az AKM-et csővel felfelé kellett hordani. Ilyen felszerelésben nem volt kellemes esetenként egy órát ácsorogni az eligazításon. A vigyázz menet meg egyenesen a mennyország volt így!:) No de az is igaz, hogy a menetfelszerelésben tartott menetgyakorlat alkalmával nem kellett ilyen díszben parádézni. Csak tártáska, szimatszatyor, gyalásó géppisztoly. Még mielőtt valaki belém áll a megnevezés miatt. A katona könyvemben is gpi. rövidítés szerepel:)Géppuskásként kicsit szarabb volt a helyzet, mert az AMD-n kívül cipelhetted a géppuskát is egy rakasszal. Nyilván harchelyzetben más lett volna, mert HKSz alkalmával a géppuskás mellé két ember volt beosztva, hogy a ládából az állványt meg a tarcsi csövet rakaszokat legyen kinek vinni. Ez mondjuk maxx. 500 méter volt a mi laktanyánk esetében. Utána gépjárműre, és irány Surány! Nem volt jellemző, hogy agyonterhelve kellett volna mászkálni. Még a műszaki zártelepítők sem vittek több motyót. Utoljára még egyszer leszögezem! Nem volt jó a málházás, de a támasztott követelményeknek megfelelt! még egy apróság. Valahol olvastam, hogy a VSz katonái motiváltabbak voltak, mint a nyugati seregek sorállománya. Legendákat hallani az amcsik fegyelmezetlenségéről, dacára annak, hogy ők zsoldosok voltak. Nem tudom mi az igazság! Az biztos, hogy a legnagyobb pofájú Pesti vagány is odatette magát amikor kellett. persze a duma ment hogy leszarom, meg nekem nem kell krumplivirág, de ez csak külsőség volt! Láttam amikor egy szakaszvezetőt lefokoztak a leszerelés előtt egy héttel. Nem volt boldog a srác, pedig előtte világolt, hogy leszarja a csontcsillagot!:)

camilló 2017.02.23. 17:56:04

@joni firpo: A bajonetthez még egy apróság. Mi kérdeztük, hogy a ruszkiknak miért van, ha nem hatékony? Választ nem kaptunk.

joni firpo 2017.02.23. 20:05:59

@camilló: Nem akarok pofozkodásba átmenni, de furcsa, hogy te is leírod a hibákat, hiányosságokat, a végkövetkeztetésed mégis az, hogy a "támasztott követelményeknek megfelelt". Nem felelt az meg semmilyen követelménynek. Békeidőben, ímmel-ámmal elment, de komolyabb teljesítményre még Johnny Rambo sem lett volna képes ilyen felszereléssel. A hiányt élőerő-áldozattal lehetett volna kipótolni, miközben a " szocializmusban a legfőbb érték az ember"...

recon71 2017.02.23. 20:37:35

@joni firpo: Mint írtam,az akkori honvédelmi miniszter pl. tenni akart,ezért kerültem én is a fejlesztéshez.

"Ha fölveszel a kerted gondozására egy kertészt, aki a füvet nem tudja megkülönböztetni a fától, vajon akkor te magad nem vagy hibás?"

Ez is igaz volna valamennyire,de honnan tudta volna meg szegény,hogy a fejlesztői nem értenek a munkájukhoz,meg,hogy egyáltalán ellenségek,hisz mindent elkövettek a fejlődés ellen?

recon71 2017.02.23. 20:47:03

@camilló: A gyalásó nem volt kiosztva,le kellett adni,miért?

"Nem volt jellemző, hogy agyonterhelve kellett volna mászkálni."

Pont ez a döbbenet,hogy az a töredéke súly amit cipelni kellett kinyírta a katonát. Vágott,dörzsölt,csapkodott,akadályozott,kínzott. Hiába várták volna azt el az elöljáróink amit más seregek katonáitól,mert a mienkbe azt nem lehetett. Az idióta vezetés meg nem értette,hogy ha az oroszok mondjuk meg tudnak csinálni valamit,akkor mi meg miért nem. Pedig baromi egyszerű,az is 1 elcseszett cucc volt,de még mindig százszor jobb. Amit abban meg lehetett csinálni,azt a mienkben már nem.

camilló 2017.02.23. 20:53:03

@joni firpo: Nem pofozkodunk, csak más következtetést vonsz le mint én. Továbbra is fenntartom, hogy az akkori hadsereg feladatai megoldásához az a felszerelés megfelelt. Nem volt jó, ez egyértelmű, de megfelelt! Még eszembe jutott a bajonettről, meg a közelharcról, ha lehet választani egy gyalásó, meg egy szuronyos puska között akkor én a gyalásót választom. teszem ezt úgy, hogy van némi előképzettségem különféle eszközök alkalmazásában. ettől függetlenül szerintem is hülyeség volt nem úgy tervezni a fegyvert, hogy alkalmas legyen bajonett használatára. Még valami. A Rambó típusú hadseregnek valóban sokkal jobban felszereltnek kell lennie. Ez egy tömeg hadseregnél nem elvárás! csak hogy érzékeltessem. Kínának egészen a 90-es évek végéig komolyan vehető felszerelése nem volt, de az USA mégis komolyan vette. Miért? Mert egyszerűen akkora tömeget képezett a hadsereg, amit lehetetlen lett volna feltartani. Tajvannak azért kell akkora légierőt fenntartani amekkora van neki, mert még a MiG-19-es klónok is veszélyesek, ha több százas nagyságrendben támadnak. Nos így működik egy tömeghadsereg. A NATO minőségi fölényét mennyiséggel ellensúlyozták. Ez tény! Az oroszoknak volt ebben tapasztalatuk. Az, hogy a szocializmusban a legfőbb érték az ember, ebben az esetben nem működik. megjegyzem a hőn áhított polgári demokráciákban pont olyan lózung, ha a pénz és az ember között kell választani! Gondolom nem kell példákat felhoznom?:)
Privit megkaptad?

