Tab-nek hívják azokat a parolikat, vagy címkéket, amiket az amerikai hadsereg katonái egy-egy sikeresen elvégzett tanfolyam esetén jogosultak viselni a gyakorló ruházatuk bal váll részén, illetve a díszegyenruhájukon.
Ez a megnevezés csak annyiban nem igaz, hogy a “tab rendszer” már nem csak az amerikai hadseregben létezik, hanem szinte a világ összes modern hadseregében. Sőt ide haza is betört, noha nem tudom mennyire hivatalosan.
A tab-eket kifejezetten a vállon viselik, míg a badge-eket, avagy jelvényeket, az egyenruha bal mell részén hordják. Ez is megtalálható néhány katonánkon, mivel van aki elvégezte a megfelelő tanfolyamokat, illetve mintha a járőrversenyekért is járna egy hímzett dragunov.
Korábban négy tab létezett, Ranger, SF,Airborne,Mountain, de mostanában mintha ezt bővítették volna a Sapper-el, utász, és a Honor Guard-al. Többről nem tudok. Az egyenruha változtatások miatt pedig már legalább 3 színben készülnek, zöld, tan és foliage green.
A Ranger tab-nél még fenn áll egy olyan helyzet, hogy nem minden Ranger tab-et viselő katona szolgál a Ranger ezredben. Az ezred tagjait a zászlóalj tab-ről lehet azonosítani, ami a képen alul látható. Az egyenruhától függően a barett, bakancs és a felszerelés még további támpontot adhat.
Ezt a rendszert olyannyira jól eltalálták, hogy több más ország hadserege is átvette, bár jellemzően ezek erősen amerikai befolyás alatt állnak. Hogy honnan ered azt nem tudom megmondani, bár mintha a brit katonák gyakorló ruháján már az első világháborúban látható lett volna. Ott főleg a lövész ezredek nevei szerepeltek, míg a második világháborúban megjelentek a commando és az airborne tab-ek is.
"Tab"-ek
2012.12.26. 08:00 :: Combat Gear Admin
47 komment
Címkék: tab felvarró
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Stjep 2012.12.26. 10:57:12
Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2012.12.26. 12:37:33
armypubs.army.mil/epubs/pdf/r600_8_22.pdf
Légionnaire 2012.12.26. 12:54:48
dudi01 2012.12.26. 16:49:36
Ezek szerint a MARINE nem egy magára valamit is adó fegyveres szervezet.
Mokker 2012.12.26. 17:36:20
Náluk hagyományszámba megy, hogy nem hordanak Tab-eket (minden bőrnyakú egyforma), cserébe a díszegyenruhájuk (szerintem) sokkal jobb, mint az Army vagy az Air Force egyenruhái.
Mokker 2012.12.26. 17:38:11
Pötty1 2012.12.26. 18:51:32
Bár nem tudom ez a mini egyenruha forradalom mennyire söpör majd át rajtuk is, ami eléggé elkapta az army-t. 10 éven belül nem is tudom hányadik jön ki hamarosan.
Nekem minden esetre nagyon tetszik az ő digit mintázatuk, főleg az erdei.
Mokker 2012.12.26. 20:11:36
Pötty1 2012.12.26. 20:25:19
Sniper képzésben pl. a legjobb a marine tanfolyam, abból biztos nem mennek a hadsereghez.
whirlwind 2012.12.27. 01:29:00
Mokker 2012.12.27. 02:34:39
Szóval érted. A "hate list"-et az Army vezeti, de nem igazán szeretik a többi fegyvernemet sem.
joni firpo 2012.12.27. 04:07:56
shockwave 2012.12.27. 06:06:57
Tengerészgyalogosok is részt vesznek olyan tanfolyamokon, amelyek tab adományozásával járnak (leginkább Ranger). Aztán a tab-et a mellkas zseb fedelének belső felére varrják és ha kell, akkor csak "megvillantják". Egyébként a "tab nélküliséggel" azt akarják szimbolizálni, hogy ők egy összetartó család, ahol senki sem különlegesebb a másiknál. Ez persze nem igaz, de szép hagyomány...
megavega 2012.12.27. 06:45:26
Na meg ők akkor sem hordanának ilyen lomokat ha lehetne... Régebben egy közülük mondta nekem, hogy ők nem divatolni vannak... Az egyetlen teljesítményt kifejező "eszközük" az egyenruhán az övük, illetve annak színe, ami a katonai közelharcra vonatkozik.
