Translate

Utolsó kommentek

  • delta81: Nini, itt a hozzá való "hátizsák" (bár ez a holmi nem érdemli meg ezt a nevet...): legiosmilitary... (2024.04.08. 12:16) 87M málhamellény
  • recon71: @recon71: Fel úszott a cookie elfogadása kérés, rá böktem, erre elküldte a félig megírt hozzászólá... (2024.04.01. 03:25) Tasmanian Tiger Chest Rig MKII
  • recon71: Vajon több méretben is készül? Azért mert 170 magas és 85 kg körül vagyok, de nekem a váll párna r... (2024.04.01. 03:19) Tasmanian Tiger Chest Rig MKII
  • Tom Sinner: @LuckyDevil: Nézegesd szorgosan a FB-os katonai adok-veszek csoportokat, gyakori vendégek a különb... (2023.12.21. 10:10) 90M "Erdei" módosított gyakorló zubbony
  • fjoni: @LuckyDevil: Az "erdei" ruhában az újítás pont az alapanyag - 50% pamut 50% poliamid - volt, tehát... (2023.11.02. 10:01) 90M "Erdei" módosított gyakorló zubbony
  • Utolsó 20

Bemutatkozás

A Combat Gear Blog célja bemutatni milyen kiegészítőkből tevődik össze egy modern hadsereg katonáinak személyi felszerelése, továbbá szeretne a laikusok, érdeklődők, hivatásosok és szerződésesek, milsimesek, airsoftosok, paintballosok és természetjárók számára egy érdekes oldalt összeállítani leírásokkal és fotókkal.

Ne felejtsd el elmenteni az oldalt a kedvenceid közé! (CTRL+D)

Kapcsolat

combatgearbloghu [kukac] gmail.com

Hazai

HONVÉDSÉG


2000M gyakorló ruha
2003M (2004M) sivatagi gyakorló nadrág
2003M (2004M) sivatagi gyakorló zubbony
2003M (2004M) sivatagi kalap
2007M esővédő
2008M esővédő
2008M Moduláris Málhamellény
2008M Moduláris Málhamellény (módosított)
2008M polár pulóver (kabát bélés)
2010M Gyakorló ruházat
2015M Gyakorló kalap
2015M Gyakorló nadrág
2015M Gyakorló sapka
2015M Gyakorló zubbony
90M gyakorló ruházat
90M gyakorló sapka
90M gyalogsági mikádó
93M esővédő kabát
93M gázálarc
93M pulóver
93 M ejtőernyős téli zubbony
Alto málhamellény
Alto vesezsák
Gyakorló póló
Gefechtshelm Schuberth
Haix Nepal Pro
Haix P6
Honvédségi málha öv
Horvát málhamellény
KECS (1.rész)
KECS (2.rész)
Mit rejt a felderítő mellénye
Mit rejt a felderítő mellénye 2.rész
Mit rejt egy magyar katona mellénye
Rabintex A10
RBR MACH 3
Rs 4/4
"Technikai póló"
TMK "drop pouch"
TMK Ak tártartó zseb
TMK felkarvédő
TMK M4/M16 tártartó zseb
TMK repeszmellény
TMK sörét tartó zseb

1949 M Esőgallér
1951 M Álcázó kezeslábas
1951 M Álcázó kezeslábas (őszi)
1951 M Álcázó kezeslábas (téli)
1965 M ejtőernyős bakancs
1982 M repülő-szerelő esővédő öltöny
82M kezeslábas
82M összhaderőnemi védőkészlet
87M harci gyakorló ruházat
1987M ejtőernyős hátizsák
Egységes sebkötöző csomag
Határőr/munkásőr kezeslábas
Honvédségi egyenruha tervezet
Hurrikán bocskai
Hurrikán trópusi öltözék
PA 63 bőr fegyvertok
Pakisztáni bocskai
Rába mintás sisakhuzat
Tártáska
Terepszínű málhamellény
Zöld sisakhuzat

RENDŐRSÉG


10M ERGY bakancs
10M ERGY gyakorló nadrág
10M ERGY gyakorló zubbony
10M ERGY téli kabát
12M e r taktikai öv készlet
2006-os rendőrségi bevetési bakancs
2015M ERGY bakancs
Acélbetétes tonfa
Police Medic Vizsga
Blackhawk H harness
CPE Protektoros kesztyű
CPE Riot Equipment in front testpáncélok
CPE TAC SF Omega
Gyakorló poló
Készenléti rendőrség köznapi és ünnepi teniszing
Könnyített bevetési bakancs
Nowar P9RC szolgálati fegyvertok és tártartó
Nowar testpáncél
Mag-lite
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak (modernizált változat)
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak
MSA sisak gázálarc
Rendőrjárőr felszerelése
Rendőrségi bevetésis sisak 2006-ból
PA 63 tok
Pilotka
Police Medic
Schelli kft. zsanéros bilincs
Tonfák a készenléti rendőrségnél
Tűztámogatók

TŰZOLTÓSÁG

AGA spiromatic 316 légző
Budavári Tűzoltó Őrs
Bristol bevetési kabát
Bristol bevetési nadrág
Drager PSS 100, Panorama Nova
Gallet F1SA
Haix Fire Flash
Haix Florian Pro
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentő gépjármű (1)
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentőgépjármű (2)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (1)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (2)
Streamlight survivor és survivor led
Tűzoltó balta
Vektor 10 tűzoltó bevetési ruházat

ORSZÁGOS MENTŐSZOLGÁLAT

Crafter sztori
Moduláris mentéstechnikai ruházat
Tömeges Baleseti Egység

NAV

Egyéni elsősegély zseb
Egyénile összeállított Medic zsák
Fényvisszaverő mellény
Gyakorló ruházat
HK P30
Taktikai öv
Téli kabát

Címkék

0.45 acp (1) 100 as (1) 10m (1) 1124 (1) 14 (1) 15m (5) 18+ (4) 1940 (1) 1l (1) 1pn58 (1) 2 (2) 200 (1) 2000m (2) 2003m (1) 2004m (1) 2007 (1) 2007m (1) 2008m (4) 2008M (2) 200rds (1) 2010m (1) 2013 (3) 2014 (5) 2015 (6) 2015M (7) 2016 (3) 2017 (2) 2018 (1) 3 day pack (2) 40mm (4) 5.11 (5) 511 (1) 550st (1) 68w (1) 6b5 (2) 74 (1) 90 (1) 90m (3) 93m (3) 93m gázálarc (1) 95m (1) 96M (1) 9mm (1) 9x19 (1) accident (1) ach (6) acs (1) acu (23) adapter (1) adidas (1) afgán (2) afganisztán (18) afgansiztán (1) afghanistan (33) afrika (2) ag 36 (1) air (2) airborne (8) airsoft (1) air assault (1) ak (5) ak74 (1) ak 74 (2) aláöltöző (2) álcázás (3) alice (6) aljazeera (1) ambulance (3) ambush (2) amerika (4) amerikai (14) ammo (3) amputáció (1) ana (5) angol (15) anp (2) arcfesték (1) arfat (1) armadillo (1) armored (2) armored vest (3) armour (2) army (84) armybox (16) assault (6) assault pack (10) átmeneti (1) atom (1) austria (3) ausztria (2) az egyenlőség nevében (1) a stan (1) backpack (19) bajonett (1) bakancs (26) baleset (2) ballistic (2) ballistic vest (1) ballisztikus (1) bandoleer (2) barett (1) bates (3) baton (1) battle (2) bayonet (1) bdu (5) bear (1) belga (3) belleville (1) belt (13) berezka (2) bergen (3) berghaus (3) betét (2) bevetési (2) bianchi (1) bijan (1) bilincs (1) biológiai (1) biritish (1) black (5) blackhawk (10) blackwater (2) boci (11) bocskai (4) body (1) bodycam (1) body armour (4) bolgár (2) bonnie (1) bonnie hat (2) boonie (2) boots (23) borulás (1) box (1) box magazine (1) brit (28) british (25) brown (9) budapest (1) buffalo (1) bulgaria (2) bulgária (1) bulgarian (1) bullet (4) bulletproof (8) bulletproof vest (4) bullet proof (1) bullet proof vest (2) bundesheer (1) butt (1) bw (3) BW (1) caiman (1) camelback (8) camelbak (8) camo (6) camouflage (4) canteen (4) canteen pouch (1) cap (7) caracal (1) carrier (4) cartel (1) casaulty (1) cat (2) ccct (1) cce (4) cfp (2) cfp 90 (2) checna (1) chemical (6) chest (2) chestrig (12) china (1) chinese (1) cimic (1) ciras (2) civilians (1) coldweather (5) combat (5) combat belt (2) combat gear (2) combat pants (4) combat shirt (12) cops (1) corcoran (1) cordura (11) corps (1) corpsman (1) cougar (1) cover (5) coyote (18) coyote brown (34) coyote tan (7) cqb (3) crafter (1) croat (2) croatia (3) Crye (2) crye (1) csat (2) csecsenföld (3) csehszlovákia (3) csernobil (5) csizma (1) csősál (2) cummerbund (1) custom (1) dach (1) dalmácia (1) dán (2) danish (2) danner (3) daps (1) darktac (9) dcu (5) ddpm (2) defense (1) dél (1) dél afrika (2) democratic (1) derékzsák (1) desert (21) desert dpm (2) desert marpat (2) digital (8) digitális (5) dimanodback (1) docu (3) documentum (2) dokum (1) dokumentumfilm (5) dominator (1) domonkos (1) dpm (19) dprk (1) draeger (1) drager (2) dragic (1) dress (1) drog (1) drog háború (1) drop (3) drug war (1) durashock (1) dzsungel (2) eagle (5) eagle industries (7) eberlestock (1) ecw (1) ecwcs (9) egyenlőség (2) egyenruha (34) egyeruha (1) éjjellátó (3) ejtőernyő (2) ejtőernyős (6) ellátás (2) első (1) elsősegély (3) elsősegély zseb (2) embasy (1) emlékek (1) enabler (1) engine (1) english (1) entrenchment tool (1) eotv (1) erők (2) esk (1) esőkabát (3) esővédő (10) ess (4) észak (2) étel (1) ételcsomag (5) eureka (1) exoskeleton (1) e tool (1) f1 (1) f1s2 (1) face (1) fail (2) fallschirmjager (1) fast (3) fdbp (1) fejada (1) fejadag (15) fekete (1) felcser (3) felderítő (4) felkarvédő (1) felső (1) felszerelés (10) felvarró (2) female (1) field (1) FILBE (3) filbe (3) fire (3) firedepartment (4) firefighters (7) fire engine (2) fire force (1) first aid kit (2) first ait (2) flak (3) flame retardant (2) flc (5) fleece (6) flora (7) fmj (1) fn (2) fob (1) foliage (4) force (2) forces (2) frag grenade (1) francia (12) french (10) frog (4) frontline gear (1) (1) fulcrum (2) future (1) g3 (1) galco (1) gallet (1) gangs (1) garment (2) gasmask (5) gas mask (6) gáz (2) gázálarc (10) gázmaszk (1) gear (9) gen (1) gen3 (1) gendarmerie (1) gen 2 (1) gen 3 (1) georgia (1) georgian (2) georgians (1) gépjárműfecskendő (2) géppuskás (4) german (7) glock (3) gloves (4) golyóálló (5) golyóálló mellény (5) google (1) googles (4) gore (2) gore-tex (8) goretex (3) gore tex (9) gorka (5) gorod (1) görög (3) gránát (8) greek (2) green (8) grenade (7) grenade pouch (2) grúz (3) grúzia (1) gun (2) gurkha (4) gyakorló (13) gyalásó (1) gyalogsági ásó (1) hadisír (1) haditengerészet (1) hadsereg (33) haix (5) handcuff (1) handgrenade (1) harci (6) harci fejadag (10) harcjármű (4) hard armor (1) harness (2) háromnapos (1) hassienda (1) hat (6) határ (1) hátiernyő (1) hau (2) házi teszt (1) HDF (3) hdf (23) headset (2) heckler (1) heer (1) hegy (1) helikontex (3) hellas (1) helmet (29) helmetcam (1) heveder (3) hk (2) HM (1) hm (88) (1) hol (1) hölgy (1) holster (4) honvedelem (14) honvedseg (15) honvédség (62) horvát (5) horvátország (2) hrvatska (1) hsg (1) HSGI (3) hugnarian defense forces (1) hugnary (2) huncam (1) hungarian (19) hungary (14) hurrikán (1) huzat (3) hvg (1) hyper (1) i. kerület (1) iba (3) ice (1) idf (2) ied (3) ifak (11) ii (1) ILBE (1) ilbe (3) imposztor (1) incidens (1) Individualnovo (2) Individualnovo Ratsiona Pitanee (2) industries (3) infra (1) iotv (1) ipc (1) ir (2) irak (3) irányzék (1) iraq (8) ironclad (2) isaf (2) israel (1) issued (2) its (1) itw (6) izrael (3) jacket (22) jármű (1) járőr (1) javító (1) jna (1) jövő (1) jsgpm (1) jslist (4) jump (1) jungle (1) kabát (22) kalap (2) kamera (1) kamuflázs (1) karrimor (1) kartell (2) katona (2) katonai (1) katonája (1) katonák (1) katonaság (1) kenyérzsák (1) kérdések (1) kerület (1) kés (2) kesztyű (4) kevlar (2) kevlár (3) kevlár sisak (2) kezeslábas (2) kézigránát (3) kfor (2) khaki (4) kiegészítő védelem (1) kiképzés (2) kína (2) klmk (2) knee (1) knee pad (1) knfie (1) knife (3) kockh (1) kokain (1) konténer város (1) korea (3) korengal (1) körkupola (1) kötött (1) kötszer (2) közbeszerzés (2) krím (1) kulacs (5) kulacs zseb (2) különleges (3) kzs (1) kzsm (2) k pot (2) l109a1 (1) lámpa (6) lángálló (1) lb2 (1) LBT (3) lbt (6) lc2 (4) lc 2 (3) légzőpalack (2) lengyel (5) lengyelország (2) les (2) líbai (1) light (2) liter (1) litván (2) litvánia (1) london bridge tactical (4) london bridge trading company (3) lőtér (1) lövedékálló (4) lövedékálló mellény (4) lövészpáncélos (1) Lowa (1) lwh (3) l 17a1 (1) l 85 (1) m16 (9) m1916 (1) m1942 (1) m1c (1) m2 (1) m203 (1) m22 (1) m249 (3) m320 (1) m4 (11) m40 (2) m40a1 (1) m60 (1) m79 (1) m87 (1) m952 (1) m97 (1) made in (3) magazine (6) magazine pouch (6) magyar (51) magyarország (1) mag pouch (2) main (2) mainpack (5) main pack (2) málha (10) málhafelszerelés (13) málhamellény (19) málhaöv (1) málhazsák (4) málha mellény (1) marine (23) marines (6) marine corps (9) marjah (2) márkos (1) marpat (24) maszk (1) matv (1) mav (3) maxxpro (1) mbss (1) mccuu (4) mcu (1) meal ready to eat (3) medevac (1) medic (20) medical (8) medic pac (2) medininka (1) melény (1) mellény (57) mentés (3) mentők (5) mercedes (2) mesterl (1) mesterlövész (1) mexico (1) mexikó (2) mh (93) MH (1) mh 25/88 (1) mh 34 (1) mh 86 (1) mich (4) mikádó (2) miles (1) military (1) milsim (2) minimi (1) miox (1) misszió (1) mjk (1) mk6 (1) mmr (2) mn (3) modox (2) modular (1) modular system (1) molle (37) molle ii (5) monaghan (1) mopp (2) mount (1) mountain (2) mout (1) mrap (3) mre (15) msa (1) MSA (1) ms 2000 (1) mtp (19) múltból (1) multicam (24) multi terrain (2) multi terrain pattern (3) multotool (1) műszaki mentő (1) művégtag (1) műveleti (1) myster ranch (2) m 249 (3) nadrág (41) nagykövetség (1) national georpahic (1) nato (1) NAV (2) nav (6) navy (1) nbc (1) ndk (1) neckband (2) német (10) népviselet (1) nevében (1) new (2) new zealand (1) nexus (3) night (2) night vision googles (1) norvégia (2) norvegian (2) november47 (1) nukleáris (1) nvg (5) oakley (1) octopus (1) OD (3) od (26) oef (2) oef fr acu (1) of (1) oif (1) oldschool (1) olvasói levél (1) omon (1) omsz (4) on the spot (2) on the spot afganisztán (1) operation (2) operation enduring freedom (1) operation shanjar (1) operation strike of the sword (1) opfor (3) ops core (4) őrjárat (2) orosz (75) orosz mre (2) őrs (1) orvosi (9) orvosi táska (5) orvosi zsák (7) osprey (7) osztrák (6) öte (1) öv (14) P9R (1) pack (39) pact (1) pad (1) pakistan (1) pakisztáni (1) pakol (1) páncélos (2) páncélozott (1) pantac (1) pants (2) para (1) parachute (1) paratrooper (3) parka (3) pasgt (3) patrol (6) patrol pack (7) pattern (1) pattern 83 (2) peckham (2) pentagon (1) peoples (1) phantom (1) piece (1) pilotka (1) pistol (6) pisztoly (9) pisztolytár (1) pisztolytok (5) Pitanee (2) pj (1) plate (7) platecarrier (9) plate carrier (23) plce (2) PLCE (1) pmc (1) poland (3) polár (5) polar (4) polartec (1) polic (1) police (51) polish (4) polish army (1) ponch (1) poncho (2) poncsó (3) pot (1) pouch (29) predator (1) proof (4) protection (5) protective (1) protector (2) protetcion (1) protézis (1) prt (2) ptsd (1) pullóver (1) pullover (3) pulover (2) pulóver (5) pump action (1) puska (5) pvs (1) rába (3) rába terepszín (2) rabintex (1) radar (1) rádió (3) radio pouch (3) rádió zseb (2) rain (2) raincoat (3) rainjacket (1) rain gear (5) rakasz (4) rakasz zseb (2) ranger (2) ratio (4) Ratsiona (2) realisztikus (2) recon (4) régi iskola (1) remington (1) remington 870 (1) rend (1) rendőrsé (1) rendőrség (55) rendszer (1) rendszeresített (1) repeszmellény (2) republic (1) rescue (2) restrepo (2) revision (1) rg31 (1) rg33 (1) rhino (1) rhodesian (1) ricas (1) rifle (5) rifleman pouch (2) rifle grenade (1) rig (1) rijavi (1) rip (1) rip stop (1) ris (1) robbantás (1) rohamlövész (2) rohamlövészek (1) rollover (2) román (3) rs4/4 (1) rs 4 (1) ruck (1) rucksack (12) ruha (3) ruházat (4) russia (12) russian (50) russian mre (2) sadf (2) salomon (1) sandstorm (1) sapi (1) sapka (11) sátor (1) sátorlap (5) saw pouch (4) sa 80 (1) scalable plate carrier (1) sds (19) serbian (2) sérült (5) sf (5) shawn (1) shirt (8) sight (1) sig sauer (2) sisak (29) sisakálca (1) sisakhuzat (4) sivatagi (24) sling (1) slocam (1) slovak (1) slovenia (2) smersh (5) smock (2) softshell (4) soft armor (1) soldier (1) soldiers (1) sordin (2) sörétes (1) source (2) spanyol (1) spc (3) spear (1) spec (1) special (3) specnaz (6) specter gear (1) spec ops (2) splav (5) splittschutzeweste (1) sport (2) sportruházat (2) sposn (10) stanag (1) steel (1) stop (1) strobe (1) suicide (1) suit (2) sumrak (1) surefire (3) svájc (2) svd (1) svéd (6) sweden (4) system (2) szavazás (1) szemüveg (5) szénszűrő (3) szerb (2) szíj (1) szimatszatyor (2) szír (6) szlovák (4) szlovén (2) szlovénia (2) szovjet (2) tab (1) tac (1) tactical (11) tactical belt (1) tactical taylor (1) tailor (1) taktikai (4) taktikai málhafelszerelés készlet (1) taktikai öv (2) tálib (1) taliban (3) talibanistan (1) tan (18) tap (2) tár (4) tártartó (6) tarzan (1) táska (9) tasmanian tiger (1) taylor (2) tél (1) téli (2) temető (1) temperate (1) tengerészgyalogos (4) tengerészgyalogság (16) tengerészgyaogság (1) térdvédő (1) terepminta (3) terepszín (2) test (1) teszt (1) tex (1) three point sling (2) tiger stripe (1) tiszthelyettes (1) tmk (6) tok (4) tomahawk (1) tonfa (1) torch (2) training (2) triple (1) tri color desert (1) trópusi (1) trousers (30) tru (1) tullahoma (1) tűzálló (1) tűzálló ruházat (1) tűzharc (1) tűzoltó (6) tűzoltók (2) tűzoltóság (16) two (1) ubacs (4) ucp (3) UF pro (1) új (7) új magyar egyenruha (9) ukrán (3) und (1) uniform (39) urban (1) us (11) usa (13) USMC (5) usmc (48) usp (1) us marines (1) utility (2) v1 (1) varsói szerződés (1) védőmellény (15) védőszemüveg (1) vegyi (1) vegyvédelmi (3) vegyvédelmi kesztyű (2) vegyvédelmi ruha (3) vehicle (1) vesezsák (1) vest (65) veterán (1) vibram (1) victorinox (1) video (6) vision (2) vityaz (1) víztisztító (2) vog (1) vsz (3) vz (1) waist (1) waist pack (1) war (1) warbelt (6) warfare (1) warrior (9) warsaw (1) warsaw pact (1) war belt (1) water (4) web (1) webbing (3) web gear (1) wl (1) woman (2) woodland (26) wounded (1) wounded platoon (1) wp (2) yoke (1) zászlós (1) zsák (44) zseb (20) zubbony (8) Címkefelhő

