Translate

Utolsó kommentek

Bemutatkozás

A Combat Gear Blog célja bemutatni milyen kiegészítőkből tevődik össze egy modern hadsereg katonáinak személyi felszerelése, továbbá szeretne a laikusok, érdeklődők, hivatásosok és szerződésesek, milsimesek, airsoftosok, paintballosok és természetjárók számára egy érdekes oldalt összeállítani leírásokkal és fotókkal.

Ne felejtsd el elmenteni az oldalt a kedvenceid közé! (CTRL+D)

Kapcsolat

combatgearbloghu [kukac] gmail.com

Hazai

HONVÉDSÉG


2000M gyakorló ruha
2003M (2004M) sivatagi gyakorló nadrág
2003M (2004M) sivatagi gyakorló zubbony
2003M (2004M) sivatagi kalap
2007M esővédő
2008M esővédő
2008M Moduláris Málhamellény
2008M Moduláris Málhamellény (módosított)
2008M polár pulóver (kabát bélés)
2010M Gyakorló ruházat
2015M Gyakorló kalap
2015M Gyakorló nadrág
2015M Gyakorló sapka
2015M Gyakorló zubbony
90M gyakorló ruházat
90M gyakorló sapka
90M gyalogsági mikádó
93M esővédő kabát
93M gázálarc
93M pulóver
93 M ejtőernyős téli zubbony
Alto málhamellény
Alto vesezsák
Gyakorló póló
Gefechtshelm Schuberth
Haix Nepal Pro
Haix P6
Honvédségi málha öv
Horvát málhamellény
KECS (1.rész)
KECS (2.rész)
Mit rejt a felderítő mellénye
Mit rejt a felderítő mellénye 2.rész
Mit rejt egy magyar katona mellénye
Rabintex A10
RBR MACH 3
Rs 4/4
"Technikai póló"
TMK "drop pouch"
TMK Ak tártartó zseb
TMK felkarvédő
TMK M4/M16 tártartó zseb
TMK repeszmellény
TMK sörét tartó zseb

1949 M Esőgallér
1951 M Álcázó kezeslábas
1951 M Álcázó kezeslábas (őszi)
1951 M Álcázó kezeslábas (téli)
1965 M ejtőernyős bakancs
1982 M repülő-szerelő esővédő öltöny
82M kezeslábas
82M összhaderőnemi védőkészlet
87M harci gyakorló ruházat
1987M ejtőernyős hátizsák
Egységes sebkötöző csomag
Határőr/munkásőr kezeslábas
Honvédségi egyenruha tervezet
Hurrikán bocskai
Hurrikán trópusi öltözék
PA 63 bőr fegyvertok
Pakisztáni bocskai
Rába mintás sisakhuzat
Tártáska
Terepszínű málhamellény
Zöld sisakhuzat

RENDŐRSÉG


10M ERGY bakancs
10M ERGY gyakorló nadrág
10M ERGY gyakorló zubbony
10M ERGY téli kabát
12M e r taktikai öv készlet
2006-os rendőrségi bevetési bakancs
2015M ERGY bakancs
Acélbetétes tonfa
Police Medic Vizsga
Blackhawk H harness
CPE Protektoros kesztyű
CPE Riot Equipment in front testpáncélok
CPE TAC SF Omega
Gyakorló poló
Készenléti rendőrség köznapi és ünnepi teniszing
Könnyített bevetési bakancs
Nowar P9RC szolgálati fegyvertok és tártartó
Nowar testpáncél
Mag-lite
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak (modernizált változat)
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak
MSA sisak gázálarc
Rendőrjárőr felszerelése
Rendőrségi bevetésis sisak 2006-ból
PA 63 tok
Pilotka
Police Medic
Schelli kft. zsanéros bilincs
Tonfák a készenléti rendőrségnél
Tűztámogatók

TŰZOLTÓSÁG

AGA spiromatic 316 légző
Budavári Tűzoltó Őrs
Bristol bevetési kabát
Bristol bevetési nadrág
Drager PSS 100, Panorama Nova
Gallet F1SA
Haix Fire Flash
Haix Florian Pro
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentő gépjármű (1)
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentőgépjármű (2)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (1)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (2)
Streamlight survivor és survivor led
Tűzoltó balta
Vektor 10 tűzoltó bevetési ruházat

ORSZÁGOS MENTŐSZOLGÁLAT

Crafter sztori
Moduláris mentéstechnikai ruházat
Tömeges Baleseti Egység

NAV

Egyéni elsősegély zseb
Egyénile összeállított Medic zsák
Fényvisszaverő mellény
Gyakorló ruházat
HK P30
Taktikai öv
Téli kabát

Címkék

0.45 acp (1) 100 as (1) 10m (1) 1124 (1) 14 (1) 15m (5) 18+ (4) 1940 (1) 1l (1) 1pn58 (1) 2 (2) 200 (1) 2000m (2) 2003m (1) 2004m (1) 2007 (1) 2007m (1) 2008m (4) 2008M (2) 200rds (1) 2010m (1) 2013 (3) 2014 (5) 2015 (6) 2015M (7) 2016 (3) 2017 (2) 2018 (1) 3 day pack (2) 40mm (4) 5.11 (5) 511 (1) 550st (1) 68w (1) 6b5 (2) 74 (1) 90 (1) 90m (3) 93m (3) 93m gázálarc (1) 95m (1) 96M (1) 9mm (1) 9x19 (1) accident (1) ach (6) acs (1) acu (23) adapter (1) adidas (1) afgán (2) afganisztán (18) afgansiztán (1) afghanistan (33) afrika (2) ag 36 (1) air (2) airborne (8) airsoft (1) air assault (1) ak (5) ak74 (1) ak 74 (2) aláöltöző (2) álcázás (3) alice (6) aljazeera (1) ambulance (3) ambush (2) amerika (4) amerikai (14) ammo (3) amputáció (1) ana (5) angol (15) anp (2) arcfesték (1) arfat (1) armadillo (1) armored (2) armored vest (3) armour (2) army (84) armybox (16) assault (6) assault pack (10) átmeneti (1) atom (1) austria (3) ausztria (2) az egyenlőség nevében (1) a stan (1) backpack (19) bajonett (1) bakancs (26) baleset (2) ballistic (2) ballistic vest (1) ballisztikus (1) bandoleer (2) barett (1) bates (3) baton (1) battle (2) bayonet (1) bdu (5) bear (1) belga (3) belleville (1) belt (13) berezka (2) bergen (3) berghaus (3) betét (2) bevetési (2) bianchi (1) bijan (1) bilincs (1) biológiai (1) biritish (1) black (5) blackhawk (10) blackwater (2) boci (11) bocskai (4) body (1) bodycam (1) body armour (4) bolgár (2) bonnie (1) bonnie hat (2) boonie (2) boots (23) borulás (1) box (1) box magazine (1) brit (28) british (25) brown (9) budapest (1) buffalo (1) bulgaria (2) bulgária (1) bulgarian (1) bullet (4) bulletproof (8) bulletproof vest (4) bullet proof (1) bullet proof vest (2) bundesheer (1) butt (1) bw (3) BW (1) caiman (1) camelback (8) camelbak (8) camo (6) camouflage (4) canteen (4) canteen pouch (1) cap (7) caracal (1) carrier (4) cartel (1) casaulty (1) cat (2) ccct (1) cce (4) cfp (2) cfp 90 (2) checna (1) chemical (6) chest (2) chestrig (12) china (1) chinese (1) cimic (1) ciras (2) civilians (1) coldweather (5) combat (5) combat belt (2) combat gear (2) combat pants (4) combat shirt (12) cops (1) corcoran (1) cordura (11) corps (1) corpsman (1) cougar (1) cover (5) coyote (18) coyote brown (34) coyote tan (7) cqb (3) crafter (1) croat (2) croatia (3) Crye (2) crye (1) csat (2) csecsenföld (3) csehszlovákia (3) csernobil (5) csizma (1) csősál (2) cummerbund (1) custom (1) dach (1) dalmácia (1) dán (2) danish (2) danner (3) daps (1) darktac (9) dcu (5) ddpm (2) defense (1) dél (1) dél afrika (2) democratic (1) derékzsák (1) desert (21) desert dpm (2) desert marpat (2) digital (8) digitális (5) dimanodback (1) docu (3) documentum (2) dokum (1) dokumentumfilm (5) dominator (1) domonkos (1) dpm (19) dprk (1) draeger (1) drager (2) dragic (1) dress (1) drog (1) drog háború (1) drop (3) drug war (1) durashock (1) dzsungel (2) eagle (5) eagle industries (7) eberlestock (1) ecw (1) ecwcs (9) egyenlőség (2) egyenruha (34) egyeruha (1) éjjellátó (3) ejtőernyő (2) ejtőernyős (6) ellátás (2) első (1) elsősegély (3) elsősegély zseb (2) embasy (1) emlékek (1) enabler (1) engine (1) english (1) entrenchment tool (1) eotv (1) erők (2) esk (1) esőkabát (3) esővédő (10) ess (4) észak (2) étel (1) ételcsomag (5) eureka (1) exoskeleton (1) e tool (1) f1 (1) f1s2 (1) face (1) fail (2) fallschirmjager (1) fast (3) fdbp (1) fejada (1) fejadag (15) fekete (1) felcser (3) felderítő (4) felkarvédő (1) felső (1) felszerelés (10) felvarró (2) female (1) field (1) FILBE (3) filbe (3) fire (3) firedepartment (4) firefighters (7) fire engine (2) fire force (1) first aid kit (2) first ait (2) flak (3) flame retardant (2) flc (5) fleece (6) flora (7) fmj (1) fn (2) fob (1) foliage (4) force (2) forces (2) frag grenade (1) francia (12) french (10) frog (4) frontline gear (1) (1) fulcrum (2) future (1) g3 (1) galco (1) gallet (1) gangs (1) garment (2) gasmask (5) gas mask (6) gáz (2) gázálarc (10) gázmaszk (1) gear (9) gen (1) gen3 (1) gendarmerie (1) gen 2 (1) gen 3 (1) georgia (1) georgian (2) georgians (1) gépjárműfecskendő (2) géppuskás (4) german (7) glock (3) gloves (4) golyóálló (5) golyóálló mellény (5) google (1) googles (4) gore (2) gore-tex (8) goretex (3) gore tex (9) gorka (5) gorod (1) görög (3) gránát (8) greek (2) green (8) grenade (7) grenade pouch (2) grúz (3) grúzia (1) gun (2) gurkha (4) gyakorló (13) gyalásó (1) gyalogsági ásó (1) hadisír (1) haditengerészet (1) hadsereg (33) haix (5) handcuff (1) handgrenade (1) harci (6) harci fejadag (10) harcjármű (4) hard armor (1) harness (2) háromnapos (1) hassienda (1) hat (6) határ (1) hátiernyő (1) hau (2) házi teszt (1) hdf (23) HDF (3) headset (2) heckler (1) heer (1) hegy (1) helikontex (3) hellas (1) helmet (29) helmetcam (1) heveder (3) hk (2) hm (88) HM (1) (1) hol (1) hölgy (1) holster (4) honvedelem (14) honvédség (62) honvedseg (15) horvát (5) horvátország (2) hrvatska (1) hsg (1) HSGI (3) hugnarian defense forces (1) hugnary (2) huncam (1) hungarian (19) hungary (14) hurrikán (1) huzat (3) hvg (1) hyper (1) i. kerület (1) iba (3) ice (1) idf (2) ied (3) ifak (11) ii (1) ILBE (1) ilbe (3) imposztor (1) incidens (1) Individualnovo (2) Individualnovo Ratsiona Pitanee (2) industries (3) infra (1) iotv (1) ipc (1) ir (2) irak (3) irányzék (1) iraq (8) ironclad (2) isaf (2) israel (1) issued (2) its (1) itw (6) izrael (3) jacket (22) jármű (1) járőr (1) javító (1) jna (1) jövő (1) jsgpm (1) jslist (4) jump (1) jungle (1) kabát (22) kalap (2) kamera (1) kamuflázs (1) karrimor (1) kartell (2) katona (2) katonai (1) katonája (1) katonák (1) katonaság (1) kenyérzsák (1) kérdések (1) kerület (1) kés (2) kesztyű (4) kevlár (3) kevlar (2) kevlár sisak (2) kezeslábas (2) kézigránát (3) kfor (2) khaki (4) kiegészítő védelem (1) kiképzés (2) kína (2) klmk (2) knee (1) knee pad (1) knfie (1) knife (3) kockh (1) kokain (1) konténer város (1) korea (3) korengal (1) körkupola (1) kötött (1) kötszer (2) közbeszerzés (2) krím (1) kulacs (5) kulacs zseb (2) különleges (3) kzs (1) kzsm (2) k pot (2) l109a1 (1) lámpa (6) lángálló (1) lb2 (1) LBT (3) lbt (6) lc2 (4) lc 2 (3) légzőpalack (2) lengyel (5) lengyelország (2) les (2) líbai (1) light (2) liter (1) litván (2) litvánia (1) london bridge tactical (4) london bridge trading company (3) lőtér (1) lövedékálló (4) lövedékálló mellény (4) lövészpáncélos (1) Lowa (1) lwh (3) l 17a1 (1) l 85 (1) m16 (9) m1916 (1) m1942 (1) m1c (1) m2 (1) m203 (1) m22 (1) m249 (3) m320 (1) m4 (11) m40 (2) m40a1 (1) m60 (1) m79 (1) m87 (1) m952 (1) m97 (1) made in (3) magazine (6) magazine pouch (6) magyar (51) magyarország (1) mag pouch (2) main (2) mainpack (5) main pack (2) málha (10) málhafelszerelés (13) málhamellény (19) málhaöv (1) málhazsák (4) málha mellény (1) marine (23) marines (6) marine corps (9) marjah (2) márkos (1) marpat (24) maszk (1) matv (1) mav (3) maxxpro (1) mbss (1) mccuu (4) mcu (1) meal ready to eat (3) medevac (1) medic (20) medical (8) medic pac (2) medininka (1) melény (1) mellény (57) mentés (3) mentők (5) mercedes (2) mesterl (1) mesterlövész (1) mexico (1) mexikó (2) mh (93) MH (1) mh 25/88 (1) mh 34 (1) mh 86 (1) mich (4) mikádó (2) miles (1) military (1) milsim (2) minimi (1) miox (1) misszió (1) mjk (1) mk6 (1) mmr (2) mn (3) modox (2) modular (1) modular system (1) molle (37) molle ii (5) monaghan (1) mopp (2) mount (1) mountain (2) mout (1) mrap (3) mre (15) MSA (1) msa (1) ms 2000 (1) mtp (19) múltból (1) multicam (24) multi terrain (2) multi terrain pattern (3) multotool (1) műszaki mentő (1) művégtag (1) műveleti (1) myster ranch (2) m 249 (3) nadrág (41) nagykövetség (1) national georpahic (1) nato (1) nav (6) NAV (2) navy (1) nbc (1) ndk (1) neckband (2) német (10) népviselet (1) nevében (1) new (2) new zealand (1) nexus (3) night (2) night vision googles (1) norvégia (2) norvegian (2) november47 (1) nukleáris (1) nvg (5) oakley (1) octopus (1) od (26) OD (3) oef (2) oef fr acu (1) of (1) oif (1) oldschool (1) olvasói levél (1) omon (1) omsz (4) on the spot (2) on the spot afganisztán (1) operation (2) operation enduring freedom (1) operation shanjar (1) operation strike of the sword (1) opfor (3) ops core (4) őrjárat (2) orosz (75) orosz mre (2) őrs (1) orvosi (9) orvosi táska (5) orvosi zsák (7) osprey (7) osztrák (6) öte (1) öv (14) P9R (1) pack (39) pact (1) pad (1) pakistan (1) pakisztáni (1) pakol (1) páncélos (2) páncélozott (1) pantac (1) pants (2) para (1) parachute (1) paratrooper (3) parka (3) pasgt (3) patrol (6) patrol pack (7) pattern (1) pattern 83 (2) peckham (2) pentagon (1) peoples (1) phantom (1) piece (1) pilotka (1) pistol (6) pisztoly (9) pisztolytár (1) pisztolytok (5) Pitanee (2) pj (1) plate (7) platecarrier (9) plate carrier (23) plce (2) PLCE (1) pmc (1) poland (3) polar (4) polár (5) polartec (1) polic (1) police (51) polish (4) polish army (1) ponch (1) poncho (2) poncsó (3) pot (1) pouch (29) predator (1) proof (4) protection (5) protective (1) protector (2) protetcion (1) protézis (1) prt (2) ptsd (1) pullover (3) pullóver (1) pulóver (5) pulover (2) pump action (1) puska (5) pvs (1) rába (3) rába terepszín (2) rabintex (1) radar (1) rádió (3) radio pouch (3) rádió zseb (2) rain (2) raincoat (3) rainjacket (1) rain gear (5) rakasz (4) rakasz zseb (2) ranger (2) ratio (4) Ratsiona (2) realisztikus (2) recon (4) régi iskola (1) remington (1) remington 870 (1) rend (1) rendőrsé (1) rendőrség (55) rendszer (1) rendszeresített (1) repeszmellény (2) republic (1) rescue (2) restrepo (2) revision (1) rg31 (1) rg33 (1) rhino (1) rhodesian (1) ricas (1) rifle (5) rifleman pouch (2) rifle grenade (1) rig (1) rijavi (1) rip (1) rip stop (1) ris (1) robbantás (1) rohamlövész (2) rohamlövészek (1) rollover (2) román (3) rs4/4 (1) rs 4 (1) ruck (1) rucksack (12) ruha (3) ruházat (4) russia (12) russian (50) russian mre (2) sadf (2) salomon (1) sandstorm (1) sapi (1) sapka (11) sátor (1) sátorlap (5) saw pouch (4) sa 80 (1) scalable plate carrier (1) sds (19) serbian (2) sérült (5) sf (5) shawn (1) shirt (8) sight (1) sig sauer (2) sisak (29) sisakálca (1) sisakhuzat (4) sivatagi (24) sling (1) slocam (1) slovak (1) slovenia (2) smersh (5) smock (2) softshell (4) soft armor (1) soldier (1) soldiers (1) sordin (2) sörétes (1) source (2) spanyol (1) spc (3) spear (1) spec (1) special (3) specnaz (6) specter gear (1) spec ops (2) splav (5) splittschutzeweste (1) sport (2) sportruházat (2) sposn (10) stanag (1) steel (1) stop (1) strobe (1) suicide (1) suit (2) sumrak (1) surefire (3) svájc (2) svd (1) svéd (6) sweden (4) system (2) szavazás (1) szemüveg (5) szénszűrő (3) szerb (2) szíj (1) szimatszatyor (2) szír (6) szlovák (4) szlovén (2) szlovénia (2) szovjet (2) tab (1) tac (1) tactical (11) tactical belt (1) tactical taylor (1) tailor (1) taktikai (4) taktikai málhafelszerelés készlet (1) taktikai öv (2) tálib (1) taliban (3) talibanistan (1) tan (18) tap (2) tár (4) tártartó (6) tarzan (1) táska (9) tasmanian tiger (1) taylor (2) tél (1) téli (2) temető (1) temperate (1) tengerészgyalogos (4) tengerészgyalogság (16) tengerészgyaogság (1) térdvédő (1) terepminta (3) terepszín (2) test (1) teszt (1) tex (1) three point sling (2) tiger stripe (1) tiszthelyettes (1) tmk (6) tok (4) tomahawk (1) tonfa (1) torch (2) training (2) triple (1) tri color desert (1) trópusi (1) trousers (30) tru (1) tullahoma (1) tűzálló (1) tűzálló ruházat (1) tűzharc (1) tűzoltó (6) tűzoltók (2) tűzoltóság (16) two (1) ubacs (4) ucp (3) UF pro (1) új (7) új magyar egyenruha (9) ukrán (3) und (1) uniform (39) urban (1) us (11) usa (13) usmc (48) USMC (5) usp (1) us marines (1) utility (2) v1 (1) varsói szerződés (1) védőmellény (15) védőszemüveg (1) vegyi (1) vegyvédelmi (3) vegyvédelmi kesztyű (2) vegyvédelmi ruha (3) vehicle (1) vesezsák (1) vest (65) veterán (1) vibram (1) victorinox (1) video (6) vision (2) vityaz (1) víztisztító (2) vog (1) vsz (3) vz (1) waist (1) waist pack (1) war (1) warbelt (6) warfare (1) warrior (9) warsaw (1) warsaw pact (1) war belt (1) water (4) web (1) webbing (3) web gear (1) wl (1) woman (2) woodland (26) wounded (1) wounded platoon (1) wp (2) yoke (1) zászlós (1) zsák (44) zseb (20) zubbony (8) Címkefelhő

HUNPAT

2016.08.29. 07:00 :: Combat Gear Admin

img_8348.jpgA rejtő színekkel kapcsolatban van néhány alaptétel amit még nem tudtak újra írni. Talán a legfontosabb, hogy egy darab minta nem lesz képes minden körülmény közepette megfelelő rejtést biztosítani.

img_8350.jpgBalról jobbra: Boci,Woodland,MARPAT(erdei),MTP,HUNPAT,Crye Multicam,kifakult multicam,MARPAT(sivatagi).

img_8375.jpgMTP,Crye Multicam,HUNPAT.

img_8374.jpgCrye Multicam,HUNPAT.

img_8435.jpgBoci,HUNPAT

img_8434.jpgBoci,HUNPAT

Az új minta mindenképpen jobban teljesít a korábbi „boci” változatoknál. A képek magukért beszélnek ebben a tekintetben. Viszont fontos kiemelni, hogy ezeken csak a gyakorló ruha látszik, és nem a teljes felszerelés.



280 komment

Címkék: új magyar egyenruha

A bejegyzés trackback címe:

https://combatgear.blog.hu/api/trackback/id/tr211658296

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Barnigear 2016.09.15. 12:08:00

Ilyen elkülönülten fakult fekete Twillen is előfordult, bár nekem is goreból van ilyen.
Példa a twillre:
allpi.info/cache/28/BingImages_2776274.png
Ez valamilyen hiba lehet a festési eljárásban, vagy összetételben. A fekete a night vision képeken is el szokott ütni a többi WL színtől (ahogy azt nyilván te is tudod), tehát az valahogy más anyagból van, mint a többi szín.
De a goréna minden más szín stimmel, tehát a festékek recept alapján és nem ránézésre vannak kikeverve.
---
Az M65-höz hasonló fakulásra nekem speciel egy KRB-s repülős dzsekim volt (rába), amit valószínűleg a kirakatból vettek ki és ott fakultak ki egyes részei.
(az az anyag 3 nyomott színnel készült, és a belső oldala fehér volt)

Szóval ismerem mind a két jelenséget és nem ugyan az, mint amit korábban a színvilla esetéan említettél, ha esetleg ezzel lenne összefüggésben.

joni firpo 2016.09.15. 13:45:50

@Barnigear: Nem, ezeket csak érdekességképpen hoztam föl.

A színvillára itt van két "raktári új" MŐR álcaruha:

www.kephost.com/image/c5IR

www.kephost.com/image/c5Id

Így talán jobban látszanak az elütő alapszínek.

Barnigear 2016.09.15. 18:10:23

@joni firpo:

Főzött színeknél bármi előfordulhat és nehéz az eredményt megismételni. (Bár mindketten tudjuk, hogy vannak példák kiváló minőségű előfestett anyagokra, mint amilyen a DPM94, vagy a TAZ90.)
A képen látható két darab -ahogy azt te is nyilvánvalóan látod- a főzött előfestésben tér el leginkább; ez a technológia ezzel jár.
---
Mondjuk ez kb. az a szint, ami az ERDL gyártásának a szintje lehetett a rendszeresítése idején. Jut eszembe: az M81-el tulajdonképpen csak technológiát váltottak, a minta és a koncepció nem lett új alapokra helyezve.
Szinte hallom is ahogy mondod: a tölgyfa esetében sem kellett volna mást tenni (...).
---
Tegnap a nagy böngészésben belebotlottam egy cikkbe, ami szerint az ERDL-t különleges egységek a '80-as évek végéig használták; pedig nekik fontos lehetett a hatékonyság is.

recon71 2016.09.15. 21:40:24

@Barnigear: Én már csak arra vagyok kíváncsi,hogy mit jelent az,hogy utángyártás? Eddig azt gondoltam,hogy utánzása 1 eredetinek,de az előbbieket olvasva azt hiszem nem ezt jelenti.

recon71 2016.09.15. 22:12:45

@Barnigear: Autónál pl. tudom mit jelent az utángyártás. Azt,hogy az eredeti drága alkatrészt olcsóbban legyártja 1 másik gyártó. De olyan alkatrészt a márka nem rak az autójába,csak saját eredetit. Azt az utángyártottat csak én rakhatom bele elvileg az autómba. Csodálkoznék,ha az US ARMY valami máshol utángyártottat is kiosztana a katonáinak.

camilló 2016.09.16. 06:11:08

@gyula0910: Cifrább dolgok is folynak az Armyban... Gyulám a kapitalista világrendben elsődleges szempont a pénz. Ha valamiben pénz van, akkor arra rágyógyulnak.

joni firpo 2016.09.16. 08:26:04

@gyula0910: Az "utángyártás" kifejezést az egyenruha-iparban is hasonlóképpen lehet értelmezni. Létező egyenruhák másolatairól van szó, amelyek azonban nem tesznek eleget a hadi alkalmazási követelményeknek, gyengébb anyagból, gyengébb kivitelben stb. készülnek.
Régebben tipikus volt pl., hogy amerikai anyagból a Dominikai Köztársaságban vagy Mexikóban varrattak utángyártott ruhákat amerikai militária-kereskedelemmel foglalkozó cégek (az olcsóbb munkaerő miatt). Az ilyen ruhák ára kb. 2/3-a, fele volt az "US made" ruháknak, viszont a varrás sokkal gyengébb minőségű volt, ill. akadtak mérethelyességi problémák is. amióta a kínai elvtársak letarolták a piacot, az utángyártott ruhák már csak a Távol-Keleten készülnek.
Az utángyártott ruhák fő felhasználói az airsoftosok és egyéb civilek, de hallottam olyanról, hogy spórolós amerikai katonák a kincstári holmi helyett ilyen olcsóbb termékeket vettek, persze csak hátországi használatra.
Érdekes vetülete az "utángyártás" témának az olyan cégek termékpalettája, mint mondjuk a Propper, akik hadi beszállítók is, de a civil piacra is gyártanak. Az ő civil termékeik pl. nem "klasszikus" utángyártott ruhák, hiszen nem lemásolnak egy eredetit, hanem eleve ilyennek tervezik.
Száz szónak is egy a vége: az "utángyártott" kategóriát azokra a (katonainak látszó) ruházati termékekre alkalmazzuk, amelyek valójában nem hadi használatra készültek.

Barnigear 2016.09.16. 11:05:25

@joni firpo:
Világos, de az nem minősül utángyártásnak, ha az eredeti szériát követően, amivel az előzetesen felmért igény vagy terv szerint ellátják a csapatokat (kiosztják vagy raktár készletként felhalmozzák), gyártanak egy másik szériát is, hogy a GI megvehesse az ellátó boltban?
Mert a más gyártóknál és más forrású alapanyagokból készültre én inkább a kópia kifejezést használnám.

joni firpo 2016.09.16. 12:47:33

@Barnigear: Az "utángyártott" a "militária-közbeszédben" az "eredeti" ellentettje, s ilymódon a "kópia" szinonimája. Amit te mondasz arra igazából szerintem ilyesfajta megkülönböztetés nincsen, hiszen egy átlagos gyakorlóruhát akár évtizedekig gyártanak. Nem hiszem, hogy bárki összegyűjtötte volna mondjuk a WL-ruha összes contract-ját, pedig gondolom Natickban meg kellene lennie az összesnek.
Vagyis az "utángyártás" szóösszetétel nem arra utal, hogy az első sorozat után gyártanak egy másodikat, harmadikat stb., hanem arra, hogy egy eredeti ruha mintájára legyártanak egy másolatot.

recon71 2016.09.16. 22:05:58

@joni firpo: Akkor most meglepődtem,ezt nem gondoltam volna. De igazából ezzel sincs baj,ha megfelelt a minőségellenőrzésen,akkor mindegy honnan való.

Barnigear 2016.09.16. 22:33:58

@joni firpo:
Tehát az ellátó boltban vásárolható holmik azok ugyanabból a gyártásból származnak mint beosztáshoz vagy feladathoz kiosztottak, mert mondjuk eleve annyival többet gyártanak, hogy oda is kerüljön belőle?

joni firpo 2016.09.17. 08:32:03

@Barnigear: Nem igazán ismerem a külföldi hadseregek ellátó/utánpótlási rendszerét. A bázis PX-ek kereskedelmi vàllalkozások, ahogy Irakot, Afganisztánt megjárt ismerőseim mesélték, ott "utángyártott" (avagy kópia) cuccokat lehet venni, különböző minőségben, különböző árért.
Az abszurdisztáni KRP-ken viszont "eredeti", hadi használatra szánt cikkeket tudnál vásárolni (ha lennének), pontosan úgy, ahogy írod, beosztáshoz kötve: én például nem kapnék 93M eje. vagy re.szer. gyakorlót, mert nem tudnám igazolni az igényjogosultságot. Sőt, utoljára már a nemek és a méret szerinti megkülönböztetést is bevezették.
Utána fogok kérdezni az amerikai ellátórendszernek.

Barnigear 2016.09.17. 20:19:44

@joni firpo:
Na hát épp ez az, hogy a használt, mosodából származó "issue" twill BDU sárgásabb volt, míg a bázis boltjában vásárolt szett a zöldesnek 2 kis mértékben eltérő variációja.
De a színen kívül nem volt érdemi különbség, míg a miltec, mmb, mfh kópiáknak még a szabása sem stimmel.

Barnigear 2016.09.17. 20:56:54

gyula0910 2016.09.16. 19:37:12

Az én airsoftos tapaszatlataim nem feltétlenül mérvadóak ebben, de ez szerintem is így van: ahol nem igen lehet elbújni, ott az illeszkedő mintázat/szín sem fog segíteni. Ahol viszont el lehet bújni, ott az éppen nem alkalmas mintázat/szín egyértelmű hátrányt jelent.
Ha jobban megnézzük a fotókat, akkor világosan látható, hogy a HunPat a helyszínül választott tarlón sem igazán illeszkedik (ez derülne ki másik arid mintákkal való összehasonlításokból), csak a bocihoz képest tűnik nyerőnek (de ezt már korábban említettem).
---
A HunCam NEM magyar viszonyokra lett tervezve, hiába vannak helyenként és időszakonként "MC optimális" szituációk.

recon71 2016.09.18. 05:19:11

@Barnigear: Erősen törtem a fejem,hogy teljesen egyetértsek e. Még élőben nem láttam ezt a HUNPAT-ot,de hajlok rá,hogy én is így látom,tanultam vagy tapasztalom,mint Te.

"A HunCam NEM magyar viszonyokra lett tervezve, hiába vannak helyenként és időszakonként "MC optimális" szituációk."

Ez a megfogalmazás nagyon tatszik,ezzel meg pláne egyetértek! Ahol jártam eddig és figyeltem emiatt,azokra a területekre ez nagyon nagyon igaz. A héten 3 különböző területen túráztam és szándékosan kerestem a HUNPAT-nak jó helyeket és most alig alig találtam. Találtam,de sokat kellett keresnem hozzá. Amit találtam,az vagy szántás,búza vagy kukorica mező. Már várom a késő őszt és a telet,hogy akkor mennyi ideálist találok majd. De azt is hozzá kell tennem,hogy főleg a Dunántúlról vannak tapasztalataim,az Alföld kimaradt,és még egyenlőre nem zárom ki azt sem,hogy mondjuk ősztő kedvezőbb lesz a környezet a HUNPAT-nak,bár én akkorra sem ilyen színekre emlékszem.

Az egyik nap ezeket találtam HUNPAT-osnak: indafoto.hu/gyula0910/image/24483761-dbe09459/user

A másik nap meg ezeket ott távol: indafoto.hu/gyula0910/image/24483763-ff5ba266/user#nagyitas

Az összes többi irányban élénk zöld vagy sötét zöld volt minden.
Ezek a fotók tudom,hogy még nem bizonyító erejűek,mert lehet máshol más a helyzet,de ezen a 3 túrán ez volt most.

Beat it! 2016.09.18. 08:23:23

@Barnigear: @gyula0910:
Mi a véleményetek a szerb egyenruháról?
www.honvedelem.hu/cikk/59339_iron_cat_2016
Elég zöldes színű - de ez vajon jó? Télen hogy mutat?

krisss93 2016.09.18. 10:19:47

Nyáron erdőben nagyon jó, volt lehetőségem látni.

joni firpo 2016.09.18. 11:43:54

@Barnigear: Ez számomra éppen azt bizonyítja, hogy a hivatalos WL-ek között is elég nagy színeltérés lehet. Számodra pedig azt, hogy az amerikai ruházati rendszer annyira kifinomult, hogy direkt gyártották különbözőre. Ez a tipikus "amikor a kutatók másként értelmezik ugyanazokat a forrásokat" esete...:)

Barnigear 2016.09.18. 15:31:14

gyula0910 2016.09.18. 05:19:11

"@Barnigear: Erősen törtem a fejem,hogy teljesen egyetértsek e. Még élőben nem láttam ezt a HUNPAT-ot,de hajlok rá,hogy én is így látom,tanultam vagy tapasztalom,mint Te." - legtöbbször az MC és az annál jobban kallibrált MTP is túl világos, a HUNPAT meg mindegyiknél világosabb, ez tehát teszt nélkül is eldönthető.

Beat it! 2016.09.18. 08:23:23

camopedia.org/index.php?title=Serbia (M-MDU-10)
www.camoarchive.com/military/digitals/mmdu10/mmdu10a.jpg
Biztos hogy jobb a HUNPAT-nál, meg a bocinál is.
---
Hogy kicsit nyavajogjak: 2010-ben került elő a DigitRába elgondolás, és ahhoz képest fél-egy éven belül lett publikus az új szlovák, szerb minta, meg a digit pantera is, (miközben a fejlesztő országok egészen más designokkal voltak foglalva). Ezek a digitrábához hasonlóan, meglévő minták modernizált változatai, mindegyikben hasonló alapelvek szerint használva a pixelesítést.
Ebből is látszik, hogy ez alapvetően szervezési, és nem technikai vagy képességbeli kérdés.

joni firpo 2016.09.18. 11:43:54

Kösz hogy kutatónak tituláltál!
Szerintem azzal a mintát/designt védik, ha kereskedelmi forgalomban nem lehet eredetit venni, csak olyat, ami ugyan kis mértében de épp a hatékonyságot befolyásoló lényegi elemben tér el. A marpatnál és még inkább az MC-nél szerintem pazarul működik ez a szisztéma.

recon71 2016.09.18. 15:46:39

@Beat it!: Én meg nem tudom. Késő ősztől amikor minden bebarnul már kevésnek tűnik benn a barna.

Ezt nehéz megoldani a nagy színkülönbségek miatt,ezért a legjobb a különálló tereptarkák alkalmazása volna,de az drága lenne,így marad az 1 tereptarka mindenhova. Azt meg még úgy tudnám elképzelni,hogy maximálisan az alakbontásra alapozni. Vagyis tenni bele minden színből nagyobb foltokat,így minden környezetben volna valami ami belemossa az emberi alakot. A többi szín,ami meg ott nem ideális,már túl kicsi olyankor,hogy embernek lehessen látni,inkább valami kőnek,növénynek vagy semminek.

Tom Sinner 2016.09.18. 15:47:44

@Barnigear: "Szerintem azzal a mintát/designt védik, ha kereskedelmi forgalomban nem lehet eredetit venni, csak olyat, ami ugyan kis mértében de épp a hatékonyságot befolyásoló lényegi elemben tér el. A marpatnál és még inkább az MC-nél szerintem pazarul működik ez a szisztéma."

A digi florával is ez van már. Nem is olyan régen akartak rám sózni egy ilyen "orosz digitál terep" gatyát. Nézem már hogy ez meg mi ez, mert nagyon nem hasonlít színben (kb ugyanaz, mint a "kínalyi" mc meg az igazi), de szabásban sem, azt' látom benne az MFH címkét. Ez meg is magyarázott mindent.

recon71 2016.09.18. 15:56:25

@joni firpo: Sajnos sokszor csak vak elfogultság miatt lesznek ellentétesek a megállapítások. Itt a blogon is vannak olyanok akikre ez teljesen igaz,biztos,hogy Te is tudsz említeni legalább egyet. :D Az a gond,hogy ez még tudós körökben is előfordul időnként.

Barnigear 2016.09.18. 18:44:53

gyula0910 2016.09.18. 15:46:39

De hát azt senki nem is mondta, hogy ez egy 4 évszakos minta. Van a szerbeknek télre való is, éppen egy színcserés marpat változat.
Másrészt (unalomig volt már ez is rágva) úgysem elég egy katonának egy szett, sem az évszakok, sem az elhasználódás miatt. Csak tippre, a mintának tekinthető nyugati seregekben egyszerre minimum 3 szett van plusz esővédő, aláöltözet stb. Innen meg már világos, hogy nem kell egyformának lenni az összesnek.

Tom Sinner 2016.09.18. 15:47:44

Lehet venni méterben Ebay-en, csak hát a posta.

Barnigear 2016.09.18. 18:58:41

gyula0910 2016.09.18. 05:19:11

...egyébként az MC-t pont azért mondják ARID mintának, mert ott világos a környezet ahol száraz a vidék és az éghajlat, meg sokat és erősen süt a nap. Ahol ezek közül valamelyik nem stimmel (pl.csapadék, vagy a talaj színe), ott már jó esély nem működik egy arid mintázat.
A Magyarországról készült légi fotók is azt mutatják, amit te fotóztál.

recon71 2016.09.18. 19:44:06

@Barnigear: Viszont nálunk nemigen lesz mostanában más,mint 1 fajta tereptarka,ezért én ebből indulok ki,ennek megfelelően véleményeztem ezt is,hogy jó lenne e nálunk is egyetlen fajtaként egész évben.

Egyre inkább tartom jónak a 90-es évekbeli javaslatomat,hogy a vékony gyakorló legyen zöldes,a hidegebbre készült külső rétegek (mint pl. kabát külső) meg már barnásak. A barna alól kilátszó zöldes lábrész még mindig kisebb elütő szín,mint 1 teljesen zöldes ruházat.

estván 2016.09.18. 19:57:00

@gyula0910: Bociból eleve van nyári meg nemnyári, szóval nyugodtan lehetne az előbbi zöldebb, az utóbbi barnább.

Bár elvileg a 2015M-ből csak egyféle vastagság van/lesz. De ugye bármi megtörténhet, a boci is egy, általános kivitelben indult (vastag pamut), aztán jött a szétszakadós nyári, majd a vékonyabb, kevert szálas általános, végül a kevert szálas, nem szétszakadós nyári.

recon71 2016.09.18. 21:22:23

@estván: Próbálok visszaemlékezni,hogy a trópusi boci milyen is volt,mennyivel volt zöldebb vagy világosabb,de nagyon már nem emlékszem. Ez annak is köszönhető,hogy csakis a szekrényemben összehajtva láttam és soha senkin sem figyelhettem meg élőben. Itt a Combat gera-on sem volt tárgyalva?
A nem trópusi viszont már elég barna volt,de sajna akkor is túl sötét.

Mivel szerintem már eldőlt,hogy a HUNCAM marad,én csak abban reménykedem,hogy ha kiderül,hogy változtatni volna jó rajta,ebbe már bele lehet később variálni. Remélem,ha később kiderül,hogy több vagy erősebb zöld és barna kell bele,akkor ezen már megoldható lesz ennek a megoldása.

Barnigear 2016.09.18. 22:08:19

@gyula0910:
"Viszont nálunk nemigen lesz mostanában más,mint 1 fajta tereptarka..." - meg leginkább épeszű döntéshozás. Engem már nem igen lehet meggyőzni arról, hogy ez szervezési/ellátási lehetetlenség.
A tölgyfa idején egyszerre több volt rendszerben, szerintem a határőrök mindig évszaknak megfelelőben voltak (vagy legalább is lett volna miben évszak szerint öltözniük).
---
Van ahol meg vita nélkül értik a dörgést, most láttam kb. 10 perce (lengyelek):
4cdn.hu/kraken/image/upload/s--zaqg7J4q--/6ufJUcxOqTGkfIRQs.jpeg

estván 2016.09.18. 23:03:42

@gyula0910: A trópusi kicsit eltért árnyalatban, de ez több forrás szerint is csak az okozta, hogy más anyagon máshogyan viselkedik ugyanaz a festék.
Minden esetre biztosan nem szándékos volt az eltérés.

Nemrég valaki az egyik képen látott az egyik katonán egy nyári gyakorlót, amely a többiekétől eléggé különbözni látszott. Többen is arra gondoltunk, hogy az a régi pamut trópusi lehet, a többi meg a jelenlegi, kevert szálas.
Nem emlékszem, melyik cikknél volt, talán amelyikben a 2015M gyakorló van az Irakba indulókon, és a 2015M szabású boci a Koszovóba indulókon.

Barnigear 2016.09.18. 23:13:56

@estván:

"Minden esetre biztosan nem szándékos volt az eltérés." - mi más, de azt már ne mondják nekem, hogy ott a gyárban nem képesek kipróbálni egy kis darabon.

estván 2016.09.18. 23:14:19

@gyula0910: Közben megtaláltam.
www.honvedelem.hu/kep.php?src=container/gallery/57c5963c82563_x_dsc0040.jpg&w=996&h=469

Emlékeim szerint a pamut trópusi és a sima pamut 90M is különbözött valamicskét, de azért nem ennyire.

estván 2016.09.18. 23:18:22

@Barnigear: Képesek LENNÉNEK, csak lesz@rják. :(

recon71 2016.09.18. 23:19:18

@estván: Igen,talán én voltam annál a képnél az első,aki azt írta,hogy az a trópusi boci gyakorló,mert emlékeztem,hogy az én trópusim átvételekor feltűnt,hogy az mennyivel világosabb és zöldesebb. Sajna annyira viszont nem emlékszem rá,hogy kijelentsem,hogy nyárra az tökéletes lenne. Sajna már arra sem emlékszem,hol volt az a link a képről,hogy most ilyen megfontolásból is jobban megnézzem.

recon71 2016.09.18. 23:21:44

@estván: Sajna ez után a kép után se tudom eldönteni még,nem annyira jó ez a kép. De azt is tudni kéne,hogy ilyen fakultan vagy még újszerűen?

estván 2016.09.18. 23:47:36

@gyula0910: Ez már használt, fakult cucc.

camilló 2016.09.19. 06:31:50

@gyula0910: @estván: Azon a képen ahol a rába ubacsot mutattam, trópusi boci nadrág van rajtam.

joni firpo 2016.09.19. 08:42:15

@Barnigear: "A tölgyfa idején egyszerre több volt rendszerben, szerintem a határőrök mindig évszaknak megfelelőben voltak (vagy legalább is lett volna miben évszak szerint öltözniük)."

Viszont nem tudunk semmit az alkalmazás elveiről. Úgy tervezték volna, hogy ősszel a "zöld" kezeslábas fölé fölveszik a "barna" sátorlapot? Mert ugye "barnából" csak sátorlapot gyártottak, "zöldből" pedig csak kezeslábast. Egyébként, dacára annak, hogy egy időben kifejezetten sok "barna tölgymintás" sátorlap került elő, én viselési fotót még sosem láttam róla.

Más: különféle következtetések levonása ugyanazon tények alapján. Megvizsgáltam egy amerikai ezredes nálunk lévő ruházati hagyatékát, volt közte egy "zöldes" és egy "sárgás" WL-ruha. Ez a te hipotéziseddel azt bizonyítja, hogy lám-lám, ennyire kifinomultak voltak ezek az amerikaiak, hiszen kétféle öltözettel látták el az illetőt, attól függően tudta váltogatni, hogy Dél- vagy Észak-Európába ment-e? Az én hipotézisemmel viszont azt, hogy ezek csak véletlenszerű gyártási variációk. Sajnos a címkék már olvashatatlanok, mert az én elméletemet az bizonyíthatná, ha mindkettőnek ugyanaz a contract number-je lenne...

joni firpo 2016.09.19. 10:00:21

@estván: @gyula0910:

Hárommféle trópusi változat:

www.kephost.com/image/cQi0

(Balra az első nem rip-stop, kísérleti változat a 90-es évekből). Az 1999-2000-es "békefenntartó" trópusi gyakorlót (rip-stop boci anyagból, de még a "Hurrikán" ruha szabása szerint) gyártották még egészen sárgás alapszínben is, ilyen ruhákat most árulnak az inkurrencia boltban, de az is csak egy színváltozat és nem "direkt" lett olyan.

Barnigear 2016.09.19. 11:21:18

@joni firpo:

Sajnos én már eladtam a sárgás Wl-jeimet, tehát a címkék sem elérhetőek már. De biztos van ilyen még gyűjtőknél is.

Barnigear 2016.09.19. 11:24:08

@joni firpo:
...ja még valami, tuti hogy csak az a zöldes kezeslábas volt amit a múltkor befotóztál? Mert én azért emlékszem világosabb zöldes tölgyfára is, ráadásul az csukjás dzseki volt és nem kezeslábas.

joni firpo 2016.09.19. 13:01:01

@Barnigear: A kétrészes "tölgymintás" álcaruhát a Munkásőrség használta, a Határőrség és a Honvédség csak a kezeslábast. A mintának kétféle alapváltozata volt ("elmosódott" és "kontúros" - ez utóbbi a 70-es évek végétől), azon belül a színvariációk a "rengeteg" irányába közelítenek. Azért nem fotózgatok ide ilyesmit, mert a képek nem adják vissza a (jelentős) különbségeket.

És, hogy ne csak mindig magam mellett kampányoljak, az AUSCAM Desert-nél pl. dokumentált, hogy az egyes szériákon direkt változtatták a színárnyalatokat, az afganisztáni tapasztalatok alapján:

camopedia.org/index.php?title=Australia

joni firpo 2016.09.19. 13:15:05

@Barnigear: ... azért mégis megpróbálom:

www.kephost.com/image/cQtu

www.kephost.com/image/cQtC

... ezek mind a "tölgyminta" különféle változatai, de élőben még markánsabbak a különbségek.

joni firpo 2016.09.19. 13:16:20

És egy érdekesség:

www.kephost.com/image/cQtN

A Gyula kolléga által kedvelt "Fenox" mintának is létezett "barna" változata.

joni firpo 2016.09.19. 13:23:39

BM HŐR "barna" tölgyminta I. és II. változat összehasonlítása:

www.kephost.com/image/cQtl

joni firpo 2016.09.19. 13:28:27

Alul kétféle "civil" tölgyminta:

www.kephost.com/image/cQth

Egy furcsa változat (MŐR-ruhán):

www.kephost.com/image/cQtj

Az 1960-as évek második felében kifejlesztett változat, amelybe fekete színt is tettek:

www.kephost.com/image/cQto

Ilyen mintázattal VV-köpenyek, jármű-ponyvák illetve (1970 körül)kísérleti ejtőernyős gyakorlóruha készült.

Barnigear 2016.09.19. 16:57:33

Tölgyfa:

A MÖR variációknál (www.kephost.com/image/cQtu) szerintem gyártás beli eltérések is vannak; jobbról a második (szürkés) olyan, mintha több színből lenne. Vagyis a többi 1 főzött alap- és 3 nyomott színből áll, a szürkésnél meg -én úgy látom- van egy 4. nyomott szín is, amivel elfedték a másik mintákon nyersen hagyott alapszín felületeit.

A "furcsa változat MÖR ruhán", szerintem festés hiba. Úgy tűnik, mintha a legsötétebbnek szánt zöld csak a másik színekkel való átfedéseknél fogta volna meg rendesen az anyagot. Vagy nem tartalmazott elég pigmentet hogy rendesen fedjen, vagy a rögzíztésnél adódott valami gond.

"Az 1960-as évek második felében kifejlesztett változat" - Nyilván egyetértesz velem abban, hogy csak a legtágabb értelemben vett hatásában hasonlít a tölgyfára. Ezt ismerem közelről, és ami nekem volt, az tippre 99% ez a színváltozat. Én úgy emlékszem hogy a "fekete" inkább sötét szürkének volt mondható és nem is volt neutrális (tehát teljesen más, mint az M81 változatok feketéi). Mivel ez PVC alap, ezért ebben nem nem tud beleszívódni a festék, ergo nem is kell szükségszerűen transzparensnek lennie (bár lehet), így a fekete árnyalata feltétlenül optikai keveredés, hanem színkeverés eredménye.

Ennyi variáció láttán felvetődik, hogy érdemes lenne a tölgyfa variációt is módszeresen tesztelni, de egy gyűjtemény darabjaival ilyesmit nyilván nem szokás/ nem lehet.

Fenox:

Nekem is volt barna fenox, méghozzá egy rövidnadrág(!). Nem rossz alap elképzelés, de teljesen amatőr.

Desert bunnyflage:

Én is hallottam/olvastam a színcseréiről; az ausztrálok elég igényesen állnak ehhez a problémához (lásd: roggenwolf). Egyébként a cadpat desert is hasonló kiegészítő kontrasztal operál, és állítólag az egyik leghatékonyabb desert minta.

Barnigear 2016.09.19. 17:11:38

Próbáltam ennek www.kephost.com/image/cQtu a színeit korrigálni, és valami ilyesminek gondolom a valóságban:
kepfeltoltes.hu/160919/T_lgyfa_vari_ci_k_01_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2016.09.19. 18:18:26

@joni firpo: Az utolsóból én úgy emlékszem még RPG 7-eshez is láttam zsákokat.

camilló 2016.09.19. 18:35:51

@joni firpo: Hol van az inkurrencia bolt? Esetleg van honlapjuk?

recon71 2016.09.19. 21:48:17

@joni firpo: Nálunk felderítőként volt rendszerben barnás tereptarka kezeslábas is őszre a nyári zöldes mellett. Viszont egyikből sem volt elég,így pl. 1 téli gyakorlaton ugyan úgy felvettük a zöldest is,mert sokaknak csak abból jutott. Szerintem voltak akiknek meg semmilyen sem,legalábbis nem mindenkin lett a században.

Egyébként a Fenox nem a kedvencem,csak rájuk akadtam 1 régi dobozban és felvettem főleg kíváncsiságból. Az tény,hogy abban a zöld környezetben nyáron eléggé bejött,de amikor már barna lesz minden,már nem hiszek benne. A barna verziót még nem láttam,de van 1 kicsit hasonló szettem is,ami azért mégis nagyon más,de majd jobban megnézem,ha lesz rá időm,meg el nem felejtem.

www.kephost.com/image/cQto

Szerződésesként valami tokja is ilyen volt,talán az RPG rakéták háti táskája. De most látom,hogy @Combat Gear Admin: is írtak,akkor jól emlékezhetem.

estván 2016.09.19. 22:28:42

@camilló: Eddig a Zách utcában voltak, a TEK-től egy kapuval arrébb :)
De most Salgótarjáni út 18-nak írják a címet.

joni firpo 2016.09.20. 08:37:56

@Barnigear:

"Nyilván egyetértesz velem abban, hogy csak a legtágabb értelemben vett hatásában hasonlít a tölgyfára."

Az ejtőernyős kísérleti változatot (amit rendes pamutvászonra nyomtak) összehasonlítottuk a "hagyományos" tölgyfa-mintával és az ugyanaz, csak a színeket cserélték ki benne. A fekete pedig direkt fekete és nem véletlenül. A PVC-ponyva mintáját még nem hasonlítottam össze, de megpróbálom.

joni firpo 2016.09.20. 08:39:30

@Combat Gear Admin: Igen, készült belőle RPG-zsák, teherautó-ponyva, lövegtakaró-ponyva, bevásárlószatyor és banyatank. Utóbbi kettő valószínűleg a fölös anyagok népgazdasági felhasználása keretében...:-)

joni firpo 2016.09.20. 08:41:47

@gyula0910: "Nálunk felderítőként volt rendszerben barnás tereptarka kezeslábas is őszre a nyári zöldes mellett."

Az az 51 M álcaruha készlet. Volt róla szó itt az oldalon is, nem ismételném el a históriáját.

joni firpo 2016.09.20. 10:39:08

@Barnigear:

"gyártás beli eltérések is vannak ... 1 főzött alap- és 3 nyomott színből áll, a szürkésnél meg -én úgy látom- van egy 4. nyomott szín is, amivel elfedték a másik mintákon nyersen hagyott alapszín felületeit."

Jól értem, hogy az alapvető különbség a két technológia között, hogy az egyiknél az alapszínt belefőzik (?) az anyagba és utána nyomják rá a maradék(jelen esetben három) színt - míg a másiknál fehér (nyers színű) anyagra nyomják rá mind a négy színt? Előbbinél a belső oldal egyenletesen alapszínű, utóbbinál a belső oldal fehér/nyers színű amin a minta sokkal erősebben átüt?
Mert a "tölgyfa 2"-es variációból találtam ilyet is, meg olyat is. Ha jól értelmeztem amit írtál, akkor az eltérő gyártók eltérő technológiával gyártották.

Itt egy összehasonlító kép a "tölgyfa 1-es" és a "kísérleti eje." verziókról. Jól látható, hogy az alapszín változott, a sárgát feketére cserélték, a zöld és a barna maradt kb. ugyanaz, de alapvetően ugyanarról a mintáról beszélünk. Az ismétlődés kb. 37 cm-s (szemben a "tölgyfa 2" 52 cm-es ismétlődésével.

www.kephost.com/image/cQfu

Egy másik összehasonlító kép (itt is látszik, hogy a sárga színt cserélték feketére):

www.kephost.com/image/cQfD

joni firpo 2016.09.20. 10:42:01

A "kísérleti eje" minta összehasonlítása a PVC ponyvával:

www.kephost.com/image/cQfL

Itt is látható, hogy a minta alapvetően ugyanaz, csak 180 fokban megfordítva, illetve egy új foltot is konstruáltak bele - de véleményem szerint akkor is ugyanarról a mintáról van szó.

joni firpo 2016.09.20. 10:45:59

"Tölgyfa 2" munkásőr álcaruha szabályzati képe:

www.kephost.com/image/cQfd

"Tölgyfa 2" kezeslábas "reklámfotója":

www.kephost.com/image/cQfU

joni firpo 2016.09.20. 10:48:13

S végül: kísérleti eje. ruha "ellenerő-egyenruhaként" viselve (1970-es fotó):

www.kephost.com/image/cQfX

Elnézést az offolásért, ez a "Tölgyfa-minta" történet megérne talán egy saját külön posztot is, de sajnos semmiféle írott dokumentumra nem sikerült eleddig rábukkannom a témában.

delta81 2016.09.20. 10:54:37

Akinek a T. Társaságból van ilyen tölgyfa-mintás álcaruhája, próbálta már "hazai" környezetben a rejtőképességét? Úgy emlékszem, régebben volt már róla szó és valaki tökéletes "predátor"-ruhának titulálta. Érdekes lenne pár fotót is látni róla "autentikus" környezetben (még inkább élőben, persze, egy nagy CBG álcaminta-összehasonlító összeröffenésen, de hát ilyesmire a mai világban igencsak kicsi az esély...).

Nekem jó másfél évtizedes kajtatás után sikerült szert tennem egy hordható 82M kezeslábasra (nagyon megnehezítette a dolgot 2 méteres magasságom). Szinte raktári új, szinte észrevehetetlen fakulással. Ahogy már korábban is volt róla szó, szerintem is túlságosan barna "általános" mintának ez a Rába. Mondjuk én késő ősz-tél-kora tavasz időszakában szoktam felvenni (már csak az anyagvastagsága miatt is), akkor nem rossz, de zöldebb környezetben nagyon kirí - ahogy Gyula is írta... (Amúgy a szabása nekem nagyon bejött, DPM-anyagból szívesen varratnék magamnak egy hasonlót.)

delta81 2016.09.20. 11:08:31

A "CBG" az természetesen "CGB" akart lenni...
Szép álom: a kispajtások elhoznák azokat az álcaruhákat, amiket ki akarnak próbálni "élőben", aztán először csak "simán" beállva a tájba, majd (pl. Gyula szakavatott tanácsai alapján) elrejtőzve megvizsgálni, melyik minta mit is ér...
Kettes pálya: ugyanezek az álcaruhák az adott hadseregben-korszakban rendszeresített felszerelésekkel együtt viselve :-) (De ez már tényleg a "lehetetlen vágyálom" kategória...)

joni firpo 2016.09.20. 12:17:48

@delta81: Az ötlet nem rossz, de a megvalósítási lehetőséget én sem nagyon látom (sajnos). Először is rengeteg holmit kellene összpontosítani egy helyre, tehát 1. szállítás. 2.maga a helyszín is gond lenne, elég nagy a szórás a tagság lakcímében..., 3. idő: a mai világban senki nem ér rá.

delta81 2016.09.20. 12:27:20

Az ötlet már felmerült az MTP-n is az "ősidőkben", de hát pont az általad is vázolt okokból sem lett belőle semmi. (Már egy sima, hétvégi, 2-3 fős túrára sem könnyű összeszerveződni 2-3 embernek sem, nemhogy egy ilyen nagyobb szabású dologra... ezért kezdtem el egyedül járni, aztán meg úgy maradtam.) Ezért is írtam, hogy vágyálom...

De ha valakinek van a gyűjteményében ilyen holmi, szerintem nem csak engem érdekelne a becses darab természeti környezetben, legalább pár fotó erejéig.

joni firpo 2016.09.20. 13:04:34

Még három kép "Tölgyfa"-ügyben, aztán esküszöm leszállok a témáról:

www.kephost.com/image/cQ1k

A minta azonossága három különféle árnyalatú anyagon.

www.kephost.com/image/cQ12

Az anyagok belső oldala, kettőnek van alapszíne, a harmadik fehér.

joni firpo 2016.09.20. 13:07:27

www.kephost.com/image/cQ1b

"Tölgyfa 2" zöld és barna összehasonlítása. Jól látható, hogy az alapszín megváltoztatása mellett a sárga foltokból zöld lett, a zöldekből barna és a barnákból sárgás. Arra kíváncsi lennék, hogy ezt tudatosan változtatták (az összhatás miatt), vagy csak úgy ötletszerűen változtattak a színeken, azonban az előbbi valószínűbb, hiszen a barnát hagyhatták volna barnának.

delta81 2016.09.20. 13:09:40

Amúgy rettentő fura, amit írtál, hogy írásos dokumentumok hiányában nem is lehet összefoglalni "igazából" a "tölgyfa-minta" történetét. Számos variáció, számtalan színváltozat, és semmi nyoma hivatalosan...? Mintha valaki csak a sufniban, önszorgalomból hozta volna össze az egészet, pedig hát nem...

recon71 2016.09.20. 14:33:29

@joni firpo: Tudom,hogy volt tárgyalva a barnás kezeslábas itt a blogon,én csak azért említettem meg,hogy nálunk az is volt rendszerben,mert a határőröknél Te a barnás tájra csak a sátorlap használatát írtad rejtő tereptarkának. Szóval ők nem voltak felkészülve kezeslábassal már a barnás tájra,nem úgy mint mi?

recon71 2016.09.20. 14:38:10

@delta81: Köszönöm a szakértőnek nevezést a rejtés témában,de közel sem vagyok az,ez a tudás még nagyon kevés szerintem ahhoz! Csak próbálok odafigyelni és leírom a tapasztalataimat,a véleményemet. De nem is jártam még az ország minden táján,lehet ami arrafelé ahol pont jártam jó volt,ott meg pont nagyon nem jó. De az is számít,hogy vajon tényleg hol kéne a leginkább rejtenie 1 ruhának. A mezőkön,a bokrosokban,az erdőkben,vagy a városokban?

recon71 2016.09.20. 14:41:53

@delta81: @joni firpo: Én ezért sem nézem le az airsoft-osok tapasztalatait. Ők sokszor sok helyen játszanak (valakik még külföldre is járnak játszani,mint tudjuk) és sokszor nagyon-nagyon más cuccban vannak felöltözve,így van lehetőségük összehasonlítani a tereptarkákat egymással. Persze a többség nem figyel erre,de ha valaki figyel,akkor sok tapasztalatot szerezhet. Én pl. felesben is szoktam sokat ténykedni,már az is jól megmutatja,hogy ott melyik a jobb.

recon71 2016.09.20. 14:49:48

@joni firpo: Nem lehet,hogy mondjuk a határőr kezeslábasok azért is készültek annyi verzióban,hogy mondjuk a barnásabbakat,ha bebarnul használják? A zöldesebb verziókat meg amikor zöldes minden?
Másrészt a nagy sárgás foltok sokszor feltűnőek a színük miatt,de ha valaki szeme az emberi formákat akarja kiszúrni,mint általában,akkor az elütőnek tűnő foltok az emberi alakot annyira megbontja,hogy se zöld,se barna környezetben nem ismerni fel az embert. Én nem így alkalmaznám,de van,hogy működik,lásd az említett gagyi tereptarka a hülye színeivel,akit senki nem szúrt ki még pár méterről sem.

Tom Sinner 2016.09.20. 15:55:16

@delta81: Ráírtam a cimborámra, vannak-e terepen készült képei. Amikről szó volt álcaruha, plusz a rába, neki mind meg van, csak nem nagyon szerette őket kivinni. Ha lesz fejlemény, berakom ide.

camilló 2016.09.20. 17:40:16

@joni firpo: Köszönöm a segítséget!

camilló 2016.09.20. 17:42:49

Elég sokan airsoftoznak az itt lévők közül. Lehetne akár egy baráti csatást szervezni, ahová elvinnénk a ruhákat. Ezt minden évszakban meg lehetne ismételni, és röpke egy éven belül lennének egész jó képek. Persze ha a helyszíneket is akarjuk variálni, akkor kicsit több idő! Én részemről rászánom az időt és energiát, ha komolyan gondolja a társaság!

joni firpo 2016.09.20. 20:33:52

@gyula0910: Nem hinném. A BM ennyire biztosan nem volt kifinomult.
Arról nem is beszélve, hogy 1965-től nyilvántartási szempontból az 1951 M "barna" és "zöld" kezeslábasokat is összevonták, hogy egyszerűbb legyen kezelni. Attól kezdve papíron csak egyféle (+a téli) létezett, ezért adták ki bektek is "vegyesen".

Barnigear 2016.09.20. 21:45:10

Azt hiszem értem: a tölgyfa 1 az ugyan az mint a kísérleti eje, és a PVC ponyvára nyomott, de ez utóbbi tükörképe az eredetinek.
Az eredeti úgy lett tervezve, hogy a legnagyobb felületű, köztes szín elválasztó kontúrként ott van a sötétebb színek között is, de a gyártásnál a minta gyakori elcsúszása és a festék szétszívódása miatt ezek a köztes kontúrok sokszor eltűnnek. Ettől lesz a "blured edge" hatás.
A legtisztább, legpontosabb nyomtatási kép miatt a PVC ponyvára nyomott változat a lehető legpontosabb, ezért azt lehet a minta referenciájának tekinteni.
A tölgyfa 1-nél csak 3 nyomott színt lehet összeszámolni, a tölgyfa 2-nél négyet, de ezek sosem szerepelnek egyszerre a mintán, mert a legvilágosabb szín mindig előfestett. Ez abból látszik, hogy a legvilágosabb és az azt követő szín között sosincs átfedés.
---
A szürkés tölgyfa 2-nél, amit a múltkor kiszúrtam, ott viszont van átfedés a legvilágosabb és az azt követő szín között is, azon tehát 4 nyomott szín van. De a legvilágosabb nyári szín helyére (tehát ami a nyári esetében nyomtatás nélkül marad) az őszi csere színt nyomtatták. Ha jól sejtem, akkor a ruhák belső oldalát mutató képen a 2. számú lehet az, vagyis van aláfestése.

---
Tölgyfa 2 nyári-téli színcsere tudatosságát eldönteni vagy tesztekkel, vagy azzal lehetne, ha lennének eltérő téli változatok amivel össze lehet hasonlítani.

---
"Jól értem, hogy az alapvető különbség a két technológia között, hogy az egyiknél az alapszínt belefőzik (?) az anyagba és utána nyomják rá a maradék(jelen esetben három) színt - míg a másiknál fehér (nyers színű) anyagra nyomják rá mind a négy színt? Előbbinél a belső oldal egyenletesen alapszínű, utóbbinál a belső oldal fehér/nyers színű amin a minta sokkal erősebben átüt?
Mert a "tölgyfa 2"-es variációból találtam ilyet is, meg olyat is. Ha jól értelmeztem amit írtál, akkor az eltérő gyártók eltérő technológiával gyártották." - nem feltétlenül, csak más-más anyagra lehetőség és igény szerint.
A nehézség az, hogy a textilszita és hengernyomásnál transzparens festékeket használnak, tehát ugyan az a festék előfestett, nyers, és fehér alapon egészen más lesz. A nyomott szín az előfestés színével úgy keveredik, mintha vízfesték rétegeket festenének egymásra száradás után. Előfestésnél a színek megtörnek (keverednek), mondjuk egy zöld tartalmú szín egy barnáson a kettő közötti, de annál sötétebb árnyalatot hoz létre, míg a fehér alapon tiszták maradnak. Ha az alappal keveredő színek hatása a jó, akkor fehér alapon az egész színkeverést lehet kezdeni elölről, míg a fehéren megjelenő tiszta színek hatását nem lehet megismételni előfestett alapon.
(Elvben az alapszín festését fordított sorrendben is lehet, vagyis előbb mintát nyomnak az anyagra aztán főzik bele az alapszínt, de a forró folyadék nem feltétlenül tesz jót a nyomott színeknek, vagyis bonyolíthatja a rögzítési eljárást, és ronthatja a színtartósságot. Az utólagosan kifőzött alapfestés más hatás fog létrehozni, mint az előzetes aláfestés, még ugyan azoknak a színeknek az esetében is.)

joni firpo 2016.09.21. 08:17:42

@Barnigear: Köszönöm a felvilágosítást!

Barnigear 2016.09.21. 10:01:19

...korrigálom magamat:
Az "eje" is 4 nyomott színnek tűnik a folthatárok elcsúszása miatt:
www.kephost.com/image/cQfD
Hogy van-e aláfestése, azt meg tudod nézni a ruha belső oldalán.

Mivel az "eje" a formáit tekintve megegyezik a tölgyfa 1-el, ezért kérdés, hogy eredetileg is megvolt-e mind a 4 színhez a szita/henger, vagy csak utólag készítették el hozzá?
---
Meg persze az is kérdés, hogy miért készült ez ennyire lilás, döglött színekből, amikor nem ez volt a jellemző a korábbi, valószínűleg jól bevált verziókra. Ha a WL szerű szín összeállításokat próbálták volna alkalmazni a tölgyfa koncepciójára, akkor valami ilyesminek kellett volna kijönnie (bár itt most nyilván nem egyenként válogattam össze a színeket):
kepfeltoltes.hu/160921/15542755501_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

joni firpo 2016.09.21. 11:05:52

@Barnigear: "Hogy van-e aláfestése ..." Nincs, annak is fehér a belső oldala.

Barnigear 2016.09.21. 13:05:31

Akkor ez kipipálva.
Még az jutott eszembe, hogy a tölgyfa 1-nél -ha jól értem- elég sok volt az elcsúszás és a homályos kontúr, ezért lehet, hogy a tölgyfa 2 esetében a kontúrokat azzal a szándékkal változtatták meg, hogy ez a hatás ne csak véletlenszerű legyen. Ilyesmivel máshol is próbálkoztak, ezt lehet látni pl. a TAZ83-on, meg annak az elődein is.
---
Megpróbáltam a színcserét mégis, és ez lett belőle:
kepfeltoltes.hu/160921/48788265703_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
kepfeltoltes.hu/160921/04_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Tehát ilyesmi lehetett volna a Wl szerű (NATO) színekkel nyomott tölgyfa.
A 03 nekem a San Marco-ra hajaz , a 04-ről meg leginkább a Boci ugrik be.

joni firpo 2016.09.21. 14:14:46

@Barnigear: Összehasonlítottam a "barna" "tölgy 1" és "2" sátorlapokat. Az 1.-nél is volt alapszíne az anyagnak, arra nyomtak négy színt, ami nem mindig sikerült, ezért néhol a külső oldalon "kilóg" az alapszín. A 2.-nél az alapszínre három további színt nyomtak. Az "1." igen gyakori "színátmosódását" vajon a rossz minőségű festék okozhatta?
A "2." egy egyszerűsített változat lett volna? Vagy javítottak a technológián?
Magyarul, arra akarnék kilyukadni, vajon az "1." direkt volt elmosódott festésű és a "2." egy javított kiadás volt vagy éppen fordítva? (A "2." egy lebutított "1."?) Hiszen a 38 M-nál ugye a kontúros mintával kezdték és onnan jutottak el az (elvileg jobban rejtő) elmosódotthoz?

Barnigear 2016.09.21. 17:01:56

Ha nyomtatással teljesen elfedik a meglévő alapszínt, annak az én meglátásom szerint a következő okai lehetnek:
- ilyen volt az anyag eleve
- az anyag (sátorlap) belső oldala sem lehet fehér
- nem sikerült elég jól az előfestés

Az elcsúszás és a festék szétszívódása mindenképp gyártási hiányosságra vagy fejletlenségre utal; ilyesmit más korabeli mintáknál is látni lehet (épp az ERDL-nél).
Nekem az a meglátásom, hogy amikor javult a technológia (vagy éppen új jelent meg), akkor a designok is megváltoztak.
A Dennison, a Lizard és a Tigerstrip pl, egy ilyen fejlődési vonal; ezek egymásból következő vizuális logikák, de míg az első kettőnél egyáltalán nem kellett illeszteni, addig a tigerstriphez nagyon pontos illesztések kellenek.

joni firpo 2016.09.22. 10:44:24

@Barnigear:

"- az anyag (sátorlap) belső oldala sem lehet fehér" - ez azért érdekes felvetés, mert 1942-43-ban a hegyi csapatok éppen olyan sátorlapot szerettek volna, aminek a belső oldala fehér, így kívánták elősegíteni a téli álcázást. A kapott válasz lényege az volt, hogy az ő kedvükért nem fognak ilyen sátorlapot gyártani, hanem a meglévőkből kiválaszthatják azokat, ahol a belső oldalon kevésbé látszik a minta-átnyomódás...

Összegezve: véleményed szerint a "Tölgyfa 2" a "Tölgyfa 1" javított (továbbfejlesztett) vagy lebutított (primitivizált)változata inkább? Vagy sem egyik, sem másik, egyszerűen a 70-es évekre elkoptak a nyomóhengerek és valaki rajzolt egy hasonló, de mégsem ugyanolyan mintát?

Barnigear 2016.09.22. 21:05:47

"...a "Tölgyfa 2" a "Tölgyfa 1" javított (továbbfejlesztett) vagy lebutított (primitivizált)változata inkább?"
Kicsit átfogalmazom: melyik a fejlettebb, a tölgyfa 1 vagy 2?

Ebben a te megállapításaidból indulok ki, és úgy veszem, hogy a tölgyfa 2 az a későbbi. Ettől függetlenül a nyomtatást (annak technológiai szintjét) vizsgálgatva (is) arra jutok, hogy a tölgyfa 2 nyomtatása néz ki tisztábbnak, ezért az jobb/fejlettebb gyártást jelent. A jobb/fejlettebb gyártás pedig későbbit is.

Mivel az 1-2 színverziói és a koncepciója/hatása általában nagy hasonlóságot mutat, ezért a fő különbség a formakontúrok karakterében van. Ha a tölgyfa 1-nél a pvc mintát veszem referenciának (mivel az a legtisztább nyomat), és azt hasonlítom a 2-höz, akkor a 2 ugyan kevésbé kifinomult rajzolatú, de tudatosan törekszik a kontúrok zajossá tételére, ami előny lehet az észlelés nehezítésében. A tölgyfa 1 ilyesmivel nem él, ezt a PVC-n és az EJE-n is világosan látni lehet. Tehát a tölgyfa 2 esetében elképzelhető, hogy kísérletet tettek a tölgyfa 1 gyártása során nem tervezetten létrejött effektek tudatos alkalmazására egy jobb, megbízhatóbb technológián, míg a tölgyfa 1 esetében nem állt rendelkezésre olyan technológia (vagy szaktudás) amivel azt a tervnek megfelelően gyártani lehetett volna.
Ettől függetlenül nekem is jobban tetszik az 1 formakaraktere, illetve a 2 esetében más módon próbáltam volna meg a zajosítást (amitől primitívebbnek hat).

Amit egyik verzió sem tudott valóban megoldani, az a világos formák elhelyezése, aránya, karaktere, ezen javít az 1-nél a legvilágosabb és legsötétebb színek közötti köztes szín kontúr, illetve a 2 esetében a csipkézés (ami az előbbit fokozza). Szóval van különbség, de nem annyira jelentős.
Ugyan ilyen -végül is kompozíciós- probléma, figyelhető meg a rába világos, és a boci fekete formái esetében is. Azért hozom ezt szóba, mert ennek a megoldása sokkal drasztikusabb változás lehetett volna az 1 és 2 között, de ezt nem változtatták meg.

A világos foltok problémájának oka lehet az, ha a tölgyfa 1eredetileg olyan tónusrendre lett tervezve mint a PVC ponyvára nyomott (ez megegyezik a korábbi M1951 tónusrendjével illetve a Blumentarn-al), de később kiderült, hogy jobb ha a formák egy része világosabb az alapnál. Tehát készült egy olyan nyomósablon is, ami kifedte a háttérszínből azokat a formákat amik a legvilágosabbak lettek, de ezeket a formákat már nem tervezték újra.

Feltételezem hogy a tölgyfa 1-t és 2-t egyszerre használták, de akkor gyárthatták is egyszerre, csak az egyik gyártóbázis régebben telepített és korszerűtlenebb technológiát használt (az eredeti design-al), a másik meg újabb, korszerűbb, jobb volt, és az újabb design-t termelte. (Te nyilván tudod hogy ez így volt, vagy lehetett-e.)

A mintákat pontosan össze kellene vetni, hogy az általában vett hatáson túl, (tehát hogy mennyire és hogyan hasonlítanak egymásra), vannak-e konkrétan, a formákon észrevehető hasonlóságok? Ha a 2 az 1 alapján készült, akkor kell hogy legyenek hasonló formák és mintarészletek.
Ahány eltérő minta/forma készlet, és/vagy mintaméret van, annyiféle gyártás, vagy gyártó azonosítható.
Azt mondtad hogy az 1 nagyobb minta a 2-nél, de lehet hogy a sátorlapok vagy a ponyva mintái eleve nagyobbak, mint a ruhaanyagé. (ahogy a rába sátorlapok mintája is nagyobb a rába ruhaanyagnál.) Sokkal logikusabb nagyobb mintából kisebbet csinálni, mint fordítva, mert a nagyobból kivágott darab esetén csak az ismétlődést kell megoldani. A nagyobb minta így feltételezhetően teljesebb is. Tehát amennyiben nagyobb, úgy korábbi is.

---
Van itt pár tölgyfás kép, ami lehet hogy nem tőled van:

kepfeltoltes.hu/160922/cimg0895_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

kepfeltoltes.hu/160922/grnhung7_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

kepfeltoltes.hu/160922/Hungarian4pocketgrnleaf1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

kepfeltoltes.hu/160922/Hungarianhoodie1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

kepfeltoltes.hu/160922/HUNonpiece1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

joni firpo 2016.09.23. 11:18:10

@Barnigear:

Sajnos mint minden tudományos dologgal, ezzel is az van, hogy csak a kérdésekből lesz egyre több, nem a válaszokból :-)

"... hogy a tölgyfa 2 az a későbbi."

Igen. Feltételezéseim szerint a 70-es évek végének terméke.

"Feltételezem hogy a tölgyfa 1-t és 2-t egyszerre használták, de akkor gyárthatták is egyszerre,"

Szerintem nem. Csak a megmaradt régi készletek miatt volt párhuzamos használat. Én valahogy úgy sejtem (de ez csak feltételezés), hogy a "Tölgyfa 2" kidolgozását éppen az tette szükségessé, hogy az "1"-t már nem tudták gyártani. A kellékekből (gombok, a sátorlapok gombolófülei stb.) következtetek erre, "Tölgyfa 1" termékeken ezek sokkal régebbiek, mint a "2-n". Szerintem valahogy úgy lehetett, hogy 1953-ban elkezdődött a "T1" gyártása (akkor még csak sátorlapokon), ez folyt a 70-es évekig (sajnos a "T1" kezeslábasokból még nem került elő dátumozott példány), aztán szünet. És amikor el kellett kezdeni az újragyártást (mondjuk mert elkezdtek fogyni a raktári készletek) akkor a régi nyomóhengerek már nem voltak meg vagy valamiért nem lehetett használni őket, ezért tervezték újra a mintát.

"A mintákat pontosan össze kellene vetni,"

Úgy tűnik mélyrehatóbb vizsgálatokra lesz szükség, ha ki akarunk hozni valamit ebből a sztoriból... :-)

"hogy az 1 nagyobb minta a 2-nél, de lehet hogy a sátorlapok vagy a ponyva mintái eleve nagyobbak, mint a ruhaanyagé."

Mit értesz "nagyobb"-on? A "T2" ismétlődése hosszabb (36 helyett 52 cm), de maguk a foltok nem nagyobbak. (Mint ahogy a szakirodalom szerint a WL az ERDL felnagyított változata.)

"(ahogy a rába sátorlapok mintája is nagyobb a rába ruhaanyagnál.)" - ezt le kell ellenőriznem!

Barnigear 2016.09.23. 12:07:14

"a "Tölgyfa 2" kidolgozását éppen az tette szükségessé, hogy az "1"-t már nem tudták gyártani. A kellékekből (gombok, a sátorlapok gombolófülei stb.) következtetek erre, "Tölgyfa 1" termékeken ezek sokkal régebbiek, mint a "2-n"." - ebből a számomra is ez következne.

"És amikor el kellett kezdeni az újragyártást (mondjuk mert elkezdtek fogyni a raktári készletek) akkor a régi nyomóhengerek már nem voltak meg vagy valamiért nem lehetett használni őket, ezért tervezték újra a mintát." - a tölgyfa 2 annyival pontosabban, jobban kivitelezett nyomtatás, hogy bennem felmerült: a tölgyfa 1 esetleg szitával készült, és akkor könnyeben megeshetett, hogy már nem lehetett gyártani, de ezt nem lehet eldönteni a fotókról. Tegnap sokat morfondíroztam ezen, hogy az 1 szitázott, a 2 meg fejlettebb szitanyomás, ill.már hengernyomás, merthogy előbb csak sátorlapok voltak és azt egészen egyszerű szitanyomással is lehetett gyártani. Egyáltalán volt-e hengernyomás Magyarországon az '50-es években, és milyen szintű?
Szerintem nem lenne egyedi eset, hogy előbb csak szitával gyártották.
Viszont ha nem tudták gyártani, akkor mi van az EJE verzióval, ami a tölgyfa 2 után készült? Én részletesen összehasonlítanám a korai sátorlap, a hetvenes évekig gyártott ruha, és az eje mintát.

A rába esetében is hallottam, hogy nem, vagy nem csak Magyarországon nyomtatták. Előfordulhatott ez a tölgyfa 1-el is?

"hogy az 1 nagyobb minta a 2-nél, de lehet hogy a sátorlapok vagy a ponyva mintái eleve nagyobbak, mint a ruhaanyagé." - úgy értettem hogy nagyobb ismétlődés és ezért több forma. Nehezebb egy meglévő minta logikájával koherens módon, új formákkal kiegészíteni egy már meglévő mintát és sokkal egyszerűbb egy meglévőt újra vágni és végteleníteni. Próbáltam mind a kettőt.
A WL esetében én úgy fogalmazok, hogy a minta arányában nagyobb (az egyes formák egyenként is nagyobbak a forrásminta megfelelő formáinál), de a minta -mint formakészlet- kisebb, mert a forrásminta kevesebb formáját tartalmazza.
Nekem úgy tűnik, hogy már az ERDL verziói esetében sem volt ugyanakkora az ismétlődés. Emlékszem egy '80-as évekbeli Rothco (vagy valami ilyesmi) katalógusra, és benne egy steppelt ERDL takaróra, amin a sokkal nagyobb volt, talán az volt a teljes minta. Mindenesetre olyan formákat is láttam rajta, amik az eredeti ERDL mintákon is csak ritkán jelennek meg, viszont látni lehet rendszeresített kópiákon, pl. a spanyol ERDL kópián.

joni firpo 2016.09.23. 13:15:33

@Barnigear:

A "T1" és a "T2" hasonló (átfordított) foltja(i közül az egyik):

www.kephost.com/image/vAKN

Viszont a környező foltok eléggé mások, szóval nekem úgy tűnik a "T2" csak hasonlít a "T1"-re. Erre a szitázás kontra nyomóhenger dologra nem tudok válaszolni, de gondolnám, hogy a háromszínnyomásút is nyomóhengerrel gyártották már, akkor miért tértek volna vissza egy fejletlenebb technológiához?

Az "eje. verzió" korban megelőzi a "T2"-t, hiszen a zubbony 1970 körüli (ill. az ismert felhasználási fotók konkrétan 1970-es dátumozásúak), míg feltételezéseim szerint a "T2" már a 70/80-as évek fordulóján érkezett. Érdekesség, hogy a "T2" sátorlapok nyakszalagjai (amivel csuklyává lehet gombolni a körcikk csúcsát) a PVC ponyvaanyagból készültek.

Színnyomási hiba egy "T1" sátorlapon:

www.kephost.com/image/vAKK

Elfogyott a zöld festék?

Nem hallottam arról, hogy a "Rábát" külföldön gyártották volna (pontosabban létezik egy délszláv kópiája, de az kifejezetten másolat). Szerintem a "Tölgyfa" is hazai gyártású. Miért vitték volna külföldre a gyártást akkoriban?

Azt értem, hogy egyszerűbb egy teljes mintát megvágni és végteleníteni, de jelent-e bármit (azon kívül, hogy lusta a rajzoló) ha egy minta 30 cm-enként ismétlődik, vagy ha 50 cm-enként ismétlődik?
A "Leibermusternél" olvastam valami olyasmit, hogy a nyomóhengerek eltéréssel követték egymást és így a véletlenszerűség megnőtt, magyarul nem ismétlődött a minta - de lehet, hogy rosszul emlékszem.

joni firpo 2016.09.23. 13:17:10

@Barnigear:

Csak érdekességképpen: egy másik festési hiba, ezúttal "zöld T1" kezeslábason:

www.kephost.com/image/vAKP

joni firpo 2016.09.23. 13:19:31

@Barnigear: A múltkor mintha azt írtad volna, hogy a "Rába" sátorlapon nagyobb a minta, mint a ruhán? Én ezt nem tapasztaltam, íme egy összehasonlító kép:

www.kephost.com/image/vAKg

És a végére egy csúnyán elnyomott "Rába":

www.kephost.com/image/vAKm

Barnigear 2016.09.23. 15:48:53

"A "T1" és a "T2" hasonló (átfordított) foltja(i közül az egyik):
http://www.kephost.com/image/vAKN" - van ott még mellette több megfeleltethető folt és kontúrrészlet is, de ennyi sz.tem bőven elég az összefüggés igazolásához.

"Nem hallottam arról, hogy a "Rábát" külföldön gyártották volna (pontosabban létezik egy délszláv kópiája, de az kifejezetten másolat). Szerintem a "Tölgyfa" is hazai gyártású. Miért vitték volna külföldre a gyártást akkoriban?" - nem tudom, talán valamelyik testvéri néppel való együttműködése keretében. A rábát én olyantól hallottam, aki képben lehet ilyesmivel kapcsolatban, de persze ettől még bármi lehet. Konkrét országot nem mondott.

"Azt értem, hogy egyszerűbb egy teljes mintát megvágni és végteleníteni, de jelent-e bármit (azon kívül, hogy lusta a rajzoló) ha egy minta 30 cm-enként ismétlődik, vagy ha 50 cm-enként ismétlődik?" - ha egy mintának van 50 és 30cm-es változata, akkor nagy valószínűséggel az 50cm-es korábbi, és a 30cm-es ennek alapján készült.

"A "Leibermusternél" olvastam valami olyasmit, hogy a nyomóhengerek eltéréssel követték egymást és így a véletlenszerűség megnőtt, magyarul nem ismétlődött a minta - de lehet, hogy rosszul emlékszem." - ez minden mintánál előfordulhat ami nem illeszkedő formákból van, és az ilyen design-t kiválóan lehet szitázni is (brush minták). Én a Platanenmuster-nél olvastam ilyesmit, de a BW Zelt-tarnmuster is ilyesminek tűnik. Korszerű minták is készülhetnének ilyen designel, de még nem láttam ilyet.

"Színnyomási hiba egy "T1" sátorlapon: www.kephost.com/image/vAKK Elfogyott a zöld festék?" - vagy szennyeződött a henger festés közben (másik festék került rá). Ha a festék színe nem, de a sűrűsége vagy a fedőereje csökken, akkor fakóbb lesz a szín. Ez a két zöld más karakterű (egyik kékes a másik okkeres), de hasonlóan erőteljes színnek tűnik. Szerintem a mellette lévő világos zöld ugyanúgy el van színeződve. Ha ez a festésnél történt, akkor talán lehet hogy színt válzottak a hengerek letisztítása nélkül. De lehet utólagos sérülés is, ezt nehéz képről megmondani.
A másik példád inkább tűnik festék-mennyiség eltérésnek:
www.kephost.com/image/vAKP
De hangsúlyozom: nem értek a hengerfestéshez, a festékek viselkedéséről vannak tapasztalataim.

"A múltkor mintha azt írtad volna, hogy a "Rába" sátorlapon nagyobb a minta, mint a ruhán? Én ezt nem tapasztaltam,..." - a régebbi rábára gondoltam, amit a háború környékén nyomtak sátorlapokra. Az szerintem nagyobb minta, és ha nem évedek a '80-as évekbeli rába forrásmintája is (vannak közöttük azonosságok/hasonlóságok).

Ennek meg tok jó a színe: www.kephost.com/image/vAKm

joni firpo 2016.09.23. 16:44:46

@Barnigear: Akkor itt miért történt fordítva? A T1 a 30 cm-es és a T2 az 50 cm-es ismétlődésű. Vagy ez csak azt igazolná, hogy a T2 egy új minta, a tervezők csak nagyjából átvettêk egy-két folt rajzát és igyekeztek az összhatásban a T1-re hasonlítani? Magyarul: azt mondták nekik (egy T1 mintára bökve) "te öreg, tervezzél már valami hasonlót"?

Barnigear 2016.09.23. 17:34:49

joni firpo 2016.09.23. 16:44:46

Ezek szerint ezt is elnéztem mint az EJE dátumát.
Nem tudom, de a T1 és a T2 azért nem is ugyan az a minta, szóval úgy azért könnyebb lehet. Meg aztán a T2 (jó hogy így rövidíteni lehet, mert már kicsit uncsi mindig kiírni) nem is olyan kifinomult a kontúrjait tekintve mint a T1, ahogy azt korábban már megállapítottuk, vagy akár a Blumentarn kontúrjai. Leginkább olyan, mintha filctollal próbálnánk kitölteni egy felületet, de csak nem sikerülne tartani a folthatárokat.

A nagyobb ismétlődés (több forma) mindenképpen jobban variálja a mintát, és az szerintem fontos.
(Az ERDL és a WL közötti váltás szépen mutatja, hogy milyen jelentősége van annak, hogy a minta léptéke és az ismétlődés mérete jól össze legyen egyeztetve.)

Évekkel ezelőtt olvastam hírt egy kanadai pályázatról, ahol városi mintát kértek speciálisan megszabott követelmények szerint, amiből az egyik valami több méteres ismétlődés volt.

joni firpo 2016.09.27. 12:37:20

@Barnigear:

www.kephost.com/image/vFuH

Itt egy összehasonlító kép a 38, 44 és 49/82 mintákról. A véleményem ugyanaz, mint a "Tölgyfá"-nál: a 49/82-n a foltok elnagyoltan hasonlítanak ugyan az eredeti mintára, mintha azok alapján rajzolták volna, de nem ugyanazok. Ráadásul a 38 M-nél a minta ismétlődése 90 cm, a 49/82 M-nél 57 cm. A foltok méretei viszont hasonlóak.
Érdekes az eredeti elképzelés (Hadianyagok festése. Rejtőző színfoltos festés. Bp. 1939), mert itt egy sablonszerű minta ismételt fölfestésével gondolták megoldani az álcázást, vagyis a minta ismétlődése nem folyamatos volt, mint a hengernyomásnál, hanem szakaszosan ismétlődő. Az utasítás tervezetben kétféle méretű mintát különböztettek meg: 1000 m alatti (földi) és 1000 M feletti (légi)figyelés elleni mintát. Ehhez még hozzátették, hogy ha egy festendő hadicikk mérete a 280×500 cm-s méretet meghaladja, akkor a nagyobb (1000 m fölötti) mintát nem szabad tovább ismételni, hanem az egyes foltok felületét kell arányosan felnagyítani.

recon71 2016.09.27. 15:20:21

@joni firpo: Ezt,mint régen már említettem,mi is tanultuk 90-ben,hogy a nagy méretű tárgyakat nagyobb mintázatokkal lehet eltüntetni,mert a kisebbek akkora felületen tökéletesen felismerhetők,mert már elkülönülnek,egybefolynak. De ez összefügg a távolsággal is. Minél messzebbről akarunk valamit elrejteni,annál nagyobb mintázat is a jó. Mivel a kicsi mintázat messziről nem látszik,hanem 1 színné olvad össze. Illetve lehet kicsi is a mintázat,de adjon olyan nagy csoportokat is,amik viszont messziről működnek majd jól.
Valahogy én ezt tapasztalom a gyakorlóknál is. A kis mintázatok közelről jók,a nagyok meg messziről. Ezért tetszett anno Unio tervezetének 1-2 darabja,mert a kis minták nagy foltokat is képeztek,így több távolságból is működhetett volna az a megoldás. Egyébként valamelyik német világháborús mintázat is ilyen volt.

recon71 2016.09.27. 17:16:55

Pár tereptarka,ami messzebbről is bontja az emberi alakot:

p2.liveauctioneers.com/1022/23101/8139987_1_l.jpg

www.usmbooks.com/images/SScamo/SScamo2.jpg

i.imgur.com/N3LBSOF.jpg

De én még ezt is alkalmaznám és civilként alkalmazom is:

s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/2b/2f/b7/2b2fb7fbf7572f20c5686846855d449c.jpg

Először is megfelezni az emberi alakot,aztán azt is nagyobb darabokra bontani,majd még azt is kisebbekre. Aztán már csak a neheze van hátra,a megfelelő színek eltalálása. :D

Meg rászámítani,hogy a gyűrődések,varrások és zsebek mennyire aprózzák még tovább a mintázatot. Szóval nem egyszerű ez,túl sok mindent kell figyelembe venni.

Barnigear 2016.09.28. 10:39:56

@joni firpo:

Szóval a minta léptéke nem, de a mérete változott, és a formakészlet is. Vagyis a rába vonalra igaz, hogy nagyobb alapján készült új, kisebb (kevesebb formából álló) minta.
A formai hasonlóság / egymásból következőség nyilvánvaló, de ha elszórtan vannak benne azonosságok, vagy hasonlóságok, az nyilván nem ugyan az, mint ha nagyobb mintarészletek lennének megfeleltethetőek. Mivel inkább képek keresésével voltam most elfoglalva, és amit találtam azt nem vetettem össze a rába teljes formakészletével, de szerintem a 49 és a 82 sem tartalmaz nagyobb, összefüggő azonosságokat, csak hasonló formákat vagy motívumokat (a motívum alatt több forma együttesét értem).
Például a 82 esetében már teljesen eltűnik a világos foltok összefüggő rendszere, míg a 49 esetében ez még megvan (olyasmi ez, mint a M68MOL yugo sátorlapon). Ugyanakkor a világos foltok kidolgozatlanságából adódó gondot nem oldották meg, vagyis ha a két sötétebb szín áll közelebb egymáshoz, akkor a minta egésze nem elég tagolt.
---
Egy sablon szerű mintát is lehet úgy végteleníteni, hogy legyenek benne kapcsolódó formák, ez önmagában nem kizáró ok. Az sokkal problémásabb, hogy a sablon odébb pakolásánál a már festett felület ne fogjon. A léptékváltás az lényegileg a makro-mikro pattern megfelelője; magától értetődő hogy az ismétlődés az figyelemfelkeltő szabályszerűség. A rába változatainak összehasonlításából, meg az általad említett utasításból (módszerből) szerintem az következik, hogy a minta abban a konkrétságában, ahogy a nyomaton megjelenik, nem volt sem szabványosítva sem dokumentálva, hanem csak a hozzá vezető módszer.

Rába linkek, tippelem hogy melyik melyik:

www.roncskutatas.hu/sites/default/files/images/1593197958.jpeg - 24 / 44 (?)

4.bp.blogspot.com/-sGNtqVt1Cv0/TyfjMsd4BZI/AAAAAAAAFc0/abgROuj9Q4E/s1600/Hungarian+Zelt+1.JPG - 82

i31.servimg.com/u/f31/12/91/48/74/camo10.jpg - rába49/telo imetico/rába42 (?)

---
Az a tölgyfánál is lehetséges (?) hogy a nem annyira egy konkrét gyártásba került minta volt a forrás, hanem inkább egy eljárás, vagy "séma" (szöveges és/vagy rajzos) ahogy a formákat létrehozták, és az egymás utáni minták inkább ezzel hozhatók összefüggésbe, nem egymással.
Ez magyarázhatná a hasonlóságot mondjuk az NVA blumentarnnal. Esetleg volt közös pontokba / szempontokba szedett VSZ módszer, mondjuk az általad is említett észlelési távolságok szerint és formaképzési logikát meghatározva. Aztán ezt alkalmazták helyileg.
Vagy ezek a "szabványok" tartalmaztak ábárkat vagy példamintákat is, és ezek lettek a gyártásban esetileg alkalmazva, ez magyarázhatná a tölgyfa variációk dokumentálatlanságát, meg a közöttük lévő eltérések közvetett oka is lehet.
Itt egy kép a szabása alapján francia idegenlégiós kabátnak tűnő cuccról, ami az előbbi kettővel kormai logikájával elég sok hasonlóságot mutat:
s642.photobucket.com/user/collectinsteve/media/IMG_4048.jpg.html

joni firpo 2016.09.30. 10:47:46

@Barnigear: Kiegészítésképp: a mintaismétlődés a 49 M-nál 42 cm, vagyis a 38 M-tól kezdve ezen (értsd: háromszínnyomású) a vonalon ugyanazt az alap "formakincset" (foltokat) használták, némi változtatásokkal.

A "Tölgyfánál" elvileg elképzelhető lenne valamilyen "béketábor"-együttműködés, bár a miénk megelőzte az NDK-st. Az általad belinkelt spanyol terepszín viszont ennek ellentmond, hiszen velük biztosan nem volt együttműködés, a minta jellege mégis hasonló.

Barnigear 2016.09.30. 12:11:13

@joni firpo:
Pontosan össze kellene vetni a mintákat.
Ha tudok rá időt szakítani, akkor a meglévő képek alapján megpróbálom.
---
A rábában igazából az a nagy kérdés, hogy a tipikus és egyedi, egyetlen más mintánál sem előforduló formaképzési módszer miért váltotta fel a telo mimetico félét, mivel egyetlen más, a telo mimeticora visszevezethető minta sem élt ilyesmivel (pl. Jugoszláv M68 MOL, finn M90).

joni firpo 2016.09.30. 13:02:55

@Barnigear: A pontos összevetés méteráruval lenne a legegyszerűbb, de sajnos csak a 49/82 M-ból van olyanom, a többiből nincs. Így, bár egy-egy jellegzetesen ismétlődő mintát ki tudtam választani, de éppen az eltérő mintaismétlődés miatt talán azt lenne érdemesebb látni, hogy a teljes minták hogyan ismétlődnek, mik az új elemek egy-egy mintában.
A "miértre" végül is a "44 M" terepszín lehet a válasz. Már az 1939-es utasítás tervezet megemlíti, hogy a foltképzést meg lehet oldani kontúros, illetve elmosódó festéssel. Az elmosódó festést 1944-re realizálták végül.

Barnigear 2016.10.04. 21:15:43

Igen, ezen jól látszik a minta.
De azért ezen egészen más a foltoknak rendszere, mint a 44M, vagy a 82M esetében.
Még nem fogtam hozzá, de szerintem a legtöbb formát a 44M tartalmazza.
---
Biztos hogy a 49M és a 82M között a mintázatot tekintve nem volt különbség? Már úgy értem, hogy a 82M az tényleg csak a minta felújítása volt és semmi több?


süti beállítások módosítása