Translate

Utolsó kommentek

  • delta81: Nini, itt a hozzá való "hátizsák" (bár ez a holmi nem érdemli meg ezt a nevet...): legiosmilitary... (2024.04.08. 12:16) 87M málhamellény
  • recon71: @recon71: Fel úszott a cookie elfogadása kérés, rá böktem, erre elküldte a félig megírt hozzászólá... (2024.04.01. 03:25) Tasmanian Tiger Chest Rig MKII
  • recon71: Vajon több méretben is készül? Azért mert 170 magas és 85 kg körül vagyok, de nekem a váll párna r... (2024.04.01. 03:19) Tasmanian Tiger Chest Rig MKII
  • Tom Sinner: @LuckyDevil: Nézegesd szorgosan a FB-os katonai adok-veszek csoportokat, gyakori vendégek a különb... (2023.12.21. 10:10) 90M "Erdei" módosított gyakorló zubbony
  • fjoni: @LuckyDevil: Az "erdei" ruhában az újítás pont az alapanyag - 50% pamut 50% poliamid - volt, tehát... (2023.11.02. 10:01) 90M "Erdei" módosított gyakorló zubbony
  • Utolsó 20

Bemutatkozás

A Combat Gear Blog célja bemutatni milyen kiegészítőkből tevődik össze egy modern hadsereg katonáinak személyi felszerelése, továbbá szeretne a laikusok, érdeklődők, hivatásosok és szerződésesek, milsimesek, airsoftosok, paintballosok és természetjárók számára egy érdekes oldalt összeállítani leírásokkal és fotókkal.

Ne felejtsd el elmenteni az oldalt a kedvenceid közé! (CTRL+D)

Kapcsolat

combatgearbloghu [kukac] gmail.com

Hazai

HONVÉDSÉG


2000M gyakorló ruha
2003M (2004M) sivatagi gyakorló nadrág
2003M (2004M) sivatagi gyakorló zubbony
2003M (2004M) sivatagi kalap
2007M esővédő
2008M esővédő
2008M Moduláris Málhamellény
2008M Moduláris Málhamellény (módosított)
2008M polár pulóver (kabát bélés)
2010M Gyakorló ruházat
2015M Gyakorló kalap
2015M Gyakorló nadrág
2015M Gyakorló sapka
2015M Gyakorló zubbony
90M gyakorló ruházat
90M gyakorló sapka
90M gyalogsági mikádó
93M esővédő kabát
93M gázálarc
93M pulóver
93 M ejtőernyős téli zubbony
Alto málhamellény
Alto vesezsák
Gyakorló póló
Gefechtshelm Schuberth
Haix Nepal Pro
Haix P6
Honvédségi málha öv
Horvát málhamellény
KECS (1.rész)
KECS (2.rész)
Mit rejt a felderítő mellénye
Mit rejt a felderítő mellénye 2.rész
Mit rejt egy magyar katona mellénye
Rabintex A10
RBR MACH 3
Rs 4/4
"Technikai póló"
TMK "drop pouch"
TMK Ak tártartó zseb
TMK felkarvédő
TMK M4/M16 tártartó zseb
TMK repeszmellény
TMK sörét tartó zseb

1949 M Esőgallér
1951 M Álcázó kezeslábas
1951 M Álcázó kezeslábas (őszi)
1951 M Álcázó kezeslábas (téli)
1965 M ejtőernyős bakancs
1982 M repülő-szerelő esővédő öltöny
82M kezeslábas
82M összhaderőnemi védőkészlet
87M harci gyakorló ruházat
1987M ejtőernyős hátizsák
Egységes sebkötöző csomag
Határőr/munkásőr kezeslábas
Honvédségi egyenruha tervezet
Hurrikán bocskai
Hurrikán trópusi öltözék
PA 63 bőr fegyvertok
Pakisztáni bocskai
Rába mintás sisakhuzat
Tártáska
Terepszínű málhamellény
Zöld sisakhuzat

RENDŐRSÉG


10M ERGY bakancs
10M ERGY gyakorló nadrág
10M ERGY gyakorló zubbony
10M ERGY téli kabát
12M e r taktikai öv készlet
2006-os rendőrségi bevetési bakancs
2015M ERGY bakancs
Acélbetétes tonfa
Police Medic Vizsga
Blackhawk H harness
CPE Protektoros kesztyű
CPE Riot Equipment in front testpáncélok
CPE TAC SF Omega
Gyakorló poló
Készenléti rendőrség köznapi és ünnepi teniszing
Könnyített bevetési bakancs
Nowar P9RC szolgálati fegyvertok és tártartó
Nowar testpáncél
Mag-lite
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak (modernizált változat)
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak
MSA sisak gázálarc
Rendőrjárőr felszerelése
Rendőrségi bevetésis sisak 2006-ból
PA 63 tok
Pilotka
Police Medic
Schelli kft. zsanéros bilincs
Tonfák a készenléti rendőrségnél
Tűztámogatók

TŰZOLTÓSÁG

AGA spiromatic 316 légző
Budavári Tűzoltó Őrs
Bristol bevetési kabát
Bristol bevetési nadrág
Drager PSS 100, Panorama Nova
Gallet F1SA
Haix Fire Flash
Haix Florian Pro
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentő gépjármű (1)
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentőgépjármű (2)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (1)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (2)
Streamlight survivor és survivor led
Tűzoltó balta
Vektor 10 tűzoltó bevetési ruházat

ORSZÁGOS MENTŐSZOLGÁLAT

Crafter sztori
Moduláris mentéstechnikai ruházat
Tömeges Baleseti Egység

NAV

Egyéni elsősegély zseb
Egyénile összeállított Medic zsák
Fényvisszaverő mellény
Gyakorló ruházat
HK P30
Taktikai öv
Téli kabát

Címkék

0.45 acp (1) 100 as (1) 10m (1) 1124 (1) 14 (1) 15m (5) 18+ (4) 1940 (1) 1l (1) 1pn58 (1) 2 (2) 200 (1) 2000m (2) 2003m (1) 2004m (1) 2007 (1) 2007m (1) 2008m (4) 2008M (2) 200rds (1) 2010m (1) 2013 (3) 2014 (5) 2015 (6) 2015M (7) 2016 (3) 2017 (2) 2018 (1) 3 day pack (2) 40mm (4) 5.11 (5) 511 (1) 550st (1) 68w (1) 6b5 (2) 74 (1) 90 (1) 90m (3) 93m (3) 93m gázálarc (1) 95m (1) 96M (1) 9mm (1) 9x19 (1) accident (1) ach (6) acs (1) acu (23) adapter (1) adidas (1) afgán (2) afganisztán (18) afgansiztán (1) afghanistan (33) afrika (2) ag 36 (1) air (2) airborne (8) airsoft (1) air assault (1) ak (5) ak74 (1) ak 74 (2) aláöltöző (2) álcázás (3) alice (6) aljazeera (1) ambulance (3) ambush (2) amerika (4) amerikai (14) ammo (3) amputáció (1) ana (5) angol (15) anp (2) arcfesték (1) arfat (1) armadillo (1) armored (2) armored vest (3) armour (2) army (84) armybox (16) assault (6) assault pack (10) átmeneti (1) atom (1) austria (3) ausztria (2) az egyenlőség nevében (1) a stan (1) backpack (19) bajonett (1) bakancs (26) baleset (2) ballistic (2) ballistic vest (1) ballisztikus (1) bandoleer (2) barett (1) bates (3) baton (1) battle (2) bayonet (1) bdu (5) bear (1) belga (3) belleville (1) belt (13) berezka (2) bergen (3) berghaus (3) betét (2) bevetési (2) bianchi (1) bijan (1) bilincs (1) biológiai (1) biritish (1) black (5) blackhawk (10) blackwater (2) boci (11) bocskai (4) body (1) bodycam (1) body armour (4) bolgár (2) bonnie (1) bonnie hat (2) boonie (2) boots (23) borulás (1) box (1) box magazine (1) brit (28) british (25) brown (9) budapest (1) buffalo (1) bulgaria (2) bulgária (1) bulgarian (1) bullet (4) bulletproof (8) bulletproof vest (4) bullet proof (1) bullet proof vest (2) bundesheer (1) butt (1) bw (3) BW (1) caiman (1) camelback (8) camelbak (8) camo (6) camouflage (4) canteen (4) canteen pouch (1) cap (7) caracal (1) carrier (4) cartel (1) casaulty (1) cat (2) ccct (1) cce (4) cfp (2) cfp 90 (2) checna (1) chemical (6) chest (2) chestrig (12) china (1) chinese (1) cimic (1) ciras (2) civilians (1) coldweather (5) combat (5) combat belt (2) combat gear (2) combat pants (4) combat shirt (12) cops (1) corcoran (1) cordura (11) corps (1) corpsman (1) cougar (1) cover (5) coyote (18) coyote brown (34) coyote tan (7) cqb (3) crafter (1) croat (2) croatia (3) Crye (2) crye (1) csat (2) csecsenföld (3) csehszlovákia (3) csernobil (5) csizma (1) csősál (2) cummerbund (1) custom (1) dach (1) dalmácia (1) dán (2) danish (2) danner (3) daps (1) darktac (9) dcu (5) ddpm (2) defense (1) dél (1) dél afrika (2) democratic (1) derékzsák (1) desert (21) desert dpm (2) desert marpat (2) digital (8) digitális (5) dimanodback (1) docu (3) documentum (2) dokum (1) dokumentumfilm (5) dominator (1) domonkos (1) dpm (19) dprk (1) draeger (1) drager (2) dragic (1) dress (1) drog (1) drog háború (1) drop (3) drug war (1) durashock (1) dzsungel (2) eagle (5) eagle industries (7) eberlestock (1) ecw (1) ecwcs (9) egyenlőség (2) egyenruha (34) egyeruha (1) éjjellátó (3) ejtőernyő (2) ejtőernyős (6) ellátás (2) első (1) elsősegély (3) elsősegély zseb (2) embasy (1) emlékek (1) enabler (1) engine (1) english (1) entrenchment tool (1) eotv (1) erők (2) esk (1) esőkabát (3) esővédő (10) ess (4) észak (2) étel (1) ételcsomag (5) eureka (1) exoskeleton (1) e tool (1) f1 (1) f1s2 (1) face (1) fail (2) fallschirmjager (1) fast (3) fdbp (1) fejada (1) fejadag (15) fekete (1) felcser (3) felderítő (4) felkarvédő (1) felső (1) felszerelés (10) felvarró (2) female (1) field (1) FILBE (3) filbe (3) fire (3) firedepartment (4) firefighters (7) fire engine (2) fire force (1) first aid kit (2) first ait (2) flak (3) flame retardant (2) flc (5) fleece (6) flora (7) fmj (1) fn (2) fob (1) foliage (4) force (2) forces (2) frag grenade (1) francia (12) french (10) frog (4) frontline gear (1) (1) fulcrum (2) future (1) g3 (1) galco (1) gallet (1) gangs (1) garment (2) gasmask (5) gas mask (6) gáz (2) gázálarc (10) gázmaszk (1) gear (9) gen (1) gen3 (1) gendarmerie (1) gen 2 (1) gen 3 (1) georgia (1) georgian (2) georgians (1) gépjárműfecskendő (2) géppuskás (4) german (7) glock (3) gloves (4) golyóálló (5) golyóálló mellény (5) google (1) googles (4) gore (2) gore-tex (8) goretex (3) gore tex (9) gorka (5) gorod (1) görög (3) gránát (8) greek (2) green (8) grenade (7) grenade pouch (2) grúz (3) grúzia (1) gun (2) gurkha (4) gyakorló (13) gyalásó (1) gyalogsági ásó (1) hadisír (1) haditengerészet (1) hadsereg (33) haix (5) handcuff (1) handgrenade (1) harci (6) harci fejadag (10) harcjármű (4) hard armor (1) harness (2) háromnapos (1) hassienda (1) hat (6) határ (1) hátiernyő (1) hau (2) házi teszt (1) hdf (23) HDF (3) headset (2) heckler (1) heer (1) hegy (1) helikontex (3) hellas (1) helmet (29) helmetcam (1) heveder (3) hk (2) hm (88) HM (1) (1) hol (1) hölgy (1) holster (4) honvedelem (14) honvedseg (15) honvédség (62) horvát (5) horvátország (2) hrvatska (1) hsg (1) HSGI (3) hugnarian defense forces (1) hugnary (2) huncam (1) hungarian (19) hungary (14) hurrikán (1) huzat (3) hvg (1) hyper (1) i. kerület (1) iba (3) ice (1) idf (2) ied (3) ifak (11) ii (1) ILBE (1) ilbe (3) imposztor (1) incidens (1) Individualnovo (2) Individualnovo Ratsiona Pitanee (2) industries (3) infra (1) iotv (1) ipc (1) ir (2) irak (3) irányzék (1) iraq (8) ironclad (2) isaf (2) israel (1) issued (2) its (1) itw (6) izrael (3) jacket (22) jármű (1) járőr (1) javító (1) jna (1) jövő (1) jsgpm (1) jslist (4) jump (1) jungle (1) kabát (22) kalap (2) kamera (1) kamuflázs (1) karrimor (1) kartell (2) katona (2) katonai (1) katonája (1) katonák (1) katonaság (1) kenyérzsák (1) kérdések (1) kerület (1) kés (2) kesztyű (4) kevlar (2) kevlár (3) kevlár sisak (2) kezeslábas (2) kézigránát (3) kfor (2) khaki (4) kiegészítő védelem (1) kiképzés (2) kína (2) klmk (2) knee (1) knee pad (1) knfie (1) knife (3) kockh (1) kokain (1) konténer város (1) korea (3) korengal (1) körkupola (1) kötött (1) kötszer (2) közbeszerzés (2) krím (1) kulacs (5) kulacs zseb (2) különleges (3) kzs (1) kzsm (2) k pot (2) l109a1 (1) lámpa (6) lángálló (1) lb2 (1) LBT (3) lbt (6) lc2 (4) lc 2 (3) légzőpalack (2) lengyel (5) lengyelország (2) les (2) líbai (1) light (2) liter (1) litván (2) litvánia (1) london bridge tactical (4) london bridge trading company (3) lőtér (1) lövedékálló (4) lövedékálló mellény (4) lövészpáncélos (1) Lowa (1) lwh (3) l 17a1 (1) l 85 (1) m16 (9) m1916 (1) m1942 (1) m1c (1) m2 (1) m203 (1) m22 (1) m249 (3) m320 (1) m4 (11) m40 (2) m40a1 (1) m60 (1) m79 (1) m87 (1) m952 (1) m97 (1) made in (3) magazine (6) magazine pouch (6) magyar (51) magyarország (1) mag pouch (2) main (2) mainpack (5) main pack (2) málha (10) málhafelszerelés (13) málhamellény (19) málhaöv (1) málhazsák (4) málha mellény (1) marine (23) marines (6) marine corps (9) marjah (2) márkos (1) marpat (24) maszk (1) matv (1) mav (3) maxxpro (1) mbss (1) mccuu (4) mcu (1) meal ready to eat (3) medevac (1) medic (20) medical (8) medic pac (2) medininka (1) melény (1) mellény (57) mentés (3) mentők (5) mercedes (2) mesterl (1) mesterlövész (1) mexico (1) mexikó (2) MH (1) mh (93) mh 25/88 (1) mh 34 (1) mh 86 (1) mich (4) mikádó (2) miles (1) military (1) milsim (2) minimi (1) miox (1) misszió (1) mjk (1) mk6 (1) mmr (2) mn (3) modox (2) modular (1) modular system (1) molle (37) molle ii (5) monaghan (1) mopp (2) mount (1) mountain (2) mout (1) mrap (3) mre (15) MSA (1) msa (1) ms 2000 (1) mtp (19) múltból (1) multicam (24) multi terrain (2) multi terrain pattern (3) multotool (1) műszaki mentő (1) művégtag (1) műveleti (1) myster ranch (2) m 249 (3) nadrág (41) nagykövetség (1) national georpahic (1) nato (1) NAV (2) nav (6) navy (1) nbc (1) ndk (1) neckband (2) német (10) népviselet (1) nevében (1) new (2) new zealand (1) nexus (3) night (2) night vision googles (1) norvégia (2) norvegian (2) november47 (1) nukleáris (1) nvg (5) oakley (1) octopus (1) od (26) OD (3) oef (2) oef fr acu (1) of (1) oif (1) oldschool (1) olvasói levél (1) omon (1) omsz (4) on the spot (2) on the spot afganisztán (1) operation (2) operation enduring freedom (1) operation shanjar (1) operation strike of the sword (1) opfor (3) ops core (4) őrjárat (2) orosz (75) orosz mre (2) őrs (1) orvosi (9) orvosi táska (5) orvosi zsák (7) osprey (7) osztrák (6) öte (1) öv (14) P9R (1) pack (39) pact (1) pad (1) pakistan (1) pakisztáni (1) pakol (1) páncélos (2) páncélozott (1) pantac (1) pants (2) para (1) parachute (1) paratrooper (3) parka (3) pasgt (3) patrol (6) patrol pack (7) pattern (1) pattern 83 (2) peckham (2) pentagon (1) peoples (1) phantom (1) piece (1) pilotka (1) pistol (6) pisztoly (9) pisztolytár (1) pisztolytok (5) Pitanee (2) pj (1) plate (7) platecarrier (9) plate carrier (23) plce (2) PLCE (1) pmc (1) poland (3) polar (4) polár (5) polartec (1) polic (1) police (51) polish (4) polish army (1) ponch (1) poncho (2) poncsó (3) pot (1) pouch (29) predator (1) proof (4) protection (5) protective (1) protector (2) protetcion (1) protézis (1) prt (2) ptsd (1) pullóver (1) pullover (3) pulóver (5) pulover (2) pump action (1) puska (5) pvs (1) rába (3) rába terepszín (2) rabintex (1) radar (1) rádió (3) radio pouch (3) rádió zseb (2) rain (2) raincoat (3) rainjacket (1) rain gear (5) rakasz (4) rakasz zseb (2) ranger (2) ratio (4) Ratsiona (2) realisztikus (2) recon (4) régi iskola (1) remington (1) remington 870 (1) rend (1) rendőrsé (1) rendőrség (55) rendszer (1) rendszeresített (1) repeszmellény (2) republic (1) rescue (2) restrepo (2) revision (1) rg31 (1) rg33 (1) rhino (1) rhodesian (1) ricas (1) rifle (5) rifleman pouch (2) rifle grenade (1) rig (1) rijavi (1) rip (1) rip stop (1) ris (1) robbantás (1) rohamlövész (2) rohamlövészek (1) rollover (2) román (3) rs4/4 (1) rs 4 (1) ruck (1) rucksack (12) ruha (3) ruházat (4) russia (12) russian (50) russian mre (2) sadf (2) salomon (1) sandstorm (1) sapi (1) sapka (11) sátor (1) sátorlap (5) saw pouch (4) sa 80 (1) scalable plate carrier (1) sds (19) serbian (2) sérült (5) sf (5) shawn (1) shirt (8) sight (1) sig sauer (2) sisak (29) sisakálca (1) sisakhuzat (4) sivatagi (24) sling (1) slocam (1) slovak (1) slovenia (2) smersh (5) smock (2) softshell (4) soft armor (1) soldier (1) soldiers (1) sordin (2) sörétes (1) source (2) spanyol (1) spc (3) spear (1) spec (1) special (3) specnaz (6) specter gear (1) spec ops (2) splav (5) splittschutzeweste (1) sport (2) sportruházat (2) sposn (10) stanag (1) steel (1) stop (1) strobe (1) suicide (1) suit (2) sumrak (1) surefire (3) svájc (2) svd (1) svéd (6) sweden (4) system (2) szavazás (1) szemüveg (5) szénszűrő (3) szerb (2) szíj (1) szimatszatyor (2) szír (6) szlovák (4) szlovén (2) szlovénia (2) szovjet (2) tab (1) tac (1) tactical (11) tactical belt (1) tactical taylor (1) tailor (1) taktikai (4) taktikai málhafelszerelés készlet (1) taktikai öv (2) tálib (1) taliban (3) talibanistan (1) tan (18) tap (2) tár (4) tártartó (6) tarzan (1) táska (9) tasmanian tiger (1) taylor (2) tél (1) téli (2) temető (1) temperate (1) tengerészgyalogos (4) tengerészgyalogság (16) tengerészgyaogság (1) térdvédő (1) terepminta (3) terepszín (2) test (1) teszt (1) tex (1) three point sling (2) tiger stripe (1) tiszthelyettes (1) tmk (6) tok (4) tomahawk (1) tonfa (1) torch (2) training (2) triple (1) tri color desert (1) trópusi (1) trousers (30) tru (1) tullahoma (1) tűzálló (1) tűzálló ruházat (1) tűzharc (1) tűzoltó (6) tűzoltók (2) tűzoltóság (16) two (1) ubacs (4) ucp (3) UF pro (1) új (7) új magyar egyenruha (9) ukrán (3) und (1) uniform (39) urban (1) us (11) usa (13) usmc (48) USMC (5) usp (1) us marines (1) utility (2) v1 (1) varsói szerződés (1) védőmellény (15) védőszemüveg (1) vegyi (1) vegyvédelmi (3) vegyvédelmi kesztyű (2) vegyvédelmi ruha (3) vehicle (1) vesezsák (1) vest (65) veterán (1) vibram (1) victorinox (1) video (6) vision (2) vityaz (1) víztisztító (2) vog (1) vsz (3) vz (1) waist (1) waist pack (1) war (1) warbelt (6) warfare (1) warrior (9) warsaw (1) warsaw pact (1) war belt (1) water (4) web (1) webbing (3) web gear (1) wl (1) woman (2) woodland (26) wounded (1) wounded platoon (1) wp (2) yoke (1) zászlós (1) zsák (44) zseb (20) zubbony (8) Címkefelhő

