Translate

Utolsó kommentek

Bemutatkozás

A Combat Gear Blog célja bemutatni milyen kiegészítőkből tevődik össze egy modern hadsereg katonáinak személyi felszerelése, továbbá szeretne a laikusok, érdeklődők, hivatásosok és szerződésesek, milsimesek, airsoftosok, paintballosok és természetjárók számára egy érdekes oldalt összeállítani leírásokkal és fotókkal.

Ne felejtsd el elmenteni az oldalt a kedvenceid közé! (CTRL+D)

Kapcsolat

combatgearbloghu [kukac] gmail.com

Hazai

HONVÉDSÉG


2000M gyakorló ruha
2003M (2004M) sivatagi gyakorló nadrág
2003M (2004M) sivatagi gyakorló zubbony
2003M (2004M) sivatagi kalap
2007M esővédő
2008M esővédő
2008M Moduláris Málhamellény
2008M Moduláris Málhamellény (módosított)
2008M polár pulóver (kabát bélés)
2010M Gyakorló ruházat
2015M Gyakorló kalap
2015M Gyakorló nadrág
2015M Gyakorló sapka
2015M Gyakorló zubbony
90M gyakorló ruházat
90M gyakorló sapka
90M gyalogsági mikádó
93M esővédő kabát
93M gázálarc
93M pulóver
93 M ejtőernyős téli zubbony
Alto málhamellény
Alto vesezsák
Gyakorló póló
Gefechtshelm Schuberth
Haix Nepal Pro
Haix P6
Honvédségi málha öv
Horvát málhamellény
KECS (1.rész)
KECS (2.rész)
Mit rejt a felderítő mellénye
Mit rejt a felderítő mellénye 2.rész
Mit rejt egy magyar katona mellénye
Rabintex A10
RBR MACH 3
Rs 4/4
"Technikai póló"
TMK "drop pouch"
TMK Ak tártartó zseb
TMK felkarvédő
TMK M4/M16 tártartó zseb
TMK repeszmellény
TMK sörét tartó zseb

1949 M Esőgallér
1951 M Álcázó kezeslábas
1951 M Álcázó kezeslábas (őszi)
1951 M Álcázó kezeslábas (téli)
1965 M ejtőernyős bakancs
1982 M repülő-szerelő esővédő öltöny
82M kezeslábas
82M összhaderőnemi védőkészlet
87M harci gyakorló ruházat
1987M ejtőernyős hátizsák
Egységes sebkötöző csomag
Határőr/munkásőr kezeslábas
Honvédségi egyenruha tervezet
Hurrikán bocskai
Hurrikán trópusi öltözék
PA 63 bőr fegyvertok
Pakisztáni bocskai
Rába mintás sisakhuzat
Tártáska
Terepszínű málhamellény
Zöld sisakhuzat

RENDŐRSÉG


10M ERGY bakancs
10M ERGY gyakorló nadrág
10M ERGY gyakorló zubbony
10M ERGY téli kabát
12M e r taktikai öv készlet
2006-os rendőrségi bevetési bakancs
2015M ERGY bakancs
Acélbetétes tonfa
Police Medic Vizsga
Blackhawk H harness
CPE Protektoros kesztyű
CPE Riot Equipment in front testpáncélok
CPE TAC SF Omega
Gyakorló poló
Készenléti rendőrség köznapi és ünnepi teniszing
Könnyített bevetési bakancs
Nowar P9RC szolgálati fegyvertok és tártartó
Nowar testpáncél
Mag-lite
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak (modernizált változat)
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak
MSA sisak gázálarc
Rendőrjárőr felszerelése
Rendőrségi bevetésis sisak 2006-ból
PA 63 tok
Pilotka
Police Medic
Schelli kft. zsanéros bilincs
Tonfák a készenléti rendőrségnél
Tűztámogatók

TŰZOLTÓSÁG

AGA spiromatic 316 légző
Budavári Tűzoltó Őrs
Bristol bevetési kabát
Bristol bevetési nadrág
Drager PSS 100, Panorama Nova
Gallet F1SA
Haix Fire Flash
Haix Florian Pro
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentő gépjármű (1)
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentőgépjármű (2)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (1)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (2)
Streamlight survivor és survivor led
Tűzoltó balta
Vektor 10 tűzoltó bevetési ruházat

ORSZÁGOS MENTŐSZOLGÁLAT

Crafter sztori
Moduláris mentéstechnikai ruházat
Tömeges Baleseti Egység

NAV

Egyéni elsősegély zseb
Egyénile összeállított Medic zsák
Fényvisszaverő mellény
Gyakorló ruházat
HK P30
Taktikai öv
Téli kabát

Címkék

0.45 acp (1) 100 as (1) 10m (1) 1124 (1) 14 (1) 15m (5) 18+ (4) 1940 (1) 1l (1) 1pn58 (1) 2 (2) 200 (1) 2000m (2) 2003m (1) 2004m (1) 2007 (1) 2007m (1) 2008m (4) 2008M (2) 200rds (1) 2010m (1) 2013 (3) 2014 (5) 2015 (6) 2015M (7) 2016 (3) 2017 (2) 2018 (1) 3 day pack (2) 40mm (4) 5.11 (5) 511 (1) 550st (1) 68w (1) 6b5 (2) 74 (1) 90 (1) 90m (3) 93m (3) 93m gázálarc (1) 95m (1) 96M (1) 9mm (1) 9x19 (1) accident (1) ach (6) acs (1) acu (23) adapter (1) adidas (1) afgán (2) afganisztán (18) afgansiztán (1) afghanistan (33) afrika (2) ag 36 (1) air (2) airborne (8) airsoft (1) air assault (1) ak (5) ak74 (1) ak 74 (2) aláöltöző (2) álcázás (3) alice (6) aljazeera (1) ambulance (3) ambush (2) amerika (4) amerikai (14) ammo (3) amputáció (1) ana (5) angol (15) anp (2) arcfesték (1) arfat (1) armadillo (1) armored (2) armored vest (3) armour (2) army (84) armybox (16) assault (6) assault pack (10) átmeneti (1) atom (1) austria (3) ausztria (2) az egyenlőség nevében (1) a stan (1) backpack (19) bajonett (1) bakancs (26) baleset (2) ballistic (2) ballistic vest (1) ballisztikus (1) bandoleer (2) barett (1) bates (3) baton (1) battle (2) bayonet (1) bdu (5) bear (1) belga (3) belleville (1) belt (13) berezka (2) bergen (3) berghaus (3) betét (2) bevetési (2) bianchi (1) bijan (1) bilincs (1) biológiai (1) biritish (1) black (5) blackhawk (10) blackwater (2) boci (11) bocskai (4) body (1) bodycam (1) body armour (4) bolgár (2) bonnie (1) bonnie hat (2) boonie (2) boots (23) borulás (1) box (1) box magazine (1) brit (28) british (25) brown (9) budapest (1) buffalo (1) bulgária (1) bulgaria (2) bulgarian (1) bullet (4) bulletproof (8) bulletproof vest (4) bullet proof (1) bullet proof vest (2) bundesheer (1) butt (1) BW (1) bw (3) caiman (1) camelback (8) camelbak (8) camo (6) camouflage (4) canteen (4) canteen pouch (1) cap (7) caracal (1) carrier (4) cartel (1) casaulty (1) cat (2) ccct (1) cce (4) cfp (2) cfp 90 (2) checna (1) chemical (6) chest (2) chestrig (12) china (1) chinese (1) cimic (1) ciras (2) civilians (1) coldweather (5) combat (5) combat belt (2) combat gear (2) combat pants (4) combat shirt (12) cops (1) corcoran (1) cordura (11) corps (1) corpsman (1) cougar (1) cover (5) coyote (18) coyote brown (34) coyote tan (7) cqb (3) crafter (1) croat (2) croatia (3) Crye (2) crye (1) csat (2) csecsenföld (3) csehszlovákia (3) csernobil (5) csizma (1) csősál (2) cummerbund (1) custom (1) dach (1) dalmácia (1) dán (2) danish (2) danner (3) daps (1) darktac (9) dcu (5) ddpm (2) defense (1) dél (1) dél afrika (2) democratic (1) derékzsák (1) desert (21) desert dpm (2) desert marpat (2) digital (8) digitális (5) dimanodback (1) docu (3) documentum (2) dokum (1) dokumentumfilm (5) dominator (1) domonkos (1) dpm (19) dprk (1) draeger (1) drager (2) dragic (1) dress (1) drog (1) drog háború (1) drop (3) drug war (1) durashock (1) dzsungel (2) eagle (5) eagle industries (7) eberlestock (1) ecw (1) ecwcs (9) egyenlőség (2) egyenruha (34) egyeruha (1) éjjellátó (3) ejtőernyő (2) ejtőernyős (6) ellátás (2) első (1) elsősegély (3) elsősegély zseb (2) embasy (1) emlékek (1) enabler (1) engine (1) english (1) entrenchment tool (1) eotv (1) erők (2) esk (1) esőkabát (3) esővédő (10) ess (4) észak (2) étel (1) ételcsomag (5) eureka (1) exoskeleton (1) e tool (1) f1 (1) f1s2 (1) face (1) fail (2) fallschirmjager (1) fast (3) fdbp (1) fejada (1) fejadag (15) fekete (1) felcser (3) felderítő (4) felkarvédő (1) felső (1) felszerelés (10) felvarró (2) female (1) field (1) FILBE (3) filbe (3) fire (3) firedepartment (4) firefighters (7) fire engine (2) fire force (1) first aid kit (2) first ait (2) flak (3) flame retardant (2) flc (5) fleece (6) flora (7) fmj (1) fn (2) fob (1) foliage (4) force (2) forces (2) frag grenade (1) francia (12) french (10) frog (4) frontline gear (1) (1) fulcrum (2) future (1) g3 (1) galco (1) gallet (1) gangs (1) garment (2) gasmask (5) gas mask (6) gáz (2) gázálarc (10) gázmaszk (1) gear (9) gen (1) gen3 (1) gendarmerie (1) gen 2 (1) gen 3 (1) georgia (1) georgian (2) georgians (1) gépjárműfecskendő (2) géppuskás (4) german (7) glock (3) gloves (4) golyóálló (5) golyóálló mellény (5) google (1) googles (4) gore (2) gore-tex (8) goretex (3) gore tex (9) gorka (5) gorod (1) görög (3) gránát (8) greek (2) green (8) grenade (7) grenade pouch (2) grúz (3) grúzia (1) gun (2) gurkha (4) gyakorló (13) gyalásó (1) gyalogsági ásó (1) hadisír (1) haditengerészet (1) hadsereg (33) haix (5) handcuff (1) handgrenade (1) harci (6) harci fejadag (10) harcjármű (4) hard armor (1) harness (2) háromnapos (1) hassienda (1) hat (6) határ (1) hátiernyő (1) hau (2) házi teszt (1) HDF (3) hdf (23) headset (2) heckler (1) heer (1) hegy (1) helikontex (3) hellas (1) helmet (29) helmetcam (1) heveder (3) hk (2) HM (1) hm (88) (1) hol (1) hölgy (1) holster (4) honvedelem (14) honvedseg (15) honvédség (62) horvát (5) horvátország (2) hrvatska (1) hsg (1) HSGI (3) hugnarian defense forces (1) hugnary (2) huncam (1) hungarian (19) hungary (14) hurrikán (1) huzat (3) hvg (1) hyper (1) i. kerület (1) iba (3) ice (1) idf (2) ied (3) ifak (11) ii (1) ILBE (1) ilbe (3) imposztor (1) incidens (1) Individualnovo (2) Individualnovo Ratsiona Pitanee (2) industries (3) infra (1) iotv (1) ipc (1) ir (2) irak (3) irányzék (1) iraq (8) ironclad (2) isaf (2) israel (1) issued (2) its (1) itw (6) izrael (3) jacket (22) jármű (1) járőr (1) javító (1) jna (1) jövő (1) jsgpm (1) jslist (4) jump (1) jungle (1) kabát (22) kalap (2) kamera (1) kamuflázs (1) karrimor (1) kartell (2) katona (2) katonai (1) katonája (1) katonák (1) katonaság (1) kenyérzsák (1) kérdések (1) kerület (1) kés (2) kesztyű (4) kevlár (3) kevlar (2) kevlár sisak (2) kezeslábas (2) kézigránát (3) kfor (2) khaki (4) kiegészítő védelem (1) kiképzés (2) kína (2) klmk (2) knee (1) knee pad (1) knfie (1) knife (3) kockh (1) kokain (1) konténer város (1) korea (3) korengal (1) körkupola (1) kötött (1) kötszer (2) közbeszerzés (2) krím (1) kulacs (5) kulacs zseb (2) különleges (3) kzs (1) kzsm (2) k pot (2) l109a1 (1) lámpa (6) lángálló (1) lb2 (1) LBT (3) lbt (6) lc2 (4) lc 2 (3) légzőpalack (2) lengyel (5) lengyelország (2) les (2) líbai (1) light (2) liter (1) litván (2) litvánia (1) london bridge tactical (4) london bridge trading company (3) lőtér (1) lövedékálló (4) lövedékálló mellény (4) lövészpáncélos (1) Lowa (1) lwh (3) l 17a1 (1) l 85 (1) m16 (9) m1916 (1) m1942 (1) m1c (1) m2 (1) m203 (1) m22 (1) m249 (3) m320 (1) m4 (11) m40 (2) m40a1 (1) m60 (1) m79 (1) m87 (1) m952 (1) m97 (1) made in (3) magazine (6) magazine pouch (6) magyar (51) magyarország (1) mag pouch (2) main (2) mainpack (5) main pack (2) málha (10) málhafelszerelés (13) málhamellény (19) málhaöv (1) málhazsák (4) málha mellény (1) marine (23) marines (6) marine corps (9) marjah (2) márkos (1) marpat (24) maszk (1) matv (1) mav (3) maxxpro (1) mbss (1) mccuu (4) mcu (1) meal ready to eat (3) medevac (1) medic (20) medical (8) medic pac (2) medininka (1) melény (1) mellény (57) mentés (3) mentők (5) mercedes (2) mesterl (1) mesterlövész (1) mexico (1) mexikó (2) mh (93) MH (1) mh 25/88 (1) mh 34 (1) mh 86 (1) mich (4) mikádó (2) miles (1) military (1) milsim (2) minimi (1) miox (1) misszió (1) mjk (1) mk6 (1) mmr (2) mn (3) modox (2) modular (1) modular system (1) molle (37) molle ii (5) monaghan (1) mopp (2) mount (1) mountain (2) mout (1) mrap (3) mre (15) MSA (1) msa (1) ms 2000 (1) mtp (19) múltból (1) multicam (24) multi terrain (2) multi terrain pattern (3) multotool (1) műszaki mentő (1) művégtag (1) műveleti (1) myster ranch (2) m 249 (3) nadrág (41) nagykövetség (1) national georpahic (1) nato (1) nav (6) NAV (2) navy (1) nbc (1) ndk (1) neckband (2) német (10) népviselet (1) nevében (1) new (2) new zealand (1) nexus (3) night (2) night vision googles (1) norvégia (2) norvegian (2) november47 (1) nukleáris (1) nvg (5) oakley (1) octopus (1) OD (3) od (26) oef (2) oef fr acu (1) of (1) oif (1) oldschool (1) olvasói levél (1) omon (1) omsz (4) on the spot (2) on the spot afganisztán (1) operation (2) operation enduring freedom (1) operation shanjar (1) operation strike of the sword (1) opfor (3) ops core (4) őrjárat (2) orosz (75) orosz mre (2) őrs (1) orvosi (9) orvosi táska (5) orvosi zsák (7) osprey (7) osztrák (6) öte (1) öv (14) P9R (1) pack (39) pact (1) pad (1) pakistan (1) pakisztáni (1) pakol (1) páncélos (2) páncélozott (1) pantac (1) pants (2) para (1) parachute (1) paratrooper (3) parka (3) pasgt (3) patrol (6) patrol pack (7) pattern (1) pattern 83 (2) peckham (2) pentagon (1) peoples (1) phantom (1) piece (1) pilotka (1) pistol (6) pisztoly (9) pisztolytár (1) pisztolytok (5) Pitanee (2) pj (1) plate (7) platecarrier (9) plate carrier (23) plce (2) PLCE (1) pmc (1) poland (3) polar (4) polár (5) polartec (1) polic (1) police (51) polish (4) polish army (1) ponch (1) poncho (2) poncsó (3) pot (1) pouch (29) predator (1) proof (4) protection (5) protective (1) protector (2) protetcion (1) protézis (1) prt (2) ptsd (1) pullover (3) pullóver (1) pulóver (5) pulover (2) pump action (1) puska (5) pvs (1) rába (3) rába terepszín (2) rabintex (1) radar (1) rádió (3) radio pouch (3) rádió zseb (2) rain (2) raincoat (3) rainjacket (1) rain gear (5) rakasz (4) rakasz zseb (2) ranger (2) ratio (4) Ratsiona (2) realisztikus (2) recon (4) régi iskola (1) remington (1) remington 870 (1) rend (1) rendőrsé (1) rendőrség (55) rendszer (1) rendszeresített (1) repeszmellény (2) republic (1) rescue (2) restrepo (2) revision (1) rg31 (1) rg33 (1) rhino (1) rhodesian (1) ricas (1) rifle (5) rifleman pouch (2) rifle grenade (1) rig (1) rijavi (1) rip (1) rip stop (1) ris (1) robbantás (1) rohamlövész (2) rohamlövészek (1) rollover (2) román (3) rs4/4 (1) rs 4 (1) ruck (1) rucksack (12) ruha (3) ruházat (4) russia (12) russian (50) russian mre (2) sadf (2) salomon (1) sandstorm (1) sapi (1) sapka (11) sátor (1) sátorlap (5) saw pouch (4) sa 80 (1) scalable plate carrier (1) sds (19) serbian (2) sérült (5) sf (5) shawn (1) shirt (8) sight (1) sig sauer (2) sisak (29) sisakálca (1) sisakhuzat (4) sivatagi (24) sling (1) slocam (1) slovak (1) slovenia (2) smersh (5) smock (2) softshell (4) soft armor (1) soldier (1) soldiers (1) sordin (2) sörétes (1) source (2) spanyol (1) spc (3) spear (1) spec (1) special (3) specnaz (6) specter gear (1) spec ops (2) splav (5) splittschutzeweste (1) sport (2) sportruházat (2) sposn (10) stanag (1) steel (1) stop (1) strobe (1) suicide (1) suit (2) sumrak (1) surefire (3) svájc (2) svd (1) svéd (6) sweden (4) system (2) szavazás (1) szemüveg (5) szénszűrő (3) szerb (2) szíj (1) szimatszatyor (2) szír (6) szlovák (4) szlovén (2) szlovénia (2) szovjet (2) tab (1) tac (1) tactical (11) tactical belt (1) tactical taylor (1) tailor (1) taktikai (4) taktikai málhafelszerelés készlet (1) taktikai öv (2) tálib (1) taliban (3) talibanistan (1) tan (18) tap (2) tár (4) tártartó (6) tarzan (1) táska (9) tasmanian tiger (1) taylor (2) tél (1) téli (2) temető (1) temperate (1) tengerészgyalogos (4) tengerészgyalogság (16) tengerészgyaogság (1) térdvédő (1) terepminta (3) terepszín (2) test (1) teszt (1) tex (1) three point sling (2) tiger stripe (1) tiszthelyettes (1) tmk (6) tok (4) tomahawk (1) tonfa (1) torch (2) training (2) triple (1) tri color desert (1) trópusi (1) trousers (30) tru (1) tullahoma (1) tűzálló (1) tűzálló ruházat (1) tűzharc (1) tűzoltó (6) tűzoltók (2) tűzoltóság (16) two (1) ubacs (4) ucp (3) UF pro (1) új (7) új magyar egyenruha (9) ukrán (3) und (1) uniform (39) urban (1) us (11) usa (13) usmc (48) USMC (5) usp (1) us marines (1) utility (2) v1 (1) varsói szerződés (1) védőmellény (15) védőszemüveg (1) vegyi (1) vegyvédelmi (3) vegyvédelmi kesztyű (2) vegyvédelmi ruha (3) vehicle (1) vesezsák (1) vest (65) veterán (1) vibram (1) victorinox (1) video (6) vision (2) vityaz (1) víztisztító (2) vog (1) vsz (3) vz (1) waist (1) waist pack (1) war (1) warbelt (6) warfare (1) warrior (9) warsaw (1) warsaw pact (1) war belt (1) water (4) web (1) webbing (3) web gear (1) wl (1) woman (2) woodland (26) wounded (1) wounded platoon (1) wp (2) yoke (1) zászlós (1) zsák (44) zseb (20) zubbony (8) Címkefelhő

Iron Sword 2014

2015.03.09. 14:37 :: Combat Gear Admin

1455988_783270775066395_7450364368495165795_n.jpg

1.Mik a tapasztaltaid a magyar harci fejadagokról?

