A Pálházi Állami Erdei Vasút mai vonala a Nyíregyházától Füzérkomlósig vezető pálya egyik szárnyvonalaként, egykor Magyarország egyik leghosszabb kisvasútjának része volt. A vasutat jelenleg az Északerdő Zrt. üzemelteti. Menetrend szerinti járatai (naponta 3 vonatpár) tavasztól őszig közlekednek a Zempléni Tájvédelmi Körzet legszebb részein, a Kemence-patak völgyében, a Zemplén szívében fekvő Pálháza központjából a Kőkapu üdülőövezeten át Rostalló végállomásig. Különlegessége az egyre beszűkölő völgyben vezető vonala, mely Kőkapu megállóhelynél a sziklába vájt alagúton halad át, egy vadászkastély alatt. Utóbbit szerelvényből lehetetlen lefotózni. :)
A Pálházi Állami Erdei Vasút Magyarország legrégebben, egészen pontosan 1888 óta működő kisvasútja. Károlyi István gróf a zempléni erdőkben kitermelt faanyag szállítására építtette a 7 kilométeres, akkor még 700 milliméteres nyomtávú pályát. A vonal hossza később 4 kilométerrel, a nyomtáv szélessége 6 centiméterrel nőtt. Kezdetben lóvontatással működött: a folyamatosan emelkedő, úgynevezett görpályarendszerű pályán csak fölfelé volt szükség a kocsik vontatásához lovakra, visszafelé a jellemzően fával megrakott kocsik már legurultak a lejtőn, persze felügyelet alatt.
1924-ben megépült a Sátoraljaújhelyet Füzérkomlóssal összekötő Hegyközi Kisvasút, amit 3 évvel később összekötöttek a Bodrogközi Kisvasúttal, majd újabb 3 év múlva a Nyírvidékivel is. Fénykorában a kisvasút összekötötte a Zemplént a Nyírséggel, de a II. világháború idején Királyhelmecre is el lehetett jutni a hálózaton. A rendszeres személyszállítás Kőkapu és Pálháza között 1954-ben indult, majd 1980-ban teljesen megszűnt a forgalom a Hegyközi kisvasúton. 1989. augusztus 15-én indult újra a forgalom Pálháza Ipartelep és Kőkapu között, majd felújították az alagutat és a pályát is, így egy évvel később már Rostallóig közlekedtek a vonatok. 1996-ban visszaépítették a Pálháza-Ipartelep és Pálháza közötti 1,2 kilométeres szakaszt is. Jelenleg a vonatok továbbítását az 1950-es években beszerzett C50 típusú, ötven lóerős dízelmozdonyok végzik.
Az egykori hálózat mai emlékhelyei: Sátoraljaújhelyről Füzérkomlósra a kerékpárút a kisvasút nyomvonalán halad, Füzérkomlóson az egykori rakodó helyén egy Mk45-ös mozdony került kiállításra, Sárospatak mellett még áll a kisvasút hídja a Bodrog felett, és maga a Pálházi Erdei Kisvasút.