De miért van kifordítva ?

2017.09.15. 10:57 :: Combat Gear Admin

 

017.jpg

István ajánlotta a figyelmembe ezt az észt cikket a magyar katonákról. A fenti fotón pedig a bal oldali raj kifordítva viseli a gyakorló zubbonyát, és nem céges felszerelést hord.

A kifordított zubbony biztos jele, hogy a képen látható úriemberek játszották az ellenerőt, vagyis próbálták akadályozni az adott feladat végrehajtásában a kinn lévő állományt.

 



122 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://combatgear.blog.hu/api/trackback/id/tr412829768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

JanaJ 2017.09.15. 11:12:17

Vajon mennyit érhet az éjjellátó PEQ doboz nélkül? Siralmas, hogy milyen felszereléssel küldjük ki őket. Az egész sereg egy ellenerő zászlóalj. És ezzel nem a személyi állományt kritizálom.

recon71 2017.09.15. 15:53:27

Azt gondoltam,hogy azért,mert kifordítva jobban rejt majd olyan lesz a környezet. :D Pár gyakorlómnál én is gondoltam már erre.
De nem lett volna jobb valami színes szalag,rongy darab?
Egyébként nálunk is volt gond abból,hogy tök ugyan olyan volt az ellenerőnk ruházata. A velünk lévőkre rálőttünk a lesállásból,az ellenségre azok után meg már nem. :D

Stahlgewittern 2017.09.15. 20:28:46

Airsoftban és ukránok is karszalagot használnak az azonos egyenruhák miatt. (Kedvencem az orosz speciálisok multicamben és fényvisszaverős karszalaggal. Néha azért már elgondolkodtató, hogy akarnak-e látszódni, vagy nem.)

recon71 2017.09.15. 21:35:27

@Hetman55: Fényvisszaverő? :D Engem ez emlékeztet 1 ismerős kis srácra,akit az anyukája rikító narancsban küldött el játszani,hogy könnyű legyen meglátni. Rossz volt nézni szegényt bújócskázni próbálkozás közben. :D
Én még a kék,meg piros karszalaggal sem értek egyet. Legyen nem rikító zöld vagy barna. Tudom,hogy az kevésbé látható,de élesben sokszor még kisebb a különbség. Köszönhetően a divatnak és annak,hogy koszolódás,kopás után nagyon hasonló tud lenni még a különböző is.

BrotherT 2017.09.15. 23:15:39

@gyula0910: Igen, sárga fényvisszaverő szalag, főleg felszámoló típusú feladatoknál (FSB, SOBR) alkalmazzák, aki nem fénylik behatoláskor, kap pár golyót.

Amúgy a cikknél maradva nem lehetett volna valami régi gyakorlót kiosztani az ellenerőnek? Gondolom más NATO ruházatot nem lehetne, mert mégiscsak baráti országok, viszont oroszt sem, mert akkor meg nyíltan russzofób lenne a hangulat. Civilben, kevert cuccokkal is jobb lett volna, így olyan érzésem van, mint grund focinál, egyik csapat félmeztelen...

recon71 2017.09.16. 00:04:50

@BrotherT: Jobban belegondolva én is láttam sárga szalagos embereket,de azt nem hittem volna,hogy fényvisszaverős is. Egyébként hasonló az eljárás,mint már évtizedek óta a harcjárműveknél,ahol a harcjárműre 1 jól látható vonalat vagy V-t vagy valamit festenek.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2017.09.16. 02:38:32

@BrotherT: Valószínű nem erre készültek, illetve most egy raj esetén, helyi szinten, nem is ez a legnagyobb probléma, és jellemzően máshol is így oldják meg.

Itthon a dedikált ellenerő, jellemzően kevert civil ruházatot, vagy korábban rendszeresített katonai ruházatot visel.

Barnigear 2017.09.17. 10:45:48

- A karszalagot airsoftban is el lehet felejteni, a megfejtést rátok bízom.
- Egyik képen lévő katonán sincs magyar málha.
- Nem ártana a cikket lefordítani, hogy érteni is lehessen mit írnak benne.

recon71 2017.09.17. 14:57:34

@Barnigear: Az első katonán az a málha 1 boci chest rig-nek tűnik. Mióta megláttam azon tűnődöm,hogy vajon ezt is az a tatai katona gyártotta e akit ismertem szerződésesként vagy más is gyártott ilyeneket? A mellette lévőkön meg a sokat szidott BW málhát viselik,ami talán még rendszeresítettnek is nevezhető. Legalábbis pár alakulat ezt kapta anno.

Megmondom őszintén,nem tudom miért lehet a karszalagot airsoftban is elfelejteni. Sokszor nem nagyon van jobb megkülönböztető megoldás.

Barnigear 2017.09.17. 15:57:48

boci chestrig: olyan is.
---
Aki játszott (gyakorlatozott) már eleget karszalaggal, az tudja miért nem jó. Aki meg nem, annak meg még gyakorlatoznia kell hozzá.
Az észt katonák felszerelése sem tökéletes, de kis túlzással civilizációs szakadék van a kettő között.
Közben simán lehet hogy a külügyminiszter öltönye többe került, mint a képen lévő szakasz összes ruhája.
Apropó ott vannak az új egyenruhák, abból miért nem adtak a külszolgálatban lévő honvédeknek?

recon71 2017.09.17. 16:05:29

@Barnigear: Tudom nem tökéletes,de Te milyen jobb és olcsóbb megoldást tudsz a csapatok megkülönböztetésére?

recon71 2017.09.17. 16:20:57

@Barnigear: Egyébként én nagyon hasonló megoldású málhát rendszeresítenék,mint az észt. Az alap 1 PLCE szerű málha az összes előnyével. De van hozzá integrálható málhamellény rész is,ha kevés lenne a PLCE-s befogadóképessége. De a málhamellény rész magában is hordható,tehát bármilyen helyzetre össze lehet állítani a tökéletest. Egyébként ez lett volna a hatalmas előnye a módosított 2008N-nek is.

camilló 2017.09.17. 19:19:14

@Barnigear: Ha megfelelő színű a szalag és megfelelő helyen és mennyiségben van felhelyezve, tökéletesen alkalmas a csapatok megkülönböztetésére. Lásd Donbassz! Ne az airsoftból indulj ki!

Tom Sinner 2017.09.17. 20:32:15

@camilló: Én airsoftban megtudtam különböztetni az ellent a saját csapatunktól. Lehet rég voltam már kint, de nem értem mi a baj vele.

recon71 2017.09.17. 22:11:31

Azt észt PLCE átdolgozás:

thumbs.dreamstime.com/z/pelot%C3%B3n-alineado-de-soldados-estonios-54116030.jpg

Az egyik málhamellény verziójuk:

www.thetelegraphandargus.co.uk/resources/images/6139992/

És a 2 együtt LBV szerűen hordva:

img2.infonet.vn/w480/Uploaded/minhthu/2015_10_07/my_infonet.jpg

Amit viszont nem értek,hogy vajon miért van a szélesebb MOLLE csíkok közt 1 keskenyebb is?

estván 2017.09.17. 22:52:27

Az airsoft már Mo.-n is túlhaladta a karszalagozást. :)

A rendszerből kivont, régebbi típusú gyakorlókkal egy baj van: elfogytak. A várpalotai Ellenerő Század viszonylag sokáig nyúzta a 87M gyakorlót meg a 82M kezeslábast, de már nem használják, a maradékból koszolható melósruha lett.

Tehát úgy tűnik, ilyenkor marad a zubbonykifordítás, vagy a melegítőfelső. :)

recon71 2017.09.17. 23:15:33

@estván: És ezek jobb megoldások,mint a karszalag?

Barnigear 2017.09.17. 23:26:56

@camilló: azt kell feltételeznem hogy sem az airsoftról, sem donbaszról nem rendelkezel elég tapasztalattal.

@Tom Sinner: én is meg tudom különböztetni a kék és piros karszalagot ha éppen látszik. De lehet hogy 100-150 méterről ez könnyebb, mint 30-40-ről.

@estván: nekem amúgy van 8m eladó rába anyagom, ha valakinek kell. Abból kijön 2 gyakorló.

recon71 2017.09.17. 23:31:11

@Barnigear: Én az életszerű dolgok híve vagyok. Nem csak airsoftban nehéz meglátni a különbséget a csapatok között,hanem élesben is. Sajna ilyen a valóság. Karszalaggal azért még mindig jóval több esély van rá,mint nélkülük.
Te mit javasolnál jobb megoldásnak?

estván 2017.09.17. 23:36:36

@gyula0910: Ha Észtországban vagy kinn gyakorlaton, akkor kb. ezek a megoldások. :)

recon71 2017.09.18. 00:01:32

@estván: Na nehogy már észt országban nem találni bármilyen rongy darabokat! De az is gáz,hogy erre nincsenek felkészülve a szervezők. Szerintem 1-1 póló beáldozása 5-10 emberenként is jobb lenne a kifordított megoldásnál. Ráadásul nem is valami sportszerű. Jó hogy nem adunk az ellenerőre láthatósági mellényeket! Bár nem kizárt,hogy esetenként kifordítva sem rejtene rosszabbul a boci.

estván 2017.09.18. 00:12:59

@gyula0910: Amikor az ellenerőt ilyen látványosan megkülönböztetik, azokban az esetekben nem szokott jelentősége lenni a rejtésnek. Ez inkább a külső szemlélők számára jelzi hogy kik most épp a rossz fiúk.

recon71 2017.09.18. 00:30:16

@estván: Erre nem gondoltam. Akkor ez mosta csak a civileknek szóló propaganda előadás lehet? Ők is jót röhöghetnek. Aki nem hülye,az meg pláne,hogy ennyire segítenek is a jó erőknek. 1 pici karszalag sokkal jobb lett volna. Egyedül akkor látom ennek értelmét,ha nagyobb távolságban játszanak el valamit mondjuk a civileknek. Nagy távról a kifordítottság sem látható,nem vicces,viszont az jól látható,hogy melyik csapat melyik.

estván 2017.09.18. 00:53:59

@gyula0910: A zubbony kifordítása, vagy melegítőfelső felvétele kb. az a katonáknál, mint amikor a grundon focizó kölyöknél az egyik csapat leveszi a pólót. Gyors, egyszerű és egyértelmű megkülönböztetés.

recon71 2017.09.18. 01:19:02

@estván: Csak a fociban nem okoz egyik félnek sem hatalmas hátrányt ez a megoldás.

recon71 2017.09.18. 02:11:44

@estván: Legalábbis jobb tereptarkáknál! A sötét bocit nézve abban a zöld környezetbe,szerintem a kifordított barna -ami világos- még jobb is. :D

krisss93 2017.09.18. 10:27:31

@gyula0910: Leginkább VIP vagy sajtónyivlános napokon szokták felvenni kifordítva, hogy a bámuldozóknak egyértelmű legyen. Akkor meg úgy is le van osztva ki nyer.

joni firpo 2017.09.18. 10:41:05

@estván: "A rendszerből kivont, régebbi típusú gyakorlókkal egy baj van: elfogytak." - akad még ez-az a raktárak mélyén úgy látszik ... :-)

www.facebook.com/bocskaidandar/photos/a.1534941389899326.1073742737.174963035897175/1534941416565990/?type=3&theater

estván 2017.09.18. 18:01:14

@joni firpo: Na igen, nyár elején is szerepelt egy cikkben az "örökzöld" 51M, meg most is. :D

estván 2017.09.18. 18:02:12

@gyula0910: Nem okoz hátrányt itt sem senkinek. Mint írtam, ezekben az esetekben a rejtésnek nincs jelentősége.

camilló 2017.09.18. 18:39:30

@Barnigear: A szalagot, ha karon viselik elég nehéz meglátni, főleg ha csak egyik karon van. Még a sárgát is! Valahogy úgy a legjobb, ahogy az oroszok viselik. Nem csak karon van, hanem a lábra is kötözik. Olyat is elég sűrűn látni, hogy a felkarról felviszik a gézcsíkot a vállra is. Még így is előfordul baráti tűz! Kíváncsi vagyok , hogy egy airsoft játékon, ha nincs "dresszkód" akkor honnan ismered meg az ellent, főleg úgy, hogy nem feltétlen ismerősök vannak a játékon?@joni firpo: Jól gondolom, hogy az egyen ruházatot azért "találták ki" hogy meg lehessen különböztetni a küzdő feleket? A török megszállás alatt a két fél viseletét sokszor csak a fejfedő különböztette meg. Ismeretes olyan huszár csel, hogy török fejfedővel kértek bebocsátást egy várba, aztán bejutva előkerült az igazi és így került visszafoglalásra egy vár. Szóval nem igazán tudom mi lehet még megkülönböztető, ha amúgy a két küzdő fél ruhája azonos?

recon71 2017.09.18. 20:13:43

@estván: Én is értettem,mint írtam. Ha nem verseny szerű gyakorlat,hanem csak bemutató,akkor tényleg nincs jelentősége,akár pirosban is lehetnének.

@camilló: Én meg azon töröm a fejem,hogy minek a tereptarka,ha fontosabb a jól láthatóság? Vajon visszajönnek a színes,piros,kék és hasonló ruházatok? :D
Persze én is tudom,hogy ez a színes rikító szalagos megoldás csak ott szükséges,ahol tök egyformának látszanak a katonák. Vagy mert egyformának tűnik,vagy mert mindenki hord mindenfélét.

recon71 2017.09.18. 20:18:36

Egyébként ez a jól láthatóvá tétel főleg a hülye emberek miatt van. Túl sokszor van baráti tűz,csak azért,mert biztos ellenség lehet az ott alapon. Erre nagyon beugrik a jugoszláv polgárháború 1 videója,ahol 2 harcos 1 hegyoldalból nézi 1 falu főutcáját. 1 pillanatra vívódnak,hogy akiket látnak a faluban vajon barátok vagy ellenségek? Aztán döntenek,hogy "biztos ellenségek" és már lövik is őket.

Barnigear 2017.09.18. 20:30:49

@gyula0910 2017.09.18. 01:19:02 :

Pontosan, a boci kifordítva még jobb is. Először még azt is gondoltam hogy majd erről fog szólni a bejegyzés...

Mint mondtam, a karszalag az airsoftban nem vállt be, dacára az egészen kicsi rálövési távolságoknak. nem teljesen használhatatlan, de én inkább próbálom játék előtt felmérni hogy melyik kinézetű játékosnak az azonostásával lehet gond, és melyiket könnyű. Tehát próbálo memorizálni a ruhákat. Airsoft játékokon a dresszkódot alkalmazzák, és ahol be is van tartva, ott nem igen lövik ki egymást a csapattársak.

@joni firpo: meg gond nélkül lehetne belőle újat is gyártani de ebbe most ne menjünk bele.
Érdekes lenne egyébként (történetileg is!) rekonstruálni egy '70-es években gyártott ruha kölstégmegoszlását, pláne átszámolva a mai reálértékre.

recon71 2017.09.18. 20:58:40

@Barnigear: Csak 2 ellenséges sok 10 ezres seregnél,ahol nagyon egyformának tűnnek az egyenruhák vagy mindenki hord mindenfélét,ezeket nem tudod megcsinálni.

Barnigear 2017.09.18. 22:34:44

@gyula0910: karszalagos játékot 40-50 fő fölött nem igen szoktak már tartani, pont azért mert a növekvő játékos létszámmal együtt a problémák előfordulásának az esélye is nő. Igényesebb játékok szervezése eleve ott kezdődik hogy dresszkód.
40-50 fő esetében még lehet koncentrálni arra, hogy az ember memorizálja az oldalak szerinte megjelenést. Más is így csinálja, mert a szalag csak a legritkább esetben látszik akkor, amikor fontos lenne.

recon71 2017.09.18. 22:59:53

@Barnigear: Én ha játszanék,akkor azt inkább csinálnám úgy,ahogy életszerű,még ha nehezebb is. Játékon lehet memorizálni pár embert,meg meg lehet egyezni az ellenféllel,hogy mit vegyen fel,de élesben ilyen nincs. Ha mindkét sereg tök egyformát hord,akkor ez van,akkor a játékban is meghagynám ezt a nehezítést. Legalább megtanulja mindenki,hogy ne lőjön ész nélkül mindenre. Így életszerű.

recon71 2017.09.18. 23:45:09

@Barnigear: Az a gond,hogy Te csak airsoftban gondolkozol,mi meg inkább igazi háborúban. Vagy arra való gyakorlásban,akár airsofttal is. Ilyen esetben életveszélyes hatalmas hiba máshogy csinálni,mint ahogy élesben lenne.

1 okos katona ember azt írta,hogy ez a gond a honvédség gyakorlásaival is,hogy nem életszerűek. Pl. védőmellény nélkül,pár üres vagy vaklőszeres táras málhaszerelésekben gyakorolnak. És majd emiatt fognak meghalni élesben,mert megpakolva,védőmellényesen már nem lehet kivitelezni a begyakoroltakat. Úgy semmi sem fog sikerülni.

camilló 2017.09.19. 05:11:44

@Barnigear: A játék igényessége nem ott kezdődik, hogy dresszkód van! Felénk nem is nagyon rendeznek dresszkódos játékot mégis teljesen jók. Ez nem a reklám helye, de pl. a most vasárnapi Csengősi játékon sem volt dresszkód, voltunk vagy 80-an és nem hallottam volna, hogy szar volt a játék, hanem pont az ellenkezőjét! Jó volt a szervezés (ez úton is köszi Vojtyek) és jók voltak a játékos társak. Ennek ellenére előfordult baráti tűz, pont azért mert az egy karszalag esetenként kettő elég kevés volt! Összegezve a véleményem a karszalagról most is az, hogy ha az ellenfelek hasonló ruházatban vannak, akkor megfelelően elhelyezve jók, éles helyzetben életmentőek!@gyula0910: Nem mindig hülye aki baráti tűzet nyit! Éles helyzetben amikor az életed múlhat rajta nem biztos, hogy bevárod amíg 100% azonosítani tudod akit megláttál!

recon71 2017.09.19. 06:21:09

@camilló: Én sem úgy értettem,hogy mindenki hülye aki a sajátjait lövi,sajnos tévrdések vannak,lesznek is,én is reflexből lelőttem az elém ugró társam paintballon. De sajna túl sokan vannak olyan visszamaradottak is,mint az említett jugoszláv polgárháborús példában.

Barnigear 2017.09.20. 20:09:33

@gyula0910:
Az airsoft életszerűsége alapvetően a fegyverek tulajdonságain múlik, és annak alapján (hála istennek) ez egy játék.
Ennek ellenére vannak un. milsim játékok, ahol még az is meg van szabva, hogy darabra mennyi BB lehet a tárban, és hogy a ruházat konkrétan milyen elemekből épüljön fel, méghozzá az életszerűség kedvéért.

@camilló:
Bele lehet kötni a kijelentéseimbe, de igazság szerint csak azt mondom amit a játékszervezők sok év sok játékának a tapasztalatával mondanak, hogy a dresszkód a jobb. Én pusztán csak egyetértek ezzel a sokkal kevésbé átfogó saját tapasztalataim révén.
Ettől függetlenül karszalagos játék is sikerülhet jól, miért is ne sikerülhetne? Volt olyan játék amit igazából fegyver nélkül játszottam végig (csak cipeltem magammal), mert éppen nem lőtt, de egyébként jól éreztem magam, mégsem gondolnám hogy ez lenne az etalon.

Személy szerint az a tapasztalatom hogy éppen akkor okoz gondot a karszalag nehezebb észlelhetősége, amikor sok múlna a taktikai húzásokon.

camilló 2017.09.20. 20:25:14

@Barnigear: Nem kötekedek! Én arról beszélek, hogy ha két azonos, vagy megközelítően azonos ruházatot viselő fél küzd, nagyon nem árt valami megkülönböztetés. Erre a legjobb karszalag. Ahogy írtam lehet több féle képpen viselni. Nem pont csak karon főleg, ha éles a helyzet, mert bizony baráti tűz előfordulhat.www.youtube.com/watch?v=b1f2_g9VemE
Itt a felkelőkön a karon és a lábon is van megkülönböztető jelzés, és ezt több videóban is meg lehet figyelni! Szóval nem tudom mennyit nézegetsz ilyen videókat, de lehet Neked kevés az infód! Én kevés játékszervezőt ismerek, csak a magam tapasztalatából indulok ki. Lehet mil sim dresszkód nélkül is. Mellesleg sokan nem engedhetik meg maguknak, hogy több ruhát tartsanak. Őket akkor ki kell zárni a játékból?? Nem magamról beszélek, de sok embernek még a bb beszerzése is gondot okoz anyagilag. Egy játékon igenis figyeljen oda, hogy ellenfél vagy barát és ne arra lőjön ami mozog! Sajnos a vadászok így csinálják, nekünk talán nem kéne!

recon71 2017.09.20. 21:41:01

@Barnigear: Én ebben @camilló:-val értek egyet. Ha az éles háborút szimulálja valaki,ahol tök egyformák a gyakorlók vagy mindenki hord minden félét,akkor katonai gyakorlatozásnál és airsoftban is ezt alkalmaznám,hogy mindenki szokja ezt a nehezítést,hisz ez van élesben is. Ettől is életszerűbb lesz az egész,ráadásul a katonák megtanulják pár barát lelövése után,hogy nem lődözünk,ha nem biztos kit látunk. Én is megtanultam a leckét miután paintballon lelőttem a váratlanul elém ugró,ráadásul az ellenség felől ugró társam.

Barnigear 2017.09.21. 02:49:49

@camilló:
"Mellesleg sokan nem engedhetik meg maguknak, hogy több ruhát tartsanak. Őket akkor ki kell zárni a játékból??" - na igazából erről van szó, a nagy karszalag VS dresszkód vita mögött és örülök hogy nem nekem kellett ezzel előhozakodnom.
De elárulom, amit airsoftosként egyébként te is tudhatnál, hogy a dresszkód az nem csak a teljesen eltérő ruhák vásárlását jelentheti a játékos számára.
Mellesleg a flecktarn, MTP,vagy DPM egész olcsón beszerezhető, és ezek elég karakteresen el is térnek egymástól. Másrészt a benzin, cigi és pia árán senki sem szokott szörnyülködni, vagy éppen a fegyverek optikai tuningján, vagy a belső részek márkásra cserélésénél, vagy az űber csiga- és motoros táraknál, de amikor ruhát vesz, akkor azon spórolni akar, ahelyett hogy vagy tényleg olcsó, de ár-érték arányban jó ruhát venne, vagy legalább NE olyan drágát, ami meg már igazából értelmetlen. Én legalább is ezt láttam sorozatosan. Mindezt azért, mert amikor a webshopokat böngészik, akkor egy ponton túl átszakad a gát az önmegtartóztatásban, és már nem sajnálja a 25 rugót egy egyébként értelmetlen plate carrier kópiára, ami viszont kurva jól néz ki. Meg aztán már simán megveszi végül a nem is annyira olcsó kínai MC-t / marpatot / Atacset is.
Ahelyett, hogy venne magának egy nem túl drága világos, és egy nem túl drága sötétebb színösszeállítású használt ruhát, és akkor mehetne dresszkódos játékokra is. De nem, mert a karszalag az olcsóbb, egészen addig, amíg a világ legjobban kinéző plate carrierje nem nyer a webshopokon folytatott önmarcangoló költségvetési csatákban.
A másik meg, hogy ha már van egyféle ruhája (akár olcsó, akár drága) de másikat akar, akkor a régit azt eladja, ahelyett hogy a meglévő mellé venné egy másikat (persze nem drágát). Pedig a meglévő ruha ára az már nem fog hiányozni a büdzséből.
Tudod az a baj, hogy a webshopoknak mindenki elhiszi azt, hogy ő ért a ruhákhoz, hogy a websopokban azt ő megtanulta, aztán egy fenét. És inkább költi el értelmetlenül a pénzét egyedül döntést hozva otthon a gép előtt ülve, mint hogy valakitől tanácsot kérne, és ezzel áttételesen beismerné, hogy ő ehhez nem ért.
(Egyébként az új magyar egyenruha beszerzése / gyártása az pontosan ugyan ez a koreográfia volt: a régi, semmire sem jó, alkalmatlant, amit már régen el is kellett volna felejteni, hirtelen minden átmenet és értelmes megfontolás nélkül felváltotta -elvben legalább is- egy új de drága, ami szintén alkalmatlan, csak éppen másképp alkalmatlan.)

