A zuglói ÖTE nehéz műszaki mentő járműve egy Mercedes 1113-as. A tehergépjárművet Németországból kapták, ahol a német katasztrófavédelem (THW, Technisches Hilfswerk) kötelékében szolgált.
A nevéből adódik a fő rendeltetése is, gyakorlatban például autó baleseteknél vagy a viharkárok felszámolásánál használják, de a felszereltsége biztosítja a tűzeseteknél való eredményes használatot is.
A járművet 2010 Novemberebén kapta az egyesület. 1986-os évjáratú, de patent állapotú, ami gondolom senkit nem lep meg, és jól jellemzi a német állapotokat.
Minimális átalakítás után, új festés, matricázás, plusz fénytechnika, állt szolgálatba. Eddig túl sok probléma nem volt vele, leszámítva néhány apróságot, és a turbo cseréjét.
A jármű málhatere ötletesen lett kialakítva, ráadásul nagyon egyszerű megoldásokat alkalmaztak. Eleve a felszerelés könnyebb elérése érdekében a málha tér oldala lehajtható fellépőként funkcionál.
Jobboldalt hátul található a Honda vízszivattyú, felette pedig a működtetéséhez szükséges plusz üzemanyag, illetve a tömlőkhöz való osztók.
Tőle jobbra kerék tuskók láthatók két változatban, míg a piros vödör tartalma homok, amivel az úttestre kiömlött folyadékokat szokták mentesíteni.
Mindkét oldalon a málha tér közepénél egy kihúzható lámpa található. A lámpa egy egyszerű fém csövön van rajta, és teljesen kitolva a jármű közvetlen közelét lehet bevilágítani vele.
A málhatér fülke felöli oldalára kézi szerszámok kerültek. A polc rendszer alsó részére került az orrfűrész. A kézi szerszámok, a láncfűrészeket leszámítva, mind saját akkumulátorral üzemelnek.
A kéziszerszámok mellett előre került még egy kézi csörlő, ami egyébként a járművel együtt érkezett Németországból, és a raj légző készülékei közül kettő.
Szintén a kocsival érkezett több láda is, amit az ÖTE megtartott és használ is. Jobbra látható két láncfűrész, alatta pedig tartalék üzemanyag hozzájuk.
A polcrendszer és a málhatér kialakításának egyszerűsége, mégis elpusztíthatatlansága kifejezetten tetszett. A fa fiókok mellett a ládák rögzítése is egyszerűen megoldott, ezt ugyanis egy U alakú retesz tartja a helyén. Felhúzva és kifordítva jobbra lehet nyitni.
Egy felső rekeszben kapott helyet a szerszámos láda, fogókkal, csavarhúzókkal, és a minden technika alapját képező WD 40-el, illetve Duct Tape-el.
A málha tér hátsó része lenyitva szintén fellépőként funkcionál. Itt tárolják a terelő bólyákat, a sérült mozgatásához használható hordágyat és mentő lepedőt, illetve a dugó létrát is.
A mentő „tepsi” anyaga aluminium, és szintén a THW-s felszerelések közé tartozik. Az alsó rész kiképzésének köszönhetően nem csak cipelni, hanem akár húzni is lehet.
A hordágyon található négy rögzítési ponton, kötéllel emelni-ereszteni és húzni is lehet. Valószínűleg egyértelmű,de a legtöbb hordágy nem rendelkezik hasonló funkcióval.
Emellett természetesen a hagyományos módon, a kihúzható négy darab fogantyúnál fogva is lehet cipelni. Kicsit puritánnak tűnő, de annál használhatóbb mentő eszköz.
A hordágy mellett mentőlepedő is részét képezi a jármű felszerelésének. A mentő lepedő egy merevítés nélküli beteg hordó eszköz, amely egyik fő előnye, hogy könnyű és kis helyen is elfér.
Külön fa rekeszbe, a hordágy alatt, hosszabb nyelű szerszámok találhatóak. A rekeszben elférnek a lapátok, hólapát is, kézi fűrészek, ásó illetve bármilyen hosszabb eszköz ami az oldalsó málhatérbe nem férne be.
A hátsó málhatérbe kapott helyet, szintén a THW-s készletből, a négy részes dugó létra. A legtöbb gépjárműfecskendőn, hazain és külföldin, ez általában a tetőre kerül. A hátsó málhatérből viszont könnyebb hozzáférni, azonban tagonként kell, egyesével kiszedni.
A jármű csörlővel is rendelkezik, amelyet nem csak elől, de hátra vezetve hátulról is lehet használni. Széria felszereltség a vontatóhorog is, de ide haza ritkán tartozik vontatmány a tűzoltógépjárművekhez.
Folytatása következik
Utolsó kommentek