Translate

Utolsó kommentek

Bemutatkozás

A Combat Gear Blog célja bemutatni milyen kiegészítőkből tevődik össze egy modern hadsereg katonáinak személyi felszerelése, továbbá szeretne a laikusok, érdeklődők, hivatásosok és szerződésesek, milsimesek, airsoftosok, paintballosok és természetjárók számára egy érdekes oldalt összeállítani leírásokkal és fotókkal.

Ne felejtsd el elmenteni az oldalt a kedvenceid közé! (CTRL+D)

Kapcsolat

combatgearbloghu [kukac] gmail.com

Hazai

HONVÉDSÉG


2000M gyakorló ruha
2003M (2004M) sivatagi gyakorló nadrág
2003M (2004M) sivatagi gyakorló zubbony
2003M (2004M) sivatagi kalap
2007M esővédő
2008M esővédő
2008M Moduláris Málhamellény
2008M Moduláris Málhamellény (módosított)
2008M polár pulóver (kabát bélés)
2010M Gyakorló ruházat
2015M Gyakorló kalap
2015M Gyakorló nadrág
2015M Gyakorló sapka
2015M Gyakorló zubbony
90M gyakorló ruházat
90M gyakorló sapka
90M gyalogsági mikádó
93M esővédő kabát
93M gázálarc
93M pulóver
93 M ejtőernyős téli zubbony
Alto málhamellény
Alto vesezsák
Gyakorló póló
Gefechtshelm Schuberth
Haix Nepal Pro
Haix P6
Honvédségi málha öv
Horvát málhamellény
KECS (1.rész)
KECS (2.rész)
Mit rejt a felderítő mellénye
Mit rejt a felderítő mellénye 2.rész
Mit rejt egy magyar katona mellénye
Rabintex A10
RBR MACH 3
Rs 4/4
"Technikai póló"
TMK "drop pouch"
TMK Ak tártartó zseb
TMK felkarvédő
TMK M4/M16 tártartó zseb
TMK repeszmellény
TMK sörét tartó zseb

1949 M Esőgallér
1951 M Álcázó kezeslábas
1951 M Álcázó kezeslábas (őszi)
1951 M Álcázó kezeslábas (téli)
1965 M ejtőernyős bakancs
1982 M repülő-szerelő esővédő öltöny
82M kezeslábas
82M összhaderőnemi védőkészlet
87M harci gyakorló ruházat
1987M ejtőernyős hátizsák
Egységes sebkötöző csomag
Határőr/munkásőr kezeslábas
Honvédségi egyenruha tervezet
Hurrikán bocskai
Hurrikán trópusi öltözék
PA 63 bőr fegyvertok
Pakisztáni bocskai
Rába mintás sisakhuzat
Tártáska
Terepszínű málhamellény
Zöld sisakhuzat

RENDŐRSÉG


10M ERGY bakancs
10M ERGY gyakorló nadrág
10M ERGY gyakorló zubbony
10M ERGY téli kabát
12M e r taktikai öv készlet
2006-os rendőrségi bevetési bakancs
2015M ERGY bakancs
Acélbetétes tonfa
Police Medic Vizsga
Blackhawk H harness
CPE Protektoros kesztyű
CPE Riot Equipment in front testpáncélok
CPE TAC SF Omega
Gyakorló poló
Készenléti rendőrség köznapi és ünnepi teniszing
Könnyített bevetési bakancs
Nowar P9RC szolgálati fegyvertok és tártartó
Nowar testpáncél
Mag-lite
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak (modernizált változat)
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak
MSA sisak gázálarc
Rendőrjárőr felszerelése
Rendőrségi bevetésis sisak 2006-ból
PA 63 tok
Pilotka
Police Medic
Schelli kft. zsanéros bilincs
Tonfák a készenléti rendőrségnél
Tűztámogatók

TŰZOLTÓSÁG

AGA spiromatic 316 légző
Budavári Tűzoltó Őrs
Bristol bevetési kabát
Bristol bevetési nadrág
Drager PSS 100, Panorama Nova
Gallet F1SA
Haix Fire Flash
Haix Florian Pro
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentő gépjármű (1)
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentőgépjármű (2)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (1)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (2)
Streamlight survivor és survivor led
Tűzoltó balta
Vektor 10 tűzoltó bevetési ruházat

ORSZÁGOS MENTŐSZOLGÁLAT

Crafter sztori
Moduláris mentéstechnikai ruházat
Tömeges Baleseti Egység

NAV

Egyéni elsősegély zseb
Egyénile összeállított Medic zsák
Fényvisszaverő mellény
Gyakorló ruházat
HK P30
Taktikai öv
Téli kabát

Címkék

0.45 acp (1) 100 as (1) 10m (1) 1124 (1) 14 (1) 15m (5) 18+ (4) 1940 (1) 1l (1) 1pn58 (1) 2 (2) 200 (1) 2000m (2) 2003m (1) 2004m (1) 2007 (1) 2007m (1) 2008m (4) 2008M (2) 200rds (1) 2010m (1) 2013 (3) 2014 (5) 2015 (6) 2015M (7) 2016 (3) 2017 (2) 2018 (1) 3 day pack (2) 40mm (4) 5.11 (5) 511 (1) 550st (1) 68w (1) 6b5 (2) 74 (1) 90 (1) 90m (3) 93m (3) 93m gázálarc (1) 95m (1) 96M (1) 9mm (1) 9x19 (1) accident (1) ach (6) acs (1) acu (23) adapter (1) adidas (1) afgán (2) afganisztán (18) afgansiztán (1) afghanistan (33) afrika (2) ag 36 (1) air (2) airborne (8) airsoft (1) air assault (1) ak (5) ak74 (1) ak 74 (2) aláöltöző (2) álcázás (3) alice (6) aljazeera (1) ambulance (3) ambush (2) amerika (4) amerikai (14) ammo (3) amputáció (1) ana (5) angol (15) anp (2) arcfesték (1) arfat (1) armadillo (1) armored (2) armored vest (3) armour (2) army (84) armybox (16) assault (6) assault pack (10) átmeneti (1) atom (1) austria (3) ausztria (2) az egyenlőség nevében (1) a stan (1) backpack (19) bajonett (1) bakancs (26) baleset (2) ballistic (2) ballistic vest (1) ballisztikus (1) bandoleer (2) barett (1) bates (3) baton (1) battle (2) bayonet (1) bdu (5) bear (1) belga (3) belleville (1) belt (13) berezka (2) bergen (3) berghaus (3) betét (2) bevetési (2) bianchi (1) bijan (1) bilincs (1) biológiai (1) biritish (1) black (5) blackhawk (10) blackwater (2) boci (11) bocskai (4) body (1) bodycam (1) body armour (4) bolgár (2) bonnie (1) bonnie hat (2) boonie (2) boots (23) borulás (1) box (1) box magazine (1) brit (28) british (25) brown (9) budapest (1) buffalo (1) bulgária (1) bulgaria (2) bulgarian (1) bullet (4) bulletproof (8) bulletproof vest (4) bullet proof (1) bullet proof vest (2) bundesheer (1) butt (1) BW (1) bw (3) caiman (1) camelback (8) camelbak (8) camo (6) camouflage (4) canteen (4) canteen pouch (1) cap (7) caracal (1) carrier (4) cartel (1) casaulty (1) cat (2) ccct (1) cce (4) cfp (2) cfp 90 (2) checna (1) chemical (6) chest (2) chestrig (12) china (1) chinese (1) cimic (1) ciras (2) civilians (1) coldweather (5) combat (5) combat belt (2) combat gear (2) combat pants (4) combat shirt (12) cops (1) corcoran (1) cordura (11) corps (1) corpsman (1) cougar (1) cover (5) coyote (18) coyote brown (34) coyote tan (7) cqb (3) crafter (1) croat (2) croatia (3) Crye (2) crye (1) csat (2) csecsenföld (3) csehszlovákia (3) csernobil (5) csizma (1) csősál (2) cummerbund (1) custom (1) dach (1) dalmácia (1) dán (2) danish (2) danner (3) daps (1) darktac (9) dcu (5) ddpm (2) defense (1) dél (1) dél afrika (2) democratic (1) derékzsák (1) desert (21) desert dpm (2) desert marpat (2) digital (8) digitális (5) dimanodback (1) docu (3) documentum (2) dokum (1) dokumentumfilm (5) dominator (1) domonkos (1) dpm (19) dprk (1) draeger (1) drager (2) dragic (1) dress (1) drog (1) drog háború (1) drop (3) drug war (1) durashock (1) dzsungel (2) eagle (5) eagle industries (7) eberlestock (1) ecw (1) ecwcs (9) egyenlőség (2) egyenruha (34) egyeruha (1) éjjellátó (3) ejtőernyő (2) ejtőernyős (6) ellátás (2) első (1) elsősegély (3) elsősegély zseb (2) embasy (1) emlékek (1) enabler (1) engine (1) english (1) entrenchment tool (1) eotv (1) erők (2) esk (1) esőkabát (3) esővédő (10) ess (4) észak (2) étel (1) ételcsomag (5) eureka (1) exoskeleton (1) e tool (1) f1 (1) f1s2 (1) face (1) fail (2) fallschirmjager (1) fast (3) fdbp (1) fejada (1) fejadag (15) fekete (1) felcser (3) felderítő (4) felkarvédő (1) felső (1) felszerelés (10) felvarró (2) female (1) field (1) FILBE (3) filbe (3) fire (3) firedepartment (4) firefighters (7) fire engine (2) fire force (1) first aid kit (2) first ait (2) flak (3) flame retardant (2) flc (5) fleece (6) flora (7) fmj (1) fn (2) fob (1) foliage (4) force (2) forces (2) frag grenade (1) francia (12) french (10) frog (4) frontline gear (1) (1) fulcrum (2) future (1) g3 (1) galco (1) gallet (1) gangs (1) garment (2) gasmask (5) gas mask (6) gáz (2) gázálarc (10) gázmaszk (1) gear (9) gen (1) gen3 (1) gendarmerie (1) gen 2 (1) gen 3 (1) georgia (1) georgian (2) georgians (1) gépjárműfecskendő (2) géppuskás (4) german (7) glock (3) gloves (4) golyóálló (5) golyóálló mellény (5) google (1) googles (4) gore (2) gore-tex (8) goretex (3) gore tex (9) gorka (5) gorod (1) görög (3) gránát (8) greek (2) green (8) grenade (7) grenade pouch (2) grúz (3) grúzia (1) gun (2) gurkha (4) gyakorló (13) gyalásó (1) gyalogsági ásó (1) hadisír (1) haditengerészet (1) hadsereg (33) haix (5) handcuff (1) handgrenade (1) harci (6) harci fejadag (10) harcjármű (4) hard armor (1) harness (2) háromnapos (1) hassienda (1) hat (6) határ (1) hátiernyő (1) hau (2) házi teszt (1) hdf (23) HDF (3) headset (2) heckler (1) heer (1) hegy (1) helikontex (3) hellas (1) helmet (29) helmetcam (1) heveder (3) hk (2) HM (1) hm (88) (1) hol (1) hölgy (1) holster (4) honvedelem (14) honvédség (62) honvedseg (15) horvát (5) horvátország (2) hrvatska (1) hsg (1) HSGI (3) hugnarian defense forces (1) hugnary (2) huncam (1) hungarian (19) hungary (14) hurrikán (1) huzat (3) hvg (1) hyper (1) i. kerület (1) iba (3) ice (1) idf (2) ied (3) ifak (11) ii (1) ILBE (1) ilbe (3) imposztor (1) incidens (1) Individualnovo (2) Individualnovo Ratsiona Pitanee (2) industries (3) infra (1) iotv (1) ipc (1) ir (2) irak (3) irányzék (1) iraq (8) ironclad (2) isaf (2) israel (1) issued (2) its (1) itw (6) izrael (3) jacket (22) jármű (1) járőr (1) javító (1) jna (1) jövő (1) jsgpm (1) jslist (4) jump (1) jungle (1) kabát (22) kalap (2) kamera (1) kamuflázs (1) karrimor (1) kartell (2) katona (2) katonai (1) katonája (1) katonák (1) katonaság (1) kenyérzsák (1) kérdések (1) kerület (1) kés (2) kesztyű (4) kevlar (2) kevlár (3) kevlár sisak (2) kezeslábas (2) kézigránát (3) kfor (2) khaki (4) kiegészítő védelem (1) kiképzés (2) kína (2) klmk (2) knee (1) knee pad (1) knfie (1) knife (3) kockh (1) kokain (1) konténer város (1) korea (3) korengal (1) körkupola (1) kötött (1) kötszer (2) közbeszerzés (2) krím (1) kulacs (5) kulacs zseb (2) különleges (3) kzs (1) kzsm (2) k pot (2) l109a1 (1) lámpa (6) lángálló (1) lb2 (1) LBT (3) lbt (6) lc2 (4) lc 2 (3) légzőpalack (2) lengyel (5) lengyelország (2) les (2) líbai (1) light (2) liter (1) litván (2) litvánia (1) london bridge tactical (4) london bridge trading company (3) lőtér (1) lövedékálló (4) lövedékálló mellény (4) lövészpáncélos (1) Lowa (1) lwh (3) l 17a1 (1) l 85 (1) m16 (9) m1916 (1) m1942 (1) m1c (1) m2 (1) m203 (1) m22 (1) m249 (3) m320 (1) m4 (11) m40 (2) m40a1 (1) m60 (1) m79 (1) m87 (1) m952 (1) m97 (1) made in (3) magazine (6) magazine pouch (6) magyar (51) magyarország (1) mag pouch (2) main (2) mainpack (5) main pack (2) málha (10) málhafelszerelés (13) málhamellény (19) málhaöv (1) málhazsák (4) málha mellény (1) marine (23) marines (6) marine corps (9) marjah (2) márkos (1) marpat (24) maszk (1) matv (1) mav (3) maxxpro (1) mbss (1) mccuu (4) mcu (1) meal ready to eat (3) medevac (1) medic (20) medical (8) medic pac (2) medininka (1) melény (1) mellény (57) mentés (3) mentők (5) mercedes (2) mesterl (1) mesterlövész (1) mexico (1) mexikó (2) mh (93) MH (1) mh 25/88 (1) mh 34 (1) mh 86 (1) mich (4) mikádó (2) miles (1) military (1) milsim (2) minimi (1) miox (1) misszió (1) mjk (1) mk6 (1) mmr (2) mn (3) modox (2) modular (1) modular system (1) molle (37) molle ii (5) monaghan (1) mopp (2) mount (1) mountain (2) mout (1) mrap (3) mre (15) MSA (1) msa (1) ms 2000 (1) mtp (19) múltból (1) multicam (24) multi terrain (2) multi terrain pattern (3) multotool (1) műszaki mentő (1) művégtag (1) műveleti (1) myster ranch (2) m 249 (3) nadrág (41) nagykövetség (1) national georpahic (1) nato (1) nav (6) NAV (2) navy (1) nbc (1) ndk (1) neckband (2) német (10) népviselet (1) nevében (1) new (2) new zealand (1) nexus (3) night (2) night vision googles (1) norvégia (2) norvegian (2) november47 (1) nukleáris (1) nvg (5) oakley (1) octopus (1) od (26) OD (3) oef (2) oef fr acu (1) of (1) oif (1) oldschool (1) olvasói levél (1) omon (1) omsz (4) on the spot (2) on the spot afganisztán (1) operation (2) operation enduring freedom (1) operation shanjar (1) operation strike of the sword (1) opfor (3) ops core (4) őrjárat (2) orosz (75) orosz mre (2) őrs (1) orvosi (9) orvosi táska (5) orvosi zsák (7) osprey (7) osztrák (6) öte (1) öv (14) P9R (1) pack (39) pact (1) pad (1) pakistan (1) pakisztáni (1) pakol (1) páncélos (2) páncélozott (1) pantac (1) pants (2) para (1) parachute (1) paratrooper (3) parka (3) pasgt (3) patrol (6) patrol pack (7) pattern (1) pattern 83 (2) peckham (2) pentagon (1) peoples (1) phantom (1) piece (1) pilotka (1) pistol (6) pisztoly (9) pisztolytár (1) pisztolytok (5) Pitanee (2) pj (1) plate (7) platecarrier (9) plate carrier (23) plce (2) PLCE (1) pmc (1) poland (3) polár (5) polar (4) polartec (1) polic (1) police (51) polish (4) polish army (1) ponch (1) poncho (2) poncsó (3) pot (1) pouch (29) predator (1) proof (4) protection (5) protective (1) protector (2) protetcion (1) protézis (1) prt (2) ptsd (1) pullover (3) pullóver (1) pulóver (5) pulover (2) pump action (1) puska (5) pvs (1) rába (3) rába terepszín (2) rabintex (1) radar (1) rádió (3) radio pouch (3) rádió zseb (2) rain (2) raincoat (3) rainjacket (1) rain gear (5) rakasz (4) rakasz zseb (2) ranger (2) ratio (4) Ratsiona (2) realisztikus (2) recon (4) régi iskola (1) remington (1) remington 870 (1) rend (1) rendőrsé (1) rendőrség (55) rendszer (1) rendszeresített (1) repeszmellény (2) republic (1) rescue (2) restrepo (2) revision (1) rg31 (1) rg33 (1) rhino (1) rhodesian (1) ricas (1) rifle (5) rifleman pouch (2) rifle grenade (1) rig (1) rijavi (1) rip (1) rip stop (1) ris (1) robbantás (1) rohamlövész (2) rohamlövészek (1) rollover (2) román (3) rs4/4 (1) rs 4 (1) ruck (1) rucksack (12) ruha (3) ruházat (4) russia (12) russian (50) russian mre (2) sadf (2) salomon (1) sandstorm (1) sapi (1) sapka (11) sátor (1) sátorlap (5) saw pouch (4) sa 80 (1) scalable plate carrier (1) sds (19) serbian (2) sérült (5) sf (5) shawn (1) shirt (8) sight (1) sig sauer (2) sisak (29) sisakálca (1) sisakhuzat (4) sivatagi (24) sling (1) slocam (1) slovak (1) slovenia (2) smersh (5) smock (2) softshell (4) soft armor (1) soldier (1) soldiers (1) sordin (2) sörétes (1) source (2) spanyol (1) spc (3) spear (1) spec (1) special (3) specnaz (6) specter gear (1) spec ops (2) splav (5) splittschutzeweste (1) sport (2) sportruházat (2) sposn (10) stanag (1) steel (1) stop (1) strobe (1) suicide (1) suit (2) sumrak (1) surefire (3) svájc (2) svd (1) svéd (6) sweden (4) system (2) szavazás (1) szemüveg (5) szénszűrő (3) szerb (2) szíj (1) szimatszatyor (2) szír (6) szlovák (4) szlovén (2) szlovénia (2) szovjet (2) tab (1) tac (1) tactical (11) tactical belt (1) tactical taylor (1) tailor (1) taktikai (4) taktikai málhafelszerelés készlet (1) taktikai öv (2) tálib (1) taliban (3) talibanistan (1) tan (18) tap (2) tár (4) tártartó (6) tarzan (1) táska (9) tasmanian tiger (1) taylor (2) tél (1) téli (2) temető (1) temperate (1) tengerészgyalogos (4) tengerészgyalogság (16) tengerészgyaogság (1) térdvédő (1) terepminta (3) terepszín (2) test (1) teszt (1) tex (1) three point sling (2) tiger stripe (1) tiszthelyettes (1) tmk (6) tok (4) tomahawk (1) tonfa (1) torch (2) training (2) triple (1) tri color desert (1) trópusi (1) trousers (30) tru (1) tullahoma (1) tűzálló (1) tűzálló ruházat (1) tűzharc (1) tűzoltó (6) tűzoltók (2) tűzoltóság (16) two (1) ubacs (4) ucp (3) UF pro (1) új (7) új magyar egyenruha (9) ukrán (3) und (1) uniform (39) urban (1) us (11) usa (13) usmc (48) USMC (5) usp (1) us marines (1) utility (2) v1 (1) varsói szerződés (1) védőmellény (15) védőszemüveg (1) vegyi (1) vegyvédelmi (3) vegyvédelmi kesztyű (2) vegyvédelmi ruha (3) vehicle (1) vesezsák (1) vest (65) veterán (1) vibram (1) victorinox (1) video (6) vision (2) vityaz (1) víztisztító (2) vog (1) vsz (3) vz (1) waist (1) waist pack (1) war (1) warbelt (6) warfare (1) warrior (9) warsaw (1) warsaw pact (1) war belt (1) water (4) web (1) webbing (3) web gear (1) wl (1) woman (2) woodland (26) wounded (1) wounded platoon (1) wp (2) yoke (1) zászlós (1) zsák (44) zseb (20) zubbony (8) Címkefelhő

Az atomkor harcosa

2017.02.27. 07:00 :: Combat Gear Admin

Olvasói kérésre ütöttem össze ezt a kis cikkecskét, előre is elnézést kérek a gyenge minőségű fotókért (régi és ócska már a gép és néha képtelen normálisan fókuszálni), illetve a némiképp hiányos összeállításért – képtelen voltam felhajtani a vegyvédelmi köpenyhez hord tokot, pedig a „rendszer” megismeréséhez fontos lett volna.

Ami szerintem különösebb elemezgetés és tudálékoskodás nélkül megállapítható, és amit már sokszor, sokan elmondtak a CGB hasábjain is, ez a „harcászati felszerelés” (főképp a 80-as években) teljesen alkalmatlan volt bármiféle hadviselésre. Íróasztal mellett ülő tervezők találták ki, különféle elméletek (ld. vv-ruha gyors használatba vétele) alapján, a gépesített háború eszméjének bűvöletében. A katonát az 50 M (kis)hátizsák elvétele után gyakorlatilag megfosztották attól a lehetőségtől, hogy tartalék fehérneműt, élelmiszert, vizet, akármit vigyen magával. Ha nagyon akarta, a kulacsát a derékszíjára barkácsolhatta és az evőcsészéjét bepasszírozhatta a gázálarctáskájába (megtörtént eset: a babgulyás beleömlött a gázálarcba…), illetve a „kanálgép” (evőeszköz-készlet) mindig ott lapult a nadrágzsebében. Minden mást akkor kapott meg, amikor megérkezett az utánszállítás. Ez még a gyakorlatokon sem mindig jött össze, vajon egy háborúban milyen eséllyel sikerült volna mindig, mindenhová eljuttatni? A 60-as, 70-es, 80-as évek ruházati fejlesztéseiben a személyi felszerelés kérdésköre többnyire csak érintőlegesen szerepelt, átfogó koncepció e tekintetben aligha volt (vagy ha mégis, akkor jól eldugták, mert eddig még senki nem bukkant rá).

1971-ben a Fegyveres Erők ruházatával foglalkozó bizottságnak volt ugyan egy felszerelési csoportja (tagjai név szerint ismertek), azonban mindössze a következőkkel látták érdemesnek foglalkozni: 63M egységes sátor, tiszti hálózsák, legénységi hátizsák, páncélos málhazsák, ágynemű, 2 személyes sátor, léghordó szerkezet, legénységi hálózsák, hátizsák helyett korszerű málhazsák a legénységnek. Ez –véleményem szerint – jól mutatja bármiféle koncepció hiányát, a rendszerben történő gondolkodás távol állt a fejlesztőktől, az egyes részterületeket nem sikerült összehangolni. Sosem jutottak el odáig, hogy egész egyszerűen kipakolják egy asztalra egy katona alapfelszerelését és kitalálják, hogy ezt miként tudná – minél kényelmesebben és praktikusabban – magával vinni. Ilyen „integrált gondolkodás” először a rendszerváltás után ütötte fel a fejét, amikor a málhamellényen megpróbálták összehozni ezeket a dolgokat – sikertelenül. S mielőtt nekiállnánk a VSZ általános lemaradásával magyarázni a hiányosságokat, megjegyezhetjük, hogy bár a VSZ-tagállamok hadseregei valóban jelentős lemaradással küzdöttek a személyi felszerelések tekintetében, ellenségeikkel összehasonlítva (bár igazán korszerűt csak az amerikaiak és a britek alkottak, a többiek általában őket másolták vagy az ő levetett cuccaikat hordták), azonban a legtöbbjük mégis rendelkezett legalább egy hord heveder-féleséggel és egy kis „roham”hátizsákkal vagy kenyérzsákkal, ami lehetővé tette katonáinknak az alapvető túlélést a harcmezőn. Az okokon el kellene gondolkozni, mert lényegi változás valahogy azóta sem történt/történik. „Szép” egyenruha még csak-csak jut a magyar katonának, a hasznavehető személyi felszerelés azonban még mindig kisbabacipőben totyog…

001.JPG001: 1965 M alap „harcászati felszerelés” – AMD-65 gépkarabély, tártáska, gázálarctáska, vegyvédelmi felszerelés (köpeny a hátra málházva, papucs a gázálarctáskára), gyalogsági ásó

002.JPG002: Ugyanez közelebbről. Sajnos a VV-köpeny tokját nem sikerült felhajtani a fotózáshoz, így a hord szalagokat madzagok pótolják. A valóságban a köpeny anyagából készült, műanyaggombbal rögzíthető hord szalagokkal kellett elöl kétoldalt és hátul középen a derékszíjhoz csatolni a VV-köpenyt, használathoz pedig a hord szalagokon a vállrészen található két kis szardínianyitóhoz hasonlatos fémtüskét lehetett egy szalaggal kirántani, s akkor a köpeny szétterült viselője hátán. Mint azt több „túlélő” is leírta már a blogban, ezek a tüskék hajlamosak voltak kicsúszni, ilyenkor a köpeny kibomlott és a katona gigantikus rovarként vonszolhatta „szárnyát” maga után, a többiek osztatlan derültségére…

003.JPG003: A közutálatnak örvendő műbőr tártáska 5 db 30-as AK-tár számára. A derékszíjra kellett húzni, hogy futás közben kevésbé csapkodjon, minthogy azonban a derékszíjat az övbújtatókon is át kellett vezetni (legalábbis nyári öltözetben), képzelhető az ergonómiai tökéletesség … ha pl. a katonának esetleg nagydolga akadt volna a harcmezőn …

004.JPG004: A cucc hátulról (a VV-köpenyt a valóságban ennél kisebbre kellett összetekerni és hátul egy hord szalag rögzítette a derékszíjhoz). A gázálarctáska segédhevederét értelemszerűen az ásótok alatt volt célszerű elvezetni, a képen csak a jobb láthatóság kedvvért hagytam fölül.

005.JPG005: Teljes hátulnézeti kép

006.JPG006: A katona deréktája hátulról. „Taktikai mozgás” közben (pl. egy jó kis hasra vágódásnál) az övbújtatók dacára az egész cucc hajlamos volt a viselő has-tája felé előremozogni, így mire hasra vágta magát, a feneke fél méterrel magasabbra került, mint a feje…

007.JPG007: A PSZH-málhazacskó elképzelhető málházása.

008.JPG008: 75 M kulacs „málházása” – az ergonómia csúcsa. Élelmesebb katonák barkácsoltak maguknak egy derékszíjra húzható, D-gyűrűs málhafülecset. Lustábbak meg megvárták amíg a kulacs tökön veri őket és leszakítja az övbújtatót.

009.JPG009: Némi „extrák”: kétféle sisakháló, gyakorlatokról készült propagandafotókon néha föltűnik ilyesmi, a „való világban” szerintem nem sok katona kapott … Egyben jól látszik a 70 M sisak szinterezett felületének „tökéletes” csillogása…

010.JPG010: 60 M kulacs, tokkal (ezt egyébiránt nem lehetett derékszíjra húzni, mert bújtató nem volt rajta), 75 M kulacs, 75 M evőcsésze, fedővel, „kanálgép” a hozzávaló műanyag tokkal (elvileg ezzel együtt kellett volna a nadrág „hadtápzsebébe” tenni, konzervmelegítő készség.

011.JPG011: Az atomháború kellékei: fegyver vegyi mentesítő csomag, személyi vegyi mentesítő csomag, készenléti ampulla, sebkötöző csomag

012.JPG012: „VSZ”-deszantásó. Ilyen ásókat a legtöbb VSZ-hadseregben rendszeresítettek, a hagyományos fanyelű ásó kiváltására.

013.JPG013: A desszantásó magyar – műanyag nyelű – változata. Előnye kézenfekvő a fémnyelű kivitelhez képest (könnyebb), hátránya is (a műanyag nyél elöregedvén hajlamos volt eltörni).

Málházási rajzok az 1960-as évek második feléből

014.JPG014: Géppuska lőszeres – jól látszik az átgondolt málházási rend, a szerencsétlen katona a bal kezében egy Gorjunov-pajzsot, jobb kezében két (!) lőszeres rakaszt cipel. Amennyiben esetleg a kezét kellene használnia valamire, akkor gondolom ezeket eldobálja …

015.JPG015: A géppuskás rajparancsnoknak csak két rakaszt kell cipelnie, a távcsőnek szerencsére van vállra akasztható hord tokja.

016.JPG016: Az „alaptípus” felszereléshez ekkor még hozzátartozott az 50 M hátizsák, ezt nemsokára „kiváltották” a málhazsákkal – magyarul elvették a katonától a málházás lehetőségét. A rajz alapján a bábu összeállításakor téves oldalra tettem a gyalogsági ásót, ez azonban a 80-as években már nem volt egyértelmű, volt aki például úgy málházta az ásót, hogy a két hord fül közé tette a nadrág hátsó övbújtatóját, így az ásó nem csúszkált az övön, cserébe viszont adott esetben a nyél jól tökön vágta a boldogtalan katonát…

017.JPG

017: Az álcaruhás felderítők már AMD-65- tel voltak ellátva.

Fotó és szöveg: Joni Firpo 



491 komment

Címkék: magyar honvédség hungarian

A bejegyzés trackback címe:

https://combatgear.blog.hu/api/trackback/id/tr3012294269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

recon71 2017.03.06. 00:09:14

@gunspotter: Szerintem nem jó képet linkeltél be elsőnek.
De ettől függetlenül,úgy értem,hogy azt írtad,mint amit mondjuk én is állítok,hogy az AKM is készült már olyan szuronnyal,mint az AK-74 az elején.

Ha tudtam volna,hogy ez ennyi embert érdekel ez a szuronyos téma,akkor megpróbáltam volna megkeresni érdekességként azt az AK-74-es szuronyos képet,amin a szurony nyele nem 1 vonalban van a pengével.

recon71 2017.03.06. 00:14:44

@gunspotter: Látom már belinkelted a jó képet is.
Érdekesek a képen a fegyverek. A felső AK-47-esen kompenzátor van,az 74-esen meg a csőszájfék érdekes.

durczás 2017.03.06. 08:10:08

@dudi01: mondjuk 1pn58, több mint egy kilogrammal könnyebb mint az nszp-3. Az 1pn93-4 -ről meg ne is beszéljünk :)

gunspotter · http://gunspotter.blog.hu/ 2017.03.06. 11:25:49

@gyula0910: Igen a felsőn ott az AKM kompenzátor de ha megnézed a célgömbbilincset láthatod, hogy szélesebb 47-es féle míg a másik kettőé sokkal keskenyebb. (ezért valószínű, hogy az egy sima 47-es amire rárakták egy AKM kompenzátorát)
A 74-es csőszájféke azért érdekes mert egy lengyel 74-es klóné(Kbk wz. 88 Tantal)

recon71 2017.03.06. 19:59:37

@gunspotter: Én is pont ezek miatt írtam a fegyvereket érdekesnek. A felsőnél árulkodó még pl. a fegyverszíj beakasztás helye és az AKM szurony rögzítő részek hiánya is.
Az alsó számomra nem csak a lengyel csőszájfék miatt érdekes,hanem a gázelvezető furatos rész formája miatt is. Főleg Afganisztánban lehetett látni ennyire függőleges közelieket:

img1.indafoto.hu/1/1/161537_f6502b3d3b3b1fb262ec145bdabc33bb/24936483_cc4fae3a70904c1ce4b74cc47fc32c46_xl.jpg

Ez a kép is 1 80-as évek beli újságból van.

De az előtte lévő gyűrű is nekem érdekesség.

g.d 2017.03.07. 08:26:19

@gyula0910:
érdekes volna ha az 1952-ben piacra dobott 308 Win./7,62×51 lőszert használták volna az első vh-ban.
www.norma.cc/en/About-Norma1/The-Company/News/manadens-patron-.308-win/

g.d 2017.03.07. 08:36:13

@dudi01:
30-06 egyedül az amerikaiaknál volt, a britek fegyverei 303 kaliberűek voltak.
www.ballisticstudies.com/Knowledgebase/.303+British.html

Kullancs1983 2017.03.07. 11:11:31

Nem akarom továbbgerjeszteni a lőszeres vitát, de a világháborúk fegyvereit nem a mostani standardok alapján kéne kategorizálni. Kiváló példa a Vadnyugat ahol a pisztolyok és a puskák java ugyanazzal a lőszerrel működött. Mégis pisztolynak nevezzük az egyiket, és puskának a másikat. :)

recon71 2017.03.07. 15:21:06

@g.d: Ezt már Dudi is megírta. Ennyire nem értek a fegyverekhez,de arra emlékeztem,hogy azt olvastam,hogy az Enfield puskák a 2 világháborúban is szolgáltak és még utána is. De azt nem tudtam,legalábbis nem emlékeztem rá,hogy a kaliber attól még más volt.

@Kullancs1983: Nagyon igaz.

Én ezért sem nagyon ragaszkodom egyik megnevezéshez sem,mert sokszor egyik sem tökéletes.
De minek is neveznénk pl. a csak egyes lövést tudó pisztolylőszert tüzelő géppisztoly forma fegyvereket,amik a civil piacra készültek,de valahol a rendőri erők is használják (emlékeim szerint)? Pisztolynak? Pl. a csak egyes lövést tudó MP5 vagy UZI szerűségeket.

recon71 2017.03.07. 15:34:10

@g.d: Te úgy vettem észre már korábban is,hogy jobban értesz a fegyverekhez. Szerinted mitől drága ennyire az FN SCAR és a HK416? Nem vitát akarok újra kezdeni,csak foglalkoztat,hogy tényleg indokolatlanul drágán adják e őket?

g.d 2017.03.07. 18:33:44

@gyula0910:
szerintem igen, indokolatlanul drágák.
Azt nyilván nem tudom megmondani hogy a hadseregek, rendvédelmi szervek mennyiért szerzik be a különböző fegyvereiket, de azt igen hogy a civil FN SCAR 16S nagyjából a duplájába kerül mint egy (szintén félautomata) CZ 805 BREN és azt nyilván nem kell mondanom hogy nem tud semmit sem 2x olyan jól (sőt, a sütése pl. észrevehetően szarabb).
Akkor mitől kerül kétszer annyiba? Elsősorban attól mert az egy FN. Persze nyilván attól is, hogy egy amerikai melós nem annyiért dolgozik mint egy cseh, de ahogy a Kaliberesek CZ-gyárlátogatós videóit elnéztem, ilyen fokú automatizáltság mellett az emberi munka költsége kb. elenyésző jelentőségű lehet.

krisss93 2017.03.07. 18:34:48

@gyula0910: Minőségi kivitelezés, jó anyagminőség.

A többi az márka.

Pl. Lehet venni m4-est 3000 dollárért is meg meg 1000-ért is.
Pedig ugyan az az egész.
Valamint lehet venni M4-hez 250 dollárért rövid gázdugattyú hátrasiklásosra való átalakításhoz szerelő kitet 250 dollárért amivel gyakorlatilag azonos lesz mint egy HK416. Egy ismerősöm használja is.

Szóval leginkább a márkát fizeted meg továbbá a minőséget.

dudi01 2017.03.07. 21:37:09

@krisss93:

A világ legnagyobb hülyéje aki elhiszi ezt az M4-et átalakítom HK416-á dolgot.Vanbak kitek de nem szabad beépíteni őket(ha jól emlékszem a HK aki kitalálta ezt a dolgot be is vonta az összes kitet nem véletlenül).

Nocsak nocsak Gyula más is azt mobdja amit én...

recon71 2017.03.07. 21:41:25

@g.d: @krisss93: Kösz a válaszokat!

Abban én is biztos voltam,hogy a márkanév marha sokat dob rá,de arról nem voltak infóim,hogy esetleg nem e attól is drágábbak,mert a náluk felhasznált anyagok vagy gyártási eljárások is többe kerülnek.
De szerintem a 2 kezes ergonómia is dob az árra és nem tudni,hogy használat közben vannak e különbségek. Mondjuk,hogy uralhatóbb e,pontosabb e,vagy hosszabb e az élettartamuk,stb.. A 7,62-esnél az uralhatóság biztos,hogy jobbá teszi a többi régi ugyan ilyen lőszereshez képest.

Ez mind tehet az árra. 1 biztos,én is inkább többet fizetnék,1 megbízhatóbb fegyverért. Megint többet,ha ergonómikusabb is. Megint többet,ha uralhatóbb is és így tovább. De nem biztos,hogy ennyivel.

Az M4 klónoknál azért is vannak sokszor óriási különbségek,mert a különböző gyártók különböző minőségben gyártanak. Ez általános,pl. az AK-knál is taiasztalható.

Olvastam a Kaliberben én is az M4 gázdugattyússá alakító készletről. És bevált az ismerősnek? Túl sokszor olvasni olyat,hogy a különféle átalakítók és egyebek nem mind megbízhatóak. Több akadály,rövidebb élettartam,stb..

recon71 2017.03.07. 21:45:14

@dudi01: Ez ám a szelektív értelmezés!

Ki írta még rajtad kívül,hogy azért drágák,mert keveset vesznek belőlük?

Szerinted azt írták,hogy az FN nevet nem kell megfizetni,mert szerinted az nem drágítja meg? Idézzelek?

Mi az amiben veled értettek egyet,mert én nem találom,hanem pont az ellenkezőjét?

dudi01 2017.03.07. 21:50:55

@gyula0910:

A Colt is van akkora név mint az FN...
Márpedig a Colt birtokolja az M4 szellemi tulajdonát!Én a kis szériát jelöltem meg elsődleges legfobtosabb drágító tényezőként más egyebek mellet(ilyen volt az FN név is többek közt).

recon71 2017.03.07. 22:02:11

@dudi01: Ezeket írtad mszerinted a srácok is ezt írták?

"Azért drága mert keveset vesznek belőle.Nem pedig azért mert alapból drága a fegyver(semmi drága nincs benne egy gépkarabély ami puskalőszert tüzel)"

"Az M4-nél drágább és az azért van mert kevesebb van belőle."

"Milyen névnek van ára?Az FN Herstalnak?Ne nevettesd már ki magad"

És még idézhetnék! Szerintem veled értettek egyet?

dudi01 2017.03.07. 22:13:06

@gyula0910:

Azt írtad,hogy a jobb minőség miatt drágább én pedig végig a kis darabszámmal magyaráztam.

Az meg nem tudom,hogy jön ide,hogy szerintem az FN nem egy óriási drágító tényező hisz azt írtam,hogy a Colt is van akkora név mi t az FN tehát ipyen téren paritást feltételeztem/feltétezek a két gyártó közt.

recon71 2017.03.07. 22:18:58

@dudi01: És nem jót írtam? Fent nem írták,hogy a jobb minőség miatt is drágább? Szerinted ez mit jelent?: " Minőségi kivitelezés, jó anyagminőség"

És hol írtak olyat,hogy azért drágább,mert kevesebb van belőle?

Az Fn nem drágító tényező? Senki nem gyártott több híres fegyvert náluk. És ha jól emlékszem a Colt név már eléggé le is járatódott. Többször a csőd kerülgette kaliberes emlékeim szerint.

De olvasd vissza,amiket idéztem,azokat írtad!

dudi01 2017.03.07. 22:20:00

@gyula0910:

G.d. is azt írta amit én:semmi extra nincs a SCAR-ban ami az árát indokolná te ezzel ellentétben azt állítottad,hogy vannak ilyen extra tulajdonságai...

Abba persze belemehetünk,hogy g.d.-nek vagy nekem van igazam a nagyobb ár mikéntjében(szerinte a nevet kell megfizetni szerintem a kis széria az elsődleges ok)de ha ezt megengeded lefocizzuk egymás közt ha van rá igényünk!

dudi01 2017.03.07. 22:23:22

@gyula0910:

Fuss neki még egyszer annak amit írtam mert látszólag nem érted!Végig arról beszéltem,hogy szerinted az extra tulajdonságok(kivirelezésben és tudásban)szerintem meg a kis darabszám a drágító tényező

recon71 2017.03.07. 22:28:11

@dudi01: Így van. Szerintem a drágító tényezők a név,a minőség,a kivitelezés,a megoldások,az ergonómia,a kisebb rúgás,stb.

Szerinted meg csak a kis darabszám. "Azért drága mert keveset vesznek belőle."

Akkor fuss neki mégegyszer,szerinted melyik verzióval értettek egyet?

dudi01 2017.03.07. 22:30:31

Ami pedig a velem való egyetértést illeti teljesen egyértelmű,hogy arra gondoltam miszerint semmi extra nincs a SCAR-ban ami drágítaná(vagy legalábbis megmagyarázná a bődületes árkülönbséget) hisz ezt írta g.d. is.Csak te képzeled azthogy ezt a kisszériás gyártásra értettem(amit mondjuk nem tudom honnan szedtél de mind1).

recon71 2017.03.07. 22:33:02

@dudi01: "semmi extra nincs a SCAR-ban"

Hol írta ezt gd.?

Szerintem az,hogy "indokolatlanul drágák" nem ezt jelenti. Attól még tele lehet extrákkal,hogy indokolatlanul drága valami.

dudi01 2017.03.07. 22:33:29

@gyula0910:

Értsd már meg,hogy a SCAR esetében nincs minőségibb anyag,prcízebb összeszerlés,jobb megoldások vagy jobb ergonómia mint bármelyik más modern gépkarabélynál.

recon71 2017.03.07. 22:34:58

@dudi01: Honnan veszem???

Ezeket írtad!!!:

"Azért drága mert keveset vesznek belőle."

"Az M4-nél drágább és az azért van mert kevesebb van belőle."

dudi01 2017.03.07. 22:36:21

Hol írta g.ddhogy semmi extra nincs a SCAR-ban ami drágítaná?

"szerintem igen, indokolatlanul drágák.
Azt nyilván nem tudom megmondani hogy a hadseregek, rendvédelmi szervek mennyiért szerzik be a különböző fegyvereiket, de azt igen hogy a civil FN SCAR 16S nagyjából a duplájába kerül mint egy (szintén félautomata) CZ 805 BREN és azt nyilván nem kell mondanom hogy nem tud semmit sem 2x olyan jól (sőt, a sütése pl. észrevehetően szarabb).
Akkor mitől kerül kétszer annyiba? Elsősorban attól mert az egy FN. Persze nyilván attól is, hogy egy amerikai melós nem annyiért dolgozik mint egy cseh, de ahogy a Kaliberesek CZ-gyárlátogatós videóit elnéztem, ilyen fokú automatizáltság mellett az emberi munka költsége kb. elenyésző jelentőségű lehet."

Ráadásul ezt a hozzászólást konkréten neked címezte...

dudi01 2017.03.07. 22:39:00

Ebből számomra az következik,hogy g.d. szerint sincs semmilyen extra tudás birtokában a SCAR a többi modern gépkarabéllyal szemben(szerinted igen...)
csak ő a magas ár okát a márkában én pedig a kis darabszámban látom.De ezt egyszer már leírtam...

recon71 2017.03.07. 22:42:07

@dudi01: "Értsd már meg,hogy a SCAR esetében nincs minőségibb anyag,prcízebb összeszerlés,jobb megoldások vagy jobb ergonómia mint bármelyik más modern gépkarabélynál."

Szerintem meg van. Pl. M4-hez képest kétkezes ergonómia. A 7,62x51-esnél kisebb a rúgás,mint 1 AK-é.

Biztos vagy benn,hogy "nincs minőségibb anyag,prcízebb összeszerlés,jobb megoldások vagy jobb ergonómia mint bármelyik más modern gépkarabélynál"? Melyik más olcsóbb modernre gondolsz? A CZ-t tényleg dicsérik,de van infód arról mondjuk,hogy élettartam és egyebekben hogyan állnak egymáshoz?

dudi01 2017.03.07. 22:47:31

@gyula0910:
Se az M4 az AK meg pláne nem modern gépkarabély!

recon71 2017.03.07. 22:49:29

@dudi01: Akkor mond meg melyik az a sokkal olcsóbb modern gépkarabély amihez viszonyítva nem nyújtanak sokban többet?

dudi01 2017.03.07. 22:50:44

AZ AK-12 is csak az őskövület AK-47 500000. bőrlehúzása semmi több.Nem véletlen dobálja vissza az orosz hadsereg a csapatpróbák után folyamatosa(két sikertelen csapatpróbánál jár a fegyver ha jól emlékszem)!

dudi01 2017.03.07. 22:53:30

Ne keverd a hatékonyságot/használhatóságot a modernséggel!Az M4 és az AK is használható hatékony gépkarabélyok ez kétségtelen de nem modern fegyverek.

recon71 2017.03.07. 23:07:34

@dudi01: Írtam én az AK-12-őt?

Nem keverem a hatékonyságot és a használhatóságot a modernséggel,de ezek is árdrágító tényezők. Nagyon nem mindegy,hogy 1 fegyver mennyit bír ki vagy mennyire megbízható.

A lényeg,hogy szerintem a FN SCAR 1 csomó minden miatt lehet drágább sok más fegyvernél és nem csak azért,mert keveset vesznek belőle.

Ezért én teljesen reálisnak tartom most is,hogy drágább sok más fegyvernél,amit én gd.-től kérdeztem az az,hogy annyival is reális e,amennyivel drágább,és erre írta,hogy szerinte ez már nem reális. Szóval a mértékre voltam kíváncsi.

dudi01 2017.03.07. 23:31:14

Írtam,hogy írtál róla...???

recon71 2017.03.07. 23:36:36

@dudi01: Akkor mi a fenéért elemezted ki nekem,ha nem is kérdeztem róla?

g.d 2017.03.08. 09:38:41

@gyula0910:
lassan két éve használunk 2 db CZ 805-öst, sokezer lövés ment ki már belőlük, ezalatt 3-nál többször nem hiszem hogy lettek volna pucolva és összesen 2 db, a hüvelyvonót rögzítő csapot kellett cserélni eddig (az eltörött mindkettőben). Ja meg az egyiknél a hüvelyvonó rugóját is, mert az nem lett meg amikor eltörött a csap. Teljesen jól működnek mindenféle lőszerrel (Barnault, Fiocchit, Meskot is használtunk).
A SCAR-ral még nincsen tapasztalat, az múlt héten jött, 1-200 lövés lehet benne eddig.

recon71 2017.03.08. 20:10:22

@dudi01: Miheztartás végett!

Írtam én mást???

"A SCAR-ral még nincsen tapasztalat, az múlt héten jött, 1-200 lövés lehet benne eddig."

Amit gd. írt,szerinted azt jelentik,hogy a FN SCAR:

"Azért drága mert keveset vesznek belőle."

"Az M4-nél drágább és az azért van mert kevesebb van belőle."

"Milyen névnek van ára?Az FN Herstalnak?Ne nevettesd már ki magad"

Mutasd meg azt a részt ahol ezekből egyet is írt!!!

Zeuska 2017.03.08. 20:19:46

Kedves @camilló !

Bocsi hogy nem reagáltam időben a válaszodra, de csak most volt időm a munka mellett válaszolnom arra az 1.oldalasra sikerült reagálásodra, amit csak olvastam és nem értettem, hogy miről is lehet ennyit írni.
Én úgy gondolom, reagálva az írásodra, hogy itt Magyarországon, te leszel a legelső ember, aki tudományosan elfog égni a 500ezer forintos vegyi hálózsákjában, ha kitör a 3. világháború.

Jobban járnál ha a tudományos írás helyett, elmennél inkább rögtönzött forgatókönyv írónak.
Sok sikert hozzá.

recon71 2017.03.08. 20:23:42

@g.d: Légyszíves,hogy legyen végre egyértelmű!

Ezekkel Te egyetértesz az FN SCAR-ral kapcsolatban:

1. "Azért drága mert keveset vesznek belőle."

2. "Az M4-nél drágább és az azért van mert kevesebb van belőle."

3. "Milyen névnek van ára?Az FN Herstalnak?Ne nevettesd már ki magad"

És velem? Én meg azt állítom,hogy az FN SCAR nem csak azért drága az M4-hez képest,mert keveset vesznek belőle,hanem azért is,mert jóval jobb fegyver. Valamint meg kell fizetni az FN nevet is. De azt is,hogy ez a fegyver több kaliberre átépíthető,nagyrészt csereszabatos,szóval van 1 rakás előnyös tulajdonsága az olcsóbb verziókkal szemben.
Szóval szerintem teljesen jogos,hogy jóval drágább,mint 1 M4,amiben nem voltam biztos,hogy annyival is jogos e,mint amennyivel mondjuk a CZ-nél is drágább.

Légyszíves döntsd el,hogy ki ír ökörségeket szerinted!

dudi01 2017.03.08. 20:33:37

@gyula0910:

Egyértelmű(semmi extra nincs a SCAR-ban) csak nem vagy képes beismerni,hogy nincs igazad.

recon71 2017.03.08. 20:47:15

@dudi01: Mivel azt írtad,hogy az M4-hez képest csak azért drága,mert keveset vesznek belőle!

1.Az M4-hez képest majdnem 4-szer megbízhatóbb. 226 akadály a 8-százvalamennyi ellenében.
2. Kétkezes biztosító és tárkioldó.
3. Gázdugattyús működés.
4. Egyszerre 2 kaliberben adják.
5. Nagyrészt csereszabatosak a kaliberek közt is az alkatrészek.
6. 1 fegyvercsaláddal megoldható a gépkarabélytól elkezdve a DMR szerepig.
7. Az FN gyártja.

Most hirtelen ezek ugranak be. Olyat nem írtam,hogy a felhasznált anyagok és eljárások,mert arról nincs adatom,hogy jobbak e az M4-hez képest,de gyanítom.

Ezek szerinted nem extrák az M4-hez képest? Még a CZ-hez képest is vannak extrái,mint látható!

dudi01 2017.03.08. 20:52:09

Csak ezt az egy kérdést kihagytad holott az elejétől fogva azt mondom,hogy semmi extra nincs a SCAR-ban!

dudi01 2017.03.08. 20:57:34

Úgy adják ahogy kéred alapból nem része a csomagnak az 5,56-os és 7,62-es kaliberhez tartozó alkatrészek.Tehát vagy 5,56-osat vagy 7,62-eset veszel vagy a kettőt egyszerre ezt a pénztárcád dönti el.
Igen ezek nem extrák ezek simán egy modernebb karabély tudása egy elavulttal szemben.A CZ is tudja ezeket talán még az eltérő kaliberre való könnyű átszerelhetőség kivételével.

recon71 2017.03.08. 21:09:26

@dudi01: És az a 7-8 pont amit felsoroltam neked nem extra az M4-hez képest?
És az nem extra,hogy kérhetsz 2 kaliberben is? De nem olcsóbb 1 fegyvert venni,plusz hozzá a másik kaliberre alakító elemeket,mint eleve 2 fegyvert venni?

Írtam én olyat valahol is,hogy a CZ-nél is mindenben jobb?

Te írtad,hogy az M4-nél sem jobb,én meg ezzel nem értettem egyet!

dudi01 2017.03.09. 04:52:47

Sehol egy szóval nem írtam,hogy nem jobb a SCAR azt írtam,higy semmi extrát nem tud az M4-el szemben.

recon71 2017.03.09. 05:12:07

@dudi01: Utálom ugyan azt leírni hússzor,ezért csak átmásolom:

"1.Az M4-hez képest majdnem 4-szer megbízhatóbb. 226 akadály a 8-százvalamennyi ellenében.
2. Kétkezes biztosító és tárkioldó.
3. Gázdugattyús működés.
4. Egyszerre 2 kaliberben adják.
5. Nagyrészt csereszabatosak a kaliberek közt is az alkatrészek.
6. 1 fegyvercsaláddal megoldható a gépkarabélytól elkezdve a DMR szerepig.
7. Az FN gyártja.
Most hirtelen ezek ugranak be. Olyat nem írtam,hogy a felhasznált anyagok és eljárások,mert arról nincs adatom,hogy jobbak e az M4-hez képest,de gyanítom."

Ha ezek nem extrák a jelenlegi M4-hez képest,főleg az 1.,akkor gratulálok!

dudi01 2017.03.09. 07:10:16

Az AK-val megcsinálták az oroszok ugyan ezt a dust test-et 70 valahány akadály lett 60.000 lövés alattakkor ez is extra vagy mi a fene?
Amiket te magyarázol nem extra képességek f9gd már fel!

g.d 2017.03.09. 09:07:07

@gyula0910:
-Abban teljesen biztos vagyok hogy nem azért drágább a SCAR az M4-nél, mert kevesebbet vettek belőle (eddig).
-Az mondjuk erősen valószínű, hogy ha ugyanannyiért kapná a sereg mint amennyiért az M4-eket, akkor nagyobb hajlandóság volna a teljes körű lecserélésére.
-Az FN névnek igenis komoly árfelhajtó hatása van, lásd a CZ 805 árát.

BTW nyilván nem harctéri tapasztalat, de nálunk a különféle AR-15-ösök számomra is kellemes csalódást okozó módon megbízhatóan működnek, pedig nagyon keveset vannak karbantartva, cserébe használva viszont elég sokat (előfordul hogy évente kell csövet cserélni bennük mert elfogy belőle a huzagolás - akkor is ha Lothar Walther van benne).

g.d 2017.03.09. 10:30:21

Közben kiderítettem hogy a 2016-os évben legalább 12000 lövés lett leadva a 2 db CZ 805-össel.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2017.03.09. 11:19:29

@g.d: Milyen AR-15-ösök azok ? Mármint a gyártmány

recon71 2017.03.09. 14:49:04

@dudi01: Hogy idézzelek. "Fogd már fel",hogy az M4-hez képest írtad és ahhoz képest az extra. Az AK-nál meg az az extra.

Ahhoz meg csak gratulálni tudok,hogy azok az extrák amik másnak extrák az M4-hez képest,neked nem azok.

"A miheztartás végett!" Remélem már sikerült értelmezni neked is amit gd. írt! Habár csodálkoznék,hisz eddig sem ment.

recon71 2017.03.09. 14:50:20

@g.d: Nagyon szépen köszönöm!

g.d 2017.03.09. 15:23:54

@Combat Gear Admin:
az M4-kivitelűek Stag Arms, meg hadi (Colt) M16A1-ből félautomatává butítottak.

recon71 2017.03.11. 04:48:29

Sajnos nem találom a rengeteg hozzászólás közt,hogy kinek ígértem képet az érdekes AK-74 szuronyról,aminek a nyele nem pont 1 vonalban volt látszatra a pengétől,de a magazint sem találom ahol a fegyverrel együtt árulták.
Viszont nem nyugodtam és a neten is tovább nyomoztam és lehet ráakadtam:

www.fototime.com/FD0CDA5D30EEBF5/orig.jpg

Most nincs időm tovább nyomozni,de ha jól nyomoztam,akkor ez valójában 1 NDK-s verzió volt.

recon71 2017.03.11. 04:53:09

Ezt meg jugoszlávnak írták ahol találtam,de szerintem valójában ez volt a magyar felderítő kés,legalábbis én nagyon ilyesmire emlékszem:

i6.photobucket.com/albums/y229/cmutka/HungarianEM.jpg

joni firpo 2017.03.11. 06:55:26

@gyula0910: KM-87 névre hallgat az NDK túlélőkés-szurony. Ez volt az AK-szuronycsalád legkifinomultabb darabja, az endékás elvtársak valóságos "Rambó-tőrré" fejlesztették az eszközt. A második kêpen valóban a magyar "deszant-kés" látható, ill. alul a gyakorló változata.

joni firpo 2017.03.11. 06:56:57

@joni firpo: A tok viszont nem hozzávaló, hanem sima AKM-szurony tok.

recon71 2017.03.11. 15:18:04

@joni firpo: Én is ilyesmit derítettem ki este a KM-87 szuronyról. De emlékeim szerint az említett angol magazinban oroszként árulták,ezért voltam bizonytalan,hogy nem e orosz volt ebből is a minta.