@gyula: fárasztó vagy, az airsoft nem szimulálja a háborút, az egy játék. És a háborúban sem tök egyformák a ruhák. Minden valamire való hadseregnek van saját ruhája, ha másért nem is, legalább azért, mert ha valaki az ellenség ruhájába öltözik, akkor azt egyszerre 2 oldalról is lelőhetik.

recon71 2017.09.21. 04:29:47

@Barnigear: Szóval ti nem törekedtek a minél élethűbb háborús helyzet szimulálására? Miért tartod hibának,hogy sokan meg azt teszik? Én olyanokat ismerek,akik pedig pont arra törekednek airsoftban is.

Igen törekednek a seregek észrevehetően eltérő tereptarkákra,de ez nemigen szokott sikerülni,mivel a divat vagy a tapasztalatok a szomszédokat ugyan arra felé terelik. Nézz körül a világban,a kopott vagy koszos SloCam,Huncam és a többi hasonló tök egyformának látszik már pár méterről az MC/MTP családdal! Vagy nézd meg Dombaszt! Mindegyik fél hordott a legtöbbször mindent. Ott meg ugyan azokat hordták mindkét oldalon. Pont most néztem 1 videót amiben azt hittem a világos ukránnak tűnő gyakorlóik miatt,hogy ukránok,aztán kiderült,hogy pont nem. Szóval ez a jól megkülönböztethetőség katonáéknál csak vágyálom.

De azt sem tartom igazságosnak,hogy az legyen a dresszkód 1 játékban,hogy az egyik legyen világosabb,a másik meg sötét. Ez eléggé nem ferr azzal szemben,akinek az adott terepen rikítani fog emiatt a ruházata. 1 kiégett mezőn a sötét sokkal feltűnőbb,mint 1 odaillő világos tereptarka.

camilló 2017.09.21. 05:21:09

@Barnigear: Tudod sok olyan játékost ismerek, aki alapfegyverrel játszik. Van olyan ismerősöm, akinek én szereztem nagyon olcsón boci gyakorlót és azt sem tudta egyben kifizetni. Van olyan akinek én adtam horvát mellényt, hogy valamennyire érezze milyen abban játszani. Szóval nem biztos, hogy a webshopok hatása, hogy milyen ruhát veszel.
Én eléggé rá vagyok gyógyulva a magyar nyelvű hirdető oldalakra és katonai boltokra. Tudom, ha nem sürgős (márpedig miért lenne az?) akkor egy vágyott ruhadarabot jó eséllyel meg tudok venni olcsóbban. Igen ám, de nem mindenki olyan mint én, így esetleg egy szerintem drágát is meg vesz a jóember mert úgy gondolja, hogy olcsó. Akkor még nem beszéltünk a divatról. Ugye ez figyelhető meg, hogy a játékosok két nagy csoportra oszthatóak. Orosz és nyugati minták, replikák hívői. Én magyar ruhákat veszek, bár van egy sumrakom, és megvettem az első MTP nadrágot is, mert olvastam, hogy a honvédség 54 millió értékben szerzett be ilyen ruházatot, így már ennek is van magyar kötődése. De nem mindenki olyan mint én, és kevés az olyan csapat (vagy ember) aki a magyar ruházatot részesíti előnyben. Összegezve! Nem értek Veled egyet abban, hogy a karszalag miatt vesz valaki ilyen vagy olyan ruhát. Ez mint írtam divat, kivéve pár embert. Nekem a málhám is vegyes és @gyula0910: hatására próbálgatom, mit és mivel lehet összehozni, hogy akár éles esetben is kényelmes legyen. Azt mondod hogy az airsoft nem szimulálja a háborút. Ugye ezt nem gondolod komolyan? Egy videó játék pl. ami a harckocsikkal játszható nem szimulálja az ütközetet?? Miért mil sim a mil sim?

recon71 2017.09.21. 06:47:13

@camilló: Ez megtisztelő.
De azt meg kell jegyeznem,hogy csak airsoftra sok más felszerelés is tökéletes lehet,mert ők általában jóval kisebb súlyt málháznak,mint élesben a katonák. Kisebb,más típusú és rövidebb ideig cipelt súlynál nem olyan fontos kerülni pl. az előre terhelést.

Kullancs1983 2017.09.21. 08:08:21

@Barnigear: Az airsoftba nem szólnák bele, de az elmúlt 25 év európai háborúiban azt láttam hogy mindkét (sőt mindhárom) oldalnak ugyanaz az egyenruhája, de mivel néha abból sincs elég, kiegészítik minden hozzáférhetővel. Aztán marad a karszalag, fejfedő vagy jelvény, ami alapján azonosítani lehet valakit.

camilló 2017.09.21. 15:30:38

@gyula0910: Nyilván nem tudom teljesen éles súlyra rakni a málhát a lőszerek nélkül, de minden mást be szoktam tenni. Természetes, hogy lehet úgy is játszani, hogy minimál motyót raksz magadra, ez a játék élvezetéből nem von le. Én azért már a második játékra mid cap tárakat vettem, hogy a tárcsere izgalma is meglegyen. Volt olyan játék ahol horvát mellényben játszottam, mert egyszerűen arra a játékra az tűnt a legalkalmasabbnak. Sajnos nem engedheti meg magának mindenki hogy annyi felszerelést vegyen mint én. No meg próbálgatom, mit mivel érdemes. Pl. horvát mellény alice öv, az övre kulacs, pisztolytok seggzsák stb. Vagy a PLCE amihez elég sok mindent sikerült vennem. Legutóbb pisztolytokot. Van hogy az alice szett de orosz tártartóval, amcsi pisztolytartóval, amcsi kulacstartóval, de a magyar kulacstartómat most akarom átalakíttatni úgy, hogy az alice klipsszel lehessen használni. Szóval nem girdóskodni akarok:)

recon71 2017.09.21. 16:56:47

@camilló: Tetszik,ha valaki kísérletezik. A "horvát mellény alice öv, az övre kulacs, pisztolytok seggzsák" 1 eléggé elterjedt (LBV-s) katonai málházási megoldás. Egyetlen gond van vele,hogy a horvát mellényen a kenyérzsák tetejét nemigen van hova stabilizálni. De ha varratsz rá valamit amihez köthető lehet,máris futás közben is kényelmes lesz.

Talán úgy érthetőbb mit akartam írni,ha azt írom,hogy az általában kis összsúlyú airsoftos málhaszereléseknél nem nagyon kell derékra vagy hátrafelé terhelni,pláne,ha csak rövid ideig kell azt is cipelni. Sőt ezeknél sokszor jobb magasan málházni,mert úgy stabilabb,kényelmesebb,kézre állóbb.
Míg egy 10-15 kg-os napokig hordott hadi málha ugyan úgy elrendezve már elég gyilkos lehet. Ilyen súlyoknál már kevésbé segít a magas stabilitás,a kézre esés,mint a derékra vagy hátraterhelés.

Arra számíts,hogy a magyar kulacs így is rángatni fog futás közben,mivel inkább kerek,mint hosszú,így nem tud felfeküdni a testeden. Ezzel mi is küszködtünk a 90-es években.

camilló 2017.09.21. 18:23:40

@gyula0910: A mellényre vettem fel az alice-t. Orosz tártáska volt az övebe befűzve. Nem az eredeti, hanem az osztrák seggzsákot raktam fel, mert kellett a hely az esővédőnek, meg a zubbonynak. A mellény tárzsebeibe raktam az elsősegély felszerelést (nem kamu, ha kell ellátok bárkit és van még kullancscsipesz is benne) találat jelző kendőt, lámpát stb. Próbáltam az alice hevederjére rögzíteni a rádiót, de mivel nem lehetett ezért is gondoltam a kettő összeházasítására. Nem mondom, hogy egyszerű felvenni, meg levenni, de teljesen kényelmes volt. Akkor még nem volt meg a PLCE szettem ezért próbáltam valamit összeállítani. A kulacs zsebre szélesen akarom felvarratni a klipszek tartóját így stabilan fog állni. Még nem mértem egyik málha összeállításom sem, de legközelebb megmérem, mennyi a súlya egy fél napos rendezvényen, ahol magammal akarok vinni mindent egész nap.

Barnigear 2017.09.21. 20:40:10

Camilló:

Szerintem világosan fogalmaztam, és abban nem arról volt szó, hogy sok pénzt kellene áldozni az airsoftra. Arról beszéltem, hogy előbb - utóbb mindenki elkezd (valamennyi) pénzt rakni az airsoftba, és akkor mi szokott történni. A játékostársad vélhetően jobban járt volna, ha a boci helyett használt flecktarnt, vagy holland DPM-et vesz magának, de majd csak rájön ő is, hogy a boci semmire sem jó.

Nem azt írtam hogy valaki a karszalag miatt vesz ilyen vagy olyan ruhát, hanem azt, hogy a karszalaggal akar megoldani olyasmit, amit azzal valójában nem lehet. És amikor volna pénze rá hogy megoldja, akkor a ruhára szánt pénzt nem jól költi el. Egyébként ahogy látom az elbeszélésedből a magad példáján te is tudod ezeket, szóval nem is igen értem mi a probléma.

A softair játék kiírásai tele vannak dreszkóddal, szerintem ezeket te is ismered. Onnan ki lehet böngészni hogy mi a megoldása a hatékony megkülönböztethetőségnek külön szett ruhák vásárlása nélkül. Ezekből a kiírásokból az is látható hogy a játékszervezés egyértelműen a dresszkód felé tendál, és nem véletlenül.

Kullancs1983:

Nem tudom melyik konfliktusokra gondolsz, de az én ismereteim szerint a szóba jöhetőek esetében mindenhol adott volt a megkülönböztethetőség. Ez egyébként a reguláris seregek sajátja, és mindegyik konfliktusban amire gondolhatsz, legalább az egyik fél reguláris volt. Az irreguláris csapatok öltözködnek összevissza, vagy a sebtében felállítottak, Donbaszban is ezt lehetett látni.
Persze két irreguláris ellenfél közül mindkettő lehet szedett-vedett, és ha elkezdenek nem jó helyre menni a golyók, akkor nyilván elgondolkodnak ők is a dresszkódon.

gyula0910:

"Szóval ti nem törekedtek a minél élethűbb háborús helyzet szimulálására?" - a játék célja az, hogy jól érezzék magukat az játékosok. Ha valóban elkezdenék szimulálni a háborús helyzetet -már ha tudnák- akkor annak szerintem kevesen örülnének.
A milsim a játék körítését próbálja élethűvé tenni, a felszereléssel és más külsőségekkel meg szabályokkal. Ez egy pontig növeli a feelinget, de azután tulajdonképpen értelmetlenné válik. Az, hogy az oroszok orosznak, a lázadók lázadónak, az atlantiak meg atlantinak vannak öltözve az az azonosíthatóság és a feeling szempontjából is egyaránt jót tesz, de ennél tovább tolni ezt nem igen érdemes. Nem egy játékossal beszéltem aki kipróbálta a hardcore milsimet és igazából az volt vele a gondja hogy nem elég élvezetes.

recon71 2017.09.21. 21:57:01

@camilló: A régi magyar kulacs fel le fog rángatni futáskor,hiába varrod szélesre. Függőlegesen nem fogja stabilan tartani az 5,5 centis klipszes megoldás. Esetleg olyan zsebbe kell tenni,ami teljes magasságában odafogja.

Miért nem a PLCE övet használod a horvát összeállításhoz is,akkor sokkal könnyebben vennéd fel is?
Minek kellett az orosz tártáska,hisz 6-12 tár befér a horvát tárzsebeibe is?
Egyébként én is a legtöbbször az osztrák seggzsákot használom hasonló helyzetekben.
Az így összeállított eredeti hadi cucc előre 4-6 kg körül minimum húz,hátra és oldalra is 3 kg-tól felfelé jó sokáig:

Ezen a hülye neten nem találni semmit! Én meg nem tudom digitalizálni a régi VHS videóimat,hogy mutassam ezeket a málha típusokat hogyan szokták összeállítani a profik. A lényeg valami hasonló:

www.warjunkies.net/ploggerb3/images/us_navy/navy_seal_jungle_warfare/theposter.jpg

img1.indafoto.hu/1/1/161537_f6502b3d3b3b1fb262ec145bdabc33bb/24673761_9b3cf076d7bfe8569c08707516d1c445_xl.jpg

Elöl tárak,oldalt és hátul minden más.

recon71 2017.09.21. 22:02:26

@camilló: Ezt meg kifelejtettem!:

img1.indafoto.hu/1/1/161537_f6502b3d3b3b1fb262ec145bdabc33bb/24482271_6852ef4b12852a7c3f705066b1ebd7f4_xl.jpg

Ha hasonlóan varrsz 2 csatos hevedert előre Te is a horvátodra,akkor tök egyszerű lesz összezárni azt is. Ráadásul menet közben is majd könnyen után állíthatsz. Egyébként később a horvát mellényeket is hasonlóan módosították a horvátok. Van is róla valahol képem.

