90M Gyakorló sapka
2011.06.16. 07:09 :: Combat Gear Admin
66 komment
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
auer · http://koronus.blogspot.com/ 2011.06.16. 07:38:52
Saját dzsungel kalap viselése engedélyezett? Vagy amolyan 22-es csapdája?
BorgWarrior 2011.06.16. 09:11:21
Krizo 2011.06.16. 11:00:47
quinn 2011.06.16. 11:31:22
Krizo 2011.06.16. 11:55:40
Csak érdkesség képp: van olyan 65 M zubbonyom amit 1999 - ben gyártottak, holott már rég rendszerben volt a 90 M!
hungaryhonvéd 2011.06.16. 11:59:05
A kalandkalap elvileg a 2000M anyagból készült, kiegészítők zöldek... Van kép róla, szívesen mellékelem, ha lehet.
hungaryhonvéd 2011.06.16. 12:05:14
Bocs, ha belekavartam.
Sztem is maradhatna a nemzeti jelleg miatt a bocskai, amennyiben a gyakorlókalapot tényleg rendszeresítik! Téli bocskait viszont jó lenne kivonni, még az usánka is jobb, hasznosabb volna, ha nem lehet polársapka!
A hajhullás és sapka viselése között lehet összefüggés, oda kell figyelni mindkettő karbantartására! =)
Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2011.06.16. 15:14:22
Ezek ilyen házon belüli megoldások
ozseb 2011.06.16. 15:32:13
dudi01 2011.06.16. 16:34:48
Trautmann 2011.06.16. 20:13:50
A dzsungelsapkák viselése tábori körülmények között csak Afganisztánban engedélyezett
hm ...érdekes,
ennek nyilván az afganisztánban burjánzó dús trópusi esőerdő lehet az oka
Big-B 2011.06.16. 20:41:21
leha 2011.06.16. 21:17:46
quinn 2011.06.16. 22:33:38
dudi01 2011.06.16. 23:09:01
Katkóba barett??Még is mitől voltatok különlegesek?
Bocs ha sértelek de ma már minden majmon az van.
Szerdán mentem reggel a laktanyába először a héten és majdnem lefordultam a biciklimről amikor megláttam a TARTALÉKOSOKAT fekete barettben azt hittem földhöz baszom az enyémet és rítus táncot járok rajta szégyenemben!
Krizo 2011.06.16. 23:18:35
Amondó vagyok, hogy a barettet KI KELL ÉRDEMELNI és nem mindenkinek azt osztogatni!!!!!
Mi k..va sokat brusztoltunk azért a fű zöld fejfedőért!!!! Sima bakának Anno csak a Bocskai járta! Meg a zöld gyakorló!
dudi01 2011.06.16. 23:33:59
Mi is rengeteg orális szexben edződve érdemeltük ki,hogy viselhessük erre...
Egyébként teljesen egyet értek veled!
Ilyenkor az jut eszembe,hoyg mit érezhettek a Rangerek amikor közölték velük,hogy hétfőtől az ami hadseregben mindenkinek fekete barettje lesz.
Ők meg nem tehettek más csak jó pofát vágtak a dologhoz!
Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2011.06.16. 23:56:53
Mokker 2011.06.17. 01:39:22
leha 2011.06.17. 10:04:20
viszont ne keverjük a katkót a katonai gimnáziumokkal!
hungaryhonvéd 2011.06.17. 10:43:57
A katkó anno a maga nemében különleges volt... =) Ahhoz a ruhához milyen fejfedő illett volna? Kicsi honvéd-palántákra nagy tányérsapka? (na jó, abból is kicsi)
A Honvédség nem nagyon tudott/tud mit kezdeni a barettel. Van, ahol kifejezetten tiltják, pedig tényleg lehetne érdem szerint viselni.
Kiskapu ha pl. a 93M eje egyenruhához hordja a baka, fegyvernemének megfelelő szakág-felvarróval. Mert persze az alakulatspecifikus sapkarózsákat sem sikerült hosszú évek alatt engedélyezni, rendszeresíteni.
(legalábbis nem mindenkinek)
@Big-B: evőcsésze > enni, inni semelyikből nem szabad, de van, és legyen a kulacsban víz, ha helyzet van...
