Translate

Utolsó kommentek

  • delta81: Nini, itt a hozzá való "hátizsák" (bár ez a holmi nem érdemli meg ezt a nevet...): legiosmilitary... (2024.04.08. 12:16) 87M málhamellény
  • recon71: @recon71: Fel úszott a cookie elfogadása kérés, rá böktem, erre elküldte a félig megírt hozzászólá... (2024.04.01. 03:25) Tasmanian Tiger Chest Rig MKII
  • recon71: Vajon több méretben is készül? Azért mert 170 magas és 85 kg körül vagyok, de nekem a váll párna r... (2024.04.01. 03:19) Tasmanian Tiger Chest Rig MKII
  • Tom Sinner: @LuckyDevil: Nézegesd szorgosan a FB-os katonai adok-veszek csoportokat, gyakori vendégek a különb... (2023.12.21. 10:10) 90M "Erdei" módosított gyakorló zubbony
  • fjoni: @LuckyDevil: Az "erdei" ruhában az újítás pont az alapanyag - 50% pamut 50% poliamid - volt, tehát... (2023.11.02. 10:01) 90M "Erdei" módosított gyakorló zubbony
  • Utolsó 20

Bemutatkozás

A Combat Gear Blog célja bemutatni milyen kiegészítőkből tevődik össze egy modern hadsereg katonáinak személyi felszerelése, továbbá szeretne a laikusok, érdeklődők, hivatásosok és szerződésesek, milsimesek, airsoftosok, paintballosok és természetjárók számára egy érdekes oldalt összeállítani leírásokkal és fotókkal.

Ne felejtsd el elmenteni az oldalt a kedvenceid közé! (CTRL+D)

Kapcsolat

combatgearbloghu [kukac] gmail.com

Hazai

HONVÉDSÉG


2000M gyakorló ruha
2003M (2004M) sivatagi gyakorló nadrág
2003M (2004M) sivatagi gyakorló zubbony
2003M (2004M) sivatagi kalap
2007M esővédő
2008M esővédő
2008M Moduláris Málhamellény
2008M Moduláris Málhamellény (módosított)
2008M polár pulóver (kabát bélés)
2010M Gyakorló ruházat
2015M Gyakorló kalap
2015M Gyakorló nadrág
2015M Gyakorló sapka
2015M Gyakorló zubbony
90M gyakorló ruházat
90M gyakorló sapka
90M gyalogsági mikádó
93M esővédő kabát
93M gázálarc
93M pulóver
93 M ejtőernyős téli zubbony
Alto málhamellény
Alto vesezsák
Gyakorló póló
Gefechtshelm Schuberth
Haix Nepal Pro
Haix P6
Honvédségi málha öv
Horvát málhamellény
KECS (1.rész)
KECS (2.rész)
Mit rejt a felderítő mellénye
Mit rejt a felderítő mellénye 2.rész
Mit rejt egy magyar katona mellénye
Rabintex A10
RBR MACH 3
Rs 4/4
"Technikai póló"
TMK "drop pouch"
TMK Ak tártartó zseb
TMK felkarvédő
TMK M4/M16 tártartó zseb
TMK repeszmellény
TMK sörét tartó zseb

1949 M Esőgallér
1951 M Álcázó kezeslábas
1951 M Álcázó kezeslábas (őszi)
1951 M Álcázó kezeslábas (téli)
1965 M ejtőernyős bakancs
1982 M repülő-szerelő esővédő öltöny
82M kezeslábas
82M összhaderőnemi védőkészlet
87M harci gyakorló ruházat
1987M ejtőernyős hátizsák
Egységes sebkötöző csomag
Határőr/munkásőr kezeslábas
Honvédségi egyenruha tervezet
Hurrikán bocskai
Hurrikán trópusi öltözék
PA 63 bőr fegyvertok
Pakisztáni bocskai
Rába mintás sisakhuzat
Tártáska
Terepszínű málhamellény
Zöld sisakhuzat

RENDŐRSÉG


10M ERGY bakancs
10M ERGY gyakorló nadrág
10M ERGY gyakorló zubbony
10M ERGY téli kabát
12M e r taktikai öv készlet
2006-os rendőrségi bevetési bakancs
2015M ERGY bakancs
Acélbetétes tonfa
Police Medic Vizsga
Blackhawk H harness
CPE Protektoros kesztyű
CPE Riot Equipment in front testpáncélok
CPE TAC SF Omega
Gyakorló poló
Készenléti rendőrség köznapi és ünnepi teniszing
Könnyített bevetési bakancs
Nowar P9RC szolgálati fegyvertok és tártartó
Nowar testpáncél
Mag-lite
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak (modernizált változat)
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak
MSA sisak gázálarc
Rendőrjárőr felszerelése
Rendőrségi bevetésis sisak 2006-ból
PA 63 tok
Pilotka
Police Medic
Schelli kft. zsanéros bilincs
Tonfák a készenléti rendőrségnél
Tűztámogatók

TŰZOLTÓSÁG

AGA spiromatic 316 légző
Budavári Tűzoltó Őrs
Bristol bevetési kabát
Bristol bevetési nadrág
Drager PSS 100, Panorama Nova
Gallet F1SA
Haix Fire Flash
Haix Florian Pro
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentő gépjármű (1)
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentőgépjármű (2)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (1)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (2)
Streamlight survivor és survivor led
Tűzoltó balta
Vektor 10 tűzoltó bevetési ruházat

ORSZÁGOS MENTŐSZOLGÁLAT

Crafter sztori
Moduláris mentéstechnikai ruházat
Tömeges Baleseti Egység

NAV

Egyéni elsősegély zseb
Egyénile összeállított Medic zsák
Fényvisszaverő mellény
Gyakorló ruházat
HK P30
Taktikai öv
Téli kabát