Kullancs1983 2017.09.21. 22:03:00

@Barnigear: Jugoszláviában a nagy többség a régi zöld, az új terepszín és a civil ruha keverékét viselte, időtől, helytől és kapcsolatoktól függő összeállításban. Ukrajnában a hadseregnek volt egyenruhája, de az ő oldalukon álló szabadcsapatoknak már nem. A szakadároknak sem, de ott is álltak át komplett csapategységek, voltak laktanyák, raktárak, ahonnan ukrán egyenruhát szerezhettek. (Nem azért öltöztek abba mert ukrán, hanem mert egyenruha.) Az örmény-azeri háborúban mindkét oldal szovjet felszereléssel kezdett. De nézzük a Magyar Honvédséget! Ha most kitörne egy háború, képes volna mindenkinek egységes egyenruhát adni? Még békében sem...

recon71 2017.09.21. 22:29:44

@Barnigear: Én ha airsoftoznék és ha nem mondjuk azt szimulálnánk,hogy valamelyik konkrét sereg (pl. orosz) a másik konkrét sereg (pl. amerikai) ellen,akkor biztos,hogy jobban érezném magam,ha csak karszalag lenne a kötelező,mint az az igazságtalanság,hogy valamelyik fél ruházata a dresszkód miatt árulkodóbb. Nagyon nem szeretném,ha valami sötétet erőszakolnának rám világos környezetre. Mert így nagy hátránnyal indul az egyik fél. Ha nincs dresszkód,akkor mindenki csak magát hibáztathatja.

Egyébként emlékeztet ez a mikor élvezhető 1 játék felfogásbeli különbség arra,amit a neten tapasztalni 1-2 multiplayer játéknál. Akik rohannak ész nélkül,végtelen lőszerük van és a kitűnő reflexeik miatt mészárolnak,azok sokszor reklamálnak,ha valaki úgy játszik,mint ahogy katonaként csinálná. A fedezékeket kihasználva,lesből,kivárással,taktikát kidolgozva. Én ott is az életszerűbb megoldást tolókkal értettem egyet. Nekünk az volt az élvezetesebb,mert életszerűbb. A katonatársaim is ezeket szerették.

Azért a jugoszláv polgárháborúban meg az ukrán háborúban is a legtöbbször hordott mindenki mindent. Ukrajnában pl. mindegyik félen látható az összes régi szovjet-orosz tereptarka,vegyítve a mindenhonnan beszerzett nyugati tereptarkákkal is. Pl. oroszon DDPM védőmellény,stb..

estván 2017.09.21. 23:55:05

@gyula0910: Az airsoftban nem erőszakol rád semmit senki. :)
Arra az oldalra jelentkezel, amelyiknek a dresscode-ja szerint fel tudsz öltözni, ennyi. :)
Bár előfordul hogy valakinek a cucca sehová se jó teljesen, akkor jön az "alkudozás" a szervezővel, ahelyett hogy a hiányzó dolgokat (pár ezer forintról van szó, és nem egyszer használatos darabokról) kölcsönkérné vagy szétnézne a használt piacon, de ez már a röhej kategória.
Azt az apró tényt se hagyjuk figyelmen kívül, hogy a ruha is csak azt rejti, aki tudja, hogyan mozogjon a terepen benne! Láttam én már ghillie-ben vaddisznó módra csörtető alakot, de engem szedett ki relatíve közelről egyszínű zöldet vagy fekete-coyote kombinációt viselő játékos is.

recon71 2017.09.22. 00:33:41

@estván: Ez így nem mindig igaz. Akiket én ismertem airsoftosokat,ők pl. magyar katonák voltak és az amerikai sereg egyik egységének szerelték fel magukat. Mást nem is akarnak. Talán más típusú cuccuk nincs is,mivel mindig spóroltak valami drága eredetire. Őket sem mindig lehetett volna beintegrálni mondjuk az UCP-ben.
Ráadásul mi van,ha a divat miatt már a nagy többség pont MTP/MC-t hord majd nem sokára,akkor mindenki 1 oldalra kerül?

Abban nagyon egyetértek,hogy hiába jó 1 tereptarka,azt tudni is kell használni. De azt is vegyük figyelembe,hogy hiába jó valaki,ha a tereptarkája miatt sokkal nehezebb neki rejtve maradnia. Lehet sokkal jobb 1 magyar csapat 1 külföldinél,ha a boci gyakorlója nagyobb hátrányt okoz,mint amennyivel jobb a másiknál.

recon71 2017.09.22. 04:41:16

Mióta megemlítettem az jár a fejemben,hogy gondolom nem örül a volt airsoftos katonatársam,aki addig már fél milliót költött,hogy eredeti legyen minden cucca,hogy az amik azóta lecseréltek már szinte mindent. :D Akkor UCP-ben megvett mindent,most térhet át az MC-re megint ugyan annyiért.

Nem megy ki a fejemből az elfogultsága sem. Pont akkor akart rendelni a Blackhawk katalógusából rakaszzsebet és biztos volt benne,hogy azok atom stabilak lesznek,mert a nagy nevű méreg drága blackhawk terméke. Arra,hogy tök ugyan olyan,mint a gagyi,ami annyira ugrált,arra is csak azt tudta mondani csillogó szemmel,hogy ez blackhawk,1 ekkora név nem ugrál majd,még ha tök olyan is. :D

recon71 2017.09.22. 04:56:12

De jobban belegondolva én sem voltam az elején különb. Én is biztosra vettem,hogy azért rosszak a cuccaim,mert nem eredetiek. Aztán általában kiderült,hogy az eredeti még rosszabb.

estván 2017.09.22. 17:58:46

@gyula0910: Mi nem igaz? :)
Azt írtam, hogy oda kell jelentkezni, ahová a cuccod jó. Akinek mondjuk van teljes MARPAT vagy MC ruházata hozzá kb. passzoló felszereléssel, attól nincs olyan szervező aki elvárná, hogy UCP-ben jöjjön (főleg mivel a szóban forgó három minta általában egy azon oldalon szerepel...).
Egyébként a MC/MTP bolondéria csökkenőben van, most az szovjet/orosz a divat. :)

Hidd el (és ne csak nekem vagy @Barnigear: -nak, hanem sok száz airsoftosnak és több tucat játékszervezőnek) hogy a dresscode 100%-osan működő, és nagyban játékélmény-fokozó dolog. Dresscode-os játékon félreértés nagyrészt a szabály be nem tartásából és a cél nem azonosításából (megmozdult a bokor, belelövök) adódik.

recon71 2017.09.22. 19:10:58

@estván: "Az airsoftban nem erőszakol rád semmit senki."

Erre írtam,hogy ez így nem igaz,ha dresszkód van. Mivel,ha a 100% MTP/MC-ben jelenik meg,mint ahogy az utóbbi években felénk látom,akkor annak a felére rá kell kényszeríteni 1 más fajta gyakorlót. De ha máshol nincs is ennyire MTP/MC őrület,szerintem ott is marha kis esély van arra,hogy pont ugyan annyian jöjjenek 1 játékra mindegyik tereptarka családból,hacsak előtte nem történik egyeztetés.

Tökéletesen elhiszem,hogy a dresszkód működik. Mi ne működne rajta? Ezt én sem firtatom,hisz tök egyszerű,ennél egyértelműbb nincs is,de nem biztos,hogy igazságos is,mivel az egyik fél tereptarkái kevésbé lesznek ideálisak. Az egyik fél nem abban mehet amiben ott a legjobbnak érzi magát. Ahol a világos ideális,ott a sötét már nemigen lesz az. Ha pedig kicsi az eltérés,akkor meg felesleges a dresszkód,mert úgyis lesz 1 csomó baráti tűz.

estván 2017.09.22. 19:57:29

@gyula0910: "...hacsak előtte nem történik egyeztetés." Nos, fején találtad a szöget.

És hogy igazságos-e a dresscode? Valószínűleg igen, mert nyilvánvalóan mindenki abban jön, amiben játszani szeret illetve amije van. Ismétlem: az ember oda jelentkezik, amelyik oldalra jó a cucca. Az oldalak kiegyensúlyozása pedig legyen a játékszervező dolga.
Igazából egy nem létező problémára keresel megoldást. :)

Nem tudom, hogy számszerűen jól emlékszem-e, de 2011-2012 óta talán kétszer-háromszor voltam karszalagos játékon. Kb. ugyanennyiszer voltam PMC és félcivil/kevert mintás. Ezektől eltekintve a csapattal ugyanazt a mintát használjuk, és még sosem volt dresscode problémánk, nem erőszakolt ránk senki semmit. Egyetlen esetre emlékszem, amikor az adott játékon az oldalunkra nem volt jó a sisak vagy boonie, tábori sapka kellett. Az a banda felének amúgy is volt, a másik fele meg vett. ;)

Barnigear 2017.09.22. 21:32:02

@Kullancs1983:
Karabahot nem gondoltam bele (ott tényleg nem volt más akkor csak a KLMK), a moldovai balhénál is ez lehetett.
De a többi esetben eléggé ügyeltek az eltérő viseletre. Nem emlékszem rá, hogy a Jugó háborúval kapcsolatban valaha is láttam volna képet vagy videót, amin egymás ruháit hordják. A szerbeknél Milosevics bukása után jelentek meg a NATO ruházatok, és azt lehetett is látni.

Ukránoknál az átálló/dezertáló egységek is szerintem azonnal lecserélték a ruhát, amint módjuk volt rá. Az oroszoktól érkező diverzánsok meg egyenesen addig sosem látott ruhában voltak. Az ukránokról készült felvételeken azt látod, hogy vagy a saját egyenruhájukat, vagy teljesen NATO ruhát hordanak (bár azt keverten). Már a háború első évében terveztek új mintákat/ruhákat, igencsak törekedtek az eltérő megjelenésre. A szakadároknál meg az aktuális orosz mintákat látod, és ezt tarkítják az irreguláris egységek ATACS meg ehhez hasonló, egyéni beszerzésű cuccai.

@gyula0910:
Olyanokról beszélsz akik igazából nem tudnak játszani. A számítógépes játékoknál meg annyira minden a játékmechanikán múlik, hogy van, amelyiknél egyszerűen nem lehet képzetten játszani, hanem a mechanikát meg a pályát kell ismerni. Airsoftnál is ez van, csak ott az mást jelent. Nyilván van átfedés az igazi, az airsoft, és a számgép között, de nem az a meghatározó.
Azok a játékok amik a szokásosnál realisztikusabbak nem is igen arattak sikert. Ilyen volt anno az Operation Flashpoint, ami helyett mindenki CS-t nyomott. Megdöbbentő volt a CS és a CoD 1 közötti különbség, amikor egymás után kipróbáltuk mind a kettőt.
Az Airsoft ugyan így egy külön világ.

A játékosok legtöbbje egyébként nem igen törődik a minták hatékonyságával, mert a feelinget előbbre sorolják és ez részben érthető is. Annyira kicsi a rálövési távolság, hogy legalább részeges takarás nélkül nem igen lehet elbújni, kivéve a ghillit. A ghilli viszont igen megnehezíti a játékot, aminek következtében a játékos kevesebb kontaktban vesz részt mint a többiek.

recon71 2017.09.22. 21:34:17

@estván: Felénk ez nagyon is létező probléma lenne,mivel akiket az utóbbi években láttam mind 1 szálig MTP vagy MC kommandósnak voltak 1 vagyonért felszerelve. Ők biztos,hogy mind reklamálnának,ha valaki azt várná el tőlük,hogy ne ezt a cuccukat vegyék fel,ne nézzenek ki a játékon eredeti ami vagy angol kommandósnak. Gondolom ezért is karszalagoznak inkább.

Tudom,hogy máshol divat orosz harcos cuccokban is játszani,ezt látom a neten,de felénk még egyet sem láttam aki ne angol vagy amerikai harcos lett volna MTP-ben vagy MC-ben.

recon71 2017.09.22. 21:46:37

@Barnigear: Én viszont nagyon fontosnak tartanám airsofton is a rejthetőséget. Még ha kicsi is a rálövési távolság,piszkosul nem mindegy,hogy milyen messziről szúrnak ki,milyen messziről tudják meg,hogy hol vagyok elbújva,vagy csak egyáltalán merre vagytok. De pár méterről is lehet észrevétlen az ember.

A számítógépes játékokhoz sem nagyon értek,de katonaként unaloműzéskor mindenki azokat nyomta és tényleg jól írtad. A civil ismerőseim a CS favorizálták,amitől a katonatársaim agyvérzést kaptak a hiteltelensége miatt. Katonáéknál a GRAW és Rambo Six játékok voltak a legkedveltebbek. Multiban pedig a Cod 4 és a MOH afganisztáni verziója,de már az is csak azért,mert akkor még élethűbb multis játék nemigen volt.

recon71 2017.09.22. 22:19:53

@camilló: A horvát csatos mellény a 90-es évekből:

img2.indafoto.hu/1/1/161537_f6502b3d3b3b1fb262ec145bdabc33bb/25402223_267e5030f353a76a272e7e9044e98c5c_xl.jpg

Talán látszik,hogy az egyik csat lent van legalul,a másik meg az akkori világ divatnak megfelelően a fenti kis zsebek vonalában,de ez nekem nem jött be,meg a világban is idővel elhagyták. Sokkal jobb,ha a felső csat csak a tárzseb felső széle alatt van valahol:

img1.indafoto.hu/1/1/161537_f6502b3d3b3b1fb262ec145bdabc33bb/24482271_6852ef4b12852a7c3f705066b1ebd7f4_xl.jpg

Kullancs1983 2017.09.22. 22:31:49

@Barnigear: Egy kép Karabahból:
i.pinimg.com/originals/f3/cf/1b/f3cf1be5c64ba59a47601bfe7f743699.jpg
És egy Horvátországból:
www.gettyimages.com/detail/news-photo/war-of-bosnia-herzegovina-serbian-trench-in-the-front-of-news-photo/56200091?esource=SEO_GIS_CDN_Redirect#war-of-bosniaherzegovina-serbian-trench-in-the-front-of-osijek-march-picture-id56200091

Nekem Ukrajnában tűnt föl a szalagozás (sárga és fehér) épp azért mert össze-vissza hordtak mindent. Az ukrán szabadcsapatok maguknak vásárolt cuccokban voltak (gyakran oroszban) és a szeparatisták se nagyon válogattak, azt vették föl ami volt. Az átállt csapatoknak is azt hiszem csak szalagot kötöttek a vállára, de egyenruhát nem kaptak, hiszen nekik se volt. Eleinte legalábbis.

estván 2017.09.22. 23:04:28

@gyula0910: Utoljára: a játékszervező nem várja el senkitől, hogy ne abban jöjjön, amije van. :)

Az is igaz, hogy nem minden játékra érdemes dresscode-ot használni, ilyenek pl. a CQB vagy a kis létszámú tingli-tanglik.
De szervezettebb eseményen, ahol oldalirányítás és feladatok vannak, már ugyanolyan illúzióromboló a karszalag, mint a melegítőgatyás, sportcipős, sensei-maszkos, hi-cap tárral locsolós terminátor (szerencsére ezeket normális helyre be se engedik).

recon71 2017.09.22. 23:20:08

@estván: Ezek szerint akkor a dresszkód sem kötelező.
Felénk airsofton 1 csomó kék szalagos amerikai kommandós harcol 1 csomó piros szalagos amerikai kommandós ellen. :D Mivel senki sem akar máshogy öltözve harcolni.