A gyakorlaton a magyar 2.0. MRE volt kiosztva H/1 - H/7. Az újdonság az, hogy a melegíthető aludobozos főétel mellett önmelegítős, de angol gyártmányú étel is van benne. A magyar MRE a többi nemzetétől abban különbözik, hogy egy teljes napi ételt tartalmaz. Más nemzeteknél 1 MRE = 1étkezés. Az összetételre nem lehet panasz, eléggé változatos. Leves por, rágó, szárított gyümölcs, italpor, stb….

2. A külföldi harci fejadagokhoz képest mit gondolsz a magyarról?

A levesek nem arattak osztatlan sikert, eléggé egy ízűek voltak. Tény azonban, hogy az ételek gyártói a civil élelmiszer piacon is jelen vannak. Tökéletes MRE nincs, mindenkinek más az igénye. A legtöbb panasz a kenyér hiánya miatt volt, a pászka nem épp a magyar katona gyomrának való. Talán egy kis lekvár vagy méz változatosabbá tehetné, a májkrém egyeduralmát a csomagban.

A gyakorlaton természetesen ment a cserélgetés a nemzetek között, így volt lehetőség egyeseknek más MRE-t is megkóstolni.

10801775_787660904627382_7211604085487458877_n.jpg

3. A litván hadgyakorlaton volt lehetőséged több nemzet katonájával együtt dolgozni. Melyik nemzettel voltál a legelégedettebb, és miért?

A magyarokon kívül kanadai, cseh, dán, luxemburgi, litván, észt, lett, amerikai, angol és német katonák voltak jelen. Legtöbbet a litvánokkal érintkeztünk, akár kiképzés terén is. Elismerés részükre, érződik, hogy komolyan veszik a növekvő fenyegetést a keleti szomszéduktól. Segítőkészek voltak és korrekt fogadó nemzet, kitettek magukért. A lehetőségeikhez képest mindenben segítettek, támogattak, együttműködtek. Nem valószínű h mi viszont is tudtuk volna ezt a szintet hozni.

img_8879.jpg

4. És melyik nemzet volt a legnagyobb csalódás, és miért?

Személy szerint újra az amerikait találtam a legkellemetlenebb partnernek. A felszerelésük, technikájuk, logisztikai támogatásuk persze irigylésre méltó, de a mentalitásuk….. A beképzeltség - pökhendiség (bár ezt beléjük nevelik) és a roppant neveletlenség és kettőssége megdöbbentő.

5. Melyik résztvevő tagország katonájának gondolod a legjobbnak a felszerelését?

Mondhatnám az amerikaiakat, de olyan anyagi háttérrel nem nehéz. Minden nemzet felszerelése jobb volt, de nekem a személyes kedvencem a kanadai. Remek színösszeállítás, jó szabás, ötletes és egységes rendszer. A csehek és a litvánok is rendezett és jó felszereléssel voltak ellátva.

10371362_783275668399239_3382791468708804911_n.jpg

6. Nem titok, hogy a legtöbb hadseregben külön felszerelést osztanak ki missziós feladatok során. Mi a véleményed a litván hadgyakorlaton használt missziós felszerelésről?

A magyar katonák is kaptak extra ellátmányt: önfelfújódós matrac, Bundeswehr zsák és sisak, Carinthia hálózsák, 2008 M polár pulóver, polár sapka, és a „solymász” kesztyű

Ezt a hazaitól eltérő időjárás és az egységes megjelenés követelte meg. A kiosztott plusz felszerelés egy része az iraki és az afganisztáni külszolgálatok miatt beszerzett anyagok voltak.

A harcászati felszerelést úgy próbálták egységesíteni (megfelelő számú málhamellény hiánya miatt), hogy a TMK repeszálló mellény és a MOLLE rendszerű tártartók lettek kiosztva.

A 2008 M esővédővel 16 év NATO tagság után se tudták ellátni a kontingenst és a modernizált AK is jobban mutatott volna nemzetközi környezetben a harcolóknál.

7. A rendszeresített személyi felszerelésednek véleményed szerint melyik a legjobb darabja?

A hálózsák jól vizsgázott, és a polár is kényelmes viselet volt.

1461201_783272155066257_822729609421741340_n.jpg

8. A rendszeresített személyi felszerelésednek véleményed szerint melyik a legrosszabb darabja?

Csak a magyarok hordják már bent a gyakorlót. Fogalmazzunk úgy hogy akár hogy igyekeztünk, de nem mi voltunk a legfessebb alegység. Minden nemzet előttünk jár egyenruha, egyéni felszerelés és fegyverzet terén. Azok is akik velünk vagy utánunk léptek be a NATO-ba.

Kényszer megoldás volt a 93 M esővédő kabát használata, esős - havas időben vagy a díszelgésekkor. Ilyenkor a téli bocskai volt a viselendő.

A közétett képeken is látszik, hogy sok katona a saját pénzén beszerzett kabátokat és felszereléseket viseli. Ennek az okát nem kell kifejteni..

Fotó: 

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.787655184627954.1073742270.174963035897175&type=3

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.783269855066487.1073742263.174963035897175&type=3



225 komment

Címkék: honvédség hm mh hdf

A bejegyzés trackback címe:

https://combatgear.blog.hu/api/trackback/id/tr727254055

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2015.03.17. 14:16:24

@dudi01: De egy 2. 3. fokú égésnél roppant kellemetlen tud lenni, ha a póló eggyé válik a felsőtesteddel. Mivel erre volt példa, nem találom azt a képet, okkal jelentek meg a combat shirtök.

joni firpo 2015.03.17. 15:41:38

@dudi01: Egyáltalán nem! Nem véletlenül tiltották már a vietnami háborúban pl. a pilótáknak a dzsungelbakancs viselését és nem véletlenül fejlesztették a lángmentes ruházatokat először a páncéljárműveseknek, pilótáknak, majd mostanság már a gyalogságnak is.

dudi01 2015.03.17. 15:47:53

@joni firpo:

A gyalogság a tűzzel az esetek nagy részében robbanás formájában találkozik nem pedig bent ég egy akármilyen járműben.

Barnigear 2015.03.17. 18:01:40

@Tom Sinner:

Hát most mit mondjak, váljék egészségedre. A te dolgod hogy erdőben-hegyen milyen a fellépőd, ettől én még azt gondolom amit. És a sorállomány is. A szimbolikus jelentése sem fog megváltozni, legfeljebb a kontextus, ami groteszké teszi.
---
Többen írták/utaltak rá, hogy díszelegni való és ez szerintem korrekt megközelítés.
---

Lángálló téma:
A műszálas anyagok valószínűleg azért olvadhatnak rá a viselőre, mert a műanyag előbb elolvad és csak azután ég, illetve égés közben is olvadtan folyik. Petpalackal érdemes kipróbálni hogy hogyan ég, mivel a műszálas textilek, egyik fő forrása ez (nagyon nagy buli lehet). A pamutról már én is hallottam hogy nem ég, nem kap lángra, hanem csak parázslik (még nem próbáltam ki). Ez gondolom elég időt ad az oltásra, vagy a levetésre.
Csak hát a pamutnak más előnytelen tulajdonságai vannak, amiket a két anyag keverésével lehet kompenzálni.

Tom Sinner 2015.03.17. 20:25:31

Valaki aki ért a témához, elmagyarázhatná nekem, mi alapján kerülnek kiosztásra az NSN számok. A német meg brit holmijaimon mind látni számsort, de egyetlen egy honvédségi cuccomon sem találkoztam még vele. Pedig nem tegnap óta vagyunk NATO tagok.

recon71 2015.03.17. 20:55:21

@kószák egyike: A bocskairól én is ugyan ezt gondolom,annyi különbséggel,hogy ebben a formában még díszelgésre sem tartom jónak. Beleégett az agyamba az a napsütéses nap amikor díszelegtünk és a nap majd kiégette a szemem,mert az elcseszett napellenző nem vetett árnyékot. Ha meg lejjebb húztuk,akkor középen belógott annyira,hogy előre nem láttunk.

"Aki kitalálta, elfogadta rendszerbe rakta azokat kellene 24/24 hordatni. Igazi barmok voltak."

Pont idevág! Vitatkoztam a Fejlesztés főnökével anno a bocskairól,ő állította,hogy tökéletes. Nem engedett,aztán mondta,hogy mennie kell (valahova a gyáron belül),és erre megdöbbenésemre a szolgálati ruhájához 1 fekete baseball sapkát vett fel! Kérdeztem,hogy akkor miért nem a szolgálati bocskaiba megy,azt mondta,mert nagyon süt a nap! :D

recon71 2015.03.17. 21:00:13

A műszálas témához annyit,hogy a 80-90-es években nagyon ment a vita a világban ezen,de főleg a málhaszerelések miatt. Hogy mi a jobb,mivel a műszál ráégett az emberre,de olcsóbb,könnyebb és nem is szívta fel a vizet. A vége az lett,hogy győzött a műszál,de csak az olyan felszerelés elemeknél,amik nem közvetlenül érintkeznek a testtel. Tehát pólón és egyebeknél nem találták alkalmazhatónak.

recon71 2015.03.17. 21:04:04

@Tom Sinner: Nagyon érdekel,a Tarzan miért nem jött be?

