Translate

Utolsó kommentek

Bemutatkozás

A Combat Gear Blog célja bemutatni milyen kiegészítőkből tevődik össze egy modern hadsereg katonáinak személyi felszerelése, továbbá szeretne a laikusok, érdeklődők, hivatásosok és szerződésesek, milsimesek, airsoftosok, paintballosok és természetjárók számára egy érdekes oldalt összeállítani leírásokkal és fotókkal.

Ne felejtsd el elmenteni az oldalt a kedvenceid közé! (CTRL+D)

Kapcsolat

combatgearbloghu [kukac] gmail.com

Hazai

HONVÉDSÉG


2000M gyakorló ruha
2003M (2004M) sivatagi gyakorló nadrág
2003M (2004M) sivatagi gyakorló zubbony
2003M (2004M) sivatagi kalap
2007M esővédő
2008M esővédő
2008M Moduláris Málhamellény
2008M Moduláris Málhamellény (módosított)
2008M polár pulóver (kabát bélés)
2010M Gyakorló ruházat
2015M Gyakorló kalap
2015M Gyakorló nadrág
2015M Gyakorló sapka
2015M Gyakorló zubbony
90M gyakorló ruházat
90M gyakorló sapka
90M gyalogsági mikádó
93M esővédő kabát
93M gázálarc
93M pulóver
93 M ejtőernyős téli zubbony
Alto málhamellény
Alto vesezsák
Gyakorló póló
Gefechtshelm Schuberth
Haix Nepal Pro
Haix P6
Honvédségi málha öv
Horvát málhamellény
KECS (1.rész)
KECS (2.rész)
Mit rejt a felderítő mellénye
Mit rejt a felderítő mellénye 2.rész
Mit rejt egy magyar katona mellénye
Rabintex A10
RBR MACH 3
Rs 4/4
"Technikai póló"
TMK "drop pouch"
TMK Ak tártartó zseb
TMK felkarvédő
TMK M4/M16 tártartó zseb
TMK repeszmellény
TMK sörét tartó zseb

1949 M Esőgallér
1951 M Álcázó kezeslábas
1951 M Álcázó kezeslábas (őszi)
1951 M Álcázó kezeslábas (téli)
1965 M ejtőernyős bakancs
1982 M repülő-szerelő esővédő öltöny
82M kezeslábas
82M összhaderőnemi védőkészlet
87M harci gyakorló ruházat
1987M ejtőernyős hátizsák
Egységes sebkötöző csomag
Határőr/munkásőr kezeslábas
Honvédségi egyenruha tervezet
Hurrikán bocskai
Hurrikán trópusi öltözék
PA 63 bőr fegyvertok
Pakisztáni bocskai
Rába mintás sisakhuzat
Tártáska
Terepszínű málhamellény
Zöld sisakhuzat

RENDŐRSÉG


10M ERGY bakancs
10M ERGY gyakorló nadrág
10M ERGY gyakorló zubbony
10M ERGY téli kabát
12M e r taktikai öv készlet
2006-os rendőrségi bevetési bakancs
2015M ERGY bakancs
Acélbetétes tonfa
Police Medic Vizsga
Blackhawk H harness
CPE Protektoros kesztyű
CPE Riot Equipment in front testpáncélok
CPE TAC SF Omega
Gyakorló poló
Készenléti rendőrség köznapi és ünnepi teniszing
Könnyített bevetési bakancs
Nowar P9RC szolgálati fegyvertok és tártartó
Nowar testpáncél
Mag-lite
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak (modernizált változat)
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak
MSA sisak gázálarc
Rendőrjárőr felszerelése
Rendőrségi bevetésis sisak 2006-ból
PA 63 tok
Pilotka
Police Medic
Schelli kft. zsanéros bilincs
Tonfák a készenléti rendőrségnél
Tűztámogatók

TŰZOLTÓSÁG

AGA spiromatic 316 légző
Budavári Tűzoltó Őrs
Bristol bevetési kabát
Bristol bevetési nadrág
Drager PSS 100, Panorama Nova
Gallet F1SA
Haix Fire Flash
Haix Florian Pro
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentő gépjármű (1)
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentőgépjármű (2)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (1)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (2)
Streamlight survivor és survivor led
Tűzoltó balta
Vektor 10 tűzoltó bevetési ruházat

ORSZÁGOS MENTŐSZOLGÁLAT

Crafter sztori
Moduláris mentéstechnikai ruházat
Tömeges Baleseti Egység

NAV

Egyéni elsősegély zseb
Egyénile összeállított Medic zsák
Fényvisszaverő mellény
Gyakorló ruházat
HK P30
Taktikai öv
Téli kabát

Címkék

0.45 acp (1) 100 as (1) 10m (1) 1124 (1) 14 (1) 15m (5) 18+ (4) 1940 (1) 1l (1) 1pn58 (1) 2 (2) 200 (1) 2000m (2) 2003m (1) 2004m (1) 2007 (1) 2007m (1) 2008m (4) 2008M (2) 200rds (1) 2010m (1) 2013 (3) 2014 (5) 2015 (6) 2015M (7) 2016 (3) 2017 (2) 2018 (1) 3 day pack (2) 40mm (4) 5.11 (5) 511 (1) 550st (1) 68w (1) 6b5 (2) 74 (1) 90 (1) 90m (3) 93m (3) 93m gázálarc (1) 95m (1) 96M (1) 9mm (1) 9x19 (1) accident (1) ach (6) acs (1) acu (23) adapter (1) adidas (1) afgán (2) afganisztán (18) afgansiztán (1) afghanistan (33) afrika (2) ag 36 (1) air (2) airborne (8) airsoft (1) air assault (1) ak (5) ak74 (1) ak 74 (2) aláöltöző (2) álcázás (3) alice (6) aljazeera (1) ambulance (3) ambush (2) amerika (4) amerikai (14) ammo (3) amputáció (1) ana (5) angol (15) anp (2) arcfesték (1) arfat (1) armadillo (1) armored (2) armored vest (3) armour (2) army (84) armybox (16) assault (6) assault pack (10) átmeneti (1) atom (1) austria (3) ausztria (2) az egyenlőség nevében (1) a stan (1) backpack (19) bajonett (1) bakancs (26) baleset (2) ballistic (2) ballistic vest (1) ballisztikus (1) bandoleer (2) barett (1) bates (3) baton (1) battle (2) bayonet (1) bdu (5) bear (1) belga (3) belleville (1) belt (13) berezka (2) bergen (3) berghaus (3) betét (2) bevetési (2) bianchi (1) bijan (1) bilincs (1) biológiai (1) biritish (1) black (5) blackhawk (10) blackwater (2) boci (11) bocskai (4) body (1) bodycam (1) body armour (4) bolgár (2) bonnie (1) bonnie hat (2) boonie (2) boots (23) borulás (1) box (1) box magazine (1) brit (28) british (25) brown (9) budapest (1) buffalo (1) bulgaria (2) bulgária (1) bulgarian (1) bullet (4) bulletproof (8) bulletproof vest (4) bullet proof (1) bullet proof vest (2) bundesheer (1) butt (1) bw (3) BW (1) caiman (1) camelback (8) camelbak (8) camo (6) camouflage (4) canteen (4) canteen pouch (1) cap (7) caracal (1) carrier (4) cartel (1) casaulty (1) cat (2) ccct (1) cce (4) cfp (2) cfp 90 (2) checna (1) chemical (6) chest (2) chestrig (12) china (1) chinese (1) cimic (1) ciras (2) civilians (1) coldweather (5) combat (5) combat belt (2) combat gear (2) combat pants (4) combat shirt (12) cops (1) corcoran (1) cordura (11) corps (1) corpsman (1) cougar (1) cover (5) coyote (18) coyote brown (34) coyote tan (7) cqb (3) crafter (1) croat (2) croatia (3) Crye (2) crye (1) csat (2) csecsenföld (3) csehszlovákia (3) csernobil (5) csizma (1) csősál (2) cummerbund (1) custom (1) dach (1) dalmácia (1) dán (2) danish (2) danner (3) daps (1) darktac (9) dcu (5) ddpm (2) defense (1) dél (1) dél afrika (2) democratic (1) derékzsák (1) desert (21) desert dpm (2) desert marpat (2) digital (8) digitális (5) dimanodback (1) docu (3) documentum (2) dokum (1) dokumentumfilm (5) dominator (1) domonkos (1) dpm (19) dprk (1) draeger (1) drager (2) dragic (1) dress (1) drog (1) drog háború (1) drop (3) drug war (1) durashock (1) dzsungel (2) eagle (5) eagle industries (7) eberlestock (1) ecw (1) ecwcs (9) egyenlőség (2) egyenruha (34) egyeruha (1) éjjellátó (3) ejtőernyő (2) ejtőernyős (6) ellátás (2) első (1) elsősegély (3) elsősegély zseb (2) embasy (1) emlékek (1) enabler (1) engine (1) english (1) entrenchment tool (1) eotv (1) erők (2) esk (1) esőkabát (3) esővédő (10) ess (4) észak (2) étel (1) ételcsomag (5) eureka (1) exoskeleton (1) e tool (1) f1 (1) f1s2 (1) face (1) fail (2) fallschirmjager (1) fast (3) fdbp (1) fejada (1) fejadag (15) fekete (1) felcser (3) felderítő (4) felkarvédő (1) felső (1) felszerelés (10) felvarró (2) female (1) field (1) FILBE (3) filbe (3) fire (3) firedepartment (5) firefighters (8) fire engine (3) fire force (1) first aid kit (2) first ait (2) flak (3) flame retardant (2) flc (5) fleece (6) flora (7) fmj (1) fn (2) fob (1) foliage (4) force (2) forces (2) frag grenade (1) francia (12) french (10) frog (4) frontline gear (1) (1) fulcrum (2) future (1) g3 (1) galco (1) gallet (1) gangs (1) garment (2) gasmask (5) gas mask (6) gáz (2) gázálarc (10) gázmaszk (1) gear (9) gen (1) gen3 (1) gendarmerie (1) gen 2 (1) gen 3 (1) georgia (1) georgian (2) georgians (1) gépjárműfecskendő (2) géppuskás (4) german (7) glock (3) gloves (4) golyóálló (5) golyóálló mellény (5) google (1) googles (4) gore (2) gore-tex (8) goretex (3) gore tex (9) gorka (5) gorod (1) görög (3) gránát (8) greek (2) green (8) grenade (7) grenade pouch (2) grúz (3) grúzia (1) gun (2) gurkha (4) gyakorló (13) gyalásó (1) gyalogsági ásó (1) hadisír (1) haditengerészet (1) hadsereg (33) haix (5) handcuff (1) handgrenade (1) harci (6) harci fejadag (10) harcjármű (4) hard armor (1) harness (2) háromnapos (1) hassienda (1) hat (6) határ (1) hátiernyő (1) hau (2) házi teszt (1) hdf (23) HDF (3) headset (2) heckler (1) heer (1) hegy (1) helikontex (3) hellas (1) helmet (29) helmetcam (1) heveder (3) hk (2) HM (1) hm (88) (1) hol (1) hölgy (1) holster (4) honvedelem (14) honvedseg (15) honvédség (62) horvát (5) horvátország (2) hrvatska (1) hsg (1) HSGI (3) hugnarian defense forces (1) hugnary (2) huncam (1) hungarian (19) hungary (14) hurrikán (1) huzat (3) hvg (1) hyper (1) i. kerület (1) iba (3) ice (1) idf (2) ied (3) ifak (11) ii (1) ILBE (1) ilbe (3) imposztor (1) incidens (1) Individualnovo (2) Individualnovo Ratsiona Pitanee (2) industries (3) infra (1) iotv (1) ipc (1) ir (2) irak (3) irányzék (1) iraq (8) ironclad (2) isaf (2) israel (1) issued (2) its (1) itw (6) izrael (3) jacket (22) jármű (1) járőr (1) javító (1) jna (1) jövő (1) jsgpm (1) jslist (4) jump (1) jungle (1) kabát (22) kalap (2) kamera (1) kamuflázs (1) karrimor (1) kartell (2) katona (2) katonai (1) katonája (1) katonák (1) katonaság (1) kenyérzsák (1) kérdések (1) kerület (1) kés (2) kesztyű (4) kevlar (2) kevlár (3) kevlár sisak (2) kezeslábas (2) kézigránát (3) kfor (2) khaki (4) kiegészítő védelem (1) kiképzés (2) kína (2) klmk (2) knee (1) knee pad (1) knfie (1) knife (3) kockh (1) kokain (1) konténer város (1) korea (3) korengal (1) körkupola (1) kötött (1) kötszer (2) közbeszerzés (2) krím (1) kulacs (5) kulacs zseb (2) különleges (3) kzs (1) kzsm (2) k pot (2) l109a1 (1) lámpa (6) lángálló (1) lb2 (1) LBT (3) lbt (6) lc2 (4) lc 2 (3) légzőpalack (2) lengyel (5) lengyelország (2) les (2) líbai (1) light (2) liter (1) litván (2) litvánia (1) london bridge tactical (4) london bridge trading company (3) lőtér (1) lövedékálló (4) lövedékálló mellény (4) lövészpáncélos (1) Lowa (1) lwh (3) l 17a1 (1) l 85 (1) m16 (9) m1916 (1) m1942 (1) m1c (1) m2 (1) m203 (1) m22 (1) m249 (3) m320 (1) m4 (11) m40 (2) m40a1 (1) m60 (1) m79 (1) m87 (1) m952 (1) m97 (1) made in (3) magazine (6) magazine pouch (6) magyar (51) magyarország (1) mag pouch (2) main (2) mainpack (5) main pack (2) málha (10) málhafelszerelés (13) málhamellény (19) málhaöv (1) málhazsák (4) málha mellény (1) marine (23) marines (6) marine corps (9) marjah (2) márkos (1) marpat (24) maszk (1) matv (1) mav (3) maxxpro (1) mbss (1) mccuu (4) mcu (1) meal ready to eat (3) medevac (1) medic (20) medical (8) medic pac (2) medininka (1) melény (1) mellény (57) mentés (3) mentők (5) mercedes (2) mesterl (1) mesterlövész (1) mexico (1) mexikó (2) MH (1) mh (93) mh 25/88 (1) mh 34 (1) mh 86 (1) mich (4) mikádó (2) miles (1) military (1) milsim (2) minimi (1) miox (1) misszió (1) mjk (1) mk6 (1) mmr (2) mn (3) modox (2) modular (1) modular system (1) molle (37) molle ii (5) monaghan (1) mopp (2) mount (1) mountain (2) mout (1) mrap (3) mre (15) MSA (1) msa (1) ms 2000 (1) mtp (19) múltból (1) multicam (24) multi terrain (2) multi terrain pattern (3) multotool (1) műszaki mentő (1) művégtag (1) műveleti (1) myster ranch (2) m 249 (3) nadrág (41) nagykövetség (1) national georpahic (1) nato (1) nav (6) NAV (2) navy (1) nbc (1) ndk (1) neckband (2) német (10) népviselet (1) nevében (1) new (2) new zealand (1) nexus (3) night (2) night vision googles (1) norvégia (2) norvegian (2) november47 (1) nukleáris (1) nvg (5) oakley (1) octopus (1) od (26) OD (3) oef (2) oef fr acu (1) of (1) oif (1) oldschool (1) olvasói levél (1) omon (1) omsz (4) on the spot (2) on the spot afganisztán (1) operation (2) operation enduring freedom (1) operation shanjar (1) operation strike of the sword (1) opfor (3) ops core (4) őrjárat (2) orosz (75) orosz mre (2) őrs (1) orvosi (9) orvosi táska (5) orvosi zsák (7) osprey (7) osztrák (6) öte (1) öv (14) P9R (1) pack (39) pact (1) pad (1) pakistan (1) pakisztáni (1) pakol (1) páncélos (2) páncélozott (1) pantac (1) pants (2) para (1) parachute (1) paratrooper (3) parka (3) pasgt (3) patrol (6) patrol pack (7) pattern (1) pattern 83 (2) peckham (2) pentagon (1) peoples (1) phantom (1) piece (1) pilotka (1) pistol (6) pisztoly (9) pisztolytár (1) pisztolytok (5) Pitanee (2) pj (1) plate (7) platecarrier (9) plate carrier (23) plce (2) PLCE (1) pmc (1) poland (3) polár (5) polar (4) polartec (1) polic (1) police (51) polish (4) polish army (1) ponch (1) poncho (2) poncsó (3) pot (1) pouch (29) predator (1) proof (4) protection (5) protective (1) protector (2) protetcion (1) protézis (1) prt (2) ptsd (1) pullover (3) pullóver (1) pulover (2) pulóver (5) pump action (1) puska (5) pvs (1) rába (3) rába terepszín (2) rabintex (1) radar (1) rádió (3) radio pouch (3) rádió zseb (2) rain (2) raincoat (3) rainjacket (1) rain gear (5) rakasz (4) rakasz zseb (2) ranger (2) ratio (4) Ratsiona (2) realisztikus (2) recon (4) régi iskola (1) remington (1) remington 870 (1) rend (1) rendőrsé (1) rendőrség (55) rendszer (1) rendszeresített (1) repeszmellény (2) republic (1) rescue (2) restrepo (2) revision (1) rg31 (1) rg33 (1) rhino (1) rhodesian (1) ricas (1) rifle (5) rifleman pouch (2) rifle grenade (1) rig (1) rijavi (1) rip (1) rip stop (1) ris (1) robbantás (1) rohamlövész (2) rohamlövészek (1) rollover (2) román (3) rs4/4 (1) rs 4 (1) ruck (1) rucksack (12) ruha (3) ruházat (4) russia (12) russian (50) russian mre (2) sadf (2) salomon (1) sandstorm (1) sapi (1) sapka (11) sátor (1) sátorlap (5) saw pouch (4) sa 80 (1) scalable plate carrier (1) sds (19) serbian (2) sérült (5) sf (5) shawn (1) shirt (8) sight (1) sig sauer (2) sisak (29) sisakálca (1) sisakhuzat (4) sivatagi (24) sling (1) slocam (1) slovak (1) slovenia (2) smersh (5) smock (2) softshell (4) soft armor (1) soldier (1) soldiers (1) sordin (2) sörétes (1) source (2) spanyol (1) spc (3) spear (1) spec (1) special (3) specnaz (6) specter gear (1) spec ops (2) splav (5) splittschutzeweste (1) sport (2) sportruházat (2) sposn (10) stanag (1) steel (1) stop (1) strobe (1) suicide (1) suit (2) sumrak (1) surefire (3) svájc (2) svd (1) svéd (6) sweden (4) system (2) szavazás (1) szemüveg (5) szénszűrő (3) szerb (2) szíj (1) szimatszatyor (2) szír (6) szlovák (4) szlovén (2) szlovénia (2) szovjet (2) tab (1) tac (1) tactical (11) tactical belt (1) tactical taylor (1) tailor (1) taktikai (4) taktikai málhafelszerelés készlet (1) taktikai öv (2) tálib (1) taliban (3) talibanistan (1) tan (18) tap (2) tár (4) tártartó (6) tarzan (1) táska (9) tasmanian tiger (1) taylor (2) tél (1) téli (2) temető (1) temperate (1) tengerészgyalogos (4) tengerészgyalogság (16) tengerészgyaogság (1) térdvédő (1) terepminta (3) terepszín (2) test (1) teszt (1) tex (1) three point sling (2) tiger stripe (1) tiszthelyettes (1) tmk (6) tok (4) tomahawk (1) tonfa (1) torch (2) training (2) triple (1) tri color desert (1) trópusi (1) trousers (30) tru (1) tullahoma (1) tűzálló (1) tűzálló ruházat (1) tűzharc (1) tűzoltó (7) tűzoltók (2) tűzoltóság (17) two (1) ubacs (4) ucp (3) UF pro (1) új (7) új magyar egyenruha (9) ukrán (3) und (1) uniform (39) urban (1) us (11) usa (13) usmc (48) USMC (5) usp (1) us marines (1) utility (2) v1 (1) varsói szerződés (1) védőmellény (15) védőszemüveg (1) vegyi (1) vegyvédelmi (3) vegyvédelmi kesztyű (2) vegyvédelmi ruha (3) vehicle (1) vesezsák (1) vest (65) veterán (1) vibram (1) victorinox (1) video (6) vision (2) vityaz (1) víztisztító (2) vog (1) vsz (3) vz (1) waist (1) waist pack (1) war (1) warbelt (6) warfare (1) warrior (9) warsaw (1) warsaw pact (1) war belt (1) water (4) web (1) webbing (3) web gear (1) wl (1) woman (2) woodland (26) wounded (1) wounded platoon (1) wp (2) yoke (1) zászlós (1) zsák (44) zseb (20) zubbony (8) Címkefelhő

2013M Egészségügyi (IFAK) Csomag

2019.04.30. 06:33 :: Combat Gear Admin

57034701_401744820670075_1495723589192646656_n.jpgA Magyar Honvédség rendszerébe lassan már kilenc éve került be, az amerikai hadsereg által is rendszeresített IFAK zseb. Többször szóba került már, mennyire egyszerű lenne lemásolni egy kész terméket, ami most meg is történt.

57079731_317115878974153_5512706175000379392_n.jpgA zseb gyakorlatilag az SDS pontos másolata. A rögzítése is ugyan úgy történik, MOLLE-PALLS hevederekkel, míg a csat a német málhákon használt, igen népszerűtlen példány.

57116373_455644821844748_7031021214860574720_n.jpgA készlet része a szétnyitható betét is, amely egy egyszerű zsinórral csatlakozik a zseb belső részéhez. Érdekesség, hogy az amerikai szárazföldi hadseregnél használták ugyanezt a rögzítő kábeles megoldást, míg a Tengerészgyalogságnál nem.

57402345_2081232835278906_2551116827572830208_n.jpgA tépőzáras betét külső részén lévő gumigyűrűben kapott helyet, a vérzéscsillapításra szolgáló CAT érszorító. Az amerikai hadseregben használatos fejlesztett IFAK-ban, ebből már kettő is megtalálható.

56990203_417517775476359_8732779380289306624_n_1.jpgA betét belső részén, gumi pántokkal, rögzíthető az izraeli trauma kötszer, két tekercs géz, gumikesztyű, leukoplaszt és az orr-garat tubusok. Szembetűnő lehet, hogy kizárólag az izraeli kötszerhez tartozik „hadi” csomagolás.

Mi a probléma ezzel a csomaggal? Egyrészről igen szerény a tartalma, és azok se mind hadi csomagolásban kaptak helyet. Az igazsághoz hozzátartozik viszont, hogy ennél komolyabb készlet található a CLS (Combat Life Saver) katonánál és a felcsereknél. Tehát a „hiányzó” vérzéscsillapító kötszer például náluk megtalálható.

A zseb lemásolása, a csatot leszámítva, még jól is sikerült és örvendetes megoldás. Valószínűsítem, hogy a rendszeresítésre azért került sor, mert a korábban vásárolt amerikai IFAK-ok, szépen lassan lejárnak vagy elhasználódnak, illetve praktikusabb hogy pótlásukra már hazai forrásból is lehetőség van.

Ugyanis ezeket már az afganisztáni PRT/OMLT-ben is megkapták a katonák, és azóta is kiosztásra kerülnek az összes külföldi misszióban. A zsebbe még van hely, szóval tetszés szerint bővíthető az egyéni igények alapján.

  



130 komment

Címkék: orvosi omsz kötszer ifak

A bejegyzés trackback címe:

https://combatgear.blog.hu/api/trackback/id/tr2814794688

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

camilló 2019.05.01. 08:38:04

@Pappa01: De magyar képzésen, még az MN idején. Mint említettem kicsit másként tekintettek a sebesült ellátásra. Nyilván más volt a sereg alkalmazása. Más harcra lett kiképezve a katona. Időszakonként volt sebesült vivő képzés. Ha nem is felcser szinten, de azért élve kellett volna kihozni a katonát a tűzvonalból, úgy, hogy olyan szinten kellett volna ellátni, hogy amíg átadod életben legyen. Ha ennek az az ára, hogy a nyelvét ne nyelje le akkor tűzd a zubbony gallérjához. Mi is megkérdeztük, hogy ez nem gond, mert hogy sebet okoz. Azt válaszolták, hogy te csak hozd ki élve, úgy, hogy élve kerüljön az orvos elé. A többi az ő dolguk.@vad05: Annak idején sem hülyék találták ki az ellátási rendszert. Amúgy a zsebről magáról mit lehet elmondani? Ha jobban belegondolsz bármilyen zsebet fel tudsz úgy szerelni, hogy legyen benne a sebesült ellátáshoz való motyó. Oké a szétnyithatóság nem árt, mert jobban áttekintheted mit is kell elővenned. Nekem egyébként az angol PLCE rendszerhez gyártott jobban tetszik, bár biztos kisebb ennél.

Tom Sinner 2019.05.01. 15:20:49

Ennek a zsebnek körülbelül mik a méretei? Ránézésre kb akkora lehet, mint a régi DDPM eü-zsebem. Az új málhával viszont vettem két MTP-t is, az Ospreyra, meg arra, de az pl majdnem kétszer akkora, mint a DDPM. A briteknél változott valami, hogy az "MTP-érával" így megnőtt az eü-zseb mérete?

recon71 2019.05.01. 15:30:13

@camilló: Mennyire igaz, hogy mennyire szükség lehet erre a képzésre a civil életben is! Az életem utolsó 30 évében nagyon sokszor kerültem olyan helyzetbe amikor piszkosul kellett volna és baromi rossz amikor az ember csak tanácstalankodik 1 sérült mellett.

Egyébként nekem is van PLCE eü. zsebem, de angol katonán még nem láttam talán soha. Még én sem szereltem fel a PLCE-re, mert nem fért fel. Vagy tárzsebet, vagy vizet, vagy valami más fontostólvett volna el helyet. Talán az angolok is berakják egyben 1 nagyobb zsebbe, hogy férjen meg oda más is.

camilló 2019.05.01. 17:09:25

@recon71: Játékra szoktam vinni, ha olyan a játék jellege. Van benne kötszer, Dettol folyadék, Dettol kézfertőtlenítő, fertőtlenítő kendő, kullancsriasztó, kullancscsipesz, leukoplaszt, Salvekvick,fájdalomcsillapító, Coldrex tabletta, gumifásli, olló. Még így is marad hely, de szerintem egynapos játékra ez elég:)Szerintem ez elég fontos ahhoz, hogy ne hagyjam ki. Ide szoktam rakni még egy kis csavarhúzót, meg egy tekercs szig. szalagot is.

recon71 2019.05.01. 17:53:41

@camilló: Nekem a tárzsebek mögé 3 kulacs méretű zseb fér, hogy elöl a tárzsebek ne zavarjanak. Az a három hely meg túl sok mindennek kellene.

Ez az eü. zseb is olyan, mint a többi PLCE különleges zseb, amiket még gyártottak, de nem nagyon használta senki. Pl. a csak 2 táras PLCE tárzsebeimet sem láttam még soha senkin.

recon71 2019.05.01. 18:03:53

Már bánom, hogy nem mentettem le, de már többször is kiszúrtam amerikai katonákon, hogy ők tárzsebnek kinéző zsebre rakták a keresztet.

krisss93 2019.05.01. 19:32:15

@recon71: Lehet venni 6+1 millió kialakítású, tépőzáras lerántós, madzagos csatos satöbbi kialakítású IFAK zsebet.

recon71 2019.05.01. 21:14:03

@krisss93: Tudom, de ezek pont olyanok voltak, mint a rendes tárzsebek mellettük. Pl. amennyi oldalt a tárakból kilátszott a mellettük lévő tárzsebekből, ugyan annyi látszott ki ezek oldalán is a bent lévőkből. Igaz, ettől még lehet gyárilag is csak marha nagy a hasonlóság.

recon71 2019.05.01. 23:09:18

@krisss93: Ez is hasonlít a szabvány 2 táras tárzsebekre, de ezen azért kiszúrok eltéréseket, főleg, ha mellette 1 más típusú tárzseb is van.

dudi01 2019.05.02. 10:19:04

@blogen:

A granulátumos beleszórom a sebbe már egy nagyon elavult dolog,nem is használják.Ne akarj belerakni olyat ami szar.

@vad05: Gyógyszert az SF-nél is csak az adhat aki erre külön képzést kap még a Combat Medic tanfolyamon felül.Valószínűleg az egészségügyben dolgozol így biztosan tudod(nálam sokkal jobban),hogy milyen szigorú előírások és protokollokvannak.

krisss93 2019.05.02. 10:57:37

@dudi01: Nem azért nem használják, mert elavult, hanem mert ha valami módon belemegy a véráramba, szép ödémát csinál.

blogen 2019.05.02. 11:14:03

@krisss93: Igen, többek közt ezért álltak át a kötszeres megoldásra. De ezzel együtt is hatalmas előrelépést jelentett néhány éve!

krisss93 2019.05.02. 11:22:05

@blogen: De ha meg tudod, hogy nem jó akkor minek mondod egyáltalán ?

vg123 2019.05.02. 11:55:46

Bezzeg a régi 50-es évekből M-zárolt EÜ csomag, ami még a 80-as években is AZ EÜ Csomag volt (egyedül rendszeresített a legtöbb esetben). Az volt az igazi! Tudtad, hogy nem szeretnék, hogy megsérüljek.

blogen 2019.05.02. 15:36:15

@krisss93: Azért mert jó, nem véletlenül forgalmazzák. Egy az egymillióhoz az esélye annak, amiről dudi írt. Simán használnám magamon is a CELOX granulátumot mondjuk.

dudi01 2019.05.02. 17:10:35

@krisss93:

Ezt hívják elavultnak,no meg azt se felejtsük el,hogy amelyik kvázi elégeti azt amivel találkozik azt szó szerint ki kell vágni az emberből ami nem túl hatékony dolog ha a beleidddel vagy valamelyik szerveddel is találkozik az anyag.

dudi01 2019.05.02. 17:11:39

@blogen:

Az embóliának igen de annak,hogy mindent szétéget annak konkrétan 100% mert ez a hatásmechanizmusa.

blogen 2019.05.02. 17:16:16

@dudi01: Az csak a legelső generációs QuikClot-ra volt igaz, ma már nincs forgalomban az eredeti! Itt jegyzem meg, hogy ezzel együtt volt forradalmi tíz éve a QC, mert akkor az számított, hogy életet mentsen, hogy majd a égett részeket sebészetileg kellett eltávolítani már mellékes volt. Innen egy ideje már továbbléptünk és az eredeti QC-re jellemző hőleadás már nem része a termékeknek.

dudi01 2019.05.02. 17:18:02

Mondjuk a clerox pont nem éget(ha jól tudom) de azt kis ki kell vágni így nem vagy sokkal előrébb.

dudi01 2019.05.02. 17:30:05

@blogen:

Igen(ezek szerint jól rémlett)de ettől még ki kell vágni és nem az volt a legnagyobb baj,hogy égetett hanem az,hogy csak kivágni lehetett a sebből ami azzal járt,hogy egy csomó szövetet meg nem tudom mit kellett a cuccal együtt eltávolítani.

blogen 2019.05.02. 19:41:00

@dudi01: Speciel már nem kell. Azzal, hogy megszűnt a heves reakció, megszűnt ez a probéma is. Itt láthatod, hogy milyen jó állapotban marad a seb a QC kötszer után:
www.youtube.com/watch?v=nUggXLU1S6A

Pappa01 2019.05.02. 19:49:31

Új vérzéscsillapító kötszerek mem okoznak szövet károsodást,ennek következtében nem kell kimetszeni a vele érintkező szövetet....véralvadási faktotokat gyorsítja, kémiai és mechanikai úton..

dudi01 2019.05.02. 20:40:01

@blogen:

Az kötszer nem granulátum.

vad05 2019.05.02. 22:39:35

@camilló: Én már kb. 5-6 féle IFAK-zsebbel találkoztam. A szétnyithatóság alap, de ott is létezik több változat. A szabásban, a "falak" merevségében, belső elrendezésben, űrtartalomban is vannak eltérések.

blogen 2019.05.03. 03:17:53

@dudi01: Ugyanaz az anyag van bennük. Van por (ezzel kezdődött a sztori, ez egy finomra őrölt granulátum, de még forgalomban van az is, a QC már nem, de CELOX még gyárt port is!), vagy injektálható granulátum és van kötszer, ami utóbbi most a legelterjedtebb. A kötszer anyagába ugyanaz a por van bedolgozva, ami a forgalomba lévő granulátumokban meg sajtolva van!

Az injektálható granulátum azért jó, mert mély lőtt vagy szúrt sebekbe juttatható be egyszerűen.
www.youtube.com/watch?v=Tg7bC_7kQnI

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2019.05.03. 07:09:23

@blogen: Én azt hittem először a hemosztatikus kötszerekre gondolsz. Azokkal kapcsolatban két tulajdonságot tanítottak, egyrészről ha rossz helyre megy vagy nem sikerül vele elsőre meggátolni a spriccelőt vérzést, akkor kikell szedni és nem elég ha újat tömködünk be, mint a sima gézpólya esetén. Hatékony tud lenni, viszont jóval drágább és a használatához is kicsivel több tapasztalat szükséges. Míg gézpólyát az ember stresszhelyzetben is úgy tudja a sebbe beletolni mintha az élete múlna rajta, addig a hemosztatikus kötszernél hamarabb felkell ismerni, hogy esetleg nem hatékony vagy rossz helyre ment.

blogen 2019.05.03. 07:22:33

@Combat Gear Admin: Zeolit vagy kaolin a fő alapanyag, hogy milyen formában van késztermékké alakítva az mindegy amióta megoldották a zeolitnál a heves exoterm reakció kiküszöbölését.

gepard145 2019.05.03. 08:04:16

Csak ámulok a kommentek többségén. Látszik hogy teljes homály uralkodik itthon a témában. Fájdalmas.

delta81 2019.05.03. 09:47:06

@gepard145: Ha már itt tartunk... Tud esetleg valaki olyan normális elsősegély-tanfolyamot, amihez külsősként is lehet csatlakozni; nem "combat medic" meg ilyesmi, csak egy "rendes" tanfolyam? A jogsihoz kötelező már 20 éve is röhelyes volt. A szakmámba vágó "személyhajózási elsősegélynyújtó" képzést legalább orvos tartotta, de az is csak egy napos, nem túl alapos volt. Viszont érdekel a téma és szívesen áldoznék rá néhány szabadnapot meg némi pénzt is. Már próbáltam keresgélni, de biztos nem jó helyen. Amiken eddig részt kellett vennem, azok mind amolyan "tudjuk le gyorsan, mert kötelező"-típusú gyorstalpalók voltak.

A bemutatott IFAK-oknál jóval komolyabb elsősegély-csomagot hordok magammal a mindennapokban is (persze a kifejezetten a lőtt sebek ellátására szolgáló eszközök meg az orr-garat tubusok nélkül) és a túrákra is, már egy párszor jól jött. Mondjuk mögöttem nincs felcser egy jól felszerelt trauma-csomaggal, úgyhogy kénytelen vagyok magam megpróbálni megoldani a problémáimat, főleg az erdőben.

blogen 2019.05.03. 10:31:59

@delta81: Én ezt ismerem, pont erről a blogról.
www.centeroftacmed.com/hu/kepzesek

Itt kettő elérhető az "utcáról" is. Csak eddig sose volt időm...

delta81 2019.05.03. 15:16:22

@blogen: Köszi, ez rajta van a kívánságlistámon, csak kissé túl "taktikai". Első lépcsőként valami "polgáribbat" szerettem volna, de ha nem találok, benevezek erre.

dudi01 2019.05.05. 18:25:39

Shoha nem értem miért kell az embernek elsősegély csomagot magánál hordania.Ha csak sétálok az utcán vagy túrázok az esetek 99%-ban olyan sérülést vagy állapotot kell kezelni ami nem jár nagy vérzéssel.Ergo mihez is kell elsősegély csomag?

dudi01 2019.05.05. 18:38:16

Az meg aztán tényleg nem érv ezellen,hogy valaki civilben ennél komolyabbat hord,mert ha neki baja lesz nem lesz ott 10 perc múlva valaki egy 20kilós EÜ zsákkal amiben olyan dolgok vannak amiről azt sem tudja,hogy egyáltalán létezik.

Azt kéne megérteni,hogy ez a csomag semmi másról nem szól mint hogy ne vérezz el meg nem fulladj meg abban a 10 percben amíg meg nem érkezik a magasabb ellátó.Nem hülyék rakták össze hanem olyan szakemberek akik értenek is hozzá.

recon71 2019.05.05. 19:23:36

@dudi01: Nálam sincs elsősegélycsomag túrázáskor, pedig kellene. Volt már olyan, hogy beleállt az oldalamba 1 hegyes faág amikor 1 patak fölötti faágakon másztam át, de már máskor is szereztem be kezelésre szoruló sebeket. Egyszer komoly csonthártyagyulladást is kaptam, mert nem volt steril sebkötözőm. Amikor vaddisznó indult meg felém és ha nem áll meg végül mégiscsak, akkor meg nagy eséllyel nagyon sok minden kellett volna.
Igaz nem túrán, de olyan is volt, hogy éjjel sétáltam bele a sötétben 1 gödörbe ami olyan komoly nyílt sebet okozott, hogy hetekig jártam kórházba miatta. Akkor, hogy ne menjen bele a következő órákban a koszos ruha a csontig nyílt sebbe, míg orvoshoz jutok, jobb híján félbevágott pet palackot ragasztottam a seb köré. :D

Én eddig azt hittem, hogy a katonai személyi eü. csomag sokkal több mindenre is jó, pl. hasonló sérülések esetén is, ha mondjuk elszakad az ember a társaitól.

dudi01 2019.05.05. 19:39:55

@recon71:

Nem nem erre valók ezek a csomagok a katonák meg nem szoktak elszakadni a társaiktól csak olyan marginálisan kevés esetben,hogy azzal számolni sem érdemes.

Annyira azért mégsem kell az eü csomag,hogy vigyél magaddal pedig te rengeteget jársz az erdőben..

recon71 2019.05.05. 20:00:35

@dudi01: Pedig baromira kellene, csak az én túráim általában olyan túlterheltek, hogy még ezen is spórolok. :D

Én még azt tanultam anno, hogy a katonánál mindig kell lenni olyan dolgoknak amik elszakadás esetén fontosak lehetnek. Alap szokott lenni pl. a minimum kisebb sérülések ellátásra kötszer és fájdalomcsillapítók. És ez nem a felderítőknél volt csak így. De ezt olvastam más seregeknél is.

dudi01 2019.05.05. 20:20:29

@recon71:

Azok személyes dolgok nem egységesek.Neked ez a fájdalomcsillapító vált be nekem egy másik.De ennek nem jell belekerülni egy olyan zsebbe ahol azok vannak amik az életed mentik meg mert csak útba lenne.

recon71 2019.05.05. 21:15:19

@dudi01: Azért a kisebb sérülések ellátására valami elég általános dolog, azt azért alapnak gondoltam volna,hogy benne van. Hisz, mint írták, több seregnél még morfin is van benne.

De most legalább tudom, hogy mindenképp kell még 1 eü. készlet az embernek a más típusú sérülésekhez.

recon71 2019.05.05. 21:21:00

@dudi01: Pont este néztem 1 videót edzés közben, ahol 1 veterán reklámozta a málháját és rajta is 2 eü. zseb volt. 1 nagy a védőmellényén és 1 kicsi a málhaövén. Ezek alapján már elképzelhetőnek tartom azt is, hogy pont ezért.

Dobri 2019.05.05. 22:03:37

@recon71: Pont este néztem 1 videót edzés közben
.........................
Hatékony edzés lehetett! :D

recon71 2019.05.05. 22:19:09

@Dobri: Van egy 30-40 perces utálatos has és gerinc tartó -vagy milyen- izom edzésem és a közben mindig videókat nézek, úgy nem olyan unalmas. :D
Edzőtermekben szobabiciklizés és futópadozás közben is szoktak nézni valamit.

A küzdősport edzésen eszembe nem jutna.

dudi01 2019.05.05. 22:31:35

@recon71:

Azért szokott kettő lenni mert van ahol viszi magával a katona az infúzióhoz kellő dopgokat...

recon71 2019.05.05. 22:46:08

@dudi01: Nem kizárt. Először én sem azt gondoltam, hogy a másik a személyes eü. cuccainak van, de már nem zárom azt sem ki, mert valahova azokat is tenni kell.

dudi01 2019.05.05. 23:06:46

@recon71:

Nem,nem kizárt,hanem biztos.

recon71 2019.05.05. 23:13:55

@dudi01: Akkor csak a combzseb maradt a személyes eü. cuccuknak is.

krisss93 2019.05.05. 23:32:49

@recon71: Vagy felcsapsz egy pluszt a zsákod külső oldalára.

recon71 2019.05.05. 23:51:26

@krisss93: Az említett katonánál nem volt más lehetőség ahova tehette volna, mivel végigmutatta, hogy hol mi van rajta. A hátizsákba meg nem tehette, hisz ez az egyik dolog aminek a hátizsák ledobás után is nála kell maradnia.

Nálam meg a legtöbbször nem az a gond, hogy nincs hova tenni az eü. cuccot, hanem az, hogy ennek a súlyát is lespórolom. Sok kis dolog kivételével a cipelendők közül már nyerhetünk akár 1-2 kg-mot is. Az ember komforthatárán már 1-2 kg is marha sokat jelenthet. Már említettem, hogy az egyik kedvenc málhaszerelésem 17 kg-mal baromi jó és élvezetes, de plusz 2 kg-mal már szenvedés. És szenvedve minden sokkal rosszabb és gyengébb lesz.

recon71 2019.05.05. 23:58:21

@krisss93: Katonaként persze nem spórolnám már le, de civil túrán meg merem kockáztatni és helyette olyat viszek ami akkor fontosabbnak tűnik. Pl. kintalvós túrán egy 1 kg-mos sátor. Civilként azok ellen általában sokkal fontosabb védekezni.

recon71 2019.05.06. 00:17:55

@krisss93: Kimaradt, hogy civilként a kullancsok ellen fontosabb védekezni. Kerültem már olyan területre is, ahol csak a sátor elrakása közben minimum 30 kullancsot szedtem le.

krisss93 2019.05.06. 00:21:43

@recon71: Téged nagyon szeretnek ezek a tetü dögök :D Bennem életemben volt eddig 4x kullancs úgy, hogy baromi sokat voltam erdőben, meg feküdtem gazban, de nagyon még rám sem másznak.

recon71 2019.05.06. 00:56:30

@krisss93: Egyszer, ha hazalátogatsz, gyere el hozzánk és csak 10 percre gyere be az erdeinkbe! A piros területeken túráztál az elmúlt pár évben?

bollancs.info/wp-content/uploads/2018/05/kullancsterkep.png

recon71 2019.05.06. 01:11:15

@krisss93: Pont azon gondolkoztam amikor a sátrat említettem, hogy 7-8 éve még sátrat sem vittem, még ugyan azon a réten is 1 szem hálózsákban aludtam 1 csomószor, pár éve meg mindig 1 csomó kullancsot kell a sátorról leszednem.

Egyébként már most olyan durva a helyzet, hogy ki kellene vinnem egypár gyereket 1 erdei katonás játékra meg sátorozni, de nem merem vállalni értük a felelősséget.

Ráadásul idén ezzel is riogatnak:

www.atv.hu/videok/video-20190426-nincs-kullancsmentes-terulet-az-orszagban

dudi01 2019.05.06. 07:11:31

@recon71:

Látod pont erről beszéltem.Itthon civilben kb felesleges az eü cucc.Ha kis bajod van összeszorítod picit a fogad és elmész egy dokihoz.Ha nagy bajod van meg hívsz mentőt,ha meg olyan nagy bajod van,hogy minden pillanat számít azt szinte kizárt,hogy el tudod magadnak látni.
Amit túrára érdemes vinni egy csipesz ha szeretnek a bogarak,leukoplaszt,sebtapasz, meg valami normalit vagy azonos hatású

dudi01 2019.05.06. 07:13:18

szer ha kiszáradnál.

Próbáld ki,hogy egyszer úgy pakolsz,hogy előre a kötelező és csak utána a komfort.
Ha így csinálod az lesz az igazi fejmunka,hogy mit hagyj a lakásban.

recon71 2019.05.06. 08:18:34

@dudi01: Nem olvastad a példáimat pár sérülésemről amit túrán szereztem csak úgy az elmúlt 15 évben? Hívtam volna mentőt hozzájuk? Ezekért? Hova? Mondjuk 2 hegy közé a völgybe, ahol térerő sincs? Ha lett volna rendes eü. cuccom, pl. megúsztam volna a csonthártyagyulladást meg a sebelfertőződést is.

Egyébként úgy csinálom a túrákat ahogy írod. Elsők a legfontosabbak és a maradék helyre válogatom be ami még befér a cuccba vagy a súlyhatárba. Most is azon töröm a fejem, hogy a heti 2 napos túrára mit kell feltétlen vinnem és mit hagyhatok ki. Mivel a túrákon ma is katonai cuccokat használok, van 1 alap ami a 90-es évek óta állandó. Pl. a tár és gránát zsebekbe nekik megfelelő súly. Védőmellény esetén még annak a rendes súlya is. De olyan is van, hogy a különböző málhákat hasonlítom össze ugyan azon súlyokkal. Pl. 20 kg más-más málhákban. És elég nehéz mindegyikkel bent maradni a súlyhatárokban. Most a hideg esős idő miatt feltétlenül elrakandó plusz cuccok miatt is ki kell vennem más fontos dolgokat vagy átlépem a súlyhatárt.

De ez az én speciális helyzetem, ha úgy túráznék, mint szinte mindenki, hogy nincsenek alap tár, gránát vagy még védőmellény súlyok is és súlyhatár, akkor biztos beférne az eü. cucc és még mások is.

krisss93 2019.05.06. 08:55:09

@recon71: igen voltam. Szóval szerintem téged különösen szeretnek.

delta81 2019.05.06. 13:36:24

@dudi01: Komolyan nem értem, hogy mi nem érthető ezen. Csak három példa az én nyomorult kis életemből.

1) Lakott területen. Ha kicsi sebed van, mentőt hívsz, hogy elvond a kapacitást a súlyosabb esetektől? Vagy nekiállsz állogatni az autósokat, hogy adjon már valaki betadint meg kötszert az eü-ládából? Ha épp járnak arra... Bemész az orvoshoz? Ha van... Nem csak városokból áll ki ez az ország.

2) Erdőben. Tudom, már százezerszer mondtátok, Magyarországon nincsenek is hegyek. Múltkor a Bakonyban a kint töltött idő kb. fele részében olyan helyeken vezetett az utam, hogy nem volt térerő. Hogyan hívsz segítséget? De nem kell súlyos dolgokra gondolni. Felszakad a vízhólyag, beléd áll egy faág. Mivel látod el, hogy legalább az x kilométerre levő faluig elvonszold magad, anélkül, hogy valami fertőzést szedjél össze a sebedbe? (Ha valami komolyabb helyen talált el a faág, azért a vérzést sem árt csillapítani, nem?)

3) Vízen. A munkám egy részében vízen vagyok, meg hobbiból is kijárok. A hajókon is előírás az eü-láda. Pont annyit ér, mint az autóknál: valaki betartja, valaki nem. Ha egy szerencsés manőver következtében felszakad a fejed, csak be kéne kötni valahogy, míg kiérsz a partig, nem? Nem fog odaérni a vízre 8 percen belül a mentőautó (mondjuk sanszos, hogy az szárazföldön se fog, olvass csak híreket). De a vízirendőrök se. Valamit csak kell kezdeni addig.

Persze, ha komoly a baj, nyilván sokat nem tudok vele tenni, hiszen sem orvos, sem felcser nem vagyok. De az olyan kisebb dolgokat, amiket Recon kartárs is említett, egy nyominger kis civil, mint én is el tud látni, hogy ne legyen belőle mondjuk súlyosabb fertőzés. Ehhez nem kell sok, csak pár pólya, egy csomag mull-lap, leukoplaszt, betadin, sebtapaszok, olló, csipesz, izo-fólia, pár bogyó fájdalomcsillapító. Súlya szinte semmi. Sosem hagyom otthon ezt a kis csomagot.

Baromira nem értem a hozzáállásodat. Persze én gyakran járok egyedül, nincs mögöttem a felcser meg a mentőautó, biztos azért nem értem. Ha mindig karnyújtásnyira lenne a segítség, biztos én se cipekednék pluszban.

recon71 2019.05.06. 14:32:07

@krisss93: Ebben is lehet valami, mert jobban belegondolva a környék favágói közül is csak 1-2 lett súlyos beteg és csak 1-ről tudom, hogy nyomorék lett, pedig náluk többet nincs senki az erdőkben. Mondjuk ez lehet azért is, mert az alkoholos vért nem szeretik a kullancsok. :D
Viszont erdőkben ritkán járók közül is van pár akik élete maradandóan tönkrement 1-1 kullancstól.

Mondjuk 4-ünkből akikkel együtt élek már 2-őt kezelték lyme kórral, pedig ők aztán nem járnak erdőben. Megszenvedték, de szerencséjükre eddig úgy tűnik, hogy ők felépültek.

recon71 2019.05.06. 15:16:58

@krisss93: De ez a szerencsén is múlhat, hogy átmész e olyan szakaszon. A Bakonyban is több napi járás után, igaz kerülve a sűrűt, csak 1-2-szer mentem át olyan szakaszon, hogy kapásból lett rajtam 3-7 db is. Felénk sem egyenletes az eloszlás, vannak részek amik nagyon tele vannak és vannak amik ritkábban, de biztonságosról már nem tudok. Pl. azt a max 20x20 méteres tisztást ahol a 30 kullancs volt a sátramon már nagyon kerülöm, azon áthaladva mindig volt pár rajtam.

recon71 2019.05.06. 15:26:26

@krisss93: Tatán viszont döbbenetemre, 2 hét gazban mászás, fetrengés alatt sem láttam egyet sem. Ez nagyon területfüggő. A régi lakhejem közelében is tudtam 1 magas füves kisebb erdőrészről, hogy azon áthaladva biztos lesz rajtam minimum 10-20.

dudi01 2019.05.06. 15:29:50

@recon71:

Te aki már sokszor sérült meg sem olyan fontos,hogy magaddal vidd.Akkor miről is beszélünk?

krisss93 2019.05.06. 16:10:35

@recon71: Hát, nem tudom, se az Alföldön, se a Pilisben, se a Bakonyban, se a Kisalföldön, se a Balaton környéki hegyekben, se a határon nem találkoztam ilyen mennyiséggel.

recon71 2019.05.06. 16:23:31

@dudi01: Fontos lenne, de ezért nem fogok elcseszni 1 összehasonlító tesztet, kísérletet, inkább kockáztatok. Bízom benne, hogy nem ez a túra lesz az ahol megint megsérülök. És jobban is vigyázok. Az esély kicsi rá, évek telnek el sérülés nélkül. De amikor volt, akkor nagyon kellett volna!

Egyébként én is érzem, hogy ebben felelőtlen vagyok. De talán azért is, mert ennél sokkal veszélyesebb a munkám. Az mellett már szinte jelentéktelennek tűnik, pedig nem az.

recon71 2019.05.06. 16:36:44

@krisss93: Ébredtem már párszor ilyenre a sátorban, hogy mimimum 3 kullancs csak a szúnyoghálón:

img1.indafoto.hu/1/1/161537_f6502b3d3b3b1fb262ec145bdabc33bb/24508799_d22ac72caad7e93bff9046a3b5d9ab9f_xl.jpg

Itt meg, ha a nyakamra
ráközelítesz, már láthatsz is egyet vért szívni:

img2.indafoto.hu/1/1/161537_f6502b3d3b3b1fb262ec145bdabc33bb/25937301_c5ec5739eaacbc492dab3cf03654e1cc_xl.jpg

krisss93 2019.05.06. 18:13:14

@recon71: Durva :D Rajta ennyi nem szokott lenni sehogy sem. Nem értem :D

recon71 2019.05.06. 19:19:54

@krisss93: Basszus, marhára irigyellek, hogy Téged nem szeretnek ennyire!

Véradáson azt mondták, hogy nagyon jó vérem van, adjak mindig, lehet ezt ezek megérzik? :D

Érdemes megnézni:

tenyek.hu/tenyek/291013_itt-a-szezon-tamadnak-a-kullancsok.html

dudi01 2019.05.06. 21:46:07

@recon71:
Nekm azt tanították a nagyszüleim,hogy amit 6 hónapig nem használsz arra nincs szükséged(nyilván olyan dolgokkal kapcsolatos tárgyakról amit folyamatosan csinálsz).

recon71 2019.05.06. 21:53:24

@dudi01: Vannak akik éveket húztak le katonaként háborús övezetben egyetlen sérülés nélkül. Ezek alapján ők sem vigyenek?

recon71 2019.05.06. 22:06:03

@dudi01: Egyébként ismerek embereket akik háborúkat jártak meg, mégsem lőttek éveken át senkire, meg rájuk sem lőttek. Akkor ők is minek cipelik a "felesleges" fegyvert, a dög nehéz védőmellényt és az eü. cuccot? Ezt komolyan gondolod?

delta81 2019.05.06. 22:07:06

@dudi01: Én a kis elsősegélycsomagomat viszonylag sűrűn használom. És jellemzően nem magamon segítek vele. Jó, nem teszek fel naponta nyomókötést, de a ragtapaszra, betadinra, mull-lapra, csipeszre, fájdalomcsillapítóra gyakran van szükség.
Akinek van gyereke, nem kell sokat győzködni róla, hogy érdemes egy 20 dekás készletnek mindig találni helyet :) De szedtem már durva szálkákat felnőttből is. Kellemesebb nélkülük dolgozni, meg úgy, hogy nem megy bele a retek a sebedbe.

dudi01 2019.05.06. 23:34:39

@recon71:

Látom nem sikerült megérteni a mondandóm lényegét miszerint itthon tök felesleges.

A fegyver még is hogy jön ide ?Azt ráadásul használod is igaz csak passzívan hisz ha látják,hogy nálad van az már sokat számít.Az angoloknak volt a flottájukra egy nagyon okos és igaz mondásuk,magyarul kb így szól:"Flotta a mi a létezés tényével hat".Ezt azt jelenti,hogy nem kell harcolni a flottával csupán az is elég,hogy tudja az ellenség,hogy van az a flotta.

dudi01 2019.05.06. 23:41:38

A kötelező cuccot nem civil cuccra értettem,de majd holnap leírom részletesen,hogy mire gondoltam.

recon71 2019.05.07. 00:31:43

@dudi01: Mutasd meg azt a részt ahol azt írtad, hogy csak itthonra értette a mamád!

A fegyverben igazad van az elrettentő ereje miatt, de az eü. cucc-nak ott sincs.

Biztos vagyok, ha te is sebfertőzést kapsz itthon és görcsölnél, hogy mi lesz a vége, mint én, akkor már nem gondolnád, hogy tök felesleges. Ha heteken át gumicsíkoznak, vagyis rendre feltépik a sebet a csere miatt és még akkor sem biztos, hogy nem-e amputáció a vége.

Az 1 teljesen más kérdés, hogy én mégis kockáztatok. Rám nézve a munkám sokkal nagyobb veszélyt jelent, de még a túlterhelés is veszélyesebb, mivel elvileg még nem is terhelhetném magam. Inkább a terepen vigyázok sokkal jobban.

dudi01 2019.05.08. 20:45:43

@recon71:

Nyilván általánosságban mondta(mert a túráid meg az eü csomag amit nem viszel az általánosság...) nem hadműveleti területre specifikusan ,csak gondoltam ezt nem kell magyarázni de tévedtem.

Hát nem tudom,nekem kb nincs 2cm2 ép bőrfelület a lábamon a jobb térdemben a bőr alatt már vagy 15 éves salak van(köszönöm gyerekkori foci)de soha nem fertőződött el semmilyen sebem pedig léptem szögbe meg dugvillába(igen sikerült)állt kapa a vádlimba,volt eltörve a felkarom két ujjam szóval nem épp othonülős vagyok...de lehet,hogy bennem van a hiba.

A kötelező felszerelésnél arra gondoltam,hogyha legközelebb mész zsákkal és mellénnyel két napra(egy kint töltött éjszaka)akkor ezeket rakd el először:

Zsákba:3kg valamit ami a 100-as PKM rakaszt helyettesíti, 0,5kg valamit ami a 2db gránátot helyettesíti,1,5kg valamit ami a gyalásót helyettesíti(vagy gyalásót ha van),2,5kg valamit ami a 150db tartalék AK lőszert helyettesíti,0,5kg valamit ami a rádió pót akkumulátrát helyettesíti,0,5kg valamit ami az éjjellátót helyettesíti,1db sátorlapot vagy vagy azzal megegyező tömegű valamit(szerintem olyan 1,5kg biztosan van egy magyar sátorlap),1 pár zoknit,1db boxert,1db pólót,1db gyakorló nadrágot és zubbonyt,1db olyan hálózsákot amiben ebben az időben sátor nélkül nem fázol este(azért fontos a sátorlap,hogy abból tudsz fedezéket csinálni magadnak),1db polifoam,1db esővédő alsó és felső,1db sapka,6 liter víz a két napra,kaját 2 napra úgy,hogy 3kg legyen a tömege( 2 napra 2 MRE jár és egy magyar MRE kb 1,5kg,így jön ki a 3kg.Ha nem kell neked 3kg kaja két napra akkor valamivel egészítsd ki 3 kilóra),1db kanálgép és rakj még be 0,5kg valamit ami az olyan kellékeket helyettesíti mint a fegyver TASZT,olaj,pót elem stb.Ezen kívül azt raksz a zsákba amit akarsz de ez legyen benne.

Mellény:

3,2kg valami ami a 4 AK-tárat helyettesíti,1kg valami ami a rádiót helyettesíti,0,5kg valami ami az eü csomagot helyettesíti,0,5kg valami ami a 2 db gránátot helyettesít.
Ezen kívül azt raksz a mellénybe amit akarsz de ez legyen benne.Meg a fejeden egy MOFÉM sisak vagy azzal megeggyező tömegű más sisak(nem tudom mekkora a tömege a magyar bilinek).

Kb ez a realitás* amit ma visz magával kötelező felszerelésként egy magyar katon 2 napra egy gyakorlaton.

*Nagyjából ezek azok a felszerelések amit biztosít a cég és kötelező felszerelésként csak azt lehet meghatározni amit a cég ad.Olyat nem lehet mondani,hogy teszem azt kell hoznod sátrat és ha nem adott a cég akkor venned kell magadnak.

dudi01 2019.05.08. 20:50:25

Jah!Majdnem kihagytam:meleg ruha!A cégnél a molinó alsó és felső a meleg ruha szóval ha van akkor abból rakj el egyet egyet mert biztosan kelleni fog.

dudi01 2019.05.08. 20:59:54

Persze csak sima málhamellény.

recon71 2019.05.08. 22:58:41

@dudi01: Csak szólok, hogy kétszer is voltam katona, nagyjából emlékszem még mit cipeltem napokon át. Plusz még 1 RPG-t is.

De nem mindig erről van szó 1 teszten. Van amikor ennél is nagyobb a súly, de van amikor kevesebb. Az, hogy most 2 naposon vagyok, nem jelenti azt, hogy 2 napos cuccal megrakott hátizsákkal megyek, hanem 17 kg cuccot kell vinnem és arról kell véleményt mondanom, hogy ezzel hol helyezkedik el más málhákhoz képest. Lehet 1 napost is 2 napig tesztelni.
És nem csak a MH az egyetlen sereg a világon valahol 1 napra sokkal kevesebbet visznek, valahol meg sokkal többet. Ez időjárás függő is.

recon71 2019.05.08. 23:13:42

@dudi01: Látszik, hogy nagyon fiatal vagy, mert én is így gondolkoztam akkoriban még a sebellátásról. Még a kutya harapásra is csak 1 papízsebkendőt szoktam rászigszalagozni, mert olyan "marha kemény gyerek'-ek gondoltam magam. Aztán a sokadik harapás után meg majdnem amputálták a kezem.
Akkor gondolatod, hogy álltam más sebekhez. Sőt ma is így állok, de ha látom már a csontom, akkor tudom, hogy baromi gyorsan le kellene valami baromi sterillel zárni és hasonlóak, mert amiatt meg a lábam volt veszélyben. Összesen 2 eset 48 év alatt ami nagyon rizikós lett a rengeteg sérüléséből. Vagy 20 év telt el a 2 között is. 48 éves korodra még te is belefuthatsz ilyenbe és akkor majd átgondolod te is az biztos.
Megjegyzem én akkor sem szóltam le az eü. cuccot is cipelőket, de az élet bebizonyította, hogy jól teszik.

recon71 2019.05.09. 05:03:45

@dudi01: Már nem része a málházandónak a téli kabát vagy csak nem vettem észre a felsorolásban?

Látszik a magyar valóság, hogy csak 4 tartalék tár még mindig. Ami 4 tárral még tökéletes, 6, esetleg 8 esetén sokszor már tragédia. Ezért csak 4 tárral,ha az ember védőmellényt sem visz, nem mernék véleményt mondani.

Azt hittem a védőmellényt is említed, mert nálunk sokszor az is a 2 napos cucc része volt. Szóval nem csak ekkora súllyal szokás tesztelni, hanem mindenfélével. A felszerelésnek minél jobbnak kell lenni kevés súllyal is, meg sokkal is.

videa.hu/videok/tudomany-technika/mozdulatsor-hatizsak-gyors-felvetelehez-military-teli-oltozet-RSN367qKN6pkwfWP

Ez pl. 33 kg rajtam és hála a védőmellénynek IS, sokkal negterhelőbb volt, mint a 2 napos honvédségi cucc az RPG-vel együtt. Na a sok-sok hasonló teszt miatt vagyok én most elvileg letiltva a terhelésről.

Na lépek a hátralevő napon a netről, mert nem fogja kibirni az aksim a túra végéig powerbankkal sem.

dudi01 2019.05.09. 06:56:53

@recon71:

Meleg ruhát írtam,ha elrakod a kabátot elrakod ha nem akkor nem.A fázósak elrakják aki meg nem az,az nem rakja el( a melegruha az kb mindenkinél saját ruhát takar,nem ismerek olyan katonát aki ne venne magának meleg ruházatot).
Ennyit már rábíznak a katonára.Láthatod a listán,hogy a kötelező része az kb a minimum elégséges szint ami azért eléggé távol áll attól amire azt mondanád,hogy nyugodt szívvel elindulnál 2 napra.

Nem én tehetek róla,hogy az egyszeri javadalmazás az 5 tár.Ez feladat függvényében változhat természetesen de az alap az 5 tár töltve+ öt tárnyi lőszer ömlesztve.

A védőmellényt azért nem írtam mert azt itthon gyakorlaton ritka mint a fehér holló és arról volt szó,hogy itthon gyakorlaton.Ezen kívül a TMK-t nem lehet mással szimulálni(nem a súlya miatt) mert a világon nincs még egy olyan elbaszott és kényelmetlen mellény mint az,ráadásul olyanod biztosan nincs otthon és csak olyan dolgokat írtam amit a cég ad és tudod helyettesíteni(írni akartam azt is,hogy ha lehet BW zsák csak az tényleg kiment a fejemből).

joni firpo 2019.05.09. 07:53:08

@dudi01: "Nagyjából ezek azok a felszerelések amit biztosít a cég és kötelező felszerelésként csak azt lehet meghatározni amit a cég ad.Olyat nem lehet mondani,hogy teszem azt kell hoznod sátrat és ha nem adott a cég akkor venned kell magadnak." - még nem, de 2026-ra talán ezt is elérjük majd :-)

Kullancs1983 2019.05.09. 08:37:11

@joni firpo: Még jópár évvel ezelőtt mesélte valaki, hogy (tisztként) készült Afganisztánba. Behivatták az irodába, elétettek egy rakás pénzt, hogy ebből vásároljon magának felszerelést, mert a cég nem ad. Aztán majd a kinti zsoldjából visszafizeti. Nekünk is rögtön a banderiális sereg jutott eszünkbe.

dudi01 2019.05.09. 09:30:22

@Kullancs1983:

Ilyet biztosan nem csináltak!

delta81 2019.05.09. 16:01:15

@dudi01: Befér ez a rengeteg holmi, amit írtál, a BW-zsákba meg az "alap" málhamellénybe? Bámulatos... Régen sokat jártam BW-zsákkal és még a nem túl bő lére eresztett motyómat is nagyon ésszel kellett bele pakolni, pedig szó sem volt PKM-rakaszról és egyéb katonai holmikról, max. gyalásó a táborozáshoz...

krisss93 2019.05.09. 16:29:55

@Kullancs1983: Na a mi seregünk sosem volt ilyen rugalmas XD Jogilag ez nem működik.

@delta81: Meglepően sok fér abba a fosba.

Kullancs1983 2019.05.09. 19:31:41

@dudi01: Csak azt írtam amit mondott. Na jó, lehet hogy nem tették elé, hanem elutalták, vagy csekket kapott, vagy akármi.

@krisss93: Hát, mondjuk jó helyről ment jó helyre, de fogalmam sincs hogy csinálták.

dudi01 2019.05.09. 20:22:41

@Kullancs1983:

Sokkal valószínűbb,hogy kapott devozaelőleget(gyakorlatilag fizetéselőleg)és azt költötte el ilyesmire.És igen ezt kell visszafizetnie.De azt nem felszerelésre kapta hanem bármire amit vesz rajta hisz az az ő fizetése volt.

dudi01 2019.05.09. 20:24:52

@delta81:

Befér igen,bár a kabátbéléssel már necces lenne.Egyébként a németek az ugyan ilyen zsákjaiknál nem a hálózsáktartóba rakják a hálózsákot hanem a zsák tetejére gondolom pont azért,hogy helyet nyerjenek a zsákban.

Kullancs1983 2019.05.09. 20:33:59

@dudi01: Lehetséges. Kapott némi előleget (amit nem kért) meg egy jótanácsot, hogy vásároljon be belőle, mert a cégtől lófaszt sem kap. Vagy talán csak azt. Így hihető? :)

recon71 2019.05.09. 21:39:24

@dudi01: Nálunk még kötelez volt a téli kabát elrakása is.
Én is csak a honvédségit hordtam meleg ruházatból, de a katonatársaim 90%-a is. Illetve egyszer vittem el kívülre "szerepelni" a civil polár szerűségem, de mint írtam már, azt nagyon megbántam.

Én 1 szóval nem írtam, hogy az itthoni gyakorlatokat tesztelem.

A TMK súlyát miért ne tudnám szimulálni?

@Kullancs1983: Én is meséltem, hogy nekünk is adtak itthon könnyűlövészre 1 hosszúk listát amit meg kellett magunknak vennünk. Ami a költségesebbek közül most beugrik, a málhamellény, a hátizsák, a ploifoam, az ivózsák és hasonlóak voltak rajta.

recon71 2019.05.09. 22:19:47

@Kullancs1983: Mielőtt valaki félreértené! Bár a többség fel volt háborodva, én örültem, így legalább azt használhattam ami szerintem a legjobb és nem a honvédségiben kellett szívnom. Nagyon megérte, mert sokkal jobb állapotban csináltam végig, mint a többiek.

@dudi01: De igazad van, nem csak a súlyát kellene szimulálni a TMK-nak. Azért kíváncsi volnék rá, hogyan lehetne még a legjobbat kihozni belőle.

delta81 2019.05.09. 22:29:29

@dudi01: Német katonákról készült képeken sokszor láttam én is, hogy a hálózsák a fedőn levő hevederekkel van rögzítve. Így valóban sok helyet lehet nyerni belül, de már kellemetlenül magas lesz tőle a zsák...

recon71 2019.05.09. 23:14:35

@delta81: Igazság szerint nagyon sok seregnél látni időnként, hogy kívülre került a hálózsák. Sok eleve úgy is készül. Kisebb hátizsákoknál meg pláne. Valaki alulra teszi őket, valaki felülre.
A hálózsákok általában túl sok helyet foglalnak el ahhoz, hogy mindig beférjenek.
Én a téli Snugpak-ommal vagyok gondban, bent még a Bergen-ben is baromi sok helyet foglal, de túl nagy kívülre is.

dudi01 2019.05.10. 06:16:58

@Kullancs1983:

Devizaelőleget kapsz ha kérsz ha nem,nincs olyan opció,hogy nem adnak.

dudi01 2019.05.10. 06:18:18

@recon71:

Csak a tömegét tudod szimulálni de az a kisebbik baj vele ezért nincs is értelme szimulálni.

Kullancs1983 2019.05.10. 11:44:12

@dudi01: Hát ez egyre szebb. :D Amúgy ezt az előleget miért adják?

recon71 2019.05.10. 14:39:34

@dudi01: Egyre kíváncsibb lennék rá, hogy mi lehet nagyobb gond a tömegénél? Emlékszem, hogy van 1 rakás gond vele, de nem gondoltam, hogy azok többet ártanak a katonának a súlyánál is.


süti beállítások módosítása