Translate

Utolsó kommentek

Bemutatkozás

A Combat Gear Blog célja bemutatni milyen kiegészítőkből tevődik össze egy modern hadsereg katonáinak személyi felszerelése, továbbá szeretne a laikusok, érdeklődők, hivatásosok és szerződésesek, milsimesek, airsoftosok, paintballosok és természetjárók számára egy érdekes oldalt összeállítani leírásokkal és fotókkal.

Ne felejtsd el elmenteni az oldalt a kedvenceid közé! (CTRL+D)

Kapcsolat

combatgearbloghu [kukac] gmail.com

Hazai

HONVÉDSÉG


2000M gyakorló ruha
2003M (2004M) sivatagi gyakorló nadrág
2003M (2004M) sivatagi gyakorló zubbony
2003M (2004M) sivatagi kalap
2007M esővédő
2008M esővédő
2008M Moduláris Málhamellény
2008M Moduláris Málhamellény (módosított)
2008M polár pulóver (kabát bélés)
2010M Gyakorló ruházat
2015M Gyakorló kalap
2015M Gyakorló nadrág
2015M Gyakorló sapka
2015M Gyakorló zubbony
90M gyakorló ruházat
90M gyakorló sapka
90M gyalogsági mikádó
93M esővédő kabát
93M gázálarc
93M pulóver
93 M ejtőernyős téli zubbony
Alto málhamellény
Alto vesezsák
Gyakorló póló
Gefechtshelm Schuberth
Haix Nepal Pro
Haix P6
Honvédségi málha öv
Horvát málhamellény
KECS (1.rész)
KECS (2.rész)
Mit rejt a felderítő mellénye
Mit rejt a felderítő mellénye 2.rész
Mit rejt egy magyar katona mellénye
Rabintex A10
RBR MACH 3
Rs 4/4
"Technikai póló"
TMK "drop pouch"
TMK Ak tártartó zseb
TMK felkarvédő
TMK M4/M16 tártartó zseb
TMK repeszmellény
TMK sörét tartó zseb

1949 M Esőgallér
1951 M Álcázó kezeslábas
1951 M Álcázó kezeslábas (őszi)
1951 M Álcázó kezeslábas (téli)
1965 M ejtőernyős bakancs
1982 M repülő-szerelő esővédő öltöny
82M kezeslábas
82M összhaderőnemi védőkészlet
87M harci gyakorló ruházat
1987M ejtőernyős hátizsák
Egységes sebkötöző csomag
Határőr/munkásőr kezeslábas
Honvédségi egyenruha tervezet
Hurrikán bocskai
Hurrikán trópusi öltözék
PA 63 bőr fegyvertok
Pakisztáni bocskai
Rába mintás sisakhuzat
Tártáska
Terepszínű málhamellény
Zöld sisakhuzat

RENDŐRSÉG


10M ERGY bakancs
10M ERGY gyakorló nadrág
10M ERGY gyakorló zubbony
10M ERGY téli kabát
12M e r taktikai öv készlet
2006-os rendőrségi bevetési bakancs
2015M ERGY bakancs
Acélbetétes tonfa
Police Medic Vizsga
Blackhawk H harness
CPE Protektoros kesztyű
CPE Riot Equipment in front testpáncélok
CPE TAC SF Omega
Gyakorló poló
Készenléti rendőrség köznapi és ünnepi teniszing
Könnyített bevetési bakancs
Nowar P9RC szolgálati fegyvertok és tártartó
Nowar testpáncél
Mag-lite
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak (modernizált változat)
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak
MSA sisak gázálarc
Rendőrjárőr felszerelése
Rendőrségi bevetésis sisak 2006-ból
PA 63 tok
Pilotka
Police Medic
Schelli kft. zsanéros bilincs
Tonfák a készenléti rendőrségnél
Tűztámogatók

TŰZOLTÓSÁG

AGA spiromatic 316 légző
Budavári Tűzoltó Őrs
Bristol bevetési kabát
Bristol bevetési nadrág
Drager PSS 100, Panorama Nova
Gallet F1SA
Haix Fire Flash
Haix Florian Pro
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentő gépjármű (1)
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentőgépjármű (2)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (1)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (2)
Streamlight survivor és survivor led
Tűzoltó balta
Vektor 10 tűzoltó bevetési ruházat

ORSZÁGOS MENTŐSZOLGÁLAT

Crafter sztori
Moduláris mentéstechnikai ruházat
Tömeges Baleseti Egység

NAV

Egyéni elsősegély zseb
Egyénile összeállított Medic zsák
Fényvisszaverő mellény
Gyakorló ruházat
HK P30
Taktikai öv
Téli kabát