Big-B 2011.06.17. 10:58:47
Barett annyira nem jött be, hogy a US ARMY ahol a fekete barett a rendszeresített fejfedő most visszavonja ezt a szabályt és a patrol cap-et tartja csak meg. Fura is volt, hogy két sapkát kell hordania magával a katonának.
savaz 2011.06.17. 12:57:53
en.wikipedia.org/wiki/M43_field_cap
Úgy tudom az eredeti bocskaiknak is volt szemernyője, de felgombolták a leereszthető "perem" (?) alá.
hadakura.hu/aas_szoveg/pic/34_dsc06948.jpg
dudi01 2011.06.17. 14:28:05
A barettnek a különleges mivoltát nem a színe adja hanem maga a barett.
Apropó bézs:biztos örültek SAS-ék,a bézs Ranger barettnek!
quinn 2011.06.17. 14:57:39
quinn 2011.06.17. 15:07:45
dudi01 2011.06.17. 15:14:02
Kemény 3 alakulat van akiknek anno engedélyezték a barettet:34.BLKMZ,25/88KVZ és az egri felderítők.Ma már ott tartunk,hogy hordják a légvédelmi tüzérek,harckocsizók,mindenki aki a Balkánra megy és még a tartalékosok is.Nem tudom mennyire vagy képben a MH alakulatainak képességeivel de nagy a kontraszt az eredeti 3 barettes alakulat és a többi között.
quinn 2011.06.17. 15:37:39
Hordtam én is anno, és voltam is nagyon büszke rá kiscsikóhal koromban (akkoriban a KVZ még LMZ, meg GYRZ volt). Aztán jöttek a leszarom tabletták, és mindez már a múlté. Nem a ruha teszi az embert, ne is foglalkozz vele.
shockwave 2011.06.17. 15:55:39
"Please note that the Black beret is NOT going away completely but rather, only as the primary headgear for the ACU. It will however, remain the primary headgear for wear with the Army Service Uniform. "
soldiersystems.net/2011/06/13/army-gets-early-birthday-present/
Macgaby 2011.06.17. 18:02:02
A célja az, hogy a megkötött zsinór behorpassza a sapka oldalát, és a sapka ne egy teleszart zokni legyen. A merevítésben kalaszikus értelemben nincs szerepe.
quinn 2011.06.17. 21:40:18
c29 2011.06.18. 02:45:32
c29 2011.06.18. 03:05:41
c29 2011.06.18. 03:17:02
joni firpo 2011.06.18. 10:15:43
Ez kizárt. Az ejtőernyősök gyalogsági egyenruhát viseltek, beleértve a szemernyős és nem szemernyős tábori (Bocskai) sapkát. Ejtőernyős jelvényt ugyan föltettek néhányan (szabálytalanul) a sapka oldalára, de hivatalosan gyalogsági topánnal ill. 1942-től topán nélkül kellett volna hordaniuk.
Sok minden elhangzott itt a Bocskai-sapkáról, talán néhány dátumot fűznék hozzá pontosításképpen:
1869-től vezették be az Osztrák-Magyar Monarchia haderőinél az "ős-Bocskait", tábori sapkaként, lovasságnál ált. szemernyő nélkül, gyalogságnál (bőr) szemernyővel.
1919-ben vezették be a Nemzeti Hadseregnél a "Bocskai-süveget" és ezen a Bocskai-díszt (topándísz). A kettő kombinációjából alakult ki 1920-tól a (szemernyő nélküli) Bocskai-sapka (tábori sapka). Erre került bőr szemernyő 1941-től a hegyi felszerelésű alakulatoknál (hegyi sapka) és a tábori csendőröknél, majd 1944-ben jött az egységes, szemernyős tábori sapka.
1945-ben visszatértek a szemernyő nélküli Bocskaihoz és megszűnt a topándísz (front-sapkán már 1942-től nem hordták a topánt).
1950-ben eltörölték, jött a szovjet pilotka.
1956-ban újra bevezették, 1958-ban újra megszüntették.
1965-ben vezették be a zöld gyakorlóhoz, először műanyag szemernyővel, majd 1975-től saját anyagából készült (gumibélésű) szemernyővel.
A 90-es években gyártották háromszínnyomásúban (ún. ENSZ-sapka), ill. "Hurrikán"(trópusi) és "Pakisztáni"(sivatagi) mintában - e két utóbbit szerintem soha-sehol-senki sem viselte, hiszen a missziókban (ahol ezeket az egyenruhákat használták) a misszió-specifikus barett volt az elfogadott viselet.
A 90 M nyári gyakorlósapkán eredetileg nem volt rendfokozati jelzés, ha jól emlékszem 2000-ben vezették be ezt a tépőzáras vacakot, ami stílusában egyáltalán nem illik a sapkára (hiszen a pólóra és az esővédőre tervezték), de azért kell, hogy a nagyfejűeket messziről meg lehessen ismerni ...
Amennyiben a szabályzatot mostanában nem módosították, a nyári Bocskai-sapka már csak kihordás alatt lévő cikk (2018-ig) és helyette a "boonie-hat" (gyakorlókalap) került rendszeresítésre. Azonban forráshiány miatt gyakorlókalapból nincs beszerzés (talán még a misszióban menők se kapnak?), ezért aztán idétlen időkig marad még a "jó öreg" Bocskai.
quinn 2011.06.18. 10:57:31
A bocskain mindig is volt rendfokozati jelzés, a zöldön is, az előző rendszerben is. csak nem tépőzáras, hanem rávarrtad sk, vagy átszúrtad rajta a csillagokat.
@c29: Ez elég teljes volt, talán még ha valaki a barett "nemzetközi" eredetéről tudna valamit, az jó lenne.
dudi01 2011.06.18. 11:01:14
Én csak a 25/88 állományáról tudok nyilatkozni és nálunk az1/2/3,log,hct,törzs századhoz kerülő katonának részt kell vennie egy szakalap nevű két hónapos "mulatságon" és ha elvégzi akkor hordhatja a zöld barettet az alkulat sapkarózsájával ha nem végzi el akkor marad a barett de lövész sapkarózsával.Régebben ez úgy volt,hogy aki nem végzi el annak maradt a bocskai csak emiatt egy kicsi lenézés volt a bocskai felé amit nem néztek jó szemmel a parancsnokok mert az a honvédség tradicionális viselete amit tisztelet illet.
joni firpo 2011.06.18. 12:06:51
További "bizonyíték": találhatsz olyan négyszínnyomású Bocskai-sapkákat elfekvő készletben, melyeken nincs baloldalt tépőzár, de nem azért, mert valaki lelopta, hanem gyárilag nincs. Méghozzá azért, mert még akkor gyártották, amikor nem volt rendfokozati jelzés a sapkán (1994-2000 között).
joni firpo 2011.06.18. 12:13:13
A lényeg, hogy az ejtőernyősök/felderítők végül zöldet hordtak, majd 1982-től a KATKÓ-sok is (szerintem azért, hogy a "zöld barett mítoszával" is csábítsák a fiatalokat katkósnak), majd 1987-től a hadihajósok sötétkéket.
A többi barett már a rendszerváltás után került használatba.
Fotókon találkozhatunk még saját készítésű ejtőernyős barettekkel, ezeket a felderítő kezeslábas anyagából varratták.
Illetve tudok egy kísérleti kifordítható (kétoldalas) barettről, melynek az egyik oldala zöld, a másik tereptarka. Ezt vsz. csehszlovák mintára ötletelhették, mert a cseheknek volt kifordítható (vörös/tereptarka) barettje, amit ugye elvileg úgy kellett viselni, hogy "parádéra" a színes oldalát hordták kívül, bevetésre meg a tereptarkát.
joni firpo 2011.06.18. 12:15:20
A téma kivesézése, ha valakit bővebben érdekelne:
uniform.extra.hu/modules/myalbum/photo.php?lid=368&cid=23
joni firpo 2011.06.18. 12:19:17
- kevésbé magas előrésszel készült (kicsit jobban hasonlított a német hegyi sapkára)
- oldalt két pár szellőzőlyukkal látták el
Hogy miért nem került bevezetésre? Hmmm ... talán túl drágák lehettek a szellőzőlyukak? ...
quinn 2011.06.18. 13:34:53
Igazad lehet a rendfokozatot illetően, legalábbis szabályzó vonatkozásában. Tudom, hogy volt a tépőzár nélküli bocskai, sőt, én olyat többet láttam, mint tépőzárasat. de abban nyugodt lehetsz, hogy arra sokan ugyanúgy feltették a csillagokat. Ez valószínűleg azért volt így, mert a zöldön rajta volt, öltözködési szabályzatot meg valahogy ritkán olvasgatott az ember. Én pl. egyszer se.