recon71 2017.02.23. 20:56:09

@delta81: @joni firpo: Mi már alapkiképzés alatt a rajparancsnokoktól oktatást kaptunk,hogy mi hova való előírásszerűen,de talán még nagy képek is voltak a laktanyában egyes helyeken ezekről. Jobbra az említett módon a tártáska,balra a szimatszatyor,a kis nadrág bújtatókon átfűzve a derékhevederét. Hátulra a gyalásó. Egyébként,ha jól volt benn a tokban a hosszú szárú,akkor az sem nagyon akadályozott. A kulacs volt a csúcs! A málhaövre előre felfűzött bőr bújtatón volt 1 D gyűrű és arra kellett ráakasztani. Magyarán minden lépésnél tökönvágta a katonát,ezért mindenki inkább a szimatszatyorban tartotta. A vv. köpeny pedig az említett módon volt a háton,a papucsa meg az említett módon felkötve a szimatszatyorra. Talán nem hagytam ki semmit.

camilló 2017.02.23. 21:03:04

@gyula0910: Én állásépítő zászlóaljban voltam. Az állásépítő katonák eleve el voltak látva sáncszerszámokkal. A műszaki zár telepítőknek is akkor adták ki, ha olyan gyakorlatra mentek, hogy használni kellett! Nem volt kényelmes a VV tatyó meg a tártáska ez tény. Így visszaemlékezve rajtunk nem is volt csak ha nagyon muszáj volt. Mi ha kiértünk a terepre, leraktuk a motyót, felállítottuk a géppuskát és letelepültünk a technikával. A fegyverek meg minden más lerakva. Az állásépítőktől, erődítőktől sem követelték meg, hogy munka közben rajtuk lógjon minden. A műszaki zár telepítőknél már más volt a helyzet, bár igyekeztek azt is gépesíteni. Az aknákat úgy rakták mint ahogy a teknős rakja a tojásokat, csak nem egy rakásba, hanem meghatározott telepítési rendbe. Mi a Leopárdok számára készítettük a meglepit UKA aknák formájában:)

recon71 2017.02.23. 21:06:11

@camilló: Egyébként pont úgy elfogultan mondasz véleményt,mint én tettem sorkatonaságom előtt. Tökéletesen benyaltam amit a propaganda sulykolt,hogy a mienk mennyire tökéletes és mennyire jó. Aztán jött a döbbenet a gyakorlatban. Nagyon más az elmélet és nagyon más a gyakorlat. Elvártak volna 1 csomó mindent,de nem lehetett megcsinálni abban a szarban. Pl. atomháború esetén a 99%-nak nem lett volna vv. papucsa és úgy meg bukott az egész,mivel azok állandóan elvesztek az idióta rögzítésnek köszönhetően.
De az is jól mutatja az elcseszettséget,hogy már akkor is tanították a gyors tárcserét,igaz nem azzal a fogással,mint ma,de törekedni kellett rá (talán még időt is mértek?),de az a tártáska ezt kizárta. Jól mutatja,hogy ilyenkor a derékszíjból,zsebből vagy fordítva félig beerőszakolt tárakkal a tártáskába megoldással oktattak minket. Hangsúlyozom oktattak!!!

recon71 2017.02.23. 21:42:40

@delta81: Mivel én felderítő rajpk is voltam,nekünk volt egypár extránk is. Nálunk is ki lett volna elvileg adva háború esetén a felderítős kés,ami ugyan olyan,mint a szurony,csak a nyele hagyományos kialakítású,így nem tehető a fegyverre. Még extra a kis rádió,szintén felfűzve a derékszíjra,plusz a vállhevedere átvetve a vállon. Nyakban távcső. Még mintha lett volna valami,de nem ugrik be mi. Talán térképtáska,már nem emlékszem. És az egész csúcsa volt,mint már korábban említettem a kézben cipelt fa bőrönd,a felderítő láda.
A mélységiseknél volt még 1 kés amit dobókésnek is szoktak említeni és a nadrág szárra volt rögzítve,az ejtőernyő zsinórok levágása miatt.

