A CIRAS volt az első olyan, kifejezetten a különleges műveleti egységek számára tervezett mellény, amire nagy mennyiségű felszerelést lehetett feltenni, és egy fogantyú meghúzásával azonnal oldani lehetett.
A korábbi mellények, SPEAR-BALCS, főleg abban tértek el a reguláris alakulatoknak szánt IBA-tól, hogy valamivel kisebbek voltak és komplexebb málha rendszer részét képezték.
Azonban például a belső felüket vagy súlyelosztásukat illetően, szinte semmi különbség nem volt közöttük. A vállat terhelték, és a MOLLE rögzítési pontok által kihasznált felület nagysága nem egyezett meg a mellény felületével.
A mellény gyors szétbonthatóságát egy baleset indokolta, mely során egy szállítóhelikopter a vízbe zuhant, és a rajta utazó SEAL-ek közül csak ketten élték túl, mivel a nehéz málhájuk akadályozta a menekülésüket.
Ezeken felül a CIRAS-ra több olyan megoldás is felkerült, amelyek később meghatározó részei lettek a lövedékálló mellényeknek, és gyakorlatilag a napjainkban alkalmazott amerikai hadi „repesz” mellényeken mind megtalálhatóak.
A CIRAS-on jelent meg először a gumis „cummerbund”, ami azon felül, hogy a viselőn szorosan rögzíti a mellényt, még a súlyelosztásban is segít. Továbbá a cummerbundon a málha zsebek számára rögzítési pontok találhatók.
A CIRAS-ból kettő típust különböztetünk meg, egyik a „land” vagy szárazföldi CIRAS. Ez látható a képeken is. A másik pedig a „maritime” vagyis tengerészeti CIRAS. Fő különbség, hogy az utóbbi oldalt nyílik.
A mellény belső felére elasztikus, tépőzáras pántok kerültek fel, amivel a hátsó panelt rögzíthetjük a derekunkon. A Cummerbundhoz hasonlóan, ez a megoldás is a jó súlyelosztást segíti elő, illetve a mellény minél jobb rögzítését.
Bal oldalon felül található egy nagyobb méretű fül. A fül megrántásával a mellény rögzítéséért felelős drót kötelek elengednek, és a mellény gyakorlatilag darabjaira hullik. Ez alatt az elülső és hátsó panelt kell érteni, illetve az első panel a cummerbundal együtt esik szét.
A mellény alján is található egy az előbbivel megegyező funkciójú, de eltérő méretű fül. Ez inkább kör alakú, aminek köszönhetően az ujjunkat beakasztva azonnal oldhatjuk a mellényt.
Persze felmerül a kérdés, mennyire vannak biztos helyen ezek a vészleoldást elősegítő pántok? Semennyire. Noha véletlenül még nem sikerült szétszedni a mellényt, azért a tervezők a későbbi mellényeken, például az IOTV-n, már figyelembe vették ezt az eshetőséget is, és egy tépőzáras fedlap mögé rejtették a pántot.
A hátsó panelen, akárcsak az elsőn, szintén rengeteg hely található a MOLLE rendszer zsebei számára. Megtalálható még itt, a sebesült mentést segítő, erős fogantyú is, amivel a mellény sérült tulajdonosát lehet elhúzni.
A panelek belső felét hálóval borították, ami a levegő áramlását segíti elő. A későbbi mellényeknél elhagyták ezt a módszert, bár sok esetben nyitottabbak voltak a konstrukciók.
A hátsó panel közepén található tépőzáras fül alatt kerültek elhelyezésre a méret állításában fontos szerepet játszó gyűrűs pántok. A pántokat megfelelően beállítva, majd egymásra helyezve kell átfűzni egy drótkötelet rajtuk. A drótkötél vége az első panelen lévő fogantyúkban végződik.
A CIRAS-on használták először a tépőzáras „shoulder pad”-et. Ezeket már láthattuk az SPC-n is. A képen látható még, a bal oldalon végig futó drótkötél is.
Mind az első, mind a hátsó panelbe elhelyezhető a kiegészítő védelem, „kemény” ballisztikai betétje. A betéteket gumírozott és tépőzáras pántok tartják stabilan. Ennek köszönhetően egyáltalán nem mozdulnak el, viselés közben.
A CIRAS-ba nem csak „kemény” hanem lágy ballisztikai betét is elhelyezhető. Sőt létezik hozzá nyakvédő, lágyékvédő és felkarvédő is. De ezeket ritkán látni viselés közben.
Elsőre azt gondoltam egy újabb jó széles és jó nehéz mellény. De meglepődve tapasztaltam, hogy kényelmes és megpakolva is sikerült megőrizni a mobilitásomat benne.
A cummerbundnak köszönhetően érezhetően jobban oszlik el a súly. A rengeteg rögzítési pont nagy mennyiségű málha elhelyezését teszi lehetővé. Ez is plusz pont.
Főleg különleges műveleti egységek rendszeresítették. Látható volt a zöld sapkásokon és a Rangereken is. Kifejezetten a Rangerek kedvéért elkészítették „ranger green” színben is, míg a haditengerészet számára a képen is látható Matt Johnson Khaki színt szánták.
Mivel a CIRAS megjelenése óta eltelt már legalább 7-8 év, a „trendek” is változtak, és jó pár újabb plate carrier került a piacra. Manapság inkább a kisebb mellényeket részesítik előnyben. Érdekesség, hogy az ISAF égisze alatt szolgáló francia katonák nagy részét is ezzel a mellényel látták el.
A CIRAS-t három méretben és öt színben gyártják. Életre szóló garancia jár hozzá, és potom 622 dollárért, ~ 136 000 HUF, hozzá is lehet jutni az üres huzathoz. Maga a huzat egyébként két kilogramm, míg a teljes mellény súlya 7-8 kiló is lehet.
Utolsó kommentek