Translate

Utolsó kommentek

  • delta81: Nini, itt a hozzá való "hátizsák" (bár ez a holmi nem érdemli meg ezt a nevet...): legiosmilitary... (2024.04.08. 12:16) 87M málhamellény
  • recon71: @recon71: Fel úszott a cookie elfogadása kérés, rá böktem, erre elküldte a félig megírt hozzászólá... (2024.04.01. 03:25) Tasmanian Tiger Chest Rig MKII
  • recon71: Vajon több méretben is készül? Azért mert 170 magas és 85 kg körül vagyok, de nekem a váll párna r... (2024.04.01. 03:19) Tasmanian Tiger Chest Rig MKII
  • Tom Sinner: @LuckyDevil: Nézegesd szorgosan a FB-os katonai adok-veszek csoportokat, gyakori vendégek a különb... (2023.12.21. 10:10) 90M "Erdei" módosított gyakorló zubbony
  • fjoni: @LuckyDevil: Az "erdei" ruhában az újítás pont az alapanyag - 50% pamut 50% poliamid - volt, tehát... (2023.11.02. 10:01) 90M "Erdei" módosított gyakorló zubbony
  • Utolsó 20

Bemutatkozás

A Combat Gear Blog célja bemutatni milyen kiegészítőkből tevődik össze egy modern hadsereg katonáinak személyi felszerelése, továbbá szeretne a laikusok, érdeklődők, hivatásosok és szerződésesek, milsimesek, airsoftosok, paintballosok és természetjárók számára egy érdekes oldalt összeállítani leírásokkal és fotókkal.

Ne felejtsd el elmenteni az oldalt a kedvenceid közé! (CTRL+D)

Kapcsolat

combatgearbloghu [kukac] gmail.com

Hazai

HONVÉDSÉG


2000M gyakorló ruha
2003M (2004M) sivatagi gyakorló nadrág
2003M (2004M) sivatagi gyakorló zubbony
2003M (2004M) sivatagi kalap
2007M esővédő
2008M esővédő
2008M Moduláris Málhamellény
2008M Moduláris Málhamellény (módosított)
2008M polár pulóver (kabát bélés)
2010M Gyakorló ruházat
2015M Gyakorló kalap
2015M Gyakorló nadrág
2015M Gyakorló sapka
2015M Gyakorló zubbony
90M gyakorló ruházat
90M gyakorló sapka
90M gyalogsági mikádó
93M esővédő kabát
93M gázálarc
93M pulóver
93 M ejtőernyős téli zubbony
Alto málhamellény
Alto vesezsák
Gyakorló póló
Gefechtshelm Schuberth
Haix Nepal Pro
Haix P6
Honvédségi málha öv
Horvát málhamellény
KECS (1.rész)
KECS (2.rész)
Mit rejt a felderítő mellénye
Mit rejt a felderítő mellénye 2.rész
Mit rejt egy magyar katona mellénye
Rabintex A10
RBR MACH 3
Rs 4/4
"Technikai póló"
TMK "drop pouch"
TMK Ak tártartó zseb
TMK felkarvédő
TMK M4/M16 tártartó zseb
TMK repeszmellény
TMK sörét tartó zseb

1949 M Esőgallér
1951 M Álcázó kezeslábas
1951 M Álcázó kezeslábas (őszi)
1951 M Álcázó kezeslábas (téli)
1965 M ejtőernyős bakancs
1982 M repülő-szerelő esővédő öltöny
82M kezeslábas
82M összhaderőnemi védőkészlet
87M harci gyakorló ruházat
1987M ejtőernyős hátizsák
Egységes sebkötöző csomag
Határőr/munkásőr kezeslábas
Honvédségi egyenruha tervezet
Hurrikán bocskai
Hurrikán trópusi öltözék
PA 63 bőr fegyvertok
Pakisztáni bocskai
Rába mintás sisakhuzat
Tártáska
Terepszínű málhamellény
Zöld sisakhuzat

RENDŐRSÉG


10M ERGY bakancs
10M ERGY gyakorló nadrág
10M ERGY gyakorló zubbony
10M ERGY téli kabát
12M e r taktikai öv készlet
2006-os rendőrségi bevetési bakancs
2015M ERGY bakancs
Acélbetétes tonfa
Police Medic Vizsga
Blackhawk H harness
CPE Protektoros kesztyű
CPE Riot Equipment in front testpáncélok
CPE TAC SF Omega
Gyakorló poló
Készenléti rendőrség köznapi és ünnepi teniszing
Könnyített bevetési bakancs
Nowar P9RC szolgálati fegyvertok és tártartó
Nowar testpáncél
Mag-lite
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak (modernizált változat)
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak
MSA sisak gázálarc
Rendőrjárőr felszerelése
Rendőrségi bevetésis sisak 2006-ból
PA 63 tok
Pilotka
Police Medic
Schelli kft. zsanéros bilincs
Tonfák a készenléti rendőrségnél
Tűztámogatók

TŰZOLTÓSÁG

AGA spiromatic 316 légző
Budavári Tűzoltó Őrs
Bristol bevetési kabát
Bristol bevetési nadrág
Drager PSS 100, Panorama Nova
Gallet F1SA
Haix Fire Flash
Haix Florian Pro
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentő gépjármű (1)
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentőgépjármű (2)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (1)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (2)
Streamlight survivor és survivor led
Tűzoltó balta
Vektor 10 tűzoltó bevetési ruházat

ORSZÁGOS MENTŐSZOLGÁLAT

Crafter sztori
Moduláris mentéstechnikai ruházat
Tömeges Baleseti Egység

NAV

Egyéni elsősegély zseb
Egyénile összeállított Medic zsák
Fényvisszaverő mellény
Gyakorló ruházat
HK P30
Taktikai öv
Téli kabát

Címkék

0.45 acp (1) 100 as (1) 10m (1) 1124 (1) 14 (1) 15m (5) 18+ (4) 1940 (1) 1l (1) 1pn58 (1) 2 (2) 200 (1) 2000m (2) 2003m (1) 2004m (1) 2007 (1) 2007m (1) 2008m (4) 2008M (2) 200rds (1) 2010m (1) 2013 (3) 2014 (5) 2015 (6) 2015M (7) 2016 (3) 2017 (2) 2018 (1) 3 day pack (2) 40mm (4) 5.11 (5) 511 (1) 550st (1) 68w (1) 6b5 (2) 74 (1) 90 (1) 90m (3) 93m (3) 93m gázálarc (1) 95m (1) 96M (1) 9mm (1) 9x19 (1) accident (1) ach (6) acs (1) acu (23) adapter (1) adidas (1) afgán (2) afganisztán (18) afgansiztán (1) afghanistan (33) afrika (2) ag 36 (1) air (2) airborne (8) airsoft (1) air assault (1) ak (5) ak74 (1) ak 74 (2) aláöltöző (2) álcázás (3) alice (6) aljazeera (1) ambulance (3) ambush (2) amerika (4) amerikai (14) ammo (3) amputáció (1) ana (5) angol (15) anp (2) arcfesték (1) arfat (1) armadillo (1) armored (2) armored vest (3) armour (2) army (84) armybox (16) assault (6) assault pack (10) átmeneti (1) atom (1) austria (3) ausztria (2) az egyenlőség nevében (1) a stan (1) backpack (19) bajonett (1) bakancs (26) baleset (2) ballistic (2) ballistic vest (1) ballisztikus (1) bandoleer (2) barett (1) bates (3) baton (1) battle (2) bayonet (1) bdu (5) bear (1) belga (3) belleville (1) belt (13) berezka (2) bergen (3) berghaus (3) betét (2) bevetési (2) bianchi (1) bijan (1) bilincs (1) biológiai (1) biritish (1) black (5) blackhawk (10) blackwater (2) boci (11) bocskai (4) body (1) bodycam (1) body armour (4) bolgár (2) bonnie (1) bonnie hat (2) boonie (2) boots (23) borulás (1) box (1) box magazine (1) brit (28) british (25) brown (9) budapest (1) buffalo (1) bulgaria (2) bulgária (1) bulgarian (1) bullet (4) bulletproof (8) bulletproof vest (4) bullet proof (1) bullet proof vest (2) bundesheer (1) butt (1) bw (3) BW (1) caiman (1) camelback (8) camelbak (8) camo (6) camouflage (4) canteen (4) canteen pouch (1) cap (7) caracal (1) carrier (4) cartel (1) casaulty (1) cat (2) ccct (1) cce (4) cfp (2) cfp 90 (2) checna (1) chemical (6) chest (2) chestrig (12) china (1) chinese (1) cimic (1) ciras (2) civilians (1) coldweather (5) combat (5) combat belt (2) combat gear (2) combat pants (4) combat shirt (12) cops (1) corcoran (1) cordura (11) corps (1) corpsman (1) cougar (1) cover (5) coyote (18) coyote brown (34) coyote tan (7) cqb (3) crafter (1) croat (2) croatia (3) Crye (2) crye (1) csat (2) csecsenföld (3) csehszlovákia (3) csernobil (5) csizma (1) csősál (2) cummerbund (1) custom (1) dach (1) dalmácia (1) dán (2) danish (2) danner (3) daps (1) darktac (9) dcu (5) ddpm (2) defense (1) dél (1) dél afrika (2) democratic (1) derékzsák (1) desert (21) desert dpm (2) desert marpat (2) digital (8) digitális (5) dimanodback (1) docu (3) documentum (2) dokum (1) dokumentumfilm (5) dominator (1) domonkos (1) dpm (19) dprk (1) draeger (1) drager (2) dragic (1) dress (1) drog (1) drog háború (1) drop (3) drug war (1) durashock (1) dzsungel (2) eagle (5) eagle industries (7) eberlestock (1) ecw (1) ecwcs (9) egyenlőség (2) egyenruha (34) egyeruha (1) éjjellátó (3) ejtőernyő (2) ejtőernyős (6) ellátás (2) első (1) elsősegély (3) elsősegély zseb (2) embasy (1) emlékek (1) enabler (1) engine (1) english (1) entrenchment tool (1) eotv (1) erők (2) esk (1) esőkabát (3) esővédő (10) ess (4) észak (2) étel (1) ételcsomag (5) eureka (1) exoskeleton (1) e tool (1) f1 (1) f1s2 (1) face (1) fail (2) fallschirmjager (1) fast (3) fdbp (1) fejada (1) fejadag (15) fekete (1) felcser (3) felderítő (4) felkarvédő (1) felső (1) felszerelés (10) felvarró (2) female (1) field (1) FILBE (3) filbe (3) fire (3) firedepartment (4) firefighters (7) fire engine (2) fire force (1) first aid kit (2) first ait (2) flak (3) flame retardant (2) flc (5) fleece (6) flora (7) fmj (1) fn (2) fob (1) foliage (4) force (2) forces (2) frag grenade (1) francia (12) french (10) frog (4) frontline gear (1) (1) fulcrum (2) future (1) g3 (1) galco (1) gallet (1) gangs (1) garment (2) gasmask (5) gas mask (6) gáz (2) gázálarc (10) gázmaszk (1) gear (9) gen (1) gen3 (1) gendarmerie (1) gen 2 (1) gen 3 (1) georgia (1) georgian (2) georgians (1) gépjárműfecskendő (2) géppuskás (4) german (7) glock (3) gloves (4) golyóálló (5) golyóálló mellény (5) google (1) googles (4) gore (2) gore-tex (8) goretex (3) gore tex (9) gorka (5) gorod (1) görög (3) gránát (8) greek (2) green (8) grenade (7) grenade pouch (2) grúz (3) grúzia (1) gun (2) gurkha (4) gyakorló (13) gyalásó (1) gyalogsági ásó (1) hadisír (1) haditengerészet (1) hadsereg (33) haix (5) handcuff (1) handgrenade (1) harci (6) harci fejadag (10) harcjármű (4) hard armor (1) harness (2) háromnapos (1) hassienda (1) hat (6) határ (1) hátiernyő (1) hau (2) házi teszt (1) hdf (23) HDF (3) headset (2) heckler (1) heer (1) hegy (1) helikontex (3) hellas (1) helmet (29) helmetcam (1) heveder (3) hk (2) hm (88) HM (1) (1) hol (1) hölgy (1) holster (4) honvedelem (14) honvedseg (15) honvédség (62) horvát (5) horvátország (2) hrvatska (1) hsg (1) HSGI (3) hugnarian defense forces (1) hugnary (2) huncam (1) hungarian (19) hungary (14) hurrikán (1) huzat (3) hvg (1) hyper (1) i. kerület (1) iba (3) ice (1) idf (2) ied (3) ifak (11) ii (1) ILBE (1) ilbe (3) imposztor (1) incidens (1) Individualnovo (2) Individualnovo Ratsiona Pitanee (2) industries (3) infra (1) iotv (1) ipc (1) ir (2) irak (3) irányzék (1) iraq (8) ironclad (2) isaf (2) israel (1) issued (2) its (1) itw (6) izrael (3) jacket (22) jármű (1) járőr (1) javító (1) jna (1) jövő (1) jsgpm (1) jslist (4) jump (1) jungle (1) kabát (22) kalap (2) kamera (1) kamuflázs (1) karrimor (1) kartell (2) katona (2) katonai (1) katonája (1) katonák (1) katonaság (1) kenyérzsák (1) kérdések (1) kerület (1) kés (2) kesztyű (4) kevlar (2) kevlár (3) kevlár sisak (2) kezeslábas (2) kézigránát (3) kfor (2) khaki (4) kiegészítő védelem (1) kiképzés (2) kína (2) klmk (2) knee (1) knee pad (1) knfie (1) knife (3) kockh (1) kokain (1) konténer város (1) korea (3) korengal (1) körkupola (1) kötött (1) kötszer (2) közbeszerzés (2) krím (1) kulacs (5) kulacs zseb (2) különleges (3) kzs (1) kzsm (2) k pot (2) l109a1 (1) lámpa (6) lángálló (1) lb2 (1) LBT (3) lbt (6) lc2 (4) lc 2 (3) légzőpalack (2) lengyel (5) lengyelország (2) les (2) líbai (1) light (2) liter (1) litván (2) litvánia (1) london bridge tactical (4) london bridge trading company (3) lőtér (1) lövedékálló (4) lövedékálló mellény (4) lövészpáncélos (1) Lowa (1) lwh (3) l 17a1 (1) l 85 (1) m16 (9) m1916 (1) m1942 (1) m1c (1) m2 (1) m203 (1) m22 (1) m249 (3) m320 (1) m4 (11) m40 (2) m40a1 (1) m60 (1) m79 (1) m87 (1) m952 (1) m97 (1) made in (3) magazine (6) magazine pouch (6) magyar (51) magyarország (1) mag pouch (2) main (2) mainpack (5) main pack (2) málha (10) málhafelszerelés (13) málhamellény (19) málhaöv (1) málhazsák (4) málha mellény (1) marine (23) marines (6) marine corps (9) marjah (2) márkos (1) marpat (24) maszk (1) matv (1) mav (3) maxxpro (1) mbss (1) mccuu (4) mcu (1) meal ready to eat (3) medevac (1) medic (20) medical (8) medic pac (2) medininka (1) melény (1) mellény (57) mentés (3) mentők (5) mercedes (2) mesterl (1) mesterlövész (1) mexico (1) mexikó (2) mh (93) MH (1) mh 25/88 (1) mh 34 (1) mh 86 (1) mich (4) mikádó (2) miles (1) military (1) milsim (2) minimi (1) miox (1) misszió (1) mjk (1) mk6 (1) mmr (2) mn (3) modox (2) modular (1) modular system (1) molle (37) molle ii (5) monaghan (1) mopp (2) mount (1) mountain (2) mout (1) mrap (3) mre (15) MSA (1) msa (1) ms 2000 (1) mtp (19) múltból (1) multicam (24) multi terrain (2) multi terrain pattern (3) multotool (1) műszaki mentő (1) művégtag (1) műveleti (1) myster ranch (2) m 249 (3) nadrág (41) nagykövetség (1) national georpahic (1) nato (1) NAV (2) nav (6) navy (1) nbc (1) ndk (1) neckband (2) német (10) népviselet (1) nevében (1) new (2) new zealand (1) nexus (3) night (2) night vision googles (1) norvégia (2) norvegian (2) november47 (1) nukleáris (1) nvg (5) oakley (1) octopus (1) od (26) OD (3) oef (2) oef fr acu (1) of (1) oif (1) oldschool (1) olvasói levél (1) omon (1) omsz (4) on the spot (2) on the spot afganisztán (1) operation (2) operation enduring freedom (1) operation shanjar (1) operation strike of the sword (1) opfor (3) ops core (4) őrjárat (2) orosz (75) orosz mre (2) őrs (1) orvosi (9) orvosi táska (5) orvosi zsák (7) osprey (7) osztrák (6) öte (1) öv (14) P9R (1) pack (39) pact (1) pad (1) pakistan (1) pakisztáni (1) pakol (1) páncélos (2) páncélozott (1) pantac (1) pants (2) para (1) parachute (1) paratrooper (3) parka (3) pasgt (3) patrol (6) patrol pack (7) pattern (1) pattern 83 (2) peckham (2) pentagon (1) peoples (1) phantom (1) piece (1) pilotka (1) pistol (6) pisztoly (9) pisztolytár (1) pisztolytok (5) Pitanee (2) pj (1) plate (7) platecarrier (9) plate carrier (23) PLCE (1) plce (2) pmc (1) poland (3) polár (5) polar (4) polartec (1) polic (1) police (51) polish (4) polish army (1) ponch (1) poncho (2) poncsó (3) pot (1) pouch (29) predator (1) proof (4) protection (5) protective (1) protector (2) protetcion (1) protézis (1) prt (2) ptsd (1) pullóver (1) pullover (3) pulover (2) pulóver (5) pump action (1) puska (5) pvs (1) rába (3) rába terepszín (2) rabintex (1) radar (1) rádió (3) radio pouch (3) rádió zseb (2) rain (2) raincoat (3) rainjacket (1) rain gear (5) rakasz (4) rakasz zseb (2) ranger (2) ratio (4) Ratsiona (2) realisztikus (2) recon (4) régi iskola (1) remington (1) remington 870 (1) rend (1) rendőrsé (1) rendőrség (55) rendszer (1) rendszeresített (1) repeszmellény (2) republic (1) rescue (2) restrepo (2) revision (1) rg31 (1) rg33 (1) rhino (1) rhodesian (1) ricas (1) rifle (5) rifleman pouch (2) rifle grenade (1) rig (1) rijavi (1) rip (1) rip stop (1) ris (1) robbantás (1) rohamlövész (2) rohamlövészek (1) rollover (2) román (3) rs4/4 (1) rs 4 (1) ruck (1) rucksack (12) ruha (3) ruházat (4) russia (12) russian (50) russian mre (2) sadf (2) salomon (1) sandstorm (1) sapi (1) sapka (11) sátor (1) sátorlap (5) saw pouch (4) sa 80 (1) scalable plate carrier (1) sds (19) serbian (2) sérült (5) sf (5) shawn (1) shirt (8) sight (1) sig sauer (2) sisak (29) sisakálca (1) sisakhuzat (4) sivatagi (24) sling (1) slocam (1) slovak (1) slovenia (2) smersh (5) smock (2) softshell (4) soft armor (1) soldier (1) soldiers (1) sordin (2) sörétes (1) source (2) spanyol (1) spc (3) spear (1) spec (1) special (3) specnaz (6) specter gear (1) spec ops (2) splav (5) splittschutzeweste (1) sport (2) sportruházat (2) sposn (10) stanag (1) steel (1) stop (1) strobe (1) suicide (1) suit (2) sumrak (1) surefire (3) svájc (2) svd (1) svéd (6) sweden (4) system (2) szavazás (1) szemüveg (5) szénszűrő (3) szerb (2) szíj (1) szimatszatyor (2) szír (6) szlovák (4) szlovén (2) szlovénia (2) szovjet (2) tab (1) tac (1) tactical (11) tactical belt (1) tactical taylor (1) tailor (1) taktikai (4) taktikai málhafelszerelés készlet (1) taktikai öv (2) tálib (1) taliban (3) talibanistan (1) tan (18) tap (2) tár (4) tártartó (6) tarzan (1) táska (9) tasmanian tiger (1) taylor (2) tél (1) téli (2) temető (1) temperate (1) tengerészgyalogos (4) tengerészgyalogság (16) tengerészgyaogság (1) térdvédő (1) terepminta (3) terepszín (2) test (1) teszt (1) tex (1) three point sling (2) tiger stripe (1) tiszthelyettes (1) tmk (6) tok (4) tomahawk (1) tonfa (1) torch (2) training (2) triple (1) tri color desert (1) trópusi (1) trousers (30) tru (1) tullahoma (1) tűzálló (1) tűzálló ruházat (1) tűzharc (1) tűzoltó (6) tűzoltók (2) tűzoltóság (16) two (1) ubacs (4) ucp (3) UF pro (1) új (7) új magyar egyenruha (9) ukrán (3) und (1) uniform (39) urban (1) us (11) usa (13) usmc (48) USMC (5) usp (1) us marines (1) utility (2) v1 (1) varsói szerződés (1) védőmellény (15) védőszemüveg (1) vegyi (1) vegyvédelmi (3) vegyvédelmi kesztyű (2) vegyvédelmi ruha (3) vehicle (1) vesezsák (1) vest (65) veterán (1) vibram (1) victorinox (1) video (6) vision (2) vityaz (1) víztisztító (2) vog (1) vsz (3) vz (1) waist (1) waist pack (1) war (1) warbelt (6) warfare (1) warrior (9) warsaw (1) warsaw pact (1) war belt (1) water (4) web (1) webbing (3) web gear (1) wl (1) woman (2) woodland (26) wounded (1) wounded platoon (1) wp (2) yoke (1) zászlós (1) zsák (44) zseb (20) zubbony (8) Címkefelhő

Új amerikai egyenruha 10. rész

2014.08.04. 08:00 :: Combat Gear Admin

Op-Cam-Patt-frontal.jpgAz amerikai hadsereg úgy néz ki egy jó hosszú procedúra végére szeretne pontot tenni, és az átmenetileg rendszeresített Multicam leváltására készül. Teszi ezt, mert noha a visszajelzések és a tesztek alapján jól szerepelt a minta, viszont van egy igen súlyos hátránya.

multicam.jpgEz pedig az ára, ugyanis noha nem csak közvetlenül a Crye gyártja a különféle multicam mintás ruházati darabokat, a hadsereg minden egyes szett után, gyártsa azt a Propper vagy bármelyik más gyártó, fizetni köteles a Crye számára. A mintát próbálták megvenni, de sokalták a 25 milliós árát.

A Crye pedig nem akarja olcsóbban eladni, lévén a hadsereg akkor nekik semmit nem fizetne és mindent máshol gyártatna le, ők pedig éhen halnának. Persze nem ismerem a pontos üzletpolitikáját a Crye-nak, de hosszú évek óta igen túlárazottak a termékeik.

scorpion.jpgSzóval a hadsereg a Scorpion névre keresztelt mintát fogja rendszeresíteni terveik szerint. Erről azt érdemes tudni, hogy eredetileg a 2004-es tesztekre a Crye ezzel a mintával jelentkezett, amit a hadsereg meg is vásárolt tehát közel 10 éve van a tulajdonukban.

patterns04-584x365.jpg

Ennél fogva mivel ez immáron a sajátjuk, nem kell fizetni érte és reményeik szerint sikerül ezáltal a gyártási költségekből is jócskán lefaragni, a Crye legnagyobb bánatára. Mindent összefoglalva közel tíz év alatt, dollár milliók elköltése után, számtalan tesztet követően sikerült oda visszaérkezni, ahonnan elindultak.

És vajon mit gondol erről a Tengerészgyalogság ?

article-1361600-0D6CEA2C000005DC-664_306x585.jpg

 

Fotó: AFP, / kitup.miltary.com



100 komment

Címkék: army hadsereg egyenruha acu

A bejegyzés trackback címe:

https://combatgear.blog.hu/api/trackback/id/tr546570175

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ihasz laci 2014.08.04. 12:34:24

szinte hihetetlen, hogy mennyi idot es penzt aldoznak az amerikaiak arra, hogy normalis ruhat hordjanak a katonaik.
kivancsi vagyok nalunk meddig marad meg a boci? 10-20 esteleg meg 30 evig?

JanaJ 2014.08.04. 14:59:11

Várom mikor teszik be őket a tenggy. alá. :-) Mennyit spórolnának. :-)

Sharky77 2014.08.04. 19:15:24

Tegyük hozzá, a US ARMY kiegészítők (mellény, hátizsák, stb.) egyszégesen Coyote Brown lesz.

joni firpo 2014.08.04. 20:12:00

Az új egyenruhát reklámozó cikkből még pár további infó is kiolvasható: pl., hogy az OCP rendszeresítése mellett dzsungel és sivatagi terepszínekkel is kísérletezni fognak - szóval lesz mire költeni a Crye-on megspórolt pénzt.
Terveket szőnek az UCP felszerelési cikkek átfestésére (coyote-ra persze), illetve az UCP-ruhák átfestésére és továbbhasználatára. Arra a jelentésre mindenesetre kíváncsi lennék, amit a Natick az UCP-ügyben letett az asztalra. Ha egyáltalán volt ilyen...
A magyar vonal hasonlóan fog alakulni, feltaláljuk majd azt a multicam-variánst, ami nem ugyanolyan, mint a rtx-es, mert azt biztos levédették ...
Csak az időzítés lesz picit más, míg a cikk szerint az OCP 2015 nyarától elérhető lesz az amerikai katonák számára, az új magyar ruhát majd 2025, vagy 2045 vagy 2095 nyarától vásárolhatják a honvédek a KRP-ken. (De ne legyen igazam.)

recon71 2014.08.04. 21:06:44

Nem értek hozzá,csak laikusként kérdem,mennyire volna bonyolult vagy drága,ha a boci színeit adó festékeket felcserélnék másra? Már ezzel hatalmas lenne az előrelépés.

Ha csak az egyik színen változtatnánk,az is rengeteget számítana.

joni firpo 2014.08.04. 21:31:07

@gyula0910: Rém unalmas már, tudom, de csak ezt tudom ismételgetni: nem így működik a rendszer!

Légionnaire 2014.08.05. 21:32:40

Gyula csak próbált logikus lenni. Na az az a dolog, amit nem szabad elszabadulni a seregnél, mert túl egyszerű lesz minden.

recon71 2014.08.05. 21:54:09

@Légionnaire: Tudom,hogy nincs pénz nagy cserékre,de laikusként,nem hiszem,hogy sokba kerülne legalább az egyik színt a következő szériákon más színnel helyettesíteni. Nem kéne venni a régi színt,hanem helyette 1 másikat. Nem hiszem,hogy ez sokba kerülne.

De az sem,ha kicsit állítanának az anyag kivágáson és máris a nadrág derék sem lenne olyan magas.

Szerintem ilyen kis módosítások apránként nem kerülnének semmibe és a vége egyszer majd a tökéletes lesz.

De reménytelen,hisz a régi rohamsisakokon sem voltak annyit megtenni,bár akkor megígérték a teljes állszíj cserét is,hogy legalább a bőr állszíjat kicserélni 1 bőrbarátra. Máris jó sisakot kapnánk,hisz kiderült nagyobb védelmet adnak,mint egyes kevlárok.

Légionnaire 2014.08.05. 23:25:08

@gyula0910: Laikusként persze, hogy nem nagy dolog, de mégse csinálják meg. Ez olyan mint a rendőrséges régi fekete PA63 tokok. Évtizedek óta születnek róla a panaszok meg az írásos tanulmányok, hogy mennyire szar és miért az és más kéne helyette, erre pár éve az új felszerelőknek újragyártották a régi minta alpján ugyanazt a szart. Véletlen se jutott volna eszébe senkinek se, hogy ha már újragyártunk, akkor legalább minimális dolgokat változtassunk rajta.

Barnigear 2014.08.05. 23:28:30

Amúgy meg tudná nekem valaki mondani hogy mi a különbség az MC és a Scorpion között (esetleg CGA is válaszolhat...), már a tulajdonviszonyokat leszámítva?

recon71 2014.08.06. 00:39:11

@Légionnaire: Ebben az országban talán kitétel,hogy nem lehet hozzáértő,sőt hülyének kell lennie annak,aki vezető akar lenni.

recon71 2014.08.06. 00:58:43

@Barnigear: Ezen már én is gondolkoztam,mert nagyon hasonlít 1 kifakult MC-re. Pár méterről már ugyan annak látszik. Nem ugyanaz,csak nagyon hasonlít. Ha kínai volna,már lopást emlegetne mindenki. Vajon hol az a határ,mennyit kell valamin módosítani,hogy már ne legyen lopás. Az MC biztos őrjöng,mert csak 1 ici-picit variáltak a találmányukon és már mindjárt nem kapnak 1 garast sem. Ők valószínűleg sokat kísérleteztek még az MC-vel. A Scorpion meg nem csinált sokat,csak alapul vett 1 fakó MC-t és átrajzolta a mintázatot,épp csak annyira,hogy rá lehessen mondani,hogy nem ugyan az.

joni firpo 2014.08.06. 05:26:18

@Légionnaire: Látom van aki átlátja a rendszer lényegét... :-D

Légionnaire 2014.08.06. 07:40:22

@gyula0910: Elméletedre folyamatosan találok bizonyítékokat.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2014.08.06. 08:07:38

@Barnigear: Ha megnézed akkor színárnyalatában is különbözik, illetve a minta inkább vízszintes rajta. A Scorpion volt az első minta amit a Crye elkészített, tehát ezt módosították és ebből lett a Multicam. Tehát mindkettő a Crye munkája, csak anno a Scorpion-t megvette a hadsereg.

joni firpo 2014.08.06. 09:54:08

Én a régi ötletemet venném elő, a "szponzor-kamuflázst" - jól fizető márkák logóit variálnám össze tereptarkává és azt hordatnám a katonákkal. Magyar katonákon jól mutatna elöl egy "Tokaj kereskedőház", hátul "Pick", a nadrágszárakon CBA és "Nemzeti dohánybolt" ... ja és persze egy jókora KÖZGÉP - vagy az már nem menő?!

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2014.08.06. 19:49:13

@joni firpo: Az ezredtulajdonosi rendszert is feléleszthetnénk...a legtöbbet fizetőknek :)

recon71 2014.08.06. 20:52:57

@Combat Gear Admin: Így már mégsem tartom lopásnak.
Viszont nem értem,hogy a Multicam,hogy győzhetett anno a Scorpion felett,hisz a Multicam is akkor válik a legtöbbször jóvá,ha már annyira kifakult,mint a Scorpion gyári színe.

recon71 2014.08.06. 20:55:08

@Combat Gear Admin: Véleményem szerint ez is olyan,mint az MTP,hogy pár méterről már nincs különbség.

apravetz 2014.08.07. 10:35:45

@gyula0910:
"a Multicam is akkor válik a legtöbbször jóvá,ha már annyira kifakult,mint a Scorpion gyári színe."

Legtöbbször? Mármint a félsivatagokba, nem?
Ellenpéldaként erdőbe még a sötétebb eredeti crye és a felszerelések sem, a kifakult meg holtversenyben az UCP-vel és a DCU-val kb..

Barnigear 2014.08.07. 16:05:17

Simán elhitettem mindenkivel hogy felvilágosításra szorulok, pedig én elsősorban a látható különbségekre gondoltam.
Eredetileg arra tippeltem hogy a válaszok között legalább egy tartalmazni fogja ezt a linket:

www.hyperstealth.com/scorpion/

(Illetve van még egy frappáns válasz lehetőség: az MC-nek van (volt) marketingje, a scorpionnak meg nem...)

---
Hogy a TGY tiszt minek örül az szerintem kérdéses, talán vége az értekezletnek és mehet a büfébe... Ha a bejegyzés tematikáján belül szeretnék okot találni akkor mondjuk annak, hogy eleve nem civilre bízták a marpat tervezését, így nem kell aggódni a tulajdonviszonyok miatt. Hogy az MC, a Scorpion, a US4CES, vagy a Pencott jobb-e, az meg kit érdekel...
---
További elgondolkodtatás MC témában:
imagizer.imageshack.us/a/img201/6234/q4ud.jpg
1.bp.blogspot.com/-fP8v3jGKzI4/UpU3V_NxSLI/AAAAAAAADO8/35KhvKK_rlk/s1600/multicam-patterns-440x288.jpg

joni firpo 2014.08.07. 20:45:48

Kicsit off, de azért valahol kapcsolódik: a fantörpikus "Feláldozhatók 3"-ban Svarci bácsi (és még néhányan) valami Kryptek-cuccot visel vagy csak rosszul láttam?

recon71 2014.08.07. 21:24:06

@apravetz: Persze én most nem nekem gondoltam itthonra,hanem Afganisztánt,ahova az amik főleg szánják,ott a fakóbb jobban beleolvad a tájba.

Abban egyetértek most is,hogy erdei terepen ezek világosak.

recon71 2014.08.07. 21:25:52

@Barnigear: Látható különbségek? Azok csak közvetlen közelről vannak. Szerintem pár méterről a Scorpion ugyan olyannak látszik,mint 1 fakult,vagy koszos Multicam. Ugyan az a helyzet,mint az MTP-vel. Senki nem szúrja ki a különbséget.

recon71 2014.08.07. 21:27:04

@joni firpo: Jujj,ehhez meg kellene néznem a filmet,de nagyon nem akarom. :D Az első kettőt is úgy szenvedtem végig.

joni firpo 2014.08.08. 07:43:09

@gyula0910: Mert rossz hozzáállással nézted. Koncentrálj a fantasztikus párbeszédekre és rájössz, hogy remek paródia-alkotásokkal állsz szemben.

Légionnaire 2014.08.08. 18:08:24

@joni firpo: Igen valami olyasmi van rajta.

@apravetz: A multicam ahogy én tapasztaltam, ha európai terepre nézem, még elmegy kategória talán a napszárította löszös kunsági talajon meg talán egy szárazabb fenyvesben nyáron.

joni firpo 2014.08.08. 19:38:40

@Légionnaire: Vajon a cég szponzorálja a filmet vagy egyszerűen csak megtetszett a jelmeztervezőnek?

Multicam: pont jó lesz elsivatagosodó tájainkhoz...

Légionnaire 2014.08.08. 19:51:40

@joni firpo: A filmek tele vannak reklámokkal, miért ne pont ezt az ipart hagynák ki, amikor egyre nagyobb divatja van szobakommandósnak lenni?

recon71 2014.08.09. 00:27:58

Ha már egyenruhákról van szó,most este találkoztam 1 légvédelmis haverommal,akin ripstop gyakorló volt. Azért látom,hogy történnek változások,mert végre lecserélték a vastag,nehéz,meleg verziót.
Megjegyzem a ruha a srácon elég jól állt,attól függetlenül,hogy túl sötét mindenhova.
Valami nagyon furcsa volt rajta és a pár másodperc alatt amíg beszéltünk,nem jöttem rá,hogy mi. Most visszagondolva,mintha ez sokkal barnásabb lett volna,mint a régi Boci? Ez lehetséges?

A piros barettjét látva,rájöttem,hogy ők is azt hordják és elgondolkoztam,hogy valószínűleg ő sem örülne a tüzér haverjaimmal együtt,ha tudnák,hogy mit gondolok erről a színválasztásról.

estván 2014.08.09. 17:50:31

@gyula0910: Nyári gyakorló papíron 2000 óta van, igaz, eleinte combzseb nélküli nadrággal és rövid ujjú, kívül gombolós zubbony/inggel. Az még a "nagy kockás" anyagból volt, amin kb. a Nap is átsüt :)
A későbbi, kisebb kockás, erősebb ripstop ruha szabása majdnem teljesen megegyezik a (akár a vastag pamut,akár az "erdei" 50/50-es) 90M-mel.
A nyári gyakorlók színárnyalata valóban más, sötétebb, gondolom az eltérő alapanyag miatt is.

Egyébként megszokhatnánk a hazai állapotok között, hogy nem sikerül két egyező színű boci szériát előállítani. :)

recon71 2014.08.09. 20:26:29

@estván: Nekünk csak 1 ennél jóval vékonyabbnak és gynegébbnek tűnő zöldesebb trópusi volt 2008-9-ben és a vastag,nehéz.

dudi01 2014.08.09. 20:33:35

Az 90M trópusi volt amit te láttál meg 90M erdei.

recon71 2014.08.09. 20:50:38

@dudi01: Lehet,nem tudom a megnevezésüket,de a tegnapi egész másnak tűnt.

dudi01 2014.08.09. 22:45:36

Biztos,hogy 90M erdeit láttál.

recon71 2014.08.10. 04:59:47

@dudi01: Lehet. Én eddig még nem találkoztam vele. Ha volt ilyen eddig is,akkor mi miért a vastag,nehézbe rohadtunk?

Légionnaire 2014.08.10. 11:52:11

@gyula0910: Mert leszarták a kényelmeteket? Mint a miénket a 2010ERGY-val.

dudi01 2014.08.10. 12:53:13

Én ha megyünk gyakorlatra mindig a vastagban vagyok még most is.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2014.08.10. 14:38:42

@dudi01: Nem új az, sima MICH csak a FELIN rendszer elemeivel feltápolva.

joni firpo 2014.08.10. 16:04:05

A korszak szerinti alváltozatokat kihagyva (hogy ne bonyolítsuk túl a témát) jelenleg négyféle gyakorlóruházat található meg a MH-nél (a spec. gyakorlókat sem számolom):
90M (100% pamut)
2000M nyári (pamut ripstop)
"erdei" (pamut-poliamid)
"erdei" - nyári (ripstop)
Ezek közül a 2000M nem volt viselhető terepen, mert az anyaga túl vékony, hiszen eredetileg békeműveleti trópusi ruházatként fejlesztették ki. Vagyis ez csak nevében volt "gyakorlóruha" valójában inkább belszolgálati öltözetnek tekinthető. Eredetileg csak rövid ujjú zubbonyt gyártottak hozzá.
Az "erdei" gyakorló nyári (rip-stop) változata - az erősebb alapanyag miatt - már viselhető "rendes" gyakorló (harci) ruházatként. Ehhez már csak hosszú ujjú zubbonyt gyártottak. Hátránya kézenfekvő: a vastagabb, műszáltartalmú anyag miatt nem annyira kellemes nyári viselet, mint a 2000M.

recon71 2014.08.10. 21:01:58

@joni firpo: Ez lehetett,de a vastagnál nem hinném,hogy melegebb,bár nem próbáltam.

joni firpo 2014.08.10. 21:07:30

@gyula0910: A pamut-poliamid ripstop nyári ("erdei") gyakorló valóban "lájtosabb", mint a pamut gyakorló - ezt nem is vitatja senki.
A legkényelmesebb nyári viselet a régi "Hurrikán", de az persze gyakorlóruházatnak nem alkalmas, nem is arra találták ki.

Barnigear 2014.08.12. 19:58:20

Picit utána néztem ennek a Scorpion dolognak, de tényleg csak nagyon picit, és csak unalmamban.
Szóval a rendszeresített minta a 2002-ben a sereg tulajdonába került minta (Scorpion) Natic által módosított (színek?) változata, és Scorpion W2 a neve. Csak tippelek, de a 'W' szerintem a 'Woodland'. Továbbá nemcsak az ARMY, hanem a AIR FORCE is ezzel lesz felszerelve.
És ehhez csak annyit kellett tennem, hogy a google-ban első találatként megjelenő wikipédia linket elolvassam...
---
Most nem akarok itt mindenáron okoskodni, de a takarékosság az nem indokolná az áttervezést, tehát szerintem túlzás, vagy elhamarkodott feltételezés, hogy a pazarlás évei után csupán a licensz díj kényszerű megtakarításáról lenne szó. Az meg egyszerűen NEM IGAZ, hogy visszatérés a kezdetekhez lévén ez nem ugyan az a minta, vagy legalább is színverzió.
(Ez egyébként az illusztrációként használt képekről is látszik, már annak aki látja.)

recon71 2014.08.12. 21:53:13

@Barnigear: Ha ennyi ideje megvolt nekik a Scorpion,akkor mennyi pénzt megspórolhattak volna,ha eszükbe jut előbb átszínezni.

Barnigear 2014.08.13. 13:55:26

gyula0910

Nem lesz jó vége a viszont válasznak, de minta ügyben hazai pályán érzem magam:
Volt pénzük, meg idejük is, de tapasztalatuk nem. Pláne azt tekintve, hogy esetleg a hierarchia döntéshozó részeinek is fel kellett nőnie a feladathoz. Lévén a katonák (tisztelet a kivételnek) a tapasztalatokból (bocs: tapasztalataikból) indulnak ki (mert aminek nincs akadálya és parancs sem tiltja azt lehet), ezért csak arról van biztos tudásuk amibe belebuknak, vagy amit sikeresen áttolnak. A tervezők ezzel szemben a lehetőségek kereséséből, meg a lehetséges dolgok előre tervezéséből indulnak ki és nincs szükségük parancsra, hogy kontrollálni tudják magukat.
Vagyis: feltételezem, hogy az itteni hozzászólókhoz hasonlóan ott sem tűnt fel a sok vitéznek az a kis különbség, ha a CRY, vagy valaki más ezt nem rágta a szájukba. Simán lehet, hogy a sok ruha legyártása meg elhasználása, a pénz és az idő elfogyása után fogták fel hogy mi is az a "kis különbség".

joni firpo 2014.08.13. 14:36:18

De Natickban a tervezőnek és a katonának egybe kellene esnie, vagy legalábbis együtt kellene működniük. Felteszem ott nem egyetlen ember foglalkozik a teljes hadsereg ruházati fejlesztéseivel, mint az Abszurdisztáni Népköztársaságban.

recon71 2014.08.13. 15:01:01

@joni firpo: Azért ott sem zseni mindenki,hisz az UCP is nyert már,ami aztán sok helyen tényleg világít. Csodálkoznék,ha azt a katonák találták volna akkor a legjobbnak.

Barnigear 2014.08.13. 19:28:20

@joni firpo: "Natickban a tervezőnek és a katonának egybe kellene esnie" - ha parancs van rá akkor nem is kérdés, de a dolgok fejben dőlnek el, és ott ennek a dichotómiának nincs jelentősége. Nem létezik külön katonai és commercial mintatervezés. Ez csak a tulajdonviszonyokat írja le, de attól senki nem lesz tervező.
Lehet kritikával illetni ezt a folyamatot, akár csak az űrrepülő tervezését, de igazából egy csomó működőképes, jó minta látta meg közben a napvilágot, amire (a száraz tényeknél maradva) a tisztelt publikum (jórészt) nyekkenni sem tud, az ittenit is bele értve.

Barnigear 2014.08.13. 19:42:08

...A ruházati fejlesztés nem egy emberes dolog (nyilván), de egy mintát egy ember is képes megszülni. Az más kérdés, hogy a Guy Cramer szerű arcok (nem t'om a CRY-nál ki az) varrják rá magukat (tulajdonosként) a projektekre meg a termékekre, de lefogadom, hogy ő ugyanúgy csak beleugat a tervezés konkrét folyamatába, ahogy a haderőnemi tenderek esetében a tábornokok.
Talán a NATIC lehet az egyetlen hely, ahol a szervezetiség miatt ért is hozzá (tanulta) az, aki ezt csinálja. Egyáltalán milyen alap tudományokhoz, és alap képességekhez lehet a mintatervezést visszavezetni, mint amilyen mondjuk a ballisztika esetében a Newtoni fizika?

recon71 2014.08.13. 21:43:10

@Barnigear: Azt a részét tanították még 90-91-ben,hogy álcázás,alakmásítás és egyebek. Ezek 1 része ruhákra is ugyanúgy alkalmazható.
Ez végülis ez 1 külön tudományág,de sok hatásos dolog szerintem csak a véletlennek lehet köszönhető. Gondolok itt az SF egységek felemás öltözködésére és egyebekre.

Azon sem csodálkoznék,ha a jövő az lenne,hogy visszatérnénk a kezdetekhez,hogy lenne 1 alapszín,amire úgy kéne rászínezni az egyéneknek a többi színt és mintát,mindig az adott terepnek megfelelően. Hasonlóan az arc álcázásához.

joni firpo 2014.08.13. 23:02:37

@Barnigear: Natick a város neve, a fejlesztő laboratórium hivatalos neve SSC. Wikin rajta van, csak telefonon nem tudok linkelni. Sajnos nem ismerem részleteiben az ottani rendszert. Az abszurdisztáni helyzetet kicsit jobban. De arról meg nincs mit mondani ... de aki olvasója ennek a blognak, annak ez aligha újdonság.

joni firpo 2014.08.13. 23:08:35

Ahogy én elképzelem egyébként, iparművészeti és textilmérnöki alapképzés kellhet az ilyen munkához. Ja és persze alapos kompjútergrafikusi képzés. Esetleg optikusra is szükség lehet a csapatban.
Egy biztos: az alapokat francia képzőművészek rakták le az I. világháborúban és amerikai ill. brit részről is képzőművészek vettek részt az I-II vh-s terepszín-fejlesztésekben.

joni firpo 2014.08.13. 23:11:59

Azt egyelőre nem sikerült megtudnom, hogy a Waffen-SS terepmintáit tervező Otto Schick professzor vajon minek a professzora volt?

joni firpo 2014.08.13. 23:16:38

@joni firpo: Vagy miből doktorált SS-Obersturmbannführer dr. Wim Brandt, a W-SS terepszínek másik atyja?

recon71 2014.08.13. 23:38:28

@joni firpo: Iparművészeti és textilmérnöki? Ezen nagyon meglepődtem.
Nekik mennyi tereptapasztalatuk lehet? Megjegyzem a MH "szakemberei" is mindig erre hivatkoztak,hogy a katonák beszélnek hülyeségeket,mert ők csak katonák,míg nekik magas textilmérnöki végzettségük van,ezért ők jobban tudják. Ezeket főleg a Boci és 95M-et ért kritikákra mondták. Szerintem csak az tud ehhez konyítani,aki nagyon sokat tölt nyitott szemmel terepen,úgy,hogy sok mindent kipróbál.

Valahol az szerepelt illusztrációkkal,hogy a kezdetekben a katonák,saját maguk festettek a ruhájukra mindenféle foltokat és így indult az egész.

joni firpo 2014.08.14. 08:19:23

@gyula0910: Most ugye viccelsz? Nem akarom az íróasztalnál ülők dícséretét zengeni (hiszen egyből visszavághat bárki, hogy na és az UCP, vagy na és a boci - ahogy jogosan írtad is), de azt sem hiszem, hogy attól, mert valaki sok év tereptapasztalattal bíró katona, meg tud határozni egy anyagösszetételt, egy színezést, egy megfelelően működő mintázatot.
Nem véletlen, hogy a terepszínek szülői művészek, mérnökök. Persze, annyit én is tudnék, hogy kimegyek az erdőbe egy doboz festékkel és az aktuális színvilágot rápingálom egy fehér ruhára. De ez talán kicsit kevés.

joni firpo 2014.08.14. 08:21:26

Egyébként kérdezzük meg erről Barnigear kollégát - neki legalább vannak gyakorlati tapasztalatai, tervezett terepszíneket (szvsz. nem is rosszakat).

recon71 2014.08.14. 21:39:38

@joni firpo: Én komolyan mondom,hogy többre tartom a terepen élőket a magas végzettségűekkel szemben.
Szerintem az anyagösszetételnek nincs köze a rejtőszínekhez,csak a színeknek és formáknak. Hogy pamut vagy műszál vagy egyéb,tök mindegy,ez nem befolyásolja a rejtést. Az már más kérdés,hogy a gyártásban már lehet,hogy 1-1 szín más lesz más anyagon,de ez már a gyártás és nem a tervezés.

Csak 1-2 példát írok arra,hogy mennyit tesz a sok nyitott szemmel terepen töltött idő. 1 őszi erdőben az ACU világított,a barnás ruha is elég feltűnő volt,de véletlenül felfedeztük,hogy ha valaki nem ACU zubbonyt,hanem a barna pulóverét hagyja fent az ACU-s nadrághoz és sapkához,hihetetlenül nehéz lesz kiszúrni.
Ezt a főleg SF körében is elterjedt megoldást sem hiszem,hogy íróasztal mellett találták ki.
De az is terepen derült ki,hogy a nekem nem nagyon tetsző MARPAT és régi horvát Woodland,CCE mennyire jó itthon mégis.
Azt már a megjelenésekor tudta szerintem minden terepen sokat ténykedő,hogy ACU világítani fog,és hülyeség,hogy "játszik az árnyakkal".
Valamint terepen derült ki,hogy figyelni kell arra is,hogy az árnyékban lévő testrészek sokkal sötétebbnek látszanak és erre sem árt figyelni rejtőszínek és minták kialakításakor.1 íróasztal melletti ember ilyeneket nemigen tud,hacsak valaki aki sokat van terepen,el nem mondja neki.

Egyébként a Bocinál is az járt egyfolytában a fejemben,hogy ezek a "nyomorultak" abban a szürke betondzsungelben persze,hogy nem tudják milyen a természet,de ettől még hallgathattak volna azokra akik tudják!

Barnigear 2014.08.14. 21:51:56

Az én listám (a teljesség igénye nélkül így nézne ki):
- Percepció (mint a pszichológia részterülete)
- Színdinamika (mint a fizika részterülete)
- És a természet tudományokból még azok a területek, amik mondjuk a textilipari részéhez kellenek, pl. a festékek miatt.
- Meg hát a képalkotás "tudománya", ami nem tudomány de azért érteni kell hozzá. Na ez lenne a művészet része, és nem véletlen, hogy a WWI alatt művészekkel indítottak.
---
Hogy Otto Schick, vagy dr. Wim Brandt miben volt tudós az X; nyilván nem filozófiában vagy történelemben. De egyrészt szerintem ők is teamekkel dolgoztak, ahogy von Braun, másrészt kétlem hogy az modern művészet értékét vagy szerepét másként látták volna, mint a náci párt általában. Az is lehet, hogy a címeik csak a 3.birodalomban voltak legitimek valós teljesítmény nélkül, ahogy az ilyen berendezkedéseknél nem ritkán elő fordul. És az is, hogy tehetséges és okos emberek voltak pocsék ízléssel.
---
De hogy gyulának is válaszoljak:
Lehet a művészettel azonos, vagy hasonló természetű dolgokat intuitívan, ráérzéssel is csinálni, ez a lehetőség képzés nélkül is ott áll mindenki előtt, de az általában nem hoz megismételhető eredményeket. Szóval azt azért tudni is kell hogy olyankor mi történik, még ha tehetséges az ember akkor is.

recon71 2014.08.14. 22:59:05

@Barnigear: Nem tudom mi az igazság,de már említettem,hogy valahol az szerepelt,hogy a kezdetekben a katonák festettek foltokat a ruhájukra. Konkrétan az maradt meg bennem,hogy a grafikán 1 guggoló katona mindenféle foltokat fest a társa ruhájára. Ha ez az igazság,akkor nem a művészek indítottak,hanem csak követték a felmerülő igényeket. Ez mindenhol így van. A katonáknál igény merül fel valamire,erre megbíznak 1 magas végzettségű egyént a megvalósítással nagyban,és vagy ikerül neki vagy nem.

Megjegyzem itt a blogon is be lett mutatva 1 orosz ruha,ami a gazdája által lett feljavítva. Nem hiszem,hogy neki különösebben magas textilipari végzettsége lenne,hanem csak egyszerűen terepen ezt tapasztalta jobbnak.

Neked van valamilyen magas ilyen irányú végzettséged? Jobbat tudnál csinálni a Bocinál és az ACU-nál?

@joni firpo: Nem azt mondom,hogy 1 magas végzettségű egyén nem érhet a rejtő színekhez,formákhoz,megoldásokhoz,csak,azt,hogy ez messze nem elég hatalmas terep tapasztalat nélkül,ahol rengeteget figyel,kísérletezik,kipróbál.

Ez olyan,mint a kések tervezői. A legjobbakat a használók tervezik,nem a magas fémipari és egyéb végzettségűek vagy a művészek.

joni firpo 2014.08.15. 09:26:26

@gyula0910: Nem szeretnék egy soha véget nem érő - értelmetlen y vitába bonyolódni, de konkrétan hány olyan terepszín-mintát tudsz megnevezni, amit harcoló katonák terveztek és nem mérnökök?
Ilyen erővel az élelemcsomagokat, a fegyvereket, lőszereket, ABV-eszközöket és minden mást is a katonáknak kellene tervezniük, hiszen ők használják, akkor ők is értenek hozzá a legjobban ...

Barnigear 2014.08.15. 13:28:31

"Neked van valamilyen magas ilyen irányú végzettséged? Jobbat tudnál csinálni a Bocinál és az ACU-nál?" - már hogyan ne tudnék, mégis mi alapján mondom a magamét? (Egyébként van, bár nem mindenből amit felsoroltam.) Azt is tudom ezek hogyan lehetnének jobbak minimális változtatással, de ezt minek magyarázzam ha a 'diskurzus' a hiedelmek szintjén magasztosítja, vagy dönti a sárba azt amiről épp szó van(?).

Nincs is ezzel baj egyébként, de ha már be vagyok reggelve, meg érdekel/érint a téma, akkor miért tegyek úgy mint ha nem látnám mindezt?
---
"Megjegyzem itt a blogon is be lett mutatva 1 orosz ruha,ami a gazdája által lett feljavítva. Nem hiszem,hogy neki különösebben magas textilipari végzettsége lenne,hanem csak egyszerűen terepen ezt tapasztalta jobbnak." - annál a diskurzusnál is volt egy pont (emlékeim szerint a feketék fajtáival és szerepével kapcsolatban), aminél tovább a tapasztalat hatalma már nem jutott. Egyébként parancsolj, ott áll előtted a lehetőség: vegyél te is Krylont, vágjál sablonokat, és fújkáld össze a bocit, azon is van elég fekete amit el kéne fedni. Meg a többi sötét színt is nyugodtan, aztán házalj vele a fejlesztésnél, hátha lesz egy pajti(ja v.kinek) akinek közbeszerzéssel hoz pár millát a krylon szállítása.

"...az maradt meg bennem,hogy a grafikán 1 guggoló katona mindenféle foltokat fest a társa ruhájára." - ha a mintázat kérdése = katona foltokat fest a ruhájára akkor én tévedtem, és nincs miről beszélni.

recon71 2014.08.15. 16:02:00

@joni firpo: Szerintem félreértesz.
Nem azt mondom,hogy hátrány,ha valaki magasan végzett azokban amiket Te szükségesnek tartasz 1 rejtőszín-mintázat tervezésénél,hanem azt,hogy az édes kevés. Személyesen volt nem szerencsém megismerni jópár ilyen magasan végzett személyt-igaz itthon- és egyszerűen siralmas volt a tudományuk. Ez abból is látszik,hogy a Bocit rendszeresítették tűzön-vízen át. És egyszerűen nem láttak az arcuktól,nehogy már a magas végzettség nélküli katonák jobban tudják,hogy milyennek kellene lennie.
Megjegyzem,ezek az egyének nagyon jó civil ruhákat terveztek volna,de a katonai felhasználás nagyon más,oda ez nagyon kevés.

A lényeg,hogy a magas végzettség nem hátrány,de messze nem elég. Ha van ilyen specifikus magas szintű oktatás,az más kérdés!

recon71 2014.08.15. 16:11:15

@Barnigear: Bocs,rosszul fogalmaztam,nem folt,hanem minta! ettől még a lényeg ugyan az.

Neked is leírom,hogy jópár magas végzettségű egyént megismertem akiknek köze van a Boci kifejlesztéséhez,mivel azt gondolták a HM-ben,hogy ilyen végzettségek kellenek 1 rejtőszín kifejlesztéséhez.

És szerinted nem bizonyosodott be,hogy ez messze nem elég???

recon71 2014.08.15. 16:17:45

A lényeg,hogy én katonáknak kérdeznék meg milyen legyen 1 rejtő szín-minta. Aztán legyártatnék próbadarabokat,hogy teszteljék,hordják. És ahogy szükséges,úgy módosítanám. Ebbe persze be lehet-kell(ha van) vonni ilyen irányultságokban magasan jártas egyéneket is,segítségnek,tanácsadónak,de a terepen lévők döntsék már el,hogy nekik,szerintük mi a jó!

Légionnaire 2014.08.15. 16:54:08

Szerintem meg nem az a kérdés, hogy hány fegyvert, rejtőszínt, stb. terveztek a végfelhasználók, nem helytálló. Ideális esetben ez úgy működik, hogy van egy mérnök aki tudja a hogyant és van pár tapasztalt, értelmes katona, aki megmondja, hogy mi kell.
A bocit tervező magasan képzett ruhaipari mérnökei ezt felejtették el valószínűleg. De felhozhatnám elrettentő példának a 2010M ERGY-t, taktikai övet, bakancsot is meg még rengeteg mást is.

joni firpo 2014.08.15. 18:26:42

Magasan képzett szakember kifejezés mást jelent Abszurdisztánban illetve másutt. Erre persze mondhatjátok, hogy ha Natick egyenlő UCP, akkor miről vartyogok már megint, de azért mást is csináltak arrafelé - igaz, pont terepszín-témában elég sok mindent bebuktak, 6 színű sivatagi, sivatagi éjszakai, UCP.
Ugyanakkor fejlesztettek elég sikeres terepszíneket is, a woodland ősét pl. 1948-ban alkották.

recon71 2014.08.15. 19:22:27

@joni firpo: Tévedsz! Micsoda véletlen,pont most volt a Jövő tudománya az NGC-n és lesokkolt. Nem a rejtőszínekről volt bent szó,hanem a védő- málhamellények és egyebek fejlesztéséről. Egyszerűen kétségbeejtő,siralmas,amatőr,tudatlan,béna,ahogy az ilyen irányú "fejlesztéseket" csinálják!!!
9 után kifejtem,hogy miért,most rohannom kell.

Így már értem,hogy nyerhetett náluk az UCP.

recon71 2014.08.15. 21:35:48

@joni firpo: A lényeg,le voltam sokkolva!
Szeretem a tudományos és egyéb műsorokat,de pont telefonon hívtak,mikor felfigyeltem,hogy miről van szó. Sajnos az elejét nagyon nem tudtam figyelni és végig máson is járt az agyam,mert sürgősen el kellett intéznem valamit.

Az volt benne,hogy bemutatták,hogyan folyik a védő,málha,hátizsák és egyebek fejlesztése. Nekem ami lejött,hogy tudósokat bíztak meg azzal,hogy megcsinálják a tutit. Ők meg mindenféle hiper-szuper kütyükkel mérnek minden szart és számítógépeken elemeznek.
Ami a bejátszásban volt,hogy a katonák túlterheltségének csökkentésre úgy akarnak megoldást találni,hogy 1 embert beöltöztettek védőmellénybe,TAP-ba,majd később hátizsákba is,és műszerekkel nézték mire,hogyan hat a terhelés. Pl. futnia kellett 10 m-t és azt kielemezték.

Na ezért nem szabad CSAK tudósokra bízni az ilyesmit! 1 rutinos katona tudja,hogy a TAP-ot nem lent kell rögzíteni és nem is lazán lafogva. Ő azt is tudja,hogy 10 m sprinten teljesen máshogy viselkedik a plusz súly,mint más sebességű futásokkor.
Még ilyen alapvető dolgokról sem tudnak?
Egyébként bemutattak 1 új hátizsákot,ami az ALICE módjára megtámassza derekat!!! Szóval bejött,hogy visszatérnek majd az ALICE megoldására.

Mit kellett volna csinálniuk? A világ összes cuccát kipróbálni minden téren és abból levonni a tapasztalatokat. Akkor tudnák,hogy ha nem elöl pakolták volna tele a mellényt,máris sokkal jobb lenne a teljesítmény.

Ezeknek a tudósoknak a tudománya nem sokkal van magasabb szinten a hazai "fejlesztőinknél". Nem is értem,hogy kerülhetett mégis ki 1-2 jó dolog is a kezükből.

recon71 2014.08.15. 21:40:06

@joni firpo: És elbüszkélkedtek vele,hogy nekik köszönhető az amerikai sereg felszerelése,és mutatták a TAP-ot,FLC-t. 5 éven múlva várható,hogy javulást fognak elérni a katonák teljesítményén!

Egyszerűen hihetetlen! Csak málháznák fel a védőmellényüket úgy,mint az izraeliek,angolok és máris hatalmas lenne az előrehaladás!

recon71 2014.08.15. 22:14:59

@joni firpo: Egyébként biztos vagyok,hogy a laikusok,a tapasztalatlanok és az elfogultak el lesznek ájulva ettől,mert "hú micsoda műszerek,meg technika",de aki sok mindent kipróbált és megtapasztalta milyen 1 jó vagy rossz akármi és azt is tudja,hogy mitől,az látja a hatalmas hibákat,a hozzánemértést,az alapvető ergonómiai tudatlanságot,stb..

Az összes angol katona tudná,hogy nem így kell felpakolni 1 védőmellényt!

recon71 2014.08.15. 22:17:50

@joni firpo: Bocs,de kiakadtam,hogy 1 ekkora sereg,aki már sok éve folyamatosan háborúban van és sok embert veszít,még csak ilyen szinten van! Egyszerűen nincs annyi eszük sem,hogy azt megnézzék,hogy a saját katonáik,főleg az SF,miért pakolnak egyre ritkábban előre.

recon71 2014.08.15. 22:54:56

@dudi01: Mennyi ismerős kép gyerekkoromból! :D
Szerintem téged érdekelnének a gyerekkoromból megmaradt VSZ-es és NDK-s katonai képeskönyvek.

Tényleg,valaki nem tudja,hogyan lehetne digitalizálni a papám II. világháborús fotóit?

dudi01 2014.08.15. 23:10:37

@gyula0910:

Igazából az szúrja a szemem,hogy már abban az időben is szar colt az itthoni cucc és ha fekete fehérben fényképeznék a rendszeresített felszerelést simán elmenne akkori fotónak...

Ezen kívül nekem azért érdekes a téma mert nem nagyon ismerem a VSZ harcászati felszereléseit.

recon71 2014.08.16. 00:00:19

@dudi01: Gyerekkoromtól kezdve megőriztem talán mindent. Még a sorkatonaságomból származó Honvéd újságokat is. Szívesen kölcsönadnék bármit,ha érdekel,de valószínűleg nem előny,hogy a nyugati országhatár közelében élek.

recon71 2014.08.16. 06:45:39

@joni firpo: Most sikerült megnéznem a teljes adás ismétlését és idéznék belőle!

Úgy mutatják be a helyet,ami egyébként(@Barnigear:) NATIC-ban van,hogy "itt tervezik,fejlesztik és készítik a legjobb katonai felszereléseket"

Egyébként ugyanazok a céljaik,amiket én is mindig hangoztatok!

"1 katonai kutatócsoport nem csak jobb képzéssel,hanem jobb felszereléssel is előnyt kíván biztosítani a katonáknak"

"Az erőnléti tesztek kimutatták,hogy a jelenlegi katonai felszereléseknek előnyére válna a jobb súlyelosztás"

Ezekben,mintha csak magamat hallanám,de ezt így nagyon nehéz lesz nekik megvalósítani. Agyonbonyolítják azt,amit tök egyszerűen meg lehetne csinálni.
Így már értem miért kerül hatalmas összegekbe és évekbe 1 fejlesztés!

HUNCsV 2014.08.16. 09:39:23

@gyula0910:
Digitalizálás legegyszerűbb módja szerintem -ha nem sok kép van- ha bemész a legközelebbi papír-írószerbe a képekkel és egy pendrive-vel. Ott beszkennelik neked és ráteszik a pen-re 5p alatt. De még jobb ha van ismerős akinek van lapolvasója otthon. ;) Vagy ha nem olyan fontos a minőség akkor fényképezd le egy digitgéppel és kész (de ez mondjuk már kókány munka lenne...).

joni firpo 2014.08.16. 11:37:43

@gyula0910: Natick, Massachusetts - miért sajnáljátok szegényektől azt a nyomorult "k" betűt? :-D
Sajnos igen kevéssé valószínű, hogy a CGB bármelyik kommentelőjét valaha is felkéri az USAR SSC, hogy lépjen be hozzájuk. Akkor válna el a gyakorlatban, hogy az a sok okosság, amit nap-mint-nap összehordunk, kamatoztatható lenne-e a valóságban?
Csak valószínűsíteni tudom, hogy a rendszer működésének néhány eleme (politikai és ipari lobbytevékenység) hasonlatos lehet az abszurdisztáni viszonyokhoz. Első kézből vannak információink (kinek ilyen, kinek olyan) az abszurdisztáni népköztársaság fegyveres szervei ruházat/felszerelés fejlesztésének működéséről - ebből kiindulva szomorkodhatunk, dühönghetünk, anyázhatunk vagy éppen kárörvendhetünk.

Barnigear 2014.08.16. 14:04:16

@joni firpo: Sajnos igen kevéssé valószínű, hogy a CGB bármelyik kommentelőjét valaha is felkéri az USAR SSC, hogy lépjen be hozzájuk. - az sem igen valószínű hogy mindenki számára közérthetően (és félreértés mentesen) rágják szájba a fejlesztési és kutatási módszereiket), egy kereskedelmi "tudományos" csatornát használva erre a célra.(Ebben speciel még hasonlítanak is a magyar fejlesztéshez). Viszont pont lesz.ják ha egy néző a világ másik végén a műsor által véli-e igazolódni a rögeszméit.

Barnigear 2014.08.16. 14:06:54

És most hibamentesen:

@joni firpo:
"Sajnos igen kevéssé valószínű, hogy a CGB bármelyik kommentelőjét valaha is felkéri az USAR SSC, hogy lépjen be hozzájuk." - Az sem igen valószínű, hogy mindenki számára közérthetően (és félreértés mentesen) rágják szájba a fejlesztési és kutatási módszereiket egy kereskedelmi "tudományos" csatornát használva erre a célra.(Ebben speciel még hasonlítanak is a magyar fejlesztéshez). Viszont pont lesz.ják hogy egy néző a világ másik végén a műsor által véli-e igazolódni a rögeszméit.

recon71 2014.08.16. 14:38:16

@Barnigear: "Az erőnléti tesztek kimutatták,hogy a jelenlegi katonai felszereléseknek előnyére válna a jobb súlyelosztás"

"1 katonai kutatócsoport nem csak jobb képzéssel,hanem jobb felszereléssel is előnyt kíván biztosítani a katonáknak"

Kihangsúlyozták,hogy az új hátizsákjuk védőmellénnyel és nélküle is a "törzsre" terheli át a súlyt!

Nekik is mond meg,hogy rosszak a rögeszméik,mert ugyan azt mondják ezekkel amit én!!! ;)

És imádom,hogy megint íróasztal mellől okos valaki,ahelyett,hogy venné a fáradságot és kipróbálná amit írok! Összehasonlítaná a hordmódokat,eljárásokat,megoldásokat. Nem tudom,hogy ez magyar sajátosság e,de egész MH-hez kötődő életemben is ezzel kellett viaskodnom.

recon71 2014.08.16. 14:46:06

@joni firpo: Visszanéztem,tényleg Natick.

Annyi előnyük azért van,hogy legalább dolgoznak,akarnak,nemúgy,mint az általam anno megismert hazaiak. Csak ez így nem jó. Teljesen más a terepen valami,mint laboratóriumban.

És könyörgöm,mondja már meg nekik valaki,hogy nézzenek körül a világban,figyeljék meg mások tapasztalatait,megoldásait is,mert már sokkal előrébb járnak!

recon71 2014.08.16. 14:50:11

@HUNCsV: Ezekkel mind próbálkoztam,de nagyon nem voltam megelégedve a minőséggel. Még a legjobb digitális kézi kamerával lett,de az 1 gyötrelmes munka (becsillan,tükröződik,nem lesz éles) és a minőség így sem lesz elég jó.

Barnigear 2014.08.16. 15:50:18

"Nekik is mond meg,hogy rosszak a rögeszméik,mert ugyan azt mondják ezekkel amit én!!! ;)" - nem mondtam hogy rosszak a rögeszméid, nem is biztos hogy van jó, meg rossz rögeszme.
Az viszont a trollkodás minősített esete, hogy ennek a topiknak SINCS semmilyen köze a súlyelosztás heroikus problematikájához, vagy az említett műsorhoz.

recon71 2014.08.16. 16:17:14

@Barnigear: Már hogyne lenne! De felhívnám a figyelmed,hogy nem én vittem el olyan irányba,hogy az amik mit,hogyan és miért csinálnak,és ez nagyon passzol arra,hogy a fejlesztésik miért lesznek sokszor elcseszettek,legyenek azok bármik. Terepminta vagy málhafelszerelés.

Olvasd már el amiket idéztem a műsorból,már unalmas megint ugyanazt leírni,de az egész a súlyelosztásról szól!!! A legnagyobb problémának ők is a súlyelosztást tartják!!!

recon71 2014.08.16. 16:21:22

@Barnigear: Megjegyzem pont te vitted el Natick irányába,és ez a műsor arról szólt,ott így fejlesztenek!!!

Barnigear 2014.08.18. 10:36:19

Nem igazán érdekel hogy miket idézgetsz egy olyan műsorból, ami nem tartozik a témához. De emlékeztetek rá, hogy ez már a korábban említett "nem lesz jó vége" fázis.

dudi01 2014.08.18. 20:41:39

Új amerikai egyenruha 10. rész erről szól ez a bejegyzés...

dudi01 2014.08.18. 20:42:47

Új amerikai egyenruha 10. rész erről szól ez a bejegyzés...

recon71 2014.08.18. 21:17:45

@Barnigear: Akkor ismét emlékeztetlek rá,hogy te hoztad szóba a Natick-ban folyó fejlesztéseket(többször is!!!),és ez pont passzol a témához,mivel az ottani munkáról szól!!!

Pl.: "Talán a NATIC lehet az egyetlen hely, ahol a szervezetiség miatt ért is hozzá (tanulta) az, aki ezt csinálja."

Tökéletesen idevág,hogy ne legyél már elájulva tőlük,mert ott is nagy hozzánemértés tapasztalható!

Barnigear 2014.08.19. 12:53:19

gyula0910 2014.08.18. 21:17:45

Tipikus de-kontextualizálás. Másként: kiragadás a szövegkörnyezetből; csúsztatás.
Arra próbáltam a fent általad idézett mondattal utalni, hogy a NATICK tervezői -a piaci szektor szereplőivel ellentétben- nem celebesítik, nem marketingelik magukat, ami (szerintem) az érdemi hozzáállás jele, míg az ellenkezője (szintén szerintem) meg épphogy nem.
---
A mezei kereskedelmi csatornákhoz képest "tudományosnak" nevezhető csatornák műsorai alapján messzemenő következtetéseket én nem vonnék le. Ezek nem a szakpublikáció színterei, hanem a tartalomipar szereplői. Az a dolguk hogy a néző a képernyő előtt maradjon, és ezért bármit elkövetnek. A lényeget tekintve viszont csak azt tematizálják ami máshonnan is megtudható. Én a NATICK helyében nem szórnám szét a sok munkával idővel és (állami) pénzen megszerzett tapasztalataimat és tudásomat egy ilyen műsorban.
De te gondolj nyugodtan azt, amit csak akarsz.

recon71 2014.08.19. 14:30:45

@Barnigear: "...A ruházati fejlesztés nem egy emberes dolog (nyilván), de egy mintát egy ember is képes megszülni. Az más kérdés, hogy a Guy Cramer szerű arcok (nem t'om a CRY-nál ki az) varrják rá magukat (tulajdonosként) a projektekre meg a termékekre, de lefogadom, hogy ő ugyanúgy csak beleugat a tervezés konkrét folyamatába, ahogy a haderőnemi tenderek esetében a tábornokok.
Talán a NATIC lehet az egyetlen hely, ahol a szervezetiség miatt ért is hozzá (tanulta) az, aki ezt csinálja. Egyáltalán milyen alap tudományokhoz, és alap képességekhez lehet a mintatervezést visszavezetni, mint amilyen mondjuk a ballisztika esetében a Newtoni fizika?"

Így már jó? Még mindig azt jelenti!

Azzal egyetértek,hogy valami celebesítése nem garancia a termék jóságára. Hogy van vagy nincs celeb 1 termék mellett,annak semmi köze a termék jóságához. Csak celebbel eladhatóbb.

Barnigear 2014.08.20. 11:44:20

Hát persze hogy még mindig azt jelenti, csak megfelelően kellene értelmezni.
Azt írtam hogy "talán a natick lehet" és nem azt, hogy csak és kizárólag az is. Illetve, hogy "egy ember is képes lehet" és nem azt, hogy bármelyik.

Barnigear 2014.08.20. 12:22:46

JanaJ:

A franciáknak is vannak új ruháik, csak a ruhák mintája és anyaga nem új. Kivétel a CCE ripstop -ha nem tévedek- és a hó mintájuk, ami szintén 2000 utáni; illetve a felinhez tervezett minta.
Felin CCE: www.safran-group.com/IMG/png/felin-3.png
Felin DPM: defense-update.com/images/felin1.jpg
Felin - felin: upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/FELIN-openphotonet_PICT6050.jpg
---
Ha nincs digit mintájuk akkor az azért van, mert nem írtak ki rá tendert. A döntéshozók nyilván nem látják szükségét.
A francia mintatervezés igazából a háború után volt jelentős; lásd: a lizard egy rakás későbbi mintának a közvetlen és közvetett előzménye. Aztán a '70-es években a németekkel közösen dolgoztak egy mintán, ami a lényegét tekintve olyan mint a Flecktarn, de később sem rendszeresítették. Pedig a flecktarn azért jelentős előrelépés volt, és még inkább az lett volna a '70-es években. Azóta -úgy tűnik- nincs igényük nóvumra ezen a területen; megelékszenek egy WL klónnal.
---
Én egyébként emlékszem olyan híradásra az elmúlt évekből, ahol full MC-ben készülődtek Afrikába, illetve egy másik konfliktusról szóló igen rövid snittben a CCE módosított változata is feltűnt egy -gondolom- általuk felfegyverzett helyi seregen.
Maliba meg Afgánba azt küldték ami rendszeresítve van.

Barnigear 2014.08.20. 12:23:49

...na ez rossz helyre ment, copypastelem a rendes helyére, innen meg törölni lehet.

recon71 2014.08.21. 01:54:39

@Barnigear: Itt a kérdés az volt,hogy ki hozta szóba először Natick-ot! Ki miatt mentek el ebbe az irányba is a hozzászólások?

Én csak neked válaszoltam! Ugyanis az említett NGC-s műsor választ ad a felvetésedre,kérdésedre,bármidre,hogy pl. "talán a natick lehet" meg ilyenekre,mert a műsor szerint a Natick-i munka sem lehet,mert felvétel bizonyítja,hogy nagyon el van cseszve.

recon71 2014.08.21. 01:57:48

@Barnigear: Mintha te is hozzászólnál a Túlterhelt katonák 2-höz nem ebbe tartozó dologban! Neked lehet,nekem nem?


süti beállítások módosítása