Címkék

0.45 acp (1) 100 as (1) 10m (1) 1124 (1) 14 (1) 15m (5) 18+ (4) 1940 (1) 1l (1) 1pn58 (1) 2 (2) 200 (1) 2000m (2) 2003m (1) 2004m (1) 2007 (1) 2007m (1) 2008m (4) 2008M (2) 200rds (1) 2010m (1) 2013 (3) 2014 (5) 2015 (6) 2015M (7) 2016 (3) 2017 (2) 2018 (1) 3 day pack (2) 40mm (4) 5.11 (5) 511 (1) 550st (1) 68w (1) 6b5 (2) 74 (1) 90 (1) 90m (3) 93m (3) 93m gázálarc (1) 95m (1) 96M (1) 9mm (1) 9x19 (1) accident (1) ach (6) acs (1) acu (23) adapter (1) adidas (1) afgán (2) afganisztán (18) afgansiztán (1) afghanistan (33) afrika (2) ag 36 (1) air (2) airborne (8) airsoft (1) air assault (1) ak (5) ak74 (1) ak 74 (2) aláöltöző (2) álcázás (3) alice (6) aljazeera (1) ambulance (3) ambush (2) amerika (4) amerikai (14) ammo (3) amputáció (1) ana (5) angol (15) anp (2) arcfesték (1) arfat (1) armadillo (1) armored (2) armored vest (3) armour (2) army (84) armybox (16) assault (6) assault pack (10) átmeneti (1) atom (1) austria (3) ausztria (2) az egyenlőség nevében (1) a stan (1) backpack (19) bajonett (1) bakancs (26) baleset (2) ballistic (2) ballistic vest (1) ballisztikus (1) bandoleer (2) barett (1) bates (3) baton (1) battle (2) bayonet (1) bdu (5) bear (1) belga (3) belleville (1) belt (13) berezka (2) bergen (3) berghaus (3) betét (2) bevetési (2) bianchi (1) bijan (1) bilincs (1) biológiai (1) biritish (1) black (5) blackhawk (10) blackwater (2) boci (11) bocskai (4) body (1) bodycam (1) body armour (4) bolgár (2) bonnie (1) bonnie hat (2) boonie (2) boots (23) borulás (1) box (1) box magazine (1) brit (28) british (25) brown (9) budapest (1) buffalo (1) bulgária (1) bulgaria (2) bulgarian (1) bullet (4) bulletproof (8) bulletproof vest (4) bullet proof (1) bullet proof vest (2) bundesheer (1) butt (1) BW (1) bw (3) caiman (1) camelback (8) camelbak (8) camo (6) camouflage (4) canteen (4) canteen pouch (1) cap (7) caracal (1) carrier (4) cartel (1) casaulty (1) cat (2) ccct (1) cce (4) cfp (2) cfp 90 (2) checna (1) chemical (6) chest (2) chestrig (12) china (1) chinese (1) cimic (1) ciras (2) civilians (1) coldweather (5) combat (5) combat belt (2) combat gear (2) combat pants (4) combat shirt (12) cops (1) corcoran (1) cordura (11) corps (1) corpsman (1) cougar (1) cover (5) coyote (18) coyote brown (34) coyote tan (7) cqb (3) crafter (1) croat (2) croatia (3) crye (1) Crye (2) csat (2) csecsenföld (3) csehszlovákia (3) csernobil (5) csizma (1) csősál (2) cummerbund (1) custom (1) dach (1) dalmácia (1) dán (2) danish (2) danner (3) daps (1) darktac (9) dcu (5) ddpm (2) defense (1) dél (1) dél afrika (2) democratic (1) derékzsák (1) desert (21) desert dpm (2) desert marpat (2) digital (8) digitális (5) dimanodback (1) docu (3) documentum (2) dokum (1) dokumentumfilm (5) dominator (1) domonkos (1) dpm (19) dprk (1) draeger (1) drager (2) dragic (1) dress (1) drog (1) drog háború (1) drop (3) drug war (1) durashock (1) dzsungel (2) eagle (5) eagle industries (7) eberlestock (1) ecw (1) ecwcs (9) egyenlőség (2) egyenruha (34) egyeruha (1) éjjellátó (3) ejtőernyő (2) ejtőernyős (6) ellátás (2) első (1) elsősegély (3) elsősegély zseb (2) embasy (1) emlékek (1) enabler (1) engine (1) english (1) entrenchment tool (1) eotv (1) erők (2) esk (1) esőkabát (3) esővédő (10) ess (4) észak (2) étel (1) ételcsomag (5) eureka (1) exoskeleton (1) e tool (1) f1 (1) f1s2 (1) face (1) fail (2) fallschirmjager (1) fast (3) fdbp (1) fejada (1) fejadag (15) fekete (1) felcser (3) felderítő (4) felkarvédő (1) felső (1) felszerelés (10) felvarró (2) female (1) field (1) FILBE (3) filbe (3) fire (3) firedepartment (5) firefighters (8) fire engine (3) fire force (1) first aid kit (2) first ait (2) flak (3) flame retardant (2) flc (5) fleece (6) flora (7) fmj (1) fn (2) fob (1) foliage (4) force (2) forces (2) frag grenade (1) francia (12) french (10) frog (4) frontline gear (1) (1) fulcrum (2) future (1) g3 (1) galco (1) gallet (1) gangs (1) garment (2) gasmask (5) gas mask (6) gáz (2) gázálarc (10) gázmaszk (1) gear (9) gen (1) gen3 (1) gendarmerie (1) gen 2 (1) gen 3 (1) georgia (1) georgian (2) georgians (1) gépjárműfecskendő (2) géppuskás (4) german (7) glock (3) gloves (4) golyóálló (5) golyóálló mellény (5) google (1) googles (4) gore (2) gore-tex (8) goretex (3) gore tex (9) gorka (5) gorod (1) görög (3) gránát (8) greek (2) green (8) grenade (7) grenade pouch (2) grúz (3) grúzia (1) gun (2) gurkha (4) gyakorló (13) gyalásó (1) gyalogsági ásó (1) hadisír (1) haditengerészet (1) hadsereg (33) haix (5) handcuff (1) handgrenade (1) harci (6) harci fejadag (10) harcjármű (4) hard armor (1) harness (2) háromnapos (1) hassienda (1) hat (6) határ (1) hátiernyő (1) hau (2) házi teszt (1) hdf (23) HDF (3) headset (2) heckler (1) heer (1) hegy (1) helikontex (3) hellas (1) helmet (29) helmetcam (1) heveder (3) hk (2) HM (1) hm (88) (1) hol (1) hölgy (1) holster (4) honvedelem (14) honvedseg (15) honvédség (62) horvát (5) horvátország (2) hrvatska (1) hsg (1) HSGI (3) hugnarian defense forces (1) hugnary (2) huncam (1) hungarian (19) hungary (14) hurrikán (1) huzat (3) hvg (1) hyper (1) i. kerület (1) iba (3) ice (1) idf (2) ied (3) ifak (11) ii (1) ilbe (3) ILBE (1) imposztor (1) incidens (1) Individualnovo (2) Individualnovo Ratsiona Pitanee (2) industries (3) infra (1) iotv (1) ipc (1) ir (2) irak (3) irányzék (1) iraq (8) ironclad (2) isaf (2) israel (1) issued (2) its (1) itw (6) izrael (3) jacket (22) jármű (1) járőr (1) javító (1) jna (1) jövő (1) jsgpm (1) jslist (4) jump (1) jungle (1) kabát (22) kalap (2) kamera (1) kamuflázs (1) karrimor (1) kartell (2) katona (2) katonai (1) katonája (1) katonák (1) katonaság (1) kenyérzsák (1) kérdések (1) kerület (1) kés (2) kesztyű (4) kevlár (3) kevlar (2) kevlár sisak (2) kezeslábas (2) kézigránát (3) kfor (2) khaki (4) kiegészítő védelem (1) kiképzés (2) kína (2) klmk (2) knee (1) knee pad (1) knfie (1) knife (3) kockh (1) kokain (1) konténer város (1) korea (3) korengal (1) körkupola (1) kötött (1) kötszer (2) közbeszerzés (2) krím (1) kulacs (5) kulacs zseb (2) különleges (3) kzs (1) kzsm (2) k pot (2) l109a1 (1) lámpa (6) lángálló (1) lb2 (1) lbt (6) LBT (3) lc2 (4) lc 2 (3) légzőpalack (2) lengyel (5) lengyelország (2) les (2) líbai (1) light (2) liter (1) litván (2) litvánia (1) london bridge tactical (4) london bridge trading company (3) lőtér (1) lövedékálló (4) lövedékálló mellény (4) lövészpáncélos (1) Lowa (1) lwh (3) l 17a1 (1) l 85 (1) m16 (9) m1916 (1) m1942 (1) m1c (1) m2 (1) m203 (1) m22 (1) m249 (3) m320 (1) m4 (11) m40 (2) m40a1 (1) m60 (1) m79 (1) m87 (1) m952 (1) m97 (1) made in (3) magazine (6) magazine pouch (6) magyar (51) magyarország (1) mag pouch (2) main (2) mainpack (5) main pack (2) málha (10) málhafelszerelés (13) málhamellény (19) málhaöv (1) málhazsák (4) málha mellény (1) marine (23) marines (6) marine corps (9) marjah (2) márkos (1) marpat (24) maszk (1) matv (1) mav (3) maxxpro (1) mbss (1) mccuu (4) mcu (1) meal ready to eat (3) medevac (1) medic (20) medical (8) medic pac (2) medininka (1) melény (1) mellény (57) mentés (3) mentők (5) mercedes (2) mesterl (1) mesterlövész (1) mexico (1) mexikó (2) mh (93) MH (1) mh 25/88 (1) mh 34 (1) mh 86 (1) mich (4) mikádó (2) miles (1) military (1) milsim (2) minimi (1) miox (1) misszió (1) mjk (1) mk6 (1) mmr (2) mn (3) modox (2) modular (1) modular system (1) molle (37) molle ii (5) monaghan (1) mopp (2) mount (1) mountain (2) mout (1) mrap (3) mre (15) msa (1) MSA (1) ms 2000 (1) mtp (19) múltból (1) multicam (24) multi terrain (2) multi terrain pattern (3) multotool (1) műszaki mentő (1) művégtag (1) műveleti (1) myster ranch (2) m 249 (3) nadrág (41) nagykövetség (1) national georpahic (1) nato (1) nav (6) NAV (2) navy (1) nbc (1) ndk (1) neckband (2) német (10) népviselet (1) nevében (1) new (2) new zealand (1) nexus (3) night (2) night vision googles (1) norvégia (2) norvegian (2) november47 (1) nukleáris (1) nvg (5) oakley (1) octopus (1) od (26) OD (3) oef (2) oef fr acu (1) of (1) oif (1) oldschool (1) olvasói levél (1) omon (1) omsz (4) on the spot (2) on the spot afganisztán (1) operation (2) operation enduring freedom (1) operation shanjar (1) operation strike of the sword (1) opfor (3) ops core (4) őrjárat (2) orosz (75) orosz mre (2) őrs (1) orvosi (9) orvosi táska (5) orvosi zsák (7) osprey (7) osztrák (6) öte (1) öv (14) P9R (1) pack (39) pact (1) pad (1) pakistan (1) pakisztáni (1) pakol (1) páncélos (2) páncélozott (1) pantac (1) pants (2) para (1) parachute (1) paratrooper (3) parka (3) pasgt (3) patrol (6) patrol pack (7) pattern (1) pattern 83 (2) peckham (2) pentagon (1) peoples (1) phantom (1) piece (1) pilotka (1) pistol (6) pisztoly (9) pisztolytár (1) pisztolytok (5) Pitanee (2) pj (1) plate (7) platecarrier (9) plate carrier (23) plce (2) PLCE (1) pmc (1) poland (3) polar (4) polár (5) polartec (1) polic (1) police (51) polish (4) polish army (1) ponch (1) poncho (2) poncsó (3) pot (1) pouch (29) predator (1) proof (4) protection (5) protective (1) protector (2) protetcion (1) protézis (1) prt (2) ptsd (1) pullover (3) pullóver (1) pulóver (5) pulover (2) pump action (1) puska (5) pvs (1) rába (3) rába terepszín (2) rabintex (1) radar (1) rádió (3) radio pouch (3) rádió zseb (2) rain (2) raincoat (3) rainjacket (1) rain gear (5) rakasz (4) rakasz zseb (2) ranger (2) ratio (4) Ratsiona (2) realisztikus (2) recon (4) régi iskola (1) remington (1) remington 870 (1) rend (1) rendőrsé (1) rendőrség (55) rendszer (1) rendszeresített (1) repeszmellény (2) republic (1) rescue (2) restrepo (2) revision (1) rg31 (1) rg33 (1) rhino (1) rhodesian (1) ricas (1) rifle (5) rifleman pouch (2) rifle grenade (1) rig (1) rijavi (1) rip (1) rip stop (1) ris (1) robbantás (1) rohamlövész (2) rohamlövészek (1) rollover (2) román (3) rs4/4 (1) rs 4 (1) ruck (1) rucksack (12) ruha (3) ruházat (4) russia (12) russian (50) russian mre (2) sadf (2) salomon (1) sandstorm (1) sapi (1) sapka (11) sátor (1) sátorlap (5) saw pouch (4) sa 80 (1) scalable plate carrier (1) sds (19) serbian (2) sérült (5) sf (5) shawn (1) shirt (8) sight (1) sig sauer (2) sisak (29) sisakálca (1) sisakhuzat (4) sivatagi (24) sling (1) slocam (1) slovak (1) slovenia (2) smersh (5) smock (2) softshell (4) soft armor (1) soldier (1) soldiers (1) sordin (2) sörétes (1) source (2) spanyol (1) spc (3) spear (1) spec (1) special (3) specnaz (6) specter gear (1) spec ops (2) splav (5) splittschutzeweste (1) sport (2) sportruházat (2) sposn (10) stanag (1) steel (1) stop (1) strobe (1) suicide (1) suit (2) sumrak (1) surefire (3) svájc (2) svd (1) svéd (6) sweden (4) system (2) szavazás (1) szemüveg (5) szénszűrő (3) szerb (2) szíj (1) szimatszatyor (2) szír (6) szlovák (4) szlovén (2) szlovénia (2) szovjet (2) tab (1) tac (1) tactical (11) tactical belt (1) tactical taylor (1) tailor (1) taktikai (4) taktikai málhafelszerelés készlet (1) taktikai öv (2) tálib (1) taliban (3) talibanistan (1) tan (18) tap (2) tár (4) tártartó (6) tarzan (1) táska (9) tasmanian tiger (1) taylor (2) tél (1) téli (2) temető (1) temperate (1) tengerészgyalogos (4) tengerészgyalogság (16) tengerészgyaogság (1) térdvédő (1) terepminta (3) terepszín (2) test (1) teszt (1) tex (1) three point sling (2) tiger stripe (1) tiszthelyettes (1) tmk (6) tok (4) tomahawk (1) tonfa (1) torch (2) training (2) triple (1) tri color desert (1) trópusi (1) trousers (30) tru (1) tullahoma (1) tűzálló (1) tűzálló ruházat (1) tűzharc (1) tűzoltó (7) tűzoltók (2) tűzoltóság (17) two (1) ubacs (4) ucp (3) UF pro (1) új (7) új magyar egyenruha (9) ukrán (3) und (1) uniform (39) urban (1) us (11) usa (13) usmc (48) USMC (5) usp (1) us marines (1) utility (2) v1 (1) varsói szerződés (1) védőmellény (15) védőszemüveg (1) vegyi (1) vegyvédelmi (3) vegyvédelmi kesztyű (2) vegyvédelmi ruha (3) vehicle (1) vesezsák (1) vest (65) veterán (1) vibram (1) victorinox (1) video (6) vision (2) vityaz (1) víztisztító (2) vog (1) vsz (3) vz (1) waist (1) waist pack (1) war (1) warbelt (6) warfare (1) warrior (9) warsaw (1) warsaw pact (1) war belt (1) water (4) web (1) webbing (3) web gear (1) wl (1) woman (2) woodland (26) wounded (1) wounded platoon (1) wp (2) yoke (1) zászlós (1) zsák (44) zseb (20) zubbony (8) Címkefelhő

Berezka Sumrak

2014.10.20. 08:00 :: Combat Gear Admin

20131006-STEN1323.jpgAki egy kicsit is ismeri az orosz terepmintákat, az tisztában van vele, hogy az orosz fegyveres erőknek szinte minden évszakra és terepre rendelkezésére áll egy álcázószín.

20131006-STEN1324.jpgA Berezka a KZSM-el szinte megegyező, de a fehér helyett sárga mintázattal rendelkező terepszín. A képen is látható álcázó zubbony sokak számára ismerős lehet.

20131006-STEN1325.jpgLeginkább a késői német álcázózubbonyokra jellemző szabással rendelkezik, ennek köszönhetően elég hangtalanul lehet viselni, és tépőzárakat egyáltalán nem alkalmaztak.

20131006-STEN1326.jpgDeréktájon körbe egy gumis réteg fut, ami megfelelő módon fogja a zubbonyt. A gumi alatt két gombos zseb található, a gomb pedig leginkább az amerikai egyenruhákról lehet ismerős.

20131006-STEN1327.jpgA zubbonyon található fűzők csak erősítik a német zubbonyokkal való rokoni szálakat. Bár megmondom őszintén egyszer sem láttam ezeket megkötve.

Az orosz holmik egyébként nem a „HSLD” (High Speed Low Drag) jegyében készülnek, de a deréktájon futó gumi kifejezetten jól fogja a zubbonyt.

20131006-STEN1329.jpgA zubbony mandzsettája gumírozott, de nem állítható, továbbá megtalálható rajta még egy lelogó harang alakú réteg, ami a kézfej álcázását hivatott biztosítani.

Részemről szeretem minden orosz holmin ezt visszatűrni, amitől sokkal szabadabbnak érzem a kézfej mozgását. Egyébként nem gondolnám, hogy beleakadhat valamibe, csupán csak zavaró.

20131006-STEN1330.jpgA vállnál több helyen is láthatóak ezek a keskeny levarrt pántok, amelyekbe a vegetáció fűzhető be, és extra álcázás készíthető el, kizárólag a ruha zubbony részén.

20131006-STEN1332.jpgA zubbonyon található csuklya mérete nem állítható, viszont nem is sisakkal való közös viselésre találták ki. Hiányoznak róla még a KZSM-nél meglévő nyílások a fülnél.

20131006-STEN1331.jpgViszont ami nagyon hasznos tud lenni, az a csuklyában található háló, ami gombokkal rögzíthető az arcunk előtt. Na most rögtön két előnye is van a háló használatának. Az egyik, hogy nem kell álcafestéket használni, illetve távol tartja a szúnyogokat.

20131006-STEN1333.jpgMaga a zubbony anyaga egyébként nem túl vastag, de ennek ellenére a hónaljaknál hálós réteggel próbálták javítani a szellőzést. Mindenesetre hatásosabb mint három lyuk.

Akárcsak a KZSM ez is egy tipikus terepre való „játszós ruha” . Kényelmes, könnyű, és kifejezetten a vegetációban való lopakodásra lett kitalálva.

Berezka álcázószínben készült málhamellény, védőmellény, harci-gyakorló ruha de még Gorka is. Jellemzően azonban ezt is a felderítő és határőr csapatok használják. Az álcázózubbony mivoltát tovább erősíti, hogy ezekre nem szokás felvarrókat felhelyezni.



258 komment

Címkék: orosz russian álcázás sumrak berezka

A bejegyzés trackback címe:

https://combatgear.blog.hu/api/trackback/id/tr256809593

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

joni firpo 2014.10.27. 18:48:09

@Barnigear: Kedvenc berezkámról szóló cikket sikerül itt teljesen szétoffolni, de mostmár mindegy...

Sajnos nincsenek konkrét ismereteim a magyar terepszín-tervezőkről, én lennék a legboldogabb, ha írott dokumentumok, túlélők vagy bármi más hasonló állna a rendelkezésemre. A boci - szvsz - magyar szellemi termék (mint említettem a rába és a boci közti missing linket sikerült megtalálnom), ezzel együtt nem nehéz rájönni, hogy a tervezők lelkivilágára erősen hatott a wl/dpm vonal. Ilyen értelemben igazad van abban, hogy a tölgyminta volt az igazi utolsó magyar terepminta.

Fejlesztés kérdéséről csak annyit: ha rajtam múlna, messzemenően belevonnék civil cégeket, tervezőket egy ilyen projektbe. A "több szem..." ilyen esetekre teljesen igaz, mindkét fél olyan dolgokkal szélesítheti a másik látókörét, amire az magától nem is gondolna.
A közeljövőben az ANH részére komoly terepszín-fejlesztési projektet nem fognak indítani. Nincs hozzá se pénz, se központi akarat, se személyzet. A legoptimistább forgatókönyv is egy külföldi minta (nagy valószínűséggel MC) átvétele, de még ez is évtizedekig elhúzódik, úgy is, hogy a felszerelendő létszám már nem is olyan túl sok. Miért? Mert az ANH-ban a hadiruházat és felszerelés nem prioritás, a "ruhás lobbi" nagyon gyenge. Abszurdisztán állami vezetőit pedig kb. annyira érdekli ez a téma, mint, hogy mikor indul az első abszurdisztáni Mars-expedíció. Elmúltak már azok a "csodálatos" idők, amikor még a honvédelmi miniszterek személyesen felügyelték az ANH átöltöztetését (1949, 51, 57, 65).
Azt helyesen érzékeled, hogy ma Abszurdisztánban csak akkor érdemes bármilyen típusú fejlesztési folyamatban részt venned, hogy ha kifejezetten mazochista, vizilóbőrű, kötélidegzetű lény vagy, akit nem zavar, ha ellopják az ötleteit, majd mások megvalósítják - szarul - és végül meg is magyaráztatják veled, hogy miért jó ez így.

recon71 2014.10.27. 20:36:22

@dudi01: 1. Te írtad,hogy ha eső lehet,akkor esővédőben is mentek ki és ezen nem változtattok. 2 napos feladatnál sem változtatsz rajt?

2. Több példát is hozhattam volna fel,de az említett feladat az volt,hogy estig foglaljunk el 1 adott területet valahol úgy,hogy közben az ellenerő nem nyír ki. Majd reggel jussunk el ugyanígy a kivonási pontig. Nem tudom te hol lehetsz katona,ha ilyen alap lövész feladatokat nem gyakoroltok!!!

3. Gratulálok,ha olyan erdei területen áthaladva,ahol fogalmad sincs hol az ellenerő,sokszor méterekre sem látsz el,te lazán tépőzárat recsegtetsz!
Olyan terepen,ahol 1 alkalommal véletlenül 10 m-re sikerült hosszúmegállót végrehajtanunk az ellenerőtől,mert a bokros mögé nem láttunk. Te ilyen terepen tépőzárat recsegtetsz vagy zörögsz? Mit nem adtunk volna,ha az ellenerőnél valaki tépőzárat recsegtet és mi halljuk meg őket előbb!

4. Másold már be légyszíves mire gondolsz az Osprey-nél,mert nem találom!

Barnigear 2014.10.27. 20:37:35

Próbálok még egy linket beilleszteni, mert egyszerre nem hajlandó mindet (milyen vírus lehet ez már?)

www.kephost.com/image/Y6T

recon71 2014.10.27. 20:45:59

@Barnigear: A 90-es évek elejétől próbáltam valamit tenni,többször voltam a célegyenesben,többször voltam úgy,hogy nyertünk,ezt már nem tudják megcáfolni! Aztán,mint írtam,hamis jegyzőkönyvet csináltak,más felszerelést teszteltek,mint kellett volna,csaltak,hazudtak és mégis mindig sikerült nekik. Sőt a saját javasolt felszerelésemmel bizonyították az övék kiválóságát! Úgyhogy nálam jobban senkinek nem lenne oka mérgesnek lenni és mégsem bunkóskodom mással,még ha bunkó valaki velem,még akkor is azért visszafogom magam. Lehetnék durvább is.
Ráadásul lenyúltak dolgokat tőlem,de ez nem is baj,legalább így sikerült javítani valamit.