Egyetértek,számomra is illúzió romboló a kék vagy piros karszalag. De ettől még élesben is ez van. Én ha játszanék,akkor is csak zöld vagy barna karszalagokat használtatnék. Kevésbé feltűnő,de nem is akadályozza úgy a rejtőzést. Baráti tűz meg élesben is van,ha az ember nem figyel. Ráadásul ott sokkal durvábbak a következményei. 1 játékon ez vicc kategória hozzá képest.

recon71 2017.09.22. 23:30:58

@estván: Katonaként boci gyakorlós szabadcsapat rajok harcoltak boci gyakorlós szabadcsapat rajok ellen. :D Meg is lett az eredménye. 1 szövetséges rajt lemészároltunk,1 ellenséges rajt meg elengedtünk a lesállás előtt. :D Majdnem meg is buktattak emiatt minket a vizsgán. Ezek után megtanultuk a leckét.
De jó lett volna legalább 1 kicsi zöld vagy barna karszalag megkülönböztetésül.

Barnigear 2017.09.22. 23:54:52

@Kullancs1983:
Ha jobban megnézed a horvát képet, akkor látod hogy mind a két ruha szerb (lásd: camopedia)
A Karabahi képen 1, azaz 1 darab WL M65 dzseki, de a sapi is berezka, meg a nadrág is.
Én is néztem ukrán videót még az elejéről, és nem nagyon láttam ukránon orosz ruhát, NATO cuccban volt mindegyik, meg ezek sebtében felszerelt - összedobott csapatok. Inváziós csíkokat Csehszlovákia megszállásánál is alkalmaztak a szovjetek.

estván 2017.09.23. 00:02:54

@gyula0910: Pontosítanék: ha a szervező úgy írja ki, hogy dresscode van, akkor az van, ez nem helyszínen eldöntendő dolog, és főleg nem a játékosok által. :)
Mindenkinek a szabad akaratától függ, hogy egy adott eseményen részt vesz-e a meghirdetett feltételek között, vagy nem. :)
Ahol eddig én játszottam, ez teljesen működő dolog volt ("tisztelet" a kevés kivételnek, akik b@szták végigolvasni a játékkiírást, vagy nem jutottak el benne a dresscode-ig), és bár Budapesten élek, nem mondhatom hogy kizárólag környékbeli játékokon vettem részt. Mondjuk csapatilag az utóbbi kb. másfél évben kevésbé vagyunk aktívak, korábban többször eljutottunk pl. Veszprémbe, Tapolcára, Tatabányára, Kunmadarasra...

recon71 2017.09.23. 00:28:01

@Barnigear: Ha nem hordják egymás ruháit Ukrajnában,akkor miért viselnek szalagokat? Vagy hiába különbözőek a ruhák,szalag nélkül akkor is összekeverhetők. Pláne 1-2 száz méterről. Egyébként én ugyan ezt tapasztalom.

Én a jugoszláv polgárháborút a TV-ben néztem végig,és nem volt egyszerű nagyon sokszor megkülönböztetni,hogy ki kicsoda,mivel annyi féle tereptarka volt látható a feleken. Meg hogy a horvátok is hordtak szerb cuccokat,pl. védőmellényeket. Ezért még közvetlen közelről sem,pár 10 méterről meg pláne nem. Emlékeim szerint,ha nem volt jellegzetes szerb sapkája valakinek,akkor a felvarrókat vizslattuk,hogy mi lehet rajta,hogy horvát vagy bosnyák.

recon71 2017.09.23. 00:42:46

@estván: Tehát akkor mégis van kötelező,méghozzá a dresszkód,ha a szervező előírja. Vagy nem játszhat a harcos. Már az elején is ezt írtam.
Ahol több fajta gyakorlót használnak ott persze működik a dresszkód,de ahol a nagy többség vagy mindenki csak egyet,ott nemigen. Szerintem ez lesz a jövő. Régen kb ugyan annyi volt volt a DPM,WL,flektarn,most az MC/MTP és a hozzájuk hasonlók kiszorítanak mindent.

estván 2017.09.23. 00:59:36

@gyula0910: "de ahol a nagy többség vagy mindenki csak egyet,ott nemigen"
Na ez innentől már nem a szervezők "baja", hanem a játszani vágyóké.
De a karszalagozás az airsoftban (az általam említett kivételektől eltekintve) biztosan nem a jövő hanem nyilvánvalóan a múlt.

A végén az általad felsorolt minták pedig jórészt egy oldalon szoktak játszani...

recon71 2017.09.23. 01:12:11

@estván: De ha mindenkin ugyan olyannak kinéző MTP/MC van,akkor mindenki 1 oldalra áll? :D Felénk csak ez lehetne.

Nem tudom mi a jövő,a karszalag 1 szar megoldás,de a tereptarkák egyre nagyobb hasonlósága miatt egyenlőre nem tudok jobbat. Én sokkal nagyobb felületen látható matt zöld vagy barna karszalagokat használnék,hasonló felületűeket,mint a rendészek:

www.letenyemedia.hu/img/picture/11193/katonai-rendesz.jpg

Kullancs1983 2017.09.23. 05:36:07

@Barnigear: Nem kell megnéznem, tudom. Csak azért tettem be, hogy megmutassam, még a viszonylag jól ellátott szerbek sem tudták egyformán öltöztetni a katonáikat. A zöldből ráadásul jutott mindenhova, még a III. világháborúra készültek vele, és talán 1988-ban kezdték terepszinűre cserélni.

Ezen a képen jól látszanak a különféle szerb egyenruhák:
www.bhrt.ba/wp-content/uploads/2016/03/BOROVO-BOROVOSELO-1991.jpg

Horvátok:
sibenik.in/upload/novosti/2016/04/2016-04-09/57796/1293269610207276024153462788624798660712858n.jpg

Muzulmánok:
www.nedeljnik.rs/media/portalnews/2016/Jun/13/o/bosnia-profimedia-0285972479.jpg

És megint szerbek:
i.ytimg.com/vi/aKtC9VPHP2E/0.jpg

camilló 2017.09.23. 07:18:14

@estván: Nem érzem illúziórombolónak a karszalagot. Az utolsó játék amin voltam, oldalirányítós, dresszkód nélküli volt. Teljesen rendben volt. Én annyit hiányoltam, hogy a szalagot több helyen is láthatóvá kellene tenni. Ha megfigyeled a mostani konfliktusokban egyre jobban összemosódik a ruházat. Főleg úgy, hogy nem két reguláris sereg csap össze egymással.
@Barnigear: Megkülönböztető csíkokat pl. a "D" napon is használtak a repülőknél, pedig egyértelmű volt a légi fölény és még így is lőttek le saját gépet az inváziós csapatok. Manapság már nem azért van egyenruha, hogy meg lehessen különböztetni a csapatokat. Én elhiszem, hogy Neked egyértelműek a különbségek pl. több féle erdei mintánál, de ezt ne várd el egy átlag polgártól!@gyula0910: Azért nem jó, ha beleolvad a környezetbe a szalag, mert pont akkor veszti el a szerepét. Nem véletlen, hogy a Donbasszban is jól látható fehér van a felkelőkön.

recon71 2017.09.23. 15:05:00

@camilló: De akkor minek a tereptarka,ha rikító szalagokkal használhatatlanná tesszük? Ennyi erővel a bocit is meghagyhattuk volna. Viszont a nagy felületű egységes zöld vagy barna a felkaron,nem is tikítana,de jól megkülönböztethető is lenne.

delta81 2017.09.23. 16:40:57

@camilló: Én egy szakadár oldalon harcolt hivatásos orosz katona (azt is leírta, miként került oda, nem kevésbé érdekes volt) visszaemlékezésében olvastam, hogy karon-lábon fehér gézcsíkokat használtak megkülönböztető jelzésként, és sűrűn változott, hogy hova kötik éppen, nem folyamatosan ugyanoda. Minden nap ki volt adva, hogy éppen hova kell kötni, erről azonosították a "barátokat".

recon71 2017.09.23. 17:01:01

@delta81: Ez 1 olyan régi módszer,mint a naponkénti jelszócsere. De vannak buktatói is,ezért ha nem stimmel,akkor is óvatosan kell lődözni. Ugyanis sokszor van,hogy egyesek összekeverik,elfelejtik,rosszul kapják meg,stb. az az napi azonosítási jeleket. Jelszavaknál is volt már sokszor barkóbázás hátha beugrik neki. :D De volt olyan is,hogy nem is jutott el mindenkihez az információ.

camilló 2017.09.23. 17:48:18

@gyula0910: Lehet választani! Nincs karszalag és esetleg lelövöd a haverod, vagy van és élve marad. Mostanában én is bociban megyek játszani, vagy valami kevert ruházatban. nem érzem hiányát a dresszkódnak.:)

recon71 2017.09.23. 18:11:15

@camilló: Vagy mi a veszélyesebb rám,a baráti tűz vagy az ellenségé? Én inkább kockáztatnám meg a baráti tüzet,annak sokkal kisebb a veszélye,mint annak,ha nem vagyok láthatatlan az ellenség számára. Biztos,hogy nemigen lesz baráti tűz,ha kivilágítom az embereimet,de az biztos,hogy az ellenség szitává lövi őket.

Ha visszaemlékezem katonaidőmre,szidtuk a bocit,mert nehéz volt láthatatlannak lennünk az ellenség számára. Ha rikító szalagokat használtunk volna,akkor még nehezebb dolgunk lett volna. Hisz még a hiányos arc festés sem volt megengedett.

Én ahol teljes a káosz,ahol senki nem tudja ki hol van,ki van kivel,ott tennék ki valami egységes jelzést. De rikító szalagot is csak akkor,ha általában az esetek 90%-ában több 100 méter van az ellenfelek között. Ilyen távból nem is rikít,de azért még talán kiszúrható. A videók alapján talán Donyeck környéke is ilyen.

recon71 2017.09.23. 18:19:10

@camilló: Azért azon a játékon nagy baj lehet,ahol jobban kell félni a baráti tűztől,mint az ellenségétől. :D

Másrészt a szalagozás nem csak a baráti tűz elkerülése miatt van,hanem azért is,hogy tudni lehessen ki az ellenség. Akin nem megfelelő szalag van,az ellenség,azt támadni kell.

recon71 2017.09.23. 18:59:48

@camilló: Az alapján amit @delta81: is írt,ezek a szalagok nem is annyira a baráti tűz elkerülésére szolgálnak,hanem az ellenség megjelölésére,annak beszivárgásának,bejutásának,közel férkőzésének megakadályozására. Ha tök ugyan olyan is a ruházata,akkor sem engedjük közel,mert nincs rajt jó jelzés. Akin nincs megfelelő szalag,az valószínűleg ellenség,arra fokozottan figyelni kell. Emlékeim szerint sorosként is erre hivatkozva tanultunk a napi jelszavakról és a megkülönböztető jelzések használatáról. Hogy kisebb a baráti tűz esélye is,az csak 1 kis plusz haszon.

Barnigear 2017.09.23. 21:59:53

@Kullancs1983:

Első kép: irregulárisok, egyetlen BDU WL zubbony van a képen, de az is keverve szerb ruhával. Minden más minta szerb. Érdemes összevetni a camopediával.

Második kép: horvát rendőrök lehetnek, mivel csak pisztoly és MP5 látható a képen. A képen látható szerb tiger stripe vélhetően zsákmányolt, és nyilván nem is került ki a frontra. Sok képet és felvételt láttam a délszláv háborúról, de a horvátok már az elejétől egy saját WL verziót hordtak.

Harmadik kép: milícia, zsákmányolt ruhákkal. Amint módjuk volt rá áttértek a WL kópiákra. Ennek a pár fegyveresnek még nem jutott.

Negyedi kép: Arkan tigrisei, és Arkan van az előtérben, WL M65 dzsekiben. Ő a főnök, azt hord amit akar. Az ő csapata is milícia volt, vagy zsoldosok, és alapvetően etnikai tisztogatásokban vettek részt. Sem a felelősséggel, sem a saját halottaival nem úgy kellett elszámolnia mint egy reguláris egységnek, a ruházatbeli eltérés is lehet hogy ennek szól.

---
Így soha sem fogjuk érteni egymást, ezért mondok egy példát (a camopedián ellenőrizni lehet):
A DPM első sivatagi verziója egy 4 színű minta volt. Mivel belátható időn belül ezt nem kellett használni, és pláne nem a közel keleten, ezért eladták a licencet, és kész ruhákat is szállítottak a térségbe. Mikor kiderült hogy mégis kellene a sivatagi verziót használni, akkor kellett egy új minta hogy ne nézzék brit katonáknak a 4color desert DPM-ben parádézó és harcoló helyieket. Ebből lett a DDPM, a 2színű verzió, ami nyilván nem olyan tuti mint a 4színű.

Kullancs1983 2017.09.23. 23:17:04

@Barnigear: Tudod a horvát és a bosnyák reguláris hadsereg is a mindenféle területvédelmi milíciákra épült. Ezeket igyekeztek központilag felszerelni és irányítani, de ha épp hiány volt valamiből, akkor szerinted hazazavarták a katonákat, vagy kipótolták a szerzett holmikból? Rásütheted persze hogy ezek irregulárisok, de akkor a MH egységei is azok, ahol DPM esővédővel és német hátizsákkal hordják a bocit? Ráadásul a tényleg reguláris szerb egységek mellett is megjelentek az össze-vissza öltözött szabadcsapatok, őket is meg kellett valahogy különböztetni a horvát és a muzulmán irregulárisoktól.
Ja, és a kedvencem! "Amint módjuk volt rá áttértek a WL kópiákra." És addig? Ez lenne a lényeg! Nem harcolnak amíg nem jön meg az egyenruha?
De jó hogy megírtad ezt a sivatagi terepszínt, nyugodtabban alszok.

recon71 2017.09.24. 01:11:11

@Barnigear: A 1990-től VHS kazettákra rögzítettünk mindent,mivel nem volt más lehetőség a katonai felszerelések megismerésére és így lett 1 olyan videóm 1 horvát egységről a háború elejém még ahol ilyen szerb védőmellényt is hordanak. A videóban 1 puskalősszert mutogat az egyik gazdája a riporternek,hogy azok igazából nem golyóállók,mert a hasonlóak átviszik. Az egyiken,ha jól emlékszem jugó szabvány sisak is van. A többieken egyébként WL szerű horvát gyakorlók vannak,magyar tártáskákkal és egyen ami védőmellény.

camilló 2017.09.24. 07:27:11

@Barnigear: Véletlenül arra jártam a háború elején. A szedett-vedett ruházat volt a jellemző, ami a JNA ruháitól a nem is tudom milyen ruházatig terjedt. A fegyverekről nem is beszélek... Szóval igazán össze volt kavarodva ott minden....

recon71 2017.09.24. 15:39:22

@camilló: Nekem erre az ugrik be,hogy 1 horvát haditudósító mesélte 1 műsorban,hogy a szívbaj kerülgette őket az ellenőrzőpontokon,mert sokszor nem tudták,hogy éppen kié,mit mondjanak,hogy szerbek e vagy horvátok,mert sokszor nem lehetett eldönteni az egyenruhákról. Ugyanis volt,hogy lelőttek haditudósítót,mert rossz választ adott. A szerbek nem szerették a horvátokat,a horvátok meg a szerbeket,kémeknek titulálták őket.

