Translate

Utolsó kommentek

Bemutatkozás

A Combat Gear Blog célja bemutatni milyen kiegészítőkből tevődik össze egy modern hadsereg katonáinak személyi felszerelése, továbbá szeretne a laikusok, érdeklődők, hivatásosok és szerződésesek, milsimesek, airsoftosok, paintballosok és természetjárók számára egy érdekes oldalt összeállítani leírásokkal és fotókkal.

Ne felejtsd el elmenteni az oldalt a kedvenceid közé! (CTRL+D)

Kapcsolat

combatgearbloghu [kukac] gmail.com

Hazai

HONVÉDSÉG


2000M gyakorló ruha
2003M (2004M) sivatagi gyakorló nadrág
2003M (2004M) sivatagi gyakorló zubbony
2003M (2004M) sivatagi kalap
2007M esővédő
2008M esővédő
2008M Moduláris Málhamellény
2008M Moduláris Málhamellény (módosított)
2008M polár pulóver (kabát bélés)
2010M Gyakorló ruházat
2015M Gyakorló kalap
2015M Gyakorló nadrág
2015M Gyakorló sapka
2015M Gyakorló zubbony
90M gyakorló ruházat
90M gyakorló sapka
90M gyalogsági mikádó
93M esővédő kabát
93M gázálarc
93M pulóver
93 M ejtőernyős téli zubbony
Alto málhamellény
Alto vesezsák
Gyakorló póló
Gefechtshelm Schuberth
Haix Nepal Pro
Haix P6
Honvédségi málha öv
Horvát málhamellény
KECS (1.rész)
KECS (2.rész)
Mit rejt a felderítő mellénye
Mit rejt a felderítő mellénye 2.rész
Mit rejt egy magyar katona mellénye
Rabintex A10
RBR MACH 3
Rs 4/4
"Technikai póló"
TMK "drop pouch"
TMK Ak tártartó zseb
TMK felkarvédő
TMK M4/M16 tártartó zseb
TMK repeszmellény
TMK sörét tartó zseb

1949 M Esőgallér
1951 M Álcázó kezeslábas
1951 M Álcázó kezeslábas (őszi)
1951 M Álcázó kezeslábas (téli)
1965 M ejtőernyős bakancs
1982 M repülő-szerelő esővédő öltöny
82M kezeslábas
82M összhaderőnemi védőkészlet
87M harci gyakorló ruházat
1987M ejtőernyős hátizsák
Egységes sebkötöző csomag
Határőr/munkásőr kezeslábas
Honvédségi egyenruha tervezet
Hurrikán bocskai
Hurrikán trópusi öltözék
PA 63 bőr fegyvertok
Pakisztáni bocskai
Rába mintás sisakhuzat
Tártáska
Terepszínű málhamellény
Zöld sisakhuzat

RENDŐRSÉG


10M ERGY bakancs
10M ERGY gyakorló nadrág
10M ERGY gyakorló zubbony
10M ERGY téli kabát
12M e r taktikai öv készlet
2006-os rendőrségi bevetési bakancs
2015M ERGY bakancs
Acélbetétes tonfa
Police Medic Vizsga
Blackhawk H harness
CPE Protektoros kesztyű
CPE Riot Equipment in front testpáncélok
CPE TAC SF Omega
Gyakorló poló
Készenléti rendőrség köznapi és ünnepi teniszing
Könnyített bevetési bakancs
Nowar P9RC szolgálati fegyvertok és tártartó
Nowar testpáncél
Mag-lite
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak (modernizált változat)
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak
MSA sisak gázálarc
Rendőrjárőr felszerelése
Rendőrségi bevetésis sisak 2006-ból
PA 63 tok
Pilotka
Police Medic
Schelli kft. zsanéros bilincs
Tonfák a készenléti rendőrségnél
Tűztámogatók

TŰZOLTÓSÁG

AGA spiromatic 316 légző
Budavári Tűzoltó Őrs
Bristol bevetési kabát
Bristol bevetési nadrág
Drager PSS 100, Panorama Nova
Gallet F1SA
Haix Fire Flash
Haix Florian Pro
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentő gépjármű (1)
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentőgépjármű (2)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (1)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (2)
Streamlight survivor és survivor led
Tűzoltó balta
Vektor 10 tűzoltó bevetési ruházat

ORSZÁGOS MENTŐSZOLGÁLAT

Crafter sztori
Moduláris mentéstechnikai ruházat
Tömeges Baleseti Egység

NAV

Egyéni elsősegély zseb
Egyénile összeállított Medic zsák
Fényvisszaverő mellény
Gyakorló ruházat
HK P30
Taktikai öv
Téli kabát

Címkék

0.45 acp (1) 100 as (1) 10m (1) 1124 (1) 14 (1) 15m (5) 18+ (4) 1940 (1) 1l (1) 1pn58 (1) 2 (2) 200 (1) 2000m (2) 2003m (1) 2004m (1) 2007 (1) 2007m (1) 2008m (4) 2008M (2) 200rds (1) 2010m (1) 2013 (3) 2014 (5) 2015 (6) 2015M (7) 2016 (3) 2017 (2) 2018 (1) 3 day pack (2) 40mm (4) 5.11 (5) 511 (1) 550st (1) 68w (1) 6b5 (2) 74 (1) 90 (1) 90m (3) 93m (3) 93m gázálarc (1) 95m (1) 96M (1) 9mm (1) 9x19 (1) accident (1) ach (6) acs (1) acu (23) adapter (1) adidas (1) afgán (2) afganisztán (18) afgansiztán (1) afghanistan (33) afrika (2) ag 36 (1) air (2) airborne (8) airsoft (1) air assault (1) ak (5) ak74 (1) ak 74 (2) aláöltöző (2) álcázás (3) alice (6) aljazeera (1) ambulance (3) ambush (2) amerika (4) amerikai (14) ammo (3) amputáció (1) ana (5) angol (15) anp (2) arcfesték (1) arfat (1) armadillo (1) armored (2) armored vest (3) armour (2) army (84) armybox (16) assault (6) assault pack (10) átmeneti (1) atom (1) austria (3) ausztria (2) az egyenlőség nevében (1) a stan (1) backpack (19) bajonett (1) bakancs (26) baleset (2) ballistic (2) ballistic vest (1) ballisztikus (1) bandoleer (2) barett (1) bates (3) baton (1) battle (2) bayonet (1) bdu (5) bear (1) belga (3) belleville (1) belt (13) berezka (2) bergen (3) berghaus (3) betét (2) bevetési (2) bianchi (1) bijan (1) bilincs (1) biológiai (1) biritish (1) black (5) blackhawk (10) blackwater (2) boci (11) bocskai (4) body (1) bodycam (1) body armour (4) bolgár (2) bonnie (1) bonnie hat (2) boonie (2) boots (23) borulás (1) box (1) box magazine (1) brit (28) british (25) brown (9) budapest (1) buffalo (1) bulgaria (2) bulgária (1) bulgarian (1) bullet (4) bulletproof (8) bulletproof vest (4) bullet proof (1) bullet proof vest (2) bundesheer (1) butt (1) BW (1) bw (3) caiman (1) camelback (8) camelbak (8) camo (6) camouflage (4) canteen (4) canteen pouch (1) cap (7) caracal (1) carrier (4) cartel (1) casaulty (1) cat (2) ccct (1) cce (4) cfp (2) cfp 90 (2) checna (1) chemical (6) chest (2) chestrig (12) china (1) chinese (1) cimic (1) ciras (2) civilians (1) coldweather (5) combat (5) combat belt (2) combat gear (2) combat pants (4) combat shirt (12) cops (1) corcoran (1) cordura (11) corps (1) corpsman (1) cougar (1) cover (5) coyote (18) coyote brown (34) coyote tan (7) cqb (3) crafter (1) croat (2) croatia (3) Crye (2) crye (1) csat (2) csecsenföld (3) csehszlovákia (3) csernobil (5) csizma (1) csősál (2) cummerbund (1) custom (1) dach (1) dalmácia (1) dán (2) danish (2) danner (3) daps (1) darktac (9) dcu (5) ddpm (2) defense (1) dél (1) dél afrika (2) democratic (1) derékzsák (1) desert (21) desert dpm (2) desert marpat (2) digital (8) digitális (5) dimanodback (1) docu (3) documentum (2) dokum (1) dokumentumfilm (5) dominator (1) domonkos (1) dpm (19) dprk (1) draeger (1) drager (2) dragic (1) dress (1) drog (1) drog háború (1) drop (3) drug war (1) durashock (1) dzsungel (2) eagle (5) eagle industries (7) eberlestock (1) ecw (1) ecwcs (9) egyenlőség (2) egyenruha (34) egyeruha (1) éjjellátó (3) ejtőernyő (2) ejtőernyős (6) ellátás (2) első (1) elsősegély (3) elsősegély zseb (2) embasy (1) emlékek (1) enabler (1) engine (1) english (1) entrenchment tool (1) eotv (1) erők (2) esk (1) esőkabát (3) esővédő (10) ess (4) észak (2) étel (1) ételcsomag (5) eureka (1) exoskeleton (1) e tool (1) f1 (1) f1s2 (1) face (1) fail (2) fallschirmjager (1) fast (3) fdbp (1) fejada (1) fejadag (15) fekete (1) felcser (3) felderítő (4) felkarvédő (1) felső (1) felszerelés (10) felvarró (2) female (1) field (1) FILBE (3) filbe (3) fire (3) firedepartment (4) firefighters (7) fire engine (2) fire force (1) first aid kit (2) first ait (2) flak (3) flame retardant (2) flc (5) fleece (6) flora (7) fmj (1) fn (2) fob (1) foliage (4) force (2) forces (2) frag grenade (1) francia (12) french (10) frog (4) frontline gear (1) (1) fulcrum (2) future (1) g3 (1) galco (1) gallet (1) gangs (1) garment (2) gasmask (5) gas mask (6) gáz (2) gázálarc (10) gázmaszk (1) gear (9) gen (1) gen3 (1) gendarmerie (1) gen 2 (1) gen 3 (1) georgia (1) georgian (2) georgians (1) gépjárműfecskendő (2) géppuskás (4) german (7) glock (3) gloves (4) golyóálló (5) golyóálló mellény (5) google (1) googles (4) gore (2) gore-tex (8) goretex (3) gore tex (9) gorka (5) gorod (1) görög (3) gránát (8) greek (2) green (8) grenade (7) grenade pouch (2) grúz (3) grúzia (1) gun (2) gurkha (4) gyakorló (13) gyalásó (1) gyalogsági ásó (1) hadisír (1) haditengerészet (1) hadsereg (33) haix (5) handcuff (1) handgrenade (1) harci (6) harci fejadag (10) harcjármű (4) hard armor (1) harness (2) háromnapos (1) hassienda (1) hat (6) határ (1) hátiernyő (1) hau (2) házi teszt (1) hdf (23) HDF (3) headset (2) heckler (1) heer (1) hegy (1) helikontex (3) hellas (1) helmet (29) helmetcam (1) heveder (3) hk (2) HM (1) hm (88) (1) hol (1) hölgy (1) holster (4) honvedelem (14) honvedseg (15) honvédség (62) horvát (5) horvátország (2) hrvatska (1) hsg (1) HSGI (3) hugnarian defense forces (1) hugnary (2) huncam (1) hungarian (19) hungary (14) hurrikán (1) huzat (3) hvg (1) hyper (1) i. kerület (1) iba (3) ice (1) idf (2) ied (3) ifak (11) ii (1) ILBE (1) ilbe (3) imposztor (1) incidens (1) Individualnovo (2) Individualnovo Ratsiona Pitanee (2) industries (3) infra (1) iotv (1) ipc (1) ir (2) irak (3) irányzék (1) iraq (8) ironclad (2) isaf (2) israel (1) issued (2) its (1) itw (6) izrael (3) jacket (22) jármű (1) járőr (1) javító (1) jna (1) jövő (1) jsgpm (1) jslist (4) jump (1) jungle (1) kabát (22) kalap (2) kamera (1) kamuflázs (1) karrimor (1) kartell (2) katona (2) katonai (1) katonája (1) katonák (1) katonaság (1) kenyérzsák (1) kérdések (1) kerület (1) kés (2) kesztyű (4) kevlar (2) kevlár (3) kevlár sisak (2) kezeslábas (2) kézigránát (3) kfor (2) khaki (4) kiegészítő védelem (1) kiképzés (2) kína (2) klmk (2) knee (1) knee pad (1) knfie (1) knife (3) kockh (1) kokain (1) konténer város (1) korea (3) korengal (1) körkupola (1) kötött (1) kötszer (2) közbeszerzés (2) krím (1) kulacs (5) kulacs zseb (2) különleges (3) kzs (1) kzsm (2) k pot (2) l109a1 (1) lámpa (6) lángálló (1) lb2 (1) LBT (3) lbt (6) lc2 (4) lc 2 (3) légzőpalack (2) lengyel (5) lengyelország (2) les (2) líbai (1) light (2) liter (1) litván (2) litvánia (1) london bridge tactical (4) london bridge trading company (3) lőtér (1) lövedékálló (4) lövedékálló mellény (4) lövészpáncélos (1) Lowa (1) lwh (3) l 17a1 (1) l 85 (1) m16 (9) m1916 (1) m1942 (1) m1c (1) m2 (1) m203 (1) m22 (1) m249 (3) m320 (1) m4 (11) m40 (2) m40a1 (1) m60 (1) m79 (1) m87 (1) m952 (1) m97 (1) made in (3) magazine (6) magazine pouch (6) magyar (51) magyarország (1) mag pouch (2) main (2) mainpack (5) main pack (2) málha (10) málhafelszerelés (13) málhamellény (19) málhaöv (1) málhazsák (4) málha mellény (1) marine (23) marines (6) marine corps (9) marjah (2) márkos (1) marpat (24) maszk (1) matv (1) mav (3) maxxpro (1) mbss (1) mccuu (4) mcu (1) meal ready to eat (3) medevac (1) medic (20) medical (8) medic pac (2) medininka (1) melény (1) mellény (57) mentés (3) mentők (5) mercedes (2) mesterl (1) mesterlövész (1) mexico (1) mexikó (2) MH (1) mh (93) mh 25/88 (1) mh 34 (1) mh 86 (1) mich (4) mikádó (2) miles (1) military (1) milsim (2) minimi (1) miox (1) misszió (1) mjk (1) mk6 (1) mmr (2) mn (3) modox (2) modular (1) modular system (1) molle (37) molle ii (5) monaghan (1) mopp (2) mount (1) mountain (2) mout (1) mrap (3) mre (15) MSA (1) msa (1) ms 2000 (1) mtp (19) múltból (1) multicam (24) multi terrain (2) multi terrain pattern (3) multotool (1) műszaki mentő (1) művégtag (1) műveleti (1) myster ranch (2) m 249 (3) nadrág (41) nagykövetség (1) national georpahic (1) nato (1) NAV (2) nav (6) navy (1) nbc (1) ndk (1) neckband (2) német (10) népviselet (1) nevében (1) new (2) new zealand (1) nexus (3) night (2) night vision googles (1) norvégia (2) norvegian (2) november47 (1) nukleáris (1) nvg (5) oakley (1) octopus (1) od (26) OD (3) oef (2) oef fr acu (1) of (1) oif (1) oldschool (1) olvasói levél (1) omon (1) omsz (4) on the spot (2) on the spot afganisztán (1) operation (2) operation enduring freedom (1) operation shanjar (1) operation strike of the sword (1) opfor (3) ops core (4) őrjárat (2) orosz (75) orosz mre (2) őrs (1) orvosi (9) orvosi táska (5) orvosi zsák (7) osprey (7) osztrák (6) öte (1) öv (14) P9R (1) pack (39) pact (1) pad (1) pakistan (1) pakisztáni (1) pakol (1) páncélos (2) páncélozott (1) pantac (1) pants (2) para (1) parachute (1) paratrooper (3) parka (3) pasgt (3) patrol (6) patrol pack (7) pattern (1) pattern 83 (2) peckham (2) pentagon (1) peoples (1) phantom (1) piece (1) pilotka (1) pistol (6) pisztoly (9) pisztolytár (1) pisztolytok (5) Pitanee (2) pj (1) plate (7) platecarrier (9) plate carrier (23) plce (2) PLCE (1) pmc (1) poland (3) polár (5) polar (4) polartec (1) polic (1) police (51) polish (4) polish army (1) ponch (1) poncho (2) poncsó (3) pot (1) pouch (29) predator (1) proof (4) protection (5) protective (1) protector (2) protetcion (1) protézis (1) prt (2) ptsd (1) pullóver (1) pullover (3) pulover (2) pulóver (5) pump action (1) puska (5) pvs (1) rába (3) rába terepszín (2) rabintex (1) radar (1) rádió (3) radio pouch (3) rádió zseb (2) rain (2) raincoat (3) rainjacket (1) rain gear (5) rakasz (4) rakasz zseb (2) ranger (2) ratio (4) Ratsiona (2) realisztikus (2) recon (4) régi iskola (1) remington (1) remington 870 (1) rend (1) rendőrsé (1) rendőrség (55) rendszer (1) rendszeresített (1) repeszmellény (2) republic (1) rescue (2) restrepo (2) revision (1) rg31 (1) rg33 (1) rhino (1) rhodesian (1) ricas (1) rifle (5) rifleman pouch (2) rifle grenade (1) rig (1) rijavi (1) rip (1) rip stop (1) ris (1) robbantás (1) rohamlövész (2) rohamlövészek (1) rollover (2) román (3) rs4/4 (1) rs 4 (1) ruck (1) rucksack (12) ruha (3) ruházat (4) russia (12) russian (50) russian mre (2) sadf (2) salomon (1) sandstorm (1) sapi (1) sapka (11) sátor (1) sátorlap (5) saw pouch (4) sa 80 (1) scalable plate carrier (1) sds (19) serbian (2) sérült (5) sf (5) shawn (1) shirt (8) sight (1) sig sauer (2) sisak (29) sisakálca (1) sisakhuzat (4) sivatagi (24) sling (1) slocam (1) slovak (1) slovenia (2) smersh (5) smock (2) softshell (4) soft armor (1) soldier (1) soldiers (1) sordin (2) sörétes (1) source (2) spanyol (1) spc (3) spear (1) spec (1) special (3) specnaz (6) specter gear (1) spec ops (2) splav (5) splittschutzeweste (1) sport (2) sportruházat (2) sposn (10) stanag (1) steel (1) stop (1) strobe (1) suicide (1) suit (2) sumrak (1) surefire (3) svájc (2) svd (1) svéd (6) sweden (4) system (2) szavazás (1) szemüveg (5) szénszűrő (3) szerb (2) szíj (1) szimatszatyor (2) szír (6) szlovák (4) szlovén (2) szlovénia (2) szovjet (2) tab (1) tac (1) tactical (11) tactical belt (1) tactical taylor (1) tailor (1) taktikai (4) taktikai málhafelszerelés készlet (1) taktikai öv (2) tálib (1) taliban (3) talibanistan (1) tan (18) tap (2) tár (4) tártartó (6) tarzan (1) táska (9) tasmanian tiger (1) taylor (2) tél (1) téli (2) temető (1) temperate (1) tengerészgyalogos (4) tengerészgyalogság (16) tengerészgyaogság (1) térdvédő (1) terepminta (3) terepszín (2) test (1) teszt (1) tex (1) three point sling (2) tiger stripe (1) tiszthelyettes (1) tmk (6) tok (4) tomahawk (1) tonfa (1) torch (2) training (2) triple (1) tri color desert (1) trópusi (1) trousers (30) tru (1) tullahoma (1) tűzálló (1) tűzálló ruházat (1) tűzharc (1) tűzoltó (6) tűzoltók (2) tűzoltóság (16) two (1) ubacs (4) ucp (3) UF pro (1) új (7) új magyar egyenruha (9) ukrán (3) und (1) uniform (39) urban (1) us (11) usa (13) usmc (48) USMC (5) usp (1) us marines (1) utility (2) v1 (1) varsói szerződés (1) védőmellény (15) védőszemüveg (1) vegyi (1) vegyvédelmi (3) vegyvédelmi kesztyű (2) vegyvédelmi ruha (3) vehicle (1) vesezsák (1) vest (65) veterán (1) vibram (1) victorinox (1) video (6) vision (2) vityaz (1) víztisztító (2) vog (1) vsz (3) vz (1) waist (1) waist pack (1) war (1) warbelt (6) warfare (1) warrior (9) warsaw (1) warsaw pact (1) war belt (1) water (4) web (1) webbing (3) web gear (1) wl (1) woman (2) woodland (26) wounded (1) wounded platoon (1) wp (2) yoke (1) zászlós (1) zsák (44) zseb (20) zubbony (8) Címkefelhő

