Translate

Utolsó kommentek

  • JanaJ: @Tom Sinner: Két külön hülyeséget egyesítettél egy mégnagyobbá. (2018.04.25. 15:15) Modular Scalable Vest
  • Tom Sinner: @Dr. Trejo: 20+ éve meg az volt a sláger, hogy minek harckocsi, stb, mert úgyis van meg lesz atom.... (2018.04.25. 14:38) Modular Scalable Vest
  • Combat Gear Admin: @Marci Hevesen: Az alapjának az ECH-t akarják, ugyanaz mint a MICH-ACH csak nagyobb védelmi képess... (2018.04.25. 11:37) Modular Scalable Vest
  • dudi01: @Dr. Trejo: Dehogy fogják. (2018.04.25. 11:06) Modular Scalable Vest
  • Dr. Trejo: Minek ölnek bele ennyi pénzt ezekbe a fejlesztésekbe? A jövő háborúit robotok fogják vívni! (2018.04.25. 11:02) Modular Scalable Vest
  • Utolsó 20

Bemutatkozás

A Combat Gear Blog célja bemutatni milyen kiegészítőkből tevődik össze egy modern hadsereg katonáinak személyi felszerelése, továbbá szeretne a laikusok, érdeklődők, hivatásosok és szerződésesek, milsimesek, airsoftosok, paintballosok és természetjárók számára egy érdekes oldalt összeállítani leírásokkal és fotókkal.

Ne felejtsd el elmenteni az oldalt a kedvenceid közé! (CTRL+D)

Kapcsolat

combatgearbloghu [kukac] gmail.com

Hazai

HONVÉDSÉG


2000M gyakorló ruha
2003M (2004M) sivatagi gyakorló nadrág
2003M (2004M) sivatagi gyakorló zubbony
2003M (2004M) sivatagi kalap
2007M esővédő
2008M esővédő
2008M Moduláris Málhamellény
2008M Moduláris Málhamellény (módosított)
2008M polár pulóver (kabát bélés)
2010M Gyakorló ruházat
2015M Gyakorló kalap
2015M Gyakorló nadrág
2015M Gyakorló sapka
2015M Gyakorló zubbony
90M gyakorló ruházat
90M gyakorló sapka
90M gyalogsági mikádó
93M esővédő kabát
93M gázálarc
93M pulóver
93 M ejtőernyős téli zubbony
Alto málhamellény
Alto vesezsák
Gyakorló póló
Gefechtshelm Schuberth
Haix Nepal Pro
Haix P6
Honvédségi málha öv
Horvát málhamellény
KECS (1.rész)
KECS (2.rész)
Mit rejt a felderítő mellénye
Mit rejt a felderítő mellénye 2.rész
Mit rejt egy magyar katona mellénye
Rabintex A10
RBR MACH 3
Rs 4/4
"Technikai póló"
TMK "drop pouch"
TMK Ak tártartó zseb
TMK felkarvédő
TMK M4/M16 tártartó zseb
TMK repeszmellény
TMK sörét tartó zseb

1949 M Esőgallér
1951 M Álcázó kezeslábas
1951 M Álcázó kezeslábas (őszi)
1951 M Álcázó kezeslábas (téli)
1965 M ejtőernyős bakancs
1982 M repülő-szerelő esővédő öltöny
82M kezeslábas
82M összhaderőnemi védőkészlet
87M harci gyakorló ruházat
1987M ejtőernyős hátizsák
Egységes sebkötöző csomag
Határőr/munkásőr kezeslábas
Honvédségi egyenruha tervezet
Hurrikán bocskai
Hurrikán trópusi öltözék
PA 63 bőr fegyvertok
Pakisztáni bocskai
Rába mintás sisakhuzat
Tártáska
Terepszínű málhamellény
Zöld sisakhuzat

RENDŐRSÉG


10M ERGY bakancs
10M ERGY gyakorló nadrág
10M ERGY gyakorló zubbony
10M ERGY téli kabát
12M e r taktikai öv készlet
2006-os rendőrségi bevetési bakancs
2015M ERGY bakancs
Acélbetétes tonfa
Police Medic Vizsga
Blackhawk H harness
CPE Protektoros kesztyű
CPE Riot Equipment in front testpáncélok
CPE TAC SF Omega
Gyakorló poló
Készenléti rendőrség köznapi és ünnepi teniszing
Könnyített bevetési bakancs
Nowar P9RC szolgálati fegyvertok és tártartó
Nowar testpáncél
Mag-lite
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak (modernizált változat)
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak
MSA sisak gázálarc
Rendőrjárőr felszerelése
Rendőrségi bevetésis sisak 2006-ból
PA 63 tok
Pilotka
Police Medic
Schelli kft. zsanéros bilincs
Tonfák a készenléti rendőrségnél
Tűztámogatók

TŰZOLTÓSÁG

AGA spiromatic 316 légző
Budavári Tűzoltó Őrs
Bristol bevetési kabát
Bristol bevetési nadrág
Drager PSS 100, Panorama Nova
Gallet F1SA
Haix Fire Flash
Haix Florian Pro
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentő gépjármű (1)
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentőgépjármű (2)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (1)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (2)
Streamlight survivor és survivor led
Tűzoltó balta
Vektor 10 tűzoltó bevetési ruházat

ORSZÁGOS MENTŐSZOLGÁLAT

Crafter sztori
Moduláris mentéstechnikai ruházat
Tömeges Baleseti Egység

NAV

Egyéni elsősegély zseb
Egyénile összeállított Medic zsák
Fényvisszaverő mellény
Gyakorló ruházat
HK P30
Taktikai öv
Téli kabát

Címkék

0.45 acp (1) 100 as (1) 10m (1) 1124 (1) 14 (1) 1940 (1) 1l (1) 1pn58 (1) 2 (2) 200 (1) 2000m (2) 2003m (1) 2004m (1) 2007 (1) 2007m (1) 2008M (2) 2008m (4) 200rds (1) 2010m (1) 2013 (2) 2014 (4) 2015 (4) 2015M (3) 2016 (2) 2017 (1) 3 day pack (2) 40mm (4) 5.11 (2) 550st (1) 68w (1) 6b5 (2) 74 (1) 90 (1) 90m (3) 93m (3) 93m gázálarc (1) 95m (1) 96M (1) 9mm (1) 9x19 (1) accident (1) ach (5) acs (1) acu (23) adapter (1) afgán (2) afganisztán (18) afgansiztán (1) afghanistan (33) afrika (2) ag 36 (1) air (2) airborne (8) airsoft (1) air assault (1) ak (5) ak74 (1) ak 74 (2) aláöltöző (1) álcázás (2) alice (6) aljazeera (1) ambulance (3) ambush (2) amerika (3) amerikai (13) ammo (3) amputáció (1) ana (5) angol (9) anp (2) arcfesték (1) arfat (1) armadillo (1) armored (1) armored vest (3) armour (1) army (84) armybox (15) assault (6) assault pack (8) átmeneti (1) atom (1) austria (3) ausztria (2) az egyenlőség nevében (1) a stan (1) backpack (11) bajonett (1) bakancs (23) baleset (2) ballistic (2) ballistic vest (1) ballisztikus (1) bandoleer (2) barett (1) bates (3) baton (1) battle (2) bayonet (1) bdu (5) bear (1) belga (3) belleville (1) belt (13) berezka (2) bergen (3) berghaus (3) betét (2) bevetési (2) bianchi (1) bijan (1) bilincs (1) biológiai (1) biritish (1) black (5) blackhawk (10) blackwater (2) boci (11) bocskai (4) body (1) bodycam (1) body armour (3) bolgár (2) bonnie (1) bonnie hat (2) boonie (2) boots (20) borulás (1) box (1) box magazine (1) brit (26) british (23) brown (9) budapest (1) buffalo (1) bulgaria (2) bulgária (1) bulgarian (1) bullet (4) bulletproof (6) bulletproof vest (1) bullet proof (1) bullet proof vest (1) bundesheer (1) butt (1) bw (2) caiman (1) camelback (7) camelbak (7) camo (5) camouflage (4) canteen (4) canteen pouch (1) cap (7) caracal (1) carrier (3) cartel (1) casaulty (1) cat (2) ccct (1) cce (3) cfp (2) cfp 90 (2) checna (1) chemical (5) chest (2) chestrig (12) china (1) chinese (1) cimic (1) ciras (2) civilians (1) coldweather (5) combat (5) combat belt (2) combat gear (2) combat pants (3) combat shirt (11) cops (1) corcoran (1) cordura (11) corps (1) corpsman (1) cougar (1) cover (5) coyote (18) coyote brown (34) coyote tan (7) cqb (3) crafter (1) croat (1) croatia (1) Crye (2) crye (1) csat (2) csecsenföld (3) csehszlovákia (3) csernobil (1) csizma (1) csősál (2) cummerbund (1) custom (1) dach (1) dalmácia (1) dán (2) danish (2) danner (2) daps (1) darktac (9) dcu (5) ddpm (2) defense (1) dél (1) dél afrika (2) democratic (1) derékzsák (1) desert (21) desert dpm (2) desert marpat (2) digital (6) digitális (4) dimanodback (1) docu (3) documentum (2) dokum (1) dokumentumfilm (5) dominator (1) domonkos (1) dpm (18) dprk (1) drager (1) dragic (1) dress (1) drog (1) drog háború (1) drop (3) drug war (1) durashock (1) dzsungel (2) eagle (5) eagle industries (7) eberlestock (1) ecwcs (9) egyenlőség (2) egyenruha (33) egyeruha (1) éjjellátó (3) ejtőernyő (2) ejtőernyős (6) ellátás (1) első (1) elsősegély (3) elsősegély zseb (2) embasy (1) emlékek (1) enabler (1) engine (1) english (1) entrenchment tool (1) eotv (1) erők (2) esk (1) esőkabát (3) esővédő (9) ess (4) észak (2) ételcsomag (4) eureka (1) exoskeleton (1) e tool (1) f1 (1) f1s2 (1) face (1) fail (2) fallschirmjager (1) fast (2) fdbp (1) fejada (1) fejadag (15) fekete (1) felcser (3) felderítő (4) felkarvédő (1) felső (1) felszerelés (10) felvarró (2) female (1) field (1) FILBE (3) filbe (3) fire (3) firedepartment (1) firefighters (4) fire engine (1) fire force (1) first aid kit (2) first ait (2) flak (3) flame retardant (2) flc (5) fleece (5) flora (4) fmj (1) fn (2) fob (1) foliage (4) force (2) forces (2) frag grenade (1) francia (10) french (8) frog (4) (1) fulcrum (2) future (1) g3 (1) galco (1) gallet (1) gangs (1) garment (2) gasmask (5) gas mask (5) gáz (2) gázálarc (9) gázmaszk (1) gear (9) gen (1) gen3 (1) gendarmerie (1) gen 2 (1) gen 3 (1) georgia (1) georgian (2) georgians (1) gépjárműfecskendő (2) géppuskás (3) german (5) glock (3) gloves (4) golyóálló (4) golyóálló mellény (4) google (1) googles (4) gore (2) gore-tex (5) goretex (3) gore tex (8) gorka (5) gorod (1) görög (2) gránát (8) greek (2) green (8) grenade (7) grenade pouch (2) grúz (3) grúzia (1) gun (2) gurkha (4) gyakorló (13) gyalásó (1) gyalogsági ásó (1) hadisír (1) haditengerészet (1) hadsereg (33) haix (5) handcuff (1) handgrenade (1) harci (6) harci fejadag (9) harcjármű (2) hard armor (1) harness (2) háromnapos (1) hassienda (1) hat (6) határ (1) hátiernyő (1) hau (2) házi teszt (1) hdf (23) HDF (3) headset (2) heckler (1) heer (1) hegy (1) helikontex (2) hellas (1) helmet (22) helmetcam (1) heveder (3) hk (2) hm (56) (1) hol (1) hölgy (1) holster (4) honvedelem (8) honvedseg (6) honvédség (55) horvát (3) horvátország (1) hrvatska (1) hsg (1) HSGI (3) hugnarian defense forces (1) hugnary (2) huncam (1) hungarian (17) hungary (14) hurrikán (1) huzat (3) hvg (1) hyper (1) i. kerület (1) iba (3) ice (1) idf (2) ied (3) ifak (8) ii (1) ilbe (3) ILBE (1) imposztor (1) incidens (1) Individualnovo (2) Individualnovo Ratsiona Pitanee (2) industries (3) infra (1) iotv (1) ipc (1) ir (2) irak (3) irányzék (1) iraq (8) ironclad (2) isaf (2) israel (1) issued (2) its (1) itw (6) izrael (3) jacket (18) jármű (1) járőr (1) javító (1) jna (1) jövő (1) jsgpm (1) jslist (4) jump (1) jungle (1) kabát (18) kalap (2) kamera (1) kamuflázs (1) karrimor (1) kartell (2) katona (2) katonai (1) katonája (1) katonák (1) katonaság (1) kenyérzsák (1) kérdések (1) kerület (1) kés (2) kesztyű (4) kevlar (2) kevlár (2) kevlár sisak (1) kezeslábas (1) kézigránát (3) kfor (2) khaki (4) kiegészítő védelem (1) kiképzés (2) kína (2) klmk (2) knee (1) knee pad (1) knfie (1) knife (3) kockh (1) kokain (1) konténer város (1) korea (2) korengal (1) körkupola (1) kötött (1) kötszer (1) közbeszerzés (2) krím (1) kulacs (4) kulacs zseb (2) különleges (3) kzs (1) kzsm (2) k pot (2) l109a1 (1) lámpa (5) lángálló (1) lb2 (1) lbt (6) LBT (2) lc2 (4) lc 2 (3) légzőpalack (2) lengyel (2) lengyelország (1) les (2) líbai (1) light (2) liter (1) litván (2) litvánia (1) london bridge tactical (4) london bridge trading company (3) lőtér (1) lövedékálló (4) lövedékálló mellény (4) lövészpáncélos (1) Lowa (1) lwh (3) l 17a1 (1) l 85 (1) m16 (9) m1916 (1) m1942 (1) m1c (1) m2 (1) m203 (1) m22 (1) m249 (3) m320 (1) m4 (11) m40 (2) m40a1 (1) m60 (1) m79 (1) m87 (1) m952 (1) m97 (1) made in (3) magazine (5) magazine pouch (5) magyar (38) magyarország (1) mag pouch (2) main (2) mainpack (4) main pack (2) málha (7) málhafelszerelés (9) málhamellény (17) málhaöv (1) málhazsák (3) málha mellény (1) marine (23) marines (6) marine corps (9) marjah (2) márkos (1) marpat (24) maszk (1) matv (1) mav (3) maxxpro (1) mbss (1) mccuu (4) mcu (1) meal ready to eat (3) medevac (1) medic (14) medical (4) medic pac (1) medininka (1) melény (1) mellény (47) mentés (3) mentők (5) mercedes (2) mesterl (1) mesterlövész (1) mexico (1) mexikó (2) mh (61) mh 25/88 (1) mh 34 (1) mh 86 (1) mich (4) mikádó (2) miles (1) military (1) milsim (2) minimi (1) miox (1) misszió (1) mjk (1) mk6 (1) mmr (2) mn (2) modox (2) modular (1) modular system (1) molle (37) molle ii (5) monaghan (1) mopp (2) mount (1) mountain (2) mout (1) mrap (3) mre (15) msa (1) MSA (1) ms 2000 (1) mtp (16) múltból (1) multicam (22) multi terrain (2) multi terrain pattern (3) multotool (1) műszaki mentő (1) művégtag (1) műveleti (1) m 249 (3) nadrág (35) nagykövetség (1) national georpahic (1) nato (1) NAV (2) nav (6) navy (1) nbc (1) ndk (1) neckband (2) német (8) népviselet (1) nevében (1) new (2) new zealand (1) nexus (3) night (2) night vision googles (1) norvégia (2) norvegian (2) nukleáris (1) nvg (5) oakley (1) octopus (1) od (26) OD (3) oef (2) oef fr acu (1) of (1) oif (1) oldschool (1) olvasói levél (1) omon (1) omsz (3) on the spot (2) on the spot afganisztán (1) operation (2) operation enduring freedom (1) operation shanjar (1) operation strike of the sword (1) opfor (1) ops core (3) őrjárat (2) orosz (63) orosz mre (2) őrs (1) orvosi (5) orvosi táska (3) orvosi zsák (4) osprey (7) osztrák (5) öte (1) öv (12) P9R (1) pack (29) pact (1) pad (1) pakistan (1) pakisztáni (1) pakol (1) páncélos (1) páncélozott (1) pantac (1) para (1) parachute (1) paratrooper (3) parka (3) pasgt (3) patrol (5) patrol pack (6) pattern (1) pattern 83 (2) peckham (2) pentagon (1) peoples (1) phantom (1) piece (1) pilotka (1) pistol (6) pisztoly (9) pisztolytár (1) pisztolytok (5) Pitanee (2) pj (1) plate (5) platecarrier (6) plate carrier (15) plce (2) PLCE (1) pmc (1) poland (1) polár (4) polar (4) polartec (1) polic (1) police (50) polish (2) polish army (1) ponch (1) poncho (2) poncsó (3) pot (1) pouch (28) predator (1) proof (4) protection (4) protective (1) protector (2) protetcion (1) protézis (1) prt (2) ptsd (1) pullóver (1) pullover (3) pulover (2) pulóver (4) pump action (1) puska (5) pvs (1) rába (3) rába terepszín (2) rabintex (1) radar (1) rádió (3) radio pouch (3) rádió zseb (2) rain (2) raincoat (3) rainjacket (1) rain gear (4) rakasz (4) rakasz zseb (2) ranger (2) ratio (3) Ratsiona (2) realisztikus (2) recon (4) régi iskola (1) remington (1) remington 870 (1) rend (1) rendőrsé (1) rendőrség (54) rendszer (1) rendszeresített (1) repeszmellény (2) republic (1) rescue (2) restrepo (2) revision (1) rg31 (1) rg33 (1) rhino (1) rhodesian (1) ricas (1) rifle (5) rifleman pouch (2) rifle grenade (1) rig (1) rijavi (1) rip (1) rip stop (1) ris (1) robbantás (1) rohamlövész (2) rohamlövészek (1) rollover (2) román (2) rs4/4 (1) rs 4 (1) ruck (1) rucksack (7) ruha (2) ruházat (4) russia (10) russian (42) russian mre (2) sadf (2) salomon (1) sandstorm (1) sapi (1) sapka (11) sátor (1) sátorlap (5) saw pouch (4) sa 80 (1) scalable plate carrier (1) sds (19) serbian (2) sérült (3) sf (5) shawn (1) shirt (7) sight (1) sig sauer (2) sisak (22) sisakálca (1) sisakhuzat (4) sivatagi (24) sling (1) slocam (1) slovak (1) slovenia (1) smersh (5) smock (2) softshell (3) soft armor (1) soldier (1) soldiers (1) sordin (2) sörétes (1) source (2) spanyol (1) spc (3) spear (1) spec (1) special (3) specnaz (5) specter gear (1) spec ops (2) splav (5) splittschutzeweste (1) sport (2) sportruházat (2) sposn (10) stanag (1) steel (1) stop (1) strobe (1) suicide (1) suit (2) sumrak (1) surefire (3) svájc (2) svd (1) svéd (5) sweden (3) system (2) szavazás (1) szemüveg (5) szénszűrő (3) szerb (2) szíj (1) szimatszatyor (2) szír (5) szlovák (4) szlovén (2) szlovénia (2) szovjet (1) tab (1) tac (1) tactical (9) tactical belt (1) tactical taylor (1) tailor (1) taktikai (4) taktikai málhafelszerelés készlet (1) taktikai öv (2) tálib (1) taliban (3) talibanistan (1) tan (18) tap (2) tár (4) tártartó (6) tarzan (1) táska (5) tasmanian tiger (1) taylor (2) tél (1) téli (2) temető (1) temperate (1) tengerészgyalogos (4) tengerészgyalogság (16) tengerészgyaogság (1) térdvédő (1) terepminta (3) terepszín (2) test (1) teszt (1) tex (1) three point sling (2) tiger stripe (1) tiszthelyettes (1) tmk (5) tok (4) tomahawk (1) tonfa (1) torch (2) training (2) triple (1) tri color desert (1) trópusi (1) trousers (28) tru (1) tullahoma (1) tűzálló (1) tűzálló ruházat (1) tűzharc (1) tűzoltó (3) tűzoltók (2) tűzoltóság (13) two (1) ubacs (4) ucp (3) új (7) új magyar egyenruha (9) ukrán (2) und (1) uniform (37) urban (1) us (11) usa (11) USMC (4) usmc (48) usp (1) us marines (1) utility (2) v1 (1) varsói szerződés (1) védőmellény (6) védőszemüveg (1) vegyi (1) vegyvédelmi (3) vegyvédelmi kesztyű (2) vegyvédelmi ruha (3) vehicle (1) vesezsák (1) vest (59) veterán (1) vibram (1) victorinox (1) video (6) vision (2) vityaz (1) víztisztító (1) vog (1) vsz (3) vz (1) waist (1) waist pack (1) war (1) warbelt (4) warfare (1) warrior (9) warsaw (1) warsaw pact (1) war belt (1) water (3) web (1) webbing (2) web gear (1) wl (1) woman (2) woodland (26) wounded (1) wounded platoon (1) wp (2) yoke (1) zászlós (1) zsák (27) zseb (19) zubbony (7) Címkefelhő

Mit rejt egy magyar katona mellénye

2017.12.07. 21:06 :: Combat Gear Admin

lk869505.jpgAkkor lássuk mi kerül egy magyar katona mellényébe. A mellény egyénileg beszerzett, nem „céges” és részletesebben már bemutatásra került itt.

lk869498.jpgA mellényen elől egy tripla tártartó található, amibe tökéletesen elfér a harminc lőszeres AK tár és az M4/M16 családhoz tartozó STANAG tár is. A tártartó egyébként, elméletileg, brit gyártmány és az újabb MTP színben készült, ami nagyon nem is üt el a mellény alapszínétől.

lk869499.jpgJobb oldalon egy Darktac általános célú, vagy „mindenes zseb” és egy rádió zseb került fel. A „mindenes”-be vízálló notesz, toll, kézfertőtlenítő, elemlámpa, fájdalomcsillapító, tartalék hallásvédő, térkép jelmagyarázat és telefonhoz akkumulátortöltő kerül. A rádió zsebbe értelemszerűen a rádió kerül.

lk869500.jpgHátra a Berghaus zsák víztartály zsebe került fel, amit a saját pántjaival és grimlockokkal rögzítettek fel. A zsebbe tökéletesen elfér egy három literes víztartály.

lk869501.jpgBaloldalon látható az elsősegély zseb, mögötte pedig az üres tárak tárolására szolgáló, köznapi néven, „tárdobó” zseb. A zseb fölött kiszúrható a foliage green színű grimlock is.

lk869525.jpgAz elsősegély zseb Warrior gyártmányú, részletesebben itt volt róla szó, és ebbe gyakorlatilag egy IFAK foglal helyet: CAT érszorító, izraeli nyomó kötés, ragtapasz, kötszerek, égési zselé, filctoll, gumikesztyű, naso tubus.

lk869510.jpgAz elsősegély zseb előtt egy további zseb található, mégpedig egy nyitott, „shock cord”-os tártartó. A tártartó zsebbe belefér egy darab harminc lőszeres M4/M16-os STANAG tár, és a rajta lévő pisztolytartó zsebbe egy P9-es vagy Glock tizenhét lőszeres tár.

lk869503.jpgA mellény ezzel a zseb kiosztással, megtöltve, négy harminc lőszeres tárral, rádióval és kemény lövedékálló betéttel 12.5 kg-ot nyom. A zseb kiosztás praktikus, kézre esik, a tömege pedig egyáltalán nem számít soknak.  

A mellényért köszönet Dudi-nak!

Mit rejt egy felderítő mellénye

Mit rejt egy felderítő mellénye (2.)



210 komment

Címkék: magyar honvédség mav mh plate carrier mellény hdf chestrig

A bejegyzés trackback címe:

http://combatgear.blog.hu/api/trackback/id/tr3013453485

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dudi01 2017.12.17. 11:48:07

@joni firpo:
Túl sokat nem szoktunk benne sétálni szóval az pár km.Időtartam meg 10 óra körül.Nem mértem még.

joni firpo 2017.12.17. 15:38:23

@dudi01: És a 10 óra folyamatos viselés mennyire kényelmetlen? Fellép-e gerincfájdalom, izomgörcs vagy mittudoménmi, vagy egy átlagos felnőtt embernek nem okoz problémát?

dudi01 2017.12.17. 16:38:04

@joni firpo:
A derékfájás nálam csak akkor jön ki ha több órát kel állni egyfolytában.Szerintem ha mozog az ember akkor ezzel nincs gond.
De azt ne felejtsük el,hogy ez így 12-13kg a TMK csak önmagában 17,5kg ha jól emlékszem és ergonómiailag is sokkal rosszabb.A kérdésre válaszolva szerintem egy menetgyakorlat közben a nem fog fájni az ember háta max izomláza lesz másnap.

camilló 2017.12.17. 17:18:42

@Kullancs1983: Gondolom Te is szolgáltál az MN-be, hogy ilyen jók az információid:) Én megfordultam pár laktanyában akkor, és a barátaim is meséltek arról a helyről ahol ők voltak. Mivel teljesen tisztában vagy az MN rendszerével ezért felesleges mondanom, hogy egy korosztályt egyszerre hívtak be, így bizony a barátaim nagy részével együtt vonultunk be. Voltak Lentiben, Nagyatádon, Szombathelyen, Zalaegerszegen. Azért írom ezeket a laktanyákat példaként mert mint tudod ezektől tartottak a leginkább. Nem mondanám hogy rosszabb helyem volt mint a barátaimnak, és azt sem hogy jobb. Semmivel sem jártak többet, vagy kevesebbet haza, mint én. Semmivel sem volt rosszabb vagy jobb az ellátásuk mint nekünk. Más a feladatuk volt, és ebből adódtak különbségek. Nyilván mások voltak az elöljáróik, de Nekik is voltak jó elöljáróik, meg voltak olyanok akiknek nem kellett volna katonának lennie.
Azért szeretném tudni, hogy szerinted, milyen a jó hely a seregben? Kíváncsi vagyok arra is, hogy mennyi időt töltöttél szovjet katonákkal, voltál-e valamelyik laktanyájukban, mit láttál az életükből?

recon71 2017.12.17. 21:44:37

@joni firpo: Azért több különbség is volt,mint írtam. Az oroszoknál a kulacsnak is volt tokja,meg a tártáskáikban is általában lapjával voltak a tárak,de az sem mellékes,hogy nem a nadrágszíjukra kellett fel-le fűzni egyenként a málha elemeket. De a vv. sem húzta az ember nyakába elöl a nadrágot.

Ettől függetlenül arról sincs nagy véleményem,de akkor is nagy a különbség a javukra. Vannak fokozatok. Pl. a futás a mienkben kínzás volt,az oroszban meg csak kellemetlen.

recon71 2017.12.17. 21:48:58

@joni firpo: Egyébként nálunk is volt Y heveder,méghozzá a vv. köpeny hátra rögzítő hevedere. 1 darabig okoskodtam is,hogy nem e lehetne valahogy azzal jobbá tenni a málhát,de sajnos nem lehetett össze hozni a többi elemmel.

recon71 2017.12.17. 22:03:58

@dudi01: @joni firpo: Nálam ez a hátfájás úgy működött,hogy nem volt sehogy. Aztán a sok-sok óra 20 kg körüli megterhelés a gerincen,egyszer csak elkezdett fájni. Először nem is foglalkoztam vele,de egyszer csak eljutott arra szintre a fájdalom,hogy már terhelés nélkül is rendes fájt. Pihentetéssel és gerinctornával ezek idővel elmúltak,de azóta már sokkal rövidebb ideig kell védőmellényben lennem,hogy újra előjöjjenek. Ugyan ezt mondták el a gerincsérves és hátfájós katonatársaim is. Hogy ma már náluk is sokkal hamarabb jön a hátfájás,mint rég. Az összes a védőmellényeknek tulajdonította a hátfájását. A BW bakancsnak meg a térdfájdalmaikat.

De a hátfájás kialakulása csak az egyik hatalmas probléma az ilyen védőmellényes túlterhelésnél,mert legalább akkora gond,hogy mennyivel rontja le a teljesítményt. Ami 1 kényelmes málhában szórakozás,1 így túlterhelt embernél már gyötrelem is lehet vagy egyenest képtelenség. És a kényelmetlenség okozta túlterhelés és kín kihat mindenre,még a szellemi teljesítményre is.

joni firpo 2017.12.17. 23:48:49

@dudi01: Olyasmire gondoltam - de ezek szerint ezt még nem nagyon tesztelte senki -, hogy megerőltető mozgásnál (pl. hegymenet) az ember pl. a ruházat nyitásával kompenzál, de ez PC-viselés esetén nem megy. Ha jól értem azonban, jelenleg a MH-nél nem opció a páncélozott katonák gyalog történő mozgatása. Alapvetően járművel történő oda- és visszaszállítás a kívánatos.

recon71 2017.12.18. 02:25:28

@delta81: Nagyon igazad van. Élesben lenne nagy meglepetés,hogy mennyire más húsz kg körül vagy fölé pakolva védőmellényben. Nekem is döbbenetet okozott a hatalmas teljesítmény romlás. Meg hogy mennyire ólomkatonának és esélytelennek érzi az ember magát. Ami korábban semmiség volt,úgy már kínszenvedés vagy egyenest lehetetlen. És az sem mellékes,ha a vezetők tisztában a vannak a katonáik védőmellényes képességeivel is. Lehet ami máskor semmiség,védőmellényben mindenki halálát okozza. Pl. nekem döbbenetet okozott,hogy az a semmiség akadály,amin 1 pillanat alatt át szoktam mászni,a mellkasra pakolt táras védőmellényemben már leküzdhetetlennek bizonyult. Szóval élesben ott elbukott volna minden.

De már csak azért is jó lenne,hogy ne csak már sok ember elvesztése után kísérleteződjön ki,hogy mi a legjobb elrendezés vagy megoldás. Jobb lenne ezt már békében,nyugodtabb körülmények között kitalálni,kiokoskodni,kikísérletezni. Sok embert mentene meg.

@joni firpo: "Alapvetően járművel történő oda- és visszaszállítás a kívánatos."

Ezt sokszor még a nagy seregek sem tudják megoldani,még a tálibok ellen sem. Akkor mennyi esély lenne erre 1 fejlettebb ellenség esetén?

"megerőltető mozgásnál (pl. hegymenet) az ember pl. a ruházat nyitásával kompenzál, de ez PC-viselés esetén nem megy"

Ez a mellkason viselt chest rig-eknél sem nagyon működik. De én is találkoztam védőmellényben is ezzel a negatívummal. A védőmellényes teljesítménytúrákon ami anno a legjobban eddig bevált,hogy igyekeztem kevésbé aláöltözni,hogy kevésbé melegítsen. De hogy a karjaim se fagyjanak le,1 levillámzárazható kabát ujjait húztam. Ez sem tökéletes,de a legtöbbször még ez vált be.

dudi01 2017.12.18. 04:17:39

@joni firpo:

Már mi is eljutottunk a combat shirtig így a komfortérzet szerintem nem rosszabb mintha málhamellény+zubbony+póló lenne rajtam.Természetesen nem a TMK+combat shirt kombóra gondolok mert a TMKalá tök mond1 mit veszel fel hisz akkora,hogy szinte semmid nem látszik ki alóla...

Ami a katonák mozgatását illeti nem tudom mi az elképzelés de nálunk ugye a szervezeti átalakítással a feladatrendszer is változottígy már döntő többségében nem gyalog történik a kijuttatás.A gépesített gyalogságnál meg ugye sosem volt opció a hosszú gyalogmenet hisz azért a MH is tart már ott,hogy a lövészeit gép viszi.

dudi01 2017.12.18. 04:23:12

Afganisztánban a terep a gond azért van sok gyaloglás és ott is csak a hegyekben.

recon71 2017.12.18. 04:43:11

@dudi01: Már annyiszor írtam,nézd meg már többek között a Bajtársak a harcmezőn-t! Tengerészgyalogosok,nem hegyek,helikopterrel hozzák-viszik őket,mégis sírnak,hogy mennyire nehéz,mennyire vág a cucc,mert még így is annyit kell gyalogolniuk -meg futniuk- a feladatok közben. Aztán még van jópár ilyen gyalogolós doku videó fent a neten.

És mi van,ha nem tálib az ellenség,hanem esetleg még fejlettebb is mint mi? Akkor aztán tényleg problémás a katonák az ellenség pár 100 méteres közelébe fuvarozása.

Most indulok túrázni,csak 9 körül érek kb. vissza. Most bánom,hogy nem védőmellényt pakoltam.

dudi01 2017.12.18. 05:25:08

@recon71:

Hidd el,hogy nem a nagy távú gyaloglás a jellemző Afganisztánra.Vannak ilyen feladatok is de a döntő többség nem gyalogos járőr csak a hegyekben.

Azt meg ne keverjük össze,hogy harc közben mennyit kell lábon mozogni azzal,hogy gyalog történik a kijuttatás.

Kullancs1983 2017.12.18. 13:20:43

@camilló: Nos, ilyen téren csak mások elbeszéléseire, és a magam józan eszére vagyok utalva. Mint ahogy gondolom te sem jártad végig az összes laktanyát kétévente, és a szovjet katonákét sem a Szovjetunióban. De javíts ki ha tévedek.

camilló 2017.12.18. 18:07:48

@Kullancs1983: Nem, nem jártam végig az összes honi laktanyát. Veled ellentétben én akkor szolgáltam és a barátaim nagy része is a rendszer váltás előtt volt katona. Úgy a Határőrségnél, mint a Honvédségnél. Olyan jó helyen voltam, katona, hogy légvonalban 300 km-re voltam otthonról. Mint írtam nem voltam többet otthon, mint az a barátom aki Lentiben, vagy mondjuk Nagyatádon szolgált. Ha lettél volna katona, akkor tudnád, hogy az számított igazán jó helynek ahol sűrűn haza tudtál járni. Nos én az alapkiképzés után az esküt követően mehettem haza. Szombaton 14 órától szólt a könyvem vasárnap éjfélig. Az eskü után két hónapig voltam bent majd utána mehettem haza eltávozásra. A következő hazamenetel a két ünnep között volt. Szóval mitől is lettem volna jó helyen?? Olyan nehéz megérteni, hogy akkor ruházat élelmezés, általában az elhelyezés terén nem volt gond? A teljesség igénye nélkül felsorolom melyik magyar laktanyában voltam hosszabb, rövidebb időt: Budafok-Háros, Budapesten a Petőfi laktanyában, Debrecen, Eger, Hatvan, Kapoly, Devecser, Tapolca, Győr. Ennyi jut most az eszembe. Nyilván beszélgettem az ott lévőkkel. Soha sehol, senkitől nem hallottam panaszt az elhelyezésre, élelmezésre. Mindig csak a hazamenetellel volt gond. No, nem mindenkinek. A csókosok a környékükön lévő laktanyákba vonultak, vagy a HM-ba. Szóval nem tudom miről beszélsz! A szovjet katonákkal mint említettem voltam pár gyakorlaton, de üzletelni gyakran jártak az egyik őrségünkben, ahol én is éjszakai életet éltem az őrtoronyba, Voltam Velük díszőrségben és temetésen is. Olyankor volt alkalom társalogni. Hiányos orosz tudásunkat azok a katonatársaim segítették akik bizony perfekt beszélték a nyelvet. Ők nem panaszkodtak szinte semmire. Olyan belenyugvás félén vették tudomásul, hogy sokkal hosszabb ideig katonák, mint mi. Arról meg ne is beszéljünk, hogy bizony ott a tisztek simán megverték azt, aki nem a parancsnak megfelelően cselekedett. Amúgy majd mindegyikük örült hogy itt lehet és nem mondjuk valami otthoni helyőrségben van. Persze valahogy úgy volt a rendszerük, hogy otthon is szolgálni kellett nekik. Már nem emlékszem, hogy milyen megosztásban. Szóval még él a kérdésem. Mi is a jó hely a seregben? Felhívom a figyelmed, hogy bár a rendszerváltás hivatalosan 90-ben volt, valójában 89-ben már nem volt ugyan az a sereg, mint mondjuk 88-ban. Ennek oka is van. Kárpáti vezérezredes visszaemlékezéseiből talán meg is kaphatod a választ.

recon71 2017.12.18. 19:52:00

@dudi01: Nézz videókat,1 csomót látsz olyat,hogy nap mint nap gyalog járják be a rájuk bízott területet. És szerintem ezeknek a katonáknak kell a leginkább az igényihez igazítani a málha és védőszerelést és nem a járművekben üldögéléshez.

Harc közben meg pláne lábon kell mozogni. Kúszni,mászni,rohangálni. De azzal sem értek egyet,hogy a nehéz cucc álldogálva a nehezebb,szerintem meg pont akkor a legkönnyebb. 20 kg feletti súllyal is jó sokáig elvagyok,persze nem vigyázzállásban,de menetelve már piszkosul szokott fárasztani.

dudi01 2017.12.18. 19:59:08

A járőrök döntő többsége nem gyalogos ezt vagy elfogadod vagy nem a te dolgod de ettől még tény narad.

recon71 2017.12.18. 20:17:16

@dudi01: Ezt elfogadom,csak nem értem,hogy jön ide? A jelenlegi seregekben is általában többen vannak a sofőrök,irodisták,raktárosok,konyhások és hasonlóak,mint a harcolók,de nehogy már az ő igényeiknek kelljen megfelelni 1 védőmellénynek!

joni firpo 2017.12.18. 20:47:13

@camilló: Ruházat, élelmezés, elhelyezés tekintetében nem volt gond? Persze, hiszen a Kádár-rendszerben minden szép volt és jó, 3.60 volt a kenyér és mindenkinek volt munkája.
Az, hogy ma milyen a helyzet, nem ad okot arra, hogy a hamis nosztalgia rózsaszín szemüvegén át tekintsük a múltat. Úgy tervezési, mint ellátási szinten igenis voltak problémák. És nem 89-ben kezdődtek a Kárpáti-féle "reformok" hatására.

recon71 2017.12.18. 21:35:19

@joni firpo: @camilló: Az tény,hogy én csak 90-ben vonultam be (először),de nekünk elképzelhetetlen volt olyan,hogy főzőcskézni,visszabeszélni akár 1 öregnek is,nemhogy 1 rajparancsnokhoz hozzávágni valamit,meg hasonlóak. El nem tudom képzelni,hogy 1 visszaröffenésből is mi lett volna. Nálunk terror volt. Ágyra ülni tilos,csendben a stokin üldögélve várni,hogy valami történjen. Minden utasítás végrehajtása rohanva. Bárhova menet is csakis lépést tartva,alakzatban. Már öreg katona belépésénél is vigyázzban állás,ugrás minden kis óhajára,még akkor is,ha hülyeség,csak unatkozik és szívatni akar valakit,stb.. Szombathelyen és Győrben ahol szolgáltam ez volt. Rétságon csak lövészversenyen voltam,de az a terror ami ott volt,még ezek után is lesokkolt minket.
Ráadásul állandóan azt hallottuk,hogy nekünk már a beköszöntött demokráciának köszönhetően álom életünk van,mert nem tehetik már meg azokat amiket régen. Meg hogy hálálkodjunk,hogy már nem az van ami rég. És ezt el is hiszem,mert a legszemetebb,leggyűlöltebb tisztek pont a régi rendszerben sokat lehúzó öreg tisztek voltak. A fiatal tisztek sokkal emberségesebbek voltak.

Kullancs1983 2017.12.19. 06:22:51

@camilló: Vagyis a saját élményeiden túl, te is csak mások elbeszéléseire támaszkodsz. Örülök hogy letisztáztuk. Ha már mások elbeszélései, az én ismerőseim körében az számított jó helynek, ahol csináltak is valami katonásat. Az egésznapos árokásás éppúgy nem számított jónak, mint az egésznapos fetrengés. Az ember nagyon alkalmazkodóképes fajta, ők is feltalálták magukat, túlestek rajta, van miről mesélni, egyikük sem panaszkodott, de visszamenni nem nagyon akarnak.
Ami az orosz katonákat illeti, próbáld elképzelni egy nagyhatalom győztes hadseregének a katonájaként vajon a megszállt (na jó, testvérileg kisegített) ország csatlósseregének a katonáinak panaszkodnál, hogy milyen rossz is neked?
A kérdésedre pedig egyszerű a válasz, ahol tényleg katonáskodni kell. Nem a fegyelemmel meg a fizikai igénybevétellel van senkinek baja, hanem a hülyeséggel.

camilló 2017.12.19. 06:59:36

@Kullancs1983: Annyiban is eltér a kettőnk tapasztalata (még ha elsőre hasonlónak is tűnik), hogy én akkor beszéltem a barátaimmal, katona társaimmal amikor benne voltunk. Teljesen másként éled meg. Látszik, hogy nem voltál katona. Nem amiatt számított jó helynek egy laktanya, mert ott "csináltak valamit", hanem attól, hogy milyen sűrűn jártál haza. Nem árt ha tudod, hogy egy feladat végrehajtására bizony készülni kell. A készülés abból is, áll, hogy elméletben meghallgatod, mi is a tenni valód. Megismered az általad kezelt technikát, amiben benne van úgy a karbantartása, mint az esetleges hibák elhárítása. Volt egész napos fetrengés? Igen volt és élveztük, hogy "hesszintünk". Volt egész napos ásás? Igen volt, mert ugye a kezelt technikát be kellett ásni, álcázni, stb. Ez nem katonás???:) Nem akart visszamenni senki?
Tény, hogy nagyon kevesen vállalták a "tovább szolgálatot". Tudod, én katona családból származom, de nekem is azt mondta az apám, hogy ne akarjak katona lenni. Ami miatt sokan nem szívesen katonáskodnak, az az alá, fölé rendeltségi viszony, és ugye egy seregben nincs helye a demokráciának. Visszapofázás nincs, mert ha megszexuálod a parancsot, akkor szaporodik. No és a leglényegesebb, lemondasz a jogaid egy részéről. Ez bizony nem megy mindenkinek. Egy szovjet katona, amikor elvegyültök, gyakorlaton, díszőrségben stb. Pont ugyan olyan ember, mint Te meg én, meg a másik. Olyan, vagy hasonló gondokkal. Hidd el, nem a propaganda ömlött belőlük. Legfontosabb. A hülyeség és a sereg édes testvérek!:) Mindegy, melyik ország seregéről van szó:)

camilló 2017.12.19. 07:15:22

@joni firpo: A reformokat Oláh után vezették be, én nem is erről beszéltem, hanem arról, hogy 89 után nyirbálták meg a sereg költségvetését az ország gazdasági helyzetére való tekintettel. Ha nagyon kíváncsi vagy rá utána nézek hol is található meg pontosan mennyivel, de nem kevés összeggel. Nem volt minden szép és jó, ilyet senki nem állított. Már írtam, hogy kevés az információd, az akkori rendszer működésével kapcsolatban, és a mainstream történet írásnak hiszel el mindent. Olvasgatni kellene egykori KB, PB ülések jegyzőkönyveit is pl. Amikor én voltam katona nem volt hiány sem ruházati, sem más ellátási cikkből. Minden félévben volt egy dandár szintű gyakorlat és volt egy hadsereg szintű. Emellett más miatt is jártunk a Bakonyba. Voltunk hadsereg szemlén, és hordtuk felújítani az "M" zárolt technikát, amit a leszerelésem után pár évvel kidobtak. Egy barátom sem panaszkodott azért mert nem jutott volna tiszta ruha, vagy kaja. Mindenkinek egy gondja volt, a hazamenetel. a Kádár rendszer iránt érzett nosztalgia nem a 3,60-as kenyér miatt van. Megjegyzem, engem akartak hadbíróságra küldeni mert rendszer ellenes magatartást tanúsítottam, én civilben is összecsaptam a párttitkárral, mert másként gondolkodott bizonyos dolgokról mint én. Nem is sorolom, mert manapság igyekszik mindenki ellenállóként feltüntetni magát, és én nem voltam az. Alapjában egyetértettem az akkori rendszerrel, de pont azok a hibák csípték a szemem, ami miatt bírálják. Mindazon által a mai rendszerrel összehasonlítva minden tekintetben igazságosabb volt. Persze a sereg a propagandával ellentétben nem volt demokratikus, mint ahogy nem is lehet. Volt valami szlogen amivel indokolták, hogy miért demokratikus, de nem emlékszem már rá. Én akkor sem hittem el. Talán azzal, hogy a nép a munkásosztály fiaiból kerül ki a tisztikar?? Mondom nem emlékszem tisztán, de majd beugrik.

camilló 2017.12.19. 07:28:09

@recon71: Nem értem miről beszélsz! A legjobb barátom Szombathelyen volt felderítő rajparancsnok. Ő ilyenről nem mesélt. Az alapkiképzésen nálunk volt olyan, hogy az ágyra nem lehetett leülni, meg alakzatban kellett mozogni, de az eskü után ezek a szabályok fellazultak.@Kullancs1983: Remélem olvasod a recon által írottakat. Ez elég katonás?? Csak hogy tudd a szolgálati szabályzatban valami hasonló volt leírva. Az öreg meg azért terrorizálhatott (már ha hagyták) mert rang idős volt.
Nálunk jó volt a társaság és a szakaszban, és nem is engedtek senkit sem szívatni. A zászlóaljban meg lehetett emberkedni, de olyan volt az összetétel, hogy inkább nem próbálkozott ilyennel senki. Ha érted mire gondolok. Voltam Győrben ott két dolog volt furcsa. Az ébresztő, mert hogy sziréna szó volt, és én azt hittem kitört a háború. Persze megnyugtattak, hogy csak reggeli tornához van sorakozó. A másik meg a kajáldába való bevonulás. Két ember között két méternek kellett lenni. Nálunk ez nem volt divat, és akkor nagyon finoman fejeztem ki magam. Ami szar helyről tudok az Orosháza volt. Tőlünk sokakat vezényeltek oda fél éves kiképzésre. Csak Oroswitz-ként emlegették. No ott minden úgy zajlott mint ahogy a szolgálati szabályzatban le volt írva. Kedves Kullancs inkább ne tudd meg úgy, hogy át kell élned:) Az az igazán katonás:)
A Lentiben, és Nagyatádon lévő barátaim, is csak a hazamenetelre panaszkodtak, de hidd el nem volt mit egymás szemére vetni. Ez a két laktanya számított igazán hírhedtnek akkor amikor én katona voltam.

Kullancs1983 2017.12.19. 10:33:46

@camilló: Pontosan, másként éled meg.
Az ismerőseim többsége nem Magyarországon volt katona. Feladatról meg készülődésről szó sem volt, az egyik ismerősöm laktanyafelújítás céljából lett befogva kubikosnak, mást sem csinált amíg ott volt. De majdnem minden hétvégén hazamehetett, addig sem kellett etetni. Egy másik kiképzése abból állt, hogy kimentek a gyakorlótérre, aztán ott fetrengtek estig, mert a tisztek ittak meg kurváztak a városban. Ő is sűrűn járt haza, egyrészt mert közel volt, másrészt mert ha nem volt szolgálatban akkor leszarták. Ezek szerinted akkor jó helyek?

Lassan írom, hogy te is megértsd: Senkinek nem volt baja a koránkeléssel, a takarítással, a fegyelemmel, vagy a katonatársaival. De ha a KP PB ülés jegyzőkönyve azt mondja, akkor minden natyon szép, minden natyon jó, mindennel meg foltak elégedve. Éljen a párt, meg ilyesmi.

joni firpo 2017.12.19. 12:47:18

@camilló: Az, hogy 89 előtt ne lettek volna gondok a ruházati ellátással (is), konkrétan nem igaz. Olvastam ezügyben eleget, nem éppen a "mainstream történetírásban" (tekintve, hogy az nem.is nagyon foglalkozik ilyesmivel) és láttam, tapasztaltam is ezt-azt. Úgyhogy velem nem fogod elhitetni, hogy "én emlékszem rosszul"....

camilló 2017.12.19. 16:33:24

@Kullancs1983: Én magyar laktanyákról írtam és ha emlékezetem nem csal Te is arról beszéltél. No akkor még egy kis adalék az MN életéről. Majd minden magasabb egységnek volt csapatépítő százada. Ők a laktanyai felújításokat és más a csapat mindennapi életét érintő felújításokat csináltak. Nálunk a HeMo-t, a tornatermet és a ruházati raktárat építették pl. Kubikus munka is volt kint a gyakorló téren amit nem biztos, hogy a Csép csinált. Voltak un. munkásszázadok. Ők az építőiparban dolgoztak, vagy különböző honvédségi építkezéseket csináltak. Ide általában családosokat soroztak és rendes fizetést kaptak, A sógorom pl. ilyen alakulatnál volt sorállományú század technikus. Valami okból kifolyólag feltételezed, hogy minden sorozott katona katona akart lenni. Nos nem így volt. A többség nem akart bent lenni és mindent megtett, hogy semmi katonás dolgot ne kelljen csinálni. Nyilván nem lehetett mindent elkummantani, de kevés perverz volt aki szeretett pl. alakzatban közlekedni, stb.
Az értelmi képességeimmel nincs baj így akár gyorsan is írhatsz. Igen is volt baja a katonáknak a korán keléssel, reggeli tornával, és a nem megszokott fegyelemmel is. Reggeli tornáról aki tehette lógott. Még úgy sem volt hajlandó futni, hogy minusz 10 fokig gyakorló nadrágban félmeztelenül kellett a 20 percet letudni.
A rendszer működéséről nem igazán értetted meg amit írtam. A jegyzőkönyvekben a problémákról írtak és határoztak meg feladatokat is. Olyan jegyzőkönyvet viszont nem olvastam, ahol pl. a tártáskák nem ergonomikus kialakítása szerepelt volna. Szerintem úgy voltak vele, hogy van és innentől kezdve pipa! A sereg helyzetét mindig kiemelten kezelték, és sokszor a gazdaság teljesítő képességének a határáig elmentek a fejlesztésben. Erről viszont rengeteg jegyző könyv maradt fent. 56 után teljesen átszervezték a sereget, és át is fegyverezték. Nos az emlegetett jegyzőkönyvek erről szólnak. Azért mert Te nem olvasol és elképzelsz valamit az bizony még nem lesz azonos a valósággal!

camilló 2017.12.19. 16:46:27

@joni firpo: 86 augusztusban vonultam be. A felszerelésnél két öltöny vadi új gyakorlót kaptunk. Vadi új surranót. Vadi új kimenőt. (No ebbe belejátszott hogy akkor cserélték le a régi fajtát.) Vadi új fehérneműt. (Képzavar mert ugye barna volt:)) Tiszta csere a századnál hetente egyszer volt, de a dandár raktárban bármikor kicserélték a ruhát. Egy időben hoztak fekete gyakorlót is. No azért volt némi tülekedés. A vv készlet teljes volt nem rongyos. Havonta ellenőrizték a századtól és minden időszakban egyszer a dandártól. Azonnal cserélték ami nem volt megfelelő. Én surcit 3-at koptattam el. Ebből egy volt csak új a másik kettő használt, de nyugodtan lehetett újnak tekinteni, mert a rece sem volt megkopva. Egyébként nem is értem miről beszélsz, mert a Szegedi ruhagyár mellett elmenve lehetett látni, ahogy a ruhák egy szalagon szépen lassan "vonultak" egyik helyről a másikra. Ha annyira nem volt ruházat, akkor mi az Istenből látták el a rendszer váltás után a katonákat és hogy lehet az, hogy napjainkban is felbukkannak vadi új 90 előtt gyártott gyakorlók. ha kis szerencséd van bagóért? Megemlítem, hogy pl. temetésre, díszelgésre mindig vadi újat adtak ki, és akinek a szolgálatija nem volt megfelelő állapotban annak a kopottabbat kellett leadni. Nekem egy barátom sem panaszkodott hogy rongyokban járna. Viszont volt olyan haverom aki Lentiben szolgált és rendesen kereskedett a ruhákkal. El sem hinné az ember gyereke, hogy ott meg merték ezt tenni. Ha nem volt miből, akkor hogy tehette meg?? 88 január februárjában volt egy nagygyakorlat a Bakonyban. (A fedőnevére már nem emlékszem.) Mindenkinek kiosztották a hálózsákot, amiről addig nem is tudtunk. Amikor bevonultunk a laktanyába rovancs után leírták az elveszített motyókat és szó nélkül adtak másikat, ha nem is minden esetben újat. Nem akarlak győzködni, de fogalmam sincs Te hol és mikor lehettél sorállományú ha ilyen tapasztalataid voltak?!

camilló 2017.12.19. 17:12:43

@Kullancs1983: @joni firpo: airbase.blog.hu/2016/09/05/lanctalpas_legvedelem
Ajánlom szíves figyelmetekbe ezt a visszaemlékezést, csak hogy még jobban cizelláljuk a képet.

dudi01 2017.12.19. 17:47:02

@camilló:

Ha tudnád kicsoda Joni Firpo akkor megdöbbennél,hogy mekkora butaság az a mondatod,hogy". Már írtam, hogy kevés az információd, az akkori rendszer működésével kapcsolatban, és a mainstream történet írásnak hiszel el mindent."
Az országban nála kb senkinek nincsenek jobb és több forrása ez ügyben!!!

krisss93 2017.12.19. 18:19:38

@dudi01: Ott a pont. Csak Camilló még hisz az eszmében :D(nem megsérteni akarlak csak poénkodok) Viszont amit dudi ír az igaz.

joni firpo 2017.12.19. 18:21:56

@dudi01: Pontosan tudja ki vagyok, pont azért csinálja szerintem :)
@camilló: Most éppen te vagy az, aki "beszűkült" forrásbázist használ. Azért, mert a ti alakulatotoknál szuper volt minden, ne általánosíts. Fölösleges volna itt dátumokat és helyeket említeni, hogy hol-mikor-mennyi rongyos katonát láttam.
Dokumentumként pedig ajánlom figyelmedbe a fegyveres erők ruházati fejlesztéseivel foglalkozó 197valahányas tanulmánygyűjteményt. Abban elég szépen összegyűltek a hiányosságok és problémák.

camilló 2017.12.19. 19:59:53

@joni firpo: Szívesen elolvasom ha megmondod, hol jutok hozzá!

camilló 2017.12.19. 20:10:22

@dudi01: @krisss93: Én a politikai és gazdasági háttérről beszélek a források kapcsán. Azok pedig, ha tetszik ha nem bizony a volt PTI-ben találhatók, de pl. egykori politikai vezetők beszédei is kiváló források. Van szerencsém eljárni különféle rendezvényekre ahol az egykori rendszert ismerő politikusok, újságírók, közgazdászok és történészek tartanak előadást. Van pár szervezet aki szervezi ezeket, és engem érdekel, már csak azért is, hogy megértsek olyan dolgokat amiket nem igazán értettem. Ezek az előadások némelyike megtalálható egyes videó portálokon is. Tudjátok az a baj, hogy megérts dolgokat ahhoz kell némi előzetes ismeret is. Nagyon jó példa erre Szilágyi György Hanyas vagy? 28-as című monológja. Aki azt megérti, elmondhatja, hogy valamennyire ismeri a 2. Világháború történetét. Nos ilyen monológról nem tudok, de Mensáros László előadásában van valami hasonló, aminek nem tudom a műfaját. Sajnos nem az enyém, de megkapom meghallgatásra. Legalább tesztelhetem magam. A mottó itt is lehet az, hogy "mi félszavakból is megértjük egymást". Az általam belinkelt blog azért is tanulságos, mert egy olyan ember írta, aki nem volt igazán a rendszer barátja:) Nem mellékesen én tisztelem Joni-t és a munkásságát is! A nézeteitől függetlenül is meggyőződésem, hogy azon kevés ember közé tartozik aki nélkül szegényebb lenne a Magyar Hadtörténelem! Joni Te ezt a pár mondatot ne olvasd!!:)

Kullancs1983 2017.12.19. 21:42:08

@camilló: Te valóban arról írtál, én viszont (forráshiány miatt) más példákkal voltam kénytelen bemutatni, hogy mekkora eltérés lehet egy hadseregen belül, akár ugyanabban az időben is. (A kubikos haver a szerb hadsereg egyik tüzéregységénél volt. Mutattak neki ágyút, de csak messziről, utána lapátolt.)
Lehet hogy az én ismerőseimmel van baj, pocakos ötvenes jómunkásemberek (kicsit öregebb is volt) leginkább csak a szépre emlékeztek, de ami visszatérő elem volt, hogy akár rendesen ki is képezhették volna őket, mégsem tették.
Khm, szerintem épp ez volt a baj. Van, és innentől kezdve pipa. Hogy mennyi, milyen, az nem számít, de nem is érdekes mert egy hadsereg nem lehet demokratikus, vagy mi. És ha esetleg normálisabb felszerelést kapnak, netán ki is adják, akkor a következő az lesz, hogy szavaznak majd a kapott parancs végrehajtásáról is, igaz? (Megint nem a Néphadseregből vett példa, de példa. Egyik ismerősöm egysége a saját megfogalmazása szerint is úgy nézett ki, mint egy szedett-vedett partizáncsapat. Egy váratlan elöljárói látogatás után kénytelen-kelletlen kaptak új egyenruhát, mellényt, sisakot. Aztán egy hónap múlva szépen lassan visszavettek mindent. Mert volt, halomban állt a cucc a raktárban, de mi maradt volna belőle ha csak úgy szétosztogatják, igaz? És akkor ezt vesd össze azzal, hogy még mindig kerül elő új vagy alig használt terepszínű egyenruha a Néphadsereg készletéből.)
Szerintem meg csak azért mert te rózsaszín (vagyis vörös) szemüvegen át nézed a múltat, és elképzelsz valamit, az még nem lesz egyenlő a valósággal. :)
Ajánlom szives figyelmedbe, hogy aki a viszaemlékezést írta, annak sem a koránkeléssel volt baja, hanem a hülye kommunistákkal, de amire szívesen emlékszik, az éppen a katonásdi. Biztos valami elvetemült militarista, ugye?

recon71 2017.12.19. 22:08:18

@camilló: Meg vagyok döbbenve,ő is ott szolgált ahol én,csak korábban és teljesen mást tapasztalat? Azért is csodálkozok,mert a régi tiszthelyettesemnek is többször úgy szóltak fentről,hogy álljon le,mert ezt már ebben a demokráciában nem csináltathatja velünk. Mesélték is,hogy mi minden volt a korábbi években.
Nálunk így is mindenki eszeveszetten várta,hogy jöjjön az új vonulás,hogy ne ő legyen már az a kopasz,akit mindennel szívatnak (linóleum vakarás hadtápkéssel,fogkefés mosások,ultrázás,rengeteg sorakoztatás,békázás,gokartozás,alakiztatás a tűző napon,miközben ők az árnyékban heverésznek,stb.),a legtöbbször minden ok nélkül. Pl. csak halkan beszélgethettünk a körletben is,mert ha nem hallottuk meg a folyosó végén a szándékosan is nem túl hangos üvöltést,amire azonnal ki kellett vágni az ajtót,akkor jött a retorzió. Visszabeszélni is csak 1 öregnek,abszurdum. Még akkor sem mert senki szólni,amikor nagy röhögve az egész század előtt felolvasták sok katona személyes szerelmes és egyéb leveleit. Aztán jött 1 fiatal hadnagy és lecseszte a tiszteseket,hogy már ezt sem lehet.
Az ebédlői távolságtartó bevonulás Győrben is megvolt nemcsak Szombathelyen.
A győri ébresztő sziréna meg pont az én ágyam felett volt talán fél méterrel. Nem sikerült megszeretnem.:D
A reggeli tornáról mert valaki lógni? Valaki nem volt hajlandó futni?
Nálunk is többen kereskedtek a lövészektől gyakorlókkal,bakancsokkal,amiket többnyire a kopaszaiktól loptak el. De a raktárosuk is árulta a rábízott cuccot.

Azt nem tudom,hogy hogyan kerülhetnek elő még akkori jó gyakorlók,de azt tudom,hogy mi már 90-ben nagy foltokkal televarrt és még úgy is sokszor szakadt rongyokban jártunk. Ha nagyon szakadt volt,akkor le lehetett cserélni,1 hasonlóan kinéző foltozott másikra.

recon71 2017.12.19. 22:17:48

@Kullancs1983: "akár rendesen ki is képezhették volna őket, mégsem tették."

Ez piszkosul igaz az én soros és szerződéses katonáskodásomkor tapasztaltakra is. Azt a rengeteg unatkozós vagy szívatással töltött időt erre is felhasználhatták volna. És ez főleg a szerződéses koromban látottakra igaz.

Ott akkor mi is úgy néztünk ki,mint 1 szabadcsapat. Csakis a gyakorló volt egységes. A málhaszerelés,a sisakok,sapkák,hátizsákok,bakancsok,mind olyan amilyet a katona civilből vitt be magának. De jobb 1 szabadcsapat kinézetű egység aki tud teljesíteni a vegyes kinézetű,de jobb cuccban,mint az egységes kinézetű,de rossz teljesítményű,a rossz egységes cucc miatt.

camilló 2017.12.20. 06:35:13

@Kullancs1983: A szerb (jugoszláv) hadseregről kimerítő információim nincsenek, mert olyan mélységben ami a mostani témánk, nem érdekelt. Van pár ismerősöm aki biztos tudna mesélni róla. Alkalomadtán megkérdem Őket. Tudom nehéz megérteni, hogy egyszerűen nem engedték, hogy rongyos legyél. Foltozott lehetett a ruha, de ha már ki kellett menni a laktanyából, már akkor is megnéztek és akkor már nem engedték a foltozott ruhát sem. Nincs vörös szemüveg! Azt hiszed nincsenek kellemetlen emlékeim? Vannak, de azok nem állnak kapcsolatban a ruházattal. Talán annyi, hogy 87 telén akkor mentünk ki gyakorlatra amikor még nem csapott be a minusz ezer fok. Nem engedtek kivinni csak egy pokrócot, mert a magyar katona nem fázik. No talán két, vagy 3 nap múlva beütött a minusz 30 fok. Én a sátor végében aludtam a legmesszebb a kályhától. Majd meg vett az Isten hidege. Napközben az autóban aludtam ki magam. Pár nap múlva sikerült kihoznom a laktanyából még két pokrócot, és "kidolgozni" egy olyan takarózási formát, hogy tudjak aludni fázás nélkül. Ez a pokróc dolog annak fényében kibaszás, hogy a következő évben simán kiadták a hálózsákokat. Szóval nincs vörös szemüveg. Neked viszont van fóbiád és tudom, hogy észérvekkel sem lehet Rád hatni. Pár éve foglalkozom harcművészettel és ott megtanultam, hogy nem szabad szemellenzősen szemlélni a világot. Pontosan ismerem a Hozzád hasonlóakat, abba a kategóriába tartozol aki a saját szemének sem hinne, ha az addig kialakult látásmódjával nem egyezik a látott dolog. Nincs ezzel semmi bajom, de azért azt nem értem, hogy aki nem volt katona, az hogy alkot véleményt arról amit nem tapasztalt meg. A katonásdiba beletartozik az amiről @recon71: is írt. Alakzatban mozgás, 3 perc a felkeléstől a reggeli tornához való sorakozásig, ha belépsz a körletbe engedélyt kérni, ha beléptél engedélyt kérni az ott tartózkodásra, engedélyt kérni a jelentésre, a hazamenetelre stb. Katonásdi még ezer minden, ami bizony senkinek nem tetszik. Nem csak az a katonásdi, hogy talpig fegyverben rohangálsz harcászkodsz stb. Arról nem is beszélek, hogy vannak olyan egységek ahol egyáltalán nem tűnik az élet katonásnak. Műszaki katonának sem egyszerű az élete. A hadtáposok sem igazán a klasszikus értelemben vett katonás dolgokat művelik. Hogy mennyire fontos az egészhez ezeknek a katonáknak a munkája arról olvass bővebben Eisenhower visszaemlékezéseiből, de akár az ellen oldal tábornokai is nagyra becsülték ezeknek a katonáknak a munkáját. Egy postás mennyire fontos egy seregben? Próbáld ki milyen az, ha fiatalként egy olyan környezetbe kerülsz ami homlok egyenest ellenkezik az addigi életeddel, és senki aki ismerős lenne. Alig várod a levelet. Szóval próbáld ki - bár nyilván ma más a katonák élete - utána beszélhetsz.

camilló 2017.12.20. 06:42:49

@recon71: Az "ultra diszkót" akkor tiltották be amikor én másodidőszakos lettem. Rendkívül komolyan vettek minden szívatást. Volt katona társam aki 30 napot kapott "kanalazásért". Nálunk - műszaki alakulat révén - elég sokan voltak olyanok, akik megjárták a rendőrséget, esetleg börtönt. Nem nagyon lehetett okoskodni, mert esetleg elcsúszott a hatalmaskodó. Ettől függetlenül a közös munka összekovácsolta a társaságot. Nyilván már egy "gumi" sem takarított, de mindenki tegeződött nem volt divat az ordítás sem. A barátom előfelvettként volt felderítő rajparancsnok. Ha tudod kik voltak az előfelvettek és milyen követelmények voltak a szombathelyi felderítőkkel szemben akkor tudod, hogy ez nagy szó. Kopaszként is "normális" időközönként járt haza, és tudod, hogy ez számított igazán.

Kullancs1983 2017.12.20. 08:27:44

@camilló: Megint forráshiány miatt hoztam máshonnan a példát egy a Néphadseregben is megfigyelhető jelenségre. De gondolom ott egész más oka volt neki. Mi is?
Nem voltak sem műszakiak, sem logisztikusok. Valószinűleg pénzhiány volt az oka, mert a kolléga, aki valamikor a '70-es években szolgált bezzeg még! (Vicces éppen tőled olvasni a szemellenzőről. De nem őszinte a mosolyom.)

@recon71: A szabadcsapat nem a magyar hadseregben volt. De a rend kedvéért, szerinted mi a jobb? Rongyos egyenruha, derékszíj és acélbili, vagy normális egyenruha, málhamellény és kevlársisak?

Beat it! 2017.12.20. 13:19:58

Jobb híján ide teszem.
Ezt a VégBélát seggbe rúghatná valaki:
mno.hu/belfold/rajonganak-a-turistak-a-tek-esek-harci-jarmuveert-2434888

Annyira erőltetetten szeretné cseszegetni a kormányt, hogy az izzadtságszag még a monitoron keresztül is érződik.
"A terepszínű egyenruha valóban praktikus viseletnek tűnik erdőben – kár, hogy a Vörösmarty téren nincsenek fák, így nehéz beolvadni a környezetbe." - írja.
Multicam gyakorló. Viszont a mellény érdekesebb. Még nem láttam. Persze szemből nem merték őket lefotózni. M-4-es van náluk? Mintha az egyik részlete előkandikálna.

camilló 2017.12.20. 14:59:30

@Kullancs1983: Milyen jelenségről írsz? Hol nem voltak műszakiak és hadtáposok?

Kullancs1983 2017.12.20. 19:47:20

@camilló: Na, ezt válasszuk külön. Amit írtam, hogy egész nap lapátolt a gyerek, vagy egész nap fetrengett, azt arra írtam, hogy mi számít jó helynek. Mert ez szerintük nem volt az, hiába járhattak haza sűrűn. Erre jöttél te, hogy van ahol dolgozni kell, meg ilyesmi, de ez egyik sem olyan volt (elméletileg legalábbis).
A jelenség, amiről írok, hogy tele van a raktár, de nem adják ki, mert nehogymár kiadják. Hazaviszik, eladják, vagy csak ülnek rajta, aztán büszkén veregetik egymás vállát, hogy mennyit faragtak a költségeken, mindegy. Papíron minden szép és jó, a vezetőség elégedett, utánanézni meg minek. Ezért kerülhetnek elő szerintem még mindig újnak tűnő álcaruhák és egyebek. No meg amit te is írtál, hogy hiába volt nehéz és kényelmetlen a felszerelés, senkit nem érdekelt hogy javítsanak rajta. (Lásd az elfordított tárakat a szovjeteknél.) Jól van, megvan, papír lepecsételve, a többi nem számít. Erre jött ugye, hogy ez elég érdekes hozzáállás ahhoz képest, hogy első az ember, mire te zseniálisan fölvetetted, hogy a hadseregben nem lehet demokrácia. Még jó hogy nincs rajtad vörös szemüveg.

recon71 2017.12.20. 21:38:41

@camilló: Mi az a normális időközönként hazajárás? Tegeződés?

@Kullancs1983: "Rongyos egyenruha, derékszíj és acélbili, vagy normális egyenruha, málhamellény és kevlársisak?"

Ez hogy jön ide? Semmi köze ahhoz amit írtam. De egyértelmű,hogy a jó cucc. És minket mindenki szabadcsapatnak nézett,mert tényleg úgy néztünk ki. Egységes csak a málhaszerelések alól kilógó nadrág és karok bocija volt. Málhaszerelés,hátizsák,sisak,sapka,bakancs legtöbbje civilből bevitt vegyes volt.

recon71 2017.12.20. 22:07:17

@Beat it!: Én is valamelyik AR verziónak néztem a híradóban a TEK-esek fegyvereit.

@Kullancs1983: @camilló: A hazajárással kapcsolatban! Összeomlott 1 srác Győrben,mert nem mehetett haza. Akik nem ismerték,próbálták vigasztalni. De amikor kiderült,hogy századírnok és ez az első napja,hogy bent kell aludnia a laktanyában..... :D

Azokat a szívatásokat meg nem is minősítem,amikor az ember már kimenőben áll sorban a katonakönyvéért,hogy végre indulhat haza,és akkor közlik vele,hogy helyette szolgálatba fog menni. Egyszer sem volt vicces,de többször is megcsinálták azokkal akiket "nem kedveltek". Ilyenkor már megértettem,ha valaki összeomlott.

Kullancs1983 2017.12.21. 07:35:59

@recon71: "De jobb 1 szabadcsapat kinézetű egység aki tud teljesíteni a vegyes kinézetű,de jobb cuccban,mint az egységes kinézetű,de rossz teljesítményű,a rossz egységes cucc miatt."

Erre írtam, hogy nem csak egységes volt, hanem jobb is. De teljesíteni nem kellett, mert mikor a parancsnokuk meglátta, hogy az új ruha van rajtuk lefújta a gyakorlatot, és csak megmutatták nekik mit kellene csinálni. Ott állt 30-40 újonc, és nézte ahogy a kiképzőőrmester kúszik-mászik-kommandózik, de nekik nem volt szabad, nehogy baja essen az egyenruhának...

camilló 2017.12.21. 08:01:08

@Kullancs1983: Érted is amit írok, vagy csak olvasod? Mivel nem voltál katona, fogalmad sincs mit jelent az, ha nem mehetsz haza. Kb. olyan mint ha egy szűz lánynak magyaráznám milyen a szex. Voltak nem kevesen börtön viseltek és még ők is nehezen viselték ha nem engedték haza Őket. Azokat nem tudták fegyelmezni, akiket a hazamenetel pont nem érdekelt. Leírtam párszor, hogy rongyosan, koszosan nem járhattál, mert a reggeli dandár sorakozónál nézték a ruházatot. Ha őrségbe mentél rendszeresen kipakoltatták a málhát, és ha valami nem tetszett a hadművésznek (később Üti-nek) akkor azt kicserélték. Olyan mennyiségben gyártották az új ruhákat, amiket elképzelni is nehéz manapság. Saját szememmel láttam a Szegedi Ruhagyár kérdéses munkasorát, mondhatom nap, mint nap. Ne felejtsd el, hogy egy békében 120 ezres seregről beszélünk, ami "M" esetben 260 ezerre egészül ki. A felszerelés raktárakban volt. A mi szakaszunk pl. egy egész zászlóalj magját alkotta. "M" esetben mi nem is vittük az AMD-t, mert vadi új AMMSz-eket kaptunk volna. Az "M" készleteket folyamatosan karban kellett tartani. Meghatározott időközönként cserélni a zárolt anyagokat. Volt egy érdekes eset is ami megtörtént. A Csepelem 87 január elsején az éjféli ellenőrzés után hengerfejes lett. Reggel azonnal műhelybe kellett vinni, mert gyakorlatra voltam kijelölve a kocsival együtt. Szétkapták a műhelyesek. Megállapították a hibát és azt is, hogy a sem a zászlóalj, sem a dandár raktárban nincs megfelelő alkatrész. A dandár pk. gépjármű technikai helyettese engedélyezte, hogy az "M" készletből vegyenek el. Szóval ha kellett ehhez is hozzányúltak. Ezért is botorság azt mondani, hogy inkább nem adták ki. A költségeket akkoriban nem igen nézegették. Ami kellette az kellett és kész. A felszerelés nehézsége az egy dolog, az ergonómia meg egy másik dolog. Az oroszok sem azért váltottak, mert nem volt ergonomikus ez biztos! A demokrácia emlegetése teljesen mással kapcsolatban történt és ezt most is tartom. Azt is tartom, hogy más a propaganda és más a valóság, főleg a seregben. Érdekes, hogy olyanról mondasz véleményt amiről gőzöd sincs. Ilyen pl. akár a múlt rendszer. Olvastál valamit az előző rendszer filozófiai alapjáról, mi, miért történt stb? Kétlem, szerintem azt sem tudod megfogalmazni, mit jelent pl. a kommunizmus. Segítségként elmondom, hogy a wiki ehhez kevés. Én olvastam tőke párti filozófusokat, olvasom a nyugati történészek hadtörténeti írásait, minden hónapban megveszem és elolvasom a BBC History, Rubicon, IPM számait, megjelenésükkor a Haditechnikát, Aranysast, Regimentet. Eljárok előadásokra ahol neves történészek előadását hallgatom. Olvastam Eisenhower és Zsukov írásait. Igyekszem mindkét oldal érveit összehasonlítani. Nem tudom Te hány polgári konzervatív gondolkodású filozófust ismersz? Csak a vörös szemüveg miatt írom ezt le.
Volt olyan munka ami nem igazán tartozott a katonás dolgok közé. Pl. én jártam egy MTZ-vel a kisegítő gazdaságba szart szippantani, sőt amikor almás kertet csináltak én fúrtam a csemetéknek a gödröket. Egész nap! Ez volt a parancs. A seregben vannak olyan paparncsok amiknek az értelmét nem szabad keresni, csak végrehajtani. Ezt aki katona akar lenni tudomásul kell hogy vegye. Nyilván egy sorállományú nem fog úgy gondolkodni, mint egy hivatásos. Ezt sem vagy képes megérteni, de a szűzlány példázatommal remélem sikerült megvilágítanom az okát:)

camilló 2017.12.21. 08:09:39

@recon71: Ugye amikor én voltam sorállományú az állomány 33%-a mehetett haza. A normális az lett volna, ha 3 hetente hazajutsz. Ehhez képest volt aki két hetente hazajárt, volt olyan aki két havonta stb. Amúgy a 2000-es parancsok is felborították a hazajárás rendjét. Akkor csak 10% mehetett haza. Ez alól csak így az év végi ünnepekkor volt kivétel. Az öregek választottak a többiek amikor jutott hely. No jó figyelembe vették, hogy akinek van gyereke az karácsonykor menjen haza függetlenül az időszaktól és rangtól. Nekem is volt, hogy 3 hónap után a megírt könyvemet nem adta ide a szakaszparancsnok. A századirodában vitatkoztam amikor bejött a zászlóalj KISz titkár. Kérdi, hogy mi a vita tárgya. Mondom Neki, hogy meg van írva könyvem és nem adja ide, pedig ugye azért is nem mentem haza 3 hónapig, hogy most biztosan hazaengedjenek. (A barátnőm akkor jött haza külföldről 3 hónap után.) No elkérte a könyvet az alhadnagytól, megnézte majd a kezembe nyomta, hogy húzzak a fenébe. Leszóltak a kapura, hogy ne tartsanak fel. Szóval tudom milyen érzés ha nem akarnak hazaengedni...
Tegeződés. Alapkiképzésen úgy két napig volt magázódás a sorállományú tisztesek és közöttünk. Utána nem.

camilló 2017.12.21. 08:10:44

@Kullancs1983: " De teljesíteni nem kellett, mert mikor a parancsnokuk meglátta, hogy az új ruha van rajtuk lefújta a gyakorlatot, és csak megmutatták nekik mit kellene csinálni." Ez sem itthon történt az biztos!

joni firpo 2017.12.21. 08:25:06

@camilló: Tulajdonképpen teljesen fölösleges folytatni ezt a világnézeti szemléletű vitát, mert a világnézet pont ugyanolyan mint a vallás vagy a zenei.ízlés. Hiába magyarázom neked, hogy Allah jobb mint Jahve, vagy Zámbó Jimi nagyobb király mint Pataky Attila, ha egyszer te máshogy gondolod. Az "objektív történetírást" meg felejtsük el, már a kutatásnak is mindenki a saját prekoncepcióival indul neki. Te a "vörös szemüvegeddel" én meg a szürkével. Csak egy módszertani hiányosságodra szeretném felhívni a figyelmedet: számtalanszor leírod az emlékeid alapján, hogy a ti alakulatotoknál milyen szuper volt minden, főleg az ellátás. Rendben, elhiszem. De ha én most nekiállnék sorolni, hogy 86-ban a bátyámat milyen rongyos ruhában láttam viszont vagy, hogy kik-mikor mesélték, hogy a gyakorlatra kirendelt járművek 50%-a el se jutott a gyakorlatra, mert út közben lerohadt, vagy, hogy amikor leszereltem a főiskoláról, a negyedéves zászlósok könyörögtek, hogy adjam nekik a ruháimat, mert negyedik év végére teljesen lerongyolódtak stb.stb.stb. , holnap reggelig írhatnám a sztorikat, akkor ebből mi derül ki számodra? Két párhuzamos valóság létezik? Valamelyikünk nem mond igazat? Náci bázisok vannak a Holdon?
Vagy inkább az, hogy ki-ki a saját világnézete szerint csoportosítja az emlékeit, a fellelhető dokumentumokat és minden egyebet?

dudi01 2017.12.21. 09:44:39

Se Isten se UFÓ a majomtól meg Darwin származik!Na velem vitatkozzatok világnézetről!

Kullancs1983 2017.12.21. 10:00:23

@camilló: Érdekes kérdés éppen tőled, ugye tudod?
Amit itt írsz arra más már válaszolt, engedd meg hogy ennek fényében fenntartásokkal kezeljem a szilárdnak vélt véleményedet.
Neked akkor és ott olyan volt, de épp azért példálóztam ennyit, mert ugyanakkor de máshol, vagy ugyanott de kicsit máskor már nagyon eltérő tapasztalatai lehettek az egyszeri katonának. És most nem azért, de mintha kicsit sem számított volna, hogy apád meg katonatiszt volt. Nem kellett mindig mindenkinek mindenre odafigyelni, de ha a KISZ-titkár vagy a politikai tiszt néha észrevett valamit, az akkor is nagyon megkönnyíthette az életedet, ha neked akkor és ott nem tűnt föl. de szerinted persze ez mindig, mindenhol, mindenkinél úgy volt mint nálad, és aki mást mond az rosszul tudja. Hát persze.
Na hagyjuk, úgy látom a vörös szemüveg sem tudja tompítani a saját fényedet, amit viszont nekem nincs kedvem bámulni.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2017.12.21. 10:28:22

@recon71: Volt róla korábban szó, és cseréltek fegyvert is. Szóval azok bezony HK-416-ok.

camilló 2017.12.21. 12:14:15

@joni firpo: Pontosan arra próbálok rávilágítani, hogy ne a világlátáson keresztül vizsgáld az adott kort. Azt viszont nem hiszem el, hogy a 89 előtti seregben a technika 50%-a nem üzemelt. A harckészültség veszélyeztetése miatt nem fogda, hanem hadbíróság járt érte. Egy olaj csepp a Csepel alatt elég volt ahhoz, hogy ne menjen haza a katona! Te 89 utáni állapotról beszélsz. A honvédségtől az akkori miniszter vont el pénzt a népgazdaság nehéz helyzetére való tekintettel. Erre utaltam amikor Kárpátit emlegettem. Nem vonom kétségbe hogy utána lehettek olyan állapotok amiről írsz! Ez nem szemüveg kérdése, hanem tény! 89-ben végzett két középiskolai osztálytársam a Zalkán. Ők sem említették, hogy nem lett volna valamiből rendes ellátás. Hogy szuper volt minden? Mi az ami szuper lehet egy sorkatonának? Az szerintem normális, hogy rendes kaja legyen, meg tiszta ruha ágynemű. Nálunk a zászlóaljnál volt egész nap meleg víz. Ugyan ebben a városban a másik laktanyában egy héten egyszer tudtak fürödni meleg vízben a központi fürdőben. Nyilván laktanyánként változott a helyzet ezt senki nem vonja kétségbe. Azt sem, hogy voltak olyan felszerelési tárgyak amik az akkori kor igényeinek sem feleltek meg. Az viszont különös, hogy a valódi okokat senki nem keresi, betudja annak, hogy nemtörődöm, meg hülye volt mindenki!

camilló 2017.12.21. 12:31:16

@Kullancs1983: Apám az ötvenes években volt tiszt:) Leszerelt:) Annyira csókos voltam, hogy ha vasúton való közlekedést nézem, akkor mindjárt több mint 400 km-re voltam otthonról, és mint azt többször leírtam a sorkatonának az számított igazán, hogy hányszor és mennyit tud otthon lenni! Katonacsaládnak azt értem, hogy már a nagyfater is katona volt. 4 hadseregben szolgált. Apám, nagybátyám és még sokan a családból voltak több kevesebb ideig hivatásos katonák. Apámnak nem fért volna bele a normáiba, hogy a kapcsolatait használva csókos helyet intézzen nekem. Nem is hibáztatom és én sem tennék másként! Ahogy leírtam Joninak is, vannak dolgok amit nem vonok kétségbe, de vannak olyanok amiket nem hiszek el, nem csak a saját tapasztalataimból kiindulva, hanem a barátaim tapasztalatait meghallgatva sem. Egy sarkalatos pontja volt az MN-nek. A harckészültséget semmi módon nem lehetett veszélyeztetni, és ebbe nagyon sok minden beletartozott.
Jössz a tapasztalatokkal, úgy hogy nem voltál katona. Forrásaid egyoldalúak. Ezért írtam le, hogy mi az amit rendszeresen olvasok. A felsoroltakból talány egy tekinthető elfogulatlannak. A többi erősen mainstream. Vannak korabeli dokumentumok, amiket megtalálhatsz levéltárakban, de érdemes azokat a könyveket is elolvasni amik különféle politikusok egykori beszédeit tartalmazza. Onnan kiindulva tudsz keresni határozatokról és azok végrehajtásáról.
Tudod, manapság mindenki azt állítja magáról, hogy ellenállt, meg a rendszer ellen harcolt. Moldova egyik anekdota gyűjteménye jut eszembe ahol az egyik Horthy korabéli zenekar vezető azt mondta, hogy ő úgy küzdött a rendszer ellen, hogy szándékosan lassabban vezényelte a Himnuszt, hogy a katona vonat később induljon a frontra. Döglött oroszlánok rugdosásához nagy bátorság szükségeltetik!:)

dudi01 2017.12.21. 13:47:49

@recon71:

AR verziónak erős túlzás nevezni de HK416 van náluk rendszeresítve.

recon71 2017.12.21. 21:39:03

@Kullancs1983: Így már értem,te másra értetted,mint én. Én a saját emlékeimről írtam,te meg a tiéidről. Nálunk akkor az egységes a nagyon rossz műbőr tártáskás összeállítás,vagy a 95M lehetett volna. Ezeknél százszor jobb volt amit mi katonák saját magunknak vittünk be. Százszor jobban tudtunk ezekben teljesíteni. De így teljesen szabadcsapat kinézetünk lett,mert a málhaszerelések és hátizsákok teljesen vegyes képet mutattak. Volt flektarn,WL,CCE,vegetató,sivatagai,fekete,barna,zöld és mindenféle árnyalat. És ugyan ez volt igaz a sapkákra is. Valaki nappal is fekete sísapkát hordott,mások mindenféle kalapokat. Nemigen volt kettő egyforma se sapkából,se hátizsákból. Egyedül a horvát málhamellény volt az,amiből több is volt a rajon belül.

@camilló: Mi meg úgy megszoktuk a szigorú magázódást,hogy még leszerelés után évbekkel -ha véletlenül összefutottunk-
akkor is magáztuk a seregben más rangban lévőket. De ezzel nincs is semmi baj. Nálunk szigorúan tiltották a tegeződést. Az mondták,ez is a 3 lépés távolság tartás része,ez is segíti,hogy ne romoljon a fegyelem. És teljesen igazuk is volt. Én az első rajomnál jófej akartam lenni,tettem pár engedményt,de meg bántam. Hamar lett 1-2 ember aki máris alkudozni akart,meg nyafogni,ha nem tetszett valami,hisz "jófej" voltam.

recon71 2017.12.21. 21:48:54

@dudi01: Szerintem a HK-416 is 1 AR verzió a sok közül. Formára,működésre és 99%-ban megegyeznek. Igaz,inkább "klónnak" szokták írni ezeket.

estván 2017.12.21. 23:45:38

@recon71: Szerinted. :)
A valóságban viszont más gázelvételi rendszert használ, amelynek alkatrészeit nem lehet beszerelni mondjuk egy M4-be. A külső megjelenésük valóban közel azonos, amint a kezelésük is.

Klónnak inkább abban az esetben nevezhetünk két fegyvert, ha műszakilag kb. ugyanaz a két, eltérő helyen gyártott modell. Pl. a szovjet AKM és a magyar AK-63F.

recon71 2017.12.22. 00:15:43

@estván: Szerinted. :)
Ezt beszéld meg inkább a Kaliber íróival,mert ők titulálnak minden nagyrészt azt másoló,utánzó fegyvert AR klónnak,még ha a legtöbbön van is kisebb vagy nagyobb módosítás! Attól,hogy ez a HK család,valamint van már több más AR-hez hasonló gázdugattyús (SIG,stb.),még AR klónnak nevezik,mivel ezen kívül 99%-ban azt másolja,utánozza,azt dolgozták valamennyire át.

estván 2017.12.22. 00:31:40

Az AK-t pedig az StG44-ről másolták. :)

recon71 2017.12.22. 00:41:03

@estván: Ezért kapni fogsz szerintem,mert a kettő közt valójában óriási a különbség minden részében és erre nagyon szoktak ugrani a hozzáértők. A kezelés,a küllem,a működés,mind teljesen más.

De erre pl. már ráírják,hogy "M16 clone" pedig már hasonlítani is alig hasonlít:

www.shooterssupplies.co.nz/shop/Firearms+2nd+Hand/Firearms+SH/E+Category/.22lr+Stirling+Model16+M16+Clone.html

Kullancs1983 2017.12.22. 07:09:39

@camilló: Még jó hogy lassan írta (pedig te állítólag gyorsan is megérted) hogy van mikor nem az számít.
Apádnak semmit nem kellett tennie, ahogy neked sem- Elég ha valahol valaki látta, és úgy gondolta hátha... Nem akarok aktuálpolitizálni, de gondolom ha megerőlteted magad egy kicsit találsz példákat mai is hasonlóra.
Azt hiszem az a baj veled, mint anno az elvtársaiddal. Papíron minden rendben, a valós helyzet meg nem számít.

@recon71: Nem saját, egyik barátomé. És abból a szempontból egységes volt, hogy minden hivatalos felszerelés volt, csak épp régi, kopott, szakadt, ezerféle árnyalatban és rossz méretben. Aztán mikor az ezredes vöröslő fejjel leüvöltötte a tisztjeiket kaptak újat, ami jó is volt rájuk, meg ahogy mondtam derékszíj helyett málhamellény, acélsisak helyett kevlár. Aztán egy hónap se kellett hozzá hogy visszaszedjék, és újra kiadták a régi rongyokat. Camillo kedvéért megjegyzem, egy volt kollégám ugyanebben az egységben kicsit korábban még normális egyenruhát és kiképzést kapott.

Stjep 2017.12.22. 09:34:42

A HK 416-ot pont azért csinálták külsőleg olyanra mint az M16/M4, hogy ne kelljen a kezelés terén ne kelljen a katonákat átképezni és a kiegészítőket tudják hozzá használni. De belül azért más. Az M16 családnál a vissza áramló gáz közvetlenül a zárkeretet löki meg és ezzel nagyon koszolja a belső szerkezetet. A HK rövid löketü gázdugattyúval működik mint az SZVD. Vannak változtatások a zárszerkezeten is pont az eltérő működés miatt.

camilló 2017.12.22. 13:53:44

@Kullancs1983: Mindenféle háttér ismerete nélkül írsz marhaságokat. Apám 56-ban szerelt le. 62-ben kirúgták a pártból, mert megverte az a hírhedt megyei első titkárt aki nem teljesen elvszerűen ténykedett. Szóval ki és mit is gondolt volna?? Megint megismétlem. A lakóhelyemtől légvonalban 350 km-re voltam katona. Megismétlem, a sorkatonák 99%-a nem akart katona lenni és csak az számított mennyit tudsz haza menni. Jó helynek az számított, ahol sokat tudtál kint lenni a laktanyából. Nincs ismereted az akkori rendszer működéséről, feltételezéseket fogadsz el valóságnak. Volt-e csókos rendszer? Volt! Mit kellett ehhez tenni. Nem kellett hozzá párttagnak lenni. Az egyik barátom úgy került jó helyre, hogy a főnöke volt jóban a kieg-en egy tiszttel. Ő minden nap itthon volt. Úgy járt be a laktanyába, mint más a munkába. Ahol én voltam, volt olyan srác, aki közvetlenül a laktanya mellett lakott. No, neki pl. nem volt csókja. Volt velünk egy minisztériumban dolgozó ezredes fia is. Ő megtestesítette az anti katonát. Ott volt Chrudinák operatőrének a fia is, és bizony nem sűrűn járt haza. Szóval meg kellene ismerned a rendszer működését, de erre nem vagy hajlandó. Ismerek történészeket akik koncepciót gyártanak a történésekhez és nem törődnek a tényekkel. Pont így csinálsz Te is. Nekem nem volt az elvtársam egyik olyan ember sem, akikre Te gondolsz. Írtam már, de megint leírom. hadbíróságra akartak küldeni, mert véleményük szerint rendszer ellenes voltam. Nem, nem tartozom az általam is lenézett egykori "ellenállók" közé.
Melyik seregről beszélsz?
A ruházati ellátás úgy működött, hogy leadtad a a koszos cuccot, amit egy héten egyszer elvittek a dandár ruházati raktárból. Akkor hozták a tisztát is. Volt foltozott, de a tiszták között rongyos biztos, hogy nem! A technika karbantartásáról talány annyit, hogy volt téli, meg nyári átállás. Minden harcjárművezető, gépkocsivezető, gépkezelő félt ezektől az átállásoktól. Egy heted volt arra, hogy a technikád felkészítsd az adott időszaknak megfelelően. A szervíz végén szemle volt, ahol a dandár műhelyből jöttek és megnézték a technikádat. Az ilyen átállások után volt a hosszú távú vezetési gyakorlat. Itt kb 300-350 km-rt mentünk. Ez kétnapos volt és volt benne éjszakai rész is. Volt benne oszlop fordulás is. 3 ilyen gyakorlaton vettem rész és egyiken sem fordult elő, hogy húzni kelljen valamelyik technikát. Olyan volt, hogy gyors szervíz kellett, de olyan, hogy az út mellett maradt volna, nem. A technikák 3 részre voltak osztva. "M" zárolt, csapat zárolt és csapat kiképző. Mindegyik csoportnak meg volt határozva hány kilométert mehet egy kiképzési időszakban. Igen még az "M" zároltaknak is volt lehetőség, hogy 50km-ert megtegyen a kellő előkészületek után. A csapatkiképző technikák napi használatban voltak. Minden "igénybevétel" után megtankoltad, levitted a műhelybe, ahol lezsíroztad (ha 2 km-ert mentél akkor is) megnézted az olaj szinteket. Egy műhelyes igazolta a menetlevélen, hogy a szükséges ellenőrzést elvégezted. Ez után mentél a MEÁ-ra. Ott visszaműszakiztad a gépet ezt követően állhattál le a telephelyre. Télen szinte minden héten volt un. technikai riadó. Itt akinek volt technikája az lement a telepre. Visszatette az akksit a csepptöltőről, Adott jelre elvégezte a hideg indítást (ha volt olyan a gépen), majd ugyan csak jelre beindította. A fegyverzettechnikai helyettes ellenőrizte, hogy rendben ment-e minden. Nem tudok olyanról, hogy ezt valaki ellinkeskedte volna. Azt kell megérteni, hogy ha tegyük fel nem indult el a technikád, minimum fogdát kaptál. Fogalmam sincs, mit gondolsz a seregről, de a parancs, az parancs, mindegy milyen hadseregben vagy. Azt emlegették mindig, hogy ha az a parancs hogy fesd kékre az eget, akkor nem azt kell kérdezni, hogy hogyan, hanem azt, milyen színűre! Ez szerintem most sincs másként!

dudi01 2017.12.22. 16:02:27

A HK416 nem AR klón.Attól lesz valami AR klón,hogy ugyan az a működési rendszere és külleme.Ez a 416-nál nincs meg arról nem is beszélve,hogy a pl az alkatrészek jó része még csak nem is csereszabatos(itt főleg a zár és a zárkeretre kell gondolni).

recon71 2017.12.22. 21:19:06

@dudi01: Mint írtam,ezt beszéld meg inkább velük!:

bulletin.accurateshooter.com/2010/09/mossberg-introduces-276-ar-15-clone-rimfire-trainer/

www.deactivated-guns.co.uk/live-firearms-and-shotguns/brand-new-ruger-sr-22-rifle-ar-15-clone-/prod_926.html

accurateshooter.net/Blog/mp1501.jpg

Én egyenlőre őket és a Kaliber íróit nagyobb szaktekintélynek tartom,ezért én nem javítanám ki őket.

De különben sem a csereszabatosságon van a lényeg,hanem,hogy 99%-ban mit követ,mit utánoz,minek akar megfelelni. De ezeket már korábban is írtam.

recon71 2017.12.22. 21:46:57

@dudi01: Gondolom egyértelmű,hogy sokkal nagyobb a VZ58 és az AK-k között a különbség,mégis még azokra is rámondják,hogy AK-klónok,mert messziről hasonlítanak:

www.armslist.com/posts/5387471/fresno-california-rifles-for-sale-trade--vz-58--czech-ak-clone-

gundigest.com/tactical/czs-vz-58-not-another-ak-knockoff

www.armslist.com/posts/5923400/nashville-tennessee-rifles-for-sale-trade--ak-clone--vz58-

Ezek meg más AK klónoknak nevezett fegyverek:

www.egunner.com/brand-new-rock-island-mak-22-rifle-22lr-ak-47-clone,name,6939399,auction_id,auction_details

sputniknews.com/world/201503121019394093/

Gondolom látszik,hogy ezeknél milyen óriási a különbség,mégis klónoknak nevezik őket!

recon71 2017.12.23. 04:34:09

@Stjep: Én is így tudom. De szerintem ezen a blogon nagyon kevés ember lehet aki ezeket nem tudja a HK-416-ról.

Viszont mielőtt valaki félreértené! A fenti klónos példák nem azt jelentik,hogy egyet értek velük,hanem csak azt,hogy mint látható,sokszor használják a "klón" megnevezést olyan fegyverekre,amik csak kicsit is hasonítanak valamiben 1 másikhoz. Én pl. a VZ58-at már egyáltalán nem nevezném AK klónnak,olyan kevés a hasonlóság vagy az egyezés. DE a HK-416 és az AR fegyverek között már annyi a hasonlóság és egyezés,hogy arra már én is merem azt mondani,hogy 1 AR klón,az egyik már gázdugattyús AR klón.

dudi01 2017.12.23. 05:15:27

@recon71:

A klón nem csak külsőleg hasonlít ezt próbáld már megérteni!!!

dudi01 2017.12.23. 05:17:17

@recon71:

A Vz.58-nak meg semmi köze nincs az AK-hoz csak az olyan buták számára akik szerint az AK az egy stg-44 másolat.

Kullancs1983 2017.12.23. 05:45:57

@camilló: Persze, nyilván úgy van ahogy te mondod, én meg nem értek hozzá, de akkor miért veled vitatkoznak, és nem velem?
Lehet hogy csak szerencséd volt. Lehet hogy nem, csak te sem tudsz róla.
Amit írtam neked párszor, hogy ki mit tart jó helynek, azt épp azért írtam, mert mint látható, nem feltétlenül az számít jó helynek ami közel van, és ahonnan sűrűn hazaengednek. Például te magad mondtad, hogy jó helyen voltál, nem?
Khm, akkor és ott. Más meg máshol mást tapasztalt, ugye milyen érdekes?

recon71 2017.12.23. 06:38:50

@dudi01: Igen,szerintem sem csak külsőre hasonlít 1 klón az élővilágban,de ettől még jól látható a linkeken is,hogy a fegyvereknél sokszor már a hasonlóakra is ezt mondják. Nekem is időbe telt amíg ezt megszoktam.

estván 2017.12.23. 09:26:17

@recon71: Az élővilágban a klón genetikai állománya teljesen azonos az eredeti példányéval.

dudi01 2017.12.23. 11:35:52

Az,hogy szerinted mi a klón semmit nem jelent...

Stjep 2017.12.23. 13:09:37

Hogy mit írnak ki olyan oldalakon ahol a profitra mennek azt nem érdemes névértéken kezelni. A román PSL-t is árulták Dragunov néven valahol. Kívülről még hasonlítanak valamennyire, de a belső ott is teljesen más elvek alapján van.

recon71 2017.12.23. 17:00:47

@estván: Most komolyan,szerinted én nem ezt írtam?

Látod,igazam lett az AK és az Stg-44 írásod miatt! :D

@Stjep: Részben egyetértek,de a Kaliber magazin nem hiszem,hogy a profitra hajt amikor olyanokat ír,hogy íme 1 újabb AR klón,amikor valaki megint kijön 1 nagyon hasonló,de mégis különbözővel. A fegyvereknél elterjedten mondják azt,hogy klón olyanra,még ha helytelen is,ami nagyon hasonlít valami másikra.

recon71 2017.12.23. 17:18:52

Mint írtam,én sem nagyon használom a "klón" megnevezést,mert nekem sem fekszik,de ettől még használják rengetegen. És azért nem zavar,mert az emberek 99% tényleg nem is látja meg köztük a különbséget:

farm8.staticflickr.com/7423/12838572874_f50527864b_b.jpg

c6.staticflickr.com/9/8553/29649203493_496eea894d_k.jpg

Gondolom az meg mindenkinek egyértelmű,hogy a HK melyik fegyvert vette alapul,tervezte át,vagy melyikhez akart nagyon hasonlót külsőleg és kezelésileg?

Stjep 2017.12.23. 20:51:50

@recon71: Nem is a kaliber magazinra gondoltam, de mintha ott is írták volna, hogy csak első blikkre tűnik másolatnak. Bár már régen olvastam a cikket.

recon71 2017.12.24. 01:41:09

@Stjep: Pénzt keresni vagyok,de gyorsan!
A Kaliberben tökéletesen tudják,hogy mi a különbség közöttük. Akartam idézni tőlük és egyszerre ráakadtam 1 olyanra,ahol 1 kínai fegyverre írnak valami olyat,hogy a legrosszabb M4 klón. Szóval ők is sokszor használják azt hogy klón,a csak hasonlító fegyverekre is.

dudi01 2017.12.24. 17:20:05

Ha kútba ugranak te is mész utánuk?

Stjep 2017.12.24. 20:00:23

@recon71: Mert a kínaiak valóban gyártanak olyan M4 másolatot aminél minden alkatrész csereszabatos az eredetivel. A klón fegyver szerintem pedig az ami nem csak külsőleg hanem működésében is másolja az eredetit. Azt, hogy ki mire írja egyéni ízlés. A kaliberben is volt valamelyik pisztolynál, talán az új HK, hogy mondhatnák rá, hogy Glock másolat, de mégis máshogyan közelítették meg.

Stjep 2017.12.24. 20:05:35

@recon71: Annyit még elfelejtettem, hogy az a kínai M4 szerintem is klón mert csak a gyártó jelzése más.

recon71 2017.12.24. 21:54:40

@dudi01: Látom még mindig nem sikerült megérteni,hogy én sem nagyon használom,hanem csak megemlítettem,hogy a fegyverekkel foglalkozóknál ez a "klón" megnevezés az elterjedt. Mit vársz tőlem,hazudjam azt,hogy nem használják az ilyen fegyverekre a klón megnevezést? Ha hazudnék,megnyugodnál?

@Stjep: Nem csak a gyártó jelzése más a kínai M4-nél,hanem a minőség is rosszabb,valamint a biztosítót is kétkezesre módosították. Tehát vannak eltérések,mégis ezt írják rá:

"A Norinco M4-klónját sok országba, például Vietnamba is exportálják, ott rendszerbe is állították katonai célra. A történelem fintora."

De erre is odaírták,hogy "M4 klón",pedig ezen is van bőven eltérés:

www.fegyvervideo.hu/northeastern-arms-nea-15-105-cqb-m4-sbr-223-rem/

recon71 2017.12.24. 22:07:18

Ez meg 1 érdekes vélemény a MH fejlesztésére 1 tanulmányból:

"Véleményem szerint a harcoló alakulatokat Sig 516-al, míg a harctámogatókat és harci kiszolgáló támogatókat M4-el kellene felszerelni, így akiknek a lehető legjobb fegyvert kell biztosítani, megkapják, miközben a költségek sem rúgnak olyan magasra, mintha egy drágább vagy két teljesen különböző fegyvert kellene rendszeresíteni"

A teljes írás:
www.shootingpress.hu/magyar-honvedseg-gepkarabely-fejlesztesi-lehetosegei/

Stjep 2017.12.24. 23:27:28

@recon71: De a működése és a méretek ugyan azok mint a Colt gyártmányúnak. Kisebb eltérések biztosan vannak minden másolaton. Lásd pl. a román AK melsö markolatát, de van még pár példa. A működési elve attól még nem változik. Az anyag minőséget meg hagyjuk. Kínában készül és szegényebb országokba akarják eladni olcsón.
A kanadai puskához meg annyit, hogy a működése és a kezelése ugyan az mint az M16/M4 fegyvereknek. Az, hogy van a tetején teljes hosszúságú sin meg kicsit kozmetikáztak rajta szerintem nem számít. Attól ez még egy másolat vagy klón. Teljesen jogosan mondják rá. Ezzel szemben a HK416-nak más a működése.

recon71 2017.12.25. 00:00:29

@Stjep: Eddig arról volt szó,hogy klón csak teljesen egyező lehet. Hol a mérték ahol még klónnak lehet nevezni? Ha más a tűzváltó,más a tok,mások az anyagok,más a minőség,akkor még klón,de ha gázdugattyús,akkor már nem?

Véleményem szerint elvileg csak azt lehetne klónnak nevezni,ami tök ugyan olyan,de a fegyvereknél a gyakorlatban viszont mégis azt is klónnak nevezik,ami valamit követni akar valamennyire vagy csak hasonlít rá.

Pl. a fent linkelt írásban a HK-416-ot még az AR-15 család részének is írják:

"Az AR-15-t a világ számos pontján rengeteg kivitelben gyártják, így például létezik a csúcskategóriás (árban is) német HK416 és a rendkívül olcsó hagyományos M4A1 másolat kínai Norinco CQ-A, köztük pedig kismillió"

recon71 2017.12.25. 00:20:41

@Stjep: A HK-416 is nagyon olyan kezelésű,méretű,formájú,mint az AR-15 család modelljei,csak gázdugattyú is be lett építve. Ennyi meg már elég,hogy ne legyen AR klón.

Mivel mindjárt érkezik hozzám valaki és lezárhassuk!
Én nem ítélem el azokat akik AR klónoknak vagy családnak nevezik a hozzájuk hasonlító vagy azokat valamennyire követő fegyvereket,mivel már nagyon elterjedt,még ha helytelen is. Ez az én egyéni véleményem,aki meg elítéli őket,az meg ezt velük beszélje le!

recon71 2017.12.25. 03:42:05

@Stjep: Bocs,nem újra kezdeni akarom,de a kapkodás miatt ennek a résznek lemaradt a vége meg a kérdőjel! Így volt tervezve:

A HK-416 is nagyon olyan kezelésű,méretű,formájú,mint az AR-15 család modelljei,csak gázdugattyú is be lett építve. Ennyi meg már elég,hogy ne legyen AR klón? Miközben a más tokú,más kinézetű,más tűzváltós,más minőségű,más anyagúak meg klónnak nevezhetőek?

recon71 2017.12.25. 03:52:04

@recon71: Bocs,nem újra kezdeni akarom,de a kapkodás miatt ennek a résznek lemaradt a vége meg a kérdőjel! Így volt tervezve:

A HK-416 is nagyon olyan kezelésű,méretű,formájú,mint az AR-15 család modelljei,csak gázdugattyú is be lett építve. Ennyi meg már elég,hogy ne legyen AR klón? Miközben a más tokú,más kinézetű,más tűzváltós,más minőségű,más anyagúak még klónnak nevezhetőek?

dudi01 2017.12.25. 15:16:01

Jó ez a cikk csak van egy óriási tévedése!A gázdugattyús és gázdugattyú nélküli AR-hez köthető(tehát M4 és SIG-516/HK416)fegyverek közt a zár és zárkeret nem csereszabatos de szerintem az upper reciver sem hisz abban mozog a zárkeret.

recon71 2017.12.25. 16:00:41

@dudi01: Fogalmam sincs,hogy ezek a részek csereszabatosak e,nincs kedvem végigtúrni a kaliber HK-416-ost bemutató cikkét,de az tény,hogy a fegyverek kezelése formája nagyon ugyan olyan és ez eléggé megkönnyítené a kiképzést valamint szükséghelyzetben a másik fegyver használatát. Vagy később az összes fegyver gázdugattyúsra cserélését. De az optikákból és egyebekből sem kell más-más típust beszerezni.
Csak ne lennének ekkora előítéleteim az M4-ekkel kapcsolatban.

Stjep 2017.12.26. 09:00:10

@recon71: Hogy tényleg ne nyújtsuk tovább, ha kicsit kozmetikázzák a fegyvert és más az anyag minőség attól még a működés és kezelés meg az általános méretek nem változnak. Én még azt klónnak vagy másolatnak nevezném. Ha már más a működési elve (pl. gázdugattyú) akkor már szerintem csak az AR15 családot vették alapul, de nem másolták le teljesen. Egy .22 kispuskára ami szabad tömegzáras és messziről nézve talán hasonlít ráírni, hogy AR15 klón csak reklámfogás.
A HK416 felső tokrészét rá lehet rakni az M4 alsó tokrészére.

recon71 2017.12.26. 15:39:52

@Stjep: Én is így gondolnám nagyjából. De pl. nálam már nagyon nem férne bele az anyag és gyártás minőség mássága sem,mert ezek az élettartamot,megbízhatóságot és a pontosságot is befolyásolják. Ezek jobban változtatnak 1 fegyveren.

És akkor vajon a Smeisser AR-15-öse klón vagy sem amihez van gázdugattyússá alakító szett? A gázdugattyús részt feltéve elveszti a klónságát,levéve meg visszanyeri?

De az is számíthat,hogy az amiknál csak a tok alsó rész elsütő szerkezetet magába foglaló része számít főelemnek. Lehet rosszul fogalmaztam meg,aki pontosabban tudja,az tegye!

Stjep 2017.12.27. 09:51:21

@recon71: Szerintem amúgy felesleges ezen lovagolni, hogy honnan és mi számít klónnak. Neked az amit leírtál nekem meg az amit leírtam, másnak meg más.

recon71 2017.12.27. 19:22:09

@Stjep: Egyetértünk. Én már az elején is ezt vallottam.
Azért megemlítem,hogy az egész onnan indult,hogy meg lettem támadva,mert meg mertem említeni,hogy valakik klónnak nevezik a hasonló fegyvereket.

recon71 2018.01.17. 01:53:51

Esetleg erről a lézervágott mellényről valakinek tapasztalata vagy véleménye,hogy hol lehetnek a bújtatói megbízhatóságban 1 hasonló MOLLE csíkoshoz képest?:

ferfiakjatekboltja.hu/id/08888_Konnyitett--taktikai-melleny--Laser-Molle---multitarn--13461349

joni firpo 2018.01.17. 14:03:52

@recon71: Mil-Tech ... vagyis kb. ugyanazt tudhatja, mint a Mil-Tech "nyloncsíkos" termékei. Airsoft-minőség.

estván 2018.01.17. 18:20:32

@joni firpo: És nagy eséllyel rózsaszínre fakul. :)

recon71 2018.01.17. 19:48:26

@joni firpo: Amire nekem kell,arra eddig beváltak a gagyi minőségek is,mivel nem vagyok katona,tudok rá vigyázni. Viszont bizalmatlan vagyok ezekkel a lézervágott lyukakkal. Vajon ugyan úgy elbírhatják az 1-2 kg-mos MOLLE zsebeket,mint a Mil-Tech hagyományos MOLLE csíkos kialakítású cuccai?

Ha rá lenne írva,hogy cordura,akkor jobban bíznék benne.