Translate

Utolsó kommentek

Bemutatkozás

A Combat Gear Blog célja bemutatni milyen kiegészítőkből tevődik össze egy modern hadsereg katonáinak személyi felszerelése, továbbá szeretne a laikusok, érdeklődők, hivatásosok és szerződésesek, milsimesek, airsoftosok, paintballosok és természetjárók számára egy érdekes oldalt összeállítani leírásokkal és fotókkal.

Ne felejtsd el elmenteni az oldalt a kedvenceid közé! (CTRL+D)

Kapcsolat

combatgearbloghu [kukac] gmail.com

Hazai

HONVÉDSÉG


2000M gyakorló ruha
2003M (2004M) sivatagi gyakorló nadrág
2003M (2004M) sivatagi gyakorló zubbony
2003M (2004M) sivatagi kalap
2007M esővédő
2008M esővédő
2008M Moduláris Málhamellény
2008M Moduláris Málhamellény (módosított)
2008M polár pulóver (kabát bélés)
2010M Gyakorló ruházat
2015M Gyakorló kalap
2015M Gyakorló nadrág
2015M Gyakorló sapka
2015M Gyakorló zubbony
90M gyakorló ruházat
90M gyakorló sapka
90M gyalogsági mikádó
93M esővédő kabát
93M gázálarc
93M pulóver
93 M ejtőernyős téli zubbony
Alto málhamellény
Alto vesezsák
Gyakorló póló
Gefechtshelm Schuberth
Haix Nepal Pro
Haix P6
Honvédségi málha öv
Horvát málhamellény
KECS (1.rész)
KECS (2.rész)
Mit rejt a felderítő mellénye
Mit rejt a felderítő mellénye 2.rész
Mit rejt egy magyar katona mellénye
Rabintex A10
RBR MACH 3
Rs 4/4
"Technikai póló"
TMK "drop pouch"
TMK Ak tártartó zseb
TMK felkarvédő
TMK M4/M16 tártartó zseb
TMK repeszmellény
TMK sörét tartó zseb

1949 M Esőgallér
1951 M Álcázó kezeslábas
1951 M Álcázó kezeslábas (őszi)
1951 M Álcázó kezeslábas (téli)
1965 M ejtőernyős bakancs
1982 M repülő-szerelő esővédő öltöny
82M kezeslábas
82M összhaderőnemi védőkészlet
87M harci gyakorló ruházat
1987M ejtőernyős hátizsák
Egységes sebkötöző csomag
Határőr/munkásőr kezeslábas
Honvédségi egyenruha tervezet
Hurrikán bocskai
Hurrikán trópusi öltözék
PA 63 bőr fegyvertok
Pakisztáni bocskai
Rába mintás sisakhuzat
Tártáska
Terepszínű málhamellény
Zöld sisakhuzat

RENDŐRSÉG


10M ERGY bakancs
10M ERGY gyakorló nadrág
10M ERGY gyakorló zubbony
10M ERGY téli kabát
12M e r taktikai öv készlet
2006-os rendőrségi bevetési bakancs
2015M ERGY bakancs
Acélbetétes tonfa
Police Medic Vizsga
Blackhawk H harness
CPE Protektoros kesztyű
CPE Riot Equipment in front testpáncélok
CPE TAC SF Omega
Gyakorló poló
Készenléti rendőrség köznapi és ünnepi teniszing
Könnyített bevetési bakancs
Nowar P9RC szolgálati fegyvertok és tártartó
Nowar testpáncél
Mag-lite
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak (modernizált változat)
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak
MSA sisak gázálarc
Rendőrjárőr felszerelése
Rendőrségi bevetésis sisak 2006-ból
PA 63 tok
Pilotka
Police Medic
Schelli kft. zsanéros bilincs
Tonfák a készenléti rendőrségnél
Tűztámogatók

TŰZOLTÓSÁG

AGA spiromatic 316 légző
Budavári Tűzoltó Őrs
Bristol bevetési kabát
Bristol bevetési nadrág
Drager PSS 100, Panorama Nova
Gallet F1SA
Haix Fire Flash
Haix Florian Pro
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentő gépjármű (1)
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentőgépjármű (2)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (1)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (2)
Streamlight survivor és survivor led
Tűzoltó balta
Vektor 10 tűzoltó bevetési ruházat

ORSZÁGOS MENTŐSZOLGÁLAT

Crafter sztori
Moduláris mentéstechnikai ruházat
Tömeges Baleseti Egység

NAV

Egyéni elsősegély zseb
Egyénile összeállított Medic zsák
Fényvisszaverő mellény
Gyakorló ruházat
HK P30
Taktikai öv
Téli kabát

Címkék

0.45 acp (1) 100 as (1) 10m (1) 1124 (1) 14 (1) 15m (5) 18+ (4) 1940 (1) 1l (1) 1pn58 (1) 2 (2) 200 (1) 2000m (2) 2003m (1) 2004m (1) 2007 (1) 2007m (1) 2008m (4) 2008M (2) 200rds (1) 2010m (1) 2013 (3) 2014 (5) 2015 (6) 2015M (7) 2016 (3) 2017 (2) 2018 (1) 3 day pack (2) 40mm (4) 5.11 (5) 511 (1) 550st (1) 68w (1) 6b5 (2) 74 (1) 90 (1) 90m (3) 93m (3) 93m gázálarc (1) 95m (1) 96M (1) 9mm (1) 9x19 (1) accident (1) ach (6) acs (1) acu (23) adapter (1) adidas (1) afgán (2) afganisztán (18) afgansiztán (1) afghanistan (33) afrika (2) ag 36 (1) air (2) airborne (8) airsoft (1) air assault (1) ak (5) ak74 (1) ak 74 (2) aláöltöző (2) álcázás (3) alice (6) aljazeera (1) ambulance (3) ambush (2) amerika (4) amerikai (14) ammo (3) amputáció (1) ana (5) angol (15) anp (2) arcfesték (1) arfat (1) armadillo (1) armored (2) armored vest (3) armour (2) army (84) armybox (16) assault (6) assault pack (10) átmeneti (1) atom (1) austria (3) ausztria (2) az egyenlőség nevében (1) a stan (1) backpack (19) bajonett (1) bakancs (26) baleset (2) ballistic (2) ballistic vest (1) ballisztikus (1) bandoleer (2) barett (1) bates (3) baton (1) battle (2) bayonet (1) bdu (5) bear (1) belga (3) belleville (1) belt (13) berezka (2) bergen (3) berghaus (3) betét (2) bevetési (2) bianchi (1) bijan (1) bilincs (1) biológiai (1) biritish (1) black (5) blackhawk (10) blackwater (2) boci (11) bocskai (4) body (1) bodycam (1) body armour (4) bolgár (2) bonnie (1) bonnie hat (2) boonie (2) boots (23) borulás (1) box (1) box magazine (1) brit (28) british (25) brown (9) budapest (1) buffalo (1) bulgaria (2) bulgária (1) bulgarian (1) bullet (4) bulletproof (8) bulletproof vest (4) bullet proof (1) bullet proof vest (2) bundesheer (1) butt (1) bw (3) BW (1) caiman (1) camelback (8) camelbak (8) camo (6) camouflage (4) canteen (4) canteen pouch (1) cap (7) caracal (1) carrier (4) cartel (1) casaulty (1) cat (2) ccct (1) cce (4) cfp (2) cfp 90 (2) checna (1) chemical (6) chest (2) chestrig (12) china (1) chinese (1) cimic (1) ciras (2) civilians (1) coldweather (5) combat (5) combat belt (2) combat gear (2) combat pants (4) combat shirt (12) cops (1) corcoran (1) cordura (11) corps (1) corpsman (1) cougar (1) cover (5) coyote (18) coyote brown (34) coyote tan (7) cqb (3) crafter (1) croat (2) croatia (3) Crye (2) crye (1) csat (2) csecsenföld (3) csehszlovákia (3) csernobil (5) csizma (1) csősál (2) cummerbund (1) custom (1) dach (1) dalmácia (1) dán (2) danish (2) danner (3) daps (1) darktac (9) dcu (5) ddpm (2) defense (1) dél (1) dél afrika (2) democratic (1) derékzsák (1) desert (21) desert dpm (2) desert marpat (2) digital (8) digitális (5) dimanodback (1) docu (3) documentum (2) dokum (1) dokumentumfilm (5) dominator (1) domonkos (1) dpm (19) dprk (1) draeger (1) drager (2) dragic (1) dress (1) drog (1) drog háború (1) drop (3) drug war (1) durashock (1) dzsungel (2) eagle (5) eagle industries (7) eberlestock (1) ecw (1) ecwcs (9) egyenlőség (2) egyenruha (34) egyeruha (1) éjjellátó (3) ejtőernyő (2) ejtőernyős (6) ellátás (2) első (1) elsősegély (3) elsősegély zseb (2) embasy (1) emlékek (1) enabler (1) engine (1) english (1) entrenchment tool (1) eotv (1) erők (2) esk (1) esőkabát (3) esővédő (10) ess (4) észak (2) étel (1) ételcsomag (5) eureka (1) exoskeleton (1) e tool (1) f1 (1) f1s2 (1) face (1) fail (2) fallschirmjager (1) fast (3) fdbp (1) fejada (1) fejadag (15) fekete (1) felcser (3) felderítő (4) felkarvédő (1) felső (1) felszerelés (10) felvarró (2) female (1) field (1) FILBE (3) filbe (3) fire (3) firedepartment (4) firefighters (7) fire engine (2) fire force (1) first aid kit (2) first ait (2) flak (3) flame retardant (2) flc (5) fleece (6) flora (7) fmj (1) fn (2) fob (1) foliage (4) force (2) forces (2) frag grenade (1) francia (12) french (10) frog (4) frontline gear (1) (1) fulcrum (2) future (1) g3 (1) galco (1) gallet (1) gangs (1) garment (2) gasmask (5) gas mask (6) gáz (2) gázálarc (10) gázmaszk (1) gear (9) gen (1) gen3 (1) gendarmerie (1) gen 2 (1) gen 3 (1) georgia (1) georgian (2) georgians (1) gépjárműfecskendő (2) géppuskás (4) german (7) glock (3) gloves (4) golyóálló (5) golyóálló mellény (5) google (1) googles (4) gore (2) gore-tex (8) goretex (3) gore tex (9) gorka (5) gorod (1) görög (3) gránát (8) greek (2) green (8) grenade (7) grenade pouch (2) grúz (3) grúzia (1) gun (2) gurkha (4) gyakorló (13) gyalásó (1) gyalogsági ásó (1) hadisír (1) haditengerészet (1) hadsereg (33) haix (5) handcuff (1) handgrenade (1) harci (6) harci fejadag (10) harcjármű (4) hard armor (1) harness (2) háromnapos (1) hassienda (1) hat (6) határ (1) hátiernyő (1) hau (2) házi teszt (1) hdf (23) HDF (3) headset (2) heckler (1) heer (1) hegy (1) helikontex (3) hellas (1) helmet (29) helmetcam (1) heveder (3) hk (2) hm (88) HM (1) (1) hol (1) hölgy (1) holster (4) honvedelem (14) honvedseg (15) honvédség (62) horvát (5) horvátország (2) hrvatska (1) hsg (1) HSGI (3) hugnarian defense forces (1) hugnary (2) huncam (1) hungarian (19) hungary (14) hurrikán (1) huzat (3) hvg (1) hyper (1) i. kerület (1) iba (3) ice (1) idf (2) ied (3) ifak (11) ii (1) ILBE (1) ilbe (3) imposztor (1) incidens (1) Individualnovo (2) Individualnovo Ratsiona Pitanee (2) industries (3) infra (1) iotv (1) ipc (1) ir (2) irak (3) irányzék (1) iraq (8) ironclad (2) isaf (2) israel (1) issued (2) its (1) itw (6) izrael (3) jacket (22) jármű (1) járőr (1) javító (1) jna (1) jövő (1) jsgpm (1) jslist (4) jump (1) jungle (1) kabát (22) kalap (2) kamera (1) kamuflázs (1) karrimor (1) kartell (2) katona (2) katonai (1) katonája (1) katonák (1) katonaság (1) kenyérzsák (1) kérdések (1) kerület (1) kés (2) kesztyű (4) kevlar (2) kevlár (3) kevlár sisak (2) kezeslábas (2) kézigránát (3) kfor (2) khaki (4) kiegészítő védelem (1) kiképzés (2) kína (2) klmk (2) knee (1) knee pad (1) knfie (1) knife (3) kockh (1) kokain (1) konténer város (1) korea (3) korengal (1) körkupola (1) kötött (1) kötszer (2) közbeszerzés (2) krím (1) kulacs (5) kulacs zseb (2) különleges (3) kzs (1) kzsm (2) k pot (2) l109a1 (1) lámpa (6) lángálló (1) lb2 (1) LBT (3) lbt (6) lc2 (4) lc 2 (3) légzőpalack (2) lengyel (5) lengyelország (2) les (2) líbai (1) light (2) liter (1) litván (2) litvánia (1) london bridge tactical (4) london bridge trading company (3) lőtér (1) lövedékálló (4) lövedékálló mellény (4) lövészpáncélos (1) Lowa (1) lwh (3) l 17a1 (1) l 85 (1) m16 (9) m1916 (1) m1942 (1) m1c (1) m2 (1) m203 (1) m22 (1) m249 (3) m320 (1) m4 (11) m40 (2) m40a1 (1) m60 (1) m79 (1) m87 (1) m952 (1) m97 (1) made in (3) magazine (6) magazine pouch (6) magyar (51) magyarország (1) mag pouch (2) main (2) mainpack (5) main pack (2) málha (10) málhafelszerelés (13) málhamellény (19) málhaöv (1) málhazsák (4) málha mellény (1) marine (23) marines (6) marine corps (9) marjah (2) márkos (1) marpat (24) maszk (1) matv (1) mav (3) maxxpro (1) mbss (1) mccuu (4) mcu (1) meal ready to eat (3) medevac (1) medic (20) medical (8) medic pac (2) medininka (1) melény (1) mellény (57) mentés (3) mentők (5) mercedes (2) mesterl (1) mesterlövész (1) mexico (1) mexikó (2) mh (93) MH (1) mh 25/88 (1) mh 34 (1) mh 86 (1) mich (4) mikádó (2) miles (1) military (1) milsim (2) minimi (1) miox (1) misszió (1) mjk (1) mk6 (1) mmr (2) mn (3) modox (2) modular (1) modular system (1) molle (37) molle ii (5) monaghan (1) mopp (2) mount (1) mountain (2) mout (1) mrap (3) mre (15) MSA (1) msa (1) ms 2000 (1) mtp (19) múltból (1) multicam (24) multi terrain (2) multi terrain pattern (3) multotool (1) műszaki mentő (1) művégtag (1) műveleti (1) myster ranch (2) m 249 (3) nadrág (41) nagykövetség (1) national georpahic (1) nato (1) NAV (2) nav (6) navy (1) nbc (1) ndk (1) neckband (2) német (10) népviselet (1) nevében (1) new (2) new zealand (1) nexus (3) night (2) night vision googles (1) norvégia (2) norvegian (2) november47 (1) nukleáris (1) nvg (5) oakley (1) octopus (1) od (26) OD (3) oef (2) oef fr acu (1) of (1) oif (1) oldschool (1) olvasói levél (1) omon (1) omsz (4) on the spot (2) on the spot afganisztán (1) operation (2) operation enduring freedom (1) operation shanjar (1) operation strike of the sword (1) opfor (3) ops core (4) őrjárat (2) orosz (75) orosz mre (2) őrs (1) orvosi (9) orvosi táska (5) orvosi zsák (7) osprey (7) osztrák (6) öte (1) öv (14) P9R (1) pack (39) pact (1) pad (1) pakistan (1) pakisztáni (1) pakol (1) páncélos (2) páncélozott (1) pantac (1) pants (2) para (1) parachute (1) paratrooper (3) parka (3) pasgt (3) patrol (6) patrol pack (7) pattern (1) pattern 83 (2) peckham (2) pentagon (1) peoples (1) phantom (1) piece (1) pilotka (1) pistol (6) pisztoly (9) pisztolytár (1) pisztolytok (5) Pitanee (2) pj (1) plate (7) platecarrier (9) plate carrier (23) PLCE (1) plce (2) pmc (1) poland (3) polár (5) polar (4) polartec (1) polic (1) police (51) polish (4) polish army (1) ponch (1) poncho (2) poncsó (3) pot (1) pouch (29) predator (1) proof (4) protection (5) protective (1) protector (2) protetcion (1) protézis (1) prt (2) ptsd (1) pullóver (1) pullover (3) pulover (2) pulóver (5) pump action (1) puska (5) pvs (1) rába (3) rába terepszín (2) rabintex (1) radar (1) rádió (3) radio pouch (3) rádió zseb (2) rain (2) raincoat (3) rainjacket (1) rain gear (5) rakasz (4) rakasz zseb (2) ranger (2) ratio (4) Ratsiona (2) realisztikus (2) recon (4) régi iskola (1) remington (1) remington 870 (1) rend (1) rendőrsé (1) rendőrség (55) rendszer (1) rendszeresített (1) repeszmellény (2) republic (1) rescue (2) restrepo (2) revision (1) rg31 (1) rg33 (1) rhino (1) rhodesian (1) ricas (1) rifle (5) rifleman pouch (2) rifle grenade (1) rig (1) rijavi (1) rip (1) rip stop (1) ris (1) robbantás (1) rohamlövész (2) rohamlövészek (1) rollover (2) román (3) rs4/4 (1) rs 4 (1) ruck (1) rucksack (12) ruha (3) ruházat (4) russia (12) russian (50) russian mre (2) sadf (2) salomon (1) sandstorm (1) sapi (1) sapka (11) sátor (1) sátorlap (5) saw pouch (4) sa 80 (1) scalable plate carrier (1) sds (19) serbian (2) sérült (5) sf (5) shawn (1) shirt (8) sight (1) sig sauer (2) sisak (29) sisakálca (1) sisakhuzat (4) sivatagi (24) sling (1) slocam (1) slovak (1) slovenia (2) smersh (5) smock (2) softshell (4) soft armor (1) soldier (1) soldiers (1) sordin (2) sörétes (1) source (2) spanyol (1) spc (3) spear (1) spec (1) special (3) specnaz (6) specter gear (1) spec ops (2) splav (5) splittschutzeweste (1) sport (2) sportruházat (2) sposn (10) stanag (1) steel (1) stop (1) strobe (1) suicide (1) suit (2) sumrak (1) surefire (3) svájc (2) svd (1) svéd (6) sweden (4) system (2) szavazás (1) szemüveg (5) szénszűrő (3) szerb (2) szíj (1) szimatszatyor (2) szír (6) szlovák (4) szlovén (2) szlovénia (2) szovjet (2) tab (1) tac (1) tactical (11) tactical belt (1) tactical taylor (1) tailor (1) taktikai (4) taktikai málhafelszerelés készlet (1) taktikai öv (2) tálib (1) taliban (3) talibanistan (1) tan (18) tap (2) tár (4) tártartó (6) tarzan (1) táska (9) tasmanian tiger (1) taylor (2) tél (1) téli (2) temető (1) temperate (1) tengerészgyalogos (4) tengerészgyalogság (16) tengerészgyaogság (1) térdvédő (1) terepminta (3) terepszín (2) test (1) teszt (1) tex (1) three point sling (2) tiger stripe (1) tiszthelyettes (1) tmk (6) tok (4) tomahawk (1) tonfa (1) torch (2) training (2) triple (1) tri color desert (1) trópusi (1) trousers (30) tru (1) tullahoma (1) tűzálló (1) tűzálló ruházat (1) tűzharc (1) tűzoltó (6) tűzoltók (2) tűzoltóság (16) two (1) ubacs (4) ucp (3) UF pro (1) új (7) új magyar egyenruha (9) ukrán (3) und (1) uniform (39) urban (1) us (11) usa (13) USMC (5) usmc (48) usp (1) us marines (1) utility (2) v1 (1) varsói szerződés (1) védőmellény (15) védőszemüveg (1) vegyi (1) vegyvédelmi (3) vegyvédelmi kesztyű (2) vegyvédelmi ruha (3) vehicle (1) vesezsák (1) vest (65) veterán (1) vibram (1) victorinox (1) video (6) vision (2) vityaz (1) víztisztító (2) vog (1) vsz (3) vz (1) waist (1) waist pack (1) war (1) warbelt (6) warfare (1) warrior (9) warsaw (1) warsaw pact (1) war belt (1) water (4) web (1) webbing (3) web gear (1) wl (1) woman (2) woodland (26) wounded (1) wounded platoon (1) wp (2) yoke (1) zászlós (1) zsák (44) zseb (20) zubbony (8) Címkefelhő

HunCam

2016.04.15. 14:42 :: Combat Gear Admin

a3.jpg_636x513

A fenti kép a HM Anyagellátó Raktárbázis csapatünnepségén készült. A háttérben diszkréten húzódik meg az új magyar harci-gyakorló ruházat két prototípusa. 

Fotó: Tóth László

Forrás: http://www.honvedelem.hu/cikk/56669_nagy_multra_tekinthetunk_vissza



1183 komment

Címkék: új honvédség hm mh új magyar egyenruha huncam

A bejegyzés trackback címe:

https://combatgear.blog.hu/api/trackback/id/tr268630504

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

recon71 2016.07.21. 22:19:19

@Kullancs1983: Olvad el amit belinkeltem! Azért javították fel 1:5-re az arányt,mert Iránból nagyon sok és modern fegyverzetet kaptak. 1 tank felrobbantásához pl. 500kg robbanóanyagot sem sajnáltak. Meg az izraelieknek meglepetést okozó dupla robbanófejes páncéltörők,stb.,stb... És persze az is számított,hogy javítottak a kiképzésükön és végrehajtáson is. Pl. kevesebb volt náluk a fejetlen lődözés,mint korábban.

Az egész cikket néztem és ezt vonták le benne végkövetkeztetésnek.

"Egy harmincezres, csak ésszerűen felszerelt sereg a jelenlegi költségvetésből is gond nélkül kijönne."

Ezzel egyetértek.

Kullancs1983 2016.07.22. 16:44:55

@gyula0910: Vagyis modernebb felszerelés, jobb kiképzés, és komolyabb végrehajtás. Csak nem egy reguláris sereg előnyei? Mert nekem az jött le, hogy sikerült hatékonyabb hadviselési formára váltaniuk, amiben ugyan nem olyan jók mint az izraeliek, de előrelépést jelent a bujkálós-lövöldözős módszerhez képest.
És egy harmincezres, normálisan felszerelt sereggel nem is vagyunk rászorulva a bujkálós-lövöldözős módszerre. Szerintem. :)

recon71 2016.07.22. 21:26:37

@Kullancs1983: Nem,nem 1 reguláris hadsereg előnyei,hanem mindenféle seregnek előnyei a jobb kiképzés és komolyabb végrehajtás,még a gerilla harcmodort alkalmazóknak is. Az SF is gerilla harcmodor szerűen ténykedik inkább,mint hagyományosan,akkor szerinted őket nem képzik ki olyan jól,mert annak szerinted nem az az ismérve?
Nekem inkább az jött le,hogy sikerült tökéletesíteniük a gerilla végrehajtást. Köszönhetően a jobb kiképzésnek és főleg az új és bőséges korszerű fegyverzetnek.

Szerintem meg nagyon is rá vagyunk szorulva a bujkálós-lövöldözős módszerre az 5000 hadrafoghatónkkal 1 sokkal erősebb ellenében. 1 gyengébbel szemben már persze nem annyira.

recon71 2016.07.22. 21:41:06

@Kullancs1983: Az izraeliek hatalmas tank veszteségeit elemezték anno 1 műsorban és abban azt mesélték az okosok,hogy úgy sikerült a csúcs Merkavák kilövése,hogy nem szemből érték el tüzérséggel,mint 1 konvencionális háborúban (nem is nagyon volt nekik),mert arra készültek a tervezőik,hanem 500kg-os rejtett aknákkal és rejtekből oldalról,hátulról rálőtt nagyon korszerű rakétákkal,mert onnan sebezhetőbbek. Szemből azok sem lettek volna nagyon hatásosak.

Kullancs1983 2016.07.23. 16:07:50

@gyula0910: A gerillaseregeknek jellemzően nincsenek nagy, jól kiépített kiképzőtáborai és ritkán van módjuk komolyabb gyakorlatokat tartani. A kiképzés és összeszoktatás általában jóval elmarad a reguláris seregektől. Még ha a különleges erők módszerei hasonlóak is, ők ezt a hagyományos kiképzésen túl tudják, és nem helyette. A hátterükről már nem is beszélve...
Harmincezres, normálisan felszerelt sereggel nem vagyunk. És ismét megkérdezem! Szerinted érjük be ötezerrel, és képezzük őket a gerilláskodásra, vagy fejlesszünk? Mindkettőt megtehetnénk, de melyiket támogatod?
Nem voltak olyan hatalmasak azok a veszteségek, csak nem ehhez szoktak. Megjegyzem azért, állítólag egy szemtől-szembe vívott konvencionális háborúban is van mód az aknásításra, csapdaállításra, oldalba támadásra, sőt a tankok se mindig szemben vannak ám egymással...

camilló 2016.07.23. 17:39:50

@Kullancs1983: Nagyon nem vagy képben a partizán háborúval!! A partizánháborút eleve olyanok kezdik el, akiknek van katonai tapasztalata (az Általatok tárgyalt esetben), az utánpótlást pedig ki kell képezni. vannak bázisok, különféle rendeletetéssel, vannak műhelyek (fegyverzeti, ruházati, stb), vannak kiképzések. Sőt eleve az állandó mozgás is tekinthető kiképzésnek. Nyilván ebben a témában, csak amatőr vagyok, de vannak ilyen témában valódi szakértőktől könyvek. ha akarod ajánlhatok is. Én egy erős hadsereg híve vagyok, de ha minden madzag szakad akkor igenis alternatíva a partizán harc.

Batkaa 2016.07.23. 19:38:25

@Kullancs1983: "Dupla adó százezres hadseregre is elég lenne fölszerelve minden földi jóval. Egy harmincezres, csak ésszerűen felszerelt sereg a jelenlegi költségvetésből is gond nélkül kijönne."

Nem jönne ki! Vagy pontosítani kell, hogy miről beszélünk.
A jelenleg beígért, évek alatt GDP 1,8%-ig emelhető (de inkább 2%-ra kikerekített) költségvetésből kb. 16 ezer fős aktív komponens jön ki, megtámogatva 8 ezer fős tartalékos erővel és valamekkora (12e+ fő) területvédelmi erővel. A tartalékosokat az aktív komponensből kikerülők adják, a területvédelmi erőt bárki önkéntes. Mindez összesen lehetne ~36 ezer fő.
A maihoz képest jelentősen megnövelt költségvetés legnagyobbrészt a 16 ezer fős mag fegyverzetére és felszerelésére kell fölhasználni.

Ez nagyjából egy NATO hadosztály, azzal a megkötéssel, hogy a meglévő 2 dd mellé a harmadikat tartalékosok adják, de a harmadik dd technikájának beszerzését csak úgy 2030-ra lehet tervezni.

Ha az aktív komponenst veszed 30 ezer főre, abba már nagyjából belefér egy hadtest, de a fent jelzett költségvetés kb. másfélszerese szükséges.
100 ezer főről álmodozni lehet, de ha nem kiegyenesített kaszával akarjuk ellátni, akkor valami óriási összeg jön ki (GDP 8-9%?) inkább meg se becsülném, hogy a magyar GDP hány százaléka kellene ehhez...

camilló 2016.07.23. 20:06:45

@Batkaa: Honnan veszed hogy a GDP 2% felhasználásával csak egy ilyen kisméretű hadsereget lehetne fenntartani??

Batkaa 2016.07.23. 21:15:36

@camilló: elemi matematika?
Kikapva pár adat a számításokból:
290-es dollárral számolva, a 2018-2032. között nagyobb beszerzési programokra fordítható összeg, pozitív forgatókönyv esetén 8,5 milliárd dollár körül adódik.
Ennek megoszlása a szárazföldiek ~40%, honi légvédelem ~14%, légierő ~36%.
Példaként: egy gl.dd új nehéz haditechnikája ~250 milliárd Ft (úgy új, hogy van benne felújított raktári tárolt).

recon71 2016.07.24. 05:59:26

@Kullancs1983: Mi nagyon másról beszélünk. Te a gerillaharcmodort alkalmazó tök amatőr népfelkelőkről,én meg a profin kiképzett SF,felderítő és egyéb hagyományos egységek gerillaharcmodor kiképzéséről. De talán már az átlag lövészek is kapnak ilyen kiképzést a másik mellett.
Az ilyen irányú kiképzés pont fordítva,nem elmarad,hanem meghaladja a hagyományos kiképzés szintjét. Átlag lövésznek mindenki jó volt anno,ők a hagyományos taktikákat alkalmazták főleg,de mi felderítők meg pont a gerillataktikákat,amik sokkal komolyabb kiképzést igényeltek,nem is kerülhetett be hozzánk akárki. Mint fizikálisan,mint szellemileg voltak magasabb elvárások.

Ki mondta,hogy ne tudják a hagyományos taktikákat is? Itt teljesen másról van szó! Itt most arról van szó,hogy 1 sokkal gyengébb sereg ne akarjon szemtől szemben megütközni,mert nagy eséllyel elvérzik,hanem cselvetéssel és egyéb gerillataktikával ne tegye ki akkora veszélynek magát,mert úgy van több esélye.

Igen a szemből vívottban is van némi esély a csapdaállításra,a tankok oldalról kilövésére,de max 1%-a a gerillaharcmodorral szemben. Viszont a gerillaharcmodornál lehetőleg mindig hátulról vagy oldalról támadsz,de a legfontosabb,hogy nem vagy célpont. 1 frontvonalban meg ott vagy jól behatárolható helyen az ellenség fegyvereinek,tüzérségének,repülőinek és mindenének.

Én is nagyobb sereget szeretnék,de ne kelljen többet adóznom!

camilló 2016.07.24. 06:20:37

@Batkaa: Egyszeri kiadásokat ne számolj bele a kiadásokba! Megvetted a technikát, akkor nyilván más összegbe kerül a fenntartása, mint amennyibe a beszerzése került. Azt sem vágom, hogy anno miből tellett 120 ezres hadseregre, ha ilyen számokban beszélsz! Ne mond, hogy többet költöttünk a hadseregre a GDP-hez képest, mert nem igaz. Az viszont igaz, hogy a VSz keretein belül, mi költöttük a legkevesebbet!

Batkaa 2016.07.24. 08:46:57

@camilló: "Ne mond, hogy többet költöttünk a hadseregre a GDP-hez képest" - márpedig jóval többet költött hadseregre a bolsi rezsim '90 előtt! Ez miért kérdés?
Fogyatékos emlékezetem szerint, olyan GDP 5% körül rémlik.
És sorozott hadsereg volt, ami fajlagosan jóval olcsóbb - mármint a sorállomány a szerződéseshez képest. A technika jelenértéken számolva nagyjából ugyanannyiba került akkor, mint most. Nyilvánvalóan többet költöttek.

Ne számoljak egyszeri kiadásokat?!
Furcsa dolgokat állítasz...
Ugyan miből lesz akkor a rozsdás vasak helyett új felszerelés?
Arányaiban a költségvetés 30%-ig kell növelni a beszerzésekre fordítható keretet, úgy, hogy a fenntartás (40%) és a bérek (30%) is a szükséges szinten legyen.
Csak az biztosítja, hogy biztonságosan finanszírozható legyen a hadsereg újrafegyverzése, ha a forrásigény benne van a költségvetésben. A fenntartás pedig a fenntartási oldalt terheli, nem a beszerzésit világos, mint a nap...

camilló 2016.07.24. 13:51:44

@Batkaa: Legyen 5%, bár erősen kétlem, és a neten nem találok forrást, de van ismerős, aki képben van, meg fogom keresni ez ügyben. Most azt állítják, hogy akkor szegény volt az eklézsia, és a mostani GDP felülmúlja az akkorit (megjegyzem, hogy nominális értéken kb annyi, vagy kicsivel haladja meg) így nem értem, hogy most 1/3 annyi pénzből, 1/5- nyi sereget tartunk el, én a két sereg képességeit nem is lehet egy lapon emlegetni. A soros katonaság ellen a liberálisok (nem akarok politizálni, de sajna nem kerülhető el)legfőbb érve az volt, hogy a professzionális sereg olcsóbb (mi tudjuk, hogy ez nem így van, de tökéletes porhintésnek)!Szóval 1/3 annyi pénzből egyharmadnyi sereget azért fenn kellene tudni tartani. Nyilván korrupció nélkül kicsit más lenne a helyzet!

Batkaa 2016.07.24. 15:30:45

@camilló: nincs 1/3 az a pénz... és almát a körtével!

recon71 2016.07.25. 01:43:22

@camilló: Én csak a 90-91-es nagy seregről tudok nyilatkozni,ahol éheztünk,szakadt ruhákban jártunk,nem volt lőszer,sem üzemanyag. Az átlag katona a katonaideje alatt 6-9 töltényt lőtt el összesen.

Kullancs1983 2016.07.26. 14:30:07

Na jó, én most untam meg a hitvitát, legyen igazatok. Ha bárki is megtámad minket úgyse lesz soha semmi esélyünk, bújjunk el a Hortobágyon gerilláskodni, a civileket meg ne is próbáljuk védeni, attól még támogatni fognak minket. Meg úgyse segít senki, de majd a mi 5000 emberünk akkora veszteséget okoz hosszútávon a sokkal erősebb ellenségünknek, hogy magától hazamegy, ja. :D

Batkaa 2016.07.26. 20:02:28

@Kullancs1983: szabad választásod a hozzászólás... :))

Szerintem a térségünk hadviselése a délszláv háborúra fog hasonlítani. Gerillahadviselést én inkább korlátozott ideig (1-3 nap) az ellenség által megszállt területre átdobott különleges erőkkel tudom elképzelni (de azt akkor nem úgy hívják). A megszállt területek lakosságának támogatása főleg információs.
Egyébként miliciák, területvédelmi erő védi a védhető pontokat (ez az Alföldön főleg településeket jelent), akár támpontszerűen és az aktív állomány feladata lenne többek között az összfegyvernemi hadviselés, illetve a komolyabb tűztámogatás a védőknek.

recon71 2016.07.26. 22:27:46

@Kullancs1983: 2 választás van,vagy nagy adóemelés és lehet nagy sereg amivel már frontálisan is megvédhetsz városokat,területeket,vagy nincs adóemelés és ennyi marad. De ennyi meg édes kevés bármilyen város vagy terület megvédésre.

Ne csak úgy képzeld el a gerilla hadviselést,mint ahogy elképzeled! Pl. voltak olyan hatalmas területek a II. világháborúban amiket megvédtek a gerilla,partizán taktikával. Méghozzá azért,mert elkerülték mondjuk a németek,mert életveszélyes volt arrafelé elhaladni. Túl nagy lett volna az ára. Soha nem tudhatták,hogy melyik erdőségből vagy bárhonnan éri őket teljesen váratlan támadás. Az ilyen területeken túlhaladni sem lehet nagyon,mert akkor meg az utánpótlás nem jut át rajta. Pont,mint a középkori váraknál. Vagy elfoglalták az útba esőket vagy visszavonultak. Nagyon remélem,hogy a mi esetleges támadóink csak annyival lesznek erősebbek,hogy már ez is elég lesz,mert más esélyünk nincs.
Egyébként az izraeliek sem maradtak évekig 2006-ban. Addig mi is kihúznánk a saját tartalékainkból is. Ráadásul remélem mi sokkal nagyobb veszteséget is tudnánk okozni a támadóinknak.

@Batkaa: "területvédelmi erő védi a védhető pontokat"

Jó lenne,de ahhoz ki is kéne képezni az embereket,meg el is kéne látni mindennel,ami megint csak rengeteg pénz. Vajon jelentkező is lenne rá? Akkor azért ez könnyebben ment,mert sorkatonaság volt és mindenki kapott valamennyi kiképzést. Mozgósításkor lenne minden,tüzér,lövész,tankos,nálunk meg lövész sem.

recon71 2016.07.26. 22:40:55

@Kullancs1983: Én is lezártnak tartom a vitát,mert úgysem tudjuk meggyőzni egymást,de ezt még muszáj volt írnom arra amit írtál. Mert én is meg akarom védeni a városokat és a lakósságot!
Csak másképp,mert úgy a jelenlegi erőnkkel csak értelmetlen öngyilkosságnak tartom. Ráadásul jobb 1 ideiglenesen megszállt város,mint mondjuk Párizs a II. világháborúban,amiből majd kimenekül magától az ellenség -miután már annyira legyengült- és egyben marad a város és a lakói is megússzák,mint 1 a harcoktól lerombolt,rengeteg civil halottal is járó elpusztított város (pl. Budapest,Berlin,Sztálingrád,stb.).

Kullancs1983 2016.07.27. 18:38:20

@Batkaa: Jó, akkor beszélgess Gyulával, aki szerint az öngyilkosság. :)

@gyula0910: Lásd fenn. Majd megnézem a végeredményt. (És csak a jegyzőkönyv kedvéért, nézz már rá a Szovjetunió térképére, és hasonlítsd össze Magyarországgal. Terület, erdős részek aránya, ilyesmi. Ehh.)

Batkaa 2016.07.27. 19:15:43

@gyula0910: az én koncepciómban az átalakított, feltöltött és újrafegyverzett Honvédség állna 16e fő aktív komponensből, az aktív állományból kikerültekből álló 8e fő tartalékosból és minimum 12e fő területvédelmi erőből. Ezen felül pedig minősített helyzetben a "póttartalékosok", akik kikerültek a tartalékos vagy a területvédelmi állományból (és jut nekik fegyver és felszerelés).
Ez a haderő szimmetrikus hadviselés körülményei között legfeljebb 3-4 hadosztály erejű támadó csoportosítás ellen lenne képes védekező harcot folytatni, meghatározott számú, illetve hosszúságú arcvonalon.

Batkaa 2016.07.27. 19:19:19

@gyula0910: az anyagi vonzatai: GDP 2%-ra növelt védelmi költségvetés.
Továbbá tisztogatáson, karcsúsításon és szemléletváltozáson átesett HM.

recon71 2016.07.27. 21:23:10

@Kullancs1983: Terület és erdős részek aránya szempontjából itt a Dunántúl nagyon nagyon jól áll. De abban igazad van,hogy a lehetséges ellenfelek valószínűleg nem erről fognak támadni. Az Alföldről nincsenek nagy ismereteim erdős terület terén.

@Batkaa: Az a baj,hogy 1 nagyobb sereghez több pénz is kell,amit nem akar senki se kifizetni a saját adójával. Különben nem ér semmit,ha nem kap megfelelő kiképzést és felszerelést. Mert még a mostani sem kap rendesen.

Batkaa 2016.07.27. 22:54:36

@gyula0910: ez így igaz, de nyilván nem a mostani az etalon... nézd meg a peremfeltételeimet.

recon71 2016.07.27. 23:40:58

@Batkaa: Megmondom őszintén,hogy ennyire nem értek hozzá,hogy mi,mikor,hogy,mennyi,mennyi ellen lenne elég. Főleg,hogy ez sok mindentől függ,pl. a fejlettségi különbségtől és a terep adottságaitól is.

Csak azt tudom,hogy a szerződéseses tapasztalataim és a magasabb rangú katona ismerőseim után,eléggé kételkedem,hogy ennyi használható embert össze lehetne szedni. Főleg,hogy a 90%-ot már most ki kéne dobni a seregből. Nem azért vannak ott amiért kéne és nem is igazán jók sokra. Szóval nem nagyon tudom,hogy lehetne ehhez elég és jó embert összeszedni.

Ez a területvédelmi kiképzés nagyon tetszene nekem is. Pl. az én környékemen is ki lehetne dolgozni mindenféle megoldásokat mindenféle helyzetre. Kidolgozni a terep adta adottságoknak a legjobb taktikát,megkeresni a legjobban használható helyeket,stb.. Csak azt nem tudom,hogy lehetne megvalósítani. Honnan vennénk rá elég embert,pénzt és minden szükségeset? Ha meghallja az állampolgár,hogy ettől nő az adója vagy az árak,máris megbukik a bevezetni akaró kormány.

Persze,ha több lenne a fizi,meg olyan tekintélye lenne a seregnek (amit most az új cucc biztos,hogy növelni fog),mint az amiknál,angoloknál,stb.,akkor több olyan is választaná aki már tényleg odavaló.

Batkaa 2016.07.28. 13:48:02

@gyula0910: ez nyilván hosszú folyamat, de valahol el kell kezdeni - ennek most lehet '90 óta a legjobb esély, mert (az ígéretek szerint) a pénz végre meg lesz rá.

Batkaa 2016.07.28. 13:58:20

@gyula0910: persze, végre olyan rendszer kellene, ahol a rátermetteket meg lehet tartani.
Újrafegyverzett és jó fizetést kínáló sereg, meggyőződésem, válogathatna a jelentkezőkből.

recon71 2016.07.28. 14:56:27

@Batkaa: Igen,de ez mind pénzbe is kerül és látjuk még a mostani kicsi sereget sem tudjuk rendesen ellátni. De az tény,hogy szelektálni kéne az állományt most is,mert a felével nem megyünk semmire,csak a költségeket növelik.

Batkaa 2016.07.28. 20:27:52

@gyula0910: épp ez az, hogy most szűnik meg a pénzhiány, mint hivatkozási alap, mert elkezdtek többleterőforrást tolni a rendszerbe - ami ezt egyelőre nem tudja hasznosítani. Rendkívül gyorsan (azonnal, legkésőbb jövőre) meg kell ezt oldani, különben tényleg vége a történetnek.
De ha meg lehet oldani, akkor megnyílik az a pálya, amit fölvázoltam.

recon71 2016.07.29. 00:01:38

@Batkaa: Én sajnos nem vagyok ilyen optimista. Mikor a 90-es években a fejlesztéshez irányított a HM,még az voltam. Szerződésesnek bevonulva is az voltam. 2009-ben amikor be akartak juttatni az újonnan alakuló fehérvári fejlesztéshez,még akkor is az voltam. Amikor talán tavaly azt mondta valaki a mostani fejlesztésnél,hogy hú de jó,mert nagy szükség van pont rám,majd hívni fognak,megint az lettem. De már nem vagyok.
Ebben a bocskai feltűnése minimum 30 év szidás után is meggyőzött,de leginkább az,hogy most is látni sok szép és jó dolgot az új cuccok között,csak azt nem,amire 1 igazi katonának a leges leginkább szüksége van. A katona amitől vért izzad,ami a legjobban megterheli,amitől szenved,ami az életét megmentheti vagy elveheti,pont azok hiányoznak. Hol van a málhaszerelés,a hátizsák? Itt most a tényleges katonákról beszélek,akik a terepen vannak,mert nekik ezek lennének a legfontosabbak. Semminek a lecserélése nem lenne pedig ilyen sürgős szerintem. Mi terepen szerződésesként a bakancs és a dög nehéz málha miatt szenvedtünk,emiatt voltak a sérülések (boka,térd,hát fájdalmak,kopások,sérvek,gyulladások). 20-30 kg málha sokkal kényelmetlenebb,ártalmasabb,sokkal jobban befolyásolja a katona életét,teljesítményét,mint 1 ruha anyaga vagy szabása. Az is fontos,de közel sem ennyire. Mégis pont ezek nincsenek megint sehol!

recon71 2016.07.29. 00:03:14

@Batkaa: És nincs annyi pénz mit ne tudnánk rosszul vagy hülyeségre elkölteni. Illetve ellopni.