Barnigear 2017.09.24. 23:33:27

@Kullancs1983:
Szóval igazából nem mondasz mást (nem is lehet), csak másképp értelmezed.

@camilló:
Történetesen és is emlékszem az első felvételekre, amikor még a híradóban sem beszéltek háborúról. Már akkor is megvolt nekik a saját WL verzió. Tehát már az elejétől törekedtek az önálló, megkülönböztethető ruházatra. Hogy egy frissen elszakadt, és azonnal háborúba lépő országban ez nem fog simán és gyorsan menni...
Amikor a bosnyákok és a horvátok összeszövetkeztek, már az első hírekben is horvát WL-be öltözött bosnyákokat lehetett látni. Ezek nyilván frissen felszerelt csapatok lehettek, de mégiscsak jelzi azt, hogy mire törekedtek.

recon71 2017.09.25. 00:00:13

@Barnigear: Én biztos vagyok,hogy senki nem gondolja azt,hogy ne törekedtek volna saját egyedi tereptarkák bevezetésére.
Egyértelmű,hogy törekedtek. Csak arról van szó,hogy ezt nem nagyon tudták jó sokáig biztosítani mindenkinek,és ott kényszerből mindenki azt hordott amit tudott. Akkor is ha az az ellenfélé. De mivel az ellenfélnél is ugyan ilyen ellátásbeli gondok voltak,náluk is voltak szedett vedett öltözetű emberek,egységek,csapatok. Így a felek szedett vedett egységei összekeverhetők voltak.

Mi mondjuk már 30 év nem tudunk adni a katonáinknak egységes málhaszerelést.

Kullancs1983 2017.09.25. 00:26:42

@Barnigear: Ha neked így tetszik, hát legyen. Te az elméletet mondtad én a gyakorlatot?
Annyit azért még hozzátennék, hogy mikor a horvátok harcba léptek még nem volt hadsereg, csak a már említett rendőri egység, aztán mikor lett, hirtelen kettő is volt. A másik, hogy a muzulmánoknak nem akkor voltak gondjai mikor összeszövetkeztek a horvátokkal, hanem mikor összevesztek velük. Főleg mert egyszeriben tőlük is meg kellett volna különböztetni magukat.

Barnigear 2017.09.25. 01:06:47

Most akkor lehetne bonyolult kutatásokba kezdeni, hogy százalékos arányban mennyire volt jellemző a kevert, vagy ellenséges ruházat a hadviselő feleknél, ráadásul a háború eltérő időszakait külön vizsgálva(!), de érdekes módon a fotók mégiscsak azt bizonyították hogy amúgy mindenki ragaszkodott a saját ruhájához, ha módja volt rá (ami lássuk be, nem nagy titok). Most már csak azt kellene megfejteni hogy mindennek mi köze van ahhoz, hogy az airsoftban a dresszkód vált be a megkülönböztetés eszközeként?
Mert hogy én ezt állítottam és ez azóta is így van.

recon71 2017.09.25. 02:09:22

@Barnigear: Arra már a fene sem emlékszik. :D
Egyébként máshol meg a szalagozás vált be,mint pl. @camilló:-éknál.
Félreértés ne essék,én is az eltérő jól felismerhető gyakorlók híve vagyok,de ez ne okozzon számomra hátrányt azzal,hogy az adott terepen -a rám kiszabott típus- rosszabbul teljesít,mint az ellenfeleké.
Az már más kérdés,hogy sokan azt sem szeretik,ha nem a kedvencükben játszhatnak. Aki MC-s ami kommandósnak kinézőre szerelte fel méregdrágán magát és úgy érzi abban a legjobb,mint felénk mindenki,az nem szereti,ha mást kényszerítenek rá. De lehet nincs is neki más.

Kullancs1983 2017.09.25. 10:37:25

@Barnigear: Amúgy mindenki ragaszkodott, ja. Csak sokszor volt úgy, és nem amúgy. Ahogy Ukrajnában is igyekeznek megkülönböztetni magukat (persze) de volt hogy jobb híján kendőkkel voltak kénytelenek megoldani. Ja, Boszniában is volt ilyen, a horvátok első vonala téli álcázóban volt, és kendőt kötöttek a karjukra(?) hogy a második vonal megismerje őket. Szóval az az állításod, hogy legalább az egyik fél mindig reguláris volt nem pontos, hogy nem is láttál olyan képet amin egymás cuccait viselik, hát most láthattál, az hogy jó ötlet a dresszkóddal meg ki vitatkozott? Arról beszélünk, hogy nem mindig lehet megvalósítani.

Barnigear 2017.09.25. 15:51:47

@Kullancs1983:

Én meg nem vontam kétségbe hogy szükségmegoldásként akár még pelenkát is a fejükre húznak, csak az attól még nem lesz optimális megoldás.
"legalább az egyik fél mindig reguláris volt" - nyilván nem úgy értettem hogy minden ütközetben, hanem úgy hogy minden konfliktusban.
Ezekben a konfliktusokban minden fél törekedett arra (különösen a születőben lévő államok), hogy a haderejük is hivatalosként lépjen fel, jelenjen meg, és ehhez hozzá tartozik az egységes és megkülönböztethető megjelenés is. Az irreguláris csapatokra ez nyilván nem jellemző, és a dolog taktikai részét is a saját felelősségükre barkácsolják.
Végül is mit akarsz állítani?
Mert hogy egy konfliktusban a felek kénytelenek úgy részt venni, hogy nem tudnak maradéktalanul eleget tenni a megkülönböztethetőség és azonosíthatóság szempontjainak, attól azok a szempontok még nem fog megváltozni.

@gyula0910:

"Egyébként máshol meg a szalagozás vált be, mint pl. @camilló:-éknál." - nem hinném hogy ők egy teljesen más játékot játszanak. Inkább még nem tudnak, vagy még nem akarnak több pénzt beletenni a dologba, és ennek megfelelően alakítják az ideáljaikat is.
Van egy pálya, ami egészen kicsi, és max tízen szoktunk rajta játszani, de sohasem ugyan az a 10 ember. Se dresszkódra, se karszalagra nincs szükség, igaz nem is néz ki a 10 ember egyformán.

Kullancs1983 2017.09.25. 20:18:41

@Barnigear: Egyrészt attól, hogy legalább az egyik fél reguláris, és szeretne egységes egyenruhában és felszerelésben megjelenni, még nem biztos hogy sikerül neki. Másrészt attól, hogy az egyik fél reguláris, még épülhet a helyi erőkre, akiknek az egyenruhája és felszerelése olyan amilyen. Ha te azt állítod, hogy nincs ilyen, majd kiderül hogy van, akár mert mindkét fél irreguláris, vagy épp reguláris, csak rossz az utánpótlása, akkor egyértelmű, hogy a te állításod nem felel meg a tényeknek.

camilló 2017.09.25. 20:48:51

@Barnigear: Nem játszunk más játékot. Minek annyira csicsázni, amikor így is teljesen jó. Sőt! Nyilván a szervezők is igyekeznek fejleszteni és én azt hiszem ez sikerül is Nekik. Így , hogy nincs dresszkód meggyőződésem szerint sokkal többen el tudnak jönni és nincs az a begyepesedett kiírás ami a játékok többségét jellemzi! Teléjesen jó a karszalagos megoldás és szerintem életszerűbb is. Az egyenruhákkal mások nem tudom, hogy állnak, de nekem minden 65 utáni magyar gyakorlóból van legalább egy darab. Nem azon múlik, hogy milyen "trendi" az egyenruhám, meg a málhám. Ha jól érzem magam a bociban, akkor ne kelljen már woodland-ot vennem. Bár egy woodland Gora Tex kabátot elfogadnék, de csak azért mert bociban nem tudok hozzájutni. Írtam korábban, hogy a török megszállás éveiben pl. a két félt csak a fejfedő különböztette meg. Nem értem, miért ne lenne jó a szalagos, vagy más megkülönböztetés?

recon71 2017.09.25. 21:01:03

@Barnigear: A MH nem reguláris? Mégis sokszor nincs egyetlen darab magyar ruhadarab a katonáinkon. Még nálunk is csak a nadrág és a zubbony volt a rendszeresített,minden más (kalap,málhaszerelés,hátizsák,bakancs) mindenhonnan beszerzett. Télen vagy hidegben meg sokszor még a kabát sem rendszeresített már,vagyis csak 1 nadrág az ami a honvédségi.

Egyébként seregeknél én azért nem zárnám ki a szalagok nagyobb elterjedését sem,mivel különböző tereptarkák sokszor tök ugyan úgy néznek ki,pláne koszosan,kopottan vagy nagy távolságból. Szerintem ezt a tereptarka típust sem használhatják nagyon az ukránok,mégis szalagoznak:

www.youtube.com/watch?v=TkLLP15lfDc

Hacsak nem azért viselik,hogy kiszűrjék a saját tereptarkában beszivárogni akarókat.

recon71 2017.09.25. 21:29:01

@Barnigear: Még 2 kérdés! Amikor sok zöld van,akkor lehet nagyjából igazságosan és olcsón variálni,hogy ki mit vegyen fel (DPM,WL,CCE,stb.). De amikor vagy ahol minden barna (késő ősztől vagy nyáron a naptól kiégett területen) akkor mik a jól megkülönböztethető,de ugyan olyan jól rejtő tereptarkák? Ha az egyik csapat MTP-ben jön ki,akkor mit vegyen fel a másik,amiben meg is különböztethető,de igazságosan ugyan olyan jól is rejt?
Valamint a mesterlövészre is vonatkozik a dresszkód,ő sem vehet fel ghillie-t?

recon71 2017.09.25. 23:19:56

@camilló: Ha már szóba került a jugoszláv polgárháború! Te már éltél akkor,én meg tegnap óta azon agyalok,hogy vajon csak engem emlékeztet rá a mai katalán helyzet? Ugyanazokat hallom megint. Ki akar válni az ország leggazdagabb,legfejlettebb része,de ezt erő alkalmazásával is meg akarják akadályozni. Ha egyik fél sem enged,akkor ugyan az lesz?
Talán tanultak a felek a jugoszláv példából és nem mennek el ugyanaddig. Talán átgondolják,hogy ér e annyit az egész.

Barnigear 2017.09.26. 00:09:02

@Kullancs1983:

"Az irreguláris csapatok öltözködnek összevissza, vagy a sebtében felállítottak..." - ezt írtam és ezt most is tartom, te mit állítasz ezzel szemben, mert eddig még nem sikerült rájönnöm.

@camilló:

Nem értem miről beszélsz: bocival is el lehet menni dresszkódos játékra, ezt mind a ketten tudjuk. Azt is tudjuk hogy a bocival nem az a probléma, hogy nem trendi. A dresszkód nemcsak kompletten eltérő ruhákat jelent, ezt is tudjuk szerintem mind a ketten. Modjuk egy MC-t és egy WL-t elég nehéz összekeverni akkor is, ha a WL fakult, az MC meg az átlagnál sötétebb, és ez a lényeg. Az a feeling része az airsoftnak, hogy mondjuk ne bocival álljon be a játékos ISAF erőkhöz, de mivel megkülönböztetés szerint megfelel, ezért senki sem fogja tiltani, ezt én nem nevezném "begyöpösödöttnek".

@gyula0910:

A magyar katonák felszereltségi állapotát ne tekintsük már példának. Az is elég beszédes, hogy az airsoftos tapasztalatok szélesebbek a megkülönböztetés módozataiban.
---
A következő minták, illetve minta kategóriák szerintem elég jól megkülönböztethetőek egymástól.
1., MTP,MC,OCP
2., ATACS AU, ATACS FG,
3., ARID Flecktarn, Wüstentarn,
4., SBB vegetato (a kedvencem), Multiland (mc vegetato), Vegetato Desert (a sötétebb).

Mivel ezek a minták nem egyformán világosak, ezért a terület adottságaitól függően értelemszerűen kiesenek vagy a világosabbak, vagy a sötétebbek.

recon71 2017.09.26. 00:40:01

@Barnigear: Épp ez az,hogy én is csak ezeket ismerem az MC/MTP ellen,de hány emberből van ezek közül 1 is? 100 emberből talán 1-nek. Magyarán,1 MTP-s csapat ellen nem sok ember tudna hasonló hatékony tereptarkával felállni. Így vagy 1 ott feltűnőbbet vesz fel és ezért hátrányból indul,vagy ki sem áll.

Persze a nagyon fakó DPM és CCE verziók is egész jók lennének,de az is hány embernek van rajtam kívül?

Kullancs1983 2017.09.26. 08:47:30

@Barnigear: "Az irreguláris csapatok öltözködnek összevissza, vagy a sebtében felállítottak, Donbaszban is ezt lehetett látni.
Persze két irreguláris ellenfél közül mindkettő lehet szedett-vedett, és ha elkezdenek nem jó helyre menni a golyók, akkor nyilván elgondolkodnak ők is a dresszkódon."

Erre írtam, hogy gyakori a szedett-vedett, és hogy ugyanazon az egyenruhán osztoznak, mert az van, ilyenkor marad a karszalag, satöbbi. Nyilván mert irregulárisok, sebtében felállított regulárisok, gyenge utánpótlás, satöbbi. De van, egyáltalán nem ritka, és kell rá valamilyen megoldás.
Erre írtad te, hogy az egyik fél mindenhol reguláris volt, és adott volt a megkülönböztethetőség. Egyrészt ahogy te is írtad, nyilván volt, hogy két irreguláris egység csapott össze. Ilyenkor is meg kellett valahogy különböztetniük egymást, nem? (Erre egy konkrét példát is tudok, a szerb faluban a gyerekek onnan vették észre, hogy nem szerb katonák jönnek, hogy baseball-sapka volt rajtuk.) Másrészt, attól hogy reguláris, még nem kap meg mindent, főleg ha (mint a bosnyákok) egyszeriben az addigi szövetségessel is összeugrik, és tőle is meg kell különböztetnie magát.
Szóval amit te mondtál az igaz, csak gyakori hogy nem úgy van.

Barnigear 2017.09.26. 12:12:30

@gyula0910:
De ugye nem ezt kérdezted, és én éppen ezért nem is erre válaszoltam.
Ha arra gondolnál hogy az MC rokonságon kívül más világosnak mondható minta nincsen a játékokon, akkor tévedsz, mert pl. az ATACS is elég népszerű.
A többi is előfordul, bár én személy szerint játékon nem láttam mindegyiket, ami önmagában még nem jelent semmit.
MC-t és ATACS-et többször láttam mint MTP-t.

Aztán dresszkód a nagy pályás, nagylétszámú játékoknál szokott lenni (mert ott kell is), de 30-40-50 full MTP-s embert nem tudsz összeszedni. A dresszkód ezért sosem azt jelenti hogy minták szerint egységes oldalak vannak, hanem általában a rajoknak (3-10 ember) kell minta szerint egységesen öltözniük, és az oldalak általánosabb szempontok szerint vannak szétválasztva. Más egyszerűen kivitelezhetetlen.