"a műszálas pólók robbanásnál beleégnek az ember bőrébe, míg a pamut "egyszerűen leég"

Én is így tudom.

recon71 2015.03.17. 21:40:09

A tűzzel kapcsolatban eddig úgy gondoltam,hogy minden katonának fokozottan felhívják a figyelmét,legalábbis nekünk 2009-ben nagyon megtették. Ugyanis rengeteg katona szenved égési sérülést. 1 kilőtt jármű,harcjármű is sok esetben nem semmisül meg teljesen,hanem kigyullad. De a háborúkban rengetegszer kell csatározni égő házak,romok,növényzet közt is. Gondoljunk csak arra,hogy csak lövészetekkor hányszor gyullad be a növényzet. De vannak gyújtó bombák és mindenféle molotov koktélok,amik szintén nagyon tudnak égni.

joni firpo 2015.03.17. 21:51:14

@dudi01: IED-kkel mi a helyzet? Ha jól tudom a FRACU-t pont az IED-támadások miatt fejlesztették ki.

joni firpo 2015.03.17. 22:04:13

@gyula0910: A pamut és bőr alapanyagú málhafelszereléseket már a 60-as években kezdték leváltani a műanyag felszerelési cikkek - a 70-es években egészen extrém dolgokat is létrehoztak (pl. a BW fröccsöntött tártáskáit vagy az angolok vynil málháját). A MH-nél is a 60-as évek második felétől indul a műanyagok térhódítása (az 50-es évek mű-viaszosvásznait és gumírozott vászoncsizmáit tekintsük korai és nem túl sikeres próbálkozásnak). Az, hogy személyi felszerelések terén a valóban elpusztíthatatlan műbőr tártáskánál és a fémcikkek szinterezésénél miért akadtak el, valószínűleg inkább az érdektelenség következménye, hiszen a 60-as, 70-es években nem folytak komoly fejlesztések a személyi felszerelések területén, miközben az egyenruházat fejlődése elég jelentős volt.

recon71 2015.03.17. 22:22:12

@joni firpo: Igazad van,én is így gondolom,hisz már Vietnamban kezdtek áttérni a gyöngyvászon tártáskákra is. Én a 80-90-es években olvastam ezekről a problémákról először és igazad van,ez nem jelenti azt,hogy azok akkoriban is keletkeztek. Konkrétan 1 angol túlélési könyvben olvastam erről először,szerintem meg is van a könyv.

Én nem nevezném fejlesztésnek azt ami nálunk folyt. Szerintem már az jellemzi a tervezők hozzáállását,hogy a zöld kis füzetecskében amit 90 körül kiadtak,csak egyetlen gyakorló tervezet van és rengeteg dísz és mindenféle "szép" egyenruha. Ebből is látszik mennyire érdekelte őket a közkatona és mennyire mondjuk a tábornoki kar.

recon71 2015.03.17. 22:33:52

@joni firpo: Egyébként ez a fröccsöntött BW tárzseb nem volt hülyeség,hisz most újra divatba jöttek a fröccsöntött tárzsebek és egyebek.

Megint vívódtam,hogy megemlítsem e,de anno bemutattam a Fejlesztésnek 1 műanyag "gányolt" dobozt,amivel azt akartam elérni,hogy átgondolhatnák a tárzsebek és egyebek műanyagból gyártását is. Ez még a 90-es évek közepe táján volt,amikor még fogalmam sem volt,hogy a BW tárzseb műanyagból van. Én azt hittem,hogy bőr,mert a képek alapján annak néztem.
A gányolt doboz egyébként eredetileg arra készült,hogy háború esetén azonnal olyanra cseréltem le volna a műbőr tártáskát. A gyakorlatban meglepően jól szerepelt,majd a tesztekre is sokat használtam ilyeneket. Így jött az ötlet,hogy ezt akár gyárilag is meg lehetne valósítani.

kószák egyike 2015.03.18. 08:40:18

@Tom Sinner: Hordat valaha bocskait? A nyári még csak csak, bár az is szánalmas. De a téli az egy rémálom. Sehol sem! Laktanyán belül? Minek? Minek bohócot csinálni a katonából?

kószák egyike 2015.03.18. 08:47:12

@gyula0910: És a műbőr tártáska még mindig rendszerben van. Kiirthatatlan. Akárcsak a gondolkodás mód ami bent tartja.

Tom Sinner 2015.03.18. 10:36:24

@gyula0910: Azt olvastam eddig is, hogy könnyű anyagból van, de mikor kézbe vettem az volt az érzésem, mintha valami kínai 1000 ft-os vacak lenne a kezemben. Az ára pedig a sokszorosa volt ennek. A sokkal masszívabb mellényeim után elég nagy csalódás volt, egyszerűen nem érzem alkalmasnak arra, hogy ha kell, kússzak-másszak benne, vagy a bozótosban próbáljam átverekedni magamat, miközben az van rajtam. Inkább nem nyúlok hozzá, mert ha valakinek kelleni fog egyszer, hamarabb megveszi új állapotban, mintha használatból eredő sérülések lennének rajta. Egyébként ha a funkcióját, meg a zsebeket nézzük, nagyon jó kis mellény lenne, nekem messze jobban tetszik, mint a Pionír. Csak hát olyan "mű" érzése van az embernek, ha hozzányúl.

Tom Sinner 2015.03.18. 10:46:44

@kószák egyike: Én attól dobtam egy hátast, mikor a faszbúkon osztotta a Honvédség lapja a képet, amin egy katona (tartalékos?) lövészeten van, és a nadrágja oldalzsebeiben tartja a tárakat, mert neki nem jutott semmi. A többiek a tártáskát használják. Nem hiszem, hogy akik működtetik azt a lapot, értenének a Honvédség dolgaihoz, mert sokszor olyan öngólokat képesek rúgni maguknak a hozzá nem értésükkel, hogy na. Sok képet amit megosztanak, törölni kéne abban a pillanatban, amikor meglátják, nem még kitenni, sokszor borítóképnek. De legalább a cenzúra ott is olyan keményen megy, mint a "fallschirmjägereknél", akiktől egyszer megkérdeztem, miért kell folyton náczizni, (az Origo pl abszolút nem teszi már, vagy csak elvétve) mikor elvileg pártatlan hagyományőrzők, ők erre meg szó nélkül letiltottak. Aztán mikor megkérdeztem, hogy WTF, még nekik állt feljebb. Bocsi az OFF-ért.

recon71 2015.03.18. 15:37:25

@Tom Sinner: 90-91-ben ezt oktatták is. Vagyis mivel a tártáskából úgy kell kirángatni nagynehezen a tárakat,ezért a tárazás felgyorsítása érdekében 2 módszert oktattak. Az egyik ez volt,vagyis a következő tárat a zsebben tartani,onnan gyorsabb volt kivenni. A másik pedig,hogy a tártáskába a tárat ívvel kifelé tenni bele. Így csak félig megy kb. csak bele és útban is van,de legalább könnyebben kitéphető. Szóval egyik sem valami jó megoldás,de még mindig jobb.
Illetve még a derékszíjba dugva is szokás volt a következő tárat tartani.

Tom Sinner 2015.03.18. 15:52:49

@gyula0910: Akkor én kérek elnézést!

recon71 2015.03.18. 21:21:58

@Tom Sinner: :D

Egyetértek veled,hogy szégyen,hogy 2015-ben a katonák felszerelése még mindig ott tart,hogy zsebből könnyebb tárazni,mint a kiosztott málhaszerelésből!

recon71 2015.03.18. 21:49:16

@joni firpo: Ha már említettem a "gányolt" műanyag felszerelés tartó zsebeket,még mindig van belőlük pár. Most már több,mint 20 évesek lehetnek,de még mindig működnek,igaz többnyire csak szerszám övre zsebként vannak használva. Fogóknak,szegeknek,kalapácsnak,stb.. A kés tartót azóta is folyamatosan használom.

www.kepfeltoltes.hu/150318/SDC10019_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

www.kepfeltoltes.hu/150318/SDC10030_m_solata_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

A "gányolást" annyira ellenzőknek írom,hogy a 90-es évek elején esély sem volt semmilyen tároló zseb beszerzésére,így ezek a fém klipszes műanyagok nagy sikert arattak. Szép számmal készültek ismerősöknek is. Kutyapóráznak,rádiónak,lámpának,stb..

recon71 2015.03.18. 22:44:44

@Tom Sinner: Nem lehet véletlenül,hogy a látszat csal a Tarzannál? Mert nekem ugyan ez volt az érzésem az ALICE hátizsákomnál. Azt gondoltam,hogy az a vékony anyag olyan hanyagnak tűnően megvarrva hamar szét megy,de meglepetésemre 20 éve nyúzom -időnként elég rendesen- és még mindig tökéletes.

dudi01 2015.03.18. 23:24:48

@joni firpo:

Az IED az robbanás pont amiről beszéltem.Ezek láng álló ruhák nem tűzállóak azaz azt a pillanatnyi lángot ami ROBBANÁSKOR keletkezik kibírják de a tartós tüzet(pl mikor bent égsz egy járműben)már nem.

kószák egyike 2015.03.19. 06:43:16

@Tom Sinner: Valóban néha én is kínomban röhögök egyes képeken. Viszont ez maga a valóság. Semmi mást nem tesznek a valóságot bemutatják, ez még jó is hiszen így mindenki látja hol tartunk a nato tagjaként 2015-ben. Mofém sisak, tártáska, szaloncukorkabát, bocskai, szakadt bakancs, betűrt vastag kényelmetlen gyakorló, saját pénzből vett felszerelés kiegészítés.

@gyula0910: Még ma is oktatják!! Ugyanúgy. 90' óta eltelt 25 év és nem változott semmi, ez a szomorú!!
Gyula tudod, hogy ezekkel a zsebekkel te megelőzted a korodat?! Gyakorlatilag ez egy molle rendszer. A jó életbe ha egy normális seregben szolgálsz normális elöljárókkal...A picsába bele se megyek. A jó édesanyukájukat a szarházi főnökeidnek!

Tom Sinner 2015.03.19. 07:26:18

@kószák egyike: Nem azért mutatják be, hogy lássa mindenki, hol tartunk, hanem mert nem értenek hozzá. Ha az ember elkezdi feszegetni a témát (a MH helyzete) kíméletlenül moderálnak, és nem csak ekkor.

kószák egyike 2015.03.19. 07:31:30

@Tom Sinner: Én is tudom, hogy ezt nem a kritikai szándék vezeti hanem a hülyeség. De az eredmény az, hogy nyilvánosságra kerül és lehet rá hivatkozni. :)

joni firpo 2015.03.19. 08:03:00

@dudi01: És mi történik "bennégés" esetén? A műszálas anyag végül rádolvad? Vagy kigyullad?
Sajnos egy öltözet FRACUm van csak és drága volt ahhoz, hogy felgyújtsam, de kíváncsi lennék az eredményre.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2015.03.19. 08:03:15

Szkeptikus vagyok kicsit ebben, mert a moderálási politikájukat nem ismerem, de már többször raktak ki minket is, ergo valamilyen szinten olvasnak és tájékozódnak.