Ami rengetegszer problémát okozott és a külföldi megfigyelők előtt nagy égést is,hogy sok a vállon átvetett heveder ugyan olyan volt,ezért,ha az ember nem a megfelelőt fogta meg elsőre,akkor teljesen belecsomózta magát a málhába. Pl. volt sokszor,hogy a katona a fegyver hevedere helyett a tártáskáét húzta át a feje felett és ezzel összegubancolt mindent,amiből a társai tudták csak kiszabadítani. :D Azt hiszem van is 1 videóm hasonlóról,ahol 1 ausztriai ENSZ képzésen 2 katona próbálja kibogozni a társukat a nemzetközi elöljárók szeme láttára. :D

camilló 2017.02.24. 05:52:08

@gyula0910: Lehet, hogy elfogult vagyok, de továbbra sem azt állítom, hogy jó volt a felszerelés! Én most is azt mondom, hogy egy tömeghadsereg igényének megfelelő! Van némi különbség! Fentebb már írtam arról, hogy teljesen másként kell elképzelni egy tömeghadsereget és ellátását, mint a napjaink seregeit!

recon71 2017.02.24. 06:45:29

@camilló: Én meg továbbra is azt mondom,hogy az a felszerelés egy tömeghadsereg igényének sem volt megfelelő,mivel minden olyan tevékenységet amit végre kellett volna hajtanunk az a cucc szabotált,hátráltatott,megakadályozott. Ha lövész lettél volna vagy felderítő,akkor most nagyon egyetértenél velem,mert megtapasztaltad volna,hogy mennyire ellene dolgozott annak,hogy végrehajtsuk azt amit elvártak tőlünk,hogy egyáltalán túléljünk,mi győzzünk.

1 beépült nyugati kém nem tudott volna nagyobb kárt tenni a harcértékünkben,mint a saját cuccunk. Mi ok volt arra,hogy az orosz és szövetséges viszonylag kényelmesebb tártáskáit pl. mi szörnyű kényelmetlenné módosítsuk,hogy verje szét az oldalunk,sebeket okozzon? Mi ok volt arra,hogy a szövetségeseink gyors tárcsere megoldását mi úg módosítsuk,hogy mi nem tudjunk a fenének sem gorsan tárat cserélni? És ezt még így levezethetnénk kulccsal is,a sisak állpárnával is és még ki tudja mivel nem.

delta81 2017.02.24. 10:31:31

Döbbenet. Eddig azt hittem, a vágós tártáskát és a s***et paskoló gyalásó-nyelet nem lehet már űberelni, de az elöl hordott "tökönverős" kulacs... Mi indokolta, hogy előre kerüljön? Már csak ott maradt hely? A tártáska mögött nem bírt volna fityegni?

joni firpo 2017.02.24. 11:39:10

@delta81: Azért a barkácsolós kedvű katonák találtak megoldást, pl. varrtak kulacstokot, bár a "bab"-kulacshoz ez nem volt túl könnyű feladat. Maga a kulacs kialakítása egyébiránt jól jellemzi a "tömeghadsereg által támasztott igényeket" - ergonómia nulla, a lényeg, hogy bele lehet tenni az evőcsészébe, így könnyebben szállítható. Az, hogy harctéri körülmények között mennyire életszerű az evőcsészéből elővarázsolni a kulacsot, amit egyébként max. a szimatszatyrodba tehetsz ... mindenesetre nem fogyasztottak volna fölöslegesen vizet néphadseregünk hős harcosai, az biztos...
Sebaj, papíron jól mutatott a cucc és ez volt a lényeg!

@camilló:
Amennyiben a "tömeghadsereg igényei" alatt azt érted, hogy az egymást követő emberhullámok tömegükkel lehengerlik az ellenséget, akkor valóban irreleváns, hogy van-e málhafelszerelésük vagy nincs, arra a 3 percre. Ezzel csak az a baj, hogy a kínaiaknál érthető, de mi honnan vettük volna az embertömegeket? Vagy azok is ott voltak leládázva, "M"-készletben, a titkos raktárakban? :-)
Illetve visszatérően nem adsz választ arra, hogy a csehszlovák, lengyel vagy bolgár néphadsereg mitől volt kevésbé "tömeghadsereg" mint a miénk? Vagy akkor ők miért gondolták másképp?
A gyakorlati felhasználhatóságon pedig nem kell túl sokat elmélkedni, az afganisztáni háború bebizonyította, hogy akármennyire tömeghadsereg Ivánéké, még ők sem elégedettek a saját felszerelési cikkeikkel ...

joni firpo 2017.02.24. 13:48:00

www.honvedelem.hu/cikk/62042_harcaszati_foglalkozas_csobankan

Harcászati gyakorlat 1 db tártáskával. Fő az életszerű képzés...

recon71 2017.02.24. 15:30:18

@camilló: Reggel megőrült az a laptop ami akkor a rendelkezésemre állt,így nem tudtam befejezni. Most meg időm nincs nagyon,de azért megpróbálom leírni mi is volt konkrétan a gond azzal a cuccal,így talán bele tudod magad élni,hogy mi volt vele a baj.

Pl. az volt az egyik elképzelés,hogy támadáskor a BMP-kből kiugorva szétnyitódni és harcszerűen támadni,fedezni a harcjárműveket,leküzdeni az ellenséget,menetelve,futva,térdelve tüzelve,kúszva,odébb gurulva és hasonlók. Ezzel ellentétben az volt,hogy ahelyett,hogy azzal lettél elfoglalva,hogy az ellenséget leküzd,arra ment el az energiád és a figyelmed,hogy a minden lépésnél a lábadat verő,akadályozó táskákat eltold hátra,a vágó hevedereiket meg kicsit odébb húzkodd,hogy ne 1 helyen gyilkoljon. Aztán kúszáskor megint csak,hogy kibányászd az alád csúszó táskákat,amiktől hihetetlen módon kimerítő lett az amúgy könnyed kúszás és lapulás helyett az égnek állt a segged. Térdelve tüzeléskor megint csak hátra kellett tologatni a cuccot,mert megint csak megakadályozta a térdelést. És még nem beszéltünk a támadás közben keresgélt elhullott cuccainkról. Arról a küszködésről amivel járt 1 új tár kirángatása a tártáskából. Arról,hogy futás közben a kezedben a fegyverrel ahelyett,hogy a célokat keresnéd,azzal vagy elfoglalva,hogy hátra told a táskákat,hogy tudd a lábad emelni. Valamint azok leszorítása kézzel,hogy ne verjék még jobban szét az oldalad. Aztán,ha beakadt valamibe a vv. köpeny kioldó,mert sokszor beakadt,akkor szépen betmen módra suhogtál a továbbiakban az egész alatt. Szóval a magyar katona mindennel el volt foglalva a cucca miatt,csak azzal nem amivel kellett volna. Így lett az amúgy semmiségből 1 piszkosul megterhelő,fárasztó kínszenvedés. Mivel mindenki a cuccával való birkózással volt elfoglalva,alig tudott figyelni a rendes feladatára,ennek következtében az amúgy jó elgondolás is káosz lett. Az alakzat összekeveredett,az emberek lemaradtak,a fáradtságtól nem vették észre a célokat vagy csak egyszerűen a földön fekve maradtak és ott fújtattak a kimerültségtől. A tisztek persze üvöltöttek,látva a fáradtságtól összekeveredett,a feladatukat nem csináló katonákat,mert tudták,ha tényleg azt csinálják amit kellene,akkor már rég a földön fekve maradtak volna a kimerültségtől. Mindez 1 olyan málhában ami már nem kényelmetlen,nem akadályoz,semmiség lett volna.

Olyan terepen,ahol nem tudtak volna követni a harcjárművek,mint mondjuk majd az olasz hegyekben és erdőkben,ugyan ez volt. Ahelyett,hogy a feladatra koncentráltunk volna,a felszereléssel küszködtünk,ami elterelte az ember figyelmét,így hibákat vétettünk,nem vettünk észre tök alap dolgokat,stb.. Minden ami játszi könnyedség sokkal több cuccal is 1 málhában,az nekünk piszkosul megterhelő volt. Amíg 1 jó málhás katona 100%-ot tud nyújtani,mi a cucc kényelmetlensége,akadályozása miatt csak 10% körül. 1 jó málhás katona tudta volna fedezni a harcjárműveit,mi alig-alig. 1 jó málhás katona leküzdötte volna az ellenséget,mi ehelyett a saját felszerelésünkkel harcoltunk,annyira,hogy nem tudtunk miatta se a feladatra,se az ellenségre figyelni,sem teljesíteni. Megcsináltuk amit kellett,de hihetetlen rosszul,lassabban,hibásan,kikészülten,stb.. Mindez 1 jó cuccban csak élvezetet okozott volna,hisz ki ne szeretett volna "commandózni"? Csaj sajna nálunk az élvezet részét kinyírta a cuccal való harc,küszködés,birkózás.

Baka88 2017.02.24. 15:58:45

Az álcafesték amit használnak nekem egy kicsit feltűnő nem lehetne halványba zöldet használni?

recon71 2017.02.24. 16:20:12

@Baka88: Lehetni lehet,ha veszel magadnak. Javasolták is anno az én elöljáróim is inkább az idegen beszerzését. Jó,hogy van magyar álcafesték,dehogy miért nem lehet tényleg normális a színe?

@joni firpo: A képek jól mutatják,hogy mennyire szükség volna itthon is oktatni a felszerelések beállítását. Gondolok itt most konkrétan a sisakokéra. Ha jól lennének a fejre állítva,nem állnának ilyen hülyén. Ezért fordul elő rengetegszer az is,hogy pl. az a modern sisak ami az amikon tökéletesen áll,a mi katonáink meg rettenetesen hülyén néz ki. Nem mindig a sisak hibája,ha valami rosszul áll.