Mi bezzeg jól benyaltuk az army-s szokásokat. elég csal elmenni mondjuk Szolnokra. Túlzás mi minden szart ki nem raknak magukra egyesek...
dudi01 2012.12.27. 11:43:43
Alapvetően egyet értek veled a karácsonyfa kérdésben de lássuk be csak az tud magából karácsonyfát csinálni akinek van mit felrakni a fára...Azért meg ne a Szolnokiak legyenek lebaszva mert ők nem csak inni,aludni meg PS-ezni járnak be!!!
Pötty1 2012.12.27. 17:29:44
Ez azért is érdekes, mert ha nincs konkrét hatása a beosztására, akkor elég nagy pazarlás ilyen képesítésű katonákat "golyófogónak" meghagyni egy sima tgy. szakasznál.
dudi01 2012.12.27. 18:29:22
Pötty1 2012.12.27. 18:47:24
Bár én nem értek hozzá, de szerintem a ranger ezred elit alakulat, a tgy pedig nem. De lehet tévedek.
dudi01 2012.12.27. 18:52:04
Ugyan olyan lövészként használják őket mint a TGY-ket+ újabban nyakukba varrták a különleges alakulatok támogatását is.
tiboru.blogrepublik.eu/2011/03/05/a-us-rangers-2-0/
Itt megtalálod,hogy mi mindent csináltak az elmúlt kb 30 évben.
Pötty1 2012.12.27. 20:03:37
de nem offolok tovább, mert most nem ez a téma.
dudi01 2012.12.27. 20:28:23
Igazad van elitebb,de ha elengednek egy legénységi TGY-t az a tanfolyam után nem lesz tiszthelyettes marad ugyan úgy legénység.
megavega 2012.12.28. 13:46:20
dudi01 2012.12.28. 16:12:24
ezen sokat lehet vitatkozni akinek ilyen van joggal büszke ár de nekem is a tengerészgyalogos szemlélet a szimpatikusabb.
Pötty1 2012.12.28. 17:52:13
dudi01 2012.12.28. 18:14:35
Szerintem az sokkal hatásosabb,hogy valaki bemegy az irodádba nem lát semmit a falon,nem tudja hová tegyen viszont te a tényleges tudásoddal meggyőzöd arról,hogy magasan képzett szakember vagy és ha ennek ellenére el kezd okoskodni,hogy ha ilyen jó vagy akkor miért nincs ilyened meg olyanod akkor az orra alá dugod a sok "szart" és majd jól befogja a száját.Ez azért is jó még mert így nem a sok "szar"beszél helyetted.
Mokker 2012.12.28. 22:36:57
@Pötty1: Igen is meg nem is. Az érdemeimet én is szivesen kiraknám az irodámban (ha lenne), de nem hordanám magammal mindenhova a díjaimat. Ezért értek egyet inkább a TGy-kkel, a "Jumpwingeket", meg a "Flying Wingeket" illetve egyéb kiképzési jelvényeket ők is hordanak a köznapi ruházatukon, az irodában. A gyakorlón nem, ott mindenki ugyanolyan, mindenki ugyanazt csinálja, mindenki Marine.
Légionnaire 2013.01.02. 23:47:10
Légionnaire 2013.01.03. 19:55:24
recon71 2013.01.03. 21:38:41
Viszont,ha látom a felvarróin,mit végzett el,jobban bízok benne,vagy jobban hallgatok rá döntéshozatalnál,mint akiről nem tudok semmit.
