Translate

Utolsó kommentek

Bemutatkozás

A Combat Gear Blog célja bemutatni milyen kiegészítőkből tevődik össze egy modern hadsereg katonáinak személyi felszerelése, továbbá szeretne a laikusok, érdeklődők, hivatásosok és szerződésesek, milsimesek, airsoftosok, paintballosok és természetjárók számára egy érdekes oldalt összeállítani leírásokkal és fotókkal.

Ne felejtsd el elmenteni az oldalt a kedvenceid közé! (CTRL+D)

Kapcsolat

combatgearbloghu [kukac] gmail.com

Hazai

HONVÉDSÉG


2000M gyakorló ruha
2003M (2004M) sivatagi gyakorló nadrág
2003M (2004M) sivatagi gyakorló zubbony
2003M (2004M) sivatagi kalap
2007M esővédő
2008M esővédő
2008M Moduláris Málhamellény
2008M Moduláris Málhamellény (módosított)
2008M polár pulóver (kabát bélés)
2010M Gyakorló ruházat
2015M Gyakorló kalap
2015M Gyakorló nadrág
2015M Gyakorló sapka
2015M Gyakorló zubbony
90M gyakorló ruházat
90M gyakorló sapka
90M gyalogsági mikádó
93M esővédő kabát
93M gázálarc
93M pulóver
93 M ejtőernyős téli zubbony
Alto málhamellény
Alto vesezsák
Gyakorló póló
Gefechtshelm Schuberth
Haix Nepal Pro
Haix P6
Honvédségi málha öv
Horvát málhamellény
KECS (1.rész)
KECS (2.rész)
Mit rejt a felderítő mellénye
Mit rejt a felderítő mellénye 2.rész
Mit rejt egy magyar katona mellénye
Rabintex A10
RBR MACH 3
Rs 4/4
"Technikai póló"
TMK "drop pouch"
TMK Ak tártartó zseb
TMK felkarvédő
TMK M4/M16 tártartó zseb
TMK repeszmellény
TMK sörét tartó zseb

1949 M Esőgallér
1951 M Álcázó kezeslábas
1951 M Álcázó kezeslábas (őszi)
1951 M Álcázó kezeslábas (téli)
1965 M ejtőernyős bakancs
1982 M repülő-szerelő esővédő öltöny
82M kezeslábas
82M összhaderőnemi védőkészlet
87M harci gyakorló ruházat
1987M ejtőernyős hátizsák
Egységes sebkötöző csomag
Határőr/munkásőr kezeslábas
Honvédségi egyenruha tervezet
Hurrikán bocskai
Hurrikán trópusi öltözék
PA 63 bőr fegyvertok
Pakisztáni bocskai
Rába mintás sisakhuzat
Tártáska
Terepszínű málhamellény
Zöld sisakhuzat

RENDŐRSÉG


10M ERGY bakancs
10M ERGY gyakorló nadrág
10M ERGY gyakorló zubbony
10M ERGY téli kabát
12M e r taktikai öv készlet
2006-os rendőrségi bevetési bakancs
2015M ERGY bakancs
Acélbetétes tonfa
Police Medic Vizsga
Blackhawk H harness
CPE Protektoros kesztyű
CPE Riot Equipment in front testpáncélok
CPE TAC SF Omega
Gyakorló poló
Készenléti rendőrség köznapi és ünnepi teniszing
Könnyített bevetési bakancs
Nowar P9RC szolgálati fegyvertok és tártartó
Nowar testpáncél
Mag-lite
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak (modernizált változat)
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak
MSA sisak gázálarc
Rendőrjárőr felszerelése
Rendőrségi bevetésis sisak 2006-ból
PA 63 tok
Pilotka
Police Medic
Schelli kft. zsanéros bilincs
Tonfák a készenléti rendőrségnél
Tűztámogatók

TŰZOLTÓSÁG

AGA spiromatic 316 légző
Budavári Tűzoltó Őrs
Bristol bevetési kabát
Bristol bevetési nadrág
Drager PSS 100, Panorama Nova
Gallet F1SA
Haix Fire Flash
Haix Florian Pro
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentő gépjármű (1)
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentőgépjármű (2)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (1)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (2)
Streamlight survivor és survivor led
Tűzoltó balta
Vektor 10 tűzoltó bevetési ruházat

