WildBear:
Kiderült azóta, hogy mi okozta a balesetet?
Most ugyebár történt egy nagyon hasonló. (2025.03.22. 19:26)Kiképzési baleset
Praedikator:
És ime 2025, ahol a fenti dolgok - az egyenruhán kivűl,- mind lecserélésre kerültek, sőt az egyenr... (2025.02.26. 17:59)Új magyar egyenruha család (3.)
Acura:
Téves a repeszállo megnevezés !!! Ha megnézed az alábbi szabványokat, és a mellényen levö cimkét, ... (2025.02.12. 20:15)2013M Repeszmellény
A Combat Gear Blog célja bemutatni milyen kiegészítőkből tevődik össze egy modern hadsereg katonáinak személyi felszerelése, továbbá szeretne a laikusok, érdeklődők, hivatásosok és szerződésesek, milsimesek, airsoftosok, paintballosok és természetjárók számára egy érdekes oldalt összeállítani leírásokkal és fotókkal.
Ne felejtsd el elmenteni az oldalt a kedvenceid közé! (CTRL+D)
Az M40A1-es gázálarcot 1992-ben rendszeresítette az USA hadserege. Ezzel a vietnámi háború óta használt M17-es maszkot váltották le. Több új megoldást is tartalmaz, ahogy az elvárható tőle, és a hadsereg mellett több állam rendőri egységei is használják.
Az M40-es legjelentősebb újítása, hogy a szénszűrő szelence jobb és baloldalra is feltehető egyaránt. A kétoldalt megtalálható menetes foglalatba csavarható be a szűrő, illetve kívülről egy fém tömítés és kupakja segítségével lehet lezárni.
Ha nem lenne érthető, akkor ez azért nagy előnye a maszknak, mert így jobb és bal kezes lövészek is tudják használni. A maszk légzés szempontjából használaton kívüli oldalát, egy műanyag borítás zárja le, ami két pöcökkel rögzül a belül található gumi foglalatokba.
A kilátást két üveg lencse biztosítja. A lencsékre kívülről egy második, már műanyag valószínűleg plexi, réteg tehető fel. Ebből létezik sötétített változat is, amit az első öbölháború tapasztalatai ihlettek. A kétrétegű lencse jobb védelmet biztosít.
Az álarc alján található a kilégző szelep, és az ivó csonk is. Ezeket egy gumisapka fedi. A gumisapkán az ivócsonknak külön tok található, illetve a cső számára is foglalat került elhelyezésre. A képen félig kihúzott állapotban látható.
A szénszűrő szelencéket drapp színű, fém dobozokban tárolják. Ezeken oldalt olvasható a benne tárolt szűrő típusa, azonosító száma és egyéb adatai. Az alul látható fémkulcsot a doboz oldalába kell illeszteni, és így hozzáférhetővé válik annak tartalma.
Az M40-es másik fontos újítása az ivócsöve. Ennek segítségével használat közben is lehet a kulacsból, vagy camelbakből is inni. Ehhez azonban a kulacsnak és a camelbaknak is rendelkeznie kell a megfelelő szeleppel.
Csatlakoztatás után, ami nem a legegyszerűbb, a kulacsot fejjel lefelé tartva tudunk inni belőle. Egyébként ezen kupakkal alkalmazva a kulacs hermetikusan zárt lesz, és vicceset pukkan ha fél nap után kinyitjuk és szénsavas vizet tárolunk benne.
Belül egy újabb maszk található, ami a viselő szájára és orrára illeszkedik. Ez már az M17-nél is megvolt. Abban az esetben ha a lencsék betörnének, a légzőszervekbe továbbra is a szűrőn keresztül jut el a levegő. A belső maszknál található a membrán is, ami a viselő hangját erősíti fel.
A belső maszk alatt található a szívó csonk. Ezt összeharapva lehet inni belőle, amennyiben a kulacs csatlakoztatva van, és egyébként nem is olyan nehéz kirántani a helyéről. Persze ez annyira nem kellemetlen mint egy tüsszentés.
Az M40-es keretgázálarc, mivel nem borítja az egész fejet, két gumi réteggel rendelkezik. Az első réteg egy vékonyabb zöldszínű, míg a második egy vastagabb feketeszínű. Eredetileg csak az alap réteggel tervezték használni, de ez nem bizonyult eléggé ellenállónak. Hat gumi pánttal rögzíthető, amiből a halántékoknál elhelyezkedők rendkívül kényelmetlenek túlhúzás esetén.
Amikor a maszkot a hordtáskában tárolják, akkor a gumi pántok a maszk elejére vannak fordítva. Használatkor a maszkot az arcra kell illeszteni, és a gumipántokon található fül segítségével egy mozdulattal a fejünkre húzhatóak.
Az M40-esből többféle méret létezik, a méretek pedig két kategóriát is átfognak például S/M vagy M/L. Létezik még az M42-es változata, amit a harcjármű személyzetek számára rendszeresítettek. Ezen szénszűrő helyett, egy tömlő található, ami a harcjármű saját rendszeréhez is csatlakoztatható.
Az M40-est napjainkban is használják, és még pár évig biztos fogják. Jelenleg a JSGPM, fejlettebb panoráma gázálarcra kezdték el lecserélni.
Jó lett a cikk megint! Elég érdekes, hogy mindenből egy pótréteget tettek fel utólag... Gondolom a JSGPM-nél ezt már orvosolták. Nekem az AVON S10 sokkal használhatóbbnak tűnik! Remélem lesz arról is beszámoló.
Köszönjük!
S10-es van kéznél, de egyenlőre nincs betervezve szóval felveszem a listámra.
A JSGPM-nél már nincs pótréteg, és kisebb is meg könnyebb is. Már nincs olyan probléma, hogy a szénszűrő csak az egyik oldalon van, és emiatt az ember nyakát csak abba az irányba húzza. A JSGPM-nél mindkét oldalt van egy-egy kisebb szénszűrő.
"Abban az esetben ha a lencsék betörnének, a légzőszervekbe továbbra is a szűrőn keresztül jut el a levegő."
Most hogy személyesen is tesztelek egy M40-est tűnt fel, hogy ez így nem egészen igaz.
A levegőt átjön azon a részen is, majd onnan szívja be a harcos a belső, kis maszkba.
Inkább kilégzésből adódó párásodást hivatott szerintem megelőzni a belső maszk.
@Ős:
A külső, fekete gumi réteg és a külső, cserélhető lencsék meg alighanem arra hivatottak, hogy magát (az éppenséggel nem olcsó) álarcot óvják a fizikai behatásoktól. Nyilván olcsóbb ezeket cserélni, mint az egészet.
@apravetz: Igaz, mégpedig azért, mert a szelepek ellenkező irányba állnak, és szívni lehet, fújni nem.
"Anno" nekem így tanították, minden belső maszkos maszk dupla védelmet élvez :) Úgyhogy automatikusan rávágtam én is.
A külső gumi réteg, az elhibázott elképzelés miatt, valóban olcsóbb lehet, mint egy egész álarctestet újrakészíteni. Főleg ha már rendszeresítve van több százezres darabszámban.
Igen ott az igazság. A belső álarc a párásodás meggátlására van. Mert a levegő az álarcon keresztül áramlik és ott jut be a belső álarcba és onnan a légzőszervekbe, majd a légzőszervekből kijövő levegőt hivatott terelni a kilégzőszelep irányába és nem engedi, hogy a szemüvegekre kicsapódjon és párásodást okozzon.
Utolsó kommentek