Szerintem a magyar felderítő kés tokja is magyar,csak valamitől elvesztette a gumi a markolaton a rikítóságát. Mintha az enyém is idővel barnult volna,bár én próbálkoztam beszínezni is. De szerintem a karabineres nyelet fogó rész is magyar,mert eddig csak a magyar verziókon láttam ezt a 2 karabineres ökör megoldást,amitől a szurony annyira kellemetlenül tudott lötyögni,ugrálni,csapkodni az emberen.

joni firpo 2017.03.11. 19:03:30

@gyula0910: Magyarnak magyar, csak nem a "deszantkéshez" való, hanem az AKM-63 szuronyhoz. A "deszantkés" tokjának egy kicsit "kultúráltabb" bőr felfüggesztője volt.

recon71 2017.03.12. 21:58:27

@joni firpo: Ez viszont lehet,mert a felfüggesztésére nem emlékszem.

joni firpo 2017.03.13. 08:13:00

@gyula0910: "nem lehet,hogy mindkét verzióban készültek?"

Nem, mert össze is volt számozva a tokjával. Valószínűleg több példány került a piacra tok nélkül, s a hasonlóság (és olcsó beszerezhetőség) miatt AKM-tokokkal pótolták.

recon71 2017.03.14. 00:56:14

@joni firpo: Akkor eredetileg tényleg az a fajta lehetett az összes tok.

joni firpo 2017.03.14. 13:11:00

www.honvedelem.hu/cikk/62324_zarovizsgaztak

Talán uncsi már, hogy újabb és újabb videókat linkelünk be a ma is használatos "atomkori felszerelésről", de a fönti videó két további tanulsággal is szolgál(hat):

1. amikor a hölgy azt mondja, hogy a menetgyakorlatok voltak a legmegerőltetőbbek, de a végére "már élvezték is" - talán egy normális felszereléssel már az elején is élvezhették volna

2. amikor kúszni próbál az egyik katona(jelölt) és a gázálarctáskát gyakorlatilag a combja alatt húzza a földön. Na most ez nem csak kényelmetlen, hanem még magának az eszköznek (de a hordtáskának biztosan) sem tesz túlzottan jót.

recon71 2017.03.14. 20:51:56

@joni firpo: Mennyire igaz! Egyszerre beugrottak 26 év után is a sorosos küszködéses kúszások,amikor ugyan így állandóan alám vándorolt a szimatszatyor és a tártáska.

Így van,sokszor ami 1 rossz cuccban megerőltető,vagy egyenest lehetetlen,az 1 jó cuccban még élvezetes is lehet. Szerződéses koromban menetgyakorlat előtt sokan szabadságra menetek vagy gyenguszra vagy szándékosan szoliba. Akik nem menetek,azok közül meg sokan végigszenvedték az egész menetgyakorlatot. Pedig engem csak 1 kellemes óvodai kirándulásra emlékeztetett. :D

És valaki szóljon már,hogy mondják már el a katonáknak,hogy a sisak belsejében azért vannak azok a kötők,hogy az ember a fejéhez tudja állítani és máris nem néz ki senki ilyen idiótán! Megjegyzem,azt hiszi mindenki,hogy a sisak miatt néz ki hülyén és 1 modernebben majd jól fog kinézni,de a legmodernebb is ugyan ilyen hülyén fog állni,ha azt sem állítják majd be!

camilló 2017.03.15. 07:08:53

@joni firpo: @gyula0910: A vv felszerelés nem "atomkori". Ezt nem tudom, hogy kell hordani, de szerintem egyik vizsgázónak sem magyarázták el, hogyan kellene felmálháznia. A tártáskát mindenki máshol hordta és biztos, hogy nem volt befűzve a derékszíjba (hevederövbe). Egy ilyen kúszásnál ahol a katona alá kerül a vv, nekünk már ordítottak alapkiképzésen, hogy "világtalan, szétlövik a seggét, öltözzön fel rendesen!" A régi szimatszatyron nem véletlenül volt a vékonyabb pánt. Nem volt tökéletes megoldás, de ha jól raktad fel ennyire nem lógott az ember gyerekén a motyó. Érdekes hogy olyan tájolót használnak, ami a búcsúban egy pálcára van kitéve (neten a műanyagházas változat 990 ft, a fémházas 1200 ft). Nekem MoM tájolóm van, az kicsit komolyabb ettől, de pár ezerért még jobbat is lehet venni. A sisak viselése tényleg katasztrofális. Nem véletlen, hogy amikor szökellni kellett a katonának, olyan sután mozgott. A lógó felszerelés és a fején egyensúlyozott sisak együttesen .... Mit ne mondjak! valahogy nem szeretnék olyan kiképzőket akiket ezek a katonák kaptak. Érdekes volt, hogy nem közlegény volt kiírva hanem honvéd! Ez viszont dicséretes!

EMT 2017.03.15. 12:55:13

@camilló: Szerinted ez egypálcás tájoló? cammenga.com/

Ugyanis Szentendrén már több mint 10éve ilyeneket használnak.

Persze már ezek is elavultak, mint az egyébként nagyon megbízható Bezard tájolók (MOM 39/49M).

Most már sokkal jobban használható laptájolók vannak katonai célokra pl. silva.se/product/compasses/compass-54b-6400-6400360/

recon71 2017.03.15. 15:35:28

@camilló: A szimatszatyron a vékonyabb pánt? Te hány olyat láttál amiről nem volt leszakadva? Döbbenet,hogy olyan gyenge anyag bármilyen teszten megfelelt a seregnek.

Tom Sinner 2017.03.15. 15:56:23

@EMT: Én a Decathlonban néztem az ilyen "egypálcás" tájolókat, ódzkodtam attól, hogy beruházzak egyre is. Az a ráhajtós izé mi rajta? Mert mikor én hajtottam rá azt, és úgy néztem a tájolót, képtelen voltam rájönni, mi a funkciója. Volt Bézárd tájolóm is egy pár, imádtam őket, nagyon könnyű használni, és okos kis kütyü az. Csak borzasztó könnyen buborékosodik. Mindnek az lett a vége.
Nem tudom miféle jószág ez, de én ilyet, vagy ezt használom (fogalmam sincs, mennyien gyártják a típust, meg kik). Elégedett vagyok vele, bár valahogy ebbe is belemászott egy pici buborék.
www.thecompassstore.com/mos27.html

EMT 2017.03.15. 19:26:22

@Tom Sinner: A minőségibb holmikat leszokták másolni (általában utánzatnak hívják, ha megtévesztésig hasonlít az eredetire akkor már hamisítvány).Szentendrén már régóta használják az eredeti Cammenga tájolókat.
Az "a ráhajtós izé" a tájolást segíti, annak és a fedélnek a használatával tudod becélozni azt a tereptárgyat aminek a pontos helyét meg akarod állapítani. A Cammenga tájló használatáról többet tudnának írni azok akik mostanában vesznek részt tiszti, vagy altiszti képzésben mert ilyeneket használnak.
Én a Bézard tájolóra kaptam kiképzést régen, és mostanában Recta DP5 és DP6 os tájolókat használok, azokkal sokkal egyszerűbb dolgozni mint a Bézard és a Cammenga tájolókkal (persze a DP-k felett is eljárt már az idő).

A buborék akkor veszélyes ha bekerül a tű alá és megakasztja (ennek egyébként kicsi az esélye). Az én egyik tájolóm is buborékos lett (jó nagy buborék volt benne),de az magától eltűnt belőle. Ezért is kell minőségi tájolót venni.

estván 2017.03.16. 01:34:30

Egy tájoló mitől lesz elavult? A gyártásának ideje óta megváltozott az északi irány? :)

EMT 2017.03.16. 09:14:22

@estván: Nem az észak iránya változott meg (habár szép lassan az is változik).
Egy laptájolòt könnyebben használsz térképen, mint egy hagyományost.
Könnyebben célzod be vele a tereptàrgyat mint egy tükrös tájolòval, tehát gyorsabb a használata.
Egyébként ugyan arra a célra való, tájékozódni. Mint pl. a műbőr tártáska vagy egy modernebb màlha felszerelés összehasonlítása, tàrakat lehet benne szállítani, csak kicsit másabb érzés használni.

Tom Sinner 2017.03.16. 10:14:48

@EMT: Néhány éve télen, a nyári sportkütyük leakciózásakor vettem egy Tesco-s laptájolót valami térképtáskával együtt. Meglepően jó darab volt, bár katonai célra csak jobbnak érzek egy fémházas tájolót, mint egy ilyet. Erre nem mernék ráesni, még ha valamibe bele is van téve.