Szóval az nem mentség 1 stílusra,hogy mert frusztrált valaki.

Barnigear 2014.10.27. 20:48:24

Szóval itt van a digitflóra (fentebb), bár mind a 7 linket nem engedi beilleszteni (les_rom), így most az ANA SPEC4CE-t nem fogjátok látni. Azt sem.
---
@joni firpo:
Nem tudom te hogy vagy katonáékkal, de nem kell magadra venned amit írtam, csak azt akartam demonstrálni, hogy az öncélúság (még ha jókedvéből teszi is az ember) nem téma.
(Valahol) jó volt rájönni a nagy magyar valóságra, legalább mint egy veretes politikai thriller, de egész őszintén én nem erre izgulok. Az én varázs vesszőm a minták felé mutat, szóval nem igen van már kedvem a katonapolitika pattanásait nyomogatni, ez a nagy igazság, meg hogy azokból, mivel ismétlik magukat már nem lehet sok újat kicsiholni.

recon71 2014.10.27. 20:53:28

@Barnigear: @joni firpo-éktól nem kérdeztem,hanem csak szóltam nekik,neki,mivel ő eléggé a tűz közelében van,hogy ha egyszer a fejlesztés végre rendesen beindul,akkor a stílusod miatt nehogy kizárjon,1 meghallgatást így is megérhetsz.

Egyébként nagyon sok ember tudja,hogy fejleszteni kéne normálisan és hiszem is,hogy előbb utóbb történik is valami. Erre példa,hogy 2009-ben Fehérváron akartak indítani 1 másik fejlesztési részleget,csak sajna a válságra hivatkozva,elhalasztották az indulást. Jót tett volna 1 versenyhelyzet a másik fejlesztéssel szemben!

Nem vagyok biztos,hogy nem e az volt a valós ok az indítás elhalasztására,hogy a másik csaló,hazug banda ezt is kilobbizta!

dudi01 2014.10.27. 21:06:22

@gyula0910:

Azt írtam,hogy:
"Mi megtervezzük a feladatainkat így nem nagyon vannak olyan helyzetek,hogy hirtelen kelljen öltözni vagy vetkőzni a pl refiben(tudod,ha esőre áll akkor felveszem előre az esővédőt és kész)ahol amúgy sem illik mozgolódni szóval ha nem vetted fel előre az esővédőd ott már nem fogod még akkor sem ha meg tudnád tenni hangtalanul mert attól még mozognod kell hogy csendes vagy és azt a szem nagyon hamar észreveszi(hamarabb mint a hangot)."

Ez az egész hozzászólás egy példa méghozzá a REFI!
Innentől kezdve nem értem miről beszélsz.

A mikor megáll a járőre ellenséges területen(például azért mert elkezdett szakadni és fel kell venni az esővédőt)akkor az első dolga az,hogy mindenki biztosít(a menetalakzatban elfoglalt helyén azaz nem rendezik át az alakzatot körré vagy háromszöggé)és fülel!Nem csinál semmit csak biztosít és fülel pár percig!Pontosan azért,hogy ne történjen meg az ami veletek,hogy 10 méterre hosszú megállást hajtotok vége az ellenség mellett.Ha hallanak valamit(10 méterről már lehet)a járőr akkor a parancsnok döntése alapján reagálnak valamit de nem kezdenek neki öltözni!

"2. Több példát is hozhattam volna fel,de az említett feladat az volt,hogy estig foglaljunk el 1 adott területet valahol úgy,hogy közben az ellenerő nem nyír ki. Majd reggel jussunk el ugyanígy a kivonási pontig. Nem tudom te hol lehetsz katona,ha ilyen alap lövész feladatokat nem gyakoroltok!!!"

Ha harcal foglalod el a területet akkor tök mind1 mennyire vagy hangos mert úgy is tudják,hogy ott vagy.
Ha harc nélkül akkor meg estére járőrbázist foglalsz ami pont azért van,hogy rendezd a ruházatod,aludj,eü ellátás ha szükség van rá,egyél vagy bármi mást csinálj amire szükség van a további feladatellátáshoz(nem ebben a sorrendben).De mert ezek a dolgok hanggal járnak így felderíted a járőrbázis környékét(és eleve úgy választod ki,hogy minél kisebb eséllyel járjon arra bárki is),hogy biztos legyél benne:senki nem fog felfedni.

dudi01 2014.10.27. 21:07:53

Bocsánat a fogalmazási hibákért de jól felidegesített egy teljesen más dolog.

recon71 2014.10.27. 21:07:58

@Barnigear: Egyébként pont miattad nem emlegetem a fejlesztéses csalásokat,mert azt mondtad unod.
Ha nem emlegetjük,nem tesszük szóvá,soha nem fog a fülébe jutni az illetékeseknek,hogy hogyan is verték át őket is,mert már többször indult fentről javítási szándékkal próbálkozás! Hátha egyszer már nem hiszik el kételkedés nélkül amiket állítanak!

1 időbe mit nem adtam volna,ha Keleti Györgytől valahol megkérdezhetem,hogy tudja e,hogy átverték,mert nem azt a felszerelést mutatták meg neki és az amiknak,amire annyi panasz volt,hanem 1 külföldről vásárolt másikat. Csodálkoznék,ha azután sem történt volna semmi!

recon71 2014.10.27. 21:14:26

@dudi01: Ezeket mind meg is csináltuk,de nem hallottunk semmit a bokor mögül,mert ők is csendben voltak.

A mi feladatunk az volt,hogy a lesállásokat lehetőleg megkerülve jussunk el a megtartandó pontig. Ott végre is hajtottuk amiket te írtál. Ettől függetlenül a korom sötétben pár méterre ment el mellettünk az ellenerő,de úgy,hogy nem tudtuk eldönteni,hogy vadak e vagy emberek. Mikor eltávolodtak,akkor valamelyikük úgy rémlik megszólalt,így tudtuk meg,hogy kik voltak.

Szóval gratulálok,ha te ilyen helyzetekben is zörögsz!

recon71 2014.10.27. 21:20:00

@dudi01: Éjjel engedélyt kaptunk,hogy lecseréljük a vizes ruhánkat,de az egyikünk zacskózörgését túl hangosnak találták a vezetőink,így neki nem engedték,hogy tovább zörögjön. Szerencsére,mert az említett ellenerő járőr biztos,hogy meghallotta volna.

dudi01 2014.10.27. 21:24:51

@gyula0910:

Valamikor öltözni kell az pedig nem megy hangtalanul semmilyen körülmény vagy ruházat esetén.Azért szoktak aknákat kirakni,hogy aki közel jön az felrobbanjon rajta.

Amúgy egész este ott volt az ellenerő a 10 méteres körzetetekben vagy a 6 órából csak 1-ben.
Előbbi esetben szar helyen voltatok és ahelyett,hogy elmentetek volna onnan jól ottmaradtatok amihez csak gratulálni tudok.Utóbbi esetben meg megint csak kötözködsz mert csak elmentek mellettetek és kb 10 perc múlva már bármit csinálhattatok volna akkor sem hallják meg.

Abba persze bele sem megyek,hogy miután ilyen közel került valaki hozzátok el kellett volna hagyni a területet nem pedig ottmaradni.

durczás 2014.10.27. 21:38:50

@Barnigear: sajnos a tölgyfa eredeti magyarságában sem vagyok biztos. Keress rá az NDK-s blumentarn mintára. Sztem az korábban volt, ellenkező esetben a germán elvtársak másolták a magyar eredményeket. A Haditechnikás cikket még nem bírtam előásni, indokaimra meg kb senki nem kíváncsi, úgyhogy holnap folyatom a keresést.

recon71 2014.10.27. 21:47:33

@dudi01: "Valamikor öltözni kell az pedig nem megy hangtalanul semmilyen körülmény vagy ruházat esetén.Azért szoktak aknákat kirakni,hogy aki közel jön az felrobbanjon rajta."

Ez most komoly? Szerinted mindegy,hogy 2 méterre hallatszik el vagy 100 méterre ahogy öltözöl???
Minden egyes megálláskor,esővédő le-fel vétel előtt rakjunk ki aknákat?

Ki a fene tudta,hogy hol az ellenerő? Miért mentünk volna el,ha fogalmunk sem volt arról,hogy a közelben voltak?

El kellett volna azt a helyet hagyni ami a feladat volt,amit kijelöltek az elöljárók számunkra,hogy reggelig tartsunk?
Biztos,hogy katona vagy?

"Utóbbi esetben meg megint csak kötözködsz mert csak elmentek mellettetek és kb 10 perc múlva már bármit csinálhattatok volna akkor sem hallják meg."

És honnan a fenéből tudhattuk volna,hogy visszajönnek e,vagy,hogy honnan indultak,vagy,hogy hova és meddig mentek? Lehet pár méterre megálltak!
Hihetetlenül életveszélyes a gondolkodásod! Mindig mindenhol azt tanítják,hogy mindig a legrosszabbra kell készülni,tehát ebben az esetben arra,hogy az ellen lehet most is a közelben van. Elég csak egyszer könnyelműsködni,hogy úgyis kicsi az esély,hogy pont hallótávolságban van az ellen és 1 hülye miatt kinyírnak mindenkit!