camilló 2017.02.24. 17:34:14

@joni firpo: @gyula0910: Mi voltunk 260 ezren háborús létszámon, ehhez tedd hozzá bátran az oroszokat, szóval van miből pótolni a veszteségeket, főleg úgy, hogy eleve nagy veszteséggel terveztek. Azt hogy a bolgár cseh stb. seregek miért úgy csinálták a felszerelésüket ahogy, fogalmam sincs. Mellesleg a német "sturmtaschen" se tartozik a kényelmes viseletek közé. Volt egy komplett felszerelésem az NVDA cuccaiból. Sajnos már nem maradt meg csak az üres "sturmtaschen" sátorlapok, sisak, hőszigetelt kulacs és talán egy nadrág. Ja van egy málhagyíkom is. Nem tudom mennyit olvastok. Ajánlom figyelmetekbe A nagy lovaskaland című könyvet. Ez az Amerikai Polgárháborúban történt meg, és egy bizonyos Grison ezredes betörését írja le ami a Déli Államok területére történt. Nos a bevezetőben írják, hogy miről lehetett megismerni a "zöldfülű" katonákat. Neked Joni külön ajánlom a figyelmedbe, mert felsorolja mi9nd azt, amit egy kék sapkás lovaskatonának kiosztottak mint felszerelést. Nos ehhez képest, a portya pár napja után már alakult a felszerelés. De akár Viktor Fink idegenlégió című könyvét is írhattam volna ami az '. Világháborúban játszódik. Mit akarok ebből kihozni? Az, hogy mi az előírás, és mi az ami a harctéren rajtad lesz, két különböző dolog! a tapasztalat megtanít arra mit és hogyan használj, vagy dobd el. Mivel valódi éles harcra nem került sor, így lehetetlen megtudni, i az ami kell, és mi az ami nem kell. Felraktam a régi tártáskát és kipróbáltam, milyen belőle tárat cserélni. Gyorsan nem lehet, de nekem akadály nélkül megy. A belinkelt videón, elől van a tártáska a katonákon, én azért hátra raknám a helyükben. Persze ez a felszerelés elfogadhatatlan a mai viszonyok között. Ráadásul mintha túl lettek volna öltözve a katonák.

recon71 2017.02.24. 18:04:15

@camilló: Lehet sokan voltunk,de ez a hozzáállás mennyire igaz arra a rendszerre amiben első az ember?
Ráadásul miért jó lemészároltatni az emberek 90%-át azért,mert rossz a felszerelés kialakítása? Nem lett volna jobb,ha 10% veszteséggel érünk el sikert?

Mit nem adtunk volna 1 NDK-s tártáskáért vagy málháért,amiből lehet gyorsan tárazni,nem a sarkaival verik,nyúzzák le a combunk a tárak és nem is ugrál,csapkod annyira!

Azért vannak elöl a felvételeken a magyar tártáskák a katonákon,mert ez ennek az elcseszett holminak a tulajdonsága,hogy állandóan előre vándorol,csúszik a málhaövön,hogy akadályozzon mindenben.
Próbálj meg gyorsan tárat cserélni úgy,hogy a derék öv is stabilizálja valamennyire a tártáskát,hisz harcszerűen abban futni,kúszni,mászni is kell,majd tedd vissza a régi tárat!

Nem írtál hülyeséget azzal,hogy a katonák élesben a cucc felét lehagyták volna,mert mi is ezt csináltuk akkoriban. Ez azt jelentette,hogy nem vittünk fontos dolgokat,kaját,vizet,mert az is akadályozott. A felderítőknél pl. szokás volt mindent a mélységis zsákban hordani. Ezek csak kényszer megoldások az elcseszett málhák esetén. De akinek csak málagyíkja volt,az azzal tette. 1 vicc,hogy csak mert kaptál aznapra kaját,akkor már a málhagyíkot is kellett vinned,mivel nem tudtál másba pakolni. Gondolhatod az a málhagyík mennyire volt kényelmes a konzervekkel,a vv.-vel és kisebb dolgokkal is a belsejében. Ehhez szoktuk szétszedni a vaságy rugókat,hogy kényelmesebbé tegyük 1 kicsit is. 1 jó málhánál nincs ilyen probléma,az embernél ott van minden kéznél amire szüksége van és lehet,és tökéletesen végre tudja hajtani a feladatát,nem hal meg miatta az emberek 90 vagy 100%-a. Attól a szartól meg háborút lehetett volna elveszíteni. Gyalogosan esélyünk sem lett volna senkivel szemben,még ha jobb is lett volna a kiképzésünk.

camilló 2017.02.24. 18:29:54

@gyula0910: Erős a gyanúm, hogy egy 3.Világháborúban nem a rossz málha okozta volna a haláleseteket. Azért nézz meg pár felvételt a 2.Világháború szovjet katonáiról. Túl sok málhával nem rendelkeztek amikor harcoltak. A motyó nekik is le volt rakva. ha volt rajta zsák én nem igen láttam olyan felvételt, ahol teljesen fel volt málházva. Nem jellemző, így talán helyesebb. Davaj gitár tártáska és ennyi. még a kulacs is ritkaság. Szóval sok minden függ attól, hogy milyen harcra készülsz, hol az utánpótlásod, stb. Én a seregben is mindig kissé hátul hordtam a tártáskát. Nem volt jellemző, hogy elmásszon előre.

camilló 2017.02.24. 18:37:10

@gyula0910: Minő véletlen, van szovjet tártáskám is. Most kipróbáltam a tárazást belőle. Gyorsabb mint a magyarból ez tény, de nem veszélyes a különbség. Nem versenyszerű tárcserét kell figyelembe venni, hanem egy átlagos viszonyok közöttit. Úgy nincs jelentősége a pár másodperces különbségnek. Nyilván a szovjet táska egyértelműen jobb, bár csak 4 táras. Nekem LC-2-es övre van rámókolva. Holnap megyek lövöldözni és a játék jellegéből fogva egy minimál málhás megoldás lesz. Tártáska, kulacs, pisztoly, seggtáska, LC-2 re pakolva. Seggtáska is csak azért mert eső várható és ott elfér az esővédő.

krisss93 2017.02.24. 19:00:31

@gyula0910: Hát abból amit tapasztaltam a kezdő lövészkatonák közül elég kevés van aki konyít is a felszereléséhez valamennyit, a MOLLE rendszerű cuccokkal szoktak sokat bajlódni, általában a keresztfűzőkön nem húzzák át a patentos hevedert hanem csak a mellényen végig aztán lecsatolják.

recon71 2017.02.24. 19:01:56

@camilló: Azért én elég sok felvételen láttam az oroszokat a hátizsákkal a hátukon a világháborúban harcolni.

