Translate

Utolsó kommentek

Bemutatkozás

A Combat Gear Blog célja bemutatni milyen kiegészítőkből tevődik össze egy modern hadsereg katonáinak személyi felszerelése, továbbá szeretne a laikusok, érdeklődők, hivatásosok és szerződésesek, milsimesek, airsoftosok, paintballosok és természetjárók számára egy érdekes oldalt összeállítani leírásokkal és fotókkal.

Ne felejtsd el elmenteni az oldalt a kedvenceid közé! (CTRL+D)

Kapcsolat

combatgearbloghu [kukac] gmail.com

Hazai

HONVÉDSÉG


2000M gyakorló ruha
2003M (2004M) sivatagi gyakorló nadrág
2003M (2004M) sivatagi gyakorló zubbony
2003M (2004M) sivatagi kalap
2007M esővédő
2008M esővédő
2008M Moduláris Málhamellény
2008M Moduláris Málhamellény (módosított)
2008M polár pulóver (kabát bélés)
2010M Gyakorló ruházat
2015M Gyakorló kalap
2015M Gyakorló nadrág
2015M Gyakorló sapka
2015M Gyakorló zubbony
90M gyakorló ruházat
90M gyakorló sapka
90M gyalogsági mikádó
93M esővédő kabát
93M gázálarc
93M pulóver
93 M ejtőernyős téli zubbony
Alto málhamellény
Alto vesezsák
Gyakorló póló
Gefechtshelm Schuberth
Haix Nepal Pro
Haix P6
Honvédségi málha öv
Horvát málhamellény
KECS (1.rész)
KECS (2.rész)
Mit rejt a felderítő mellénye
Mit rejt a felderítő mellénye 2.rész
Mit rejt egy magyar katona mellénye
Rabintex A10
RBR MACH 3
Rs 4/4
"Technikai póló"
TMK "drop pouch"
TMK Ak tártartó zseb
TMK felkarvédő
TMK M4/M16 tártartó zseb
TMK repeszmellény
TMK sörét tartó zseb

1949 M Esőgallér
1951 M Álcázó kezeslábas
1951 M Álcázó kezeslábas (őszi)
1951 M Álcázó kezeslábas (téli)
1965 M ejtőernyős bakancs
1982 M repülő-szerelő esővédő öltöny
82M kezeslábas
82M összhaderőnemi védőkészlet
87M harci gyakorló ruházat
1987M ejtőernyős hátizsák
Egységes sebkötöző csomag
Határőr/munkásőr kezeslábas
Honvédségi egyenruha tervezet
Hurrikán bocskai
Hurrikán trópusi öltözék
PA 63 bőr fegyvertok
Pakisztáni bocskai
Rába mintás sisakhuzat
Tártáska
Terepszínű málhamellény
Zöld sisakhuzat

RENDŐRSÉG


10M ERGY bakancs
10M ERGY gyakorló nadrág
10M ERGY gyakorló zubbony
10M ERGY téli kabát
12M e r taktikai öv készlet
2006-os rendőrségi bevetési bakancs
2015M ERGY bakancs
Acélbetétes tonfa
Police Medic Vizsga
Blackhawk H harness
CPE Protektoros kesztyű
CPE Riot Equipment in front testpáncélok
CPE TAC SF Omega
Gyakorló poló
Készenléti rendőrség köznapi és ünnepi teniszing
Könnyített bevetési bakancs
Nowar P9RC szolgálati fegyvertok és tártartó
Nowar testpáncél
Mag-lite
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak (modernizált változat)
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak
MSA sisak gázálarc
Rendőrjárőr felszerelése
Rendőrségi bevetésis sisak 2006-ból
PA 63 tok
Pilotka
Police Medic
Schelli kft. zsanéros bilincs
Tonfák a készenléti rendőrségnél
Tűztámogatók

TŰZOLTÓSÁG

AGA spiromatic 316 légző
Budavári Tűzoltó Őrs
Bristol bevetési kabát
Bristol bevetési nadrág
Drager PSS 100, Panorama Nova
Gallet F1SA
Haix Fire Flash
Haix Florian Pro
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentő gépjármű (1)
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentőgépjármű (2)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (1)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (2)
Streamlight survivor és survivor led
Tűzoltó balta
Vektor 10 tűzoltó bevetési ruházat

ORSZÁGOS MENTŐSZOLGÁLAT

Crafter sztori
Moduláris mentéstechnikai ruházat
Tömeges Baleseti Egység

NAV

Egyéni elsősegély zseb
Egyénile összeállított Medic zsák
Fényvisszaverő mellény
Gyakorló ruházat
HK P30
Taktikai öv
Téli kabát

Címkék

0.45 acp (1) 100 as (1) 10m (1) 1124 (1) 14 (1) 15m (5) 18+ (4) 1940 (1) 1l (1) 1pn58 (1) 2 (2) 200 (1) 2000m (2) 2003m (1) 2004m (1) 2007 (1) 2007m (1) 2008M (2) 2008m (4) 200rds (1) 2010m (1) 2013 (3) 2014 (5) 2015 (6) 2015M (7) 2016 (3) 2017 (2) 2018 (1) 3 day pack (2) 40mm (4) 5.11 (5) 511 (1) 550st (1) 68w (1) 6b5 (2) 74 (1) 90 (1) 90m (3) 93m (3) 93m gázálarc (1) 95m (1) 96M (1) 9mm (1) 9x19 (1) accident (1) ach (6) acs (1) acu (23) adapter (1) adidas (1) afgán (2) afganisztán (18) afgansiztán (1) afghanistan (33) afrika (2) ag 36 (1) air (2) airborne (8) airsoft (1) air assault (1) ak (5) ak74 (1) ak 74 (2) aláöltöző (2) álcázás (3) alice (6) aljazeera (1) ambulance (3) ambush (2) amerika (4) amerikai (14) ammo (3) amputáció (1) ana (5) angol (15) anp (2) arcfesték (1) arfat (1) armadillo (1) armored (2) armored vest (3) armour (2) army (84) armybox (16) assault (6) assault pack (10) átmeneti (1) atom (1) austria (3) ausztria (2) az egyenlőség nevében (1) a stan (1) backpack (19) bajonett (1) bakancs (26) baleset (2) ballistic (2) ballistic vest (1) ballisztikus (1) bandoleer (2) barett (1) bates (3) baton (1) battle (2) bayonet (1) bdu (5) bear (1) belga (3) belleville (1) belt (13) berezka (2) bergen (3) berghaus (3) betét (2) bevetési (2) bianchi (1) bijan (1) bilincs (1) biológiai (1) biritish (1) black (5) blackhawk (10) blackwater (2) boci (11) bocskai (4) body (1) bodycam (1) body armour (4) bolgár (2) bonnie (1) bonnie hat (2) boonie (2) boots (23) borulás (1) box (1) box magazine (1) brit (28) british (25) brown (9) budapest (1) buffalo (1) bulgaria (2) bulgária (1) bulgarian (1) bullet (4) bulletproof (8) bulletproof vest (4) bullet proof (1) bullet proof vest (2) bundesheer (1) butt (1) BW (1) bw (3) caiman (1) camelback (8) camelbak (8) camo (6) camouflage (4) canteen (4) canteen pouch (1) cap (7) caracal (1) carrier (4) cartel (1) casaulty (1) cat (2) ccct (1) cce (4) cfp (2) cfp 90 (2) checna (1) chemical (6) chest (2) chestrig (12) china (1) chinese (1) cimic (1) ciras (2) civilians (1) coldweather (5) combat (5) combat belt (2) combat gear (2) combat pants (4) combat shirt (12) cops (1) corcoran (1) cordura (11) corps (1) corpsman (1) cougar (1) cover (5) coyote (18) coyote brown (34) coyote tan (7) cqb (3) crafter (1) croat (2) croatia (3) Crye (2) crye (1) csat (2) csecsenföld (3) csehszlovákia (3) csernobil (5) csizma (1) csősál (2) cummerbund (1) custom (1) dach (1) dalmácia (1) dán (2) danish (2) danner (3) daps (1) darktac (9) dcu (5) ddpm (2) defense (1) dél (1) dél afrika (2) democratic (1) derékzsák (1) desert (21) desert dpm (2) desert marpat (2) digital (8) digitális (5) dimanodback (1) docu (3) documentum (2) dokum (1) dokumentumfilm (5) dominator (1) domonkos (1) dpm (19) dprk (1) draeger (1) drager (2) dragic (1) dress (1) drog (1) drog háború (1) drop (3) drug war (1) durashock (1) dzsungel (2) eagle (5) eagle industries (7) eberlestock (1) ecw (1) ecwcs (9) egyenlőség (2) egyenruha (34) egyeruha (1) éjjellátó (3) ejtőernyő (2) ejtőernyős (6) ellátás (2) első (1) elsősegély (3) elsősegély zseb (2) embasy (1) emlékek (1) enabler (1) engine (1) english (1) entrenchment tool (1) eotv (1) erők (2) esk (1) esőkabát (3) esővédő (10) ess (4) észak (2) étel (1) ételcsomag (5) eureka (1) exoskeleton (1) e tool (1) f1 (1) f1s2 (1) face (1) fail (2) fallschirmjager (1) fast (3) fdbp (1) fejada (1) fejadag (15) fekete (1) felcser (3) felderítő (4) felkarvédő (1) felső (1) felszerelés (10) felvarró (2) female (1) field (1) FILBE (3) filbe (3) fire (3) firedepartment (4) firefighters (7) fire engine (2) fire force (1) first aid kit (2) first ait (2) flak (3) flame retardant (2) flc (5) fleece (6) flora (7) fmj (1) fn (2) fob (1) foliage (4) force (2) forces (2) frag grenade (1) francia (12) french (10) frog (4) frontline gear (1) (1) fulcrum (2) future (1) g3 (1) galco (1) gallet (1) gangs (1) garment (2) gasmask (5) gas mask (6) gáz (2) gázálarc (10) gázmaszk (1) gear (9) gen (1) gen3 (1) gendarmerie (1) gen 2 (1) gen 3 (1) georgia (1) georgian (2) georgians (1) gépjárműfecskendő (2) géppuskás (4) german (7) glock (3) gloves (4) golyóálló (5) golyóálló mellény (5) google (1) googles (4) gore (2) gore-tex (8) goretex (3) gore tex (9) gorka (5) gorod (1) görög (3) gránát (8) greek (2) green (8) grenade (7) grenade pouch (2) grúz (3) grúzia (1) gun (2) gurkha (4) gyakorló (13) gyalásó (1) gyalogsági ásó (1) hadisír (1) haditengerészet (1) hadsereg (33) haix (5) handcuff (1) handgrenade (1) harci (6) harci fejadag (10) harcjármű (4) hard armor (1) harness (2) háromnapos (1) hassienda (1) hat (6) határ (1) hátiernyő (1) hau (2) házi teszt (1) HDF (3) hdf (23) headset (2) heckler (1) heer (1) hegy (1) helikontex (3) hellas (1) helmet (29) helmetcam (1) heveder (3) hk (2) hm (88) HM (1) (1) hol (1) hölgy (1) holster (4) honvedelem (14) honvédség (62) honvedseg (15) horvát (5) horvátország (2) hrvatska (1) hsg (1) HSGI (3) hugnarian defense forces (1) hugnary (2) huncam (1) hungarian (19) hungary (14) hurrikán (1) huzat (3) hvg (1) hyper (1) i. kerület (1) iba (3) ice (1) idf (2) ied (3) ifak (11) ii (1) ilbe (3) ILBE (1) imposztor (1) incidens (1) Individualnovo (2) Individualnovo Ratsiona Pitanee (2) industries (3) infra (1) iotv (1) ipc (1) ir (2) irak (3) irányzék (1) iraq (8) ironclad (2) isaf (2) israel (1) issued (2) its (1) itw (6) izrael (3) jacket (22) jármű (1) járőr (1) javító (1) jna (1) jövő (1) jsgpm (1) jslist (4) jump (1) jungle (1) kabát (22) kalap (2) kamera (1) kamuflázs (1) karrimor (1) kartell (2) katona (2) katonai (1) katonája (1) katonák (1) katonaság (1) kenyérzsák (1) kérdések (1) kerület (1) kés (2) kesztyű (4) kevlar (2) kevlár (3) kevlár sisak (2) kezeslábas (2) kézigránát (3) kfor (2) khaki (4) kiegészítő védelem (1) kiképzés (2) kína (2) klmk (2) knee (1) knee pad (1) knfie (1) knife (3) kockh (1) kokain (1) konténer város (1) korea (3) korengal (1) körkupola (1) kötött (1) kötszer (2) közbeszerzés (2) krím (1) kulacs (5) kulacs zseb (2) különleges (3) kzs (1) kzsm (2) k pot (2) l109a1 (1) lámpa (6) lángálló (1) lb2 (1) LBT (3) lbt (6) lc2 (4) lc 2 (3) légzőpalack (2) lengyel (5) lengyelország (2) les (2) líbai (1) light (2) liter (1) litván (2) litvánia (1) london bridge tactical (4) london bridge trading company (3) lőtér (1) lövedékálló (4) lövedékálló mellény (4) lövészpáncélos (1) Lowa (1) lwh (3) l 17a1 (1) l 85 (1) m16 (9) m1916 (1) m1942 (1) m1c (1) m2 (1) m203 (1) m22 (1) m249 (3) m320 (1) m4 (11) m40 (2) m40a1 (1) m60 (1) m79 (1) m87 (1) m952 (1) m97 (1) made in (3) magazine (6) magazine pouch (6) magyar (51) magyarország (1) mag pouch (2) main (2) mainpack (5) main pack (2) málha (10) málhafelszerelés (13) málhamellény (19) málhaöv (1) málhazsák (4) málha mellény (1) marine (23) marines (6) marine corps (9) marjah (2) márkos (1) marpat (24) maszk (1) matv (1) mav (3) maxxpro (1) mbss (1) mccuu (4) mcu (1) meal ready to eat (3) medevac (1) medic (20) medical (8) medic pac (2) medininka (1) melény (1) mellény (57) mentés (3) mentők (5) mercedes (2) mesterl (1) mesterlövész (1) mexico (1) mexikó (2) MH (1) mh (93) mh 25/88 (1) mh 34 (1) mh 86 (1) mich (4) mikádó (2) miles (1) military (1) milsim (2) minimi (1) miox (1) misszió (1) mjk (1) mk6 (1) mmr (2) mn (3) modox (2) modular (1) modular system (1) molle (37) molle ii (5) monaghan (1) mopp (2) mount (1) mountain (2) mout (1) mrap (3) mre (15) MSA (1) msa (1) ms 2000 (1) mtp (19) múltból (1) multicam (24) multi terrain (2) multi terrain pattern (3) multotool (1) műszaki mentő (1) művégtag (1) műveleti (1) myster ranch (2) m 249 (3) nadrág (41) nagykövetség (1) national georpahic (1) nato (1) NAV (2) nav (6) navy (1) nbc (1) ndk (1) neckband (2) német (10) népviselet (1) nevében (1) new (2) new zealand (1) nexus (3) night (2) night vision googles (1) norvégia (2) norvegian (2) november47 (1) nukleáris (1) nvg (5) oakley (1) octopus (1) od (26) OD (3) oef (2) oef fr acu (1) of (1) oif (1) oldschool (1) olvasói levél (1) omon (1) omsz (4) on the spot (2) on the spot afganisztán (1) operation (2) operation enduring freedom (1) operation shanjar (1) operation strike of the sword (1) opfor (3) ops core (4) őrjárat (2) orosz (75) orosz mre (2) őrs (1) orvosi (9) orvosi táska (5) orvosi zsák (7) osprey (7) osztrák (6) öte (1) öv (14) P9R (1) pack (39) pact (1) pad (1) pakistan (1) pakisztáni (1) pakol (1) páncélos (2) páncélozott (1) pantac (1) pants (2) para (1) parachute (1) paratrooper (3) parka (3) pasgt (3) patrol (6) patrol pack (7) pattern (1) pattern 83 (2) peckham (2) pentagon (1) peoples (1) phantom (1) piece (1) pilotka (1) pistol (6) pisztoly (9) pisztolytár (1) pisztolytok (5) Pitanee (2) pj (1) plate (7) platecarrier (9) plate carrier (23) PLCE (1) plce (2) pmc (1) poland (3) polár (5) polar (4) polartec (1) polic (1) police (51) polish (4) polish army (1) ponch (1) poncho (2) poncsó (3) pot (1) pouch (29) predator (1) proof (4) protection (5) protective (1) protector (2) protetcion (1) protézis (1) prt (2) ptsd (1) pullóver (1) pullover (3) pulover (2) pulóver (5) pump action (1) puska (5) pvs (1) rába (3) rába terepszín (2) rabintex (1) radar (1) rádió (3) radio pouch (3) rádió zseb (2) rain (2) raincoat (3) rainjacket (1) rain gear (5) rakasz (4) rakasz zseb (2) ranger (2) ratio (4) Ratsiona (2) realisztikus (2) recon (4) régi iskola (1) remington (1) remington 870 (1) rend (1) rendőrsé (1) rendőrség (55) rendszer (1) rendszeresített (1) repeszmellény (2) republic (1) rescue (2) restrepo (2) revision (1) rg31 (1) rg33 (1) rhino (1) rhodesian (1) ricas (1) rifle (5) rifleman pouch (2) rifle grenade (1) rig (1) rijavi (1) rip (1) rip stop (1) ris (1) robbantás (1) rohamlövész (2) rohamlövészek (1) rollover (2) román (3) rs4/4 (1) rs 4 (1) ruck (1) rucksack (12) ruha (3) ruházat (4) russia (12) russian (50) russian mre (2) sadf (2) salomon (1) sandstorm (1) sapi (1) sapka (11) sátor (1) sátorlap (5) saw pouch (4) sa 80 (1) scalable plate carrier (1) sds (19) serbian (2) sérült (5) sf (5) shawn (1) shirt (8) sight (1) sig sauer (2) sisak (29) sisakálca (1) sisakhuzat (4) sivatagi (24) sling (1) slocam (1) slovak (1) slovenia (2) smersh (5) smock (2) softshell (4) soft armor (1) soldier (1) soldiers (1) sordin (2) sörétes (1) source (2) spanyol (1) spc (3) spear (1) spec (1) special (3) specnaz (6) specter gear (1) spec ops (2) splav (5) splittschutzeweste (1) sport (2) sportruházat (2) sposn (10) stanag (1) steel (1) stop (1) strobe (1) suicide (1) suit (2) sumrak (1) surefire (3) svájc (2) svd (1) svéd (6) sweden (4) system (2) szavazás (1) szemüveg (5) szénszűrő (3) szerb (2) szíj (1) szimatszatyor (2) szír (6) szlovák (4) szlovén (2) szlovénia (2) szovjet (2) tab (1) tac (1) tactical (11) tactical belt (1) tactical taylor (1) tailor (1) taktikai (4) taktikai málhafelszerelés készlet (1) taktikai öv (2) tálib (1) taliban (3) talibanistan (1) tan (18) tap (2) tár (4) tártartó (6) tarzan (1) táska (9) tasmanian tiger (1) taylor (2) tél (1) téli (2) temető (1) temperate (1) tengerészgyalogos (4) tengerészgyalogság (16) tengerészgyaogság (1) térdvédő (1) terepminta (3) terepszín (2) test (1) teszt (1) tex (1) three point sling (2) tiger stripe (1) tiszthelyettes (1) tmk (6) tok (4) tomahawk (1) tonfa (1) torch (2) training (2) triple (1) tri color desert (1) trópusi (1) trousers (30) tru (1) tullahoma (1) tűzálló (1) tűzálló ruházat (1) tűzharc (1) tűzoltó (6) tűzoltók (2) tűzoltóság (16) two (1) ubacs (4) ucp (3) UF pro (1) új (7) új magyar egyenruha (9) ukrán (3) und (1) uniform (39) urban (1) us (11) usa (13) usmc (48) USMC (5) usp (1) us marines (1) utility (2) v1 (1) varsói szerződés (1) védőmellény (15) védőszemüveg (1) vegyi (1) vegyvédelmi (3) vegyvédelmi kesztyű (2) vegyvédelmi ruha (3) vehicle (1) vesezsák (1) vest (65) veterán (1) vibram (1) victorinox (1) video (6) vision (2) vityaz (1) víztisztító (2) vog (1) vsz (3) vz (1) waist (1) waist pack (1) war (1) warbelt (6) warfare (1) warrior (9) warsaw (1) warsaw pact (1) war belt (1) water (4) web (1) webbing (3) web gear (1) wl (1) woman (2) woodland (26) wounded (1) wounded platoon (1) wp (2) yoke (1) zászlós (1) zsák (44) zseb (20) zubbony (8) Címkefelhő

2010M Gyakorló ruházat

2015.04.22. 08:07 :: Combat Gear Admin

2010_002.JPGA napokban került hozzám – mindannyiunk szeretett világhálója segítségével - egy „2010 M” (hivatalos nevén: „módosított 2003 M sivatagi”) gyakorlóruha, mely annak idején már szerepelt a Combatgear Blogon, majd „titkotkvédelmi okokból” eltűnt. Úgy vélem azonban, helye lenne az oldalon, és ha a szerkesztőnek nincs kifogása ellene, megosztanám a tagsággal.

Amint arról már szó volt, a „2010 M” gyakorlóruhát a KMZ katonáinak kívánságai alapján fejlesztették ki a 2000-es évek első évtizedének végén. Gyakorlatilag az amerikai ACU egyfajta adaptációjáról volt szó, egy-két apróbb „magyaros” változtatással.

2010_003.JPGA zubbony mandarin-galléros, hátránccal, két döntött mellzsebbel, két felkar- és két alkarzsebbel (utóbbiakban egy külön íróeszköz-tartót is kialakítottak), a könyökrészen protektor behelyezésére szolgáló zsebbel. Az elejerész fémkocsis műanyag („noname”) húzózárral és tépőzárral záródik, a zsebek zárását és a mandzsetta-szűkítőt is tépőzárakkal oldották meg. Az Union Plus Kft. által 2010-ben gyártott egyenruha érdekessége, hogy az eddig látottaktól eltérően nem barna, hanem homokszínű tépőzárakkal készült, és a mellrészéről hiányzik a rendfokozati jelzés tépőzárja. A cégtől nyert információ szerint a 2010-es kisszériás (két rendelés, mindkétszer húsz alatti darabszám) beszerzéseknél barna és homokszínű tépőzárakkal egyaránt gyártották a ruházatot.

2010_001.JPG

A mellzsebek fölött (vízszintesen elhelyezett) tépőzárak a névcímke és a HUNGARY címke számára.

2010_005.JPG

A bevarrt címkék szerint az egyenruhát rovarriasztó-szerrel kezelték.

2010_009.JPG

A nadrág is hasonlít az ACU-nadrágra, de itt már több eltérést találunk. A derékrész és a szárak összehúzói hagyományos pamutszalagok, állítólag a KMZ-sek ezt megfelelőbbnek találták mindenféle nylonzsinórnál, illetve ragaszkodtak a hagyományos, kötős megoldáshoz. A derék-összehúzó vége a derékrészen hátul, középen található, amint az a 65 M gyakorlónadrág megalkotása óta megszokott, nem tudom ez mennyire praktikus megoldás. A derékrészen hátul, a belső oldalon (az összehúzótól jobbra és balra) két kis tépőzáras zsebet alakítottak ki „SERE”-célokra, az elképzelés szerint a katona ide aranyérmét, mini-iránytűt, kisméretű pengét stb. rejthet el. Az övbújtatók szélesebbek és több van belőlük, mint a 2003 M gyakorlónadrágon, így az esetleges leszakadásuktól kevésbé kell tartani.

2010_006.JPGA combzsebek is az ACU-nadrág döntött zsebeit utánozzák, ugyanúgy tépőzárasak és zsinórral összehúzhatóak. Az összehúzók műanyag rögzítői nem tűnnek különösebben minőségi daraboknak (átlagos „RÖLTEX-minőség”), de céljuknak feltehetően megfelelnek.

2010_004.JPGAz 50% pamut-50% poliamid rip-stop anyagból készült gyakorlóruha amúgy sem évtizedekre készült, közel-keleti harctéri körülmények között fél- szerencsés esetben egy éves szolgálatot bírhatnak. A bevágott „kézmelegítő”-zsebekre egy-egy nagyméretű tépőzáras zsebfedő került, megakadályozandó, hogy a zsebek tartalma kihulljon. Az oldal- és a combzsebek fedőinek hátoldalát „telibe” varrták egy-egy jókora tépőzár-darabbal, így nem nagyon kell keresgélni a helyes illesztést, gyakorlatilag bármilyen pozícióban csukható a zseb. Ugyanakkor az ellendarabok elég kicsik (2.5×3 cm), ami az oldalsó zsebeknél elég lehet, de a combzsebeknél kevésnek tűnik, harctéri körülmények között valószínűleg elég hamar elhasználódna, ugyanakkor a „telibe”-tépőzárazott fedél miatt házilagosan könnyen orvosolható, egy-egy nagyobb tépőzár darab pótlólagos felvarrásával. Az alsólábszár-zsebeken chemlight-tartókat is kialakítottak – egy újabb „plusz” az ACU-nadrághoz képest.

2010_007.JPGA „2010 M” egyenruha életképes alternatívát biztosítana a Magyar Honvédség gyakorló ruházatának megújításához, még akkor is, ha az igazán modern „hi-tech” ruhák ma már ennél sokkal többet tudnak. Ugyanakkor a hagyományos anyagok felhasználása miatt egy ilyen ruha nyilvánvalóan kevesebbe kerül, mint az „ultraszuper” anyagokból összeállított „harci ruha csodák”. Történetéről még annyit érdemes tudni, hogy a 2010-es kisszériás csapatpróba után az elmúlt években egy nagyobb adagot is beszerzett a Honvédség (afganisztáni felvételeken találkozhattunk a ruházattal), a tervezett tömeges csapatpróba (melynek során ugyanilyen szabású „bocitarka” ruházatot gyártattak volna nagyobb számban) azonban elmaradt.

Fotó és szöveg: Joni Firpo



145 komment

Címkék: hungary honvédség gyakorló combat shirt hdf 2010m combat pants

A bejegyzés trackback címe:

https://combatgear.blog.hu/api/trackback/id/tr157388226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Unio 2015.04.22. 16:27:54

„...annak idején már szerepelt a Combatgear Blogon, majd „titkotkvédelmi okokból” eltűnt.”

Hehe ezt mentalitást akkor se értettem, és most se fogom :D.

„Az 50% pamut-50% poliamid rip-stop anyagból készült gyakorlóruha amúgy sem évtizedekre készült, közel-keleti harctéri körülmények között fél- szerencsés esetben egy éves szolgálatot bírhatnak.”

NYCO? Csak mert az nem arról híres, hogy ilyen hamar beadná a kulcsot. Tudom, hogy semmi se tart örökké, de azért én keveslem ezt a fél, egy évet. Tervezett elavulás? :)

Ahogy a képeket elnézem, bármennyire is csalóka lehet a fényképezőgéptől és az árnyékoktól a minták színei, azt kell, hogy mondjam ezt valahogy sikerült (végre!) eltalálni. Árnyalatokba a svájci, meg még 1-2 nemzetéhez hasonló. Van infó arról, hogy mik a tapasztalatok/vélemények a desert boci rejtéséről?

Csak megjegyzésképen: Annyira érdekes, hogy néha olyan embereken látok ilyen mintás ruhát (nyilván nem pont erre gondolok), akiknek köze nincs a katonasághoz, militarysta rajongókhoz/gyűjtőkhöz, érszoft jóskákhoz stb. Ők vajon honnan a toszból szerzik az ilyen cuccokat, amikből valljuk be azért nem annyi van mint a WL boci 1000 színárnyalatos verziójából. :) Tisztelet a kivétel persze, és igen, tudom létezik olyan, hogy bolt meg családban van/volt katona, de azért gondolom tudjátok, hogy nem kifejezetten rájuk értem, és igen egy picit irigy vagyok :).

Unio 2015.04.22. 16:31:11

Még egyvalamit elfelejtettem kérdezni. Még mindig Szlovéniában nyomják az anyagot?

Tom Sinner 2015.04.22. 18:19:48

@Unio: Én valamelyik nap egy tagbaszakadt pasason láttam 2003M esővédőt. Erősen gondolkodtam rajta hogy oda megyek hozzá azt' azt mondom neki: "E öcsém nem eladó a dzsekid? Adok kétezer pízt, vegyél rajta sört vagy amit akarsz". De inkább lemondtam róla. Arról viszont nem fogok, hogy le mentsem a cikket, biztos ami biztos. Köszi egyébként érte, Joni Firpo! (nem sértés, de egyből leesett, mielőtt a cikk végére értem volna, hogy nem CGA írta.)

Unio 2015.04.22. 18:35:41

@Tom Sinner: Velem a következők történtek:
Nem egyszer láttam másokon zubbonyt, és volt, hogy komplett szettet. És ezek többsége nagyon nem katona volt vagy más militáns egyén. Szerintem bartelba kéz alatt jutottak hozzá, és ezek nem agyonvert cuccok voltak. Én is hányszor voltam úgy, hogy odamegyek és megkérdezem, hogy ugyan mondja már el legyen szíves hogyan jutott hozzá olyan cuccokhoz, ami talán még a bakák többsége se látott, de ezekről inkább letettem :). Élőben (értsd: kézrátétellel) kétszer találkoztam a sivatagi bocinkkal, az bolti árú volt, de még ott is fehér hollónak számított. Ja meg egyszer Debrecenben találkoztam egy katonával, akivel váltottam kb 2 mondatot, meg mondtam neki, hogy lelkiekben velük vagyok, de ez már nagyon régen volt.

Egyetértek! Archiválás megtörtént, Mission Accomplished.
És én is köszönöm a cikket ;).

BorgWarrior 2015.04.22. 19:53:57

Ez, meg egy szett erdeiből jöhetne a szekrénybe... Erdei gore kabáttal együtt...

recon71 2015.04.22. 23:03:21

Én is jobbnak tartom a nadrág szár zárására a pamutszalagot. Könnyebb megkötni és véletlen megcsomózás után könnyebb kibogozni is. Hála égnek,hogy végre elhagyták az ökör gumis megoldást.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2015.04.23. 07:55:11

@BorgWarrior: Az még bemutatón is csak parkettával jár

www.honvedelem.hu/files/9/50485/05.jpg

:sarcasm off

@Tom Sinner: @Unio: Tavaly vagy tavaly előtt selejtezhettek egy nagyobb mennyiséget belőlük, mert nagy számban jelentek meg boltokba, olcsón. És valljuk be, a sivatagi még mindig menő szín.

A szlovén sivatagi gyakorló pedig színvilágát tekintve távoli rokonnak néz ki:

images-02.delcampe-static.net/img_large/auction/000/271/264/612_001.jpg?v=1

joni firpo 2015.04.23. 08:47:11

@gyula0910: Nem is a gumizásra gondoltam szóba jöhető alternatívaként, hanem zsinórfékes elasztikus zsinórra vagy nylonzsinórra. Bár valószínűleg a pamutszalag is kitart addig, amíg maga a ruha.
@Unio: Nem, már nem nyomják sehol. A minta egyébként a Pannonflax fejlesztése volt, tesztelését a HTI végezte (de arról nincs infóm, hogy konkrétan a rejtőképességét vizsgálták-e és ha igen, milyen módszerekkel).
Ahogy CGA is írta, ma már nem nehéz beszerezni, bizonyos military shopokban halmokban áll (persze vastagabb pénztárca ajánlatos hozzá). A "2010 M" természetesen sokkal ritkább (a kis szériás gyártás miatt), az itt bemutatott példányon kívül én még nem láttam eladásra kínálni (köszönet a szemfüles ismerősömnek, aki kiszúrta és rácsapott).
A legkülönösebb sivatagi holmival még 2004-ben találkoztam, amikor a négyszínnyomású sivatagi még abszolút újdonság volt, teljesen hozzáférhetetlen, erre egy kiskörúti divatbutikban ott lóg egy ilyen anyagból készült miniszoknya (!). Feltehetően maradt anyag a gyártónál, amit a honvédség nem vett át és nem akarták, hogy kárba vesszen.
Anyagösszetételekhez nem nagyon értek, de a 2010M anyaga olyasmi, mint az ACU-é, a régi, vastag NYCO-nál sokkal vékonyabb, gyengébb anyag. Nem tudom mennyi a missziós ellátás (talán 4 öltöny/fő?) és, hogy van-e a fél év alatt ruhacsere? Majd egy CGB-olvasó veterán megmondja.

Unio 2015.04.23. 09:02:29

@Combat Gear Admin: Így már érthető, bár nem kifejezetten az 1-2 éves intervallumra gondoltam, mert durván 4 éve is láttam ilyeneket érdekes egyéneken.
Egyébként nem úgy szól a fáma, hogy ezeket nem hozzák haza és odakint elégetik mert bármi sz*rt behozhatnak rajta amit a komolyabb mosás se szed le?
Ezt másoktól hallottam, szóval nem megkövezni érte :). Mert ha igaz, akkor csak azokra a cuccokra tudok gondolni, amik itthon maradnak kiképzésre illetve gyakorlatozásra, és ezeket selejtezik ki.

Teljesen egyetértek a menőségével, az átlag emberek az ilyen világosabb mintákat sokkal jobban elfogadják mint a komorabb wl-seket.
Favágóztak/erdészeztek már le, csak mert amcsi wl, vagy od-107-es ruha volt rajtam. És persze a legrosszabb még mindig a: „cécőséges nácikok” :)

Mikor írtam, hogy a mi desert bocink kivel van rokonságba, legbelül a Szlovénra gondoltam, de éppen a svájci mintát néztem, így azt pötyögtem be. Lehettem volna jobban polkorrekt ha már ők nyomják nekünk :D.

Légyen itt szemrevételezésre:

Szlovén:

www.sloveniatimes.com/modules/uploader/uploads/Aktualno/Podobe1/sloven11.jpg

Svájci:

images.yuku.com.s3.amazonaws.com/image//eaf3643f6730fe187f6d532cfdbb79f461720a86_r.jpg

és a miénk:

www.debrecensun.hu/media/2013/04/03-hungarian-soldiers-in-kabul/IMG_4974v.jpg

Tesik :)

Unio 2015.04.23. 09:19:03

@joni firpo: Köszönöm az infókat. Na azt a miniszoknyát megnéztem volna! Ez hasonló mint a rózsaszínű BW párka :D. Igaz azt átfestették, de azért hihetetlen, hogy mire képesek egyes forgalmazók (emberek).
Csak azért kérdeztem ezt a NYCO-s dolgot mert anno nézegettem ilyen anyagteszteket (amit most persze, hogy nem találok), amikben megflexelték az anyagot, közben mérték az időt, hogy meddig bírja, és azért bírta gyűrődést. Persze itt számít a vastagsága meg egyéb tényezők is.

Itt tesztelgetik az AOR1-es RipStop NYCO-t:

www.youtube.com/watch?v=cLq6ymQLbKk

www.youtube.com/watch?v=kfOslVgcdFg

www.youtube.com/watch?v=PJHBTPXra9o

Unio 2015.04.23. 11:48:01

Nem az amit régen láttam, de itt láthatók a tesztek 1:36-tól:

www.youtube.com/watch?v=NuqZqdtoVto

estván 2015.04.23. 17:43:54

@Unio: Nem volt, illetve nincs annyi sivatagi gyakorló, hogy legyen itthonra kiképzési célra. Jó ha a missziókra jut, de ott is gyakran az előző generációs DCU anyagból készülttel (sőt: van hogy eredeti US DCU darabokkal...) keverve :) Egyébként sem tér el sokban a 90M-től, nem kell "átszoktatni" rá az állományt.

Az elégetés is mesének hangzik (van egy sejtésem, hol hallottad), mivel hazatérés után a visszafogadó ünnepségen is a sivatagit viselik. Valószínűleg a jó állapotúnak minősített darabok központilag tisztításra majd újra kiosztásra kerülnek, a használtabbak pedig inkurrencia készletbe kerülnek (amit vagy értékesítenek, vagy "egyéb módon" kerül forgalomba).

estván 2015.04.23. 17:48:30

Valami kimaradt. Gondolom a hivatásos állomány ruházati csekkfüzet terhére vásárolt (ergo saját) darabjai nem kerülnek leadásra, hanem bekerülnek otthon a szekrénybe (ugyanis hazánkban nem hordhatók munkahelyi, szolgálati feladatok ellátásához).

Unio 2015.04.23. 18:27:44

@estván: Kösz az infókat. Még mindig van első genes dcuból varrott ruha? Hmmm nem semmi.

Nem a kocsmában hallottam az tuti :).

dudi01 2015.04.23. 19:27:54

A sivatagi missziós ruházat mindenkinek (tiszt/altiszt/legényég)leadásköteles.

dudi01 2015.04.23. 19:29:17

Nem is a KRB-kben adják őket hanem a központ ellátóban Kaposváron.

estván 2015.04.23. 20:27:30

@dudi01: Tehát azt nem is lehet csekkfüzetre venni (pluszba se, ha akar az illető)?
Amennyit kapott, annyit ad le, ellenkező esetben meg HTK ("hová tette, katona")?

krisss93 2015.04.23. 21:08:15

Csekkfüzetre nem sok mindent lehet venni mert konganak az ürességtől az ellátóboltok.

estván 2015.04.23. 21:43:46

@krisss93: Ajj. Már orkán kesztyűhuzat meg 48-as surranó sincs? :D

krisss93 2015.04.23. 22:31:06

Az még akad :D meg 37-es surranóból is van pár.

joni firpo 2015.04.23. 22:31:36

@krisss93: @estván: Csekkfüzetre KFOR-ba menők vehettek plusz ruházatot, az volt a "kegy", hogy megvehették. Sivatagi bakancsot (még az amerikai Altamát) kb. tíz éve lehetett kapni egyszer, még a Daróci úton, amikor bevezették a Haixot és kiszórták a maradék Altamákat. No persze protkó is kellett hozzá... :-D

estván 2015.04.23. 22:37:34

@joni firpo: :)
Az Altama ma pedig már filléres tétel. És még mindig akad az egykori missziós készletből.

Hummer 2015.04.24. 08:25:31

Pár kiegészítés a cikkhez:
joni firpo: "Amint arról már szó volt, a „2010 M” gyakorlóruhát a KMZ katonáinak kívánságai alapján fejlesztették ki a 2000-es évek első évtizedének végén. "
- Egész pontosan Ők maguk tervezték.

joni firpo: "Gyakorlatilag az amerikai ACU egyfajta adaptációjáról volt szó, egy-két apróbb „magyaros” változtatással."
- Idézet az eredeti cikkből, magától a tervezőtől:
"Az átalakítás ötleteinek egy része is az MM site-ról van, illetve a Specwargear RAID BDU-ját szem előtt tartva jött létre. Hasonlít az amik ACU zubbonyára, kisebb változtatásokkal. A nadrág alapját a Woolrich Elite cég Lightweight Operator-ja képezi, szintén kisebb változtatásokkal.”

A KMZ-nél ezt váltotta a Reintexes "magyar" multicam. Amit elvileg csak harci ruházatként hordhatnak.

joni firpo 2015.04.24. 12:30:27

@Hummer: "Amit elvileg csak harci ruházatként hordhatnak."

Az "elvileg"-et hagyjuk ki :-) (A hurka-ruci esetében ugyanis csak gyakorlat van, elvek nincsenek...)

Köszönöm a pontosításokat!

Pappa01 2015.04.24. 20:53:12

Megint egy fejlődési irány de ebből sem lesz semmi....a p*fánk meg ég a betürt bocival a külföldi katonák elött..
Tapasztalat...Szlovák haderö ott tart mint mi de még nekik is a mai kornak megfelelö ruháik vannak..(Szerbekről nem is beszélve.)
Huncam..?..fakul mint a boci...

recon71 2015.04.24. 21:24:26

@Pappa01: Szerinted azért néz ki a mostani magyar gyakorló,mert be van tűrve? Elárulom,kitűrve sokkal szarabbul néz ki,próbáld ki!

Könyörgöm a világ a betűrt gyakorló felé halad. Egyre többen hordják az eddig kitűrve hordók is már betűrve,nehogy mi meg most váltsunk át a kitűrtre! Ne menjünk már megint szembe a fejlődési iránnyal!

Tom Sinner 2015.04.25. 04:26:40

@gyula0910: A zubbonyaimat én is mindig betűrve hordom. Azt meg kb lesz*rom, hogy a külföldieknél mi a menő.

joni firpo 2015.04.25. 09:35:30

@gyula0910: Azt hittem a kitűröm-betűröm fundamentalista vitán már túljutottunk azzal a kompromisszummal, hogy alapból kívülhordós, szükség esetén betűrhető zubbonyra lenne szükség. Nem fogjátok velem (sem) megetetni, hogy a betűrve hordott zubbony megfelelőbb azért, mert kullancsveszélyes dzsungelben meggátolja a kártevők behatolását. Vietnamban a trópusi (négyzsebes) zubbonyt is hordták betűrve, hasonló okokból, de ettől még - általános napi használatra - a kívülhordós zubbony sokkal értelmesebb.

Pappa01 2015.04.25. 11:13:10

Kitür betür stilusról csak röviden pár példa.
Gkvez.:kipattansz a fülkéből a fele rongy kilog. Hiszti megy hogy nézel ki.(rövid a hossza erre a hordmodra vagy vegyél fel 2számmal nagyobbat.azzal se vagy előrébb)
Lövész katona. :Hasra le majd menet dereka azonnal kint.
Soroljam még???
Pont letojom más nemzet ruháit de ami itt van az már a ciki kategoriát fény évekkel túllépte.
Gumirozott nadrágszár?állandóan fenn a bakancs szára felett..
Stb stb stb

Pappa01 2015.04.25. 11:41:46

@gyula0910: írásaidat olvasva gyanitom net a netről szerzed be a honvédség állapotáról az információidat. Ebben az esetben üdvözöllek kolléga.
Ne legyél ennyire sarkalatos egy vélemény kapcsán. Persze, hogy nem a hordmód miatt olyan a ruha amilyen.. de ezt a cikket olvasva felcsillant a halvány remény ,hogy létezik még olyan hogy FEJLŐDÉS. De látom jelenleg a tanulmány munka szintjén ragadt ez is.
Kötős nadrágszár még nekem nem okozott csalodást(ahova kötve az ott us maradt)ellenben a gumissal

apravetz 2015.04.25. 11:55:55

@Unio:

OFF

"..Favágóztak/erdészeztek már le.."

Nagy szegénységi bizonyítvány volt az illető részéről, mivel minden tisztességes erdész zöldet hord. :)
/Főleg, hogy országosan egységes egyenruhát osztanak a 22 állami erdőgazdaság erdészeti szakszemélyzetének, ill. az Állami Erdészeti Szolgálat szakhatósági dolgozóinak./

ON

recon71 2015.04.25. 15:25:58

@joni firpo: Ha megnézed nem is neked írtam,hanem @Pappa01:-nek,hogy ő se akarjon csak kitűrve hordhatót itthonra,mert ez az ország egyes részein már most életveszélyes lenne! Őt akartam meggyőzni,hogy akkor sem lesz jobb,csak rosszabb.

És nem a dzsungel miatt,hanem az olyan magyar erdők és mezők miatt,ahol rengeteg az ilyen fertőző dög. Nagyon átgondolnád te is ennek a fontosságát,ha látnád hány mászik rajtad már percek alatt,azt tudva,hogy minden második csípésétől nagyon súlyos betegséget kaphatsz.

recon71 2015.04.25. 15:36:21

@Pappa01: "kipattansz a fülkéből a fele rongy kilog. Hiszti megy hogy nézel ki."

Erről a példádról ugrott be az a 2009-es emlékem,ahol a katonatársaim mesélték,hogy a Fejlesztés nem volt hajlandó megfontolni sem azt az igényüket,hogy a kabát ne legyen a testtől elálló,mert a búvónyíláson beugorva állandóan beakad és valaki súlyos gerincsérülést is szerzett miatta. A kitűrt zubbony ugyanígy beakadt. Szerintem egyértelmű,hogy melyik a lényegesebb érv.

A kötős nadrágszár témában szerintem félreértettél,mert én is a kötős mellett kardoskodom már minimum 20 éve.

recon71 2015.04.25. 15:46:34

@Pappa01: Egyébként a többivel egyetértek,még nekem is kijött az intenzív mozgástó,mászástól a zubbonyom a szerdai túrámon,de egyáltalán nem azért zavart mert ettől nem néztem tökéletesen ki,hanem azért,mert ha nem vettem észre időben,lehet máris bemászott a résen pár fertőző dög. És hiába vagyok beoltva a gyógyíthatatlan agyvelő gyulladás ellen (bár állítólag már annak is van olyan fajtája ami ellen nem véd az oltás),attól még a Lyme kórt elkaphatom. Azt már jópár ismerősöm elkapta és nem 1 "finom" betegség!

Azon gondolkozok,hogy varratok egy 1 gombos megoldást a zubbony és a nadrág összekötésére hátra,hogy többet ne jöjjön ki.

recon71 2015.04.25. 15:50:47

@Tom Sinner: Egyetértek,én sem a divatot tartom a legfontosabbnak,hanem a praktikumot a gyakorlati használhatóságot.

recon71 2015.04.25. 16:11:16

@Tom Sinner: De szerintem ár nem is a divat a csak kitűt és ráadásul még jobban is néznek szerintem ki.

Angol hadsereg betűrt gyakorlóval: domhyde.files.wordpress.com/2010/04/40cdo-mtp01.jpg

Amerikaiak betűrttel: onlineathens.com/sites/default/files/imagecache/full/US%20Afghanistan_Hugh.jpg

Amerikai Tengerészgyalogság: totallyhitsradio.com/wp-content/uploads/2012/09/image17.jpg

Pappa01 2015.04.25. 16:14:48

@gyula0910: Zárszónak annyit: nekem alapvetően nem lenne gondom a bocival...olyan amilyen kivétel az anyaga.
Nem majmolok senkit de van itthon egy amcsi mc nyári alsó felsőm...10 óra tura után sen fülledtem bele...elentétben a rendszeresített ruhánkkal..
Most vettem fel egy vatta új I.oszt zubbonyt... 3 mosást bírt 40 fokon és bojhosodik, a szine fakul.Elég szembetünő ennél a mintánál is ha eltérü az alsó meg felső színe...
Igbv. nek még ki sem volt téve...
Betürt ruha tényleg ésszerübb..elfogadtam

recon71 2015.04.25. 16:45:21

@Pappa01: Maximálisan minden tiszteletem a Tied!
Nagyon nagyon kevés ember van,aki képes átgondolni az addigi véleményét és azt le is írja!

De egyébként én sem védem a Bocit,mert utálom,1 szar. Nagyon rossz emlékeim fűződnek hozzá a szerződéses időmből. Meleg,nehéz,nehezen szárad,nem lehet feltűrni se a nadrág szárat,se a kezeknél,nem álcáz,befülled tőle a láb,töri a derekat,stb..
Én egyedül a betűrve is hordhatóságot védem,legyen az bármilyen gyakorló,mert ez esetenként nagyon fontos.

Tom Sinner 2015.04.25. 18:51:07

@gyula0910: Szerintem is jobban néz ki a betűrt zubbony.
Különben meg nem értem hogy minek kell mindig valakit majmolni, hogy ég a pofánk, mert mi (helyesebben ők, mert én nem vagyok honvéd, maximum leszek, ha muszáj lesz) betűrve hordjuk a zubbonyt stb.
Anno a Szovjetunió úgy felszabadított minket, hogy 40 évig itt maradtak, aztán ránk erőltették az ő egyenruha-típusukat. Mikor lehetőség nyílott rá (1956) akkor meg a nem idegenszívűek egyből magyarosították az uniformisukat.
Most a másik nagy testvér politikailag meg Hollywood illetve a PC/konzolos játékok útján manipulál. Mikor lenne mód "magyar" viseletet alkotni, és hordani akkor meg önként akarja a nép hogy adaptáljunk. Engem nagyon taszít ez. Nem szégyen, ha a jó dolgokat át emeljük, de ne akarjunk már amerikai vagy más kópia szerelésben feszíteni. Nekem pont azért tetszik ez a szabás, mert modern, de mégis van benne olyan, ami a saját. Nem bánnám, ha az új egyenruha minta nem valami más árnyalatú MC lenne (annak ellenére hogy én flecktarnról MTP-re szerelek át), vagy valami más, ami nagyon az USA-t másolja.

joni firpo 2015.04.25. 20:21:27

@Tom Sinner: Ne haragudj, nem szeretnék kioktató lenni, de nagyon nem érted, hogy miről van itt szó és, hogy hogyan működnek a dolgok. Ne akarjátok már itt "nemzeti hagyományként" eladni a nadrágba tűrt zubbonyt, meg a Bocskai-sapkát, mert egyik sem az. @gyula0910: A nadrághoz gombolható zubbonyt az angolok már 1937-ben föltalálták, de már akkor sem jött be.

Pappa01 2015.04.25. 21:46:01

@Tom Sinner: szavaidat olvasva úgy vélem semmit nem értettél meg abbol a probléma halmazbol amit rövieen vázolmi akartam. De nem a te hibádnak veszem hanem annak hogy ezt itt nem lehet így megvitatni. Ha meg nem vagy ma katona asszem nem is érted mi a gond...mert nem hordod napi 8-12-24 órában és nem ég rajtad állandóan. Korrigálok.:a magyar szabás hibás. Más nemzeti meg elfoadhatobb legyen az kint vagy bent hordva. Stb stb..Szóval legyen itt ez a téma OFF

Pappa01 2015.04.25. 21:56:03

Csak jelzem az új öltözködési szabályzatban barett és kalandkalap szerepel...(gyakorlóhoz)
Talán végre vége a bocskai sapka korszaknak....

recon71 2015.04.26. 05:48:13

@joni firpo: Arról nincs infód,hogy miért? Én hátulra egy egyetlen gombos megoldáson agyaltam,hasonlóan kéne összegombolni,min a farzsebet.

Nekem eszem ágában sincs nemzeti hagyománynak gondolni a betűrtséget,hisz 1 rakás külföldi katonás képet is töltöttem fel erről! De a bocskait sem,mert nálam jobban senki nem akarja leváltani azt is már 20 éve.

Ha őszinte akarok lenni,akkor elárulom,hogy 20 éve még én is a kitűrt zubbonyért kardoskodtam (rám is hatottak az ami akciófilmek),de akkor még nem is létezett a kullancsveszély és a búvónyíláson fennakadás problémáját sem ismertem.

@Pappa01: Egyetértek veled,a jelenlegi magyar szabás,szín és anyag hibás,ezen feltétlenül változtatni kell. Szerintem is az elsőnek kell lenni a használhatóságnak,minden más másodlagos.

A kalandkalappal egyetértek,de a barettel nagyon nem. És kérdem én,mit fognak a katonák esetlegesen a sisak alá felvenni?

recon71 2015.04.26. 05:55:00

Beugrott valami! Most az MC a divat,e szerűt rendszeresít mindenki. Lehet,hogy mi is,annak ellenére,hogy nem biztos,hogy ez ide a legtökéletesebb. Még szerencsénk is van,mert ha pár évvel korábban lennénk,amikor az UCP volt a divat,akkor UCP szerűt rendszeresítenénk mi is. És nálunk nem cserélik le a rossz mintázatokat egyhamar. Tehát akkor 15-20 évig abban kéne ténykednünk.

recon71 2015.04.26. 06:06:40

@Tom Sinner: Én sem vagyok a majmolás híve,főleg,ha az nem hoz előrelépést. A barettet is majmolásnak tartom,helyette 1 gyakorlatban is hasznos sapkát akarnék.
Viszont nálam az elsődleges a hatékonyság és mivel maximalista vagyok,nem ellenezném ha mindenhonnan átvennénk a legjobb megoldásokat,még ha ezzel másolunk is.

Pappa01 2015.04.26. 07:47:50

Az Huncam most pont nem majmolás. Ennél sokkal egyszerübb oka van. Ne haragudjatok meg ha nem osztom meg itt az okát mert ha egy olyan személy olvasná aki nem konyit ehhez a szakmához még hisztit keltene a tudatlanok között.
Valaki egyszer kitalált vmi pl .:barett . Ha más nemzet katonája is hord hasonlót az már majmolás??
Sisak alá ott van télire a polár sap(persze kölszolg.on)
Ide haza is ez megy(persze nem szabályos....de mostanság már mi az)

Tom Sinner 2015.04.26. 09:30:51

@Pappa01: Nekem van egy pár honvédségi holmim (gyakorlóból most adtam el egy szettet, de van téli-nyári bocskai, "lópokróc anyagú" pulóver, boci mintás ezer éves málhamellény stb.) Tudom, hogy minden darabja egytől egyig, szinte minden létező pontján kuka. Kb levettem, mire gondoltál, de az az egy mondat, amivel indítottál az nagyon megütött. Arra reagáltam azzal, hogy ne másoljunk már le egy az egyben mindent, mert akkor elvész a Magyar Honvédség felismerhetősége. Az egyenruhának és annak mintájának olyannak kell lennie, ami alapján aki egy kicsit is ért hozzá, felismeri, milyen nemzet fiáról van szó. Ha eljön az a pillanat, ami remélem nem fog, véletlenül sem szeretnék amerikai, vagy más radikális atlantista vezetésű ország fiára hasonlítani.

A viselet többi részét korábban megvitattuk, magam is egyet értettem abban, hogy pl a bocskait mellőzni kéne, ha képtelenek azt modernizálni. Funkcionálisan terepre jó a boonie kalap, egye fene, ha azt kell viselni. De a barett sem jó semmire, az is pusztán másolás. Ha a bocskait nem kell hordani, én azt is kapásból kivonatnám a rendszerből.

Pappa01, ezt privátban kifejthetnéd nekem, mert nagyon érdekel!
"Az Huncam most pont nem majmolás. Ennél sokkal egyszerübb oka van. Ne haragudjatok meg ha nem osztom meg itt az okát mert ha egy olyan személy olvasná aki nem konyit ehhez a szakmához még hisztit keltene a tudatlanok között."

Marci Hevesen 2015.04.26. 10:16:54

Ha már szóba került: ez a 2010M gyakorló mennyire hasonlít a Gurkha HAU HunCam-re? Első ránézésre hasonló a szabása.

joni firpo 2015.04.26. 11:46:15

@Marci Hevesen: A "2010M" lényegében ACU-módosítás (a részleteket illetően olvasd vissza Hummer hozzászólását), a "Hurka" viszont már "2nd generation", bár igazából csak divatos "ráncfelvarrásról" van szó.
@Tom Sinner: Elméleted helyes, de a gyakorlat nem igazolta. Irreguláris erők elleni küzdelemben lényegtelen a nemzeti terepszín, a kalasnyikovos-strandpapucsos felkelő szemében ellenség vagy, bármilyen egyenruhát, jelzéseket viselsz. Emlékezz vissza az iraki háborúra, komoly félelmek voltak attól, hogy a DCU-s, piros-fehér-zöld pajzsos magyar katonákat amerikainak vagy kurdnak fogják nézni. A ruhája miatt egy magyar katonát sem öltek meg.
@gyula0910: Vsz. azért, mert a test ergonómiájához nem alkalmazkodik a zubbonyhoz gombolt nadrág. Vagy le fognak szakadni a rögzítőgombok, vagy szorítani fog a ruha. A betűrt zubbonynak lehet létjogosultsága harcmezőn, de a mindennapos szolgálatban nem. Ha ezt erőlteted, ugyanolyan fundamentalist vagy, mint a fejlesztéses "barátaid". Arról nem beszélve, hogy harctéri körülmények között combat shirtnek kellene váltania a zubbonyt, utóbbi jószerivel laktanyai szolgálatra való.

OFF, de ha már szóba került: a barett kiirthatatlan katonai fejfedő, kell, mert hiába nincs gyakorlati haszna, az elit státus megjelenítője. Próbáld meg elvenni a KMZ-től vagy a 88-astól a zöld barettet, garantáltan föllázadnak.
Gyula jól látja, hogy a "reklámok" gyakran károsan befolyásolják a fejlesztési irányokat, de ez ellen sem olyan egyszerű bármit tenni. 1949-ben működött az, hogy a magyar hadsereg olyan egyenruhát kapott, amilyet Farkas elvtárs megálmodott, de azóta sokat változtak az idők.

feriboi 2015.04.26. 12:12:29

@joni firpo: Bocsi, a barettemet tőlem se vegyék el, és nem divat miatt, hanem azért mert tudom hogy milyen súlya van.

recon71 2015.04.26. 14:35:09

@Pappa01: Nem melegíteni gondoltam a sisak alá,hanem a nap ellen. Gondolom Te is láttál már katonákat akár afganisztáni felvételeken a sisak alá vett napellenzős sapkával? Ez még a magyar honvédségnél is elterjedt megoldás volt és óriási a jelentősége. A baretttel és a kaland kalappal ez már nem kivitelezhető.

@joni firpo: Azért ki fogom majd próbálni ezt a hozzágombolásos megoldást.

Nincs létjogosultsága a betűrt zubbonynak a mindennapos szolgálatban??? Miért nem?
Nézd már meg a képeket amiket feltöltöttem!
Csak 1 példa,angol hadsereg:

domhyde.files.wordpress.com/2010/04/40cdo-mtp01.jpg

Ettől függetlenül miattam lehet kitűrve mindig,csak ne olyan alkalmakkor,ahol nagy hátrányt jelent.

Egyetértek a barettes hozzászólásoddal,hogy elvenni úgysem lehet,én is nagyon vártam anno,hogy felvehessem,de sikerült nagyon megutálni.
Nem olyan rég még harcolni is abban mentek a katonák,még akkor is,ha ez sok életébe került. A németek a világháborúban kifejezetten szerették a jó célpontot nyújtó vörös barettes angolokat. De vége eljutott arra a szintre a világ,hogy most már terepen nem használják nagyon ezeket.

recon71 2015.04.26. 14:41:14

@joni firpo: @Pappa01: Kifelejtettem pár dolgot. Ha nem lesz napellenzős sapka,akkor mit fognak a katonák a téli sapka alá venni hófúvásban,havas esőben a szemüket védeni? Mit fognak az esővédő csuklya alá venni,hogy a szemüket védjék az esőtől és hogy a csuklya se csússzon a szemük elé?

recon71 2015.04.26. 15:14:09

@feriboi: Én is rohadt büszke vagyok máig is a felderítő barettemre,de terepre soha többet nem venném fel. Ha nincs pénz egyszerre barettre és napellenzős sapkára,akkor inkább a barettről mondanék le. Abba nem lehet belehalni,mert a napellenző hiánya esetenként életekbe kerülhet.

joni firpo 2015.04.26. 16:31:20

@gyula0910: Már a Gen. I. ECWCS-kabáton is olyan csuklya van, ami helyettesíti a szemernyőt. A sisakhoz a svédek és a dél-afrikaiak is használtak lehajtható szemernyőt, ami azért nyári melegben kényelmesebb, mint egy sisak alá vett tábori sapka.
Egyébként nyilván a sapka a legkisebb tétel egy komplett egyenruhánál. Itt inkább arról van szó, hogy az 1975 óta használt elszabott Bocskai-sapkától sikerül-e megszabadulni, vagy ez a nemes hagyomány kiirthatatlan?

Pappa01 2015.04.26. 16:44:17

@gyula0910: Saját véleményem. Mindenre igényre nem lehet egy ruhadarab.
Már igy is egy ládányi cuccal megyünk feladatra, mert mi van ha ez van és mi van ha az.....
Kérdésedre válaszoljak: nem tudom.

Unio 2015.04.26. 19:12:14

@apravetz: Mondjuk ezt egy nőtől kaptam, aki az egészségügybe dolgozik....távoli véglet :D :D :D.

És ezzel is okosabb lettem, kösz ;).

Marci Hevesen 2015.04.26. 20:13:01

Kevlár sisak vajon lesz valaha? (A nem missziós katonáknak is).

recon71 2015.04.26. 21:28:34

@joni firpo: Tudom,hogy sok kabáton van már szemellenző,de eddig mindről elég siralmas véleményem volt,bár nem próbáltam mindet.
Pl. azért mert a puhaságuk miatt szélben inkább csak zavartak. Nem rendesen mozogtak a fejjel együtt és a hallást is korlátozták. 100-szor jobb,kényelmesebb,hatékonyabb a csuklya alá vett napellenzős sapka.

Tudom,hogy a sisakhoz tényleg használtak a svédek és a dél-afrikaiak napellenzőt és tényleg kényelmesebb is. Én is nagy hívük vagyok,de amíg a rendszeresített sisakra nem kerül rá ilyen,addig legalább 1 napellenzős sapkával oldhassuk már meg ezt a problémát.

A Bocskai sapka tűnjön el végre,legyen ez az első,mivel azokra a problémákra amiket felsoroltam,ebben a formában úgyis eléggé alkalmatlan! Aztán majd úgyis igény mutatkozik majd 1 szemellenzős sapkára is,akkor majd talán lesz 1 normális is végre. Igaz,amilyen gyorsan történnek az ilyen fejlesztések nálunk,úgy 2030 körül. :D

recon71 2015.04.26. 21:33:46

@Pappa01: 1 napellenzős sima baseball sapka már 1 csomó minden problémát megoldana. Védené a szemet,esőtől,hótól,portól,széltől,naptól,esetlegesen szembe csapódó ágaktól. a csuklyáknál megoldaná a mindig jó kilátást. Lassítaná a kifáradást. Szóval 1 rakás nagyon fontos előnye lenne,míg 1 barettnek azon kívül,hogy a viselőjét büszkeséggel önti el,csak hátránya van.

dudi01 2015.04.26. 23:46:15

Mikor fogod fel végre,hogy a barett nem azért van,hogy abba háborúzz/gyakorlatozz!Háborúzni/gyakorlatozni sisakban kell!
Az,hogy ti anno a barettet használtátok gyakorlatokon az titeket minősít ne a sapkát.

recon71 2015.04.26. 23:53:25

@dudi01:

1. Mikor fogod fel végre amit írok?

2. Ki írta,hogy mi terepen azt hordtuk?

recon71 2015.04.27. 00:03:40

@dudi01: "Ha nincs pénz egyszerre barettre és napellenzős sapkára,akkor inkább a barettről mondanék le. Abba nem lehet belehalni,mert a napellenző hiánya esetenként életekbe kerülhet."

Ezen mi nem érthető???

recon71 2015.04.27. 00:11:38

@dudi01: Az,hogy én terepre felvettem civilként,csak próbaképpen,kíváncsiságból,csak azért,hogy hátha rájövök mi a francért hordják mások terepen is,hogy véletlenül se állítsak hülyeséget,az még nem jelenti azt,hogy mi azt katonaként terepen hordtuk!

churchill 2015.04.27. 00:34:50

Ez már megint kezd a takonyreszelés minősített esete lenni.-)
Most jön az hogy dudi és gyula egymásnak esik, páran a partvonalról meg közbeszólogatnak. Nincs ezzel semmi baj, erre való egy tematikus blog.

Akkor elmondanám én is a saját véleményem, ha lehet.
Bocskai: meg kéne hagyni, mondjuk olyan kitétellel, hogy laktanyai használatra, szolgálatban viselendő ( esetleg betűrt zubbonnyal)
Kalandkalap: az ötlet jó, a megvalósítás kalap kaki, olyan mintha a kutya szájából szedték volna ki. De gyakorlótéren ezerszer praktikusabb mint a bocskai.
Kitűrt/betűrt zubbony: az alapvetően kívülhordós, szükség esetén betűrhető zubbony nem lenne rossz kompromisszum. Sokan ( én is ) szeretik kihúzni munkavégzés közben, mert úgyis kicsúszik, és kihúzva szellőzik is, nem kell kétpercenként betűrni.
A legjobb az lenne ha a felhasználó döntené el és nem mondanák meg neki, mit csináljon.
Hadd döntse el az hogy hogyan viselje a zubbonyát, aki tényleg hordja. Ha szükséges (mert úgyis kicsúszna), kihúzza, ha kell (kullancsveszély)bedugja. Ehhez nem is kellene új ruha, elég lenne a zubbonyok alját (úgy mint a 93M ején)beszegni, meg beleírni az Öltözködési Szabályzatba pár kiegészítő és könnyítő sort.
A legjobb meg a joni által említett combat shirt lenne, megoldaná az egész problémát.
Ez az én véleményem, nem szentírás, nem akarok senkit sem meggyőzni, hogy nekem van igazam, csupán elmondtam, mert ez a hely erre való.

Peace.

recon71 2015.04.27. 00:50:19

@churchill: Részemről tökéletesen egyetértek veled a kaland kalappal és a zubbony ki-be tűréssel kapcsolatban. Mivel nagyrészt azt írtad amit én is állítok,kivétel a Bocskai sapkával,mert azt ebben a formájában tragikusnak tartom.

A barett sem a kedvencem,de azt legalább büszkén hordja az ember,de a bocskaiban meg szégyenkeztünk mutatkozni. Egyenest röhejesnek éreztük magunk benne,főleg a téli változatában.

dudi01 2015.04.27. 00:56:33

Már eleve hülyeség az összehasonlítás.Olyan mintha azt mondanád,hogy ha választani kéne a díszegyenruha egy a gyakorló közt az utóbbiban harcolnál.

Honnan szedted,hogy nincs pénz?

recon71 2015.04.27. 01:03:42

@dudi01: Onnan,hogy mindenki ezt mondja! Szerinted van?

Ha van pénz,akkor lehet akár mind a kettő,ha nincs,akkor a napellenzős sokkal fontosabb! Ezen mi nem érthető?

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2015.04.27. 08:16:55

@Marci Hevesen: Szerintem semennyire.

Nemzeti jelleg: Nyilván jó ha valamennyi megmarad belőle, de a muszáj haladni a korral. Nagyon jó példa a szerb,horvát,szlovén vagy kolumbiai egyenruha, ami az alapelemei közül elég sokat merít a nyugati harci egyenruhákból, mégis ránézésre lehet látni kiről van szó. Jut eszembe, Venezuela erősen a keleti tengelyt erősíti, és a MARPAT szín ellenére meglehet különböztetni őket is. Semmit nem jelent már.

A laktanyai viseletre pedig nagyon jó példa a Tengerészgyalogság "garrison cover"-ja. Innentől fogva pedig gyakorlatilag csak a szabályzatot kell átírni, meg a vaskalapot levetni.

Kitűr betűr: Itt se kellene messzire menni, a 2003M-nek már le van szegve az allja, és valahogy a sivatagba sikerült eldönteni, hogy kívül vagy belül hordják :) Működő koncepció ez is.

joni firpo 2015.04.27. 15:18:57

A barettet tényleg ne keverjük már a gyakorlóruhás témához, legalábbis ne a "praktikus" oldalhoz. Nyilván fogják hordani gyakorlóruhához parádén, meg laktanyában, meg csajozni, háborúban meg úgysem veszik föl. Azt még a franciák megtették Algériában, az amerikaiak Vietnamban, de azok az idők elmúltak. Arra viszont számíthattot, hogy ha az lesz, "amit a katonák akarnak", akkor bizony egyre több barett lesz, mert már most hallottam újabb színvariánsokról.
A szemernyő kontra kalandkalap témához én csak annyit tennék hozzá, hogy sült már szép pirosra a tarkóm szemernyős bocskaiban (pedig nem 12 órát töltöttem a napon), szóval lehet, hogy mégis jobb a kalandkalap (a minősége más kérdés - egyébként az amúgy löttyedt karimáját szépen ki lehet merevíteni fűkasza-damillal, az még mosható is, nem úgy, mint a drót).

Az igazi nemzeti hagyomány viszont a CGA által is emlegetett vaskalap. Na az még a 2052-es öltözködési szabályzatban is benne lesz, mint alapvető felszerelési cikk, attól ti ne féljetek. Az pedig elképzelhetetlen, hogy a büdös posványlelkű baka mondja meg, hogy kitűrve, vagy betűrve hordja a zubbonyát, na nehogy már! Ha a szabályzat azt írja, hogy betűrve, akkor betűrve - hatvan fok árnyékban is, hadd pocsolyásodjon a dereka, ha azt mondja kitűrve, akkor kitűrve, ha nyolcvan kullancsfészken kell keresztülmásznia, akkor is.
Egyébként - éppen a sivatagi ruhák kapcsán - látható, hogy azért van mód kompromisszumra, reménykedjünk tehát, hogy ez a vonal terjed majd tovább a hazai vizeken is. Szerintem senkit se zavarna, ha mondjuk a reggeli sorakozóra be kell tűrni a zubbonyt (bár semmi értelme), ha nem kell egész nap úgy mászkálni benne.

recon71 2015.04.27. 20:59:10

@joni firpo: Azért nem kell annyira visszamenni az időben,mert a franciák és az angolok még a közelmúltban is harcolgattak barettben. Pl.Ruandában,Kolveziben,a közép-afrikai konfliktusban,stb..
Ettől függetlenül terjed,mert sajna ez a divat.

Én nagy kaland kalap párti vagyok,mert,mint írtad,nem ég le a tarkóm,valamennyire távol tartja a szúnyogokat,lehet rá szúnyoghálót húzni,nem esik be a nyakamba semmi és semmilyen dög a fákról.
De sajna a téli sapkához,a rohambili alá és az esővédő csukja alá sem lehet felvenni. Pedig azoknál is nagy szükség van nagyon sokszor valami napellenzős megoldásra.

Ezért én mindkettőt egyszerre szükségesnek tartom.

Egyébként a szerbek használnak téli fülvédős téli kalapot is. Nekem is tetszik a megoldás.

És esővédő kalapok is készülnek már.

A kaland kalap merevítésére nekem nem jött be a fűnyíró damil,mert nem lehet alakra hajlítani,míg a drótos megoldással olyan formát hajtasz amilyet akarsz. Egyébként az én kalapjaimban hegesztő réz szál van befűzve és már sok sok éve úgy használom.

recon71 2015.04.27. 22:02:28

@Combat Gear Admin: A laktanyai viseletre nálunk az volt az általános vélekedés,már sorkatonaként is,de még szerződésesként is,hogy tök hülyeség a sapkát kötelezően előírni,mert csak belerohad az ember feje és kihullik tőle a hajunk. Általánosan nem is hordták a legtöbben,csak,ha olyan jött szembe,akkor kapták fel gyorsan. Persze,ha tűzött nagyon a nap,vagy fázott az ember feje,akkor azért felvette. De kötelezően előírni 1 olyat,aminek csak hátránya van a laktanyán belül,nem kéne. A napellenzősnek legalább haszna is van.

Ugyanígy vélekednek a rendőr ismerőseim is. A sapkát soha nem veszik fel,ha nem muszáj.

Unio 2015.04.28. 13:17:23

beragadt a kommentem? na akkor hátha most.

Szerintem nem kellene teljesen ejteni a bocskait, de egy modernizálós próbát megérne. Persze ilyenkor felhördülnek egyesek, hogy hagyományok meg minden, és igaz is, de hagyományokat úgy is lehet őrizni, hogy picit újítunk azon/azokon.
Tehát: Én megpróbálnám újra/átszabni a bocskait úgy, hogy azért alakítanák a formáján (törések, lejtések stb). Nagyobb silt, meg nem kellene olyan magasnak lennie.
Érdekes, hogy a lengyelek (egyéni vagy nem, azt nem tudom) próbálkoztak a legendás Rogatywka sapkájuk megújításával. Anno láttam egy olyan képet, ami a saját sivatagi mintájukban volt megcsinálva úgy, hogy nagy részben megőrizte klasszikus kinézetét, de még is újnak érződött. Pl nem agyondöntött silt, hanem korrekt és nagy. Valamint tépőzáras lett és azt a egyedi döntését úgy csinálták meg mintha egy jól beállított barett lenne.
Nem azt mondom, hogy hatásosabb lenne a bocskaitól, lehet, hogy ugyanúgy szidják a lengyel bakák mint itt most ti meg sokan mások a bocskait, de legalább ők próbálkoznak.

Itt csak a mintákkal játszottak ha jól veszem ki (Populárisabbá tették):

Nagyobb siltel:
rogatywka.blogspot.hu/2013/04/rogatywka-wz-93-pantera.html

Klasszikus kicsi:
rogatywka.blogspot.hu/2012/06/rogatywka-polowa-wz93-pantera.html

rogatywka.blogspot.hu/2012/05/wojskowa-rogatywka-polowa-w-maskowaniu.html

rogatywka.blogspot.hu/2012/04/rogatywka-polowa-w-maskowaniu-pustynnym.html

Unio 2015.04.28. 13:18:46

Itt meg szerintem az amivel találkoztam már, csak akkor jobb nézetből:

www.rogatywka.pl/wp-content/uploads/2012/06/DSC00045.jpg

www.rogatywka.pl/wp-content/uploads/2010/07/roatywka-regulacja-obwodu-g%C5%82owy.jpg

www.rogatywka.pl/wp-content/uploads/2010/07/rogatywka-ty%C5%82-prawo-r%C3%B3g.jpg

www.rogatywka.pl/gadgety/

De, hogy a bocskait is megvédjem picit:
Minden sapkát lehet szarul és jól hordani, pl láttam én már olyat, aki belehúzta a fejébe. Meg azt bírom mikor szinte mindenki hátulról húzza bele a kókuszába/tarkójába, vagy mikor úgy van egyeseken mint az elcseszett kamugengszter "rappereken", hogy már-már majdnem föld körüli pályára áll, annyira elakar szállni szegény.
Ritkán de láttam olyan katonát/civilt, akin jól állt a bocskai, az, hogy meg mennyire hasznos/nem hasznos, azt meg rátok hagyom, én most csak elmélkedtem :D.

Unio 2015.04.28. 13:21:34

Jó tudni, hogy 4-5 linknél nem tudd többet a blog.hu, nájsz.

www.rogatywka.pl/galeria/

recon71 2015.04.28. 15:23:06

@Unio: Egyetértek veled. Nekem sem lenne bajom 1 nemzeti jellegű sapkával,ha nem lenne 1 csomó hibája,hátránya,mint a Bocskainak.
Úgy ahogy írtad,alacsonyabb kivitelben,jó alakú napellenzővel,mint mondjuk az osztrák vagy a német sapka.
Mindjárt ellátná a feladatát és a terepen is nagy hasznát lehetne venni.

Egyébként én is láttam olyan embert,akin még jól is állt a Bocskai,de talán ehhez speciális alkat kell,mer a többségen meg röhejesnek mutatkozott.

Tom Sinner 2015.04.28. 16:00:40

@Unio: Én is modernizáció párti vagyok. Különben ha a katonák minden áron semmire sem való sapkát akarnak viselni, akkor arra jó is lenne a sild nélküli bocskai. Ja, bocsi, azt nem látni menő akciófilmekben, meg nem divat viselet. Kíváncsi vagyok, ha lett volna egy agyonsztárolt zsidó alakulat, ami kipában tolta, és abból csináltak volna divatot, ahhoz is így ragaszkodnának-e itthon, mint a baretthez, ami tényleg csak arra jó, hogy ne legyen fedetlen fővel az ember?

recon71 2015.04.28. 16:21:55

@joni firpo: Este elfelejtettem megírni,hogy a tegnapi túrán kipróbáltam az 1 gombos zubbony kicsúszásgátlót. Mindenféle extrém mozgás,tevékenység után még jó volt,de a guggolva kapálás :D közben a gombolástól 10-15 centire mégis már 1 kicsi hézag keletkezett. Szóval 1 gombbal nem tökéletes ez a megoldás.

Egyébként a barettet azért keverem a gyakorlóhoz,mert 1 költségvetésből vannak. Így sincs elég pénz a fontosakra sem,ezért én ennek az árát is valami tényleg hasznos és fontosra költeném.

Unio 2015.04.28. 20:05:31

@gyula0910: Én is ezeket venném alapul + az amcsi tgyalogos Utility cover.

Igen, ezt az alkati dolgot én is észrevettem. Szerintem a nagyon alacsonyaknál és a nagyon magasaknál se áll valami jól + a fej alakja is számít.

@Tom Sinner:
Szerintem itt is az aranyközépút lenne a legjobb, mint ahogy írtam. Most azon filóztam, hogy vajon a bocskain kívül milyen történelmi hagyományokhoz köthető sapkánk van, amiből lehetne ötletet meríteni és úgy alakítani, hogy hagyományőrző és egyben használatra hasznos is legyen. Nekem gőzöm sincs, valakinek ötlet?

Most ez lehet, hogy hülyeségnek tűnik, de nem lenne hasznosabb a barett hogyha lenne egy kihajtható siltje, meg hátul egy tarkóvédője mint az angol bonninál? És a másik: (nem röhög, halál komolyan kérdezem) ha netalán kísérleteznének kevlárral és egyéb erősebb anyagokkal? Tudom, hogy ezzel nem lehet kiváltani egy sisakot (és nem is akarom), csak elfilóztam rajta, hogy kísérleteztek-e vele, vagy netalán van valamelyik országnál ilyen rendszerben (a PATKA turbánon kívül)?
www.securemobileindia.com/userfiles/bullet-proof-patka%281%29.jpg

recon71 2015.04.28. 21:27:34

@Unio: Tökéletesen egyetértek az ami TGY-s mintáddal,nekünk is azt kéne követnünk. Egyszerre használják a kalapot és a napellenzős sapkát is,így minden időjáráshoz meg van az ideális.

recon71 2015.04.28. 21:31:30

@Unio: A napellenzős barettel nem mondtál hülyeséget,mert úgy emlékszem,hogy anno mintha olyat is lehetett volna párszor látni ami deszantosokon. Rájöttek,hogy nagy szükség volna a napellenzőre? Nagyon hamar eltűntek ezek,gondolom azért,mert nagyon szarul néztek ki.

recon71 2015.04.28. 21:52:33

@Unio: @Tom Sinner: Ha a hagyomány megőrzése az igény,a II. vh-s felvételeken lehet látni magyar katonákat napellenzős bocskai szerű sapkában,abból azért jobban ki lehetne indulni. Nem is tűnik ilyen magasnak és a napellenzője is jobbnak néz ki. Kis finomítással abból jobbat lehetne összehozni.
@joni firpo: erről biztos többet tud,mint én.

joni firpo 2015.04.28. 22:04:57

Unio párhuzama a rogatywkával találó! Említhető még a románok szintén hagyományos "csúcsos" tábori sapkája.
Lenne lehetőség a Bocskai-sapka "megjavítására". Meg is próbáltuk. Az eredményt bárki megcsodálhatja a Kossuth-téren. Az okokról nem nyilatkozom, mert annak becsületsértési per lenne a vége.
Szóval lehet ötletelni tisztelt uraim, lehet álmodozni, csak aztán végül valahogy mindig arra ébred az emberfia az Abszurdisztáni Népköztársaságban, hogy bilibe lóg a kezünk...

haix 2015.04.28. 22:41:42

Melyek azok a cikkben emlìtett harci ruha csodak? Esetleg egy ket linket kaphatnék?

recon71 2015.04.28. 22:47:31

Kint voltam pár percet és rájöttem,hogy most is tökéletes idő van arra,hogy mindenki eldöntse,szüksége van e napellenzős sapkára is a katonáknak,mivel állítólag most az egész országban ilyen most az idő. A tomboló szél annyira a szemembe verte az esőt,hogy nem láttam semmit. Visszamentem és a téli sapka alá vettem a napellenzőst és máris nem volt semmi gondom.
Akkor gondoljunk bele,hogy esetenként a katonák napokig vannak kitéve ilyen vagy még sokkal rosszabb időjárásnak.

Unio 2015.04.29. 14:27:14

@gyula0910:
A horvátok le is másolták 1-2 átalakítással 2-3 verzióban. Erről lehet, hogy írnom kéne egy cikket :).

Én még soha nem láttam napelemzős baretet, se képről, se élőben. Szóval ha netalán van képi/videó anyagod róla, akkor plz mutass mert kíváncsi vagyok hogyan oldották meg. Hát sajnos vagy nem sajnos de a hadsereg és a divat xx éve kéz a kézben jár. Tény, hogy a külső is számít, mert azért meg kell mutatni az "ellenségeknek", hogy mi badassebbek vagyunk mint ti, de a fő szempontnak a hasznosságnak/praktikusságnak kell lennie, másodlagos a divatolás.

Itt nem a 44-ben rendszeresített (1944M) tábori posztó sapkára gondolsz? Nagyobb és nem agyondöntött szemernyővel készült, meg talán már nem volt olyan csúcsos mint a régiek. Bár ha belegondolok még így is sok volt az a magassága, de ezeket mintha jobban betörték a bakák, adtak neki egy kis stílust.

@joni firpo:

Itt sajnos minden visszafele megy, nem pedig előre. Erre szoktam mindig azt mondani: Magyarisztán én így "szeretlek".

joni firpo 2015.04.29. 15:03:46

@haix: Valamiért nem lehet linkeket posztolni, úgyhogy nem kísérletezem vele többet. Nézegess ilyen oldalakat, mint az asmc.de, teuto-defence.com, sabre-shop.de, clawgear, sniper-as.de, sierra-313.de, recon-company.com, 5.11, ufpro.si, sniper-as.de, maxpedition, militarymorons, comrade.net - de szvsz. ha "tactical clothing" és hasonló címszavakkal guglizol, akkor előbb-utóbb megtalálsz mindent...

recon71 2015.04.29. 21:47:38

@Unio: A napellenzős barettről max videóm lehet valamelyik régi VHS-en a 90-es évekből,feltéve,ha tényleg az volt.
A felvételek akkori elemzése nagyon nem volt egyszerű,még nem volt internet,de úgy tűnt mintha az lett volna.
Az is rémlik,mintha a sajátommal ezt én is kipróbáltam volna,úgy,hogy ráhúztam a barettem 1 napellenzősre,hátha ez lesz a fejlődési irány,de nagyon nem tetszett a látvány.

Nem tudom mi volt a típusszáma a háborús posztó sapkának,nem is egy az egyben másoltatnám le,de sokkal jobb kiindulási alap lenne,mint a Bocskai. Valami hasonló használható formát már lehetne belőle csinálni,mint mondjuk ezek:

thumbs4.ebaystatic.com/d/l225/m/mS633Om0Nmr4YnF0iEV1l3Q.jpg

cdn3.volusion.com/hzdkc.ttsfk/v/vspfiles/photos/SSM42OP56L-2.jpg

www.goarmy.co.uk/media/import/wm/germanarmyhat-04.jpg

Bár én a tök egyszerű sapkák híve vagyok,de,ha valaki ragaszkodna valami a hagyományoshoz hasonlóhoz,akkor azt valamilyen hasonló formában képzelném el.

Amit még írtál,ahhoz csak azt tudom hozzátenni,hogy én is így gondolom.

recon71 2015.04.29. 21:48:40

@joni firpo: Próbálj meg csak 3 körüli darabszámú linket küldeni,azt még nekem is elküldi,de 5 körül már nemigen!

recon71 2015.04.29. 22:41:24

@Unio: Próbáltam rákeresni,hogy milyen is volt az a napellenzősnek tűnő barett és találtam 1 képet ami elgondolkoztatott. Lehet nem is volt napellenző,csak lefittyedt az ilyen felhajtott első része és az tűnt csak napellenzőnek?

www.kepfeltoltes.hu/150429/image142_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Sajna rég volt,nem is nagyon foglalkoztam vele,mert nagyon nem tetszett,nem is adtam neki nagy jövőt. Akkor napellenzősnek tűnt,de lehet,hogy csak annak tűnt?

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2015.04.30. 07:03:50

@haix: Például a Crye, ami eléggé non plus ultra manapság:

combatgear.blog.hu/2014/05/14/crye_combat_pants_ac

@Tom Sinner: Van ilyen bizony, még pedig a málhamellények közül.

Hozzátenném, sokszor az ideológia, nagyon helyesen, nem írja felül a gyakorlati tapasztalatokat. Lásd Hezbollah, ami nagyon szívesen harcol izraeli eredetű személyi felszerelésben.

Unio 2015.04.30. 09:32:12

@gyula0910: Ezt csak te tudhatod, de az igaz, hogy sajnos kavarodnak az emlékek, velemi előfordul :).

Szerintem ezt jól is meglehetne csinálni, vagyis most elméletben úgy érzem :).
Vagy a belső részbe behajtva és becsúsztatva. vagy tépőzárazva egy siltet berakni. De mehetne kívülre, és odatépőzárazva. A bocskainál is volt ez a behajtható módi, szóval szerintem nem lenne rossz ötlet...elméletben :).

Persze a német és a tgyalogos + a lengyel sapik a legjárhatóbb utak.

A 44M bocskaira visszatérve:
www.roncskutatas.hu/node/12797

Én se azt mondom, hogy egy az egybe másoljuk le, de kiindulópontnak nem rossz. Mondjuk én a német hegyivadász sapkát vélem felfedezni benne, de javítsatok ki ha tévedek.

Unio 2015.04.30. 09:35:09

Egy kérdés:

Az uniform extrával mi van? Nem tudok egy képet se megnézni mert: Nincs jogosultságom ehhez a területhez, meg error, terror stb.
Ennyire privát lett és regisztrálni kell ,vagy már meghívásos alapon megy mint bizonyos oldalakon? Netalán az én gépemben/böngészőmben van a hiba?

durczás 2015.04.30. 12:00:28

@Unio: regisztrálsz, belépsz és nézegetsz :-)

recon71 2015.04.30. 14:26:33

@Unio: Emlékeim szerint mi is próbálgattuk a napellenzős barett megoldást,de mindenhogyan szarul nézett ki,így halott ügynek tekintettük.

Egyébként tényleg nem nagyon lehet már jó egyedi napellenzős bocskais sapkánk,mivel,ha alacsonyabbat csinálunk jó napellenzővel,akkor ugyan oda jutunk,mint a német,osztrák és mád hasonló sapkák.

Unio 2015.04.30. 19:27:17

@durczás: Ennyit még én is tudok :). Csak az a baj, hogy pl a regisztrációnál ez fogad: Strict Standards: Non-static method XoopsLogger::instance() should not be called statically in /var/www/virtual/medals.extra.hu/uniform.extra.hu/htdocs/class/logger.php on line 228

Ötletek?

Azt ne mondja valaki, hogy adblock tiltóval van ellátva, vagy, hogy allergiás a tűzrókára, mert akkor leszédülök a székről :).

@gyula0910: Ezért is írtam, hogy elméletben, mert most így "megálmodva" nagyon szuperül néz ki előttem... aztán meg élőben lehet, hogy én is jogosan fintorognék :).

Igen, ezt én is így látom.

@joni firpo:
De jó tudni, hogy ilyen is volt, köszönöm. Jobban néz ki mint a többi.

joni firpo 2015.04.30. 19:48:11

@Unio: Az a baj, hogy nem volt. Ez a sajátom.

Unio 2015.04.30. 19:59:31

@joni firpo: Akkor javítom magamat: Jó tudni, hogy ilyenből is van.... 1(?) :).
Kár, hogy nincs több :S.

recon71 2015.04.30. 21:22:46

@joni firpo: Gratulálok,nekem nagyon tetszik!
Nem lehet valakinek bemutatni a Lövész 2020-al kapcsolatban? Elég rosszakat hallok róluk mindenhonnan,de hátha mégis lecsapnak rá.

recon71 2015.05.01. 16:22:27

@joni firpo: Azon nem gondolkoztál,hogy mondjuk tépőzáras is lehetne a sapkarózsa rögzítése? Akkor terepre le lehetne venni,táborban meg tök jól nézne ki.
Én a gombokat is legombolhatóra csinálnám vagy csak hímzett gombokat alkalmaznék,így esetlegesen a sisak alá véve majd kényelmesebb lenne.

krisss93 2015.05.01. 18:57:00

Meg lehetne a kalandkalapon lévőkhöz hasonló szellőző gyűrűket is tenni rá.

estván 2015.05.01. 19:00:10

@Unio: Az uniform-on bal oldalon van egy olyan, hogy "írj nekünk", ott tudod a szerkesztőkkel felvenni a kapcsolatot regisztráció ügyben.

@gyula0910: A terepen való alacsony láthatóságot már a 65M bocskainál megoldották a sötétbarna/fekete műanyag sapkarózsával :) Ehhez képest a színes, hímzett típus visszalépés (ráadásul állítólag éjjel, infrával nézve világít mint a cigarettaparázs).

A hímzett sapkarózsa is lehetne egy színnel készült, illetve szerintem is elég lenne "gomb imitációkat" a sapkára hímezni, a gomb funkciója, mióta nem lehajtható a bocskai oldala, elveszett.
Érdekes megoldás a méregzöld posztóra (ráadásul jó kontrasztos drapp, fényes cérnával) hímzett rf.-jelzés a névfelvarróval együtt.
Célszerűbb lenne ezeket az elemeket olivzöld vászonra, feketével megcsinálni, és így legalább a gyakran hordott zöld-fekete pajzzsal, eje.-szárnnyal, rohamlövész csíkkal, akármikkel se ütnék egymást.
Nyilván a mai "trendnek" megfelelően hímezhetnék az egyenruhaanyagból készült alapra is,ha nem akarnának külön a zöld beszerzésével vesződni.

recon71 2015.05.01. 21:28:53

@estván: Mi anno a Bocskaink csúcsát volt,hogy terepen a tetejéhez biztostűztük,hogy ne legyen olyan árulkodóan magas.

A színes sapkarózsa tényleg elég árulkodó lehet,viszont nagyon jól mutat,ezért is gondoltam arra,hogy lehetne a helyzetnek megfelelően tépőzárral le-fel tehető.

Ez a rangjelzés gondolom nem a terepen lenne hordandó,arra biztos valami tompább színezésű lenne rátépőzárazva. Régen is volt terepen hordandó kevésbé jól kinéző matt vállap és volt nagyon jól kinéző élénk színű díszelgésekre,kimenőre,stb.. Mi nagyon szerettük ezt a megoldást.

krisss93 2015.05.01. 21:45:26

Amúgy csak én vagyok elégedett a kalandkalappal? Bár a sapkarózsa ott is probléma, de én gyakorlatokon leginkább azt használom és kényelmes is. Mi vele a fő gond?

recon71 2015.05.01. 22:05:20

@krisss93: Én csak arról tudok nyilatkozni amit a katonatársaimtól hallottam 2009-ben (de lehet az még 1 más típus volt?) Ugyanis mi nem kaptunk,úgy vetettek velünk valamilyet.

Lefokozták 1 ismerősöm mert ő is sajátot vett fel,mert külszolgálatban nem tudta megoldani,hogy a kiosztott karimája ne akadályozza a látását,annyira lelógott neki.

Unio 2015.05.02. 13:08:04

@estván:
Köszönöm, akkor hamarosan élek vele.

Pappa01 2015.05.03. 19:32:22

Srácok! Hadgyakorlaton nem a "kevlar"sisakot kéne erőltetni?
Vagy én értem férre hogy arról megy az értekezés hogy terepre milyen bocskai vagy kalandkalap az ideális?
Szerintem ezt a szembe fények hasonlókat egy siltes "sapka" megoldaná. Mint azt sok nemzet alkalmazza.
Szerintem az nem gond ha minőséget meg szabást átveszünk. Legyen a nemzetre jellemző és azonosítható szin,minta Csak legyen már végre használható!! Jah és hozzzá felszerelés is,ne én vegyem már saját zsebből.

recon71 2015.05.03. 21:34:11

@Pappa01: "Hadgyakorlaton nem a "kevlar"sisakot kéne erőltetni?"

Igaz,ezen most én is nagyon elgondolkoztam. Egyébként én is ennek a híve lennék. Főleg,ha úgyis vinnünk kell magunkkal,akkor már miért nem a fejünkön? Sokszor agyaltam azon,hogy én is inkább felveszem,legalább annyival is könnyebb lesz a zsákom.

recon71 2015.05.03. 21:45:24

@Pappa01: De a védőmellényt sem erőltetjük a gyakorlatokon,pedig az lenne az életszerű,akkor a sisakot miért tennénk?

Pár lehetséges ok ami még beugrott:
1. Katonatársaim panaszkodtak,hogy túl megterhelő a sisak folyamatos fejen hordása. Én ezt nem tapasztaltam magamon.
2. Az egészség védelme,mert biztos,hogy nem használ a nyaki ízületeknek.
3. Azért látni más seregek katonáit is kalandkalapban védőmellény nélkül is gyakorolni,akkor mi miért kínozzuk jobban az embereink.

recon71 2015.05.03. 21:52:01

@Pappa01: "Szerintem ezt a szembe fények hasonlókat egy siltes "sapka" megoldaná. Mint azt sok nemzet alkalmazza.
Szerintem az nem gond ha minőséget meg szabást átveszünk. Legyen a nemzetre jellemző és azonosítható szin,minta"

Én is pont ezt mondom. 1 hagyományos egyszerű sapka is jó erre,de,ha mégis valami hagyományt is akarunk továbbvinni,akkor,azt a Bocskai feljavításával is megoldhatnánk,mint @joni firpo: sapkája.

Ha Te is ennyire gyakorlatias gondolkodású vagy,akkor mit szólsz a barett rendszeresítéshez,annak mennyi a gyakorlati haszna?

Tom Sinner 2015.05.04. 07:27:10

@joni firpo: Szimpatikusan néz ki, de nem látom, hogy vannak-e rajta szellőző nyílások? Vannak?
Régebben is végig jártuk ezt a témát, és említettem is a Nemzeti Gárda Mozgalom fejfedőjét, kb boci mintás német tábori sapka. Majdnem lett ilyenem nekem is, csak aztán mégsem, így nem tudok róla minőségi képet küldeni, de azt hiszem itt látszik a lényeg.
nol.hu/data/cikk/1/30/26/98/cikk_1302698/762758.jpg
Elég jó cuccnak tűnik. Igaz, ez már nem bocskai, de mivel geopolitikailag mindig is Németországhoz kötődtünk, azért nem teljesen idegen dolog.

Tom Sinner 2015.05.04. 07:29:23

@gyula0910: Szerintem a tépőzáras sapkarózsa nem járható út. Azzal olyan szinten kiemelkedne az az apró felület a sapka csúcsától, hogy borzasztó idétlenül nézne ki.

Tom Sinner 2015.05.04. 07:36:54

@krisss93: Erre én is kíváncsi lennék, mert a gyűjteményemben még nincs ilyen. Érdekelne hogy van-e különbség minőségben is a piacos, igaz más színű kb 2500 ft-os kalandkalapokkal összehasonlítva? Míg BW volt az elsődleges játszós, túrázós szerelésem, addig ez volt az egyetlen nem eredeti darab a szetten, de jónak tartottam az ár/érték arányt. Ami visszatartott a boci kalap beszerzésétől az az volt, hogy 2x annyiba kerül (már ahol találkoztam vele) mint a fentebb említett, használtan is.

Tom Sinner 2015.05.04. 07:50:57

@gyula0910: Én játékokon is kizárólag bilit viselek, igaz én kevlárt, és soha nem éreztem, hogy megterhelő lenne. Ha meglenne az Osprey MK4, és találnék hozzá betétlapot, azt is viselném, így az életszerű. Mondjuk sokan az airsoftosok közül nem így gondolkodnak: ismerek olyan Meal Team-est, aki eladta pl a "gránátvetőjét" az AK-járól, mert "túl nehéz" volt vele. Aztán olvastam olyat is, hogy valaki ugyanezért adta el az alu M4-esét, és vett magának ABS-t. Ugyanott voltak arcok, akik azért sopánkodtak, mert túl nehéz a barrett-replika. Nem tudom felfogni, hogy az ilyenek miért nem paintballoznak, ha ennyire nem törekednek az életszerűségre? Az airsoft pont erről szólna, de nyilván bennem van a hiba.

Jut eszembe Gyula, ígértem hogy küldök digi florás képeket, amint lesz. Mint láthatod, itt nem erdőn vagyok, és nem is rejtőzködős kép, de a fűbe szerintem így is remekül beleillik. Talán ezért dicsérték a táboron. Ha lesznek erdei, vagy egyéb képek, mutatok még belőlük párat.
https://onedrive.live.com/redir?resid=2b63704f50328e99!134&authkey=!AOnxgoHtVm-OTEI&v=3&ithint=photo%2cJPG

joni firpo 2015.05.04. 08:02:45

@Tom Sinner: Nincsenek szellőzőnyílások rajta, de lehetne rá tenni. A hasonlóság a német és osztrák sapkákkal nyilvánvaló, közös tőről fakadnak. Ha megnézitek, a 65M gyakorlósapka még viszonylag normális formájú volt, 1975-től tértek át a mai "furcsa" formára, melynek egyetlen előnye az összehajtható szemernyő.
A boci kalandkalap megfelelő lenne minőségileg, ha a karimájából nem spórolnáki ki a merevítést.
@gyula0910: Bár nem nekem szólt, de szvsz. már sokszor átrágtuk, hogy a barettnek semmiféle gyakorlati haszna sincs, nem is azért "kell", hanem mert divat és a katonáknak "lelki" szükségletük van rá.

krisss93 2015.05.04. 10:24:38

Hát a boci kalandkalapomat hordom minden gyakorlaton, amikor a sisak nem kötelező. A karimát megfelelően merevnek találom, nem lóg a szemembe és jól funkcionál is.
1 éve van meg, ez a rendes sapkarózsás változat. Én személy szerint elégedett vagyok vele.

recon71 2015.05.04. 15:17:05

@Tom Sinner: Azért gondolom,hogy nem lenne probléma a tépőzáras sapkarózsa rögzítés,mert a mi kimenő sapkáinkon dombornyomott fém jelvény volt,ami aztán tényleg kiemelkedett a sapka vonalától,de úgy emlékszem,hogy ettől nem nézett ki rosszul,sőt talán még jobban. Rég volt,ki kéne próbálni!

Azért ne 1 AS játék hosszából indulj ki,mert mondjuk 1 könnyűlövész tanfolyam 2 hete alatt napi 20 órát volna folyamatosan a fejeden.
Bár az is igaz,hogy már 1 napos menetgyakorlatokon is nehéznek mondták a katonatársaim. Én soha nem éreztem ezt,én el szoktam feledkezni,hogy mi van a fejemen,annyira nem zavart a súlya.

recon71 2015.05.04. 16:44:22

@Tom Sinner: A Te digi flórás ruhád 1 sokkal világosabb verziónak tűnik. Így elég jó lehet sztyeppékre,mezőkre,de vajon az őszi-téli barnában sem lehet feltűnő? Nem tudom,mert van 1 kép a másik gépemen angol terepruhákról,ami eléggé elgondolkoztat mióta láttam,majd este feltöltöm.

recon71 2015.05.04. 17:10:46

@joni firpo: Nekem van horváth gyakorló sapkám aminek a napellenzőjében csak vékony pet palack vastagságú műanyag lehet és a kedvencem. Szerintem még azt is össze lehet hajtani,bár nem értem ennek mi az előnye.
Egyébként a kemény műanyagosokat is össze szokták hajtani,csak már nem hosszában,hanem keresztben.

Azért kérdeztem tőle is mi a véleménye barettről,mert kíváncsi voltam az ő véleményére is,mivel őt is gyakorlatias gondolkodásúnak találtam.

Én a berettet egyetlen esetben nem ellenezném,ha a kalandkalap és a napellenzős sapka mellé adnák,de csak azoknak akik elértek valami magasabb szintet,az elit jelölésére (mint idegenlégió,zöld sapkások,deszantosok,KMZ,rohamlövészek,stb.). Mert nem becsülöm le ennek a megjelölésnek,kiemelésnek a jelentőségét. Tapasztalat,hogy aki bekerült 1 ilyen elit egységbe,és büszke az egységére,az mindent elkövet,hogy megtartsa a tekintélyét. Van olyan aki előtte meghátrált a veszélyes kihívásoktól,utána már meg sem fordult a fejében az,hogy ezt is választhatná.
1 átlag embernek ilyet adni,csak pénzkidobás,sőt a többiek barettjének a jelentőségét is visszavetné.

recon71 2015.05.04. 17:15:31

@krisss93: Van vagy 20 db kalandkalapom,de a jelenlegi magyarból nincs sajna,úgyhogy nem tudom milyen.
Viszont eddig csak 1-2 volt olyan ami karimáját elég erősnek találtam ahhoz,hogy nagy szélben is a helyén maradjon. Sajna azok meg túl melegek voltak,mert a vastagabb karima alatt jobban megrekedt a meleg. Ezért én a jövőt a nagyon vékony karimájú de merevítéses kalapokban látom.

recon71 2015.05.04. 22:02:30

@Tom Sinner: Megtaláltam végre a képet amit említettem. Azért gondolkoztat el nagyon,mert úgy néz ki,hogy a zöldben sem biztos,hogy a zöld a rejtőbb. Ezért,lehet,hogy ez a világosabb zöldes digi flóra is jó a barnás őszi-téli környezetben is?

www.khabstrikeball.ru/_fr/38/7240752.jpg

recon71 2015.05.05. 04:36:04

@joni firpo: Mielőtt félreértés lenne,most sem vagyok barett párti,csak egyszerűen elismerem annak az előnyét,ha az elit egységeket jól láthatóan a civilek előtt vagy táboron belül kiemeljük valamivel. Pl. az ami TGY-k egyedi gyakorlatban is használható napellenzős sapkáját sokkal jobb megoldásnak tartom. De ez lehet akár csak jól látható jelvény vagy akármi is.

Tom Sinner 2015.05.05. 16:00:44

@gyula0910: Jól látom, hogy a jobboldali ddpm-et visel, míg a középső dpm-et és ddpm-et vegyesen? Ezen a képen nem tűnik tragikusan rossznak a minta, sőt, inkább a dpm túl sötét oda. Komplett szettem van ddpm-ből mellényestül, mindenestül, de én azért nem merném felvenni a mi terepünkre, épp elég nevetséges volt, mikor az egyik ismerős UCP-ben jött. Az nem érdekel ha sokan szidnak (momentán éppen ezt teszik) de nem szeretek nevetség tárgya lenni, így inkább kihagynám. A ddpm mellényemet téli játékokra használtam, gondolván azt hogy az elhalt növényzet úgyis sárgásabb, meg fehérrel kiegészítve így jó lehet, de abszolút nem győzött meg. Viszont van olyan környezet és évszak, amikor valóban jó lehet:
https://onedrive.live.com/redir?resid=2b63704f50328e99!135&authkey=!AAcMNEJbqwrrkOE&v=3&ithint=photo%2cjpg

recon71 2015.05.05. 21:32:14

@Tom Sinner: Leginkább azért gondolkoztat el a DPM és DDPM összehasonlító képem,mert meglepett,hogy zöld háttérben is mennyire jó a zöldet nem is tartalmazó DDPM. Akkor lehet,hogy a barnásban is jó a zöldes digi flora?
Persze 1 sötét erdőrészben -és nem 1 ilyen világosban ahol a kép készült- már valószínű,hogy a DDPM világítana.

Unio 2015.05.06. 11:39:34

@Tom Sinner: Szerintem nem benned van a hiba mert én is így gondolom, és szerencsére mások is (csak kevesen). A baj csak az, hogy a vérszoftosok 90%-a ilyen, és nekem részben ezért ment el a kedvem, meg azért mert aki maximalista és a korhűség a mániája, annak ez egy pénztemető. Bírom mikor olyan vérszofotosokkal találkoztam, akik verték a mellüket, hogy fegyverszakértők meg ők biza tudják mi fán teremnek a katonai cuccok, oszt a fegyvereket összekeveri, a ruhákról meg a mintákról nem is beszélve.
Félreértés elkerülése végett, én most nem azokról a kezdőkről, meg azokról a "én ezt tényleg nem gondolom komolyan, csak játszani akarok" egyénekről beszélek, hanem akik még azt is hiszik, hogy tudnak és szpesölforszosoknak hiszik magukat, közbe meg összekeverik a fegyvertípusokat meg pl a multicamet az MTP-vel, és persze nekik van igazuk. Ezt nem kitaláltam, hanem tapasztalatból írom.

recon71 2015.05.06. 16:19:47

@Unio: @Tom Sinner: Ezért mondom,hogy nem szabad lenézni az AS-eseket katonai felszerelések terén! Azok akik törekednek a súly területén is az életszerűségre,sokkal több gyakorlati tapasztalattal rendelkeznek,mint az igazi katonák 99%-a. Miért? 1 igazi katona itthon mennyit ténykedik éles súlyú felszerelésben? Védőmellényben,éles súlyú tárakkal és egyebekkel?

Unio 2015.05.06. 16:41:16

@gyula0910: Gondolom semennyit se.
A lehető legrealistábban kell megközelíteni ezt az egészet szerintem, és ha valaki könnyíteni is akar a felszerelésén, akkor fineszesen, ne pedig sírjon, hogy jaj ez nehéz meg az nehéz stb.
Látszik, hogy szívósság és akaraterő terén a mai ember közelébe sincs az ókorinak, de még az 1.-2. vhsnak sem, tisztelet a kivétel.

recon71 2015.05.06. 17:15:42

@Unio: Egyetértek.
Viszont szerintem a régi emberek sem vigyorogtak volna nagyon a ma használatos védőmellényes éles súlyú málháktól.

"ha valaki könnyíteni is akar a felszerelésén, akkor fineszesen"

Ez nagyon tetszik. Még az ezzel foglalkozó emberek többségének sem jut eszébe,hogy a súly átrendezésével mennyit segíthet. Pl. a NATICK-os tudósok.

Unio 2015.05.06. 18:29:10

@gyula0910: Igaz-igaz.

Hát de nem? Kapsz egy alap felszerelést, ami még nehéz is és azt mondják: ez van katona, ebből hozd ki a legjobbat. Eldobni ugye nem lehet mert kincstári (ha kincstári :)), ezt kell úgy használni/rendezni, hogy neked a lehető legjobb legyen és a legtöbbet tud kihozni belőle.
Persze nem azt mondom, hogy az ember minden szír-szart magával vigyen és ne dobja el amikor a helyzet úgy kívánja, de azért egy kis gondolkodással okosan pakolja a cuccait és akkor talán csak jobb lesz a helyzete, nem pedig szenved mint egy agyhalott.

recon71 2015.05.06. 19:32:46

@Unio: Ezért tud sokszor előfordulni,hogy a sokkal jobb kondícióban lévő mégis sokkal jobban szenved,sokkal rosszabbul teljesít,mint a gyengébb. Pedig lehet csak annyi a különbség,hogy a gyengébb okosabban rendezte el a cuccát,a súlyt.

kondor istván 2015.05.31. 16:58:54

Nem ide tartozik amit írok, talán csak a sivatagi cucc végett de örülnék egy olyan cikknek ami az anno afganisztánban harcoló szoviet katonák felszerelését mutatná be. De csak azért mert az mh feszereléseiről és az amik -éról os sokat lehet tudni, de ez az időszak mintha feledésbe merült volna. Mármint a szoviet afgán háború.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2015.05.31. 21:46:03

@kondor istván: Nem feledésbe merült, egyszerűen csak nem került a látóterünkbe.

De el kell keserítselek, mert egyenlőre csak modernebb holmikra van kilátás. Sajnos :)

recon71 2015.05.31. 21:46:09

@kondor istván: Ha visszanézed volt azért abból a háborúból már pár cucc,igaz még bőven volna mit bemutatni.
Én meg inkább azt nem értem,hogy valaki felajánlott 1 modern izraeli málhamellényt és az nem került bemutatásra. Pedig az a mellény nagyon előremutató jellemzőkkel bír -a hibái ellenére is- és az ilyeneket hiba nem bemutatni.
Egyébként az angol tengerészgyalogosok egyes egységeit egyre többet látni hasonlóan védőmellényre vett hasonló málhamellényben.

discovermilitary.com/wp-content/uploads/2015/04/Liza-Azul-9.jpg

recon71 2015.06.01. 01:47:43

Mielőtt megint valaki elfogultsággal vádolna,elmondom,hogy azért érdekelt volna ennyire az az izraeli málhamellény,mert eredetit nem tudtam kipróbálni,de egyes megoldásait messze a legjobbnak találtam (pl.teljesítmény,kényelem terén),viszont másokat meg nagyon nem tartok jónak (pl. tépőzár mindenhol).

Sokszor kérdeznek,hogy mit ajánlanék a leginkább,de így ezeket nem merem.

joni firpo 2015.06.01. 13:24:41

@kondor istván: Bár nyilván egyszerűbb és kényelmesebb lenne egy magyar nyelvű összefoglalót írni a témában, de azért az nem is olyan egyszerű - kinek van olyan gyűjteménye, amiben "minden" afganisztáni cucc megtalálható? Részleteiben levadászható a téma az internetről, az Afghankáról, vagy a Спецодежда-ról pl. Wiki-n is olvashatsz.

kondor istván 2015.07.16. 09:27:05

Azzal a háborúval kapcsolatban csak azt nem értem hogy ott miért haltak meg többen mint az amik .
Nem voltak korszerűek a védőeszközök?
Rossznak bizonyult a "rohanjuk le egy nyílt mezőn az ellénséget" taktika?

recon71 2015.07.16. 17:27:58

@kondor istván: Mindegyik. Sokkal gyengébb védőeszközök,sokkal elmaradottabb technika. Most high-tech minden és optikás fegyverek,precíziós minden. Hatalmas lett a technika fölény az akkorihoz képest.

krisss93 2017.02.28. 19:12:55

Amikor a jövő és a jelen találkozik:

scontent.fbud2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/16681564_1335202129900504_4141011118218765184_n.jpg?oh=7f15e2f6ea63b534698b8985a44d90d8&oe=59365D3A

Futóverseny a KFOR-ban. A régi egyenruhások még az előző turnushoz tartoznak akik most jönnek haza.

estván 2019.09.20. 21:24:04

@joni firpo: Azt lehet tudni, hogy a "2010M" sivatagi gyakorló másik (nem ripstop, Csizmarik és tsa. 2013) változatából mennyi készülhetett?


süti beállítások módosítása