Az amerikai fegyveres erőknél a helikopter pilóták számára külön lángálló ruházatot rendszeresítettek, ami első ránézésre sokban hasonlított a hagyományos BDU gyakorló ruhához.
Valószínűleg azért dönthettek a két részes ruházat mellett, mert a szárazföldi erők pilótái sokszor előretolt bázisokról indulnak bevetésre, ahol a tábori körülmények a jellemzőek.
Nem beszélve arról, ha esetleg ellenséges területen kellene landolniuk, amikor is pilótából azonnal lövésszé avanzsálódnának, ahogy ezt jó pár afganisztáni példa is bizonyította.
A zubbonyról és a nadrágról is hiányoznak a gombok, és helyette tépőzárakat használtak. A zubbony rejtett villámzáras, ráadásul még a békebeli fajtából, értsd 2006 előttről.
A zubbony négy zsebe tépőzáras. A zsebeknél a tépőzárakat nem spórolták ki, konkrétan a tépőzárak szinte végig érnek a zsebfedő részeken.
Bal oldalon a hónalj alatt egy kisebb, körülbelül öt centiméter széles és hosszú, tépőzáras fedőrész található. A pontos rendeltetése nem ismeret, de az újabb zubbonyokon már nem láttam.
A ruházat anyaga 95% meta-aramid és 5% Para-Aramid. Az újabb UCP és Multicam színű ruháké már 92% Nomex, 5% Kevlár és 3% Anti sztatikus szál.
Valahol, még ha szándék nélküli is, a tépőzárak miatt a zubbony nagyon hasonlít az ACU-hoz, bár hivatalosan nem ezt tekintik az elődnek.
A bal vállon egy darab villámzáras zseb található, amin kívül felülről nyitott zsebek kerültek, ezek pedig egyszerű tolltartóként szolgálnak. Kizárólag a bal vállhoz került zseb.
Míg a BDU-nál a zubbonyt két oldalt két-két gombbal lehet deréknál méretre állítani, addig itt a deréknál végigfutó tépőzáras pánttal lehet állítani.
Érthető okokból a nadrágnál a zsebek szintén tépőzárasak, így a légi jármű vezetése közben nem eshet ki semmi, ami igen kellemetlen lenne egy pilótafülkében.
A nadrágon lévő combzsebek szintén tépőzárasak, viszont jóval kisebbek a BDU-n találhatókhoz képest. Azokkal ellentétben ezek nem csak felül, hanem elölről is nyithatóak.
Az alsó lábszáron további két zseb található, amik nagyobbak és az ACU zsebeihez képest szinte teljesen előre nyúlnak. A zsebek felülről nyithatóak, tehát ülő testhelyzetben is könnyen nyithatóak.
Megtartották a farzsebeket is, bár ezek gyakorlatilag használhatatlanok, ha a repülőszemélyzet viseli a teljes felszerelését, és ülő testhelyzetben a jármű vezetésével vagy védelmével van elfoglalva.
A gallér felhajtható, és egyfajta mandarin körgallérként is viselhető. Később az ACU-n illetve az újabb légi személyzetek számára rendszeresített ruhákon ezt tökéletesítették.
A ruházat nem rip-stopos anyagú, mégis könnyebb és kényelmesebb viselet mint a hagyományos Nyco anyagú BDU. Jellemzően a pilóták viselték.
Az újabb változatok UCP és Multicam színben készültek, de néhány képen látható volt egy kétrészes, hasonló szabású tehát két részes, egyszínű barna változat is.
Utolsó kommentek