Címkék

0.45 acp (1) 100 as (1) 10m (1) 1124 (1) 14 (1) 15m (5) 18+ (4) 1940 (1) 1l (1) 1pn58 (1) 2 (2) 200 (1) 2000m (2) 2003m (1) 2004m (1) 2007 (1) 2007m (1) 2008M (2) 2008m (4) 200rds (1) 2010m (1) 2013 (3) 2014 (5) 2015 (6) 2015M (7) 2016 (3) 2017 (2) 2018 (1) 3 day pack (2) 40mm (4) 5.11 (5) 511 (1) 550st (1) 68w (1) 6b5 (2) 74 (1) 90 (1) 90m (3) 93m (3) 93m gázálarc (1) 95m (1) 96M (1) 9mm (1) 9x19 (1) accident (1) ach (6) acs (1) acu (23) adapter (1) adidas (1) afgán (2) afganisztán (18) afgansiztán (1) afghanistan (33) afrika (2) ag 36 (1) air (2) airborne (8) airsoft (1) air assault (1) ak (5) ak74 (1) ak 74 (2) aláöltöző (2) álcázás (3) alice (6) aljazeera (1) ambulance (3) ambush (2) amerika (4) amerikai (14) ammo (3) amputáció (1) ana (5) angol (15) anp (2) arcfesték (1) arfat (1) armadillo (1) armored (2) armored vest (3) armour (2) army (84) armybox (16) assault (6) assault pack (10) átmeneti (1) atom (1) austria (3) ausztria (2) az egyenlőség nevében (1) a stan (1) backpack (19) bajonett (1) bakancs (26) baleset (2) ballistic (2) ballistic vest (1) ballisztikus (1) bandoleer (2) barett (1) bates (3) baton (1) battle (2) bayonet (1) bdu (5) bear (1) belga (3) belleville (1) belt (13) berezka (2) bergen (3) berghaus (3) betét (2) bevetési (2) bianchi (1) bijan (1) bilincs (1) biológiai (1) biritish (1) black (5) blackhawk (10) blackwater (2) boci (11) bocskai (4) body (1) bodycam (1) body armour (4) bolgár (2) bonnie (1) bonnie hat (2) boonie (2) boots (23) borulás (1) box (1) box magazine (1) brit (28) british (25) brown (9) budapest (1) buffalo (1) bulgaria (2) bulgária (1) bulgarian (1) bullet (4) bulletproof (8) bulletproof vest (4) bullet proof (1) bullet proof vest (2) bundesheer (1) butt (1) BW (1) bw (3) caiman (1) camelback (8) camelbak (8) camo (6) camouflage (4) canteen (4) canteen pouch (1) cap (7) caracal (1) carrier (4) cartel (1) casaulty (1) cat (2) ccct (1) cce (4) cfp (2) cfp 90 (2) checna (1) chemical (6) chest (2) chestrig (12) china (1) chinese (1) cimic (1) ciras (2) civilians (1) coldweather (5) combat (5) combat belt (2) combat gear (2) combat pants (4) combat shirt (12) cops (1) corcoran (1) cordura (11) corps (1) corpsman (1) cougar (1) cover (5) coyote (18) coyote brown (34) coyote tan (7) cqb (3) crafter (1) croat (2) croatia (3) Crye (2) crye (1) csat (2) csecsenföld (3) csehszlovákia (3) csernobil (5) csizma (1) csősál (2) cummerbund (1) custom (1) dach (1) dalmácia (1) dán (2) danish (2) danner (3) daps (1) darktac (9) dcu (5) ddpm (2) defense (1) dél (1) dél afrika (2) democratic (1) derékzsák (1) desert (21) desert dpm (2) desert marpat (2) digital (8) digitális (5) dimanodback (1) docu (3) documentum (2) dokum (1) dokumentumfilm (5) dominator (1) domonkos (1) dpm (19) dprk (1) draeger (1) drager (2) dragic (1) dress (1) drog (1) drog háború (1) drop (3) drug war (1) durashock (1) dzsungel (2) eagle (5) eagle industries (7) eberlestock (1) ecw (1) ecwcs (9) egyenlőség (2) egyenruha (34) egyeruha (1) éjjellátó (3) ejtőernyő (2) ejtőernyős (6) ellátás (2) első (1) elsősegély (3) elsősegély zseb (2) embasy (1) emlékek (1) enabler (1) engine (1) english (1) entrenchment tool (1) eotv (1) erők (2) esk (1) esőkabát (3) esővédő (10) ess (4) észak (2) étel (1) ételcsomag (5) eureka (1) exoskeleton (1) e tool (1) f1 (1) f1s2 (1) face (1) fail (2) fallschirmjager (1) fast (3) fdbp (1) fejada (1) fejadag (15) fekete (1) felcser (3) felderítő (4) felkarvédő (1) felső (1) felszerelés (10) felvarró (2) female (1) field (1) FILBE (3) filbe (3) fire (3) firedepartment (4) firefighters (7) fire engine (2) fire force (1) first aid kit (2) first ait (2) flak (3) flame retardant (2) flc (5) fleece (6) flora (7) fmj (1) fn (2) fob (1) foliage (4) force (2) forces (2) frag grenade (1) francia (12) french (10) frog (4) frontline gear (1) (1) fulcrum (2) future (1) g3 (1) galco (1) gallet (1) gangs (1) garment (2) gasmask (5) gas mask (6) gáz (2) gázálarc (10) gázmaszk (1) gear (9) gen (1) gen3 (1) gendarmerie (1) gen 2 (1) gen 3 (1) georgia (1) georgian (2) georgians (1) gépjárműfecskendő (2) géppuskás (4) german (7) glock (3) gloves (4) golyóálló (5) golyóálló mellény (5) google (1) googles (4) gore (2) gore-tex (8) goretex (3) gore tex (9) gorka (5) gorod (1) görög (3) gránát (8) greek (2) green (8) grenade (7) grenade pouch (2) grúz (3) grúzia (1) gun (2) gurkha (4) gyakorló (13) gyalásó (1) gyalogsági ásó (1) hadisír (1) haditengerészet (1) hadsereg (33) haix (5) handcuff (1) handgrenade (1) harci (6) harci fejadag (10) harcjármű (4) hard armor (1) harness (2) háromnapos (1) hassienda (1) hat (6) határ (1) hátiernyő (1) hau (2) házi teszt (1) HDF (3) hdf (23) headset (2) heckler (1) heer (1) hegy (1) helikontex (3) hellas (1) helmet (29) helmetcam (1) heveder (3) hk (2) hm (88) HM (1) (1) hol (1) hölgy (1) holster (4) honvedelem (14) honvedseg (15) honvédség (62) horvát (5) horvátország (2) hrvatska (1) hsg (1) HSGI (3) hugnarian defense forces (1) hugnary (2) huncam (1) hungarian (19) hungary (14) hurrikán (1) huzat (3) hvg (1) hyper (1) i. kerület (1) iba (3) ice (1) idf (2) ied (3) ifak (11) ii (1) ilbe (3) ILBE (1) imposztor (1) incidens (1) Individualnovo (2) Individualnovo Ratsiona Pitanee (2) industries (3) infra (1) iotv (1) ipc (1) ir (2) irak (3) irányzék (1) iraq (8) ironclad (2) isaf (2) israel (1) issued (2) its (1) itw (6) izrael (3) jacket (22) jármű (1) járőr (1) javító (1) jna (1) jövő (1) jsgpm (1) jslist (4) jump (1) jungle (1) kabát (22) kalap (2) kamera (1) kamuflázs (1) karrimor (1) kartell (2) katona (2) katonai (1) katonája (1) katonák (1) katonaság (1) kenyérzsák (1) kérdések (1) kerület (1) kés (2) kesztyű (4) kevlar (2) kevlár (3) kevlár sisak (2) kezeslábas (2) kézigránát (3) kfor (2) khaki (4) kiegészítő védelem (1) kiképzés (2) kína (2) klmk (2) knee (1) knee pad (1) knfie (1) knife (3) kockh (1) kokain (1) konténer város (1) korea (3) korengal (1) körkupola (1) kötött (1) kötszer (2) közbeszerzés (2) krím (1) kulacs (5) kulacs zseb (2) különleges (3) kzs (1) kzsm (2) k pot (2) l109a1 (1) lámpa (6) lángálló (1) lb2 (1) LBT (3) lbt (6) lc2 (4) lc 2 (3) légzőpalack (2) lengyel (5) lengyelország (2) les (2) líbai (1) light (2) liter (1) litván (2) litvánia (1) london bridge tactical (4) london bridge trading company (3) lőtér (1) lövedékálló (4) lövedékálló mellény (4) lövészpáncélos (1) Lowa (1) lwh (3) l 17a1 (1) l 85 (1) m16 (9) m1916 (1) m1942 (1) m1c (1) m2 (1) m203 (1) m22 (1) m249 (3) m320 (1) m4 (11) m40 (2) m40a1 (1) m60 (1) m79 (1) m87 (1) m952 (1) m97 (1) made in (3) magazine (6) magazine pouch (6) magyar (51) magyarország (1) mag pouch (2) main (2) mainpack (5) main pack (2) málha (10) málhafelszerelés (13) málhamellény (19) málhaöv (1) málhazsák (4) málha mellény (1) marine (23) marines (6) marine corps (9) marjah (2) márkos (1) marpat (24) maszk (1) matv (1) mav (3) maxxpro (1) mbss (1) mccuu (4) mcu (1) meal ready to eat (3) medevac (1) medic (20) medical (8) medic pac (2) medininka (1) melény (1) mellény (57) mentés (3) mentők (5) mercedes (2) mesterl (1) mesterlövész (1) mexico (1) mexikó (2) MH (1) mh (93) mh 25/88 (1) mh 34 (1) mh 86 (1) mich (4) mikádó (2) miles (1) military (1) milsim (2) minimi (1) miox (1) misszió (1) mjk (1) mk6 (1) mmr (2) mn (3) modox (2) modular (1) modular system (1) molle (37) molle ii (5) monaghan (1) mopp (2) mount (1) mountain (2) mout (1) mrap (3) mre (15) MSA (1) msa (1) ms 2000 (1) mtp (19) múltból (1) multicam (24) multi terrain (2) multi terrain pattern (3) multotool (1) műszaki mentő (1) művégtag (1) műveleti (1) myster ranch (2) m 249 (3) nadrág (41) nagykövetség (1) national georpahic (1) nato (1) NAV (2) nav (6) navy (1) nbc (1) ndk (1) neckband (2) német (10) népviselet (1) nevében (1) new (2) new zealand (1) nexus (3) night (2) night vision googles (1) norvégia (2) norvegian (2) november47 (1) nukleáris (1) nvg (5) oakley (1) octopus (1) od (26) OD (3) oef (2) oef fr acu (1) of (1) oif (1) oldschool (1) olvasói levél (1) omon (1) omsz (4) on the spot (2) on the spot afganisztán (1) operation (2) operation enduring freedom (1) operation shanjar (1) operation strike of the sword (1) opfor (3) ops core (4) őrjárat (2) orosz (75) orosz mre (2) őrs (1) orvosi (9) orvosi táska (5) orvosi zsák (7) osprey (7) osztrák (6) öte (1) öv (14) P9R (1) pack (39) pact (1) pad (1) pakistan (1) pakisztáni (1) pakol (1) páncélos (2) páncélozott (1) pantac (1) pants (2) para (1) parachute (1) paratrooper (3) parka (3) pasgt (3) patrol (6) patrol pack (7) pattern (1) pattern 83 (2) peckham (2) pentagon (1) peoples (1) phantom (1) piece (1) pilotka (1) pistol (6) pisztoly (9) pisztolytár (1) pisztolytok (5) Pitanee (2) pj (1) plate (7) platecarrier (9) plate carrier (23) PLCE (1) plce (2) pmc (1) poland (3) polár (5) polar (4) polartec (1) polic (1) police (51) polish (4) polish army (1) ponch (1) poncho (2) poncsó (3) pot (1) pouch (29) predator (1) proof (4) protection (5) protective (1) protector (2) protetcion (1) protézis (1) prt (2) ptsd (1) pullóver (1) pullover (3) pulover (2) pulóver (5) pump action (1) puska (5) pvs (1) rába (3) rába terepszín (2) rabintex (1) radar (1) rádió (3) radio pouch (3) rádió zseb (2) rain (2) raincoat (3) rainjacket (1) rain gear (5) rakasz (4) rakasz zseb (2) ranger (2) ratio (4) Ratsiona (2) realisztikus (2) recon (4) régi iskola (1) remington (1) remington 870 (1) rend (1) rendőrsé (1) rendőrség (55) rendszer (1) rendszeresített (1) repeszmellény (2) republic (1) rescue (2) restrepo (2) revision (1) rg31 (1) rg33 (1) rhino (1) rhodesian (1) ricas (1) rifle (5) rifleman pouch (2) rifle grenade (1) rig (1) rijavi (1) rip (1) rip stop (1) ris (1) robbantás (1) rohamlövész (2) rohamlövészek (1) rollover (2) román (3) rs4/4 (1) rs 4 (1) ruck (1) rucksack (12) ruha (3) ruházat (4) russia (12) russian (50) russian mre (2) sadf (2) salomon (1) sandstorm (1) sapi (1) sapka (11) sátor (1) sátorlap (5) saw pouch (4) sa 80 (1) scalable plate carrier (1) sds (19) serbian (2) sérült (5) sf (5) shawn (1) shirt (8) sight (1) sig sauer (2) sisak (29) sisakálca (1) sisakhuzat (4) sivatagi (24) sling (1) slocam (1) slovak (1) slovenia (2) smersh (5) smock (2) softshell (4) soft armor (1) soldier (1) soldiers (1) sordin (2) sörétes (1) source (2) spanyol (1) spc (3) spear (1) spec (1) special (3) specnaz (6) specter gear (1) spec ops (2) splav (5) splittschutzeweste (1) sport (2) sportruházat (2) sposn (10) stanag (1) steel (1) stop (1) strobe (1) suicide (1) suit (2) sumrak (1) surefire (3) svájc (2) svd (1) svéd (6) sweden (4) system (2) szavazás (1) szemüveg (5) szénszűrő (3) szerb (2) szíj (1) szimatszatyor (2) szír (6) szlovák (4) szlovén (2) szlovénia (2) szovjet (2) tab (1) tac (1) tactical (11) tactical belt (1) tactical taylor (1) tailor (1) taktikai (4) taktikai málhafelszerelés készlet (1) taktikai öv (2) tálib (1) taliban (3) talibanistan (1) tan (18) tap (2) tár (4) tártartó (6) tarzan (1) táska (9) tasmanian tiger (1) taylor (2) tél (1) téli (2) temető (1) temperate (1) tengerészgyalogos (4) tengerészgyalogság (16) tengerészgyaogság (1) térdvédő (1) terepminta (3) terepszín (2) test (1) teszt (1) tex (1) three point sling (2) tiger stripe (1) tiszthelyettes (1) tmk (6) tok (4) tomahawk (1) tonfa (1) torch (2) training (2) triple (1) tri color desert (1) trópusi (1) trousers (30) tru (1) tullahoma (1) tűzálló (1) tűzálló ruházat (1) tűzharc (1) tűzoltó (6) tűzoltók (2) tűzoltóság (16) two (1) ubacs (4) ucp (3) UF pro (1) új (7) új magyar egyenruha (9) ukrán (3) und (1) uniform (39) urban (1) us (11) usa (13) usmc (48) USMC (5) usp (1) us marines (1) utility (2) v1 (1) varsói szerződés (1) védőmellény (15) védőszemüveg (1) vegyi (1) vegyvédelmi (3) vegyvédelmi kesztyű (2) vegyvédelmi ruha (3) vehicle (1) vesezsák (1) vest (65) veterán (1) vibram (1) victorinox (1) video (6) vision (2) vityaz (1) víztisztító (2) vog (1) vsz (3) vz (1) waist (1) waist pack (1) war (1) warbelt (6) warfare (1) warrior (9) warsaw (1) warsaw pact (1) war belt (1) water (4) web (1) webbing (3) web gear (1) wl (1) woman (2) woodland (26) wounded (1) wounded platoon (1) wp (2) yoke (1) zászlós (1) zsák (44) zseb (20) zubbony (8) Címkefelhő