Kullancs1983 2016.07.29. 19:42:33

@gyula0910: Most komolyan, ha ilyen rossz a helyzet minek nekünk hadsereg? Feloszlatni, az árát meg elisszuk, aztán jöhetnek a megszállók. Mert az szerintem nem megoldás, hogy nem csinálunk semmit, mert úgyis minek.

joni firpo 2016.07.29. 20:03:07

@Kullancs1983: Nyugi. Kapsz majd egy kiegyenesített kaszát, nemzetiszínre festett nyéllel, azzal eshetsz majd neki a megszálló gyíkember hordáknak. Ja és egy HunCam bocskait is kapsz mellé... biztos ami biztos...

recon71 2016.07.29. 22:01:02

@Kullancs1983: Valamit szerintem is csinálni kéne,de nem tudom,hogy mit. Az még nem megoldás,hogy több pénzt adunk,mert azzal csak azt érjük el,hogy többet tudnak ellopni,elpazarolni. Ha több pénzt adunk,akkor úgy kéne adni,hogy kizárjuk valahogy a lopást és a pazarlást. Jó lenne valami lelkiismeretes hozzáértő ellenőrző szerv,aki felügyeli a pénz elköltését. Pl. megakadályozza a túlárazott cuccok megvételét.

Egyébként szerintem 1 jó katona többet ér több rossznál. Inkább legyen még ennél is kisebb a sereg,ha az legalább jó katonákból áll. Sajna most az is van,hogy a rossz katonák elnyomják,visszafogják,lerontják,hátráltatják,gátolják a jó katonákat.

recon71 2016.07.29. 22:15:47

@Kullancs1983: Egyébként én most hirtelen úgy is elképzelhetőnek tartom a megoldást,hogy ha a sorkötelességet nem is lehet visszahozni,legalább bevinnék 1 minimális alapot az iskolai tananyagba. Így mozgósításkor nem teljesen a nulláról kéne kezdeni. Ha pl. már fegyvert tud kezelni 1 kicsit és megtanulja,hogy a parancsokat végre kell hajtani,az már használhatóbb valamennyire.

A fejlesztést meg úgy,hogy a legfontosabbakra költeni elsősorban és nem úgy,mint most,hogy a legfontosabbak a legutolsók. Erre jó példa Izrael. A gyakorlójuk még mindig majdnem a 40 évvel ezelőtti,de a málhaszereléseik,a fegyvereik és kiegészítőik,amik a leginkább növelik a katona harcértékét,meg nagyon újak midig. Ez akkor is igaz,ha nincs éppen jó véleményem a védőmellény megoldásaikról.
Ez nem jelenti azt,hogy nálunk sem kellett volna lecserélni a bocit,mert nálunk azt mindenképp le kellett volna,hogy ne legyenek már annyira jó célpontok a katonáink. Remélem az újjal ez már megoldódik,remélem ez meg nem lesz túl világos!

Batkaa 2016.07.29. 23:32:07

@gyula0910: ez jó ötlet, én ezt úgy vezetném be, hogy a középiskola végén lenne 1-2 hónapos kötelező közszolgálat (pl. idősgondozás, ilyesmi) egész sor választható tevékenység és közte a katonai kiképzés is választható lenne, ahol megkapnák az alapkiképzést a területvédelmi erőbe.

recon71 2016.07.30. 00:01:23

@Batkaa: Ez talán még jobb megoldás lenne.
De már az is több a semminél,ha testnevelésen lenne 1 kis alaki (vagy az lehet,hogy van is?),meg olyanok amikre a katonáknak szükségük lehet. Gránátdobás,kúszás,mászás,akadályokon áthaladás egyedül vagy csoportban megoldva,stb.. Esetleg céllövészet mondjuk légpuskával,hisz az is sportszám? Aztán meg időnként 1 kis komolyabb katonai alapkiképzés. Fegyver és hasonlók ismerete.
Ha jobban belegondolok,nagyon hasonlóakat írok,mint amiket az MHSZ anno csinált. :D

recon71 2016.07.30. 00:06:24

@Batkaa: Vagy egyes testnevelés órákat csak ezekre kijelölni.
Most meg erről a médiában anno riogatásként bemutatott hitlerjugend fiatalok sportolása ugrik be. Biztos,hogy felhoznák az ellenzői a hasonlóságot. :D

Kullancs1983 2016.08.02. 00:07:06

@joni firpo: Elveim vannak. Nem hordok sapkát. De a kaszát elfogadom. :D

@gyula0910: Hogy pontosan mit azt én se tudom, inkább csak irányok vannak, mintsem konkrét intézkedések. De ezt nem is nekünk kéne kitalálni, csak van valaki a Honvédségben akire rá lehetne bízni, és aki megfelelő támogatással végig is tudná vinni. Kerül amibe kerül.

recon71 2016.08.02. 02:10:35

@Kullancs1983: Nagyon sokan akarják ezt,de sajna mindig az van,mint anno amikor én próbálkoztam a fejlesztésnél a HM odairányításával. Hiába akarja a HM,még a miniszter is,ha van 1 porszem a fogaskerekek között,ami megakaszt mindent. Akkor a fejlesztés volt az,ami mindent megakadályozott. Mindenféle galádságot,csalást,bűnt elkövettek azért,nehogy már be tudja bárki is bizonyítani,hogy az övékkel bármi gond is van. Meggyőztéka HM-et és a minisztert a már korábban annyit mesélt csalásokkal és egyebekkel,hogy az összes reklamáló katona és mindenki csak kényeskedik,mert az ő cuccaiknál jobbat nem lehet csinálni. És kinek higgyen a HM és a miniszter,mint az e témában leg hozzáértőbbnek tartott szakértőinek,a fejlesztésnek.
Szerintem most is ez van. Hiába akar bárki is bármit,ha vannak olyanok valahol a rendszerben,akiknek hisznek (pl.,hogy valaminek többszöröse az ára),pedig nagyon nem kéne.

Kullancs1983 2016.08.02. 10:58:07

@gyula0910: Ma, az internet világában jószerivel bármilyen információhoz hozzá lehet férni. A komolyabb beszerzéseknél meg nem lehet így trükközni, csak a korrupciót kéne valahogy megelőzni. Ehhez kellenének megfelelő emberek, megfelelő program, sok pénz, elég idő, és persze politikai támogatás mindvégig. Megfelelő átszervezés nélkül a világ pénze nem elég, de ez nem ok arra, hogy akkor csak malmozzunk.

Jeffrey Spender 2016.08.03. 01:03:49

@estván: Lenne egy hülye kérdésem, ami M81 / 3 színű kávé VAHI-kat használnak az ami katonák, azokat "jáccós" készletekből szerzik be, vagy hadi minőségben ?

kepfeltoltes.hu/160803/140515-a-he359-1073kja7_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

kepfeltoltes.hu/160803/140515-a-he359-356hakf3_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

recon71 2016.08.03. 01:30:51

@Jeffrey Spender: Érdekes a MOLLE övre rögzítése a pisztolytoknak.

Kezdek aggódni,az amik megint rájöttek,hogy a régi WL jobb volt? Amikor már az egész világ áttért miattuk az MC verziókra? :D

Batkaa 2016.08.03. 09:55:23

@Jeffrey Spender: @gyula0910: szerintem ezek nem katonák.
Honnan vannak a képek?

Jeffrey Spender 2016.08.03. 11:56:01

@gyula0910:

Volt egy idő, amikor próbáltam szemezgetni a MC-vel, de nem sikerült, én megragadtam az M81-nél, a három színű kávénál, hat színű csokinál és az Erbsenmuster-nél :D

Nem csak a Multicam-el vannak problémák, ezek MARSOC-osok, miért a "régi" M81-est és a három színű kávét használják a MarPat / AOR helyett ?

@Batkaa:

A Wiki Commons-ról.

commons.wikimedia.org/wiki/File:U.S._Marine_SOF_prepare_for_role_in_Combined_Resolve_II_(14041888337).jpg

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2016.08.03. 14:16:07

@Jeffrey Spender: Még MSOB korukban kezdtke el WL-t hordani, hogy a mentorált afgán erők közül ne lógjanak ki. Teszem hozzá ezt az SF is csinálta-csinálja.

Ettől kezdve az MARSOC-nál is felbukkantak a Crye WL színű holmijai. És nem saját beszerzés. Bár a képen szerintem nem Crye van.

joni firpo 2016.08.03. 16:17:34

Csatlakoznék az előttem szólóhoz! Ne szítsuk már az urban legendet, hogy a woodland jobb mint az MC, mert lám az SF/MARSOC/mittudoménmilyenspeciálisalakulat is ezt hordja. Azért hordják, hogy ne lógjanak ki az afgánok/irakiak/satöbbik közül. Ha tegyük fel megsegítettük volna az ANA-t százmilló méternyi Rábával, mert maradt volna raktáron, akkor most a Crye meg a többiek vadul nyomnák a háromszínnyomást Nomexre, meg Cordurára meg mindenfélére és abba öltöztetnék a spekopsokat. Milyen szép is lenne ... :-)

Jeffrey Spender 2016.08.03. 19:07:30

@joni firpo: De nem mindegyik különlegest rendelik ki Irakba / Afgánba / Kurdisztánba, pl. a SWCC-esek feladatkörükből adódóan a floridai mocsarakban gyakorlatoznak, és akkor is az M81-et viselik és nem az AOR-t vagy MarPat-ot.

Vagy korábban linkeltem ezt is:

soldiersystems.net/2015/07/31/woodland-remains-the-camo-pattern-of-choice-in-the-jungle/

Vagy az USARNG-ban is vannak, akik még mindig M81-et / 3 színű kávét használnak UCP helyett.

De mindegy, van, akinek az MC a favorit, másnak a MarPat, nálam meg az M81 és 3 színű kávé.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2016.08.03. 20:36:16

@Jeffrey Spender: A SWICC megint más, nem top tier alakulat. Ráadásul Navy, ahol meg elég sokáig megmaradtak a WL-DCU készletek, főleg az ilyen egységeknél. Bevált és csókolom, nem erre költöttek. Egyébként SEAL-eknél az alap tanfolyamukon a csini 60-as évekbeli barna kisgatya és a woodland nem egy istentől való dolog.

De tessék, egy mostani SWICC:

images.military.com/media/join-the-military/special-operations/swcc-training.jpg

A 25ID-nél meg megint egyértelmű mért nem az ACU régi verzióját használják a dzsungel kiképzés alatt, de látható ott is, hogy ahogy szépen lassan cserélik le az anyaországban úgy jelenik meg a multicam minta is.

Nyilván marha sok elfekvő készletük van-volt még mindig és emiatt a "hátországi" meg tartalékos meg egyéb alakulatoknál előfordulhat, ahogy az M16A2 is, pedig már mióta átáltak az M4-re.

Jeffrey Spender 2016.08.03. 22:36:33

Mi a véleményetek a csehek vz.85 / 95 terepmintájáról ?

joni firpo 2016.09.05. 14:57:32

Itt a háromféle Rába:

www.kephost.com/image/cfN5

Balról jobbra: "átlagos" Rába, "zöldebb" Rába, "egészen zöld" Rába. A "zöldebb" változatból készült a Vad kolléga által készített civil "pc" kabát, illetve a re.szer. ruhák bizonyos szériái, de az "egészen zöld"-et én még nem láttam (ezidáig).

joni firpo 2016.09.05. 14:59:01

Persze ezek akár csak gyártási színeltérések is lehetnek, lásd a "tölgyminta" különböző variánsait (a "sárgától" a zöldig"):

www.kephost.com/image/cflF

recon71 2016.09.05. 16:35:45

@joni firpo: Ízlések és pofonok. Nekem viszont tetszik,de ettől még nem tartom jónak a mi környezeti színeinkhez,mert arra is jónak kéne lennie valamennyire amikor bebarnul minden.

recon71 2016.09.29. 22:19:50

@Hetman55: Mióta erről vitázunk különösen figyelem az MC-MTP tereptarka családot és úgy gondolom,hogy ezek helyenként még itthon is nagyon jók tudnak lenni. Főleg a nyílt területeken,ha pont olyanra fakul a táj. Mégha élőben nem is nagyon akadtam errefelé ilyen tájra,láttam jópár meggyőző felvételt ilyen helyekről. Szóval elhiszem,hogy máshol most is vannak. Főleg még újszerű állapotban nézve őket. De már sárgásra fakultan,mint amilyen az én MTP cuccaim nagy része,és azokon a területeken ahol eddig próbálhattam a tavasz óta,már nagyon nem vált be. Nekem nagy csalódást okozott. Errefelé nem csak az erdők,hanem még a mezők is mindig zöldek. Ezért még most is elég feltűnők erre a sárgásabb MTP cuccaim. Ez azért fontos,mert a tapasztalataim szerint legalább 10-szer annyi ideig van használatban 1 tereptarka fakultan,mint újszerűen. Vagy ennél az új gyakorlónál ez már nem így lesz?

blogen 2016.09.29. 22:32:16

Százalékos arányban hol vívták a harcokat az elmúlt háborúkban. Úgy értem, mi volt a mikrokörnyezet, a pár méteres kör a katona körül? Lövészárok/gödör, háztáji, városi beton/aszfalt/malter/tégla, stb. milyen arányban?

Erős a gyanúm, hogy a katona ideje javában nem élő, vagy dominánsan élő növényzet közvetlen közelében van, még ott sem, ahol ez a természetes környezete, mert az állása körül ez a növényzet már a katonai tevékenysége miatt elhalt:
www.kyivpost.com/media/images/2015/06/25/p19oljmnnlf141khk1oahc51rso4/original_new-top.jpg

recon71 2016.09.29. 22:46:55

@blogen: Ez nem ilyen egyszerű. Ez függ a technikától,a tájtól,a lehetőségektől. Ahol megtehették,hogy fedetten háborúzzanak,ott meg is tették. Lásd Jugoszláv polgárháború! Bár ott a városharcok lettek a leghíresebbek. Ma pedig a drónos,légi felderítéses időkben ezt pláne indokolt volna kihasználni. Katonaként ezt nagyon belénk is sulykolták.
Egyesek szerint a jövő csatái a városokban fognak zajlani,mások szerint többnyire a nyílt tereken. Én viszont nagy esélyt látok arra,hogy azoknak lesz igaza,akik szerint 1 erősebb ellen a nyílt tér a halál,és ezért a katonák inkább az erdőkben,bokrokban fognak bujkálni,ténykedni.

blogen 2016.09.29. 22:58:03

Ha a drónok, vagy ellenséges légitevékenység más formája a kihívás és nincs megfelelő légvédelem, akkor a lakott területről nem fognak kimozdulni a katonák, mert ott van a legtöbb lehetőség rejtőzni. Asszimetrikus körülmények között a rosszabbul eleresztett harcos civil ruházattal és élő pajzzsal álcázza magát.

Ugyanakkor a szimmetrikus körülmények, mint az ukrán polgárháború arra mutatnak, hogy a harcok java állásharc (pedig az orosz fél kezdetben nagyon kevés komoly eszközt tudott felmutatni ehhez). Itt a közvetlen mikrokörnyezethez kell igazodni, abban pedig a zöld inkább kivétel lesz!

blogen 2016.09.29. 23:03:44

A trópusi zsungelt leszámítva nem tudok elképzelni olyan természetes környezetet, amely a modern drónháborúban bármilyen szinten menedéket tudna nyújtani a katonának a drónok elől. A kelet-közép európai erdőségek egyszerűen túl átlátszóak ehhez a legalapvetőbb szenzoroknak. Csak a trópusi dzsungelban van meg az a zöldtakaró vastagság, ami alatt a páratartalmat és számos más tényezőt kihasználva, megfelelő "takarókkal" a hőképet talán ki lehet küszöbölni úgy, hogy ez a rejtőzés ne meglapulást jelentsen, hanem akár mozgásban is maradhasson a harcoló egység a saját álcatechnikája és a vertikálisan is erősen rétegzett, nagy "vastagságú" növénytakaró együttes takarásában.

recon71 2016.09.29. 23:26:20

@blogen: Én nem csalnám be az ellenség tüzét a civilek közé. Amíg nem a városokban bujkálunk,addig nem azokat fogják szétlőni. azt meg nem hiszem,hogy a saját civiljeinkkel kéne védenünk magunk,de azt sem,hogy civilbe kéne öltöznünk a harchoz.

Én is elég sok felvételt néztem az ukrán konfliktusról és nekem meg az tűnt fel,hogy sokszor a fák és bokrok közül ténykednek,figyelnek ki a nyílt terekre. Nem ismerem azt a területet,de ahol lehet,szerintem ők is kihasználják a fedetten ténykedés hatalmas előnyeit.

Nézd meg a Bajtársak a harcmezőn-t! A szerint a technika nincs még ott,hogy belásson a fák közé. Legalábbis amikor ez készült. Az amik drónokkal,műholddal,tankokkal,légierővel vadásznak pár tálibra,aztán bemegy a pár tálib a fák közé és már nem is tudnak mit kezdeni velük. Láthatatlanná váltak. Pedig azok a fás részek nagyon nem olyanok,mint a mi hatalmas erdeink.

De ne is legyen mindenféle extra kütyüje az ellenségnek,hőkamerája már akkor is van mindenkinek. Nyílt tereken ezért még éjjel is kilométerekről világítani fogunk,hacsak nem tekeri be magát mindenki alufóliával :D ,míg az erdőkben,bokrokba meg nem látnak meg. Afganisztánban ilyenre nem kellett számítani,de nálunk 1 komolyabb,technikásabb,fejlettebb ellenség ellen erre is.

blogen 2016.09.29. 23:35:33

Ha az ellenség nincs abszolút fölényben, akkor majdhogynem teljesen lényegtelen, hogy mit látnak belőlünk az esetleg néha arra tévedő drónjai. Az USA-n és Izraelen kívül úgy sincs senkinek elég drónja. Sokkal fontosabb lesz, hogy mi a föld szintjéről mit látunk egymásból. Ha a növényzet jobbára vagy teljesen takar minket egy pozícióban, akkor az álcaszínnek nem kell tökéletesen, csak jobbára hasonulnia ahhoz, hiszen a növényzet is hozzáteszi a magáét, amit az MC teljesít, ha viszont nem, akkor a közvetlen környezetünkhöz, egy kiépített álláshoz kell igazodnia, abban pedig nem a növényzet színei fognak dominálni, így egy akár kevés zöldet tartalmazó MC variáció is tökéletes lesz egy dominánsan zöld környezetben.

Az állásháborúban biztos vagyok, a mozgóháborúhoz az egyik fél domináns fölénye kell, az pedig nekünk nincs, így mi mindenképp állásokból fogunk harcolni jobbára. Kivéve az USA ellen, az ellen a saját urbánus környezetünk véd csak valamennyire a civil lakosságunk mérhetetlen feláldozása árán.

Amúgy nem hiszem, hogy az a civil, amelyik békeidőben nem akarta rendesen felszerelni a hadseregét a háborúban túlzottan védendő érték lenne. Valamikor ígyis-úgyis áldozatot fognak hozni!

recon71 2016.09.29. 23:37:02

@blogen: Talán úgy érthetőbb,ha leírom,szerződésesként milyen kiképzést kaptunk gyalogos ténykedésre. Minden tevékenységet a fák,bokrok között kellett végezni. Legyen az támadás,visszavonulás,lesállás,pihenő vagy bármi. Ezt nagyon szigorúan vették. Ha lehetett mindig bent a sűrűben ténykedtünk vagy az erdő széleken,vagy a bokrok között. A nyílt terekre is onnan figyeltünk,nem mentünk ki a szabad ég alá. Ha kimentünk valamiért mégis,mert mondjuk átvágtunk vagy akármi miatt,akkor közénk dobtak valami pukkancsot,hogy meglátott az ellenség,bemértek minket és most tüzérségi tüzet kapunk. Vagyis futás a kijelölt erdei pontra,a tüzérségi tűz sebesültjeivel a nyakunkban,persze hasalásokkal,ahol újra láthatatlanok lehetünk. Tudom,hogy nem minden hivatásos osztja ezt a nézetet,de akikre mi felnéztünk,azok ehhez ragaszkodtak és nagyon meggyőzőek voltak.

blogen 2016.09.29. 23:46:44

Ez rendben van. Ez az aktív harctevékenység. De éppen azért, hoztam fel kezdetnek az esetleges statisztikát, hogy valjon ez hány százalékát teszi ki a háborúnak egy katona szempontjából! Egy, három, öt? A többi időben valami többé-kevésbé kiépített, az idő előrehaladtával, vagy hidegre fordultával egyre konfortosabb és közvetlen környezetét tekintve "lelakottabb" fedezékben. Gyakoroltátok azt, hogy milyen egy-két hónapig élni az erdőben egy viszonylag behatárolt környezetben?

recon71 2016.09.29. 23:54:29

@blogen: Én úgy gondolom,hogy 1 magyarországi konfliktushoz van jópár olyan ellenség a környéken akiknél sokkal gyengébbek lennénk. Én ezt a kis erőt ami nekünk van,állásokba biztos nem tenném,hanem elrejteném,mozgatnám,nem tenném célponttá. Egyébként beásott állásokban szerintem kevésbé fontos a jó tereptarka,hisz a sisakon kívül általában nem látszik a katonából semmi. (De nincs olyan tereptarka ami az erdőkben és a beásott állásokban is jó?) Míg mozgásban nem mindegy,hogy milyen messziről veszi észre az ellenség a másikat. Pl. amikor mi előrenyomultunk 1 pont elfoglalása érdekében,azt az erdőben közelítettük meg,de tudtuk,hogy az ellenünk kijelölt egységek számítanak erre is,lehet ők is mozognak a mi irányunkban. Ők sem nagyon mentek ki a nyílt terekre. Ezért nem mindegy,hogy ki szúrja ki előbb a másikat. Aki előbb kiszúrja,az tud felkészülni,az fog először pl. lőni.