Próbáld ki,hogy mi a jobb,ha csak 1 tár van nálad,vagy,ha van több tár és víz is! Az,hogy a világháborúban az oroszok a rossz cuccaik miatt ugyan úgy kénytelenek voltak lehagyni mindent,még azon az áron is,hogy alig volt lőszerük és vizük,nem jelenti azt,hogy ennek örültek. Mi is ezt tettük,de csak kényszerből. Sokkal jobban teljesítettünk volna mi is és szerintem ők is 1 jobb cuccban. Lásd a németeket,amikat,angolokat! Ők nem voltak kénytelenek csak 1 tárral harcolni,ők nem hagyták le a cuccaik nagy részét. Talán ettől is volt sokkal nagyobb a hatékonyságuk.

Nem mászott előre a tártáskád? Mennyit futottál,kúsztál,másztál,meneteltél benne? Kúszáskor pl. neked mitől maradt hátul?

Óriási a különbség a magyar és az orosz között. Cserélj tárat lövészet közben,nézd meg a régit mennyire gyorsan dugod vissza a magyarba. Egyébként nem tudom milyen tártáskád van,mert a mieinkből tragédia volt előrángatni a tárakat is. Nem viccből oktatták a derékszíjból,a zsebből és a fordítva félig bedugott tárazást az eredeti helyett.

recon71 2017.02.24. 19:09:20

@krisss93: Én meg azt tapasztaltam nagyon,hogy mindenki csak oda tette a zsebeket ahova neki kézre esett. Az eszébe sem jutott,hogy ott akadályozni fog majd. Lásd azon katonatársaim akik nem tudták beszorítani a vállba a fegyvert az oda került tárak miatt,vagy a terepen elakadt katonatársaim akik nem tudtak átlépni valamin,vagy leguggolni,térdelni,mert ezt megakadályozta a lábuk útjába rakott és beékelődött zseb. Vagy az elérhetetlen helyre tett víz.

Tom Sinner 2017.02.24. 19:35:34

@joni firpo: Fentebb a kulacs meg az evőcsésze azok ezek?
www.armybazar.eu/data/inzeraty/kulacs-csajka_21386524071.jpg
Ha én össze raktam őket, úgy feszültek, hogy ihaj-csuhaj. Meg ha jól emlékszem, nagyon zárni sem lehetett a csajkát miatta. Míg a JNA étkészletem egyértelmű volt, hogy egy egészet alkot, bennem mindig azt a benyomást keltették ezek a darabok, hogy nem egybe valóak. Kíváncsi vagyok, hogy az én készülékemben van a hiba, hogy ezekkel próbálkoztam, vagy valamelyik darabja más a készletnek?

Az aktuális hozzászólásod kapcsán. A kék "álcafesték" mikor kerül már végre selejtezésre? Ez még mindig a röhej kategória. Annyira álca az a festék, hogy "világít" a srácok feje tőle.

camilló 2017.02.24. 19:46:43

@gyula0910: Pontosan egy szál hátizsák. Nézd meg mi volt rajtuk amikor meneteltek. Azokon volt hátizsák, akik "zabráltak" ezt általában "díjazta" is a GPU egy jól irányzott lövéssel. Azért nem mászott előre, mert ha nadrágban van a derékszíj, akkor a szíjtartó nem engedi. Nyúl mikádóban, meg annyira meg volt szorítva, hogy nem tudott. Sima szövet tártáskám van, az volt a seregben is. Mondom, hogy ne lőtéri lövészetet vegyél alapul, hanem egy átlagos harchelyzetet, abban a korban. Ma mások a követelmények. Megjegyzem, hogy a szovjet katona ha vitt két tárat, akkor 144 darab lőszere volt. Ugyanennyi lőszert hány tárba kellett berakni egy amcsi, vagy német katonának?

camilló 2017.02.24. 19:48:20

@Tom Sinner: Valamit rosszul csináltál, mert simán egybe lehet tenni. Írtam fentebb, hogy kellett málházni az MN idején. A csajkában volt a kulacs.

joni firpo 2017.02.24. 20:05:09

@camilló: Arra még nem gondoltál, hogy a szovjetek is a háborús tapasztalatok miatt fejlesztették a felszerelésüket (és másolták le a németek Y-szíját)?

@Tom Sinner: Némelyiket egybe lehet rakni, némelyiket nem. Ahogy sikerült éppen a gyártás...:)
De ez az egész egy szereptévesztés, hiszen a "normális" hadseregekben a kulacsokra terveztek poharat/főzőcsészét és nem fordítva. De nekünk ez is sikerült..