ORSZÁGOS MENTŐSZOLGÁLAT

Crafter sztori
Moduláris mentéstechnikai ruházat
Tömeges Baleseti Egység

NAV

Egyéni elsősegély zseb
Egyénile összeállított Medic zsák
Fényvisszaverő mellény
Gyakorló ruházat
HK P30
Taktikai öv
Téli kabát

Címkék

0.45 acp (1) 100 as (1) 10m (1) 1124 (1) 14 (1) 15m (5) 18+ (4) 1940 (1) 1l (1) 1pn58 (1) 2 (2) 200 (1) 2000m (2) 2003m (1) 2004m (1) 2007 (1) 2007m (1) 2008m (4) 2008M (2) 200rds (1) 2010m (1) 2013 (3) 2014 (5) 2015 (6) 2015M (7) 2016 (3) 2017 (2) 2018 (1) 3 day pack (2) 40mm (4) 5.11 (5) 511 (1) 550st (1) 68w (1) 6b5 (2) 74 (1) 90 (1) 90m (3) 93m (3) 93m gázálarc (1) 95m (1) 96M (1) 9mm (1) 9x19 (1) accident (1) ach (6) acs (1) acu (23) adapter (1) adidas (1) afgán (2) afganisztán (18) afgansiztán (1) afghanistan (33) afrika (2) ag 36 (1) air (2) airborne (8) airsoft (1) air assault (1) ak (5) ak74 (1) ak 74 (2) aláöltöző (2) álcázás (3) alice (6) aljazeera (1) ambulance (3) ambush (2) amerika (4) amerikai (14) ammo (3) amputáció (1) ana (5) angol (15) anp (2) arcfesték (1) arfat (1) armadillo (1) armored (2) armored vest (3) armour (2) army (84) armybox (16) assault (6) assault pack (10) átmeneti (1) atom (1) austria (3) ausztria (2) az egyenlőség nevében (1) a stan (1) backpack (19) bajonett (1) bakancs (26) baleset (2) ballistic (2) ballistic vest (1) ballisztikus (1) bandoleer (2) barett (1) bates (3) baton (1) battle (2) bayonet (1) bdu (5) bear (1) belga (3) belleville (1) belt (13) berezka (2) bergen (3) berghaus (3) betét (2) bevetési (2) bianchi (1) bijan (1) bilincs (1) biológiai (1) biritish (1) black (5) blackhawk (10) blackwater (2) boci (11) bocskai (4) body (1) bodycam (1) body armour (4) bolgár (2) bonnie (1) bonnie hat (2) boonie (2) boots (23) borulás (1) box (1) box magazine (1) brit (28) british (25) brown (9) budapest (1) buffalo (1) bulgaria (2) bulgária (1) bulgarian (1) bullet (4) bulletproof (8) bulletproof vest (4) bullet proof (1) bullet proof vest (2) bundesheer (1) butt (1) bw (3) BW (1) caiman (1) camelback (8) camelbak (8) camo (6) camouflage (4) canteen (4) canteen pouch (1) cap (7) caracal (1) carrier (4) cartel (1) casaulty (1) cat (2) ccct (1) cce (4) cfp (2) cfp 90 (2) checna (1) chemical (6) chest (2) chestrig (12) china (1) chinese (1) cimic (1) ciras (2) civilians (1) coldweather (5) combat (5) combat belt (2) combat gear (2) combat pants (4) combat shirt (12) cops (1) corcoran (1) cordura (11) corps (1) corpsman (1) cougar (1) cover (5) coyote (18) coyote brown (34) coyote tan (7) cqb (3) crafter (1) croat (2) croatia (3) Crye (2) crye (1) csat (2) csecsenföld (3) csehszlovákia (3) csernobil (5) csizma (1) csősál (2) cummerbund (1) custom (1) dach (1) dalmácia (1) dán (2) danish (2) danner (3) daps (1) darktac (9) dcu (5) ddpm (2) defense (1) dél (1) dél afrika (2) democratic (1) derékzsák (1) desert (21) desert dpm (2) desert marpat (2) digital (8) digitális (5) dimanodback (1) docu (3) documentum (2) dokum (1) dokumentumfilm (5) dominator (1) domonkos (1) dpm (19) dprk (1) draeger (1) drager (2) dragic (1) dress (1) drog (1) drog háború (1) drop (3) drug war (1) durashock (1) dzsungel (2) eagle (5) eagle industries (7) eberlestock (1) ecw (1) ecwcs (9) egyenlőség (2) egyenruha (34) egyeruha (1) éjjellátó (3) ejtőernyő (2) ejtőernyős (6) ellátás (2) első (1) elsősegély (3) elsősegély zseb (2) embasy (1) emlékek (1) enabler (1) engine (1) english (1) entrenchment tool (1) eotv (1) erők (2) esk (1) esőkabát (3) esővédő (10) ess (4) észak (2) étel (1) ételcsomag (5) eureka (1) exoskeleton (1) e tool (1) f1 (1) f1s2 (1) face (1) fail (2) fallschirmjager (1) fast (3) fdbp (1) fejada (1) fejadag (15) fekete (1) felcser (3) felderítő (4) felkarvédő (1) felső (1) felszerelés (10) felvarró (2) female (1) field (1) FILBE (3) filbe (3) fire (3) firedepartment (4) firefighters (7) fire engine (2) fire force (1) first aid kit (2) first ait (2) flak (3) flame retardant (2) flc (5) fleece (6) flora (7) fmj (1) fn (2) fob (1) foliage (4) force (2) forces (2) frag grenade (1) francia (12) french (10) frog (4) frontline gear (1) (1) fulcrum (2) future (1) g3 (1) galco (1) gallet (1) gangs (1) garment (2) gasmask (5) gas mask (6) gáz (2) gázálarc (10) gázmaszk (1) gear (9) gen (1) gen3 (1) gendarmerie (1) gen 2 (1) gen 3 (1) georgia (1) georgian (2) georgians (1) gépjárműfecskendő (2) géppuskás (4) german (7) glock (3) gloves (4) golyóálló (5) golyóálló mellény (5) google (1) googles (4) gore (2) gore-tex (8) goretex (3) gore tex (9) gorka (5) gorod (1) görög (3) gránát (8) greek (2) green (8) grenade (7) grenade pouch (2) grúz (3) grúzia (1) gun (2) gurkha (4) gyakorló (13) gyalásó (1) gyalogsági ásó (1) hadisír (1) haditengerészet (1) hadsereg (33) haix (5) handcuff (1) handgrenade (1) harci (6) harci fejadag (10) harcjármű (4) hard armor (1) harness (2) háromnapos (1) hassienda (1) hat (6) határ (1) hátiernyő (1) hau (2) házi teszt (1) hdf (23) HDF (3) headset (2) heckler (1) heer (1) hegy (1) helikontex (3) hellas (1) helmet (29) helmetcam (1) heveder (3) hk (2) HM (1) hm (88) (1) hol (1) hölgy (1) holster (4) honvedelem (14) honvedseg (15) honvédség (62) horvát (5) horvátország (2) hrvatska (1) hsg (1) HSGI (3) hugnarian defense forces (1) hugnary (2) huncam (1) hungarian (19) hungary (14) hurrikán (1) huzat (3) hvg (1) hyper (1) i. kerület (1) iba (3) ice (1) idf (2) ied (3) ifak (11) ii (1) ILBE (1) ilbe (3) imposztor (1) incidens (1) Individualnovo (2) Individualnovo Ratsiona Pitanee (2) industries (3) infra (1) iotv (1) ipc (1) ir (2) irak (3) irányzék (1) iraq (8) ironclad (2) isaf (2) israel (1) issued (2) its (1) itw (6) izrael (3) jacket (22) jármű (1) járőr (1) javító (1) jna (1) jövő (1) jsgpm (1) jslist (4) jump (1) jungle (1) kabát (22) kalap (2) kamera (1) kamuflázs (1) karrimor (1) kartell (2) katona (2) katonai (1) katonája (1) katonák (1) katonaság (1) kenyérzsák (1) kérdések (1) kerület (1) kés (2) kesztyű (4) kevlar (2) kevlár (3) kevlár sisak (2) kezeslábas (2) kézigránát (3) kfor (2) khaki (4) kiegészítő védelem (1) kiképzés (2) kína (2) klmk (2) knee (1) knee pad (1) knfie (1) knife (3) kockh (1) kokain (1) konténer város (1) korea (3) korengal (1) körkupola (1) kötött (1) kötszer (2) közbeszerzés (2) krím (1) kulacs (5) kulacs zseb (2) különleges (3) kzs (1) kzsm (2) k pot (2) l109a1 (1) lámpa (6) lángálló (1) lb2 (1) LBT (3) lbt (6) lc2 (4) lc 2 (3) légzőpalack (2) lengyel (5) lengyelország (2) les (2) líbai (1) light (2) liter (1) litván (2) litvánia (1) london bridge tactical (4) london bridge trading company (3) lőtér (1) lövedékálló (4) lövedékálló mellény (4) lövészpáncélos (1) Lowa (1) lwh (3) l 17a1 (1) l 85 (1) m16 (9) m1916 (1) m1942 (1) m1c (1) m2 (1) m203 (1) m22 (1) m249 (3) m320 (1) m4 (11) m40 (2) m40a1 (1) m60 (1) m79 (1) m87 (1) m952 (1) m97 (1) made in (3) magazine (6) magazine pouch (6) magyar (51) magyarország (1) mag pouch (2) main (2) mainpack (5) main pack (2) málha (10) málhafelszerelés (13) málhamellény (19) málhaöv (1) málhazsák (4) málha mellény (1) marine (23) marines (6) marine corps (9) marjah (2) márkos (1) marpat (24) maszk (1) matv (1) mav (3) maxxpro (1) mbss (1) mccuu (4) mcu (1) meal ready to eat (3) medevac (1) medic (20) medical (8) medic pac (2) medininka (1) melény (1) mellény (57) mentés (3) mentők (5) mercedes (2) mesterl (1) mesterlövész (1) mexico (1) mexikó (2) MH (1) mh (93) mh 25/88 (1) mh 34 (1) mh 86 (1) mich (4) mikádó (2) miles (1) military (1) milsim (2) minimi (1) miox (1) misszió (1) mjk (1) mk6 (1) mmr (2) mn (3) modox (2) modular (1) modular system (1) molle (37) molle ii (5) monaghan (1) mopp (2) mount (1) mountain (2) mout (1) mrap (3) mre (15) MSA (1) msa (1) ms 2000 (1) mtp (19) múltból (1) multicam (24) multi terrain (2) multi terrain pattern (3) multotool (1) műszaki mentő (1) művégtag (1) műveleti (1) myster ranch (2) m 249 (3) nadrág (41) nagykövetség (1) national georpahic (1) nato (1) nav (6) NAV (2) navy (1) nbc (1) ndk (1) neckband (2) német (10) népviselet (1) nevében (1) new (2) new zealand (1) nexus (3) night (2) night vision googles (1) norvégia (2) norvegian (2) november47 (1) nukleáris (1) nvg (5) oakley (1) octopus (1) od (26) OD (3) oef (2) oef fr acu (1) of (1) oif (1) oldschool (1) olvasói levél (1) omon (1) omsz (4) on the spot (2) on the spot afganisztán (1) operation (2) operation enduring freedom (1) operation shanjar (1) operation strike of the sword (1) opfor (3) ops core (4) őrjárat (2) orosz (75) orosz mre (2) őrs (1) orvosi (9) orvosi táska (5) orvosi zsák (7) osprey (7) osztrák (6) öte (1) öv (14) P9R (1) pack (39) pact (1) pad (1) pakistan (1) pakisztáni (1) pakol (1) páncélos (2) páncélozott (1) pantac (1) pants (2) para (1) parachute (1) paratrooper (3) parka (3) pasgt (3) patrol (6) patrol pack (7) pattern (1) pattern 83 (2) peckham (2) pentagon (1) peoples (1) phantom (1) piece (1) pilotka (1) pistol (6) pisztoly (9) pisztolytár (1) pisztolytok (5) Pitanee (2) pj (1) plate (7) platecarrier (9) plate carrier (23) plce (2) PLCE (1) pmc (1) poland (3) polár (5) polar (4) polartec (1) polic (1) police (51) polish (4) polish army (1) ponch (1) poncho (2) poncsó (3) pot (1) pouch (29) predator (1) proof (4) protection (5) protective (1) protector (2) protetcion (1) protézis (1) prt (2) ptsd (1) pullover (3) pullóver (1) pulover (2) pulóver (5) pump action (1) puska (5) pvs (1) rába (3) rába terepszín (2) rabintex (1) radar (1) rádió (3) radio pouch (3) rádió zseb (2) rain (2) raincoat (3) rainjacket (1) rain gear (5) rakasz (4) rakasz zseb (2) ranger (2) ratio (4) Ratsiona (2) realisztikus (2) recon (4) régi iskola (1) remington (1) remington 870 (1) rend (1) rendőrsé (1) rendőrség (55) rendszer (1) rendszeresített (1) repeszmellény (2) republic (1) rescue (2) restrepo (2) revision (1) rg31 (1) rg33 (1) rhino (1) rhodesian (1) ricas (1) rifle (5) rifleman pouch (2) rifle grenade (1) rig (1) rijavi (1) rip (1) rip stop (1) ris (1) robbantás (1) rohamlövész (2) rohamlövészek (1) rollover (2) román (3) rs4/4 (1) rs 4 (1) ruck (1) rucksack (12) ruha (3) ruházat (4) russia (12) russian (50) russian mre (2) sadf (2) salomon (1) sandstorm (1) sapi (1) sapka (11) sátor (1) sátorlap (5) saw pouch (4) sa 80 (1) scalable plate carrier (1) sds (19) serbian (2) sérült (5) sf (5) shawn (1) shirt (8) sight (1) sig sauer (2) sisak (29) sisakálca (1) sisakhuzat (4) sivatagi (24) sling (1) slocam (1) slovak (1) slovenia (2) smersh (5) smock (2) softshell (4) soft armor (1) soldier (1) soldiers (1) sordin (2) sörétes (1) source (2) spanyol (1) spc (3) spear (1) spec (1) special (3) specnaz (6) specter gear (1) spec ops (2) splav (5) splittschutzeweste (1) sport (2) sportruházat (2) sposn (10) stanag (1) steel (1) stop (1) strobe (1) suicide (1) suit (2) sumrak (1) surefire (3) svájc (2) svd (1) svéd (6) sweden (4) system (2) szavazás (1) szemüveg (5) szénszűrő (3) szerb (2) szíj (1) szimatszatyor (2) szír (6) szlovák (4) szlovén (2) szlovénia (2) szovjet (2) tab (1) tac (1) tactical (11) tactical belt (1) tactical taylor (1) tailor (1) taktikai (4) taktikai málhafelszerelés készlet (1) taktikai öv (2) tálib (1) taliban (3) talibanistan (1) tan (18) tap (2) tár (4) tártartó (6) tarzan (1) táska (9) tasmanian tiger (1) taylor (2) tél (1) téli (2) temető (1) temperate (1) tengerészgyalogos (4) tengerészgyalogság (16) tengerészgyaogság (1) térdvédő (1) terepminta (3) terepszín (2) test (1) teszt (1) tex (1) three point sling (2) tiger stripe (1) tiszthelyettes (1) tmk (6) tok (4) tomahawk (1) tonfa (1) torch (2) training (2) triple (1) tri color desert (1) trópusi (1) trousers (30) tru (1) tullahoma (1) tűzálló (1) tűzálló ruházat (1) tűzharc (1) tűzoltó (6) tűzoltók (2) tűzoltóság (16) two (1) ubacs (4) ucp (3) UF pro (1) új (7) új magyar egyenruha (9) ukrán (3) und (1) uniform (39) urban (1) us (11) usa (13) usmc (48) USMC (5) usp (1) us marines (1) utility (2) v1 (1) varsói szerződés (1) védőmellény (15) védőszemüveg (1) vegyi (1) vegyvédelmi (3) vegyvédelmi kesztyű (2) vegyvédelmi ruha (3) vehicle (1) vesezsák (1) vest (65) veterán (1) vibram (1) victorinox (1) video (6) vision (2) vityaz (1) víztisztító (2) vog (1) vsz (3) vz (1) waist (1) waist pack (1) war (1) warbelt (6) warfare (1) warrior (9) warsaw (1) warsaw pact (1) war belt (1) water (4) web (1) webbing (3) web gear (1) wl (1) woman (2) woodland (26) wounded (1) wounded platoon (1) wp (2) yoke (1) zászlós (1) zsák (44) zseb (20) zubbony (8) Címkefelhő