Honvédségi Menük ("Pótlékok")

2017.06.06. 06:00 :: Combat Gear Admin

390_komplettírozott_élelmiszercsomag_31.jpgA Magyar Honvédség alkalmazottai naponta több étkezése is jogosultak. Az élelmezés történhet hideg illetve meleg élelmiszerrel, továbbá bizonyos esetben mikor erre nincs lehetőség, például terepen, akkor úgy nevezett „pótlékkal”.

Az élelem mennyisége általában megegyezik, a minősége viszont helyőrségenként eltérő lehet attól függően, hogy az adott alakulat honnét szerzi be az alapanyagokat.

12985471_571827232978422_3823834603919954326_n.jpgMivel korábban láttuk már, hogy a spanyol katonák mire panaszkodnak, pontosan a mennyivel és a mennyiért volt a problémájuk, nézzük meg a hazai helyzetet.

Általánosságban véleményem szerint nem jellemezhető rosszként az étkeztetés, és elég összetettnek kell tekinteni, mivel számtalan szempontot kell figyelembe venni.

Például lehet „jó” lenne a katonákat kaviárral és hallal meg brokkolival etetni, de ezek tárolása körülményes, az ára magas és a végfelhasználók körében sem aratna osztatlan sikert.

18741153_1384298494969976_654573992_n.jpgA fenti csomaggal a fő problémám, hogy a vagdalt hús tényleges hústartalma 20% a sertés májkrémé pedig 26%. Ezeken túl egy rakás sót, földimogyoró-„tyúkhúsleves-ropi, és szénhidrátot tartalmaz.

Ez egy egyszeri, éjszakai „pótlék” volt. Látható, hogy a szalámis szendvicset leszámítva, egész eltartható, tehát nem kell hozzá nagyobb logisztikai háttér.

14697124_1161669440566217_1628805003_o.jpgSzintén kicsit sok a szénhidrát, és a cukor, ráadásul semmi zöldség vagy gyümölcs. A mennyiség rendben van, mivel ezzel egy nagyobb darab ember is elvan azért.

16237919_1259883824078111_1338235338_n.jpgMenza-ról mint gyártóról előtte nem hallottam, viszont ide került már némi gyümölcs és egy paprika is. A cukor szintet az ivólé, süti és a „Snack Mix” adja.

18073414_1353799964686496_1579497396_n.jpgNa most ahogy látható, a vagdalt hús nem halt ki. Sőt, virágkorát éli. Az előzőekhez képest látható némi változatosság, variálják az italt vagy az édességet.

Rossznak mondható-e ez az ellátmány? Véleményem szerint nem mondható rossznak, hiszen a feladatát ellátja, éhen halni tőle nem igazán lehet.

Rossz minőségű-e ez az ellátmány? Összességében nem tekinthető rossz minőségűnek, inkább az alapanyagok meg a gyártó alapján erős középesnek mondanám.

16244435_1259883840744776_1836517379_n.jpgAz összetétel alapján viszont már árnyaltabb a kép. Legalábbis a minimális mennyiségű zöldség és gyümölcs, és a nagy mennyiségű cukor és só egyáltalán nem alkotnak jó aránypárokat.

Miként lehetne javítani rajta? Több zöldséggel és több gyümölccsel, kevesebb sós rágcsálnivalóval, kevesebb vagdalthússal több szárnyasból készült konzervvel, esetleg hallal még.

Nyilván a logisztikusoknak sem lehet könnyű dolgok, és az állománynak is meg kell felelni. Mivel közvélemény kutatást nem tartottam, ezért azt nem tudom, mennyire felel meg a jelenlegi élelmezés a végfelhasználók számára.

18387202_1371017619631397_324572648_n.jpgKét negatív példával is készültem, egyik a terepfoglalkozáshoz szánt két zsömle meg medve sajt. Kicsit kevésnek gondolom, és még az egy darab csoki sem javít a helyzeten.

18426239_1371250319608127_1015907878_o.jpgA másik amivel már általánosban sem tudtam mit kezdeni, az a tört krumpli sült hússal és meggymártással kódnevű étel. Itt kiegészítették három kiflivel meg földimogyoróval.



110 komment

Címkék: honvédség fejadag

A bejegyzés trackback címe:

https://combatgear.blog.hu/api/trackback/id/tr2312565319

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BakoSanyi 2017.06.06. 20:47:17

A honvédségnél még mindig ilyen komcsi maradvány Benke Laci bácsi féleségek főznek? Hol a dietetikus? Amúgy gluténmentes/laktózmentes vegán opciókat nem is igazán látok, ez teljesen elszomorít, pedig nyilván aki odafigyel az egészséges táplálkozásra, az még 1 ujjal sem fog húshoz nyúlni.

dr. mesterséges színezék 2017.06.06. 21:00:23

@camilló: " terepen vagy főztek a helyszínen, vagy melegítős konzervet adtak"

Ravasz ötvözet volt a konzverv felbontatása, gulyáságyúban vízzel (jó sokkal) összeforraltatása és kiméretése. Mindenki jól járt vele, csak a baka nem.

Waka · http://blogkocsma.blog.hu/ 2017.06.06. 21:03:38

"...az adott alakulat honnét szerzi be az alapanyagokat." Az alakulatoknak nincs sok választása, központosított közbeszerzés keretében választják ki a szállítókat az egyes termékkörökben, és onnan vásárol mindenki.
Sajnos a terepen gyakran nincs lehetőség a meleg étel kiszállítására, és hűtési lehetőség híján tartós élelmiszert kell adni. Még mindig jobb, mint egy hasmenés-járvány.
@camilló: Többféle pótlék létezik. Gyakorlati-, ahol a megnövekedett igénybevétel miatt adnak valami kiegészítést. Van éjszakai-, díszelgő-, repülési-, őrpótlék, meg még az ördög tudja, milyen. Az, hogy mit adnak, függ a helyzettől. Nyilván nem adnak gyümölcsjoghurtot éjszakai pótlék gyanánt egy terepen végrehajtott feladatra, hogy aztán egyenletesen végigkenje a hátizsák belsejét, ugyanakkor egy légi-irányítónak éppen jó, még a hűtőbe is be tudja tenni.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2017.06.06. 21:05:18

Hehe micsoda kaják.

Kinek mond valamit a 78-as mintájú robbantott csirke ?

dr. mesterséges színezék 2017.06.06. 21:06:28

@dudi01: Kevésbé korrupt országban is oda kell figyelnie egy egységparancsnoknak, hogy ne toljon le szart a katonái torkán a mindenkori M & M szindikátus. Ha az egyszégparancsnok is a szindikátus része, az pech.
Nálunk meg...

dr. mesterséges színezék 2017.06.06. 21:12:05

@Pascal: Sokat csavargással (napközben azt és úgy eszi az ember, amit és ahogy talál) telt gyerekkor és kollégista (azt is megeszi, amit más már megtalált, de ott hagyott) kamaszkoru után lettem katona, és AZT HITTEM, hogy szeretem a májkrémet és a vagdalthúst. Tkp. úgy is volt: azt, amihez kapunk kívül, pénzért lehetett hozzájutni. Amihez a kapun belül, ingyen, ahhoz háborús körülmények kellettek volna.

Fue · http://www.english-hungarian.com 2017.06.06. 21:31:47

@Pascal:

Hehe, aláírom... sok durva kaját ettünk annak idején.

No de azt hiszem, hogy a bejegyzés lényege, hogy manapság miért ilyennel etetjük a honvédeinket? Én személy szerint azt gondolom, hogy nekik a legjobbat kellene kapniuk (a lehetőségekhez képest).

És igen, megelőzve a nagy okosságokat, ha ettől lesz egy tízezreddel magasabb az adóm, akkor legyen.

estván 2017.06.06. 21:43:18

@BakoSanyi: Nem tudom biztosan, de nagy valószínűséggel van dietetikusa minden alakulatnak, egyébként manapság egy szakács sem csak főzni tanul. Az más téma, hogy valószínűleg nem ők döntik el, hogy ezekbe a hideg csomagokba mi kerül, illetve valószínűleg egy eléggé szűk termékválasztékból válogathatják össze...

Gondolom aki laktóz- vagy gluténérzékeny, azt nem nagyon veszik fel szerződésesnek. A katonák közt pedig azt hiszem, elenyésző a vegánok száma, akármennyire szomorú ez számodra :)

Egészséges táplálkozás? Ki szerint? :)

dr. mesterséges színezék 2017.06.06. 22:30:44

@BakoSanyi: "vegán opciókat nem is igazán látok"

Jaj ne...

Korgott mindenki gyomra, de inkább csodámra jártak, amiért megettem minden zöldséget (a másét is, ha nem nyalta túlságosan körbe), mint hogy betömjék, pedig a karalábé meg a kel legalább nem volt mócsingos.
Volt aki hitvallás szintjére emelte: "hús nélkül nem tudok jóllakni".

estván 2017.06.06. 23:08:21

@dr. mesterséges színezék: Valaki meg a vegánságot emeli hitvallás szintre. Ráadásul most divat is. :)

Etniez 2017.06.06. 23:14:51

"hogy a vagdalt hús tényleges hústartalma 20% "
Akkor ezt miért nem "vagdalt valami hússal"-nak nevezik?

krisss93 2017.06.06. 23:16:36

@BakoSanyi: A gluténérzékenység instant egészségügyi alkalmatlanságot jelent szóval, gluténmentes menü nemigen van.

Vegán, de még vegetáriánus katonát sem láttam soha eddig a MH keretein belül.

@estván: Dietetikus meg nincs alakulat szinten, talán az ÖHP-nál ha van valami.

dr. mesterséges színezék 2017.06.06. 23:32:46

@estván: A vegánság alapból hitvallás, azt emelni se kell.

Mindent megenni, ami jól van elkészítve, és az ember úgy érzi magát, mint a Woody Allen-féle biszexuális szombat éjjel. ;)

registraal 2017.06.06. 23:58:12

A fenti elelmiszercsomagok teljesen rendben vannak, a szuksegletnek megfeleloen vannak osszeallitva.
Mint volt elelmezesi vezeto (12 ev szolgalt) elmondhatom az alabbi hozzaszolasokkal kapcsolatban:
- a beszerzesek tobbsege kozponti raktarakon keresztul jut el a laktanyakhoz, kozpontilag tendereztetik a torvenyek szerint
- a friss arut (zoldseg, gyum, hus, kenyer) a laktanyak tendereztetik meg, meghirdetett vagy meghivasos modszerrel, beszerzesi ertektol fuggoen
- az etrendet az elelmezesi fonok vagy vezeto (aki a szukseges vegzettseggel rendelkezik termeszetesen) allitja ossze, bizottsaggal (eü, hadtap vezetes, legenyseg) hagyatja jova, figyelve a kikepzesi es munkarendi kovetelmenyekre es persze a valtozatossagra
- a mindenkori elelmiszeradagok megfelelnek a kaloria es osszetetetel kovetelmenyeknek (feherje, szenhidrat, zsir es egyebb osszetevok)

Vega opcio nem igazan jelentkezik igenykent. Egy normalis szolgalatban, munkarendben eltoltott napon a katona igencsak megehezik, hatalmas ellenallasba utkozne (joggal) a hustermekek kivaltasa.

estván 2017.06.07. 00:05:42

@krisss93: OK, akkor érvénybe lép a "manapság egy szakács sem csak főzni tanul" :)

@dr. mesterséges színezék: Mondjuk nekem aztán tök mindegy, hogy ki mit eszik. Csak ne "térítsen" már...

dudi01 2017.06.07. 01:35:52

@registraal:

Nem értek veled egyet!Eszem már egy ideje amit a Honvédség ad és szerintem kevés,egysíkú és ami a legnagyobb baj az az,hogy borzasztó minőségű.Meg egyáltalán nem illeszkedik az igényekhez.Volt nem egy olyan gyakorlat amikor kezembe nyomták nyáron a hideg egésznapos csomagot ami tele volt romlandó dologgal szerinted a gyakorlótéren volt hűtő?

camilló 2017.06.07. 05:21:27

@registraal: @dudi01: Én ugyan nem eszem már elég régen a honvédség által biztosított kaját, de szerintem is igaza van Dudinak! A bejegyzésben felsorolt ellátmányt, mint elrettentő példát kell mutogatni és egyáltalán nem rendben lévő! A 21. században azért lehetne jobb minőségű kaját is adni a honvédeknek! Nem tudom milyen minőségben főznek most, de ha egy éhes katona szóvá teszi a minőséget és nem e mennyiséget, akkor szerintem komoly gond van! Nekünk inkább a mennyiséggel volt gondunk, bár volt eset amikor tényleg ehetetlent adtak.

camilló 2017.06.07. 05:23:55

@dr. mesterséges színezék: Nem főzték egybe! A "gulyáságyúban" dobozostól melegítették meg és úgy osztották ki az ebédet. Reggelit és vacsorát valamilyen "páncélos" formában adták, mellé paprika, paradicsom, esetleg hagyma, no és az elmaradhatatlan kenyér.

camilló 2017.06.07. 05:26:54

@BakoSanyi: Az MN idején szigorú normák voltak, és gondolom ez ma sincs másként. Elsősorban a kalória mennyiséget figyelték (gondolom most is) mert bizony komoly igénybevételnek lehet kitéve egy katona. Elég ha annyit mondok, hogy én az egy hónapos alapkiképzés után 10 kilót fogytam? Pedig adtak kaját, legalábbis nem éheztem, és volt némi sport múltam.

n3spr3ss0 2017.06.07. 05:43:48

@registraal: Rendben,csak a téliszalámi és a kolbász hiányzik belőle.Még a kenyér is ehetetlen belőle.

dr. mesterséges színezék 2017.06.07. 08:14:33

@camilló: Tudom, hogy bő 25 éve mindenem erősebb volt, de azt azért észrevettem volna, ha bádogot rágok le a mérőkanállal kiemelt vizes káposztáról, máskor babról. A többieken sem láttam ilyen felismerést.

Mindazonáltal azt el kell ismerni, hogy az összetöredezett bab legalább felvette a hozzáadott vizet (youtu.be/SFGDzHAeTrE?t=276), ezért az ember kevésbé érezte úgy, hogy vele bizony ki van cseszve az egyébként feszt emlegetett járandóságait illetően, mint a káposzta úsztatásakor.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2017.06.07. 08:47:19

@BakoSanyi: Remélem ez csak vicc volt. Párszor elsütöttem egyébként én is élőben, de nem nevettek.

@Fue: Egyrészről valóban a bemutatás a célja, plusz annak a kérdésnek a megválaszolása, mivel lehetne jobbá tenni.

@Etniez: Nem biztos, hogy túl jól mutatna a vagdalthús körömmel meg étkezési zsiradékkal kombó.

@registraal: Hátha sikerül közelebbi információt kapni, egy rendszerben lévőtől!

Mik az előírt kalória mennyiségek? És mennyi fehérje-zsír-só-cukor-nak kell lennie egy-egy adagban?

Egyébként a rendőr menük rosszabbak ennél :)

krisss93 2017.06.07. 09:22:59

@Combat Gear Admin: A rendőr menük a rántotthúsos szenyákkal? Meg a mars csokival és jeges kávéval ? :D Na nemmár :D

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2017.06.07. 09:28:55

@krisss93: Képet, or it didnt happen :D

Ezeket nem láttam :)

krisss93 2017.06.07. 10:15:16

Pedig ez a rendőrök standard határos kajája, salátás rántotthúsos bagett, 2-3 darab, hamburger, milly kakaó, vagy jeges kávé, fél liter kóla, 1-2 szelet mars vagy hasonló csoki. Egy csomószor adtak mert már unták.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2017.06.07. 10:34:30

@krisss93: Jesszus, micsoda fertő :D Semmi fehérje és csomó cukor.

krisss93 2017.06.07. 12:12:53

Hát amikor ránézel a rakott káposztás konzervre miközben a rendőrök éppen rántothúsos salátás majonézes bagettet esznek nem a fertő jut eszedbe :D

joni firpo 2017.06.07. 12:43:05

"mert már unták" ... na ez a másik kulcs! Vagyis lenne: a változatosság. A megfelelő kalória- és tápanyagmennyiség egy fontos dolog, de a változatosság ugyanilyen fontos (lenne). Tudom, hogy tömegétkeztetésben ezt nagyon nem könnyű megoldani. A "régi szép" emlékek (MN ultrás tea, valamit visz a víz leves stb.) felelevenítése azért nem releváns (persze jó sztorik jönnek elő), mert a modern szocializációjú embernek máshol van az "ehető" és az "ehetetlen" közti határ. Az 50-es években szárított főtt krumplit ettek a katonák, főtt szalonnával. Egy ilyen menüért ma valószínűleg lázadás törne ki, akkor (hangos) szó nélkül megették. Rántott hús évente kétszer, május 1. és szeptember 29. alkalmával. Ezt ma már ki bírná ki?

Változatosság kérdése: a határon pl. annyi kalácsot adtak (minden nap egy csomagolt, félkilós, tartósítószer-ízűt), hogy rövid időn belül ott sorakozott egy csomó felbontatlan zacskó, rá se bírtunk nézni. Finnyásság? Így is lehet értékelni...

Minőség kérdése: még a szolnoki kiképzés alatt kaptunk olyan "szép" csomagolt felvágottat, hogy senkinek nem volt gusztusa megenni. Gondoltam jóságos leszek és a kapuőrhöz mentem, kérdeztem van-e kutyájuk, odaadnám neki. Rám nézett undorral és azt mondta: "azok ilyet nem esznek..."

dudi01 2017.06.07. 13:38:00

@joni firpo:

Az állatkínzást a törvény bünteti!

hegyvigyázó 2017.06.07. 13:44:14

Akkor írják már le az örökké elégedetlenkedők,hogy mi a mennydörgős mennykövet kéne adni a katonának enni és mekkora mennyiségben?Meg kiosztani kellene,vagy pincérrel kivitetni??
Vannak lent rendőr,rendész és katona ismerősök,direkt ki van hegyezve a beszélgetés az ellátásról,mindig az a válasz,hogy az első időszakban valóban vicc volt az ellátás,de ma már rendesen,kiadósan étkeznek!
Az,hogy nem olyan a leves,mint anyué,a kalács meg mint a nagyié otthon,az meg sajnos benne van a pakliban!
Meg lehet próbálni 12 órás műszakot lehúzni 2x20 perc szünettel meg 2-3 x 2 zsemlével,amit otthon pakolsz magadnak,mert többre nincs idő,ha lekésed a szünet vége csengőt,öt perc késés után levonnak fél órát a béredből....
Ha éhes vagy megeszed a Coop-os parizert is zsemlében,ha meg ráérsz,unatkozol,az aranytojásból sült rántotta is szar lesz és ehetetlen...

joni firpo 2017.06.07. 14:00:43

@hegyvigyázó: Ebben (is) van igazság. Éppen ezért nem az "örökké elégedetlenkedőknek" kellene leírnia, hogy mi legyen a menü, mert nekik vsz. a flambírozott homárbélszín Jamie Olivier módra se lenne jó, topless modellek által aranytálcán feltálalva, selyemsátorban, bársony ülőkén. Nemsokára jön vissza kolléga a határról, megkérdezem majd a véleményét ezügyben is, mert mi már régen voltunk. A kaláccsal pedig nem az volt a baj, hogy nem olyan, mint a nagyié (egy előre csomagolt, tartósított élelmiszerrel kapcsolatban az embernek alapból nem is lehetnek ilyen elvárásai), hanem pont az, hogy fölöslegesen sokat adtak belőle (az amúgy is szénhidrát-gazdag "diéta" mellett), miközben zöldség-gyümölcs mutatóba is alig akadt. Vagyis rosszul költötték el az élelmezésre szánt pénzt - bár természetesen nem vagyok élelmezési szakember, tehát nem vagyok tisztában a különféle normákkal. Amúgy az étkeztetés is olyan, mint bármi más: olyan nincs, hogy mindig, mindenkinek megfeleljen. A Coop-os parízerről, szárított krumpliról és társairól pedig csak annyit, hogy sorkatonasággal ezek a dolgok még elmentek, leadott pár kilót a fickó a két-másfél-egy év alatt, néhánynak nem is volt ártalmára (ismertem olyat is, aki meghízott a sorkatonai szolgálata alatt), de ez itt ugye egy professzionális hadsereg (állítólag). Erre lehet mondani, hogy a civil szektorban is azt eszed amit kapsz, vagy amit megveszel magadnak, vagyis a büdös zsoldos örüljön, hogy egyáltalán kap enni. Végül is, pár száz évvel ezelőtt azt ették a katonák, amit ki tudtak zsarolni a parasztokból... De ugyanolyan köröket futunk ezzel is, mint bármi mással: egy professzionális haderő (ön és köz)képéhez hozzátartozna a korszerű étkeztetési rendszer is. Tudom, utópia, meg álom, meg felhőkergetés, de miért is?
P.s.: És azt is tudom, hogy ha XXII. századi tábori konyhákban meztelen robotnők szolgálnának fel vegán-glutén-mindenfene menüket, akkor is lenne, aki éppen pizzáért, hamburgerért vagy mittudoménmiért vinnyogna.

Rowen 2017.06.07. 16:58:21

Az volt már, hogy tecsőn rakat katonai ellátmány tesztelő csatorna van és ott meg lehet nézegetni a távoli cseh/szlovák/szlovén/szerb/lengyel csomagokat ? Nem feltétlen távolságban messziek, nem is ráfordított forrásban, de talán még csak nem is kulturálisan...

camilló 2017.06.07. 18:47:53

@dr. mesterséges színezék: MN= Magyar Néphadsereg! Én arról az időről írtam. Saját váltásban egy hónapot nyomtam le "hadtáposként" a konyhán, így van némi rálátásom mit is adtak a katonáknak. Hétfőn volt a konzerv nap, amikor konzerv volt az alap, ill. este a hétvégén felhalmozódott kenyér, amit bundás kenyér formájában kaptál meg! Én olyat soha nem láttam, hogy a konzervet felvizezték volna. A rántott tojást "dúsították" liszttel az tény, de szerintem abban nem volt semmi rossz. A "robbantott csirke" úgy készült, hogy a hentesnek nem akaródzott túl sok energiát belefektetni a csirke szétbontásába, ezért a tőkén nemes egyszerűséggel bárddal feldarabolta és úgy tették a levesbe. Hétvégén nálunk mindig disznóvágás volt így ennek megfelelően alakult a menü. A a nagy főzőüstbe egy szűrőkosárba tették bele az összes húst és amikor szétfőtt kicsontozták. Én azzal mindig jól jártam, mert szeretem a velőt így pirítós velővel volt az én kajám akkor. Minden hétvégén adtak süteményt, bár sokaknak nem jutott, mert valakik mindig megdézsmálták a kéziraktárt! Vasárnap reggel mindig csokis tej és kuglóf volt az egyik menü. Szóval a rendszerváltás után hogy volt azt nem tudom, de az MN idején ahol én voltam, nem érte szó a kaját, max. mennyiségben.

camilló 2017.06.07. 18:50:46

@Combat Gear Admin: Nálunk az ebédlőben ki volt írva, hogy mennyi az a kalória, amennyit adnak egyes étkezéseknél. Felbontották egyszerű kiképzési napra, kitelepülésre, kis kitelepülésre, gyakorlatra, és őrszolgálatra is. Az, hogy az előírt kalóriamennyiség milyen formában került kiadásra a "hadtáp szolgálaton" múlt. Gondolom ma sincs ez másként.

veteran67 2017.06.07. 20:16:04

Nálunk 90-ben a GU ( gazdasági udvar ) gondoskodott általában a friss húsról....birka esetén megvártuk a GU-s bajtársat és ha nekiállt enni akkor tudtuk, hogy nem elhullott állatot eszünk -friss vágás volt. De volt felvágott is rendszeresen, viszont zöldség ritkán ( max főzelékként )illetve gyümölcs is( az inkább csak csempészett pálinka formájában ). Csoki, üdítő a kantinban. Konzervet ott utáltam meg, lövészeten a hideg bab nem volt gyomor barát - kenyér nélkül pláne.

dr. mesterséges színezék 2017.06.07. 21:23:28

@camilló: Én meg bundás kenyeret nem láttam. Soha, egyszer sem. Pedig nem sok közös étkezést hagytam ki a háromszázötvenből, és csak annyira volt már Honvédség a Néphadsereg helyett, hogy éppen megszáradt a festék az új táblákon és megkötött a ragasztó a homlokzat új szövegezése alatt. Meg már kivágták a Lenin-összest és az SZKP folytatásos kongresszusát a könyvtár kölcsönzőteréből a raktárhelyiségébe, ahol a macskák már összeszarták, de kidobni még nem tudták/merték.

Még a régi reflexek is annyira megvoltak, hogy a nyomozótisztet elsőre a korábbi beosztásával, politikai tisztként emlegették a kollégái, amikor utaltak rá.

recon71 2017.06.07. 21:28:28

@camilló: Rántotta,süti hétvégén? 90-91-ről tudok csak nyilatkozni,de akkor ilyen nem volt,csak valami marha nagy ünnepkor. Vagy a szerelésünk estélyén? Már nem tudom,de azon kívül soha. De laktanyánként is változott az ellátás.
Szombathelyen pl. a reggeli nagyon sokszor 1 szőrös szalonna volt,hagymával. Még a virsli ugrik be kenyérrel. Az nem volt rossz,csak mustár legalább lehetett volna a kenyér mellé. De beugrik még a kis szalámi darab amihez almát kaptunk.
Az ebéd több minden is lehetett,de nagyon sokszor valami régi konzervet kaptunk vagy konzervestől,vagy belenyitogatták őket 1 nagy üstbe és aztán kimerve. Ez még jobb is volt,mert máskor mócsingos,zsíros undorító kajákat kaptunk. Illetve még nagyon beugranak a tésztaételek. A túrós,a mákos,a lekváros,a kakaós tészta ebédek,amik csak papíron voltak ilyenek,mert általában csak a tésztát kaptuk pusztán. :D
A vacsi mondjuk 1 tejföl vagy hasonlók,vagy ugyan az,mint reggel. Néha volt kaszinó tojás is,ami ünnep számba ment. Azt nem is értettük,hogyan került be a sok szar közé. De volt,hogy 2 db kakaóscsigát adtak. Aztán amikor kitört a szalmonella,civil konyhások vették át talán 2 hétre a konyhát,akkor már 3 kakaóscsiga járt és a mennyiség és a minőség is javult kicsit. Miután elmenetek a civil konyhások,minden visszaállt az eredetire. Egyedül kenyérből volt elég,minden más édes kevés volt. Folyamatosan éheztünk,én ott szoktam rá a kenyérevésre,sokszor magában is csak azt bírtuk megenni,mert pl. a szőrös szalonnát kevesen gyűrték le. Mivel a konyhai kaja szar volt és kevés,mindenki ügyeskedett,hogy valahogy kaját szerezzen vagy rejtsen el,de ez tilos volt. Ment a harc állandóan,mi dugdostuk,az elöljárók és egyebek meg keresték,kutatták,motoztak,stb.,arra hivatkozva,hogy járvány veszélyes.

Győrben nagyságrendekkel jobb volt az ellátás,de még az sem ért a nyomába a szerződésesként tapasztalt élelmezésnek. Attól le voltam nyűgözve,legalábbis ég és föld volt a távolság a sorosként kapotthoz képest.

recon71 2017.06.07. 21:32:21

@dr. mesterséges színezék: A bundás kenyeret én is kifelejtettem,az engem is lesokkolt.

Nálunk is volt még jópár leelvtársasozás,aztán meg irulás-pirulás. :D

dr. mesterséges színezék 2017.06.07. 21:44:55

@gyula0910: "De laktanyánként is változott az ellátás. "

Annyira, hogy amikor kürtöstanfolyamon voltam Zalahalápon, alig akadt olyan nap, amelyen az étkezés túlnyomó részét vagy egészét nem a Kismackó szelet + szőlő márka kombo jelentette.

Ahhoz képest a Flottillához visszavezénylődni egy gyomornyugtató hazatérés volt.

dr. mesterséges színezék 2017.06.07. 21:56:17

@gyula0910: "Mivel a konyhai kaja szar volt és kevés,mindenki ügyeskedett,hogy valahogy kaját szerezzen vagy rejtsen el,de ez tilos volt. Ment a harc állandóan,mi dugdostuk,az elöljárók és egyebek meg keresték,kutatták,motoztak,stb.,arra hivatkozva,hogy járvány veszélyes."

Hamar rájöttünk, hogy a hepciásabb ügyeletes tisztek alatt kooperálni kell. Annyi részlegre bomlottunk, amennyiből még elfogadható létszámok jöttek össze ahhoz, hogy ne legyünk "egyenként korzózó csürhe... tisztára, mint a civilek", és komoly ábrázatot és alakzatot öltve mindegyik szabadcsapat saját úton indult a körlet felé - mindegyik felmálházva kenyérrel, vajjal, jó esetben hagymával.
Ha voltak is veszteségek, valamennyi hadtáp mindig célba ért - abból jutott az éppen elcsípetteknek.

recon71 2017.06.07. 22:10:20

@dr. mesterséges színezék: Nálunk ez így nem ment. Valamilyen vezető nélkül sehova sem mehettünk és kaja után a sorakozó alatt át is néztek mindenkit. Még motoztak is. Én az alsómba dugtam 1 nejlonba kenyeret,ott nem fogdostak meg. :D Ha az ember éhes,akkor mindenre képes. :D De még bevett szokás volt a nadrág szárba beejtett kenyér is,bár azt esetenként kiszúrták.
Soha nem felejtem el,hogy az egyik motozáskor az előttem álló sapkája alól hátul 1 kenyérvég kandikált ki elég rendesen. A ruházatát pedig nagyon átnézték,jobban is mint másét,talán kiszúrhatták amikor elvette a kenyeret,de a sapka alatt nem keresték. :D

Konyhaszolgálat vagy csomag után juthatott csak kaja a körletbe,de a szekrényeket is rendszeresen átkutatták a tisztek. Nekem a fogason lógó kabát ujjába volt bekötve 1 kicsi vésztartalék. Megrizikóztam miután az egyik este nem bírtam aludni az éhségtől. Bejött,nem találták meg.

Sharky77 2017.06.08. 15:52:51

Egy ilyen meggymártásos vacsi után vitt el a mentő a szolgálatból.

joni firpo 2017.06.08. 16:04:46

@Sharky77: Gyűlnek szépen a történetek ... Mi volt a diagnózis? Ételmérgezés? Volt valamilyen következménye, vagy csak örültél, hogy meggyógyultál?

camilló 2017.06.08. 18:08:22

@gyula0910: Nekünk a körletben külön kajás szekrény volt. Mivel a szakaszból, valaki mindig volt konyha munkán, így annak a feladata volt a friss kenyér, zsír, hagyma beszerzése. Ez volt az alap, de sokszor jutottunk "gyíkhúshoz is, ami szintén felhalmozásra került, majd melegszendvicsként ettük meg, mivel volt egy minigrillünk is. Az egyik katonatársam VÁP szolgálatot adott így állandó kilépője volt. Alkalomadtán Ő szerezte be azt az extrát amihez nem tudtunk hozzájutni. Sokszor csináltunk pudingot is. Amikor az emlékezetes egy hónapos "hadtáp" szolgálatom adtam, akkor jutott más is az élelmiszer raktárból, mivel bírtak a szakácsok. Nyomtató lónak meg ugye nem kötik be a száját. Megjegyzem nagyon jó közösség volt a mi szakaszunk.
Mi a baj a bundás kenyérrel??

recon71 2017.06.08. 21:36:09

@camilló: Kajás szekrény??? Minigrill??? Állandó kilépő valakinek??? Puding??? Te biztos,hogy abban a seregben szolgáltál,mint én? Szombathelyen éhezés,koszos,büdös,zsíros,undorító étkezde (ahol többször tört ki kajacsata,pl. a szőrös szalonnával,amit senki nem tudott megenni),szakadt és rossz ruházat és felszerelés. Terror az öregek és a tisztesek által. Hatalmas fegyelem a félelemnek köszönhetően.
Győrben ugyan ez,csak tisztább étkezde jobb kajával.

Az a baj a bundás kenyérrel,hogy még Győrben sem hallottunk róla.

camilló 2017.06.09. 05:16:06

@gyula0910: Ha jól emlékszem a Szolgálati Szabályzatban rögzítve volt, hogy kinek jár állandó kilépő és meddig, de ettől az alegységparancsnokok eltérhettek. Elég legyen talán annyi, hogy az eltávozás nálunk pénteken 13 órától kezdődött és hétfőn a reggeli ébresztőig tartott. A Szolgálati Szabályzatban szombaton ebéd utántól (nyilván kacifántosabban volt megfogalmazva) vasárnap takarodóig szólt volna. A mi dandárunk hadsereg közvetlen alakulat volt így sokat forgolódtak mindenféle "pizsamás" tisztek ott. Tiszt akitől féltünk volna?? Volt egy zászlós akit nagyon nem szeretett a társaság, meg egy hadnagy, de félni senkitől nem féltünk. Tisztelegni arany vállap alatt nem is tisztelegtünk, és nem is szóltak érte. A mi zászlóaljunknál ha valamelyik tisztes vagy öreg katona "m,enősködött" volna valószínűleg lepedőben viszik el. Nyilván nem takarítottak, de feleslegesen nem vegzáltak senkit és tényleg csak apró "előjogaik voltak. Pl. a klub szobában kevés lévén az ülőhely az öregek ültek. Tisztaság, Minden szombat karbantartó nap volt ahol délig kisuvickoltuk az egész laktanyát. Az ebédlőben el nem lehetett képzelni, hogy kosz legyen! Nem is értem miről beszélsz! Rongyok, lyukas surci? Láttam olyat amikor egy szolgálat vezetőt megfenyítettek, mert a katonájának lyukas volt a surranója. Tiszta ruhát a század szinten hetente lehetett cserélni, de a dandár ruharaktárban akár naponta is ha akartál. Sőt a műhelyeseknek kötelezően volt naponta ruha csere. Reziben a hegyi kiképzésen romlott káposztát osztottak ki a fél zászlóaljnak. Akinek volt gusztusa és megette, az bizony rohangált. A következő nap amikor ez kiderült a hadtápos zászlóst fogdára vitték Tapolcára ezért! Szóval komolyan mondom lehet nem egy seregben szolgáltunk!:)

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2017.06.09. 07:18:18

@camilló: A kalória mennyiségre visszatérve. Ugye az csak egy mennyiségi mutató, szóval 15 bundáskenyérbe is van annyi kalória mint a kalória tartalmat figyelembe véve, ugyan ennyi zöldségbe, rizsbe, húsba és gyümölcsbe. A kettő között mégis ég és föld a különbség.

camilló 2017.06.09. 18:59:09

@Combat Gear Admin: A hadtáposoknak pontosan az a kihívás, hogy a szükséges kalória mennyiséget ne mondjuk 10 kiló kenyér formájában adják ki. No ehhez kell a szakértelmük, és maximális emberség, meg empátia a katonákkal úgy, hogy figyelembe kell vennie az élelmezésre jutó keretet is! Ezért volt az MN idején majd minden laktanyának kisegítő gazdasága, ahonnan pl. friss hús származott. Mivel a civilekkel is jók voltak a kapcsolatok ezért rendszeresen támogatott pl. egy TSz bizonyos laktanyát, ahonnan katonák mentek mezőgazdasági munkára. Látod hitetlenkednek a bundás kenyéren, pedig csak az ésszerűség diktálta. A hétvégén a kenyér majdnem megszáradt és ki kellett volna dobni, ehelyett megcsinálták bundás kenyérnek. A hétfő volt a konzerv nap, akkor lejárt szav. idejű konzervből csinálták a kaját és mint ahogy írtam pl. bundás kenyeret. Nem tudom máshol hogy csinálták, de nálunk normális volt a kaja. Voltam más laktanyákban is, pl Győrben hadsereg szemlén, Debrecenben, Egerben, Devecserben stb, de ott sem tudom azt mondani, hogy szar volt a kaja. Gyakorlatokon kifejezetten jól főztek a gulyáságyúban. Gond max. a csajka elmosásával lehetett. Volt olyan "kis kihelyezés" ahol "népi segítségként" hozzájutottunk sütőtökhöz és este a dobkályhán megsütöttük egy pléh lavórral letakarva. Senki nem helytelenítette , nem vették el, és annak adtunk akinek akartunk a tisztek közül. A század parancsnokunk kapott, mert szerettük! Persze volt ellenpélda is. 87 emlékezetes telén a legnagyobb hidegben "campingeztünk" és reggel abból a vízből főzték a teát, amiben este a tojást csinálták. Volt belőle botrány, és a "konyit" megfenyítették. Nem ez volt a jellemző, de előfordult ilyen és ugye említettem a Rezi esetet is. lényeg az, hogy minden a hadtáp szolgálaton múlik!

recon71 2017.06.09. 22:39:39

@camilló: Nálunk is így volt valahogy az eltávozás ideje,nem is ezzel volt a gond,hanem azzal,hogy nem kaptunk. Talán csak havonta,de többször volt olyan,hogy már kimenőben álltam és akkor mondták,hogy mégsem,mert kellek valahova szolgálatba,mondjuk konyhára.
Nem tisztelegni arany vállap alatt? Ha 1 öreg bejött a körletbe,már akkor vigyázzba vágta magát minden első időszakos. Nálunk még dívott a fogkefével körlet mosás vagy kanálgép késsel felvakarni a műpadlóról a surranó csíkokat,meg a sok ultrás sika-mika a folyosókon. Volt,hogy a tűzoltó slaggal habosították fel előtte. Meg a rengeteg sorakozó vágtában. Ha nem sikerült adott másodpercre,akkor bünti mindenkinek. Ha a körlet vízből hiányzott a címke felső széléig,már akkor büntetést kapott a körlet. Vagy a bünti WC tisztítások.
A mi gyakorlóink mérethelytelen,agyon kopott,szakadt,de minimum hatalmas elütő színű foltokkal éktelenkedtek. Nemhiába bújtattak el minket valami nemzetközi küldöttség érkezésekor. Olyankor mintha kihalt volna a laktanya. :D
Hát nagyon máshol voltunk.

És még örültünk,mert Lentivel ijesztgettek minket,mert az állítólag még szívatósabb volt. Rétságon meg egyenest sokkolt minket,hogy megfenyítették a katonáikat,mert a nem nyerték meg a lövészbajnokságot. Szóval Te valami kiváltságos helyen lehettél. Nehogy félreértsd,nem azt írtam,hogy te voltál kiváltságos,hanem a hely ahova a hatalmas szerencséd juttatott,mert a legtöbb hely nagyon nem olyan volt!

camilló 2017.06.10. 06:07:27

@gyula0910: Alap kiképzésen volt hasonló a helyzet. Azzal a különbséggel, hogy a tisztek nagyon nem nézték el a szívatást mert akkor vezettek be nagyon szigorú büntetéseket az ilyen szívatásokért. Nálunk is volt "ultra diszkó" de mi nem szívatásnak fogtuk fel, így többet nem is csináltak. Az alap után a zászlóaljhoz kerülve más volt a helyzet. nyilván minden kopasz takarított meg a legszarabb munkát kapta, de pl. a mi szakaszunkból senkit nem szívattak, mert a tisztesek, de még az öreg katonák sem engedték. Más szakaszokban meg olyan vadorzók voltak, akikkel nem mertek szórakozni.
Lentiről szólva. Legenda volt az ottani helyzet. Az egyik zászlóaljukkal együtt voltam Reziben. Elég ha annyit mondok, hogy a pol. tisztjük áthívott magukhoz mikor megtudta, hogy az egész zászlóaljat elvitték Sümegre, csak páran maradtunk büntetésből bent? Több gyerekkori barátom is volt ott. Nem volt üdülő, de nem is volt a futkosóval egyenértékű. Némelyikük többet volt itthon, mint én. Volt olyan időszak nálunk is, hogy olyan kevesen voltunk bent (állományváltás volt), hogy egyszerűen nem tudtak minket hazaengedni. A hazameneteltől eltekintve egész katonaságom egyik legjobb időszaka volt, dacára annak, hogy két hónapig, csak bámulhattunk ki a falon.

recon71 2017.06.10. 15:28:52

@camilló: Voltak ismerőseim Lentiben és ők is meséltek. Azt én sem írtam,hogy a futkosóval volt egyenértékű,csak azt,hogy a mienknél még rosszabb volt. Azok után örültünk Szombathelynek.
Egyébként nem volt semmi gond ezekkel a szívatásokkal,ezek kellettek is a fegyelemhez,meg a többségét poénnak is fel lehetett fogni. Sok embert csak így szigorral lehetett megfegyelmezni. Végülis mi sorozott katonák voltunk akkor,nem önkéntesek vagy nyári táborozó diákok.
Hát nagyon más seregben szolgáltunk mi ketten!

camilló 2017.06.10. 15:38:17

@gyula0910: Én a Magyar Néphadseregben, Te a Magyar Honvédségben!:)

recon71 2017.06.10. 16:04:24

@camilló: Azért arra kíváncsi volnék,ha nálatok kis terror sem volt,akkor hogyan vették rá a nagyon anti katonákat,hogy WC-t pucoljanak vagy zokszó nélkül végrehajtsák a nagyon durva és megterhelő feladatokat.
Én próbálkoztam 1 kis lazítással,mikor rajpk lettem,de hamar vége lett,mert jöttek az olyanok,hogy miért pont ő,meg kúszassam a lőszeresládát inkább mással,meg hasonlók.

recon71 2017.06.10. 16:24:07

@camilló: Pl. 1 alapvető probléma volt az is -főleg a lövész századoknál- ,hogy nagy részüket olyanok alkották,akik koszból és szegénységből érkeztek,akik a fenének sem akartak pl. fürödni,rendet tartani,azt meg főleg,hogy átkússzanak valami mocsáron. Az ilyeneket mivel vettétek volna rá a nekik oly kellemetlen vagy megterhelő feladatokra? Pl.,hogy ne merjenek aludni őrségben? Ezek azt szokták mondani,hogy a börtön százszor jobb volt. Ott nem kellett megszakadni,nem kínozták terepen az embert,meg hasonlók.

Kullancs1983 2017.06.10. 16:57:41

@camilló: Csak érintőlegesen: Volt két ismerősöm, akik annakidején bevonultak sorkatonai szolgálatra a(z azt hiszem akkor már csak) szerb hadseregbe. Az egyikük még örült is, hogy nem kell messzire mennie, de aztán mégse járt haza, mert nem engedték. Tüzérként ágyút csak messziről látott, miközben többet lapátolt mint otthon (pedig parasztgyerek) és ha a szülei nem járnak hozzá látogatóba kajával felpakolva bizony sanyarú sorsa lett volna... A másik az ország másik végébe került, de szakmájának megfelelő beosztásba, az ételre sose volt gondja, és csak azért nem járt haza mert ráment volna a hétvégéje az útra. Ugyanaz a hadsereg, ugyanabban az időben, mégis mennyi különbség, igaz?
Arról nem beszélve hogy egy volt kollégám ugyanabban a laktanyában és egységben tapasztalta meg ugyanezeket a végleteket, miután kiderült hogy a mostohaapja magasrangú katonatiszt...

camilló 2017.06.10. 18:17:34

@gyula0910: Műszaki zászlóaljban voltam. No az sem az atomtudósok gyülekezete. A feladatokat végrehajtottuk, bár nyilván voltak olyanok, akik a fogdát járták. Egy idő után az állandó fenyítés nem hoz eredményt. Nálunk is volt olyan akit sokkal ritkábban engedtek haza, mint a többséget, de még ők is többé kevésbé ellátták a feladatokat. Fegyelmi helyzet abból alakult ki, hogy nem tartotta karban megfelelően a technikáját, dobizott, késett az eltávozásról (szabadságról. kimenőről). Nálunk is volt olyan, hogy a zászlóalj törzsfőnök riadót rendelt el, napközben. Soarkozó után elmondta, hogy azért rendelt el, riadót, hogy elmondja az állománynak, hogy körlet szemlét tartott és a WC-ben azt tapasztalta, hogy valaki nem húzta le a munkája eredményét. ha legközelebb ilyen lesz, akkor sorba áll a zászlóalj sorállománya és mindenki lök rajta egy picit, amíg el nem tűnik, mert ha valaki idáig nem tudta volna a tartály mellett lógó madzag azért van, hogy az elvégzett munka után húzza meg, ha már a kefe használatát nem is ismeri! Van még jó pár történet de minek. Szóval mi sem a zsenik alakulata voltunk....Ettől függetlenül az ellátásra nem lehetett panasz.

camilló 2017.06.10. 18:26:25

@Kullancs1983: Én a MN állományába tartoztam, abban az időben amikor még nem volt leépítés a seregben. Komolyan vették a harckészültséget stb. Gyula a rendszerváltás után volt, amikor már éreztette hatását a hadsereg visszafejlesztése. Ha csak a megszólítást nézem, már akkor is nagy a különbség és a többiről nem is beszélek. Nyilván volt eltérés a laktanyák mindennapi életében. Nekem volt szerencsém több laktanyában is megfordulni, no meg a barátaimmal egy időben voltam katona. Volt barátom pontosan ott ahol Gyula. A Szombathelyi felderítőknél volt rajparancsnok annak ellenére, hogy előfelvett volt. Ő sem panaszkodott az ellátásra. Több barátom a nyugati határon szolgált határőrként. Nekik sem volt bajuk az ellátással, vagy azzal, hogy nem megfelelő a ruházat. Szóval csak azt kell megérteni, hogy Gyula abban a hadseregben volt kénytelen szolgálni, amikor a honvédelmi miniszternek az volt a legnagyobb baja, hogy milyen sapka legyen a katonákon. Amikor meg én voltam, akkor egy vezérezredes volt a honvédelmi miniszter aki pl. parancsban tiltotta meg pl. az un. ultra diszkót, kanalazást és más szívatásokat. Engedélyezte a stoppolást, stb. Remélem érzed a különbséget!

camilló 2017.06.10. 18:34:36

@gyula0910: WC pucolás. Kopaszként én inkább a budit takarítottam, mint akár a folyosót felfókázni. A szakaszon belül megvolt, hogy kinek mi a feladata a napi takarítás alkalmával. Volt olyan aki nem ment a zászlóalj körletet takarítani, mert az övé volt a körlet, a többiek mentek. Az alegység ügyeletes megkérdezte ki mit akar takarítani, ha vita volt, akkor kijelölte ki és mit csináljon. Soha nem kellett erőszakkal rákényszeríteni senkit a takarításra aki illetékes volt ebben. Itt az illetékeseken az első időszakot értem. Kiképzésen meg a tisztek, tiszthelyettesek határozták meg, hogy ki és mit csináljon. A mi szakaszunkban túl sok dolga nem volt, mert amikor begyakoroltuk a teendőnket akkor villámgyorsan megcsináltuk utána lehetett lazítani. Senki nem húzta ki magát, bár hallgatólagosan minden kopasztól elvárt volt, hogy a piszkosabb munkát elvégezze. Nem akart fürdeni? Nálunk is volt ilyen. Kivittük és gyökérkefével megmostuk. Többet nem volt baj. Ugyan ennek a srácnak rettenetesen büdös volt a bakancsa, esténként automatikusan rakta ki a körletből. A műszakiaknál is hasonló volt a mindennapi élet.

recon71 2017.06.11. 04:42:43

@camilló: Hát pont ez az! Mikor én szolgáltam,állandóan azt hallgattuk,hogy nekünk már mennyire jó,mert ebben az új fene nagy demokráciában már nem csinálhatják meg azokat velünk,mint régen. Reklamáltak rendszeresen,hogy nem igazság,hogy amiket ők hagyományosan végigszenvedtek,azért most hadbíróság járna. És tény,hogy a korábban szolgáló ismerőseim és feletteseim,sokkal durvább sztorikat meséltek a régebbi évekből. Az is tény,hogy általában a fiatal hivatásosok közel sem voltak olyan vadbarmok,mint sok öreg,sok-sok éve szolgáló. Akik nagy része mondjuk alkoholista is volt. Bár nálunk csak 1 törzsőrmester volt az.

Kullancs1983 2017.06.11. 12:17:43

@camilló: Azt a hosszú izét főleg azért írtam, hogy rámutassak mekkora eltérések lehetnek ugyanakkor és ugyanott. Hozzáállás kérdése. De ha már így szóbahoztad, az ellátással és a ruházattal is hasonló a helyzet, az emberek nem egyformák. Van akinek nagyon is jó, van aki csak kibírja de később sem panaszkodik, és van aki igen. Az egyik barátomnak például volt egy montenegrói katonatársa. Addigra már Montenegró is kivált, de ő kijárta, hogy a szerb hadseregben szolgálhasson, mert az a legjobb a világon, és nem tudtak neki olyat mutatni ami ne lett volna tökéletes, ráadásul nekik is mindig elmagyarázta hogy miért az. Ő csak röhögött rajta, de már a szerbek közt is volt olyan aki megcsapta volna...

camilló 2017.06.11. 18:05:14

@Kullancs1983: Teljesen egyetértünk, hogy az emberek nem egyformák, és mindenkinek mások az igényei! Nem is erről beszéltem. Egyszerűen arról van szó, hogy én 86-88-ban voltam katona, Gyula meg a rendszerváltás után! Akkor már leépítették a sereget és a politikának csak akkor volt fontos a sereg amikor a taxis blokád volt, és be akarták vetni, amit Gönc Árpád mint főparancsnok egyértelműen kizárt, és a másik amikor a szlovákok elzárták a Dunát és repülőkkel akarták szétverni a gátat, egészen addig, amíg a vezérkar fel nem homályosította a "tisztelt" politikusokat, hogy a honvédség jelen állapotában nem képes még az alapfeladatait sem ellátni. Erre írtam hogy az akkori honvédelmi miniszter a sapkákon, meg kör.körös védelmen rágódott és pont nem érdekelte a katonák helyzete. Ami szerintem minden utódjára igaz! Nem állítom, hogy a MN elit sereg volt, de amíg a politikai szándék megvolt, addig teljesítette a feladatát, és a katonák sem "lógtak a levegőben". Írtam, hogy sok barátommal egyszerre vonultam be, és leveleztünk is, meg néha össze jött, hogy egyszerre mentünk haza. Miről beszél olyankor a katona? Kinek milyen bent. Nem tapasztaltam akkora eltéréseket, mint amit Gyula ír. De a két idő között volt vagy 3-4 év, és egy rendszer váltás! A szerb hadsereget sem szabad összekeverni a Titó idején működő sereggel. Alakulatonként voltak eltérések, de eget verő különbségek nem lehettek!

recon71 2017.06.11. 21:30:17

@camilló: Csak az a furcsa,hogy én meg állandóan azt hallgattam,hogy nekünk már micsoda arany életünk van az elődeinkhez képest,mivel ebben a fene nagy demokráciában már nem csináltathatnak csak úgy meg mindent,mint előtte.
Az ellátásról nem tudok nyilatkozni,arról nincsenek információim,de hogy korábban sok helyen a katonákat közel sem vették még annyira emberszámba,azt az elbeszélésekből biztosra vettem.

Mint írtam,hogy volt 1 ismerősöm akinek arany élete volt,de a 99%-nak már nagyon nem. És ez az arány a korábbi vonulásokra ugyan így igaz volt tudtommal.

Egyébként attól meg egyenest sokkot kaptam,amikor meghallottam,hogy később még az akadálypályáztatást is betiltották.

Kullancs1983 2017.06.12. 11:18:12

@camilló: Na, mit tekintsünk egetverő különbségnek? A szovjeteknél megvolt az A, B, V felosztás, egyszerűen mert attól, hogy valaki szellemileg és fizikailag alkalmas katonának, lelkileg már nem biztos, otthon hagyni viszont nem lehet. (Bár volt olyan kollégám akit elvittek, aztán három hónap után inkább leszerelték. :D) Ezért aztán minden sorkatonaságnál van valamekkora eltérés, a kérdés hogy milyen és mekkora.

camilló 2017.06.12. 17:57:52

@gyula0910: Nem tudom, mi az amit velünk megcsináltattak és Veletek már nem. Komolyan nem értem. Az ellátás ahogy a szavaidból kiveszem a miénkhez képest szar volt. Mondom, többen vonultunk egyszerre a baráti körből, és arra senki nem panaszkodott, hogy szar és kevés a kaja, vagy, hogy szakadt koszos ruhában kell járni. Mindenki csak a hazamenetelek "sűrűségét" sérelmezte. Nekem is volt, hogy 3 hónapig nem engedtek haza, meg két hónapig stb. Egyedül ezzel lehetett fegyelmezni, de ezzel is csak egy ideig. No meg a másik nagy visszatartó erő az volt, ha megígérték valakinek, hogy szerelés előtt lecsukják 30 napra. Láttam olyan katonatársamat aki később szerelt. Nem surcitársam volt, de együtt voltunk katonák.

camilló 2017.06.12. 18:00:38

@Kullancs1983: Itt is volt alkalmasság szerinti felosztás. Igaz akkoriban pszichikailag nem vizsgáltak senkit, csak fizikailag és bizonyos beosztásokban politikailag. Volt szakasztársam aki "D" kategóriás volt. Volt olyan is, akit én leszereltem volna, mert szinte menni alig tudott. Érdekességként megjegyzem, hogy a srác apja a HM-ben volt ezredes, és külön kérte, hogy ne kivételezzenek a fiával.

joni firpo 2017.06.12. 19:55:25

@camilló: Emlêkeim szerint volt pszichológus a sorozáson. Az más kérdés, hogy mit csinált...

camilló 2017.06.12. 20:48:52

@joni firpo: 84-ben biztos nem volt, vagy legalábbis nem nagyon kérdezősködött. Privátot megkaptad?

recon71 2017.06.12. 22:10:11

@camilló: Pont említettem,hogy az elődeink ellátásáról nincsenek infóim. Ez azt jelenti,hogy nem tudom ők milyen állapotú cuccokban jártak vagy milyen kaját kaptak,de azt állandóan hallottam,hogy olyan kemény szívatások és elvárások voltak,amiket nálunk már vagy be is tiltottak,vagy enyhítettek.
Volt 1 csomó olyan büntetés,amiért 90-ben már börtönnel fenyegettek,míg az előző években még bevett szokások voltak (kanalazás,pokrócozás,villanykörtézés,stb.). A tiszteseim állandóan hisztiztek,amikor valami fejes leállította őket,mert 1 demokratikus hadseregben ilyeneket már nem lehet csinálni,míg ők ezeket anno lazán végig szenvedték. A régi hivatásosok meg azt hajtogatták,hogy évről évre egyre lazább már minden,mivel annyira vigyázni kell az emberek testi és lelki állapotára. Míg régen,nem volt semmi gond,ha valaki lesérült vagy kikészült. Az egyik őrmesterem mutatta is a sérüléseit. Egyszer 1 BMP hasa ment át felette,ami kicsit összelapította,egyszer meg gránát robbant túl közel hozzá.
Tényleg,kíváncsi lennék,hogy mikor volt több az öngyilkosság? Bár állítólag minden évben egyre lelkileg gyengébb lett az állomány is. Akkor vajon most milyen lenne?

Kullancs1983 2017.06.12. 22:12:17

@camilló: Azt hisze nem ugyanarra gondolunk. A szovjet V-alakulatoknál is megvolt ugyanaz mint az A-nál, csak kevesebb és rosszabb emberanyaggal. Az MN esetében meg mondjukrá nem A helyőrségbe külték az újoncot, hanem V-be.
Katonai pszichológia: Úgy tíz éve egy cimborám őszintén elmondta a vizsgálaton, hogy néha dührohamai vannak, és legnagyobb vágya embert ölni. Alkalmasnak találták, akárcsak a két általánost végzett egykori kollégámat. Pedig nála még csak nem is hihették hogy viccel...

recon71 2017.06.12. 22:24:49

@joni firpo: 90-ben nem tudom volt e pszichológus a sorozáson,nekem nem tűnt fel,de a jó színészeket,akik olyan jól eljátszották a hülyét,valaki felmentette. Az egyik nem csinált mást,mint soha nem arra válaszolt amit kérdeztek. De pár éve 1 rendőrségi intézkedésnél is láttam ezt eljátszani a 1 hasonló típusú sráctól és azt is elengedték,mert feladták a rendőrök,hogy nem jutnak sehova a kérdéseikkel.
2008-ban meg biztos,hogy volt pszichológus a sorozáson,mert elutasította a jelentkezésem,mert szerinte túl agresszív vagyok. :D Miután fellebeztem,felülvizsgálatra küldtek,ott meg 1 kis csalással átmentem. De jó lenne,ha látná itt a blogon,hogy valójában mennyire türelmes ember is vagyok! :D

camilló 2017.06.13. 04:06:01

@Kullancs1983: Az MN idején a kevésbé iskolázottakat, vagy problémásokat eleve munkás századokhoz vitték. Kaptak alapkiképzést, de alapvetően dolgoztak. Náluk az állomány 50%-a mehetett haza nem csak illetményt, hanem fizetést is kaptak, és rengeteg más különbség is volt a harcoló alakulatokhoz képest.

camilló 2017.06.13. 04:15:53

@gyula0910: Ahogy már írtam a kanalazást és a hasonló szívatásokat parancsban pontosan akkor tiltották meg, amikor én voltam katona. Előtte sem engedték, de most kifejezetten retorzióval fenyegették az elkövetőeket. Milyen büntetés? Olyat lehetett alkalmazni, ami benne volt a szolgálati szabályzatban. Minden mást tiltottak. Az nyilván egy dolog, hogy takarítani kellett vagy egy dolgot többször megcsináltattak, szívatásból. Ha csendesen elmagyaráztad, hogy akár az egész katona idő alatt is hajlandó vagy ugyan azt csinálni mert teljesen mindegy mit csinálsz addig, akkor hamar rájöttek, hogy nem tudnak szívatni. Esetleg ha sorállományú nagyon rád szált, azt este négyszemközt ugye "presszionálhattad"!:) Olyanról nem hallottam, hogy ne lett volna gond, ha valaki lesérül. Nagyon komolyan vették a sérüléseket. Én a téli gyakorlat során nagyon megbetegedtem. Felmentem a "gyenguszra. A doki amikor meglátott, azonnal kivitetett a kórházba. Éjszaka megfájdult a fogam. Irány a gyengusz, és már vittek is az ügyeletre. Minden gyakorlat előtt volt balesetvédelmi oktatás. El sem akartam hinni, amikor először tartották. Volt nálunk olyan akit senki nem bírt. nyilván mindenki basztatta, hamar elhelyezték az olyan katonát. Szóval nem értem miféle szívatásokra gondolsz. Az ellátásról meg ugye írtam már pár sort!

recon71 2017.06.13. 04:51:08

@camilló: Szívatás ami most beugrik és emlékeim szerint nálunk volt először betiltva az a betonon kúszatás ami után a katonán se gyakorló,se bőr nem sok maradt. Valamint a meg nem mondom milyen vegyszerrel végrehajtatott WC tisztítás,amitől lett 1-2 ájulás korábban. De a kanalazást én a pokrócozást még az én öreg katonáim is végigszenvedték. A villanykörtézésről az előttem 1-2 évvel korábban szolgálók meséltek. Még volt több minden is,de azokat nem ismertem meg,mivel a tisztek a rajparancsnokokat leállították,azok meg duzzogtak,hogy bezzeg nekik még megszokott volt. Az öregek reklamáltak,hogy a gumik is alig szenvedtek hozzájuk képest,a gumik meg ugyanezt mondták miránk. De az ágy alatt kúszatás és a békázás mennyiségét is visszavették vagy félbehagyatták. Amik miatt szintén duzzogtak az öregek. De az alvásmegvonás,az állandó foglalkoztatás még nálunk is megmaradt,de állítólag már ezeket sem merték olyan szinten,mint korábban. A tisztek azt hajtogatták,hogy ez 1 másik rendszer,most már sajnos nem csináltathatják meg amit régen.

camilló 2017.06.13. 18:28:30

@joni firpo: Nem kaptam meg.
ha most olvasod akkor légy szíves dobj erre a mail címre választ: kaminage@vipmail.hu Holnap reggel indulunk, remélem még elér a válaszod..

camilló 2017.06.13. 18:35:30

@gyula0910: Nem is hallottam betonon kúszatásról. Sósavas WC tisztítás is csak úgy, hogy gázálarcban és karbantartási napon, tehát nem szívatásból. A kanalazásért nálunk volt egy eset ami majdnem hadbíróságra került, de pár nap fogdával megúszták az érintettek. Ahogy írtam Oláh vezérezredes minisztersége alatt jött ki a parancs. Azt is írtam, hogy a tisztek nem tolerálták, ha valaki szívatta a katonákat. Aki kihúzta magát a munka alól, azt nyilván mindenki utálta, és megvolt a módja, hogy rávegyük ne lógjon ki. Szélsőséges esetben (pl. a kanalazásos esetnél) elhelyezték a zászlóaljból. Írtam, hogy olyan nem lehetett, hogy a katona éhezzen, vagy ne megfelelő ruhában járjon. Ami más laktanyákban előfordult az a zuhanyozással kapcsolatos. Nálunk, mindig, minden időben volt meleg víz a zászlóalj szinten. A városban lévő másik laktanyában, csak a központi fürdőben volt, és meg volt határozva, mikor melyik alegység használhatja.

recon71 2017.06.13. 21:47:37

@camilló: Még mi is kúsztunk betonon,mert nem tetszett valami a tiszteseknek,de hamar leállították őket,hogy már ez is tilos. Nálunk is volt gázmaszk az említett vegyszeres WC tisztításokon,de gondolom nem volt jó a szűrő vagy mittudomén,hogy rosszullét lett belőle.
Félreértés ne essen,nem volt sok gond ezekkel a büntetésekkel. Ezek kellettek ahhoz,hogy eszébe ne jusson senkinek,hogy megtagadjon valami piszok kellemetlen utasítást vagy ne adjon bele apait anyait a végrehajtás során.
Meleg víz a zuhanyzóban? Nálunk kopaszként időre kellett zuhanyozni és csak hideg víz volt. Ahol esetleg volt,ott is csak a tiszteseknek elegendő.

Említettem,hogy én megpróbáltam lazítani a saját rajomnál a szigoron,de hamar meg is bántam. Addig elsőre ugrott mindenki,azután meg jött az alkudozás,hogy felesleges,elég ennyire,így is jó,miért pont ő,meg hasonlók. Így visszajött a szigor.

Én úgy látom,hogy a helyzet tényleg nem volt mindenhol egyforma. Akinek szerencséje volt annak jó sora lett,akinek meg nem,annak meg nem.

Kullancs1983 2017.06.13. 22:14:47

@camilló: Na, ez nem rossz, csak ugye mi van, ha százból negyven alkalmatlan, de csak huszat küldhetsz munkásszázadba, mert a harcolókhoz is kell az újonc? Ilyenkor a kevésbé problémás mégiscsak a harcolókhoz kerül. Ráadásul a tisztek se feltétlenül a legjobbak, aztán egy ilyen kombináció hosszú évekre meghatározza az adott alegység vagy akár az egész kaszárnya rosszhírét.

camilló 2017.06.14. 05:10:26

@gyula0910: Ahhoz, hogy a feladatot elvégezzük, nem kellett senkit szívatni. A mi szakaszunk pl. rettenetesen összetartott. Ha valamelyik sorállományú tisztes az Általad leírtakkal próbálkozott volna, annak nagyon súlyos következményei lettek volna. A tisztek sem tűrtek ilyesmit, de a sorállomány sem az a fajta volt, aki sokáig elviselt volna egy ilyen katonát.

camilló 2017.06.14. 05:21:22

@Kullancs1983: Milyen szempontból alkalmatlan? nem a teljesen hülyéket vitték munkás századba. Akinek volt gyereke, otthoni körülményei olyanok voltak, és számtalan egyéb ok miatt kerülhettél munkás századba. Akár én is kerülhettem volna oda. ha nincs jogosítványom, akkor vagy valamelyik műszaki alakulatnál lettem volna sorállományú tiszthelyettes, vagy munkásszázadban technikus (az is tiszthelyettes), vagy a nyugati határra kerülök határőrnek. Egykori iskolatársaim közül voltak páran sorállományú tiszthelyettesek. Az egyik pontosan abban a városban volt abban az időben ahol én, csak a másik laktanyában. Kicsit tovább gondolva a problémásságot. ha a szellemi képességekre gondolsz, akkor egy sima lövésznek nem kell túl sok ész, egy tömeghadseregben, ha fizikailag alkalmas. Mi bokorugróknak hívtuk őket és nem az elithez tartozónak, mint manapság. Ki hová került? Az ötvenes években tudatosan vitték a lakóhelyüktől távol a besorozottakat. 56 után már más szempontok voltak. A Borsodiakat egyszerűen azért mert nem volt elég laktanya a környéken. Én is 350 km-re voltam a lakóhelyemtől. Nyilván sok esetben működött a "piros telefon" de ahogy írtam voltak olyanok, akik kifejezetten kérték, hogy ne kivételezzenek. Az én apámnak is volt olyan ismeretségi köre, hogy ha szól akkor nem a világ végére visznek, de nem is Ő lett volna ha szól. Szerintem is, ez így helyes!

Kullancs1983 2017.06.14. 14:50:26

@camilló: Van ahol szólni sem kell, mert magától értetődik... De én inkább a lelkiekre gondoltam. Attól hogy valaki lusta, trehány, koszos vagy antiszociális még alkalmas katonának, legfeljebb ha látják rajta, hát olyan helyre küldik ahol a többi is olyan. De a katonaság nem a katonákért van, mindig lesz olyan aki a nem megfelelő helyre kerül.

joni firpo 2017.06.14. 16:45:09

@Kullancs1983: "De a katonaság nem a katonákért van..."??? - de hát én mindig azt hallgattam, hogy a " szocializmusban a legfőbb érték az ember." Ja, hogy a katona nem ember ...:)

Kullancs1983 2017.06.14. 16:54:58

@joni firpo: "Ne azt kérdezd, mit tehet érted a haza, hanem azt, hogy te mit tehetsz a hazáért" John Fitzgerald Kennedy

camilló 2017.06.14. 20:08:22

@Kullancs1983: Teljesen egyetértek Veled. Volt olyan katonatársam aki szó szerint az erdőből jött. Kirakták az un. "Mogadorba", de behozták, mert annyira nem bírtak vele. A zászlóaljnál kapott némi nevelést, jobbára a surci társaitól, így egész jól beilleszkedett, bár voltak problémák utána is. Mindentől függetlenül Ő is ember, csak több türelem kell az ilyen emberekhez.

camilló 2017.06.14. 20:16:02

@joni firpo: Gondolom tudod, hogy amikor az ember bevonul katonának, akkor lemond pár alapvető jogáról. Ha jól sejtem, most fel is hívják a bevonuló figyelmét arról, hogy csorbulnak a jogai. Ez független attól, hogy önkéntesen, vagy kényszer (sorozás) hatására történik. Szeretném továbbá felhívni az Alkotmány (az akkori, mert akkor még volt) azon részére, ahol azt írják, hogy "minden magyar állampolgár joga és kötelessége a haza védelme". Lehet nem szó szerint, de közel. Megjegyzem, hogy a 2010-es árvíznél ahogy törődtek a katonákkal, az kritikán aluli. Ilyen az átkosban nem fordulhatott volna elő következmény nélkül.
A katona nem ember? Nem tudom ki írta: "Ha leszerel a katona, újra ember válik belőle..." Nekem ezt akkor írták amikor leszereltem....

recon71 2017.06.14. 20:41:27

@camilló: Akkor ti nagyon szerencsés társaság lehettetek,mert én meg pont az ellenkezőjét tapasztaltam. Még szigorú büntetések esetén is voltak akik megkockáztatták az őrségben vagy szolgálatban alvást. De olyan katonákkal is találkoztam akik nem akartak belemászni mondjuk 1 büdös iszapos trutyiba,ezeket is csak büntetéssel lehetett beküldeni. De olyanok is voltak,akik csak vánkosokat raktak a málhazsákba,hogy könnyebb legyen,az ilyeneket csak akkor lehetett jó belátásra bírni,ha elrettentek a büntetéstől. És még nem is beszéltem a gyilkos feladatokról,a versenyszerűen végrehajtott rajmenetekről,futásokról. Ha nem féltek volna,akkor sokan csak feladják vagy épphogy csak megcsinálják. Szerintem marha sok ember van akit csak szigorú büntetéssel lehet kordában tartani.

camilló 2017.06.14. 21:35:08

@gyula0910: Szerintem szinte mindenki elaludt őrségben. Én sem voltam kivétel. A málhaszákba felszerelés helyett párna? Volt aki megkockáztatta, de rendszeresek voltak az ellenőrzések eligazításon, így még a vizet is cserélte mindenki. Nem vagy jó tanító, ha szerinted a büntetés a megfelelő motiváció!

recon71 2017.06.14. 21:40:12

@camilló: Bocs,de én nem aludtam őrségben! Had kérdezzem már meg,te hogy vetted volna rá jó tanítóként az őrségben elalvót,hogy ne aludjon el?

camilló 2017.06.15. 19:39:03

@gyula0910: Elsősorban megfelelő pihentetéssel és valami más motivációval, mint a félelem. Éles helyzetben senki nem alaudt, de egy normál hétköznap, bizony sokakat elnyomott a buzgóság. Amúgy arra van az őrparancsnok, meg a felvezető, hogy ellenőrizze az őrséget. Ez ugye lehet orifonon, és lehet akár azzal is, hogy kimegy ellenőrizni. 2000-es parancs esetén senki nem aludt, mert tudta, hogy akármi is történhet. Arról meg nem is beszélek amikor még az őrség megerősítést is bevezették. Az volt a baj az alvásoknál, hogy fáradtan ment a katona őrségbe. Még az első 10 őrségnél biztos nem aludt, de utána sanszos volt:)

recon71 2017.06.15. 21:40:02

@camilló: Ugye tudod,hogy Te most a Magyar Néphadsereg,a szocialista államrend legjobban képzett tisztjeit fikázod azzal,hogy pedagógiailag leszólod őket? Ugyanis akkor még a felderítők volt a hazai legelitebb fegyvernem,ezek a tisztek kapták még a szocializmusban a legjobb kiképzést az emberekkel való bánásmód terén is. Pláne,hisz nekik kellett a foglyokból is kicsikarni a válaszokat.

Vajon az ami Tengerészgyalogság és az orosz sereg,sőt még a régi szovjet sereg is- miért is híres a szigoráról,a büntetéseiről? Pedig tudhatnák,hogy a félelmen kívül más jobban motiválna?

"pihentetéssel és valami más motivációval"

Ha 2 hétig napi 4 órában van maximálva az alvás,sőt az utolsó napokon 0 az alvás,akkor hogyan pihentetsz vagy mivel motiválsz,hogy a katona megcsinálja vért izzadva,tele sebekkel,feltört lábbal,lenyúzott bőrrel,fájdalmakkal amit kell? Mit ajánlasz fel neki,amitől meg fogja csinálni? Vagy mitől fog belemászni az undorító trutyiba,mert azon kell átkúsznia,amikor már messziről elhányja magát a szagától? Vagy mivel jutalmazod azt a katonát aki rosszul van,mert a teletöltött WC-t neki kéne megtisztítani? Ha ajánlasz neki 1 milliót,talán. Mivel a seregnek erre nincs pénze,marad a szigor és a büntetés,hogy jobban tartson attól,mint attól a kupactól a WC-ben.

camilló 2017.06.16. 18:40:01

@gyula0910: Van szerencsém ismerni pár egyetemi tanárt, aki amellett, hogy nagy koponya, pocsék pedagógus! Nincs ez másként a katonáknál sem. A ranggal nem jár együtt sok minden. Rengeteg nem rátermett tisztel is összehozott a sors. Szóval ezen nincs mit csodálkozni. ha már motiváció, és azt állítod, hogy a felderítők voltak az elit. Pont ezzel lehetett volna motiválni a katonákat. A parancsnoknak lett volna lehetősége arra, hogy a nem rátermett katonát áthelyeztesse máshová. Elárulom, hogy a mi szakaszunkban, mindig azt mondtuk, hogy magasabb egység vagyunk. Azért mondtuk ezt, mert mi dandár közvetlenek voltunk. Nos így is viselkedtünk, ezért nem lehetett olyan, hogy a mi szakaszunkból akár csak egyetlen katonával is szórakozzon valaki. Minden időszakban volt legalább egy szakaszvezetői rangban lévő katona, aki ha kellett rendezte a sorállománynál esetlegesen keletkező gondot, de ha valami nagyon nagy gond volt a a szakaszparancsnokunk is közbeszólt. Szóval ha nem megy bele, akkor azt mondom, hogy állj félre és ne akarj ide tartozni. Alap kiképzésen sok embernek feltörte a lábát a surci. Volt olyan is aki csak papucsban tudott közlekedni. No sorakozónál mindig elkiabálták, hogy sánták bénák vakok hátra. No meg azt is kihangsúlyozták, hogy ezek a katonák nem is akarnak hazamenni eskü után. Szóval nem csak büntetéssel lehet motiválni! Enyhe presszió is megteszi. Amúgy a szarba nyúlni, csak elsőre nehéz, utána már megy:))

camilló 2017.06.16. 19:23:23

@gyula0910: Majdnem elfelejtettem. Orosz sereg büntetései. Sajnos manapság semmibe veszik a kulturális antropológiát. Ha a helyén kezelnék ezt a tudományágat, akkor nem következhetett volna be ilyen mélységű migráns válság. Itt most nem magára a menekült hullámra gondolok, hanem az azt kiváltó okokra. A világ még mindig nem érti pl. az orosz lelket. Egy olyan országban, ahol a nélkülözés mindennapos dolog volt hosszú ideig, nem lehet megtörni azzal, hogy embargót vezetnek be ellenük. A testi fenyítés az oroszoknál olyan megszokott, mint nálunk az üdvözléskor a kézfogás. Tehát az ottani mai napig is létező fizikai fegyelmezési eszközök csak nekünk kegyetlenek, nekik természetes. Az usákoknál azért csínján bánnak az ilyen fajta fegyelmezéssel, és szerintem nem is fordulhat elő, hogy egy kiképző mondjuk megrugdosson egy katonát, ami ugye az oroszoknál "normál".

recon71 2017.06.16. 21:33:27

@camilló: Egyetértek,sok pocsék katona vagy pedagógus van még magas beosztásban is,de ebben az esetben nem erről van szó,hanem arról,hogy nincs más megoldás.

Motiváció? A példámban említett katona nem önkéntes volt,nem is akart sem katona,sem felderítő lenni,csak hozzánk sorozták a képességei miatt. Több nyelven beszélt,térképész volt és a kondijával sem volt gond. Viszont valami gazdag grófi vagy báró család leszármazottja,aki irtózott még a minimális kosztól is. Ezt mivel motiválták volna? Csakis szigorú büntetéssel lehetett rávenni,hogy az undorát legyűrje. Döbbenet,de még a pocsolyába sem volt hajlandó az elején belelépni. :D

Az eltáv megvonás nem büntetés? Mi van,ha a katona haza sem akar menni,mert bent jobb helye van? Ismerek pár embert akit még a börtönből is úgy kellett hazazavarni.

recon71 2017.06.18. 06:39:12

@camilló: Tegnap óta vívódom,hogy megírjam e,de az igazsághoz hozzátartozik!
Az említett tisztaság és rend fanatikus katona,aki még a pocsolyán sem volt hajlandó az elején átmenetelni,inkább kilépett sorból,aki minden nap vadi új zoknit vett fel,a használtat meg eldobta,akinél az elején még szidtam a sorozóbizottságot,hogy hogyan küldhettek ilyen embert pont hozzánk,1 kis idő után már a kedvenc katonám lett. Nála senki nem volt nagyobb hasznomra! Amit kellett megcsinált középszinten,de a térképészeti tudománya mindent vitt. Mindig tudta,hogy hol vagyunk,még a legrosszabb körülmények között is,amikor nekem fogalmam sem volt. Rengeteg időt és energiát spórolt meg azzal,hogy mindig azonnal tudta hol vagyunk,merre menjünk,soha nem tévedtünk el és ez marha nagy előny volt pl. raj kötelékben végrehajtott tájékozódásos menet versenyeken. Akkor már áldottam a sorozóbizottságot,hogy hozzánk küldték.

camilló 2017.06.18. 17:49:12

@gyula0910: Még a börtön viseltek is zokon vették, ha nem mehettek haza. nyilván ez is büntetés, de rugdossák, nem kúszatják stb.
Minden ember más. lehet nem is a neveltetéséből, adódott a kosz undora, egyszerűen ez volt a fóbiája. Ilyennel túl sok mindent nem lehet kezdeni, de egy parancsnoknak, ha nincs módja kitenni akkor meg kell találnia a helyét. Jó térlátás a titka a térképen való eligazodásnak. Én a mai napig nem használok semmilyen navigációt, elég a térkép. vannak még így ezzel páran:)

recon71 2017.06.18. 21:37:44

@camilló: Aki olyan szegénységből érkezett,hogy otthon hideg van,nincs fűtés,nincs villany és nincs mit enni,azok a fenének sem akarnak hazamenni.

Hidd el,ha 1 BMP-ből hirtelen kiugrasztanak 1 ismeretlen terepen,Te sem fogod tudni,hogy mi merre! Ő meg a térképészeti tudásának köszönhetően,azonnal rá tudott helyezni minket a térképre.

Mint írtam,lehetett a kosz fóbiájával kezdeni,csak meg kellett találni azt a büntetést amitől jobban tartott. És mint írtam,hála égnek,hogy nem tették ki,mert a leghasznosabb emberek egyike lett a században.

lutria 2017.06.21. 20:22:57

Én egy kiképző laktanyában voltam 92'-93'-ban,amikor véget ért a kiképzés és a katonákat szétszórták más laktanyákba az aznapi ellátmányba hozzájuk vágtak egy borsó/bab/sólet/t.káposzta konzervet + egy fél kiló kenyeret-nagy részük csak röhögött hogy minek nekik az,biztos az új helyükön is kapnak rendes vacsorát(tévedtek)-és otthagyták őket a körletben,mi meg összeszedtük és bespájzoltuk a rosszabb napokra.Volt hogy 20-30 darab is volt a szekrényem hátuljában feltornyozva.Egyszer lebuktunk mert a raktáros törzsőrmesternek a mi épületünkben volt az irodája és valamiért felette a fene a körletünkbe és pont arra nyitott be amikor épp azon poénkodtunk hogy ki mit szeretne vacsorázni a 4-5 féle "raktáron lévő" konzervből.Az egyébként jófej törzsnek rögtön felcsillant a szeme hogy milyen jó üzlet lehet ez neki úgyhogy rögtön lenyúlta a nagy részét bizniszelni.
A következő kivonuláskor meg már vele is versenyt kellett futni a hátrahagyott konzervekért,hagynunk kellett neki annyit szétszórva hogy ne legyen gyanús.:)
A szívatásokból kimaradtunk anyagi okok miatt,amikor egy öreg katona ki akart tolni velünk hogy majd jól beultráz stb.és elment a raktároshoz kérni-kapott is egy dobozzal azzal a feltétellel hogy a 3/4-ét vigye vissza mert kell holnapra meg a egész hétre-túl drága lett az ultra,nem áll raklapszámra a raktárban.

estván 2017.06.21. 21:18:01

@lutria: Konzerves szekrény nálunk a szakács öltözőben volt, és nyilván csak bennfentesek tudtak róla. :)
Ha egy ilyen ember megéhezett napközben, csak odasomfordált az étkezde "művészbejárójához", és jelezte problémáját a legközelebb arra járó szakácsnak, aki ezután bekukkantott az említett szekrénybe, és közölte az aktuális választékot. :D
Persze konzerv nem volt mindig, de olyankor meg akadt pár kanál sülthúszsír, egy nagy fej hagyma, meg egy negyed kenyér. :)

recon71 2017.06.21. 23:53:51

@lutria: Ismerős a sztori,mi is úsztuk meg az ultrázást ultra hiány miatt.

Viszont az én elöljáróimnak nem volt gondja a konzervekkel,nem húztak hasznot sem belőle,mert csak úgy szórták őket még a kukába is,mivel a század pk. macskája azokat nem szerette. :D


süti beállítások módosítása