AMD-65

2015.07.06. 08:00 :: Combat Gear Admin

img_9311.jpgÚgy gondolom a gyakran idelátogatók számára nem kell bemutatnom a magyar fegyver ipar egyik utolsó műremekét, az AMD-65-ös gépkarabélyt.

img_9312.jpgSokan így is tekintenek rá, pedig azért bőven akad rajta kifogásolni való. De így vagy úgy, mégis hazai tervezésű, hazai termék, még ha az alapját egy orosz úriember is álmodta meg.

img_9313.jpgÉrdekes, de mint mondjuk a P9RC esetében, silány kivitelezésre nem hallottam panaszt, inkább az agyonhasználtságból eredő kopásokra, mint például egy elhasznált cső.

img_9314.jpgA fegyver fő kezelő szervei gyakorlatilag megegyeznek az Ak-n találhatókkal, és természetesen ez igaz szinte az összes VSz.-ben rendszeresített gépkarabélyra is, amelyek alapját szintén az Ak. képezte.

img_9315.jpgAmi szerintem még mindig hatalmas előnye a fegyvernek, az a konstrukció hihetetlen egyszerűsége, és primitívsége. Nagyon könnyen megtanulható a használata.

img_9316.jpgEz persze nem csak azt jelenti, hogy gyerek katonák is tudják használni, hanem hogy nyomás alatt is, vagy amikor esetleg beszűkül a világ, könnyű a használata.

img_9317.jpgÖsszehasonlítva például egy Sig 550-essel, maga az elsütő szerkezete pár darabból áll, míg az utóbbié egy valódi svájci bicskára hasonlít, a rengeteg apró alkatrészével.

img_9318.jpgAmi igen komoly vitákat szokott generálni, az a melső markolat, ami egyébként ugyan az mint a hátsó pisztoly markolat. „Hagyományos” módon fogva szerintem kényelmetlen, viszont a markunkat megtámasztva rajta már más a helyzet.

img_9324.jpgNoha a fegyver fő részei megegyeznek az eredeti orosz fegyverével, azt nem tudom mennyire csereszabatosak azzal, vagy akár a korábban a VSz.-ben gyártott társaiéval.

img_9327.jpgA fegyver már jó ideje nincs rendszeresítve a honvédségben, mégis pár éve egy főtiszteknek tartott éleslövészet során elővették. Bár az Amp-69-esek is előkerültek egy rövid időre.

img_9330.jpgJelenleg kizárólag a rendőrségnél van rendszerben, bár a felszámolók már régóta nem használják az alapvető hiányosságai miatt, és főként olyankor kerülnek elő a közterületen szolgálatot teljesítő járőröknél, amikor azok szökésben lévő fegyvereseket keresnek.

img_9329.jpgBár a hazai viszonyok közé, rendvédelmi feladatra kicsit erősnek számít a 7.62x39 mm-er, és nem véletlen, hogy a bevetési egységek is előnyben részesítik a 9 mm-es Mp-5-ösöket, illetve korábban az Uzi-kat.

img_9326.jpgVoltak tervek a fegyver feljavítására, és el is készült néhány teszt példány, mivel a nagy „Ak modernizációt” először az AMD-re tervezték kiírni. Ez csak apró ráncfelvarrásnak tekinthető, bár nyilván emelné a használati értékét, de az alap konstrukció, nem beszélve a hiányzó háttér iparról, már bőven elérte a nyugdíjkorhatárt.



337 komment

Címkék: puska hungary hungarian

A bejegyzés trackback címe:

https://combatgear.blog.hu/api/trackback/id/tr1007602478

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dudi01 2015.07.28. 16:39:24

@Tom Sinner:

Mert ez nem G36 ne lehet egy mozdulattal kihajtani a válltámaszt(pl kimész az épületből vagy hirtelen egy nagy térben találod magad pl egy váróterem egy reptéren).

dudi01 2015.07.28. 16:40:37

Láttam olyan karabélyt amit alig lehet nyitni és zárni (pl az enyém is ilyen).

joni firpo 2015.07.28. 17:09:27

@Tom Sinner: Próbáltál már válltámaszt nyitni újszerű AKD-n? :-)
Nemhogy két másodperc nem eleg rá, de leginkább két ember kell hozzá... (na jó, kicsit túloztam).

recon71 2015.07.28. 21:39:37

@dudi01: Ma végre volt lehetőségem próbálgatni ezt a váll felett elvezetett válltámasz megoldást és tényleg nem olyan rossz. Viszont nagyon ellentmond az eddigi elveknek,hogy stabil biztos fegyverfogás. Lőni sajna nem lőttem,pedig nagyon érdekelne,hogy akkor hogyan viselkedik,mennyire uralható a nem MP5 hátralökésű AK. Vajon 1 optikával is ellátott fegyvernél nem veri ki így az ember szemét?

recon71 2015.07.28. 21:44:03

@daito: A háború legelején nagyon sok magyar fehér fa részes AK is volt látható a horvátoknál,ebből tudtuk,hogy nagyon is benne van a dologban a magyar kormány.
És persze rengeteg műbőr tártáska is ismerős volt itthon mindenkinek.

Rég volt,de jól emlékszem,hogy akkoriban gyártottunk ugyanilyen fehér fa ágyazású RPK klónokat is és abból is kaptak jócskán?

dudi01 2015.07.28. 22:08:07

@gyula0910:

Olyan kicsi a lőtáv,hogy nincs jelentősége.

recon71 2015.07.28. 22:14:09

@dudi01: Nem a pontosság miatt aggódtam,hanem,hogy kiveri e a szemem az optika -ha van rajt- vagy sem? Vagy tudok e így duplázni vagy sorozatot lőni? Még életemben nem lőttem nem beszorított,nem stabilan uralt fegyverrel. Nem ugrik akkorát az első lövés után így a fegyver,hogy a második már a plafonba megy?
Valamiért nagyon eltűnt ez a megoldás a világból is.

dudi01 2015.07.28. 22:35:28

@gyula0910:

Azt nem tudom itthon nincs optika vagy red dot amin meg van azon állítható a válltámasz hossza.

Persze,hogy eltűnt,megjelentek az állítható válltámaszos fegyverek csak mi tartunk még 1959-nél...

recon71 2015.07.28. 22:45:05

@dudi01: Sokan tettek már itthon is optikát,red dot-ot a hagyományos válltámaszos AK-jukra.

Ismétlem,a teljes válltámaszos fegyvereknél sem látom alkalmazni. A bullpup fegyvereknél sem,amiknek még hosszabb a tusnak megfelelő része. Náluk pedig tényleg sokat segítene ez,mégsem alkalmazzák.

dudi01 2015.07.28. 22:56:16

@gyula0910:

A bullpup fegyverek sokkal rövidebbek azonos csőhossz mellett így pont nincs rá szükség.
Pl a Steyr AUG 508mm-es csővel(M16 cső)790mm hosszú az M4 pedig 340mm-es csővel 840mm tehát rövidebb csővel is hosszabb. Az M16 egyébként 990mm hosszú és 508mm a csöve.

recon71 2015.07.28. 23:12:33

@dudi01: Félreérted,nem a teljes hosszúságuk miatt,hanem az elsütő markolat és a váll közötti szakaszuk hossza miatt. Ugyanis ez már az átlagnak kényelmetlenséget okoz és azzal,hogy a váll felett vezetjük el a tus rész 1 darabját,sokat javítana a fegyver fogásán.

dudi01 2015.07.28. 23:30:16

@gyula0910:

De azokat nem kell váll fölött elvezetni mert alapból rövid fegyverek.

recon71 2015.07.28. 23:53:53

@dudi01: Akkor még mindig nem érted.
Az amik sem azért vették a 90-es években így a válluk fölé az M16A2 válltámaszát,mert elakadhatott valamiben,mert nyílt terepen is alkalmazták. Ők szerintem a fegyver előre húzását csökkentették ezzel.
A bullpup fegyvereknél pedig az a gond,hogy rohadt kényelmetlen fogásuk van attól,hogy túl hosszú a válltól az elsütőbillentyűs markolatig nyúló szakaszuk. Tehát az a szakasz,ami a hagyományos fegyvereknél a válltámasz szakasza. Ha a váll fölé csúsztatnák ők is,mint mi az AK-ink válltámaszát,máris rövidebb lenne a kényelmetlenül hosszú szakasz. Mégsem alkalmazzák,inkább a vállnak ütköztetik stabilan,ezek szerint ők jobbnak tartják a kényelmetlen,de stabil fogást.

dudi01 2015.07.29. 00:01:48

@gyula0910:

Az a fegyver 3,5 kg töltve(annyi mint az AK-63D üresen) és ergonomikus nem kell ilyeneket csinálni hozzá,hogy kényelmes legyen.

recon71 2015.07.29. 00:12:01

@dudi01: Még mindig nem érted! Itt nem a súlyról van szó,hanem a kialakításról. Vedd a kezedbe az üres AK-d és az elsütő kezeddel a tárat fogd meg,meglátod milyen kényelmetlen előre nyúlni annyira! Pedig még könnyebb is.

recon71 2015.07.29. 00:16:02

@dudi01: Persze,lehet,hogy neked nem annyira,mint nekünk,mivel magasabb vagy,ezért valószínűleg hosszabb a kezed is. De a 170 magas körüliek panaszkodni szoktak,hogy kényelmetlen,megerőltető a túl hosszúra nyúlt válltámasznak megfelelő rész miatt.