Más. Nem biztos, hogy atomkor, de erről a mintáról tud valaki valamit?
scontent.fbud1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/17361541_1334740839943311_5042574282922028747_n.jpg?oh=66281576df127227b7ddebba1696626d&oe=596D77A8
Most rakta fel a Camouflages des armées du monde - World Army Patterns nevű FB lap, mint magyar terméket, és láss csodát, valóban megjelenik ez a Camopedián is, de hogy ki találta ki kinek, mikor, és miért, az számomra teljesen homályos. A fakó színeiből ítélve simán lehetett volna egyfajta ős-multi minta.

joni firpo 2017.03.16. 13:08:38

@Tom Sinner: A Camopedián már "1000 éve" fönt van, ez a magyar "green choco chip" fantázianevű terepminta. Nem sokat tudni róla, eredetileg (a 90-es évek elején?) lehetett akár kísérleti minta is, előkerültek belőle ilyen zubbonyok (mint ami a te linkeden is látható), egy-az-egyben a 65 M gyakorlózubbony szabásában, csak nem puskás, hanem nadrággombokkal szerelve. Később munkaruházati alapanyagnak használták, más szabásban vannak belőle munkaruháim.

recon71 2017.03.22. 22:22:34

@g.d: Szia! Nem újra kezdeni akarom,csak nagyon érdekel valami! Újra olvastam a Kaliber tesztjét és abban a sütéssel kapcsolatban ez szerepel:

"Az általam kipróbált hadifegyverek közül a legjobbak közé sorolnám. Talán a HK MP5 sütése hasonló ehhez,ami ugye Rolls-Royce-kategória."

Lehet nektek sikerült kifogni 1 gyári hibásat vagy ők foghattak ki esetleg pont 2 db extra jól sikerült sütésűt?

Luxus autó minőségellenőr ismerőseim pont nemrég meséltek érdekes eseteket,amikor náluk is előfordult 1-2-szer,hogy a sejkek hibásat kaptak,pedig náluk aztán nagyon odafigyelnek,hogy véletlenül se fordulhasson ez elő.

dudi01 2017.03.23. 12:07:28

A hadi gépkarabélyoknál szerintem a sütés nem egy hű de fontos dolog.100 méter flszereléses azökellés után nincs az az ember akinek befolyásolná a pontosságát az elsütés milyensége.Márpedig ez inkább életszerű mint az,hogy lőtéren fekve tölcs után szépen nyugodtan kidolgozod a lövéseket.

recon71 2017.03.23. 15:03:57

@dudi01: Én viszont fontosnak tartom nagyon is,mert 1 rossz sütésű fegyver kisebb hatásos lőtávolságot is produkál. Meg ez is hozzá adódik a többi találatot befolyásoló hátráltató tényezőhöz. Lihegés + rossz sütés,kisebb találati esélyt ad,mintha csak a lihegés rontana rajta. Másrészt olyan is van,hogy nyugalmi helyzetből kell eltalálni a célt,mondjuk lesből vagy lövészgödörből,ahol esetleg a stressz okoz csak remegést.
De az igaz,hogy kaliberes olvasmányaim szerint (sajna ezekben nincs sok saját tapasztalatom),a hadi fegyverek sütés általában keményebb,hogy kevesebb legyen a vétlen lövés. Nem lehet 1 tömeg minden emberét profira kiképezni.

Erről az ugrik be,hogy még a kevésbé amatőrök is hibázhatnak néha :D :

giphy.com/gifs/3oKIPn847tLh5yajfy/fullscreen

dudi01 2017.03.23. 15:42:22

A katonák 90%-a észre sem veszi egy SVD és egy AK elsütése közt a különbséget pedig az AVD elsütése bármilyen mércével nézve kiváló.Szerintem többet ér 200 lőszerrel többet ellövetni kiképzés alatt mint valami spéci elsütésű fegyvert venni.

recon71 2017.03.23. 16:19:21

@dudi01: Az elejével egyetértek,de 200 plusz lövés a jobb sütésű fegyver hatékonyságán is még jobban segít.

g.d 2017.03.27. 21:21:35

@gyula0910:
lehet a mienk egy hétfői darab, lehet az általuk tesztelt(ek) volt(ak) már sok-sok lövöldözéssel összekoptatva, ki tudja.

Amúgy pont a hétvégén lőttem el vele közel 300-at egy versenyen és b@ssza meg, magától ez se találja el a célt:)

recon71 2017.03.27. 22:08:32

@g.d: Abban biztos voltam,hogy még a legjobb sütésű fegyver sem találja el magától a célt. :D
Sőt,még abban is biztos vagyok,hogy a legjobb sütésű sem találja el,ha a lövész rossz. De abban is,hogy az a rossz lövész 1 rossz sütésű fegyverrel még rosszabbul teljesít majd.

Egyébként eddig naivan azt gondoltam,hogy gyári újan a legjobb 1 fegyver sütése (ha csak valaki nem javít rajta pluszban),de ezek szerint ez nem így van.
Sajna hasonlóakban az ismereteim -más lehetőségek híján- csak olvasmányokból és a seregben használt használt fegyverektől származnak.

g.d 2017.03.28. 17:22:37

@gyula0910:
gyárilag nagyon kevés fegyver belsejét munkálják meg olyan finomra (hadifegyvereknél ez a szám szinte 0), mint amilyenre össze tudnak csiszolódni az alkatrészek a használattól.

Amúgy ma próbálgattam (szárazon) a Bren-ek meg a SCAR sütését és (már?) közel sincs akkora különbség, mint amire emlékeztem. Amúgy a CZ előhúzása és a reset-je is jóval hosszabb, de finomabban, kisebb erővel működik.

recon71 2017.03.28. 21:21:39

@g.d: Nagyon tudom irigyelni a lehetőségeid!

Egyébként azt hiszem a Kaliberben olvastam,hogy a hadi fegyvereket általában szándékosan keményebb sütéssel készítik,hogy a remegő kezű stresszelő kiskatona valamivel kisebb eséllyel okozzon vétlen lövést.

g.d 2017.03.28. 22:11:06

@gyula0910:
ezzel többen is így vannak:)

Tom Sinner 2017.03.29. 15:02:39

Szokás szerint offolok egy kicsit (hogy divatos szóval éljek): ír innen valaki a szentendrei MH Altiszti Akadémiáról?

dudi01 2017.03.29. 18:56:44

@Tom Sinner:

Lövész szakra nem mehetsz civilként.

Tom Sinner 2017.03.29. 20:01:07

@dudi01: Nem is ezt kérdeztem. ;)

estván 2017.04.11. 19:57:39

@gyula0910: Szuper képek, ismeretlenül is gratulálok az illetőnek a szép gyűjteményhez! Vannak érdekesek. :)
Bár nem csak tártáskák vannak az első képen. Felül az a nagy szerintem a PKM táskája a plusz cső tokjával.
A "tárzacskók" mellett az a magas, amin két csat is van, fogalmam nincs mi lehet.
Utána, amin a jobb oldali oldalzseb olyan nagy, az a PBSz-1 hangtompító hurcolásához kellhetett.
Mellette az oldalzseb nélküli, ennek hallottam a létezéséről, de még nem láttam.
Legalul bal oldalon gondolom PKM rakasztáska.
A második képen a fekete az a BM-es, 20-as tárakhoz, annak nincs vállpántja.

De nagy vonalakban mondhatjuk, hogy alapanyag szerint volt zöld meg barna műbőr, és keki vászon.
Méret szerint 30-as és 20-as tárakhoz.
Kapacitás szerint 5-4-3 db. tárhoz.

recon71 2017.04.11. 21:25:12

@estván: Én is törtem a fejem,hogy az a nagy mi lehet,meg a 3 táras kis tárzseb kiknek készült,miért és hogyan működött.
A hosszú zseb a műbőr tártáska oldalán tényleg a PBSZ hangtompítóé,nekünk is ilyen táskánk volt a felderítőknél. Elgondolkoztam,vajon mindenki kapott -pl. a lövészek is- kiképzést rá vagy csak nálunk volt belőle annyi?

estván 2017.04.11. 22:02:28

@gyula0910: Szerintem a PBSz a sima lövészeknél nem volt használatos. Forrásaim szerint felderítőknek is jellemzően inkább feladat-specifikusan adták (volna) ki. Mivel nem egy örök életű darab, spórolni kellett a rajta keresztül leadott lövésekkel.

dudi01 2017.04.11. 22:21:53

Olyan hű de nagy kiképzés nem kellett a PBSZ-hez.Kb 10 perc az egész(ne lőjj vele normál lőszert,200 lövés után cseréld a gumikorongot meg kétszer annyit kell előre tartani mint ha normál lőszert lőnél).

recon71 2017.04.11. 22:26:31

@dudi01: "kétszer annyit kell előre tartani mint ha normál lőszert lőnél"

Ez mit jelent?

@estván: Mi elég sokat forgattuk meg lődöztünk a hangtompítókkal. A tisztek még orvvadászni is azokkal jártak. Meg esetleg éjjellátóval,bár nem tudom azokkal mentek e valamire. Vagy csak nekem sikerült kifogni 1 nagyon rosszat?

dudi01 2017.04.11. 22:44:58

@gyula0910:

Azt,hogy kb fele akkora a lövedék kezdősebessége így amelyik távolságon fél alakkal céloztál a mozgó cél elé ott PBSZ használatakor egy alakkal kell.

recon71 2017.04.11. 22:52:04

@dudi01: Így már értem. Nem ugrott be,hogy az előretartást oldalra mozgó célra érthetted.

recon71 2017.04.28. 04:31:27

Ki szólta le a MN piros szegélyű fehér trikóját? Úgy néz ki,hogy a brit tengerészgyalogosoknak is tetszik:

www.youtube.com/watch?v=BXP3LqYnow0


süti beállítások módosítása