Én azért a civilekre nem így gondolok. Én sem örülnék,ha sokkal többet kéne adóznom 1 jobb sereg érdekében,pedig én is azt szeretnék.

recon71 2016.09.30. 00:01:46

@blogen: "Gyakoroltátok azt, hogy milyen egy-két hónapig élni az erdőben egy viszonylag behatárolt környezetben?"

De jó lett volna! Szerződésesként nem,de sorosként igen. Ha nem is hónapokig,de megmutatták pl. januárban. Az első nap még könnyelműsködtünk,de miután azt a hideget nagy csodálkozásra túléltük,a következő napot végig dolgoztuk,hogy növeljük a túlélési esélyeinket. Erdőben van pl. tűzifa,van miből menedéket csinálni. Ilyenre kaptunk kiképzést. Sokkal tovább el lehet lenni,mint a nyílt tereken. Ráadásul lehet okosan tüzet rakni,gyűjtögetni,vadászni,amíg van mire,míg nyílt tereken a lyukból ki nem nagyon mehetsz.

recon71 2016.09.30. 00:12:00

@blogen: Azt viszont megjegyzem,hogy katonáskodásaim 100%-át több olyan helyen töltöttem,ahol rengeteg volt a bokor és a fa. Az Alföldet viszont nem ismerem,ott nem tudom ezekből mennyi van,úgyhogy nem tudom,hogy ez amit mi tanultunk ott mennyire alkalmazható. Vajon ott is van elég hozzá,vagy annyira kevés,hogy már nem lehet fedetten ténykedni? Ezt nem tudom. De ismétlem,nem olyan tereptarkát tartanék én jónak ami csak az erdőkbe jó,hanem olyat,ami ott is jobb. Ami jobb ott,mint a saját MTP-m,mert ez azt a tevékenységet amit katonaként végeztünk,nagyon nem segíti.

blogen 2016.09.30. 13:22:29

Én a Budapest környéki urbánus/dombvidéki területeket ismerem és az alföldi rónát. Az előbbin rengeteg a potenciális fedezék, csak a saját harminc kilométeres körömben van fenyves, akác, tölgyerdő, rengeteg bozótos elsősorban útmenti árkok mentén és persze fasorok, bozóttal benőtt vízmosások. Itt nálunk a homok és a vékony, silány erdőtalaj dominál a talajok között. Alapvetően a multicam túl zöld ehhez a környezethez, a barna és a sárgásbarna a domináns egy kevés sárgászölddel a magyar dombvidéki tájban az év 8-9 hónapjában. Ez Budapest északi agglomerációja a Börzsöny és a Gödöllői dombság között.

Itt jegyzem meg, hogy tavaly alaposan bejártam a terepet biciklivel és arra jutottam, hogy alapvetően a települések környezetében érdemes asszimetrikus ellenállásra gondolni, mint ahogy a szimmetrikus esetben a legjobban védhető védvonalakat itt az infrastruktúra és az épített környezet (vasúti töltés, autópálya bevágás, lakóparkok egybefüggő épületfolyamai) adja. És ezek a területek alkalmasak gyülekezési körzetnek is támadásra való felkészüléskor. A természeti táj olyasmi, amit a lehető leggyorsabban le kell küzdeni, azon áthaladni kell és nem ott harcolni. Egy utcányi beépített kertvárosi környezet több és jobb lehetőséget ad a védekezésre, mint sok hektár erdő, a rejtőzés szempontjából pedig nincs lehetőség összehasonlítani, mert a természet teljesen alkalmatlan a rejtőzésre, ha megpróbáljuk az ebből a szempontból tökéletes urbánus környezethez viszonyítani.

Az alföldön a zöldet a művelt területeken a fiatal táblák monokultúrája jelenti tavasszal. Növényzet nincs a tanyák körüli akác és gyümölcsfákat leszámítva. De rejteni ez sem rejt. A vízelvezető árkok oldalában lehet rejtőzni az arra merőlegesen támadó ellennel szemben. Itt-ott (30-40 kilométerenként) van egy kis szigetszerű egy-két kilométeres erdőfolt, valami maradványa egy egykori arisztokrata vagy egyházi gazdaság faipari befektetésének. A domináns szín a kiszáradt föld szürkése és kiégett fű/tarló sárgája.

Személyes tapasztalatom szerint az intenzív növényzet az ország területének egy csekély részére jellemző csak. Ráadásul ahol igen, mint a Dunántúlon, ott a legcsekélyebb az esélye, hogy a horvát, szlovén, osztrák szomszédaink megtámadjanak így a 2015M egy jól eltalált színösszeállítás, mivel az alföldi harcban sajnos a települések közti nagy távolságok miatt mindenképp a nyílt terepen kell majd harcolni.

recon71 2016.09.30. 16:06:04

@blogen: Tetszik a tájleírásod.
Én viszont úgy gondolom azok alapján amerre jártam,hogy a bokros,fás részek az ország nagyobb részén kihasználhatók,mint nem. Felénk pl. a Dunántúlon nagyon más még a helyzet a színekkel kapcsolatban. 1-2 éve volt 1 vitám,hogy mi az uralkodó szín nálunk az év nagyobb részében és valaki azt mondta,hogy sokkal nagyobb arányban a rábás barna,mint a zöld. Én az év felére tippeltem,ezért elkezdtem figyelni,hogy mi is az igazság. Megdöbbenésemre pont a fordítottja jött ki. Sokkal hosszabb ideig volt zöld minden,mint barna. Legalábbis az utóbbi években. Még képet is töltöttem fel akkor,hogy még mindig milyen,vagy hogy már megint milyen hamar zöld minden. Erre most meg az derül ki,hogy nem is a zöld és nem is a barna,hanem 1 sárgás,mert felétek mások a színek? Ezek szerint ez tényleg nehéz ügy,mert nálunk még mindig nagyon zöld minden.
De ismétlem,nem is azt mondom,hogy a zöld erdőkre csináljunk tereptarkát a sárgás mezők helyett,hanem olyat,ami mindegyikben jó,mart sajna az én MTP-m errefelé nagyon nem bejövős. Se alakbontás,se belemosódás a környezetbe:

indafoto.hu/gyula0910/image/24268197-b7a4ec08/user

Kb. 50000-ret költöttem MTP cuccokra és most alig használok belőlük valamit,mert lebuktatnak. Talán majd késő ősztől jó lesz,ha már itt sem lesz zöld minden. Erre már nagyon kíváncsi vagyok.

Én nehezen tudok elképzelni frontvonalakat 5000 hadrafogható katonával,sőt még 30000-rel sem,és főleg nem ilyen kevés technikával. Azt a frontvonalat fel is kéne tölteni mondjuk tüzérséggel és még sok mindennel is.

Abban viszont nagyon nem értek egyet,hogy a városokban jobb lenne harcolni. 1 várost porig lehet rombolni,míg az erdőkből át lehet jutni másik erdőkbe,ezek sokkal nagyobb rejtekhelyek. Másrészt én nagyon nem vinném be a harcokat a lakott területekre,nagyon nem szívesen bombáztatnám le a családom. Ki járt jobban,Budapest a világháborúban,vagy Párizs. Az egyiket szétlőtték rengeteg halottal,míg a másik teljesen megúszta. Megmaradt a lakosság,a gyárak,az üzemek. Nem kellett a háború után milliárdokat költeni az újjáépítésre.

blogen 2016.09.30. 21:55:59

Most írtam egy hosszú hozzászólást, az hova tűnt?

blogen 2016.09.30. 22:18:36

Az írja ki, hogy "A hozzászólás elküldése sikerült", de láthatóan már másodjára nem...

joni firpo 2016.09.30. 22:33:23

@blogen: Nem tettél bele túl sok linket? Nekem akkor nem szokta elküldeni.

blogen 2016.09.30. 22:39:42

@joni firpo: Csak tíz link van benne, de felbontom akkor több kommentre...

blogen 2016.09.30. 22:40:33

A forrás ehhez a kommenttel elveszett, friss erdőgazdálkodási statisztika volt, asszem KSH:
i.img.ie/sGG.jpg
i.img.ie/sGW.jpg
i.img.ie/sGb.jpg
i.img.ie/sGr.jpg

blogen 2016.09.30. 22:41:38

Ehhez szerkesztettem három jellemző képet, amiből az akácos, a nyáras és a fenyves (ez mindig ugyanúgy néz ki) személyes környezetem alapvető tapasztalata, amíg a tölgyest a leggyakoribb google találatok alapján válogattam össze:
Akácos:
i.img.ie/sWM.jpg
Nyáras:
i.img.ie/sW2.jpg
Fenyves:
aprohirdetesingyen.hu/hirdetesek/ads_new2/335/3353338/38-eves-fenyoerdo-hajoson-elado_1416070057.JPG
Tölgyes:
i.img.ie/sW6.jpg

Alapvetően csak a tölgyerdőben dominál a zöld. Namost az a baj ezzel, hogy felénk például ez váltakozik, a fenyves az akácossal, a szántóval, a bozótos vízmosással, nyárasokkal, stb. Nem tudom, hogy a jobban erdősült területeken hogy van ez! Itt nem lehet egy erdőtípushoz öltözni, mert egy-két kilométer és már egy másik világban vagy. Alapvetően csak a zöld nem domináns volta lesz közös. Mégegyszer hangsúlyozom, hogy nincs tapasztalatom tölgyessel, az én világomban az MC, MTP, a woodland és a coyote színű felsők, alsók és kiegészítők azok, amiknek különféle variációival el lehet boldogulni. De ha nem szedett-vedettnek akarnák kinézi, akkor valamilyen MC/MTP verziót vennék fel, esetleg egyszínű felsőkkel és változatos színű kiegészítőkkel kombinálva.

blogen 2016.09.30. 22:42:25

Magyarországot potenciális fenyegetés dél és kelet felől éri. Az északkeleti erdők elvben árnyalnák a képet, csakhogy itt a Dunántúllal ellentétben igen jelentős a tarlók aránya szorgos honfitársainknak hála. Ez például egy tipikus borsodi hegyvidéki tájkép tavasszal:
static.panoramio.com/photos/large/84318295.jpg
És nyáron:
static.panoramio.com/photos/large/81605683.jpg

Én nem tölgyesben gondolkodnák, legföljebb rendszeresítenék egy olyan felsőruházati darabot, amit jól rejt tölgyesben is.

recon71 2016.09.30. 23:20:21

@blogen: Felénk még az összes erdőtípus zöld. Tavasztól október végéig,legalábbis tavaly még akkor is az volt.
Ezeket talán 2 hete fényképeztem:

indafoto.hu/gyula0910/image/24483763-ff5ba266/user

indafoto.hu/gyula0910/image/24519563-660a38f7/user#nagyitas

indafoto.hu/gyula0910/image/24519561-a3b8e339/user#nagyitas

recon71 2016.09.30. 23:23:05

@blogen: Ezeket meg azért,mert itt találtam nem zöldet. Ezek beszántott búzatáblák vagy kukoricások:

indafoto.hu/gyula0910/image/24483761-dbe09459/user

indafoto.hu/gyula0910/image/24519565-319567d9/user#nagyitas

recon71 2016.10.01. 01:41:48

@blogen: De szerintem te is félreértesz,ezért megint megismétlem,hogy én nem csak a sötét tölgyesekbe akarok jó tereptarkát és én is a világos színek híve vagyok,hanem csak arról van szó,hogy az MTP-m piszkosul hiányolja az alakbontást és a környezetbe belemosódást. Ahol pont jó,ott tényleg jó,de más helyeken meg rosszabb több másnál.
Szóval én is valami hasonló világost tartok jónak,de olyat,ami már pár méterről nem olvad össze egybefüggő masszává. Ugyanis,ha nem vadi új a cucc,akkor már hiába készül több színből,az egész csak annyit ér pár méterről,mint egy 1 színű. Ebben biztos,hogy jobb a HUNPAT,de a képek alapján még abból sem nézem ki nagyon a belemosódást a környezetbe,ha mondjuk zöld a környék vagy barna. Majd élőben eldől,mert a képek mindig csalnak valamennyit.

Kb. ez van most tavasz óta nálunk az MTP-mel is:

britisharmy.files.wordpress.com/2014/10/d34_4789.jpg

Se a mezőkön nem jó,mert még mindig erősebbek a színek,se a fedett területeken,mert ott meg pláne világos és még meg sem törik az emberi alak,de bele sem mosódik a zöldbe.

Ez sem sötétebb nagyon összességében,nem is ilyet szeretnék,de ez legalább megtöri az emberi alakot:

free4all.logisticz.de/free4all/RApaintball/Pictures/Posing/Partisan/Partisan_Pimp.jpg

strikehold.files.wordpress.com/2008/12/partizan_2.jpg

Tom Sinner 2016.10.01. 04:03:28

@gyula0910: Én értem Blogent is, de a te véleményedet is osztom. Múlt héten mindkét hétvégi napon túráztam, volt rajtam MTP ezért különösen figyeltem a terepet (Északi khg). Az erdőben az aljnövényzet kezd már fakó lenni, de itt még mindig domináns a zöld, és nem a kutyabarna. Kb most tartunk ott, hogy az "alap" felszerelésem kezd jóvá válni (MTP ruha, plusz zöld Rabintex illetve huzat nélkül a zöld PASGT bili). Sima MTP-ben (huzattal, Osprey-val) még mindig világítanék, annak ellenére hogy azok kifejezetten szép színűek, plusz most sikerült egy év óta először wp nadrágot szereznem, szépet, de sajna kompromisszummal.

Batkaa 2016.10.02. 23:05:42

Valamelyikőtöknek ígértem svájci ruhát terepen, még jó pár hónapja.
Most sikerült a körülményeket összehozni...

Háromféle öltözeti elem: svájci zubbony (és van, ahol sapka is), DDPM nadrág, DPM kamásli.
Két képen pedig szalmakalapban... :)
Érdekes kérdés az is, mennyire máshogy mutat ugyanaz napfényben, mint árnyékban.

Ez a kép napsütéses
img1.indafoto.hu/1/0/217202_045ad35da44af8dfedf3e1e36324d250/24531463_36de69d0205ae9d728986f0780b8c59b_xl.jpg

A másik kettő árnyékban,
ezen zöld háttér előtt
img2.indafoto.hu/1/0/217202_045ad35da44af8dfedf3e1e36324d250/24531469_9cd54a0a35cf9b6c8585757f5694f446_xl.jpg

ezen a képen pedig pár lépésre már inkább olyan helyen, amire a svájci készült: lombos erdei avar.
img1.indafoto.hu/1/0/217202_045ad35da44af8dfedf3e1e36324d250/24531487_b61fb6348efdde5dec05391105fb30e3_xl.jpg

recon71 2016.10.02. 23:37:16

@Batkaa: Szerintem inkább ilyen helyekre szánták ezt a tereptarkát:

67.media.tumblr.com/16807d1b4ad5d0015d008384c756a66c/tumblr_inline_n6i6yqosuW1rgt6iw.jpg

Itt jó,de szerintem túlzásba estek ezzel sz érdekes alakbontással,mert hiába bontja jól az alakot a piros folt,ha ettől túlságosan ki is rí a környező színek közül. Legalábbis nem nagy távolságokon. Kevésbé kirívó színt kellett volna választaniuk erre. Az új tereptarkáikon már nincs is.

Különben tetszenek a hasonló teszt képek,mert megmutatják nagyjából,hogy ugyanazon környezetben és megvilágításban melyik a feltűnőbb. Ezeken a képeken a DPM lett a befutó,de nem biztos,hogy késő ősszel a barna falevelek közt is. De az sem mindegy,hogy milyen távolságból nézzük.

A szalmakalapot miért raktad ki szintén? Ugye nem gondoltad,hogy katonai használatra ebben a színben kéne hagyni?

Batkaa 2016.10.03. 02:32:02

@gyula0910: nyilván nem szolgálati szalmakalap, de kellemes, szeretem hordani... :)
A svájci pár napon belül már nagyon jól fog teljesíteni, most csak ilyen terep adódott, de már a sárguló fák között is jó és érdekes, hogy a vörös egész jól illeszkedik sok helyen, nyilván nem a tiszta zöldbe, de ott, ahol a szem "kívánja" azt a kis vöröset... majd lövök még képeket, ha megint összejön.
Persze, az általad csatolt képen mutatott helyzetben teljesít a legjobban, a hullott avarban.
A svájci mellett a Partizan is nagyon tetszik, amit nemrég linkeltél ide, az is hasonló logikájú, bár más színekkel.

recon71 2016.10.03. 05:01:19

@Batkaa: Nekem kevésbé tetszik a linkelt Partizan,mert rám is hat a divat és ahhoz ez túl egyszerű. De ez nem számíthat,mert a lényeg,hogy működik e vagy sem. Világosnak világos,de mellette még nagyobb távról is alakbontó. Plusz a zöldbe is belemosódik és a barnába is.

Egyébként volt 1 több színből álló világháborús német is,eredetileg azt akartam belinkelni,de nem találtam most meg.

camilló 2016.10.03. 06:25:30

@gyula0910: Köszönöm a levelet! Ezt az átalakítást akár ide is ki lehetne tenni! Gratulálok, kreatív megoldás!!!

camilló 2016.10.03. 06:26:26

@Batkaa: A kamásli a nyerő! A svájci minta inkább az Alpesi hegyek közé való.

recon71 2016.10.03. 21:49:33

@camilló: Köszönöm és nincs mit! Még jó,hogy beugrott az elmaradásom.

Dobri 2017.04.20. 17:48:54

Egy székely barátom egy magyar katonával az iraki Erbil-ben.
A szabása jobb a magyarnak.

www.kephost.com/images/2017/04/20/18056779_1501332366554767_6424442847086535874_n.jpg

durczás 2017.04.21. 03:22:58

@Dobri: ja, és a rendszertelenített bézbólsapi is menőbb, mint a baret :D

recon71 2017.04.21. 04:58:07

@durczás: Tényleg! Nekem ez már fel sem tűnt annyiszor látni ilyesmit. Ahogy látom nem csak a barett,hanem a bocskai helyett is ezt választotta.

Ezt már ideje volna észrevenni a rendszeresítéseket eldöntőknek is,mert ez nem csak divatról szól,hanem az értelemről és a használhatóságról is!

krisss93 2017.04.21. 09:52:10

@gyula0910: Bocskait nem kaptak még csak kalandkalapot. 2015M bocskaiból csak egykét darab van mert még nem biztos, hogy milyen lesz.

joni firpo 2017.04.21. 10:56:53

@Dobri: Nem is tudtam, hogy a Székely Hadseregnek ilyen sivatagi egyenruhája van.

OK. Gyenge poén, belátom...de ma rossz napom van ... :-)

recon71 2017.04.21. 13:57:14

@krisss93: Ezek szerint a kaland kalap helyett is a baseballt választották ők is. Én is ezt teszem sokszor. Ezért IS mondom,hogy mindenképp szükség van 1 jó kialakítású szemellenzős sapkára is a katonáknak.

Meg remélem az elmúlt napok szeles,havas,esős idejében összehasonlította mindenki,hogy mennyit segít az emberen,ha van 1 szemellenzős sapka is! Amikor ismét tesztképp nem vettem,gyakorlatilag semmit nem láttam a széllel szemben. A szemüveg sem vált be a hó és eső ellen.

Tom Sinner 2017.04.21. 17:45:36

@krisss93: Ha az a szar lesz, amiről eddig kiszivárgott a fotó, akkor inkább ne is legyen semmi. A bocskainak kell, hogy legyen helye a magyar honvédségben, de nem abban a formában, amit az átlag katona ismer. Mi itt már ismerjük a tutit, tessék a döntéshozónak azok közül válogatni.

@gyula0910: Írásaimból sanszosan kiderül, hogy én híve vagyok a bocskainak, de ma én is a bézbóz sapit választanám az, a barett meg a bocskai közül.

krisss93 2017.04.21. 18:02:11

@Tom Sinner: Jah van helye, a köznapi egyenruhán meg a díszegyenruhán. A gyakorlón semmi dolga neki. Az összes szomszédunk képes volt meghaladni a "nemzeti gyakorlósapka" koncepciót csak mi zavargunk ilyen hülyeséggél

krisss93 2017.04.21. 18:03:22

@Tom Sinner: Jah van helye, a köznapi egyenruhán meg a díszegyenruhán. A gyakorlón semmi dolga neki. Az összes szomszédunk képes volt meghaladni a "nemzeti gyakorlósapka" koncepciót csak mi zavargunk ilyen hülyeséggél
m.blog.hu/co/combatgear/image/ruh%C3%A1k/%C3%BAj%20szlov%C3%A1k%20digit%C3%A1lis%20egyenruha/135_%C3%BAj_digit%C3%A1lis_szlov%C3%A1k_egyenruha_02.jpg

Ez a szint amit érdemes belevinni a gyakorló sapka kialakításába a hagyományőrzésből.
Akinek meg nem tetszik mehet az országgyűlési őrséghez.

Tom Sinner 2017.04.21. 18:53:35

@krisss93: Szlovákoknál hagyományőrzés? :D Ez ugye valami vicc? :D Különben ez a sapka mivel jobb, mint Joni Firpo módosított fejfedői?

krisss93 2017.04.21. 20:14:53

Hát kicsivel alacsonyabb, de egyébként azzal már bőven megelégednék, kár hogy nem lesz belőle semmi :/


süti beállítások módosítása