Tom Sinner 2017.02.24. 20:14:40

@camilló: Na b+, ha máshogy alakulnak ma a dolgaim, akkor holnap összefutottunk volna sanszosan. Tervbe volt véve nekem is a játék. Hosszú-hosszú ideje ez lett volna az első.

camilló 2017.02.24. 20:23:12

@joni firpo: Azért nem gondoltam, mert az Y szíjat már az első világháborúban is használták az oroszok, Sőt H hevederben is láttam katonákat. Valamelyik Rubiconban van egy cikk az orosz fehér mozgalomról, van benne pár kép ott is lehet látni mindkét szíjat az antant szíj mellett. Nyilván tanultak a hibáikból, bár erről az Izraeli hadsereg másként nyilatkozik. Az oroszok soha nem arról voltak híresek, hogy ergonomikusan tervezzenek. legyen ez málha, vagy űrrakéta. Funkcionális volt minden és csak a közelmúltban veszik figyelembe az ergonómiát! De nyugodtan javíts ki ha tévedek!

camilló 2017.02.24. 20:24:32

@Tom Sinner: Ózdon lesz a jövőhéten, de oda nem tudok menni szerintem. Vasgyár a következő talán márciusban ami lőtávolban van:)

camilló 2017.02.24. 20:28:30

@joni firpo: NVDA csajka is ilyen, csak matt zöld. No abba meg főleg nem megy bele a kulacs. Annyi azért pluszként elmondható a német kulacsról, hogy van hozzá pohár és a hőszigetelt változat ideig-óráig valóban szigetel.

recon71 2017.02.24. 21:31:45

@camilló: Szerinted azért hordtak az oroszok a világháborúban 1 szem hátizsákot,mert az a csúcs kényelmes és praktikus és nem azét mert csak az volt nekik? Mi sem azért hordtuk azt a szart,mert annyira rohadt jó volt,hanem mert csak azt kaptuk.

Próbáltad úgy rögzíteni a tártáskát,hogy a bújtatóval stabilizálod? Szerinted kúszás,mászás,futás közben mennyi idő alatt szabta le rólad a nadrágot úgy az a 4kg feletti tártáska? Ráadásul,ha mögé zártad nem érted el,ha közé zártad a bújtatót akkor meg előre tudott már csúszni.

Hát épp ez az,az,hogy harcolnunk kellett volna,azt akadályozta az a cucc és az elcseszett tártáska. És nem a mai harceljárásokat veszem figyelembe,hanem azt amit mi is tanultunk 90-ben és az pedig a régi oroszos volt még,mivel nem volt más,azt tanulta az összes tisztünk.

Hú de szívesen bevinnélek 1 pár napra azzal a cuccal harcászkodni! Kíváncsi vagyok,hogy neked mennyi időbe fog telni,hogy az egész véleményed megváltoztasd és a pokolba kívánd annak a tervezőit! Én is ugyan ilyen elfogultan vonultam be,aztán amikor éreztem,hogy a cucc miatt milyen szar vagyok és mindenki is.

Piszkosul bosszantó,ha valaki megmondja nekünk,hogy nekünk mennyire megfelelő volt a cuccunk és mi csak rosszul éreztük,tapasztaltuk,mert ezt nyomta a propaganda és nem az számít amit mi személyesen átéltünk,megtapasztaltunk,megszenvedtünk.

recon71 2017.02.24. 22:13:39

@camilló: Arról,hogy az oroszok 1 szem tárral akcióztak még a háborúban az ugrik be egyfolytában,hogy mi még tártáskát sem vittünk annyira profik voltunk!
Mindenki azt hitte,még én is a sereg előtt,hogy ez azért van,mert így a tökéletes,így a legjobb,mert nincs szükségünk semmi másra. Aztán a valóság az volt,hogy nem ezért,hanem azért,mert az eredetiben nem tudtuk megcsinálni amit kellett volna. Piszkosul szerettünk volna vinni még vizet is meg még sok mindent,de akkor nem tudtuk volna megcsinálni amit kellett volna,ezért inkább nem vittünk szinte semmit.

recon71 2017.02.25. 02:54:28

@camilló: "Nyilván tanultak a hibáikból, bár erről az Izraeli hadsereg másként nyilatkozik"

Ez mit jelent?

camilló 2017.02.25. 06:42:48

@gyula0910: Ne húzd fel magad Gyula!:)Megint hangsúlyozom, hogy nem volt jó, de a célnak megfelelt. Lehetett volna ennyi pénzért jobbat gyártani, de nem tették, mert hiányzott a kellő tapasztalat is, ráadásul a 2.Világháború tapasztalatai a szovjeteknél sokáig a szentírás kategóriába tartoztak. Ezért szenvedtek el súlyos veszteségeket Afganisztánban, amíg meg nem tanulták, hogy ez a konfliktus "picit" másabb, mint amikor a német csapatokkal csaptak össze! Az egy szem zsák már írtam, hogy max. a "zabráláshoz" volt. A többi motyó máshol volt és nehéz elhinni, de a hadtáp szorosan követte a harcoló csapatokat, az élelmezés terén meg elég szabadon vették a beszerzési forrásokat. Egy "Sztálini Sólyom" emlékezésében volt, hogy ők eleinte "gyorssámfázós" reggelikkel indultak gyakorlatra, és volt hogy lehányta a műszerfalat. Ez egészen odáig ment amíg meg nem jött a szovjet "tadó". A "tadó" mondta a parancsnokuknak, hogy igenis kalóriadús és a repüléshez megfelelő élelmet kell biztosítani. Náluk a háború legnehezebb perceiben is megadták a repülőknek még a csokit is, pedig tiltakoztak a pilóták. Megmagyarázták hogy a levegőben legfeljebb golyót találnak, addig a gyalogos a földön valamit csak össze tud szedni. A felszerelés gyártásánál is volt valami hasonló szemlélet. Emlékezz, hogy a szovjeteknél milyen sokáig csizmában jártak, vagy pl. a mi határőreink. Volt rajtam is eleget a tártáska tudom, mennyire nem kényelmes. Nem értem, hogy ha befűzöd a tártáskát a derékszíjba a bujtatók közé akkor azzal mi a gond? Nekem nem volt vele bajom. A mikádón kívüli hordásnál volt olyan, hogy csúszkált mert annyira azért nem lehetett megszorítani, hogy álljon egy helyben minden helyzetben. Az izraeli hadsereg egy tábornokát faggatták az arab háborúkról. Egyéb érdekességek mellett azt is elmondta, hogy az izraeli hadsereg igyekszik mindenkitől tanulni, de sajnos a szovjet hadseregtől nem tudott semmit átvenni, mert annyira mások a lehetőségeik fegyverzet és élőerő tekintetében hogy ez szóba sem jöhet. A forrás Moldova György Ki ölte meg a holt tengert? című riport könyve. Ez a riport is rávilágít arra, hogy miért nem foglalkoztak sok mostanában előtérbe került problémával akkor.

joni firpo 2017.02.25. 10:00:24

@camilló: Azt hiszem a fő eltérés véleményeink között abban mutatkozik, hogy szerinted a "cêlnak megfelelt", szerintem (és vsz. mások.szerint is itt az oldalon) nem felelt meg.
Téves koncepción alapult és teljesen elhibázott döntések eredménye volt, háborús tevékenység esetén nagyban befolyásolta volna a Nêphadsereg eredményességét, veszteségi rátáját.
Az oroszok I. vh-s " Y" szíjairól pedig csak annyit, hogy azt a brit "Sam Browne belt system"-ről másolták és a tisztek tábori felszerelésének része volt (akárcsak az osztrák-magyar megfelelője), nem pedig általános katonai málhahordfelszerelés.

recon71 2017.02.25. 15:33:28

@camilló: Én meg már nem tudom jobban leírni,hogy a CÉLNAK EGYÁLTALÁN NEM FELELT MEG! Szerinted az a cucc megfelelő amiben nem lehet megcsinálni azt amit elvárnak tőled a tisztjeid,a szövetségeseid???

Ha meg sikerül mégis,akkor is hatalmas felesleges veszteségek árán.
Ugyanis semmit sem tudtunk benne megcsinálni normálisan amit elvártak tőlünk. A fedezetünkre bízott technikát,társakat,csatákat vesztettünk volna el a felszereléseink miatt,mivel semmit sem tudtunk normálisan megcsinálni. 100%-os teljesítmény helyett abban a szarban 10%-ot tudtunk terepen nyújtani. Nem is az ellenséggel harcoltunk volna,hanem a felszerelésünkkel. Ismétlem annyi energiát,figyelmet vont el az a cucc terepen harcászkodva,hogy a célokra,a feladatra már alig tudtunk figyelni. Gondolom az egyértelmű,hogy 1 kikészült,fáradt,elcsigázott katona harcértéke töredéke 1 tökéletes állapotban lévőhöz képest? 10-szeres túlerőt kellett volna felállítanunk,hogy azzal a szarral is kiegyenlítsük az esélyeket a győzelemre. De ez azzal is járt,hogy 10-szeres lett volna a veszteségünk is. Pedig csak annyit kellett volna tenni,hogy érteni kellett volna a fejlesztőinknek a munkájukhoz és olyat összehozni ami nem rombolja le a harcértékünket,hanem inkább segíti.

"Nem értem, hogy ha befűzöd a tártáskát a derékszíjba a bujtatók közé akkor azzal mi a gond"

Mint írtam,hogy ott hátul még nehezebb kiszabni a tárakat a tártáskából és a nadrágot is szétszabja az a 4 kg feletti tártáska. A bújtatókat biztos leszabta volna. Próbáld ki,ha van rá lehetőséged és nem sajnálod a nadrágod!

recon71 2017.02.27. 18:46:13

@camilló: 1 jobb kép az egyik oroszok által maszek módon összevarrt Afganisztánban használt chest rig-ekből:

i1185.photobucket.com/albums/z351/Pers-Mikolai/Random/IMG_4346.jpg

Jól látható,hogy szabvány tár és gránát táskákból varrták össze ezt is fegyverszíjakat használva hevederzetnek.
Ez sem csúcstechnika,ezzel is vannak még problémák,de már óriási előrelépés a kiosztotthoz képest. Ez már stabilabb tud lenni,nem is akadályoz annyiszor és pont a duplája muníciót fogadja be.

recon71 2017.03.08. 00:53:10

@Tom Sinner: Véletlenül kiszúrtam 1 Kaliberben ezt a képet az AMD irányzékáról. Jól emlékeztem,1 A van rajt:

img2.indafoto.hu/1/1/161537_f6502b3d3b3b1fb262ec145bdabc33bb/24939401_b66605bc01e28da6367db49d3671efbe_xl.jpg


süti beállítások módosítása