Barnigear 2014.10.27. 21:50:42

@gyula0910:
Vagy értesz vagy nem, a te dolgod.

recon71 2014.10.27. 21:53:07

@Barnigear: Értelek,de nem értek veled egyet.

dudi01 2014.10.27. 21:54:35

@gyula0910:

Nincs az a tépőzár ami 30-40 méternél messzebbre elhallatszik.Járőrbázisesetén kell aknákat kirakni,sima öltözéshez hosszú megállás)de már ezt is írtam.

Itt a magyarázat az Osprey mellényes kérdésedre.

"A Osprey MK 4-es mellényt több kiegészítővel is ellátták. Az oldalsó védelem zsebeinek az egyik nagy hátránya, hogy a mellény széles lesz tőlük, továbbá elől két csattal kell rögzíteni.
Az Assault ancillaries egyik előnye, hogy a mellény teljes elülső felülete szabaddá válik, és ezáltal felkerülhetnek a kiegészítő zsebek, illetve nem lesz szélesebb tőle a mellény.
Maga a platform oldalanként két-két csattal rögzül a hátsó panel oldalához. A plusz csatok külön kerülnek fel, és a rögzítési pontokba kell bújtatni őket."

Barnigear 2014.10.27. 21:55:39

@durczás:
Bennem is volt mindig egy ilyen fura érzés, hogy orosz vegyvédelmi ruha hogyan lehet hozzá hasonlóra nyomtatva. Én arra gondoltam hogy vagy egy forrása volt és azt mindenki átvette VSZ-en belül, vagy közös okoskodás volt, pl volt egy tervezési elv, vagy módszer (szabvány?)ami közös volt és ki-ki tette hozzá a magáét. Ez néhány eredeti, de eltérő forrású darab birtokában a mintákat vizsgálva eldönthető. Vagy úgy sem.

Barnigear 2014.10.27. 21:57:07

@gyula0910:
...meg most már van mit nézni, azzal is foglalkozhatnál.

joni firpo 2014.10.27. 21:58:09

@durczás: Nem sokat tudni arról sem, hogy volt-e VSZ terepszín-együttműködés (lásd pl. esőminta megjelenése több VSZ-tagállam hadseregében). Ha hipotézisem helyes, akkor a magyar tölgyminta 1953-ban jelent meg. Az NDK-st 1959-ben vezették be (nyilván előbb kísérletezték ki). Ugyanakkor az eredeti magyar tölgyminta jóval kevésbé hasonlít a Blumentarn-ra, mint a későbbi (70-es évekbeli) változat. Szóval szvsz. ez esetben csak véletlen hasonlóságról van szó.

dudi01 2014.10.27. 22:00:42

@gyula0910:

Te gondolod rosszul!Ilyen esetben el kell menni,mert lehet,hogy észrevettek csak nem hülyék és úgy mennek tovább mintha mi sem történt volna de 300 méterrel arrébb jelentik a helyzeteteket,tüzérségi csapást kérnek,vagy jön a légierő vagy gyalogság.Ez a legrosszabb lehetőség emiatt erre kell készülni ahogyan te is írtad!!!

Nem tudtátok,hogy kik?Te írtad,hogy miután elmentek beszéltek és kiderült,hogy ellenerő.

recon71 2014.10.27. 22:01:59

@dudi01: Gondolom olyat már hallottál,hogy a katonák agyonverték a társukat a háborúban,mert az mondjuk köhögött,mert tudták,hogy a hang irányába lőni fog az ellen,még tüzérséggel is? Sokra mentünk volna az aknákkal,ha az erdőszélre,ami volt a kijelölt célunk odapörköl az ellen tüzérsége,mert 1 komplett raj vagy szakasz tépőzárat recsegtet.
Egyébként az volt emlékeim szerint a feladat,hogy ha az ellenerő az éjjel a mezőn lévő úton erősítést küld,azt megtámadjuk. Szóval ezért sem mehettünk el.
A lövészeknél még suttogni sem lehetett,kézjelekkel kommunikáltunk és tépőzárakat recsegtethettünk volna?

recon71 2014.10.27. 22:05:45

@dudi01: Nem hittem,hogy erre a részre gondolsz az Osprey-vel kapcsolatban,mert már kitárgyaltuk,hogy a csatos átalakítók,amiket afgánban használnak,amikről 1 rakás képet linkeltem,szintén olyanok.
De az sem igaz,hogy azért használják ezeket az átalakítókat,mert ezzel elöl több hely pakolható,mivel 99%-ban elöl üresen hagynak mindent!

recon71 2014.10.27. 22:08:11

@dudi01: Van az a tépőzár! Halgassd meg 1 SPC szerű mellény tépőzárhangját!
De tök mindegy,ha csak 10 méterre is hallatszik el,ha 9 méterre meghallja az ellen!

recon71 2014.10.27. 22:09:06

@Barnigear: Nézem mindjárt,de nem tudok egyszerre ennyi mindent csinálni!

recon71 2014.10.27. 22:10:33

@dudi01: Ti komolyan elhagytátok volna azt a helyet,amit azért kell tartani reggelig,hogy ne támadhassák hátba a többi egységünket???

recon71 2014.10.27. 22:12:18

@dudi01: Nem tudtuk,hogy kik vagy mik mennek el mellettünk,de ezt már írtam. És mikor már eltávolodtak,akkor derült ki,hogy emberek voltak,nem állatok,tehát az ellenerő.

dudi01 2014.10.27. 22:18:59

@gyula0910:

Azaz kiderült,hogy kik voltak ti meg ottmaradtatok....
Mit erőlködsz?Hülyeséget csináltatok és kész.

dudi01 2014.10.27. 22:20:50

@gyula0910:

Ne gyere már itt a legendákkal.Ha arrébb mentek 1 kilométert is nagyon jó helyen lettetek volna.
Nem tartom valószínűnek,hogy egy egy négyzetkilométeres négyzetben folyt a gyakorlat.

dudi01 2014.10.27. 22:22:56

@gyula0910:

Butaságot beszélsz fogd már fel.Minimális esélye van annak,hogy folyton hallótávolságban legyen tőletek az ellenség vagy annak,hogy pont abban a 10 percben van ott amíg egy szakasznyi ember leveszi a tépőzáras mellényét felveszi az esővédőt és visszaveszi a mellényt.

recon71 2014.10.27. 22:27:47

@dudi01:
1. Nem mehettünk,ez volt kijelölve.
2. Nem mehettünk,hogy ne legyen baráti tűz,mert a többi egységünk is feladatot teljesített.
3. Ez volt az a pont,amihez közel volt az út,amin meg kellett akadályozni az erősítés küldését.
4. Estére értünk oda. Tök sötétben menjünk és gyorsan keressünk 1 kilóméterre a sűrű erdőben csendben úgy 1 helyet,hogy az ellen ne vegyen észre? És mi a garancia,hogy nem a másik hely keresés közben jön az ellen erősítése?

recon71 2014.10.27. 22:30:00

@dudi01: Had kérdezzem meg,mi a jobb a minimális esély miatt kockáztatni az életed és mindenki másét,ami nem 1 játék,abból csak 1 van,vagy 1 olyan felszerelés,amivel soha nem kockáztatsz???

Nem lennék a rajodban,mikor az életemet kockáztatod,abban bízva,hogy szerencsénk lesz,mert kicsi az esély!!!

Vazul80 2014.10.27. 22:36:10

A tépőzár vitához pro vagy kontra, én magam részéről a patent híve vagyok. Tépőzár valóban hangos és bizonyos helyzetekben hátrány, főként álcázáskor mikor közel van az ellen.
Valahol láttam már málhamellényen olyan tártartó zsebet ami nem tépőzáras volt, hanem egy műanyag elem egy gumipók szerű madzaggal szorította a zsebben a tárat. a többire ott vannak a különböző csat féle megoldások vagy a patent.

recon71 2014.10.27. 22:36:58

@Barnigear: Most visszanézve,2 képet linkeltél be ugye?

Az igazat megvallva,nem tudom mit kell mondjak,mert az egyik képen orosz katonákat látok 2 fajta terepruhájukhoz nagyon hasonlóban. A másikon a digotflorához hasonlóban van szintén 2 katona.

Ezek módosítottak az eredetihez képest?

Ha ezeket gondoltad itthonra,ha nyárra jók is,még mindig fenn áll az a probléma,hogy ősztől barna minden.
Szerintem itthonra tökéletes egész évre kivitelezhetetlen.

dudi01 2014.10.27. 22:45:26

@gyula0910:

Hagyjuk már ezt a hülyeséget mert szerintem te sem gondolod komolyan,vagy ha igen akkor ezentúl se gora-tex kabát mert hangos se tépőzár(semmilyen formában)mert hangos és húzózár sem lehet mert annak is van hangja(főleg egy hálózsákon ahol hosszú).De jobbat mondok!Le sem jöhetsz az útról mert ha az aljnövényzetben mész annak bizony hangja van és egy szakasz esetén már ez a zaj jelentős.

Komolyan mondom kinevetteted magad!

recon71 2014.10.27. 22:56:27

@dudi01: Hallgasd már meg 1 SPC szerű mellény
tépőzárát!!! Hangosabb,mintha beszélnél! Ennyi erővel akár beszélhetnél is terepen?

Te komolyan összehasonlítod azt a hangot 1 húzózár hangjával?

