Csak hogy bemutassunk, kérlek javíts ki ha hibás dolgot állítanék, illetve tegyél hozzá bármit, amiről úgy gondolod megosztanád velünk.
Afganisztánban szolgáltál, a 2. Tengerészgyalogos Hadosztályal, mint toronylövész egy M-ATV-n. A kitelepülésetek után, te és az egységed egy FOB-ra mentetek, ahol te a QRT része voltál, szakasz? raj szinten?, és ti láttátok el a zászlóalj parancsnok védelmét is.
Megpróbálom tisztázni a félreértéseket. A 2. Tengerészgyalogos ezred, 1. zászlóaljával voltam (ami a 2. Tengerészgyalogos hadosztály része). A hét hónapos kintlétünk alatt végig Helmand tartomány, Musa Qala járási központjában lévő FOB-on (Forward Operating Base/Előretolt Műveleti Bázis) tartózkodtunk, ahol egyszerre voltunk a zászlóalj parancsnok biztosító egysége, és zászlóalj szintű gyorsreagálású egység (QRF, Quick Reaction Force), a század szintű QRF-ek mellett. Bármikor, amikor valami esemény történt és mi voltunk a legközelebbi QRF, minket küldtek ki, főleg IED (Improvised Explosive Device, improvizált robbanóeszköz) támadásokhoz. És igen, én kezeltem az .50-es géppuskát az MATV-n, habár gyalogos őrjáratokban is részt vettünk, amiken lövészként vettem részt.
Gondolom ismerős vagy a HUMWEE-ban, ezért kíváncsi lennék, mik a főbb különbségek, amiket te tapasztaltál meg/figyeltél meg mint felhasználó, a HMWW és az M-ATV között ?
Valóban járatos vagyok a Humvee-k terén, géppuskásként „dolgoztam” egyen, a műveleti területre való kitelepülésünk előtti, felkészítő időszakban. Jó járművek, és lenyűgöző hogy ennyi idő után is hasznosnak bizonyulnak, de eljárt felettük az idő. Egyszerűen nem képesek túlélni azokat a körülményeket, amik között mi dolgoztunk. Még a feljavított változatok se, mint az M1114 vagy M1151. A jármű alja sima és nincs páncélozva. Más szavakkal, egy IED ami 40 font „házi robbanóanyagból” készült, a jármű alatt felrobbanva átüti azt és a bent ülőket megöli vagy súlyosan megsebesíti. Emellett, a motor és a karosszéria nem lett feljavítva a jármű 1980-as bemutatása óta. Amikor a plusz páncélzat rákerült a járműre, a motor teljesítménye már gyengének bizonyult, és járműnek nehézséget okoz a durva terepen való haladás. Nem szólhatok más alakualtok nevében, de mi nem használtuk a Humvee-kat „kerítésen túl” („out of the wire” – gyakorlatilag a bázisokat övező HESKO fedezékeken kívül). Tulajdonképpen a két darab ami nálunk volt, a FOB-on belül szállított anyagokat, szemetet és sérülteket. Az MATV pont az ellentétje, majdnem olyan páncélozott mint egy MRAP, de sokkal mobilabb mint a Humvee-k voltak. Sokkal erősebb, turbó dízel motorja van négy kerék meghajtásos szabad felfügesztéssel, amit a 7 tonnás MTVR teherautóinktól kölcsönöztek. Ezen kívül V alakú felépítményel rendelkezik, ami sokkal magasabban van a talajtól. A platóra egyszerűen be lehet pakolni egy rakás holmit, amennyiben erre van szükség. A belseje is sokkal komfortosabb és tágasabb és öt pontos biztonsági öve van, ami akkor is megtart ha felborulna, és sokkal jobban csillapít.
A képeiden úgy láttam, hogy az új SPC golyóálló mellényt viseled. Kedveled? Hiányolod a nagyobb MTV-t, mint toronylövész ? (Arra gondolok, hogy nagyobb védelmet biztosít, mivel nagyobb részt fed le a testből, mint az SPC)
Utálom az MTV mellényt. Túl nehéz, túl széles és túl meleg. Úgy érzed magad benne mint egy teknős amikor hordod, főleg a szabása miatt, ami akadályozza a kart és a testet a szabad mozgásban. Az SPC kisebb felületet fed le a testből, vagyis jobb a légmozgás, tehát nem olyan meleg, és sokkal könnyebb benne mozogni. Sajnos még az SPC-vel is viselnünk kell az oldalsó lövedékálló betéteket, ami nekem túl sok. Az első és a hátsó SAPI betétek indokoltak, és nem túl nehezek. Az oldalsó betétek rontják a mozgásszabadságodat és a komfortodat, és ez pont elég többlet ahhoz, hogy azt mondjam „ez már túl sok”. De ez nem az a döntés amit nekem kell meghozni, és nem úgy néz ki, hogy a feletteseink valaha is engednék levenni őket.
Hogy tudnád leírni a kapcsolatot a Tengerészgyalogosok és a civilek között ? Ahogy írtad, a civilek ellopták a szögesdrótotokat és a gyerekek kővel dobáltak. De ez azt jelenti, hogy sokan ellenségesen viszonyúltak hozzátok, vagy ez nem volt olyan gyakori?
A helyiek nem feltétlenül ellenségesek, de szeretik kihasználni az kínálkozó lehetőségeket velünk szemben, mivel tudják, hogy úgysem fogjuk megtorolni. Ide sorolható például az alkatrészek ellopása - bármilyen fém nagy értéket képvisel odaát - vagy kompenzációt követelnek kitalált vagy valós sérelemért. A gyerekek - csak ők - gyakorta dobálják kövekkel az elhaladó járműveket, de azt nem tudom, hogy emögött mennyire áll gyűlölet vagy egyszerű unalom. Nekik olyasmi lehet ez, mint az amerikai kölyköknek tojással dobálni a rendőrautókat. De gyakorlatban, bármikor amikor kint voltunk és beszéltünk a civilekkel, barátságosak, fogékonyak és együttműködőek voltak. Természetesen néhány környék jobb mint a többi. Ami egységes volt az az, hogy bárkivel kezdesz el beszélgetni, mindenki azt akarja hogy csinálj neki valamit. Vagy pénzt akartak vagy hogy építsünk nekik valamit.
Gondolom találkoztál pár ANA (Afghan National Police)-val. Mit gondolsz róluk, rosszul felszereltek, rosszul képzettek, vagy érezted hogy a dolgok elkezdtek változni?
Nem akarok sok szót vesztegetni az ANA-ra. Annyit mondhatok, hogy úgy tűnik sokuk csak a pénzért van ott, és elégedetten ülnek a falon belül egész nap, hasist pöfékelve.
Időről-időre sok vita zajlik arról, hogy az M16A4+M4 nem megfelelőek „nehéz” körülmények között, és mindig elakadnak. Szeretnénk hallani az első kézből származó tapasztalataidat az M16A4+M4-el kapcsolatban (attól függ melyiket kaptad), hogyan teljesítettek a kinnt tartózkodásod alatt, sivatagi körülmények között.
Eddigi karrierem során, talán ha 10 fegyverhibám volt, amikor M16-ost vagy M4-est használtam, és egy alkalomtól eltekintve mind a tárak hibájából fakadóan. Személyesen, a kintlétem alatt nem lőttem annyit az M4-el, hogy bármilyen problémám lehessen vele. Egyik szakasztársam sem említette, hogy bármi problémája lenne, és másoktól sem halottam a zászlóaljban. Véleményem szerint ez főleg a kiképzésen és a fegyelmen múlik. Ha gondját viseled a fegyverednek, a fegyvered is a gondodat fogja viselni. Ez a fegyver időről-időre való tisztítását és olajozását jelenti. Az sem árt, ha időnként kitárazod, és kitisztítod majd újratöltöd a tárakat. Én körülbelül havi rendszerességgel hajtottam ezt végre.
A FOB-on volt bármilyen étkezőtök, tábori konyhával vagy valamivel, vagy javarészt MRE-t ettetek és konzervet?
A mi FOB-unkon fel volt állítva egy hosszú sátor asztalokkal és padokkal ebédlő gyanánt. Reggelire és vacsorára általában UGRE-t szolgáltak fel, ami gyakorlatilag ugyanaz a tartósított kaja mint az MRE, csak felmelegítve és tálcán szolgálják fel, hogy azt hidd rendes kaja. MRE-k mindig a rendelkezésünkre álltak, a nap bármely szakában. Időnként a hadtáp „luxus” kaját is szállít, mint például gabonapelyhet, szárított marhahúst, muffint, üdítőt, néha még fagyasztott csirkét és steak-et is de ez nem túl gyakori. Megpróbáltak helyi húsból és zöldségekből is főzni néhány fogást, de ez általában egy csomó Tengerészgyalogos megbetegedésével végződött.
A képek alapján javarészt sima, földutakat használtatok, volt bármilyen „borulásotok” ? Vagy az új MRAP-ek nem küzdenke hasonló problémákkal ?
Az utak nem olyan simák mint gondolnád. Az „út” Afganisztánban nem több egy hosszú poros sávnál, amit az arra járó autósok alakítottak ki azzal, hogy kijárták. Az utak nem egyenesek és sokszor volt az az érzésem, hogy felborolunk, ami toronylövészként elég félelmetes volt. Szerencsére az egyetlen átfordulásos eset az az volt, amit a képeken is mutattam. Akkor az út jelentős mértékben elkeskenyedett, és egy kábelcsatorna felett vezetett át. Az MRAP túl közel ért a széléhez, kicsúszott a föld a kerék alól, majd a járművünk felborult.
Melyik nemzet katonájával találkoztál vagy dolgoztál együtt odakinn? És mi a véleményed a külföldi katonai erőkről Afganisztánban akikkel találkoztál, vagy ha nem dolgoztál/találkoztál eggyel sem, akkor mi a véleményed/benyomásod róluk?
Az egyetlen nemzetközi erő akikkel együtt voltam, az az a brit egység volt, amit Musa Qala-nál váltottunk fel. Őszintén szólva nem tudom, hogy konkrétan melyik egység volt, bár azt hiszem a királyi testőrség. A britek nagyon jól képzettek, professzionalisták de elég kényelmesek. Sokuknak elég furcsa humora van. Nem értek egyett néhány taktikájukkal és azzal ahogyan egy-egy helyzetet lereagálnak, de nem akarok rosszat mondani róluk. Véleményem szerint rendben vannak.
Mi volt a legfélelmetesebb helyzet ?
A legfélelmetesebb szituáció az volt amikor Vic-1-et IED találat érte, miközben Salaam Bazaar felé mentünk. A porfelhő teljesen ellepte a teherautót, és ahogy szétoszlott, az egyetlen mozgás amit láttam az az volt, hogy a járműparancsnok ajtaja lassan kinyílt. Biztos voltam benne, hogy meghalt. Mint utólag kiderült csak a sarokcsontja zúzódott meg az alulról érkező lökéshullámtól.
Ha választhatnál visszamennél ?
Vissza akarok-e menni? Hogy a fenébe ne? Alig két hónapja érkeztem haza és már készen is állok. Utálok a helyőrségen ülni, annak tudatában hogy más Tengerészgyalogosok odakinnt vannak és harcolnak amíg én itt ülök az Államokban. Nem túl kellemes érzés. Az én életcélom, hogy gyakoroljak, harcoljak, és a fedezzem a többi Tengerészgyalogos hátát. A tudat, hogy egy évet kell eltöltenem itt mielött újra bevetnének, egyre inkább elfogadhatatlan a számomra.
Mit gondolsz, merre tart most Afganisztán, hogy néz ki a jövője ?
Én tényleg nem tudom megmondani merre tart Afganisztán. Annyit tudok mondani, hogy több múlik az afgánokon mint a mi erőfeszítéseinken. Mi csak a tálibok semlegesítését folytathatjuk, és megadhatjuk az esélyt az ott élőknek, hogy kitörjenek a kőkorszakból, azonban úgy néz ki, hogy tökéletesen megfelelő nekik, ha mocsokban, veszélyben és elnyomásban kell élniük.
Úgy láttam néhány Tengerészgyalogos már használja az új danner mountain bakancsot. Mík a tapasztalataid vele? Ha nem használtad, vagy nem tudsz róla semmit, akkor ha elmondanád, hogy az általad használt bakancs milyen, és megosztanád velünk a tapasztalataidat ezzel kapcsolatban, kényelmes-megtartja a bokád nehéz terepen is, nagyszerű lenne.
Mindannyian egy pár új Danner RAT (Rugged All Terraion) bakancsot kaptunk mielőtt elmentünk volna Mojave Viper-be, ahol az utolsó gyakorlatunk volt mielött kimentünk. Egy hónapig viseltem ott télen és kíváló volt. Nagyon kényelmes, és a bőr már kézhez vételnél olyan puha volt, hogy be sem kellett törni. Úgy tűnt, hogy teljesen vízálló is, függetlenül attól mennyit esett vagy mennyit gázoltam bokáig érő vízben. Az egyetlen ok amiért nem viseltem, hogy bélelve van és nincs szellőző nyílás rajta. Ennek eredményeként pár nap után Afganisztánban úgy döntöttem, hogy túl meleg számomra, és visszatértem a korábban rendszeresített „nyári” Danner bakancsomhoz. A Tengerészgyalogság elismer egy pár különböző márkát a bakancsok terén, például Bates, Belleville, Altama és Danner, amik mind „mérsékelt” és „nyári” verzióban kerülnek rendszeresítésre. Mind jók, de a kedvencem a Danner. Úgy gondolom ezek adják a legnagyobb stabilitást, komfortot és strapabírók is, annak ellenére, hogy nehezebbek és drágábbak mint a többi. De ez igazából személyes preferencia kérdése.
Köszönjük hogy megosztottad velünk értékes tapasztalataidat. Biztonságos és sikeres következő turnust kívánunk neked és a társaidnak.
Utolsó kommentek