A bolgár hadsereg az 1980-as évek elején kezdte el lecserélni a katonák egyéni málha övét. A korábbi szovjet mintára gyártott válltáskás és bőr öves megoldások helyett, a nyugat felé tekintettek, pontosabban a
brit hadsereg málhaövét másolták le.
Az új málharendszer a H-hevederes nyugati mintát követi, és valószínűleg emiatt sokkal használhatóbb és kényelmesebb mint az ide-oda repkedő válltáskák és az elnyűtt bőr övek. Egyébként sokan a kelet német hadsereg számára készített málharendszerből eredeztetik. Szerintem mindkettőre hajaz egy kicsit.
Az új málhához több féle zsebet készítettek, amiket a málhaövre lehet felfűzni. Az AK tárak számára dupla fedeles tárzseb készült, a briteknél elterjedt nyitási módszerrel. E szerint két fém gyűrűt kell egymásba fűznünk, majd ezeken a fedő rész vászon pántját kell keresztül vezetnünk. Ehhez a pánthoz hozzávarrtak még egy pántot, ami kívül lóg, és amit megrántva igen gyorsan nyithatóvá válik a zseb.
A tártartóból egyébként kétféle típus készült. Az egyiken még egy kis zseb is található kívül, amibe a fegyver karbantartásához szükséges fegyver olajat lehet tárolni, viszont ezen már nem dupla kivitelben készült a fedlap. Mindkét fajta tárzsebben 4 darab Ak tár tárolható.
A málhához készített másik fajta zseb, a tártartóval ellentétben széles nem pedig hosszúkás, és amolyan mindenes zsebnek készült. Tehát elfér benne a gázálarc is, és lehet vesezsáknak is használni.
A zsebeket két féle képen lehet rögzíteni. A hátsó részükre varrtak egy-egy fület amikbe a málhaövet kell bújtatni, illetve ezen kívül egy-egy C alakú klipszel is rögzíthetők a vastag övre.
Maga a H heveder kis mértékben párnázott, ahogy az a képen is kivehető. A vállpántokon található még 1-1 két ponton levarrt vászon csík is, amikbe kést, esetleg lámpát lehet rögzíteni, bár nem tudom mennyire volt elterjedt a pipalámpa arra fele.

A hátsó pántokba be kell fűzni a málha övet, majd a fém csuszkák segítségével be kell állítani a magasságot. Véleményem szerint ez nem teszi olyan stabillá a málhát, ezért a zsebek C klipszei közé kell befűzni. A H heveder egyébként nem tűnt olyan erősnek, hogy esetleg annál fogva lehessen a sérült gazdáját elhúzni.
A málhaöv szintén brit mintára készült. Vastagságra azt mondanám a magyar málhaöv fele. Ugyanúgy mint azt, ezt is hátul lehet két fém csuszka segítségével méretre állítani, a fölösleget pedig fém bújtatókkal lehet eltüntetni.
Az övet két fém kampó egymásba akasztásával lehet elöl rögzíteni. Sose kedveltem ezt a megoldást, mivel ha túl lazára hagyjuk az övet, akkor ezek nem feszülnek eléggé és maguktól elengednek.
A bolgár málhát még manapság is használják. Egyedül ebben a szürkés színben készítették el. A felhasznált vastag anyag miatt nem pehely súlyú, viszont robosztus. Az anyagot nem impregnálták, és emiatt ha elázik nehezen szárad meg, továbbá még nehezebb lesz. A megoldások jobbak mint a korábbi 1930-as éveket idéző szovjet típusú felszerelés, azonban csak húsz évet sikerült előre ugraniuk, és váltani az 1950-es éveket idéző brit felszerelésre
Utolsó kommentek