Translate

Utolsó kommentek

  • delta81: Nini, itt a hozzá való "hátizsák" (bár ez a holmi nem érdemli meg ezt a nevet...): legiosmilitary... (2024.04.08. 12:16) 87M málhamellény
  • recon71: @recon71: Fel úszott a cookie elfogadása kérés, rá böktem, erre elküldte a félig megírt hozzászólá... (2024.04.01. 03:25) Tasmanian Tiger Chest Rig MKII
  • recon71: Vajon több méretben is készül? Azért mert 170 magas és 85 kg körül vagyok, de nekem a váll párna r... (2024.04.01. 03:19) Tasmanian Tiger Chest Rig MKII
  • Tom Sinner: @LuckyDevil: Nézegesd szorgosan a FB-os katonai adok-veszek csoportokat, gyakori vendégek a különb... (2023.12.21. 10:10) 90M "Erdei" módosított gyakorló zubbony
  • fjoni: @LuckyDevil: Az "erdei" ruhában az újítás pont az alapanyag - 50% pamut 50% poliamid - volt, tehát... (2023.11.02. 10:01) 90M "Erdei" módosított gyakorló zubbony
  • Utolsó 20

Bemutatkozás

A Combat Gear Blog célja bemutatni milyen kiegészítőkből tevődik össze egy modern hadsereg katonáinak személyi felszerelése, továbbá szeretne a laikusok, érdeklődők, hivatásosok és szerződésesek, milsimesek, airsoftosok, paintballosok és természetjárók számára egy érdekes oldalt összeállítani leírásokkal és fotókkal.

Ne felejtsd el elmenteni az oldalt a kedvenceid közé! (CTRL+D)

Kapcsolat

combatgearbloghu [kukac] gmail.com

Hazai

HONVÉDSÉG


2000M gyakorló ruha
2003M (2004M) sivatagi gyakorló nadrág
2003M (2004M) sivatagi gyakorló zubbony
2003M (2004M) sivatagi kalap
2007M esővédő
2008M esővédő
2008M Moduláris Málhamellény
2008M Moduláris Málhamellény (módosított)
2008M polár pulóver (kabát bélés)
2010M Gyakorló ruházat
2015M Gyakorló kalap
2015M Gyakorló nadrág
2015M Gyakorló sapka
2015M Gyakorló zubbony
90M gyakorló ruházat
90M gyakorló sapka
90M gyalogsági mikádó
93M esővédő kabát
93M gázálarc
93M pulóver
93 M ejtőernyős téli zubbony
Alto málhamellény
Alto vesezsák
Gyakorló póló
Gefechtshelm Schuberth
Haix Nepal Pro
Haix P6
Honvédségi málha öv
Horvát málhamellény
KECS (1.rész)
KECS (2.rész)
Mit rejt a felderítő mellénye
Mit rejt a felderítő mellénye 2.rész
Mit rejt egy magyar katona mellénye
Rabintex A10
RBR MACH 3
Rs 4/4
"Technikai póló"
TMK "drop pouch"
TMK Ak tártartó zseb
TMK felkarvédő
TMK M4/M16 tártartó zseb
TMK repeszmellény
TMK sörét tartó zseb

1949 M Esőgallér
1951 M Álcázó kezeslábas
1951 M Álcázó kezeslábas (őszi)
1951 M Álcázó kezeslábas (téli)
1965 M ejtőernyős bakancs
1982 M repülő-szerelő esővédő öltöny
82M kezeslábas
82M összhaderőnemi védőkészlet
87M harci gyakorló ruházat
1987M ejtőernyős hátizsák
Egységes sebkötöző csomag
Határőr/munkásőr kezeslábas
Honvédségi egyenruha tervezet
Hurrikán bocskai
Hurrikán trópusi öltözék
PA 63 bőr fegyvertok
Pakisztáni bocskai
Rába mintás sisakhuzat
Tártáska
Terepszínű málhamellény
Zöld sisakhuzat

RENDŐRSÉG


10M ERGY bakancs
10M ERGY gyakorló nadrág
10M ERGY gyakorló zubbony
10M ERGY téli kabát
12M e r taktikai öv készlet
2006-os rendőrségi bevetési bakancs
2015M ERGY bakancs
Acélbetétes tonfa
Police Medic Vizsga
Blackhawk H harness
CPE Protektoros kesztyű
CPE Riot Equipment in front testpáncélok
CPE TAC SF Omega
Gyakorló poló
Készenléti rendőrség köznapi és ünnepi teniszing
Könnyített bevetési bakancs
Nowar P9RC szolgálati fegyvertok és tártartó
Nowar testpáncél
Mag-lite
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak (modernizált változat)
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak
MSA sisak gázálarc
Rendőrjárőr felszerelése
Rendőrségi bevetésis sisak 2006-ból
PA 63 tok
Pilotka
Police Medic
Schelli kft. zsanéros bilincs
Tonfák a készenléti rendőrségnél
Tűztámogatók

TŰZOLTÓSÁG

AGA spiromatic 316 légző
Budavári Tűzoltó Őrs
Bristol bevetési kabát
Bristol bevetési nadrág
Drager PSS 100, Panorama Nova
Gallet F1SA
Haix Fire Flash
Haix Florian Pro
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentő gépjármű (1)
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentőgépjármű (2)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (1)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (2)
Streamlight survivor és survivor led
Tűzoltó balta
Vektor 10 tűzoltó bevetési ruházat

ORSZÁGOS MENTŐSZOLGÁLAT

Crafter sztori
Moduláris mentéstechnikai ruházat
Tömeges Baleseti Egység

NAV

Egyéni elsősegély zseb
Egyénile összeállított Medic zsák
Fényvisszaverő mellény
Gyakorló ruházat
HK P30
Taktikai öv
Téli kabát

Címkék

0.45 acp (1) 100 as (1) 10m (1) 1124 (1) 14 (1) 15m (5) 18+ (4) 1940 (1) 1l (1) 1pn58 (1) 2 (2) 200 (1) 2000m (2) 2003m (1) 2004m (1) 2007 (1) 2007m (1) 2008m (4) 2008M (2) 200rds (1) 2010m (1) 2013 (3) 2014 (5) 2015 (6) 2015M (7) 2016 (3) 2017 (2) 2018 (1) 3 day pack (2) 40mm (4) 5.11 (5) 511 (1) 550st (1) 68w (1) 6b5 (2) 74 (1) 90 (1) 90m (3) 93m (3) 93m gázálarc (1) 95m (1) 96M (1) 9mm (1) 9x19 (1) accident (1) ach (6) acs (1) acu (23) adapter (1) adidas (1) afgán (2) afganisztán (18) afgansiztán (1) afghanistan (33) afrika (2) ag 36 (1) air (2) airborne (8) airsoft (1) air assault (1) ak (5) ak74 (1) ak 74 (2) aláöltöző (2) álcázás (3) alice (6) aljazeera (1) ambulance (3) ambush (2) amerika (4) amerikai (14) ammo (3) amputáció (1) ana (5) angol (15) anp (2) arcfesték (1) arfat (1) armadillo (1) armored (2) armored vest (3) armour (2) army (84) armybox (16) assault (6) assault pack (10) átmeneti (1) atom (1) austria (3) ausztria (2) az egyenlőség nevében (1) a stan (1) backpack (19) bajonett (1) bakancs (26) baleset (2) ballistic (2) ballistic vest (1) ballisztikus (1) bandoleer (2) barett (1) bates (3) baton (1) battle (2) bayonet (1) bdu (5) bear (1) belga (3) belleville (1) belt (13) berezka (2) bergen (3) berghaus (3) betét (2) bevetési (2) bianchi (1) bijan (1) bilincs (1) biológiai (1) biritish (1) black (5) blackhawk (10) blackwater (2) boci (11) bocskai (4) body (1) bodycam (1) body armour (4) bolgár (2) bonnie (1) bonnie hat (2) boonie (2) boots (23) borulás (1) box (1) box magazine (1) brit (28) british (25) brown (9) budapest (1) buffalo (1) bulgaria (2) bulgária (1) bulgarian (1) bullet (4) bulletproof (8) bulletproof vest (4) bullet proof (1) bullet proof vest (2) bundesheer (1) butt (1) bw (3) BW (1) caiman (1) camelback (8) camelbak (8) camo (6) camouflage (4) canteen (4) canteen pouch (1) cap (7) caracal (1) carrier (4) cartel (1) casaulty (1) cat (2) ccct (1) cce (4) cfp (2) cfp 90 (2) checna (1) chemical (6) chest (2) chestrig (12) china (1) chinese (1) cimic (1) ciras (2) civilians (1) coldweather (5) combat (5) combat belt (2) combat gear (2) combat pants (4) combat shirt (12) cops (1) corcoran (1) cordura (11) corps (1) corpsman (1) cougar (1) cover (5) coyote (18) coyote brown (34) coyote tan (7) cqb (3) crafter (1) croat (2) croatia (3) Crye (2) crye (1) csat (2) csecsenföld (3) csehszlovákia (3) csernobil (5) csizma (1) csősál (2) cummerbund (1) custom (1) dach (1) dalmácia (1) dán (2) danish (2) danner (3) daps (1) darktac (9) dcu (5) ddpm (2) defense (1) dél (1) dél afrika (2) democratic (1) derékzsák (1) desert (21) desert dpm (2) desert marpat (2) digital (8) digitális (5) dimanodback (1) docu (3) documentum (2) dokum (1) dokumentumfilm (5) dominator (1) domonkos (1) dpm (19) dprk (1) draeger (1) drager (2) dragic (1) dress (1) drog (1) drog háború (1) drop (3) drug war (1) durashock (1) dzsungel (2) eagle (5) eagle industries (7) eberlestock (1) ecw (1) ecwcs (9) egyenlőség (2) egyenruha (34) egyeruha (1) éjjellátó (3) ejtőernyő (2) ejtőernyős (6) ellátás (2) első (1) elsősegély (3) elsősegély zseb (2) embasy (1) emlékek (1) enabler (1) engine (1) english (1) entrenchment tool (1) eotv (1) erők (2) esk (1) esőkabát (3) esővédő (10) ess (4) észak (2) étel (1) ételcsomag (5) eureka (1) exoskeleton (1) e tool (1) f1 (1) f1s2 (1) face (1) fail (2) fallschirmjager (1) fast (3) fdbp (1) fejada (1) fejadag (15) fekete (1) felcser (3) felderítő (4) felkarvédő (1) felső (1) felszerelés (10) felvarró (2) female (1) field (1) FILBE (3) filbe (3) fire (3) firedepartment (4) firefighters (7) fire engine (2) fire force (1) first aid kit (2) first ait (2) flak (3) flame retardant (2) flc (5) fleece (6) flora (7) fmj (1) fn (2) fob (1) foliage (4) force (2) forces (2) frag grenade (1) francia (12) french (10) frog (4) frontline gear (1) (1) fulcrum (2) future (1) g3 (1) galco (1) gallet (1) gangs (1) garment (2) gasmask (5) gas mask (6) gáz (2) gázálarc (10) gázmaszk (1) gear (9) gen (1) gen3 (1) gendarmerie (1) gen 2 (1) gen 3 (1) georgia (1) georgian (2) georgians (1) gépjárműfecskendő (2) géppuskás (4) german (7) glock (3) gloves (4) golyóálló (5) golyóálló mellény (5) google (1) googles (4) gore (2) gore-tex (8) goretex (3) gore tex (9) gorka (5) gorod (1) görög (3) gránát (8) greek (2) green (8) grenade (7) grenade pouch (2) grúz (3) grúzia (1) gun (2) gurkha (4) gyakorló (13) gyalásó (1) gyalogsági ásó (1) hadisír (1) haditengerészet (1) hadsereg (33) haix (5) handcuff (1) handgrenade (1) harci (6) harci fejadag (10) harcjármű (4) hard armor (1) harness (2) háromnapos (1) hassienda (1) hat (6) határ (1) hátiernyő (1) hau (2) házi teszt (1) hdf (23) HDF (3) headset (2) heckler (1) heer (1) hegy (1) helikontex (3) hellas (1) helmet (29) helmetcam (1) heveder (3) hk (2) hm (88) HM (1) (1) hol (1) hölgy (1) holster (4) honvedelem (14) honvedseg (15) honvédség (62) horvát (5) horvátország (2) hrvatska (1) hsg (1) HSGI (3) hugnarian defense forces (1) hugnary (2) huncam (1) hungarian (19) hungary (14) hurrikán (1) huzat (3) hvg (1) hyper (1) i. kerület (1) iba (3) ice (1) idf (2) ied (3) ifak (11) ii (1) ILBE (1) ilbe (3) imposztor (1) incidens (1) Individualnovo (2) Individualnovo Ratsiona Pitanee (2) industries (3) infra (1) iotv (1) ipc (1) ir (2) irak (3) irányzék (1) iraq (8) ironclad (2) isaf (2) israel (1) issued (2) its (1) itw (6) izrael (3) jacket (22) jármű (1) járőr (1) javító (1) jna (1) jövő (1) jsgpm (1) jslist (4) jump (1) jungle (1) kabát (22) kalap (2) kamera (1) kamuflázs (1) karrimor (1) kartell (2) katona (2) katonai (1) katonája (1) katonák (1) katonaság (1) kenyérzsák (1) kérdések (1) kerület (1) kés (2) kesztyű (4) kevlár (3) kevlar (2) kevlár sisak (2) kezeslábas (2) kézigránát (3) kfor (2) khaki (4) kiegészítő védelem (1) kiképzés (2) kína (2) klmk (2) knee (1) knee pad (1) knfie (1) knife (3) kockh (1) kokain (1) konténer város (1) korea (3) korengal (1) körkupola (1) kötött (1) kötszer (2) közbeszerzés (2) krím (1) kulacs (5) kulacs zseb (2) különleges (3) kzs (1) kzsm (2) k pot (2) l109a1 (1) lámpa (6) lángálló (1) lb2 (1) LBT (3) lbt (6) lc2 (4) lc 2 (3) légzőpalack (2) lengyel (5) lengyelország (2) les (2) líbai (1) light (2) liter (1) litván (2) litvánia (1) london bridge tactical (4) london bridge trading company (3) lőtér (1) lövedékálló (4) lövedékálló mellény (4) lövészpáncélos (1) Lowa (1) lwh (3) l 17a1 (1) l 85 (1) m16 (9) m1916 (1) m1942 (1) m1c (1) m2 (1) m203 (1) m22 (1) m249 (3) m320 (1) m4 (11) m40 (2) m40a1 (1) m60 (1) m79 (1) m87 (1) m952 (1) m97 (1) made in (3) magazine (6) magazine pouch (6) magyar (51) magyarország (1) mag pouch (2) main (2) mainpack (5) main pack (2) málha (10) málhafelszerelés (13) málhamellény (19) málhaöv (1) málhazsák (4) málha mellény (1) marine (23) marines (6) marine corps (9) marjah (2) márkos (1) marpat (24) maszk (1) matv (1) mav (3) maxxpro (1) mbss (1) mccuu (4) mcu (1) meal ready to eat (3) medevac (1) medic (20) medical (8) medic pac (2) medininka (1) melény (1) mellény (57) mentés (3) mentők (5) mercedes (2) mesterl (1) mesterlövész (1) mexico (1) mexikó (2) MH (1) mh (93) mh 25/88 (1) mh 34 (1) mh 86 (1) mich (4) mikádó (2) miles (1) military (1) milsim (2) minimi (1) miox (1) misszió (1) mjk (1) mk6 (1) mmr (2) mn (3) modox (2) modular (1) modular system (1) molle (37) molle ii (5) monaghan (1) mopp (2) mount (1) mountain (2) mout (1) mrap (3) mre (15) MSA (1) msa (1) ms 2000 (1) mtp (19) múltból (1) multicam (24) multi terrain (2) multi terrain pattern (3) multotool (1) műszaki mentő (1) művégtag (1) műveleti (1) myster ranch (2) m 249 (3) nadrág (41) nagykövetség (1) national georpahic (1) nato (1) nav (6) NAV (2) navy (1) nbc (1) ndk (1) neckband (2) német (10) népviselet (1) nevében (1) new (2) new zealand (1) nexus (3) night (2) night vision googles (1) norvégia (2) norvegian (2) november47 (1) nukleáris (1) nvg (5) oakley (1) octopus (1) od (26) OD (3) oef (2) oef fr acu (1) of (1) oif (1) oldschool (1) olvasói levél (1) omon (1) omsz (4) on the spot (2) on the spot afganisztán (1) operation (2) operation enduring freedom (1) operation shanjar (1) operation strike of the sword (1) opfor (3) ops core (4) őrjárat (2) orosz (75) orosz mre (2) őrs (1) orvosi (9) orvosi táska (5) orvosi zsák (7) osprey (7) osztrák (6) öte (1) öv (14) P9R (1) pack (39) pact (1) pad (1) pakistan (1) pakisztáni (1) pakol (1) páncélos (2) páncélozott (1) pantac (1) pants (2) para (1) parachute (1) paratrooper (3) parka (3) pasgt (3) patrol (6) patrol pack (7) pattern (1) pattern 83 (2) peckham (2) pentagon (1) peoples (1) phantom (1) piece (1) pilotka (1) pistol (6) pisztoly (9) pisztolytár (1) pisztolytok (5) Pitanee (2) pj (1) plate (7) platecarrier (9) plate carrier (23) plce (2) PLCE (1) pmc (1) poland (3) polár (5) polar (4) polartec (1) polic (1) police (51) polish (4) polish army (1) ponch (1) poncho (2) poncsó (3) pot (1) pouch (29) predator (1) proof (4) protection (5) protective (1) protector (2) protetcion (1) protézis (1) prt (2) ptsd (1) pullover (3) pullóver (1) pulover (2) pulóver (5) pump action (1) puska (5) pvs (1) rába (3) rába terepszín (2) rabintex (1) radar (1) rádió (3) radio pouch (3) rádió zseb (2) rain (2) raincoat (3) rainjacket (1) rain gear (5) rakasz (4) rakasz zseb (2) ranger (2) ratio (4) Ratsiona (2) realisztikus (2) recon (4) régi iskola (1) remington (1) remington 870 (1) rend (1) rendőrsé (1) rendőrség (55) rendszer (1) rendszeresített (1) repeszmellény (2) republic (1) rescue (2) restrepo (2) revision (1) rg31 (1) rg33 (1) rhino (1) rhodesian (1) ricas (1) rifle (5) rifleman pouch (2) rifle grenade (1) rig (1) rijavi (1) rip (1) rip stop (1) ris (1) robbantás (1) rohamlövész (2) rohamlövészek (1) rollover (2) román (3) rs4/4 (1) rs 4 (1) ruck (1) rucksack (12) ruha (3) ruházat (4) russia (12) russian (50) russian mre (2) sadf (2) salomon (1) sandstorm (1) sapi (1) sapka (11) sátor (1) sátorlap (5) saw pouch (4) sa 80 (1) scalable plate carrier (1) sds (19) serbian (2) sérült (5) sf (5) shawn (1) shirt (8) sight (1) sig sauer (2) sisak (29) sisakálca (1) sisakhuzat (4) sivatagi (24) sling (1) slocam (1) slovak (1) slovenia (2) smersh (5) smock (2) softshell (4) soft armor (1) soldier (1) soldiers (1) sordin (2) sörétes (1) source (2) spanyol (1) spc (3) spear (1) spec (1) special (3) specnaz (6) specter gear (1) spec ops (2) splav (5) splittschutzeweste (1) sport (2) sportruházat (2) sposn (10) stanag (1) steel (1) stop (1) strobe (1) suicide (1) suit (2) sumrak (1) surefire (3) svájc (2) svd (1) svéd (6) sweden (4) system (2) szavazás (1) szemüveg (5) szénszűrő (3) szerb (2) szíj (1) szimatszatyor (2) szír (6) szlovák (4) szlovén (2) szlovénia (2) szovjet (2) tab (1) tac (1) tactical (11) tactical belt (1) tactical taylor (1) tailor (1) taktikai (4) taktikai málhafelszerelés készlet (1) taktikai öv (2) tálib (1) taliban (3) talibanistan (1) tan (18) tap (2) tár (4) tártartó (6) tarzan (1) táska (9) tasmanian tiger (1) taylor (2) tél (1) téli (2) temető (1) temperate (1) tengerészgyalogos (4) tengerészgyalogság (16) tengerészgyaogság (1) térdvédő (1) terepminta (3) terepszín (2) test (1) teszt (1) tex (1) three point sling (2) tiger stripe (1) tiszthelyettes (1) tmk (6) tok (4) tomahawk (1) tonfa (1) torch (2) training (2) triple (1) tri color desert (1) trópusi (1) trousers (30) tru (1) tullahoma (1) tűzálló (1) tűzálló ruházat (1) tűzharc (1) tűzoltó (6) tűzoltók (2) tűzoltóság (16) two (1) ubacs (4) ucp (3) UF pro (1) új (7) új magyar egyenruha (9) ukrán (3) und (1) uniform (39) urban (1) us (11) usa (13) usmc (48) USMC (5) usp (1) us marines (1) utility (2) v1 (1) varsói szerződés (1) védőmellény (15) védőszemüveg (1) vegyi (1) vegyvédelmi (3) vegyvédelmi kesztyű (2) vegyvédelmi ruha (3) vehicle (1) vesezsák (1) vest (65) veterán (1) vibram (1) victorinox (1) video (6) vision (2) vityaz (1) víztisztító (2) vog (1) vsz (3) vz (1) waist (1) waist pack (1) war (1) warbelt (6) warfare (1) warrior (9) warsaw (1) warsaw pact (1) war belt (1) water (4) web (1) webbing (3) web gear (1) wl (1) woman (2) woodland (26) wounded (1) wounded platoon (1) wp (2) yoke (1) zászlós (1) zsák (44) zseb (20) zubbony (8) Címkefelhő

19M Védőmellény

2021.06.22. 09:01 :: Combat Gear Admin

197803501_4169041246472932_6102228728329028937_n.jpgA tatai lövészdandárnál került kiosztásra a legújabb hazai gyártású egyéni felszerelés, ez pedig nem más, mint egy plate carrier és a hozzátartozó harci öv.

197920958_4169042123139511_5264893436695897968_n.jpgUgyanezen felszerelési tárgyakat már láthattuk tavaly, ez elméletileg a végleges verzió már, amely megkapta a 15M mintájú anyagot is. Tehát nem üt el a katonák ruházatától sem

198534356_4169042239806166_2821825287375480602_n.jpgA hozzátartozó célzsebek sem barna színű anyagból, hanem 15M mintájúból készülnek, így ezekből is lassan a harmadik vagy negyedik változatról beszélhetünk.

198515302_4169041326472924_6077441794689367883_n.jpgAz igazsághoz hozzátartozik azért, hogy a képek tanulsága szerint, a legújabb felszerelési cikkekből csak egy körülbelül szakasznyi katonát szerelhettek fel, míg a többiek a korábbi civil piacról beszerzett málhamellényt és az amerikai ACH sisakot viselték. Teszem hozzá még ez is több mint a tártáska vagy a fém sisak.

198451292_4169041613139562_2499070317652835812_n.jpgA következő fényképen látható az elképzelt végleges kinézete egy magyar lövészkatonának. Érdekesség a középen látható katonán lévő mellény, ami jóval feljebb van a másik kettőhöz képest. Egyébként talán ez a legpraktikusabb viselési módja egy plate carriernek.

197434566_1190692098011611_4980655662960707656_n.jpg

Főbb információk a 19M védőmellényről:

  • 15M terepszínű anyagból készül és a hozzátartozó célzsebek is.
  • Gyorsleoldási lehetőség a vállaknál és alul két oldalt.
  • A belső fele nem sima felületű anyagból készült, hanem párnázott 3D hálósból.
  • Kisebb méretű mint egy hagyományos védőmellény
  • Lehetőség van nyak-torok és felkarvédelemmel kiegészíteni, de ezek előzetes információk szerint nem kerülnek beszerzésre minden mellényhez, ugyanis a gyakorlati tapasztalat az az, hogy egész egyszerűen nincs rájuk szükség egy-két ténylegesen magasabb védelmi szintet megkövetelő feladatot leszámítva. Ezeken kívül viszont csak pénzkidobás a meglétük.
  • Noha nem a mellény része de a mellényel együtt tervezik rendszeresíteni a kobra csatos harci övet is, ami egy praktikus és modern kiegészítő, illetve lehetőséget ad a katonáknak a vállakra eső terhelés csökkentésére.
  • A nyilvánosan látható példányok közül ez a harmadik változat, de sajnos a K+F-ről nem sok helyen számoltak be, gondolok itt a hazai katonai szakirodalomra, folyóiratokra és katonai sajtóra. Az elkészült példányokat is csak főtiszti látogatáskor vagy a köztársasági elnök látogatásakor vették elő, de cikkek vagy bejegyzések a közösségi médián nem születtek róla.
  • Két méretben készül, az 1-es méret az M-L míg a 2-es méret az XL-XXL.
  • A teljes mellény része a lágy ballisztikai védelem, a két nagyméretű kemény ballisztikai betét előre és hátra, illetve további egy-egy darab oldalanként.
  • Az anyaga 500-as Cordura
  • A súlya 11 kg, a lágy ballisztikai és az összes kemény ballisztikai védőbetéttel. 

 

197274498_3725846607520649_1378139053253840292_n.jpgÖsszegezve, egy plate carrier jellegű védőmellény rendszeresítése növeli a katonák komfortérzetét, mobilitását. Noha a lágyballiszitkai betéttel védett felület mérete csökken a korábbi mellénnyel összehasonlítva, de külföldi tapasztalatok alapján ez nincs negatív hatással a veszteségekre.

198723871_4169041256472931_5957318135898734962_n.jpgHatalmas előnye a 19M védőmellénynek a korábbi 13M-el szemben, hogy jóval kényelmesebb és könnyebb benne mozogni. Nem akadályozza a karokat az egyéni fegyver kezelése során sem.

197788134_168135548521738_1036918218333668240_n.jpgHa a nemzetközi piacon kellene elhelyezni a 19M-et, akkor ez valahol a nagy nyugati gyártók 2010-2012 körüli portfóliójába illeszkedik bele. Egyáltalán nem gondolom rossz konstrukciónak, jó elvek mentén épül fel, és az egyszerűbb megoldásokat is sikerült integrálni rá.

Fotó: HM Zrínyi Média



121 komment

Címkék: hm mh plate carrier védőmellény 15m

A bejegyzés trackback címe:

https://combatgear.blog.hu/api/trackback/id/tr6316601110

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

estván 2021.06.25. 19:44:48

Az ugye megvan, hogy a katonai meg a lovas (motoros, kerékpáros, stb.) sisak funkciója tök más?

krisss93 2021.06.25. 20:45:16

@cavalry: a katonai sisakok elsősorban a repeszhatás és a repülő törmelék ellen védenek.

krisss93 2021.06.25. 20:53:51

@recon71: volt rajtam virtus platekkel hát van az egy jó tizes.

cavalry 2021.06.25. 21:00:19

@krisss93: Köszi, 20 évig voltam tiszt talán tudom mire jó a sisak :) A vezérkartól szereltem le, kat. főiskola és Zrinyi MKA volt a két katonai végzettségem és van még két másik, egy közgazdász és egy informatikai. Minden sisak véd a mechanikai behatásoktól valamennyire a régi acélsisak is. A repeszállósága a burkolatoktól függ. De a mechanikai behatás erejének tompítása kulcskérdés, a régi acélsisak ebben nem sokat ért, mert nem volt ütés erő elnyelő burkolat benne. A repesz az acélsisakot átütötte, a lövést meg átment rajta (becsapódási szög is számít). A legjobb sisakot is átüti ma is a nagy energiájú lövés (ha közelebbről jön, pld városharc.) A kevlár önmagában kevés, a carbon szálas burkolat és az üvegszálas rétegek variációi fokozzák az élvezeteket. De tök mindegy mert ha a lökés ereje nagyobb sebességű becsapódási energiát hordoz az agyad nem fogja kibírni a lassulást. Game over.

cavalry 2021.06.25. 21:07:10

@estván: Persze látszólag más a funkciójuk. De két elemről van szó, egyik a repesz / vagy lövedék a másik a fejen lévő sisak. A lovas sisaknál ha 60 km/ó-val fejest ugrasz egy kőre az is nagy energiával történő átütő erő. A teszteket úgy csinálják hogy van egy állvány, a sisakot lerögzítik és különböző súlyú és alakú tárgyakkal felülről rázuhanva tesztelnek műszerekkel. Van teljesen hegyes tárgy is, hasonló mint egy lövedék. Ugyan az az intézet teszteli a katonai sisakot is. a lövés energiáját ismerik, lehet szimulálni simán. Mondjuk egy 30 kilós acéltömb 5 méterről egy hegyes csúccsal ráesik a sisakra. A sisak belül is el van látva szenzorokkal és a fejre jutó erőt mérik. Ha ez már több mint amit túlélsz akkor a sisak nem jó. Schumacher feje is szét lett ütve, mert sziklára eset rá.

dudi01 2021.06.26. 16:49:16

@recon71:

Számolj úgy,hogy egy nagyon modern M-es stand alone LvL plate(tehát nem kell a soft réteg alá) 3kg.Ha nagyon szuper platet használsz, akkor egy M-es LvL IV stand alone 2,3kg (az S méret 2 kg az XL 3,1kg).Mi a különbség?Az előbbi M-es plate nagyjából 400 EUR a nagyon szuper meg 1000 EUR.
Ha ehez hozzáveszed a plate carrier és a zsebek tömegét, akkor az jön ki,hogy a nehezebb plate-tel kb 9kg nagyon extrém esetben 10kg az extrakönnyű plate-tel meg kb 1,5kg-val vagy könnyebb.

dudi01 2021.06.26. 16:51:16

Mármint a a plate carrier+zsebek+plate tömege 9-10kg, nagyon könnyű plattel meg 1,5kg-val könnyebb.

dudi01 2021.06.26. 17:04:48

@recon71:

Ha könnyebb akarsz lenni akkor engedned kell a védettségből. A LvL III++ védettség szerintem az a kompromisszum ami még vállalható.Ez véd az összes 5.45-ös, 5.56-os, 7.62x39-es, 7.62x51-es és 7.62x54R-es normál lőszertől DE a páncéltörő puskalőszerek és a páncéltörő 5.56-os (ideértve az amúgy nem páncéltörő de nagy átütőerejő M855A1-et is) lőszerek átütik.
Ha ezt a kompromisszumot bevállalpd akkor tudsz a 3kg-s LvL IV plate-hez képest spórolni nagyjából 1kg-t.

dudi01 2021.06.26. 18:16:59

@cavalry:

A modern sisakbélések energiaelnyelő funkciókat látnak el, emiatt lehet kevlárt alkalmazni mindenfajta varázslat nélkül.
A sisakot ért nagy ütéssel (vagy pl robbanás okozta légnyomással) meg azt csinálják,hogy egész egyszerűen lerepül a fejedről a sisak mielőtt eltöené a nyakad.
Összegezve a hélynak merevnek kell lennie az energiaelnyelésre meg ott a bélés és a hevederek amik kioldanak.

cavalry 2021.06.26. 18:28:12

@dudi01: Így van. A gond ott van hogy a jelenleg alkalmazott EPS burkolatok bármilyen drága a sisak (van 3000 EUR is) egy adott védelemnél nem tudnak többet, és ezt a használó nem ismeri. Konkrétan a motoros sisak egy vicc, bármilyen drága, a lovas dettó. Mindenki gyorsabban megy mint amilyen sebességnél még védhet. A katonai sisaknál is az a gond, hogy az agy sérülékenysége a meghatározó (ezt kell megkeresned mint adat) és a sisak ezeknél a sérülési határértékeknél nem tudhat többet, legfeljebb az a kedvezmény hogy nem repül szét a katona feje mindenfelé. Csak az új belső bélés fog valamit javítani, de az agy korlátaival nincs mit csinálni. Pld a légnyomás eldobja a katonát és az nekiesik a házfalnak. Ez hasonló eset mint a motoros balesete. Ha a lövedék átüti a külső burkolatot akkor is van sok eset, de ha sérül az agy akkor nincs sok idő a segítségre. Most az a valós helyzet hogy ha a motorosnak megmondanák meddig mehet el, akkor rájönne hogy semmi értelme a sok milliós sportmotoroknak, mert ha esik akkor game over. A katonai védő eszközök is hasonlóak. Az autók védelmi eszközei is fejlődnek, a páncélzatok is, de mindig az adott fejlettségi szinten hasznos ismerni a határokat különben csak az ima segít. Aki meg nem foglalkozik ezzel az nem bátor hanem hülye.

dudi01 2021.06.26. 18:45:53

@cavalry:

Természetesen nem védenek és nem is védhetnek mindentől a katonai sisakok. Az pediga kiképzés részének kell,hogy legyen,hogy elmondják azt amitől véd és amitől nem.

Ez csak az én személyes véleményem de ma már a katonai sisakok jelentősége sokkal inkább a platform szerep mint a védőfelszerelés,de minimum egy szinten van a kettő.

cavalry 2021.06.26. 18:50:56

@dudi01: Az a kérdés hogy tudják e pontosan mitől véd. A motorosok, síelők, kerékpárosok, stb. és a lovasok általában nem tudják. Az autósok nem is viselnek sisakot pedig kellene :) A fejlődés itt is folyamatos, a kombinált anyagok egyre jobbak. A kérdés az "mennyit ér" az adott ember feje, milyen költséges védőeszközt használ vagy kap. Bizonyos erők hatása felett már nem véd semmi.

dudi01 2021.06.26. 18:54:30

@cavalry:

Annyit azért mindenki tud aki harcoló katona,hogy gépkarabélytól is csak szerencsés esetben védenek a modern kevlársisakok.

cavalry 2021.06.26. 19:58:02

@dudi01: A lövedék aktuális energiájától és a típusától is függ nyilván. Van fent fent videó amin végigpróbálják a lőszereket kis távolságról. Azért véd elég jól. www.youtube.com/results?search_query=kevlar+helmet+vs+bullet

krisss93 2021.06.26. 20:07:22

@cavalry: Erre vannak a NIJ szabványok. A NATO-ban a legtöbb sisak level IIIA szintű NIJ 0106.01 szabvány szerint.

cavalry 2021.06.26. 20:13:57

@krisss93: Minden sisak típushoz vannak szabványok, többféle is, USA és EU. A kérdés az, hogy csak a gyártó írja hogy az övé megfelelő e a szabványnak(van rajta címke) vagy van független minőségbiztosítási cég aki kiállítja a bizonyítványt. Pld a lovas sisakoknál csak az 1000 EUR felettieket vizsgálják be, a többinél a hit erősíti hogy véd :) . Hihetetlen dolgok vannak, pld egy síkötésről nincs papír hogy nyit e ha kell vagy nem. A katonait is meg kell nézni. Nézz meg pár amatőr teszt filmet és csodákat látsz.

krisss93 2021.06.26. 20:32:52

@cavalry: Hát amit veszünk azt beszerzés előtt meglövik azokkal a lőszerekkel és távolságokról (ill megrobbantják) amik a szabványban vannak. Mivel a honvédség még polgári pert sosem nyert a beszerzett cuccok védelmi szintjében nem kockáztatnak, nekem pl volt szerencsém kerámia platek tesztlövészetén részt venni.

krisss93 2021.06.26. 20:34:38

@cavalry: A NATO a ballisztikai védelmet az amerikai NIJ szabvány szerint méri személyi felszerelésben és mi is abban mérjük.

Tom Sinner 2021.06.27. 10:00:29

Kicsit elkanyarodva a sisakok témájától elég sok helyen lehetett látni a srácokon különböző hátizsákokat, kezdve a Mil-tectől az 5.11-esekig. Valaki tudna ezekről véleményt írni? Ha valamelyik elég jó véleményt kapna, és pénzben sem különösen sok, lehet hogy egyet be is szereznék. Ok: egy sima városi kiránduláshoz az MTP infantry bergenem túl nagy, a civil hátizsákom meg már 10+ éves, azt inkább csak munkába hordanám, a lőszeres oldaltáska meg hát nem is tudom... Ilyen 25l körüli hátizsákok érdekelnének (kisebb is akár), de mindenképpen kisebbek, mint az infantry bergen. (Momentán MTP-ben csak a 17 literes sisakhordozót kapni 30+-ért az meg erősen túlzó, a Mil-tecectől meg ódzkodom, sosem a minőségükről voltak híresek, maximum apró kiegészítői felelnek meg) Gurkhához meg nagy nagyon volt eddig szerencsé, de ahogy hallom minőségben az sem jobb mint a Mil-tec/MFH.

krisss93 2021.06.27. 10:06:14

@Tom Sinner: Hát a Mil-tec az elmúlt években nagyon sokat javult minőségben és sima városi kiránduláshoz ár érték arányban tökéletes szerintem.

Ha nagyon rá akarsz menni a minőségre akkor 5.11 Rush 24 vagy Rush 12. csak azok 30 ezernél kezdődnek.

dudi01 2021.06.27. 11:02:23

@Tom Sinner:

Direct Action Dragon Egg Mk II PenCott Snow Drift. Kiváló minőség 25L meg egy kicsi és marha jól is néz ki!!!

krisss93 2021.06.27. 11:51:16

@dudi01: Nem lehet olyan jól pakolni bele mert nem lehet teljesen szétzipzárazni.

Amúgy most jött ki a 35 literes verziója akkor már azt :D

Tom Sinner 2021.06.27. 12:11:53

@dudi01: Használtan pont láttam egyet feketében valamelyik katonai ad-vesz csoportban. Zöldben, vagy valamelyik kamu MC színben elkezdem akkor nézegetni megint, hátha.

@Kriss: 35 literrel már majdnem ott tartok, mint össze cipzárazva az infantry bergennel. A Mil-teces hátizsákok elég olcsóak, kérdés, hogy ez is bírna-e 10+ évet mint a sima túrazsákom. ha tényleg csak városba, vagy kis kirándulásokra hordanám? (Lassan kikopnak teljesen a civil túra holmik, mindenképpen katonai jellegű dolgokkal váltanám ezeket.)

recon71 2021.06.27. 18:49:56

@dudi01: Pedig mennyit hallottam "hozzáértőtől" az elmúlt 1-2 évben, hogy már felesleges aggódnom a védő mellények súlya miatt, köszönhetően a mára már elterjedt baromi könnyű védő mellényeknek. Hihetetlen milyen könnyű adatokat küldözgettek nekem, hogy már megint mennyivel könnyebb új paneleket kaptak. Ha lesz időm megpróbálom visszakeresni. Pedig ez a 10 kg körüli súly még nagyon nem könnyű kategória, tekintve, hogy még van 1 rakás minden amit még vinni kell.
Ehhez képest viccnek tűnik amit az amik mondtak a Vietnámban kapott védő mellényeikre, hogy azért sem hordták őket, mert túl nehezek voltak az 5 kilóikkal.

dudi01 2021.06.27. 19:20:51

@krisss93:
Csapj arra a kezedre amivel ezt le merted írni!

dudi01 2021.06.27. 19:23:31

@recon71:

Azért nem hordták Vietnamban mert nem védett.Vietnamban a kilőtt lövedék okozta a legtöbb sérülést nem a repeszek.
5kg az sok,ha kvázi feleslegesen cipeled.

Azt is odaírták,hogy milyen védelmi képességű az a nagyon könnyű mellény?

krisss93 2021.06.27. 21:03:21

@dudi01: Még mindig túlságosan megeszed a divatot :D

krisss93 2021.06.27. 21:12:33

@recon71: Jelenleg a DARPA által tesztelt legkönnyebb kemény betétek azok az ilyen 1,4 kg per db. Csak az kereskedelmi forgalomban nem kapható meg milliós darabára van.

megavega 2021.06.28. 00:43:12

@recon71: túlagyaljátok ezt a súly témát... Plusz minusz pár kilókról beszéltek ami igazából nagyon meg sem kottyan a katonáknak..... Ha meg igen akkor meg irány kondizni...

dudi01 2021.06.28. 06:17:39

@megavega:

Nem azzal van baj,hogy 10 vagy 12 kg.A probléma azzal van,hogy 30-35kg a teljes felszereles.Na itt nem mind1,hogy 1 vagy 2kiloval több vagy kevesebb.

megavega 2021.06.28. 06:25:50

@dudi01: tudom, de ez ilyen békeidős ugymond laktanyaudvari nyafogás..... Amikor ott van az ember akkor rohadtul nem számít. Mondjuk úgy: ha meg kell baszódni meg kell baszódni..

dudi01 2021.06.28. 06:43:30

@megavega:

Ez marhaság!Csak a tisztánlátas végett nézzükbaz angol katonát:
Fegyverzethez köthető anyagok (gépkarabely 4 tár, gránat, ejjellátó ilyesmi) 12,55kg.
Amit magan visel kivéve védőmellény és zsák 9,26kg.Ha ehez hozzászámolod a 9kg-s védőmellényt akkor összesen 30,51kg.
És még csak annyi cucc van nálad amit zsák nelkül a zsebeidben meg a malhafelszereles zsebeiben elfér.

megavega 2021.06.28. 06:47:06

@dudi01: miért lenne marhaság? De most komolyan? Titeket arra képeznek, hogy ne bírjátok el azt amit el kell vagy hogy ne csináljátok meg amit meg kell mindig minden körülmények között? Nem hinném...

dudi01 2021.06.28. 06:55:31

@megavega:

A hozzáallásod a marhaság.

megavega 2021.06.28. 07:01:53

@dudi01: most komolyan? Te ugye szolnokon szolgálsz? Meg szabad kérdeznem mi a beosztásod, nem azért, hogy most oltsalak vagy fikázzalak vagy ilyesmi.

dudi01 2021.06.28. 07:11:28

@megavega:

Mi köze ennek ehez a témához?Tudod a katonák nem hülyék akiknek minden mindegy, ha meg kell baszódni akkor meg kell baszódni.De elárulok egy titkot:a modern szemléletű hadseregek akik dekákon próbálnak spórolni (suerinted véletlen van az angoloknál egy sima meg egy light weight GTX kabát?), hogy növeljék a harcértéket, na ők sem hülyék.

megavega 2021.06.28. 08:34:09

Sokkal több mint gondolnád! Az én nézőpontomból: egy beosztott simán ráér arra, hogy a saját "nyomorán" elmélkedjen, hogy ez itt nyom az ott nyom, ez milyen nehéz az milyen nehéz, ezt miért nem lehet megcsinálni ezzel, azt mennyivel könnyebb lenne megcsinálni azzal, bezzeg a "modern szemléletű" hadseregekben bizony mennyire odafigyelnek az emberanyagra meg a minőségre... meg a dekákra... Segítek: nagy ívben leszarják... mármint a feladatot végrehajtó katonák. (nyilván nekik sem tetszik, de ez van) És csakhogy elmondjam, nem a levegőbe lövöldözök, meg úgy hallottam meg olvastam, hanem volt szerencsém együtt dolgozni angol és gurkha alegységgel Angliában, volt szerencsém Amerikában a tgy-nél kiképződni és tanulni, volt szerencsém a sivatagban is megfordulni többször is mindannyiszor többnemzeti alegységben csak külföldiekkel dolgozni, szóval elég sok fajta felszereléssel és eljárásmóddal-gondolkodásmóddal volt szerencsém megismerkedni, de sehol nem volt olyan, hogy a néhány kiló pluszsúlyon keseregtek volna... És elárulok egy nagy titkot: a beosztott katonák igenis nem okosak, sőt, sok esetben hülyék is, mert erre van szükség. Nem kell agysebésznek lennie senkinek sem a végrehajtók szintjén, sőt egy beosztott ne is gondolkozzon csak max. az ő szintjén. Hajtsa végre azt ami a feladata minden áron... (és ezt nem a komcsiknál tanultam meg)
És ne érts félre, nem lenézni akarok itt senkit, főleg nem a beosztott katonákat nem (nélkülük semmi sem létezhetne), csak azt akarom sugallni, hogy nem kell túlagyalni a dolgokat elméletben mert csak a hülyeségeknek lehet így táptalajt biztosítani későbbi burjánzáshoz...

pont annyira elburjánzik mint amennyire már el is mentünk az eredeti témától....

dudi01 2021.06.28. 09:31:55

@megavega:

Nekem is vokt szerencsém többnemzeti környezetben eltölteni itthon is es külföldön is időt.

Ha hülyén tartod a katonát akkor hülye lesz.Ez ilyen egyszerű.
Az egyeni felszerelés meg pont az a szint amiről gondolkodnia kell az egyszeri katonának,hisz azzal harcol!Nem véletlen tart fent az ARMY olyan platformokat ahol a katona leírhatja tapasztalatait a felszereléseről,ez az ő szintje! Aztán akinek az a dolga,hogy a felszereléssel rendszerszinten foglalkozzon az meg jól elemzi a tapasztalatot és annak tükreben fejlesztenek, mert az meg az ő szintje.
Persze a katona azt használ amit adnak neki ez kétsegtelen és ha az 18kg a mellény akkor annyi, de az nagyon primitív amolyan Honvedsegi hozzáállás, higy fogd be a szád aztán csináld.

De ha már angolok,na ők sem a seggükből húzták ki a Virtust nagy unalmukban, hanem a rengeteg panasz ami az Osprey-el kapcsolatban megjelent ki lett vizsgálva és úgy döntöttek,hogy változtatni kell.

krisss93 2021.06.28. 09:49:24

@megavega: ha így állsz hozzá jó lesz nekünk a TMK meg a tártáska is kit érdekel, hogy szar, ha meg kell csinálni benne a feladatot meg kell csinálni.

Viszont (ez most nem végrehajtó állományként mondom hanem vezetőként aki szintén megfordult nemzetközi környezetben..) a vezetők kötelessége, hogy mindent megtegyen azért, hogy a végrehajtó állomány minél hatékonyabban minél nagyobb harcértékkel tudja a feladatot végrehajtani. (valszeg a tgy-s ruck marchon te is észrevetted volna ha a teljes menetfelszerelést közben olyanra cserélik aminek az összsúlya 5-6 kilóval könnyebb mint amivel kezded).

És igen ez hosszú távon kilókon is múlik mivel minél nagyobb az általnos komfortérzete a katonának annál lassabban merül ki és annál tovább marad harcképes. Nem kell agysebésznek lennie a katonának de ha a felszerelés akadályozza a feladat végrehajtásában akkor azon változtatni kell.

A TMK Afganisztáni szereplése gerincsérvek kálváriája... Amihez az általad is képviselt hozzáállás is vezetett..

Ésszerű keretek közt törekedni kell a súlycsökkentésre és a technológia folyamatos fejlődése miatt ezek a keretek folyamatosan tágulnak.

megavega 2021.06.28. 09:57:55

@dudi01: akkor szted is az van amit mondani akarok, ha 18 kg akkor 18kg. tök mindegy, hogy mi mennyi lehetne, mert azzal kell dolgozni ami van.

krisss93 2021.06.28. 10:07:47

@megavega: azzal dolgozol ami van, de el kell gondolkodni, hogy legközelebb hogy lehet jobb.

Ezt hívják fejlődésnek és tanulásnak. Ebbe a felszerelés is beletartozik.

dudi01 2021.06.28. 10:14:04

@megavega:
Igen,adott pillanatban,de rendszer szinten még véletlen sem!

dudi01 2021.06.28. 10:17:51

És ez az adott pillanatbani használat még véletlen sem jelenti azt,hogy be kell fogni a szádat.Ez amolyan komcsi mentalitás ami maradt a Nephadseregből.
Ez van ezt kell szetetni,neked meg kuss a neved, csinálod ebben.Ezen kell túllépni.Meg kell csinalni amit meg kell, de nem kuss a neved csak azért, mert nem vagy ezredes vagy minimum tiszt!

megavega 2021.06.28. 10:29:27

@krisss93: "a vezetők kötelessége, hogy mindent megtegyen azért, hogy a végrehajtó állomány minél hatékonyabban minél nagyobb harcértékkel tudja a feladatot végrehajtani."

-semmilyen harcászati szintű vezető nincs abban a helyzetben, hogy a beosztottai számára bármilyen felszerelést biztosítson-biztosíthasson vagy érdemi módon beleszólhasson abba, hogy mit kap a katona felszerelésként. (sajnos)

nyilván megérzi mindenki még az 5-6 kilós differenciát is, de nem hinném hogy befolyásolná a feladat végrehajtásom, vagy a "csapat" végrehajtását.

"A TMK Afganisztáni szereplése gerincsérvek kálváriája... Amihez az általad is képviselt hozzáállás is vezetett.."
-ahhoz, hogy azt a "gyatra" felszerelést kellett használniuk a katonáknak mint a TMK vagy az elődje az annak a hozzáállásnak- szakértelemnek köszönhető ami miatt a poszt-ban látható felszereléseket gondolják a jövőnek.....(TOTÁLIS INKOMPETENCIA)
(Na meg sok esetben a helytelen használatot is megemlíteném, de ez nem ide tartozik)

" Ésszerű keretek közt törekedni kell a súlycsökkentésre és a technológia folyamatos fejlődése miatt ezek a keretek folyamatosan tágulnak."
- Így van, ez pontosan leírja a lényeget.: Ésszerű keretek közt.

megavega 2021.06.28. 10:39:36

@dudi01: ne haragudj, de ez nem komcsi hozzáállás.
"Ez van ezt kell szetetni,neked meg kuss a neved, csinálod ebben.Ezen kell túllépni.Meg kell csinalni amit meg kell, de nem kuss a neved csak azért, mert nem vagy ezredes vagy minimum tiszt!"
-rosszul érted amit mondani akarok. Bár a lényeg az, hogy a katonának sokszor valóban kuss, meg azt kell csinálnia amit mondanak neki kérdés nélkül azzal amije van, de ez nem egyenlő azzal, hogy a katona egy senki addig amíg nem tiszt vagy főtiszt!

krisss93 2021.06.28. 11:25:20

@megavega: amúgy nem gondolja a cuccot még a felelőse sem a jövőnek csak a döglött könnyűiparból ezt lehetett kihozni (a jelent nagyjából) csak sajnos a kormányzati kommunikáció elbaszta az egész program névadását...

recon71 2021.06.28. 23:02:37

@dudi01: Elég sok helyen olvastam, hallottam, talán még itt a blogon is, hogy azért nem hordták szívesen a védő mellényeket Vietnámban, mert olyan szinten kikészítette az a plusz 5 kiló az amúgy is megterhelt katonákat.
Ha az alap málha is minimum 10-20 kiló körül van, akkor 5 kiló is nagyon sok. De panasz volt még arra is, hogy megrohadtak, hőgutát kaptak alatta.

recon71 2021.06.28. 23:49:45

Meg vagyok döbbenve, ennyi év után már nem csak én állítom, hogy mennyre fontos a felszerelés komfortja és minden kilója! :D

Én csak 1 egyszerű rajparancsnok voltam, de ki vagyok akadva!
Az ugrik be, amikor az elhízott őrnagy üvöltött velünk, hogy -mi a válogatott felderítők- milyen szarok vagyunk, mert nem tudjuk teljesíteni azt, ami az angoloknak megy. Pedig beleadtunk mindent, hisz ezen múlt, hogy végre hazamehetünk vagy sem.
Aztán később volt lehetőség kipróbálni az angolok cuccát, kiderült, hogy abban semmi nehézséget nem okozott volna az, ami a mi cuccunkban képtelenség volt.
Na ennyit számít a felszerelés!

De az is, amikor én hiába várom el az embereimtől azt, hogy hajtsák végre az utasításaim, amikor még arra sem tudom rávenni, hogy felkeljen a földről, mert úgy kikészült. A földet bámulva liheg, másra egyelőre nem képes.
Nem lett volna nehéz feladat úgy ahogy előtte kidolgozták nekünk, 1 kis hátizsákkal az urak hátán. De rajtunk 15-30 kg közötti súly volt, úgy már nagyon más.

recon71 2021.06.29. 00:17:35

"ha 18 kg akkor 18kg. tök mindegy, hogy mi mennyi lehetne, mert azzal kell dolgozni ami van."

Igen, csak az a gond, hogy a 18 kg-mos szar felszerelést cipelő katona soha nem fog olyan jól teljesíteni, nem lesz olyan harcértékű, nem lesz olyan jó hatásfokú, mint amikor 1 csak 15 kg-mos jó cucc van rajta.
Ami 1 jó 15 kg-mos felszerelésben még megoldható, az a szar 18 kg-mosban már képtelenség.

Na ezért kellene törekedni arra, hogy a komfort és a súly is javuljon.

dudi01 2021.06.29. 07:30:01

Se ki nem mondta,hogy nem fontod a tömeg.
Azt mondják sokan,hogy van amin nem lehet spórolni ha tetszik ha nem.

recon71 2021.06.29. 21:59:16

@dudi01: Mégiscsak lespórolták, hisz legtöbbször nem hordták.

De említettem a már 8 vagy 9 éve Afganisztánban "dolgozó" haveromat is, aki "nagy öregként" már sokszor megteheti, hogy szintén nem veszi fel az amúgy kötelező PC-t. Azt mondja, hogy a PC olyan szinten veti vissza a teljesítményét, hogy szerinte több esélye van nélküle.
Konkrétan rákérdeztem és azt mondta, hogy mind mozgásban, mind sebességben, mind fegyverkezelésben sokkal rosszabbak, ha az is rajtuk van.
Plusz, azzal a plusz súllyal esélyük sincs lehagyni az 1 szem AK-s üldözőiket.
Pedig ők nem cipelnek sokat. Pár éve belinkeltem fényképen mi van csak náluk. Tárak a karabélyhoz, rádió és pisztoly, eü. cucc.

És van még 1 zsákjuk az autóban vagy helységben, főleg tárakkal, rakaszokkal megrakva, ha utánpótlás kellene. De azzal nemigen akcióznak.

krisss93 2021.06.29. 22:17:10

@recon71: Közben utána néztem, hogy lehet 5 kiló a virtus.
- Legminimálisabb kialakításban csak a kicsi szívet védő ECBA platek és (www.firestormkit.co.uk/image/cache/data/British%20Army/CBA-HARDPLATES-1-550x550w.jpg) lágy kevlár megy bele.

Ha beleteszed a lvl IV-est azoknak 3,5 kiló darabja mert az osprey-val megegyező szabványt használnak a virtusban is a britek.

dudi01 2021.06.29. 22:17:28

@recon71:

Tehát az egész világ hülye.Értem.
Nem gondolkoztál még azon,hogy ne az egészhez képest jelentéktelen nennyiségű minta alapján ítélkezz?

Miért kell 100× leírni,hogy Vietnamban azért nem hordták a mellényt, mert nem védett= teljesen feledleges volt és ha 1 kg kett volna sem vették volna fel mert minek?

recon71 2021.06.29. 22:30:50

@dudi01: Itt a blogon is ez szerepel, az M1955 védőmellénynél.:

“A harci sérülések hetven százalékát repeszek okozzák."

De olvasmányaim szerint sok embert megmentett a sűrű növényzeten már legyengült, gellert kapott lövedékektől is.

recon71 2021.06.29. 22:35:18

@krisss93: Ezek szerint hazugság amivel reklámozzák a Virtust? Mert ezek alapján 5 kg-mos formában igazából nemigen fogják használni.
Ezek alapján az sem igaz, hogy mára már megoldódott a védőmellények okozta túlterhelés probléma. Mert 10 kg körül még mindig sok. Magában persze nem, de, ha hozzámegy minden más amit még muszáj málházni, akkor rengeteg.

recon71 2021.06.29. 22:45:12

@krisss93: Itt a blogon ez szerepel: "A gyártó beszámolója szerint az új mellény 4,7(!!!!) kg-al könnyebb, mint a korábbi Osprey. Sőt azt ígérik tovább csökkentik a súlyát, a jelenleg fejlesztés alatt álló betétekkel."

Kérdés, mekkora volt az Oprey súlya és azóta mennyivel lettek könnyebbek azok a betétek is?

krisss93 2021.06.29. 23:29:02

@recon71: Az osprey hasonló mint a TMK, tökig van lágy kevlárral és elég nagy méretű mellény, kb 14-15 kiló, ha benne vannak a kemény betétek a virtus kisebb testfelületet véd mint az osprey és még le is lehet csupaszítani, megetted a marketing dumát..

A TMK 17 kiló ezzel szemben az új 11.

A jelenleg használt és kapható brit kiképzési platek az osprey-hoz 3,5 kilósak darabja szóval valszeg az a szabvány tömeg. Mivel a britek erre sem nemzetközi hanem saját szabványt használnak és jóval nagyobb mint egy SAPI vagy ESAPI plate.

krisss93 2021.06.29. 23:33:01

A britek összes cucca olyan mint a churchill tank, nagy nehéz és ronda.

recon71 2021.06.29. 23:45:32

@krisss93: Az a baj, hogy nem csak én ettem meg a marketing dumát, hanem mindenki, aki engem is meggyőzött, hogy mi tök feleslegesen öltünk bele rengeteg energiát a védőmellény terhelés megoldásába, mert mára mások már megoldották.
De szerintem még Te is erről győzködtél messengeren.

krisss93 2021.06.30. 00:04:29

@recon71:
A terhelés folyamatosan csökken az újabb anyagok felhasználásával. Ha full mozgékonyt akarsz akkor a mellényed 6 kiló, de az egy könnyű LVL IV-es pc (a Darpa most ezt viszi lefelé 4 kilóra csak az nagyon a technológia csúcsa).

Az aramid a korábbi kevlárhoz képest 2/3-os tömeggel tudja ugyan azt a védelmi szintet mint 15 éve és egyre több az új anyag. Előbb utóbb megszülik ami kiváltja az aramidot.

Amiről mostanában nagyon jókat hallani az a graphén szövet csak az még az ipari előállítástól messze van.

De 10-11 kiló jelenleg az teljesen jónak számít egy lágy kevláros mellényben.

Amúgy szerintem venned kéne egy Virtust, egész értelmes árakon lehet már beszerezni itthon is, aztán leteszeteled és max továbbadsz rajta. Tisztes iparosmunka de nem fedezték fel kolombusz tojását. És hasonlóan a miénkhez átmenetet képez egy plate carreier és egy hagyományos védőmellény közt, de még a miénknél is nagyobb méret.

recon71 2021.06.30. 00:29:13

@krisss93: 50 évesen már nem akarok még több védőmellényt venni (meg szerintem az enyémek jobbak is a Virtusnál). Az eddigiek is eléggé kinyírták az ízületeim. Sőt, ma már a 6 kilós is sok, mivel azt sem csak magában hordja az ember. Az is döbbenet mekkora teljesítmény rombolást okoz, nemhogy a nehezebbek.

A terhelés folyamatosan csökken, de ezek szerint még mesze nem vagyunk a kívánt szinten, ha még mindig csak itt tartunk.
Pedig már évekkel ezelőtt cirkuszoltak többen velem, mert azt mertem írni, hogy az amik Afganisztánban 10 kg feletti védőmellényeket hordanak. Pedig ahogy kinéz, még most sem nagyon mentünk 10 kg alá.

Pedig ez sok, így még mindig túlterhelés alá esik az ember. Emlékszem katonaként, hogy amíg nem voltunk túlterhelve, baromi jól teljesítettünk. Baromi jól megcsináltunk mindent, még élveztük is.
Aztán amikor túlterheltek lettünk, szart sem értünk. Ugyan azon terepen, ugyan azon feladat alatt, többször is meghaltunk volna, ha nem csak gyakorlat. Nem szeretnék így csatába menni.

dudi01 2021.06.30. 06:14:06

Amíg harcban visszaő az ellenség addig a lövedékállóság kulcsfontosságú. Kutyát nem érdekli,hogy gyakorlaton védőmellény nélkül mit hogyan csinálsz meg.Még összehasonlítási alapnak sem jó.

Tom Sinner 2021.06.30. 16:08:40

@krisss93: Ez nem egy rossz ötlet. Én a Mk.IV-emet nem tervezem belátható időn belül lecserélni, mert a ráncfelvarrott cummerbunddal nekem teljesen megfelel, plusz a virtus még elég drága. De ha jók a vélemények, és lejjebb mennek az árak, lehet fiatalítok.

recon71 2021.06.30. 21:31:37

@dudi01: Csak az a gond, hogy amíg nem voltunk túlterhelve, olyan jól teljesítettünk, hogy ránk sem tudtak lőni.
De ahogy túl lettünk terhelve, olyan szarok lettünk, hogy 2 nap alatt vagy négyszer "halunk" meg, ha nem csak gyakorlat. Akkor már 3-4 könnyű felszerelésű ellenségnek kijelölt többször is "legyilkolta" a túlterhelt egész rajt.
Baromi elgondolkoztató volt.

Félreértés ne essék, a védőmellényeknek van létjogosultsága, de amíg ilyen nehezek, lesznek olyan helyzetek amikor többet ártanak, mint használnak. Több embert ölnek meg, mint amennyit megmentenek.
De 1 biztos, hogy 1 túlterhelt katonától csak a töredékét várhatjuk el, vagy a halálba küldjük.

megavega 2021.06.30. 22:09:44

@recon71: "Félreértés ne essék, a védőmellényeknek van létjogosultsága, de amíg ilyen nehezek, lesznek olyan helyzetek amikor többet ártanak, mint használnak. Több embert ölnek meg, mint amennyit megmentenek.
De 1 biztos, hogy 1 túlterhelt katonától csak a töredékét várhatjuk el, vagy a halálba küldjük."

-ez így nettó baromság...

recon71 2021.06.30. 22:34:42

@megavega: Miért is?

Te ugyan arra vagy képes 30 kilóval, mint nélküle? Mert én olyan embert még nem láttam.

krisss93 2021.06.30. 22:51:46

@recon71: Ez mindaddig szép és jó amíg nem kapsz tüzérségi tüzet, gépágyú kartácsot, aknavetőztüzet. Kicsit rugaszkodj el a (az amúgy használhatatlan) régi stílusú 4 fős mélységi felderítő csoportos sunnyogós harcászati alapoktól.

A szakadárok rekordsebességgel szedték elő a teljes testes nehéz védőmellényeket, meg gyártottak mindenféle improvizált védőeszközt az ukránok ellen amikor komolyabb összecsapások alakultak ki.

recon71 2021.06.30. 23:08:08

@krisss93: Ezért írtam azt, hogy vannak olyan helyzetek.

Pl. amikor a túlterhelt 10-12 fős lövész rajomtól ugyan azt várják el, hogy ugyan annyi idő alatt jussunk el és foglaljunk el 1 kijelölt pontot, mint amikor alig cipeltünk valamit, az képtelenség.
Azok a 3-4 fős könnyű felszerelésű egységek, akik előtte semmire sem mentek ellenünk, simán levadásztak minket amikor ki voltunk készülve a túlterheléstől.

Túlterhelve mindig lassúbbak lettünk, jöttek a hibák, a sérülések, az elakadások, a figyelmetlenségek.

Pl. pont a tüzérségi példádra vág, hogy megállapították a gyakorlat utáni elemzésen, hogy amíg könnyű cuccunk volt, a tüzérség számára is láthatatlanok voltunk. De túlterhelve, már többször kiszúrtak minket.

recon71 2021.06.30. 23:39:06

@krisss93: Gondolom érted, hogy mondjuk 1 lövészárokban és hasonló helyzetekben, ahol a tüzérségi tűz a legnagyobb veszély, és nem kell kilométereket harcászkodni nagy súlyokkal, én is magamra aggatnék minden védelmi szintet.

Szóval vannak helyzetek amikor kell, de vannak olyan helyzetek is, amikor a súlycsökkentés az előnyösebb.

Valahogy a világban is úgy látom, hogy egyre csökken a katonákon a védőmellények súlya és mérete. Vagy ők is rosszul csinálják?

dudi01 2021.07.01. 00:46:39

@recon71:

A haború egy olyan helyzet...

recon71 2021.07.01. 01:10:31

@dudi01: Akkor miért csökken folyamatosan a védőmellények súlya és mérete a háborúkban, ha ez felesleges?
Ha ők törekednek a súlycsökkentésre akkor jó, ha én írom, hogy szükséges, akkor nem?

megavega 2021.07.01. 06:47:22

@recon71: először is persze, hogy nem ugyanúgy teljesítek,mivel nem vagyok robot. Senki sem az, ez szimpla fizika - biológia. Ettől függetlenül a feladat soha nem lesz kevesebb, vagy az elvárások alacsonyabbak csak mert "nehéz a dolga a katonának"... Nem is értem a megközelítésedet... Másodsorban, ne haragudj, de nem te vagy az akivel ezeket az ugymond "harcászati" dolgokat meg fogom vitatni, mert a hozzászólásaid egyértelműen mutatják, hogy se releváns tapasztalatod, illetve valós "korszerű" katonai múltad se nagyon van.

krisss93 2021.07.01. 11:24:24

@recon71: nem felesleges, fele akkora lett mind a súlya mind a mérete 15 év alatt csak elértünk egy olyan határt hogy drasztikus techológiai megújulás szükséges, hogy ennél könnyebb legyen vagy pedig elindulunk az exoskeletonok irányába.

dudi01 2021.07.01. 11:35:00

@megavega:

Azért a harcászatnak alkalmazkodnia kell.Nagyon primutív példa,de pl ha "A"-ból "B"-be kell eljutonod akkor a menetsebességnél figyelembe veszed, hogy mekkora súlyt visznek a katonák. Persze ettől még le kell gyalogolni.

májkrémes kenyér 93 2021.07.01. 18:15:37

@recon71:
az a baj h a főiskolát végzett állomány szervezését mindig kihagyod a matekból
harcparancsba beleszokták foglalni a felszerelést ami a terephez van igazítva senkitől se követelnek meg lehetetlent de legalább is olyat nem amit az aki kiadta a parancsot ne tudná végrehajtani (aztán lehet én voltam álom helyen)

Tom Sinner 2021.07.02. 13:10:26

Mivel volt szó a Mk.IV-ről, leírom érdekességképpen: felzsebezve, minimális kötszerrel, airsoftos tárakkal, és két 2,3 mm-es kínai acéllappal együtt a súlya kerek 8 kiló.

krisss93 2021.07.02. 13:31:25

@Tom Sinner: Cummerbund és side platek?

Tom Sinner 2021.07.02. 18:59:08

@krisss93: Csak első és hátsó panel van benne. Oldalsók nincsenek.

recon71 2021.07.03. 00:31:03

@megavega: Pont ez a gond, hogy egyesek olyat vártak el, amit túlterhelve már képtelenség volt megcsinálni.
@dudi01: -nak van igaza!
Nálunk valami magas beosztású kitalálta azt, hogy ez meg ez a feladat ennyi idő alatt megoldható és tényleg az is volt amíg nem voltunk túlterhelve.
Aztán kaptunk még rá 10-15 kilót. Na úgy aztán meg képtelenség volt.
Akkor pont Afganisztánba készültünk és az volt a közvélekedés, ha ott is így tervezik meg a feladataink, hogy nem kalkulálják be a túlterhelés okozta drasztikus teljesítményromlást, akkor ott tényleg meghalunk, nem csak a gyakorlaton.
Pedig a legjobb fizikumú katonák voltak beválogatva.

recon71 2021.07.03. 00:58:31

@májkrémes kenyér 93: Én is így gondolom jónak, @megavega: szerint nem kell kevesebbet rábízni a túlterhelt katonákra.
Szerintem pedig nagyon is kalkulálni kell vele.

Én tudtam azt, hogy mit várhatok el a rajomtól, hogy mit tudunk hibátlanul, időre megcsinálni, és azt is tudtam, hogy túlterhelve ennek már csak a töredékét. Túlterhelve jött a lassulás, sérülések, hibák.

Ezért lenne jó végre annyira lecsökkenteni a felszerelés súlyát, hogy ezzel a túlterhelés okozta teljesítményromlással ne kelljen ennyire tervezni, és mindig 100%-os teljesítményünk lehessen.

krisss93 2021.07.03. 10:21:56

@recon71: Az fizikai képtelenség, hogy mindig 100%-os legyen a teljesítményed.

recon71 2021.07.04. 04:52:01

@krisss93: Nem sikerült jól megfogalmaznom, de gondolom érted a lényeget.
Én azt számolom 100%-os teljesítménynek, amikor a katonát nem akadályozza, hátráltatja még a felszerelése.
Kiadom az utasítást és tudom, hogy ezt vagy azt azonnal jól megcsinálja.
Jó lenne, ha végre a védőmellény okozta plusz súly sem csökkentené a töredékére ezt a telesítényt.
Mert, ha túl van terhelve, akkor ugyanarra a feladatra már sokkal több idő kellene neki és lehet még úgysem sikerül, mivel nem csak lassúbb lett, hanem hibázósabb is és valami úgy már nem is megy.

Spykelt 2021.07.09. 20:25:48

A tartalékosok amugy milyen mellényt kaptak az amerikai gyakorlatra? Ez vmi haza gyártás? bármi info van róla?

honvedelem.hu/hirek/aki-oda-belep-nem-tavozhat-a-gyakorlat-vegeig.html?type=gallery

honvedelem.hu/hirek/egy-lepesre-amerikatol.html

krisss93 2021.07.09. 22:15:15

@Spykelt: Hazai gyártású könnyű plate carrier. Nem egy nagy was ist das és jó kérdés milyen megfontolásból lett beszerezve.

Tom Sinner 2021.07.10. 14:09:19

@krisss93: Azért csak jobb mint egy 8field vagy Mil-tec, MFH-s vacak?

krisss93 2021.07.10. 14:59:09

@Tom Sinner: hát elvileg cordura, de a többi anyaga milyen minőségű (tépőzárak, hevederek) fene se tudja.

Pepejoe 2021.08.29. 17:34:11

@cavalry:
Semmilyen sisakhoz nem értek de a mocishoz igen. Leszögezhetjük, hogy a motorosbukókkal kapcsolatban a lehető legrosszabb konklúziót vontad le, amit lécc' ne is reklámozz másfelé, pláne ha nem motorozol és nem is estél 100 vagy az felett. A végén még valamelyik hülye nem veszi fel mondván, hogy felesleges.
A bukó pont, hogy a fejedet tartja egyben és az lehet, hogy már nem élsz mert ott a gerinc (nyak, legfőképpen) és a belső szervek amiket nehéz megvédeni de egy jól passzoló bukó még az alacsonyabb árkat.-ban is simán azonosítható állapotban tartja a fejedet.

cavalry 2021.08.29. 21:18:19

@Pepejoe: A lényeg hogy jól érezd magadat és higgy a sisakban. Az már eleve nyerő.:) A véleményem csak logikai következtetés, az alapja tudományos vizsgálatok és szabadalmi (USA) bejegyzésekhez mellékelt adattáblázatok. Nyilván a feltaláló azért hogy sikeres legyen a terméke vizsgálja a már meglévő termékeket. " A mérnök mér" és nem hisz valamiben. Természetesen rengeteg körülmény van ami egy egyedi esetben érvényesítésre kerül. A végeredmény ezektől függ. Ha motorosként nézed a dolgot akkor ha elesel össze vissza csapódsz és a fej a sisakkal is beütődhet bármibe. Az világos neked gondolom hogy a mozgási energiád és a sisak + a hely amivel találkozol ad egy értéket, és bejátszik az is hogy a fejednek melyik pontját éri az ütés. Ha szerencsés vagy akkor megúszod. Az tuti az, az adatok alapján hogy akármilyen sisakod van, tök mindegy mibe került, jelenleg ha a fejtetődet éri a kemény tárgy(mondjuk teherautó lökhárítója) akkor ha gyorsabb vagy 30 km/óránál hiába marad egybe a sisak nem is lukad át, stb. az agyad nehezen bírja ezt a gyűrődést mert az EPS nem elég jó. A lövésnél meg fordítva van nyilván te vagy a statikus a lövedéknek van mozgási energiája (ezért nem mindegy milyen messziről érkezik mekkora energiájú lövedék. Ha elcsúszik akkor nyertél.Tök mindegy miről van szó katona, vagy síelő stb. a fizika törvényei érvényesülnek és az agyad képességei. Ezt kísérleti úton bevizsgálják. Nem a szabvány számít hanem a tesztelés a minőségbiztosító intézetnél. A gyártók nem szeretnek igazat mondani.:)

cavalry 2021.08.29. 21:24:08

@Pepejoe: Az hogy értesz a motoros sisakhoz nem tudom értelmezni. Tapasztalatod lehet, és még életben vagy :) Tehát nem estél kritikus helyzetben. Érteni csak akkor érthetsz hozzá, ha egy minőségbiztosító intézet bevizsgáló mérnöke vagy és vizsgáltál sok sisakot. Amint látod a Schumacher is autóversenyző volt és valószínűleg voltak ismeretei, de a lényeget nem tudta, hogy a sisakra szerelt kamera az nem bevizsgált eszköz. Úgy átüti a sisakot mintha papírból lenne, mert nem tud elcsúszni az ütés és koncentrálja egy helyre - mintha egy vésőt szerelnél a sisakra. Egy Uvex sisakot használt ami szép meg könnyű de nem egy világcsúcs, neki lett volna pénze jobbra is.

Pepejoe 2021.09.07. 15:03:24

@cavalry:
Kár, hogy nem tudod értelmezni. Igen, szinte csak kritikus helyzetben estem és sajnos a gyakorlatban is teszteltem, igen, lényegében azt is eltaláltad, bár a sisakok minőségbiztosítása csak igen kis szelet. Nincs diplomám.
Na mindegy, te azt írtad, hogy szét megy a feje és kész. Én meg mondtam, hogy nem megy szét.
Te katona voltál valamikor rég, azokat a sisakokat ismered. Én meg ezeket. Schumacher gagyi sielős Uvexe (?) ami se nem katonai se nem motoros, nem érinti sem a te, sem az én "köreimet", nem tudok hozzátenni semmit és te sem. Mert nem ezzel foglalkozol. Én sem. Nem baj ez.
Az, hogy az agy mit bír, egyéb kérdés (természetesen alig valamennyit bír) de én arra az egy mondatra reagáltam, hogy szét megy a feje: nem, nem megy szét. Egyben marad. Plusz: a sisakot nem azért KELL felvenni mert az állandó 0 ra megállós fejjel tompításra készülünk, (akkor ne menj a létrára sem mert ha leesel ostorcsapásos fejreeséssel, meg fogsz halni. És sisak sincs a fejeden otthon) hanem mert csúszni is lehet arcon 20 métert és abban is meg lehet halni ha csak egy ilyen alkalmával az arcsontod töröd, megvakulhatsz stb.
Ennyi van benne, nem több.

cavalry 2021.09.07. 18:46:47

@Pepejoe: Jól tapogatod a dolgot. Az orvosi elemzés az aggyal és a koponya csont védelmi képességeivel kapcsolatban egy tucat lehetőséget elemez és négyzetcentinként felderítették az emberi fej ellenálló képességét. Pld. ennek köszönhető lehet hogy a nagyon sérülékeny arckoponya részeit a motoros sisak védi, a lovas, meg sí sisakok nem, mert akadályozza őket a mozgásban. Ezért jobban véd ilyen szempontból a motoros sisak. De a fejtető és még pár kis részletnél nem a sisak fajtája döntő hanem a szendvics szerkezet. A drága sisak részleteiben is csúcsminőségű, az olcsó meg nem sokat ér sajnos. A lovas sisakok egy része is ami olcsó - műanyag borítású (sokféle van) de nem kevlár és származékai, és nem karbon és nem üvegszálas. Ezeknek a kombinációja adja az áttörés elleni védelmet ami hegyes vagy kemény tárgyal való találkozásnál jelentős. A belső EPS pedig az ütés csillapításában nyerő (lenne, de a kor színvonalán van és ez nem tökéletes, ezen dolgoznak sokan) Hatalmas üzlet lehet egy jól csillapító belső burkolat. A rögzítések több pontossága is fontos, meg a szellőzés stb egyéb szempontok. A lövés/repesz állóság a katonai sisakoknál kiemelt fontosságú. Ami sisak most a csúcson van az sok százezer forintba kerül -ergó keveseket véd..

recon71 2021.10.21. 22:44:40

@cavalry: Ugye félreértem azt, hogy azt mondod, hogy a motoros sisakok teljesen feleslegesek, mert nem mentenek meg senkit pl. 1 ütközéskor?

Az ismerőseim nagy része motorozik, sőt 1 időben elég sok versenyzővel is kapcsolatba kerültem. Volt köztük nagyon durván roncsolódott is.

Azért kérdem, mert nagyon sok ember életét mentették már meg a sisakok, ugyanis az esetek legnagyobb részében nem telibe kilencven fokos szögben csapódik be 200-zal az ember feje valami acél merev tárgyba.
A legtöbbször csak oda ütődik, hozzáér esés, csúszás közben srégen valamihez, vagy az acélnál puhább tárgyhoz (faág, műanyag, üveg, stb.) ér csak hozzá.
200-zal becsapódva 1 acél tárgyba persze végzetes, de ha nem lenne sisak, ezek is végzetesek lennének, de szerencsére ezek az esetek sokkal gyakoribbak.

cavalry 2021.10.22. 10:46:26

@recon71: Igazad van abban hogy a fejjel való ütközés a motorosoknál is sokféle lehet. Nyilván ennek megfelelően mások a fizikai jellemzők az adott sisakpontokra való hatás mérésekor. Az adott sisak jellemzői jelentik a következő mérési feladatot nyilván sok féle sisak sokféle mérhető jellemző létezik. A következő a konkrét motoros feje (nem egyforma az sem), és az hogy orvosi mérések szerint melyik koponyarész milyen sérülékeny. A baleset jellemzői pedig szintén mérésre kerülhetnek, sebesség, stb. A gond ott van hogy a kedvezőtlen mérési adatok egybeesése során a motoros sebességétől függően mint fő jellemző nagyon eltérőek az eredmények. Az is természetes hogy bizonyos sebesség és kedvezőtlen becsapódási pont esetében már teljesen mindegy milyen a sisak. Az a sebesség ami kedvezőtlen eset bekövetkezése esetén még védelmet jelent a bármilyen sisak szempontjából - viszonylag alacsony, kb 20-30km/óra. Az óvatos motoros ha 100 km/ó-val halad és szerencsésen esik csak súrlódik az úton akkor gyakorlatilag minden sisak eredményesen véd, de ha ütközik bármivel, akkor a sisak típusa már jelentős különbségeket fog jelenteni. A becsapódás sebessége lehet olyan hogy a sisak ugyan megvéd, de az agya nem bírja ki a lassulást és komoly sérülést szenved. Ha a sisakot áttöri az akadály, akkor meg az agysérülés orvosi mértéke a döntő. A motorozás jelentős kockázat, de egyébként az autóban is ugyanez a helyzet, ott is kellene sisak mint az autóversenyeken, mert a fej elérhet valamilyen szilárd részt az autóban, ezért találták ki a légzsákot. A lassulás viszont ott is jelentős lehet. Bármilyen töréstesztje is van az autónak és van az autóson sisak, az agy akkor is sérülhet. A sisakon belüli energia elnyelő rész (EPS) viszont kulcskérdés most is. Kockázat van.

recon71 2021.10.22. 14:40:05

@cavalry: Ezekben nincs vita köztünk. Szerencsére az esések legnagyobb részben "csak" olyanok, hogy még nagy sebességnél is megmentenek a sisakok.

cavalry 2021.10.22. 19:31:45

@recon71: Nem igazán része a híreknek hogy konkrétan mi volt a súlyos sérülés oka. Több sérülés szokott lenni, és nem emelik ki mi volt a súlyos ok. Után meg már nem értékelik ki nyilvánosan. Nyilván nem érdeke a gyártóknak a valós veszély feltüntetése. Schumacher is sisak gondok miatt sérült meg, állítólag a felszerelt kamera ütötte át a sisakot. A GO-PRO és társai is okoznak bajt. A sisak márkáját ismerem, de azt nem hinném hogy ilyen esetre is tesztelték volna, mert a kamera egy pontra koncentrálja az esés erejét (kőre esett).

recon71 2021.10.24. 15:12:55

@cavalry: Tele a net eséses videókkal és rengeteg motorbalesetes emberrel találkoztam már, mind a motoros ismerőseim körében, mind a versenypálya közelsége miatt, akik mind nagy sebességgel szálltak el és kisebb nagyobb sérülések árán, de élnek. Az esések szerencsére majdnem mindig átrepülések, csúszások, gurulások. Nem olyan jellegűek, hogy beton falnak vagy acél oszlopnak vágódjanak fejjel.
Persze olyan is van aki meghalt, de az csak 100-ből 1.

recon71 2021.11.24. 23:04:37

Már közel fél éve vívódtam, hogy legalább a 15M védőmellénynél leírjam-e a véleményem, de mindig úgy döntöttem, nem ér annyit.
Én is beálltam azon sokak közé akik már azt mondják, nem ér annyit az egész, hogy emiatt valami gyökér, aki még 1 normális vitára sem képes, felbosszantson.

Aztán pár hete történt valami. A túra csapatomból valaki, 1 légiót is megjárt katona, aki az MH tagja lett, rendszeresen küldözgetett linkeket felszerelésekről, hogy milyet is vegyen magának. Én rendszeresen elmondtam neki a véleményem. Hitetlenkedett, tökéletesen bedőlt a reklámoknak.
Aztán felajánlottam, hogy jöjjön el hozzám és próbálja ki őket, mert vagy van pont olyanom is, vagy van hasonló működésű is.

Így is lett.
A próba során sorra zárta ki az addig a reklámok alapján tökéletesnek hitt felszereléseket. Pl. mert az hangos (azért leüvöltik a fejét terepen), az nehezen állítható, az kényelmetlen, az túl meleg, az zörög, az akadályoz, stb.
Aztán csak kiválasztott párat.
Csak azokkal meg az lett a gond, hogy azokat nem tudja megvenni, mivel azok ebben a formában nem rendelhetők. Mivel a saját negatív tapasztalataim után lettek módosítva. Vagyis a hangosból halk lett, a nehezen állíthatóból könnyen állítható, a kényelmetlenből kényelmes, stb..

A lényeg, hogy szerinte is ugyan olyan probléma, ha 1 felszerelés, körülményesen vagy hangosan állítható. A hang elárul, a körülményes állításra meg sokszor nincs idő vagy lehetőség. Pl. ő is említette, hogy ha felvesz alá 1 réteget, akkor már nem jó ez vagy az, mert nem ér össze és kint terepen nincs lehetősége körülményesen vagy hangosan állítgatni.

Ezért gondoltam, mégiscsak leírom a 19M Védőmellényről a véleményem!
Baromi jó, hogy végre ilyenünk is van, hatalmas előrelépés. Nem is hittem benne, hogy 10 éven belül mi is eljutunk erre a szintre.
De ettől még van pár dolog amit én mindenképp máshogy oldottam volna meg.
Pl. a vállpárnákhoz oda én nem tennék ekkora csatokat, mert nekem -ha üresen hagyom a mellény elejét- a fegyver válltámasz az ott lévő csatokon szokott kopogni és baromi fárasztó csak emiatt inkább kényelmetlen szögben cipelni a fegyvert.
Az oldal csatok helyett is állíthatót tettem volna, hogy után tudjak állítani. Javít a kényelmen, ha időnként után állítunk. Pl. futásnál szorítunk, melegben lazítunk, stb.. De nem kell küszködni akkor sem, ha alá veszünk 1-2 réteget.
És remélem a lágy betét is eltávolítható és csak PC-ként is használható? Az összes cipelendő mellé a 11 kg súlyú védőmellény sokszor már túl sok.

De ismétlem, végre eljutottunk legalább erre a szintre!


süti beállítások módosítása