@dudi01: Ja, ezt néztem én is, de elég felületes katonai vonatkozásban. Én arra lennék kíváncsi, mitől lett a barett a "különlegesek" viselete. mert ha nem is annyira, de azért mégis, egy kicsit... biztos van ennek valami sztorija.
dudi01 2011.06.18. 15:19:56
Tudtommal alakulat szinten az 1.Légideszant Hadosztály(angol) kezdték el hordani a vörös barettet és ők elitnek számítottak/számítanak.
joni firpo 2011.06.18. 19:13:30
Ez egyébként jellemző (nem személyeskedésnek szánom :-), mert az öltözködési szabályzatban az is benne szokott lenni, hogy az elöljárónak kötelessége a szabályzat tartalmát megismertetnie alárendeltjeivel stb.
Ehhez képest valóban, a legmagasabb szinteken sem olvassák. Akkor mit várnak el az egyszerű katonától?
Arról nem is beszélve, hogy a jelenleg érvényes öltözködési utasítás agyonmódosított szövege, xyz alpontok alpontjaival néha igen nehezen értelmezhető, ugyanakkor se rajz, se kép nincs hozzá (a XXI. században!!!) ...
joni firpo 2011.06.18. 19:21:17
Az angol ejtőernyősök barettjének története:
en.wikipedia.org/wiki/Maroon_beret
Állítólag Daphne du Maurier-nek köszönhetik.
A barett-viselés amúgy a középkorra megy vissza, a XIX. században is viselték, de mint "elit fejfedő" a brit páncélosok fején jelent meg az I. világháborúban, a sztori szerint a francia alpesi vadászok fejéről lesték el, praktikus viselet volt a harckocsikban stb. Így kezdett elterjedni, s lett az "elit katonák" sajátja. Az 50-es, 60-as években kezdődött az igazi népszerűsége.
quinn 2011.06.18. 20:38:14
Ezekre a dolgokra talán a kiképzőközpontokban, ha odafigyeltek. Legalábbis még a zöld érában. A fősulin nem is hiszem, hogy valamikor is előjött volna az öltözködési szabályzat, pedig biztos szerepel az oktatási tervben. Az alaki inkább megvolt. a szolg. szab. meg betűre. Azért nem volt ez olyan vészes dolog, csak egyszerűen nem ismertük a szabályzót ilyen mélységekben, csak "ippen elég" szinten (főleg arcszőrzet terén).
Stjep 2011.06.19. 09:21:25
A barett témában ezt találtam. A Magyar Honvéd Magazin XI. évf. 1-2. számában van egy cikk Baczoni Tamás muzeológustól: A "Zöldsapkások" és társaik cimmel. Ott ezt írja: Magyarországon elsőként nem valami elit alakulat, hanem a honvéd kollégium hallgatói számára rendszeresítettek zöld barettet. 1975-től azután az ejtőernyősök (mélységi felderítők) - immár az elit státus jelképeként - kapták a "zöld sapkát".
quinn 2011.06.19. 21:33:26
joni firpo 2011.06.19. 22:40:38
A cikk írója sajnálatos módon tévedett, hiszen a honvéd kollégisták számára csak az 1982-től rendszeresített egyenruhához járt a zöld barett, így mégiscsak az ejtőernyősök voltak az elsők ...
Stjep 2011.06.20. 09:21:22
Azt is eltudom képzelni, hogy papiron már volt rendszerben. Csak a valóságban még sehol. Mint 99'-ben a 90M gyakorlóban kellet volna lenni mindenkinek aztán mégsem volt.
joni firpo 2011.06.20. 13:22:30
Hivatalos elnevezése: "1982 M középiskolai katonai kollégiumi öltözet" volt és az elfogadásáról szóló döntést a HM Katonai Tanácsa 1982. május 11-i ülésén hozták meg, így valós használatba nyilván később kerülhetett (1983-84-ben?). Vagyis az elsőség mindenképpen az 1975. április 4-i díszszemlén szerepelt ejtőernyős baretté. Csak a cikk írásakor (nem egy mai cikk) egy csomó információ még nem állt rendelkezésre, ez okozta a tévedést.
Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2011.06.20. 17:48:52
smalladam 2011.06.21. 11:51:42
szerintem ez nem teljesen így van, a bocskainak már 1944-ben már létezett a szemellenzős változata
mek.niif.hu/02100/02185/html/img/1_180a.jpg
krisss93 2015.09.17. 21:51:37
joni firpo 2015.09.18. 09:53:02
joni firpo 2015.09.24. 14:05:15
valaki már megcsinálta MC-ben is:
kepfeltoltes.hu/view/150924/bocsMC_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Utolsó kommentek