Translate

Utolsó kommentek

  • delta81: Nini, itt a hozzá való "hátizsák" (bár ez a holmi nem érdemli meg ezt a nevet...): legiosmilitary... (2024.04.08. 12:16) 87M málhamellény
  • recon71: @recon71: Fel úszott a cookie elfogadása kérés, rá böktem, erre elküldte a félig megírt hozzászólá... (2024.04.01. 03:25) Tasmanian Tiger Chest Rig MKII
  • recon71: Vajon több méretben is készül? Azért mert 170 magas és 85 kg körül vagyok, de nekem a váll párna r... (2024.04.01. 03:19) Tasmanian Tiger Chest Rig MKII
  • Tom Sinner: @LuckyDevil: Nézegesd szorgosan a FB-os katonai adok-veszek csoportokat, gyakori vendégek a különb... (2023.12.21. 10:10) 90M "Erdei" módosított gyakorló zubbony
  • fjoni: @LuckyDevil: Az "erdei" ruhában az újítás pont az alapanyag - 50% pamut 50% poliamid - volt, tehát... (2023.11.02. 10:01) 90M "Erdei" módosított gyakorló zubbony
  • Utolsó 20

Bemutatkozás

A Combat Gear Blog célja bemutatni milyen kiegészítőkből tevődik össze egy modern hadsereg katonáinak személyi felszerelése, továbbá szeretne a laikusok, érdeklődők, hivatásosok és szerződésesek, milsimesek, airsoftosok, paintballosok és természetjárók számára egy érdekes oldalt összeállítani leírásokkal és fotókkal.

Ne felejtsd el elmenteni az oldalt a kedvenceid közé! (CTRL+D)

Kapcsolat

combatgearbloghu [kukac] gmail.com

Hazai

HONVÉDSÉG


2000M gyakorló ruha
2003M (2004M) sivatagi gyakorló nadrág
2003M (2004M) sivatagi gyakorló zubbony
2003M (2004M) sivatagi kalap
2007M esővédő
2008M esővédő
2008M Moduláris Málhamellény
2008M Moduláris Málhamellény (módosított)
2008M polár pulóver (kabát bélés)
2010M Gyakorló ruházat
2015M Gyakorló kalap
2015M Gyakorló nadrág
2015M Gyakorló sapka
2015M Gyakorló zubbony
90M gyakorló ruházat
90M gyakorló sapka
90M gyalogsági mikádó
93M esővédő kabát
93M gázálarc
93M pulóver
93 M ejtőernyős téli zubbony
Alto málhamellény
Alto vesezsák
Gyakorló póló
Gefechtshelm Schuberth
Haix Nepal Pro
Haix P6
Honvédségi málha öv
Horvát málhamellény
KECS (1.rész)
KECS (2.rész)
Mit rejt a felderítő mellénye
Mit rejt a felderítő mellénye 2.rész
Mit rejt egy magyar katona mellénye
Rabintex A10
RBR MACH 3
Rs 4/4
"Technikai póló"
TMK "drop pouch"
TMK Ak tártartó zseb
TMK felkarvédő
TMK M4/M16 tártartó zseb
TMK repeszmellény
TMK sörét tartó zseb

1949 M Esőgallér
1951 M Álcázó kezeslábas
1951 M Álcázó kezeslábas (őszi)
1951 M Álcázó kezeslábas (téli)
1965 M ejtőernyős bakancs
1982 M repülő-szerelő esővédő öltöny
82M kezeslábas
82M összhaderőnemi védőkészlet
87M harci gyakorló ruházat
1987M ejtőernyős hátizsák
Egységes sebkötöző csomag
Határőr/munkásőr kezeslábas
Honvédségi egyenruha tervezet
Hurrikán bocskai
Hurrikán trópusi öltözék
PA 63 bőr fegyvertok
Pakisztáni bocskai
Rába mintás sisakhuzat
Tártáska
Terepszínű málhamellény
Zöld sisakhuzat

RENDŐRSÉG


10M ERGY bakancs
10M ERGY gyakorló nadrág
10M ERGY gyakorló zubbony
10M ERGY téli kabát
12M e r taktikai öv készlet
2006-os rendőrségi bevetési bakancs
2015M ERGY bakancs
Acélbetétes tonfa
Police Medic Vizsga
Blackhawk H harness
CPE Protektoros kesztyű
CPE Riot Equipment in front testpáncélok
CPE TAC SF Omega
Gyakorló poló
Készenléti rendőrség köznapi és ünnepi teniszing
Könnyített bevetési bakancs
Nowar P9RC szolgálati fegyvertok és tártartó
Nowar testpáncél
Mag-lite
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak (modernizált változat)
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak
MSA sisak gázálarc
Rendőrjárőr felszerelése
Rendőrségi bevetésis sisak 2006-ból
PA 63 tok
Pilotka
Police Medic
Schelli kft. zsanéros bilincs
Tonfák a készenléti rendőrségnél
Tűztámogatók

TŰZOLTÓSÁG

AGA spiromatic 316 légző
Budavári Tűzoltó Őrs
Bristol bevetési kabát
Bristol bevetési nadrág
Drager PSS 100, Panorama Nova
Gallet F1SA
Haix Fire Flash
Haix Florian Pro
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentő gépjármű (1)
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentőgépjármű (2)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (1)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (2)
Streamlight survivor és survivor led
Tűzoltó balta
Vektor 10 tűzoltó bevetési ruházat

ORSZÁGOS MENTŐSZOLGÁLAT

Crafter sztori
Moduláris mentéstechnikai ruházat
Tömeges Baleseti Egység

NAV

Egyéni elsősegély zseb
Egyénile összeállított Medic zsák
Fényvisszaverő mellény
Gyakorló ruházat
HK P30
Taktikai öv
Téli kabát

Címkék

0.45 acp (1) 100 as (1) 10m (1) 1124 (1) 14 (1) 15m (5) 18+ (4) 1940 (1) 1l (1) 1pn58 (1) 2 (2) 200 (1) 2000m (2) 2003m (1) 2004m (1) 2007 (1) 2007m (1) 2008M (2) 2008m (4) 200rds (1) 2010m (1) 2013 (3) 2014 (5) 2015 (6) 2015M (7) 2016 (3) 2017 (2) 2018 (1) 3 day pack (2) 40mm (4) 5.11 (5) 511 (1) 550st (1) 68w (1) 6b5 (2) 74 (1) 90 (1) 90m (3) 93m (3) 93m gázálarc (1) 95m (1) 96M (1) 9mm (1) 9x19 (1) accident (1) ach (6) acs (1) acu (23) adapter (1) adidas (1) afgán (2) afganisztán (18) afgansiztán (1) afghanistan (33) afrika (2) ag 36 (1) air (2) airborne (8) airsoft (1) air assault (1) ak (5) ak74 (1) ak 74 (2) aláöltöző (2) álcázás (3) alice (6) aljazeera (1) ambulance (3) ambush (2) amerika (4) amerikai (14) ammo (3) amputáció (1) ana (5) angol (15) anp (2) arcfesték (1) arfat (1) armadillo (1) armored (2) armored vest (3) armour (2) army (84) armybox (16) assault (6) assault pack (10) átmeneti (1) atom (1) austria (3) ausztria (2) az egyenlőség nevében (1) a stan (1) backpack (19) bajonett (1) bakancs (26) baleset (2) ballistic (2) ballistic vest (1) ballisztikus (1) bandoleer (2) barett (1) bates (3) baton (1) battle (2) bayonet (1) bdu (5) bear (1) belga (3) belleville (1) belt (13) berezka (2) bergen (3) berghaus (3) betét (2) bevetési (2) bianchi (1) bijan (1) bilincs (1) biológiai (1) biritish (1) black (5) blackhawk (10) blackwater (2) boci (11) bocskai (4) body (1) bodycam (1) body armour (4) bolgár (2) bonnie (1) bonnie hat (2) boonie (2) boots (23) borulás (1) box (1) box magazine (1) brit (28) british (25) brown (9) budapest (1) buffalo (1) bulgaria (2) bulgária (1) bulgarian (1) bullet (4) bulletproof (8) bulletproof vest (4) bullet proof (1) bullet proof vest (2) bundesheer (1) butt (1) BW (1) bw (3) caiman (1) camelback (8) camelbak (8) camo (6) camouflage (4) canteen (4) canteen pouch (1) cap (7) caracal (1) carrier (4) cartel (1) casaulty (1) cat (2) ccct (1) cce (4) cfp (2) cfp 90 (2) checna (1) chemical (6) chest (2) chestrig (12) china (1) chinese (1) cimic (1) ciras (2) civilians (1) coldweather (5) combat (5) combat belt (2) combat gear (2) combat pants (4) combat shirt (12) cops (1) corcoran (1) cordura (11) corps (1) corpsman (1) cougar (1) cover (5) coyote (18) coyote brown (34) coyote tan (7) cqb (3) crafter (1) croat (2) croatia (3) Crye (2) crye (1) csat (2) csecsenföld (3) csehszlovákia (3) csernobil (5) csizma (1) csősál (2) cummerbund (1) custom (1) dach (1) dalmácia (1) dán (2) danish (2) danner (3) daps (1) darktac (9) dcu (5) ddpm (2) defense (1) dél (1) dél afrika (2) democratic (1) derékzsák (1) desert (21) desert dpm (2) desert marpat (2) digital (8) digitális (5) dimanodback (1) docu (3) documentum (2) dokum (1) dokumentumfilm (5) dominator (1) domonkos (1) dpm (19) dprk (1) draeger (1) drager (2) dragic (1) dress (1) drog (1) drog háború (1) drop (3) drug war (1) durashock (1) dzsungel (2) eagle (5) eagle industries (7) eberlestock (1) ecw (1) ecwcs (9) egyenlőség (2) egyenruha (34) egyeruha (1) éjjellátó (3) ejtőernyő (2) ejtőernyős (6) ellátás (2) első (1) elsősegély (3) elsősegély zseb (2) embasy (1) emlékek (1) enabler (1) engine (1) english (1) entrenchment tool (1) eotv (1) erők (2) esk (1) esőkabát (3) esővédő (10) ess (4) észak (2) étel (1) ételcsomag (5) eureka (1) exoskeleton (1) e tool (1) f1 (1) f1s2 (1) face (1) fail (2) fallschirmjager (1) fast (3) fdbp (1) fejada (1) fejadag (15) fekete (1) felcser (3) felderítő (4) felkarvédő (1) felső (1) felszerelés (10) felvarró (2) female (1) field (1) FILBE (3) filbe (3) fire (3) firedepartment (4) firefighters (7) fire engine (2) fire force (1) first aid kit (2) first ait (2) flak (3) flame retardant (2) flc (5) fleece (6) flora (7) fmj (1) fn (2) fob (1) foliage (4) force (2) forces (2) frag grenade (1) francia (12) french (10) frog (4) frontline gear (1) (1) fulcrum (2) future (1) g3 (1) galco (1) gallet (1) gangs (1) garment (2) gasmask (5) gas mask (6) gáz (2) gázálarc (10) gázmaszk (1) gear (9) gen (1) gen3 (1) gendarmerie (1) gen 2 (1) gen 3 (1) georgia (1) georgian (2) georgians (1) gépjárműfecskendő (2) géppuskás (4) german (7) glock (3) gloves (4) golyóálló (5) golyóálló mellény (5) google (1) googles (4) gore (2) gore-tex (8) goretex (3) gore tex (9) gorka (5) gorod (1) görög (3) gránát (8) greek (2) green (8) grenade (7) grenade pouch (2) grúz (3) grúzia (1) gun (2) gurkha (4) gyakorló (13) gyalásó (1) gyalogsági ásó (1) hadisír (1) haditengerészet (1) hadsereg (33) haix (5) handcuff (1) handgrenade (1) harci (6) harci fejadag (10) harcjármű (4) hard armor (1) harness (2) háromnapos (1) hassienda (1) hat (6) határ (1) hátiernyő (1) hau (2) házi teszt (1) HDF (3) hdf (23) headset (2) heckler (1) heer (1) hegy (1) helikontex (3) hellas (1) helmet (29) helmetcam (1) heveder (3) hk (2) HM (1) hm (88) (1) hol (1) hölgy (1) holster (4) honvedelem (14) honvédség (62) honvedseg (15) horvát (5) horvátország (2) hrvatska (1) hsg (1) HSGI (3) hugnarian defense forces (1) hugnary (2) huncam (1) hungarian (19) hungary (14) hurrikán (1) huzat (3) hvg (1) hyper (1) i. kerület (1) iba (3) ice (1) idf (2) ied (3) ifak (11) ii (1) ILBE (1) ilbe (3) imposztor (1) incidens (1) Individualnovo (2) Individualnovo Ratsiona Pitanee (2) industries (3) infra (1) iotv (1) ipc (1) ir (2) irak (3) irányzék (1) iraq (8) ironclad (2) isaf (2) israel (1) issued (2) its (1) itw (6) izrael (3) jacket (22) jármű (1) járőr (1) javító (1) jna (1) jövő (1) jsgpm (1) jslist (4) jump (1) jungle (1) kabát (22) kalap (2) kamera (1) kamuflázs (1) karrimor (1) kartell (2) katona (2) katonai (1) katonája (1) katonák (1) katonaság (1) kenyérzsák (1) kérdések (1) kerület (1) kés (2) kesztyű (4) kevlár (3) kevlar (2) kevlár sisak (2) kezeslábas (2) kézigránát (3) kfor (2) khaki (4) kiegészítő védelem (1) kiképzés (2) kína (2) klmk (2) knee (1) knee pad (1) knfie (1) knife (3) kockh (1) kokain (1) konténer város (1) korea (3) korengal (1) körkupola (1) kötött (1) kötszer (2) közbeszerzés (2) krím (1) kulacs (5) kulacs zseb (2) különleges (3) kzs (1) kzsm (2) k pot (2) l109a1 (1) lámpa (6) lángálló (1) lb2 (1) lbt (6) LBT (3) lc2 (4) lc 2 (3) légzőpalack (2) lengyel (5) lengyelország (2) les (2) líbai (1) light (2) liter (1) litván (2) litvánia (1) london bridge tactical (4) london bridge trading company (3) lőtér (1) lövedékálló (4) lövedékálló mellény (4) lövészpáncélos (1) Lowa (1) lwh (3) l 17a1 (1) l 85 (1) m16 (9) m1916 (1) m1942 (1) m1c (1) m2 (1) m203 (1) m22 (1) m249 (3) m320 (1) m4 (11) m40 (2) m40a1 (1) m60 (1) m79 (1) m87 (1) m952 (1) m97 (1) made in (3) magazine (6) magazine pouch (6) magyar (51) magyarország (1) mag pouch (2) main (2) mainpack (5) main pack (2) málha (10) málhafelszerelés (13) málhamellény (19) málhaöv (1) málhazsák (4) málha mellény (1) marine (23) marines (6) marine corps (9) marjah (2) márkos (1) marpat (24) maszk (1) matv (1) mav (3) maxxpro (1) mbss (1) mccuu (4) mcu (1) meal ready to eat (3) medevac (1) medic (20) medical (8) medic pac (2) medininka (1) melény (1) mellény (57) mentés (3) mentők (5) mercedes (2) mesterl (1) mesterlövész (1) mexico (1) mexikó (2) MH (1) mh (93) mh 25/88 (1) mh 34 (1) mh 86 (1) mich (4) mikádó (2) miles (1) military (1) milsim (2) minimi (1) miox (1) misszió (1) mjk (1) mk6 (1) mmr (2) mn (3) modox (2) modular (1) modular system (1) molle (37) molle ii (5) monaghan (1) mopp (2) mount (1) mountain (2) mout (1) mrap (3) mre (15) MSA (1) msa (1) ms 2000 (1) mtp (19) múltból (1) multicam (24) multi terrain (2) multi terrain pattern (3) multotool (1) műszaki mentő (1) művégtag (1) műveleti (1) myster ranch (2) m 249 (3) nadrág (41) nagykövetség (1) national georpahic (1) nato (1) NAV (2) nav (6) navy (1) nbc (1) ndk (1) neckband (2) német (10) népviselet (1) nevében (1) new (2) new zealand (1) nexus (3) night (2) night vision googles (1) norvégia (2) norvegian (2) november47 (1) nukleáris (1) nvg (5) oakley (1) octopus (1) OD (3) od (26) oef (2) oef fr acu (1) of (1) oif (1) oldschool (1) olvasói levél (1) omon (1) omsz (4) on the spot (2) on the spot afganisztán (1) operation (2) operation enduring freedom (1) operation shanjar (1) operation strike of the sword (1) opfor (3) ops core (4) őrjárat (2) orosz (75) orosz mre (2) őrs (1) orvosi (9) orvosi táska (5) orvosi zsák (7) osprey (7) osztrák (6) öte (1) öv (14) P9R (1) pack (39) pact (1) pad (1) pakistan (1) pakisztáni (1) pakol (1) páncélos (2) páncélozott (1) pantac (1) pants (2) para (1) parachute (1) paratrooper (3) parka (3) pasgt (3) patrol (6) patrol pack (7) pattern (1) pattern 83 (2) peckham (2) pentagon (1) peoples (1) phantom (1) piece (1) pilotka (1) pistol (6) pisztoly (9) pisztolytár (1) pisztolytok (5) Pitanee (2) pj (1) plate (7) platecarrier (9) plate carrier (23) PLCE (1) plce (2) pmc (1) poland (3) polár (5) polar (4) polartec (1) polic (1) police (51) polish (4) polish army (1) ponch (1) poncho (2) poncsó (3) pot (1) pouch (29) predator (1) proof (4) protection (5) protective (1) protector (2) protetcion (1) protézis (1) prt (2) ptsd (1) pullóver (1) pullover (3) pulóver (5) pulover (2) pump action (1) puska (5) pvs (1) rába (3) rába terepszín (2) rabintex (1) radar (1) rádió (3) radio pouch (3) rádió zseb (2) rain (2) raincoat (3) rainjacket (1) rain gear (5) rakasz (4) rakasz zseb (2) ranger (2) ratio (4) Ratsiona (2) realisztikus (2) recon (4) régi iskola (1) remington (1) remington 870 (1) rend (1) rendőrsé (1) rendőrség (55) rendszer (1) rendszeresített (1) repeszmellény (2) republic (1) rescue (2) restrepo (2) revision (1) rg31 (1) rg33 (1) rhino (1) rhodesian (1) ricas (1) rifle (5) rifleman pouch (2) rifle grenade (1) rig (1) rijavi (1) rip (1) rip stop (1) ris (1) robbantás (1) rohamlövész (2) rohamlövészek (1) rollover (2) román (3) rs4/4 (1) rs 4 (1) ruck (1) rucksack (12) ruha (3) ruházat (4) russia (12) russian (50) russian mre (2) sadf (2) salomon (1) sandstorm (1) sapi (1) sapka (11) sátor (1) sátorlap (5) saw pouch (4) sa 80 (1) scalable plate carrier (1) sds (19) serbian (2) sérült (5) sf (5) shawn (1) shirt (8) sight (1) sig sauer (2) sisak (29) sisakálca (1) sisakhuzat (4) sivatagi (24) sling (1) slocam (1) slovak (1) slovenia (2) smersh (5) smock (2) softshell (4) soft armor (1) soldier (1) soldiers (1) sordin (2) sörétes (1) source (2) spanyol (1) spc (3) spear (1) spec (1) special (3) specnaz (6) specter gear (1) spec ops (2) splav (5) splittschutzeweste (1) sport (2) sportruházat (2) sposn (10) stanag (1) steel (1) stop (1) strobe (1) suicide (1) suit (2) sumrak (1) surefire (3) svájc (2) svd (1) svéd (6) sweden (4) system (2) szavazás (1) szemüveg (5) szénszűrő (3) szerb (2) szíj (1) szimatszatyor (2) szír (6) szlovák (4) szlovén (2) szlovénia (2) szovjet (2) tab (1) tac (1) tactical (11) tactical belt (1) tactical taylor (1) tailor (1) taktikai (4) taktikai málhafelszerelés készlet (1) taktikai öv (2) tálib (1) taliban (3) talibanistan (1) tan (18) tap (2) tár (4) tártartó (6) tarzan (1) táska (9) tasmanian tiger (1) taylor (2) tél (1) téli (2) temető (1) temperate (1) tengerészgyalogos (4) tengerészgyalogság (16) tengerészgyaogság (1) térdvédő (1) terepminta (3) terepszín (2) test (1) teszt (1) tex (1) three point sling (2) tiger stripe (1) tiszthelyettes (1) tmk (6) tok (4) tomahawk (1) tonfa (1) torch (2) training (2) triple (1) tri color desert (1) trópusi (1) trousers (30) tru (1) tullahoma (1) tűzálló (1) tűzálló ruházat (1) tűzharc (1) tűzoltó (6) tűzoltók (2) tűzoltóság (16) two (1) ubacs (4) ucp (3) UF pro (1) új (7) új magyar egyenruha (9) ukrán (3) und (1) uniform (39) urban (1) us (11) usa (13) USMC (5) usmc (48) usp (1) us marines (1) utility (2) v1 (1) varsói szerződés (1) védőmellény (15) védőszemüveg (1) vegyi (1) vegyvédelmi (3) vegyvédelmi kesztyű (2) vegyvédelmi ruha (3) vehicle (1) vesezsák (1) vest (65) veterán (1) vibram (1) victorinox (1) video (6) vision (2) vityaz (1) víztisztító (2) vog (1) vsz (3) vz (1) waist (1) waist pack (1) war (1) warbelt (6) warfare (1) warrior (9) warsaw (1) warsaw pact (1) war belt (1) water (4) web (1) webbing (3) web gear (1) wl (1) woman (2) woodland (26) wounded (1) wounded platoon (1) wp (2) yoke (1) zászlós (1) zsák (44) zseb (20) zubbony (8) Címkefelhő

Túlterhelt katonák 2.

2014.08.19. 08:24 :: Combat Gear Admin

10444519_743447619030252_3639933222177329648_n.jpgA nagyfokú gépesítettség ellenére az átlagos lövészek egyéni felszerelése a 21. századra tovább nőtt. A felszerelés súlyát illetően a Tengerészgyalogság az élen jár, ami úgy nem mellékesen nem kevés mozgásszervi panasz kialakulásáért felelős.

10570406_743447685696912_5052325559533580302_n.jpg

A másik érdekes tendencia is tettenérhető, ugyanis a géppuskás-könnyű géppuskás másodfegyvere nem pisztoly, hanem M4-M16-os gépkarabélyok. Természetesen az ehhez való lőszer javadalmazást is cipelni kell.

983753_743447765696904_6102253992807769442_n.jpg

Noha a védőfelszerelés mérete és súlya is csökkent, tehát mindenképpen kényelmesebb egy SPC-be mint a régebbi PASGT mellénybe a képen is látható konfiguráció.

10556503_743447885696892_4149655568343402579_n.jpg

A felszerelés súlya, az eleve elég nagy méretűre elkészített FILBE-vel, elérheti a 30 kilogrammot is. Azt azért fontos megjegyezni, hogy a személyi állomány felkészítését is próbálják ehhez igazítani.

A növekvő súly mellett viszont megjelentek a legújabb edzés technikák is, azonban az már más kérdés, hogy ez mennyire része a közös foglalkozásoknak.

Mindenesetre a Crossfit, Kettlebell és TRX mind-mind igen elterjedt, sőt az utóbbi években több olyan katonák-tengerészgyalogosok-különleges erők számára kidolgozott edzés terv született, amely ezeknek a keveréke.



227 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://combatgear.blog.hu/api/trackback/id/tr686616265

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Légionnaire 2014.08.19. 08:55:02

Nincs az az edzésterv, ami minden szóba kerülhető feladatra felkészít, legfeljebb félmegoldások lehetségesek.

apravetz 2014.08.19. 09:13:11

Az egyéni korlátokat lehet feszegetni, de előbb-utóbb úgyis meg lesz a böjtje. Saját példám okán is tudom. Térd, derék, boka..
A 30 kiló meg inkább alsó hangon van meg. A képeken is inkább 40++ lehet

Eaven 2014.08.19. 11:05:55

A modern haderőknél majd szépen szétválasztják, lesznek könnyű gyalogosok lecsökkentett tömegű de drágább felszereléssel, valamint exoskeletonnal megsegített mindennel megpakolt még drágább nehézgyalogság. Már ha elterjed ez az eszköz.

Hummer 2014.08.19. 11:37:47

Inkább lesznek Darpás robotkutyák és hasonló robot szamarak, mint exoskeleton.
A robot (UAV) szállító helikoptert már használják is.

dudi01 2014.08.19. 14:04:23

@Eaven:

A könnyű gyalogos nem azt jelenti,hogy könnyű a felszerelése.SŐT!!!Ők visznek igazán sok mindent nagyon nagy tömeggel magukkal.Gondolj bele:egy könnyű gyalogos csak azzal harcolhat amit magával visz,hisz nincs más aki vagy ami helyette vigye a felszerelését.

dudi01 2014.08.19. 14:05:19

Nekem senki ne mondja,hogy az az ember úgy azzal a könnyű géppuskával tud normálisan lőni.

dudi01 2014.08.19. 14:06:37

(hamarosan derékra terhelünk)

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2014.08.19. 14:09:37

@dudi01: Azért nem lehet mert az a rohadt zsák meg mellény összenyom abba a pozícióba, továbáb nem véletlenül tolta a villalábat a legmagasabbra. De elég nehezen lehet úgy függőlegesen mozgatni a fegyvert.

Mondjuk ha az előtte lévő domb tetejét fedezi az más kérdés :) Aztán még ott van a gyors hely és helyzet változtatás kérdése is :)

dudi01 2014.08.19. 14:38:21

@Combat Gear Admin:

Engem inkább az zavar(fel sem tűnt a teljesen kitolt villaláb),hogy a bicepszén támasztottam meg a válltámaszt és a másik kezét is csak pihenteti a válltámaszon nem pedig fogja azt ahogyan kellene.

recon71 2014.08.19. 14:39:53

@Combat Gear Admin: @dudi01: Nm lehet,hogy azért lő fekve oldalra a fegyverrel,mert előre felé a zsáktól nem tud célozni? Ahol a zsák a nyak fölé ér,ott hasalásnál előre lenyomja a fejet. Ilyenkor szokás oldalra célozni,mert a fej elfordításával feljebb is lehet nézni.

dudi01 2014.08.19. 14:43:44

@gyula0910:

Az nyilvánvaló,hogy a zsák miatt fekszik úg.

recon71 2014.08.19. 14:44:39

@Combat Gear Admin: "A másik érdekes tendencia is tettenérhető, ugyanis a géppuskás-könnyű géppuskás másodfegyvere nem pisztoly, hanem M4-M16-os gépkarabélyok. Természetesen az ehhez való lőszer javadalmazást is cipelni kell."

Ez komoly? Még nem találkoztam ezzel. Mi lehet az oka? A pisztolyt annyira hatástalannak tartják?

recon71 2014.08.19. 14:54:56

Az ilyen nagy terhelés-ami a fotókon is látható-mindenképp szar,de vannak fokozatok. Ugyanazt a súlyt el lehet rendezni kevésbé és nagyon egészségtelenül és fárasztóan is.
Ez függ a felszerelés elemeinek a kialakításától,megoldásaitól,de a katona saját elrendezésétől is,mint már annyiszor írtam.

recon71 2014.08.19. 15:01:11

Pl. az SPC szerű előre szűkülő vállpárnás védőmellényem sokkal nagyobb súlynál is kényelmes,mint a CIRAS mellényem. Mellesleg a CIRAS is kevésbé vág fordítva felvéve. A derekat megtámasztó zsák is sokkal nagyobb súlynál kezd csak kényelmetlen lenni.
A védőmellény derekára hátra rakott zseb szintén átterhel a vállról a törzsre. Sok okos megoldás van,amivel javítható a kényelem,a teljesítmény, az egészség megőrzése.

recon71 2014.08.19. 15:08:52

@dudi01: Azért fekszik így,mert a zsák miatt csak így tud kilőni. a fegyvert is kényszerből támasztja a bicepszén,mert a védőmellényről lecsúszna oldal irányban. Sajnos a védőmellényes és hátizsákos feladatok teljesen új fegyver befogásokat eredményeztek,mivel megszűnt a biztonságos,stabil vállgödörbe fogás lehetősége. Ezekben a közel sem ideális helyzetekben is lehet lőni,de tény,hogy sokkal rosszabb hatásfokkal és nehezebben. Ez is az ára a nagy védelemnek és túlterhelésnek.

JanaJ 2014.08.19. 15:43:43

Félek leugattok, de megkérdem. Találtam egy - szerintem - régi blogot, tuti ismerik egyesek.
francia-idegenlegio.blog.hu/2014/08/18/75_a_nagyobb_tuzharcok_es_a_labvesztesek_idoszaka

A felszereléseket nézegetve az tűnt fel, hogy mennyire nem lihegik túl a dolgot a franciák. Ez csak a légióra igaz, vagy a saborokra (?) is? Se MRAP, se digi minta, se sivatagi(digit) minta, se über lángálló szellőző önkimosó ruha. Nekem szimpi a hozzáállás, hogy nem bohóckodnak 2 évente új mintával, de inkább egy MRAP-ben ülnék, mint egy VAB-ban (?).

JanaJ 2014.08.19. 15:44:22

@JanaJ: Ja a kérdés, hogy ki csinálja jól? :-) Ami/angol vagy inkább ők.

recon71 2014.08.19. 15:44:44

@dudi01: Igazad van! A képeken lévő TGY azzal is segíthetne magán,ha már csak pár kilót málhaövre terhelne át. Annyival is kevesebb húzná a vállát,terhelné a gerincét.

dudi01 2014.08.19. 15:55:57

@gyula0910:

Leveszi a zsákot és tud lőni normálisan,gondolkodj egy kicsit mielőtt pálcát törnél...

dudi01 2014.08.19. 15:57:49

@gyula0910:

És kényszerből nem fogja meg rendesen a válltámaszt???Ne próbáld már mindenbe belemagyarázni a mániáidat!

recon71 2014.08.19. 16:10:05

@JanaJ: A jobb ruha,felszerelés,eszközök mindenképp javítják a teljesítményt,növelik a túlélési esélyeket. A farnciknál is még javítana mindenen,csak gondolom nekik nincs rá annyi pénzük. A fejlesztések mindenképp jók,ha jó irányba mennek! Az már más kérdés,hogy a fejlesztéseket jól csinálják e,mert az amik is kihagyhatták volna jópár közbeeső költséges tévedésüket.
Náluk is jó a cél,mint a Natick-os NGC-s műsorban is elmondták,hogy "jobb felszereléssel is előnyt kíván biztosítani a katonáknak",és,hogy a "katonai felszereléseknek előnyére válna a jobb súlyelosztás",és persze a súlycsökkentés is. Szóval a célok jók,csak az elérni kívánt módjuk rossz. Rengeteg időt és pénzt pazarolnak el feleslegesen,ahelyett,hogy kinéznének a laboratóriumból és megnéznék egyesek ezekben már mennyivel előrébb járnak.

recon71 2014.08.19. 16:12:09

@dudi01: Próbáld ki! Vegyél fel 1 védőmellényt és rá 1 nagy zsákot,aztán oldalra célozva támaszd meg vállban!!!

De nem vette le a zsákot,úgy kénytelen lőni,legalábbis célra tartani!

dudi01 2014.08.19. 16:20:29

@gyula0910:

Tudom,hogy szar,képzeld el katona vagyok...

recon71 2014.08.19. 16:31:12

@dudi01: Tudom,hogy katona vagy,azt is,hogy géppuskás voltál. Ezért nem értem,hogy miért kételkedsz abban,hogy ő kényszerből nem tudja megtámasztani a fegyvert vállban. Csak hasalj le és keresd meg a válladon azt a helyet,aminek-oldalra célratartva-a fegyvert feltámaszthatod!
És akkor még védőmellény sincs rajtad.

recon71 2014.08.19. 16:35:46

@dudi01: Azt nem tudom,hogy tudtad e,hogy a franciáknál ez bevett szokás volt,legalábbis egyes források szerint. Gondolom a FA MAS hosszú tusrész kialakítása miatt volt a nem vállgödörben feltámasztás alkalmazása.

dudi01 2014.08.19. 16:40:20

@gyula0910:

Így akkor sincs értelme lőni ennyi erővel el is ültetheti a lőszert!

dudi01 2014.08.19. 17:27:45

@gyula0910:

Az M4/M249-et nem a mellény miatt tartják úgy hanem azért mert a csőtengellyel egybeesik a válltámasz ami miatt az irányzóvonal alacsonyan van így ha rendesen befogná a fegyvert akkor nagyon rá kéne hajtani a fejet a válltámaszra ami kényelmetlen.Ha viszont úgy csinálják ahogy a képen van akkor nem kell úgy lehajtani a fejed az az kényelmesebb a fegyvertartás.

Az amikon meg pont,hogy nem nagy hanem kicsi védőmellények vannak...

Dobri 2014.08.19. 18:36:22

@JanaJ: Schlabor
Mivel az idegenlégió teljes egészében a francia szárazföldi erők része, így pár ruházati dolog kivételével( kepi, barett, stb) teljes mértékben megegyezik a felszerelése, fegyverzete, ezredek felépítése a francia szárazföldiekével. Azért a VAB-ot a franciák 82-82 környékén már használták Libanonban, tehát nem mai darab.

Dobri 2014.08.19. 19:30:35

@JanaJ: Sivatagi ruházatuk van, de csak akkor használják, mikor kell. Kb. 25 éve van rendszerben és azóta nem változtattak a mintán.

joni firpo 2014.08.19. 19:59:07

@Dobri: Az I. Öbölháború idején hozták ki - oda még zöldben mentek. A sivatagi háborúk jócskán megdobták a sivatagi minták fejlesztését - azelőtt nem nagyon törődött senki ezzel a témakörrel.

Dobri 2014.08.19. 20:08:36

@joni firpo: Nem tudtam pontosan, hogy mikor vezették be. Utána néztem pár francia Öböl oldalon és azt írják, hogy '90 decemberében kapták meg a csapatok. A kb. 25 éve van rendszerben majdnem jó. :) Meg akkor kaptak homokszínű veygvédelmi ruhát is.

JanaJ 2014.08.19. 20:51:16

@Dobri: Köszi. Csak nekem fura, hogy megtartották a WL-et, pedig nem kicsi a hadseregük. (Jó tudom CCE) Pénz lenne rá. Kicsit olyanok mint a zsidók, hogy irondome van, pixel minta nincs és ez nekem tetszik. A linkelt blogon erdei CCE van homok színű CIRAS-al (?).

recon71 2014.08.19. 21:18:01

@dudi01: 1 KMZ-s azt mondta,hogy azért tartják így,mert a fejjel szorítják neki a válltámasz alsó sarkát a vállnak,mivel nem feküdne fel a védőmellény vállpárnáján.

Egyébként tökéletesen kényelmes volna nekidőlni a fegyvernek,mivel csak a csőtengely van alacsonyan,az irányzék magasabban van,mint az AK-n.

recon71 2014.08.19. 21:20:42

@dudi01: Nagy védőmellény alatt a 10 kg körüli mellényeket értem,amik még meg vannak terhelve málhaelemekkel is,mert ezek vállpárnái jóval vastagabbak és ezért adnak rossz felfekvő felületeket. Pláne,ha erre még hátizsák vállpárna is kerül.

Dobri 2014.08.19. 21:41:23

@JanaJ: Miért használtak volna Afganisztánban sivatagi ruhát, mikor az ország olyan helyén voltak a franciák, ahol a CCE jobban működik?
Ha az USMC-nem jó mind a két ruhájához a coyote barna mellény, akkor a franciáknak is jó! :) Sok egység Maliban pl. felül CCE zubbony és sivatagi nadrág.

recon71 2014.08.19. 21:50:29

@Dobri: @JanaJ: Nekem is feltűnt,hogy a koszos CCE mennyire jól beleolvadt az afgán hegyi terepbe. Viszont Maliban is azt hordták,ahol csak homokos területeken láttam őket.

JanaJ 2014.08.19. 21:54:16

@Dobri: Hát én azt honnan tudjam ott milyen a terep? Nem az a bajom, hogy nem megy a ruhához a mellény, hanem nem értettem, hogy a drágább mellény homok színű, a ruha meg nem. De akkor ezek szerint itt nem a spórolás, hanem az ész volt a döntő. :-)

Dobri 2014.08.19. 21:59:35

@JanaJ:
www.youtube.com/watch?v=hGPE7XSfgPI

Itt megnézhető az összes ruha kombó Maliban. :)

recon71 2014.08.19. 22:00:09

@JanaJ: Szerintem a coyote mellényeknél egyszerűen csak spórolásról van szó. Túl költséges lett volna több színben is,ezért csak a leggyakoribb háborús terephez színezetteket vették meg.

JanaJ 2014.08.19. 22:03:45

@Dobri: Szerintem ők gyakorlatiasabbak. Nem annyira geardok. A németeken is ezt látom. De persze csak laikusként.

dudi01 2014.08.19. 22:24:31

Na akkor most nagy vagy nehéz?De a 10 kg sem nehéz abban a kategóriába...

recon71 2014.08.19. 22:39:35

@dudi01: Igazad van! Nem biztos,hogy nagy is az amelyik nehéz.

Nem magában a 10 kg-os védőmellény a nehéz,mint írtam,hanem a málhaelemekkel is ellátott,ami lazán 20 fölött is lehet.

recon71 2014.08.19. 23:23:39

@JanaJ: Végre beugrott mit akartam! Van több fajta WL-em és van CCE-m is. A kettőt ég és földnek tapasztalom. A CCE világosabb is és a mintázata nagyobbsága miatt,sokkal jobban bontja az emberi alakot,de homokos terepen sem rikít úgy,mint a WL-ek.

Barnigear 2014.08.20. 12:24:42

JanaJ:

A franciáknak is vannak új ruháik, csak a ruhák mintája és anyaga nem új. Kivétel a CCE ripstop -ha nem tévedek- és a hó mintájuk, ami szintén 2000 utáni; illetve a felinhez tervezett minta.
Felin CCE: www.safran-group.com/IMG/png/felin-3.png
Felin DPM: defense-update.com/images/felin1.jpg
Felin - felin: upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/FELIN-openphotonet_PICT6050.jpg
---
Ha nincs digit mintájuk akkor az azért van, mert nem írtak ki rá tendert. A döntéshozók nyilván nem látják szükségét.
A francia mintatervezés igazából a háború után volt jelentős; lásd: a lizard egy rakás későbbi mintának a közvetlen és közvetett előzménye. Aztán a '70-es években a németekkel közösen dolgoztak egy mintán, ami a lényegét tekintve olyan mint a Flecktarn, de később sem rendszeresítették. Pedig a flecktarn azért jelentős előrelépés volt, és még inkább az lett volna a '70-es években. Azóta -úgy tűnik- nincs igényük nóvumra ezen a területen; megelékszenek egy WL klónnal.
---
Én egyébként emlékszem olyan híradásra az elmúlt évekből, ahol full MC-ben készülődtek Afrikába, illetve egy másik konfliktusról szóló igen rövid snittben a CCE módosított változata is feltűnt egy -gondolom- általuk felfegyverzett helyi seregen.
Maliba meg Afgánba azt küldték ami rendszeresítve van.

Barnigear 2014.08.20. 13:28:00

...ez lenne az MC-s kép abból a híradásból amire emlékeztem, de ezek a franciákat szállító angolok, és persze MTP-ben.
Viszont itt mintha 2 markánsan eltérő MTP-t láthatnánk.

Dobri 2014.08.20. 18:28:20

@Barnigear:
Itt jól megnézhető a franciák téli ruhája.

www.thomasgoisque-photo.com/site.php
A lap tetején a defence feliratban kell keresni a:avec les chasseurs aplins en Kapisa. Az első pár képen a téli ruhás srácok vannak.

Viszont ez a ruha(különleges ezredeket leszámítva) csak a 27BIM(hegyi lövész dandár) ezredeiben lévő GCM(groupement de commandos de montagne- hegyi kommandó szakasz) tagjai viselik. A többieknek egy sima fehér ruházat van, amit a külső rétegre vesznek rá.

Batkaa 2014.08.20. 18:41:48

@gyula0910: igen, tendencia, már sok helyen láttam fotókat, hogy a géppuskás karabélyt is cipel.
Engem is foglalkoztat a miért?
Hiszen pont a MINIMI eléggé jól eltalált abból a szempontból, hogy a táras adogatás lehetőségével majdnem olyan könnyen mozgatható, mint egy automata puska. Miközben a nehéz cső és az átszerelés nélküli heveder fogadás miatt alkalmas támogató fegyver.
Én sem értem a karabély szükségességét.

dudi01 2014.08.20. 22:36:09

@Batkaa: @gyula0910:

Azért visznek mert kell valami másodlagos fegyver és itt jön a képbe az amit beszéltünk a pisztolyokkal kapcsolatban.

whirlwind 2014.08.20. 23:28:21

@dudi01: a TGY tűzszerészei is hordanak overált szerintem ők is azok mert több szerszám is látszik rajtuk a földön fekvő embernek meg térdtől lefelé hiányzik a bal lába . Vagy tank személyzet de ezt kevésbé tartom valószínűnek mert mi oka lenne hogy a tankot elhagyva mászkáljanak a veszélyzónában

Barnigear 2014.08.20. 23:31:25

Dobri:
Ezeket a lépeket már ismerem, de azért kösz.
---
...ez meg lemaradt ebből a hsz-ből ( Barnigear 2014.08.20. 13:28:00 ):
im.ft-static.com/content/images/87da2e86-861d-4696-afef-805b98b58c8d.img
és itt vannak a tényleg franciák francia szerkóban:
graphics8.nytimes.com/images/2013/01/26/world/us-policy/us-policy-articleLarge.jpg

recon71 2014.08.21. 02:04:10

@Batkaa: Nekem még nem tűnt fel. Az M249-es is visz M4-est,nem csak az FN MAG-os(nem ugrik be az amik elnevezése)? mert az M249 gyorsabban is utántölthető tárból,mivel van rajt tárfészek is. Míg az FN MAG-nál végig kell csinálni a heveder befűzést és a vele járókat. Tudtommal a pisztoly,a másod fegyver azért volt nekik,hogy a hevederes újratöltés ideje alatt is tudjanak védekezni.

recon71 2014.08.21. 02:07:55

@dudi01: Nekem meg az tűnt fel,hogy az overálosok M16-tal vannak ellátva. Csodálkoznék,ha a tankosok,tüzérek és egyebek ezt használnák a rövidebb M4 helyett.

recon71 2014.08.21. 02:27:36

Visszatérve az eredeti témához,most magamra haragítom a katonákat,mert azt írom,hogy nekik van a legkevesebb esélyük az ideális terhelés,málházás megtalálásához!
Miért? Saját tapasztalat,hogy katonaként semmilyen módon nem volt lehetséges kísérletezni,variálni. Mivel a muníciót,rádiót,akksit,páncéltörőt,védőmellényt,csak a közvetlenül az indulás előtt kaptuk meg,és ahogy akkor bemálháztuk,az úgy is maradt a visszaérkezésig. Esély sem volt arra soha,hogy próbálgassuk mi,hogy jobb.
Ha azt megtehetnék a katonák,mint a civilek,hogy csak úgy elmennek túrázni,futni vagy bármit,és amikor akarnak akkor állnak átrendezni,variálni,kipróbálgatni,akkor nekik is lenne esélyük. Így nincs.

Máig is nagyon bánom,hogy nem mertem katonaként így málházni,mert féltem,hogy hátha nagy hibát követek el: www.kepfeltoltes.hu/140821/SDC10021_m_solata_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Láttam már ezt a málházási megoldást,de addig nem próbáltam. Miután már volt lehetőségem civilben kipróbálni,azután már nem mentünk sehova ennyi cuccal katonaként. Aztán le is szereltem. Pedig mennyivel megkönnyítette volna könnyűlövész kiképzésen az életem!

recon71 2014.08.21. 02:32:25

@Batkaa: Pontosítok! Tudtommal a géppuskásoknak újratöltés és a fegyver elakadása esetére volt a vésztartalék pisztoly.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2014.08.21. 11:46:56

@gyula0910: Ugyanaz az oka, ami miatt M9-est és KA-Bar-t is vinni kellett

@dudi01: A FROG előtt rájöttek már, hogy az IED-k elsődleges és másodlagos hatásai ellen lángálló kezeslábassal tudnak valamennyire védekezni. Ezért elég elterjedt volt főleg Irakban.

Batkaa 2014.08.21. 14:07:57

@gyula0910:
Az FN MAG az az M240, nekem meg a Minimi amcsi jelzése nem ugrott be... :)
Én meg arra jutottam, hogy a városi harc miatt, meg a sok szegdelt terep miatt viszik a karabélyt, hogy a géppuskás se essen ki a csapatból, ha a fedés miatt nem tudja használni a géppuskáját. Csak éppen azon az áron, hogy ezzel aztán a végletekig leterhelik a géppuskást...

recon71 2014.08.21. 15:21:43

@Batkaa: Nem tudom,olyan hihetetlennek tűnik nekem ez. Az M249 majdnem olyan jó helységharcnál,mint az AR. 1 gránátvetős AR is hasonló súlyú és méretű.

recon71 2014.08.21. 15:23:44

@Combat Gear Admin: A kést értem,bármikor kellhet. A pisztolyt is vészmegoldásként. De az M4-et már nem. Az a kb. 5 kg plusz rohadt sok. Többet árt,mint használ. Legalábbis szerintem.

Légionnaire 2014.08.21. 16:58:51

@gyula0910: Minimi + M4 kérdéskörben én is hasonlóan érzek. Irreálisan soknak tűnik.

Batkaa 2014.08.21. 19:53:03

@gyula0910: @Légionnaire:
ugyanezt gondolom.

@dudi01:
kb. háromszor :)

Dobri 2014.08.21. 20:03:06

@gyula0910: '97 tavaszától december közepéig Minimis voltam. Nekem nagyon tetszett, csak a vele alvás a hálózsákban volt kicsit macerás. :) Az év őszén volt egy nagy hadgyakorlat, ahol az ezred harci századai megtámadtak egy falut, amit a kiszolgáló század védett. Itt élveztem igazán a Minimi előnyét. Akkor már 3 hete a fejadagot ettük és az 50 vaktöltényes hevederrel jól tudtam fizetni a kamasz srácoknak, akik piát és kaját hoztak nekünk. Jobban tetszett nekik, mint a karabélyok vaktölténye. Bár legjobban a gyakorló kézigránátot és a jelzőrakétákat értékelték. :)

dudi01 2014.08.21. 20:41:59

@Batkaa:

Ismétlés a tudás atyja :)

recon71 2014.08.21. 21:18:57

@Dobri: Szerinted van valami olyan hátránya a Minimi-nek az M4-el szemben,ami indokolhatja,hogy M4-et is vigyenek mellé?

@Combat Gear Admin: Csak 1 felvetés,én sem hiszek nagyon benne,de nem lehet,hogy a géppuskát csak átadták cipelni 1 darabon és pont az lett véletlenül megörökítve? Vietnamban többször az látható,hogy a géppuskát nem csak a kezelője cipelte.

recon71 2014.08.21. 21:23:10

Főleg azért foglalkoztat ez a plusz M4 kérdés,mert már így is a legnagyobb probléma a súly. Sok SF 4 tárat visz és csak 17 kg-os cuccban megy,mert abban még tud teljesíteni. 1 lövész ilyen duplája,30 körüli-fölötti súllyal akkor mire képes? Még ha TGY is?

Dobri 2014.08.21. 21:47:35

@gyula0910: Nem volt a kezemben még M4, M16 valamelyik változatával lőttem kb. 3 tárat Djiboutiban, pár héttel a USS Cole után, tehát ennek is már 14 éve. Minimin nem volt sokáig és annak is már 17 éve, tehát az emlékek fakulnak.
Így visszagondolva, soha nem voltam olyan helyzetben, amit nem tudtam jól megoldani a Minimivel. Soha nem éreztem hiányát, hogy nincs karabélyom.
Akkor 4db M16 tár volt hozzá rendszeresítve meg a rakasz(ok), már nem emlékszem, hogy mennyi. Akkor lettek lecserélve a belga 200 lőszeres műanyag rakaszok, a 100 lőszeres ausztrál gyöngyvászon rakaszokra. Ez csak az ezredemre volt érvényes, mert utána még évekkel később láttam franciákat a belga 200-assal használni.

dudi01 2014.08.21. 21:52:19

@gyula0910:

Nem a TGY-k koncepcióból visznek karabélyt a géppuskához/könnyű géppuskához második fegyverként.

recon71 2014.08.21. 22:03:05

Próbáltam a neten megkeresni az említett Natick-ban készült videót,hátha fent van,de nem sikerült. Viszont VHS-re felvette valaki,és ha igény lenne rá,akkor megpróbáltathatnám digitalizáltatni!

Igazából sokkal több minden nincs már benne,mint amit említettem. Talán annyi,hogy mutatják az esőzést,hideget,kánikulát előidéző laboratóriumukat,ahol tesztelik a felszereléseket. Konkrétan esőben sétáltattak katonákat esővédőben.

Ami még érdekesség volt számomra,de ökörségnek tartom,hogy a katonáknak személyre szabottan az egyéni alkatukhoz akarnak málházást összeállítani a hiper-szuper műszereikkel és mérésekkel. Ebben látják a megoldást. És ezzel 2018-ra terveznek haladást elérni! :D

recon71 2014.08.21. 22:04:56

@dudi01: Ezt nem értem! Milyen koncepcióból?

dudi01 2014.08.21. 22:08:23

@gyula0910:

igazából a személyreszabott málha a legjobb csak győzze pénzel a haderő... :D

Volt egy két öves mellény amit szerkesztettetek,
egy ahhoz hasonló elrendezésű mellényt láttam neten de nem jutottál eszembe ezért nem mentettem el.De megpróbálom megkeresni.

dudi01 2014.08.21. 22:09:22

Úgy értettem a koncepciót,hogy direkt visznek karabélyt is a géppuskások/könnyű géppuskások szóval nem másé van náluk.

recon71 2014.08.21. 22:12:17

Ami a Natick-os műsor óta foglalkoztat,hogy hogy a fenébe tudtak azért jó dolgokat is létrehozni? Talán azok a civil piacról kerültek be,vagy ihletésűek? Vagy a katonák elkezdték használni és ezek utánamentek? Gondolom ez az új törzsre terhelős hátizsák az ALICE újra elterjedése után lett. És észrevették rá az igényt? Vajon a többi jó dolog is így született?
Ha igen,ők legalább reagálnak az igényekre,próbálnak korrigálni,nem úgy,mint itthon,ahol inkább eltussolják a kiderül a hibákat,de a katonák észrevételeit,igényeit is.

recon71 2014.08.21. 22:17:18

@dudi01: Köszi a 2 málhaöves mellényes keresést. De nem mi találtuk ezt fel,mert a SEAL nagyon sok ilyen 2 málhaöves málha megoldást használt már jóval korábban.

Azért is merült fel bennem ez a géppuska átadásos megoldás,amit Vietnamban többször is lehetett látni,mert ha csak tartalék fegyver az M4,akkor a minimális súlyra törekednék,nem tennék arra is villaállványt,és nem tennék a géppuskára is és az M4-re is külön-külön lézeres célmegjelölőt(PEQ vagy mi a neve) sem.

recon71 2014.08.21. 22:24:12

@dudi01: A Natick-os mérnökök a személyre szabást szerintem úgy értik,hogy ők akarják megmondani,hogy a katona mit hova tegyen,hogy a súly a legkevésbé terhelje. Ez nem fog egybeesni az elérhetőséggel sem,de szerintem minden emberre ugyanaz lesz jellemző,mint jobb seregekben tanítják is,hogy hova merre kerüljön a nagy súly.

@Dobri: Erről ugrik be,hogy légiósoktól is hallottam,hogy a hátizsákot hogyan kell pakolni,vagyis,hogy lehetőség szerint felülre kerüljön a neheze. Ezt tanítják vagy csak továbbadott tapasztalat?

dudi01 2014.08.21. 22:33:38

Szerintem a zsákot lehetőség szerint inkább bentről kifelé érdemes pakolni mint fentről lefelé.

Dobri 2014.08.21. 22:42:49

@gyula0910: Emlékeim szerint kiképzésen foglalkoztunk ilyennel, de akkor a nyelv nem tudása miatt, inkább a látottak alapján értettünk meg a dolgokat. Inkább utána csapatnál volt a tapasztalatok átadása, hogy mit hogyan érdemes bepakolni.
Azért én inkább a háthoz minél közelebb szoktam tenni a nehéz dolgokat, és nem felfelé.

recon71 2014.08.21. 22:52:06

@dudi01: Anno vietnami háborús könyvben is olvastam,de angol katonai könyvben is,hogy a hátizsák akkor jó,ha minél feljebb van a súlypont. Ez egyértelműen nem a háthoz közelt jelent. Ráadásul az izraeliek is sokszor a málhamellény hátul lévő felső zsebét tömik inkább meg,de a hátizsákot is távol helyezik el a háton. Ezeket mind ki is próbáltam és tényleg így sokkal kényelmesebb. Persze ennek a háttól távolabb elhelyezett hátizsák súlyának arányban kell azért lennie a málha többi elemének a súlyával: www.kepfeltoltes.hu/140821/SDC10012__2__www.kepfeltoltes.hu_.jpg

recon71 2014.08.21. 22:55:36

@dudi01: @Dobri: Félreértés ne essék,én sem a háthoz távol raknék 20 kg-os dolgot,de 10 kg-os hátizsák a fenti kép szerint rávéve a málhamellény szintén 10 kg körüli hátrészére,sokkal kényelmesebb,mint 1 nagy 20 kg-os hátizsák.

dudi01 2014.08.21. 23:24:31

@gyula0910:

Hogy jött ki,hogy ami fent van az nem lehet a hátadhoz közel?

recon71 2014.08.21. 23:27:54

@dudi01: Hol írtam én ezt?

Azt írtam,hogy fent kell lennie,azt nem,hogy rossz a háthoz közel!
És azt akartam még,hogy nem minden esetben jó,ha minden súly a háthoz közel van.

recon71 2014.08.21. 23:30:32

@dudi01: Egyébként az ALICE és az új Natick-ban bemutatott hátizsák váz is eltávolítja a háttól-legalábbis alul-magát a zsákot.

cookac 2014.08.22. 01:14:58

Sztem ha túl magasan/távol van a háton a súlypont, akkor könnyen elránt, főleg ha már kimerült az ember. Ha meg túl alacsonyan, akkor meg szinte letépi a gatyát derék tájon. Mindenkinek más a komfort, ezt egyénileg kell kitapasztalni.

recon71 2014.08.22. 01:30:36

@cookac: Próbáld ki! 1 túrán fele úton tedd a hátizsákodba egyszer felülre a nehezét,egyszer meg alulra!

A magasan súlypont szerintem csak a hát felső részét jelentheti! Legalábbis gondolom.
És mint írtam,vannak fokozatok. A háttól távol 20 kg marha sok,de 100 kg-os megpakolt védőmellényes embernek 10 még nem.
Nehéz védőmellényes málháknál már tapasztaltam,hogy sokszor jó,ha távolabb van hátul. Olyankor nem ugyanott ugyanabban az irányban vág,terhel,húz a hátizsák,mint a többi málhaelem. Nem annyira lefelé az is,hanem már hátra. A gerinc,derék is nagyon nagyon sokkal később fájdul meg.

dudi01 2014.08.22. 14:54:10

Szóval a nehezet még véletlen sem felülre.

dudi01 2014.08.22. 14:55:28

Szóval a nehezet még véletlen sem felülre és távol bár ez így logikus...

recon71 2014.08.22. 15:52:33

@Combat Gear Admin: Köszi! Tökéletesen igazol!

@dudi01: Figyelj már oda mit írok! Én is pont erről beszéltem!

Idézem magam!: "A magasan súlypont szerintem csak a hát felső részét jelentheti!"

Tehát azt a részt,amit az ábra is jelöl.

Nézd meg mi hova való! A hát felső részére a neheze,fölé a közepes súly. Alulra meg a könnyű.

recon71 2014.08.22. 16:06:32

@Combat Gear Admin: Azon most én is meglepődtem,hogy a fej mögé magasra nem a legkönnyebb rész kerül,hanem a második legnehezebb a közepes.

De jobban belegondolva,van 2 szerintem 30 éves körüli külső csővázas nagy hátizsákom és azok nagy része bőven a vállak fölé van tornyozva és imádtam őket,úgyhogy igaz lehet.

joni firpo 2014.08.22. 17:45:36

@gyula0910: Ez sem akkora újdonság, nézd meg a XIX. szd. végi francia gyalogsági málházást, a hátbőröndön fölülre málházott cuccok a katonák fejebúbjáig értek. Csak aztán jött a panaszkodás, hogy ilyen málházással nem kényelmes hasalni, főleg miután a rohamsisak standard felszerelés lett. A hegymászó hátizsák sem biztos, hogy alkalmas lövészkatonának.

dudi01 2014.08.22. 18:50:42

@gyula0910:

A hátad közepére esik az a rész ahová a legnehezebb cuccok kerülnek.

recon71 2014.08.22. 20:59:03

@dudi01: Nézd már meg,hol van a derékpárna a hátizsákon! Tehát az esik a derékra. Bőven az fölé jelzik a zsák nehezét! Egészen a váll tetejéig. Ha nem ez a hát felső része,akkor mi?

dudi01 2014.08.22. 21:02:23

@gyula0910:
A derekad a hátad alja.

recon71 2014.08.22. 21:04:32

@joni firpo: Nem vagyok annyira jártas a XIX. századi málházásokba,de tényleg,mintha az akkoriban játszódó filmekben úgy lett volna. Bár nekem pokróc rémlett a zsák tetején.
Egyetértek veled,hogy a hegymászó hátizsák katonának nem mindig ideális.
1. azért,mert hasaláskor lenyomja a fejet.
2. málhamellényhez és főleg védőmellényhez már nem mindig az az ideális súlyelosztás.

recon71 2014.08.22. 21:09:48

@dudi01: Matekozzunk! Ha 6 kg a neheze,3 a közepes,2 a kevésbé nehéz és 1 a könnyű,akkor a hát közepén és az fölött van 11 kg. Alul meg akkora helyen,mint ami a zsák alsó rekesze,amit a D jelöl,csak 1 kg!!! Legalábbis így volna ideális a kép szerint is.

recon71 2014.08.22. 21:15:53

@dudi01: Szerintem a vállaktól indulva lefele a hát felső része,mivel nem éri el a derék alját. Vagy szerinted mi a hát pakolható felső része? És azt még nem is adtam hozzá,hogy a közepes súlyt is még ez fölé ideális rakni.

Ha gondolod,megnézhetjük a hát középvonalához képest is! Mondj súlyokat az A,B,C,D helynek és számoljuk ki,hogy az ábra szerint mekkora súly kerül fölé és alá ideálisan!

recon71 2014.08.22. 22:16:53

@Combat Gear Admin: Sajnos nem tudok angolul,de nagyon érdekel ez a súlyelosztásos téma,mert ez a legjobban életkeserítő szerintem is meg az amik Natick-os mérnökei szerint is,de szerintem minden védőmellényes katona szerint is,ezért kérdem,arról gondolom nincs semmi,hogy ez a hátizsák ideális pakolás,hogyan módosul különböző véd és málhamellények esetén?

cookac 2014.08.23. 00:20:36

Mondjuk itthoni viszonylatban kétféle "backpacking"-et tudok elképzelni. Az első, mikor fix táborhelyre kell cuccolni. Ekkor lehet akár krumpliszsák is, max kicsit szenvedsz az alatt a néhány km alatt a motyóiddal míg odacipeled. A második mikor távokat mész. Józan ész szerint élelmet nagyon nem kell vinni, egymást érik a települések, vízszűrővel a zsebben meg a víz sem lesz nagy súly. Kevesebb cuccal jobban lehet haladni, szal itthon a zsák nem triviális téma.

Inkább az anyagiak befolyásolják. Van lé bőven, van profi cucc. Fél kilós zsák 3 helyett, 1 kilós hálózsák 2-3 helyett, aztán főző, derékalj, stb. Kellemesebb motyózni 10 kg kaja+víz+cucc kombóval mint "olcsó" verzióban uezt 25-tel.

Az ilyen ábrák meg semmit nem érnek. A gagyi hálózsákod elveszi a zsák 2/3-át te meg pakolászd a sátrad ábra szerint. Sokkal lényegesebb, h normálisan összeállított cuccod legyen és menet közben könnyedén tudd állítgatni a pántokat, h a súly hova terhelődjön.

A felszerelés katonai részéhez én nem értek, ezért a fentiek nem is arra vonatkoznak.

joni firpo 2014.08.23. 07:20:49

@cookac: Pedig az adja ám csak a plusz súlyt, gondold el, hogy leszorítod mondjuk a kempingcuccaidat 10 kg-ra, és akkor jön hozzá egy 1 kg-os sisak, legalább ugyanennyi a VV-cucc, 5+ kg védőmellény (föl akár 10 kg-ig), fegyver 3-4 kg, lőszer, gránátok ... és a málhás szamár hozzád képest légtornászi könnyedségű...

recon71 2014.08.23. 15:25:54

@joni firpo: @cookac: Nekem meg ami beugrott a már említett védőmellény és muníción kívül,a minimum 2 liter víz minden egyes napra,a rádió,tartalék aksik hozzá,RPG,konzervek,géppuska tartalék lőszer,robbanóanyag. Ezeket még mind vinnie kell a rajok tagjainak.

recon71 2014.08.23. 15:33:05

@cookac: Próbálom kiszámolni,de úgy 20-30 kg-mal minimum többet kell vinnie 1 katonának.

Dobri 2014.08.23. 20:08:00

@gyula0910: '95 nyarán mentek először légiósok Boszniába a zöld barettjükben és harci festéssel a kocsin. Addig kék sisakban és fehér kocsival voltak ott. A volt ezredem adta ennek a zászlóaljnak a lövész századait és a volt századom is benne volt. Srácok mesélték, hogy a kis 1-2 napos zsákjukban a saját cuccaik mellett még vitt mindenki egy 81mm-es aknavető gránátot, egy 50-es hevedert a Browning M2-eshez, egy 50-es hevedert a 7,62mm-es géppuskához és szintén egy 50-est a Minimihez. Mindenkinél a rendszeresített 6 teli tár a FAMAS-hoz, plusszban még valamennyi lőszer a zsákban. Tehát meg voltak pakolva. :)
Csádban napi 9liter víz jár fejenként. Szerencsére nem is gyalogos volt a 8 napos járőrök a Szahara déli részén! :)

recon71 2014.08.24. 05:32:28

@Dobri: Sokat túrázok megpakolt védőmellényekben és egyebekben,úgyhogy tudom milyen kegyetlen tud lenni már 30 kg felett is,ezért le a kalappal azok előtt a TGY-k,Légiósok vagy bárkik előtt akik ennél jóval nagyobb súlyokat cipelnek.
Hosszú távon szerintem nincs ember aki erre ne menne rá.

Egyébként ezt a terhet a ma használatos 10 kg körüli védőmellényekkel együtt már nem biztos,hogy pár kilóméternél nagyobb távon is lehetne cipelni.

Dobri 2014.08.24. 15:53:31

@gyula0910: 3-4 éve voltam az egyik francia különleges ezred nyílt napján. Ez a 13RDP- mélységi felderítő ezred. Ott beszéltem a srácokkal a hátizsákjukról, amit ők fejlesztettek ki. Egy fém keret és azan egymás alatt két zsák, nagy zsebekkel. Néha napokig cipelik a nem ritkán 50kg-os felszerelést, hogy utána beássák magukat napokig a föld alá.

recon71 2014.08.24. 16:26:22

@Dobri: De gondolom a CIRAS védőmellényt azért ilyenkor otthon hagyják?
Egyébként az amiknak Vietnamban szintén volt hasonló megoldásuk. 1 külső csőváz keret,amire zsebeket vagy hátizsákot lehetett tetszőlegese elhelyezni.
Az egyik régi ilyen csővázkeretem én is ilyen szerepkörben használom.

recon71 2014.08.24. 16:42:27

Nagyon kíváncsi lettem volna,hogy Könnyűlövészen milyen súlyt kellett cipelnem? www.kepfeltoltes.hu/140824/282135_259330630759474_4190341_n_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Minden amit előírtak és adtak 2 napra,plusz 1 RPG. Biztos,hogy messze volt az 50 kg-tól,de még így is nagyon tele volt vele a hócipőm. Az az RPG nagyon megkeserítette az életem.
Szerintem erre is megoldás lett volna ha a málhamellény hátrészébe pakoltam volna a cucc nagy részét és arra a maradékkal a hátizsákos RPG-t,de nem mertem,mert előtte még nem próbáltam,és tudtam,ha rosszul döntök,akkor 2 napig úgy kell szenvednem. Ezért vannak hátrányban a katonák az ideális málházások,terhelések és egyebek megtalálásában.

joni firpo 2014.08.24. 18:18:56

@Dobri: Vagyis újra föltalálták a II.vh-s amerikai rendszert: hátizsák+cargo pack. Igaz, abban nem volt váz.
A hordvázra pakolható tetszőleges felszerelést - eszkimó alapokra visszavezetve - szintén használták az angolszászok (ld. Packboard), de hasonló megoldásokat más hadseregek is alkalmaztak, pl. az osztrák-magyar hadsereg is, igaz, nem személyes felszerelés, hanem kollektív fegyver/lőszer málházására.
Nem értek egészen egyet Gyulával abban, hogy a katonák hátrányban lennének, kivéve fafejű parancsnokok esetében, akik terepen is ragaszkodnak a kincstári málhához.
Ki tartja vissza a katonát attól, hogy kikísérletezzen egy személyre szabott málházási módot? Ismerek olyan parancsnokot, aki ebben abszolút partner és adott esetben tanácsokkal segíti a katonáit.

Dobri 2014.08.24. 18:57:59

www.mydrive.ch
Vendeg@Dobri
budapest

Ezen az oldalon van pár általam feltöltött francia katonai havilap.
Van pár különleges ezredről is cikk, de a nagy része az idegenlégióval foglalkozik.
Meg lehet nézni, hogy mennyit cipelnek a franciák gyakorlatokon vagy élesben.
Nyugodtan letölthetőek.

recon71 2014.08.24. 21:10:46

@joni firpo: Félreértettél! Nem gátolja senki a kísérletezést,variálást,hanem csak nincs rá lehetőség.
1 katona mikor kapja meg a fegyvert a töltött gránátokat,a védőmellényt,a rádiót,az RPG-t és minden mást,ami a legnehezebb részei a málhának? Csak ha indul a feladatvégrehajtás. Azután már nincs idő sem lehetőség variálgatni.
Ha ezeket mind kiadnák előtte napokkal és a katona elmehetne benne túrázni,futni,bármit kipróbálni,akkor igen,mert akkor akkor állna meg amikor akar,akkor rendezné át és úgy ahogy akarja. És ha rosszul szerepel az egyik kipróbált málházási módszer,akkor akár 5 perc múlva korrigálhat. Feladatvégrehajtáskor már nem állhat meg átrendezni semmit,ha rosszul pakolt,úgy is kell végigcsinálnia.

recon71 2014.08.24. 21:20:08

@Dobri: Kösz! Majd kiokoskodom,hogyan tudok belenézni,mivel én még oroszt tanultam anno(bár már azt is elfelejtettem a 27 év nem használat alatt).

Megnéztem a malis videódat és nagyon tetszett!
Pár dolog el is gondolkoztatott. Több fajta dot van a FA MAS-okon,valakijén nincs is,azok egyéni beszerzések lehetnek?
Jól látszik az is,hogy a koszos CCE mennyire jól rejt a sziklás terepen. A homokos terepen meg a sivatagijuk. Viszont a sivatagi eléggé világít a sziklák közt,a CCE meg a homokban. Ebből látszik,hogy nem egyszerű ez.
A nehéz 50-es kaliberű mesterlövész fegyvereket sem lehetett leányálom cipelni a hegyes terepen.

recon71 2014.08.24. 21:31:15

@joni firpo: Tényleg,hogy írtad már nekem is rémlik,hogy én is láttam hasonló teherhordó kereteket fából. Valamelyik kelet ázsiai népnél is használtak ilyeneket úgy emlékszem.
De szerintem 1 túléléssel foglalkozó könyvben is szerepelt 1 ilyen készítése.

recon71 2014.08.24. 22:12:38

@joni firpo: Beugrott még valami! Mikor a 90-es években kellett málhamellényt tesztelnem,még a Fejlesztésnél sem adtak hozzá tárakat,sem gránátokat. Így nem lehet! Saját magamnak kellett beszereznem ezeket mindenféle módokon a civil életből. Orosz gyakorló gránátot kaptam valakitől,tárakat meg már nem tudom honnan vettem. De az üres tár nagyon nem olyan,mint a tele. Úgyhogy nem volt egyszerű összehozni.
1 katona is hiába megy el kiokoskodni,hogy mi az ideális málházás,ha nincsenek akkor nála éles töltött tárak és gránátok. Az AS tárak és gránátok meg nagyon más súlyúak és viselkedésűek.

Dobri 2014.08.24. 22:16:55

@gyula0910: Azok kincstáriak. Miután leszereltem 2001 közepén, utána kezdték el nagyobb számban használni. Nekem nem volt és nem is tetszett. :)

Ha megnyitod az oldalt amit javasoltam, akkor ott fel van sorolva az anyagok.
Amelyik ezred nevében van E, az légiós
1RPIMa,13RDP,FS vagy 2 hussard az különleges
6blb-6.-ik könnyűpáncélos hadosztály, fele légiós, én is ehhez tartoztam
cecap, légió volt kommandós kiképzése Djiboutiban
fantassins de france- francia lövészek
fazsoi indiai-óceán déli részén lévő francia alakulatok
ffdj djiboutiban lévő francia alakulatok
fusiliers marins haditengerészet őr alakulatai
gcp az eje dandár ezredeinek a különleges szakaszai
operation epervier- karvaly hadművelet Csádban
LE 180 ans légió 180 éve
21 rima dans serval tengerészgyalogos ezred maliban
les francais debarquent franciák megérkezése az öböl-háborúba
nageur de combat francais műszaki és különleges ezredek búvárai
mission fluviale légió csónakos járőrözése dél-amerikában
numero special paras- ejék bemutatása
operation caiman+ chaine medical különlegesek gyakorlása+hadszintéri sebesültek ellátása

recon71 2014.08.24. 22:19:37

@Dobri: Kösz! Megoldottam. Azt hittem bonyolultabb lesz belenézni,de kiderült,hogy ehhez elégségesek még bőven az én ismereteim is. :D

recon71 2014.08.24. 22:47:59

@Dobri: Pár éve nagy hír volt,hogy Magyarországon hatalmas mennyiségű lopott légiós cuccot foglaltak le. Mutogatták a sok red-dot-ot,éjjellátót és egyebeket. Úgyhogy biztos,hogy valamilyen szinten ők látják el a katonákat,csak az foglalkoztatott,hogy ha ez így van,akkor mi alapján döntik el,hogy ki kapjon,ki nem még 1 rajon belül is,mert nincs mindenki fegyverén. És aki kap az melyik típust kapja,mivel 2 típusú optika minimum felfedezhető?

joni firpo 2014.08.26. 13:36:51

Egy összehasonlító táblázat Lavisse-től az egyes hadseregek átlagos gyalogoskatonáinak megterheléséről:

(Commandant Lavisse. Sac au dos, études comparées de la tenue de campagne des fantassins des armées française et étrangères, avec une préface du général Dumont. 1902)

Franciaország: 24.7 kg
Németország: 26.7 kg
Nagy-Britannia: 23.6 kg
Ausztria-Magyarország: 28.1 kg
Belgium: 24.2 kg
Dánia: 29.4 kg
Spanyolország: 27.2 kg
Egyesült Államok: 28.5 kg
Olaszország: 26.3 kg
Norvégia: 24.5 kg
Hollandia: 22.7 kg
Oroszország: 26.4 kg
Svédország: 27.3 kg
Svájc: 25.7 kg

recon71 2014.08.26. 20:52:54

@joni firpo: 1902-ben mi tett ki a katonákon ilyen súlyt,hisz alig vittek valamit a maiakhoz képest?
Ebbe bent van rajtuk lévő ruha is?

Stjep 2014.08.26. 22:40:46

Lehet kevesebb volt, de nem is szakadt le róluk hónapok alatt. Azok a dolgok még kiszolgáltak egy pár generációt. A ruha szerintem nincs benne. A hátizsákot írja amennyire szegényes francia tudásommal ki tudom hámozni.

recon71 2014.08.26. 22:50:48

@Stjep: Csak azért csodálkozok,mert elég sok képet láttam már abból a korból is katonákról,a felszerelésükről is és nem tudom mi volt ilyen nehéz. Ráadásul csak kicsi hátizsákokra emlékszem,minimál málhaövekre és egyebekre. Még a II. vh.-ban is csak elvétve lehetett látni közepes vagy nagy hátizsákokat.

joni firpo 2014.08.27. 15:32:59

@gyula0910: Vsz. benne volt. Az 1936-os "Málházási utasítás" a következőkben adja meg egy puskás csatár megterhelését:

"A testen viselt ruha (köpeny és haskötő nélkül): 4.585 kg.

Az emberen lévő felszerelés: 20.572 kg."

Dobri 2014.08.27. 17:26:46

@gyula0910: Megpróbálom letölteni ezt az írást és utána leírom a tanulmány következtetését. Volt neki olyan is, hogyan lehetne könnyíteni a felszerelésen és az akkori ruhák álcázó képessége. Csak időmből van kevés, pedig érdekes lehet ez a tanulmány.

recon71 2014.08.27. 21:08:38

@joni firpo: 5 kg max a fegyver,akkor marad 15 kg. Muníció,pokróc,kaja,málha max 10 kg. Halvány lila sejtésem sincs,hogy mi lehet a maradék 5-10 kg.

@Dobri: Ne ez érdekelne! Kíváncsi vagyok ők mire jutottak!
Főleg,hogy reggel megyek túrázni védőmellényestől úgy 30-35 kg-mal és már előre tudom,hogy nem fogom élvezni.

Stjep 2014.08.27. 21:38:02

Nem lehet, hogy a tábor felállításához szükséges dolgokat is vitték?

recon71 2014.08.27. 21:53:27

@Stjep: Ere nem is gondoltam,de lehet! Az kitenne személyekre lebontva 5-10 kg-ot?

@joni firpo: Mindenesetre nagyon csodálkoznék,ha ez a megadott 20-30 közötti súly nem csak nagy ritkán,alkalmanként került volna a katonára,hisz az I. és a II. vh.-ban is alig volt valami a katonákon,pláne harc közben.

joni firpo 2014.08.28. 08:23:07

@gyula0910: "Halvány lila sejtésem sincs,hogy mi lehet a maradék 5-10 kg."

Viccelsz, ugye? Tartalék ruha, lőszer, maguk a málházóeszközök (a hátbőrönd pl. szőrmés borjúbőrből készült, az nem éppen ultrakönnyű nylon-izé), sáncszerszámok, hordható sátorfelszerelés stb. - folytassam? Már akkor is az foglalkoztatta a stratégákat, hogy az elvárt napi menettempót miként lehet biztosítani ennyi felszereléssel, illetve, hogy mikor-mit vigyen magával a katona és mit továbbítson a csapatvonat (ami alatt nem vasutat, hanem málhás szekereket kell érteni).
"Alig volt valami a katonákon harc közben" - igen, pontosan ez volt a kérdés, hogy ki és hogyan viszi utánuk a szükséges málhát.
Az 1980-as évek MN-ében én meghallgathattam, hogy azért tökéletes a műbőr tártáska+szimatszatyor kombó a magyar nyúlnak, mert ugye a nyuszibusz kiviszi a peremvonalba, ő hősiesen lezúzza a gonosz impilistákat, aztán vacsorára már ott is van a gépesített menetoszlop az összes cuccával és a gulyáságyúval. A valóság pedig mi is volt: a szerencsétlen katonáknak a málhagyíkjaikat kellett cipelniük, meg a szimatszatyrukba tették a kajával teli csajkát (a bátyámnak egyszer a gázálarcába folyt a babfőzelék...), az oldalukra aggatták valahogy az ergonómiai csodaszámba menő 75 M kulacsot, ami leverte a csípőcsontjukat stb. stb. - ezeket a dolgokat már ezerszer átbeszéltük.

30 kg-os felszereléssel nyilván lehetetlen 4 (vagy 6) éven keresztül folyamatosan háborúzni, de ilyen alapon akkor a mai katonák sincsenek túlterhelve, hiszen idejük nagyrészét gépesített eszközökben ücsörögve töltik, "csatában" pedig úgyis gyorsleoldják a hátizsákjukat. Vagyis megint csak a "szpesölforszosokról" van szó, akiknek ellenséges vonalak között kell túlélniük, de ők meg azért szpesölök, hogy eléljenek tücskön-bogáron, lőszert szerezzenek az ellenségtől, úgyhogy elég nekik egy gépkarabély meg egy tartalék alsónadrág.

Dobri 2014.08.28. 18:57:03

@gyula0910: 3száz pár oldal, 150 euróba kerül. :) Keresem, hogy merre lehetne letölteni, de még nem sikerült.

recon71 2014.08.28. 20:52:09

@joni firpo: Persze,hogy össze lehetne rakni,de azokba a kicsi kis hátbőröndökbe belefér ennyi minden?
Másrészt engem mindig is érdekelt a katonák felszerelése,régen a régik korok felszerelései is,és nem emlékszem,hogy ennyi mindent vittek volna.
De ismét megjegyzem,hogy arról a felszerelésről van szó amit a katonák nap,mint nap hordtak,amiben harcoltak,és rengeteg videót,képet láttam az I. és a II. vh.-ból is,de még akkoriban is mindig csak minimál málha volt a katonák 99%-án.

Szerintem ezek a 20-30 kg-os számadatok az áttelepülésekkor cipelt súlyt jelenhetik,nem hinném,hogy a harc közben,a rohamok alatt cipeltet.

recon71 2014.08.28. 20:53:35

@Dobri: Kösz,hogy próbálkoztál,de ha ennyire bonyolult,akkor inkább hagyd!

dudi01 2014.08.28. 20:58:47

@gyula0910:

Persze,hogy nem ezekben harcolnak(ma sem zsákkal a hátukon harcolnak a katonák).

recon71 2014.08.28. 21:23:50

@joni firpo: Szerintem elbeszélünk egymás mellett,mert engem az érdekel,hogy bevetésre,harc közben mit kénytelen cipelni a katona,nem azt,hogy mondjuk áttelepüléskor mit volt kénytelen vinni.

@dudi01: Ma ledobják harc kezdetén a hátizsákot(kivéve azok,akik a védőmellény hátára málháznak),de akkoriban is ledobták,ez volt az eljárás?
Másrészt menetelő katonákat se nagyon lehetett látni az I. és II. vh.-ban sok mindent cipelni,még kis hátizsákszerűséget is elvétve.
Még mindig úgy gondolom,hogy harcolni nem ezzel a 20-30 kg-mal mehettek.

recon71 2014.08.28. 21:47:29

@dudi01: Ez a hátizsák ledobós eljárás felvet pár kérdést. A rádiós is ledobja,a géppuskás akinek onnan jön a hevedere? Az EŰ katona? Mert biztos,hogy nem fér minden a málha vagy védő mellényére. De az átlag katona,akinél tartalék géppuska lőszer,aknakereső,tartalék rádió aksi van? Mindenkinél van valami,amitől nem jó megválni. Jópáran biztos nem dobják le,kénytelenek mindent a zsákkal csinálni.

Dobri 2014.08.28. 22:30:30

@gyula0910: 1913-ban írt egy másik tanulmányt: a gyalogság gyakorló ruházata. Hogyan tegyük jobbá címmel. Ez 65 oldalas, letöltöttem, elolvasom és majd leírom, hogy mire jutott.
Ha valakinek kell(francia nyelven), akkor feltöltöm az általam betett oldalra. Vannak benne rajzok is. :)

recon71 2014.08.28. 23:03:53

@Dobri: Köszi! Csak akkor bajlódj vele,ha nem túl megterhelő!

recon71 2014.08.28. 23:53:48

@dudi01: Az ilyen hátizsák ledobásból adódó problémákra megint csak jó megoldás a málha mellény hátrészébe pakolni az olyesmit,amitől nem jó-vagy nem lehet- megválni,és arra venni a hátiszákot. Amibe persze már csak a többi kerül,ami harc közben nem szükséges,esetleg akadályoz.

joni firpo 2014.08.29. 08:21:08

@gyula0910: A "menetfelszerelés" kifejezés azt hiszem magáért beszél. A katona a huszon+ kg-os megterhelésével masírozott napi huszonegynéhány km-t (néha többet). Nem véletlen, hogy a korabeli szakemberek is örökké azt nézték, mit, hol, milyen áron lehetne könnyíteni. A katonák terhelésének csökkentésére dolgozták ki a harci- és rohamfelszereléseket. Ha a minimum-felszerelést nézed: puska, szurony, lőszer, gyalogsági ásó, kenyérzsák, evőcsésze, tartalék élelem, fegyvertisztító szerelék, tartalék fehérnemű, kulacs (vízzel), akkor az valóban 10 kg alatt van, de így a katonának egy csomó képessége hiányzik. Az I. vh. alatt ráadásul két, nem éppen könnyű védőeszközzel bővült a katonák kelléktára (sisak, gázálarc), ez a II.vh-ban és utána csak folytatódott (gázlepel, védőruha).
És igen, a hátbőröndökbe/re is be (rá) lehetett málházni ezt a sok cuccot, csak meg kellett rá tanítani a katonát.

recon71 2014.08.29. 15:38:29

@joni firpo: A felsorolásban nem a menetfelszerelés szerepelt,hanem az átlagos megterhelés,és én ebből tévesen arra következtettem,hogy ezt a harc megvívásakor használt súlyra értik,hogy ezzel a súllyal harcolgattak.
Ezért csodálkoztam,hogy kb. azonos súly jött ki,mint a mai védőmellényes és egyebes katonáknál.

Ha az akkori menetfelszerelés súlyát vetjük össze a sokszor ma cipelt 50-60 kg vagy még nagyobb súlyokkal,akkor már elenyészőnek tűnik.

dudi01 2014.08.29. 17:28:42

@gyula0910:

Ha több minden van nálad harc közben mint amire a harchoz szükséged van akkor az akadályozni fog(így is te jössz azzal folyton,hogy sebesség meg gyorsaság).Ráadásul az ami a hátad közepén van azt elő nem veszed egy tűzharcban.

recon71 2014.08.29. 21:31:22

@dudi01: Mi a jobb,ha a rádiós,a géppuskás,az EÜ,vagy bárki akinek fontos dolog van kiosztva,az összes fölösleges cuccával együtt kénytelen ténykedni,mert nem válhat meg a fontos felszerelés elemektől,vagy,ha a rádió,a géppuska lőszer,az EÜ cucc vagy minden fontos kiosztott dolog a málhamellény hátrészében kap helyet és a feleslege pedig le van dobva a hátizsákkal együtt?

dudi01 2014.08.29. 22:11:11

@gyula0910:

Az EÜ katona szart sem ér a cuccával ha nem tudja használni mert nem fér hozzá.Amúgy ezeknek a katonáknak(eü,híradó)a személyes felszerelése szét van dobva a raj tagjai közt,hogy ne szakadjanak meg,éppen ezért maradhat rajtuk a zsák ilyen esetben.

A géppuskást nem értem,hogy hogy jön ide.Az is leveszi a zsákját mert semmi nincs benne ami neki kell a harchoz(a géppuskához a tartaléklőszer jó részét vagy a tartalékcsövet nem a géppuskás viszi).

recon71 2014.08.29. 22:45:45

@dudi01: A rádiós mit oszt szét,a rádiót?
Az EÜ katona biztos,hogy jobban hozzáfér a málhamellény hátán lévő zsebből,ha szükséges,mint több 100 méterre a hátizsákjától,ha abban kénytelen tartani.
A géppuskásnál arra az esetre gondoltam,ahol a hátizsákból vezeti a hevedert előre.

"a személyes felszerelése szét van dobva a raj tagjai közt,hogy ne szakadjanak meg,éppen ezért maradhat rajtuk a zsák ilyen esetben."

Ezek szerint a rádiós mondjuk csak a rádiót viszi? Semmi más feleslegest? Mi katonaként nem így málháztunk. De elgondolkoztató megoldás. Ez viszont sokkal nagyobb terhet ró a többi katonára. Így a rádiósnak állandó jelleggel csak a rádió súlyát kell cipelnie,de a többi katonának,meg a sajátjuknál jóval többet. Eddig a rádiós nem bírta az iramot,így meg ő bírná a legjobban. De az EÜ-s is csak az EÜ-t viszi a zsákjában? A hátizsákból hevederező géppuskás is?

Megkérdem,milyen hátrányát látod annak,ha a málhamellény hátrészében van ezek,amiket te a hátizsákba raknál? Az előnyeit ismerem!

recon71 2014.08.29. 23:01:37

@dudi01: Egyébként ez a megoldás,hogy akik nem válhattak meg a hátsó málhájuktól,mint pl. a rádiós,azok csak azt vitték,a személyes többi cuccukat meg a társaik,ez elterjedt volt régen,de mára nemigen látom ezt alkalmazni. Talán mert ez esetenként túl nagy terhet ró a többi katonára.

Ez kis mennyiségű személyes holminál még jó is,de mondjuk a fenti képeken a TGY-nek,ha még vinnie kéne a rádiós cuccát is,nem tudom meddig érne el.

dudi01 2014.08.29. 23:11:44

@gyula0910:

Nem egy embernek adják oda az össze cuccot hanem szétosztják 6-8 ember közt(ha már TGY a példa).
Ez általában akkor működik így ha egynapos zsák van a katonáknál ilyen többnapos zsákok esetén csak annyit ad át amennyivel nagyobb teher neki a rádió.

dudi01 2014.08.29. 23:20:29

@gyula0910:

"A rádiós mit oszt szét,a rádiót?
Az EÜ katona biztos,hogy jobban hozzáfér a málhamellény hátán lévő zsebből,ha szükséges,mint több 100 méterre a hátizsákjától,ha abban kénytelen tartani.
A géppuskásnál arra az esetre gondoltam,ahol a hátizsákból vezeti a hevedert előre.

"a személyes felszerelése szét van dobva a raj tagjai közt,hogy ne szakadjanak meg,éppen ezért maradhat rajtuk a zsák ilyen esetben."

Ezek szerint a rádiós mondjuk csak a rádiót viszi? Semmi más feleslegest? Mi katonaként nem így málháztunk. De elgondolkoztató megoldás. Ez viszont sokkal nagyobb terhet ró a többi katonára. Így a rádiósnak állandó jelleggel csak a rádió súlyát kell cipelnie,de a többi katonának,meg a sajátjuknál jóval többet. Eddig a rádiós nem bírta az iramot,így meg ő bírná a legjobban. De az EÜ-s is csak az EÜ-t viszi a zsákjában? A hátizsákból hevederező géppuskás is?

Megkérdem,milyen hátrányát látod annak,ha a málhamellény hátrészében van ezek,amiket te a hátizsákba raknál? Az előnyeit ismerem!"

Még mielőtt tovább gyártod a butaságot nézz utána ennek az egésznek!Amit én írok az egy kipróbált működő rendszer te pedig gyártod bele a kifogásokat úgy,hogy nem is ismered a teljes szisztémát csak annak egy részét.

Csak,hogy rávilágítsak egy példával arra,hogy mennyire nem vagy képben:
soloint.co.uk/images/D/WEB-OBLIQUE-ATP-PACK-6-POUC.jpg

Íme egy modern eü katona zsákja.Szerinted ez a cucc hol fér bele a málhamellény zsebeibe?
A géppuskás még mindig nem visz magával sok lőszert(de ezt egyszer már írtam).A rádiós meg nem a rádiót dobja szét hanem pl. a pót aksikat,a váltás gyakorlóját vagy a hálózsákját(szóval minden olyat amire csak ritkán van szüksége).

recon71 2014.08.29. 23:25:13

@dudi01: Ebben az esetben nem csak a rádiós cuccát kell osztani 6-8 ember közt,hanem az EÜ-sét,a hátizsákban hevederező géppuskásét,a drónt cipelőét(nálunk valaki felderítő radart vitt),az RPG-sét vagy a 60mm-es aknavetőét,stb.. A mai katonák sok olyat cipelnek,amitől tűzharcnál sem válhatnak meg.
És ez többnapos zsákoknál pláne rossz. Hisz ebben az esetben ezek a katonák pláne nagyon sok felesleges holmival kénytelenek harcolgatni. Több napos esetén: hálózsákkal,több napi kajával-vízzel és egyebekkel. Ami tetemes plusz súlyt jelent.

dudi01 2014.08.29. 23:28:47

Közben rájöttem,hogy mi a problémád!Rosszul gondolkozol erről az egészről!Te személyekben és egyéni cuccokban gondolkozol de ez hibás gondolkodás mert rajban van és raj felszerelésbe*kell gondolkozni és ezt a rajfelszerelést kell egyenlően elosztani az emberek közt.

*Igen a raj felszerelésnek vannak olyan elemei amit csak te használsz mint pl a váltászoknid de ettől az még a raj felszerelésének része amit te használsz nem pedig a tied!

dudi01 2014.08.29. 23:33:28

@gyula0910:

Nem harcol a zsákjával!Mi nem világos azon,hogy amint tűzharcba keveredik azonnal leveszi a zsákját(kivéve az eü katonát és a híradót(mert az ő legnagyobb fegyverük nem a karabélyuk hanem az eü zsák és a rádió)és itt jön a képbe a málhamellény amiben el kell férjen egy tűzharc megvívásához elegendő lőszer(természetesen el kell még férjen a víz a füst stb DE alapvetően csak az van a mellényeden ami a konkrét harc megvívásához kell).

dudi01 2014.08.29. 23:34:21

Bocsánat a sok helyesírási hibáért és magyartalan megfogalmazásért de úgy látszik fáradok.

recon71 2014.08.29. 23:36:00

@dudi01: Magyarázd meg az izraelieknek,hogy butaságot csinálnak! Megint olyanról mondasz véleményt,amit nem próbáltál. Nézz utána,hogy az izraeliek hogyan málháznak az ilyen esetekben és meglátod,hogy ki beszél butaságokat! Ez 1 náluk minimum 30 éve működő rendszer,nem is értem a világ miért nem vette még át. Habár már egyre többet látni hasonlóakat. Kipróbáltam én is és százszor jobb,használhatóbb! Rengeteg előnye van.

Egyébként ez a bemutatott EÜ cucc,tökéletesen belefér a legtöbb izraeli málhamellény hátrészébe is,de még számtalan más jó málhamellényébe is!

Pont veled vitatkoztam a múltkor,hogy mennyire jó megoldás-az újabban terjedő-a hátrészből előrevezetett géppuskaheveder. De sok katonai alakulat,pl. az angolok is a hátizsákban tartják a tartalék rakaszokat.

recon71 2014.08.29. 23:40:53

@dudi01: Akkor mégegyszer! Ha többnapos zsák van valakin,mondjuk a rádióson,akkor szerinted hatékonyabb,ha mindent a több napos zsákjával együtt kénytelen csinálni,még akkor is,ha a társai átvettek tőle dolgokat,mintha csak a rádió van a hátán?

recon71 2014.08.29. 23:44:17

@dudi01: Arról még nem is beszéltünk,hogy a hátizsák ledobós katonáknál csak mennyi minden maradhat a málha vagy védő mellényük elején és oldalán. Ráadásul olyan helyen,ahol a legjobban zavar mozgásban.

dudi01 2014.08.29. 23:47:40

@gyula0910:

Elmagyarázod nekem,hogy hogy fogja az eü katona elővenni az eü cuccot?Leveszi az egész mellényt?
Ezt te sem gondolod komolyan...
Látom a kép számodra nem érzékeltette,hogy egy eü-s zsák van vagy 30-50 liter térfogatú.

Mi is az a amit az izraeliek előszeretettel használnak mert ezt elfelejtetted kifejteni.

dudi01 2014.08.29. 23:51:50

Ezen a képen talán számodra is nyilvánvalóvá válik,hogy mekkora is egy eü katona zsákja és nem fogod azt hinni,hogy belefér egy max. 20 literes zsebbe.
d2.static.dvidshub.net/media/thumbs/photos/1211/772359/299x450_q75.jpg

dudi01 2014.08.29. 23:54:07

@gyula0910:

Kénytelen így csinálni.Az nyilvánvaló hülyeség,hogy felvesz egy zsákot amin csak rádió van és rávesz egy másik zsákot amiben minden más.

recon71 2014.08.30. 00:16:11

@dudi01: "Kénytelen így csinálni.Az nyilvánvaló hülyeség,hogy felvesz egy zsákot amin csak rádió van és rávesz egy másik zsákot amiben minden más."

PONT EZT HAJTOM MÁR MIÓTA,HOGY EZT KELL CSINÁLNI! Hogy próbáljátok már ki ti is!
1 rakás képet feltöltöttem már róla,hogy ők így is csinálják. A rádiós a rádióra veszi a hátizsákot:

www.kepfeltoltes.hu/130115/zd7d2ew3oihrbd5tp81l_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Nézd meg azt is,hogy balról a harmadik katonán mekkora a málhamellény hátrésze! Belefér az EÜ cucc.
Az EÜ cucc hátrésze egyes típusokon gyorscsattal leoldható,de ha nincs idő és lehetőség visszacsatozgatni,akkor hátizsák vállhevederek is vannak rajt. Attól kezdve hátizsákként is hordható.
Érdekes,hogy attól függetlenül,hogy ilyen megoldású is van,mégis az egyszerűt látom inkább használni.

"Mi is az a amit az izraeliek előszeretettel használnak mert ezt elfelejtetted kifejteni."

Egyfolytában ezt fejtegetem,hogy a málhamellény hátát nem ürítik ki,hanem arra veszik a hátizsákot!

recon71 2014.08.30. 00:20:21

@dudi01: Persze ez nem minden esetben alkalmazható,de ha én 10 kg feletti súlyú hátizsákot bőven szoktam rávenni a megpakolt a málhamellény hátrészre és ráadásul százszor kényelmesebb is(!!!),mintha minden 1 zsákban lenne!

recon71 2014.08.30. 00:23:56

@dudi01: www.kepfeltoltes.hu/140830/SDC10021_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Hidd el százszor kényelmesebb így,mint az egész 1 zsákban!!!

dudi01 2014.08.30. 00:34:15

@gyula0910:

Az eü zsák kb akkora mint a legelső katona zsákja.Amúgy elgondolkodhatnál azon,hogy ha olyan szuper megoldás ez akkor miért csak Izrael használja?Talán azért amiért a Merkava is olyan amilyen(speciálisan izraeli igényekre van optimalizálva ezért arra és oda jó amikre és ahol ők használják de ezzel vége is a történetnek)?

dudi01 2014.08.30. 00:35:08

A képen a málhád kétszer olyan vastag mint te magad biztos marha kényelmes lehet...

recon71 2014.08.30. 00:43:32

@dudi01: PRÓBÁLD MÁR KI,SZÁZSZOR KÉNYELMESEBB!!!!!!!

Ne légy olyan hülye te is,mint én,hogy hosszú évekig szenvedtem,mire 1 túrán beidegesedtem és ki nem próbáltam! És akkor jöttem rá,hogy nem az izraeliek a hülyék,hanem én. Máig szidom magam,mert mennyi szenvedést megúszhattam volna.

A képen a zsák csalóka,mert hálózsák is van benne. Úgy 10 kg körül lehet. A málhamellény hátrész is kb. annyira lett pakolva.

recon71 2014.08.30. 00:47:52

@dudi01: Ezt a málházási megoldást nemcsak a rádiósok és egyebek használják,hanem minden katona. Sokkal több minden maradhat nálad a zsák ledobás után,ráadásul százszor kényelmesebben. Pl. így 15-20 kg-mal meg tudtam azt csinálni,amit csak előre és oldalra pakolt 5-7 kg-mal sem.

És mi az a speciális,ami miatt ez csak náluk jó?

recon71 2014.08.30. 00:56:24

@dudi01: "Amúgy elgondolkodhatnál azon,hogy ha olyan szuper megoldás ez akkor miért csak Izrael használja?"

Már megint ez a hülye hozzáállás. Az egész katonai pályafutásom erről szólt,hogy biztos,hogy nem jó valami,mert a "nagyok" közül senki nem használja. Ezt mondták a térdprotektorra,a 4 pontos sisakhevederre,az alacsony dot-os AK-ra,a csatos védőmellényre,a variálható zsebezésű mellényre,stb.. Ezeket most már a "nagyok" is használják!!! Most már senki nem tartja őket hülyeségnek. Legszívesebben beleverném a fejüket a falba,akik ezeket itthon akkor lehülyeségezték.

recon71 2014.08.30. 00:58:46

@dudi01: Szerintem,hogy Izrael használja,elég nagy név.

dudi01 2014.08.30. 10:23:27

Szóval az egész világ hülye csak Izrael helikopter értem.

recon71 2014.08.30. 15:23:41

@dudi01: Igen!

Egyébként gondolom olyat már láttál,hogy az SF ugyanígy ráveszi a megpakolt védőmellény hátára a camelbec-ket? Szóval terjed,ha csak 5 kg is az.

Akkor gondolj bele,hogy nekünk milyen nehéz volt itthon bebizonyítani,hogy amit állítunk az jó (térdprotektor,alacsony AK dot,stb.),mert azt mondták,hogy ha jó lenne,valami nagy is használná! Te még náluk is rosszabb vagy,mert 1 nagy,Izrael általánosan használja és neked még ez is kevés!
Ezért a magyar hozzáállás miatt van a MH ott ahol van,de az egész ország is!

recon71 2014.08.30. 16:02:27

@dudi01: Te ezt írtad!:

"Szóval az egész világ hülye csak Izrael helikopter értem."

Ők meg ezt mondták mindig,gúnyos mosollyal az arcukon!:

"Szóval az egész világ hülye,csak mi vagyunk
okosok?" :D

Kiderült,hogy igen.

Nagyon beleverném a fejüket a falba.

dudi01 2014.08.30. 21:35:40

Nincs 5 literes katonai Camelbak.

recon71 2014.08.31. 05:10:02

@dudi01: Én úgy tudtam,hogy 5 L-es is van,de a Camelbak-kek befogadóképességéhez csak úgy értek,hogy amit olvasok vagy hallok,így nem kizárt,hogy igazad van.

Mindenesetre a 3 L-esnél nagyobbnak tűnt. Lehet még nagyobb befogadóképességű verzió volt,csak nem volt teleengedve.

dudi01 2014.08.31. 21:17:09

@gyula0910:

3 literesek a katonai Camelbakek.

recon71 2014.08.31. 21:21:06

@dudi01: Vannak jóval nagyobbak is.

dudi01 2014.08.31. 21:41:24

Van egy fajta ami 25 literes a többi vagy 3 vagy kevesebb.

estván 2014.08.31. 21:41:42

A Source-nak van 20 literes, de nem hiszem hogy azt lövésznek kiadnák mint egyéni felszerelés. Gondolom inkább kutató-mentők cipelik, vagy még harcjárműben elhelyezve tudom elképzelni (gyártanak ivócső hosszabbító/elosztó alkatrészeket is).

dudi01 2014.08.31. 21:48:50

A 25 literes az Camelbak de nem nagyon tudok semmilyen valós igényt ami egy ekkora camelbaket indokolna.

recon71 2014.08.31. 21:56:49

@estván: Köszönöm! Már fél órája keresek erről valamit,de angol tudás nélkül nehéz.
Nem is lövészen láttam,hanem SF katonán.

De biztosan tudom,hogy van és szerintem valahova otthon le is mentettem 1-ről képet(legalábbis remélem),ami szerintem a 2 között van. Holnap megyek túrázni,majd kedd este tudom legközelebb megnézni.

Viszont találtam 3L-esről képet,amit szintén az izraeli módon vett fel az amerikai katona: i.imgur.com/kQkCO8B.jpg

recon71 2014.08.31. 22:03:57

@dudi01: Láttam 1 videót a libanoni kivonulásról,ahol 1 sivatagos ponton olyan katona fogadja a gyalogosan odaérkezőket,akin ilyen nagy Camelbak van. Nem lehet,hogy ebben viszik a katonáknak a vízutánpótlást?

recon71 2014.08.31. 22:09:42

@dudi01: Neked is kösz! :D
Ha ez a 20L-es volt,akkor az is biztos,hogy nem volt tele,sőt félig sem.

Egyébként nemigen értem,hogy miért nem minimum 5L-esek ezek,hisz 3L elég kevés,és ennek a megoldásnak nagy előnye,hogy mivel a folyadék mennyiségtől függ főleg a méret,hogy az 5L-es sem lenne sokkal nagyobb.

estván 2014.08.31. 23:16:37

@gyula0910: az 1 literes vagy negyed gallonos fém vagy műanyag kulacsok valóban nevetségesen kicsik egy napra, de a 3 liternek elégnek kell lennie. Meg ugye az 5 literes az pont 2 kilóval nehezítené az egyéni felszerelést.
Valószínűleg nem véletlen, hogy ezzel a mennyiséggel számoltak. A civil ivózsákok jellemzően csak 2 literesek.

Persze nyilván máshogy kell gondolkodni, ha bizonytalan, hogy a nap végén vagy másnap van-e utántöltési lehetőség, de akkor hátizsákban lehet vinni akár palackos vizet is.

recon71 2014.08.31. 23:37:25

@estván: Ez igaz,én is többnyire csak 3L-ig tölteném,de nem mindig elég ez a mennyiség és 1 5L-es Camelbak sem lenne sokkal nagyobb vagy nehezebb 3L vízzel,mint a 3L-es. Viszont megmaradna a lehetőség,hogy többet vigyünk magunkkal,ha szükségesnek látjuk. Van,hogy menet közben derül ki,hogy az az 1 naposból több napos lesz,és nagyon jól jönne ez a lehetőség,főleg,hogy semmilyen hátránnyal nem járna.

Én azokat a felszereléseket tartom jónak,amik minél több esetben használhatók.

dudi01 2014.09.04. 22:45:21

@gyula0910:

Azért csak 3 Literesek mert az az elv,hogy nem csak a Camelbakban van víz hanem van tartalék víz a zsákodban.
Emiatt nem kell tök fölöslegesen 5 liter vízzel rohangálnod pl tűzharc közben ha nincs rajtad a zsák viszont.A 3 liter meg bőven elég a tűzharc végéig(még akkor is ha hosszú)amikor is újra tudod tölteni a Camelbaket.

dudi01 2014.09.04. 22:45:57

Rossz helyre raktam a pontot bocsi...

recon71 2014.09.04. 22:56:38

@dudi01: Megint ugyanazt fogom leírni. Volt rá példa,hogy kiderült menet közben,hogy 3 L víz mégsem lesz elég,ezért többet kellett volna valahova utántöltenünk. Víz lelő helyet találtunk,de nem volt hova tölteni. Mivel a 5 L-es Camelbak sem nyom sokkal többet és nem is foglal nagyobb helyet,mint a 3 L-es,ezt a problémát hátrány nélkül meg lehetne így oldani.
De több napos feladatokon is kevesebb helyet foglalna a víz és folyamatosan hozzáférhető lenne.
Másrészt,van az,hogy 1 társ Camelbak-ja kilyukad(pont én jártam így),akkor jó,ha az ő adagját is lehet valakihez hozzátölteni. Isznak 1-ből,de legalább nem hal szomjan.

dudi01 2014.09.04. 23:20:29

@gyula0910:

Melyik fele nem világos a tartalék víznek ami a zsákodban van?

dudi01 2014.09.04. 23:25:23

@gyula0910:

Néha azt érzem,hogy azért nem akarod megérteni azt,hogy mit ír az ember mert képtelen vagy elfogadni,hogy nincs igazad.

Leírom szájbarágósan!Van 3 liter a caamelbakban és még teszem azt 3 liter(vagy 2 vagy amennyit jónak látsz) a zsákodban amiből után töltöd a camelbakot.Ha találtok vízlelőhelyet akkor után töltöd a camelbakot és a tartalék 3 litert is.

recon71 2014.09.04. 23:30:22

@dudi01: Ha te 1 védőmellényt 1 napra felpakolsz,teszel rá minimum 2 db üres literes palackot?

dudi01 2014.09.04. 23:36:07

@gyula0910:

Jól van ezt befejeztem(olvasd már el,hogy mit írtam)

Zsák ember zsák!

Tök fölösleges veled beszélgetni...

recon71 2014.09.04. 23:42:08

@dudi01: És kérdem én,mi van,ha nem zsák van rajtad,hanem 1 védőmellény,amihez nem zsákot visztek,hanem zsebek vannak rajt és a hátán Camelbak van? Én meg erről beszélek már mióta! Figyelj már 1 kicsit!

dudi01 2014.09.06. 00:21:45

@gyula0910:

Abban nem fér el egy napos cuccod.Az izraeli mellényekben sem(nem is arra találták ki őket,hogy egy napi cuccot rakj beléjük).

dudi01 2014.09.06. 00:24:14

És ne gyere a TV7709 mellénnyel mert annak a hátán nem zseb van hanem egy zsák vállpántok nélkül(vagy ha az szerinted zseb akkor egy 120 literes Bergen is zseb csak pántokkal).

recon71 2014.09.06. 01:28:03

@dudi01: Egyébként az Commando Harness másik neve,hogy Ephod 48h,vagyis 48 órás málha.

De ez az izraelieknél van így.

A lényeg,hogy nekem tök mindegy,hogy 1 napos vagy akármilyen málhának hívod,de az olyan feladatokról van szó,amiken az amik is és egyebek is hátizsák nélkül mennek,csak 3 liter vízzel és egyebekkel.
Ha 1 ilyen esetekről beszélek!

Az érthetőség kedvéért,ilyen málházásról beszélek : www4.pictures.gi.zimbio.com/Marines+Continue+Counterinsurgency+Operations+CnEMxBPpYKYl.jpg

recon71 2014.09.06. 01:30:27

@dudi01: Ilyenkor,ha elszakadsz a társaidtól,hova tartalékolsz több vizet,ha vízlelő helyet találsz is? Vagy hova rakod a társad adagját,ha tönkrement az ő Camelbak-je?

recon71 2014.09.06. 01:34:13

@dudi01: De a TV7709-es gazdája is hova tud tartalékolni,ha nincs nála tartalék üres kulacs,vagy nincs több hely a Camelbak-jében?

recon71 2014.09.06. 04:25:05

@dudi01: De tudod mit,vigyél hátizsákot 1 napra. Arra mennyi vizet pakolsz be? 3 litert? És ha az 1 napos zsákoddal együtt szakadsz el a társaidtól,lehet,hogy több napra? Ha találsz is vizet,hova tartalékolod el? Erre az a futó jut eszembe,akinél volt vizes palack és vizet is talált,de csak annyit tudott magával tovább vinni,amennyi a palackba fért. Ha több is fért volna,sokkal tovább elért volna gond nélkül.
De mi van,ha a társadnak kilyukad a Camelbak-je,mint nekem,akkor hova tudsz az ő részére is tölteni a sajátodba,hogy a tiedből legalább ihasson? De mi van,ha csak a terepen derül ki,hogy több napos lesz a feladat,mert már ilyen is volt?

recon71 2014.09.06. 04:27:30

@dudi01: Ezek mind extrém esetek,ritkán fordulhatnak elő,de már fordultak elő. Ha azzal,hogy adunk lehetőséget az 1 naposnál több tárolására,úgy,hogy semmilyen hátránnyal nem jár,akkor miért ne tegyük?
Sosem lehet tudni,lehet egyszer nagy szükség lene rá.

dudi01 2014.09.06. 10:43:24

@gyula0910:

Te tényleg ennyire nem akarod megérteni amit írok?

dudi01 2014.09.06. 10:45:34

3 napja pofázom,hogy camelbak + tartalék víz a zsákban, te meg arról hadoválsz,hogy mibe rakja a + vizet...

Ha az ami nem visz zsákot akkor az a feladat nem 24 órás!

dudi01 2014.09.06. 10:49:36

Ha a Commando Harnessbe te belepakolsz 48 órára elegendő cuccot(vizet,lőszert,kaját ráadásul ennyi időre már viszel hálózsákot és meleg ruhát)akkor meghajolok előtted(nem fog menni ne is próbáld).

recon71 2014.09.06. 16:32:42

@dudi01: Én meg ,már hányszor leírtam,hogy nem érdekel hány napos a feladat,hanem azt gagyogom,hogy ha nincs rajtad hátizsák,csak védőmellény vagy málhamellény,akkor mi van?
Ugyanis rövidebb feladatokra,ha nem viszel hátizsákot,csak a védőmellényt pakolod fel zsebekkel,ami sokszor előnyösebb,akkor nem biztos,hogy tudsz helyet szorítani külön a kulacsnak is. Vagy,ha igen,le kell mondanod másról.

De ha napos feladatokról is van szó,akkor te mennyi vizet viszel magaddal 1 napra? Ha 3 litert,akkor kettőt a Camelbak-be,1-et kulacsba?
Ha igen akkor tényleg van 1 liternyi tartalék helyed a Camelbak-ben. De nem volna jobb,ha 2 liternyi volna?
Ezzel az a gondom,hogy én is így málháztam a Könnyűlövész 2 napos zárógyakorlatán és mikor kiürült a Camelbak-em,nem volt lehetőségem utántölteni a kulacsból a zsákból. Jó lett volna,ha nagyobb befogadóképességű a Camelbak-em!

recon71 2014.09.06. 16:45:25

@dudi01: A Commando Harness-be lehet belefér az izraelieknek ami kell,ezt ki kéne próbálni!
Ugyanis 12 tár,6 gránát pont a duplája 1 átlag chest rig-nek. A hálózsák és a meleg ruha-náluk sokszor látni,hogy 1. 1 meleg kezeslábasban sokszor látni őket aludni. Ami az izraeli Dubbon kabátom összehajthatóságát ismerve,nagyon kis helyet foglal. A polifomnak megvan a helye szintén rajt.
Az alatta levő zsebbe pedig belefér a kaja.

Egyedül a vizet kevestelem 2 napra,mert csak 2 kulacs van és nem hiszem,hogy maradna annyi üres hely többnek. Talán ezt a 2 napos málhát úgy gondolhatták az izraeliek,hogy meleg ruha helyett is vizet raknak? 2 napot ki lehet bírni alvás nélkül. A Pokol hetén gyakorlatokon sokkal kevesebb az alvás és kibírják,pedig az csak gyakorlat!

recon71 2014.09.06. 17:00:09

@dudi01: Ha nem visznek hálócuccot,vagy azt a polifoam helyére rögzítik kívülre és azt nem visznek,lehet már lesz elég hely mindennek. Nagyon jókat szoktam aludni úgy,hogy a Commando Harness-t rajtam hagyom és azon fekszem háton,csak a fej alá kell valami,mondjuk a sisak vagy 1 földkupac,fatörzs vagy bármi. De ülve is jó benne aludni. Ha rajtad van,elég jól melegen is tart.

dudi01 2014.09.06. 18:57:36

@gyula0910:

Az izraeliek persze,hogy nem visznek meleg ruhát de próbáld már ki te ugyanezt mondjuk decemberben itthon.

dudi01 2014.09.06. 19:00:52

@gyula0910:

3 literes a camelbakem szóval annyit minimum viszek magammal de ha zsák nélkül kellene dolgozni(mi nem szoktunk)akkor felraknám a mellényre a kenyérzsákomat amibe férne + víz.

dudi01 2014.09.06. 19:05:46

Nincs mindig rajtunk a zsák de mindig visszük magunkkal.

recon71 2014.09.07. 04:55:00

@dudi01: Hát persze,hogy itthon decemberben ez már kevés lenne. De én a jelenlegi konfliktusokban gondolkozok,mivel ez a 2 napos cucc teljesen más télen és nyáron is.

recon71 2014.09.07. 05:05:53

@dudi01: Hidd el védőmellényes feladatoknál te sem vinnél tartalék vizet,mert ott spórolnál a súlyon ahol lehet. Én azon szoktam agyalni,hogy 3 litert vigyek e vagy 2,5 is elég? Az,hogy többet vigyek tartalék címén,kizárt. Ezért jönne jól az a lehetőség,ha a szükség úgy hozná,mégis legyen hova többet tölteni.

recon71 2014.09.07. 05:17:21

@dudi01: De katonaként még védőmellény nélküli feladatoknál is kevesebbet vitt mindenki,mint kellett volna,még én is. Ott próbáltunk spórolni a súlyon ahol lehetett. Ráadásul páran jócskán túl voltunk terhelve a többieknél is,én az RPG-nek köszönhetően. Nagyon nem mindegy,hogy 2 napos hátizsákkal kell teljesítened,menned,futnod,vagy 2 napos zsákkal és plusz még 1 RPG-vel vagy rádióval,vagy bármivel ami nagyon jelentősen megemeli a terhelésed a többiekhez képest is,nemhogy a kiképzőkhöz képest,akiken csak 1 kicsi kis zsákocska volt.

dudi01 2014.09.07. 08:17:02

@gyula0910:

A katona legnagyobb ellensége a kiszáradás,elég baj,hogy nem tudod és a vízen akarsz spórolni!

recon71 2014.09.07. 15:18:19

@dudi01: Megnézném te mennyi vizet vinnél magaddal,mennyire spórolnál te is,ha védőmellénnyel együtt kéne cipelned az előírt málhát!
Elárulom a katonák még a muníción is spórolnak,nemcsak a vízen,akkora probléma a túlterhelés!
Ha 1 SF 4 tárat visz,akinek sokkal jobb a kondija,és csak 17 kg a málhája,akkor mit vársz 1 átlag katonától,akinek sokkal többet kell cipelnie?

Megjegyzem Erős Zsolt is kiszáradás miatt gyengült le,mert ő is kénytelen volt a túlterhelés miatt a vízen is spórolni és elkalkulálta magát.

dudi01 2014.09.07. 20:03:31

Lőszeren és vízen nem spórounk az SF meg azért visz annyi lőszert mert annyi kell a feladathoz ha 10 tár kéne annyit vinnének de ezt le us írta csak szelektív a memóriád...

recon71 2014.09.07. 21:34:10

@dudi01: Ilyen hülyeséget nem írnál,ha védőmellényben és az előírt éles málhában kellett volna egyszer is teljesítened!
Nem muszáj spórolnod ezeken,de biztos,hogy az a pár kg nagyon meg fogja keseríti az életed. Emiatt a pár kg miatt fáradsz,szenvedsz majd jobban a többieknél. Emiatt kerül sokkal több energiádba a tempó tartása velük,és lehet,hogy az e miatti kikészülésed miatt fogsz meghalni,mert nem tudsz majd teljesíteni mikor az életed a tét!

recon71 2014.09.07. 21:36:40

@dudi01: Máshonnan megközelítve,te szívesen mennél bármilyen,ismétlem bármilyen bevetésre az ellenség közé 4 tárral???
Mi van,ha lebuksz és menekülni kell,mint a Barvo 2.0 vagy a többi híres lebukott SF csapat? 4 tár elég lesz? Nekik sokkal több volt,mégsem volt elég.
Elárulom mindenki sokat vinne,de el kell dönteni,hogy mi okozza a nagyobb hátrány! A több lőszer,víz és egyéb miatti belassulás,kimerültség,vagy a kevés lőszer és víz miatt nyert súlynak köszönhetően a megmaradt gyorsaság,éberség,hatékonyság!

De izraeli katonát nem is látsz 4 tárral és olyan kevés cuccal,mint a különböző SF egységeket Afganisztánban. Pedig ők aztán tényleg megtehetnék,főleg most Gázában. De ezt azért tehetik meg,mert ők inkább az oldalvédelem súlya helyett több lőszert visznek. Valahol spórolni kell,hogy tartsuk a súlyhatárokat. Valamit valamiért!

dudi01 2014.09.07. 21:52:54

Lőszer és víz nélkül harcképételen vagy viszont ha csak fele kaját viszel akkor nem lesz semmi bajod.Olyan dolgokon kell spórolni ami nem csökkenti drasztikusan a harcképességed
a lőszer és a víz nem tartozik ezek közé.
Gondolj bele kiszáradni fél nap alatt is kiszáradsz nagy melegben azt meg hogy elfogya lőszered nem kell magyarázni.

recon71 2014.09.07. 22:05:45

@dudi01: Emlékeztetlek rá,hogy nem azt írtam,hogy nem viszek lőszert és kaját,hanem,hogy napi 3 liter helyett 2,5 litert viszek sokszor! Tehát van vizem,csak fél literrel kevesebb.

De azt is vedd figyelembe,hogy ha nagyon túlterheled magad,sokkal több vizet és élelmet használsz el,tehát kisebb súly,kevesebb víz szükségletet is jelent!
Ráadásul a nem elég,hogy többre van szükséged,még sokkal jobban is kikészülsz,ami szintén az életedbe kerülhet.

Azt meg mond az élesben harcoló katonáknak,hogy ne spóroljanak már a lőszeren,mert 4-6 tár nem elég! Ezt ők is tudják,de úgy gondolják,hogy nagyobb veszélyben lennének a kifáradás,kikészülés miatt,mint a kevesebb lőszer miatt. Most már én is így látom. Illetve én lehet inkább az oldalvédelem súlyát cserélném be lőszerre.

recon71 2014.09.07. 22:10:35

@dudi01: Te min spórolnál máson,ha más nincs is nálad? Vagyis,csak lőszer,víz,EŰ van a védőmellényeden és már 20 kg körül van így a cucc,már ezektől túl vagy terhelve? Tehát csak ezeken lehet.

dudi01 2014.09.08. 13:58:07

Már a 2,5 is nevetségesen kevés...
Akkor kéne eny innod ha csak otthon vagy és üldögélsz.
Ha csak lőszer víz meg eü van nálad a melleny en akkor nem spórolsz.Tetszik nem tetszik a mai lövész túl van terhelve ami kondival tudsz segíteni egy kicsit.

recon71 2014.09.08. 20:39:15

@dudi01: Ebben egyetértünk. Ez az ára a túlterhelésnek!

A kondi tényleg segít valamennyit,de csodákra az sem képes.
Abban is segít,hogy minél később robbanj le,de csak késlelteti. Igaza van azoknak,akik azt mondják,hogy éveken át ez a védőmellényes terhelés elkerülhetetlenül kikészíti az embert.
A múlt szerda óta már én is védőmellény nélkül csináltam a 2 túrát,mert megijesztett a hátfájás amit okozott.

dudi01 2014.09.11. 19:26:55

Folyadék vesztés=teljesítmény vesztés.
Ebből következik,hogy nem spórolunk a vízzel...

recon71 2014.09.11. 21:25:21

@dudi01: De remélem azt érted,hogy minél nagyobb súlyt cipelsz,annál jobban izzadsz és annál több vizet kell pótolnod?

recon71 2014.09.12. 00:43:11

@dudi01: Félreértések elkerülése végett,a spórolás a vízzel nem azt jelenti,hogy kevesebbet vigyél,mint szükséges,hanem azt,hogy pontosan a minimumot. Kb.,mint a hegymászóknál,akik patikamérlegen számolják ki a súlyokat. De mintha ezt már katonáéknál is hallottam volna.

termeloero 2014.12.11. 15:09:06

Azért is baromság ez a katonásdi, mert ahelyett, hogy csupa olyan dolgot cigölne az ember egy kellemes túrán, ami ember mivoltához szükséges, még olyasmiket is magával kell vinnie, amivel hatékonyan alacsonyíthatja magát állattá...
haljunk már ki, ha ennyire hülyék vagyunk!

recon71 2014.12.11. 21:25:53

@termeloero: Valakinek muszáj. Valaki képbe akar lenne,hátha szüksége lesz ilyen irányú tapasztalatokra. Valaki inkább kipróbálja,minthogy hülyeséget írjon. Valaki meg sportnak fogja fel és így terheli magát.
1 emberre több is vonatkozhat.


süti beállítások módosítása