2008M Rakasztartó Zseb

2016.12.25. 19:42 :: Combat Gear Admin

lk869961.jpgA következő célzseb az anyagát és az elkészítését tekintve megegyezik a 2008M többi részével, tehát cordura anyagú, kisméretű műanyag csattal nyitható és a belső fele vízlepergető anyagból készült.

lk869962.jpgA rögzítése kicsit furcsa, ugyanis a Molle-PALS teljes egészében hiányzik róla. Helyette van rajta két övbújtató és két tépőzáras heveder. Ezeken túl még vízszintes hevederek is találhatók rajta, amikkel elméletileg a combon lehetne rögzíteni, bár erre nincs külön heveder.

lk869963.jpgA tépőzáras hevederekkel az övön, vagy a málha övön is rögzíthető. Állítható a magassága is, de teljesen kiengedve egy olyan 10 cm-el csúsztatható le illetve fel. Ezt azért lehetett volna bővebbre hagyni, ráadásul a heveder vége nincs visszavarrva legalább, így pedig a feszítőből könnyen kicsúszhat.

lk869964.jpgElméletileg a 100 lőszeres fém PK rakasz számára készítették, de ezt nem tudtam belepróbálni. Viszont egy M249-es rakaszt belepróbáltam. Na most marha kényelmetlen, mozgás közben veri az ember combját, ide-oda ugrál egyáltalán nem stabil. Teszem hozzá vízszintes pánttal nem tudtam a lábamhoz rögzíteni.

Korábban már láttam orosz, lengyel PK zsebeket, és mindegyik átgondoltabb volt. Ennél úgy tűnik, mintha nem vették volna számításba annak a nagy mennyiségű fémnek a súlyát amit el kellene benne cipelni.

Eszembe jutott az is, hogy idehaza készült a PK rakaszokhoz egy műbőr rakasz hordtáska. Kicsit olyan érzésem van, mintha azt vették volna alapul, de nem fejlesztették tovább, egyszerűen csak tessék-lássék módon átalakították, és látható a végeredmény.



69 komment

Címkék: rakasz rakasz zseb

A bejegyzés trackback címe:

https://combatgear.blog.hu/api/trackback/id/tr2912073127

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tom Sinner 2016.12.25. 20:00:15

"és mindegyik átgondoltam volt." az az átgondoltam átgondoltabb szeretett volna lenni?

recon71 2016.12.25. 23:07:36

Ezt most így oldalra combzsebnek gondolták volna? Elég sok tapasztalatom van nagy méretű és súlyú hasonló combzsebekkel,de csak puha cuccokkal megpakolva és még azokról is rossz a véleményem. Még a combhoz kötözve is. Akkor ebben még annyi sem bízom. A kemény,sarkos,nehéz rakaszokat így rögzíteni? Esetleg ha hátrébb lenne téve,talán még valamivel jobb lenne,mint ahogy a régi francia málhákon a kulacsokat,de attól sem várnék csodákat a súlyos rakaszokkal. Azért ezt kipróbálnám a gyakorlatban is,még mielőtt biztosan kijelentem,hogy nem működik. Ha tennénk a tárzsebbe 2-3 téglát,akkor nem lehetne valamilyen letesztelni? Ha nem is ugyan az a méret és súly jönne ki,akkor is lenne valami alap tapasztalás.

A tervezők mentségére legyen mondva,hogy a PKM rakasz szerű dolgokat mindenképp elég nehéz kényelmesre málházni. Elöl nagyon fárasztóan és egészségtelenül húz előre,akadályoz mindenben,hasaláskor meg pláne. Oldalt nyomja a csípőcsontot vagy a combot. Hátul meg nem érni el rendesen. Talán még a legjobb megoldás 1 puha vászon rakaszzseb rendszeresítése volna a kemény helyett. Ez már nem bántaná annyira az ember oldalát.

A hátizsákból előrevezetett hevederes megoldás is van,hogy jó,de az sem alkalmazható mindig. Egyébként ez hasonlít az ősöreg megoldásra,ahol a málhaszerelés zsebekből vezették a hevedert a fegyverbe.

Még lenne 1-2 megoldás,de azoknak is vannak hátrányaik. Pl. a hátul derékon elhelyezett oldalra nyíló zsebnek,hogy az üres rakaszt már nem lehet segítség nélkül visszarakni. De volt olyan elképzelésünk is,hogy rakaszhátizsák,amiben egymás felett vannak a rakaszok és mindig az alulra kerülő oldalról kihúzható.

delta81 2016.12.26. 20:21:32

Kedves volt és aktív géppuskások, illetve hozzáértők! A PKM-mel kapcsolatban lenne néhány kérdésem, Honvédségünk alkalmazásában.
-Jelenleg milyen "szintű" fegyver a PKM, raj vagy szakasz?
-Mi az illető raj vagy szakasz számára előírt lőszerjavadalmazás, amit harchelyzetben vinni kellene?
-Ez a javadalmazás hogy oszlik meg, mennyi terheli a géppuskást, a többi hogy van szétosztva?
-Az összes javadalmazás mekkora része van a fém rakaszokban? Ha nem az összes, azt hogyan hordják? (Pl. régebbi angolszász kiadványban láttam hosszúkás vászon hordzsákokat a plusz géppuskalőszeres hevedereknek.)
-Hogy néz ki ez a műbőr rakasztáska, illetve hogy fest egy géppuskás a szabályzatnak megfelelően "felszerelkezve"? (Ha volna róla fotó is, az nagyon szuper lenne...)
-A géppuskásnak van segítője (mint a régebbi háborúkban készült fotókon lehetett látni), vagy maga intéz mindent?
Megtisztelő válaszaitokat előre is köszönöm! Remélem a válaszok nem sértenek hadititkot. (Ha igen, személyes üzenetben is szívesen látom őket :) )

estván 2016.12.26. 21:53:54

@delta81: Ugyan géppuskás nem vagyok, de nemrég láttam ezt: gyujtemeny.vatera.hu/militaria/lofegyver_es_tartozek/pkm_geppuska_rakaszanak_tartaskaja_ritka_2414095034.html
Szerintem amúgy a seregben még senki nem találkozott vele. :)
A PKM rajtámogató fegyver, legalábbis a "klasszikus" felállás szerint az volt.

recon71 2016.12.27. 04:04:33

@estván: Igen,az a rakasztáska. Pont olyan,mint a műbőr tártáska,csak nem ívelt és rakasz méret.

@delta81: A PKM már rajszinten biztos,hogy volt. De arra nem emlékszem,hogy rajonként 1 volt e vagy 2 is. A plusz lőszere csak simán szét volt osztva a hátizsákokba. Aki nem cipelt mondjuk rádiót,RPG-t,rádió tartalék aksit,azok vitték a plusz hevedereket.

dudi01 2016.12.27. 10:35:23

@delta81:

A PKMSz-hez 2000 lőszer a javadalmazás ez úgy oszlik el,hogy 4db 200-as rakasz + 2db 100-as rakasz a többi pedig ömlesztve.
A PKM-hez 1000db lőszer a javadalmazás 5db 100-as rakaszban+ ömlesztve.
Mi a különbség?A PKM elvileg a rajok fegyvere(ezzel váltották le az RPK-kat amik ugye golyószórók/könnyű- géppuskák voltak)ezért van hozzá csak 100-as rakasz(ezt fel lehet rakni a fegyverre),a PKMSz viszont már a szakaszok/századok támogató fegyvere ezért van hozzá több lőszer,200-as rakasz és Sztyepanov állvány hisz inkább statikusan alkalmaznák őket.
A géppuskás szabályosan szerintem úgy néz ki ahogy a lövész csak nem műbőr tártáskája van hanem műbőr rakasztáskája,tehát ugyan úgy egy darab rakasz van nála de ha jól emlékszem minden 100-as rakaszhoz van egy rakasztáska így elvileg a géppuskákhoz tartozó összes 100-as rakaszt el tudja vinni a raj rakasztáskában.Rajonként egyébként 2 géppuskás van és 2 segédirányzó.

Nem tudom mennyire publikus szóval nem írom le de egy raj marha sok lőszert visz magával(pisztolyhoz,karabélyhoz, géppuskához,gránátok,rakéta gránátok RPG-hez,aknák,aknavető gránátok,irányított repesztöltetek)egyszeri javadalmazásként.

joni firpo 2016.12.27. 11:29:25

@dudi01: Ami azt jelenti, hogy egy-két tár- és rakasztáskával aligha lehet "kultúráltan" megoldani a "marha sok" lőszer cipelését. Vagyis az új felszerelésnêl nem ártana erre kicsit több figyelmet fordítani? Vagy mindegy, mert begyömöszöli a katona a hellókittys hátizsákjába oszt' csók?

dudi01 2016.12.27. 12:05:00

@joni firpo:

Ha csak a géppuskást nézzük akkor neki bőven elég ha nála van 1 rakasz a géppuskán meg egy tartalékban és a maradék 3 van a segédirányzónál(meg persze a tartalék cső).Az ömlesztett lőszer így is úgy is a zsákban lenne de szerintem azzal már a lövészeket kell terhelni mert 1db 100-as rakasz 3,45kg a géppuska 10,95kg 100-as rakasszal és ott van még a tartalék cső ami ha jól emlékszem 2 vagy 2,5kg.Irreális elvárni a géppuskástól meg a segédirányzótól,hogy az ömlesztett lőszert is ők vigyék.

Bár azt hozzá kell tenni,hogy mi nem használunk olyan úri huncutságokat mint a valódi könnyű lövész mi csak gépesített lövészben gondolkozunk.Ez azt jelenti,hogy ott a BTR ami eléggé megkönnyíti a helyzetet.Szóval én józan paraszti ésszel úgy gondolom,hogy a gépesített lövészek nem viszik magukkal az ömlesztett lőszert vagy az aknákat,aknagránátokat hanem azok ott lennének a BTR-ben és csak akkor kerülnének elő ha valóban szükség van rájuk.Tehát ők az éppen aktuális szituációnak megfelelően vinnék magukkal az adott kontaktba ami oda kell ha pedig valamire még is szükség van majd előveszik a gépekből.SOSEM VOLTAM GÉPESÍTETT LÖVÉSZ SZÓVAL EZ CSAK AZ ÉN MAGÁN VÉLEMÉNYEM!

dudi01 2016.12.27. 12:06:31

@joni firpo:

A konkrét kérdésedre pedig az a válaszom,hogy tár vagy rakasztáskával semmit nem lehet megoldani kulturáltan. :D

joni firpo 2016.12.27. 13:27:30

@dudi01: Sok hadsereg használt (használ? mostanában nem látok ilyesmit) háti hordvázakat (packboard, pack carrier) - amire lőszert is lehet "kultúráltan" málházni. Ez lehetne megoldás vagy nincs rá igêny?

dudi01 2016.12.27. 13:33:13

@joni firpo:

Nem kell,elég lenne egy normális málhafelszerelés.

joni firpo 2016.12.27. 13:33:41

@joni firpo: Illetve amit Gyula is feszegetett már ha jól emlêkszem: a segédirányzónak muszáj a fêmrakaszokat is cipelni? Nem viheti csak a hevedereket?

dudi01 2016.12.27. 14:15:43

@joni firpo: És akkor ott fog lógni a heveder mikozben mozog a géppuskás?

Barnigear 2016.12.27. 16:45:07

@joni firpo:
Tudományosan és technikailag kulturált géppuska lőszer "málházás":

www.youtube.com/watch?v=DfqGuFYKSoE

recon71 2016.12.27. 17:31:29

@joni firpo: A háti hordvázas rakasz málházással 2 gond ugrik be elsőre. Az első,hogy minden rakaszcserekor le kell venni a zsákot amennyiben csak úgy málházunk rá. Nem mindig van kéznél a segédirányzó,hogy ezt elvégezze. Ennek kiküszöbölésére lett nálunk kitalálva amit említettem,hogy a 2-3-4 rakaszt tartó hátizsák az alsó rakasz szintjén oldalra nyílik,így az új rakasz a hátizsák levétele nélkül is előrántható lehet. Így már a segédirányzó nem is kell 1 jódarabig.
A másik probléma a rakasz tartó háti vázzal és egyebekkel,hogy a katona amennyiben szükséges rendes hátizsákot is vinnie,már nem minden módon lehet a kettőt együtt alkalmazni. Esetleg az lenne erre valamennyire a megoldás,ha a géppuskás a hátán főleg csak a rakaszait vinné és a többiek vinnék szétosztva az egyéb cuccait. Ilyenkor pedig akkor van gond,ha kiesik az a katona aki az ő fontos holmiját cipeli,mondjuk ha hálózsák nélkül marad.

Én nem úgy értettem,hogy a segédirányzó csak hevedereket vigyen rakasz nélkül,hanem sok seregben csak hevedereket visz még a géppuskás maga is. Olyankor a heveder tartó zsebből vezetik a hevedert a fegyverbe. Ennek az az előnye,hogy nem kezdi ki az ember oldalát és sokkal kényelmesebb málházni. Viszont hátránya,hogy állandóan össze van kötve a heveder által a géppuska a málhával és az a heveder ott akadályozhat,be is akadhat,ki is csúszhat teljesen,szóval ennek is vannak hibái.

Amit én javasoltam,hogy ne fém rakaszban legyen a heveder,hanem vászonban,mint az izraelieké és amilyet már közben az amiknál is látni,mert az már jól málházható,mivel nem 1 nagy lapos,sarkos,kemény kockát kell az ember oldalára rögzíteni,hanem 1 formálódó puha valamit.

recon71 2016.12.27. 17:41:23

@Barnigear: Ezek a katonák Litvánok lehetnek,úgy rémlik náluk van Galil rendszeresítve és PLCE szerű málhamellénnyel is variálható málhaszerelés. Vagy az észteknél? Ezeket keverem,de valamelyik arrafelé az biztos.
Egyébként én is az ilyen málhákat tartóm jónak,mint amilyenek a videóban is láthatók. Ezért is tartom jónak a módosított 2008M egyénileg módosított,mert az is ugyan így hordható több módon is. Magyarán minden helyzethez idealizálható.

Az a gond az ilyen géppuskás lánctalpasokkal,hogy nagyon sokszor nem tudnak elmenni ott,ahol a gyalogosok. Nem férnek át a fák között,nem tudnak bemenni szűk átjárókon,nem tudnak bemászni ablakokon,nem tudnak meredek domboldalakon felkapaszkodni,stb..

Barnigear 2016.12.27. 18:04:30

Észtek.
---
Persze, de azért amíg az akadályig eljut a cucc, addig sem kell cipelni.
A géppuska lőszer málházást azért elég jól megoldották mér a '60-as évek óta, biztos van sok használható, értelmes megoldása. Ez a combtáska egyszerűen abszurd.

recon71 2016.12.27. 18:29:52

@Barnigear: A géppuska lőszer megoldása tényleg egész jól megoldott volt már rég is,amikor csak a hevedert málházták,mert az még sokszor a tárzsebekbe is egész ideális. De annak meg az volt a baja,hogy olyankor meg a géppuskából szabadon lógott a heveder és az pedig nagyon nem ideális. emiatt találták ki a rakaszokat,amik ezt már megoldották. Csak a kemény rakaszokkal meg jött a baj,hogy málházva bántják az embert.

Ezért írtam én még a legjobbnak a vászon rakaszzsebeket. Persze annak is lehet hátránya,de talán még a legtöbb előnye neki van. Egyébként ettől még nem kizárt,hogy ezeknek is van valami nagy negatívuma ami általam nem is mert.

Barnigear 2016.12.27. 19:24:01

De ha merev anyagból van a rakasz, akkor sem érthető, hogy miért kell fémből lennie, és miért kell sarkosra csinálni a rakaszokat?
Illetve miért nem lehet a rakaszokat külön tok nélkül rögzíteni a málhán, vagyis miért nincs rögzítőpont magán a rakaszon(?). Málhára erősített vászon, vagy műanyag rakaszt én a Predator-ban láttam először (talán 1988-as film), azóta biztos vannak jobbak is.

Barnigear 2016.12.27. 19:52:42

Ennél egyszerűbb, de egyben korszerűnek mondható megoldást elképzelni sem tudnék:
www.tacticaltailor.com/sawpouch.aspx
Semmivel sincs benne több anyag, alkatrész, vagy művelet, csak éppen jobban végiggondolt.

Mondjuk a közel 50 usd-t azt enyhén szólva is erős túlzásnak tartom.

kondor istván 2016.12.27. 20:33:27

1:40töl van a lényeg. Ez a megoldás sztem egy jó málhával bőven okés lenne.(a rakasztartó elhelyezésére gondolok,nem a tépőzáras megoldásra, bár az is érdekes)

Barnigear 2016.12.27. 20:47:12

@kondor istván:
Semmivel sem vette elő gyorsabban a tokot is legombolva, mint a tokból kiemelve a rakaszt.

dudi01 2016.12.27. 21:00:15

@gyula0910:

Az a gond ezzel a málházzuk csak a hevedert dologgal,hogy ahol így csinálják ott nem rajtámogató fegyver a géppuska hanem szakasz vagy század támogató(legtöbbször állványról) így nem kell túl sűrűn tüzelőállást váltani ami megengedi azt,hogy ne legyen rakasz.De itthon a rajokban is géppuska van emiatt a géppuskásnak pl támadásban együtt kell tudnia mozogni a rajjal így nincs arra lehetőség,hogy fix tüzelőállást foglalj.

dudi01 2016.12.27. 21:02:29

Aki a géppuskásnak még oda ad 3 rakaszt plusszba az nem túl okos.Ki gondolja úgy,hogy szerencsétlen géppuskás a 11kg-s géppuskával meg még a 3 rakasszal ami megint 11 kiló együtt fog tudni bármit is csinálni a rajjal?Erre van a segédirányzó és bizony a segédirányzó hozzá van kötve a géppuskáshoz elválaszthatatlanok.

delta81 2016.12.27. 21:19:34

@dudi01: Köszönöm az infókat!
Géppuskánként 1 tartalék csövet visznek? Gondolom annak is van valami spéci táskája, ergonomikus, mint a műbőr rakaszzseb?
Pár éve mintha azt olvastam volna, hogy az RPG-7-eseket utód rendszeresítése nélkül kivonták. Ezek szerint mégsem? A hír után is több helyen láttam őket lövészeten.

dudi01 2016.12.27. 21:42:27

@delta81:

Ar RPG-k biztosan rendszerben vannak.Igen egy tartalék cső van géppuskánként egy hosszúkás műbőr tokban aminek még vállhevedere vagy füle sincs... :D

ez a kép ugyan egy román készlet de koppra ugyan ilyen a magyar is csak a rakaszok száma más.A cső alatt ott van szépen a tokja.

files.harrispublications.com/wp-content/uploads/sites/8/2008/08/romanian-pmk.gif

recon71 2016.12.27. 22:10:28

@Barnigear: Az a gond az ilyen egyszerű MOLLE zsebekkel,mint amit linkeltél,hogy ebbe beletéve a kemény,sarkos rakaszt ugyan úgy kikezdi az ember oldalát,nyomja a csontját vagy akadályoz.

@dudi01: Nem hiszem,hogy csak a szakasz géppuskáknál volt ez,nézz mondjuk dokufilmeket a vietnami háborúról vagy a falklandiról vagy bármelyikről amiben FN-MAG,M60 vagy hasonlókat használtak a rajokban. Az izraelieket kivéve sehol sem nagyon használtak a rajgéppuskákhoz rakaszt,hanem csak lógott a fegyverből ki a heveder. Ez a lógott azt jelenti,hogy ha rövid volt a heveder akkor lógott,ha hosszú akkor vagy a fegyveren,vagy a karon,vagy a vállon volt átvezetve. Vagy esetleg,mint már írtam,a málhaszerelék valamelyik zsebéből volt belevezetve.

recon71 2016.12.27. 22:16:30

@dudi01: Igazad van a súllyal kapcsolatban,hogy 3 rakasz az már 10 kg felett van,de akkor is 3 rakasz pluszban 1 jó málhában nem okoz gondot,ha ezen kívül nincs nagyon sok minden a katonánál. Pl. az SADF mellényben tök kényelmes tud lenni így elosztva a súly.
Ha pedig hátizsák szerűen vannak a rakaszok,akkor az meg akkor jó,ha eleve mindenki sok cuccot visz és a géppuskásé is szét van osztva. Ebben az esetben már rá sem nehezedik túl nagy többlet terhelés.

Nem sokkal erősebb az a raj,amiben kettővel több aktív lövész van,mert nincs szükség segédirányzóra?

recon71 2016.12.27. 22:24:13

@kondor istván: Elöljáróban annyit,hogy sajna anno a fejlesztés nem bocsátott a rendelkezésemre eredeti PKM rakaszokat sem,így csak ugyan olyan súlyú és hasonló formájú fa hasábokkal tudtunk kísérletezni.
Azokkal viszont azok a negatívumok voltak tapasztalhatók a videón szereplő megoldásnál,hogy a helyes csípőcsontot kidörzsölte a rakasz lapja alul és a sarka is nyúzott és hasonlóak. Ezt sajna még párnázással sem sikerült kellően csökkenteni. Talán,ha keményebb párnázást alkalmaztunk volna,de akkor még olyan nem állt a rendelkezésünkre.
Ettől függetlenül még ezen problémák ellenére és 1 nagyon ilyen elrendezésű málhát akartam rendszeresíteni,ha eddig eljutottunk volna a fejlesztésnél,mivel még mindig ez volt a legjobb,ebbe köthettek bele a legkevésbé.
Annyi különbséggel,hogy akkor még nem volt MOLLE és így inkább hasonlított a mienk a Smersh megoldásához:

grey-shop.ru/image/cache/catalog//auto/2015/08/SMERSHPKM1-1000x1000.jpg

ruarmy.com/image/cache/catalog/ssosposn/smersh-pkm-ssosposn_3-1000x1000.jpg

dudi01 2016.12.27. 22:42:36

@gyula0910:

Vitenamban még nem léteztek könnyű-géppuskák.Ezen kívül az FN MAG és az M60 hevederjei is szétesőek ezért úgy nézett ki a dolog,hogy 10-20 lőszernyi heveder volt a géppuskában azért,hogy azonnal viszonozni tudja a tüzet.Amikor tüzelőállást foglalt az irányzó meg ott volt a segédirányzó aki adta neki a hevedert(ugye itt segített adagolni is).Amikor pedig tüzelőállást kellett váltani ugyan úgy szétszedte a segédirányzó a hevedert úgy hogy csak 10-20 maradjon a géppuskában a többit elrakta.Egyébként pont a vietnami háború tanulságai hozták létre a könnyű-géppuskát az angoloknál pedig Falkland után rendszeresítették őket.

"Nem sokkal erősebb az a raj,amiben kettővel több aktív lövész van,mert nincs szükség segédirányzóra?"

Dehogy nem!Erre van a könnyű géppuska!

Azzal nem értek egyet,hogy egy jó málhában ugyan annyira mozgékony lesz a géppuskás akinél van még pluszban 3 rakasz hisz ő visz egy 11kg-s géppuskát(töltött tömeg)meg még 11kg-nyi rakaszt(ez 3db 100-as rakasz tömege),ezen kívül ha nincs segédirányzó neki marad a tartalék cső is ami 2,37kg(megnéztem a szabályzatban mert ez fejből nem ment pontosan).De,hogy ne legyünk pontatlanok ide kell még számolnunk egy P9RC pisztolyt töltve 1,14kg és egy tartalék tárat 0,14kg hisz ez is van rendszeresítve a géppuska irányzónak.Így ez összesen 25kg lőszer és fegyver van nála.Ezzel szemben nézzünk meg egy lövészt:van egy 4,1kg-s karabélya(ennyi az AK-63D töltve)+ van neki még 4 töltött tárja ami 3,2kg(ha 80 dekát számolunk egy töltött tárra)ha ehhez hozzávesszük még a 2 gránátot ami 1kg(93M védő kézigránát ez a nehezebb)akkor kapunk összesen 8,3kg-t.Ez kereken a harmada annak amit a géppuskásunk vinne ha nem lenen segédirányzója.

Nincs az a málharendszer a világon ami ekkora különbséget kompenzálni tudna!

dudi01 2016.12.27. 22:48:46

A képeken nem raj géppuskások vannak mert sem az angol sem az amerikai rajokban nincs géppuska.Úgy néz ki náluk a dolog,hogy a szakasznak van egy támogató raja 2-3 géppuskával.De ők nem mozognak együtt a rajokkal pl támadásban,hanem tűztámogatást adnak nekik.Ők akkor mozognak ha az egész szakasz mozog.

delta81 2016.12.27. 22:51:22

@dudi01: Köszi! Jópofa kis készlet... Különösen tetszik a moráljavító sarló-kalapács motívum a láda fedelén :)
Gondolom az a fekete vasszörnyeteg a jobb szélen a Sztyepanov-állvány. Ránézésre a géppuskával kb. megegyező méret és súly lehet... Annak is van helyes zöld műbőr tokja :) Azon van valami hordheveder? Vagy a tartalék csőhöz hasonlóan csak úgy "van", aztán a katonák majd valahogy megoldják? A kép alján gondolom a géppuska tokja van, legalábbis olyasmi méret. De arra vajon miért van szükség...? Gépjárműves szállításhoz poros környezetben?

dudi01 2016.12.27. 22:55:32

@delta81:

5kg a Sztyepanov állvány és van neki egy vállpántja meg hozzá lehet erősíteni 2db 200-as rakaszt így:
bunkerseeds.com/images/PKM/PKMS/straps/Img_7513.jpg

Itt van a rakasztáska:
images4.wikia.nocookie.net/__cb20120716052119/deadliestfiction/images/8/87/20071010190731_pkm4-sm.jpg

recon71 2016.12.27. 22:58:27

@dudi01: Azért ez így nem teljesen igaz,mert élesben,amikor a rajgéppuskásnál plusz 3 rakasz is van esetleg,akkor a lövészeknél sem 4 tár lenne jó esetben,hanem mondjuk 8 db és gránátok és még ehhez jönnek hozzá a plusz dolgok is nekik. Pl.:rádió,rádió tartalék aksi,RPG,tartalék PKM lőszer és a géppuskás szétosztott egyéb cuccai. Megjegyzem,az RPG-s sem cipel nagyon más terhet,ráadásul az sokkal kényelmetlenebb. Nálunk a PKM cipelés ellen nemigen hadakoztak,pedig tényleg nehezebb 1 AK-nál,de az RPG-t senki nem akarta felvenni.De a mi rajunkban állítólag a rádió maga is 12 kg volt,így azért a géppuskáson kívül van még pár ember aki szintén átlag felett van terhelve.

A lógó hevederre visszatérve,nézd meg az afganisztáni képeket,máig ezt alkalmazzák még a legtöbbet.

De egyes helyeken már az amiknál is látni a 40 éves körüli izraeli vászon rakaszokat is:

2.bp.blogspot.com/-0Qbt2OaTcZE/UQXyQ0ppNvI/AAAAAAAACRw/zvQp8thejsI/s1600/Negev+Machine+Gun+(Israel)2.jpg

www.americanspecialops.com/images/weapons/m240-sight.jpg

recon71 2016.12.27. 23:07:13

@dudi01: Nemrégiben nem az volt olvasható valahol,hogy beemelnek vagy beemeltek 7,62-es géppuskást az ami rajokba is az egyik M249 helyett vagy pluszban melléjük?

Véletlenül nem te ajánlottad a hátizsákból előrevezetett megoldást régebben?:

blog.predatorbdu.com/2014/08/ukraine-goes-blaine-pack-fed-pkm-lmg.html

Ennél is ugyan úgy meg van az a plusz súly,azt meg nem hinném,hogy csak 1-2 rakasznyi lőszerre való heveder van ilyenkor a zsákban.

dudi01 2016.12.27. 23:10:10

@gyula0910:

Ha megduplázom a tárak számát 10-re akkor is csak 12kg lesz a lövésznél fegyver és lőszer tömegként ami fele a géppuskásénak(a gránátokat is beleszámoltam).
Én a rendszeresített egyszeri javadalmazást írtam le,hisz ez az összehasonlítható.
Egy tűzharcban senkin nem lesz zsák mert abban nem lehet mozogni.Csak a betárazott lőszer lesz nála semmi egyéb(fegyver vagy lőszer).Ezen kívül már egyszer leírtam,hogy itthon csak gépesített lövészek vannak(tehát minden +cuccát amit leírtál a BTR viszi és csak akkor kerül elő ha szükség van rá)nincs könnyű lövész aki a zsákjából élne és éppen ezért mindenhova zsákkal menne.

Nincs géppuska az amerikai és angol rajokban így nincs is értelme ebben a kontextusban(raj géppuska)róluk beszélni!

dudi01 2016.12.27. 23:15:48

@gyula0910:

Én biztos nem ajánlottam ezt a zsákos megoldást.Egyébként van ilyen zsák az ami hadseregben azt hiszem 1000 lőszer van benne és a géppuska segédirányzó viszi,egy harmadik ember pedig az állványt.

Soha nem hallottam még,hogy beraktak volna géppuskát meg nem is láttam sehol.

dudi01 2016.12.27. 23:19:14

Ma már a rajoknál kézi rádió van rendszeresítve ami van vagy 1kg a pót akku meg vagy 0,5kg...

recon71 2016.12.27. 23:32:09

@dudi01: Én utoljára gépesített lövész voltam,de az csak azt jelentette,hogy egyes esetekben BTR-rel is közlekedtünk. Az esetek 99%-ában csakis gyalog nagy hátizsákkal ténykedtünk,erre kaptuk a legtöbb kiképzést. Meg arra,hogy helikopterrel kiraknak,meg ilyenek. Ez mind olyan eset,amikor mindent mi viszünk. Szóval nálunk nem voltak olyan nagy különbségek a géppuskások és a többiek terhelése között. Az RPG-s nagyobb gondban volt. Hisz az RPG mellé viszi a rakétáit is és még az AK tárakat is. De a rádiós 12 kg-os rádiója is már rendesen hátráltat. Az tény,hogy valószínűleg a lövészek a rajban kisebb súlyt cipelnek sokszor,de ők azért pörgősebben is dolgoznak a legtöbbször.

Most olvasom,hogy ma már csak 1 kg a rádió,2009-ben még nem az volt. Még az RPG mindig ott van hátráltatni.

Akkor most 2 lehetőség van,hogy 1 lövészt állandóra beosztunk a tűzcsoportból a géppuskás mellé,vagy a géppuskást terheljük le jobban. Akik most a hátizsákból előrevezetett hevederes megoldást alkalmazzák,ők biztos,hogy a másodikat tartják a fontosabbnak.

dudi01 2016.12.27. 23:43:12

@gyula0910:

Te melyik részét nem érted annak,hogy azt a lőszeres hátizsákot nem a géppuskairányzó viszi ezen kívül nem is a rajban van a géppuska?

Azért nem BTR-ekekl jártatok harcászati gyakorlatra mert nem volt rá pénz nem pedig azért mert úgy alkalmaztak volna!

Egyébként maga 8 fős raj egy agyrém ami tökéletesen használhatatlan a gyakorlatban.Van egy olyan sejtésem,hogy azért csak 8 fő egy raj és nem 11(mint amekkora a sorosság idején volt)mert így kevesebb emberből több alegységet lehet szervezni így papíron jobban néz ki a dolog.
Ugye a BMP-1-be és a BTR-80-ba is 11 ember fér pont azért mert ennyi a raj létszáma.Ma úgy néz ki a gépesített lövész raj,hogy van 8 ember amiből a sofőr és a toronylövész no meg a raj pkh ki sem száll a gépből így 5 ember az aki bármilyen manővernél a gépen kívül harcol.Ebből az 5 főből 2 géppuskás egy pedig a rajparancsnok.Szerinted mennyire harcképes egy ilyen raj?

recon71 2016.12.27. 23:47:09

@dudi01: Biztos,hogy nincs géppuska még az ami vagy angol rajokban? Azért kérdem,mert rengeteg felvételen látni őket a sima lövészekkel együtt. Szerintem 1 régebbi Kaliberben olvashattam,hogy az ami TGY-k rengeteg M249-et lecserélnek 7,62-esre,mert szükségesnek tartják az erősebb lőszert.

A segédirányzó nem viheti az 1000 lőszeres hátizsákot,hisz a heveder a géppuskás géppuskájába van fixen bekötve,így az csak a saját hátát húzhatja.Az oroszokat már több felvételen is látni ezt alkalmazni a gyakorlatban is. Sajna nem tudom melyik videókban,de képeket így is találni:

soldiersystems.net/blog1/wp-content/uploads/2012/05/PKM-Ammo-Pack.jpg

i.imgur.com/bBceJ4p.jpg

recon71 2016.12.27. 23:51:57

@dudi01: Nem nem,nem csak azért,mert nem volt rá pénz,hanem azért jártunk gyalog,mert ez volt a harceljárás. Nagyon sokszor nem lehet alkalmazni a BTR-eket,mondjuk a terep miatt sem.

Pont én tartom hülyeségnek azt,hogy a segédirányzó cipeli a háti 1000 lőszeres rakaszt!

Én is pont ezért tartom hibának a segédirányzó alkalmazását,mert 1 ilyen kis létszámú tűzcsoportból nem lehet még 1 aktív embert nélkülözni.

recon71 2016.12.27. 23:54:34

PKM vászon rakasszal:

www.thefirearmblog.com/blog/wp-content/uploads/2015/09/4-660x441.jpg

Ez kicsit komplikáltabbnak tűnik az izraeli tök egyszerűnél,de már ez sem okozhat olyan kellemetlenségeket,mint a teljesen kemény doboz.

dudi01 2016.12.28. 00:00:27

@gyula0910:

Amerikai lövész szakasz felépítése:
3.bp.blogspot.com/-49eHFNZ-dEw/VG7EWkNRbsI/AAAAAAABD-g/r-cUSz9n3-k/w1200-h630-p-nu/image625.jpg

Van egy olyan része,hogy WPNS sqad az a géppuskás raj,jól látszik,hogy van benne két géppuska meg két segédirányzó géppuskánként az egyik a lőszert viszi a másik meg az állványt.
A nyugati géppuskák hevedere széteső amit te kézzel is szét tudsz szedni és össze is tudsz rakni pillanatok alatt ha kell ellenben a PKM-el ahol nem széteső a heveder.Ezért lehet az,hogy nem a géppuskásnál van a lőszeres zsák.

A videón látszik,hogy milyen egyszerű összerakni és szétszedni a hevedert(a gyárakból a géppuskalőszer hevederezve érkezik így nyugaton nincs is ömleszettt géppuskalőszer):
www.youtube.com/watch?v=RnWUf1kGCHw

dudi01 2016.12.28. 00:05:26

@gyula0910:

Az egész koncepcióddal van a baj.8 emberrel akarod megoldani 9 dolgát úgy,hogy a 9 ember is csak úgy működik,hogy nem géppuska van a rajban hanem könnyű géppuska amit egy ember is ki tud szolgálni így nem kell segédirányzó.

BMP-1 raj itt géppuska van a rajban viszont 11 fős a raj tejhát 8-an szállnak ki nem pedig 8 fős a raj és csak 5-en szállnak ki.Valóban jól gondolod,pontosan a segédirányzókkal vannak többen(2 segédirányzó a PKM-hez egy meg az RPG-hez)
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cc/BMP-1_firing_arcs.png

dudi01 2016.12.28. 00:08:54

Tessék BTR-80 raj:
www.alternatewars.com/BBOW/Tanks/BTR-80_Seating.gif

Ők is 11-en vannak nem véletlenül!!!

recon71 2016.12.28. 00:30:49

@dudi01: Ez az amerikai lövészraj felépítés mennyire friss? Biztos,hogy napra kész és a jövő is ez lesz? Másrészt én úgy tudom,hogy sokszor akcióznak együtt a szakasz géppuskások is a sima rajokkal,van hogy beosztják vagy hozzájuk csapják őket. Persze lehet,hogy olyankor csak,amikor nem hátráltatnak a nagyobb teher miatt. Ők megtehetik talán,náluk nincs RPG-s aki eleve jobban meg van terhelve.

Hát én pont fordítva gondolom. Ha 2-3 rakasz is van 1 rajgéppuskásnál,akkor egyel több emberem van és nem kevesebb,mintha le lenne kötve még 1 ember a géppuskás mellé.

Az RPG-hez is van segédirányzó? Azt hittem,hogy azért van már neki is AK-ja,mert ezzel kiváltották a fedezőjét vagy segédirányzóját. Rég volt 2009,már sok mindenre nem emlékszem,de ez a segédirányzóság nem csak nevében olyan,mint a régi segédirányzóság volt? Nem emlékszem,hogy a mi PKM-eseink mellé is lett volna fixen ember hozzákötve. Vagyis az csak a kijelölt párja volt mondjuk az RPG-snek,PKM-esnek,mint ahogy mindenkinek volt kijelölt párja,aki esetenként el is vehető mellőle,és külön is bevethető? Szóval nélküle is tökéletesen működött az RPG-s,PKM-mes elvileg. Ha valamit el kellett foglalni,az összes AK-s ment,nem hagytunk hátra senkit se a géppuskás,se az RPG-s mellé.

Oroszok csecsenföldön és hátizsákból hevederezett PKM 3:50 körül:

www.youtube.com/watch?v=kC8S3COqNzw

Vannak nagy kételyeim ezzel a megoldással szemben,leginkább az önveszélyessége miatt.

dudi01 2016.12.28. 00:46:48

@gyula0910:

Nagyon mert ez a Strykeres raj felépítése márpedig a Strykereket annyira nem akarják leváltani,hogy most kapnak 30mm-es gépágyút(ezzel együtt új tornyot is) ami 1 milliárd forintba kerül gépenként.Náluk nem RPG van hanem cső alatti gránátvető meg M72 LAW ami egyszer használatos(olyan mint az RPG-18)így könnyű,simán odaadhatod a lövésznek észre sem veszi.

"Nem emlékszem,hogy a mi PKM-eseink mellé is lett volna fixen ember hozzákötve. Vagyis az csak a kijelölt párja volt mondjuk az RPG-snek,PKM-esnek,mint ahogy mindenkinek volt kijelölt párja,aki esetenként el is vehető mellőle,és külön is bevethető? Szóval nélküle is tökéletesen működött az RPG-s,PKM-mes elvileg. Ha valamit el kellett foglalni,az összes AK-s ment,nem hagytunk hátra senkit se a géppuskás,se az RPG-s mellé."

Azért nem volt elválaszthatatlan segédirányzójuk mert pont ezeket az embereket vették ki és csináltak 8 fős rajokat.Ami pedig a működőképességet illeti persze,hogy működött hisz soha nem volt igazi harc ahol elő jött volna a 8 fős raj nyomorultsága.Nem véletlen fér 11 fő a BMP-1-be és a BTR-80-ba márpedig ezek a járművek gépesített lövész rajoknak vannak kitalálva ráadásul olyan gépesített lövész rajoknak ahol géppuska van a rajban!!!

recon71 2016.12.28. 01:02:09

@dudi01: Én is így gondolom,de azt mondom,hogy ez még mindig jobb,mintha fixen lekötünk embereket a segédirányzóságra.

Nem a Strykerek leváltást említettem,hanem csak azt,hogy azt hiszem 1 régebbi Kaliber magazinban volt,hogy sok M249-et lecserélnek az amik is erősebbre a rajokban. Ebben az esetben nekik is 7,62-essel kell majd követni a többieket.
A dánok is úgy emlékszem 7,62-es M60 variációt rendszeresítettek rajfegyvernek,akkor ők is kivettek 1 lövészt segédirányzónak a rajokból?

Egyébként az M27-esek indoklásában az is benne volt,hogy azért lesznek ilyenek,mert ezek könnyebbek,mert az M249-is túlságosan hátráltatja a rajt. Szóval én nagyon megértem ezt a túlterhelést,főleg,mert én cipeltem az RPG-t 1 darabig a rajomban. Szóval az tény,hogy a 7,62-es még jobban leterhel,de valamit valamiért. A Bajtársak a harcmezőn alapján megértem miért. Az 5,56-osokkal nem tudták elérni a tálibokat,csak a 7,62-esekkel. Így nincs nagyon választás nagyon.

recon71 2016.12.28. 01:04:55

@dudi01: Ha a Strykerek 30 mm-es gépágyús tornyot kapnak,akkor az valószínűleg helyet fog elvenni a lövészektől,akkor pedig mindenképp variálniuk kell majd. Csökkenteni a szállított katonák számát a harcjárművekben.

dudi01 2016.12.28. 01:07:03

Ha már itt tartunk:A BMP-2-ből csak 7-en szállnak ki DE itt már nem PKM a rajtámogató fegyver hanem RPK ami könnyű géppuska így nem kell hozzá segédirányzó egy ember is ki tudja szolgálni és már nem RPG-7 hanem RPG-18 van a rajban így oda sem kell segédirányzó(cserébe kis túlzással minden lövésznek adhatsz RPG-18-at mert csak 2,6kg és hord helyzetben össze van csukva így rövid és nem zavar a mozgásban akár csak az M72 LAW az amerikaiaknál)!
Itt az összehasonlító ábra a BMP-1 és BMP-2 rajról:
www.globalsecurity.org/military/world/russia/images/bmp1vbmp2.gif

Az ábrán a kékkel jelölt emberek maradnak a gépben.

BMP-2 raj jól látszik,hogy RPK van nem PKM:
i153.photobucket.com/albums/s237/suhsjake/Russian%20Information/SquadLayout.png

Az RPG-s nem marad a géppuskásokkal hanem megy a lövészekkel alapesetben pontosan azért mert ő csak a csövet és még egy gránátot visz a többi gránát a segédirányzójánál van a 11 fős raj esetében.

dudi01 2016.12.28. 01:13:19

@gyula0910:

Nem fog mert távirányítású tornyot kap és a toronyban lesz a lőszer!
www.armyrecognition.com/images/stories/news/2015/june/US_approves_budget_to_upgrade_Stryker_8x8_armoured_with_30mm_cannon_remote_weapon_station_640_002.jpg

Tessék így fog kinézni,buzi nagy tornya lesz(a tornyot pedig ugyan úgy távirányítással 1 ember fogja kezelni mint ahogy a mostani fegyverállványt de annak az egy embernek most is meg van a helye...
tankandafvnews.files.wordpress.com/2016/07/gnv5dum.jpg?w=671&h=497

A zölddel jelölt részek lesznek kicserélve az átalakítás során

dudi01 2016.12.28. 01:16:54

@gyula0910:

Igazán utána nézhettél volna ennek a Strykeres dolognak.Elég zavaró mindent készen eléd rakni mert te lusta vagy utána járni.Ráadásul még a lustaságodból kifolyólag téves következtetésekre jutsz amit cáfolni is kell.

Még angol tudás sem kell elég lett volna annyit bepötyögni,hogy Stryker 30mm...

recon71 2016.12.28. 01:31:26

@dudi01: Én is szóba akartam hozni a BMP-2-eseket,mert a legtöbbször abból is PKM-esek szálltak ki. RPK-t valahogy nagyon ritkán látni az oroszoknál máig is,szerintem a PKM felülkerekedett rajtuk.

A távirányítású tornyot tudtam a Strykereken,de azt gondoltam,hogy annak is lesz 1 külön kezelője. Másrészt állítólag ezek így is túl billegősek voltak,ezért 1 ilyen súlyos torony mindennel együtt ezen hatalmasat fog rontani. Ezért azt gondoltam,hogy legalább a lőszerét a testből vezetik majd fel.

Nekem a himbálózó,csapkodó dög nehéz RPG-vel kellene követnem a rohamozó,kúszó,mászó,vetődő lövészeket,miközben a kezemben az AK van? Fizikai képtelenség.

recon71 2016.12.28. 01:36:39

@dudi01: Én a Strykerre most nem kerestem rá tényleg,mert már így is késésben vagyok,meg le is írtam azt is,hogy én mit tudtam eddig. Nem gondoltam volna,hogy ez változott. Lehet változott is ahogy írtam,csak a te forrásod még a régi?

De én is pont így reklamáltam anno,amikor maratoni vitáink voltak pl. az oldal irányzékokról és hasonlókról,hogy miért napokig nekem kell győzködni,ha a neten ott van 1000 példa és minden. :D

recon71 2016.12.28. 02:32:38

@dudi01: Próbáltam rákeresni a 30 mm-es Strykerre,hogy melyik infó a régebbi,de nekem csak ennyit dobott ki magyarul:

hu.wikipedia.org/wiki/Stryker

Meg a netem is csak most jött vissza ebben a szélviharban.

De tök mindegy,ebben lehet a te infód is a frissebb,ezekhez nem értek,csak elolvastam ami elém került. De ez már esetünkben tényleg nagyon el is vitt az eredeti tárgytól a rakaszok málházásától,amivel viszont vannak némi tapasztaltaim.

dudi01 2016.12.28. 10:16:15

@gyula0910:

Mint ahofy már egyszer leírtam lesz egy embert aki a tornyot kezeli de annak most is meg van a helye a Strykerben.Minek írok ha el sem olvasod?

dudi01 2016.12.28. 10:18:51

A Strykeren egy 100-200kg körüli fegyverállvány van szóval biztos nem bileg tőle.Ami billegős lehet az a STRYKER MGS de azon meg egy 105mm-es harckocsi ágyú van...

recon71 2016.12.28. 15:36:29

@dudi01: Ezt én is írhattam volna,hogy minek írok,ha el sem olvasod,mert én meg azt olvastam valahol,hogy a magas Strykerre problémás a nagy tömegű torony,mert instabillá,borulóssá teszi,ezért a súlypontot lejjebb kell tenni a testbe. A 30mm-es torony csodálkoznék,ha csak 100-200 kg körül lenne lőszerestől és mindenféle éjjel-nappali irányzékával együtt. De úgy tudom,hogy a 30 mm-es mellé még 7,62-est is szántak és rakétát is.

De legyen igazad,mint írtam,ehhez nem értek! Csak olvastam róla! Akkor viszont marad a lövészek száma bennük,de a stabilitás tovább romlik.

És ismétlem legyen neked igazad! De igazán elolvashatnád amit írtam,mert már este is leírtam ezt.

dudi01 2016.12.28. 18:08:44

Nem a 30-as torony lesz 100-200kg hanem a mostani fegyverállvány annyi.
Amúgy új futóművet iis kap.
De fura dolog ez mert pl a BTR-80/A a harcjármű vezetők szerint jobb terepen mint a sima 80-as pedig magasabban van a súlypontja de ezzel együtt nehezebb is lett

recon71 2016.12.28. 21:57:26

@dudi01: Ez a BTR-es példa érdekes,mert ami magasabb közép súlypontot ad,az mindig könnyebben billeg,borul. Sajna arra meg nem emlékszem már,hogy a BTR-80A-nál csak a tornyon vagy a testen is változtattak e. Tanultam én is szerződésesként,de már nem emlékszem. Lehet a vezetők nem is erre értették,hogy jobb terepen? Lehet kevésbé pattogós,rázós,stb. is. De a BTR eleve sokkal laposabb kialakítás is,mint a Stryker. Ha a Stryker futóművén is változtatnak,az korrigálhat 1 nehezebb tornyot. Akkor is ha szélesebb,akkor is ha nehezebb,de már akkor is,ha csak alacsonyabb súlypontot ad.

dudi01 2016.12.28. 22:40:58

@gyula0910:

Egy terepjárónak nem csak a megengedett max.oldal dőlésszöge határozza meg a terepjáró tulajdonságait,csak ez alapján megítélni butaság.

recon71 2016.12.28. 23:21:28

@dudi01: Én is pont ezt írtam,csak azt is leírtam,hogy miért.

JanaJ 2016.12.29. 17:53:06

@dudi01: Kitartó és türelmes vagy,elismerésem.

recon71 2016.12.29. 18:23:00

Én meg annak gratulálok,aki ennyi magyarázás és ismétlés után még mindig nem tudta a leírtakat értelmezni. Nem hittem volna,hogy van még ilyen ember.

Balázs Gyöngyösi 2023.08.02. 23:02:14

Érdeklődnék hogy a 2008M rakasztartó zsebnek mekkora a méretei?
Vagy esetleg a pkm géppuska 100-as rakasz méreteit (szélesség, hosszúság, vastagság) tudja esetleg valaki?
Előre is köszönöm!


süti beállítások módosítása