A másik meg, ha neked megmondják, hogy menjél ki Szentendrére és fotózzad a tartalékosokat, akkor ha megfeszülsz se találsz Crye katalógusból kilépett emberkéket.

joni firpo 2015.03.19. 08:14:25

@kószák egyike: Minthogy azonban az embereket jobban érdekli a boltok vasárnapi nyitvatartása, mint a honvédelem ügye, nem várhatjuk, hogy a közeljövőben emberek százezrei vonuljanak az utcára "korszerű felszerelést honvédeinknek" transzparenseket lengetve...
@gyula0910:

Ezek a zsebek pontosan tükrözik a 70-es évek nyugati fejlesztéseit, és ezt még véletlenül se sértésnek vedd, jól emlékszem a 90-es évekre, az internet előtti időkre, amikor ha valaki hozzájutott egy RAIDS magazinhoz, már valóságos málhafelszerelés-szakértőnek számított, mert látott képen egy P83 mellényt vagy egy Niemoller vestet, mindenesetre a 90-es években ez valóban jelentős előrelépés lett volna a honvédségnek. Kár, hogy nem voltál senkinek komája, rokona, barátja, csak egy egyszerű ember, aki tenni akart valamit..

Tom Sinner 2015.03.19. 08:27:19

@Combat Gear Admin: A cikkeket szerintem ajánlásra tették be. A fotózásól meg annyit, hogy ha nem akarja az ember égetni a honvédeket/tartalékosokat, akkor nem a legkellemetlenebb jelenetekre fókuszál (konkrétan amiről beszélek, hogy a zsebébe pakolta a baka a tárakat, mert nem volt más, rá volt közelítve a teli zsebre. A fotós talán azt gondolta, hogy húúú milyen laza?), hanem azokat kezdi el fényképezni, akik a lehetőségekhez képest a legjobban, vagy legegységesebben kinéznek. Tehát ha 10 emberből 3-nál nincs semmi, a maradék 7-nél meg csak bőr tártáska van, akkor őket fényképezi, közülük is inkább azokat, akik néznek ki valahogy. Így is össze lehet elég anyagot hozni.

kószák egyike 2015.03.19. 08:46:48

@joni firpo: ez így van! Sokszor leírtam már azért tart ott ahol a honvédség mert a jó nép leszarja, "úgy is megvéd minket a nato azért van" felfogás uralkodik, nem látnak a dolgok mögé. A miért nem az egy külön kérdés. Ha nem szarná le akkor a politikusok sem szarnák le mert lehetne vele szavazatokat szerezni és fontos lenne. nem hoz szavazatot így nem fontos le van fosva.Itthon elképzelhetetlen egy olyan eset mint ami anno németeknél történt miután beszálltak az afgán buliba.

kószák egyike 2015.03.19. 08:48:14

@Tom Sinner: Szerintem meg ne feszegessük. Örüljünk neki, hogy a képek a valóságot mutatják. A te felfogásod szerint a szart csokipapírba kellene csomagolni és csokinak fotózni? Nem hinném. Fotózzák csak az ok meg mellékes.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2015.03.19. 08:51:08

@kószák egyike: Amikor hadgyakorlatokra rohangáltak be, meg nemzeti ünnepek illetve avatás alatt vegzálták a katonákat ? Feldjagereknek főtt is a fejük.

Tom Sinner 2015.03.19. 09:38:48

@kószák egyike: Ez nem az én felfogásom. Arra akartam rávilágítani, hogy míg a kommentek közt erős cenzúra van, folyton olyan képeket osztogatnak meg, amik generálják a kritikus hozzászólásokat, ezzel pedig a munkát saját maguknak. Ha azt akarják, hogy mindent szépnek, és jónak lásson a nép, és ne írjanak negatív hozzászólásokat, akkor oda kellene figyelni arra, miket osztanak meg. De mivel nem teszik, okkal feltételezem azt, hogy nem értenek hozzá.

Azt hiszem a 88-asok lapjánál írta valaki, mikor azok szinte mind Rabintexben sorakoznak, hogy végre van valami egységesség. Az emberek az ilyet is észreveszik.

dudi01 2015.03.19. 13:54:57

@joni firpo:

Pár másodpercig bírják max. azt a hőterhelést.Nézd meg az F1-es pilóták lángálló ruházatát max. 1 perc pedig azoknak az anyaga döntően valamilyen lángálló anyag nem csak kis része.

joni firpo 2015.03.19. 15:18:51

@dudi01: Ezt értem, de mi történik vajon pár másodperc után? Olvad? Szenesedik? Ég?

joni firpo 2015.03.19. 15:26:57

@Tom Sinner: Az 50-es években jobban odafigyeltek az ilyesmire, a sajtófotókon a katonák általában netten, csillagos díszszemle-sisakban stb. jelentek meg, de még akkor is be-becsúszott egy-egy "valódi" fotó, ahol látszottak a rongyos, mérethelytelen ruhát viselő katonák.
Ma pontosan azért láthatsz ilyen képeket, mert képcenzúra nincs, a fotós kimegy, fényképezi amit lát. A cikkírónak, képszerkesztőnek, oldalszerekesztőnek meg nincsenek olyasfajta ismeretei, hogy a katonák nem azért néznk ki csetnikbandának, mert annyira "spekopsok", hanem mert nincs másuk.
A 88-asok Rabintex-málháinak is megvan a háttérsztorija, hidd el.

joni firpo 2015.03.19. 15:31:02

@Tom Sinner: Ez az ötleted (mármint a fotósokat arra bíztatni, hogy a "jobbakat" fényképezzék) sajnos az első lépés a képcenzúra irányába. Hiszen a következő az lesz, hogy megmondod a fotósnak, mit fényképezzen, aztán ne is menjen ki a gyakorlatra, hanem a laktanyaudvaron fotózzon néhány csili-vili katonát és photoshoppoljon össze belőle valamit. Kósza kollégával értek egyet, jöjjenek csak a valós képek, ha senkit nem érdekelnek, akkor is dokumentálhatják a jövő kutatói számára a XXI. század magyar hadseregét.

Tom Sinner 2015.03.19. 15:48:55

@joni firpo: Az utolsó előtti hozzászólásomnál jobban nem tudom elmagyarázni, mire gondoltam, de ha "az sem ment át", akkor nem is magyarázkodom tovább.

dudi01 2015.03.19. 16:27:24

@Tom Sinner:

mit nem értesz azon,hogy nem lehet olyat csinálni int amiről te beszélsz?

@joni firpo:

Tök mind1.De valószínűleg olvad mert műszál.

dudi01 2015.03.19. 16:56:03

Kanadai mellény kópia meg Helikontex polár.

recon71 2015.03.19. 21:40:57

@joni firpo: Raids magazin?
Mi úgy próbáltunk tájékozódni a 80-as évektől,hogy képeket vágtunk ki és nagyítóval elemezgettük. A TV-ben látott felvételeket ahányszor lehetett,annyiszor megnéztük újra. Ha 1 híradóban volt valami,azt akkor minden ismétlésében újra kerestük. 1991-től 1 videó beszerzésének köszönhetően végre már 100-szor is visszanézhettük,kikockázhattuk ami érdekelt és próbáltunk rájönni mi,hogy működhet,hogy lehet megoldva. Írásos anyag semmi nem volt.
Csak érdekességképp,mivel semmi nevéről nem volt infó,kategorizált neveket adtunk mindennek. Később kiderült,hogy pl. a mi GB1,GB2,GB3 málhánk valódi neve a P58,PLCE és DPM chest rig és így tovább.

recon71 2015.03.19. 21:42:11

A műanyag tartó zsebekre visszatérve,nagyon beleverném a Fejlesztés embereinek a fejét. Viccesnek találták,hogy bárki fejében olyasmi megfordulhat,hogy műanyagból gyártson ilyesmiket,de mint 20 évvel később én is megtudtam,hogy a német tárzsebek már akkor is műanyagból voltak. Ha ezt akkor tudtam volna,akkor bizonyíthattam volna,hogy nem is akkora hülyeség ami felmerült bennem,hisz a németek már használják. De sajna mindenre ez volt a reakciójuk.

recon71 2015.03.19. 21:50:15

A sajtófotókkal kapcsolatban csak 2009-ből van tapasztalatom 1 menetgyakorlat alkalmával. A föld fölött pár 10 centire kifeszített kötélen átmenő katonát fekve fényképezte a fotós,hogy úgy tűnjön,hogy a katona a maghasban van. De minden akadályon olyan újoncokat fényképeztek akik még jobban néztek ki. Azért újoncokat,mert az idősebb korosztályból senkit nem tudtak rávenni,hogy bármit is csináljon. :D

90-91-ben pedig bujkáltunk a laktanyában,mert nem láthatta meg 1 külföldi delegáció sem,hogy milyen kopott és foltos a gyakorlónk. Hírvivők jelentették,hogy mikor merre van a delegáció és mikor merre futhat majd a zászlóalj a kajáldába. :D

Dobri 2015.03.19. 21:52:57

@gyula0910:
Raids magazin?
..........
Egy francia katonai havilap, kb. '86 körültől jelenik meg. Megvan az összes száma, meg pár különkiadása.

recon71 2015.03.19. 22:13:22

@Dobri: Lehet,de elhiheted nekem,hogy mi itt nem is hallottunk még ilyesmikről! Ez nem a főváros!
Honnan tudtad beszerezni főleg a 90-es évek előttieket?

Dobri 2015.03.19. 22:22:31

@gyula0910: Ez volt az első példány amit megvettem '96 októberében. Én is akkor találkoztam első alkalommal ezzel az újsággal.

raids.histoireetcollections.com/publication/481/raids-n-125-octobre-1996.html

9,5 évig éltem franciában és most is csak 40km-re a francia határtól, szinte az összes munkatársam francia, tehát csak pénz kérdése beszerezni.

recon71 2015.03.19. 22:33:25

@gyula0910: Most már igen,de mi a 80-as 90-es években Magyarországon nem is hallottunk arról,hogy létezik ilyesmi. Legalábbis mi nem hallottunk,de mit nem adtunk volna ilyesmikért!

