HunCam
2016.04.15. 14:42 :: Combat Gear Admin
1183 komment
Címkék: új honvédség hm mh új magyar egyenruha huncam
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
recon71 2016.07.21. 22:19:19
Az egész cikket néztem és ezt vonták le benne végkövetkeztetésnek.
"Egy harmincezres, csak ésszerűen felszerelt sereg a jelenlegi költségvetésből is gond nélkül kijönne."
Ezzel egyetértek.
Kullancs1983 2016.07.22. 16:44:55
És egy harmincezres, normálisan felszerelt sereggel nem is vagyunk rászorulva a bujkálós-lövöldözős módszerre. Szerintem. :)
recon71 2016.07.22. 21:26:37
Nekem inkább az jött le,hogy sikerült tökéletesíteniük a gerilla végrehajtást. Köszönhetően a jobb kiképzésnek és főleg az új és bőséges korszerű fegyverzetnek.
Szerintem meg nagyon is rá vagyunk szorulva a bujkálós-lövöldözős módszerre az 5000 hadrafoghatónkkal 1 sokkal erősebb ellenében. 1 gyengébbel szemben már persze nem annyira.
recon71 2016.07.22. 21:41:06
Kullancs1983 2016.07.23. 16:07:50
Harmincezres, normálisan felszerelt sereggel nem vagyunk. És ismét megkérdezem! Szerinted érjük be ötezerrel, és képezzük őket a gerilláskodásra, vagy fejlesszünk? Mindkettőt megtehetnénk, de melyiket támogatod?
Nem voltak olyan hatalmasak azok a veszteségek, csak nem ehhez szoktak. Megjegyzem azért, állítólag egy szemtől-szembe vívott konvencionális háborúban is van mód az aknásításra, csapdaállításra, oldalba támadásra, sőt a tankok se mindig szemben vannak ám egymással...
camilló 2016.07.23. 17:39:50
Batkaa 2016.07.23. 19:38:25
Nem jönne ki! Vagy pontosítani kell, hogy miről beszélünk.
A jelenleg beígért, évek alatt GDP 1,8%-ig emelhető (de inkább 2%-ra kikerekített) költségvetésből kb. 16 ezer fős aktív komponens jön ki, megtámogatva 8 ezer fős tartalékos erővel és valamekkora (12e+ fő) területvédelmi erővel. A tartalékosokat az aktív komponensből kikerülők adják, a területvédelmi erőt bárki önkéntes. Mindez összesen lehetne ~36 ezer fő.
A maihoz képest jelentősen megnövelt költségvetés legnagyobbrészt a 16 ezer fős mag fegyverzetére és felszerelésére kell fölhasználni.
Ez nagyjából egy NATO hadosztály, azzal a megkötéssel, hogy a meglévő 2 dd mellé a harmadikat tartalékosok adják, de a harmadik dd technikájának beszerzését csak úgy 2030-ra lehet tervezni.
Ha az aktív komponenst veszed 30 ezer főre, abba már nagyjából belefér egy hadtest, de a fent jelzett költségvetés kb. másfélszerese szükséges.
100 ezer főről álmodozni lehet, de ha nem kiegyenesített kaszával akarjuk ellátni, akkor valami óriási összeg jön ki (GDP 8-9%?) inkább meg se becsülném, hogy a magyar GDP hány százaléka kellene ehhez...
camilló 2016.07.23. 20:06:45
Batkaa 2016.07.23. 21:15:36
Kikapva pár adat a számításokból:
290-es dollárral számolva, a 2018-2032. között nagyobb beszerzési programokra fordítható összeg, pozitív forgatókönyv esetén 8,5 milliárd dollár körül adódik.
Ennek megoszlása a szárazföldiek ~40%, honi légvédelem ~14%, légierő ~36%.
Példaként: egy gl.dd új nehéz haditechnikája ~250 milliárd Ft (úgy új, hogy van benne felújított raktári tárolt).
recon71 2016.07.24. 05:59:26
Az ilyen irányú kiképzés pont fordítva,nem elmarad,hanem meghaladja a hagyományos kiképzés szintjét. Átlag lövésznek mindenki jó volt anno,ők a hagyományos taktikákat alkalmazták főleg,de mi felderítők meg pont a gerillataktikákat,amik sokkal komolyabb kiképzést igényeltek,nem is kerülhetett be hozzánk akárki. Mint fizikálisan,mint szellemileg voltak magasabb elvárások.
Ki mondta,hogy ne tudják a hagyományos taktikákat is? Itt teljesen másról van szó! Itt most arról van szó,hogy 1 sokkal gyengébb sereg ne akarjon szemtől szemben megütközni,mert nagy eséllyel elvérzik,hanem cselvetéssel és egyéb gerillataktikával ne tegye ki akkora veszélynek magát,mert úgy van több esélye.
Igen a szemből vívottban is van némi esély a csapdaállításra,a tankok oldalról kilövésére,de max 1%-a a gerillaharcmodorral szemben. Viszont a gerillaharcmodornál lehetőleg mindig hátulról vagy oldalról támadsz,de a legfontosabb,hogy nem vagy célpont. 1 frontvonalban meg ott vagy jól behatárolható helyen az ellenség fegyvereinek,tüzérségének,repülőinek és mindenének.
Én is nagyobb sereget szeretnék,de ne kelljen többet adóznom!
camilló 2016.07.24. 06:20:37
Batkaa 2016.07.24. 08:46:57
Fogyatékos emlékezetem szerint, olyan GDP 5% körül rémlik.
És sorozott hadsereg volt, ami fajlagosan jóval olcsóbb - mármint a sorállomány a szerződéseshez képest. A technika jelenértéken számolva nagyjából ugyanannyiba került akkor, mint most. Nyilvánvalóan többet költöttek.
Ne számoljak egyszeri kiadásokat?!
Furcsa dolgokat állítasz...
Ugyan miből lesz akkor a rozsdás vasak helyett új felszerelés?
Arányaiban a költségvetés 30%-ig kell növelni a beszerzésekre fordítható keretet, úgy, hogy a fenntartás (40%) és a bérek (30%) is a szükséges szinten legyen.
Csak az biztosítja, hogy biztonságosan finanszírozható legyen a hadsereg újrafegyverzése, ha a forrásigény benne van a költségvetésben. A fenntartás pedig a fenntartási oldalt terheli, nem a beszerzésit világos, mint a nap...
camilló 2016.07.24. 13:51:44
recon71 2016.07.25. 01:43:22
Kullancs1983 2016.07.26. 14:30:07
Batkaa 2016.07.26. 20:02:28
Szerintem a térségünk hadviselése a délszláv háborúra fog hasonlítani. Gerillahadviselést én inkább korlátozott ideig (1-3 nap) az ellenség által megszállt területre átdobott különleges erőkkel tudom elképzelni (de azt akkor nem úgy hívják). A megszállt területek lakosságának támogatása főleg információs.
Egyébként miliciák, területvédelmi erő védi a védhető pontokat (ez az Alföldön főleg településeket jelent), akár támpontszerűen és az aktív állomány feladata lenne többek között az összfegyvernemi hadviselés, illetve a komolyabb tűztámogatás a védőknek.
recon71 2016.07.26. 22:27:46
Ne csak úgy képzeld el a gerilla hadviselést,mint ahogy elképzeled! Pl. voltak olyan hatalmas területek a II. világháborúban amiket megvédtek a gerilla,partizán taktikával. Méghozzá azért,mert elkerülték mondjuk a németek,mert életveszélyes volt arrafelé elhaladni. Túl nagy lett volna az ára. Soha nem tudhatták,hogy melyik erdőségből vagy bárhonnan éri őket teljesen váratlan támadás. Az ilyen területeken túlhaladni sem lehet nagyon,mert akkor meg az utánpótlás nem jut át rajta. Pont,mint a középkori váraknál. Vagy elfoglalták az útba esőket vagy visszavonultak. Nagyon remélem,hogy a mi esetleges támadóink csak annyival lesznek erősebbek,hogy már ez is elég lesz,mert más esélyünk nincs.
Egyébként az izraeliek sem maradtak évekig 2006-ban. Addig mi is kihúznánk a saját tartalékainkból is. Ráadásul remélem mi sokkal nagyobb veszteséget is tudnánk okozni a támadóinknak.
@Batkaa: "területvédelmi erő védi a védhető pontokat"
Jó lenne,de ahhoz ki is kéne képezni az embereket,meg el is kéne látni mindennel,ami megint csak rengeteg pénz. Vajon jelentkező is lenne rá? Akkor azért ez könnyebben ment,mert sorkatonaság volt és mindenki kapott valamennyi kiképzést. Mozgósításkor lenne minden,tüzér,lövész,tankos,nálunk meg lövész sem.
recon71 2016.07.26. 22:40:55
Csak másképp,mert úgy a jelenlegi erőnkkel csak értelmetlen öngyilkosságnak tartom. Ráadásul jobb 1 ideiglenesen megszállt város,mint mondjuk Párizs a II. világháborúban,amiből majd kimenekül magától az ellenség -miután már annyira legyengült- és egyben marad a város és a lakói is megússzák,mint 1 a harcoktól lerombolt,rengeteg civil halottal is járó elpusztított város (pl. Budapest,Berlin,Sztálingrád,stb.).
