Szlovéniában a tűzoltási és műszaki mentési feladatok nagy részét önkéntes tűzoltó egyesületek végzik. Szinte minden faluban található egy tűzoltó szertár. De a fővárosban is harmincöt ilyen állomás, és egy hivatásos tűzoltóság, óvja a ~295.000 fő lakosságot.
A Felső Siska Önkéntes Tűzoltó Egyesület működési területét megosztja az Alsó Siska Önkéntes Tűzoltó Egyesülettel, és körülbelül 30 000 ember biztonságáról gondoskodnak. A területet egyébként futólag egy húsz-harminc perces kocsi út alatt bemutatták, és feltűnt hogy jó pár több emeletes lakóház is található rajta illetve a főváros legmagasabb toronyháza is itt áll.
Szlovéniában az önkéntes tűzoltó karrierje vagy az egyesületek ifjúsági tagozatán kezdődik, vagy pedig később mikor elvégez egy 115 (vagy 150) órás tűzoltó alaptanfolyamot.
Érdekesség, hogy a “vonulós” státusz eléréséhez eredményes vizsgát kell tennie a tanfolyam végén és a saját tűzoltó egyesületénél is. Ezután végezhet hivatalosan is tűzoltói tevékenységet.
A képzések itt nem állnak meg, ugyanis a hivatásos tűzoltóságok még legalább egy tucat egyéb tanfolyamot tartanak az önkéntesek számára, kezdve a különféle járművek vezetésétől egészen a helikopteres mentésig. Ezekre ingyenesen jelentkezhetnek az egyesületek tagjai.
Alapvetően az önkéntes tűzoltói tevékenységért nem jár kompenzáció, kivételt képez ez alól ha a riasztás munkaidőben történik, ekkor a munkáltatónak jár a kieső munkaerőért, illetve ha az egyesületek tűzoltófelügyeletet adnak például egy építkezésen, ekkor pedig a résztvevő állomány részesül a díjazásból.
Az egyesületet finanszírozza a város, a helyi tűzoltó szövetség, az állami pályázatok, de legnagyobb részben a helyi adományok. Tavaly az alap támogatás több mint háromszorosát adták össze a kerület lakói. Ehhez egyébként az egyesület tagjai ajtóról-ajtóra jártak és naptárakat osztogattak.
A szertár három szerállásos, két szintes épület. Nincs állandó személyzete, az önkéntesek riasztás esetén indulnak el. Nem volt világos, de bizonyos napokon munkaidőn kívül szoktak adni ügyeleti szolgálatot.
Az egyesületnek körülbelül száz tagja van, de ebben benne van mindenki, kezdve az ifjúsági szakosztállyal egészen az idősebb, már nem vonulós tagokig. Jellemzően húsz-harminc aktív vonulós taggal tudnak számolni, míg a teljes vonulós létszám eléri a negyven főt.
Az egyesület egyes számú gépjármű fecskendője egy 2007-es gyártású MAN 16/25-ös. Tipikus városi fecskendő, ami a méreteit illeti, és 2500 Liter vizet is szállít magával.
Mivel a habtartálya nem képez külön zárt rendszert a fő tartályától, ezért azt nem használják, ugyanis szempont hogy a fő tartály ne szennyeződjön és igény esetén ivóvíz szállítására is használhassák.
A jármű istenigazából túl sok érdekességet nem tartogatott, minden fontosabb felszerelés megtalálható rajta, talán extrát a parancsnok számára beépített IPAD jelentett, amin az adott riasztás adatait jelenítheti meg, illetve GPS üzemmódban is használhatja.
A gyorsbeavatkozó jármű egy 2018-as Ford Ranger, amelyhez két darab moduláris felépítmény is tartozik. Az egyik egy szivattyú és a szükséges felszerelések, a másik pedig egy pár száz literes víztartály és erdőtüzes készlet.
Elméletileg ez egy szabványosított jármű, és nagyobb számban rendszeresített jármű, aminek köszönhetően a különböző tűzoltóságok kölcsön kérhetik vagy kölcsön vehetik egymás moduláris felépítményeit. Sőt a rendszer fejleszthető egy feszítővágó készletet tartalmazó készlettel, amivel már autóbaleseteknél avatkozhatnak be.
A bevetési ruházat cseh gyártmányú, míg a sisak MSA. A bevetési csizmák és bakancsok szinte egytől-egyig HAIX márkájúak voltak. Jellemzően két váltás ruhával rendelkeznek, és a bevetési ruházat tisztítását egy külsős cég végzi, így azzal sem kell foglalkozniuk.
Szintén hazai szemmel nézve érdekesség, de német területeken elterjedt megoldás, a tömlő kosár alkalmazása. A tömlő így egy keretben kap helyet behajtogatva és összekapcsolva, ahonnan csak kikell rántani. Jellemzően fecskendő tűzcsapról való táplálása során használják.
A kettes számú járműve, vagy vízszállítója egy 1993-as gyártású jugoszláv TAM márkájú fecskendő. A jármű felszereltsége szerényebb, csak egy alap málházás található rajta,és három fő szállítására alkalmas.
Mindamellett, hogy egyszerűbb típus, igazán erdőtüzek alkalmával kerül bevetése, amikor is terepen sokkal jobban kezelhető mint a korszerű nyugati típusok. És persze kevésbé féltik. Szembetűnő eltérés, hogy a szivattyú nyomócsonkjai hátranyúlnak ki nem pedig oldalra mint a fecskendők nagy részén.
Mindkét jármű nagyon szép állapotban van, sehol egy rozsda folt és már-már túlzottan tisztán tartva. A TAM-ot viszont a közeljövőben szeretnék lecserélni.
Erre két lehetőségük van, egyrészről az állami tűzoltóságok selejtezésre kerülő 5-6 éves járműveiért tudnak jelentkezni, másrészről pedig az egyéb állami pályázatokra. Ezenfelül persze önerőből is beruházhatnak egy újabb típusra.
Az egyesület tagjai a FireApp nevű alkalmazáson keresztül kapják meg a riasztást, amin látják az alap információkat és a riasztás helyét, illetve ezen keresztül jelezhetnek amennyiben eltudnak indulni.
Az App-on látható a riasztásra érkezők létszáma, és akár üzenetet is tudnak küldeni egymásnak vagy jelezni tudják ha több időbe telik az érkezésük. Továbbá riasztás esetén mikor beérkeznek a tagok, az állomás kapuja automatikusan felnyílik. Mivel a tagok többsége a szertár közelében lakik, ezért jellemzően öt de maximum tíz percen belül elszoktak indulni a riasztásokra.
A tavalyi évben összesen 85 vonulást hajtottak végre, de ennél sokkal több riasztást kaptak, csak ezek egy részét még a vonulás megkezdése előtt lemondták vagy téves jelzésnek bizonyult.
Utolsó kommentek