Az itthon olyan időszak volt,hogy gyerekkoromban a 80-as években Bécsben 1 military boltban tudtam venni 1-2 katonai magazint,amik ma is meg vannak. Azok a magazinok jártak kézről kézre,annyira különlegességnek számítottak.

Dobri 2015.03.19. 22:44:17

@gyula0910:
Akkor egy kis ajándékot adok! ;)

Feltettem erre az oldalra a Raids-ben megjelent összes légióval foglalkozó cikket, meg van pár anyag francia különlegesekről. Nyugodtan töltse le akit érdekel.

www.mydrive.ch
felhasználónév: Vendeg@Dobri
jelszó: budapest

recon71 2015.03.20. 01:29:30

Pár napja már beugrott,de elfelejtettem megírni,hogy én a MH helyében megbíznám azokat akik itt a blogon a Rabintex és egyebek házilagos festését csinálták,hogy javítsák már fel legalább a külső megjelenését ezeknek a TMK védőmellényeknek!

kószák egyike 2015.03.20. 07:57:28

@Combat Gear Admin: Nem erre gondoltam. Elkezdték afgániát egy oknyomozó riporter írt egy cikket, hogy milyen szar elavult felszereléssel mennek a vaterland fiai oda. Országos port kavart, az adófizető nép meg szimpátia tüntetésekbe kezdett a katonák mellett, a képviselők verték az asztalt, hogy vagy kapják meg a legmodernebb cuccokat vagy hozzák haza őket. Mindezt választói nyomásra. Mert az embereket érdekelte a katonák sorsa, felemelték a szavukat, szavazatok múltak ezen. Erre írtam, hogy nálunk ez elképzelhetetlen.

Csak zárójelben: azok a cuccok amik miatt az újságíró és a nép felháborodott nálunk még ma is csak álom kategória, pedig ennek már jó sok pár éve.

@Tom Sinner: Tudom, hogy nem a Te felfogásod. A "nem hinném" mondat pont ezt fejezte volna ki. :P ;) Értem mire akarsz kilyukadni, de pont ez a szerencse, hogy nem értenek hozzá. Így kap egy kis nyilvánosságot a valóság.
A cenzúra meg szánalmas. A helyett, hogy meghallgatnák a kritikus hangokat, önkritikát gyakorolna a rendszer és javítana cenzúráz.
Ha tudsz kérdezz utána a Rabintex sztorinak. Khm.

@Dobri: Köszi! Ismét! Pont kerestem, hogy hova jegyeztem fel a kódokat. :) Be akartam nézni, de elfelejtettem a belépőt.
Bocs, hogy lerántom a lepledet, de Gyula nem ismer téged. Dobri a 9,5 évből 5 évet francia egyenruhában töltött. Majd, hogy vicces legyen, mert van humora a srácnak haza jött és leszolgálta a soros idejét itthon. :) Jó emlékszem Dobri? :)

Dobri 2015.03.20. 08:34:16

@kószák egyike: Jól. 18-23 között lövész, majd otthon 24 évesen, első fél éves vonulás. 54.-ik radarezred, medinai százada, konyhaügyész.

pushup 2015.03.20. 11:27:07

@gyula0910: hehe ... az ilyen "ha akkor tudtam volna ..." dologról Mazák ftörm jut az eszembe. amikor meglátott úgy, hogy a tiszti derékszíjra egy karabíneres buxa volt felakasztva: "Hát maga? Hát úgy néz ki, mint egy NATO katona!" és ettől szégyelni kellett volna magam :D

kószák egyike 2015.03.20. 15:03:48

@Dobri: Élni tudni kell hiába. :) Most vagy volt még egy ilyen ugyanilyen karrierista az MHban vagy az egyik szd. társam volt a kiképződ soros korodban. :)

@pushup: Nem Manzák az Mazák? Amúgy meg tudod mi volt A legenda szerint Kálmán Karcsi utolsó cseppje a pohárban? "Mi az szds úr maga azt hiszi a nato-ban van?" Ez valahol 2006 környékén az egyik elöljárójától.

Szóval szégyenkezz csak, ha úgy nézték ki mint egy nato katona.

Dobri 2015.03.20. 16:22:07

@kószák egyike: 2002.03.12.-én vonultam Szombathelyre. 2.-ik zászlóalj, első század.

Vazul80 2015.03.20. 17:19:20

Nebasz :O én is Szombathelyre, csak 2002 novemberében

Vazul80 2015.03.20. 17:58:02

@Dobri: És tudtak valami újat mutatni a félév alatt? :)
De azért kíváncsi lennék a sztorira hogy milyen arcot vágtak mikor megtudták hogy cirka 5 évet "rejtőjenőztél" :)

Dobri 2015.03.20. 18:16:51

@Vazul80: Kiképzésen rájöttek, hogy hol voltam előtte és nem sikerült új dolgot tanítanijuk. Medinán meg pár ismerősöm szolgált akkor, így tudták, hogy majd megy egy volt légiós. Ott őrkiképzést kaptam, őrséget soha nem adtam és azonnal konyhaügyész lettem. Ha lokátoros kiképzést kaptam volna ott, az teljesen új lett volna a számomra, mert a légióban olyan nincs.
Medinán aug. 20.-án dícséretet és 5ezer forint pénzjutalmat is kaptam. Légióban mindig csak fenyítve voltam. :) Nyáron takarodó után elég gyakran sütöttem szalonnát az ÜTI-vel és az őrparancsnokkal a kapu közelében rakott tűzön. Jókat lehetett verekedni a helyi cigányokkal a kocsmában. Tehát jó buli volt a sorkatonai szolgálatom. :)

Vazul80 2015.03.20. 18:49:16

Akkor gondolom te tanítottál nekik új dolgokat :)
és miből jöttek rá hogy merre jártál? erre a sztorira még kíváncsi vagyok :)
5 év légió után a magyar fél év sorkatonáskodás egy laza üdülő tábor lehetett neked :)

recon71 2015.03.20. 20:08:49

Mindenki volt Szombathelyen katona? :D
Én is több,mint fél évet. Csak kicsit korábban,90-91-ben.

recon71 2015.03.20. 20:59:04

@pushup: Sok mindenről tudtam,hogy a jövőben megvalósítják majd mások,még ha itthon az "szakértők" mosolyogtak is.
Azt mondták akkoriban a "szakértőink",hogy ha valami jó,akkor azt már a nagyok rég megvalósították volna és mivel náluk ilyen még nincs,tehát ez az elképzelés valamiért rossz! Még átgondolni sem voltak hajlandók,nemhogy kipróbálni,kipróbáltatni.
Láss csodát rá 10-20 évvel később a nagyok is megvalósítottak 1 csomó olyat,amit itthon az "szakértők" rossznak gondoltak.
10-20 évvel jártunk volna 1 csomó mindenben a világ előtt!

pushup 2015.03.20. 23:16:13

@kószák egyike: nem, Mazák. 5.szd(REL, RÁF) szolg.vez.

Dobri 2015.03.21. 13:06:31

@Vazul80: Miért kellett volna tanítanom? Én azért voltam ott, hogy felszedjem a tudást és nem azért, hogy átadjam.
Rám van írva... ;)
Azért ne hasonlítsuk össze az almát a körtével.

Vazul80 2015.03.21. 17:49:16

Irónia akart lenni :) a MH az elmúlt 25 évben nem a fejlődés útját járta, főleg az elmúlt 10 évben negatív rekordot ért el az gondolná az ember hogy ennél lejjebb már nincs is... tévedtem...

krisss93 2015.03.21. 23:22:50

@gyula0910

Írtam privátban egy üzenetet, remélem átmegy :)

recon71 2015.03.22. 23:00:20

@krisss93: Válaszoltam,de a múltkor is válaszoltam Neked is. Én meg azt remélem,hogy azt is megkaptad!

krisss93 2015.03.22. 23:29:33

Akkor az én készülékemben van a hiba. Átdobom privátban a másik e-mail címem, mert nem jött semmi :)

recon71 2015.03.22. 23:39:05

@krisss93: Most elküldtem erre is az üzeneteket,mind a 4-et amit eddig írtam. Sajna nem a megfelelő sorrendben,remélem sikerül kibogozni,hogy melyiket melyik kérdésedre válaszoltam és milyen sorrendben!

krisss93 2015.03.23. 00:21:24

Megjöttek köszönöm szépen :D

joni firpo 2015.03.23. 17:24:49

@dudi01: Úgy tűnik azért az amerikaiak nem annyira hülyék, legalábbis ruhaiparilag. Felgyújtottam egy darabka FRACU-t, füstölt, elszenesedett, de se nem lobbant lángra, se nem olvadt. Ezzel együtt nyilván nem cserkészdzsembori bennégni egy járműben, de úgy tűnik a lángálló ruházat azért segíthet valamicskét...

kondor istván 2015.04.03. 11:45:10

Az egyenruhával ott szúrtuk el amikor nem vártunk a 2000-es évek elejéig mert akkor lehet hogy normálisabb ruhát össze lehetett volna hozni

recon71 2015.04.03. 21:26:27

@kondor istván: Sajna akkor sem lettünk volna előrébb,mivel ugyan az a hozzá nem értő gárda,akit nem is érdekel a feladata,később sem tudott volna jót összehozni. De nem is akartak,hisz ahelyett,hogy a hibáik kijavításán fáradoztak volna,az volt a fő gondjuk,hogy hogyan tüntessék el a kritikákat,a jobb verziókat és hogyan tegyék hiteltelenné a panaszkodókat.

