A Budavári tűzoltó őrsön egy darab Mercedes Benz 1124-es gépjármű fecskendő teljesít szolgálatot. Szokták még 2000-es „merciként” is emlegetni, ugyanis 2000 literes víztartály található benne.
A tűzoltó fecskendő a legáltalánosabban használt tűzoltó gépjármű, ennél fogva a legnagyobb számban ilyen kategóriájú járművek találhatóak meg a tűzoltóság állományában.
A gépjármű fecskendő mellett a további kategóriák léteznek még: vízszállító, magasból mentő (emelőkosaras,tolólétrás), műszaki mentő, konténer szállító, légző bázis, erdő tüzes, gyorsbeavatkozó, pálya szer, daru, különleges tehergépjármű, tűzoltásvezető.
A 2000-es merci típus jele gyakorlatilag a jármű súlyát, 11 tonna, és a hozzátartózó motor teljesítményt, 240 lóerő, jelöli. Ennél vannak nagyobb mercik is tűzoltóság jármű parkjában, például a 4000-es ami 1234-es típus számot viseli.
A jármű egy hat fős tűzoltó rajt képes szállítani. A gépjármű vezető helye nincs túl bonyolítva. Munkáját a jobb oldalon ülő rajparancsnok és a GPS-ek segítik.
A raj parancsnok jobb oldalt elől foglal helyet. Ő kezeli a rádiót és a szirénát is, továbbá menet közben segíti a gépjármű vezető munkáját a forgalomban való közlekedéskor. A budavári tűzoltó őrs járművében található még egy GPS, így ketten tudják ellenőrizni az útvonalat.
A tűzoltók több féle lámpát is használnak. Van szórt fényű illetve fény sugarat kibocsájtó verzió is náluk. Ezek például műszaki mentésnél vagy füsttel telt helységben jönnek jól.
Sajnos elfeledkeztünk az egyik leghasznosabb felszerelésükről fényképet készíteni. Ezt a megtisztelő címet a Drager által gyártott hőkamera érdemelte ki. Többféle módban is használható, aminek segítségével nem csak a tűz fészkeket vagy rejtett izzó vezetékeket lehet a falon belül kiszúrni, de füsttel teli szobákban is keresztül lehet navigálni magunkat.
A fülke hátsó részében a raj fennmaradó négy tagja foglal helyet. Ahogy beülnek a légzőkészülékeik pántjai biztonsági övként funkcionálnak, bár egyébként nem alkalmasak ilyen használatra, és balesetnél nem tudja megtartani a tűzoltókat.
Számomra meglepő, hogy az osztrák Rosenbauer, a gyártó aki a jármű felépítményét készítette, szükségét érezte egy az osztrák hadseregben rendszeresített tőr elhelyezését is a fülkében. Nem ez a leggyakrabban használt szerszám a tűzoltóság eszköztárában.
A fülke hátsó részében keresztbe fut egy fém cső, amire a tűzoltó raj tagjai rögzítették a személyi felszerelésüket. Itt található mindenki számára egy nagyméretű zsák is, amiben alpin felszereléseket tartanak. Bal oldalt látható még egy ablaktörő kalapács is.
Az ülés amin ülnek felhajtható. Itt kaptak helyet különféle tartalék felszerelések mint például plusz palack, vegyvédelmi csizma vagy az égési sérülést szenvedett tűzoltók ellátáshoz használatos „water gel”. Water gel-el bekenve gyakorlatilag védve vannak a hőhatástól.
Itt található még a víz pajzs is. A víz pajzsot egy tömlő végén kell rögzíteni és meglepő módon körbe a sugárfej körül egy víz pajzs hozható létre vele, amivel személyeket vagy irányokat lehet óvni a tűztől.
A fülkében kapott helyet még két fa láda, amik közül az elől lévőben épületek tervrajzait, felvonulási útvonalakat, míg a másikban a tűzoltó raj tagjai számára kézi beszélőket tárolnak.
A másik fakk hátul található, ebben kaptak helyet térképek illetve a tűzoltó raj fennmaradó tagjai számára kézibeszélők. A jobb oldalon látható feltekert kötél használható a tömlő felhúzásához vagy vezető kötélként is, bár erre van külön bemálházva másik kötél.
A fülke hátsó része egész tágas. A palackba belebújni és a hevedereket becsatolni már több gyakorlatot igényel, de ezeket a hátamra véve még simán eltudtam férni. Ez persze változhat akkor, amikor másik három ember kerül a képbe.
Bal oldalon az első málhatérbe kerültek a különféle mechanikus vágó-feszítő eszközök, amik például a járművekben rekedt személyek kimentéséhez szükségesek.
A két első málhatér között további hely található, ahol mentő párna, további alpin felszerelések és vezető kötelek kaptak helyet, Az utóbbi egy fékernyő zsákjában látható.
A feszítő vágó egy igazi több funkciós szerszám. Két fejjel, illetve ezek nélkül is használható. Az első fejen található láncok segítségével feszítőként használható. Az egyik fejen található láncot egy fix ponthoz kell rögzíteni, a másikat pedig a feszíteni kívánt elemhez.
A másik fejjel a szerszámot egy nyílásba, például az ajtóéba, beszúrva feszíthetjük azt ki. A hidraulikus feszítő vágó működtetéséhez egy aggregátorra van szükség, ami szintén az első málhatérben található.
Helyett kapott itt még egy pedál vágó is. Erre azért van szükség, mert baleseteknél általában a sofőr lábát beszorítják a pedálok, és ezek anyaga vastagabb, továbbá szűk helyen találhatóak. A pedálvágóval hozzálehet férni ezekhez és egy vágással kilehet szabadítani a szerencsétlenül járt vezető lábfejét.
A középső málhatérben tárolják a tömlőket, amiből egy tűzoltó autón 3-4 féle is megtalálható. Itt felül B (75 mm átmérőjű) tömlők láthatók.
A hátsó málhatérben, felül található a „gyors beavatkozó”, ami gyakorlatilag egy gumi tömlő egy dobra feltekerve. Ha a helyszínre megérkezve sürgősen oltani kell, és apróbb dologról van szó vagy ember életről, akkor a gyors beavatkozóval rögtön meglehet kezdeni az oltást.
Például egy szemetes felgyújtásakor nem kötelező összeszerelni a tömlőt, hanem ezzel gyorsan meglehet fékezni a lángokat. Persze a teljesítménye eltörpül az összeszerelt tömlőkhöz viszonyítva.
Itt találhatók még a különböző méretű egyetemes szárkapocs kulcsok, amikkel a tűzcsapokat lehet kinyitni, sugárcsövek amik a tömlők végére jönnek és a vízsugarat lehet velük szabályozni, föld alatti tűzcsaphoz egy toldó és tömlőkhöz egy toldó vagy osztó.
Amennyiben a káresetre kiérkezve „habra” van szükség az oltáshoz, a bal oldali hátsó málhatérben található a habsugárcső közvetlenül a gyors beavatkozó alatt, és erre kell rászerelni. A habsugárcsövekre azért van szükség, mert vannak „könnyű” illetve „nehéz” habok is, amelyeknél például több a levegő.
Van itt még 20 tonnás emelő is, és a hozzávaló bakok-támasztékok. Ezzel egy villamost vagy buszt is megtudnak emelni, például ha valaki alájuk szorulna.
Folytatás következik a második részben.
Utolsó kommentek