Rohadtul nem mindegy,hogy milyen messziről hallatszol!

Ha kérdezzem meg,miért nem pakolhatott a társam a zörgő zacskóbó,mikor még az is halkabb volt 1 CIRAS méretű tépőzárnál?
Miért cserélik le a tépőzárakat az ilyen felszerelésekről sok helyen?
Miért van egyre több megoldás a neten,ami azt demonstrálja,hogy a tépőzár halkabb lett,ha mindez felesleges?

recon71 2014.10.27. 23:00:40

@dudi01: Miért nem ihattam éjjel a horvát mellényem ici-pic tépőzáras zsebében lévő vizemből,ha nem azért,mert még azt is hangosnak találták a vezetőink?
Sajna én is tapasztaltam,hogy ami nappal semmiség,éjjel,csendben nagyon nem az már!
Mennyit voltál te terepen eddig,hogy ezeket még soha nem tapasztaltad?

dudi01 2014.10.27. 23:05:27

@gyula0910:

Mondj már olyan gyártókat akik nem tépőzárat hanem más megoldást alkalmaznak a védőmellényeknél?
A KDH ról tudok csak de ők is a gyors állíthatóság miatt döntöttek a csatok mellett.

dudi01 2014.10.27. 23:06:20

@gyula0910:

Azért nem ittál mert idióta vagy.Sajnálom,hogy ezt kell mondjam de ez az igazság!

recon71 2014.10.27. 23:06:22

@dudi01: Másrészt nagyon nem mindegy,hogy a növényzet súrlódik vagy ág reccsen vagy tépőzár! Az egyiket állatok is okozhatják,a másikat egyértelműen csak emberek.

Nem volt még olyan,hogy a növényzetben mozgást hallottatok és utána síri csendben sokáig fülelt mindenki,hátha hallani olyan hangot is,ami árulkodik arról,hogy állat vagy ember? Azt ne mond,hogy nem volt még nálatok ilyen sem!

recon71 2014.10.27. 23:12:05

@dudi01: Már írtam! Osprey,KDH,1 csomó izraeli is van ilyen,és egyre több lesz a világban,hisz pár éve még csak tépőzárasakat használtak mindenhol.

Ha te iszol akkor is,ha megtiltja a rajparancsnokod,mert hangosnak találja,ehhez külön gratulálok! Nem tudom mit csinálnék,ha ilyen katonám lenne!

Remélem soha nem kerülünk együtt háborúba,mert nagyon nem szeretnék az optimizmusod és könnyelműséged miatt én is meghalni.

recon71 2014.10.27. 23:16:37

@dudi01: Te az a kategória vagy,aki dohányzik terepen,mert milyen kicsi esély van arra,hogy pont meglátják? Aki beszélget,mert milyen kicsi esély van arra,hogy pont meghallják? Aki kicsit bólogat őrségben,mert az előző 200 napban sem jött senki. Az ilyenek miatt szoktak sokan meghalni.

recon71 2014.10.28. 00:02:58

@dudi01: Elmondok 1 példát a kicsi esélyre. 3 éve 1 holland nagyon jó pénzt adott,hogy a különleges és drága több száz hektáros fenyőerdőiben terepjárókkal és járőrözéssel a további lopásoktól elvegyük a tolvajok kedvét.
Én az egyik erdő mellett álltam éjjel a nagy ködben az egyik autóval. Mikor a növényzet surrogását hallottam. Gondolkoztam,hogy el menjek arra megint feleslegesen vagy hagyjam a fenébe? Mennyi esély van rá,hogy ekkora területen pont ilyen közel lopjanak? Füleltem,de nem hallottam semmi emberit így meggyőztem magam,hogy megint csak állatok. Gondoltam gyalog azért megnézem,hisz ilyen közelre csak nem indítom be az autót,ezért nagyon nagyon halkan kinyitottam a terepjáró ajtót,de ezt meghallhatták,mert hallottam,hogy elszaladnak.

Pár perccel később kiderült,hogy nem állatok voltak,de akkor már riaszthattam mindenkit,rohangálhattam,furikázhattunk ész nélkül,de már késő volt.
Ahelyett,hogy szép nagy jutalmat kaptam volna,én lettem volna a "király",elég szarul éreztem magam.
Soha nem tudhatod biztosra,hogy milyen közel jár,van az ellen!!!

Barnigear 2014.10.28. 00:05:42

@gyula0910:
Nem, és szerintem te is tudod hogy nem.
Ezek azt bizonyítják hogy félkézzel is meg lehet csinálni, elvégre ez az én mondandóm.
A magyar országra optimális csodamintát (már ha lehetséges) meg csak akkor látod tőlem, ha kivitelezem és publikálom. Mondjuk nyerek a lottón, és a csillió pénzemből 1-2 millát ebbe verek bele. Remélem ezen most meglepődtél.

recon71 2014.10.28. 00:28:38

@Barnigear: Nem lepődtem meg,de azt sem hiszem,hogy meglehetne csinálni itthonra a csodamintát és színt,minimum 2-3 színösszeállítás kellene. Nyárra,őszre,hóra. Lehet erre jöttek rá pár 10 évvel ezelőtt és nem is volt hülyeség,hogy nyárra volt az egyszínű zöld és voltak több színben ráhúzható,de külön is hordható kezeslábasok?

Végülis,nem mindenkinek létszükséglet a tökéletesen rejtő ruházat. Nem kell annyi overál,ahány katona van 1 seregben. Csak azoknak,akik az ellenség közelében ténykednek,akiket az megláthat. Hátországban lévőknek nem létfontosságú.

recon71 2014.10.28. 00:34:10

@Vazul80: Így van,már elég sok féle módon próbálják kiváltani a tépőzárakat. Mindenesetre tárzsebeknél én mindig a legjobbnak tartom.
Korábban én is és mások is linkeltek be különböző megoldásokat a tépőzár hang csökkentésére,kiváltására. Én a tépőzárra tépőzárazható patentot,mert én is azt tartom még a legjobbnak.

joni firpo 2014.10.28. 07:32:16

@Barnigear: Orosz? Nem a 64 M magyarra gondolsz? Az volt "tölgyfalevél" mintás, méghozzá azzal a mintával nyomták, amiben fekete szín is volt és amiből a kísérleti eje. ruha készült 1970-ben.

Barnigear 2014.10.28. 08:21:01

@gyula0910:
Most ugratsz? Próbálod eladni nekem a saját korábbi dumáimat? A következő HSZ-ben mondjuk a minta - színverzió viszonyát...

@joni firpo:
Nem, orosz volt benne az írás, és feketét nem tartalmazott. Olyan coyote-os olivás alapszínnel. Én tűzérségi PVC ponyvát láttam hasonló színnel és mintával, de az nem pont ilyen volt (ez a lényeg). Az a ponyva inkább volt az eredeti tölgyfa.
De tudod szerintem esélyes, hogy mondjuk magyar anyagból csináltak orosz itemeket, vagy magyar nyersanyagot vittek ki hozzájuk, vagy ilyesmi. KGST-VSZ Kooperáció. Vagy ilyen nem volt?

durczás 2014.10.28. 10:15:20

@dudi01: sajnos volt arra is példa, hogy anya fojtotta meg csecsemőjét, hogy másik két testvérével túléljen... :-(

Mivel megint a zaj témán pörög a hsz-ek fele, így megemlítenék a tépőzár/gomb/patent/csat és ezek kombinációja mellet még egy lehetőséget. Sajnos nem én találtam fel a "spanyolviaszt" de nekem nagyon bejöttek a spanyolcsatos megoldások a lazutchikon meg a partizanon. Pro: hangtalan, kontra nehézkesebb kicsit a visszazárás, de sulykolással gyógyítható. :-)

joni firpo 2014.10.28. 17:28:40

@Barnigear: Nem tudni. Magyar-baráti relációban nem találkoztam még ilyesmivel. A legesélyesebb az "esőcsepp" minta lenne, amit majd minden VSZ-ország használt (minket, a románokat és a szovjeteket kivéve), de konkrét együttműködésről ezen a téren sem tudni. Sőt pl. a kelet-németek akkor rendszeresítették, amikor a lengyelek kivonták. Az a gyanúm, hogy a VSZ-en belül pont az öltözködés sokszínűségével ellensúlyozták a más téren kötelező egyformaságot (pl. lőszer-szabványosítás).

Barnigear 2014.10.28. 17:38:06

@joni firpo:
Esetleg az azonosíthatóság miatt volt nekik ez fontos, vagy mutatni hogy sokféle nemzet együtt, gondolok itt a különféle formájú sisakokra.

Tom Sinner 2014.10.28. 19:22:13

@durczás: Engem érdekel, meg ha megtalálod a Haditechnikát, és betudnád szkennelni a szóbanforgó részt, annak nagyon örülnék.

recon71 2014.10.28. 21:19:14

@Barnigear: "Próbálod eladni nekem a saját korábbi dumáimat?"

Fogalmam sincs,hogy mire gondolsz!
Ne láss már mindenben rosszat,főleg,ha nincs is! Nem tudom mire gondolsz,de ha véletlenül pont azt írtam valahol,mint te,akkor ennek inkább örülnöd kéne,hogy én is úgy látom,tehát szerintem is igazad van.
Konkrétan miben értünk kivételesen egyet?

recon71 2014.10.28. 21:30:35

@durczás: Nekem is vannak ilyen zsebeim. Az egyik PLCE tárzseb,a másik 1 Vietnamban használt ami tárzseb szerűség. Tényleg hangtalanok,de azért nem a legegyszerűbb visszazárni és nem lehet megszorítani rendesen. Talán,ha tennénk bele valami szivacsos anyagot. A PLCE-m van,hogy magától ki is nyílik.

Én mindenesetre az olyan zsebeken,ahol nem számít a hang,pl. tárzseb,tépőzárat használnék. Olyan zsebeken,ahol számít,csatot.
a kisebb zsebekre,mint gránátzseb,patentet vagy a tényleg teljesen hangtalan orosz meg nem mondom mi a neve megoldást. Erre gondoltam: i144.photobucket.com/albums/r166/Rancore86/FSB_2003_side_zps03974220.jpg
Ez nem tűnik régi cuccnak és mégis ezt a megoldást alkalmazták a tárzsebeken is. Egyetértek,attól még,hogy régi,lehet ma is a legjobb. Bár nem a legmodernebb látványt nyújtja,de ez nem számíthat.

recon71 2014.10.28. 21:32:22

@joni firpo: Azért érdekes lett volna pl. Csehszlovákia megszállása,ha mindenki tök egyforma ruhát hord. Talán erre is gondolhattak.

joni firpo 2014.10.29. 07:39:01

@gyula0910: Azért azt nem hinném, hogy eleve arra tervezték a VSZ-hadseregeket, hogy egymás ellen fognak harcolni...
Az 50-es évek elején elindult egy nagyon erős egységesítési trend (szovjet típusú egyenruha, szovjet típusú rendfokozati jelzések), ami éppenséggel a VSZ megalakulása után fújt ki. Vsz. rájöttek, hogy az egységes lőszer sokkal fontosabb, mint az egységes egyenruha. A Barnigear által említett sisakok is ebbe a körbe tartoznak, hiszen 1950 körül majdnem mindenki (Bulgáriát kivéve) a szovjet sisakot rendszeresítette, később jöttek vissza a "nemzeti" sisakok egyes országoknál (nálunk nem).

joni firpo 2014.10.29. 07:40:36

@Barnigear: Arról a szovjet tereptarka vv-ruháról van képed vagy tudsz hozzá linket?

durczás 2014.10.29. 13:18:08

Uraim!
@Barnigear:
@Tom Sinner:

Íme a hivatkozott cikk, jó olvasgatást..

kepfeltoltes.hu/141029/HT1-page-001_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

kepfeltoltes.hu/141029/HT2-page-001_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

kepfeltoltes.hu/141029/HT3-page-001_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

@gyula0910:
nekem a sposn spanyol csatjai még sosem nyíltak ki, csak akkor ha én akartam :-)
A modellen látható csesztrig a Sposn 2000 évek eleji korai generációs Kenguru-3 modellje. Ez záródik bőr szalag és fém tüske kombinációval. Köbö úgy mint a szovjet 4 táras tártáskák, (meg a magyar "szimatszatyor" zsebei) csak ezen van egy plusz bújtató, amin még át kéne dugnod a bőrszalagot. Hát kesztyűben az érdekes. Egyébként ezzel a bújtatós megoldással gyártott a SPOSN nagyon korai szovjet típusú tártáskát avizentből a korai Smersh/Sbrya málhákhoz, szintén köbö 2000-2003 körül.
(ami képet linkeltél az egy svéd erszoftos rekonstrukciója, amit a beslani fotók ihlettek)

durczás 2014.10.29. 13:21:33

@gyula0910: ja és lemaradt: a bőrszalagos megoldást azóta sem láttam náluk sem és máshol sem, ergo nem jó alternatíva.

Tom Sinner 2014.10.29. 16:06:38

@durczás: Köszönöm az olvasnivalót! Figyelemre méltó, hogy megy a kutatás, csak az eredmény is olyan legyen akkor. "Lájkolnám", ha kihagynánk egy-két (három-négy) lépcsőfokot, és a ma használatos, maximum munkásruhának való uniformist tényleg egy modern egyenruhával váltanák le, ami nem csak a szem elől rejt terepen, hanem az IR szenzoroknak is megnehezíti a dolgát.

joni firpo 2014.10.29. 18:18:43

@Tom Sinner: Egy lépcsőfokot (pixel camo) már kihagyott az ANH, most megvárják a multicam-őrület lecsengését és azután az ANH-katonákat egyenest predator-ruhába fogják öltöztetni.

Barnigear 2014.10.29. 18:25:17

@joni firpo:
Buta telefonon van és nem tudtam leszedni, pedig nagyon próbáltam. Viszont ahogy most néztem talán mégis van benne fekete. És orosz jelzés van a belsejében.

@durczás:
Köszönöm a cikket!
Nem trollkodásnak szánom, de a mintákkal kapcsolatban -a magam részéről- egy új gondolatot sem olvastam benne, ezek általánosságok. Bár a megfogalmazás kétség kívül a hozzáértés látszatát kelti. Ettől függetlenül köszönöm a linket.
---
Ezt a felhasználói grafikát még tegnap találtam a neten: img217.imageshack.us/img217/2290/selfstyledarcticiiib220.png
Aztán kemény fél órámba telt még lefekvés előtt, hogy rápróbáljak egy quazi MC palettát:
www.kephost.com/image/zTg

GépBalta 2014.10.29. 19:34:18

@Barnigear: Ugyanez a minta boci színekkel. Nem is néz ki olyan rosszul.

Vadiúj: kepfeltoltes.hu/141029/boci2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Fakó: kepfeltoltes.hu/141029/boci3_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

A színek nem teljesen tükrözik a valóságot, mert fényképekről másoltam ki őket, így az eredményt fényképezőgép beállításai, a fényviszonyok és a ruha kopottsága is erősen befolyásolja.

Barnigear 2014.10.29. 20:13:09

@GépBalta:

A "Vadiúj" az kb. azt csinálja mint a DPM, ezt ázsiai mintáknál lehet is látni. Pici modernizálás DPM felől nézve (filipino):
s217.photobucket.com/user/dwn10po/media/miscellaneous/camo.png.html
A "Fakó" az meg nagyjából a vegetato.
Ami tehát így kiderül az nem más, mint a boci mintájának alkalmatlansága, illetve a mintához nem illő, teljesen rossz színválasztás. Tervezés közben -megfelelő tapasztalat birtokában- nincs olyan rövid idő (ezt bizonyítja a fentebb linkelt szösszenetem), ami ne lenne elég ennek az összefüggésnek és a következményeinek felismeréséhez.
---
Még talán annyit kellene hozzátennem a cikk értékeléséhez, hogy ami ott le van írva (minta tekintetében) az akkor most a bocira is értendő, és ha igen, akkor hogyan?

recon71 2014.10.29. 20:42:35

@joni firpo: Én is csak elgondolkoztam ezen a lehetőségen,nincs róla semmi infóm. 56-ban nem okozott kavarodást a ruházat hasonlósága? Én azért nem lepődnék meg,ha egyszer kiderülne,hogy ez is közrejátszott azért,hogy a nemzetek más más ruházatot rendszeresíthettek.

recon71 2014.10.29. 21:03:41

@durczás: A PLCE zára nagyon más,mint a Vietnamban használt ami tárzsebemen és a Smersh-eken,csak a működés ugyan az. Gondolom azért nem nyílnak ki az utóbbiak.

Miért kéne átdugnom a bújtatón,1 felesleges dolog szerintem rajta? A mi általunk használt ugyanilyen záródású zsebeken nem is voltak,de nem is volt szükség rájuk. Kesztyűben ezt én sokkal könnyebben zártam-nyitottam,mint a PLCE-met.

Egyébként anno elég sok megoldást kipróbáltunk főleg a gránátzsebek nyitásának hangtalanná tételére,és az lett meglepetésre a végkifejlet,hogy ez a gagyin kinéző megoldás a leghalkabb és még a leghasználhatóbb. Csak mindenki-velem együtt-azon tépelődött,hogy ez eléggé lerontotta volna a felszerelések modernnek szánt kinézetét.
www.kepfeltoltes.hu/141029/fejl6_015_m_solata_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
www.kepfeltoltes.hu/141029/SDC10069_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

GépBalta 2014.10.29. 21:04:20

Nekem is az tűnt fel ez alatt a szűk fél óra alatt amit rászántam, hogy talán nem is a színek a rosszak, hanem a színek aránya és eloszlása.
A 90m-hez hasonló színösszeállítású DPM például korának egyik legjobb mintája, ami szerintem máig megállja a helyét. Persze az is sokat számít, hogy a britek olyan festéket használnak, ami rendesen tartja a színét.

durczás 2014.10.29. 21:11:53

@joni firpo: vagy predatorba sem, jó öreg 65M köbö 30+ évet kapott, sztem a bocinak is kinéz annyi... (sajnos)

GépBalta 2014.10.29. 21:17:52

@gyula0910: Pedig igazi rocksztár seregünk lett volna. Nekem erről a megoldásról egyből a gitárhevederek rögzítése ugrott be. Igazán egyszerű, de strapabíró megoldás.
kepfeltoltes.hu/141029/git_r_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

recon71 2014.10.29. 21:36:09

@GépBalta: Nekem meg az,hogy így is rögzítették az AK-hoz a hord szíjat. Ez végre hangtalan volt,nem,mint a csörgő karabíner.

joni firpo 2014.10.29. 21:52:58

@gyula0910: Grat, "feltaláltátok" a vasgombot, amit a XVIII.szd. vége óta használtak pl. töltéstartó/tölténytáska fedelének zárására. Modernizált változatát (műanyagból, műanyag füllel) használta a BW, de valamiért mégis kivonták.

Barnigear 2014.10.29. 21:57:06

@GépBalta:
Nem mintha ebben nagyon otthon lennék, de amennyire tudom a festék és a rögzítés az 2 dolog. Sőt, a boci anyaga szerintem nagy részben még pamut, amin meg nem különösebben nehéz a festéket rögzíteni.
A boci abszurditása igazán abban jelenik meg, hogy a 4 (vagy 3) nyomtatott színből 2 látszik, és talán még egyet lehet sejteni, a szituációtól függően.
A takarékosság ha annyira fontos lett volna ahogy azt gyulával érzékeltették, abban jelent volna meg, hogy akkor csak 3 színből állna.
Ott van a pencott, az 3 nyomott színből áll, de a működési távolságából mutat nem is tudom mennyit.
---
Azok, akik a bocit tervezték alkalmatlanok.
Mire olyan magasra kapaszkodnak a tudás fáján, ahol most a kortárs minták vannak, már rég másról lesz szó.

recon71 2014.10.29. 22:05:47

@joni firpo: Ki írta,hogy mi találtuk fel???

Én csak azt írtam,hogy mindenféle megoldást kipróbáltunk,összehasonlítottunk és ez a réges régi-megoldás bizonyult meglepetésünkre a legjobbnak. Amit mi,a tár és gázmaszk táskákról ismertünk.

recon71 2014.10.29. 22:23:56

@GépBalta: Miért boci? Hisz sem színeiben,sem mintázatában nem hasonlítanak az én gépemen legalábbis.
A gépem színei mások,vagy a boci a névben nem jelent semmit?

Egyébként valami ilyesmit lenne jó továbbfejleszteni. Én kicsit variálnék rajt,hogy az emberi alakot is jobban bontsa.

Mellékesen megjegyzem,hogy a barnás MARPAT és horvát WL színei nekem nem tetszenek(!!!),de ettől még el kell ismernem,hogy bokros,erdős területen minden évszakban egész jól szerepeltek. Ha nem megoldható,a régi javaslat,hogy a nyári ruhák zöldesek,az átmenetiek meg már barnásak legyenek,tehát,ha mindenképp csak 1 színösszeállítású lehet a magyar gyakorló,akkor én ezekéhez hasonló színeket variálnék.

recon71 2014.10.29. 22:40:39

@GépBalta: @Barnigear: Nem fog ilyen jól kinézni,de ettől függetlenül,lehet még tökéletesebb lenne minden évszakunkban.

Ismétlem én a horvát WL-t kifejezetten rondának tartom,az ami WL-ek meg tetszettek,de ettől még el kell ismernem,hogy a horvát jobban szerepelt nálunk.

estván 2014.10.29. 22:42:54

@GépBalta: a kínaiak néhány éve használnak a boci színeire kísértetiesen hasonlító digitális mintát. @joni firpo: kolléga rendelkezik is egy ilyen ruhadarabbal.

@gyula0910: Tök egyszerű, az alap gyakorló öltözet lehetne Rába (-szerű, abból továbbfejlesztett), a nyári ripstop meg Hurrikán (abból elég lenne nadrágot, zubbonyt, boonie-t gyártani).

GépBalta 2014.10.29. 22:48:03

@gyula0910: A woodland változat színei egy az egyben erről a képről lettek másolva: milstory.blogrepublik.eu/files/2012/06/90M.jpg
A felhasznált (szürkeárnyalatos) mintát Barnigear linkelte feljebb. Ő csinált belőle egy MC színű változatot, én meg inkább bociszínűre photoshopoltam.
kepfeltoltes.hu/141029/boci2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

A sivatagi verziónál azért kicsit játszottam a telítettséggel és a kontraszttal. Ahhoz a változathoz innét loptam a színeket: m.blog.hu/co/combatgear/image/ruh%C3%A1k/2000M/96_2000m_01.jpg

recon71 2014.10.29. 22:59:57

@GépBalta: Az átdolgozás színei nálam már eltérnek a belinkelt bocis képek színeitől. Hihetetlen,hogy ebből a kakiból is lehet ennyire jót csinálni!

GépBalta 2014.10.29. 23:04:27

@gyula0910: Igazad van. Maga a pattern színe jó lett, de amikor ráhúztam a ruhára a textúrát, akkor egy árnyalattal sötétebb lett.

recon71 2014.10.29. 23:07:34

@estván: Valaki úgy emlékszem régen linkelt is be képet a bocis kínairól.

Nagyon nagyon régen volt is ilyen javaslat(talán még a Boci előtt?),hogy az alap gyakorló legyen Hurrikán,a mikádó külső és a téli cuccok pedig Rába. Nagyon hasonló elgondolás a tiedhez.

Egyébként nekem nem nagyon tetszenek ezek a mintázatok,főleg nyárra a Hurrikán,szóval azért jobb lenne átdolgozni is őket.

estván 2014.10.29. 23:08:57

@gyula0910:
"Valaki úgy emlékszem régen linkelt is be képet a bocis kínairól."

ööö... most jut eszembe, lehet hogy az én voltam :D

recon71 2014.10.29. 23:17:37

@GépBalta: @Barnigear: Meglepődtem,hogy ilyen minimális szín eltérés is,1 másik mintázatban,mennyire jó is lehet már!!!

Barnigear 2014.10.29. 23:20:06

@GépBalta:
Nem érdemes a bocival foglalkozni, vagy arról ábrándozni, hogy mi lenne ha, -lett volna ha, tegnap, tegnapelőtt. Lehet erről így kvaterkázni, de eredmény nem lesz.
Amit itt kiokoskodunk, azzal (legjobb esetben) arra méltatlanokat segítünk, akik (bocs, de) le se szarnak bennünket, az erőfeszítést, vagy a tudást. És ami a legrosszabb a problémát sem. Szerintem a fejlesztés (vagy mások) halásszák ezeket az adatokat, és én nem fogok segíteni kiénekelni a sajtot sem a saját sem más szájából.
Én tudok mintát tervezni, sosem számoltam össze hányféle módon; aki akar megkereshet, megbíz és én megcsinálok egy mintát, vagy segít nekem kivitelezni egy mintát, ennyit vállalok. (Persze nem fog senki sem, ezért minta sem lesz.)
De senkinek nem fogok segíteni abban, hogy az én tudásommal és a tapasztalatommal, de NÉLKÜLEM megcsinálja.
Bocs az OFF-ért, ON.

recon71 2014.10.29. 23:26:27

@Barnigear: Én meg már rég úgy gondolom,hogy inkább lopják el. Annál jobb,mintha a sírba vinném magammal.

Azért én nem vagyok annyira borúlátó,mint te. Most már annyi kritika fogalmazódik meg,annyi minden kitudódik,hogy előbb utóbb a jó irányba kell történnie valaminek.

Tom Sinner 2014.10.30. 06:01:38

@estván: Az M-Tramp is tán csing-csung márka, és én teljesen meglepődtem, hogy konkrét boci mintával gyártanak különböző termékeket úgy mint hátizsák, combtáska, stb.

Barnigear 2014.10.30. 07:19:17

@gyula0910:
De ugye ezt a saját szellemi javaidról mondod, és nem a máséról?
Tudod nem csak az a kérdés, hogy a tiéd marad-e, hanem hogy akkor kié lesz és hogyan (?). Előbb írj végrendeletet szerintem...

recon71 2014.10.30. 16:10:53

@Barnigear: Így van! Megvalósítottak dolgokat tőlem,amiket sosem ismernének el,de inkább így,mint sehogy. Így legalább használtam valamit,elértem valamit,és legalább már ennyit nem viszek a sírba magammal. A semminél ez is jobb.

Barnigear 2014.10.30. 18:35:46

Tudod nekem sosem parancsoltak, ezért én nem szoktam hozzá. Nincs gyakorlatom az önfeladásban, inkább a belátás és megértés az, amivel dolgom volt eddig. Az pedig itt most pirosan ég és csenget egyszerre.

estván 2014.10.30. 19:28:49

@Tom Sinner: a márka a szolnoki Reintex-hez tartozik, de a gyártás valóban távol-kelet.

recon71 2014.10.30. 21:30:39

@Barnigear: Nekem sem parancsba adták. Csak egyszerűen lenyúlták,aztán letagadták. Videókat,képeket kellett vinnem,míg végre kénytelenek lettek beismerni.

Barnigear 2014.10.31. 08:01:19

@gyula0910:
Nem őrlünk egy malomban.

hegyvigyázó 2016.09.08. 09:02:25

A kérdés már csak az,hogy hol vetted a ruhát kedves Combat Gear Blogger :-)

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2016.09.08. 12:25:20

@hegyvigyázó: Jó kérdés, nem emlékszem már, de nem én vettem.

De itthon is lehetett látni eladó példányokat, illetve ebay-en is található néhány példány. Bár az orosz forrásokat fenntartással kezelem.

joni firpo 2016.09.08. 13:52:55

@Combat Gear Admin: @hegyvigyázó: Légiósmilitary-ban érdemes pl. próbálkozni, ott gyakran szoktak különféle orosz cuccok előfordulni. Vigyázat, ez itt a reklám helye!

hegyvigyázó 2016.09.09. 07:28:34

@joni firpo: Köszi a tippet,fel is veszem a kapcsolatot velük!
Esetleg egy tesztet/cikket megér az új a 15M és a Berezka összehasonlítása álcázó és rejtőképesség terén!

durczás 2016.09.09. 08:17:47

@Combat Gear Admin: Mibajod az orosz forrásokkal? :)


süti beállítások módosítása