Ismeretlen magyar egyenruha

2014.04.04. 10:00 :: Combat Gear Admin

ritka MH egyenruha 2001 árvíz 3.jpgEgy Youtube-os videóból kivágott képek tanulsága szerint, a "boci" mellett 2001-ben feltűnt egy másik terepszínű hadi gyakorló ruha is, amely szabását tekintve látszólag megegyezik a 90M-el, viszont a színvilága jóval élénkebb, nem beszélve a mintákról.

ritka MH egyenruha 2001 árvíz.jpgLeginkább "amőba" mintás álcázó ruhákra hasonlít, viszont hála a hiányosan kiadott ruházatnak, elég jól látszik a rendszeresített bocskai és a kérdéses zubbony közötti színek eltérése. Persze azt 14 év elteltével tudjuk, hogy ez a ruházat nem lett rendszeresítve.

ritka MH egyenruha 2001 árvíz 2(1).jpgViszont egy szemfüles olvasó kiszúrta, és mivel nekem semmi ötletem sincs, és nem nagyon találtam túl sok információt sem, ezért szívesen veszünk bármilyen információt vagy ötletet, mégis milyen néven és mikor készíthették a kérdéses ruha darabot.



347 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://combatgear.blog.hu/api/trackback/id/tr85891662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

recon71 2016.02.14. 21:33:19

@Jeffrey Spender: Én viszont szerettem a fém magyar rohambilit,amikor jól volt beállítva és már nem vágott az állszíj sem rajta,mert lecseréltem 1 bőrbarátra. Szóval én másra költeném inkább azt a pénzt,mást sokkal fontosabbnak tartok lecserélni. Persze,ha mindenféle kütyüket kéne rátenni,valószínűleg már jobban bele kéne nyúlni az állszíj rendszerébe.

Felszegecselt tárzsebek? Gondolom nem ezt akartad eredetileg írni,én is szoktam szavat téveszteni. Mert azokra fém klipszekkel vagy bőr bújtatókkal voltak felfűzve a mindenféle tároló zsebek.

Viszont,jól értem,hogy Te az LC2-es málhaöv és Y szíj összeállítással akarnál magadnak málhaszerelést? Ha igen,az sem rossz. Van 1 rakás előnye,ha jól van megcsinálva. Az eredeti ALICE megoldás nagyon ugrál,instabil,de a P58,PLCE,Smersh megoldások már nagyon jók tudnak lenni,sőt ezek védőmellényre és alá véve is hordhatók. Van 1 rakás előnyük,még ha nem is követik a mai MOLLE divatot. Persze ezeket is össze lehet rakni rosszul,meg jól is. Bár én nem Y szíjjal csinálnám,hanem minimum H-val.

Jeffrey Spender 2016.02.14. 21:59:49

@gyula0910:

Ha kevlárból gyártanák itthon az M35-ös és M38-as Stahlhelm-eket, azokkal tökéletesen kiegyeznék, nem kellene a helyére külön bili. Szerinted ha azt rendszeresítenék, akkor röpködnének ránk a náci-fasiszta jelzők, vagy elnéznék, ahogy a németeknek az MG3-ast és a Splittertarn / Erbsenmuster terepmintákat ?