kondor istván 2015.04.06. 16:55:29

@Tom Sinner: irtam valamikor kommentet a TMK-hoz és ott azt vettem észre hogy lehet hogy acélsisakot is adnak misszióba, mármint az egyik képen láttam de aztán jobban megnéztem és azt mondtam magamban hogy ennyire azért nem lehet szar a helyzet de most látom a képen hogy azokon még acél van. mondjuk lehet hogy ez még egy korai fotó mert most már sivatagi huzat van a mellényeken és lehet hogy mos már kevlárt osztogatnak misszióba de azon a képen még acélsisak van

kondor istván 2015.04.06. 17:13:02

@krisss93: azért nem azokat vitték SZERINTEM mert azt akarták hogy lássák más országok katonái hogy nekünk is van némi védelmet biztosító mellényünk.még akkor is ha olyan kiXXVV/=%VVszottul rikító és kényelmetlen

camilló 2015.07.03. 20:52:15

@joni firpo: Lángálló ruházathoz egy gondolat. A MOL egységeiben láng álló szikramentes öltözék a kötelező. Volt alkalmam viselni, nem katonának való, főleg nyáron. Egyik hozzászólásodban a cenzúráról írtál, hogy az 50-es években lehetett látni, hogy véletlenül rongyos volt a ruha. Az édesapám abban az időben volt tiszt. Ha rongyos volt a katona ruhája, az csak véletlen lehetett, mert a pol. tiszt biztos intézkedett volna. Ezt még akkor is komolyan vették amikor én voltam katona. Minden dandár sorakozón Fidó bácsi a sorok között járkált és bizony ha valaki nem megfelelő ruházatban jelent meg, akkor intézkedett. Az én surranóim is így kerültek cserére, mert a szolg. vez. egy lusta féreg volt és nem akarta cserélni. A mostani hadgyakorlatokról egy pár szót. vannak hangzatos nevek. Nagy Csapás, Erős Ellenállás stb. (ezek csak az én fantáziáim szüleményei, de hasonlók a valósak is) Vannak talán ezren is egy ilyen gyakorlaton, ha belegondolok, amikor kis kihelyezésen voltunk akkor a zászlóaljunk is volt vagy 300 fő. Akkor még nem beszélek a Bakonyban tartott hadgyakorlatokról ahol a legkisebben is 15 ezren voltunk. Jah! Bakony 87, vagy valami ilyes volt a neve:) Szóval semmi nagyzolás:) A felszerelésünkről. AZ MN tömeghadsereg volt. Senki nem készült utcai harcokra, nem is kaptunk ilyen jellegű kiképzést. Tudva, hogy mi is lett volna a hadsereg feladata, szerintem a kor színvonalának megfelelően voltunk ellátva, sőt egyes helyeken még jobban is. A civilek szerették a katonákat, ami ma is elmondható lásd a 2010-es árvizet. Én is vittem sört a helikoptereseknek, meg rendeltem pizzát mert a Honvédség hadtáp szolgálata nem állt a helyzet magaslatán. Ha rajtam múlna biztos, hogy javítanék a katonák élet és munka körülményein, már amennyiben ez munka. Szerintem hivatás. Remélem el jön az idő, amikor újra megbecsüli a katonákat a mindenkori hatalom. Ez a blog is tesz érte, hogy a valós körülményekről értesüljön a civil lakosság. Fontosak az olyan emberek, mint Te, akinek a tudása előtt elképedve állok!

joni firpo 2015.07.04. 06:12:02

@camilló: Súrolgatjuk itt örökké a társadalom és a hadsereg kapcsolatát, hiszen minden út oda vezet, de ebbe a kérdésbe nem szeretnék belemenni, mert ez vastagon politika.
A Néphadsereg ellátottsága pedig már történelem, amiről lehet (és kell is) vitát folytatni, de a kérdés jóval összetettebb annál, hogysem egy-egy poszt erejéig leírjuk - "akkoriban minden sokkal jobb volt", vagy - "komcsi sz@r". Bár kritikus elme vagyok, nem kenyerem örökké az ördög ügyvédjének szerepét játszani, két megjegyzés mégis kikívánkozik belőlem:
1. A MN személyi felszerelésével komoly koncepcionális problémák voltak. Egyelőre ismeretlen számomra, hogy mi volt ennek az oka, amikor a ruházati fejlesztéseket igen komolyan vették.
2. Nyilván alakulatfüggő volt az ellátottság, de volt bőven alkalmam szörnyen lerongyolódott katonákat látni. A mi poltisztünk pedig arról tartott előadást, hogyan fizettessük ki az első randin a lánnyal a cehhet ... eddig terjedtek a kulturális képességei.

camilló 2015.07.04. 08:56:20

@joni firpo: Amit én hallottam a ruházatról: Valamelyik poszt reagálásában olvastam, hogy szar kínai felfogás, hogy munkaruhaként lett megtervezve. Nos nem akarom a politikát belekeverni, de tudjuk Clausewitz-től, hogy a háború a politika folytatása más eszközökkel, így a felszerelésbe is belejátszik a politika. Szóval! Készültünk a háborúra (Lehet akkor még olvasták Szun Ce-t is), de nem szívvel lélekkel. Bizonyított, hogy a fegyverkezést inkább a Szovjet testvérekre hagytuk. A ruhát szándékosan alakították ki úgy hogy inkább legyen munkaruha, mert a katona többet fog dolgozni benne, mint harcolni. Hihetetlen, de akkor is voltak viták , csak persze az éberség szellemében nem kerültek nyilvánosságra! Ha megnézzük a történelmet, akkor bizony beigazolódott ez a koncepció! A kanálgépet többet használtuk, mint a fegyverünket, és bizony fontosabbnak éreztük, hogy bármikor előkapható legyen. Még, ha harcra került volna a sor, akkor is megfelelt volna ez a felszerelés. A "nyuszi buszból" kiugorva tök mindegy van-e málha vagy csak egy szál gépkarabély, tárak, gázálarc, és hajráááá! Milyen hadseregeknek volt málhamellényük? Akik olyan környezetben harcoltak, ahol ezt megkívánta a harc. A mi tervezőink, nem is gondolkodtak olyan harcban, mint teszem azt a brit hadsereg Észak-Írországban. Megmondom őszintén én sem éreztem hiányát még harcászkodás közben sem. Sőt! Ha megnézed a Vörös Hadsereg harcairól készült archív filmeket, ott sincs a katona agyon pakolva. Ha lelövik, hát lelövik, majd jön másik! Tudom, hogy mai szemmel ez kegyetlenül hangzik, de ne feledjük más szemlélet volt akkor. Jellemző a VSz stratégiájára, hogy a fiatal Izrael állam hadserege, bármennyire is szeretett volna, nem tudott semmit átvenni tőlük, annyira nem számítottak a veszteségek, amit Izrael nem engedhetett meg magának. Ez a szemlélet volt nálunk is az uralkodó. Csak nézd meg a Szovjet Hadsereg Afganisztáni harcait. A Haditechnika korábbi számaiban volt jó cikk erről, de nekem volt alkalmam veteránokkal is beszélni. Summa summárum szerintem,ha nem mennének missziókba a katonáink, másféle harcra kellene felkészíteni őket, és más felszereléssel kellene ellátni őket.

joni firpo 2015.07.04. 15:59:14

@camilló: A MN 1965M hadi-(gyakorló) egyenruhája NEM munkaruha, hanem a kor színvonalának teljes mértékben megfelelő "harctéri ruházat". Nem értek veled egyet abban, hogy a jóságos, békeszerető magyar tervezők holmi gulyáskommunista elvecskék szerint tervezgették volna. Pontosan arra való, amire tervezték: tömegöltöztetésre. A III. világháború frontjain fél-egymillió magyar katona ebben harcolt volna.
Ezen az unikális magyar kanálgépzseb sem változtat - egyébként nem is annyira unikális, a nyugatnémeteknek is volt, csak ők még egy combzsebet is szerkesztettek fölé.
Személyi felszerelés tekintetében azonban még a VSZ-tagállamoktól is el voltunk maradva, vsz. pontosan amiatt, amiről te is írtál: a szűklátókörű magyar vezetés a totálisan gépesített háború ábrándképébe ringatta magát. Senki nem beszélt itt málhamellényekről, azok (a sikertelen világháborús kísérletek után) csak Vietnamban, Rodéziában, Afganisztánban kezdtek megjelenni. De a többi VSZ katonának volt hordhevedere, hátizsákja, a kulacsát fel tudta tenni az övére, volt szuronya/rohamkése stb.
Háborúban ezek a hiányok nyilván kiegyenlítődtek volna: aki nem hal meg, szerez magának az ellenségtől, barkácsol stb. Ezzel kezdték a szovjetek is Afganisztánban és a szovjet vezetés éppen azt ismerte föl, hogy hiába "vannak annyian, mint az oroszok", szükségük van korszerű felszerelésre, ruházatra. Nosza lett afgánka, lifcsik, védőmellény.
Szvsz. Czonege vezds. et. ezt akkor sem ismerte volna föl, ha már a fél MN odalett volna a Pó síkságon.

camilló 2015.07.04. 20:26:53

@joni firpo: Nem a véleményemet írtam le, hanem amit olvastam és hallottam a témáról. Az egyik HKSz alkalmával volt időnk beszélgetni a hivatásos állomány egyik ebben a kérdésben illetékes tagjával. Az én szerepemről annyit, hogy egy zászlóaljat kellett volna felszerelnünk, tokkal-vonóval. Szóval kinn ücsörögtünk és vártuk a soha be nem érkező tartalékos állomány tagjait. Akkor kérdezgettük, hogy mi van a lepecsételt ládákban. Volt minden, mi szem-szájnak ingere:) Látni nem láthattuk, de nem AMD-65 lett volna kiadva. A ruha kérdésről annyit mondott, hogy amikor kell lesz megfelelő mindenből. Alkalmam volt a 80-as évek leghidegebb telén kinn lenni gyakorlaton. Mi nem vihettünk ki csak két takarót, mert a magyar katona nem fázik!:) No meg tényleg enyhe volt az idő. A gyakorlat 3. napján elkezdett esni az eső. Reggelre megfagyott, majd erre jött vagy egy fél méter hó. Én mint kopasz a sátor végében voltam:)) Nyilván fel volt szakadva a sátor így a dobkályha nem sokat ért. A lényeg: nem osztottak ki hálózsákot, hanem abban csináltuk végig a gyakorlatot amit kivittünk. Én kétoldali tüdőgyulladással és hangszál gyulladással vonultam be a laktanyába. Akkor vezényelt voltam, és akartak ki vinni a saját zászlóaljammal a saját gyakorlatunkra, de ugye ebből gyengusz lett. Minő érdekesség, a mi zászlóaljunknak kiosztották a hálózsákot, amiről addig nem is tudtunk. Szóval tényleg elhittem, hogy amikorra kell lesz minden. A Haditechnikában olvasott cikk volt a másik amit forrásként használtam. A hozzáértésed egy másodpercig sem vonva kétségbe írtam le, amit a témáról tudtam. Továbbra is szívesen olvasom a bejegyzéseid, és megtisztelsz a válaszokkal!