Valahol azt olvastam,hogy pld. a németeknél a II.vh-ban,a kitüntetettekre-akiken ezzel látszott a tapasztaltság-hallgattak.Még a tisztek is meggondolták ha ők mondtak valamit,míg akin semmi nem volt,meg sem mukkanhatott.
recon71 2013.01.04. 01:42:48
Nem ide tartozik,de azt hiszem pont te kételkedtél abban az állításomban,hogy át fognak állni a hadseregek az ALICE szerű fémvázas hátizsákokra,mivel védőmellényt használva szerintünk is a legkényelmesebb megoldás! Íme,most találtam! Ezek ausztrálok.: i602.photobucket.com/albums/tt104/vor033/Australian%20Defence%20Force%202/11_zps1bb5b6aa.jpg
dudi01 2013.01.04. 09:28:00
Igen én voltam és tartom is.Pl említette CGA a TGY új zsákját(FILBE) ami pl egy öszvér megoldás lesz(félig rejtett külső váz)de nem olyan rendszerű mint az ALICE zsáké.
dudi01 2013.01.04. 09:37:02
Szerintem rosszul teszed.Vegyünk például egy TGY Force Recon katonát és egy Rangert.Az első katonán nem fogsz semmit látni pedig van neki egy Ranger felvarrója,Airborne felvarrója és elvégzett egy Force Recon kiképzést is míg a Rangeren csak egy Ranger meg egy Airborne felvarró van.Ebből te arra következtethetsz,hogy a Ranger a képzettebb pedig nem,hisz neki csak kettő felvarrója van a TGY-nek meg három(Force Recon TAB nincs de tudna olyat magára rakni amiből látszik,hogy ő az)épp csak egyet sem hord.
Ez egy nagyon leegyszerűsített példa de a lényeg érthető.
megavega 2013.01.04. 12:21:30
recon71 2013.01.04. 13:57:31
@megavega: Nálunk,mikor rajparancsnokot kellett kijelölni 1 tanfolyamon,biztos,hogy azokra esett a választás,akikről tudták,vagy látták,hogy végzett már valamit. Biztos,hogy nem lett rajparancsnoka 1 síma szkv. 1 rohamlövészes szkv-nek! Lehetnek kivételek,de több esély! van arra,hogy a valamit sikeresen elvégzett többet tud!
Rajtam nem volt "fél éves felderítő rajparancsnokit végzett" felvarró,ha lett volna ami megkülönböztessen,nem 1 töketlent neveztek volna ki rajpk-nak ugyanilyen rangban!
dudi01 2013.01.04. 14:57:18
Nálunk volt olyan rohamlövész akinek ha azt mondtad,hogy raj pk. leszel közölte,hogy ő bizony géppuskairányzó és legyen az az szkv. rajparancsnok aki őrmester akar lenni őt meg hagyják békén ezzel.Nálunk van 9 vagy 10 rohamlövész most már mind őrmester de pl 3 éve ez nem így volt és simán volt olyan "mezei" szkv. aki Rohamlövész szkv-nak volt a rajparancsnoka és senki nem volt rajta felháborodva mert tudták,hogy a "mezei" szkv. is van olyan jó katona.
recon71 2013.01.04. 18:49:42
Írom ezt én,aki ha nem lenne kötelező,még a rangjelzésem sem tenném ki,pont azért,mert én is jobb szerettem síma katona lenni,mint rajparancsnok. De mikor már bukásra álltunk a sok hülyeség miatt,biztos felraktam volna mindent,hogy végre már hallgassanak rám,értek hozzá!!!
ozseb 2013.01.06. 18:01:58
dudi01 2013.01.06. 20:01:59
De csak olyat nem csinálhatsz,hogy egy frissen végzett őrmesternek egy szkv. legyen a rajparancsnoka hiába tud többet az azkv.
estván 2013.01.06. 20:52:03
Illetve találkoztam olyannal, hogy az ÜTI hdgy. volt, az ÜTIH meg fhdgy.
estván 2013.01.06. 22:12:07
recon71 2013.01.06. 22:38:18
dudi01 2013.01.06. 23:41:47
Egy tanfolyamon mindenkinek kell vezérnek lennie,hogy lássák a kiképzők,hogy mire képes parancsnokként.A hallgatókról meg ne beszéljünk...
recon71 2013.01.07. 00:37:40
Visszagondolva,máskor én is jobban örültem mikor 1 rohamlövészes felvarrós volt mellettem,mert benne azért jobban bíztam,mint a 10-ből 9 mindenre alkalmatlanba.
Utolsó kommentek