Néhány héttel ezelőtt az afganisztáni események mellett, vezető hírek voltak a görög erdőtüzek. Mivel volt szerencsém beszélgetni és megtekinteni egy görög gépjárműfecskendőt, ezért következzen egy kis betekintés Zakynthos szigetének tűzoltóságába.
Ami rögtön szembetűnt, hogy míg Európa nagy részén a hat fős gépjárműfecskendők az elterjedtek, addig itt egy járműtől eltekintve csak szimpla kabinos, három fős gépjárműfecskendőket láttam. Ez szigorúan a görög szigetvilágra értendő, nem pedig a városi tűzoltóságokra.
A tűzoltók elmondása szerint, és ezzel találkoztam jómagam is, a legjellemzőbb tűzoltó raj náluk két főből áll, de akad egy fős tűzoltó egység is.
Mivel nyáron gyakrabban fordulnak elő erdő és bozót tüzek, ezért napközben az egységek egy része, a szigetek veszélyeztetettebb pontjainál várakozik és csak este vonul be az állomás helyére.
Ezt úgy kell elképzelni, hogy amikor reggel felveszik a szolgálatukat, akkor egy előre meghatározott pontra mennek ki, jellemzően domb tetőkre vagy az út mellé, és egészen estig ott várakoznak, leszámítva a riasztásokat.
Na most a szerencsésebbeknek jut egy kis fa kunyhó, ahol akár pihenhetnek, de mellékhelység és konyha híján elég nomád módon töltik el a napjukat. És természetesen iszonyú unalmas egész nap a horizontot bámulni. A szerencsétlenebbeknek egy árnyékos bokor jut, és egyedül töltik el a szolgálatuk nagy részét.
A görög tűzoltóknak kizárólag egy váltás bevetési ruházatot ad a „cég” és ha valami egyéb kiegészítőre vagy plusz ruházatra lenne szükségük, akkor azt saját maguknak kell állniuk.
Nem volt tiszta számomra, de rendelkeznek ruhapénzel viszont ha egy új csizmára vagy kesztyűre lenne szükségük, akkor az simán elviszi az egészet és a saját zsebükbe kell nyúlniuk.
Egy kezdő tűzoltó, túlóra nélkül az árfolyamtól függően 220-240 000 Ft körül keres. Jelen állás szerint,görög infláció-államcsőd és Covid ide vagy oda, a rendvédelmi szervek fizetéséhez nem nyúltak hozzá, és a nyugdíjuk is megmaradt.
A szigeten látható legelterjedtebb gépjármű fecskendő az Iveco Eurotruck volt. Ebből egy újabb, egy görög cég által átalakított, és egy régebbi Magirus gyár által átalakított típust tudtam megkülönböztetni.
Lássuk az újabbat, ami noha nagyon szépnek és csillógósnak tűnik de sok jót sajnos nem tudtak elmondani róla. Ahogy látható ez egy kifejezetten terepre szánt, emelt hasmagasságú, csörlővel ellátott akár még „erdőtüzes” szernek is nevezhető.
Mi ezzel a probléma? Mivel túl széles ezért a keskenyebb görög utakon és csapásokon egyáltalán nem könnyű vezetni. A magassága és súlypontja miatt pedig borulékonynak írták le.
A jobb első málhatérbe keresztbe került bemálházásra néhány kéziszerszám, mint gereblye, ásó, lapát. Itt található a személyzet két darab légzője, pót palack nélkül, egy darab láncfűrész és a hozzátartozó kevert benzin illetve egy álványos refflektor.
Jobb oldalon középre vegyesen kerültek B és C tömlők, felettük pedig három féle hosszúságú mentő kötél (25m,10m,5m) és egyéb alpintechnikai felszerelés volt látható.
Leggyakrabban az erdőtüzek esetén a gyors beavatkozóra csatlakoztatott D tömlőt használják, ezért nincs sugárcső a gyors beavatkozó végén. A gyors beavatkozó alatt további szerelvények, szűrő kosár, sugárcsövek, kapocs pár kulcsok és osztóvilla látható.
A fellépőt lehajtva lehet hozzáférni a jobb oldali vizes csonkhoz, ami kék színű a képen, illetve a hab tartály ki és bemeneti csonkjai láthatók még, sárga színnel.
Na most ez tényleg szépen néz ki, jól látható stb. DE, ha habbal szeretnének oltani, akkor azt nem a beépített rendszeren keresztül teszik, mert ebben az esetben a szivattyú szétesne. Szóval a hagyományos módszerrel, egy habkeverő csőbe, ez a gyorsbeavatkozó alatt látható, töltik bele a kannában tárolt habképző anyagot. Ennek ellenére természetesen feltöltött habtartállyal közlekednek.
Maga a szivattyú már digitális, akár kesztyűben is könnyen kezelhető de majd harmad akkora teljesítményű mint a modern nyugati típusok. Míg azok akár 15-20 bár nyomással dolgoznak, addig ez 5-5.6 bárig használható biztonságosan.
Bal oldalra hátulra került egy osztó B és C tömlőhöz, egy kisebb osztó a D tömlőhöz, habsugárcsövek és a fölső részen a gyors beavatkozó dobjára egy D tömlőt tekertek fel.
Bal oldalt középen szintén vegyesen kerültek B és C tömlők, amik fölött takaró, hullazsák és ékek kaptak helyet.
Bal oldalt elől pedig a személyes felszerelés, elsősegély felszerelés, poroltók és további kéziszerszámok kerültek fel. Összességében elmondható, hogy a málházható helyek harmada nem volt kihasználva.
A jármű tetején egy darab tolólétra, pótkerék található, illetve a víz tartály és a hab tartályok felső nyílásához is itt lehet hozzáférni.
Érdekesség, hogy a fülkére körbe vízszóró fejeket szereltek, ugyanis erdő tüzek esetén előfordul, hogy magán a tüzön kell áthajtani a fecskendővel, ebben az esetben pedig a saját víztartályából vonhatnak vízfüggönyt a fülke illetve a motor köré.
Utolsó kommentek