Kullancs1983 2016.07.27. 18:38:20
@gyula0910: Lásd fenn. Majd megnézem a végeredményt. (És csak a jegyzőkönyv kedvéért, nézz már rá a Szovjetunió térképére, és hasonlítsd össze Magyarországgal. Terület, erdős részek aránya, ilyesmi. Ehh.)
Batkaa 2016.07.27. 19:15:43
Ez a haderő szimmetrikus hadviselés körülményei között legfeljebb 3-4 hadosztály erejű támadó csoportosítás ellen lenne képes védekező harcot folytatni, meghatározott számú, illetve hosszúságú arcvonalon.
Batkaa 2016.07.27. 19:19:19
Továbbá tisztogatáson, karcsúsításon és szemléletváltozáson átesett HM.
recon71 2016.07.27. 21:23:10
@Batkaa: Az a baj,hogy 1 nagyobb sereghez több pénz is kell,amit nem akar senki se kifizetni a saját adójával. Különben nem ér semmit,ha nem kap megfelelő kiképzést és felszerelést. Mert még a mostani sem kap rendesen.
Batkaa 2016.07.27. 22:54:36
recon71 2016.07.27. 23:40:58
Csak azt tudom,hogy a szerződéseses tapasztalataim és a magasabb rangú katona ismerőseim után,eléggé kételkedem,hogy ennyi használható embert össze lehetne szedni. Főleg,hogy a 90%-ot már most ki kéne dobni a seregből. Nem azért vannak ott amiért kéne és nem is igazán jók sokra. Szóval nem nagyon tudom,hogy lehetne ehhez elég és jó embert összeszedni.
Ez a területvédelmi kiképzés nagyon tetszene nekem is. Pl. az én környékemen is ki lehetne dolgozni mindenféle megoldásokat mindenféle helyzetre. Kidolgozni a terep adta adottságoknak a legjobb taktikát,megkeresni a legjobban használható helyeket,stb.. Csak azt nem tudom,hogy lehetne megvalósítani. Honnan vennénk rá elég embert,pénzt és minden szükségeset? Ha meghallja az állampolgár,hogy ettől nő az adója vagy az árak,máris megbukik a bevezetni akaró kormány.
Persze,ha több lenne a fizi,meg olyan tekintélye lenne a seregnek (amit most az új cucc biztos,hogy növelni fog),mint az amiknál,angoloknál,stb.,akkor több olyan is választaná aki már tényleg odavaló.
Batkaa 2016.07.28. 13:48:02
Batkaa 2016.07.28. 13:58:20
Újrafegyverzett és jó fizetést kínáló sereg, meggyőződésem, válogathatna a jelentkezőkből.
recon71 2016.07.28. 14:56:27
Batkaa 2016.07.28. 20:27:52
De ha meg lehet oldani, akkor megnyílik az a pálya, amit fölvázoltam.
recon71 2016.07.29. 00:01:38
Ebben a bocskai feltűnése minimum 30 év szidás után is meggyőzött,de leginkább az,hogy most is látni sok szép és jó dolgot az új cuccok között,csak azt nem,amire 1 igazi katonának a leges leginkább szüksége van. A katona amitől vért izzad,ami a legjobban megterheli,amitől szenved,ami az életét megmentheti vagy elveheti,pont azok hiányoznak. Hol van a málhaszerelés,a hátizsák? Itt most a tényleges katonákról beszélek,akik a terepen vannak,mert nekik ezek lennének a legfontosabbak. Semminek a lecserélése nem lenne pedig ilyen sürgős szerintem. Mi terepen szerződésesként a bakancs és a dög nehéz málha miatt szenvedtünk,emiatt voltak a sérülések (boka,térd,hát fájdalmak,kopások,sérvek,gyulladások). 20-30 kg málha sokkal kényelmetlenebb,ártalmasabb,sokkal jobban befolyásolja a katona életét,teljesítményét,mint 1 ruha anyaga vagy szabása. Az is fontos,de közel sem ennyire. Mégis pont ezek nincsenek megint sehol!
recon71 2016.07.29. 00:03:14
Kullancs1983 2016.07.29. 19:42:33
joni firpo 2016.07.29. 20:03:07
recon71 2016.07.29. 22:01:02
Egyébként szerintem 1 jó katona többet ér több rossznál. Inkább legyen még ennél is kisebb a sereg,ha az legalább jó katonákból áll. Sajna most az is van,hogy a rossz katonák elnyomják,visszafogják,lerontják,hátráltatják,gátolják a jó katonákat.
recon71 2016.07.29. 22:15:47
A fejlesztést meg úgy,hogy a legfontosabbakra költeni elsősorban és nem úgy,mint most,hogy a legfontosabbak a legutolsók. Erre jó példa Izrael. A gyakorlójuk még mindig majdnem a 40 évvel ezelőtti,de a málhaszereléseik,a fegyvereik és kiegészítőik,amik a leginkább növelik a katona harcértékét,meg nagyon újak midig. Ez akkor is igaz,ha nincs éppen jó véleményem a védőmellény megoldásaikról.
Ez nem jelenti azt,hogy nálunk sem kellett volna lecserélni a bocit,mert nálunk azt mindenképp le kellett volna,hogy ne legyenek már annyira jó célpontok a katonáink. Remélem az újjal ez már megoldódik,remélem ez meg nem lesz túl világos!
Batkaa 2016.07.29. 23:32:07
recon71 2016.07.30. 00:01:23
De már az is több a semminél,ha testnevelésen lenne 1 kis alaki (vagy az lehet,hogy van is?),meg olyanok amikre a katonáknak szükségük lehet. Gránátdobás,kúszás,mászás,akadályokon áthaladás egyedül vagy csoportban megoldva,stb.. Esetleg céllövészet mondjuk légpuskával,hisz az is sportszám? Aztán meg időnként 1 kis komolyabb katonai alapkiképzés. Fegyver és hasonlók ismerete.
Ha jobban belegondolok,nagyon hasonlóakat írok,mint amiket az MHSZ anno csinált. :D
recon71 2016.07.30. 00:06:24
Most meg erről a médiában anno riogatásként bemutatott hitlerjugend fiatalok sportolása ugrik be. Biztos,hogy felhoznák az ellenzői a hasonlóságot. :D
Kullancs1983 2016.08.02. 00:07:06
@gyula0910: Hogy pontosan mit azt én se tudom, inkább csak irányok vannak, mintsem konkrét intézkedések. De ezt nem is nekünk kéne kitalálni, csak van valaki a Honvédségben akire rá lehetne bízni, és aki megfelelő támogatással végig is tudná vinni. Kerül amibe kerül.
recon71 2016.08.02. 02:10:35
Szerintem most is ez van. Hiába akar bárki is bármit,ha vannak olyanok valahol a rendszerben,akiknek hisznek (pl.,hogy valaminek többszöröse az ára),pedig nagyon nem kéne.
Kullancs1983 2016.08.02. 10:58:07
recon71 2016.08.02. 22:30:17
Jeffrey Spender 2016.08.03. 01:03:49
kepfeltoltes.hu/160803/140515-a-he359-1073kja7_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
kepfeltoltes.hu/160803/140515-a-he359-356hakf3_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
recon71 2016.08.03. 01:30:51
Kezdek aggódni,az amik megint rájöttek,hogy a régi WL jobb volt? Amikor már az egész világ áttért miattuk az MC verziókra? :D
Jeffrey Spender 2016.08.03. 11:56:01
Volt egy idő, amikor próbáltam szemezgetni a MC-vel, de nem sikerült, én megragadtam az M81-nél, a három színű kávénál, hat színű csokinál és az Erbsenmuster-nél :D
Nem csak a Multicam-el vannak problémák, ezek MARSOC-osok, miért a "régi" M81-est és a három színű kávét használják a MarPat / AOR helyett ?
@Batkaa:
A Wiki Commons-ról.
commons.wikimedia.org/wiki/File:U.S._Marine_SOF_prepare_for_role_in_Combined_Resolve_II_(14041888337).jpg
Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2016.08.03. 14:16:07
Ettől kezdve az MARSOC-nál is felbukkantak a Crye WL színű holmijai. És nem saját beszerzés. Bár a képen szerintem nem Crye van.
joni firpo 2016.08.03. 16:17:34
Jeffrey Spender 2016.08.03. 19:07:30
Vagy korábban linkeltem ezt is:
soldiersystems.net/2015/07/31/woodland-remains-the-camo-pattern-of-choice-in-the-jungle/
Vagy az USARNG-ban is vannak, akik még mindig M81-et / 3 színű kávét használnak UCP helyett.
De mindegy, van, akinek az MC a favorit, másnak a MarPat, nálam meg az M81 és 3 színű kávé.
Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2016.08.03. 20:36:16
De tessék, egy mostani SWICC:
images.military.com/media/join-the-military/special-operations/swcc-training.jpg
A 25ID-nél meg megint egyértelmű mért nem az ACU régi verzióját használják a dzsungel kiképzés alatt, de látható ott is, hogy ahogy szépen lassan cserélik le az anyaországban úgy jelenik meg a multicam minta is.
Nyilván marha sok elfekvő készletük van-volt még mindig és emiatt a "hátországi" meg tartalékos meg egyéb alakulatoknál előfordulhat, ahogy az M16A2 is, pedig már mióta átáltak az M4-re.
joni firpo 2016.09.05. 14:57:32
www.kephost.com/image/cfN5
Balról jobbra: "átlagos" Rába, "zöldebb" Rába, "egészen zöld" Rába. A "zöldebb" változatból készült a Vad kolléga által készített civil "pc" kabát, illetve a re.szer. ruhák bizonyos szériái, de az "egészen zöld"-et én még nem láttam (ezidáig).
joni firpo 2016.09.05. 14:59:01
www.kephost.com/image/cflF
recon71 2016.09.05. 16:35:45
Stahlgewittern 2016.09.29. 19:11:22
Csak hogy többet ne forduljon elő az ,,afganisztáni", ,,sivatagi", ,,divat" és társai az MC-re.
recon71 2016.09.29. 22:19:50
blogen 2016.09.29. 22:32:16
Erős a gyanúm, hogy a katona ideje javában nem élő, vagy dominánsan élő növényzet közvetlen közelében van, még ott sem, ahol ez a természetes környezete, mert az állása körül ez a növényzet már a katonai tevékenysége miatt elhalt:
www.kyivpost.com/media/images/2015/06/25/p19oljmnnlf141khk1oahc51rso4/original_new-top.jpg
recon71 2016.09.29. 22:46:55
Egyesek szerint a jövő csatái a városokban fognak zajlani,mások szerint többnyire a nyílt tereken. Én viszont nagy esélyt látok arra,hogy azoknak lesz igaza,akik szerint 1 erősebb ellen a nyílt tér a halál,és ezért a katonák inkább az erdőkben,bokrokban fognak bujkálni,ténykedni.
blogen 2016.09.29. 22:58:03
Ugyanakkor a szimmetrikus körülmények, mint az ukrán polgárháború arra mutatnak, hogy a harcok java állásharc (pedig az orosz fél kezdetben nagyon kevés komoly eszközt tudott felmutatni ehhez). Itt a közvetlen mikrokörnyezethez kell igazodni, abban pedig a zöld inkább kivétel lesz!
blogen 2016.09.29. 23:03:44
recon71 2016.09.29. 23:26:20
Én is elég sok felvételt néztem az ukrán konfliktusról és nekem meg az tűnt fel,hogy sokszor a fák és bokrok közül ténykednek,figyelnek ki a nyílt terekre. Nem ismerem azt a területet,de ahol lehet,szerintem ők is kihasználják a fedetten ténykedés hatalmas előnyeit.
Nézd meg a Bajtársak a harcmezőn-t! A szerint a technika nincs még ott,hogy belásson a fák közé. Legalábbis amikor ez készült. Az amik drónokkal,műholddal,tankokkal,légierővel vadásznak pár tálibra,aztán bemegy a pár tálib a fák közé és már nem is tudnak mit kezdeni velük. Láthatatlanná váltak. Pedig azok a fás részek nagyon nem olyanok,mint a mi hatalmas erdeink.
De ne is legyen mindenféle extra kütyüje az ellenségnek,hőkamerája már akkor is van mindenkinek. Nyílt tereken ezért még éjjel is kilométerekről világítani fogunk,hacsak nem tekeri be magát mindenki alufóliával :D ,míg az erdőkben,bokrokba meg nem látnak meg. Afganisztánban ilyenre nem kellett számítani,de nálunk 1 komolyabb,technikásabb,fejlettebb ellenség ellen erre is.
blogen 2016.09.29. 23:35:33
Az állásháborúban biztos vagyok, a mozgóháborúhoz az egyik fél domináns fölénye kell, az pedig nekünk nincs, így mi mindenképp állásokból fogunk harcolni jobbára. Kivéve az USA ellen, az ellen a saját urbánus környezetünk véd csak valamennyire a civil lakosságunk mérhetetlen feláldozása árán.
Amúgy nem hiszem, hogy az a civil, amelyik békeidőben nem akarta rendesen felszerelni a hadseregét a háborúban túlzottan védendő érték lenne. Valamikor ígyis-úgyis áldozatot fognak hozni!
recon71 2016.09.29. 23:37:02
blogen 2016.09.29. 23:46:44
recon71 2016.09.29. 23:54:29
Én azért a civilekre nem így gondolok. Én sem örülnék,ha sokkal többet kéne adóznom 1 jobb sereg érdekében,pedig én is azt szeretnék.
recon71 2016.09.30. 00:01:46
De jó lett volna! Szerződésesként nem,de sorosként igen. Ha nem is hónapokig,de megmutatták pl. januárban. Az első nap még könnyelműsködtünk,de miután azt a hideget nagy csodálkozásra túléltük,a következő napot végig dolgoztuk,hogy növeljük a túlélési esélyeinket. Erdőben van pl. tűzifa,van miből menedéket csinálni. Ilyenre kaptunk kiképzést. Sokkal tovább el lehet lenni,mint a nyílt tereken. Ráadásul lehet okosan tüzet rakni,gyűjtögetni,vadászni,amíg van mire,míg nyílt tereken a lyukból ki nem nagyon mehetsz.
recon71 2016.09.30. 00:12:00
blogen 2016.09.30. 13:22:29
Itt jegyzem meg, hogy tavaly alaposan bejártam a terepet biciklivel és arra jutottam, hogy alapvetően a települések környezetében érdemes asszimetrikus ellenállásra gondolni, mint ahogy a szimmetrikus esetben a legjobban védhető védvonalakat itt az infrastruktúra és az épített környezet (vasúti töltés, autópálya bevágás, lakóparkok egybefüggő épületfolyamai) adja. És ezek a területek alkalmasak gyülekezési körzetnek is támadásra való felkészüléskor. A természeti táj olyasmi, amit a lehető leggyorsabban le kell küzdeni, azon áthaladni kell és nem ott harcolni. Egy utcányi beépített kertvárosi környezet több és jobb lehetőséget ad a védekezésre, mint sok hektár erdő, a rejtőzés szempontjából pedig nincs lehetőség összehasonlítani, mert a természet teljesen alkalmatlan a rejtőzésre, ha megpróbáljuk az ebből a szempontból tökéletes urbánus környezethez viszonyítani.
Az alföldön a zöldet a művelt területeken a fiatal táblák monokultúrája jelenti tavasszal. Növényzet nincs a tanyák körüli akác és gyümölcsfákat leszámítva. De rejteni ez sem rejt. A vízelvezető árkok oldalában lehet rejtőzni az arra merőlegesen támadó ellennel szemben. Itt-ott (30-40 kilométerenként) van egy kis szigetszerű egy-két kilométeres erdőfolt, valami maradványa egy egykori arisztokrata vagy egyházi gazdaság faipari befektetésének. A domináns szín a kiszáradt föld szürkése és kiégett fű/tarló sárgája.
Személyes tapasztalatom szerint az intenzív növényzet az ország területének egy csekély részére jellemző csak. Ráadásul ahol igen, mint a Dunántúlon, ott a legcsekélyebb az esélye, hogy a horvát, szlovén, osztrák szomszédaink megtámadjanak így a 2015M egy jól eltalált színösszeállítás, mivel az alföldi harcban sajnos a települések közti nagy távolságok miatt mindenképp a nyílt terepen kell majd harcolni.
recon71 2016.09.30. 16:06:04
Én viszont úgy gondolom azok alapján amerre jártam,hogy a bokros,fás részek az ország nagyobb részén kihasználhatók,mint nem. Felénk pl. a Dunántúlon nagyon más még a helyzet a színekkel kapcsolatban. 1-2 éve volt 1 vitám,hogy mi az uralkodó szín nálunk az év nagyobb részében és valaki azt mondta,hogy sokkal nagyobb arányban a rábás barna,mint a zöld. Én az év felére tippeltem,ezért elkezdtem figyelni,hogy mi is az igazság. Megdöbbenésemre pont a fordítottja jött ki. Sokkal hosszabb ideig volt zöld minden,mint barna. Legalábbis az utóbbi években. Még képet is töltöttem fel akkor,hogy még mindig milyen,vagy hogy már megint milyen hamar zöld minden. Erre most meg az derül ki,hogy nem is a zöld és nem is a barna,hanem 1 sárgás,mert felétek mások a színek? Ezek szerint ez tényleg nehéz ügy,mert nálunk még mindig nagyon zöld minden.
De ismétlem,nem is azt mondom,hogy a zöld erdőkre csináljunk tereptarkát a sárgás mezők helyett,hanem olyat,ami mindegyikben jó,mart sajna az én MTP-m errefelé nagyon nem bejövős. Se alakbontás,se belemosódás a környezetbe:
indafoto.hu/gyula0910/image/24268197-b7a4ec08/user
Kb. 50000-ret költöttem MTP cuccokra és most alig használok belőlük valamit,mert lebuktatnak. Talán majd késő ősztől jó lesz,ha már itt sem lesz zöld minden. Erre már nagyon kíváncsi vagyok.
Én nehezen tudok elképzelni frontvonalakat 5000 hadrafogható katonával,sőt még 30000-rel sem,és főleg nem ilyen kevés technikával. Azt a frontvonalat fel is kéne tölteni mondjuk tüzérséggel és még sok mindennel is.
Abban viszont nagyon nem értek egyet,hogy a városokban jobb lenne harcolni. 1 várost porig lehet rombolni,míg az erdőkből át lehet jutni másik erdőkbe,ezek sokkal nagyobb rejtekhelyek. Másrészt én nagyon nem vinném be a harcokat a lakott területekre,nagyon nem szívesen bombáztatnám le a családom. Ki járt jobban,Budapest a világháborúban,vagy Párizs. Az egyiket szétlőtték rengeteg halottal,míg a másik teljesen megúszta. Megmaradt a lakosság,a gyárak,az üzemek. Nem kellett a háború után milliárdokat költeni az újjáépítésre.
blogen 2016.09.30. 22:18:36
joni firpo 2016.09.30. 22:33:23
blogen 2016.09.30. 22:39:42
blogen 2016.09.30. 22:40:33
i.img.ie/sGG.jpg
i.img.ie/sGW.jpg
i.img.ie/sGb.jpg
i.img.ie/sGr.jpg
blogen 2016.09.30. 22:41:38
Akácos:
i.img.ie/sWM.jpg
Nyáras:
i.img.ie/sW2.jpg
Fenyves:
aprohirdetesingyen.hu/hirdetesek/ads_new2/335/3353338/38-eves-fenyoerdo-hajoson-elado_1416070057.JPG
Tölgyes:
i.img.ie/sW6.jpg
Alapvetően csak a tölgyerdőben dominál a zöld. Namost az a baj ezzel, hogy felénk például ez váltakozik, a fenyves az akácossal, a szántóval, a bozótos vízmosással, nyárasokkal, stb. Nem tudom, hogy a jobban erdősült területeken hogy van ez! Itt nem lehet egy erdőtípushoz öltözni, mert egy-két kilométer és már egy másik világban vagy. Alapvetően csak a zöld nem domináns volta lesz közös. Mégegyszer hangsúlyozom, hogy nincs tapasztalatom tölgyessel, az én világomban az MC, MTP, a woodland és a coyote színű felsők, alsók és kiegészítők azok, amiknek különféle variációival el lehet boldogulni. De ha nem szedett-vedettnek akarnák kinézi, akkor valamilyen MC/MTP verziót vennék fel, esetleg egyszínű felsőkkel és változatos színű kiegészítőkkel kombinálva.
blogen 2016.09.30. 22:42:25
static.panoramio.com/photos/large/84318295.jpg
És nyáron:
static.panoramio.com/photos/large/81605683.jpg
Én nem tölgyesben gondolkodnák, legföljebb rendszeresítenék egy olyan felsőruházati darabot, amit jól rejt tölgyesben is.
recon71 2016.09.30. 23:20:21
Ezeket talán 2 hete fényképeztem:
indafoto.hu/gyula0910/image/24483763-ff5ba266/user
indafoto.hu/gyula0910/image/24519563-660a38f7/user#nagyitas
indafoto.hu/gyula0910/image/24519561-a3b8e339/user#nagyitas
recon71 2016.09.30. 23:23:05
indafoto.hu/gyula0910/image/24483761-dbe09459/user
indafoto.hu/gyula0910/image/24519565-319567d9/user#nagyitas
recon71 2016.10.01. 01:41:48
Szóval én is valami hasonló világost tartok jónak,de olyat,ami már pár méterről nem olvad össze egybefüggő masszává. Ugyanis,ha nem vadi új a cucc,akkor már hiába készül több színből,az egész csak annyit ér pár méterről,mint egy 1 színű. Ebben biztos,hogy jobb a HUNPAT,de a képek alapján még abból sem nézem ki nagyon a belemosódást a környezetbe,ha mondjuk zöld a környék vagy barna. Majd élőben eldől,mert a képek mindig csalnak valamennyit.
Kb. ez van most tavasz óta nálunk az MTP-mel is:
britisharmy.files.wordpress.com/2014/10/d34_4789.jpg
Se a mezőkön nem jó,mert még mindig erősebbek a színek,se a fedett területeken,mert ott meg pláne világos és még meg sem törik az emberi alak,de bele sem mosódik a zöldbe.
Ez sem sötétebb nagyon összességében,nem is ilyet szeretnék,de ez legalább megtöri az emberi alakot:
free4all.logisticz.de/free4all/RApaintball/Pictures/Posing/Partisan/Partisan_Pimp.jpg
strikehold.files.wordpress.com/2008/12/partizan_2.jpg
Tom Sinner 2016.10.01. 04:03:28
Batkaa 2016.10.02. 23:05:42
Most sikerült a körülményeket összehozni...
Háromféle öltözeti elem: svájci zubbony (és van, ahol sapka is), DDPM nadrág, DPM kamásli.
Két képen pedig szalmakalapban... :)
Érdekes kérdés az is, mennyire máshogy mutat ugyanaz napfényben, mint árnyékban.
Ez a kép napsütéses
img1.indafoto.hu/1/0/217202_045ad35da44af8dfedf3e1e36324d250/24531463_36de69d0205ae9d728986f0780b8c59b_xl.jpg
A másik kettő árnyékban,
ezen zöld háttér előtt
img2.indafoto.hu/1/0/217202_045ad35da44af8dfedf3e1e36324d250/24531469_9cd54a0a35cf9b6c8585757f5694f446_xl.jpg
ezen a képen pedig pár lépésre már inkább olyan helyen, amire a svájci készült: lombos erdei avar.
img1.indafoto.hu/1/0/217202_045ad35da44af8dfedf3e1e36324d250/24531487_b61fb6348efdde5dec05391105fb30e3_xl.jpg
recon71 2016.10.02. 23:37:16
67.media.tumblr.com/16807d1b4ad5d0015d008384c756a66c/tumblr_inline_n6i6yqosuW1rgt6iw.jpg
Itt jó,de szerintem túlzásba estek ezzel sz érdekes alakbontással,mert hiába bontja jól az alakot a piros folt,ha ettől túlságosan ki is rí a környező színek közül. Legalábbis nem nagy távolságokon. Kevésbé kirívó színt kellett volna választaniuk erre. Az új tereptarkáikon már nincs is.
Különben tetszenek a hasonló teszt képek,mert megmutatják nagyjából,hogy ugyanazon környezetben és megvilágításban melyik a feltűnőbb. Ezeken a képeken a DPM lett a befutó,de nem biztos,hogy késő ősszel a barna falevelek közt is. De az sem mindegy,hogy milyen távolságból nézzük.
A szalmakalapot miért raktad ki szintén? Ugye nem gondoltad,hogy katonai használatra ebben a színben kéne hagyni?
Batkaa 2016.10.03. 02:32:02
A svájci pár napon belül már nagyon jól fog teljesíteni, most csak ilyen terep adódott, de már a sárguló fák között is jó és érdekes, hogy a vörös egész jól illeszkedik sok helyen, nyilván nem a tiszta zöldbe, de ott, ahol a szem "kívánja" azt a kis vöröset... majd lövök még képeket, ha megint összejön.
Persze, az általad csatolt képen mutatott helyzetben teljesít a legjobban, a hullott avarban.
A svájci mellett a Partizan is nagyon tetszik, amit nemrég linkeltél ide, az is hasonló logikájú, bár más színekkel.
recon71 2016.10.03. 05:01:19
Egyébként volt 1 több színből álló világháborús német is,eredetileg azt akartam belinkelni,de nem találtam most meg.
camilló 2016.10.03. 06:25:30
camilló 2016.10.03. 06:26:26
recon71 2016.10.03. 21:49:33
Dobri 2017.04.20. 17:48:54
A szabása jobb a magyarnak.
www.kephost.com/images/2017/04/20/18056779_1501332366554767_6424442847086535874_n.jpg
durczás 2017.04.21. 03:22:58
recon71 2017.04.21. 04:58:07
Ezt már ideje volna észrevenni a rendszeresítéseket eldöntőknek is,mert ez nem csak divatról szól,hanem az értelemről és a használhatóságról is!
krisss93 2017.04.21. 09:52:10
joni firpo 2017.04.21. 10:56:53
OK. Gyenge poén, belátom...de ma rossz napom van ... :-)
recon71 2017.04.21. 13:57:14
Meg remélem az elmúlt napok szeles,havas,esős idejében összehasonlította mindenki,hogy mennyit segít az emberen,ha van 1 szemellenzős sapka is! Amikor ismét tesztképp nem vettem,gyakorlatilag semmit nem láttam a széllel szemben. A szemüveg sem vált be a hó és eső ellen.
Tom Sinner 2017.04.21. 17:45:36
@gyula0910: Írásaimból sanszosan kiderül, hogy én híve vagyok a bocskainak, de ma én is a bézbóz sapit választanám az, a barett meg a bocskai közül.
krisss93 2017.04.21. 18:02:11
krisss93 2017.04.21. 18:03:22
m.blog.hu/co/combatgear/image/ruh%C3%A1k/%C3%BAj%20szlov%C3%A1k%20digit%C3%A1lis%20egyenruha/135_%C3%BAj_digit%C3%A1lis_szlov%C3%A1k_egyenruha_02.jpg
Ez a szint amit érdemes belevinni a gyakorló sapka kialakításába a hagyományőrzésből.
Akinek meg nem tetszik mehet az országgyűlési őrséghez.
Az utolsó 100 komment: