Vezető hír volt pár hónapja, hogy 37 új mentőgépjármű kerül az Országos Mentő Szolgálat tulajdonába. Az átadás után elég sok negatív visszhangot lehetett hallani, ezért kaptunk az alkalmon és megnéztük mi magunk is az új mentőket.
Ide haza sajnos a mentősöket méltatlanul elfelejtik általában, és nem kapják meg a nekik kijáró tiszteletet. Pedig hát az ő munkájuk is van olyan kemény, mint bármelyik másik egyenruhás vagy rendvédelmi dolgozóé.
Szóval sok bírálat érte magát a járművet, mivel nagyobb és nehezebb mint a korábbi Sprinterek és Fordok. Ennél fogva pedig nem is elég már rá a B-s jogosítvány.
Először is az új festés külföldön már egy ideje elterjedt. A jármű jobban látható, nem csak nappal de éjszaka is. Ez mindenképpen egy telitalálat volt.
Az új LED-es villogók szintén segítik, hogy hamarabb észre vegyük az érkező mentőt. A korábbi villogók felett eljárt az idő, illetve a fehér-piros festés is inkább bele olvad a forgalomba.
A sötétített ablakok szintén jók, illetve kiemelném, hogy a korábbi puritánabb fénytechnika helyett itt már oldalra, előre-hátra is felkerültek villogók.
Amit viszont elmondtak, hogy a motor egy ekkora kasznihoz kicsit kevés, és néha el kéne az a plusz lóerő, amit az eggyel nagyobb motor biztosítana. Az OMSZ által kapott Crafterek 2.0 TDI motorokat kaptak.
A gépjárművezetővel beszélgetve megtudtuk, hogy egyáltalán nem rosszabb vezetni. Más, mivel a korábbiakhoz képest egy jóval nagyobb járműről van szó, de a menettulajdonságairól egy rossz szót nem mondott.
A Crafter viszont jóval nagyobb mint a többi mentő, szóval ezt azért szokni kell még. Illetve a méretének hátránya, hogy a mentő állomásokon lévő eddig megfelelő méretű beállok és garázsok, kicsinek bizonyulhatnak a tárolásához.
Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy az általunk megkérdezett mentő sofőr 30 éves szakmai tapasztalattal rendelkezik. Szóval valószínűleg már látott egy-két dolgot, és nem lepődik meg.
A korábban felmerült vezetéssel kapcsolatos problémákat ő nem említette. Ilyen volt például az, hogy a jármű hátsó kerekes illetve olyanokat is olvasni lehetett, hogy kevés a hely és kényelmetlen is a sofőr helye.
A jármű belsejét az MH Elektronikai-Anyagi Technikai Ellátó Központ készítette el. A céggel kapcsolatban általában komoly fenntartásokat tapasztaltam.
Bár általánosságban, a legtöbb hasonló szerepkörben tevékenykedő állami céggel kapcsolatban igaz ez az állítás. Finoman fogalmazva, a szakemberek a korábbi technikákhoz vannak szokva, amiket még kalapáccsal vagy fűrésszel javítottak.
A belsejét megpillantva a kialakítás egész igényes, európai színvonalú. Ezzel kapcsolatban sem tudtak csípőből negatív tapasztalatot vagy problémát elmondani.
Belül a falra egy sínrendszer segítségével rögzíthetők a különféle berendezések, mint például a defibrilátor. Ezeket elméletileg tetszés szerint lehet állítani, illetve rakosgatni.
A hordágy egész high-tech, mivel elektromos motor segítségével dönthető, sőt berakáskor meg sem kell emelni. A beteget a mentő végébe kell tolni, a hordágyat rá kell tolni a tartó keretre, majd az automatikusan beemeli azt, megspórolva ezt a mozdulatot az ápolóktól.
Berakáskor egyébként automatikusan felvesz egy vízszintes helyzetet indulás előtt. Természetesen kerekes, tehát lehet tolni, de erről a keretről leemelhető ha a helyzet úgy kívánja.
Ez a megoldás egyébként azért jó, mert a korábbi hordágyakat is lehetett így cipelni, de akkor a kerekeket a hordágy aljára kellett behajtani, és azt a plusz súlyt is cipelni kellett.
Hátránya, hogy túl sok benne az elektronika, és ha az felmondja a szolgálatot nincs lehetőség manuálisan beállítani. Ez például akkor komoly gond, hogy ha kiakarják venni a beteget, de a hordágy keret része nem ereszkedik le, ezért mellmagasságból kell leemelni a hordágyat.
A belső tér megvilágítását szintén LED-ekkel oldották meg. Erről is csak pozitív tapasztalatokat hallottunk. Felül átlátszó fakkok találhatók a különféle eszközök számára.
Bal oldalon egyszerű tárolók segítségével oldották meg az ampullák elhelyezését. Ezek stabilan tartják az ampullákat, viszont mivel erősen fogják azokat, kivételnél előfordult már hogy egyszerűen eltörték őket.
Természetesen a fájdalomcsillapítókat elzárva tartják. A korábbi gyakorlattal ellentétben, például a gerincágyat is a járművön kívül helyezték el, a bal oldalán található tolóajtó mögött. Ennek köszönhetően a belső tere sokkal tágasabb lett.
Az OMSZ-nál is az EDR rendszeren keresztül kommunikálnak, és meglepve hallottam, hogy számukra nem jelentkeznek azok a problémák, amiket rendőrök-tűzoltók tapasztalnak.
Az egyetlen negatív tapasztalat amit a pozitívumok után először hallottunk, hogy a képen látható fiókos szekrény felső részéről lehagyták a peremet, ezért arra nem lehet semmit sem feltenni, mivel menet közben lecsúszik egyszerűen.
Nem akarjuk a mundér becsületét védeni, de kíváncsiak voltunk, hogy a valóban rajta dolgozok miként vélekednek a Crafterekről. Idehaza általánosságban tapasztalható egy kicsikét negatív hozzá állás, a közbeszerzéseket illetően. Bár tegyük hozzá, azért nem alaptalanul.
Azonban jó volt látni és hallani, hogy a Crafter nem is olyan rémes és használhatatlan eszköz, mint amilyennek először lefestették. Tény, hogy nagyobb, és több képzettséget igényel és kicsit talán túl sok technika található benne a megszokotthoz képest.
Még talán annyit lehet elmondani, hogy a járműveken márka szerviz végzi a javításokat, viszont a márka szerviz Budapesten található, ezért a kocsikat ide kell eljuttatni.
Utolsó kommentek