A magyar tűzoltók számára a Drager PSS 90-es és 100-as hordozó rendszer került rendszeresítésre, kompozit palackkal. A légzőkészülék megtalálható mindegyik tűzoltó autóban.
A hord keret párnázott bal oldali hevederén egy kis zsák kapott helyet, amibe a mentő álarc található. A mentő álarc típusa megegyezik azzal amit a tűzoltók használnak.
A mentő álarc egy bajonett zárral csatlakoztatható a tűzoltó palackjához, és így egy tudatánál lévő, mozogni képes személy biztonságosan kimenthető egy égő, füstel teli épületből.
A palackot és az álarcot összekötő vezeték végén egy egyszerűen csatlakoztatható szelep található. Amennyiben éppen nem használják, a jobb oldali hevederen rögzíthető, így nem zavar a mentésben és a mozgásban.
A szelep egy gomb benyomásával rögzíthető az álarctesten. A sűrített levegős palackot hátul, alul kell megnyitni. Megnyitás után az álarctestben nyomás keletkezik, így biztosítandó a jobb záródást, illetve megakadályozandó az eresztést.
A PSS 100-on található egy bodyguard. A bodyguard II egy riasztó, ami megszólal amennyiben a palack viselője nem mozdul, illetve manuálisan is belehet riasztani, ekkor elkezd csipogni és villogni, hogy a közelben lévő tűzoltók észleljék a bajba jutott társukat.
A monitorozó egység figyelemmel kíséri a használatban lévő palack nyomását, illetve mutatja a hátra lévő használati időt is. A használati idő lényegesen csökken nehéz fizikai munka során nem beszélve a felfokozott idegállapotról, mivel ekkor magasabb az oxigén felhasználás.
A kompozit palack könnyebb mint a korábbi acél palackok. Azonban sérülékenyebb is, emiatt is van rajta a kék színű huzat. A palack könnyen és gyorsan cserélhető.
Amint a tűzoltó raj elfoglalja a helyét a fecskendőben, azonnal a hátukra vehetik a légzőkészülékeket. A légzőkészülék úgy került rögzítésre a járművön belül, hogy biztonsági övként is funkcionáljon. A helyszínre kiérkezve a jobb oldalukon található kar megrántásával oldható a palack rögzítése.
A lángálló kámzsa ráhúzható magára az álarc testre, és gyakorlatilag teljesen lefedhető így az arc. Ezáltal a plusz védelem mellett a sisak és az álarc test közötti bőrfelület is megvédhető.
Maga az álarc test egy Drager Panorama Nova, belső maszkkal. A maszk jó kilátást biztosít és a belső maszk egy plusz védelem arra az esetre, ha a plexi üveg megsérülne.
A álarcba a levegő túlnyomással áramlik, így ha az álarctest illeszkedése nem lenne tökéletes, esetleg elcsúszna, akkor a füst és a mérgező gázok nem tudnak beáramlani.
A PSS 100-as egész ergonómikus, állítható a magassága és forgó derék része van. A párnázása jó azt is mondhatnám, hogy egész kényelmes. Persze nehogy zokon vegye valaki, a felszerelésben nem könnyű mozogni, használata pedig edzettséget kíván.
A PSS 100-as egyszerű és jól párnázott hordozó rendszer. A felszerelés súlyának csökkenésével nem gondolom, hogy könnyebb lenne a tűzoltók dolga. Csupán a korábbi felszerelésekhez képest hosszabb ideig tudják végezni a munkájukat.
A gépjármű fecskendőkön van tartalék palack, de ha a káresemény megkívánja a légzőkészülék hosszabb használatát akkor általában a „légzőbázist” is kivezénylik a helyszínre.
A légzőbázis egy olyan tűzoltó gépjármű amin tartalék palackok és hordkeretek találhatók. Ennek segítségével a mentést végző tűzoltók kicserélhetik kiürült palackjaikat.
Bevetés után az üres palackokat és felhasznált álarcokat a légzőbázisról szokták pótolni, így az őrsre visszaérve a jármű készen áll az újabb bevetésre.
A Drager Panorama Nova-kkal szintén hasonló a helyzet mint a palackokkal. Ezeket használat után már nem a tűzoltók tisztítják meg, hanem egy külsős cég szedi őket össze.
Utolsó kommentek