Olyan sincs hogy egy nagy létszámú, és ezért nagy pályán megrendezett és dresszkódos játék esetében az egész pálya csak és kizárólag az Arid mintáknak kedvez. A nagy pályák általában különféle karakterű területekből állnak össze, van rajtuk mindenféle épület, ligetes-erős rész. A nagy nyílt területek meg egyenesen alkalmatlanok airsoftra a kis rálövési távolságok és a fedezékek meg a takarás hiánya miatt.

Ja és a DPM,WL,CCE sem zöld igazából, a Pencott Green zone az mondjuk tényleg zöld.

@Kullancs1983:
Szóval én tapasztalatból csak annyit tudok mondani, hogy
a karszalag, mint megkülönböztetési módszer a teljes öltözet alapján való megkülönböztetéssel össze sem hasonlítható. Nagyon ritka hogy a szalag úgy látszik ahogy kell, pláne kontakt közben, mert ugye mindenki bújik, meg célratart. Sokszor a megvilágítás is akadályozza az azonosítást, például épületekben.
Kíváncsi voltam hogy azok közül akik itt nem airsoftoznak vajon lesz-e, aki megnéz majd játékkiírásokat, hogy lássa miről van szó, de ez nem történt meg. Szóval utólag elárulhatom a nagy titkot: airsoftnál a fejviselet a leghatékonyabb, mivel kontakt közben a fejet és a felsőtestet lehet a leggyakrabban látni. A horvát példád is ebbe illeszkedik.

recon71 2017.09.26. 14:43:51

@Barnigear: ATACS népszerű? :D
Pont ez a lényeg,ez nem a főváros,itt nincs sok száz játékos,hanem max pár tucat és ezek a mai divatnak megfelelően MTP-s,a gazdagabbak MC-s kommandósnak szerelték fel magukat. Biztos,hogy nincs senkinek semmi azok közül amiket felsoroltál,legalábbis én még senkin sehol nem láttam egyet sem. Talán van még 1-2 DPM vagy WL-jük a szekrények alján a régi cuccukból,de szerintem már azokat is eladták,elhasználták,meg fel sem vennék akinek még van is. Úgyhogy 1 dresszkódos játéknál előbb be kéne vásárolniuk az egyik nem éppen olcsó verziódból. Másrészt én sem venném szívesen,úgy mint @camilló:,de ők sem,ha bárki megtiltaná,hogy ne a kedvencükben jöjjenek. Nem azért szerelték fel maguk méregdrágán,hogy ne abban játszanak. Ezért biztos,hogy mindenki inkább a szalagozásra szavazna.

Az utolsó játékos hely amit láttam,1 laktanya száraz,kiégett környéke volt nyáron és azon a területen pont nem volt semmi más szín,mint ami az MTP/MC családnak kedvez. Ott marha jók voltak az MTP-k,az ember szeme átsiklott rajtuk. Ha a környékbeli erdőket is bevonták volna akkor lehetett volna más tereptarka is,de nem vonták.

Egyetértek,a DPM,WL,CCE sem zöld igazából,de azok a tereptarkák azok,amik világos verziói a zöldben is,de még a zöld eltűnése utáni barnában is jók,mivel mindegyikből van bennük annyi. Olyankor azok a részeik mosódnak bele a környezetbe.

Másrészt biztos,hogy azok amiket javasoltál az MTP/MC ellenfeleinek jobban megkülönböztethetők pár 10 méterről,mint 1 karszalag? Ezekkel nincs tapasztalatom,de azt már sokszor láttam,hogy ilyen távról a hasonlók már ugyan annak tűnnek.

Egyébként a kék és piros karszalagoktól én is irtózom a rikításuk miatt,de 1 koszos fehér vagy homok szín vagy ellenében 1 sötét szürke már nem zavarna nagyon,ha nem is zöld vagy barnát kapok.

Kullancs1983 2017.09.26. 15:20:22

@Barnigear: Azt hiszem nem mondtam hogy az a tutibiztos módszer, csak hogy sűrűn előfordul, hogy nincs más. Akár mert nincs mindenkinek egyforma ruha, akár mert (mint a másik horvát példámban írtam) mindkét fél hóálcában van.

Barnigear 2017.09.26. 15:31:30

@gyula0910:

Gyuszikám (ugye szólíthatlak így), az airsoftban igazából nincs főváros. Ha valaki balfaszságból nem jár el nagy játékokra, vagy a honvédségi ruhák gyűjtését összetéveszti az airsoft felszerelés kialakításával, az ne másban keresse a hibát.
Igen, az ATACS népszerű. Én speciel nem szeretem, de mások ugyanúgy megeszik a marketingjét, ahogy megint mások a Boci állítólagos "nemzeti" karakterét. Jó étvágyat hozzá.
Van WL is, meg minden, tavaly még norvég cuccot is láttam egy rajon, na az unikum volt.
A nagy játékoknál látható felszerelés repertoár ugyanúgy léptékváltás a "vidéki" tingli-tanglikhoz képest (maik egyébként tökéletesek edzésnek), mint egy olyan játékra elmenni, ahol az ellenfél mondjuk kizárólag osztrák. Na ott tapintható a pénzek elköltésében és a felszerelés építésben, a hozzáállásban megmutatkozó különbség.

Ahol 20-30 méterenként nincs fedés, vagy fedezék, az a terület nem alkalmas airsoftra, de mintha ezt már írtam volna.
Szürke vagy homokszínű karszalag felejtős, a vörös meg jobban látszik a kéknél, tehát eleve hátrányt jelent. A karszalag szükségmegoldás, és olyan is. Aki teheti nem ezt a megoldást használja, szerintem világos mint a nap.
Ha már játékokra nem jársz el (félre ne érts ezért aztán végképp nem kell), akkor legalább a kiírásokat olvasd el és a képeket-videókat nézd meg.

estván 2017.09.26. 19:06:03

@gyula0910: Az a "kemény", hogy olyan minták különbözőségén vagy nem különbözőségen megy a vita, amelyek a dresscode-os játékok zömén EGY OLDALON játszanak. :)
Illetve én is látom a félreértést, miszerint egy oldalon egyetlen mintát kellene viselni, pedig ilyen sehol nincs. A legkomolyabban itthon szervezett eseményeken is maximum a rajok egységes megjelenése az, amire TÖREKEDNI kell, és nem KÖTELEZŐ.
Azért is írtam Gyulának ezer éve, hogy a nagyobb játékokon nincs ráerőltetés, arra az oldalra kell jelentkezni, ahová valamelyik meglévő felszerelésed passzol. Ha betelik a létszám, akkor az illető így járt, legközelebb korábban észbe kap (megjegyzem, velem eddig elhanyagolható alkalommal történt meg, hogy lemaradtam valahonnan).

Barnigear 2017.09.26. 20:18:38

@estván:
Világos, de azért elméletileg lehetne ilyen játékokat csinálni, HA a játékosoknak lenne elég gyakorlata és képzettsége, ha elég összeszokottak lennének, ha alap lenne az olajozottan működő rádió kommunikáció.
Az eltérő fejviselettel meg aztán végképp elválnának az oldalak, hiába világos mindkét minta, de ez csak elmélet.

Az én csapatomban most a ruszki cuccok mennek nagyon, és próbálom terelgetni őket hogy ne adják már el a meglévő flecktarn meg egyéb atlanti ruhákat, mert többet ér az ha másik oldalra is be lehet férni mint a baksis amit kapna érte. Eddig sajnos kevés sikerrel.

recon71 2017.09.26. 21:31:27

@Barnigear: Egy 46 éves embert kevesen szólítanak Gyuszikámnak. :D

Én meg úgy gondolom,hogy miért lenne valaki olyan bal...,hogy elutazik 200 km-ert nagy játékokra,ha tökéletesen jól érzi magát a környéken lefolytatott játékokkal. Valaki azért megy játékra,hogy játszon,nem pedig azért,hogy divatozzon vagy parádézzon a legújabb méregdrága cuccokban vagy hogy sokan legyenek. A jó játék pedig nem létszám függő,sőt talán a nagy létszám még hátrány is. Igaz nem airsoftozom,de azért van némi hasonló tapasztalatom.

Néztem képeket,videókat nagy létszámú játékokról és nem lettem elragadtatva. Ez nem azt jelenti,hogy mind rossz,hanem azt,hogy a kicsik sokszor jobbak.

És végül,hol írtam én ilyet,hogy 20-30 méterenként nincs fedés,vagy fedezék?

recon71 2017.09.26. 21:46:02

@estván: Megértem én és egyetértek,hogy jobb ha van 2 jól elkülönülő tereptarka 1 játékon,mert jobban látszik,hogy ki kivel van,de nem tartom igazságosnak azokkal szemben,akik az adott terepre a rosszabbikat kapták. Nem sportszerű így 1 játék. Főleg nekünk,volt katonáknak,akik jó tereptarkákkal akarnánk láthatatlanul ténykedni.

"Az a "kemény", hogy olyan minták különbözőségén vagy nem különbözőségen megy a vita, amelyek a dresscode-os játékok zömén EGY OLDALON játszanak."

Ezt légyszi írd meg Barninak is,mert ő az ellenkezőjét állítja!

És ismétlem,felénk most mindenki MTP-s,MC-s cuccokban játszik,akkor mindenki 1 oldalra áll? 20 ember 1 oldalon és nem volna ellenség. Mást meg senki sem akar felvenni,inkább szalagoznak. Én is inkább szalagoznék,minthogy kényszerből kelljen felvennem valami mást,mint amit szeretnék. Persze nem rikító szalagokat,mint annyiszor írtam,mert az megint csak odatesz a rejtőzésnek.

estván 2017.09.26. 22:13:02

@gyula0910: Sokadszor: nem "kap" senki semmit. Abban játszanak, amit szeretnek (azért vásárolgatják össze).
Szerintem elsőre megértette itt mindenki, hogy felétek mindenki "MC buzi" és abban jár kisebb, karszalagos játékokra, ez az ő dolguk. Mások meg a dresscode-os, forgatókönyves, feladatmegoldós "műfajt" kedvelik. Sokféle airsoftos van, valakinek az ivóvize is a HQ-n/parkolóban van és egy szál hi-cap tárral van a pályán, neki már az játékélmény hogy lő (mennyit meg mire, az néha mindegy...), valaki meg inkább magán hurcolja az egész napi cuccát, kevesebbet lő de sokat megy, rejtőzködik, próbára teszi a képességeit.

Mint már írtam, jómagam az országban többfelé voltam már játszani, és mindig abban amim van, amit szeretek, és ebből sose volt gond.

recon71 2017.09.26. 22:37:28

@estván: Így van jól látod,felénk a dresszkód az MC buziság miatt nem menne. :D De nem is ítélem el őket,ha így szeretnék,had csinálják. Nekem lennének hasonlóan jó más tereptarkáim ugyan oda is,de talán csak nekem. Mondjuk én meg nem szeretnék kényszerből beöltözni másba,mint amibe akarok.

Egyetértek abban is,hogy jól látod,több féle ember van,mindenki mást szeret. Én speciel a minél életszerűbb dolgok híve vagyok. Mint írtam nem airsoftozom,de régen volt már pár jó napom azzal,hogy páran kimentünk az erdőbe rejtőzködve,becserkészve,lesből,levadászni egymást. Nagyon hasonlóan,mint a seregeben,csak ott nem volt airsoft. És ehhez nem kellett sok ember,sőt a kevesebbel jobb is volt. Ráadásul se dresszkód,se szalag.

Barnigear 2017.09.27. 00:03:54

@gyula0910:

Nézd Gyuszikám, ha segíteni akarok neked, akkor azt mondom hogy ha játszani akarsz, a Dunántúlon biztos találsz magadnak elég játékot ahol a ruhatárad bármelyik darabját használhatod. Csak meg kell keresned. Nekem sincs MC-m. Vegetato, Däntarn, 3des col, Advantage szerelésem van, de játszottam már CCE zubbonyban is.
Szóval ha nekem sikerült, akkor neked is sikerülhet.
Ugyanakkor minden sértő szándék nélkül mondom hogy megértsd: sokan vannak akiktől tanulhatok airsoft ügyben, és sokan közülük jóval fiatalabbak nálam, de te nem vagy közöttük.

recon71 2017.09.27. 00:56:37

@Barnigear: Barnikám látom,hogy ennyi ismétlés után még mindig le kell írnom,hátha most végre már megérted,hogy nekem van mindenre megfelelő tereptarkám,nem erről van szó! De azt sem írtam,hogy játszani akarok. Ha akarnék,nem lenne akadálya,lenne minden hozzá bőven. Legtöbbször én szoktam adni a fegyvert,a ruhát és mindent. Mivel 1 időben airsoft fegyvereket is árultam,mert nagyon jó üzlet volt felénk.
Airsoftot tőlem ne is tanulj,én nem vagyok airsoftos,csak egyszerűen arról van szó valószínűleg,hogy valakinek az tetszik ami neked,valakinek meg az ami nekem.

Egyébként,ha már annyit javasoltad a videókat,akkor linkelhetnél be 1 olyat ami eléggé életszerű,hasonlít arra,mint amit mi is játszottunk,ami hasonló,mint a seregben is volt,még ha ott csak vaklőszerrel lődöztünk is! Biztos van,de én eddig nem találtam. Katonaszemmel ezek eddig eléggé komolytalannak tűntek. Hibák mindenhol.

Egyébként pont most olyan videókat néztem,ahol 1 játékon belül dresszkód is van,de akinek meg nem stimmel a ruházata,az meg a szalagozást. Ezek szerint még ez is működik.

recon71 2017.09.27. 01:51:30

@Barnigear: Félre ne érts,meg senki se értsen félre,mert nem fikázni akarom az airsoftosokat,hisz pont én szoktam mondani,hogy jót tenne sok katonának is,ha játszana! Egyszerűen csak megnéznék 1 igazán jó videót,ha már azt írtad vannak,mert amiket én most véletlenszerűen találtam,nagyon nem fogtak meg. Ezekkel nem mutathatnám meg,hogy miért is lenne jó,ha több katona csinálná.

recon71 2017.09.27. 06:11:34

@Barnigear: Megkérdezhetem,hogy miért kapsz agyvérzést attól,hogy én is meg mertem írni,hogy valakik inkább szalagoznak,mint hogy mást vegyenek fel,mint amit szeretnének? Ezen mi az ami ennyire bosszantó?

Másrészt visszatérhetnénk az kultúrált stílushoz? Én is lessüllyedhetek teljesen a "Barnikácskás" szintre,de én szégyenlem ezt az alacsony szintet.

Barnigear 2017.09.27. 22:07:04

Ízlésről eddig még nem esett szó, vagy lemaradtam valamiről?

recon71 2017.09.27. 22:37:49

@Barnigear: Ízlésről? Ezt mire írtad? Egyáltalán nekem szántad?
Mint talán mindenben,valakinek ilyen az ízlése,valakinek meg olyan. Valaki ezt szereti,valaki azt. Valaki így szereti,valaki meg úgy. Ezért erre is lehet érteni.


süti beállítások módosítása