krisss93 2015.07.04. 22:40:13

Ez a lesz minden amikor kell igaz mondjuk, a leraktározott bombákra, lőszerekre meg a hasonló dolgokra, de mondjuk a katona személyi felszerelésével ezt nem kéne játszatni, főleg hogy mindenki magának vesz mindent, ha nem akar agyon ázni és/vagy fázni a gyakorlaton. Hátizsáknak most kezdett bejönni a BW-málha de még mindig elég ritka. A rendes felszerelés növeli a morált nagyban és a teljesítményt is, mert a magyar katona képes a sz**rból várat építeni amíg az nem túl híg. A legnagyobb szégyen az hogy a kedves vezérőrnagy úr felvette a 2008M gore-tex esőkabátot (ami még állja is az esőt) a fiúk meg a simát kapták... (legalább szolidaritást mutathatott volna...) Egyébként nagyon kellemetlen tud lenni egy nemzetközi gyakorlaton amikor a honvédek ott vannak szedett-vedett felszerelésben, a szövetségeseink között. Azt a lesajnáló tekintetet nemigen felejti el az ember...

camilló 2015.07.05. 08:39:03

@krisss93: A lesz minden nem a Magyar Honvédségre, hanem a Magyar Néphadseregre vonatkozott! Micsoda különbség!!:) Erről a honvédségről személyes tapasztalattal nem rendelkezem, csak amit olvasok, ill. van pár aktív katona ismerősöm. Hidd el, ha olyan pozícióba kerülnék, ahol lehet adni a honvédségnek, akkor én mindent megadnék a katonáknak, ami kell a szolgálatukhoz! A történelem is azt bizonyítja, hogy a nagy takarékoskodás, komoly áldozatokkal jár! (lásd Don-kanyar.)

Tom Sinner 2015.07.05. 10:32:19

@camilló: Takarékoskodtak de azért csak igazuk lett, a végére lettek komoly Tigriseink, meg önjáró tüzérségünk (te Jó Isten, 70 éve is voltak, ma meg kizárólag vontatottal idétlenkedünk mint 100 éve!) Mondjuk ehhez egy elvesztett háború kellett. Én a fejesek helyében nem várnám meg a beszerzések elindítását addig míg akármelyik (ma "baráti") ellenségünk újra a határra nem ér.

camilló 2015.07.05. 17:05:55

@Tom Sinner: Valóban kaptunk fejlett technikát, korlátozott számban és a korábban elindult fejlesztések is felgyorsultak bár nem fejeződhettek be. (Tas nehéz harckocsi pl.) Páncélvadászokat kaptunk és nem önjáró lövegeket. Nyilván a vontatottnak is vannak előnyei, mert máshol is rendszerben áll, igaz az önjárók mellett. Szívesen olvasnék egy szakmai hozzászólót ebben a témában. Az önjárókat kivonták a rendszerből, hogy zárolták, vagy feldarabolták, vagy mi lett a sorsuk nem tudni. Harckocsikkal is "jól" állunk. Bizony a T-72-esnek nem a legmodernebb változata van rendszerben és nincsenek hírek arról, hogy történne valami a fejlesztésük terén. Erről IS olvashatsz a Haditechnikában. Arról viszont olvastam, utalást, hogy kik lehetnek a következő ellenségeink. Szun Ce szerint azért kell készülni a háborúra, hogy ne kelljen háborúzni!:)

Tom Sinner 2015.07.05. 17:58:57

@camilló: A Zrínyi II is önjáró rohamtarack volt, és voltak Stugjaink is. Amúgy a bejegyzésem első fele szarkazmus lett volna.

Tom Sinner 2015.07.05. 18:08:17

@camilló: Jut eszembe, neked nincs meg a Haditechnikában a magyar BTR felújításokkal/átalakításokkal kapcsolatos cikksorozat második része, és ha van folytatása?

camilló 2015.07.05. 18:27:41

@Tom Sinner: Nem ígérem, hogy holnapra átlapozom a meglévő számokat, de rajta leszek:)Az a helyzet, hogy újságosnál veszem, de inkább előfizetek rá, mert van amikor nem kapom meg valamelyik számot, így lemaradok pár cikkről. Mikor íródott a cikk? Én nem emlékszem ilyenre ezért kérdem.

Tom Sinner 2015.07.05. 19:35:47

@camilló: Ami nekem megvan az a 2008/6-os szám, tehát a folytatás, ami érdekelne az ezt követőben lenne.

recon71 2015.07.05. 22:16:02

@camilló: Én a 90-91-es sorkatonaságról tudok beszámolni,ahol már agyonfoltozott gyakorlókban voltunk és bujkáltattak minket,nehogy valami laktanyánkban vendégeskedő meglássa a ruházatunk állapotát.

"Még, ha harcra került volna a sor, akkor is megfelelt volna ez a felszerelés. A "nyuszi buszból" kiugorva tök mindegy van-e málha vagy csak egy szál gépkarabély, tárak, gázálarc, és hajráááá!"

Na ez nagyon nemigaz! Azért kezdtem el a málhaszerelésekkel foglalkozni,mert abban régiben kínzás volt minden és így próbáltam (próbáltunk) meg javítani a saját kínjainkon. A propaganda szöveget én is benyaltam,hogy milyen tökéletes az 1 gépesített lövésznek,aztán jött a tapasztalat,hogy vág,húz,akadályoz,sebeket okoz,lassú minden.

camilló 2015.07.06. 18:43:59

@gyula0910: Arra próbáltam rávilágítani, hogy a tömeghadsereg korában az akkori doktrínának megfelelően, nem számított az áldozatok száma. Tudom hogy kegyetlenül hangzik, de biztos Te is tisztában vagy vele, hogy bizony kiszámolták, hogy egy katona mennyi ideig fog életben maradni. Nos nem túl rózsás a helyzet az akkori időben, ergó mire feltörte volna a vállad a szar tártáska, már halott vagy! Talán utaltam már rá valahol, de például az Izraeli Hadsereg szinte semmit nem vett át a szovjetektől a harcászat terén. A VSz-en belül tömeg támadásokban gondolkodtak, fogalmazzunk úgy, hogy túlterhelik az ellenséges védelmet. Ez a taktika bizony nagy ember áldozattal jár. Lásd Bruszilov offenzíva, mint egy kiváló példa. Bár nálunk biztos, hogy az áldozatok nagy számát nem tolerálta volna a "hátország" (már amennyiben egy ilyen kicsi ország esetében beszélhetünk hátországról), de doktrínát ugye nem mi határoztuk meg, és bizony a Szovjetunióban hozzászoktak a nagy véráldozatot követelő harchoz. A rendszerváltást követően, drasztikusan romlott a hadsereg állapota. Ez számos okra vezethető vissza, kezdve az akkori honvédelmi miniszter dilettantizmusával, aki inkább a sapkák megváltoztatásával foglalkozott, mint inkább figyelt volna arra, hogy a sereg megkapja azt a pénzt ami legalább a szinten tartásra elég. Nekem 26 éves Csepel tgk-m volt, de megnézhettem volna magam, ha akár csak egy olajcsepp is lett volna alatta. Télen rendszeresek voltak a technikai riadók, amikor az éjszaka közepén bejött a zászlóalj fegyverzettechnikus és minden járművet be kellett indítani, ideértve a lánctalpasokat is. Ami bizony nem volt kellemes, mert meghatározott hőmérséklet alatt az aksik csepptöltésen a műhelyben voltak. Nyilván változott a világ, más kihívásoknak kell megfelelni a hadseregeknek, tehát a Te málha felszerelés készítésedre nagy szükség van! Ezt nem is vonom kétségbe! De ugye most (divatos szóval élve) aszimmetrikus hadviselés ami elterjedt és nem is olvastam olyan elemzést ami más jellegű háborút vizionálna. Persze ettől még létezhet ilyen tanulmány! Hidd el a szerény eszközeimmel próbálom segíteni azokat a törekvéseket, amik katonáinknak jobb feltételeket biztosítanak! Megint Szun Ce-t idézem: Az a nép, aki nem akarja a saját katonáit eltartani, arra kényszerül, hogy más nép katonáit tartsa el!" No és akkor nem mindegy, hogy úgy hogy más nép viseli a többlet terhet, vagy mint megszállók vannak jelen:))

recon71 2015.07.06. 22:18:16

@camilló: Először lövész alapkiképzést kaptam és tényleg döbbenetes volt számomra,hogy azt tanítják,hogy nyílt mezőn hurrázva roham előre. Aztán a felderítőkhöz kerültem,ott már nagyon más volt a helyzet. Ott már nagyon megpróbálták kitolni a katonák élettartamát.
De ez a málha szett,amit akkor kaptunk,mindkét esetben kínzásnak minősült. A tártáska és a többi már a laktanyából kifelé megutáltatta magát.

A sapkákat említetted és beugrott,hogy tényleg akkoriban mikre cseszték el a pénzt. Az volt a vezetés fő gondja,hogy mindenkin lecseréljék a sapkajelvényeket és egyebeket. Ezt ellenőrizték lépten nyomon. Azt öt ágú kis csillagjainkkal is mennyi bajuk volt!
Nem volt pénz jó málhára és nem foltos ruhákra,de töménytelen ment el,hogy a tablóképek szép kereteket kapjanak,az ágyak is szép új színt minden fél évben,és a rengeteg mosószer,amit elpazaroltattak velünk.

camilló 2015.07.07. 18:09:31

@gyula0910: Nem akarom leszólni a lövészeket, mert biztos kapnék itt:)) de a lövész az lövész, jut is marad is! Egy felderítő, az meg egy felderítő, akinek a kiképzése sokkal többe kerül. Mi a lövészeket meg a határőröket golyófogónak becéztük:) (Elnézést minden érintettől!) Hozzáteszem nem felderítő voltam! Nyilván azóta változott ebben is a szemlélet.

krisss93 2015.07.07. 20:11:50

Pillanatnyilag csak lövészünk van kb.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2015.07.07. 20:33:05

@camilló: Nem sokat változott :) Bár ugye azt a szakirányt is van hova kihúzni meg kitanulni.


süti beállítások módosítása