Az Országos Mentőszolgálat eset és rohamkocsijai mellett olyan speciális egységeket is működtet mint a Tömeges Baleseti Egység. Ebből jelenleg négy áll készenlétben az ország teljes területén.
A TBE egy korábban használt Mercedes Sprinter eset kocsiból került átalakításra. Ennek következtében gyakorlatilag megegyezik a korábbi mentőautókkal.
Azonban a belső tér két részre lett osztva. Hátul több polc található, amikre nagy mennyiségű kötszer, infúzió és a betegellátáshoz, illetve az azonnali életmentő beavatkozáshoz szükséges eszközöket tárolnak. Fontos kiemelni, hogy nagyobb mennyiség található ezekből.
Hátra összehajtogatva egy nagyobb sátor került még, amit a kocsiban elhelyezett sűrített levegős palackkal lehet felfújni. A sátorhoz hét ágy, illetve több vákuum matrac is tartozik.
Amennyiben az egységet bevetik, a sátor felállítása után a hátsó tér raktárként funkcionál tovább. Tehát ezzel beteget nem szállítanak és ezért elhelyezni sem lehet benne.
Az oldalajtó mögött lapul a középső “munkahely” ahová további készletek kerültek bemálházásra. A készletek kipakolása után, bevetés esetén, ide egy személyi számítógép kerül, és adminisztrációs pontként üzemeltethető.
A középső térben található a sűrített levegős palack, amivel a sátrat fújják fel, illetve három készenléti táska is, amiket kifejezetten a TBE számára készítettek el, és egy defibrilátor.
A készenléti táskák felszereltsége eltérő, de alapvetően valószínű ugyanazon abc-elv szerint kerültek bele a készletek, ahogy azt a korábbi felcser zsákjánál láthattuk.
A zsákon kívül két darab villámzáras zseb található. Az alsóban infúzió és a véna szúráshoz szükséges eszközök találhatóak. Egyébként a célzsebek kifejezetten ezekhez készültek, ahogy az a képen is látható.
A felső villámzáras zsebben branülök találhatóak, és ahogy látható legalább két méret került ide. Ezek szintén az infúzióhoz, és a vénaszúráshoz szükséges orvosi eszközök.
A fő villámzáras zsebben található egy elválasztó, amire további eszközök rögzíthetők a gumi gyűrűknek köszönhetően, illetve három darab villámzáras tok kapott még itt helyet.
A tokok mellett a középső rekeszben, a háttal ellentétes oldalon, további infúziós szettek kaptak helyet. Ezeket szintén gumi pántok segítségével rögzítették.
A zsák fő rekeszben található elválasztó egyik oldalán gumipántok, a másikon viszont egy felül nyitott hálós zseb található. Ebbe két kemény fedeles ampulla tartó került.
Pontosan nem tudom milyen elv szerint kerülnek “bemálházásra” az ampullák, mindenesetre az egyik kemény fedeles ampullatartóba jelentős mennyiségű,algopyrin, fájdalom csillapító található.
A sárga színű különálló villámzáras tokon a “medical” felirat olvasható, és ebben lidocain érzéstelenítő, és tonogen ampulla kapott helyet, illetve további injekciós tűk.
A kék színű villámzáras tokon az “Airway” avagy légutak felirat olvasható. Ebben a lélegeztetéshez, vagy ahogy láttam az “ambu” ballonhoz szükséges maszkok, illetve orvosi szemüveg és maszk kapott helyet.
A zsák anyaga elméletileg Cordura, bár én inkább nylonra tippelnék. Elsőre azt mondtam volna, hogy nem kapott “teflonozást” de a gyártó honlapját átbogarászva valószínűleg ez is víz és vérlepergető.
A villámzárak márkájáról, openhouse, én még nem hallottam, mindenesetre a nagyméretű “lógókkal” könnyű nyitni-zárni őket. Bár az is igaz, hogy nem gyakran használják, így az amortizáció mértéke elhanyagolható.
Zsákként viselve a nagyméretű és vastag vállhevederek egész jók, könnyen és gyorsan állíthatóak, illetve a derék párnázással való rövid ismeretségem során sem tapasztaltam negatívumot. Gyanítom derék hevederek is rögzíthetők a zsákon, bár ezeket nem láttam mellékelve, csak a nagyméretű csatok láthatók.
Bár puritánnak tűnhet a mai bordázott meg szétpárnázott táskák mezőnyében, de azt azért el kell mondani ezt nem folyamatos viselésre tervezték, és tökéletesen megfelel arra, hogy szaladgáljak benne pár kilométert vagy a kárhelyen ide-oda cipeljék.
A zsák két oldalán és felül is egy-egy pár erős fogantyú található. Gyakorlatilag mindhárom zsákot eltudja vinni egy ember, ha egyet a hátára vesz, kettőt meg a kezébe fog.
A pontos súlyát nem tudom megmondani, de amibe belenéztünk az olyan 6-
Az alsó külső villámzáras zseben stilizált H betű található, amit fényvisszaverő fehér csíkokból raktak ki. A felső zseben a TBE rövidítés, és az OMSZ logója látható.
Számomra kifejezetten érdekes volt a TBE. Lehet párhuzamot vonni mondjuk külföldi hasonló kategóriás járművekkel, bár azok nagyobbak, drágábbak és lehet több felszerelés található rajtuk de lassabbak is, és teljesen más viszonyokra készültek.
Ez egy hazai viszonyok közé megálmodott, egyszerű, olcsó viszont hatékony eszközökkel felszerelt járműnek tűnt nekem. Itt szeretném kiemelni még a személyzet segítségét is, ugyanis mindig jó látni amikor valaki hatalmas lelkesedéssel beszél a hivatásáról.
Fotó: Kakukk
Utolsó kommentek