Translate

Utolsó kommentek

Bemutatkozás

A Combat Gear Blog célja bemutatni milyen kiegészítőkből tevődik össze egy modern hadsereg katonáinak személyi felszerelése, továbbá szeretne a laikusok, érdeklődők, hivatásosok és szerződésesek, milsimesek, airsoftosok, paintballosok és természetjárók számára egy érdekes oldalt összeállítani leírásokkal és fotókkal.

Ne felejtsd el elmenteni az oldalt a kedvenceid közé! (CTRL+D)

Kapcsolat

combatgearbloghu [kukac] gmail.com

Hazai

HONVÉDSÉG


2000M gyakorló ruha
2003M (2004M) sivatagi gyakorló nadrág
2003M (2004M) sivatagi gyakorló zubbony
2003M (2004M) sivatagi kalap
2007M esővédő
2008M esővédő
2008M Moduláris Málhamellény
2008M Moduláris Málhamellény (módosított)
2008M polár pulóver (kabát bélés)
2010M Gyakorló ruházat
2015M Gyakorló kalap
2015M Gyakorló nadrág
2015M Gyakorló sapka
2015M Gyakorló zubbony
90M gyakorló ruházat
90M gyakorló sapka
90M gyalogsági mikádó
93M esővédő kabát
93M gázálarc
93M pulóver
93 M ejtőernyős téli zubbony
Alto málhamellény
Alto vesezsák
Gyakorló póló
Gefechtshelm Schuberth
Haix Nepal Pro
Haix P6
Honvédségi málha öv
Horvát málhamellény
KECS (1.rész)
KECS (2.rész)
Mit rejt a felderítő mellénye
Mit rejt a felderítő mellénye 2.rész
Mit rejt egy magyar katona mellénye
Rabintex A10
RBR MACH 3
Rs 4/4
"Technikai póló"
TMK "drop pouch"
TMK Ak tártartó zseb
TMK felkarvédő
TMK M4/M16 tártartó zseb
TMK repeszmellény
TMK sörét tartó zseb

1949 M Esőgallér
1951 M Álcázó kezeslábas
1951 M Álcázó kezeslábas (őszi)
1951 M Álcázó kezeslábas (téli)
1965 M ejtőernyős bakancs
1982 M repülő-szerelő esővédő öltöny
82M kezeslábas
82M összhaderőnemi védőkészlet
87M harci gyakorló ruházat
1987M ejtőernyős hátizsák
Egységes sebkötöző csomag
Határőr/munkásőr kezeslábas
Honvédségi egyenruha tervezet
Hurrikán bocskai
Hurrikán trópusi öltözék
PA 63 bőr fegyvertok
Pakisztáni bocskai
Rába mintás sisakhuzat
Tártáska
Terepszínű málhamellény
Zöld sisakhuzat

RENDŐRSÉG


10M ERGY bakancs
10M ERGY gyakorló nadrág
10M ERGY gyakorló zubbony
10M ERGY téli kabát
12M e r taktikai öv készlet
2006-os rendőrségi bevetési bakancs
2015M ERGY bakancs
Acélbetétes tonfa
Police Medic Vizsga
Blackhawk H harness
CPE Protektoros kesztyű
CPE Riot Equipment in front testpáncélok
CPE TAC SF Omega
Gyakorló poló
Készenléti rendőrség köznapi és ünnepi teniszing
Könnyített bevetési bakancs
Nowar P9RC szolgálati fegyvertok és tártartó
Nowar testpáncél
Mag-lite
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak (modernizált változat)
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak
MSA sisak gázálarc
Rendőrjárőr felszerelése
Rendőrségi bevetésis sisak 2006-ból
PA 63 tok
Pilotka
Police Medic
Schelli kft. zsanéros bilincs
Tonfák a készenléti rendőrségnél
Tűztámogatók

TŰZOLTÓSÁG

AGA spiromatic 316 légző
Budavári Tűzoltó Őrs
Bristol bevetési kabát
Bristol bevetési nadrág
Drager PSS 100, Panorama Nova
Gallet F1SA
Haix Fire Flash
Haix Florian Pro
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentő gépjármű (1)
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentőgépjármű (2)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (1)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (2)
Streamlight survivor és survivor led
Tűzoltó balta
Vektor 10 tűzoltó bevetési ruházat

ORSZÁGOS MENTŐSZOLGÁLAT

Crafter sztori
Moduláris mentéstechnikai ruházat
Tömeges Baleseti Egység

NAV

Egyéni elsősegély zseb
Egyénile összeállított Medic zsák
Fényvisszaverő mellény
Gyakorló ruházat
HK P30
Taktikai öv
Téli kabát

Címkék

0.45 acp (1) 100 as (1) 10m (1) 1124 (1) 14 (1) 15m (5) 18+ (4) 1940 (1) 1l (1) 1pn58 (1) 2 (2) 200 (1) 2000m (2) 2003m (1) 2004m (1) 2007 (1) 2007m (1) 2008m (4) 2008M (2) 200rds (1) 2010m (1) 2013 (3) 2014 (5) 2015 (6) 2015M (7) 2016 (3) 2017 (2) 2018 (1) 3 day pack (2) 40mm (4) 5.11 (5) 511 (1) 550st (1) 68w (1) 6b5 (2) 74 (1) 90 (1) 90m (3) 93m (3) 93m gázálarc (1) 95m (1) 96M (1) 9mm (1) 9x19 (1) accident (1) ach (6) acs (1) acu (23) adapter (1) adidas (1) afgán (2) afganisztán (18) afgansiztán (1) afghanistan (33) afrika (2) ag 36 (1) air (2) airborne (8) airsoft (1) air assault (1) ak (5) ak74 (1) ak 74 (2) aláöltöző (2) álcázás (3) alice (6) aljazeera (1) ambulance (3) ambush (2) amerika (4) amerikai (14) ammo (3) amputáció (1) ana (5) angol (15) anp (2) arcfesték (1) arfat (1) armadillo (1) armored (2) armored vest (3) armour (2) army (84) armybox (16) assault (6) assault pack (10) átmeneti (1) atom (1) austria (3) ausztria (2) az egyenlőség nevében (1) a stan (1) backpack (19) bajonett (1) bakancs (26) baleset (2) ballistic (2) ballistic vest (1) ballisztikus (1) bandoleer (2) barett (1) bates (3) baton (1) battle (2) bayonet (1) bdu (5) bear (1) belga (3) belleville (1) belt (13) berezka (2) bergen (3) berghaus (3) betét (2) bevetési (2) bianchi (1) bijan (1) bilincs (1) biológiai (1) biritish (1) black (5) blackhawk (10) blackwater (2) boci (11) bocskai (4) body (1) bodycam (1) body armour (4) bolgár (2) bonnie (1) bonnie hat (2) boonie (2) boots (23) borulás (1) box (1) box magazine (1) brit (28) british (25) brown (9) budapest (1) buffalo (1) bulgaria (2) bulgária (1) bulgarian (1) bullet (4) bulletproof (8) bulletproof vest (4) bullet proof (1) bullet proof vest (2) bundesheer (1) butt (1) bw (3) BW (1) caiman (1) camelback (8) camelbak (8) camo (6) camouflage (4) canteen (4) canteen pouch (1) cap (7) caracal (1) carrier (4) cartel (1) casaulty (1) cat (2) ccct (1) cce (4) cfp (2) cfp 90 (2) checna (1) chemical (6) chest (2) chestrig (12) china (1) chinese (1) cimic (1) ciras (2) civilians (1) coldweather (5) combat (5) combat belt (2) combat gear (2) combat pants (4) combat shirt (12) cops (1) corcoran (1) cordura (11) corps (1) corpsman (1) cougar (1) cover (5) coyote (18) coyote brown (34) coyote tan (7) cqb (3) crafter (1) croat (2) croatia (3) Crye (2) crye (1) csat (2) csecsenföld (3) csehszlovákia (3) csernobil (5) csizma (1) csősál (2) cummerbund (1) custom (1) dach (1) dalmácia (1) dán (2) danish (2) danner (3) daps (1) darktac (9) dcu (5) ddpm (2) defense (1) dél (1) dél afrika (2) democratic (1) derékzsák (1) desert (21) desert dpm (2) desert marpat (2) digital (8) digitális (5) dimanodback (1) docu (3) documentum (2) dokum (1) dokumentumfilm (5) dominator (1) domonkos (1) dpm (19) dprk (1) draeger (1) drager (2) dragic (1) dress (1) drog (1) drog háború (1) drop (3) drug war (1) durashock (1) dzsungel (2) eagle (5) eagle industries (7) eberlestock (1) ecw (1) ecwcs (9) egyenlőség (2) egyenruha (34) egyeruha (1) éjjellátó (3) ejtőernyő (2) ejtőernyős (6) ellátás (2) első (1) elsősegély (3) elsősegély zseb (2) embasy (1) emlékek (1) enabler (1) engine (1) english (1) entrenchment tool (1) eotv (1) erők (2) esk (1) esőkabát (3) esővédő (10) ess (4) észak (2) étel (1) ételcsomag (5) eureka (1) exoskeleton (1) e tool (1) f1 (1) f1s2 (1) face (1) fail (2) fallschirmjager (1) fast (3) fdbp (1) fejada (1) fejadag (15) fekete (1) felcser (3) felderítő (4) felkarvédő (1) felső (1) felszerelés (10) felvarró (2) female (1) field (1) FILBE (3) filbe (3) fire (3) firedepartment (5) firefighters (8) fire engine (3) fire force (1) first aid kit (2) first ait (2) flak (3) flame retardant (2) flc (5) fleece (6) flora (7) fmj (1) fn (2) fob (1) foliage (4) force (2) forces (2) frag grenade (1) francia (12) french (10) frog (4) frontline gear (1) (1) fulcrum (2) future (1) g3 (1) galco (1) gallet (1) gangs (1) garment (2) gasmask (5) gas mask (6) gáz (2) gázálarc (10) gázmaszk (1) gear (9) gen (1) gen3 (1) gendarmerie (1) gen 2 (1) gen 3 (1) georgia (1) georgian (2) georgians (1) gépjárműfecskendő (2) géppuskás (4) german (7) glock (3) gloves (4) golyóálló (5) golyóálló mellény (5) google (1) googles (4) gore (2) gore-tex (8) goretex (3) gore tex (9) gorka (5) gorod (1) görög (3) gránát (8) greek (2) green (8) grenade (7) grenade pouch (2) grúz (3) grúzia (1) gun (2) gurkha (4) gyakorló (13) gyalásó (1) gyalogsági ásó (1) hadisír (1) haditengerészet (1) hadsereg (33) haix (5) handcuff (1) handgrenade (1) harci (6) harci fejadag (10) harcjármű (4) hard armor (1) harness (2) háromnapos (1) hassienda (1) hat (6) határ (1) hátiernyő (1) hau (2) házi teszt (1) hdf (23) HDF (3) headset (2) heckler (1) heer (1) hegy (1) helikontex (3) hellas (1) helmet (29) helmetcam (1) heveder (3) hk (2) HM (1) hm (88) (1) hol (1) hölgy (1) holster (4) honvedelem (14) honvedseg (15) honvédség (62) horvát (5) horvátország (2) hrvatska (1) hsg (1) HSGI (3) hugnarian defense forces (1) hugnary (2) huncam (1) hungarian (19) hungary (14) hurrikán (1) huzat (3) hvg (1) hyper (1) i. kerület (1) iba (3) ice (1) idf (2) ied (3) ifak (11) ii (1) ILBE (1) ilbe (3) imposztor (1) incidens (1) Individualnovo (2) Individualnovo Ratsiona Pitanee (2) industries (3) infra (1) iotv (1) ipc (1) ir (2) irak (3) irányzék (1) iraq (8) ironclad (2) isaf (2) israel (1) issued (2) its (1) itw (6) izrael (3) jacket (22) jármű (1) járőr (1) javító (1) jna (1) jövő (1) jsgpm (1) jslist (4) jump (1) jungle (1) kabát (22) kalap (2) kamera (1) kamuflázs (1) karrimor (1) kartell (2) katona (2) katonai (1) katonája (1) katonák (1) katonaság (1) kenyérzsák (1) kérdések (1) kerület (1) kés (2) kesztyű (4) kevlar (2) kevlár (3) kevlár sisak (2) kezeslábas (2) kézigránát (3) kfor (2) khaki (4) kiegészítő védelem (1) kiképzés (2) kína (2) klmk (2) knee (1) knee pad (1) knfie (1) knife (3) kockh (1) kokain (1) konténer város (1) korea (3) korengal (1) körkupola (1) kötött (1) kötszer (2) közbeszerzés (2) krím (1) kulacs (5) kulacs zseb (2) különleges (3) kzs (1) kzsm (2) k pot (2) l109a1 (1) lámpa (6) lángálló (1) lb2 (1) LBT (3) lbt (6) lc2 (4) lc 2 (3) légzőpalack (2) lengyel (5) lengyelország (2) les (2) líbai (1) light (2) liter (1) litván (2) litvánia (1) london bridge tactical (4) london bridge trading company (3) lőtér (1) lövedékálló (4) lövedékálló mellény (4) lövészpáncélos (1) Lowa (1) lwh (3) l 17a1 (1) l 85 (1) m16 (9) m1916 (1) m1942 (1) m1c (1) m2 (1) m203 (1) m22 (1) m249 (3) m320 (1) m4 (11) m40 (2) m40a1 (1) m60 (1) m79 (1) m87 (1) m952 (1) m97 (1) made in (3) magazine (6) magazine pouch (6) magyar (51) magyarország (1) mag pouch (2) main (2) mainpack (5) main pack (2) málha (10) málhafelszerelés (13) málhamellény (19) málhaöv (1) málhazsák (4) málha mellény (1) marine (23) marines (6) marine corps (9) marjah (2) márkos (1) marpat (24) maszk (1) matv (1) mav (3) maxxpro (1) mbss (1) mccuu (4) mcu (1) meal ready to eat (3) medevac (1) medic (20) medical (8) medic pac (2) medininka (1) melény (1) mellény (57) mentés (3) mentők (5) mercedes (2) mesterl (1) mesterlövész (1) mexico (1) mexikó (2) MH (1) mh (93) mh 25/88 (1) mh 34 (1) mh 86 (1) mich (4) mikádó (2) miles (1) military (1) milsim (2) minimi (1) miox (1) misszió (1) mjk (1) mk6 (1) mmr (2) mn (3) modox (2) modular (1) modular system (1) molle (37) molle ii (5) monaghan (1) mopp (2) mount (1) mountain (2) mout (1) mrap (3) mre (15) MSA (1) msa (1) ms 2000 (1) mtp (19) múltból (1) multicam (24) multi terrain (2) multi terrain pattern (3) multotool (1) műszaki mentő (1) művégtag (1) műveleti (1) myster ranch (2) m 249 (3) nadrág (41) nagykövetség (1) national georpahic (1) nato (1) nav (6) NAV (2) navy (1) nbc (1) ndk (1) neckband (2) német (10) népviselet (1) nevében (1) new (2) new zealand (1) nexus (3) night (2) night vision googles (1) norvégia (2) norvegian (2) november47 (1) nukleáris (1) nvg (5) oakley (1) octopus (1) od (26) OD (3) oef (2) oef fr acu (1) of (1) oif (1) oldschool (1) olvasói levél (1) omon (1) omsz (4) on the spot (2) on the spot afganisztán (1) operation (2) operation enduring freedom (1) operation shanjar (1) operation strike of the sword (1) opfor (3) ops core (4) őrjárat (2) orosz (75) orosz mre (2) őrs (1) orvosi (9) orvosi táska (5) orvosi zsák (7) osprey (7) osztrák (6) öte (1) öv (14) P9R (1) pack (39) pact (1) pad (1) pakistan (1) pakisztáni (1) pakol (1) páncélos (2) páncélozott (1) pantac (1) pants (2) para (1) parachute (1) paratrooper (3) parka (3) pasgt (3) patrol (6) patrol pack (7) pattern (1) pattern 83 (2) peckham (2) pentagon (1) peoples (1) phantom (1) piece (1) pilotka (1) pistol (6) pisztoly (9) pisztolytár (1) pisztolytok (5) Pitanee (2) pj (1) plate (7) platecarrier (9) plate carrier (23) plce (2) PLCE (1) pmc (1) poland (3) polár (5) polar (4) polartec (1) polic (1) police (51) polish (4) polish army (1) ponch (1) poncho (2) poncsó (3) pot (1) pouch (29) predator (1) proof (4) protection (5) protective (1) protector (2) protetcion (1) protézis (1) prt (2) ptsd (1) pullover (3) pullóver (1) pulover (2) pulóver (5) pump action (1) puska (5) pvs (1) rába (3) rába terepszín (2) rabintex (1) radar (1) rádió (3) radio pouch (3) rádió zseb (2) rain (2) raincoat (3) rainjacket (1) rain gear (5) rakasz (4) rakasz zseb (2) ranger (2) ratio (4) Ratsiona (2) realisztikus (2) recon (4) régi iskola (1) remington (1) remington 870 (1) rend (1) rendőrsé (1) rendőrség (55) rendszer (1) rendszeresített (1) repeszmellény (2) republic (1) rescue (2) restrepo (2) revision (1) rg31 (1) rg33 (1) rhino (1) rhodesian (1) ricas (1) rifle (5) rifleman pouch (2) rifle grenade (1) rig (1) rijavi (1) rip (1) rip stop (1) ris (1) robbantás (1) rohamlövész (2) rohamlövészek (1) rollover (2) román (3) rs4/4 (1) rs 4 (1) ruck (1) rucksack (12) ruha (3) ruházat (4) russia (12) russian (50) russian mre (2) sadf (2) salomon (1) sandstorm (1) sapi (1) sapka (11) sátor (1) sátorlap (5) saw pouch (4) sa 80 (1) scalable plate carrier (1) sds (19) serbian (2) sérült (5) sf (5) shawn (1) shirt (8) sight (1) sig sauer (2) sisak (29) sisakálca (1) sisakhuzat (4) sivatagi (24) sling (1) slocam (1) slovak (1) slovenia (2) smersh (5) smock (2) softshell (4) soft armor (1) soldier (1) soldiers (1) sordin (2) sörétes (1) source (2) spanyol (1) spc (3) spear (1) spec (1) special (3) specnaz (6) specter gear (1) spec ops (2) splav (5) splittschutzeweste (1) sport (2) sportruházat (2) sposn (10) stanag (1) steel (1) stop (1) strobe (1) suicide (1) suit (2) sumrak (1) surefire (3) svájc (2) svd (1) svéd (6) sweden (4) system (2) szavazás (1) szemüveg (5) szénszűrő (3) szerb (2) szíj (1) szimatszatyor (2) szír (6) szlovák (4) szlovén (2) szlovénia (2) szovjet (2) tab (1) tac (1) tactical (11) tactical belt (1) tactical taylor (1) tailor (1) taktikai (4) taktikai málhafelszerelés készlet (1) taktikai öv (2) tálib (1) taliban (3) talibanistan (1) tan (18) tap (2) tár (4) tártartó (6) tarzan (1) táska (9) tasmanian tiger (1) taylor (2) tél (1) téli (2) temető (1) temperate (1) tengerészgyalogos (4) tengerészgyalogság (16) tengerészgyaogság (1) térdvédő (1) terepminta (3) terepszín (2) test (1) teszt (1) tex (1) three point sling (2) tiger stripe (1) tiszthelyettes (1) tmk (6) tok (4) tomahawk (1) tonfa (1) torch (2) training (2) triple (1) tri color desert (1) trópusi (1) trousers (30) tru (1) tullahoma (1) tűzálló (1) tűzálló ruházat (1) tűzharc (1) tűzoltó (7) tűzoltók (2) tűzoltóság (17) two (1) ubacs (4) ucp (3) UF pro (1) új (7) új magyar egyenruha (9) ukrán (3) und (1) uniform (39) urban (1) us (11) usa (13) usmc (48) USMC (5) usp (1) us marines (1) utility (2) v1 (1) varsói szerződés (1) védőmellény (15) védőszemüveg (1) vegyi (1) vegyvédelmi (3) vegyvédelmi kesztyű (2) vegyvédelmi ruha (3) vehicle (1) vesezsák (1) vest (65) veterán (1) vibram (1) victorinox (1) video (6) vision (2) vityaz (1) víztisztító (2) vog (1) vsz (3) vz (1) waist (1) waist pack (1) war (1) warbelt (6) warfare (1) warrior (9) warsaw (1) warsaw pact (1) war belt (1) water (4) web (1) webbing (3) web gear (1) wl (1) woman (2) woodland (26) wounded (1) wounded platoon (1) wp (2) yoke (1) zászlós (1) zsák (44) zseb (20) zubbony (8) Címkefelhő

0.946 literes kulacs

2016.06.20. 07:00 :: Combat Gear Admin

img_7714.jpgAz amerikai hadseregben a műanyag kulacsok az M1956-os málhafelszereléssel együtt jelentek meg, és jelenleg a camelbak-ek szorítják ki őket.

img_7715.jpgAz LC-2-es kulacstok az LC-2-es klipszekkel rögzíthető a málhaövön. A MOLLE rendszer megjelenésével egy átalakítót készítettek hozzá, később pedig egy külön tokot is.

img_7716.jpgA gyengébbek kedvéért a műanyag kulacsnak nem tesz jót ha a tűzfölé tartjuk, és ez a külső felén is olvasható. Bár már megvan egy ideje, de eddig még nem akartam soha a tűzbe bedobni.

img_7717.jpgIlletve a kulacshoz jár egy kulacspohár is, és a felirat inkább erre vonatkozik, tehát a műanyag kulacsot ne tegyük a felhevült kulacspohárba.

img_7718.jpgA tok belseje bélelt, és elméletileg ez segít hidegen illetve melegen tartani a kulacs tartalmát. Tapasztalatom szerint valóban segít, de ettől függetlenül simán befagyhat, a nagy melegben pedig egy bizonyos szint után teljesen hidegen hagy a víz hőmérséklete.

img_7719.jpgA kulacsot kompatibilissé tették a rendszeresített M17-es és későbbi M40-es gázálarcokkal. A kulacs ezen változatának a kupakjában egy gumi betét található. Hátránya, hogy ahogy kikopik bele tud szorulni a kulacsba és használatkor folyton vissza kell tenni a kupakba.

img_7720.jpgA szelep felső része pedig a kupak tetején található, ahova a gázálarc ivócsonkját kell csatlakoztatni. A szelephez jár egyébként egy fedő kupak is, ami általában letörik és könnyű elveszteni.

243_camelbak_omega_04.jpgJelenleg az amerikai hadseregben általában az alapkiképzés során kerülnek elő a műanyag kulacsok, de gyakorlatilag a camelbak mindenhol máshol átvette már a helyét.

Általában egyébként egy kvart-os (quart-qt) kulacsként szokták emlegetni, ami a gallon negyede, de számunkra jobban értelmezhető mint 0.946 literes kulacs. Bár személy szerint egy literesként szoktam emlegetni.

010_sds_canteen_pouch_01.jpgA kettőt összevetve a camelbak sokkal többrétű felhasználási móddal rendelkezik. Könnyebb benne mozogni, futni, edzeni és nem utolsó sorban a különféle málhákon rögzíteni. Ezt két egy literes kulaccsal sokkal nehezebb kivitelezni.



177 komment

Címkék: kulacs water kulacs zseb camelback

A bejegyzés trackback címe:

https://combatgear.blog.hu/api/trackback/id/tr478823324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

joni firpo 2016.06.20. 09:41:13

A camelbak-nek volt egy másik hadi használatú elődje, a trópusi hadviselésre kifejlesztett "collapsible canteen", ami majd 5 literes

www.ebay.com/itm/NEW-US-Military-Army-1-Quart-PLASTIC-COLLAPSIBLE-OD-CANTEEN-1QT-BPA-Free-/270955459391

, illetve ennek utóda a két literes

www.terapeak.com/worth/new-us-military-2-quart-collapsible-canteen-nbc-cap-w-used-od-carrier-cover/391407245807/

Végül, az egy literes kulacsból is csináltak "összehajthatót":

www.ebay.com/itm/NEW-US-Military-Army-1-Quart-PLASTIC-COLLAPSIBLE-OD-CANTEEN-1QT-BPA-Free-/270955459391

Érdekesség, hogy az 5 literes vízhordó "multifuknciós" eszköz volt, víztárolás mellett párnaként, illetve vízi átkeléshez használatos segédeszközként is ajánlották. A gyakorlatban nem tudom mennyire vált be ilyen feladatkörben...

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2016.06.20. 11:09:54

@joni firpo: Az első meg a harmadik link ugyanaz.

Viszont én jobban kedvelem a "vastag" non collapsable verziót, mivel szerintem jobban bírja és nehezebb kilyukasztani egy-egy odaütésnél.

Dobri 2016.06.20. 14:14:43

@joni firpo: Látszik, hogy az amcsik 'szárazon" vannak tartva! Az 5 literes dobozos bor tartálya is tökéletes párnának. :)

recon71 2016.06.20. 16:48:06

Nem tudom a jövő az ivózsákoké e,de túl nagy hátrányai is vannak,a nyilvánvaló előnyei mellett. A legfontosabbak,hogy az embernek fogalma sincs általában,hogy mennyi van a hátán. Az is veszélyes,ha az ember elsaccolja magát és csak azt veszi észre,hogy kifogyott. De az is,ha ez miatti félelmében egészségtelenül keveset iszik. De az sem a kedvencem,ahogy a csövet lehet tisztítani.

Nem csodálkoznék,ha a jövő a különféle PET palackoké lenne,hisz ezeket rengeteget látni már a katonáknál.

www.facebook.com/bernadett.hajba?ref=ts&fref=ts

Esetleg speckó ivócsöves kupakok használatával,ha csak elérhetetlen helyre férnek csak a málhára.

camilló 2016.06.20. 17:27:26

Biztos maradi vagyok, de én kedvelem a kulacsot, bár nem a műanyag ami a szívem csücske. Nekem is van ilyen is, de nekem jobban tetszik akár az osztrák kulacs is. Itt megint szembe kerülünk azzal, hogy teljesen elment mindenki az aszimmetrikus hadviselés felé, és egy hagyományos konfliktusra szinte már nem is készül senki, bár az éleződő orosz helyzet lehet változtat ezen. Szóval egy kulacs saválló evőcsésze kombó nekem jobban bejön.

recon71 2016.06.20. 17:32:22

Egyébként nekem is vannak úgy 20 éve ilyen régi ami kulacsaim és szeretem őket,mióta lecseréltem a tokról az elcseszett sebeket okozó ALICE klipszeiket C hurkokra. Még mindig van 3 db,az egyik 86-os,a másik 88-as gyártású,szóval immár 30 éves körüliek. A harmadik valami koppintás lehet csak. Volt 1 68 vagy 73-as is,de az sajna teletöltve kőre esett és elrepedt.

Ami hibát összeszedtek a sok-sok év alatt,az a fent is említett szelepkupak oldal letörése,vagy az összekötő rész elszakadása és az egyiken elszakadt a kupakot a testtel összekötő rész is. De ezek vagy nem okoznak semmilyen gondot,vagy csak kisebb kényelmetlenségek,mert vigyázni kell,mint 1 rendes kupakra. Persze,csak azoknak,akik nem annyira kreatívak,hogy megoldják ezt is.

recon71 2016.06.20. 17:43:47

Kifelejtettem még 2 nagyon nagy negatívumot az ivózsákokkal kapcsolatban! Előfordult nálam,hogy valami kiszúrta a hátizsákomban 1 tűhegynyi helyen -talán 1 véletlenül a zsákba bekerült tüske- és az összes vizem elfolyt. Ha 1 kulacs sérül meg,1 liter veszik el,ha 1 ivózsák,akkor a 2-3 szorosa is.
A másik pedig az,ha az emberen 1 jó nagy hátizsák van és ezért abban van az ivózsák. A hátizsák gyors ledobása után megint csak elszakadunk attól a víztől. Lehet kis időre,lehet hosszabbra,de lehet végleg is. Így is jártunk szerződésesként.
Akinél nincs tartalék víz,mint a legtöbbeknél,azok ilyenkor is tényleg hatalmas gondba kerülhetnek.

@camilló: Én is hasonlóan vélekedem. Kulacsból,PET palackból könnyebb mosakodni,főzni vagy bármihez vizet nyerni vagy utántölteni. De a legfontosabb,hogy könnyebben lehet a málhaszerelés oldalára,elejére is málházni,ha az ember hátán 1 akciókor ledobandó hátizsák van.

joni firpo 2016.06.20. 20:08:12

@gyula0910: Azt hiszem ez végre egy olyan kérdés, amit nem kell túlragozni és a katona maga eldöntheti, hogy a camelbakja mellé föltesz még egy hagyományos kulacsot egy mollés tokban, vagy begyűr egy petpalackot a zsebébe.

dudi01 2016.06.20. 20:12:29

Akárki akármit mond kulacsból sokkal jobb inni mint camelbak-ből(praktikus megoldás a"szívószál"de nem szeretem,nem lehet egy jót inni vele)bár ezzel ki is merültek az előnyei.

camilló 2016.06.20. 20:58:25

@dudi01: Az előnyökhöz azért Gyula írt még párat. Nekem nincs háti ivózsákom, de szerintem nem is fogok venni. Annyit hallottam róla, hogy azért nem teljesen egyszerű takarítani. No, meg a kulacsot egyszerűbb után tölteni is. Szerintem a fémkulacsok jobbak, mert végül is nincs korlátozás, hogy mit lehet beletölteni.@Combat Gear Admin: Az kimaradt a bejegyzésből, hogy a műanyagnak léteznek korlátai, ami a a betöltött folyadékot illeti.

recon71 2016.06.20. 21:54:09

@joni firpo: De annak is vannak sajna buktatói,ha a katonákra bízzuk. Mert hiába málházom én jól a vizem,ha társam rosszul teszi,és ha ettől ő víz nélkül marad,az nekem is rossz. Hátráltatni fog és az enyémet kell megosztanom vele.
Szerződésesként szinte mindenki csak a hátizsákból ivott és hátizsák ledobás után szinte mindenki víz nélkül is maradt. Sajna egyesek semmiből sem tanulnak és továbbra is ugyan úgy málházták a vizüket. Akinek volt esze,az levonta a következtetést,tanult a hibából és kétszer nem követte már el ugyan azt. De sajna nagyon kevés az ilyen ember.
A másik tragédia a PET palackok málházása volt. Én piszkosul örültem amikor végre az összes rikító rózsaszín kupakkal virító málhás embert lehülyézték a terepen. Azért írom,hogy végre,mert ez csak a Rohamlövészt és Ranger sulit végzett kiképzőinknek volt feltűnő gond,a rendes elöljáróinknak nem tűnt fel ez a rikító probléma.

Szóval tényleg a katonának kéne ezt is eldönteni,de ugyan az a helyzet,mint a málha beállítással,összeállítással,hogy nem tudják általában. Pont úgy,mint a málházást,ezt is tanítani kéne. Tanítani,hogy mit hova rakjon és miért.
Én rajparancsnokként tanítanám ezt is és biztos,hogy megkövetelnék szabályokat a beosztottjaimtól.

1 jó példa a PET palack málházásra amire szintén kiakadnának a könnyülövészes kiképzőink,pedig nem egyszerű katonáknak tűnnek ezek sem:

scontent.fbud1-1.fna.fbcdn.net/v/t35.0-12/13467512_1429220793770446_94252896_o.jpg?oh=ce6a0395b6a7199fa10576e4ab651f0b&oe=576A07AF

De legalább nem rózsaszínt használnak,mint itthon. Ez azért sokkal kevésbé rikítóbb.

estván 2016.06.20. 21:58:27

Hülye kérdés, de ezért a kulacsért (tokkal, bögrével) reális ár 6500 Ft?

recon71 2016.06.20. 22:11:04

@camilló: Én továbbra is használom és kedvelem az ivócsöves megoldásokat,csak kezelem a hátrányait. Megosztom a vizet,hogy ha megint kilyukadna,kevesebb vesszen el. Több részre osztom a mennyiséget,hogy jelezze valami,hogy már mennyi fogyott. Amennyiben pedig van esély arra,hogy hosszabb rövidebb ideig elszakadok az ivócsöves cuccomtól,akkor lehetőleg minél több vizet a nálam maradó málhán rögzítek.

Egyébként hatalmas előnye az ivócsöves megoldásoknak,hogy azzal,hogy olyan helyen is rögzíthetők ahol már nem érhető el,elérhető helyet nyerünk előrébb más fontos cuccoknak. És még hátrafelé is terhel,ami szintén sokszor jó 1 előrébb agyonmálházott katonánál.

Egyébként pont azon vívódom,hogy a holnapi túrára ivócsöves megoldást is vigyek e vagy csak hagyományosan palackozottat. Valószínűleg vegyesen oldom meg megint.

recon71 2016.06.20. 22:13:17

@estván: Felénk 1500 alatt voltak nemrég még kaphatók,de bögre nélkül,és valószínűleg eredeti amerikaiak sem voltak.

joni firpo 2016.06.20. 22:20:10

@estván: Nem. A készlet legdrágább/legritkább tagja a bögre (az olcsóbb és könnyebben beszerezhető holland bögrébe az amerikai kulacs meg nem fér bele...), de 6500 mindenképpen eltúlzott ár. Max. új állapotban érhetne ennyit.

dudi01 2016.06.20. 22:30:50

Olyan modern zsákot kell használni amin kivülre lehet rögzíteni a camelbakot így semeddig nem tart magadhoz venni a vized.
Vagy ha nincs ilyen zsákod meg kell oldani a külső rögzítést,pl ráteszed a zsák tetejére és így csatolod rá a zsák fedelét.Ez egyébként nagyin jól működik eje zsákkal vagy más hasonlóan szögletes zsákokkal.

dudi01 2016.06.20. 22:36:14

Ami a kilógó pet palackot illeti tényleg hülyén néz(és egyáltalán nem hat katonásan vagy profin) ki de ha nem akarsz elrejtőzni akkor igazából nem gond.

recon71 2016.06.20. 22:42:49

@dudi01: Nagyon jól működik,csak ritkán tudod megvalósítani. Ha rád lőnek,akkor a hátizsák leoldás után még bármit is szerelj kizárt. Tűzharc közben leoldod az ivózsákot aztán még fel is veszed? Ha pedig más segítségére sietés miatt kellett a hátizsákot ledobnunk,akkor meg a zsák még le sem ért a földre és már ott sem voltunk. Azokban az esetekben amikben mi voltunk,ez nem vált be.

churchill 2016.06.20. 22:50:30

@gyula0910: nem kell ezt túlgondolkodni szerintem. Camelbak a zsákban/zsákon ( pl a Bergenre meg a Karrimora rámegy oldalra az angol Camelbak) ÉS egy vagy két kulacs övön vagy fèlliteres pillepalack tárzsebben vésztartaléknak. Ha le kell dobni a zsákot, akkor is marad víz.

recon71 2016.06.20. 22:57:32

@camilló: Én is pont így gondolom.

dudi01 2016.06.20. 22:59:09

Az ember feladatra készüz,egy kis zsákot simán lehet úgy hordani,hogy alatta van a camelbak ha meg vallamiért nagy zsák van nálad és harcba keveredsz és ott kell hagynod a zsákod és az az egy kulacs nem fog kisegíteni mert nagy zsákkal az ember nem olyan helyre megy ahonnan 10 percre vannak a saját erők.Az meg nyilvánvaló képtelenség,hogy egy hosszú menekülés során ne találj valamit amibn vizet tudsz szállítani.Le merem fogadni,hogy Bravo2.0-ék is egy halom petpalackot találtak menekülés közben a települések környékén.

Ha meg a sivatag közepén vagy ahol nincs víz ott meg a hajadra kenheted az egy két kulacs vized mert annyira nevetségesen kis mennyiség.

dudi01 2016.06.20. 23:03:28

Ennek ellenére nálam is szokott lenni egy félliteres palack mert abból szetek inni.

recon71 2016.06.20. 23:12:21

@dudi01: 1 db kulacs marha sokat fog segíteni,ha már epedsz. Jópár órát kihúzol vele,amíg visszaérsz a zsákodhoz. De ha végleg el is szakadsz tőle,akkor is az életed múlhat 1 liternél még kevesebb víztől is.
Egyébként hiába találsz PET palackot,ha nem találsz bele vizet,vagy csak egyszerűen nincs időd vízszerzéssel bajlódni. Lásd Bravo 2.0!

estván 2016.06.20. 23:35:32

@gyula0910: Saját magamból kiindulva én is maximum olyan 1500-2000-et adnék érte.
Ha megnézzük, ez tulajdonképp egy fröccsöntött PE "flakon", egy nylon tok, meg egy lemez bögre. Mit kell rajta túlmagyarázni?

Batkaa 2016.06.20. 23:43:37

@estván: ez az ár talán zsírúj és eredeti cuccra még jó lehet, de nem adnék érte ennyit.
Inkább hozzátennék és vennék angol rendszerű kulacsot a hozzávalókkal. Egyelőre én is amerikai kulacsot használok, a csajkával az egyik zsebben, a másik oldalon pedig két 0,5-ös PET palack van a zsebben és még az Esbit-tűzhely is elfér mellette, de nem az amerikai zsebben, hanem angol MTP utility zsebekben.

recon71 2016.06.20. 23:45:31

@estván: Biztos,hogy eredeti a kulacs maga is,mert hiányzik róla a gázmaszkban ivást segítő szelep megoldás? Vagy ezek készültek anélkül is?

Batkaa 2016.06.20. 23:46:16

@gyula0910: készültek anélkül is.

recon71 2016.06.20. 23:57:45

@estván: Én sem adnék ennyit érte. Szerintem old meg máshogy! Fél literes és hasonló PET palackokat elég sok mindenbe bele lehet tenni és ingyen is vannak. Nekem is van sok minden drága cuccom,mégis sokszor valami hasonlót használok helyettük és tökéletesek. Reggel sem kulaccsal indulok a túrára,hanem literes és fél literes civil valamilyen palackokkal. Ha nem látszik ki a tokból,zsebből,zsákból,akkor olyan mindegy mi van benne.
Gondolj arra,ha az elit katonáknak is megfelelnek ezek,mint a fenti linkelt képen is,akkor neked miért kéne ennyit költened? Persze az eredeti kulacs azért lehet jobb,de ennyiért is?

estván 2016.06.21. 00:26:31

@gyula0910: Ja, eszemben sem lenne ennyiért semmilyen kulacsot venni. :)
Csak elgondolkodtam, hogy én nem értek ennyire hozzá, vagy tényleg ennyit ér ez a halál egyszerű műanyag cucc?

Szabadtéri aktivitásokhoz általában egy 2 literes ivózsák van a hátizsákomban, ha meg úgy érzem hogy kellhet tartalék víz, az sima palackban.

Mondjuk a leghajmeresztőbb, amit ezzel a flaskával kapcsolatban hallottam, hogy sok (amerikai) katona még mindig felrakja az övre a két db.-ot, mert védik a vesét. Hogy mitől, az nem derült ki. Rúgás? Ütés? Megfázás? :)

recon71 2016.06.21. 00:49:33

@estván: Azért az az igazság,hogy nem csak ez ilyen drága. Pl. 1 MTP kulacstok üresen is 5000 körül van sok helyen. Inkább arról van szó,hogy nekem nem ér meg ennyit,amíg sokkal olcsóbban meg tudom oldani máshogy.

Erről a vese védésről még nem hallottam.

recon71 2016.06.21. 00:55:43

@estván: Ha a bögréjére sokszor nagy szükségem volna,akkor talán én is elgondolkoznék rajt. 1 civil hasonló bögre sem lehet olcsó. De,ha csak a víz tárolására akarunk valami jót,akkor ennél sokkal olcsóbb megoldások is vannak.

joni firpo 2016.06.21. 07:34:53

@estván: Összehasonlításképpen: az eBayen 7 dollár egy kulacs, tokkal és még 7 dollár a pohár, vagyis összesen 14. Persze ehhez jön még postaköltség stb., de a 7500 akkor is nagyon sok!

@Batkaa: "...angol rendszerű kulacsot a hozzávalókkal" Az angol kulacsban nekem a műanyag pohár nem tetszik, maga a kulacs igen.

Érdekes adalék még a "kulacs-sztorihoz" az amerikaiak sarkköri kulacsa:
www.armynavysales.com/products/arctic-canteen/
Ennek persze hazai körülmények között nem sok értelme van, főleg amilyen telek mostanság vannak...

Batkaa 2016.06.21. 10:15:57

@joni firpo: nekem az angol kulacsban az tetszik, hogy sokkal modulárisabb, mint az ami.
A műanyag pohár önmagában nekem se tetszik, de rendszerben már igen:

bcbin.com/product/crusader-4-part-cooking-system-mkii-hard-anodised/

bcbin.com/product/multifuel-cooking-system-waterbottle-5-piece-set/

mackensen 2016.06.21. 12:04:07

Ez mintha hasonlítana a svéd csajkához (étkészlethez). De szerintem kicsit körülményes ennyi mindennek felcicomázni egy kulacsot. Olyasmi mint a jugoszláv kulacs étkészlet. Ha az ember inni akar egy pofa vizek, félig szét kell szednie az egészet.

Batkaa 2016.06.21. 13:01:32

@mackensen: pohár-kulacs-csajka-tűzhely-tok, de a kulacshoz egy mozdulattal hozzáférsz, mert kicsúszik a csajkából, csak a poharat kell lepattintani.
Szerintem ma ez a legátgondoltabb kantin-készlet.

Ha erre a svéd cuccra gondolsz: www.militari.hu/index.php?warn=0&item=cikk&cikk_id=607
ahhoz képest más az egész koncepció.

Persze a klasszikus csajkáknak nagyobb az űrtartalma. Erről már ment vita, hogy manapság szükség van-e rá?

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2016.06.21. 13:41:41

Az egyszerűség híve vagyok, ezért egy csajka bőven elég, persze ha nem 3 fogást főz az ember, illetve ha nem lusta először enni aztán teázni.

Azonban jók ezek a készletek, az angoltól kezdve a jugoszlávig és a magyarig bezárólag.

mackensen 2016.06.21. 13:58:06

Ehhez valóban, de a jugóhoz elég körülményes. A csajkának akkor volt értelme, mikor ételhordozóként használták
Személy szerint nekem a régi amerikai rendszer is nagyon tetszik.

estván 2016.06.21. 14:05:50

@mackensen: Az az ételhordozás a hermetikus záródás hiányában maximum a gulyáságyútól az asztalig, sátorig ment. :)

mackensen 2016.06.21. 14:12:10

Ha levest adtak akkor abból etted meg. De ha előre kimért kaját, mint sajt, szalámi, kenyérdarab, akkor abba hordozták.

Batkaa 2016.06.21. 14:31:24

@mackensen: sőt háborús memoárok szerint, akár három fogás is fölszolgálható benne egyszerre... :)

mackensen 2016.06.21. 15:19:04

Simán, mert a németben még volt egy tálikó

Tom Sinner 2016.06.21. 16:18:53

@estván: Nekem a legjobb étkészletem (a jugó) nem került feleennyibe sem, abban meg nem csak kulacs és pohár van.

camilló 2016.06.21. 18:04:44

@estván: Kis türelem és figyelés, és megszerezheted az eredetit olyan 3 és 4 ezer körül. Az osztrák szerintem legalább ilyen jó, és én pl két készletet 2500-ért vettem. Szóval türelem, tornaterem!!:))

estván 2016.06.21. 18:21:03

@Batkaa: "Persze a klasszikus csajkáknak nagyobb az űrtartalma. Erről már ment vita, hogy manapság szükség van-e rá?"

Szerintem jellemzően nincs. A katona laktanyában/bázison/táborban asztalnál, tányérból eszik.
Ha valami egész (sőt több) napos feladat van, akkor meg vagy konzerv vagy melegítőtasakos ennivaló van nála, ami a csomagolásból fogyasztható.

estván 2016.06.21. 18:36:06

@camilló: Tulajdonképpen nem hiszem, hogy ilyesmi cuccra szükségem volna. Még egyszer mondom, azon csodálkozom, hogy egy számomra ilyen szén egyszerű (vagy annak tűnő) dologért el lehet kérni ennyi pénzt!

Alapvetően nekem elég az ivózsák, meg ha kell tartalék víz, az a saját palackjában. Kanálgép és kés mellett, ha hosszabb időre tervezek, még szokott nálam lenni egy kisebb rozsdamentes fém bögre.
Bár volt hogy a túrázás ebédszünetében kolbászsütés volt, akkor még vágódeszkát és konyharuhát is beraktam. :)

Kávét, teát, pacalpörköltet, stb. pedig az ilyen esetek 99,99%-ában nem szoktam főzni.

camilló 2016.06.21. 18:41:51

@estván: A 2.Világháborúban ritkán ettek a katonák hadi konyhán:) Vannak még hagyományos konfliktusok, ahol bizony a régi módinak hasznát veheted. Mindazon által teljesen igazad van ár és használhatóság tekintetében túlzás az ár amit linkeltél. Bár mindenkinek vannak fétisei és képes irreális árat is megadni, csak eredeti legyen. Nekem is van, de szerintem itt mindenki hajlamos ilyesmire:)))

mackensen 2016.06.21. 19:22:24

Én rendeltem egy ilyen kulacsot, utángyártott változatban. Nagyon kíváncsi vagyok, milyen a minősége???

estván 2016.06.21. 19:41:31

@camilló: Na jó, a görög-perzsa háborúban meg azt ettek, amit szerezni tudtak. :)

@mackensen: Szerintem nagyon rossz nem lehet. Sok elb@sznivaló szerencsére nincs rajta. :)
Vagyis szerintem a kínaiak biztosan tudnak most úgy fröccsönteni, ahogyan a '60-as években az amerikaiak.

dudi01 2016.06.21. 19:46:43

@mackensen:

Ha elhagyod a kupakból a tömítést akkor folyni fog.

Tom Sinner 2016.06.21. 19:53:24

@mackensen: Nekem meg havernak is volt hasonló kópia kulacsa. Mind a kettőnek az lett a baja, hogy tönkrement a kupakjának a teteje, és engedni kezdte a vizet, megjavítani nem lehetett. (Ódzkodom attól, hogy ragasztóval szigeteljek valamit, amihez hozzáér a vizem, amelyet iszok). Ja, az enyémnek a füle is eltörött egy idő után, ami nem hagyja elveszni a kupakot. Nincs az az isten, hogy még egyszer ilyet vegyek, amúgy is négyféle katonai kulacsom van, meg két ivózsákom, amiknek darabja került kb annyiba, mint a 6-7500 ft-os kulacs. Mondanom sem kell, a biszem-baszom korszakból már kinőttem, minden ilyen kütyüm eredeti hadi.

Batkaa 2016.06.21. 19:59:13

@mackensen: emlékeim szerint amerikaiaknál fordult elő, hogy egyszerre mérték bele a csajkába a teljes menüt, ami így valami nagy dzsuva lehetett - bár nyilván tápláló... :)

Sokféle minőségű utángyártott van, közte kifogástalan, BPA mentes anyagból is.

@estván: én pont tea és levesfőzésre hordom az Esbit-tűzhelyet és az ami fémpoharat, ennél többre sosincs szükség.

camilló 2016.06.21. 20:04:56

@estván: Nem csak akkor. Írjak a napjainkból példákat?:)

Batkaa 2016.06.21. 20:06:35

@dudi01: így igaz, például ebben is különbözik az eredetitől, hogy abban nincs tömítés, mégse folyik...
Aztán a gyártási minőség, nekem volt olyan utángyártott, hogy az alján a varrat egy ponton átlátszó volt, olyan vékony volt...
Na meg a műanyag, az eredeti és néhány utángyártott (pl. koreai) BPA mentes műanyagból készül.

joni firpo 2016.06.21. 20:16:54

@Batkaa: Hát nem egy faék egyszerűség így már ez a készlet... Nem túl nehéz vajon?
Ötletesnek tűnik, de kissé túlbonyolított.

Vazul80 2016.06.21. 20:51:28

Az biza aranyáron mérik anno én még olyan 4000 jó magyar forintért szereztem egy ilyen kulacsot csajkával eredeti amcsit.
Van angol csajka is csak kulacsot nem találok sehol.

estván 2016.06.21. 21:02:20

@camilló: Na igen, nem minden hadsereg olyan szerencsés, hogy 1 harcoló/lövész katonára jut 7 logisztikus/"háttérmunkás".

Viszont azt a déli határszélen is látjuk, hogy akkor se feltétlenül jut, ha egyébként jár. Meg jutni is hiába jut, ha csak egy májkrémet meg egy fonnyadt paprikát tudnak odalogisztikázni. :(

mackensen 2016.06.21. 21:17:57

@Batkaa: tudtommal az amerikaiaknak nem volt csajkájuk. Nekik tálkáik voltak amiket olyan spécin egymásba lehetett illeszteni.

camilló 2016.06.21. 21:31:06

@estván: A Honvédség szégyene az biztos. Máshol, akármilyen nehezen is élnek, azért a harcoló katonáknak, mindig jut......

recon71 2016.06.21. 21:35:42

@joni firpo: A sarkköri ami kulacson tudni miért olyan érdekes az az ivórész?

@mackensen: Van 1 videóm angol gurkha katonákról,ahol látszik,hogy nem minden kulacshoz visznek minden hozzávalót. Mivel 1 katonánál több kulacs is van,amelyikből ép isznak,ahhoz csak olyasmiket raknak hozzá,amik nem akadályozzák a gyors ivást.

recon71 2016.06.21. 21:41:01

@Batkaa: Nem csak háborús memoárokban hallani 3 fogásról egyben. Mi is soros alapkiképzés alatt -amikor éheztünk- ,ha végre odajutottunk a kajához,sokszor egybe öntöttünk mindent,mert így volt több esélyünk megenni. Csak így tudtunk 1 tűzforró ebéd elemet gyorsan ehető hőfokúra hűteni.

recon71 2016.06.21. 21:45:11

@camilló: Nekem az osztrák kulacstokkal van 1 nagy gondom. Azt sem értem,hogy miért befelé kell zárni,ami eléggé megnehezíti a használatot,de leginkább az volt a problémám velük,hogy szerződésesként sebesült háton szállításakor a 4 műanyag klipszből 2 eltört. Szerettem mert nem okozott sebeket,mint az ALICE klipsz,de sajnos gyengének bizonyultak. Angol C hurok szerű klipszekkel már nem volt semmi gondom.

estván 2016.06.21. 21:49:58

@gyula0910: Mi maximum fordított sorrendben ettük, a végére a leves valamennyit hűlt, vagy ha mégsem, akkor belelöttyintettünk egy kis vizet. Persze én sokkal kevésbé kemény helyen voltam, mint te.
Azért a kalória nekünk is gyakran kevésnek bizonyult, tehát a kenyér az ment minden mellé.

recon71 2016.06.21. 21:52:55

@estván: Szerintem pedig nagyon is fontos a klasszikus csajkák használata katonáknál. 1 katona kerülhet túlélő helyzetbe -vagy csak nem tud annyi kaját málházni,mint amennyire szüksége van- és olyankor ezek nagyon sokat segíthetnek. Ezek nélkül elég bajos lenne csalánfőzeléket,csigapörköltet és hasonlókat összeütni.

camilló 2016.06.21. 21:58:43

@gyula0910: Örülök, hogy rajtam kívül van aki ezen a véleményen van!

recon71 2016.06.21. 22:00:49

@estván: A legtöbbször nem tudtuk,hogy egyáltalán kapunk e enni,mert sokszor már a sorban álláskor üvöltöttek,hogy sorakozó. Amikor meg sikerült megkapnunk a kaját,akkor meg nem kockáztathattunk,mert nem tudtuk,hogy másodpercein vagy esetleg perceink is vannak az elfogyasztására. Úgy szoktuk megenni,hogy nem is tudtuk mit ettünk. Egyébként gyanítom,hogy 90-ben Szombathelyen ez nem csak nálunk felderítőknél volt így.

dudi01 2016.06.21. 22:08:22

De sütve minden állati eredetű dolgot el lehet készíteni ahhoz pedig nem kell semmi csak egy ágas meg egy kis tűz.Tehát csajkára pobt nincs szükség a túléléshez. Ami kell az egy kiváló kés tüzszetszám víztisztító tabletta valami amiben vizet tudsz tárolni meg damil vagy paracord.
A legfobtosabbat kihagytam:találékonyság.

recon71 2016.06.21. 22:22:15

@dudi01: És ha nem tudsz állati eredetűt elejteni,akkor éhen halsz?
Persze találékonysággal sok minden megoldható,de csak ha találsz hozzájuk felhasználható dolgokat. De az sem mindegy,hogy valami elkészítéséhez 1 órára van szükséged,vagy 10-re?

estván 2016.06.21. 22:33:22

@gyula0910: Ennek mondjuk sose láttam értelmét, hogy minek a katonát (esetünkben: 18-20 éves kölyköket) éheztetni meg "fázatni".
Mind az éhség, mind a hideg tűrése alkati ill. egyedi dolog. Igaz, hozzá lehet szokni valamennyire mindkettőhöz, de nem pár hónap alatt.
Az eleve keveset evő, pocsék erőnlétű katona vészhelyzetben, amikor tényleg nincs mit enni, gyorsabban kifekszik, mint a jól táplált (nem = elhízott!).
Akinek pedig mondjuk átlagos, vagy annál gyengébb az immunrendszere (ami szintén nem "fejleszthető" 1-2 hónap alatt...), hamarabb bekap egy megfázást, belázasodik, és akkor a saját cuccát se tudja vinni.

dudi01 2016.06.21. 22:33:48

Ahol nincs állat ott növény sincs...
Mi van ha csak 10 perced van?Tudok én is ilyenek mondani csak azért,hogyigazoljam a saját igazam....Csak semmi értelme.

dudi01 2016.06.21. 22:37:41

@estván:

Azért,hogy megtapasztalják.Senki nem lesz alultáplált vagy legyengült immunrendszerű ha félévente egyszer egy hétig alig kap kaját meg fázik egy kicsit.

recon71 2016.06.21. 22:59:10

@dudi01: "Ahol nincs állat ott növény sincs..."

Ugye most viccelsz? Nem tudom te hol élsz,de nálunk napokig mehetsz úgy,hogy semmilyen állattal nem találkozol. Ha meg látsz,akkor sincs esélyed az elejtésre.
Viszont van rengeteg csalán,csiga,gomba,béka. Ha csak állathúsból kéne életben maradnom,nem tudom meddig húznám.

Most komolyan,szerinted mindegy az idő tényező. Látszik ti más kiképzést kaptatok,mint mi. Elárulom piszkosul nem mindegy,hogy a kaja elkészítéséhez mennyi időt kell eltöltened. Minél kevesebb annál jobb,főleg,ha menekülésben vagy és törekedni kell a minél rövidebb leállásokra. De 1 2 hetes figyelésre a cipelni való kajamennyiséget is csökkentheted,ha minél többször eszel helyben beszerezhetőt. Csalán,csiga,giliszta,béka biztos,hogy lesz a pár méteres körzetedben és pillanatok alatt meg van. Míg 1 vad elejtése csapdákkal csak szerencsejáték. Vagy jár arra vagy nem,sajna többnyire nem. Még a nagy túlélők is a legtöbbször éheznek.

estván 2016.06.21. 22:59:38

@dudi01: Nektek szerződéseseknek, meg a hivatásosoknak már persze hogy belefér fél évente párszor egy ilyen képzés vagy gyakszi.

A megtapasztalással, meg a helyzet kezelésének megtanulásával nincs is semmi baj. De anélkül, hogy Gyulát és kortársait mártírnak állítsam be, annak idején a legénységi koszt számos helyen kevés és szar volt végig a 24-18-12-9-6 (kinek mennyi) hónap alatt.
Az épületek, körletek állaga, a fűtés (ha volt épp tüzelőanyag) is végig olyan volt, amilyen, még a '90-es években is.

recon71 2016.06.21. 23:05:04

@dudi01: "ha félévente egyszer egy hétig alig kap kaját meg fázik egy kicsit."

Az 1 teljes hónap volt. Később már kaptunk kaját,de akkor sem sokat,a minőségéről nem is beszélve. Szerencse,hogy kenyér volt talán mindig. Az 1 hónap alatt még azt sem ehettünk,még sokszor motoztak is,nehogy valaki vegyen magához. Én az alsómba dugtam 1 laposat 1 nejlonba,ha sikerült és futás közben ettem meg.

Egyébként a légióban is elég sokat hallani az éheztetésről az elején. Én sem hiszem,hogy olyan nagy egészség károsodást okozna,de ehhez nem értek.

Kullancs1983 2016.06.22. 00:04:52

Jópár éve néztem a TV-ben valami vitaműsorszerűséget a Magyar Honvédségről, mint olyanról. Elhangzott sok érdekesség (némelyiket szívesen az akkor nyilatkozók orra alá dörgölném) és szóba került a laktanyák állapota. Bűbájos volt, ahogy a nagynevű szakértő elmagyarázta, hogy nem baj, ha a laktanyában nincs melegvíz, mert majd a háborúban sem lesz. Miközben egy fél kannibál törzs jóllakott volna a zsírjából...

recon71 2016.06.22. 00:21:32

@dudi01: Helyesbítem magamat,mert így megfogalmazva azért nem igaz,hogy napokig vadat sem látsz! Valószínűleg látni fogsz időnként,de úgy,hogy kizárt,hogy el is ejtsd. Lőni talán lőhetnél 1 jó töltényes vadászpuskával,de katona 1 túlélő helyzetben nem valószínű,hogy ilyet tehet.

estván 2016.06.22. 00:45:27

@Kullancs1983: Igen, háborúban is csak akkor van melegvíz, amikor a laktanyában: ha csinálnak.
Haveréknak anno a jugó határon harckészültségben a vegyvédelmi mentesítő kocsi (akkor még szerintem Csepel...) csinált.

Jártam olyan laktanyában, ahol még bő 15 éve is szenes/fás kályha állt a legénységi körletekben, de a fürdő már a folyosón, minden szinten, és "nonstop" melegvizes volt.

recon71 2016.06.22. 01:03:41

@Kullancs1983: Nálunk a futásunk sebességét kritizálta 1 olyan túlsúlyos közutálatnak örvendő magas rangú,aki állásában is fújtatott. :D

@estván: Ha már annyit beszéltünk róla,lefényképeztem pont ma milyen ivó flakonokat pakoltam:

indafoto.hu/gyula0910/image/24222040-02be9fca/user

Van 1 rakás kulacsom,de sokszor mégis ilyen civil otthon talált ingyen palackokat használok,mert erre ezek is tökéletesek,másrészt ezek kupakját ivócsövesre is cserélhetem.

estván 2016.06.22. 01:44:20

@gyula0910: Én is ismertem olyat, akinek vörös lett a feje, illetve a kezét sem tudta végig a sapkájánál tartani, amíg lejárta az alakzatot. Nem írnám le a nevét, mivel már nincs közöttünk.

De ha már előkerült a futás. Kiképző századparancsnokunk maga tartotta a testnevelés foglalkozásokat, a gyakorlatokat ő is csinálta, és csináltatta a tisztesi, sőt a hivatásos állománnyal is, a futásnál pedig ő ment elől!
Szóval ő azt hiszem megérdemli, hogy név szerint említsem: Puklics József százados. Remélem a mai napig jó egészségnek örvend és már legalább alezredes. :)

estván 2016.06.22. 01:48:58

@gyula0910: Régebben már előkerült ez a szempont is, hogy az ivózsák mellett érdemes tartalék vizet magunknál tartani kéz, arc vagy szem mosásához, esetleg sérült vagy fáradt társ itatásához.
Ez még inkább így van, ha az ivózsákba nem is vizet, hanem izotóniás italt rak az ember.

recon71 2016.06.22. 04:23:02

@estván: Szombathelyen is volt 1 legendás zászlós,aki első volt a sárban kúszásban is. Sajna a nevére nem emlékszem. Talán nem is láttam,csak a híre jutott mindig a fülembe.
Voltak szigorú elöljárók,akik a hasonlók miatt mégis nagy népszerűségnek örvendtek.
Viszont a legtöbb helyen ezt az ember akkor sem tehette meg,ha szerette volna. Mivel én pl. rajpk.-ként a szolgálati gyakorlómat kellett általában hordanom és arra vigyázni voltam kénytelen,de szerintem nem is engedték volna,mert ezt tekintélyrombolónak is tartották. Ezért is szerettem én inkább sima baka lenne,rajpk..

recon71 2016.06.22. 04:35:55

@estván: Az a gond általában a tartalék vízzel,hogy a katonák úgy túl vannak terhelve,hogy nemhogy tartalékot nem visznek,hanem még az ideálisból is sokkal kevesebbet mindenből.

Egyébként vannak már 2 részre osztott 2 csöves ivózsákok is,ha valaki 2 fajta italt akarna vinni egyszerre. De ez arra is jó,hogy a katona észreveszi,ha a fele innivalója már elfogyott.

recon71 2016.06.22. 04:53:57

@estván: Az eggyel korábbi hozzászólásból valamiért lemaradt 1 kicsi. Így volna helyes: Ezért is szerettem én inkább sima baka lenni,mint rajpk..

mackensen 2016.06.22. 07:50:03

@Tom Sinner: akkor majd vágok bele autóbelsőből új garnitúrát :D
ragasztani nem fogok

Így nézett ki az amerikai kajafelszerelés. Szerintem tökéletes.
www.campingsurvivalgearreviews.com/wp-content/uploads/2008/02/us-gi-mess-kit.jpg

Batkaa 2016.06.22. 08:04:00

@estván: én csak kulacsot és PET palackot hordok, de az egyikben mindig Isostar van és azt fogyasztom először, sokat dob.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2016.06.22. 08:04:24

@estván: Ivózsákba kizárólag vizet vagyok hajlandó tenni. A plusz víz meg persze, hogy jól jön, illetve ezeket a literes kulacsokat is könnyebb pakolni. Még kisebb zsákba is belehet két oldalra rakni.

@mackensen: A tökéletes záródás az egyetlen előnye az NBC kupaknak. Különben simán folyik.

mackensen 2016.06.22. 08:13:03

@Batkaa: Én ha túrázni megyek, akkor a palackomba víz helyet tejet töltök. Annál jobbat még nem találtak ki. Aztán ha elfogy, kiöblögetem és vízzel töltöm stb

Dobri 2016.06.22. 16:18:53

@gyula0910: Tavaly májusban a légió ejtőernyős ezredéből, 80-85 fő csinált ilyet. Algéria, Líbia és Niger találkozásánál(Szahara közepe :) ) egy kis esti ugrás, utána séta a tervezett rajtaütési pontig. 5perc pihi minden 25 perc gyaloglás után. 4 napot kellet kihúzni azzal az ellátmánnyal, amivel ugrottak, csak utána kaphattak utánpótlást, hogy ne riasszák el a rossz fiúk várható elhaladását. A doki azt mondta, hogy mivel alig lesz fizikai igénybe vétel a lesállás miatt, így 3liter víz/fő/nap és az itt is bemutatott harci fejadag beosztva 2 napra a minimum ami kell a szervezetnek, de így is 4-10kg súlyvesztés várható a srácoknál.

camilló 2016.06.22. 17:45:44

@dudi01: Ha választani kell víztisztító tabletta és csajka között, akkor a csajkára szavazok!

camilló 2016.06.22. 18:07:39

@estván: Én vízellátó szakaszban szolgáltam a soros években. A mi feladatunk egy hadosztály ellátása vízzel. Úgy ivóvízzel, mint minden más célra hasznosítható vízzel. A laktanyánkban mindig volt meleg víz! Mit meleg! Forróó! Sokszor szaunáztunk a fürdőben. A Városban lévő másik laktanyában meg hetente csak egyszer lehetett fürdeni meleg vízben:) Érdekes, hogy a mi laktanyánk volt a régebbi. Szeged, Kossuth laktanya.

camilló 2016.06.22. 18:09:34

@mackensen: A tejet a bocinak találták ki!:)) Amúgy nem szerencsés tejet inni, tekintve, hogy vízhajtó hatása van, csak úgy mint a koffeines italoknak. Nem is beszélve arról, hogy a zsírtartalma miatt elég körülményes lehet a kulacsot rendesen kimosni! No, de kinek a pap....:)

dudi01 2016.06.22. 18:58:40

@camilló:

Meg sem közelíti a víztisztító tabletta hatékonyságát.

@gyula0910:

Felétek nincsenek bogarak meg hasonlók(ok,hogy gusztustalan de 1000x többet ér pár bogár meg csúszómászó mint növényi levelekből összerakott kaja)???

" Elárulom piszkosul nem mindegy,hogy a kaja elkészítéséhez mennyi időt kell eltöltened. Minél kevesebb annál jobb,főleg,ha menekülésben vagy és törekedni kell a minél rövidebb leállásokra."

Hát akkor ez is a tücsköt bogarat helyezi előtérbe a növények megfőzésénél...

camilló 2016.06.22. 19:41:50

@dudi01: Ha olvastad a bejegyzésem, akkor tudod, hogy van fogalmam arról, hogyan lehet akár a trágyaléből is iható vizet csinálni. A víztisztító tablettával ha nincs csajkád akkor nem tudsz akár teát csinálni, vagy csak egy egyszerű levest. nyilván nem kerültél még olyan helyzetbe, amikor nem tudtad, mikor szabadulsz ki az adott - nevezzük így - túlélési helyzetből. Kíváncsi vagyok mit csinálsz, ha elfogyott a tablettád?

dudi01 2016.06.22. 19:58:32

@camilló:

Tüzet rakni az ellenséges vonalak mögött gyakorlatilag öngyilkosság egy olyan helyzetben amikor menekülsz.Persze létezik pirotabletta de abból is kifogysz mint ahogy a víztisztító tablettából.

mackensen 2016.06.22. 20:33:44

@camilló: Egyik szimptómát sem vettem észre magamon. Viszont valóban, több vízzel kell kilögybölni a palackot

mackensen 2016.06.22. 20:37:43

Amúgy nem nagyon értem, hogy miről is megy a vita? Reguláris haderő katonái számára készült felszerelésről, vagy hobbi kirándulók, bushcraftosok számára?
Egy ezred/dandár, hadosztály nem pöcsölhet azzal, hogy csigákra vadászik, meg csalánból főz magának főzeléket minden katonája.
Egy hadsereget a saját hátországa kell tápláljon a logisztikai csapatain keresztül. Egy lövész válláról meg minden plusz feladatot le kell venni. Az ő feladata a harc sikeres megvívása, nem a víztisztítás, főzés stb.

camilló 2016.06.22. 20:41:27

@dudi01: A katona nem csak mindig menekül. Többet vagy olyan helyzetben amikor a hagyományos értelemben vett terep harcászkodás folyik, esetleg lehetsz akár partizán is. Nem gondolom, hogy víztisztító tablettán tudnék huzamosabb ideig élni. Kiegészítőként semmi gond vele, de ha választani kell, inkább Te is csajkát vigyél magaddal!

camilló 2016.06.22. 20:42:57

@mackensen: A vízhajtó hatását ne úgy képzeld el, mint teszem azt egy gyógyszernél. Sajnos alattomosabban mutatkozik meg. Észre sem veszed és kiszáradsz.

camilló 2016.06.22. 20:51:20

@mackensen: Nem szerencsés, ha csigára kell vadászni, de bizony fordult már elő nem egyszer a hadtörténelemben, hogy elvágták az utánpótlástól a katonát, akármilyen egységben, vagy alegységben. Nagy méretekben talán ajánlom figyelmedbe a 2.Világháború katlancsatáit, kisebb méretekben Vietnam, vagy Csecsenföldön lezajlott ütközetek tanulmányozását! de bizony még békeidőben is van, hogy elakad az utánpótlás, vagy csak szeretnéd kiegészíteni a kincstári ellátást. Mi sokat csináltunk csigapörköltet. De gyakorlaton sütöttünk tököt, kukoricát, stb

mackensen 2016.06.22. 20:57:21

Ez igaz, de ezek "normálistól" eltérő szituk, a katlancsaták végkimenetelei meg nem támasztják alá, hogy ilyen képességekre komolyan lehetne építeni.
Amúgy, igen. Jó, ha létezik egy ilyen képesség is, de ez csak másodlagosan fontos.

camilló 2016.06.22. 21:01:10

@mackensen: Egy komolyabb konfliktusban jó esélyed van arra, hogy elszakadsz, vagy elvágnak az utánpótlástól. De Donyeckben is hasznát veszed annak, ha nem vársz az MRE csomagra:)

mackensen 2016.06.22. 21:08:29

Ismétlem, igen, de ennek kis csoportok esetében van relevanciája és viszonylag rövid ideig. Ha egy hadosztályt kerítenek be, 15 000 emberen nem fog segíteni, ha van alumínium csajkájuk.

dudi01 2016.06.22. 21:25:23

@camilló:

Nem nem mindig azt teszi de most erről beszéltünk.Ha nem arról van szó,hogy menekülni kell az ellenség vonalai mögött akkor vízhiányról sem beszélhetünk tehát ilyen szempontból felesleges mind a kettő.

Egyébként Magyarország kapcsán teljesen felesleges túlélésről beszélni mert bárhonnan elindulok bármerre 10km-en belül lesz egy tanya vagy település.És akkor elő sem vettem a mobilom.

dudi01 2016.06.22. 21:36:23

De ha már vizezünk akkor ez egy elég okos dolog:
www.tacticaltailor.com/hydrationjoeypouch.aspx
És ez van benne:
www.tactical-kit.co.uk/source-075-litre-kangaroo-hydration-bladder-5404-p.asp

Lehet használni ivócsővel de a kupak alatt van egy olyan ivóka(nem tudom mi a neve)mint ami pl a biciklis kulacsokon van így normálisan is lehet belőle inni.

recon71 2016.06.22. 21:42:14

@Dobri: De imádtam sorosként a hasonlókat,mint ez a légiós feladat! De csak hasonlókat írok,mert a mieink mesze nem voltak ilyen durvák. Az ilyeneket olvasva bánom,hogy nem menetem ki anno légiósnak mégsem. Sok ismerősöm volt légiós. Nálunk a 90-es években 1 srác kimenetele után nagy divat lett. Valaki máig is kint van és nagy karriert futott be.

Egyébként mi is 10 kg körül fogytunk átlagban,de az 1 hónap alatt történt.

Batkaa 2016.06.22. 21:44:00

@camilló: Nekem mindig be van csomagolva a derékszíj szerelékre a kézi víztisztítóm, kerámiabetétes, mint a Katadyn, csak éppen a kínai koppintása, 50000 liter víz helyett csak 2000 litert képes megtisztítani, de árban is éppen ennyi a különbség, súlyban, méretben is sokkal-sokkal viselhetőbb, mint a példaképe: az egyik MTP UGL zseb kb, 1/4-ét foglalja (abban van a derékon hordott vésztartalék kaja is, energiaszeletek, ilyesmi). Van Katadynom is, az a súlya miatt nagyobb csoportnak ideális.
De ezek a kisméretű víztisztítók szerintem a jövő, minden missziós katonánál ott lehetne, például afganisztánihoz hasonló viszonyok között, áthidaló megoldásként, ha akadozik a logisztika.

recon71 2016.06.22. 21:52:06

@dudi01: Bocs,de inkább viszek csajkát és eszem csalánt,gombát,rántottát,csigapörköltet és sok minden esetenként még finomat is,mint csak bogarat. Akár azt is,ha nagyon muszáj. Vannak hatalmas különbségek,hogy utána milyen lesz a közérzeted. Pár nap undorodó bogárevés után sokkal nagyobb esély van rá,hogy inkább feladja az ember. Bár nem hiszem,hogy te is sokáig jól ellennél bogarakon. Másrészt,ha a bogárevés annyira hatásos,akkor mi a fenéért küzdenek a túléléseken mindenféle főző és egyéb tudomány megtanításával? Helyette csak azt kéne mondani,hogy egyél bogarat,az kifogyhatatlan mennyiség.
Egyébként a rántotta,a csigapörkölt és hasonlók nem csak levelek.

dudi01 2016.06.22. 21:55:45

@gyula0910:

Nyilván a bogár az egy utolsó lehetőség ha nincs időd valami emlőst ejteni vagy halat fogni.

A csalán csak levél...

recon71 2016.06.22. 21:56:55

@dudi01: A tűzrakást már korábban kitárgyaltuk,csak a teljesen amatőröknek jelent öngyilkosságot. Nem muszáj olyan tüzet rakni,hogy azt mindenki meglássa. Pl. éjjel 1 több 10 km kiterjedés sűrű erdőben 1 gödörben,fölötte akár 1 poncsóval,nyugodtan tüzet rakhatsz. Azon kívül lehet ici-pici tüzeket is rakni,mindenféle megoldásokkal,amik a kisebb húsok sütésére és egyebekre is alkalmasak.

dudi01 2016.06.22. 22:01:56

@gyula0910:

Éjjellátó,el sem tudod képzelni milyen messziről észre lehet vele venni a tüzet(hőkamera???)100-150 méterről az öngyújtó fénye látszik a sátorlapon keresztül éjjellátóban.
sok sikert a tűzrakáshoz.Nem 90-et írunk hanem 2016-ot.

recon71 2016.06.22. 22:02:54

@mackensen: A történelemben számtalanszor volt már példa arra,hogy egyes személyek,csoportok,de egész hadseregek is kerültek túlélő helyzetbe,amikor utánpótlásra nem nagyon számíthattak.
Igen,1 tökéletes világban nem fordulhatna elő,hogy 1 katona túlélő helyzetbe kerüljön,de nem tökéletes a világ és ha 1 katona nem készül fel erre,akkor az az életét jelenti. Abból meg csak 1 van.

De megjegyzem,nincs is háború,mégis a határon lévők sokszor túlélő megoldásokkal teszik elviselhetőbbé a körülményeiket.

dudi01 2016.06.22. 22:06:51

Azt már meg sem merem jegyezni,hogy sikerült az érved mellé tökéletesen passzoló példát kreálnod és ezt úgy tálalod mintha ez lenne az általánosság.Csak,hogy ne menjek messzebb kis hazánknál itt az alföldön 1km2 egybefüggő erdőt nem fogsz találni főleg nem sűrűt vagy ha igen akkor csak nagyon nagyon elvétve.Vannak ártéri erdők meg egy halom liget de azok azért messze vannak a Kis-Alpok erdőségeitől.

dudi01 2016.06.22. 22:07:45

@gyula0910:

12 órát vannak a határon aztán 24 óra pihenő,akinek ez túlélő helyzetet eredményez szereljen le.

recon71 2016.06.22. 22:10:59

@mackensen: "a katlancsaták végkimenetelei meg nem támasztják alá, hogy ilyen képességekre komolyan lehetne építeni2

Mi a jobb,felkészülni ilyesmikre is,vagy a halál? Mert,ha túlélési helyzetbe kerülsz és nincs semmid hozzá,se eszközöd,se tudásod,biztosa halál. ha felkészülsz,még Győztesen is kikerülhetsz. Óriási a különbség.

Egyébként az ellenség hátába ledobott katonák nagyon sok esetben eleve a túlélő tudományukra is támaszkodnak,mert ha annyit vinnének mennyire szükségük lenne,megszakadnának. Lásd @Dobri: légiós példája. Ha felénk dobnának így le katonákat,akár még hízhatnának is,ha szerencséjük van. míg 1 felkészületlen katona biztos,hogy meghalna vagy az elfogyó ellátmány,vagy a rengeteg kaja és víz miatt túlterhelés okozta hatalmas gondok miatt.

recon71 2016.06.22. 22:17:30

@dudi01: Ismét megemlítem,szerinted a csigapörkölt és a rántotta csak levél?

El tudom képzelni milyen az éjellátó,használtunk. Mutass nekem olyan éjellátót ami 5 km-re az erdő közepén kimutat 1 földbe ásott tűzhelyet!

Gratulálok,attól,hogy felétek nincsenek erdők,ne rakjon tüzet az sem,aki sok 10 km-es erdők között él,mint én is? De konzultálj valakivel,aki megtanít pl. gödörben a földbe fúrt föld alatti főzőhelyet készíteni!

dudi01 2016.06.22. 22:21:38

@gyula0910:

Én is tudok de mondok jobbat mindenki tud aki elgondolkozik rajta 5 percet...

Megint jössz a sok km erdővel amikor az előbb világítottam rá,hogy nincs mindenhol erdő de nem gond te csak fújod tovább az erősen elidealizált példádat és ez alapján általánosítasz.

dudi01 2016.06.22. 22:25:38

Még egyszer leírom a csalán az.

recon71 2016.06.22. 22:26:57

@dudi01: Másrészt,ha ásol 1 mély gödröt 1 bokros közepében és raksz bele 1 ici-pici tüzet,hogy felforrald a csajkád,biztos,hogy meg fogja látni valami éjjellátós? Nem tudom milyen kiképzést kaptál te,de nagyon nem olyat,mint mi.

"12 órát vannak a határon aztán 24 óra pihenő,akinek ez túlélő helyzetet eredményez szereljen le."

Lehet ott ahol a te ismerőseid,de az én egyik emberem,1 rendőr 3 napig nem kapott váltást,mert esemény volt. Össze is töret az autóját,mert elaludt. Kevés kaja,ráadásul az sem ér mindig oda időben. Nagyon nem mindegy,hogy az ember pótolni tudja e valahogy a hiányt. Minél rosszabb az ellátás,annál rosszabb a teljesítmény.

recon71 2016.06.22. 22:27:55

@dudi01: Még egyszer leírom,ha reggel eszel csalánt,délben csigát,este rántottát,akkor nem eszel mást csak leveleket?

recon71 2016.06.22. 22:31:29

@dudi01: Ok felétek nincsenek erdők,de gondolom bokrok vannak és a talajba is lehet ásni igaz? Mi az akadálya,hogy 1 gödörben 1 földeb vájt tűzhelyet összeüss,persze nem 50 méterre z ellenségtől,hanem minél több km-re? Maximum repülőről lehetne meglátni 1 hiper-szuper erősségű hőkamerával,de 1 fölé terített ponyva teleszórva földdel még azt is megoldja.

Kullancs1983 2016.06.23. 00:14:01

@estván: Nem emlékszek hogy a sorkonaság vagy már az aktuális (profi) kapcsán merült fel a kérdés, de ez a részlet valahogy megmaradt. Meg amúgy is hülyeségeket beszélt.

A vitába nem szólnák bele, de emlegettem már egy orosz alak visszaemlékezéseit a csecsenföldi harcokról. Pocsék volt az ellátásuk, rendszeres volt hogy kutyát ettek, bogyókat, meg bármit amit találtak. Mert elfogyott ami volt, éhesek voltak, és nem tudhatták mikor kapnak utánpótlást. Ez bármelyik háborúban előfordulhat.

mackensen 2016.06.23. 08:42:41

Két esetben szoktak az ellenfél mögé ejtőernyősöket dobni:
1. Egy offenzíva nyitányaként, hogy stratégiai fontosságú helyeket foglaljanak el ami az előrenyomuláshoz feltétlenül szükséges. Ilyenkor a túlélési esélyük az előrenyomuló csapatok gyorsaságától függ. Ha nem sikerül felmenteni őket, akkor nagyon rövid idő alatt felszámolják őket (Market Garden).
2. Speciális osztagok, akik az ellenség vonalai mögött tevékenykednek: szabotálnak, felderítenek stb. Nos az ő esetükben fontosak ezek a képességek. De ezek az egységek egy haderő hány százalékát teszik ki? Minimális.
Miattuk kár visszamenni az időben 30-40 évet.
Nagy kedvenceim a benzinfőzők. Azok is kikoptak, pedig egy olyan elég egy lövészrajnak is.

Tom Sinner 2016.06.23. 12:01:47

@mackensen: A kupak ment tönkre, annak a felső fele vált el a testtől. Valami nagyon bénán lehetett ragasztva. Ha te gumibelsőből megtudod (majd) csinálni, nagyon ügyes vagy!

mackensen 2016.06.23. 12:22:57

Neem. Félreértettem. Azt hittem, hogy van benne egy tömítő garnitúra és az esett ki.

camilló 2016.06.23. 17:33:53

@Batkaa: Egy percig sem vitatom a víztisztító hatékonyságát, de ha egy teát szeretnél inni, vagy csak egy levest, ahhoz bizony kell a csajka.

camilló 2016.06.23. 17:38:57

@dudi01: Még béke körülmények között is előfordulhat, hogy rászorulsz az önellátásra. 87- telén az egyik őrségbe nem tudtunk kivinni ellátást, ott feltalálták magukat a srácok. De akár gyakorlatokon is. Dob kályha tetején sült a tök, Vízszűrés közben forrt a bor, stb. De ha belekeveredsz egy harchelyzetbe akár itthon is, előfordulhat, hogy jól fog esni a csalán tea.@gyula0910: Ahogy írod ezer és egy módja van annak, hogy akár tüzet is rakjál, mégha üldöznek is. Az egyik ismeretterjesztő csatornán volt egy sorozat. Embervadászat. Ott egy volt amerikai katonát üldöznek. Az egyik alkalommal alig volt közte és az üldözők között 500m. Az üldözött mégis rakott tüzet. Szóval én bizony egyetértek Veled!!

Batkaa 2016.06.23. 18:15:35

@camilló: írtam már, nálam mindig ott van az amerikai kulacs fémpohara, meg az Esbit-tűzhely, pontosan ezért: egy tea vagy leves továbblendít.
De a társaknak is megadja a túra hangulatát, ha főzünk valamit menet közben.
Hazai viszonyok között a víztisztító használat egyelőre csak poén, de missziós körülmények között komollyá válhat.

mackensen 2016.06.23. 20:39:10

Bróbálj ki egy benzinfőzőt. 5 embernek simán lehet főzni rajta és kb 10 a maximum amíg el lehet menni vele.

dudi01 2016.06.23. 21:05:29

@camilló:

Úgy látszik nekünk teljesen eltérő a látásmódunk.Én speciel tök feleslegesnek tartom a teát mert cukrozva ugyan jó de úgy nem oltja a szomjat cukor nélkül meg bűn rossz.De már eleve feleslegesnek tartom a teakészítést mert ha szomjas vagyok vizet kell inni minek vesződjek a teával(felesleges időpocséklás elkészíteni).Ha meg hideg van és fel akarok melegedni akkor jobb megoldás ha mozgok vagy egy konzervet melegítek meg és azt eszem meg.

recon71 2016.06.23. 21:15:08

@mackensen: A Market Garden pont jó példa arra,hogy így is megúszhatod. Emlékezz az angol ejtőernyős ezredre,akik vissza gyalogoltak éjjel a németek vonalain keresztül.

De nem kell ide semmilyen elit alakulat,ha 1 sima lövész vagy,akkor is elkeveredhetsz,magadra maradhatsz ismeretlen területen. Például bekerítés miatt vagy mert átvonult feletted a front. Vagy a csapataid visszavonultak,te meg lemaradtál. A történelemben rengeteg ilyen eset volt. Mi a jobb,reménykedni,hogy nem kerülsz ilyen helyzetbe,mert tudod,akkor meghalsz,vagy felkészülni és túlélni?

recon71 2016.06.23. 21:21:33

Én sem vagyok se teás,se kávés,de 1 meleg kaja több napi hideg után mindenképp hatalmasat dob az emberen.

@Dobri: Ha már tea és hasonlók főzéséről van szó,több légióstól hallottam,olvastam,hogy a légióban ha tehetik,akkor inkább teaként (vagy kávéként?) isszák meg a vizüket,mert úgy sokkal kevesebb is elég. Úgy jobban beépül,nem izzadja az ember olyan gyorsan ki,legalábbis ezt állítják. Találkoztál te is ezzel?

dudi01 2016.06.23. 21:29:15

@gyula0910:

Mindenki olvassa el milyen módon sikerült Pieper embereinek átjutni az amerikai vonalakon az Ardenneki-offenzíva után és akkor képet kap arról,hogy milyen egy nagyobb köteléknek az ellenség vonalai mögött életben maradni.

recon71 2016.06.23. 21:39:32

@dudi01: Ezt most miért nekem címezted? Pont én vagyok az aki azt mondja,hogy életben lehet sokszor maradni az ellenség vonalai mögött is.

estván 2016.06.23. 21:51:30

@gyula0910: Igaz, nem hozzám szólt a kérdés, de ha csak korlátozott mennyiségű vizem lenne, biztosan nem csinálnék belőle sem kávét, sem fekete teát, mert ezek vízhajtó hatásúak.

recon71 2016.06.23. 21:55:54

@estván: Na ez érdekes! Egyre kíváncsibb vagyok,hogy 1 légiós mit mond erre.
Megjegyzem a tuaregeknél és hasonló sivatagi népeknél is nagy hagyománya van a teázásnak.

dudi01 2016.06.23. 22:09:50

@gyula0910:

Mindenkinek akart menni nem konkrétan neked csak valamiért így sikerült.

A teára visszatérve,nem attól lesz vízhajtó,hogy egy légiós vagy bárki más mit mond róla hanem a koffein tartalma miatt.

Az arabok valóban teáznak de kb csak csészével isszák mint a kávét és még véletlenül sem víz helyett.

dudi01 2016.06.23. 22:20:07

Egy csésze(nem pohár csésze)teában 30-50mg koffein van 300mg koffein beviteltől mérhető a vízhajtó hatás tehát éles elmével kikövetkeztethető,hogy egy bögre teánál nem nagyon éri meg többet inni mert többet árt mint használ.Fontos,hogy ez cukormentes teára vonatkozik,ha cukrosat iszol akkor az rosszabb mintha nem is innál a cukor miatt.

recon71 2016.06.23. 22:21:01

@dudi01: Én sem azt írtam,hogy literre isszák a teát és soha nem isznak vizet,hanem azt,hogy "ha tehetik,akkor inkább teaként (vagy kávéként?) isszák meg". Valahogy úgy hangzott a fáma,hogy ezzel vizet takarítanak meg,mivel kevesebb is elég,mert így nem izzadják ki egyszerre a nagy részét.

Ismétlem,ehhez sem értek,de ettől még ezt olvastam vagy hallottam.

dudi01 2016.06.23. 22:23:22

@gyula0910:

Vizet spórolnak meg?A teakészítés során mennyi víz párolog el?

estván 2016.06.23. 22:53:31

@gyula0910: Ha van egy bögre vized, és a feléből kávét csinálsz, a másik felét ihatod is meg utána rögtön, tehát semmit nem spóroltál.

Ha a szervezet folyadék- és sóháztartásának az állandó szinten tartása a szempont, erre a legmegfelelőbbek az izotóniás sportitalok (nem összekeverendők az energiaitalokkal).

recon71 2016.06.23. 22:57:20

@dudi01: Hogy neked is "éles elmével kikövetkeztethető" legyen (mivel te így fogalmaztál),beírtam a keresőbe pár kulcsszót és ilyeneket dobott ki:

"ha hideget iszol, az hűti ugyan belülről a szervezeted, de a szervezeted ettől megijed és elkezd hőt termelni. Viszont, ha meleget iszol, akkor a szervezeted hűteni kezd, ergo: jobban működik tőle a tested "klímája". Az arabok is teáznak 40°C-ban a sivatagban"

Sok helyen említik ezt,most a legrövidebb magyarázatot másoltam csak be. Itt meg van hosszan is:

www.origo.hu/tafelspicc/kozelet/20130801-forro-teaval-es-csilivel-hutsuk-magunkat.html

1 "éles elmével" ezt te is megcsinálhattad volna hőbörgés helyett!

dudi01 2016.06.23. 23:09:40

Hogy a bűbánatba viszel magaddal hideg vizet tartósan mert kulacsba vagy flakonba vagy camelbakba nem az biztos.Hűtőtáska persze lehet nálad de ezt nem tartom valószínűnek.A tested nem egy 15-20-25 fokos víztöl fog "megijedni" hanem attól amit a hűtőből veszel ki és csak 4-8 fokos.

Batkaa 2016.06.23. 23:11:05

@estván: egyetértek, az izotóniás italok nagyon jól tudnak jönni.

A tea vitához: figyelembe kell venni a morális szempontot, egy pohár tea egyben kis lazítás is, nem hülyék az angolok... mondjuk én mindig gyümölcsteákat viszek, nem koffeinosat.

Ha bőven van vízutánpótlás szerintem elfér egy kis koffein (a pontosabb adagolás miatt, akár tablettában), ha be kell osztani minden cseppet, akkor nem.
Az energiaitalok pedig minden tekintetben kerülendők.

dudi01 2016.06.23. 23:16:24

A cikk a test hűtéséről szól egy szóval nem említi a vízháztartást.Bár a végén odabiggyeszti, hogy fontosabb a megfelelő öltozködés mint a folyadék hőmérséklete.

A cikked egyébként tipikus alma körte esete a jelen témában(nem ír hülyeséget épp csak semmi köze nincs a tea vízhajtó uatásához).

recon71 2016.06.23. 23:18:07

@dudi01: A "bűbánatba" ,szerinted a sivatagban azért melegítik fel,mert előtte a hűtőben volt? :D

dudi01 2016.06.23. 23:19:55

Már említettem,hogy az arabok kis mennyiségben isznak teát és még véletlen sem víz helyett de te efelett az apró tény felett nagyvonalúan elsiklottál.

dudi01 2016.06.23. 23:25:32

Tudod a teát forró vízből készítik így még a 70 fokos(melegnek minösül)vizet is fel kell melegíteni.

Szóval még egyszer megkérdezem,hogy a bűbánatba viszel magaddal huzamos ideig olyan hideg vizet amitől "megilyed" a tested(tudod ez a hutőből kivett 4-8 fokos víz.

estván 2016.06.23. 23:25:51

@Batkaa: "Ha bőven van vízutánpótlás szerintem elfér egy kis koffein"

Pontosan, szokott is lenni a katonai kajacsomagokban kávé, tea! És az említett morális szempont miatt is: akár a teának, akár a kávénak illata, zamata van. Az elfogyasztásuk kvázi szertartás: egy pár percre együtt le lehet ülni (ha a szituáció engedi), a kávé mellé elpöfékelni egy bagót.
Meg amúgy is az otthoni "nyugis" élet illúzióját hozhatja vissza egy pillanatra. :)

camilló 2016.06.23. 23:32:23

@Batkaa: @gyula0910: @dudi01: Az araboknál a tea, "hangyányit" erősebb, mint ahogy azt mi megszoktuk. Nem kell elfelejteni, hogy ők bizony alkalmazkodtak valamilyen formában az állandó meleghez. Ahogy azt Batkaa írta a teázásnak egy csapatban nem csak a tea miatt van szerepe. Pont olyan, mint amikor van egy szál cigi és azt körbeadja a társaság. Megjegyzem, hogy az oroszok, pl télen fagyit, meg jégkrémet esznek. Pont azért amit Gyula írt! Amúgy ha lehet választani egy forró tea (akár csalán, vagy fenyő) és egy pohár langyos víz között, szerintem nem kétséges, melyikre szavazok.

recon71 2016.06.23. 23:33:15

@dudi01: Biztos,hogy a jéghideg víztől "ijed" csak meg a szervezet? Akkor megint megkérdem: A "bűbánatba" ,szerinted a sivatagban azért melegítik fel,mert előtte a hűtőben volt? :D

"de te efelett az apró tény felett nagyvonalúan elsiklottál."

recon71 2016.06.23. 23:39:30

@camilló: @dudi01: @estván: Mindenesetre nekem is pazarlónak tűnik a forralás és hasonlók,de valamiért mégis alkalmazzák. Talán kevesebb veszik el ezzel,mint amennyit nyer az ember azzal,hogy kevésbé lesz melege. Valahogy úgy volt fogalmazva,hogy az ember jobban hasznosítja azt a mennyiséget.

Batkaa 2016.06.24. 00:51:09

@krisss93: nem, nekem olyasmi van, mint amit mackensen belinkelt, csak más a tokja.
Jobb, mint ez a "szalmaszál" megoldás, mert edénybe lehet pumpálni, nem csak direkt inni lehet vele.
Ez inkább ilyen vész-vész megoldás.

mackensen 2016.06.24. 08:10:54

Érdekes, hogy a kerámia filter 1-2 euróval olcsóbb csak mint maga a pompa.
Ami a túlélést illeti, úgy érzem, hogy elég érthető voltam. Soha nem vontam kétségbe a hasznát és azt sem mondom, hogy nem lesz rá szükség, csak a csapatok élelmezésének rendszere más útra képet.
Ennyi.

delta81 2016.06.24. 13:15:45

Én sokáig használtam a régi BW kulacsszettet (alu kulacs, belecsúsztatva egy alu pohárba, felül ráhúzva egy kicsit kisebb, de kihajtható nyéllel ellátott pohár). Inni belőle körülményes, mert mindig elő le kell rángatni legalább a felső poharat a kulacsról, de "vésztartalékként" tekintve a benne levő vízre, vagy csak főzéshez felhasználni praktikus megoldás.
Szerencsére "harci" tapasztalataim nincsenek, de téli túrákon (főleg hogy régebben még TÉL is volt), főleg több nap után igencsak jólesett a cukros (esetenként rumos) tea, határozottan dobott a morálon. Nagyon kellemetlen napokon keresztül 1-2 fokos vizet inni. Próbálkoztam azzal, hogy a belső zsebembe tettem egy fél literes PET-palackban vizet, hogy a testhő iható hőfokúra melegítse, de ez csak akkor ment, ha nem hűlt le túlságosan. Szóval én a valamilyen csajka vagy pohár + ESBIT-tűzhely mellett tettem le a voksomat, mellé van a már említett kínai pumpás vízszűrő is. (Ez utóbbit még nem sikerült kipróbálnom, mert nagyon gyakori, hogy a "vizekben gazdag" magyar vidék olyan száraz, mint a csont, és kénytelen-kelletlen beszédelegtem valami faluba a nyomós kúthoz, vagy a temetői csaphoz. De a falu ugye nem mindig lehet opció, főleg harchelyzetben.)
A vízforralásnál fellépő párolgási veszteséget jelentősen lecsökkenti a FEDŐ használata, és a forráspontig is hamarabb eljut a víz. Az említett BW-szett nyeles poharát le lehetett fedni a másikkal, a többi régebbi típusú, többrészes csajkánál is működik ez a dolog. Amióta az USA-kulacspoharat használom, egy darab alufólia tölti be a fedő szerepét. Súlya, kiterjedése semmi, jelentősége nagy. (Köszönöm a tippet Makrai alesnek, nyugodjon békében...)

delta81 2016.06.24. 13:18:25

Az utángyártott USA-kulacsaim kupakjai pedig ugyanott, fent a kupak peremén körben sorban elrepedeztek, a tömítésnek belegányolt vékony műanyag habok pedig kipotyogtak. Ótvar az egész. Viszonylag normális áron jutottam két eredeti, 20-30 éves USA-kulacs-szetthez (az egyikkel van csajka is), mióta azokat használom, nincsenek ezek a problémák.

churchill 2016.06.24. 14:03:05

@delta81: nekem sikerült úgy hanyatt esnem, hogy a derékon lévő két utángyártott kulacsnak egyszerre szakadt le a kupak teteje, a menetes rész meg rajta maradt a palack nyakán.

delta81 2016.06.24. 14:06:40

Eszembe jutott még egy érv a fém kulacsok mellett. Szükséghelyzetben csajka nélkül is forralható bennük víz...
A fém kulacs sajnos az esetek többségében alut jelent. Ennek, számomra legalábbis, két jelentős hátránya jelentkezett. Az egyik, hogy alu-íze lett a víznek. A másik, hogy nem lehet bennük használni a víztisztító tablettákat, mert az alu meg a klór összevésznek...
Úgyhogy igazából vékonyfalú saválló acél kulacsot szeretnék a túrázó/túlélő eszköztáramba, de egyrészt még nem láttam ilyet, ha látnék, akkor meg biztos aranyárban lenne.

Batkaa 2016.06.24. 15:51:45

@delta81: netes boltban láttam acélkulacsot... aranyárban volt. :))

Dobri 2016.06.24. 16:55:15

@gyula0910: Teát javasolták, mert mint csatoltad is, ha langyos dolgot iszol, nem izzadsz úgy. Viszont mivel 9-10liter víz/nap/fő volt a fejadag,(amit meg is ittál), így nem foglalkoztunk vele. Csádban 8 napos járőrözéseket csináltunk majd 5 hónapig. Egyik század 10 napig laktanyában és szolgálat, a másik meg járőrözik. Ilyenkor szakaszonként volt 1 v. 2 db 250literes hűtőláda amiben lefagyasztott ásványvizes palackok adták a jeget. Volt egy hatalmas fagyasztó a laktanyában direk erre a célra. Szakasz pénzéből vettünk sört, 1db/fő/este, na ezt tettük a hűtőládába. :) A víz meg sima ásványviz volt. Vagy PET 1,5 liretes vagy 1 literes dobozos. Ez fel volt pakolva a kocsikra. A bekaríkázott dolgokban hűtöttük. Ezek vászonból voltak és vízzel voltak feltöltve, majd beletettük a palackokat. Párolgás és a menetszél végezte el a feladatot. Elég jól le tudtak hűlni, bár abban az 50 fokban a langyos is hűsnek számított. :)

www.kephost.com/images/2016/06/24/F1010016.jpg
www.kephost.com/images/2016/06/24/F1160019.jpg

Djiboutiban PET palackokat mindig összenyomtuk miután kiürültek. A helyiek ezt összeszedték és ők használták. Ha sértetlenül dobtad el, főleg a városok közelében akkor fentállt a veszélye, hogy meglepetés ér. Pl. egy lánynál töltötted az éjszakát majd reggel megszomjazva a hűtőjéből kivetted a bontott ásványvizes palackot és jól beleittál. Szinte biztos, hogy csapvíz volt benne, ami után volt minden bajod. Ha már egyszer össze volt nyomva, akkor tudtad, hogy nem eredeti víz van benne.

Ha pl. egy kannát bevonnak juta anyagú homokzsákkal és folyamatosan nedvesen tartják és kb. 2 m magasra teszik fel( sokkal "hűvösebb" van ott, mint talajszinten, akkor így is elég jól le lehet hűteni a kannában lévő folyadékot.

recon71 2016.06.24. 22:01:57

@delta81: Írtál pár dolgot,amit szégyenlek,hogy nekem nem jutott eszembe.

@joni firpo: Én meg meg is néztem,hogy milyen szuper cucc lehet. :D

recon71 2016.06.24. 22:09:48

@delta81: @churchill: Biztos,hogy az eredeti kulacs nem törne ugyan úgy össze,ha az ember ráesik? Nekem az egyik eredeti az asztalról leesett és szétrepedt. Én leginkább azért használok gagyi dolgokat az eredetijeim helyett,hogy kitoljam az élettartamukat.

A vékony falú acéllal nincsenek tapasztalataim,az nem nagyon sérülékeny a vékony fal miatt?

Alu kulacsoknál viszont már nem először tapasztaltam,hogy eldeformálódott a szájuk és így nem jól zártak. Gondolom ráejthette az előző gazdájuk.

recon71 2016.06.24. 22:12:24

@Dobri: Én is próbálkoztam anno a menetszéllel lehűteni az italomat,de hamar meguntam az ablakon kitartani. A saját kocsimhoz nem kötözném ki semmire. :D

churchill 2016.06.24. 22:13:37

@gyula0910: láttam teherautó platóról leesni embert eredeti US kulacsra, az kibírta, míg az én utángyártottjaim jóval kisebb esést nem bírtak ki.

recon71 2016.06.24. 22:19:08

@churchill: Ismétlem,az enyém mag az asztalról esett -billent- le a kövezetere töltött állapotban és már attól szétrepedt. Igaz,akkor már 20-30 éves között lehetett.

mackensen 2016.06.24. 22:43:33

Már alig várom, hogy megjöjjön az enyém. Majd mindenféle kísérletnek vetem majd alá és megírom a tapasztalatokat:)))

recon71 2016.06.24. 23:09:59

@churchill: Beugrott,hogy vajon a bögre amiben a kulacs van,mennyire erős? Nem lehet,hogy neki köszönhető inkább az,hogy nem tört össze a kulacs a ráeső katonán,mert az is védi rendesen? Valószínűnek tartom,hogy az én kulacsom sem tört volna össze,ha bögrésen esik le.

delta81 2016.06.27. 12:31:32

@gyula0910: Ez egy elég masszív, acél(nak tűnő) bögre. (Szemben az utángyártottakhoz adott alu vacakokkal.) Biztos sok mindentől meg tudja védeni a kulacsot. Az enyémekről is a kupak tetején található, gázálarcban ivást szolgáló szelep kis fedőakármilyének egyes részei töredeztek le az esés-kelés, leesés miatt, a kulacsnak magának ennyi év után sincs különösebb baja a karcokon kívül.

recon71 2016.06.27. 16:13:11

@delta81: Nálam még (1 vagy 2-n) a testhez kupakot kötő rész is kiszakadt. Elöregedett az anyaga.


süti beállítások módosítása