Tom Sinner 2015.07.29. 05:06:20

@joni firpo: Csak a saját replika AKMS-emmel van tapasztalatom. Ha azt mondjátok, hogy kínlódni kell azzal, hogy kihajlítsuk a D válltámaszát, akkor elhiszem.

joni firpo 2015.07.29. 10:31:33

@Tom Sinner: Szét-összeszerelésben is mérföldes különbség van egy agyonkopott és egy "zsír új" fegyver között. Az előbbit "fél kézzel" megcsinálod, az utóbbihoz szerszám/káromkodás/idő szükséges...

recon71 2015.07.29. 21:42:59

@joni firpo: Igaz. Egyes AK-k válltámasza eléggé nehezen volt nyitható.

Légy a levesedben · http://www.elitharcos.hu/ 2015.07.30. 10:42:22

@daito:
Ez komoly? , Egy lakásban tárolt AMD nem rozsdásodik. Pedig főznek, meg felmosnak.
Ezek után nem tudom én se hogy honnan került a vakrozsda az eső után rá.Miért kellett szopni vele esős gyakorlatok meg szolgálatok után ?És azt se hogy miért mondta az ember hogy szétrohadt a vietnámi légkörben.És azt se hogy miért volt tilos felmosni a fegyverszobákat.Talán mert zárt , ablaktalan kuckó volt mindegyik. Azokat nem szellőztették.
Meg csak arra tudok gondolni hogy kicsivel több volt a páratartalom trópusi monszun idején mint egy lakásban felmosáskor.

joni firpo 2015.07.30. 10:52:33

@Légy a levesedben:
"És azt se hogy miért mondta az ember hogy szétrohadt a vietnámi légkörben."
Az ICCS tudtommal fegyvertelen megfigyelő misszió volt, de lehet, hogy tévedek?

Légy a levesedben · http://www.elitharcos.hu/ 2015.07.30. 12:58:04

@joni firpo:
Nyilván igen.

@daito:
Még annyit hogy nem pusztán attól szar mert a trópusokon nem állta meg a helyét.A csóró magyar fejlesztés nem is gondolt erre.
Nem lakásban kell tesztelni. Ki kellett volna vinni 3hetes őszi vagy tavaszi ,esős bakonyi sátorozásos szarakodásra.Amikor az alsógatyádtól a zoknidon át minden vizes az AMD meg ott lóg a szimatszatyorral a fejed felett a nedves sátor oldalán ,miközben a te a földön alszol.Mindenhova vinned kell magaddal akárhova mész . Úgy ásol, ácsorogsz őrségben,álcázol, szerelsz , épitesz , eszel hogy a hátadon vagy a kezed ügyében van .És eközben éppen esik vagy szemerkél, vagy éppen elált de rövidesen ujra megered. Nézd meg egy pár nap múlva.

dudi01 2015.07.30. 14:21:42

@Légy a levesedben:

Ilyen körülmények köz minden nap karban kell tartani a fegyver és nem fog rozsdásodni.

dudi01 2015.07.30. 14:23:33

Attól mert ÁKÁ és elpusztíthatatlan és sosem lesz vele akadály és az afgán paraszt 20 éve használja a sajátját úgy,hogy szét sem tudja szedni nem,hogy megtakarítani még acélból van és rozsdásodik.

recon71 2015.07.30. 21:47:42

@joni firpo: Nekem valahol úgy rémlik van 1 képem,amin látszik az AMD a magyaroknál Vietnamban.

recon71 2015.07.30. 21:55:37

@Légy a levesedben: @dudi01: Nem tudom az AMD jobban rozsdásodott e Vietnamban,mint a több AK,de elhiszem,hogy igen,ha a kint ruhástól lévők ezt írták.

Viszont mi terep után többször fegyverestől zuhanyoztunk,gyökérkefével súroltuk le a ruhánkról,a málhánkról és a fegyverről is a sarat. Később a fegyverkarbantartás is megtörtént,de mi úgy egész jól kivédtük a rozsdásodást. Csak a csőszájfék belseje és a gázdugattyú vezető belseje nem volt tökéletes. Legalábbis 25 év után így emlékszem.

Igaz,elvileg minden nap volt fegyverkarbantartás,így itthon mi győztünk a rozsda felett. Lehet csak ezért?

Légy a levesedben · http://www.elitharcos.hu/ 2015.07.31. 09:00:07

Biztos bennem van a hiba.
Tehát a hangsúly az azon van hogy állítólag a NATO fegyverek voltak , precizek meg karbantartásra igényesek.Miközben bezzeg a VSZ az egyszerű és kevesebb törődést igénylő eszközökkel bírt.
Nos ,amit mindennap kell pucoválni az az mitől kevéssé kényes? Semmitől, miközben nem is precíz.Nem egyenletes anyag és gyártásminőség.Elnagyolt ergonómia stbstb. Kb ennyi. A telephelyszolgálatra meg őrtoronyba lett tervezve nem harctérre.

dudi01 2015.07.31. 09:21:40

@Légy a levesedben:

Az csak UL,hogy az AK-t nem kell karbantartani!A különbség ott van,hogy ha nem tartod karban rendszeresen az AK-t akkor is működni fog míg az M16 család rövid időn belül meghibásodik(nem egy két napról beszélek).

camilló 2015.07.31. 19:13:38

@daito: Harcoló alakulat, sorállományú nem volt. Azt elképzelhetőnek tartom, hogy a hivatásos állományból voltak kint, de még szakasz erőt is túlzásnak tartok. A doktrínát lehet, hogy nem alakították át, de nem kellet hosszú időnek eltelni ahhoz, hogy rájöjjenek, a tömeghadsereggel gerillák ellen nem lehet hatásosan harcolni. Specnaz alakulatokat vetettek be, kis csoportokban komoly légi támogatással esetenként tüzérségi támogatással is. A kivonulás előtt már lehetett is volna esélyük egy konszolidáltabb helyzetben átadni az afgánoknak a rendfenntartást, de elfogyott a pénz a háborúra. Valóban tanultak a csecsen harcokból is. Érdekes, hogy a 2.Világháborúban eredményesen vívtak városi harcokat, aztán mintha elfelejtették volna taktikát. Így volt ez Pesten 56-ban és ugye Grozníjban is.

camilló 2015.07.31. 19:17:19

@Légy a levesedben: Mi úgy takarítottuk a fegyvert, hogy forró vízzel mostuk le, majd a műhelyben olajos benzinnel lefújtuk az egészet. Én is hempiztem vele úgy a Bakonyban, mint más gyakorlótéren, de valahogy nem vettem észre a rozsdásodást! Mondjuk nekem az AKM-mel sem volt bajom. Érdekes, hogy a PKM ami seregben volt viszont a csövére érzékeny volt. Azt hetente kellett kihúzni. (Mind a kettőt.) Nem vágom, miért vagy ennyire AMD ellenes:)

dudi01 2015.07.31. 19:23:40

@camilló:

Hol nem voltak sorozott katonák?Mert Afganisztánban a haderő jelentős része sorozott volt(még a VDV és SZPECNAZ katonái is sorozottak voltak*).

*Persze a tiszteket és néhány altisztet leszámítva.

Az oroszok eredményesen de nem hatékonyan vívtak városi harcokat!Sztálingrádnál a védekező orosz alakulatok tízszer annyi embert vesztettek a városban mint a támadó németek pedig minden emberi számítás szerint ennek fordítva kellett volna lennie.

camilló 2015.07.31. 20:37:28

@dudi01: Én magyar katonákról beszéltem. daitó azt feltételezi az egyik kommentemre reagálva, hogy voltak Afganisztánban a szovjetek oldalán magyar katonák is. Szerintem nem voltak, ha lettek volna már régen kiteregették volna a szennyest! Persze tisztek tapasztalat szerzésből lehettek kinn. A németeknek akkor még jól kiképzett katonáik voltak. A Vörös Hadsereg átszervezés alatt állt korántsem volt kiképzettnek nevezhető az akkori Vörös Katona! A tapasztalatokat leszűrték, és a későbbiekben hasznosították, had ne kelljen felsorolnom, milyen városok ostroma alkalmával, de Budapest talán jó példa lehet. A későbbi fejlesztések is ezek hatására módosult. A fejlesztéseket a harcjárművek esetében értem.

recon71 2015.07.31. 21:43:18

@camilló: Az én olvasmányaim alapján az oroszok rendszeresen ott hibázták el,hogy túlságosan elbízták magukat,ezért felelőtlenül kockáztattak. Az sem segített,hogy Groznijban és Budapesten is fel tudtak készülni a taktikájukra,hisz az ellenségeik tisztjei is náluk tanultak,ismerték az eljárásaikat.

camilló 2015.07.31. 22:04:36

@gyula0910: Nem bízták el magukat, hanem érzéketlenebbek az emberi veszteségekre. Az ottani társadalom jobban tolerálja, mint akár mi, vagy akár más nép. Grozníjban abszolút felkészületlenül mentek be. Nem vagyok hadvezér, de bizony a BMP, vagy a harckocsik nem kifejezetten városi harc megvívására alkalmas harceszközök. Budapest esetében (56-ban) tisztában voltak azzal, hogy nagy véráldozatokkal fog járni a harc. Igazából hiába tanultak azonos iskolában a két fél vezetői. Mindegyik elfelejtette az ott tanultakat. Gondolj csak bele Clausewitz, vagy Czun Ce elveibe!

