Az észt málhánál előkerülő Rabintex A10-ről Apravetz volt olyan kedves és leírta a tapasztalatait, amik így utólag hála a jó égnek elvesztek a blog.hu komment motorjába. Ennek következtében bejegyzésként tesszük ki.
Akkor nagy levegő és Rabintex A10 csapó kettő. Igyekszem az eddig összegyűlt tapasztalatokat is belesűríteni a leírásba. Ha ettől úgy tűnik, hogy leszedném róla a szenteltvizet az véletlen sem koncepciós, sokkal inkább megpróbálok objektív képet adni róla a modernebb igényekkel összefüggésben.
Tehát róla lenne szó. Az abszolút előnyei a felhasznált brutális anyagok, amik csak a nagyjából egykorú LBT és BH! felszereléseknél fordulnak elő. A másik, hogy tényleg az egyik, ha nem a legkényelmesebb felszerelés amihez csak szerencsém volt.
A deréknál széles és (kényelmesen puhán) párnázott, illetve a test felüli oldalon pamutvászon, ami lehet hogy nem szellőzik olyan jól, mint a modern hálós anyagok, de mégiscsak jobb, mintha nylon lenne.
A vállpántok is nagyon kényelmesek a maguk egyszerűségében is, mert elég szélesek és így kb. 8-10 kilóig megpakolva nem éreztem különösebb problémát viselésekor.
A vállpántok kialakítása egyébként "hátizsákbarátra" sikerült, viszont a fixen rögzített hátsó nagy tároló- és az arra varrt kulacstartók miatt csak vagy nagyon kis zsákok jöhetnek szóba, vagy akár egy 30litereshez is nagyon ki kell lazítani a felszerelést és le kell ereszteni, de így rögtön elveszik a derékra terhelhetőség nyújtotta előny és fárasztóvá válik a viselése.
A harmadik lehetőség az említett zseb eltávolítása, ami nálam is szerepel a tervek között, mert egyelőre üresen próbáltam rávenni zsákot de ez sem volt túl szimpatikus.
A következő a laderloc csat és a kilazulás: XJ jelzésű, ami ha jól rémlik a német, spanyol, belga stb felszereléseken alkalmazott csat gyártója. A megszokott nagy szilárdságú ITW csatokhoz képest kifejezetten lágy és rugalmas, de gyakorlatban -eddig- legalább úgy teljesít.
Itt a probléma egyszerűen annyi, hogy nem ilyen vékony hevederzethez tervezték és a befűzés iránya miatt esélye sincs a helyén tartani, ha megszűnik a feszülés mert pl. lehajolunk.
A derék részen lévő csat már nexus jelölésű és teljesen kompatibilis az ITW SR2 ill Nat.Molding. Lock Monster csatokkal, de szintén a laderlock flexibilis anyagából készült.
A lazulás problémája sajnos itt is tetten érhető, de ezért a fém hevederfeszítő a felelős. Szerintem cserélem a komplett csatot valami modernebb, önmagában is fixálható típusra.
Még néhány észrevétel a málhával kapcsolatban:
- Érdekes megoldás, ahogy a 20cm széles párnázott részre egy 14cm széles hevedert varrtak 16/23/23/23/10 cm-es függőleges osztásokkal, ami a hevederre fixen felvarrt célzsebeknek elég nagy "szabadságot nyújt", konkrétan futás során a hátsó tártartók esetében konkrétan az ALICE tártartó himbálódzását megszégyenítő mértékben.
- A másik a fixen rögzített nagy tároló és a rávarrt kulacszsebek már említett problémája. Egy részről a kulacstartók kimondottan bosszantóan himbálóznak a nem túl merev nagy zseb oldalán, főleg mert két, egymástól 3cm-re lévő függőleges varrással álmodták őket a helyükre.
Másrészt itt különösen kellemetlen a tépőzárak kizárólagos használata, a nagy zseb kis felületű tépőzárai könnyen kinyílnak és a szűkítőkámzsa nélküli száján át az egész tartalmát elhagyhatjuk.
A kulacszsebeken szintén értelmesebb lett volna a patent használata, gyakorlatilag egy kézzel nyitható-zárható lehetne. Vagy a MOLLE kulacstartójának a zárása lett volna a legideálisabb - ha már feltalálták volna.
Mindenesetre ha megmarad a hátsó nagy zseb, akkor biztos kap egy összehúzható kámzsát és fastex csatokat, illetve a kulacszseb is szélesebben lesz levarrva és a fent említett két megoldás közül megkapja valamelyiket.
- A tépőzárak úgy általában nem a legszimpatikusabbak egy csomó helyen, itt pedig ész nélkül mindenhol azt használnak. A hangos nyitáson, az elkoszolódásból eredő rögzitőerő eltűnésén túl, egy ilyen örök életű darabnál kimondottan a málha achilles sarkának számít és a cseréje finoman szólva macerás.
Ezért a hátsó nagy zseb és a tártartók is ITW fastex csatokat kapnak, utóbbiak a hozzáférhetetlenség miatt surface buckle-t. A tépőzárak pedig ellenoldali tépőzárral el is lesznek fedve, hogy teljesen ki legyenek iktatva. csatok már meg vannak rendelve, aztán megy a mesterhez.
- A tártartók ugyan M43/M74 és .223Rem vonalon összességében mindenevők, de a 30-as stanag tárak elvesznek bennük a mélység miatt, az AK tárak pedig zörögnek. Nyilván 35-ös Galil tárakhoz lehettek tervezve, ami egy kicsit mindegyik és egyik sem.
-Látszik, hogy tömeghadseregek igényeinek megfelelően, "lehetőleg mindenkinek egyfélét" szemléletben tervezték a zsebek elosztását, ami nekem személy szerint nem teljesen szimpatikus, lévén ennél is asszimetrikusabban osztom el a felszerelést, de ismétlem: az akkori igények tükrében ez igazán nem felróható.
Röviden kb ennyi észrevételem és ezzel kapcsolatos elképzelésem van a jövőre nézve. Érdekesség képpen az amerikai-izraeli tervezői kapcsolatok néhány korábbi gyümölcse: http://oefoif.forumotion.net/t4306-my-pre-2001-vests
Illetve az az LBT párnázott övpanel, amellyel sok újabb mellény egy LC-2 es övvel bővíthető, ahogyan pl a személyes kedvenc DF-LCS is az alján található D-gyűrűk segítségével.
Az utolsó 100 komment: