Translate

Utolsó kommentek

Bemutatkozás

A Combat Gear Blog célja bemutatni milyen kiegészítőkből tevődik össze egy modern hadsereg katonáinak személyi felszerelése, továbbá szeretne a laikusok, érdeklődők, hivatásosok és szerződésesek, milsimesek, airsoftosok, paintballosok és természetjárók számára egy érdekes oldalt összeállítani leírásokkal és fotókkal.

Ne felejtsd el elmenteni az oldalt a kedvenceid közé! (CTRL+D)

Kapcsolat

combatgearbloghu [kukac] gmail.com

Hazai

HONVÉDSÉG


2000M gyakorló ruha
2003M (2004M) sivatagi gyakorló nadrág
2003M (2004M) sivatagi gyakorló zubbony
2003M (2004M) sivatagi kalap
2007M esővédő
2008M esővédő
2008M Moduláris Málhamellény
2008M Moduláris Málhamellény (módosított)
2008M polár pulóver (kabát bélés)
2010M Gyakorló ruházat
2015M Gyakorló kalap
2015M Gyakorló nadrág
2015M Gyakorló sapka
2015M Gyakorló zubbony
90M gyakorló ruházat
90M gyakorló sapka
90M gyalogsági mikádó
93M esővédő kabát
93M gázálarc
93M pulóver
93 M ejtőernyős téli zubbony
Alto málhamellény
Alto vesezsák
Gyakorló póló
Gefechtshelm Schuberth
Haix Nepal Pro
Haix P6
Honvédségi málha öv
Horvát málhamellény
KECS (1.rész)
KECS (2.rész)
Mit rejt a felderítő mellénye
Mit rejt a felderítő mellénye 2.rész
Mit rejt egy magyar katona mellénye
Rabintex A10
RBR MACH 3
Rs 4/4
"Technikai póló"
TMK "drop pouch"
TMK Ak tártartó zseb
TMK felkarvédő
TMK M4/M16 tártartó zseb
TMK repeszmellény
TMK sörét tartó zseb

1949 M Esőgallér
1951 M Álcázó kezeslábas
1951 M Álcázó kezeslábas (őszi)
1951 M Álcázó kezeslábas (téli)
1965 M ejtőernyős bakancs
1982 M repülő-szerelő esővédő öltöny
82M kezeslábas
82M összhaderőnemi védőkészlet
87M harci gyakorló ruházat
1987M ejtőernyős hátizsák
Egységes sebkötöző csomag
Határőr/munkásőr kezeslábas
Honvédségi egyenruha tervezet
Hurrikán bocskai
Hurrikán trópusi öltözék
PA 63 bőr fegyvertok
Pakisztáni bocskai
Rába mintás sisakhuzat
Tártáska
Terepszínű málhamellény
Zöld sisakhuzat

RENDŐRSÉG


10M ERGY bakancs
10M ERGY gyakorló nadrág
10M ERGY gyakorló zubbony
10M ERGY téli kabát
12M e r taktikai öv készlet
2006-os rendőrségi bevetési bakancs
2015M ERGY bakancs
Acélbetétes tonfa
Police Medic Vizsga
Blackhawk H harness
CPE Protektoros kesztyű
CPE Riot Equipment in front testpáncélok
CPE TAC SF Omega
Gyakorló poló
Készenléti rendőrség köznapi és ünnepi teniszing
Könnyített bevetési bakancs
Nowar P9RC szolgálati fegyvertok és tártartó
Nowar testpáncél
Mag-lite
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak (modernizált változat)
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak
MSA sisak gázálarc
Rendőrjárőr felszerelése
Rendőrségi bevetésis sisak 2006-ból
PA 63 tok
Pilotka
Police Medic
Schelli kft. zsanéros bilincs
Tonfák a készenléti rendőrségnél
Tűztámogatók

TŰZOLTÓSÁG

AGA spiromatic 316 légző
Budavári Tűzoltó Őrs
Bristol bevetési kabát
Bristol bevetési nadrág
Drager PSS 100, Panorama Nova
Gallet F1SA
Haix Fire Flash
Haix Florian Pro
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentő gépjármű (1)
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentőgépjármű (2)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (1)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (2)
Streamlight survivor és survivor led
Tűzoltó balta
Vektor 10 tűzoltó bevetési ruházat

ORSZÁGOS MENTŐSZOLGÁLAT

Crafter sztori
Moduláris mentéstechnikai ruházat
Tömeges Baleseti Egység

NAV

Egyéni elsősegély zseb
Egyénile összeállított Medic zsák
Fényvisszaverő mellény
Gyakorló ruházat
HK P30
Taktikai öv
Téli kabát

Címkék

0.45 acp (1) 100 as (1) 10m (1) 1124 (1) 14 (1) 15m (5) 18+ (4) 1940 (1) 1l (1) 1pn58 (1) 2 (2) 200 (1) 2000m (2) 2003m (1) 2004m (1) 2007 (1) 2007m (1) 2008m (4) 2008M (2) 200rds (1) 2010m (1) 2013 (3) 2014 (5) 2015 (6) 2015M (7) 2016 (3) 2017 (2) 2018 (1) 3 day pack (2) 40mm (4) 5.11 (5) 511 (1) 550st (1) 68w (1) 6b5 (2) 74 (1) 90 (1) 90m (3) 93m (3) 93m gázálarc (1) 95m (1) 96M (1) 9mm (1) 9x19 (1) accident (1) ach (6) acs (1) acu (23) adapter (1) adidas (1) afgán (2) afganisztán (18) afgansiztán (1) afghanistan (33) afrika (2) ag 36 (1) air (2) airborne (8) airsoft (1) air assault (1) ak (5) ak74 (1) ak 74 (2) aláöltöző (2) álcázás (3) alice (6) aljazeera (1) ambulance (3) ambush (2) amerika (4) amerikai (14) ammo (3) amputáció (1) ana (5) angol (15) anp (2) arcfesték (1) arfat (1) armadillo (1) armored (2) armored vest (3) armour (2) army (84) armybox (16) assault (6) assault pack (10) átmeneti (1) atom (1) austria (3) ausztria (2) az egyenlőség nevében (1) a stan (1) backpack (19) bajonett (1) bakancs (26) baleset (2) ballistic (2) ballistic vest (1) ballisztikus (1) bandoleer (2) barett (1) bates (3) baton (1) battle (2) bayonet (1) bdu (5) bear (1) belga (3) belleville (1) belt (13) berezka (2) bergen (3) berghaus (3) betét (2) bevetési (2) bianchi (1) bijan (1) bilincs (1) biológiai (1) biritish (1) black (5) blackhawk (10) blackwater (2) boci (11) bocskai (4) body (1) bodycam (1) body armour (4) bolgár (2) bonnie (1) bonnie hat (2) boonie (2) boots (23) borulás (1) box (1) box magazine (1) brit (28) british (25) brown (9) budapest (1) buffalo (1) bulgária (1) bulgaria (2) bulgarian (1) bullet (4) bulletproof (8) bulletproof vest (4) bullet proof (1) bullet proof vest (2) bundesheer (1) butt (1) bw (3) BW (1) caiman (1) camelback (8) camelbak (8) camo (6) camouflage (4) canteen (4) canteen pouch (1) cap (7) caracal (1) carrier (4) cartel (1) casaulty (1) cat (2) ccct (1) cce (4) cfp (2) cfp 90 (2) checna (1) chemical (6) chest (2) chestrig (12) china (1) chinese (1) cimic (1) ciras (2) civilians (1) coldweather (5) combat (5) combat belt (2) combat gear (2) combat pants (4) combat shirt (12) cops (1) corcoran (1) cordura (11) corps (1) corpsman (1) cougar (1) cover (5) coyote (18) coyote brown (34) coyote tan (7) cqb (3) crafter (1) croat (2) croatia (3) Crye (2) crye (1) csat (2) csecsenföld (3) csehszlovákia (3) csernobil (5) csizma (1) csősál (2) cummerbund (1) custom (1) dach (1) dalmácia (1) dán (2) danish (2) danner (3) daps (1) darktac (9) dcu (5) ddpm (2) defense (1) dél (1) dél afrika (2) democratic (1) derékzsák (1) desert (21) desert dpm (2) desert marpat (2) digital (8) digitális (5) dimanodback (1) docu (3) documentum (2) dokum (1) dokumentumfilm (5) dominator (1) domonkos (1) dpm (19) dprk (1) draeger (1) drager (2) dragic (1) dress (1) drog (1) drog háború (1) drop (3) drug war (1) durashock (1) dzsungel (2) eagle (5) eagle industries (7) eberlestock (1) ecw (1) ecwcs (9) egyenlőség (2) egyenruha (34) egyeruha (1) éjjellátó (3) ejtőernyő (2) ejtőernyős (6) ellátás (2) első (1) elsősegély (3) elsősegély zseb (2) embasy (1) emlékek (1) enabler (1) engine (1) english (1) entrenchment tool (1) eotv (1) erők (2) esk (1) esőkabát (3) esővédő (10) ess (4) észak (2) étel (1) ételcsomag (5) eureka (1) exoskeleton (1) e tool (1) f1 (1) f1s2 (1) face (1) fail (2) fallschirmjager (1) fast (3) fdbp (1) fejada (1) fejadag (15) fekete (1) felcser (3) felderítő (4) felkarvédő (1) felső (1) felszerelés (10) felvarró (2) female (1) field (1) FILBE (3) filbe (3) fire (3) firedepartment (5) firefighters (8) fire engine (3) fire force (1) first aid kit (2) first ait (2) flak (3) flame retardant (2) flc (5) fleece (6) flora (7) fmj (1) fn (2) fob (1) foliage (4) force (2) forces (2) frag grenade (1) francia (12) french (10) frog (4) frontline gear (1) (1) fulcrum (2) future (1) g3 (1) galco (1) gallet (1) gangs (1) garment (2) gasmask (5) gas mask (6) gáz (2) gázálarc (10) gázmaszk (1) gear (9) gen (1) gen3 (1) gendarmerie (1) gen 2 (1) gen 3 (1) georgia (1) georgian (2) georgians (1) gépjárműfecskendő (2) géppuskás (4) german (7) glock (3) gloves (4) golyóálló (5) golyóálló mellény (5) google (1) googles (4) gore (2) gore-tex (8) goretex (3) gore tex (9) gorka (5) gorod (1) görög (3) gránát (8) greek (2) green (8) grenade (7) grenade pouch (2) grúz (3) grúzia (1) gun (2) gurkha (4) gyakorló (13) gyalásó (1) gyalogsági ásó (1) hadisír (1) haditengerészet (1) hadsereg (33) haix (5) handcuff (1) handgrenade (1) harci (6) harci fejadag (10) harcjármű (4) hard armor (1) harness (2) háromnapos (1) hassienda (1) hat (6) határ (1) hátiernyő (1) hau (2) házi teszt (1) hdf (23) HDF (3) headset (2) heckler (1) heer (1) hegy (1) helikontex (3) hellas (1) helmet (29) helmetcam (1) heveder (3) hk (2) HM (1) hm (88) (1) hol (1) hölgy (1) holster (4) honvedelem (14) honvedseg (15) honvédség (62) horvát (5) horvátország (2) hrvatska (1) hsg (1) HSGI (3) hugnarian defense forces (1) hugnary (2) huncam (1) hungarian (19) hungary (14) hurrikán (1) huzat (3) hvg (1) hyper (1) i. kerület (1) iba (3) ice (1) idf (2) ied (3) ifak (11) ii (1) ILBE (1) ilbe (3) imposztor (1) incidens (1) Individualnovo (2) Individualnovo Ratsiona Pitanee (2) industries (3) infra (1) iotv (1) ipc (1) ir (2) irak (3) irányzék (1) iraq (8) ironclad (2) isaf (2) israel (1) issued (2) its (1) itw (6) izrael (3) jacket (22) jármű (1) járőr (1) javító (1) jna (1) jövő (1) jsgpm (1) jslist (4) jump (1) jungle (1) kabát (22) kalap (2) kamera (1) kamuflázs (1) karrimor (1) kartell (2) katona (2) katonai (1) katonája (1) katonák (1) katonaság (1) kenyérzsák (1) kérdések (1) kerület (1) kés (2) kesztyű (4) kevlar (2) kevlár (3) kevlár sisak (2) kezeslábas (2) kézigránát (3) kfor (2) khaki (4) kiegészítő védelem (1) kiképzés (2) kína (2) klmk (2) knee (1) knee pad (1) knfie (1) knife (3) kockh (1) kokain (1) konténer város (1) korea (3) korengal (1) körkupola (1) kötött (1) kötszer (2) közbeszerzés (2) krím (1) kulacs (5) kulacs zseb (2) különleges (3) kzs (1) kzsm (2) k pot (2) l109a1 (1) lámpa (6) lángálló (1) lb2 (1) LBT (3) lbt (6) lc2 (4) lc 2 (3) légzőpalack (2) lengyel (5) lengyelország (2) les (2) líbai (1) light (2) liter (1) litván (2) litvánia (1) london bridge tactical (4) london bridge trading company (3) lőtér (1) lövedékálló (4) lövedékálló mellény (4) lövészpáncélos (1) Lowa (1) lwh (3) l 17a1 (1) l 85 (1) m16 (9) m1916 (1) m1942 (1) m1c (1) m2 (1) m203 (1) m22 (1) m249 (3) m320 (1) m4 (11) m40 (2) m40a1 (1) m60 (1) m79 (1) m87 (1) m952 (1) m97 (1) made in (3) magazine (6) magazine pouch (6) magyar (51) magyarország (1) mag pouch (2) main (2) mainpack (5) main pack (2) málha (10) málhafelszerelés (13) málhamellény (19) málhaöv (1) málhazsák (4) málha mellény (1) marine (23) marines (6) marine corps (9) marjah (2) márkos (1) marpat (24) maszk (1) matv (1) mav (3) maxxpro (1) mbss (1) mccuu (4) mcu (1) meal ready to eat (3) medevac (1) medic (20) medical (8) medic pac (2) medininka (1) melény (1) mellény (57) mentés (3) mentők (5) mercedes (2) mesterl (1) mesterlövész (1) mexico (1) mexikó (2) mh (93) MH (1) mh 25/88 (1) mh 34 (1) mh 86 (1) mich (4) mikádó (2) miles (1) military (1) milsim (2) minimi (1) miox (1) misszió (1) mjk (1) mk6 (1) mmr (2) mn (3) modox (2) modular (1) modular system (1) molle (37) molle ii (5) monaghan (1) mopp (2) mount (1) mountain (2) mout (1) mrap (3) mre (15) MSA (1) msa (1) ms 2000 (1) mtp (19) múltból (1) multicam (24) multi terrain (2) multi terrain pattern (3) multotool (1) műszaki mentő (1) művégtag (1) műveleti (1) myster ranch (2) m 249 (3) nadrág (41) nagykövetség (1) national georpahic (1) nato (1) NAV (2) nav (6) navy (1) nbc (1) ndk (1) neckband (2) német (10) népviselet (1) nevében (1) new (2) new zealand (1) nexus (3) night (2) night vision googles (1) norvégia (2) norvegian (2) november47 (1) nukleáris (1) nvg (5) oakley (1) octopus (1) od (26) OD (3) oef (2) oef fr acu (1) of (1) oif (1) oldschool (1) olvasói levél (1) omon (1) omsz (4) on the spot (2) on the spot afganisztán (1) operation (2) operation enduring freedom (1) operation shanjar (1) operation strike of the sword (1) opfor (3) ops core (4) őrjárat (2) orosz (75) orosz mre (2) őrs (1) orvosi (9) orvosi táska (5) orvosi zsák (7) osprey (7) osztrák (6) öte (1) öv (14) P9R (1) pack (39) pact (1) pad (1) pakistan (1) pakisztáni (1) pakol (1) páncélos (2) páncélozott (1) pantac (1) pants (2) para (1) parachute (1) paratrooper (3) parka (3) pasgt (3) patrol (6) patrol pack (7) pattern (1) pattern 83 (2) peckham (2) pentagon (1) peoples (1) phantom (1) piece (1) pilotka (1) pistol (6) pisztoly (9) pisztolytár (1) pisztolytok (5) Pitanee (2) pj (1) plate (7) platecarrier (9) plate carrier (23) PLCE (1) plce (2) pmc (1) poland (3) polár (5) polar (4) polartec (1) polic (1) police (51) polish (4) polish army (1) ponch (1) poncho (2) poncsó (3) pot (1) pouch (29) predator (1) proof (4) protection (5) protective (1) protector (2) protetcion (1) protézis (1) prt (2) ptsd (1) pullóver (1) pullover (3) pulóver (5) pulover (2) pump action (1) puska (5) pvs (1) rába (3) rába terepszín (2) rabintex (1) radar (1) rádió (3) radio pouch (3) rádió zseb (2) rain (2) raincoat (3) rainjacket (1) rain gear (5) rakasz (4) rakasz zseb (2) ranger (2) ratio (4) Ratsiona (2) realisztikus (2) recon (4) régi iskola (1) remington (1) remington 870 (1) rend (1) rendőrsé (1) rendőrség (55) rendszer (1) rendszeresített (1) repeszmellény (2) republic (1) rescue (2) restrepo (2) revision (1) rg31 (1) rg33 (1) rhino (1) rhodesian (1) ricas (1) rifle (5) rifleman pouch (2) rifle grenade (1) rig (1) rijavi (1) rip (1) rip stop (1) ris (1) robbantás (1) rohamlövész (2) rohamlövészek (1) rollover (2) román (3) rs4/4 (1) rs 4 (1) ruck (1) rucksack (12) ruha (3) ruházat (4) russia (12) russian (50) russian mre (2) sadf (2) salomon (1) sandstorm (1) sapi (1) sapka (11) sátor (1) sátorlap (5) saw pouch (4) sa 80 (1) scalable plate carrier (1) sds (19) serbian (2) sérült (5) sf (5) shawn (1) shirt (8) sight (1) sig sauer (2) sisak (29) sisakálca (1) sisakhuzat (4) sivatagi (24) sling (1) slocam (1) slovak (1) slovenia (2) smersh (5) smock (2) softshell (4) soft armor (1) soldier (1) soldiers (1) sordin (2) sörétes (1) source (2) spanyol (1) spc (3) spear (1) spec (1) special (3) specnaz (6) specter gear (1) spec ops (2) splav (5) splittschutzeweste (1) sport (2) sportruházat (2) sposn (10) stanag (1) steel (1) stop (1) strobe (1) suicide (1) suit (2) sumrak (1) surefire (3) svájc (2) svd (1) svéd (6) sweden (4) system (2) szavazás (1) szemüveg (5) szénszűrő (3) szerb (2) szíj (1) szimatszatyor (2) szír (6) szlovák (4) szlovén (2) szlovénia (2) szovjet (2) tab (1) tac (1) tactical (11) tactical belt (1) tactical taylor (1) tailor (1) taktikai (4) taktikai málhafelszerelés készlet (1) taktikai öv (2) tálib (1) taliban (3) talibanistan (1) tan (18) tap (2) tár (4) tártartó (6) tarzan (1) táska (9) tasmanian tiger (1) taylor (2) tél (1) téli (2) temető (1) temperate (1) tengerészgyalogos (4) tengerészgyalogság (16) tengerészgyaogság (1) térdvédő (1) terepminta (3) terepszín (2) test (1) teszt (1) tex (1) three point sling (2) tiger stripe (1) tiszthelyettes (1) tmk (6) tok (4) tomahawk (1) tonfa (1) torch (2) training (2) triple (1) tri color desert (1) trópusi (1) trousers (30) tru (1) tullahoma (1) tűzálló (1) tűzálló ruházat (1) tűzharc (1) tűzoltó (7) tűzoltók (2) tűzoltóság (17) two (1) ubacs (4) ucp (3) UF pro (1) új (7) új magyar egyenruha (9) ukrán (3) und (1) uniform (39) urban (1) us (11) usa (13) USMC (5) usmc (48) usp (1) us marines (1) utility (2) v1 (1) varsói szerződés (1) védőmellény (15) védőszemüveg (1) vegyi (1) vegyvédelmi (3) vegyvédelmi kesztyű (2) vegyvédelmi ruha (3) vehicle (1) vesezsák (1) vest (65) veterán (1) vibram (1) victorinox (1) video (6) vision (2) vityaz (1) víztisztító (2) vog (1) vsz (3) vz (1) waist (1) waist pack (1) war (1) warbelt (6) warfare (1) warrior (9) warsaw (1) warsaw pact (1) war belt (1) water (4) web (1) webbing (3) web gear (1) wl (1) woman (2) woodland (26) wounded (1) wounded platoon (1) wp (2) yoke (1) zászlós (1) zsák (44) zseb (20) zubbony (8) Címkefelhő

Combat Gear Evolúció 5. rész

2013.08.30. 08:00 :: Combat Gear Admin

70_usmc_03.jpgNapjainkra az egyéni felszerelést és egyenruházatot érintő nagyobb változások főleg a Tengerészgyalogságnál láthatóak, míg a hadsereg eddig még be nem jelentett új típusú terepmintázatot kíván rendszeresíteni.

ca6ca7fc.jpgA Tengerészgyalogságnál 2012 közepén kezdett el megjelenni az új FILBE málha rendszer, ami a korábbi ILBE-t váltja el. A FILBE zsák egyébként még nagyobb lett.

Akárcsak a korábbi ez is egy nagy méretű málhazsákból és egy kisebb őrjárati zsákból áll. És temérdek oldalzseb illetve új típusú camelbak készült hozzá.

972708_zps69919c79.jpgA hadsereg és a Tengerészgyalogság közös sisak fejlesztésébe kezdett, ami a MICH 2000-es formáját és védelmi fokozatát megtartva kisebb tömegű.

Addig is a váltás során fellépő traumát megelőzendő egyre több Tengerészgyalogos egység számára rendszeresítenek könnyebb MICH típusú sisakot.

16_zpsb3b71509.jpgElkészült végre a FROG ruházat woodland MARPAT színű változata is, amit mind Afganisztánban, mind pedig a tengeren járőröző MEU-kon is látni lehetett már.

2013-ban jelentették be az IMTV (Improved) mellény rendszeresítését, ami a korábbi MTV feljavított változata. Néhány apróbb változtatást eszközöltek, például a leoldáshoz szükséges nagyméretű csatok hátulról átkerültek előre, megerősítették a mentésnél alkalmazott fogantyút, javítottak valamennyit a mellény zárásán és fojtogató nyakvédelmét. Bár összesen 16 változtatást sorolnak föl, én igazából ezeket szúrtam ki elsőre.

18_zps1c22e490.jpgAz IMTV mellett az SPC-t is lecserélik ISPC-re, aminél a leoldáshoz szükséges csatok szintén előre kerültek át és a váll hevedereket megváltoztatták ezáltal, megváltozott a mellény első paneljének szabása de idesorolnám az új típusú cummerbund-ot is, noha ezt már régebb óta alkalmazzák, amin az oldalsó kiegészítő védelem zsebe belülre került és nem kívülről húzza a cummerbundot.

966713_zps3e5b5e74.jpgMind a hadseregnél, mind a Tengerészgyalogságnál megjelentek a “harci pelenkák” amik nagyobb védelmet biztosítanak a nemzőszervek számára, a korábbi “dióverő”-vel összehasonlítva.

warbelt.jpgA warbeltek szintén megjelentek a Tengerészgyalogságnál, sőt a képek tanulsága alapján egyre inkább ezekre terhelnek a védőmellényekkel szemben.

Megpróbáltam az elmúlt 13 év legjelentősebb változtatásait bemutatni, de ezek mellett számtalan kiegészítőt rendszeresítettek vagy vontak be. Az is látható, hogy próbáltak az adott harctér adottságaihoz igazodni, és kirajzolódnak az éppen divatos trendek is.

Noha a hadsereg rengeteg pénzt ölt a ruházati fejlesztésekbe és rendszeresítésekbe, még mindig képtelenek eldönteni mi az amire szükségük lenne. Ez idő alatt a Tengerészgyalogság rendszeresített egy megfelelő ruházatot, és három darab terepszínt.

Manapság már láthatóak a katonák által cipelt súly csökkentését célzó intézkedések, de ezek foganatosításához több évnek kellett eltelnie, amely során jó páran sérültek le.

Megfigyelhető és tapasztalható az is, hogy az újonnan rendszeresített felszerelések és egyenruhák már nem hozzák a korábbiak szintjét. Tehát nem bírnak annyit és nem “olyan” anyagokból készülnek.

Bár a kiegészítők Cordura anyaga nem változott az évek során, és a negatív kritika csak néhány gyártót érint, köztük az Eagle-t vagy az LBT, míg az SDS még mindig ugyan azt a szintet hozza.

A megfelelő, illetve a műveletek korai szakaszában ennek az elentétje, ruházati ellátás ellenére jó pár esetben láthatóak az egyéni beszerzések. Ezek főleg taktikai kiegészítőket illetve a fegyverhez való kiegészítőket érintenek.

A háttérben meghúzódó ok lehet a gyártók széles és színes kavalkádja is. Míg 2003-ban alig 5-10 cég foglalkozott kiegészítők gyártásával, addig mára ez a szám már legalább négyszeresére nőtt, sőt külön trend kialakulásához vezetett.



214 komment

Címkék: marpat

A bejegyzés trackback címe:

https://combatgear.blog.hu/api/trackback/id/tr225451226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

recon71 2013.09.08. 19:48:09

@dudi01: Nagyon nincs igazad! Te is bátrabban rohansz le 1 tűzfészket,ha elöl tudod,hogy védve vagy a legnagyobb célfelületeden!
És 1 orvlövész is nagyon meggondolja,hogy rádlőjön e és ezzel esetleg felfedje helyzetét,ha mellényt lát rajtad. Én meggondolnám.

És nem csak 25 éve voltam katona! Voltam szerződéses is és 4 éve szeretem le. A közte levő időben meg hol a HM megbízásából,hol hobbiból,felszereléseket teszteltem. A HM-es papírokon,hol konstruktőr,hol külsős szakértő volt a megnevezésem. Szóval 25 éve követem folyamatosan a fejlesztéseket és folyamatosan próbálom,tesztelem is. A fizikai felmérőkön mindig magasan a maximum felett teljesítettem. Míg mindenki vért izzadt terepen,addig én vigyorogtam,mert végre csinálhattunk valami érdekeset. Ezért tudom azt állítani,hogy ha nekem nehéz a 25-30 kg-nál nehezebb mellény napi használatban,akkor mindenkinek az.

dudi01 2013.09.08. 19:59:06

@gyula0910:

Persze,hogy nehéz de nem tudsz kevesebbet vinni.

Az,hogy mit miért csinálok bátrabban nem nagyon érdekli azt ami eltalál.

recon71 2013.09.08. 21:23:56

@dudi01: De tudok,inkább elhagyom az 5 kg oldalvédelmet. Csak 2 példa! Pedig akkor még a könnyebb oldalvédelem nélküli mellények voltak és még így is inkább kivették a betéteket a mellényekből Szomáliában is és az emlékezetes SEAL katona mentésnél Afganisztánban is. Volt aki ezért kapott találatot,de,ha bent hagyják a nehéz betéteket,lehet még több ilyen lett volna!

Légionnaire 2013.09.08. 21:36:29

Gyula valóban, a könnyűlovasság a gyorsasága miatt volt képes kiszorítani a páncélos lovasságot. Történelmi és katonai fejlődés tekintetében egyrészről a lovagi eszménykép hanyatlása, a párviadalok eltűnése, a tűzfegyverek fejlődése, a professzionális muskétás/pikás gyalogság elterjedése mind ahhoz vezetett, hogy a nehézlovasság nem volt már képes áttörést elérni. A könnyűlovasság feladatait pedig nem volt képes ellátni. Nem is tudom miért is jött ez szóba, de érdekes téma azért.

dudi01 2013.09.08. 22:12:03

@gyula0910:

Már megint SF-al példálózol.Amúgy 4 kg a két side SAPI.

recon71 2013.09.08. 22:39:46

@dudi01: Szerinted felderítőként,lövészként nem kerülhetsz olyan helyzetbe,mint ez a 2 eset?
1 órás bevetésnek indult a Szomáliai,de az előírásokat megszegve már arra a kis időre sem vitték magukkal a szuperedzett Rangerek,annyira nehéznek tartották.
Afgánban meg azért vették ki,mert sietni kellet és nagyon hátráltatta őket.
Mindkét okkal ugyanúgy találkoztam rengetegszer lövészként és felderítőként is.
Én úgy tudom,hogy 1 kisebb panel 2, 1 nagyobb 2,5 kg.

dudi01 2013.09.08. 22:48:30

@gyula0910:
Itt van,hogy mi hány kiló:
en.wikipedia.org/wiki/Small_Arms_Protective_Insert

De persze,hogy találkozhatok mondjuk 1000-ből egyszer vagy még ritkábban ezért tök fölösleges rá készülni.

recon71 2013.09.08. 23:00:10

@dudi01: Ez nagyon nem igaz! Az esetek 99%-ában marha lényeges a súly! Már sokszor leírtam,hogy tele a tököm az olyan katonákkal akik hátráltatják vagy egyenesen mindenit a halálba húznának magukkal a kimerültségüktől. És ez nagyon sokszor a súlyos és rossz felszerelés miatt van. Itthon még védőmellényt sem nagyon használunk és mégis sokszor ez van. Akkor mi lenne,ha még 10 kg védőmellény is lenne rajtunk?

recon71 2013.09.08. 23:04:33

@dudi01: Egyébként én itt a blogon olvastam,hogy a nagy paneklek 2,5 kg és 1 SPC szerű mellény 12 kg velük. De ha csak 2 kg 1 panel,akkor is csak 1 AK tárral vihetünk többet,vagy 2 db régi M16 tárral.

g.d 2013.09.09. 11:42:21

@gyula0910:
akkor most elmondanám neked, hogy a számodra újdonságként ható "előre nyíló" (leánykori nevén SERPA level 3) tokot még Vám- és Pénzügyőrség korában (ami ugye nem tegnap volt) rendszeresítette a NAV...viszont a fenti tényekre tekintettel - mindenféle rosszindulatot meg személyeskedést mellőzve - azt hiszem hogy fegyvertokok tekintetében a véleményed meglehetőssen kevéssé tekinthető mérvadónak...

joni firpo 2013.09.09. 12:38:20

@gyula0910:

"Viszont nemrég olvastam,hogy a vértes lovasságot a huszárság gyorsabbsága,mozgékonyabbsága szorította ki." - ezt így konkrétan hol olvastad? Szreintem ez teljesen téves vélekedés, a nehézlovasságnak ugyanúgy a kiskaliberű, hátultöltő fegyverrendszerek vetettek véget véglegesen, mint a könnyűlovasságnak. Egyszerűen arról volt szó, hogy teljesen felesleges egy rendkívül drága páncélozott katonát, hozzá egy megfelelően erős lovat stb. "üzemeltetni", ha egy nyamvadt baka 300 méterről leteríti egy puskalövéssel. A nehézlovasság azelőtt kifejezetten csatadöntő szerepet játszott, de ezt már nem tudta hozni a XIX. század második felének gyalogsági lőfegyverei ellen.

dudi01 2013.09.09. 17:10:44

@gyula0910:

Ott vannak a linkben a pontos értékek,ezekről nem vagyok hajlandó más egyebet mondani!

Bizony a katonákat fizikailag fel kell készíteni a feladatok végrehajtására.Azt hiszem ehhez sem nagyon van mit hozzáfűzni.Aki azt hiszi,hogy egy katona egyéni felszerelése meg áll 20 kilóban az nagyon-nagyon el van tévedve!

recon71 2013.09.09. 22:21:53

@g.d: A pisztolytokokhoz nagyon nem értek és nem is nagyon érdekelnek! Csak a saját régi és az ismerőseim tapasztalatait mondtam el. Azt,hogy derékmagasságban elhelyezett tokokból mindenki lassúbb volt,mint combtokból.
Nekem nem az előre nyíló tok az újdonság,hanem ez a fajta magasan elhelyezett nem sport tok.

@joni firpo: Zachar József:Csaták,hadvezérek,katonák,a XVIII században-ban olvastam azt hiszem. És nem a nehézlovasságra,hanem a vértes,mellvértes,sisakos lovasságnál bizonyultak jobbnak a huszárok.

dudi01 2013.09.09. 22:38:22

@gyula0910:

A páncélt egyértelműen a gyalogsági tűzfegyverek tüntették el a lovasságról és a gyalogságról is,azt hiszem ebben nem nagyon van mit belekötni.A lovasság eltűnéséhez megint csak a gyalogsági tűzfegyverek fejlődése kellett egész konkrétan a géppuskáról van szó de már előtte is csak kisegítő feladatokat bíztak rájuk,mert szinte semmilyen csapásmérő erővel nem rendelkeztek ami ahhoz kell,hogy a csata súlypontjában szerepet kapjanak.

recon71 2013.09.09. 22:49:05

@joni firpo: Vagy a Katonahistóriák Mátyás korából-ban is lehetett. Lehet nem ez a rendes cím.

@g.d: Utánaolvashatnál,hogy az egész vita miből indult ki! Valaki azt állította,hogy a combtok nem jó,mert lassú,én meg arra reagáltam,hogy mi pedig gyorsabbnak tapasztaltuk.

recon71 2013.09.09. 23:34:47

@dudi01: Sajnos azt nem találom ahol az SCP-t 12 kg-nak írják,csak azt,hogy az MBAV 11,7.
De itt nem is az az 1,5 kg különbség a kérdés,hanem,hogy nehéz.

Ezt a figyelmébe ajánlom annak is aki azt állította,hogy 1 TGY soha nem panaszkodik!

"Egy Tengerészgyalogos tapasztalatai Afganisztánból": "Sajnos még az SPC-vel is viselnünk kell az oldalsó lövedékálló betéteket, ami nekem túl sok. Az első és a hátsó SAPI betétek indokoltak, és nem túl nehezek. Az oldalsó betétek rontják a mozgásszabadságodat és a komfortodat, és ez pont elég többlet ahhoz, hogy azt mondjam „ez már túl sok”.

Ha 1 TGY-nek túl sok,akkor hogyne lenne nehéz 1 átlag katonának!

estván 2013.09.10. 00:04:54

Sisakot, pajzsot (meg talán mellvértet is?) kezdetben a huszárok is használtak.

recon71 2013.09.10. 00:20:09

@estván: Egyáltalán nem vagyok a téma szakértője,nagyon nem is érdekel,de kaptam könyveket elolvasásra és ezt már én is tudom a Mátyásos könyvből. Azt is onnan tudom,hogy a huszárság nagyon nem magyar találmány,mint ahogy mostanában mindenhol hallani. Talán akkor azt is onnan vehettem,hogy a könnyebb felszerelés miatt is bizonyultak jobbnak a nehezebb ellenfeleiknél. Persze a taktika is számított.

recon71 2013.09.10. 00:30:18

@estván: Próbálok emlékezni,de szerintem mindkét könyvben szerepel,hogy a könnyebbségük miatt gyorsabbak voltak. Mátyás korában is kevesebb volt rajtuk a páncél,mint a többi lovason,de a 18-században meg már egyáltalán nem is volt a mellvértesekkel ellentétben.

recon71 2013.09.10. 00:51:28

@g.d: És még valami! Miért van a videód végén Todd Jarrett-en combtok,ha az 1 szar??? 1 ilyen nagy mágus,miért cserélt combtokra,ha az rossz???

Exrendőrkommandós ismerősei elmondták,hogy ők mindig combtokot használnának,de a rejtve viselést ez kizárja,ezért kénytelenek derékmagasságú tokokat is használni és begyakorolni. Todd úr is a rejtve vagy szolgálatra reklámozott be tokokat. De a végén csak reklámozott a bevetésieknek is combtokot. ;)

Egyébként az tényleg meglepett,hogy ilyen tokot itthon rendszeresített már valaki. Nem jellemző hazánkra a haladás a korral.

recon71 2013.09.10. 01:10:53

@joni firpo: Nem tudok angolul én még oroszt tanultam! Ez a Modular Backpack Panel végülis 1 MOLLE-sított hátizsák hátlap?

joni firpo 2013.09.10. 01:42:32

@gyula0910: Az a nehézlovasság ... (sisak, mell és/vagy hátvért). A francia cuirassierek még az I. világháborúba is sisakban, mell- és hátvérteben indultak. Az osztrák-magyar haderő ebben a tekintetben jóval "haladóbb" volt, a vértesezredek már 1869-ben megszűntek.

joni firpo 2013.09.10. 01:43:44

@gyula0910: Ahogy kivettem, valami olyasmi. Csak persze "új" és "taktikai" és "moduláris" és menő...

recon71 2013.09.10. 04:41:34

@joni firpo: Ha csak ennyi,akkor már min 5-6 éve kaphatók ilyen védőpaneles hátlapok. De már Vietnamban is volt ALICE hevedercsíkokkal ellátott hátizsák csőváz váll hevedereivel. Talán ez a műanyag tartóváz miatt lehet jobb? Derékra terhelhetőbb? Ez a reklám emlékeztet a védőmellényeket különféle derékra terhelő megoldásokra. Jó a reklámjuk,jól megindokolják,hogy miért jó,de attól még szörnyen kényelmetlenek. Bár azt,hogy a védőmellényre csak a minimumot tegyük és a többit 1 hátizsákba,főleg ALICE vázas zsákba,azt már én is javasoltam,sőt a PLCE használatát is védőmellényen,ugyanis mindegyik hátrafelé terhel,de ettől még nem újdonság nagyon.

dudi01 2013.09.10. 11:50:05

@gyula0910:

A TGY-k sem szuper emberek,ha te olyan fizikai állapotban voltál amit írtál akkor simán voltál olyan fizikumú mint egy TGY(ezt olyanok mondják akik jártak valamilyen TGY tanfolyamon).Kicsit túl vannak misztifikálva.

recon71 2013.09.10. 14:45:14

@dudi01: Én is ezt mondom! Ha nekem sok,a légiósoknak sok és a TGY-nek is sok,akkor 1 átlag katona már mindenre használhatatlan benne. De,ha csökkentenénk mi is az izraeliek módjára a súlyt,akkor már ők is használhatóvá válnának,igaz kevesebb védelemmel.

dudi01 2013.09.10. 15:04:04

Az átlag ami katona is hasonló tömeg cuccal járkál mint egy TGY és nem szakadnak meg de még a feladatot is képesek végrehajtani.

recon71 2013.09.10. 20:03:34

@dudi01: Lehet bent feladatokat végrehajtani,de csak kevésbé megterhelőeket és azokat is gyenge hatékonysággal.
Ráadásul lőszert és vizet is egyre kevesebbet visznek magukkal,ott akarnak csökkenteni a súlyon.
Az én Ranger-t végzett szakaszparancsnokom is azt tanulta,hogy felszerelés súlyához szabad a feladatokat bevállalni.
Érdemes megnézni az izraeliek milyen pörgéssel tevékenykednek a könnyebb mellényeikben.

dudi01 2013.09.10. 20:43:47

@gyula0910:

4kg-ról beszélünk ez nem akkora tömeg ami láthatóan befolyásolna.Ha a zsákom 20kg és beleraknak még négyet akkor nehezebb lesz de nem annyival,hogy ez befolyásolj a feladat végrehajtást.Főleg nem annyira,hogy ez meglátszódjon a mozgásomon.

dudi01 2013.09.10. 20:58:21

CGA

A németeknél odahaza milyen mellény van rendszeresítve?

recon71 2013.09.10. 21:18:12

@dudi01: Nagyon nincs igazad! 10 és 14 kiló közt is van jelentős különbség,de 20-25 kg felett már minden plusz kilót sokkal jobban érezni.

dudi01 2013.09.10. 21:38:29

Aki rendes fizikai állapotban van annak ettől nem romlik jelentősen a teljesítménye.

recon71 2013.09.10. 21:55:27

@dudi01: Próbáld ki! Engem is meglepett,hogy csak milyen kevés különbség van a kényelmes és a kínzó közt. Igaz a súly elhelyezés is nagyon számít. Csütörtökön védőmellényestől 33 kilóval túráztam,sok volt. Tegnap is,holnap próbálok 30-ra lemenni,mert nagyon nem mindegy!

recon71 2013.09.10. 22:23:45

@dudi01: A túrákon van,hogy fegyverszíjakat,redot-okat,fegyvertávcsöveket,markolatokat,ergonómiát is tesztelek és lakott területen bent van a hátizsákban a működésképtelen As tesztfegyver ami 4 kg. Óriási megkönnyebbülés kivenni és kézben vinni tovább.

dudi01 2013.09.10. 22:42:27

4kg valóban sok ha a határ közelében van az ember ha nem akkor nincs akkora jelentősége.

recon71 2013.09.10. 22:51:31

@dudi01: Az a baj,hogy a határ 16-20 kg körül van felszereléstől függően. Persze ez nem a sétára vonatkozik,hanem az amúgy is megerőltető menetekre,kúszásra,mászásra,futásra.

dudi01 2013.09.10. 23:11:17

@gyula0910:

Egy 50 kilós nőnek nem egy gyenge fizikumú pasinak megint nem.ez annyira egyén függő,hogy az valami hihetetlen.Kb olyan mint amikor azt mondják,hogy napi 2-3 liter víz kell...de könyörgöm kinek?Hány évesen?Milyen munkavégzés mellett?Hány kilósan?Milyen vízháztartású embernek?

Nem lehet olyat mondani,hogy 16-20 kg mert értelmetlen.Ráadásul ha tudom,hogy az én cucom 25kg akkor hozzá kell,hogy erősödjek(ami nem lehetetlen vagy rendkívüli dolog)ha nem megy meg le kel szerelni nem mindenki alkalmas katonának fizikailag.

recon71 2013.09.10. 23:20:38

@dudi01: Akkor mindenki leszerelhet! Mert 82-85 kilósan magasan a legjobban bírtam katonaidőm alatt a fizikai megmérettetéseket és,ha nekem sok és a légiósoknak is sok,szintén a TGY-nek,a minimum 20 kg napi hordásban,futni és menetelni,akkor mindenkinek. Ne várj csodákat az emberi testtől,vannak határai,amiket nem lehet túlfeszíteni. Én le merem írni,mert tudom,hogy nem az én kondimmal van a baj.

recon71 2013.09.10. 23:29:56

@dudi01: Én a 16 kilót a közepes,a 20 kilót az erős,jó kondijú katonákra értem. Magamon kalkuláltam ki a 20-ast és azok alapján,hogy mindenkinél jobban bírtam a megterheléseket,azok alapján a többieknél alacsonyabbak ezek a számok.
Lehet vannak kivételek,de még nem találkoztam eggyel sem és hosszú távon azok is kikészülnek.

És az sem mellékes,hogy ilyen plusz súlyokkal megbotlani,elesni is micsoda sérülésveszélyes. Ha csak 1 embernek kimegy a bokája,máris a többieket is hátráltatja.

dudi01 2013.09.10. 23:34:40

@gyula0910:

Tudod ezelőtt 15 évvel amikor még Interceptor meg hasonlóan nehéz mellények voltak akkor is tudtak a katonák jól teljesíteni pedig akkoriban csak a mellény volt 15 kg vagy több típustól függően.Vagy úgy gondolod,hogy pl 2001-ben Afganisztánban az amik rosszul teljesítettek?Vagy 2003-ban Irakban?
Kicsit túlmisztifikálod ezt a 4kg-t.

Azt is mondhatnám,hogy bőven elég ha csak LEVEL III védelmi képességű a mellény mert az úgy csak 6kg és akkor még sokkal jobban fog tudni teljesíteni a katona mint egy 11kg-s mellényben. De azt kell látni,hogy nem így vizsgáljuk a dolgot hanem találni kell egy ésszerű kompromisszumot a mozgékonyság és a védettség közt(figyelembe véve az ember és a harc sajátosságait)és ebben a mai mellények(4 plate-tel) élen járnak.

recon71 2013.09.10. 23:34:46

@dudi01: És itt ne a közbe-közbe előforduló sokkal súlyosabb hátizsákos esetekre gondoljunk,mert az 1: jó irányba terhel,2: azt nem hordjuk minden egyes nap,akár napokon át,mint a védőmellényt a minimum lőszerrel,vízzel és egyebekkel.

recon71 2013.09.10. 23:48:24

@dudi01: Amíg 17 kilósak voltak a mellények a légiósoknál,csak 6 db 25-ös tár volt rajtuk akcióban. Ez a jugoszláviai felvételeken is látszik. Minden mást a hátizsákban ledobtak magukról. Még őrszolgálatban is hátfájásokra panaszkodtak,pedig ott csak állni kell benne.
Úgy tudom,hogy az első öbölháborús mellény 5,a másodikban 7,5 kg volt csak,mivel nem volt oldalpanelja. Ha tévedek,javítsatok!
A szomáliai Ranger elit 10,5 kg-os védőmellényből kivette a betéteket.
Szerintem a kompromisszum az izraeli megoldás. A legnagyobb célfelületen véd,de még teljesíteni is lehet benne.

dudi01 2013.09.11. 00:08:16

És azt folyton elfelejted az IDF-es példáidból,hogy azok a mellények amiket ők használnak csak LEVEL 3 védelmi képességűek!

recon71 2013.09.11. 00:12:32

@dudi01: Ezek a régi mellényeik. A második a 7,5 kilós. Az elsőt még nem láttam katonán.

dudi01 2013.09.11. 00:13:30

Rájöttem a videódban lévő turpisságra!!!
AZ NEM LÖVEDÉKÁLLÓ MELLÉNY HANEM EGY SIMA MÁLHAMELLÉNY MÉGHOZZÁ OSO GYÁRTMÁNY!Persze,hogy nincs olala.

dudi01 2013.09.11. 00:16:42

Az OSO gyárt repeszállót de az nem hasonlít erre.

dudi01 2013.09.11. 00:20:31

Tévedtem!Még is van benne plate de,hogy nem ez van mindenhol rendszeresítve az 100%.Ha a többi katonát megnézzük akkor látjuk,hogy rajtuk sem ilyen van.

recon71 2013.09.11. 00:22:19

@dudi01: Nagyon csodálkoznék,hanem lenne bent betét,mert azért elég nehéznek tűnik mikor belebújik és elég merev az alap. Valamint vannak más videók is róla,amin látszik egyértelműen a betét is. De,ha igazad is lenne,a védőmellényük amit eddig használtak és most is használnak 7,5 kg. Lehet a LEVEL 3 az ára a mozgékonyságnak!

dudi01 2013.09.11. 00:23:33

A katona akivel készült az interjú egy felderítő alakulatnál szolgál ez az oka a speckó felszerelésnek De nem ez az általánosan rendszeresített mellény.

recon71 2013.09.11. 00:24:39

@dudi01: Több mellény is van rendszerben náluk,de a 7,5 kg-os LEVEL 3-as a legelterjedtebb.

dudi01 2013.09.11. 00:31:46

Szerintem ez nem jó kompromisszum a LEVEL III ma már kevés.

recon71 2013.09.11. 00:37:44

@dudi01: Úgy tudom Ak ellen kis távon is jó,nagy távon meg a PKM ellen is. Ráadásul az izraeli mellények elején a tárak és egyebek is csökkentik a becsapódást.

dudi01 2013.09.11. 01:04:44

A tár az nem oszt nem szoroz semmit erre mérget vehetsz.Ráadásul nem is biztos,hogy a tárnál találod el a mellényt vagy van még tár a zsebbe.
A baj az,hogy a LEVEL III csak normál lőszerek ellen véd(ahogy írtad karabély és géppuska egyaránt)de mi van,ha nem normál lőszerrel lősz? Pl a PKT-be nem normál lőszer kerül hanem nehéz ólommagvas és páncéltörő ami már átüti a LEVEL III mellényt,éppen ezért találták ki a LEVEL IV-et.Ma már a mesterlövészeknél egyre jobban terjednek a .338-as lőszerek amiket megint nem fog meg a LEVEL III.

recon71 2013.09.11. 01:12:42

@dudi01: Valamit valamiért! Ez az ár. Én akkor is inkább a könnyebbet választaná. Abban nehezebb mozgó célpont vagyok.
De a tár nagyon is számít! Vietnamban a viet chestrigek mentettek meg életet. Van az a távolság ahol 2 töltött tár is megállít már lövedéket,repeszt. Védőmellényen meg pláne.

dudi01 2013.09.11. 01:12:54

A Kaliber magazinban azt lehet olvasni,hogy a LEVEL III nem állítja meg a 39M normál lőszert...
Azaz géppuska ellen nem véd,gyakorlatilag holt súly a mellény.

"III. védelmi szint:

? 7,62 mm-es (.308 Winchester): lövedéktömeg 9,7 gramm, sebesség 838 m/s. Kifejezetten hadi karabélylőszer. Hasonlít a mi AMD?65 géppisztolyainknál használt lőszerre. Teljes köpenyes, ólommagvas.

IV. védelmi szint:

? 30?06-os páncéltörő lőszer: lövedéktömeg 10,8 gramm, sebesség 868 m/s. Hasonló a mi 7,62x54R, azaz a 39M hadi lőszerünkhöz. A lövedék fémköpenyes, acélmagvas."

recon71 2013.09.11. 01:23:51

@dudi01: Milyen távolságból? Viszonylag kicsi esély van,hogy PKM közelről telibe lő. Nagyobb távról meg már gondolom véd.
Akkoris inkább legyen könnyebb a mellény és,ha rámlőnek el tudjak villámgyorsan iszkolni fedezékbe,vagy 1 nagyon gyorsan mozgó célpont legyek,mint 1 lomha könnyű célpont.

A honvéd újságban olvastam pár éve,hogy több napos hátizsákok esetén a könnyűlövészek nem visznek védőmellényt. Gondolom van 1 súlyhatár,amit nem ésszerű átlépni,még a védelem elhagyásával is.

Már látom,hogy meg kell keresnem majd azt az újságot! :D Remélem megvan.

dudi01 2013.09.11. 01:25:17

@gyula0910:

Van az a távolság ahonnan a 12,7-es lőszertől megvéd az acélsisak mégsem építünk erre...

Megvéd az ami mindig meg véd nem pedig csak akkor ha.

dudi01 2013.09.11. 01:39:18

@gyula0910:

Műveleti területen mindig visznek mellényt még a mesterlövészek is pedig nekik annyira nincs rá szükségük.

Városban simán előfordulhat,hogy 200 méterről de inkább közelebbről lőnek rád géppuskával és ekkora távolságból nem fogja megállítani(szerintem 300-ról sem)a LEVEL III-as mellény a géppuska lőszert.Gondolj bele az Interceptor mellénynek a soft armour(lágy ballisztikai betét,erre rakjuk rá a kevlárlapot)
rétege LEVEL III-as szintű...

Az meg nem oszt nem szoroz,hogy 2-3 km/h-val gyorsabban mozogsz(ennél nem leszel gyorsabb,ha nem 11 csak 7,5kg a mellényed).Remélem nem gondoltad komolyan ezt a gyorsabban fedezékbe megyek dolgot mert kicsit röhejes.Tudod egy géppuska lövedéknek kb 2900-3000km/h sebessége a világ leggyorsabb embere 100 méteren kb 38 km/h-ra képes.Remélem nem kell tovább magyaráznom,hogy hülyeség azt hinni,hogy bármit is jelent 4kg abban,hogy fedezékbe jutsz-e vagy sem ha géppuskával vagy karabéllyal lőnek rád.

recon71 2013.09.11. 01:41:26

@dudi01: Én realisztikus távolságról gondoltam. Pár száz méterről.
Úgy emlékszem ugyanezért a felfogásért ellenezték az elején a védőmellényeket (és még a sisakokat is) Vietnamban és az oroszok Afganisztánban. Ugyanis kis távolságból átlőhették a mellényeiket így csak felesleges súlynak tartották sokan,de kimutatták,hogy sok katona életét mégis megmentették,mivel a találatok nagyobb része nagy távolságból érkezett (úgy emlékszem,hogy Afganisztánban 300 méteres átlagos találati távokat írtak). Nem beszélve a gellert kapott,vagy átlövés miatt lelassult lövedékekről,repeszekről.

dudi01 2013.09.11. 01:53:02

Egy egyszerű számítás:

200 méterről lőnek rád géppuskával te a legoptimálisabban azaz a géppuska tűzre merőlegesen menekülsz.A géppuska lövedéke ezt a 200 métert 0.24 másodperc alatt teszi meg.Ha te vagy a világ leggyorsabb embere(Usain Bolt)akkor ennyi idő alatt kb 9 métert mozogsz.Mivel nem vagy Bolt és van rajtad az általad optimálisnak tartott 20 kg nyugodtan számolhatunk úgy,hogy kb negyed olyan gyors vagy mint ő(és akkor nagyon rendes voltam)azaz 2 métert teszel meg ennyi idő alatt.Ha a 4kg-val nehezebb mellény van rajtad tegyél meg mondjuk 1 métert,hát nyugodtan kijelenthetjük,hogy tök mind1....Itt persze megint előjött az arany szívem mert 4kg+ nem fogja felezni a teljesítményedet.

dudi01 2013.09.11. 01:57:36

A LEVEL III mellény 1-2 méterről már megfogja azt amit meg kell fognia és ez ugyan úgy igaz a LEVEL IV mellényre vagy bármelyik másik osztályúra.

Az amik azért ellenezték Vietnamban a mellényt mert az nem lövedékálló hanem repeszálló volt(Még a LEVEL III szintet sem érte el)és 15-20 kg, remélem érzed a különbséget.

recon71 2013.09.11. 02:01:08

@dudi01: Pedig nagyon is komolyan gondoltam a gyorsabbságot! Erre a legjobb példa,mikor katonaidőmben tüzérségi tüzet,vagy rajtaütést kaptunk gyakorlaton! A kimerült,túlterhelt katonák még odébbcammogni,odébbmászni is alig tudtak. Az egész bagázst le lehetett volna mészárolni. Míg a nem kimerültek,villámgyorsan szétspricceltek. Biztos,hogy az első lövések leterítettek volna párat közülük is,de a többi biztos,hogy megússza és fel tudja venni a harcot. Míg a kimerültek mind odavesztek volna,mert még visszalőni is fájt már nekik,nemhogy futni vagy elkúszni.

recon71 2013.09.11. 02:05:35

@dudi01: Az a mellény ami sok amin látható Vietnamban 15-20 kg??? Kizárt! Én 5 kilóra emlékszem.

recon71 2013.09.11. 02:08:05

@dudi01: És annak ellenére,hogy csak repeszálló mellény volt,mégis annyi életet megmentett,hogy úgy ítélték,hogy sokkal hatékonyabb,ha használják továbbra is!

recon71 2013.09.11. 02:10:34

@dudi01: Az a 4 kg plusz súly 20-25 kg felett,már menetgyakorlat vége felé,vagy a nap végén nem felezi,hanem a tizedére veti vissza a teljesítményedet.

dudi01 2013.09.11. 02:21:06

@gyula0910:

Azért ne túlozzunk nem vagyok hajlandó elhinni,hogy 4kg ennyit befolyásolna.
Géppuskairányzó a beosztásom ez azt jelenti,hogy a fegyverem 11 kg szemben a 4kg-s karabéllyal még sem vagyok 10x lassabb mint a karabélyosok sem a nap elején sem a nap végén.Ha ennyivel lassabb lennék akkor nem tudnám tartani a tempót egy elszakadásnál vagy csak sima menet közben.

Kicsit elrugaszkodtál a valóságtól.

dudi01 2013.09.11. 02:35:44

@gyula0910:

Milyen katonákkal szolgáltál te együtt?
Ha nekünk 2 nap gyakorlótér után(ami feladat végrehajtással töltünk)azt mondják,hogy tüzérségi tűz akkor mindenki tud szaladni kivétel nélkül pedig ott van a hátunkon a 15-20kg-s zsák.Nem azt mondom,hogy ugyan olyan tempóban mint az első nap elején de mindenki le tudja futni az a pár száz métert amit kell és nem 10x lassabban erre mérget vehetsz.

u.i.:Velem vitatkozhatsz de a példám a kis számítással bizony a fizika egyetemes törvényszerűségein alapszik és erősen jóindulatú ami az átlag vagy annál kicsit jobb fizikumú emberek teljesítő képességét illeti,így azzal légy oly kedves ne vitatkozz mert röhejessé válsz.

Mi most nem a védőmellények szükségszerűségéről beszélünk hanem arról,hogy mi az a tömeg/védelmi szint ami a legoptimálisabb.

A M69 Flak Jacket tömege mérettől függően 4-7 kg.Nem tudom mivel kevertem össze.

dudi01 2013.09.11. 02:44:07

Nézzük meg a számok nyelvén mit jelent a teóriád!

Vegyük alapnak 2 métert 0,2 másodperc alatt.Ha ennél tízszer lassabbak vagyunk akkor kerek 20 CENTIMÉTERT teszünk meg 0.2 másodperc alatt ami hülyeség mert ez egy átlag lépés(kb 70-80cm)harmada-negyed!

Ne hülyüljünk már meg!

dudi01 2013.09.11. 02:47:55

Ugye futásról beszélünk mert lőnek ránk.Az az ember aki képes lesétálni 200 métert(gondolom a teljesen kimerült társaid ezt azért meg tudták tenni)az tud futni 10 métert azonos körülmények közt.

dudi01 2013.09.11. 03:12:28

Meglátszik,hogy már hajnali 3 van...Totál hülyeséget írtam a számolásnál!

dudi01 2013.09.11. 03:30:01

Akkor most már remélhetőleg helyesen!

Egy egyszerű számítás:

200 méterről lőnek rád géppuskával te a legoptimálisabban azaz a géppuska tűzre merőlegesen menekülsz.A géppuska lövedéke ezt a 200 métert kb 0.24 másodperc alatt teszi meg.Ha te vagy a világ leggyorsabb embere(Usain Bolt)akkor ennyi idő alatt kb 2 métert mozogsz.Mivel nem vagy Bolt és van rajtad az általad optimálisnak tartott 20 kg nyugodtan számolhatunk úgy,hogy kb negyed olyan gyors vagy mint ő(és akkor nagyon rendes voltam)azaz 0,5 métert teszel meg ennyi idő alatt.Ha a 4kg-val nehezebb mellény van rajtad tegyél meg mondjuk 0,25 métert,hát nyugodtan kijelenthetjük,hogy tök mind1....Itt persze megint előjött az arany szívem mert 4kg+ nem fogja felezni a teljesítményedet.

A másik számítás pedig:

Nézzük meg a számok nyelvén mit jelent a teóriád!

Vegyük alapnak 0,5 métert 0,2 másodperc alatt.Ha ennél tízszer lassabbak vagyunk akkor kerek 0,05 MÉTERT teszünk meg 0.2 másodperc alatt ami hülyeség!

recon71 2013.09.11. 04:27:47

@dudi01: 1: Vedd már figyelembe,hogy itt nem kényelmes hátizsákokról van szó,hanem kényelmetlen védőmellényekről!

2: Ne úgy vedd,hogy 1 katona 20 kilós felszerelésben van 1 másik meg 24-ben és elkezdenek futni,hanem,hogy mindkettő 1 kimerítő nap,vagy hét,vagy akár hónap után van és akkor kell futniuk!

3: És ha géppuskás vagy,gondolom lőttél már váratlanul rá 1 rajra! És láthattad,hogy a kimerültek mennyire lassan reagálnak,spriccelnek szét,keresnek,találnak fedezéket,mennyire könnyű célpontok az első lövések után is? És mennyire gyorsan eltűnnek a nem kimerültek.

4: És ne kézben vidd a géppuskát,hanem tedd bele a hátizsákba! Ugyanaz a súly,de meglátod mi a különbség!

5: És én nem a LEVEL IV hatásosabbságán vitatkozom,hanem azon,hogy a még kényelmesebb súlyhatárt ne lépjük túl,inkább hagyjuk el az oldalvédelmet! És honnan tudod,hogy az izraeli újabb mellények nem LEVEL IV-esek?

6: Ne számolgass,hanem vegyél fel 1 teljes súlyú védőmellényt és tedd rá az éles súlynak megfelelő súlyú muníciót,oda ahova tennéd élesben,és tegyél rá mindent amire szükséged van és pár nap megterhelés után mond azt,hogy nem hagynád le az oldalpanelek 4 kilóját!

cookac 2013.09.11. 09:53:20

Azért az izraeli példa nem helytálló mivel nem géppuskákkal meg gépkarabéllyal lövik őket hanem kövekkel dobálják. Vagy esetenként felrobbantják őket, az ellen meg nem véd.

dudi01 2013.09.11. 11:01:28

@gyula0910:

"4: És ne kézben vidd a géppuskát,hanem tedd bele a hátizsákba! Ugyanaz a súly,de meglátod mi a különbség"

Ezen a ponton fejeztem be veled a beszélgetést!Hogy lehet ekkora ökörséget leírni?

Ez az izraeli plate: www.marom-dolphin.com/images/armor_plates/04.jpg
és ez van hozzáírva gyártó honlapján szövegként: Full-Face plates, set of two Polyethylene level III plates (Front plate).

dudi01 2013.09.11. 11:02:41

@gyula0910:

Az a 4 kg nem befolyásol annyit mint azt te írod.
Nincs mozgásban akkora különbség.

recon71 2013.09.11. 21:17:53

@cookac: Közben azért a Hamasz orvlövészek lövik őket és nem csak Dragunovokkal. Van fent 1 videó valahol,ahol 1 mesterlövész pár célt keres és közben kilövik az egyiket. Illetve annyi látszik,hogy borul a kamera és visít a lövész.

@dudi01: Próbáld ki!!! Nem kerül semmibe.

Azt is,hogy jobban húz e a hátizsákban a géppuska,mint a kezedben? ;)

Honnan tudod,hogy ez a Marom Dolphin betét van az újakban is?
Meg megint ne figyelsz,én nem azt mondtam,hogy nem jobb a LEVEL IV,hanem leegyszerűsítve,ha 20 kg fölé megy a súly,az oldalvédelmet elhagynám a kényelmetlenségei és a súlya miatt!

recon71 2013.09.11. 22:41:42

@dudi01: Nem tudok angolul,de itt mintha a IV-es szintű védelmet is írnának az izraeli mellényeknek. Ha rosszul fordítgatom akkor bocs.

Marom Dolphin offers several options of ergonomic body armor with full-face plates, padded with thick layers of foam for convenient distribution of body armor weight on shoulders and waist. Available at level III or IV protection.

dudi01 2013.09.11. 22:43:17

@gyula0910:

Egy harcászatilag agyhalottnak sem jutna eszébe a raj főfegyverét zsákba tenni ahonnan alig lehet elővenni.Honnan jönnek neked ezek az agyament ötletek?Ha előállnék ezzel kiröhögnének lelőnének megint kiröhögnének és még kétszer lelőnének!Láttál már te olyat,hogy a katona fő fegyverét nem a kezében hanem egy zsákban hordja?

Mesterlövészek szokták a mesterlövész puskát de náluk sem általános.

dudi01 2013.09.11. 22:44:54

Amit belinkeltem zöld kevlár az a rendszeresített és az LEVEL III védelmi szint.Létezik LEVEL IV kevlárlap de az csak a spec alakulatoknál van rendszeresítve mert még a formája sem olyan mint a gyalogságnál lévő platenek.

recon71 2013.09.11. 23:05:32

@dudi01: Jézus Mária! Azt írtad,hogy a te fegyvered 11 kg. Több,mint 4 kilóval nehezebb súlyt cipelsz,mint 1 Ak-s és mégsem maradsz le a többiektől. Én erre írtam,hogy ez nem jó példa,mert a kezedben van a plusz súly,vagy hordszíjon és az teljesen más,mintha a mellényen lenne. De,ha az a plusz súly nem a kezedben lenne,hanem a mellényeden,mivel mellények súlyáról vitázunk,mindjárt sokkal jobban megszenvednéd. Nem azt mondtam,hogy katonaidőd hátralévő részén a zsákban hord a PKM-et,hanem csak próbáld ki 1 menet erejéig,vagy 1 kicsit futva,hogy milyen,ha ugyanazt a súlyt nem a kezedben viszed hanem hátizsákban. De elárulom még mindig messze lennél a valóságtól,mert a hátizsák nagyon kényelmesen terhel 1 védőmellényhez képest.

Ezekre írják a IV-es védelmet is,ha jól fordítom. És ezek síma katonáknak rendszeresített izraeli mellények.
www.marom-dolphin.com/full_face.html

recon71 2013.09.11. 23:15:56

@dudi01: Leírom máshogy,hátha így már megérted. Próbáld ki melyik a fárasztóbb,a kezedben a 11 kg-os PKM,vagy,ha teszel a mellényedbe 11 kg vasat,követ,bármit!

dudi01 2013.09.11. 23:53:05

@gyula0910:

Kézben szerintem sokkal nehezebb mert mellényen eloszlik a súly de kézben nem ráadásul ha a kezedben van egy fegyver akkor nem tudod azt természetesen mozgatni és ez is hátrány.

recon71 2013.09.12. 00:34:40

@dudi01: Ez az elmélet,de más a gyakorlat.
Amit nem veszel figyelembe,hogy a valóságban a mellény húzza a hátad,vágja a vállad a 20-25-30 kg alatt. A hátizsák elég kényelmes dolog a védőmellényhez képest. Hatalmas felüdülés már 4 kg-tól is megszabadulni.
Ma is túráztam és fegyver hordmódokat teszteltem menetben,de lakott területen a hátizsákban van a 4 kg fegyver. Mindig alig várom,hogy kézben vihessem tovább és annyival is csökkenjen a hátamon,vállamon a teher. Az egész hát,váll megkönnyebbül.

gepard145 2013.09.12. 10:55:15

hagyjuk a kevlárlapozást! A platek kerámiából készülnek (szinte kivétel nélkül)

Barnigear 2013.09.13. 14:49:27

joni firpo 2013.09.09. 12:29:21

Kicsit késve reagálok, de tök jó cucc amit linkeltél.
Én ezt "szerszámnak" nevezem, szerintem ez a lényege minden jó zsáknak: hogy hogyan van a háton, és az a felfüggesztéstől (a "szerszámtól") függ. Végül is az allice pack váz korszerű változata. Amikor '99-2000 környékén vettem és hordtam egy allice pack replikát, hamar eljutottam oda hogy az nekem nem jó a nehéz és rugalmatlan fém keret miatt, de a keret az önmagában értelmes dolog. Akkor ugrott be, hogy pár évvel korábban láttam belső műanyag keretes házsét, tán szlovák volt. Tehát könnyű müa. keret kell, és mivel egy zsák nem jó mindenre, így olyan függesztés a keret huzatára, mint az allice rendszer.
Csak a megfelelő keret hiányzott. Úgy saccoltam, hogy a kerti bútor garnitúrák anyaga megfelelő lenne; biztos voltam benne hogy van ilyesmi, csak még nem találtam meg - tévedtem.
Egy darabig vizslattam a műanyag boltokat, hátha valahol feltűnik egy alkalmas félkész termék, vagy épp a már látott merevítést, de nem volt sehol.
Szóval fejben megvolt a dolog, tán még rajzokat is készítettem, aztán annyi. Végül varrtam egy belső merevítéses zsákot moduláris zsebekkel (mert allice klipszeket akkor már lehetett venni).
Konklúzió a következő volt: olyan alacsony a M.O.-i fogyasztóiság és ipari háttér, az innovációs bázis színvonala, hogy egyszerűnek látszó értelmes ötleteket sem lehet megvalósítani.
---
gyula:

Nem sok minden van a cikkben, amit a kép alapján ne lehetne kitalálni.
Ami fontos lehet:
- Egy fejlesztési központ "málha stúdiójának" személyi felszereléssel és ruházattal foglalkozó termék managere van a képen. Egykori 82-es airborne felderítő (pl. panamai veterán?). A lényeg: van egy komoly intézet, ami nem csak dísznek, meg a korrupció leplezése véget műkszik.)
- Olyan elemeket használtak fel az újításhoz, ami már készen volt, pl. MOLLE rendszer, és gépkocsi ütközők anyaga és gyártási technológiája (ez a merevítés).
- A eszköz maga könnyű gyalogságnak van tervezve, pl. hegyivadászok, felderítők (tehát nem full ballisztikai védelemmel együtt).
- Célja, hogy a legkülönfélébb szóba jöhető málha, lőszer és fegyver hordozására, valamint a szükséges általános személyi felszerelések hurcolására is alkalmas legyen (adott feladatkörön belül általános).
- Most épp tasakokat fejlesztenek hozzá, hydration pouch már van.
- A leginkább hasznos infókat a felhasználóktól kapják, mert abból derül ki hogyan lehetne javítani a cuccot. Ja, és imádja a munkáját.
---
Ebből a cikkből nekem az derül ki, hogy a különbség, ami miatt M.O.-on kínlódni kell az ilyesmivel minden értelmes indok nélkül (ahogy ezt te is tapasztaltad), a fogyasztóiság színvonalában van, mai ALACSONY. Márpedig az igényesség ebből következhetne. Nekik ez magától értetődő, itt meg az, hogy ami történik, az minél több ember kizárásával történjen (antidemokratikusan). Olyannyira, hogy a többi már nem is számít. Ha valaki nálunk ebben a kisajátítósdiban sikeres, akkor az fölötte áll a szakértelemnek, meg az innovációs készségnek, az visz mindent.

recon71 2013.09.13. 23:21:54

@Barnigear: Az a bajom azzal a veteránnal aki reklámozza ezt a háti MOLLE platformot,hogy az életkora miatt nem tudom mennyire hiteles! Gyanítom,hogy megint csak kerestek 1 termékhez 1 arcot,akivel jól eladható lesz. Nem tudom,hány éves lehet,de kicsi az esély rá,hogy ő maga sok sok kilómétert lefutott,kúszott,mászott,míg kifejlesztette ezt,vagy csak letesztelte.
Vannak jó kondiban lévő idősebbek,de kicsi az esély rá.
Ettől még lehet jó a cucc,mert az ALICE váz is csökkenti a terhelés érzetét.

recon71 2013.09.13. 23:27:30

Azt félve merem ideírni,de muszáj,hogy a @dudi01-val folytatott vitánknál 1 nagyon nagyon fontos dolgot szándékosan elkerültem megemlíteni! Nem akartam még jobban megbonyolítani a vitánkat,de muszáj még hozzátennem,hogy a leglényegesebbről nem beszéltem,beszéltünk,hogy az a 16-20 kg is viselhető kényelmesen is és marha kényelmetlenül. Attól függ mennyire jó kialakítású,elrendezésű a hordó platform,a mellényünk vagy ami van rajtunk.

cookac 2013.09.14. 04:02:15

Akkor beleszólnék én is ebbe a vitába... Az Alice megoldása létezik civil változatban is, pontosabban létezett már párezer éve is. Tulképp egy váz aminek az alján egy kifelé álló tálcaszerű talp van, ezen áll maga a zsák, a váz részhez csak rögzítve van. Ezt olyan 40 kg és feletti nagyméretű málha cipelésére tervezték. Nyilván egy 70 kilós fickó sokáig nem viszi így sem.

De ami talán a legfontosabb különbség a civil és katonai zsákok közt az a derékpánt. Maga a zsák nem a vállat terheli hanem a csípőcsontot fogja körbe és ezáltal a súly 70-75 százaléka nem a háton van. Katonáéknál ezt már nehéz megoldani mellény, öv, és egyéb kütyük miatt, gondolom speciális zsákokhoz járna speciális kütyü is és ez nem olcsó mulatság. Van persze mindennel felszerelt luxus zsák is kabáttal-hálózsákkal-toronyórával, de az ára miatt (400-600€) mesterlövészek, spéci alakulatok kaphatnak esetleg de mezei baka tuti nem, gondolom én - lásd Carinthia.

Léteznek seregben rendszeresített saját fejlesztésű zsákok amiknek a derékpánt része fel és levehető, ilyen pl. az osztrák KAZ3 málhazsák. Hogy mennyire használható más kérdés, sztem semennyire, ráadásul saját fejlesztésű "molle" rendszere van ami csak saját "molle" darabokkal kompatibilis.

A lényeg, hogy a katonának ki kell bírnia a kényelmetlen nehéz málhát, nincs más választása. Bár nem vok szakértő, de sztem nem is igazán kell cipelniük egy modern seregben pár km-nél többre hisz egy modern sereg motorizált és viszik őket. Az a néhány kivételes alkalom pedig amikor hosszabb távon cipekednek gyalog meg nem fogja a tervezőket/beszerzőket meghatni.

recon71 2013.09.14. 04:26:38

@cookac: Jó olvasni valami normális magyarázatot,hogy konkrétan miért is jó az ALICE szerű csőváz!
Viszont védő és málhamellényeknél is ugyanúgy a deréknak feszíti a súlyt a vállak helyett,ezért is egyre elterjedtebb megint.
Az viszont nem igaz,hogy 1 katonának nem kell sokat gyalogolnia. Akkor nem lenne annyi videó Afganisztánból,ahol méretes zsákokkal ténykednek. Meg nem is lehet mindenhova járművekkel menni,főleg nem afgánban.

recon71 2013.09.14. 04:30:37

@cookac: Ezért is érdekes látni a Natgeón a Bevetések hősei-ben. Minden ami rajtuk van a legújabb modellek,kivéve az ősöreg ALICE zsákot.

cookac 2013.09.14. 11:04:27

@gyula0910: hello, én nem állítottam, h jó v nem jó az ALICE, csupán utaltam rá, h a mai zsákokon a terhet a csípőre tették át derékpánttal. Szkeptikus vagyok viszont az általad említett afgán "zsákkal ténykedéssel", megpróbálok rövid maradni.

AZ első igazán nagy reformot a málházásban Caius Marius hajtotta végre i.e. 107-ben (az első professzionális hadsereg is hozzá fűződik). A lényeg, a légiós menetben 30-50 kg terhet vitt a mariusi keresztfán, ami a modern hátizsák előfutára lehet. Julius Ceasar galliai hadjáratán fordult pl. olyan elő, hogy a gyalogság olyan ütemben haladt, hogy a lovasságot be kellett várni. Vegetiustól tudjuk, h havonta 3 alkalommal legalább 40 kg felszereléssel kellet 30 km távot teljesíteniük részben futva. Szóval a kiváló logisztikusok harcos atlétákat neveltek.

"mint honi fölszerelésben hős római lépked súlyos terhe alatt, és még mielőtt felocsúdnék ellensége, letáborozik és ott vár csatarendben”

Vagy itt vannak az "ablakos tótok". Még a múlt században is létező szakma volt, faluról falura jártak üveget árulva hátukon cipelve a portékát egy fakereten amihez az ALICE váz is hasonlít. Egy kép: www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tkt/osztrak-magyar/images/05343.jpg
A Másfélmillió lépés magyarországon sorozat elején Kis és Nagyhután járva szólal meg egy ilyen öreg ablakos, aki elmondja, hogy 50 kg üveggel a hátán járt évtizedekig. Nem High-Tech cuccban az biztos.

A mondandóm lényege, h a mai ember elkényelmesedett életéből fakad az "extrém" sportok, teljesítmények "hű-ha!" csodálata, holott mindig is létező de mára elfeledett emberi képességekről beszélünk.

joni firpo 2013.09.14. 16:18:37

@cookac: Igazságod vagyon, de Te szeretnéd végigcsinálni az oroszországi hadjáratot egy posztókabátban, rajta egy posztóköpeny, éjjelezéshez egy tábori takaró - mert a Grande Armee katonáinak ez volt az alap.

recon71 2013.09.14. 16:28:59

@cookac: Az angoloknál nagyon elterjed,hogy a védőmellényen csak minimális cucc van,mondjuk 4 tár és admin zseb,minden más hátizsákban. Lehet,hogy a zsákban nincs is más,csak a legszükségesebbek,mint a maradék muníció,víz,GPU lőszer,stb.,csak így vezetik hátrafelé a terhelést.
Sőt,az amiknál is elég sokszor látni,hogy csak pár tár van a védőmellényen és minden más 1 alig pakolt ALICE zsákban.

A régi idők hátizsákjairól amiket írtál,érdekes adalék.
Viszont már akkor is egész jól megoldhatták a vállpárnázást széles bőrhevederekkel.

Nem muszáj high-tech cuccnak lenni ahhoz,hogy az ALICE zsák derékra átterhelését alkalmazzuk. A régi időkben a derékhoz begyűrtek valami ruhafélét,mi a seregben esővédőt tekertünk be a derekunkhoz. Az izraeliek oda tették a hátsó derékzsebet és ha abba mondjuk esővédő teszünk,akkor szintén a derékra terhel. Ezért volt hülyeség,hogy hazánk fiai leszedték,mert azt hitték útban van a hátizsáknak,pedig inkább kényelmesebbé tette annak a hordását.
Mentségükre szolgáljon,hogy én is először le akartam venni,de mikor hátizsákot vettem rá,akkor döbbentem meg,hogy sokkal kényelmesebb.

Légy a levesedben · http://www.elitharcos.hu/ 2013.09.25. 10:27:23

@Unio: @cookac:

A mondandóm lényege, h a mai ember elkényelmesedett életéből fakad az "extrém" sportok, teljesítmények "hű-ha!" csodálata, holott mindig is létező de mára elfeledett emberi képességekről beszélünk.

img840.imageshack.us/img840/3769/kinghearts.png

encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRGsq8LEt-n3vEuKXI1WYCmfTtvOyykns549bIUW1y2JwFOQmzY

Barnigear 2013.09.27. 22:04:53

gyula0910 2013.09.13. 23:21:54

Lehet hogy azt az arcot egy reklámügynökség hajtotta fel nekik (bár amerókiában működik a nyilvánosság, ezért ott pofára esnek az ilyesmivel), de az a cucc akkor is jó.

recon71 2013.09.27. 22:59:22

@Barnigear: Nem kétséges,hogy jó,de pont a napokban néztem 1 videót ahol 1 chestriget dícsérnek. Jobb is,mint az eredeti,mert nem vág nyakban,de ennek az az ára,hogy nagyon nehéz felvenni. Ezért sok mindent bemutattak,de azt a részt nem,amikor fel illetve leveszik. Pedig többször is mutatták levéve is,meg felvetten is! Se futásban,amikor eszméletlenül ugrálna. Se azt,hogy nagy hátizsák nélkül kikészül benn az ember háta.

Barnigear 2013.10.05. 15:17:38

@gyula0910:

Pont azért kapcsoltam össze a pozitív véleményemet egy terjengős mesével, mert érzékeltetni akartam, hogy nem a szóró anyag győzött meg hanem az, hogy foglalkoztam a kérdéssel, csak prototípusig nem jutottam el.

recon71 2013.10.05. 15:53:48

@Barnigear: Ok.
Igazából inkább mindenki figyelmét akartam felhívni,főleg annak aki nem hitte el,hogy a nagy nevek nem mindig csak a jókat reklámozzák,mert van az a pénz amiért a legrosszabbhoz is sokan a nevüket adják. Úgyhogy,ha 1 nagy név odaáll valami mellé,az semmit nem jelent! Attól még lehet a legrosszabb is.


süti beállítások módosítása