recon71 2015.07.31. 22:20:18

@camilló: Tény,hogy kevésbé foglalkoztak az emberélettel a II. világháborúban,de Afganisztánban már nagyon is érzékenyen érintette őket. Afganisztán óta már náluk is számít. De nem csak emberéletekben voltak nagyok a veszteségeik,hanem technikában is,ami még a II. vh.-ban érdekelte őket.
Groznijban egyértelműen elbízták magukat,azt hitték,hogy fejvesztve elmenekül mindenki mikor meglátják a túlerejüket. Legalábbis ezt olvastam Groznij ostromáról 1 tanulmány szerűségben.

dudi01 2015.07.31. 22:43:22

Groznijban a harckocsik jó része nem volt feltöltve legénységgel.Nem elbízták magukat hanem alig képzett alig felszerelt eberekkel próbáltak egy hülyeséget megvalósítani.Az első tábornok akinek felajánlották,hogy vezesse a csecsenföldi hadjáratot a terveket meglátva kerek perec megmondta,hogy ez hülyeség és vérfürdő lesz a vége.A terveket a minisztériumban találták ki politikai szempontokat szem előtt tartva.Pl a azért aznap indult meg a támadás a Groznij ellen amikor mert aznapra esett a védelmi miniszter születésnapja...

recon71 2015.07.31. 23:14:13

@dudi01: Talán 1 régebbi Regimentben volt amit olvastam Groznij ostromáról(csak gondolom,mert mi másban olvashattam volna még?). Abban elég jól kielemezték az egészet. Azt is,hogy hogyan tudtak ekkora veszteségeket okozni a csecsenek.

camilló 2015.08.01. 08:02:12

@gyula0910: A Haditechnikában jobb tanulmány volt, de a neten is lehet már hozzáférni bizonyos adatokhoz.

camilló 2015.08.01. 08:06:24

@dudi01: Feltöltött alakulatokat vittek Grozníjba! Méghozzá nem is sima, hanem gárda alakulatokat. A vereség több okra vezethető vissza! Alulbecsülték a védők motiváltságát, fegyver ellátottságát pl. Nem volt meg a kellő összeköttetés (hiába kértek segítséget, nem hallották a rádióban), nem volt meg a kellő erő sem! Az első sikertelen ostrom után, már tanultak, és komolyabb erővel, jobb előkészítéssel, kellő hadtáp utánpótlással kezdtek bele. A csecsen háború akkor vett fordulópontot, mert utána kezdték elhinni az orosz katonák, hogy győzhetnek. Bizony fontos a motiváltság!

dudi01 2015.08.01. 08:37:56

@camilló:

Közel sem csak Gárda hadosztályok voltak Csecsenföldön.

camilló 2015.08.01. 10:17:13

@dudi01: Nem is állítottam, hogy csak azok lettek volna! Én a Grozníj első ostromáról beszélek.

recon71 2015.08.01. 15:18:08

@camilló: Az sem kizárt,hogy én is abban olvastam. Rég volt.

daito 2015.08.03. 12:40:02

@Légy a levesedben: figyelj, értem én, amit írsz. De azt is értsd meg, hogy ez egy nem új, hanem 30-35 éves darab, ami megkapta az időtől a magáét; és kb. 10 éve semmi karbantartást nem látott. Persze, ez nem egy bakonyi hadgyakorlat, meg nem a vietnámi dzsungel - de ha olyan gány volna, akkor itt is látna az ember rajta rozsdát. Nem lőnek vele, persze, de csak úgy magától nem rozsdásodik, nem én írtam, hogy a "legcsekélyebb párától is kiverte a vakrozsda"...

Viszont biztos igazad van! :-)

daito 2015.08.03. 13:34:46

@camilló: ööö, kiegészítem. Nem írtam magyar KATONÁKRÓL; a "Mi, ugye nem vettünk részt abban a konfliktusban." szövegre írtam, hogy "nem teljesen igaz".

Félreérthető voltam, elnézést. :-)
Legyen annyi, hogy nem hordott a Föld a hátán olyan katonai konfliktust az elmúlt 100 évben, ahol magyar ne tette volna tiszteletét - persze sokszor nem hivatalos formában. (Itt is voltak a szovjet sorokban kárpátaljai, ukrajnai magyarok.) Zárjuk is így le, mindenkinek jobb.

Aki véletlenül mást olvasott volna ki a soraimból, attól elnézést...

recon71 2015.08.03. 15:53:18

@daito: Azért ne hasonlítsuk nagyon a magyar viszonyokat a vietnamihoz! Ami itthon 10 évig nem igényel karbantartást,az kint 1 nap alatt szétrohadhat. Ezt 1 légiós dokufilmben mesélte a katona,hogy hiába követ el mindent,akkor is már 1 nap után rozsdásodik a bozótvágója. Ezzel arra akarok utalni,hogy attól,hogy itthon lakásban tartva 10-20 évig is eláll rozsda nélkül valami,az nem jelenti azt,hogy olyan páradús környezetben,mint Vietnam,nem támadja már meg nagyon gyorsan. És ott már kijöhetnek nagyobb különbségek a fegyver típusok közt.
Ezt az is mutatja,hogy évekig nem olajoztam be a légpuskáimat,mégsem rozsdásodtak. Aztán elköltöztünk másik házba,ott meg egyszerre tele lettek rozsdával. Vietnam és kis hazánk között meg nagyságrendekkel nagyobbak a különbségek.
A lényeg,hogy annak ellenére,hogy nekem nemigen tűnt fel a saját AMD-ink fokozottabb rozsdásodásra hajlama,attól én még nem tartom hiteltelennek azt a katonát,aki azt állította,hogy az AMD-je sokkal hamarabb rozsdásodott Vietnamban,mint a más típusok.

recon71 2015.08.03. 16:12:18

@daito: Az is mutatja,hogy a környezettől függően kijöhetnek már nagy különbségek,hogy a 3 légpuskám mindig egymással voltak tárolva és sok éven át egyik sem rozsdásodott. Míg az új házban már hatalmas különbségek lettek a típusok közt a rozsdásodás szintjében.

camilló 2015.08.04. 20:56:52

@daito: Te aztán igazán óvatos ember vagy!:) Ráth-Végh István egyik könyve jut az eszembe, ahol ír egy prédikátorról, aki annyira körültekintően fogalmazott, hogy például ha Nabukodonozorról beszélt, mindig hozzátette, hogy nagytiszteletű szuperintendens:)) Már készült dokumentum film a magyar nemzetiség egykori szovjet katonákkal akik kinn szolgáltak. Szóval nem tudom mitől félsz, de lelked rajta!:)

WildBear 2015.08.13. 13:47:03

@camilló: Az AKM bajonett nem keménykrómozott felületű ?
Belül viszonylag lágy az acél.

camilló 2015.08.13. 19:38:19

@WildBear: Van ugyan magyar bajonettem, de nem tudom, hogy AKM-re való-e. A Munkásőrségtől származik amúgy. Valamiképpen hőkezelik a bajonett acélokat, de nem tudom az eljárást, csak az egykori kohászok meséltek arról, hogy mennyire fontos egy acél esetében, hogy milyen hőfokon, meddig tartják, miként, és miben , mennyi ideig hűtik le. DE sajnos nem vagyok tisztában az eljárással!

bandi979 2015.09.11. 02:21:13

@gyula0910: Üdv! Akkor, ahogy ígértem lemértem egy IPSC időmérőórával a tűzgyorsaságát egy AMMSZ-nek, és az én szolgálati AMD-mnek. Mindkét fegyverbe ugyanabból a konzervből származó 1979-es gyártású 7,62x39mm 43M PSZ lőszereket használtam, amelyek 21-es fenékjelzéssel voltak ellátva, azaz a Veszprémi Lőszerművekben készültek. Mindkét fegyverrel 30-30 lövést adtam le egy billentyű elhúzással sorozatlövéssel. Az első szám a mérőórán a mérés kezdetét jelző sípszó elhangzása után az első lövés leadása századmásodperc pontossággal, a többi értelemszerűen követi összesen 30 lövés erejéig. A mérés eredményei a következők lettek: AK-63D(AMMSZ): 0,33-0,43-0,54-0,64-0,75-0,85-0,95-1,06-1,16-1,27-1,36-1,47-1,57-1,68-1,78-1,89-1,99-2,09-2,19-2,29-2,40-2,50-2,60-2,70-2,80-2,90-3,01-3,11-3,20-3,31 AMD-65: 0,38-0,49-0,60-0,70-0,81-0,92-1,02-1,13-1,24-1,34-1,45-1,55-1,66-1,77-1,87-1,98-2,08-2,19-2,30-2,41-2,51-2,62-2,72-2,83-2,94-3,04-3,15-3,26-3,36-3,46 Mint láthatod valóban van egy minimális eltérés a kettő között, ha jól számolom, akkor 0,10 másodperc eltérés gyűlik össze a végére, ami szerintem annyira elhanyagolható különbség, hogy azt nem lehet a gyakorlatban érzékelni. Pedig nekem is a korábbi emlékeim alapján úgy tűnt, hogy döcögősebb az AMD sorozaton. Szubjektív dolog, de most így egymás mellett lőve a két fegyverrel, számomra sokkal könnyebben uralható, és nyugodtabb volt az AMD sorozatlövés közben mint az AMMSZ. Korábban nem lőttem így a két fegyverrel, hogy néhány másodperc telt volna el a két fegyverrel való lövés közt. Az AMMSZ hátrarúgása jóval erőteljesebben érződött, és nem tudtam a fa előággyal úgy stabilizálni a fegyvert, mint az AMD-t az első pisztolymarkolattal. A vállnak az AMMSZ válltámasza jóval nagyobb terhelést adott át, mint az AMD gumírozott hátuljú válltámasza, ebben azonban biztosan segített az AMD csőszájféke is. De arra nem számítottam, hogy egymásután lőve ilyen ordító legyen a különbség! Remélem egy kicsit tudtam ezzel a méréssel az ismereteidet tágítani. Üdv:bandi979.

recon71 2015.09.11. 04:54:30

@bandi979: Köszönöm a mérést! Ez így aztán tényleg konkrét! Meglepett az eredmény nagyon,de a tapasztalataid is.
Akkor most át kell gondolnom az ez irányú saját tapasztalataimat.

A mi AMD-ink biztos,hogy sokkal döcögősebbek voltak az AMMSZ-einkhez képest. Nem csak ennyivel,hanem sokkal. Ezek szerint az nem konstrukciós hiba miatt volt,hanem valami más. Talán azért volt nagyobb nálunk a különbség,mert az AMD-k ősrégiek lehettek,míg az AMMSZ-ek vadi újak? Most elképzelhetőnek tartom azt is,hogy azért volt ez,mert a sok év alatt már gyengébbé váltak AMD helyretoló rugóink és lassabban lökték helyre a zárat. Egyébként 2008-ban egyszer olyan öreg AK63D-t kaptam,ami zárját már nem is tudta helyretolni a kigyengült rugója.

Azzal is megleptél,hogy Te az AMD-t találtad uralhatóbbnak,kisebb hátrarúgásúnak. Próbálok rájönni,hogy ez,hogy lehet. A fa tusás AK-t nem volt lehetőségünk összehasonlítani az AMD-vel,csak a válltámaszost,nálunk csak azok voltak akkoriban. De mi egyértelműen az AMMSZ-t éreztük uralhatóbbnak,kisebb hátrarúgásúnak. Akkor is amikor Győrben AMMSZ-re tértünk át az AMD-ről,és akkor is,amikor Győrből visszatérve újra AMD-ket kaptunk.
Csak találgatok,csak próbálok rájönni,hogy miért tapasztaltál mást,mint mi! Nem lehet,hogy azért,mert jobban össze vagy szokva már az AMD-vel? Nagyon sokat jelent a fegyver fogása. Nem lehet,hogy az összeszokottságnak köszönhetően az AMD-t már sokkal tökéletesebben fogod be és ezért van ez? Mi egyik fegyverrel sem lőttünk nagyságrendekkel többet a másiknál,nagyjából mindkettővel ugyanannyira voltunk összeszokva és mi teljesen mást tapasztaltunk.

Köszönöm még egyszer a mérést és a tapasztalataid megosztását! Most át kellett gondolnom az eddigi véleményemet. Ezek szerint az AMD konstrukció nem annyival rosszabb,mint amennyivel gondoltuk. Hisz a tűzgyorsasága lehet közel annyi is,mint az AMMSZ-é. De az uralhatóság terén sem biztos,hogy rosszabb. Lehet csak több összeszokottságot igényel az AMD a gazdájával,mint az AMMSZ,hogy tökéletes legyen?

Egyébként ezt írták az okosok az AMP-ről is. Hogy kevesebb lövésszámnál még rossznak találják sokan,de sokat gyakorolva vele,hozzászokva,pedig már a világ legjobbjává válik.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2015.09.11. 07:23:38

@bandi979: Érdekes eredmény. Az AMMSZ-nél valóban idegesítő lehet az a sima felületű markolat. Viszont az AMD-nél meg az első markolat fogása hogy történik? Mármint melyik fogásnál uralhatóbb a fegyver? Azt látom általában csak rámarkolnak, de ha a markolatot a markunk közepébe támasztva fogunk rá, mintha jobb lenne a stabilitása.

recon71 2015.09.11. 15:07:54

@Combat Gear Admin: Egyet értek,hogy az AMMSZ-nél valóban idegesítő "az a sima felületű markolat." Ezért is mérgelődtem korábban azon,hogy miért cseszték el nálunk ennyire. Az eredeti AK-kon recézett,durvított vagy alul lapoltak ezek. Sokkal stabilabb és jobb fogást adnak.

Korábban valahol már én is kérdeztem @bandi979-t,hogy szerinte hogyan jobb fogni az AMD-t,írja is. Ő mindkettőt használja emlékeim szerint. Én mindenképp a nem teljesen rámarkolóst javaslom. A hüvelyk ujj jó ha megtámasztja oldalról a fegyvert,ezt az Afganisztánban dolgozgató haveromtól tudom,őket is így tanítják,bár nem AMD-khez. És azt kell mondjam,hogy tényleg sokkal jobb is így. Lehet nem utáltam volna anno az AMD markolatát,ha már akkor is így fogom?

recon71 2015.09.11. 23:56:46

Érdekességek 1 1993-as Haditechnika magazinból!
A címe: Gondolatok a Magyar Honvédség alapvető rendeltetésű lövészfegyveréről. Pár korábbi kérdésre megadja a választ.
"Ez igaz minden olyan AK-ra,melynek gyártásánál következetesen betartották a technológiai előírásokat. "Ezek a fegyverek biztosítják a min. 15000 lövéses életteartamot és a teljes élettartam alatt a fél hibaszázalékos működési megbízhatóságot." Persze rendesen karbantartva,mint azt is írják.

A HTI által végzett mérésekből kiderült! "100 m-es lőtávolságon -páncéllemezre- az átütés értéksorrendje (a legjobbtól a legrosszabbig)HPSC (AUD)-M193(M16)-43M(AMM)-5.45(AK-74) volt."
"200 m lőtávolság felett már a 43M adja a legjobb átütési értékeket."

"30 töltényes tárak az AK-nál átlagosan 3 s alatt,az M16-nál 1,8 s alatt ürülnek ki."

Az adott fegyver találati pontossága! "100 m-es lőtávolságon,közepes lőkészségű lövészekkel,de azonos feltételek mellett. A legjobb eredményt (sorrendben) az AUG -AK-74 -AMP szolgáltatta,míg a legrosszabbat az AMD ( a rövidebb cső és a nagyon rövid irányzóvonal miatt)"
"Míg a 7,62-es AK fegyverekre általában a 150-180 cm2-es teljes szórás a jellemző,addig az AUG-ra ez az érték 60-70,az AK-74-re 75,az AMP-re a 100 cm2-nél kisebb érték adódott."

"az M16A2 hatásos lőtávolságát 800 m-ben adja meg a szakirodalom,eredményes célzott lövést 350-nél nagyobb távolságra csak véletlenszerűen lehet leadni."

A sorozatlövéses szórásjellemzők végkövetkeztetése: "újfent megállapíthattuk -sajnos- ,hogy a legrosszabb jellemzőkkel ismét csak az AMD rendelkezik."

recon71 2015.09.12. 00:10:05

"NEM TARTOM KIZÁRTNAK TERMÉSZETESEN,HOGY AZ MH-BAN VANNAK OLYAN HIVATÁSOS KATONÁK,AKIK JOBB EREDMÉNYEKET IS KÉPESEK ELÉRNI AZ AMD-VEL (AZOKRA GONDOLOK,AKIK RENDSZERES RÉSZTVEVŐI A LŐBAJNOKSÁGOKNAK),DE A SORÁLLOMÁNY- SAJNOS- SOHA NEM FOG"

"az AMD sorozatszórása is a legrosszabbak közé tartozik"

"100 m-es lőtávolságra sorozatlövést igazán csak jól kitámasztott AUG-gal és AK-74-gyel érdemes megkísérelni- közepes képességű lövészeknek"

"a legkedvezőtlenebb találati pontossága az AMD-nek van"

Rossz ergonómia:
"Ebben az esetben is a- kétes-vezető- helyen az AMD áll."

"A kifordított bal csukló olyan izomtónust kényszerít a lövőre,amely" "a kéz remegését válthatja ki."

"A tárcsere ideje az AK-fegyvereknél átlagosan 5 s (az M16-nál ez csak átlagosan 3 s)"

Földi Ferenc mérnök ezredes jegyezte a cikket.

recon71 2015.09.12. 00:13:23

Az összehasonlított fegyverek: AMD,AMM,AKMF,AMMSZ,AMP,AK-74,AKR,M16,M16A2,Galil,AUG,HK33.

Engem az is érdekelne,hogy a tesztelt fegyverek mennyire voltak leharcolva? Mondjuk 1 szétlőtt csövű fegyver nem biztos,hogy olyan pontos,mint 1 közel új.

bandi979 2015.09.12. 09:30:47

@gyula0910: Örülök, hogy kicsit tudtam segíteni nektek a fegyver tulajdonságainak pontosabb megítélésében. Biztosan elsősorban azért érzem nyugodtabbnak ezt a fegyvert az AK-nál mivel nagyon összeszoktunk, csak azon lepődtem meg, hogy ennyire nagynak éreztem a különbséget. De ez mint mondtam szubjektív dolog! Én így éreztem. Fatusás AK-47-tel lőttem már, de nem közvetlenül az AMD után, így ilyen közvetlen tapasztalatom sajnos nincs. Lőttem még fa tusás orosz AKM-el, és szintén orosz Fix műanyagtusás AK-74-el(persze ez a kalibere miatt más kategória). Ezeknél azt tapasztaltam, hogy nagyon stabilan meg lehet fogni, az arcot kényelmesen feltámasztani. Alapból kényelmesebbek bármelyik behajtható válltámaszos AK klónnál. Azonban az, hogy lövedékálló mellénnyel milyenek, azt nem állt módomban sajnos tesztelni! Így harci helyzetben nem tudom, hogy kényelmesebbek-e? Az AMP-69-el csak néhány száz lövést adtam le, így mélyreható következtetést nem merek mondani. De engem az a néhány száz lövés is meggyőzött, hogy tényleg a legkomfortosabban lőhető magyar AK klón. Persze én előtte több ezret lőttem AMD-vel, AMMSZ-el, így nem tudom, hogy milyen amikor egy kezdő lövésznek adják a kezébe. De szerintem a minimális hátrarúgása miatt ha jól kiképzik az újoncot a helyes fegyverfogásra, akkor szerintem nagyon hamar megszokhatja ezt a fegyvert. Persze ehhez kell egy nagyon jó kiképző, ami sajnos elég ritka!

Tom Sinner 2015.09.12. 09:35:38

@gyula0910: Ezt a cikket betudod nekem szkennelni? Meg ha a kezed ügyébe kerül más, Honvédséggel kapcsolatos cikk, az is érdekelne.

bandi979 2015.09.12. 09:37:20

@Combat Gear Admin: Valóban az AMMSZ sima előágya nem adja a legjobb stabilitást, főleg sorozatlövésnél. Én az AMD-nél mindkét fogást alkalmazom. Most utolsó alkalommal hagyományosan fogtam csak rá a markolatra. De pl. versenyen mindig a markolatot a tenyerem közepébe támasztva lövök, mert az valamivel stabilabb, és ösztönösebb a megfogása. Jobban vállba húzható vele a fegyver. De nyugodt lőtéri körülmények között csak a hagyományos megfogást szoktam általában használni.

recon71 2015.09.12. 14:27:50

@Tom Sinner: Nem gondoltam volna,hogy szükségem lesz szkennelőre,úgyhogy nekem nincs,de majd valahogy megpróbálom megoldani.

recon71 2015.09.12. 14:45:52

@bandi979: Érdekes amit az AMP-ről írtál,mert homlokegyenest más,mint amit a Kaliber magazinban írtak. Ők ugyanis pont azt állították,hogy szabályosan beszorítva,ahogy a hagyományos válltámaszos fegyverekkel megszokták,nagyon zavaró volt és ezért eléggé lehúzták. Valami olyasmit írtak,hogy rengeteget kéne gyakorolni ahhoz,hogy az ember hozzászokjon és esetleg tudjon vele jól teljesíteni.

A védőmellények említése eszembe juttatta,hogy vajon,ha abban végzik az összehasonlító lövészeteket,a most oktatott fegyver fogásokkal,akkor is ez lett volna e az eredmény? Pl. a rég oly kényelmes fogású bullpup fegyverek nekem már védőmellénnyel nagyon kényelmetlenné váltak.

recon71 2015.09.12. 15:04:05

@gyula0910: Engem az AUG ennyire jól szerepelése nagyon meglepett!

A bullpup fegyverek legnagyobb parasztvakítása az új horvát kihúzható válltámaszos bullpup fegyver. Az állítható válltámasz azért jó inkább,mert az alap hosszt lehet csökkenteni,erre a horváton az amúgy is túl hosszú tust még hosszabbá lehet állítani.

A cikkben is szerepel,hogy az arctámaszos fegyverek a jobban szerepelők.

bandi979 2015.09.13. 18:38:57

@gyula0910: Mint már korábban megírtam a Kaliber tesztelői helytelen fegyverfogással lőttek az AMP-vel. Ugyanis nem szabad vállba húzni azt, csak neki támasztani a vállnak a válltámasz lapját, ugyanis ha behúzzuk a vállba a fegyvert, akkor a válltámasz tubusában lévő rugó nem tudja kiváltani a csillapító hatását hiszen akkor folyamatosan összenyomott állapotban van. Amennyiben valaki megmutatta volna nekik a helyes fegyverfogást ezzel az eszközzel, akkor biztos vagyok benne, hogy más lett volna a teszt eredménye, és a cikk szakmai berkekben nem generált volna ennyi vitát. Bullpup kialakítású fegyverrel sajnos eddig nem volt tapasztalatom, így nem tudok erről a kategóriáról nyilatkozni.

recon71 2015.09.13. 20:12:27

@bandi979: Hát épp ez az,komoly átképzés szükséges hozzá,legalábbis szerintük,hogy a használó reflexből is jól tudja használni. Le kell szoktatni a megszokott szabályos,hagyományos fegyverbefogásról őket.

recon71 2015.09.13. 21:17:24

@bandi979: Ne érts félre,én nem tudom a választ. Egyszerűen csak arról van szó,hogy nagyon elgondolkodtat,hogy ha a Kaliber tesztelői nem tudtak vele lőni,akiknél nem sokan lőttek többet több fegyverrel,akkor 1 egyszerű baka,vajon hogyan teljesítene vele?
Szóval,nem tudom a választ,csak nagyon gondolkodom.

Elhoztam magammal azt Kaliber számot amiben van a tesztelés,majd elolvasom újra.

recon71 2015.09.14. 04:41:08

@bandi979: Elolvastam újra a Kaliberes AMP-t lehúzó cikket,és a közvetlenül utána lévő Földi Ferenc ezredes által írt reagálást,cáfolatot. Majd az arra való reagálást is.
Mindkét fél védi,bizonygatja a maga igazát. Eddig a Kaliber volt számomra a meggyőzőbb,de most,hogy Te,1 semleges személy is dicsérted,és a korábban általam idézett Haditechnika magazinos fegyver összehasonlításban is az AMP nagyon jól szerepelt,amit elvileg közepes képességű katonákkal végeztettek,inkább hajlok arra,hogy mégiscsak jó lehet ez az AMP.
Nem tudom -sajnos nem próbálhattam,pedig de szerettük volna,ha az AMD-ink helyett ilyeneket kapunk-,de nagyobb esélyt adok annak,hogy jó és a kalibereseknél volt valami gubanc..

recon71 2015.09.15. 16:17:16

@Tom Sinner: Az első rész:

www.kepfeltoltes.hu/150915/SDC10022_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

www.kepfeltoltes.hu/150915/SDC10030_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Sajna rossz Haditechnika számot hoztam haza,így a második részt csak pár nap múlva tudom küldeni a tanulmánynak.

recon71 2015.09.15. 16:24:15

Amennyiben nincs meg valakinek és valakit érdekel,így fel tudom tölteni az AMP-s kaliberes lehúzó cikket és annak a cáfolatát is,aztán mindenki eldöntheti kinek ad igazat!

Unio 2015.09.15. 19:48:55

@gyula0910: Kérném mert én teljesen lemaradtam erről AMP-s huzavonáról.

Unio 2015.09.16. 10:59:08

@gyula0910: Köszönöm. Azt kell mondanom, hogy sok dologban okosabb lettem, de nem tudok és akarok érdemben véleményt mondani a fegyverről, pláne úgy, hogy nem próbáltam és valószínűleg soha nem is fogom.
Én inkább azon lepődtem meg, hogy a műanyag alkatrészeket az olaszoktól szereztük be és, hogy miért lettek ilyen elcseszett színűek. Meg azon, hogy felülről sok okos ezt a fejlesztést is elakarta lehetetleníteni.

Attól függetlenül érdekes volt mind a két oldal véleményét megismerni.

recon71 2015.09.16. 22:11:41

@Unio: Nincs mit!

Igazat kell adnom Földi úrnak,mert tényleg sok puskagrántos Galilt használtak az izraeliek a 80-as évekbeli libanoni harcokban. Méghozzá érdekes módon,együtt látható sokszor 1 rajon belül -vagy még kisebb egységen belül is- az RPG,a puskagránátos katona és a gránátvetős is. Gondolom mindegyik meg volt mikor jobb. Náluk a puskagrántosnak 1 speciális hátizsákszerűsége volt,amiből felül kiálltak a puskagránátok végei. 8-12 körül volt 1 ilyen zsákban. Videóm is van róla,ahogy támadás közben belőnek vele 1 épületbe.
Aztán később eltűntek náluk is a puskagránátok,talán a bonyolultabb üzemeltetés okán,még ha erősebbek is voltak a gránátvetőknél.

De olyan képem is van,ahol palesztínok AMP-kel várják az izraelieket.

recon71 2015.09.16. 22:22:37

Az optikai irányzék rögzítéséért kapott kritikák miatt is vele értek egyet,hogy az irányzékok más rögzítése nagyon problémás az AK-kon. A kaliberesek AK-12-es ellenpéldája sem vált be,hisz az újabb verziókon azt a megoldást már elvetették. De azt olvastam,hogy az AK-12 rendszeresítése még késik,mert problémák adódtak. Nem csodálkoznék,ha az irányzék nem megbízható 100% stabil rögzítése miatt.

Tom Sinner 2015.09.17. 06:19:57

@gyula0910: Dicsértessék! Nagyon köszönöm!

recon71 2015.09.17. 21:20:12

@Tom Sinner: Nincs mit! Elvileg holnap délután vagy este már fel tudom tölteni a tanulmány második részét is.

Az AMD-65 csőszájfék szerűsége,amit a szerző nem is nevezne inkább csőszájféknek,6% hatásfokú. Zseniális volt lerövidíteni azért nagyon a fegyver csövet,hogy aztán tegyünk rá 1 szinte hatástalan csőszájféket és majdnem elértük az eredeti hosszt. Magyarul lerövidítették a hatásos lőtávolságot a semmiért. :D Vagy csőszájfék nélkül kell használni,ennek csak úgy van bármi értelme.

krisss93 2015.09.18. 22:07:26

Amúgy a haditechnika magazin még létezik? Hol tudok rá előfizetni? Mert csak a régebbi számokat látom a zrínyi kiadós könyvesboltban.

recon71 2015.09.18. 22:10:43

Érdekes visszaolvasni ezeket a régi tanulmányokat és egyebeket. Mennyire tévedtek sok mindenben!

"Az ezredforduló környékén rendszerbe álló kézifegyverekről csak annyit lehet tudni,hogy valószínűleg alig fognak alakban és működési elvükben hasonlítani a mostaniakhoz."

Aztán már 2015 van és még mindig a régi fegyverek uralkodnak,még a nagyoknál is. Érdekes,hogy az AR-eket már akkor elavultnak tekintették,már akkor le akarta cserélni mindenki,és ahogy most kinéz,túlélnek mindenkit.

recon71 2015.09.18. 22:15:57

@krisss93: Létezik. Itt van nálam a 2015-ös második szám.

Azt írják: "Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Rt. Hírlap Üzletága.
Előfizethető valamennyi postán,kézbesítőknél,e-mailen:hirlapelofizetes@posta.hu."

krisss93 2015.09.18. 22:41:47

Na köszi, elő is fizetek rá. Régen még járt apámnak és volt belőle 4 dobozra való.

recon71 2015.09.22. 04:24:19

Ha már AMD,akkor 1 feltuningolt Afganisztánból:

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a2/Afghan_border_police_aiming_a_weapon.jpg

Jól néz ki nagyon,de a tárcsere biztos sokszor nem sikerül gyorsan és elsőre.

recon71 2016.05.31. 04:30:41

Említettem korábban,hogy van valahol gyerekkoromból 1 magazinom 1983-ból,amiben AMP-kel is láthatók palesztinok,amint a kép aláírás szerint izraeli hajókra várnak puskagránáttal felszerelve:

indafoto.hu/gyula0910/image/24142904-6780ae9f/user

Tom Sinner 2016.05.31. 19:48:55

@gyula0910: Megszolgálták akkor, amiért ki lettek találva. Küzdöttek az imperializmus ellen. :P

camilló 2016.05.31. 19:51:10

@gyula0910: Az AMP lehúzása kicsit gáz!
A Munkásőrségnél volt rendszeresítve, rajonként egy!Két fajta puskagránát kilövésére volt alkalmas. PGK (kumulatív) páncélozott valamint beton, tégla fedezék leküzdésére, valamint PGR (repesz) gyengén páncélozott célok, járművek rombolása, fedezék mögötti élőerők megsemmisítésre szolgál. Toldattal nyílt és a felezővonal mögött és holttérben lévő csoportos élőerők megsemmisítésére alkalmas. Leghatásosabb tüzelési távolságok 43M tölténnyel 400 méteren belül. Földi célokra leadott öszpontosított tüzelési távolság 800 m-ig, légi célokra 500 m-ig eredményes. Puskagránáttal: Pásztázó lőtávolság 2,8 m-es célmagasság esetén 117m. 1m-es célmagasság esetén 54m. Hatásos lőtávolság álló, vagy mozgó járműre 150 m.PGR puskagránáttal 450 m-ig tüzelhetünk hatásosan. Szóval van némi korrekció a videón elhangzottakhoz képest.Jó régen volt a kezemben ilyen fegyver, de én határozottan jó emlékeket őrzök róla. Nem emlékszem olyanra, hogy akár csak egy AMP-s is nem megfelelőt lőtt volna. Jó pár éve valahol olvastam egy (nem is tudom mi a titulusa, legyen lövész)lövészről, aki esküszik erre a fegyverre. Szerintem pont olyan alaptalanul lett lehúzva ez a fegyver, mint az AMD-65. Jó lenne, ha az aki hozzászólt AMD ügyben megtenné AMP ügyben is. Én lőttem vele, de bizony több mint 30 éve, és én nem húznám így le. Igaz lőtéren, szabályos lövészet keretében, ami kicsit más, mint egy lőteremben.

recon71 2016.05.31. 21:29:44

@camilló: Én viszont,mint már korábban írtam is,az AMD-65-öt nagyon lehúznám,mivel először AMD-t használtunk,majd fél évig AMMSZ-t és majd megint fél évig AMD-t. Szóval volt lehetőségünk összehasonlítani és egyértelműen mindenki sokkal jobbnak találta az AMMSZ-t. Sőt lövészbajnokságon cirkusz is volt miatta,mert az AMD-sek reklamáltak,hogy nem egyenlőek a feltételek,hogy AMMSZ-ek ellen kell versenyezniük.
De olvasd el a Haditechnika magazinban lévő tanulmányt is,amit bemásoltam vagy feltöltöttem,amiben sok fegyvert gyakorlatban összehasonlítva is a legrosszabb helyen az AMD végzett!

Az AMP-vel kapcsolatban pont itt van nálam a Haditechnika 2015/2 szám,ami vele is foglalkozik,és azért ezek az adatok kicsit árnyaltabbak ezt olvasva. Pl. 100 méterre nekünk előre-hátra mozgó harckocsira a találati arány 61,5%. Ez a cikk szerint világszínvonalban is nagyon jó adat,csak érzékeltetni akartam,hogy a hatásos lőtávolság nem jelent 100% találatot,hanem azt,hogy van esély rá,érdemes megpróbálni.

recon71 2016.05.31. 21:42:00

@camilló: Egyébként a Haditechnika tanulmányban az AMP is az összehasonlított fegyverek között volt és ott is nagyon jól szerepelt (másoltam is be pár adatot),ezért gyanítom,hogy a Kaliber magazin cikkében 1 selejtes,leharcolt példányt foghattak ki véletlenül.

Ezért is említettem meg a Haditechnika tanulmányhoz hozzászólva,hogy engem azért az is érdekelt volna,hogy azok a fegyverek milyen állapotban voltak. Szerintem nem biztos,hogy jó eredményt kapunk,ha mondjuk 1 vadi új fegyvert vetünk össze 1 már leharcolt,szét lőttel. De az is számít,hogy jó vagy rossz minőségű lőszerrel. Pl. az M16A2-re azt írták,hogy már 350 m-re is csak véletlenszerűen lehet vele eltalálni valakit. Biztos,hogy a fegyver tökéletes állapotban volt és a lőszer is előírásszerű? Vagy az irányzék volt nagyon szokatlan a lövőknek?

camilló 2016.05.31. 22:09:03

@gyula0910: Kicsit olvass vissza az AMD-vel kapcsolatban. Volt egy kommentelő aki szakértőbb akármelyikünknél, és Ő teljesen mást mond. AMMSz-szel nem lőttem, ellenben a seregben egy tarcsis lövészet alkalmával (lőszeresként ügyködtem) volt alkalmam egy leharcolt AMD-vel lőni, 100 m-re lévő mell alakot nem tudtuk eltalálni. Belövésre került a fegyver, utána a drótakadály tetejéről a lőszeres karton dobozokat lövöldöztük le ugyan azzal a fegyverrel. Én most is állítom, hogy arra amire szánták, igenis jó fegyver. Nem véletlen, hogy 200 m-re erőltették a lövéseket. Egy akkori kor tömeghadseregének, (tekintetbe véve a harcászatot) az egyik legmegfelelőbb. Még annyit tennék hozzá, hogy már öreg katona koromban a lövészeten az egyik tiszt átballagott a szomszédos orosz lőtérre egy AMD-vel, (Dóci lőtér) társalgott az egyik orosz tiszttel. Nálunk megállt a lövészet, mert az összes tisztünk kíváncsi volt mi lesz a vége. No fegyver csere. Az orosz tiszt pont ugyan olyan jól lőtt az AMD-vel, mint az Ő AK-74-esükkel. No ezt már a mi tisztünkről már nem lehetett elmondani. Szóval szakértő kézben mindegy milyen a fegyver. Van az a közmondás, hogy rossz táncost a tökei is zavarják!:) A kaliber tesztjén, valami maszek fegyver van, mondja is kik gyártották. Nem FÉG gyártmány. Hangsúlyozom több mint 30 éve volt a kezemben, de én más válltámaszra és előagyra emlékszem. Persze lehet megcsal az emlékezetem.

recon71 2016.05.31. 22:51:33

@camilló: Akkor olvad tovább a hozzászólásokat és megkapod a választ! Pl. be is másoltam a Haditechnika tanulmány végkövetkeztetését is,hogy egyes emberek,akik rengeteget lőnek az AMD-vel érhetnek el jó eredményeket,mint az említett hozzászóló is,de átlag emberek,átlag kiképzéssel soha nem fognak olyan jól teljesíteni vele,mint sok más típussal. Még 1 példa! Mi a legtöbbet AMD-vel lőttünk sorosként,mégis mindenki jobban teljesített kevesebb lövésszámmal is az AMMSZ-el. Sokat számít a hosszabb cső,a hosszabb irányzósík,a jobb fogás, a jobb válltámasz.

Ez a 200 méterre erőltetett lövések elárulom azért voltak,mert ennél nagyobb távra nem nagyon volt értelme próbálkozni 1 átlag 6 lövéses katonánk az AMD-vel és nem a harcászati tapasztalatok miatt.

recon71 2016.05.31. 23:12:08

@camilló: A Kaliber tesztjén 1 eredeti AMP volt,csak egyes lövésre lett átalakítva 1 ezzel foglalkozó cégnél,hogy el lehessen adni,ugyanis sok ország az öntöltőt engedi egyeseknek meg venni,a sorozatlövőt meg nem. Ezért szerintem már korábban ment tönkre a fegyver. A válasz cikkben szerepel is,hogy vajon mik miatt lett rossz a teszten.

camilló 2016.06.01. 19:24:29

@gyula0910: A 200 méter pont elég ahhoz, amire szánták a hadsereget. Akinek más szerepet szántak, más távolságra lőtt. 3.Világháborúra készültünk, ahol a túlélést nem években mérték, hanem egyes esetekben percekben, az zt a távolságot ahol lőni kellett kb. 200 méterben határozták meg, egyszerűen a taktika miatt. a mai kor igényeinek lehet, nem felel meg, de abban a korban igenis jó fegyver volt, bár én a tízezres lövésszámtól azért elmaradok.

recon71 2016.06.01. 21:20:08

@camilló: "A 200 méter pont elég ahhoz, amire szánták a hadsereget."

Ugye viccelsz? A 3-400 méteres AK lőtávolsága is kicsi volt terepen,akkor a 200? Egyszer vettél volna részt párbaj lövészeten AK-k ellen,nem ezt mondanád. Hogy érthetőbb legyen,a mi AMD-inkel esélyünk nem lenne 1 AK-kal vagy bármilyen nagyobb lőtávolságú,vagy jobb röppályájú és pontosabb fegyverrel felszerelt ellenséggel szemben. Nagyon nem mindegy,hogy valaki 400 méterről hatásosan lődöz minket,mi meg nem is nagyon veszélyeztetjük.

recon71 2018.08.28. 22:01:04

Be kell ismernem,lehet nem is akkora hibája az AMD-65-nek a mellső markolata,hanem az volt hibás ahogy a fogását tanították. Ugyanis úgy fogva ahogy Afganisztánban tanították a haveromnak a holland kiképzői,már egész kényelmesnek találtam pár hete. Ha így tanították volna anno,hogy a hüvelyk ujj nem ráfog,hanem oldalról stabilizál,akkor valószínűleg nem utáltuk volna annyira. Legalábbis a markolat fogásáért már nem:

3.bp.blogspot.com/-K8jOiD9E8ic/UVn9DoW3UHI/AAAAAAAAAdE/G_UBdtWrvL0/s1600/1355451961936.jpg

i.ytimg.com/vi/7Jb-43dfd5s/maxresdefault.jpg


süti beállítások módosítása