A törökök által lelőtt orosz géppel kapcsolatban nagyon sok megállapítást lehetett olvasni, és kritikát is, az elmúlt napokban, de az orosz erők kutató mentő képességét egyik sem érintette.
Alapvetően a harci kutató mentő képesség két dolog miatt fontos. Az egyik a morális-etikai, ugyanis nagyon jól hat a morálra, ha az ember tudja, baj esetén kihozzák.
A másik pedig a pilótákra szánt hatalmas pénzösszeg, és több éves kiképzés. Ugyanis egy pilóta kiképzése akár egy évtizedet is igénybe vehet. Ugyanis olyan jogosítványok megszerzése mint az éjszakai repülés képessége, a csapásmérés, légi tankolás, és akkor ide szúrjunk be egy végtelenített listát, évekbe telik.
A sima kutató mentő feladatokhoz képest, a harci kutató mentés különlegessége, hogy ellenséges területen történik, és általában kifejezetten erre (is) specializált egységek végzik.
Az amerikai fegyveres erőknél minden haderőnem meghatározta saját maga számára, hogy milyen erők feladata a pilóták kimentése (Personel Recovery), de a légierő PJ-i az egyetlenek akiknek alapvetően ez a fő feladata.
Az amerikaiak a vietnámi háború során fejlesztették a tökélyre ezt a képességet, bár már előtte is létezett, ugyanis 4120 pilótát mentettek ki, akikből 2780-nál harci körülmények között végezték ezt a feladatot.
A CSAR képesség lényege, a túlélőkkel való kapcsolat felvétel, azonosítás majd pedig a megfelelő típusú erő kiválasztása, bevetése és nem utolsósorban irányítása.
Az ellenséges területet is megkülönböztetik, mert teljesen más erők kellenek aszimmetrikus hadviselést folytató ellenféllel szemben, mint egy reguláris haderőnél, ahol a nehéz légvédelem és a vadászgépek is előkerülnek.
A megfelelő erő kiválasztása ennek tükrében válik fontossá, ugyanis egy-egy bevetés alkalmával, elektronikai harcászati, vadász, bombázó, csata, megfigyelő, légiutántöltő és az irányításért felelős repülőgép típusokat is bevetnek. És akkor még nem kerültek szóba a helikopterek.
Egy átlagos vietnámi művelet során, a kimentést végző helikoptert csatarepülőgépek, bombázók és vadászgépek fedezték. Amennyiben számottevő légvédelem volt a környéken akkor az elektronikai harcászati gépek is bekapcsolódtak.
Ez az európai egyesített hadseregek szintjén kicsit olcsóbb kiadásban is megtalálható, de az eszközpark fele olyan impresszív, és a tényleges harci tapasztalatok terén is van elmaradás.
A légi elem mellett a másik fontos rész a földi elem. Ez főleg előretolt légiirányítókból, akik rávezetik a csapásmérő gépeket az ellenséges csapatokra, és a pilóta kiemelését ténylegesen végző egységekből áll.
Sajnos a lelőtt orosz pilóták kiemelését célzó művelet a fentiek tükrében igen-igen hiányosnak mondható. Ami viszont pozitívum, hogy a mentő egységek húsz percen belül megérkeztek a területre, és keresni kezdték a pilótákat.
A géppárt, ami egy Mi-24-esből és egy Mi-8-asból állt, nem fedezte bombázó vagy vadászgép, sőt a Mi-8-as súlyos sérüléseket szenvedett, ami miatt kényszerleszállást kellett végrehajtania.
A művelet közben egy orosz tengerészgyalogos is életét vesztette, de még mindig nem világos melyik egység fő profilja a CSAR, illetve létezik-e kifejezetten erre képzett orosz alakulat.
Hiányzott a földi elem is, bár az orosz helikopter személyzettel való kommunikációt egy környéken lévő TV stáb segítségével hidalták át. Mondjuk érdekes kérdés, miként tudták egyáltalán a pilóták által használt frekvenciát elérni.
Az oroszok felkészületlensége több szempontból is szokatlan. Először is Afganisztán hegyei között rengeteg hasonló mentést hajtottak végre, aminek a tapasztalatait látszólag nem hasznosították.
A megfelelő erő még a rendelkezésükre is állt, csatarepülőgépek, bombázók, helikopterek és vélhetően különlegesen képzett földi egységek is.
Azt nem lehet kijelenteni teljes bizonyossággal, hogy nem számoltak volna ilyen eseményekkel, lévén a készenléti helikopter pár viszonylag hamar oda ért, és megkezdte a kutatást. Azonban figyelembe véve, hogy az ellenség kizárólag MANPAD-okkal és csöves légvédelmi eszközökkel rendelkezik, az orosz gépek repülési profilja pedig magasan ezek fölött van, lehet alul értékelték egy ilyen esemény bekövetkeztének lehetőségét.
Hatalmas szerencséjük volt a közelben lévő szír erőkkel, bár gondolom erről azért kapnak tájékoztatást és van kidolgozott tervük hasonló helyzetre, illetve az ellen oldal reakciójának késlekedésével is.
Az ANNA stábja fel is vette az egész eseményt, sőt a videó végén még látható a helikopter teljes személyzete is, ahogy kigombolkozva elérik a szír állásokat.
Utolsó kommentek