Translate

Utolsó kommentek

Bemutatkozás

A Combat Gear Blog célja bemutatni milyen kiegészítőkből tevődik össze egy modern hadsereg katonáinak személyi felszerelése, továbbá szeretne a laikusok, érdeklődők, hivatásosok és szerződésesek, milsimesek, airsoftosok, paintballosok és természetjárók számára egy érdekes oldalt összeállítani leírásokkal és fotókkal.

Ne felejtsd el elmenteni az oldalt a kedvenceid közé! (CTRL+D)

Kapcsolat

combatgearbloghu [kukac] gmail.com

Hazai

HONVÉDSÉG


2000M gyakorló ruha
2003M (2004M) sivatagi gyakorló nadrág
2003M (2004M) sivatagi gyakorló zubbony
2003M (2004M) sivatagi kalap
2007M esővédő
2008M esővédő
2008M Moduláris Málhamellény
2008M Moduláris Málhamellény (módosított)
2008M polár pulóver (kabát bélés)
2010M Gyakorló ruházat
2015M Gyakorló kalap
2015M Gyakorló nadrág
2015M Gyakorló sapka
2015M Gyakorló zubbony
90M gyakorló ruházat
90M gyakorló sapka
90M gyalogsági mikádó
93M esővédő kabát
93M gázálarc
93M pulóver
93 M ejtőernyős téli zubbony
Alto málhamellény
Alto vesezsák
Gyakorló póló
Gefechtshelm Schuberth
Haix Nepal Pro
Haix P6
Honvédségi málha öv
Horvát málhamellény
KECS (1.rész)
KECS (2.rész)
Mit rejt a felderítő mellénye
Mit rejt a felderítő mellénye 2.rész
Mit rejt egy magyar katona mellénye
Rabintex A10
RBR MACH 3
Rs 4/4
"Technikai póló"
TMK "drop pouch"
TMK Ak tártartó zseb
TMK felkarvédő
TMK M4/M16 tártartó zseb
TMK repeszmellény
TMK sörét tartó zseb

1949 M Esőgallér
1951 M Álcázó kezeslábas
1951 M Álcázó kezeslábas (őszi)
1951 M Álcázó kezeslábas (téli)
1965 M ejtőernyős bakancs
1982 M repülő-szerelő esővédő öltöny
82M kezeslábas
82M összhaderőnemi védőkészlet
87M harci gyakorló ruházat
1987M ejtőernyős hátizsák
Egységes sebkötöző csomag
Határőr/munkásőr kezeslábas
Honvédségi egyenruha tervezet
Hurrikán bocskai
Hurrikán trópusi öltözék
PA 63 bőr fegyvertok
Pakisztáni bocskai
Rába mintás sisakhuzat
Tártáska
Terepszínű málhamellény
Zöld sisakhuzat

RENDŐRSÉG


10M ERGY bakancs
10M ERGY gyakorló nadrág
10M ERGY gyakorló zubbony
10M ERGY téli kabát
12M e r taktikai öv készlet
2006-os rendőrségi bevetési bakancs
2015M ERGY bakancs
Acélbetétes tonfa
Police Medic Vizsga
Blackhawk H harness
CPE Protektoros kesztyű
CPE Riot Equipment in front testpáncélok
CPE TAC SF Omega
Gyakorló poló
Készenléti rendőrség köznapi és ünnepi teniszing
Könnyített bevetési bakancs
Nowar P9RC szolgálati fegyvertok és tártartó
Nowar testpáncél
Mag-lite
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak (modernizált változat)
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak
MSA sisak gázálarc
Rendőrjárőr felszerelése
Rendőrségi bevetésis sisak 2006-ból
PA 63 tok
Pilotka
Police Medic
Schelli kft. zsanéros bilincs
Tonfák a készenléti rendőrségnél
Tűztámogatók

TŰZOLTÓSÁG

AGA spiromatic 316 légző
Budavári Tűzoltó Őrs
Bristol bevetési kabát
Bristol bevetési nadrág
Drager PSS 100, Panorama Nova
Gallet F1SA
Haix Fire Flash
Haix Florian Pro
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentő gépjármű (1)
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentőgépjármű (2)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (1)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (2)
Streamlight survivor és survivor led
Tűzoltó balta
Vektor 10 tűzoltó bevetési ruházat

ORSZÁGOS MENTŐSZOLGÁLAT

Crafter sztori
Moduláris mentéstechnikai ruházat
Tömeges Baleseti Egység

NAV

Egyéni elsősegély zseb
Egyénile összeállított Medic zsák
Fényvisszaverő mellény
Gyakorló ruházat
HK P30
Taktikai öv
Téli kabát

Címkék

0.45 acp (1) 100 as (1) 10m (1) 1124 (1) 14 (1) 15m (5) 18+ (4) 1940 (1) 1l (1) 1pn58 (1) 2 (2) 200 (1) 2000m (2) 2003m (1) 2004m (1) 2007 (1) 2007m (1) 2008m (4) 2008M (2) 200rds (1) 2010m (1) 2013 (3) 2014 (5) 2015 (6) 2015M (7) 2016 (3) 2017 (2) 2018 (1) 3 day pack (2) 40mm (4) 5.11 (5) 511 (1) 550st (1) 68w (1) 6b5 (2) 74 (1) 90 (1) 90m (3) 93m (3) 93m gázálarc (1) 95m (1) 96M (1) 9mm (1) 9x19 (1) accident (1) ach (6) acs (1) acu (23) adapter (1) adidas (1) afgán (2) afganisztán (18) afgansiztán (1) afghanistan (33) afrika (2) ag 36 (1) air (2) airborne (8) airsoft (1) air assault (1) ak (5) ak74 (1) ak 74 (2) aláöltöző (2) álcázás (3) alice (6) aljazeera (1) ambulance (3) ambush (2) amerika (4) amerikai (14) ammo (3) amputáció (1) ana (5) angol (15) anp (2) arcfesték (1) arfat (1) armadillo (1) armored (2) armored vest (3) armour (2) army (84) armybox (16) assault (6) assault pack (10) átmeneti (1) atom (1) austria (3) ausztria (2) az egyenlőség nevében (1) a stan (1) backpack (19) bajonett (1) bakancs (26) baleset (2) ballistic (2) ballistic vest (1) ballisztikus (1) bandoleer (2) barett (1) bates (3) baton (1) battle (2) bayonet (1) bdu (5) bear (1) belga (3) belleville (1) belt (13) berezka (2) bergen (3) berghaus (3) betét (2) bevetési (2) bianchi (1) bijan (1) bilincs (1) biológiai (1) biritish (1) black (5) blackhawk (10) blackwater (2) boci (11) bocskai (4) body (1) bodycam (1) body armour (4) bolgár (2) bonnie (1) bonnie hat (2) boonie (2) boots (23) borulás (1) box (1) box magazine (1) brit (28) british (25) brown (9) budapest (1) buffalo (1) bulgaria (2) bulgária (1) bulgarian (1) bullet (4) bulletproof (8) bulletproof vest (4) bullet proof (1) bullet proof vest (2) bundesheer (1) butt (1) bw (3) BW (1) caiman (1) camelback (8) camelbak (8) camo (6) camouflage (4) canteen (4) canteen pouch (1) cap (7) caracal (1) carrier (4) cartel (1) casaulty (1) cat (2) ccct (1) cce (4) cfp (2) cfp 90 (2) checna (1) chemical (6) chest (2) chestrig (12) china (1) chinese (1) cimic (1) ciras (2) civilians (1) coldweather (5) combat (5) combat belt (2) combat gear (2) combat pants (4) combat shirt (12) cops (1) corcoran (1) cordura (11) corps (1) corpsman (1) cougar (1) cover (5) coyote (18) coyote brown (34) coyote tan (7) cqb (3) crafter (1) croat (2) croatia (3) Crye (2) crye (1) csat (2) csecsenföld (3) csehszlovákia (3) csernobil (5) csizma (1) csősál (2) cummerbund (1) custom (1) dach (1) dalmácia (1) dán (2) danish (2) danner (3) daps (1) darktac (9) dcu (5) ddpm (2) defense (1) dél (1) dél afrika (2) democratic (1) derékzsák (1) desert (21) desert dpm (2) desert marpat (2) digital (8) digitális (5) dimanodback (1) docu (3) documentum (2) dokum (1) dokumentumfilm (5) dominator (1) domonkos (1) dpm (19) dprk (1) draeger (1) drager (2) dragic (1) dress (1) drog (1) drog háború (1) drop (3) drug war (1) durashock (1) dzsungel (2) eagle (5) eagle industries (7) eberlestock (1) ecw (1) ecwcs (9) egyenlőség (2) egyenruha (34) egyeruha (1) éjjellátó (3) ejtőernyő (2) ejtőernyős (6) ellátás (2) első (1) elsősegély (3) elsősegély zseb (2) embasy (1) emlékek (1) enabler (1) engine (1) english (1) entrenchment tool (1) eotv (1) erők (2) esk (1) esőkabát (3) esővédő (10) ess (4) észak (2) étel (1) ételcsomag (5) eureka (1) exoskeleton (1) e tool (1) f1 (1) f1s2 (1) face (1) fail (2) fallschirmjager (1) fast (3) fdbp (1) fejada (1) fejadag (15) fekete (1) felcser (3) felderítő (4) felkarvédő (1) felső (1) felszerelés (10) felvarró (2) female (1) field (1) FILBE (3) filbe (3) fire (3) firedepartment (5) firefighters (8) fire engine (3) fire force (1) first aid kit (2) first ait (2) flak (3) flame retardant (2) flc (5) fleece (6) flora (7) fmj (1) fn (2) fob (1) foliage (4) force (2) forces (2) frag grenade (1) francia (12) french (10) frog (4) frontline gear (1) (1) fulcrum (2) future (1) g3 (1) galco (1) gallet (1) gangs (1) garment (2) gasmask (5) gas mask (6) gáz (2) gázálarc (10) gázmaszk (1) gear (9) gen (1) gen3 (1) gendarmerie (1) gen 2 (1) gen 3 (1) georgia (1) georgian (2) georgians (1) gépjárműfecskendő (2) géppuskás (4) german (7) glock (3) gloves (4) golyóálló (5) golyóálló mellény (5) google (1) googles (4) gore (2) gore-tex (8) goretex (3) gore tex (9) gorka (5) gorod (1) görög (3) gránát (8) greek (2) green (8) grenade (7) grenade pouch (2) grúz (3) grúzia (1) gun (2) gurkha (4) gyakorló (13) gyalásó (1) gyalogsági ásó (1) hadisír (1) haditengerészet (1) hadsereg (33) haix (5) handcuff (1) handgrenade (1) harci (6) harci fejadag (10) harcjármű (4) hard armor (1) harness (2) háromnapos (1) hassienda (1) hat (6) határ (1) hátiernyő (1) hau (2) házi teszt (1) hdf (23) HDF (3) headset (2) heckler (1) heer (1) hegy (1) helikontex (3) hellas (1) helmet (29) helmetcam (1) heveder (3) hk (2) hm (88) HM (1) (1) hol (1) hölgy (1) holster (4) honvedelem (14) honvedseg (15) honvédség (62) horvát (5) horvátország (2) hrvatska (1) hsg (1) HSGI (3) hugnarian defense forces (1) hugnary (2) huncam (1) hungarian (19) hungary (14) hurrikán (1) huzat (3) hvg (1) hyper (1) i. kerület (1) iba (3) ice (1) idf (2) ied (3) ifak (11) ii (1) ILBE (1) ilbe (3) imposztor (1) incidens (1) Individualnovo (2) Individualnovo Ratsiona Pitanee (2) industries (3) infra (1) iotv (1) ipc (1) ir (2) irak (3) irányzék (1) iraq (8) ironclad (2) isaf (2) israel (1) issued (2) its (1) itw (6) izrael (3) jacket (22) jármű (1) járőr (1) javító (1) jna (1) jövő (1) jsgpm (1) jslist (4) jump (1) jungle (1) kabát (22) kalap (2) kamera (1) kamuflázs (1) karrimor (1) kartell (2) katona (2) katonai (1) katonája (1) katonák (1) katonaság (1) kenyérzsák (1) kérdések (1) kerület (1) kés (2) kesztyű (4) kevlar (2) kevlár (3) kevlár sisak (2) kezeslábas (2) kézigránát (3) kfor (2) khaki (4) kiegészítő védelem (1) kiképzés (2) kína (2) klmk (2) knee (1) knee pad (1) knfie (1) knife (3) kockh (1) kokain (1) konténer város (1) korea (3) korengal (1) körkupola (1) kötött (1) kötszer (2) közbeszerzés (2) krím (1) kulacs (5) kulacs zseb (2) különleges (3) kzs (1) kzsm (2) k pot (2) l109a1 (1) lámpa (6) lángálló (1) lb2 (1) LBT (3) lbt (6) lc2 (4) lc 2 (3) légzőpalack (2) lengyel (5) lengyelország (2) les (2) líbai (1) light (2) liter (1) litván (2) litvánia (1) london bridge tactical (4) london bridge trading company (3) lőtér (1) lövedékálló (4) lövedékálló mellény (4) lövészpáncélos (1) Lowa (1) lwh (3) l 17a1 (1) l 85 (1) m16 (9) m1916 (1) m1942 (1) m1c (1) m2 (1) m203 (1) m22 (1) m249 (3) m320 (1) m4 (11) m40 (2) m40a1 (1) m60 (1) m79 (1) m87 (1) m952 (1) m97 (1) made in (3) magazine (6) magazine pouch (6) magyar (51) magyarország (1) mag pouch (2) main (2) mainpack (5) main pack (2) málha (10) málhafelszerelés (13) málhamellény (19) málhaöv (1) málhazsák (4) málha mellény (1) marine (23) marines (6) marine corps (9) marjah (2) márkos (1) marpat (24) maszk (1) matv (1) mav (3) maxxpro (1) mbss (1) mccuu (4) mcu (1) meal ready to eat (3) medevac (1) medic (20) medical (8) medic pac (2) medininka (1) melény (1) mellény (57) mentés (3) mentők (5) mercedes (2) mesterl (1) mesterlövész (1) mexico (1) mexikó (2) MH (1) mh (93) mh 25/88 (1) mh 34 (1) mh 86 (1) mich (4) mikádó (2) miles (1) military (1) milsim (2) minimi (1) miox (1) misszió (1) mjk (1) mk6 (1) mmr (2) mn (3) modox (2) modular (1) modular system (1) molle (37) molle ii (5) monaghan (1) mopp (2) mount (1) mountain (2) mout (1) mrap (3) mre (15) MSA (1) msa (1) ms 2000 (1) mtp (19) múltból (1) multicam (24) multi terrain (2) multi terrain pattern (3) multotool (1) műszaki mentő (1) művégtag (1) műveleti (1) myster ranch (2) m 249 (3) nadrág (41) nagykövetség (1) national georpahic (1) nato (1) NAV (2) nav (6) navy (1) nbc (1) ndk (1) neckband (2) német (10) népviselet (1) nevében (1) new (2) new zealand (1) nexus (3) night (2) night vision googles (1) norvégia (2) norvegian (2) november47 (1) nukleáris (1) nvg (5) oakley (1) octopus (1) od (26) OD (3) oef (2) oef fr acu (1) of (1) oif (1) oldschool (1) olvasói levél (1) omon (1) omsz (4) on the spot (2) on the spot afganisztán (1) operation (2) operation enduring freedom (1) operation shanjar (1) operation strike of the sword (1) opfor (3) ops core (4) őrjárat (2) orosz (75) orosz mre (2) őrs (1) orvosi (9) orvosi táska (5) orvosi zsák (7) osprey (7) osztrák (6) öte (1) öv (14) P9R (1) pack (39) pact (1) pad (1) pakistan (1) pakisztáni (1) pakol (1) páncélos (2) páncélozott (1) pantac (1) pants (2) para (1) parachute (1) paratrooper (3) parka (3) pasgt (3) patrol (6) patrol pack (7) pattern (1) pattern 83 (2) peckham (2) pentagon (1) peoples (1) phantom (1) piece (1) pilotka (1) pistol (6) pisztoly (9) pisztolytár (1) pisztolytok (5) Pitanee (2) pj (1) plate (7) platecarrier (9) plate carrier (23) plce (2) PLCE (1) pmc (1) poland (3) polár (5) polar (4) polartec (1) polic (1) police (51) polish (4) polish army (1) ponch (1) poncho (2) poncsó (3) pot (1) pouch (29) predator (1) proof (4) protection (5) protective (1) protector (2) protetcion (1) protézis (1) prt (2) ptsd (1) pullover (3) pullóver (1) pulóver (5) pulover (2) pump action (1) puska (5) pvs (1) rába (3) rába terepszín (2) rabintex (1) radar (1) rádió (3) radio pouch (3) rádió zseb (2) rain (2) raincoat (3) rainjacket (1) rain gear (5) rakasz (4) rakasz zseb (2) ranger (2) ratio (4) Ratsiona (2) realisztikus (2) recon (4) régi iskola (1) remington (1) remington 870 (1) rend (1) rendőrsé (1) rendőrség (55) rendszer (1) rendszeresített (1) repeszmellény (2) republic (1) rescue (2) restrepo (2) revision (1) rg31 (1) rg33 (1) rhino (1) rhodesian (1) ricas (1) rifle (5) rifleman pouch (2) rifle grenade (1) rig (1) rijavi (1) rip (1) rip stop (1) ris (1) robbantás (1) rohamlövész (2) rohamlövészek (1) rollover (2) román (3) rs4/4 (1) rs 4 (1) ruck (1) rucksack (12) ruha (3) ruházat (4) russia (12) russian (50) russian mre (2) sadf (2) salomon (1) sandstorm (1) sapi (1) sapka (11) sátor (1) sátorlap (5) saw pouch (4) sa 80 (1) scalable plate carrier (1) sds (19) serbian (2) sérült (5) sf (5) shawn (1) shirt (8) sight (1) sig sauer (2) sisak (29) sisakálca (1) sisakhuzat (4) sivatagi (24) sling (1) slocam (1) slovak (1) slovenia (2) smersh (5) smock (2) softshell (4) soft armor (1) soldier (1) soldiers (1) sordin (2) sörétes (1) source (2) spanyol (1) spc (3) spear (1) spec (1) special (3) specnaz (6) specter gear (1) spec ops (2) splav (5) splittschutzeweste (1) sport (2) sportruházat (2) sposn (10) stanag (1) steel (1) stop (1) strobe (1) suicide (1) suit (2) sumrak (1) surefire (3) svájc (2) svd (1) svéd (6) sweden (4) system (2) szavazás (1) szemüveg (5) szénszűrő (3) szerb (2) szíj (1) szimatszatyor (2) szír (6) szlovák (4) szlovén (2) szlovénia (2) szovjet (2) tab (1) tac (1) tactical (11) tactical belt (1) tactical taylor (1) tailor (1) taktikai (4) taktikai málhafelszerelés készlet (1) taktikai öv (2) tálib (1) taliban (3) talibanistan (1) tan (18) tap (2) tár (4) tártartó (6) tarzan (1) táska (9) tasmanian tiger (1) taylor (2) tél (1) téli (2) temető (1) temperate (1) tengerészgyalogos (4) tengerészgyalogság (16) tengerészgyaogság (1) térdvédő (1) terepminta (3) terepszín (2) test (1) teszt (1) tex (1) three point sling (2) tiger stripe (1) tiszthelyettes (1) tmk (6) tok (4) tomahawk (1) tonfa (1) torch (2) training (2) triple (1) tri color desert (1) trópusi (1) trousers (30) tru (1) tullahoma (1) tűzálló (1) tűzálló ruházat (1) tűzharc (1) tűzoltó (7) tűzoltók (2) tűzoltóság (17) two (1) ubacs (4) ucp (3) UF pro (1) új (7) új magyar egyenruha (9) ukrán (3) und (1) uniform (39) urban (1) us (11) usa (13) usmc (48) USMC (5) usp (1) us marines (1) utility (2) v1 (1) varsói szerződés (1) védőmellény (15) védőszemüveg (1) vegyi (1) vegyvédelmi (3) vegyvédelmi kesztyű (2) vegyvédelmi ruha (3) vehicle (1) vesezsák (1) vest (65) veterán (1) vibram (1) victorinox (1) video (6) vision (2) vityaz (1) víztisztító (2) vog (1) vsz (3) vz (1) waist (1) waist pack (1) war (1) warbelt (6) warfare (1) warrior (9) warsaw (1) warsaw pact (1) war belt (1) water (4) web (1) webbing (3) web gear (1) wl (1) woman (2) woodland (26) wounded (1) wounded platoon (1) wp (2) yoke (1) zászlós (1) zsák (44) zseb (20) zubbony (8) Címkefelhő

Haix Nepal Pro

2016.09.05. 07:00 :: Combat Gear Admin

img_8438.jpgA 2015M egyenruhához új bakancsot is rendszeresítettek, ami már ténylegesen egy terepre szánt, hadi bakancs. Bár van néhány furcsaság a típussal kapcsolatban.

img_8439.jpgA francia hadsereg tavaly szintén ezt a típust rendszeresítette, „közép európai harci bakancs” néven és sötét barna színben. A Haix oldalán látható is ebben a sötét barna színben, de az itthon rendszeresített világos barna színű változat nem található meg.

img_8440.jpgKönnyebbnek tűnt mint a korábbi P3-as és P6-os változatok. Valószínűleg ez az újfajta talpnak köszönhető, ami noha még mindig elég keménynek érződik, de nem olyan tömör mint az előzőeknél.

img_8441.jpgÚjradefiniálták a „gyorsfűzős” kifejezést is, amit „két zónás fűzésnek” neveztek el. Egyébként egy egyszerű műanyag feszítő csat került a fűzőre, amivel könnyen és gyorsan lehet meghúzni azt.

img_8442.jpgA talp két részből áll össze, és hála istennek csak az alsó része vibram. Természetesen olaj, csúszásgátló meg hőálló anyagból készült, és szerencsére nem olyan tömör meg nehéz mint a korábbi vibram talp részek.

img_8443.jpgA bakancs belső oldalára egy leginkább ötszögre emlékeztető gumierősítést szántak a boka védelmére. A bakancs egyébként egyáltalán nem olyan vékony, ami indokolná ezt.

img_8444.jpgAmi viszont szintén egy hiánypótló megoldás, az a szár külső oldalára került nyitott zseb, ami a fűző elrejtésére szolgál. Általában egyébként a fűző nekem nem szokott problémát okozni, de ez így egy elég biztos módszer.

img_8446.jpgA legtöbb túra bakancs középső részénél megtalálható ez a szem, amit leszorítva elég stabilan fogja a fűzőt. Negatívum, hogy néhány hazai példánynál már eltört.

img_8448.jpgAhogy látható ez sem német gyártmány, hanem horvát, ami csak azért lehet probléma, mert korábban volt már negatív tapasztalat a horvát gyártmányú bakancsokkal. A méretezésnél megtalálhatóak a feles méretek. Elméletileg létezik széles változata is, bár ezt a hivatalos oldalon nem találtam meg, és itthonra se került ilyen.

img_8449.jpgSzerencsére megtartották a lépéskönnyítőt is a saroknál, bár módosítottak rajta, illetve a szár hátsó és felső részére került heveder a felvételnél nyújt segítséget.

img_8450.jpgA talpbetét két részből áll, nem merevített és nincs benne plusz párnázás sem. Viszont az itthoni példányokhoz járt még egy plusz betét, bár ezt viselve nyilván szűkebbé is válik a bakancs.

img_8451.jpgA bakancsba négy rétegű gore-tex került belülre, a külseje pedig nubuk bőrből készült. Ennek hátránya, hogy a hazai viszonyok között használva könnyebben és látványosabban koszolódik a fekete bakancsokhoz képest.

img_8452.jpgA bakancs elején a talp tömörebb, az orra pedig egy gumi réteg került, ami elméletileg védelmet nyújt a sérüléseknek leginkább kitett résznek, bár ehhez szerintem vékony.

Hazai és külföldi viszonylatban is ez egy új és modern bakancs. Egy kifejezetten „átmeneti” avagy temperate weather boots, vagyis hazai viszonylatban tavaszi- őszi-téli bakancs.

Nyilván nyáron is lehet viselni, bár a gore-tex betét miatt iszonyatosan tud izzadni benne az ember lába, de ettől függetlenül nincs nagyobb hátránya.

Apró probléma vele, hogy szűk bakancs, tehát a szélesebb lábfejű felhasználóknak nem nyerte el itthon a tetszését sem, emiatt lehetett látni a sivatagi Haix-ot is néhány katona lábán.

 

   



189 komment

Címkék: bakancs boots haix

A bejegyzés trackback címe:

https://combatgear.blog.hu/api/trackback/id/tr1311676129

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

recon71 2016.09.20. 14:20:25

@joni firpo: Érdekes a fejlődés! Amikor elkezdtem a régi kamáslikhoz hasonlóakat használni,a körülményes fel-le vétel miatt teljesen megértettem,hogy a fejlődés következménye lett a kettő egybe építése a magas szárú bakancs. Aztán most,hogy már készülnek olyan félcipők is ,amikben messze jobb teljesítményre képes az ember és a korszerű anyagoknak köszönhetően már megoldható a villámgyors kamásli felvétel,újra visszatértek a kamáslik. szerintem a következő lépés megint a kettő egybeépítése lesz majd. Vagyis 1 könnyű túracipő szerűség 1 magas,könnyű,jól levegőző,esetleg vízálló szárral.

camilló 2016.09.20. 17:36:27

@gyula0910: Nem találkoztam tipik orosszal. Amit láttam az nyugati levetett volt:)

Burgermeister 2016.10.21. 14:03:38

Gyenge gagyi!!! LOWA az igazi!!!

recon71 2016.11.19. 02:33:40

@joni firpo: "szerintem a következő lépés megint a kettő egybeépítése lesz majd. Vagyis 1 könnyű túracipő szerűség 1 magas,könnyű,jól levegőző,esetleg vízálló szárral"

Nagy meglepetésemre 1 közösségi oldalon reklámoztak pont 1 hasonlót és rákerestem. Álmomban nem gondoltam volna,hogy már léteznek is hasonlók és főleg ennyi,bár én valahogy máshogy gondoltam volna a megoldást. Kiderült,már rengeteg könnyű futó és terepcipő készül magasított szárral,ami a kis kamáslikkal való összeépítéshez hasonló megoldás. pl.:

www.lipread.eu/images/86Fit7kopd/New-Collection-Salomon-Snowcross-CS-Winter-Trail-Running-Shoes-Black-9Xr3W.jpg

s3.amazonaws.com/images.gearjunkie.com/uploads/2015/10/adidas-adizero-700x524.jpg

cdn.nikeblog.com/wp-content/uploads/2016/06/Acronym-x-Nike-Air-Presto-Utility-4.jpg

Az utolsó kettőn az is látszik,hogy hiába magas szárú,már ők is csak bokáig kötik meg.
Mindettől függetlenül a legtöbb nagyon hülyén néz ki és vannak velük ebben a formában még fenntartásaim.

blogen 2016.11.19. 12:28:29

A Salomon Snowcross CS simán vállalható, igaz nem katonai felhasználásra, mert ez egy könnyű futócipő, de a benne alkalmazott megoldások összeházasítása egy korszerű bakanncsak azok új generációját teremtheti meg!

www.youtube.com/watch?v=_KNDBPwmOGA

recon71 2016.11.19. 14:59:13

@blogen: Azzal is még az a gondom,hogy ránézésre nincs hova kötni pl. a nadrág szárát,hogy ne tűrje fel esetenként a növényzet. Másrészt már biztos nem olyan szellős boka felett és ettől az egész,mint a bokacipős verzióknál. De katonáéknál a mi éghajlatunkra,talán még magasabb szár is kellene az előforduló sok pocsolya meg sár miatt.
Bár nem tagadom,ennek mindnek 1 cipőben mind megfelelni nem egyszerű.

Azok a boka Salomon cipők amiket annyiszor látni ma már katonákon,azok nem pont könnyű futócipőknek felelnek meg? Vagy inkább könnyű túracipők és nagy köztük a különbség?

www.americanspecialops.com/images/photos/special-forces/special-forces-beard-hr.jpg

s28.postimg.org/htzemir4t/1175547.jpg

imgur.com/aXqFcqh

blogen 2016.11.19. 16:27:01

Ezek túracipők. Viszonylag könnyűek, de vastag és tartással rendelkező anyagokból készülnek, van is bennük rengeteg anyag, tehát vastag talpak, stb. Ez a futócipő teljesen vékony és lényegében csak három funkciónak kell megfelelnie: elnyelje az ütődés erejét egy olyan talppal ami viszonylag tartós is, nagyon kényelmes legyen és teljesen "nyílt" a szellőzés szempontjából és szinte súlytalan.

Ami korszerű futócipőt én használok, azt kemény de sík terepre (salak, aszfalt, makadám) vettem, egy Saucony ProGrid Jazz 17:
www.futocipoteszt.hu/saucony-progrid-jazz-17-22

Gyakorlatilag nincs súlya neki, mintha vattacukor lenne. A szél "átfúj rajta" úgy levegőzik és mintha bolyhos szőnyegen járnék, miközben salakon futok. Ja, és egy éve használom rendszeresen és hibátlan állapotban van.

Szerintem a jövő bakancsa valahol félúton lesz eközött és a mai könnyű bakancsok között. Az Adidas bakancsa:
demandware.edgesuite.net/aaqx_prd/on/demandware.static/-/Sites-adidas-products/en_US/dw6dd3427b/zoom/807295_00_plp_standard.jpg

Vagy egyik másik Oakley bakancs már ebbe az irányba mutat. Nagyon könnyű, nagyon masszív anyagokból, a felhasználástól függően jó szellőzéssel, vagy vízálló kivitelben és formára egyre közelebb a sportcipőkhöz a tökéletes kényelem elérése végett. A Salomonnak ez a téli, havas terepre méretezett formája szerintem közel fog állni hozzájuk! Hülyeség lenne nem kihasználni a technológia adta lehetőségeket, hogy megkönnyítsük a viselők dolgát!

blogen 2016.11.19. 16:34:45

Mindenesetre a jó túracipők (Salomon, Lowa) szerintem függetlenül minden előnyüktől nem jobb választás mint a bakancs, mert nem tartják a bokát sehogy sem és könnyen beléjük megy minden. Kivéve a magasszárúakat, de azok meg semmivel nem tudnak többet, egy korszerű bakancsnál!

Egyelőre.

recon71 2016.11.19. 17:14:35

@blogen: "Mindenesetre a jó túracipők (Salomon, Lowa) szerintem függetlenül minden előnyüktől nem jobb választás mint a bakancs, mert nem tartják a bokát sehogy sem és könnyen beléjük megy minden. Kivéve a magasszárúakat, de azok meg semmivel nem tudnak többet, egy korszerű bakancsnál!"

Na pont ezért írtam azt amit! A kettőt kéne jól ötvözni,mert ahova alkalmazható a bokacipő,oda százszor jobb választás. A katona sokkal gyorsabb,sokkal messzebbre jut,sokkal kevésbé fárad,sokkal jobb a komfortja,sokkal jobb teljesítményre képes és ez 1 túlterhelt embernél,aki versenyhelyzetben van,aki az életével játszik,óriási jelentőségű. Nem viccből választják már most is a bokacipőket,még a hiányosságaik ellenére is.

"csak három funkciónak kell megfelelnie: elnyelje az ütődés erejét egy olyan talppal ami viszonylag tartós is, nagyon kényelmes legyen és teljesen "nyílt" a szellőzés szempontjából és szinte súlytalan"

Azért ez 1 katonai cipőre még kevés az éghajlatunkon. Itt arra is gondolni kell,hogy ne folyjon könnyen bele a pocsolyák vize és a szárán se jusson bele felülről semmi.

blogen 2016.11.19. 18:15:21

@gyula0910: Igen, ez a probléma. A futócipőmnél nem érdekel, hogy mennyire megy bele a víz, mert zuhogó esőben úgyse futok, szal valamilyen szinten kompromisszumot kell kötni, megfelelő anyagok alkalmazásával, azok viszont növelni fogják a súlyt és csökkenteni a konfortfokozatot. A túracipők megoldásai ugyanazt tudják, mint a korszerű katonai bakancsokéi és bizonyos esetekben csak színűkben térnek el lényegében, lásd néhány Lowa sorozat!

De száraz (vagy dzsungel) éghajlatra most is tudnánk egy az átlag modern bekancshoz képest is könnyű és kényelmes és jól szellőző sportcipő-bakancs hibridet előállítani szerintem. De ez nekünk itt Magyarországon még nem lenne feltétlen előrelépés (nekünk a fennt már említett Salomon jeges időre tervezett cipő anyaghasználata jelentene lehetősége).

De gondolni kell a munkavédelemre is, a masszív felépítése a bakancsoknak védi is a lábat akár egy harcjármű ajtajától, akár egy ráeső rakasztól, stb! A kényelmes sportcipő jellegű felépítés egyik fő hátránya ennek feltétlen elmaradása lenne. Így legföljebb könnyűgyalogos, speciális erőknek fejlesztett megoldásról beszélhetünk.

Lehet, nem véletlen nem csinálták még meg, mert a munkavédelmisek rögtön közbeszólnak, hogy azért ez egy veszélyes üzemre tervezett munkacipő kell legyen akárhogy is nézzük!

recon71 2016.11.20. 07:17:24

@blogen: Biztos,hogy nagyobb veszélyforrás az,hogy ráesik az ember lábára valami nehéz vagy hasonlók,mint hogy mondjuk lelövik,mert a nehezebb,keményebb,melegebb,fárasztóbb bakancs miatt rosszabb a teljesítménye? 1 túlterhelt embernél ez még nagyon sokat ront.

Egyébként ezt,hogy a bakancs munkavédelmi is legyen az említett szempontból,már jobb helyeken nemigen veszik figyelemebe. Nagy seregek katonáin pl. Afganisztánban már rengeteg könnyű és puha bakancsot,cipőt,félcipőt látni. Másrészt biztos,hogy a nehéz és kemény bakancs csökkenti a balesetek számát? Az biztos,hogy 1 kényelmes és könnyű félcipőben az ember kisebb eséllyel hibázik. Nem vagyok 1 rakodómunkás,de már segítettem így másoknak,de eszembe nem jutott emiatt kemény bakancsban menni. Pont ellenkezőleg,könnyű és kényelmes cipőt terveznék szándékosan,mert abban kisebb eséllyel hibázok. Jobb bent a teljesítményem,stabilabban mozgok és nem is fáraszt annyira.

"megfelelő anyagok alkalmazásával, azok viszont növelni fogják a súlyt és csökkenteni a komfortfokozatot"

Szerintem 1 könnyű és jól szellőző kis szármagasító,mint a most terjedő kicsi kamáslik,már egész jól megoldják ezt,legalábbis sokkal jobbak,mint a mai bakancsok magas meleg szárai. Csak egyetlen még a probléma ezekkel,hogy alulról a víz fel tud folyni és itthon ez is sűrűn előfordulhat:

soldiersystems.net/blog1/wp-content/uploads/2015/02/3.jpg

Ez meg az én kb. 20 évesem: img2.indafoto.hu/1/1/161537_f6502b3d3b3b1fb262ec145bdabc33bb/24490197_d4bbec99c3b7c16c18e863765ec426e4_xl.jpg

joni firpo 2016.11.20. 08:29:21

@gyula0910: Szerintem ezt a témát már párszor átrágtuk. A te ideálod a vietkong harcos, egy szál pacskerben és pizsamában, egy AK-val és egy rizseszacskóval fölszerelve. Ennél "lájtosabb" könnyűgyalogost nehezebb elképzelni.
Az álomhadsereged ellátási rendszere pedig olyan bonyolult lenne, hogy az üzemeltetése felemésztené a bruttó nemzeti összterméket.
Könnyű túracipővel mit csinálnának a katonák télen? Esős időben? Hegyvidéki terepen?
A katonának mindenből "univerzàlis" kellene, ami persze nincs, ezért minden egyes felszerelési és ruhàzati cikke egy nagy halom kompromisszum.

recon71 2016.11.20. 15:37:29

@joni firpo: Hát ez nagyon erős túlzás,mert én pont a jól felszerelt katonák híve vagyok és az nem AK,nem papucs,nem gyenge ruha és nem kevés cuccal.
Csak egyszerűen arról van szó,hogy tapasztalatból tudom,hogy a túl nagy súly micsoda teljesítmény és harcérték romboló. Mennyire csökkenti a túlélési és győzelmi esélyeket.
Próbáld ki,hogy mire vagy képes nehéz bakancsban 20-30 kg-os málhában hosszú távon,futva,kúszva,menetelve,stb.,és azt is mire vagy képes egy 10 kg-mos védőmellény súlyát ebből levonva és 1 könnyű sportcipőben!
Egyébként szerződéseses koromban még a Honvéd újságban is ezt írták az okosaink.

1 jobb ellátási rendszer egyáltalán nem megoldhatatlan,csak dolgozni kéne lelkiismeretesen a megfelelő szerveknek. Te miben látod a megoldhatatlanságot és az óriási nagy többlet költséget?
De ha nekünk ez nem megy egyes elemeknél,mint a lábbeli,akkor ezt bízzuk a katonákra,úgy,mint a ruhapénzt és vegyék meg maguk,akár a sajátból is kiegészítve! Hisz már úgyis ezt teszik!

"Könnyű túracipővel mit csinálnának a katonák télen? Esős időben? Hegyvidéki terepen?"

Ha visszaolvasod láthatod,hogy én is ezeket írtam problémának,ami miatt 1 lábbeli a mi éghajlatunkon nem elég! De már van is 1 csomó könnyű,szellőző és vízálló túracipő,még magas szárú is,csak ezt a megoldást kéne még jobban kivitelezni,mint írtam.

rekszem 2016.11.21. 19:58:00

@gyula0910:

Nekem a shimano téli kerekparos bakancsomban van beépített kamásli. Teljesen jól működik.
encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQmBMDefsp_woyUnFhnT0OD_i6in36ujmOHKY7gB48gT1Nm-pPijg

recon71 2016.11.21. 20:18:44

@rekszem: 1 hete még azt sem tudtam,hogy valaki gyárt már cipő és kamásli egybeépítés szerűségeket,ma meg kiderült,hogy már a bringásoknak is csinálnak.
Igazából csak azon kéne csodálkozni,hogy ezek már nem 20 éve léteznek,hisz már akkor is tapasztalni lehetett a hiányukat.

blogen 2016.11.21. 20:39:42

Egy korszerű kamásli például így néz ki:
www.aerotechdesigns.com/cycling-shoe-covers.html

Kamáslival egybeépített téli bringáscipő 1980-ból egy belga versenyen:
s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/ce/70/4c/ce704ccff0f521523fb5bce50b21a6b5.jpg

rekszem 2016.11.21. 20:47:58

@blogen: ezek cipőre húzható kamásli k ,nem egybe építettek,ezek éppen a légellenállást csökkentik,dr persze van ami az időjárástól véd

recon71 2016.11.21. 20:48:20

@blogen: Na ilyeneket már láttam,hasonlót próbáltam is,de gyalogos feladatokra nem jött be.

recon71 2016.11.21. 20:56:39

Az egyik közösségi oldal pl. egyfolytában ezeket reklámozza nekem:

images.nike.com/is/image/DotCom/PDP_HERO/859524_001_A_PREM/air-presto-mid-utility-ferficipo.jpg

Szörnyű ronda,de látszik a törekvés a kis kamásli és a bikacipő ötvözésére.

Tom Sinner 2016.11.21. 21:14:09

@gyula0910: Az első képen ránézésre ugyanolyan bakancs van, mint amilyenben a volt barátnőm tolta. :D
www.kephost.com/images/2016/11/21/13151967_1000781356666195_3198304208925276091_n.jpg

recon71 2016.11.21. 23:47:46

@Tom Sinner: Melyik első képre gondolsz?

rekszem 2016.11.22. 10:23:44

@gyula0910: szerintem azért nem terjedt el, mert csökkenti a felhasználhatóságot. Ha nincs nagy latyak, akkor csak beleizzad az ember lábszára. Ha teljesen vízállóra csinálják, akkor méginkább. Ha nem teljesen vízálló, akkor nem több egy bármilyen kamáslinál. Ha komoly sár és víz van a területen, akkor csak a magas gumicsizma segít úgyis, a kamáslik inkább a vizes növényzettől, belepotyogó hótól, homoktól védenek. Bringás cipőn is melegen tartja a bokát, mert ott ugye biztosítani kell a boka teljes mozgását is, miközben becsap a menetszél, mert a cica nadrág ezt nem akadályozza meg, ráadásul nem kell a boka stabilizálásval foglalkozni.

esetleg olyat tudnék elképzelni, hogy a cipőt és a kamáslit egymáshoz tervezik, azaz a kamásli utólag feltehető, de biztosítja a cipőnőhpz való vízzáró illeszkedést, vagy valami hasonló.

Tom Sinner 2016.11.22. 10:34:37

@gyula0910: Abban a hozzászólásban ez az első kép, amire válaszoltam.
www.americanspecialops.com/images/photos/special-forces/special-forces-beard-hr.jpg

(lehet, nem vetted még észre, de ha ráböksz ilyenkor a nevedre, mutatja, melyik üzenetedre válaszoltam).

rekszem 2016.11.22. 10:48:24

@gyula0910: szerintem ezekben a teljes cipőt fedő kamáslikban gyaloglni nem lehet, csak kifejezetten kerékpározni jók és ott is igazából a dokkolós pedálokkal kompatiblis

de ha pl. a talp oldalén körbefutna egy nút, ahová precízen illeszkedne mondjuk a kamásli gumi vagy műanyag pereme, akkor esetleg működhetne, bár elég sérülékeny lenne, szóval lehet nem volna túl jó, hogy éppen akkor ázik be, mikor már begyalogol valaki a legnagyobb vízbe

szoktam vadászatra menni és az öregek is azzal kezdték, hogy ősz-tél szezonban csak gumicsizmával menejk, mert itt már minden megoldást végig próbáltak, de csak az vált be egyedül 100%-osan

rekszem 2016.11.22. 11:06:08

@rekszem:

esetleg egy ilyen kalcsuni működhet, de ezt is külön cipelni kell

tereptarka.hu/kalucsni

recon71 2016.11.22. 17:20:42

@rekszem: Sok mindenben nagyon egyetértek,ezrét csak azt emelem ki amiben nem.
Túracipők terén érdeklődtem és azt a felvilágosítást kaptam az eladótól,hogy azt a megoldás alkalmazzák már,hogy a jól lélegző lábbelit,ami nem vízálló,hogy vizes terep vagy eső esetén,befújják impregnálóval és máris meg van oldva. Nem tudom ez mennyire működik,mert nem próbáltam,de ő ezt állította.
Minden esetre nem lehet felkészülni,de az estek 99%-ára igen,amikor 10-20 cm-nél nem kell magasabb pocsolyára készülni.

"esetleg olyat tudnék elképzelni, hogy a cipőt és a kamáslit egymáshoz tervezik, azaz a kamásli utólag feltehető, de biztosítja a cipőnőhpz való vízzáró illeszkedést, vagy valami hasonló."

Én is pont így gondolom.

@Tom Sinner: Tényleg nem tudtam,hogy névre rábökéskor kiböki,hogy mire írtak.
Gondolom utálod már az exed,de azért megjegyzem,hogy meglepetést okozott,hogy ilyen jól is nézhet ki valaki harcosnak öltözve. :D

recon71 2016.11.22. 17:28:51

@rekszem: Az oroszokat sokat lehetett látni gumicsizmában a nagy sárban Csecsenföldön,de Kolumbiában is elterjedten lehetett látni gumicsizmás harcosokat. Az angolok a Falkland szigeteken vészmegoldásként vv. papucsot húztak a bakancsukra.
Én próbáltam mindent,gumicsizmát,kisebb szárú gumicsizmát,gumi bokacipőt,vv. papucsot,kívülre húzható nejlon borítást és mind megvolt mikor jó.
A gumicsizmával az a gond,hogy a katona nem vadász,a katonának futni,menetelni,teljesíteni is kell benne,így közel sem jó annyiszor,mint a vadászoknak.

Sajna most lépnem kell,majd csak este 9 után tudom befejezni amit elkezdtem.

estván 2016.11.22. 21:20:12

@gyula0910: A finneknek az M62 gyakorlóhoz gumicsizma (is) volt rendszeresítve.

recon71 2016.11.22. 22:01:02

@rekszem: Visszatérve,én az említett összes megoldást próbáltam és mindnek meg van az előnye vagy a hátránya.
Elöljáróban annyit,hogy a nem levegőző vízálló cuccok hosszú távon és főleg amikor nincs szükség a vízállóságra,nagyon rosszak már,ezért ezeket is csak időlegesen jó használni. Mondjuk,ha biztosan tudjuk,hogy vízben,sárban kell ténykedni.

A magyar vv. papucs ráhúzása kívülre nekem nem jött be,mert eléggé furcsa és ettől fárasztó lesz benne menni. De rövid távon és vészhelyzetben megoldást nyújthat. Más gyártmányát nem használtam,lehet más nemzetek gyártmányai nem ennyire zavaróak.

Már kaphatók alacsony szárú,sőt gumi bokacipők is,még ezeket is szoktam valamikor használni. De ezeket is csak civilként tudom elképzelni. Pl. tartaléknak szoktam vinni,arra az időre,amíg reggel vizes a fű. Nagy előnyük,hogy minél kisebb a szár,annál könnyebbek. Töredéke a súlyuk,mint 1 rendes gumicsizmának,legalábbis az enyém hihetetlenül könnyűnek tűnik.

A cipőre ráhúzható külső borítások pedig elég sérülékenyek a terepen,mivel nem túl vastag anyagok,de ezek alatt is fel tud folyni a víz,ha sokat jár az ember pocsolyákban.

Én most úgy gondolom,hogy nyárra,amikor csak rövid idejű esőkre,nedvességre kell számítani,akkor még a nem vízálló is jó lehet,mert ha beázik,akkor is hamar megszárad az ember lábán. De lehet vinni 1 könnyű ráhúzható valamit vagy váltás gumicipőt eső esetére,ha nem vagyunk nagyon túlterhelve. De ki kell próbálni,hogy mi a fárasztóbb,1 vízálló nehezebb bakancsban egész nap lenni,vagy 1 könnyű és gyors jól szellőző túracipőben lenni és vinni valami tartalékot esőre. Vagy impregnálót és befújni,mint ahogy nekem javasolták?

Ha pedig több vízre lehet számítani,akkor mindenképp arra is alkalmas kell. De ebből is 1 könnyű sportos verzió. Én igazából katonáknak ezen gondolkodnék fix lábbelinek és meghagynám a lehetőséget arra,hogy mondjuk nyárra alkalmasabbat hordjanak.

Kérdem én,ha már korábban a logisztika szóba került,az nem lehet megoldás,hogy a katona ugyan olyan bakancsot kap télre,mint amit egész évre,csak nagyobbat 1-2 számmal,hogy több mindent vehessen alá? Ugyanis külön téli bakancsra úgysem telik szerintem nekünk,de az sem működik,hogy a hidegebbre is jóba rohadunk bele nyáron is,mint ahogy történt szerződéses koromban.

A kamásli egybeépítéses verziókat pedig azért tartanám sokszor jobbnak,mint a magas szárú jelenlegi bakancs megoldásokat,mert ezzel is súlyt nyerünk és egyáltalán nem fogják vissza a bokát. Ezek miatt nem rontják le annyira a teljesítményt. Hihetetlen különbségek szoktak kijönni emiatt sebességben,táv megtételben,fáradtságban. Az a táv és sebesség ami surciban fárasztó küszködés,az a könnyű bakancsomban kellemetlenség,míg kamáslis sportcipőben szórakozás.

recon71 2016.11.23. 01:05:58

@joni firpo: Rájöttem,hogy Te félreértesz!
Én nem azt mondom,hogy a MH bokacipőket rendszeresítsen kamáslival a bakancsok helyett,hanem azt,hogy a katonák által a világban ma használt boka túra vagy futócipők következő fejlődési fázisa,a kamáslival való egybeépítés!
Mint a belinkelt példákból ez látszik is,hogy ezt már el is kezdte sok nagy nevű gyártó,csak még szerintem ezek messze vannak a tökéletestől.

A MH-hez csak annyival kapcsolnám ezeket,hogy remélem nálunk sem fogják tiltani ezek használatát,ha mondjuk valaki vagy valakik úgy döntenek,hogy ilyet választanak esetenként,a jobb teljesítmény,jobb közérzet,illetve az egészség vagy élet megőrzés érdekében.

Másrészt ezekkel a fejlesztési irányokkal felhívnám a rendszeresítésekben döntők figyelmét,hogy mennyire fontos a lábbelik súlya,talpuk ruganyossága,szellőzése és a hasonlók is,hogy ne rendszeresítődjön véletlenül se olyan még egyszer,mint a mi BW bakancsunk.

De még olyan se,mint a mi Haix-unk,ami túl meleg volt és nem is száradt,ezért szétrohasztotta a lábunk. Ezekben még az úgy utált surci is jobb volt. Szerintem elgondolkoztató,hogy szerződésesként a BW és a Haix helyett sokan inkább a szintén szidott surcit vették fel terepre.
Remélem az új bakancsnál ezeket is figyelembe vették!

blogen 2016.11.23. 09:42:00

@gyula0910: Az első két képen az orosz katonák csizmában vannak, de szerintem nem gumiban, hanem rendes bőrcsizmában.

delta81 2016.11.23. 12:34:55

Az impregnáló sprék hatása szerintem meglehetősen ideiglenes. A vizes hó nagyon hamar le bírja kapni, de szerintem a vizes aljnövényzet is hamar elintézi. Inkább utcára való, nem? Nekem az egyetlen, ami eddig bevált, a régi sima, minden béléstől mentes, bőr bakancsom (Corman, a Corcoran bakancs kínai utánzata) zsírral (méhviasz+zsír, bakancsra, lószerszámokhoz stb. árulják) való bekenése, majd hajszárítóval a bőrbe beolvasztása volt. Remekül bírta a terepi viszonyokat. A most hordott Magnumon viszont ez valamiért nem működik, semmivel sem tudom megoldani a vízállóságot. Százszor kényelmesebb benne a járás, de könnyen beszivárog a víz és a bélés miatt bent is marad... Nem lehet egy zoknicserével elintézni a dolgot.
A magyar VV-papucsot próbáltam, patakban ill. vizes hóban a vízállóságot remekül megoldotta, viszont a talpa szinte sima, valamint még egy cipelendő dolog...

delta81 2016.11.23. 12:36:13

Nem tudom, ki hogy van vele, de én gumicsizmában nem tudok menni. Még egy helyben topogni is kínszenvedés. Lötyög, nem tartja a bokát, hideg, satöbbi... Terepre tuti nem vinném.

recon71 2016.11.23. 19:55:02

@blogen: A zöld is bőrcsizma az oroszon? De a másik felületén a vonalak is gumiból öntésre utalnak. Sajna most olyan képet nem találtam,ahol jobban látszott volna,hogy miből lehetnek. Egyébként aki akkor élt,jól megfigyelhette a híradásokban,hogy sokan ugyan úgy visszatűrték a tetejét és ugyan olyan világos szövetes volt a belseje a magas szárúaknak,mint nálunk is sokan teszik.

recon71 2016.11.23. 20:15:21

@delta81: Az impregnálókhoz nem értek,de az üzletben ezt tanácsolták. Konkrétan mondtam,hogy az a gondom,hogy a vizes fűben beázik a cipőm és erre mondták,hogy ezt így szokás megoldani.
Úgy 15-20 éve vettem én is impregnálót a szintén beázó Magnum bakancsomra és nem jött be,de nem is biztos,hogy a gyöngyvásznon át ázott be.

Ha belefolyik a víz,akkor "a bélés miatt bent is marad... Nem lehet egy zoknicserével elintézni a dolgot". Nekünk is ugyan ez volt a gondunk a seregben a BW és Haix bakancsunkkal. Míg a csak bőr bakancs az ember lábán pár 10 perc alatt megszáradt,addig ezek napokkal később is nyomták az ember lábára vizet,ami ettől szétrohadt,befülledt és leázott róla a bőr,sokkal sérülékenyebbé vált. Nagyon aggódtam,hogy a második nap végén milyen látvány fogad majd,mert minden lépés égett a nagy súly alatt a felpuhult bőrön. Ezt még az ezer éves,elcseszett,nyomorult surciban is mind megúsztuk volna.

A vv. papucs nekem leginkább a széles talpa miatti csámpázás és lötyögés miatt nem jött be,de tényleg csúszott is. Igaz 1 cipelendő dolog,de inkább cipeltem,minthogy 1 nehéz,rossz teljesítményt nyújtó,de vízálló bakancsban fárasszam magam egész nap.

Próbálj meg passzos és jó formájú gumicsizmát venni,az elég kényelmes tud lenni. Csak fel és főleg le húzni gyötrelmes. Én még futni is eljártam bennük,ha annyira rossz volt az erdei futóútvonalam. Persze nem olyan,minta futócipő,de pl. a surcimnál még az is jobb volt. Sajna a gumicsizmák elég sérülékenyek,nem bírnak annyi nyúzást mint a bakancsok.

rekszem 2016.11.23. 21:10:59

@delta81: Nekem is kertásó csizmám van,igaz bélelt. De vannak azért komolyabban darabok aminek olyan talpa van, mint egy jobb túra bakancsnak

blogen 2016.11.23. 22:22:41

Az első képen ez a szovjet csizma látható:
img.allzip.org/g/92/orig/9643867.jpg

A másodikat nem tudtam beazonosítani, de nekem nem tűnik guminak!

recon71 2016.11.23. 22:31:49

@blogen: Sajnos nem nyitja meg a képet.

recon71 2016.11.23. 22:44:11

@blogen: Ezen látszik a visszatűrés is:

i.ytimg.com/vi/bZp5lakfooI/hqdefault.jpg

A bőrrel nem tudom szokás e ilyet csinálni.

recon71 2016.11.23. 22:54:20

@blogen: Félreértések elkerülése érdekében írom,hogy nem azt mondom,hogy minden magas szárú csizmájuk gumi volt,de 1 részüket én anno nagyon annak néztem. Mikor a híradókban a tankok ásták be maguk Groznij körül,akkor ragadt ez meg bennem,mert meglepetést okozott. Addig nem nagyon láttam katonát gumicsizmában.

blogen 2016.11.23. 23:01:34

@gyula0910: i.img.ie/0Zj.jpg

@gyula0910: Nem tudom, de a gumit azt tényleg visszahajtják:
i.img.ie/0Zs.jpg

blogen 2016.11.23. 23:03:58

@gyula0910: Igen, ha nem volt általánosan elterjedt, de viseltek gumicsizmát, amiben semmi meglepő nem volt. A csecsen háború képeiről a mindent ellepő sár az egyik dolog, amit nagyon jellegzetesnek láttam.

recon71 2016.11.23. 23:12:48

@blogen: Azért nem mindenki hajtja vissza a gumicsizmát sem,pl. én sem. Szóval attól még lehet gumi,ha nincs visszahajtva,de az tény,hogy sokan valamiért.

recon71 2016.12.28. 00:44:09

@blogen: Végre véletlenül ráakadtam 1 csecsenföldi videóra amin egyértelműen látszik,hogy gumicsizmát is hordtak nem csak magas szárú bőrcsizmát. 4:45-nél nagyon látszik:

www.youtube.com/watch?v=kC8S3COqNzw

Praedikator 2018.11.02. 19:51:56

Amit sok viselőn látok, hogy a Haix Nepal Pro nem lesz egy tartós darab. Amit megfigyelem az repedés a lábujjaknál, ahol betörik lépéskor.Az ott lévő műanyag/gumi megerősítés reped függőlegesen. Márpedig ár arányában ilyen dolgoknak csak éves rendszeres hordás mellett lehetne bekövetkeznie, de minőségi bakancsoknál ott sem. :(

dudi01 2018.11.02. 20:32:05

@Brokkoládé:

Amúgy sehol máshol nincs vele baj!Szerintem erre rájött a Haix is,mert a Scout Deserten már nem ér el addig az a gumírozás.
Szóval ez simán lehet konstrukciós hiba mint sem anyaghiba.

Praedikator 2018.11.02. 21:36:46

@dudi01: Szerintem mindkettő. Ennyire rövid idő alatt nem lenne szabad repednie a megerősítésnek, bármennyire is konstrukciós hiba! Azért nem régóta lettek kiosztva és máris mennek tönkre sorra. Visszasírják sokan a 65M vulkainzált bakancsot, amely szerintem bőr tartósságban világelső volt, bár a talp minősége elég ócska, kopós keménygumi volt. Egy kis fejlesztéssel a hazai ipart is lehetne továbbvinni, hogy ne külföldi lightweight Gore-Tex féle szupercsúcsminőségűnek eladott , de rövid idő alatt tönkremenő bakancsok uralják a terepet, külföldi rendelésekből.

durczás 2018.11.03. 00:54:55

@recon71: Salomonékat már régóta hordják a katonák, és már elég régóta van nekik "katonás" színben is lábbelijük, mondjuk a Quest 4d

dudi01 2018.11.03. 01:09:31

@Brokkoládé:

2 hét alatt elkezd repedezni.Amúgy azért van mert ugye ott hajlik a bakkancs meg ami szerintem a nagyobb baj az az,hogy pont ott van egymásra varrva két bőr réteg(az utolsó képen jól látszik az a varrás amiről beszélek)és annak a varraása mentén szakad a gumírozás.Egyébként ez semmilyen hatással nincs a bakancsra mert maga a gumi nem szakad tovább azaz nem kezd el felvállni csak a varrás mentén elszakad.Sokkal nagobb baj szerintem,hogy csak egész méretek vannak és ez annak ellenére baj,hogy van még egy talpbetét a bakancshoz (az itt bemutatotton kívül)amit ha belarakunk akkor a 42-esbakkancsból 41,5-et csinál csak az a baj,hogy ez nem az igazi.

dudi01 2018.11.03. 01:11:51

@recon71:

Már évek óta van nekik coyote bakancsuk.

*bakancs...

recon71 2018.11.03. 01:16:00

@durczás: Én is ezért beszéltem róluk,meg linkeltem be azokat a képeket. Vagy van már ezeknél még katonásabb kinézetű típusuk is? Most már nem kell piros mintás cipőkben rohangálniuk,mint még pár éve.

recon71 2018.11.03. 01:23:52

@dudi01: Lehet hülye kérdés lesz,de ennyire fontos,hogy legyen fél méret is? Már mi van azzal,hogy hidegben vastagabb zokni,melegben meg vékonyabb? Meg elöl mindenképp lennie kell üres helynek is az újak előtt,meg a láb nyúlik is a terhelés folyamán. Szóval ebből azt gondolnám,hogy hosszban nem kell akkora pontosság,oldalban meg a fűzők beállítják.
Vagy már más van? Én még itt leragadtam a lábbelik terén.

camilló 2018.11.03. 07:47:20

Megvettem a fentebb általam belinkelt bakancsot. Ez a BW2018M. Jó fél éve hordom és semmi olyasmit nem lehet tapasztalni, mint a Nepal Pro-nál itt leírtok. Igaz ez egyszerűbb szabású. Volt alkalmam közelről összehasonlítani a két bakancsot, és szerintem az enyém simán veri a Nepalt.Igaz nincs hozzá külön talpbetét, de nem is szükséges.

krisss93 2018.11.03. 09:34:30

@dudi01: A szeptemberben kiosztott második párnak megváltoztatták a szabását és az a dupla varrás nincs már ott a gumi alatt. Konstrukciós hibáról van szó amit a gyártónak október 1-ig leadott hibás bakancsokon kijavított (kicserélték garanciálisan). Én augusztus óta hordom a nepap pro-t de nem repedt még szét pedig direkt túráztam benne meg terheltem. Viszont fakul mint az állat.

dudi01 2018.11.03. 12:29:04

@recon71:

Nekem pont az a bajom,hogy bő a bakancs.Hosszban jól lehet ezzel a megoldással játszani de csak hosszban.

@krisss93:

Na nálunk ez valahogy nem lett kihirdetve...

dudi01 2018.11.03. 12:31:39

Nekem nem fakul egyáltalán bár alapból sötétebb színű.

recon71 2018.11.03. 15:06:58

@dudi01: És nem lehet a fűzőkkel eléggé összehúzni? Ugyan az a baja, mint a surranóknak? Ezen most tényleg nagyon meglepődtem, mert ez nagy probléma és 1 ilyen bakancsnál?

dudi01 2018.11.03. 15:18:34

@recon71:

A sarkánál ami merev meg az orránál ami merev és fűző sincs hogy húzol meg egy bakancsot?

Ez nem a bakancs hibája hanem azé aki úgy döntött,hogy nem vesz csak egészes méretűt.

recon71 2018.11.03. 15:51:43

@dudi01: Az én bakancsaimnál,ha meghúzom a fűzőt hátra beszorítja a sarkam is,elöl a lábujjaknál meg úgyis jó ha van hej. Bár nem mindegy,hogy mekkora.

recon71 2018.11.03. 15:55:30

@dudi01: Szerintem "hely" a helyes,nem tudom miért javította át. Vagy rosszul tudom?

dudi01 2018.11.03. 15:56:26

@recon71:

Persze mert nem nagyrád a bakancs.De ha nagy lenne hidd el,hogy nem szorulna bele.

recon71 2018.11.03. 16:23:15

@dudi01: Bakancs és bakancs között is lehet különbség,mert anno kaptam 1 amerikai márkás bakancsot ami sokkal nagyobb volt a lábamnál,de ettől még kísérleteztem vele,mert annyira tetszett. Még futni is voltam benne. Annak ellenére is,hogy sokkal nagyobb volt,azt rá tudtam stabilizálni a fűzőkkel a lábamra. Nem is ezért hagytam mégis el,hanem mert az orr túl sok centivel volt hosszabb a lábamnál és sokszor elakadt. :D

Emlékeztetett arra amivel szívattak minket soros koromban,hogy tornacipőből sokkal nagyobbat adtak,annyira,hogy sokszor visszafordult az orra és késve csattant futás közben. :D

De ennél elhiszem,ennél lehet ez így megoldhatatlan,ezt a típust nem próbáltam.

dudi01 2018.11.03. 16:29:58

A Nepal Pro nem egy trekking/hiking bakancs azoknál sokkal merevebb,nehezebb robosztusabb bakancs.Nem véletlen Nepal Pro a neve és nem Kárpátok vagy Tátra vagy nem tudom,még micsoda.

recon71 2018.11.03. 16:53:55

@dudi01: Nem gondoltam volna,hogy merevebb 1 régifajta mindenféle párnázás nélküli kemény fekete bőr bakancsnál,mint az említett óriás amerikaim. Azt gondoltam,hogy ez közelebb áll a szerződésesként hordott sportosított,párnázott,sokkal hajlékonyabb Haix-omhoz.

dudi01 2018.11.03. 17:10:49

@recon71:

Ez arra van kitalálva,hogy az Alpokban meg hasonló magas-hegységekben járkálj benne(mint ahogy aneve is mutatja).Ezért nehéz,robosztus,vastag és merev a talpa.Ezeke azért kellenek,hogy ne haljon meg a lábad egy napi járkálás után az Alpokban vagy a Hindukusban.Ebből következik,hogy ha nem ilyen helyekre használod hanem csak a Kárpát-medencében akkor ezek a tulajdonságok marha elvesztik a praktikusságukat.Elég frusztráló több mint 80 dekás bakancsban járkálni az itthoni"hegységekben"hát még az Alföldön.

recon71 2018.11.03. 17:26:28

@dudi01: Ezen most meglepődtem,azt gondoltam,hogy ez 1 olyan általánosan használandó bakancs,mint sorosként a surci,meg szerződésesként a Haix. Illetve ezek javított változata,ami még kényelmesebb,még könnyebb,még teljesítmény növelőbb. Még jó,hogy nem vettem magamnak.

Egyébként az én óriás bőr bakancsom is volt a mérete és a vastagsága miatt vagy 3-4 kg. Ma ezek miatt nem sokat használnám,de akkor nem volt jobbom és akkor még az volt a divat is. Irigykedett aki látta.

dudi01 2018.11.03. 18:07:14

@recon71:

Ez egy jó bakancs csak nem arra használjuk amire kitalálták.

recon71 2018.11.03. 19:06:27

@dudi01: Ezek alapján én is így gondolom.

krisss93 2018.11.03. 22:38:55

@dudi01: Nálatok sok különleges dolog van akit senki sem képes megmagyarázni :D

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2018.11.04. 15:52:27

@recon71: A feles méret marha fontos, a keskeny-széles kiegészítésekről nem is beszélve.

@dudi01: Biztos, hogy Nepálba találták ki? Szerintem ahhoz könnyű, főleg ha mondjuk a ténylegesen hegyi bakancsoknak szánt Hanwag és társaihoz hasonlítom. Ha a talpukat is összevetem akkor szerintem biztos elvérzik a Haix.

dudi01 2018.11.04. 17:04:35

@Combat Gear Admin:

Azért ez egy katonai bakancs,nem csak sétálni kell benne.

dudi01 2018.11.04. 17:26:05

ÉS,hogy folytassam nem is kell benne megmászni a Csomolungmát viszont kell benne tudni dinamikusan mozigni a Hindukusban.

vad05 2018.11.04. 21:27:21

Én ca. 1,5 éve hordom a sötétbarna változatát. A vásárlást követő napon gond nélkül tettem meg benne 30 km-t a hegyekben. Az említett konstrukciós (!!!) hiba sajnos azon is előjött, igaz, csak jó fél év után! Ez azért furcsa a Haixnál, mert a P3-nak is volt ilyen hibája, de ott a varrás adta meg magát az adott helyen. Ott is az lett a megoldás, hogy az új változatainál elhagyták a varrást a lábujjak tövének magasságánál. ("teli fejű" bakancs). A magyarok visszajelzései alapján valóban változtattak az újabb szérián és állítólag a "koptató szegély" gumírozásának anyagán is javítottak a varrás elhagyásán túl! Akinek passzol a lábára (nekem két méret is jó!), az nem panaszkodik. De teljesen igazat adok abban, hogy a három lábfejszélesség minimálisan elvárható lett volna az egész számozás esetén is!!!!! Ezt nagyobb gondnak látom, mint a fél számok hiányát. A "plusz" talpbetét valójában azt szolgálja, hogy van egy nyári (lyukacsos) és egy szigetelt (téli) betét hozzá.

dudi01 2018.11.04. 21:34:08

@vad05:

Nyári talpbetét?Az meg minek?Mivel szellőzik jobban egy zárt térben a lyukacsod talpbetét mint a normál?Amúgy meg az egy nagyon primitív talpedét(már mint a lyukacsos,köze sincs ahhoz amit télinek hívsz).

krisss93 2018.11.04. 21:35:14

@vad05: Hát csak egy betétet adtak ki hozzá.

recon71 2018.11.04. 22:04:39

@Combat Gear Admin: Elhiszem. Ilyen bakancsom nincs,de van-volt 1 rakás másik fajta,azoknál soha nem találkoztam ilyen gonddal. Volt olyan bakancsom amiből 2 méret is jó volt,csak annyi volt a különbség,hogy az egyiknél több volt a hely a lábujjak előtt,ezért csodálkoztam,hogy valakinek fél méret is számít.

vad05 2018.11.04. 22:35:44

@dudi01: Elég érdekes, ha nem érzékelted a különbséget! Pedig van! ;)

dudi01 2018.11.04. 23:22:21

@vad05:

Én ebből csak azt kaptam ami bal oldalon van a jobboldalról semmit.

Amúgy azon a talpbetéten amit te nyárinak nevezel rajta is van hogy felez,szóval az nem nyári talpbetét hanem azért van,hogy köztes méretet lehessen vele csinálni(és azért olyan puritán mert együtt kell használni a másikka,egész konkrétan alá kell rakni).

dudi01 2018.11.04. 23:23:46

De ezen a talpbetét dolgon nem veszünk össze!

joni firpo 2018.11.05. 13:04:18

A Haix új termékei 2026 után kerülnek bevezetésre:

Haix Alföld Pro 2.0
Haix Gerecse SuperPower
Haix Bakony Superior
Haix Balaton WR (búvárbakancs)
Haix Space Trooper (a Magyar Marsraszálló Kontingens részére)

és a legfontosabb, a Haix Budapest Lightweight irodai bakancs (női változata állítható sarokmagassággal)

recon71 2018.11.05. 19:59:16

@joni firpo: Ez most elgondolkoztatott!
Tudom,hogy mindenhova tökéletes nincs,de biztos,hogy pont ez a csúcs bakancs kell nekünk? Vagy van másik is,ami ideálisabb mondjuk az Alföldre?

Korábban az hangzott el,hogy azért ez a neve,mert olyan területre idealizálták (én azt gondoltam,hogy most is csak 1 jól hangzó nevet adtak neki,aminek semmi köze igazából a termékhez,mint már annyiszor). Idehaza mennyi ilyen terület van,hányszor fogják a katonák ilyen területen,talajon használni ezt a bakancsot? És vajon hányszor olyanon ahol kifejezetten nem előnyös? Mert ha kemény a talpa,mert a hegyekben ez az ideális,az neméppen tesz jót a katonák ízületeinek. Legalábbis azoknak,akik sokat fognak benne menetelni meg futni. Pláne,ha megpakolva. Amellett,hogy fokozottan nyírja majd az ízületeket,a teljesítmény sem lesz vele a legjobb. A BW bakancsot ugyan ezért utálta nálunk mindenki.

De ismétlem,nincs ilyen bakancsom,csak amiket olvasok a használóktól,azokból ez jött le!

Praedikator 2019.07.20. 15:51:21

Régi az utolsó bejegyzés, de akit érdekel, annak jelentem az új Haix Nepal Pro bakancsokon elhagyták a korábbi orr varrást ,amely okán a gumi orrvédő a varrás találkozásánál egyszerűen eltört.)Már egyben van és csak a bőr, gumi erősítés található meg, ami így masszívabbnak tűnik. Eltört-hasadt "példányt" még nem láttam. Így kiderült feltételezett konstrukciós probléma, amelyet ovosolt is a gyártó. Mellesleg nagyon kényelmes és szuper bakancs, főleg a korábbi 65M vulkanizált bakancshoz és a Haix szolgálati bakancshoz képest. Néha úgy érzem, hogy nekünk magyaroknak semmi sem jó, mert mindig mindenhol a panasz-probéma van. A korábbi öltözethez képest fényéveket léptünk előbbre, de akkor meg az a baj, ez a baj, amaz a baj...:D Nem, jó a ruha, jó a bakancs. Drága..Igen, melyik jó ruházat olcsó? De ha valaki tud olcsón szuper minőséget előállítani, keresse meg a H.M-et és nyélbe ütik az üzletet..! :D jelszó: Mindehez (is) értünk.

krisss93 2019.07.20. 16:44:39

Kéne mellé egy értelmes nyári (sivatagi) bakancs, azon kívül nincs baj vele. (bár elég nehéz)

dudi01 2019.07.20. 18:22:45

@Brokkoládé:

Ez nem új dolog,már rég elkezdték kicserélni.

estván 2019.07.20. 21:21:28

@Brokkoládé: Legalább tavasz óta már az új, varrás nélkülivel szerelik fel az embereket (legalábbis ahol én tudom), a régiek cseréjéről nem tudom hogyan megy.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2019.07.21. 13:19:17

Nekem tök mindegy, mert szűk volt eddig mind. Egy nagyobb méretet kéne kipróbálnom.

Caca 2021.03.14. 10:09:52

@Brokkoládé:
A Haix hivatalos oldalán sincs a Nepal pro-n olyan változtatás amiről beszélsz.
Nem panaszkodok, de ennél azért többet várna az ember egy ilyen bakancstól:
Nekem a Francia idegenlégióban rendszeresített (sötét barna) Nepal pro van, decemberben vettem.
400 km van benne itthoni hegyi terepen, hó, jég, sár, víz, szikla. Azonnal megkedveltem, nagyon kényelmes, viszont igen intenzíven kopik a talpa és elrepedt a gumi borítása.

Caca 2021.03.14. 10:12:03

@estván:
Nem láttam még ilyen varrás nélküli Nepal pro-t.

Praedikator 2021.03.14. 10:36:25

@Caca: Bizonyára nincs fent a Haix hivatalos oldalán, de ha van katona ismerősöd tudna mesélni róla. Ha a neten szemezgetsz, akkor is lehet találni olyat amin más-más megoldású az orr résznél lévő gumi.

krisss93 2021.03.14. 23:42:41

@Caca: Honvédségnek gyártja azt a verziód a Haix exkluzíve, nincs kereskedelmi forgalomban.

estván 2021.03.15. 20:25:22

@Caca: Én sem láttam még pl. elefántfókát, de attól még van. :)
Ezen a blogon nagyon sok olyan ember irkál, akiknek viszont te nyugodtan elhiheted, hogy az újabb generációs Nepal Pro-ról valóban elhagyták a szóban forgó problémás varrásokat, mert ezek az emberek minden reggel felhúzzák ;)

krisss93 2021.03.15. 22:50:08

@estván: Holnap reggel befotózom neki, ahogy beértem a laktanyába.

fjoni 2021.03.17. 08:59:40

@krisss93: fel vagyok háborodva ... mi az, hogy "félig-meddig a Magyar Honvédség hivatalos lábbelije" :-) :-) :-)

estván 2021.03.20. 14:32:19

@fjoni: Én már olyat is láttam, hogy a Nepal Pro-t viselő katonát ábrázoló fénykép alá odakommentelték, hogy "mi az, hogy nem a szabályos bakancs van rajta?"


süti beállítások módosítása