A THOR egy háromnapos zsák, a maga körülbelül 45-50 literes űrméretével, ami könnyen bővíthető a külső rögzítési pontoknak köszönhetően, bár ez pont a zsák lényegét venné el.
A formája a hagyományos túrazsákokéra hasonlít, tehát hosszúkás és nem nyúlik ki oldalra, ennél fogva ahol a testünk elfér, ott jellemzően a zsák sem akad el, lásd két fa között.
A zsákon elől és oldalt hagyományos málharögzítési pontok találhatók, amelyekből három sort még tépőzárral is elláttak a felvarrók számára, illetve elől még a zsák magasságában egy-egy laza hevedersor is.
Oldalként három darab kompressziós pánt és egy-egy hordfogantyú található. A kompressziós pántok a rögzítési pontok között futnak, a fogantyúk pedig nagyon hasznosak a fölvételnél vagy a zsák mozgatása során.
Igény esetén oldalanként rendelkezésre áll annyi zseb, hogy egy rakasz zseb kényelmesen elférjen, és a kompressziós pántok is csak egy kicsit csússzanak el.
A laza hevederek grimlock vagy karabiner számára megfelelőek. A külső rögzítési pontok vékonyabb hevederből készültek, de ennek ellenére gyűrődés nélkül raktam rá a gyalogsági ásót.
A formája elsőre elég szögletesnek tűnhet, de megpakolva kicsit kikerekedik, aminek sok gyakorlati haszna nincs, de mindenképpen esztétikus látványt nyújt.
A derékpánt mellett a vállpántokat is összefogja egy vízszintes heveder. Sajnos a derékpántoknál lemaradt a gyors állítás lehetősége, és bonyolultabb módon, hevederfeszítőket használtak.
A derékpánt nem túl kemény, némileg párnázott, és igény esetén plusz zsebeket helyezhetünk el ezen is. A zsák derékrészéhez tépőzárral rögzül, szóval egy kisebb munka árán még levehető is.
Noha a tervezésnél figyelembe vették, de nem volt elsődleges szempont, a védőmellényekkel való viselés lehetőségét is. Például emiatt készítették levehetőre a derékpántot.
Mindenesetre a vállpántok nagyon jól ráülnek a régebbi típusú plate carrierek vállhevedereire. És alapvetően azokról nem csúsznak le, se a nyak irányába, se a vállak irányába.
A zsák felsőrészén gumipántok találhatóak, amikkel elméletileg a kabátot vagy akár a sisakot lehetne rögzíteni. Szerencsésebb lett volna ezt elforgatni kilencven fokban, így pedig például a kabát a zsák két oldalára lógna le, vagy akár a polifoam is ide kerülhetne.
A zsák anyaga 1000-es vízálló és vízlepergető anyaggal kezelt cordura.. A felső villámzáras zseb alsó részénél, vízálló anyagot használtak a plusz védelem érdekében.
Az elől lévő villámzáras zsebbe a keskenyebb tokkal rendelkező szemüvegek simán beleférnek, de a katonai védőszemüvegek, tokkal együtt már nem.
A teljes felsőrész nyitható, a dupla kocsis villámzárnak köszönhetően. Nagyon jól pakolható, mivel a teljes keresztmetszetében hozzáférünk a belső térhez.
A villámzárak IDEAL márkájúak, míg a műanyag csatok és hevederfeszítők Nexus-ok. Mind az oldalsó, mind a vállpántoknál a fölösleges hevedereket a végükön elhelyezett tépőzáras pántokkal lehet feltekert állapotban megfogatni.
A zsák alsó részén egy-egy pánttal a derékalj vagy egyéb külső teher rögzíthető. A hevederek csatban végződnek, és egy-egy levarrt vízszintes hevederen futnak keresztül.
Továbbá elhelyezésre került egy tépőzáras zseb is, amelybe a esővédő huzat, vagy vékonyabb anyagból készült esővédő ponyva hordozható. Mivel a zseb a hátoldal felé nyílik, ezért kívülről nem nagyon tud beleakadni semmi, és esetleg véletlenül kinyitni.
A hátoldalnál lévő merevítés alsó részét szabadon hagyták, így nem kezdi ki az anyagot és sokkal egyszerűbb kivenni, illetve visszahelyezésnél pedig behúzni a helyére.
A hát oldal párnázása egy darab derékpárnából és négy darab 3d „mesh” párnából áll. A hátoldalon lévő hálós párnák lehetnének egy jó fél-egy centivel vastagabbak, ugyanis egy kicsit vékonyra sikerültek.
A vállpánt magassága állítható, egész egyszerűen a hátoldalon elhelyezett három darab vízszintes pántba kell belefűzni a középső tépőzáras részt. Ez egy gyors és egyszerű megoldás.
A vállhevederek kifejezetten jóra sikerültek. Megfelelően párnázottak és a szélességükbe se nagyon lehet belekötni. Több hevedere és gumipánt is található rajtuk, amikkel az ivócső, rádió vezetékei vagy akár GPS is rögzíthető. A gyorsleoldást segítő csatot a vállpánton helyezték el, így az nem állhat bele az ember oldalába.
A könnyebb pakolás érdekében a zsák mindkét oldala nyitható. Dupla kocsis villámzárat használtak itt is, és egyáltalán nem okozott problémát a felszerelések ki-be vétele.
A lenyitott oldalsó zsebeken két-két hálós zseb került kialakításra, amibe tökéletesen elfér a kibontott MRE, melegítő készlet vagy akár a kötszerek is.
Mindkét belső oldal tépőzáras, de hurkos, tehát ebbe csak a horgos oldal akadhat bele. A felszerelés szeparálását három darab elválasztó elemmel lehet megoldani.
A Kialakításának előnye, hogy amennyiben például ha középről kiveszünk mindent, akkor felette tárolt felszerelési tárgyak nem hullnak be középre, és később megkönnyíti a visszapakolást is.
A zsákhoz három darab elválasztó elem jár. Ezek mindkét oldala tépőzáras, a rajtuk lévő horgos tépőzárakhoz pedig egy fedőréteg is jár, hogy ne roncsolja például a pólókat vagy csak, hogy ne akadjon bele a zsákba pakolt felszerelésekbe.
A hátoldalon két szögletes nyílást alakítottak ki, amiket egy gumi pánt fed le. A nyílásokon keresztül lehet a vállpántokhoz kivezetni a ivócsövet, vagy a rádió vezetékeit.
Belül két darab felülről nyitott zseb szolgál a rádió és a laptop tárolására. A zsebek összébb húzhatók, viszont nem párnázottak de a felhasznált anyag itt is kellően erősnek és vastagnak tűnt.
A merevítés kydexből készült, amit én idáig még nem láttam zsákokon használva. A középső rész kivágásra került, egyrészről a súlycsökkentés miatt, másrészről pedig így előre hajolva nem nyomja a hátunkat. Az alsó és felső részen további kivágások láthatóak, amik pedig a szellőzést segítik elő.
A minőség szempontjából a zsák nagyon jól sikerült, a Cordura anyag, a tépőzárak és a csatok mind-mind jó minőségűek. A rögzítési pontok pontosan és precízen kerültek fel, a köztük lévő távolság szintén megfelelő és nem szűkülnek össze.
Egyetlen apróság, hogy ezen pontok nem lettek vízszintesen is levarrva, mivel az egy külön gépet igényelt volna. De ezen felül nem találtam kifogásolható részeket, erre is külön hívták fel a figyelmemet.
A zsák jól pakolható, praktikus kialakítású és a minőségére sem lehet panasz. Nagyobb hátránya talán csak fekvő testhelyzetben jön elő, illetve megfelelően kell használni.
És itt jön a poén, ugyanis ez a zsák nem egy nagyobb nyugati cég terméke, hanem Fülöp Patrik végzős BME hallgató elmúlt fél éves diploma munkájának a gyümölcse.
A tervezés célja egy olyan zsák kialakítása volt, ami kereskedelmi forgalomba is hozható, és kielégíti mind a katonák mind a civilek igényeit is.
A diplomamunkában megvizsgálásra kerültek a jelenlegi zsákokat érintő trendek, és ezek elemzésével jött létre a THOR. Az összeállításban és az anyagok beszerzésében a Darktac és Little Needle segédkezett.
Biztos vagyok benne, hogy mindenkit érdekel az elkészítés végösszege. A teljes anyagköltséggel és varrással együtt körülbelül hetvenezer Forintban állt meg. Ez csalóka lehet, ugyanis ebben nincs benne és nem is lehet beleszámolni a tervezés számolatlan munkaóráit.
Mindent összefoglalva a véleményem szerint, az elképzelés, maga a terv és végül a kész zsák jól sikerült, jól átgondolt lett. Ha nem ismertem volna a körülményeket, nagyon kellett volna keresnem a címkét, ami elárulja mégis milyen gyártó milyen termékével van dolgom.
Az utolsó 100 komment: