A szeptembertől induló Iskola őr programmal kapcsolatban az első megbotránkoztatást keltő tény az a kényszerítő eszközök használatának lehetősége volt. De ennél a kép egy kicsivel árnyaltabb és a tényleges problémák felett sikerült elsiklani.
Rögtön elsőként helytelenül "iskolarendőrség"-ként emlegették az iskolaőröket, miközben Magyarországon 2008 óta létezik az iskolarendőr program. Nagyon fontos kiemelni, hogy itt tényleges rendőrök teljesítenek szolgálatot az iskoláknál, akik több éves tapasztalattal és rendőri végzettséggel rendelkeznek.
Az iskola őrök feladata a következőképpen lett meghatározva: Közreműködik a nevelési-oktatási intézmények rendjének – azok területén, tanítási időben történő – fenntartásában. Intézkedésre és kényszerítőeszköz használatára jogosult, közfeladatot ellátó személy.
A leírás alapján ez egy amolyan egyszerű rendész-biztonsági őri pozíció. Persze aztán megjelent az is, hogy segítenek a párbeszédben a problémás szülők-diákok és a tanárok között is.
Rögtön kiemelésre került, hogy az őrök akár gumibottal is püfölhetik és meg is bilincselhetik a problémás diákokat, holott nem gondolnám hogy ez lenne a program célja.
Tény ami tény, az utóbbi időben látszólag a tanárok ellen elkövetett erőszakos cselekmények száma növekedett, bár ez szerintem a közösségi médiára kikerülő videók hatására tűnhet így, miközben ez nem egy új keletü probléma.
Az iskola őr közfeladatot ellátó személy, ami azért fontos mert az ellene elkövetett bűncselekmények büntetési tétele automatikusan magasabb. Bár a gyakorlatban nem tudom ennek mekkora visszatartó ereje van, ugyanis a tanár, a polgárőr és a mentős is közfeladatot ellátó személy.
Az iskolarendőrség intézménye több országban is létezik, sőt az USA-ban már 1930-ban működtek kifejezetten iskolák felügyeletével foglalkozó rendőri szervezetek.
Jelenleg ennek három formáját különböztetném meg. Egyrészről létezik a “tankerületi” rendőrség, ami egy hagyományos rendőrőrs, nyomózókkal, járőrökkel, kutyás rendőrökkel, és feladata az alárendelt iskoláknál felmerülő közrendvédelmi feladatok ellátása.
Mire kell itt gondolni? Kezdve a forgalomirányítástól, rendezvénybiztosításon át egészen az illegális szerek lefoglalásán át az erőszakos bűncselekmények megakadályozásig mindenre. Plusz nyomozati munkára is.
Kisebb településeknél vagy városokban is előfordul a “school resource officer” intézménye, aki egy iskolához rendelt rendőr vagy seriff helyettes. Neki jellemzően ugyan ezek a feladatai, viszont ebben az esetben ő folyamatosan az intézmény területén tartózkodik, és a rendőrség alkalmazottja.
A harmadik pedig az egyetemi rendőrség, ami jellemzően nagyobb szervezet és önálló rendőrőrsel rendelkezik az egyetemek területén. Feladatait tekintve ez inkább hasonlít egy kisvárosi rendőrségre, lévén a nagyobb kampuszok több ezer főnek is otthon adhatnak, nem beszélve róla, hogy itt már mindenki vezet és az alkoholból eredeztethető problémák sem ritkák.
Nagyon fontos leszögezni, hogy az iskola rendőrök ugyanazt a képzést kapják mint bármelyik másik rendőr, viszont nekem úgy tűnt a fizikai követelmények egy hajszálnyival enyhébbek a fizetés pedig akár 30%-40%-al is kevesebb.
Még egy lényeges feladatot ellátnak, ez pedig a nevelői munka. Sok helyen sportfoglalkozásokat tartanak, prevenciós előadásokat és csoportokat vezetnek, részt vesznek az iskola mindennapjaiban.
A rendszer kritikái több oldalt is megtöltenének, de röviden leírva a jelenleg még nem áthidalt probléma az szerintem annyi, hogy a kényszerítőeszközök használata az nem mindig szép látvány és néha talán eltúlzott.
Emellett viszont az is tény, hogy a tanárok kezében egyre kevesebb eszköz van, és nem mutat valami jól amikor a rendőröket rendészeti szerepkörben használják a telefonjukat nyomkodó diákokkal szemben.
Ez sajnos itthon is igaz, és egy agresszív diákkal egy tanár bizony nem sok mindent tehet, illetve az iskola területére betévedő teljesen idegen személlyel szemben sem járhat el.
Tehát alapvetően nem tartom rossz gondolatnak a biztonsági őrök vagy rendészek alkalmazását a problémásabb intézmények vagy területek esetén.
Lényeges lenne a nevelői munka, amit egy tapasztalt rendőr bizony eltud látni és idehaza is sok helyen lehet pozitív példákkal találkozni. Ezt szerintem egy egy hónapos képzés során nem lehet elsajátítani.
Szintén fontos lenne az önálló intézkedési jog, mert jelen esetben bármi történik, az iskolaőrnek is rendőrt kell hívnia. Sőt senkit nem vizsgálhat át, nem nyúlhat bele más csomagjába, akkor se ha alapos a gyanúja.
Véleményem és saját iskolai tapasztalatom szerint tehát, egy elkényeztetett vagy elhanyagolt vagy nehéz családi körülményekkel rendelkező diákot nem egy biztonsági őr fog megfegyelmezni.
Szintén egy egy hónapos képzéssel nem lehet kiváltani egy tapasztalt, sokat látott és képzett iskola rendőrt, főleg hiányzó jogosultságokkal és nem létező intézkedési jogkörrel.
Ennek ellenére biztos lesz olyan szituáció amikor a tanároknak segítséget fog jelenteni az iskolaőr jelenléte és adott esetben meg is védi őket a fizikai agressziótól.
Illetve érdekes kérdés lehet még, hogy a meglévő iskolarendőr program miként fog megférni az iskolaőrök mellett, és ha meg is fér vajon a későbbiekben nem-e fogják megszüntetni, és így a felszabaduló állományt kivonni az iskolák életéből.
Forrás/Fotó:
https://1.kerulet.ittlakunk.hu/suli-ovi/200716/varjak-az-iskolaorok-jelentkezeset-brutto-230-ezer-forintos-fizetest-kapnak
https://twitter.com/police_HU/status/1283691777153806338
https://mfor.hu/cikkek/makro/ezekben-az-iskolakban-kezdik-meg-a-tanevet-az-iskolaorok-is.html
https://police.wfu.edu/university-police/img_0220/
https://www.vehir.hu/cikk/36125-mit-csinal-egy-iskolarendor
https://www.csmonitor.com/USA/Education/2017/0127/What-happens-when-schools-get-their-own-police-officers
Utolsó kommentek