Nem összeállításával, hanem külön-külön használatával, hogy lehet akár ALICE LC2-est rendelni, vagy helyette világháborús (újragyártott) német Y szíjat az At The Front-ról. Természetesen nem szegecselni akartam őket, ez "csak" pongyola, pontatlan kifejezés volt.

recon71 2016.02.14. 22:31:02

@Jeffrey Spender: Kevés olyan dolog van amit annyira a nácizmushoz,fasizmushoz kötnek,mint az akkori rohambilijeik. Szóval biztos,hogy nagy felháborodás lenne miattuk.

A német Y szíjak bőrből voltak többnyire,szóval mára elavultak,mivel ápolgatni kell és érzékenyebbek a nedvességre,koszra. De az utánállításuk is nehezebb,mint a jó maiakon.

Én is nagy híve vagyok a vegyes összeépítésű málháknak,de úgy,hogy mindenből arra a célnak a legjobban megfelelőt. Pl. a Smersh 1 nagy negatívumát 1 PLCE málhaöv tökéletesen megoldja. Az LC2-es málhaöv is 1 eléggé elavult,csak körülményesen használható darab,ahelyett is 1 PLCE málhaöv szerűt javasolnék.

Ezek is vegyes összeállítások. ALICE,PLCE,2008M elemek és mások vegyítése:

www.kepfeltoltes.hu/151010/1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

www.kepfeltoltes.hu/151013/SDC10018_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Jeffrey Spender 2016.02.14. 22:53:45

@gyula0910: Ilyen alapon mindent kukázni lehetne, a Stahlhelm hogy fonódott össze jobban a nácizmussal, mint az MG42-es, az Y-szíj vagy az Erbsenmuster ? Ezek közül is inkább az Erbsenmuster ami problémásabb lehet, mert amíg az MG42-es és Y-szíj általános elterjedésű volt, a vállalható Wehrmacht is használta, addig az Erbsenmuster-t a Waffen-SS-nek találták ki és mégis újra használatba tudták hozni Flecktarn néven, apróbb módosítgatásokkal. Vagy az StG44-es dizájnja ihlette Kalasnyikovot, és használják is mindenhol, annak ellenére, hogy az StG-t is a Waffen-SS kapta előbb, mint a Wehrmacht-osok.

Jeffrey Spender 2016.02.14. 22:55:08

@gyula0910: Elfelejtettem, az Y-szíjat nem csak bőrből gyártják, hanem szövetből is, mint ahogyan ALICE LC2-est.

www.atthefrontshop.com/ProductDetails.asp?ProductCode=gfgtropystr

recon71 2016.02.14. 22:59:55

@Jeffrey Spender: Úgy fonódott jobban össze a nácizmussal,hogy azt még a civilek is megismerik,míg a fegyvereiket és a többit,csak a téma iránt érdeklődők. Mutass 1 MG42-ről és 1 M35 sisakról 1 képet 1 átlag civilnek és meglátod,hogy a sisakra egyszerre rávágja,hogy német,míg az MG42-ről fogalma sem lesz,hogy kié. Hiába van még 1 rakás minden ami hozzájuk köthető,de azokat a civilek nem ismerik,csak az a pár hozzáértő aki van,őket meg nem zavarja.

recon71 2016.02.14. 23:09:37

@Jeffrey Spender: Nekem is rémlett,de nem voltam biztos benne,hogy volt másból is náluk,mint bőrből,de ezek szerint igen. 1 ilyennél már a bőr negatívumai kihúzva,de a többi még megmarad. Konkrétan a nehezebb utánállíthatóság és azt is figyelembe kell venni,hogy 1 mai katona általában jóval nagyobb súlyt visz a málhaszerelésén,ezért szélesebb vállpárnázás is előnyösebb lenne. De azt se felejtsük el,hogy ezek még más megoldással csatlakoztak a málhaövhöz vagy zsebekhez,mint az újabb megoldások. Persze össze lehet építeni a maiakat is a régi dolgokkal,csak több barkácsolást igényelnek.

Jeffrey Spender 2016.02.14. 23:10:19

@gyula0910: Jó, az MG42-esnél igazat adok, viszont az StG44-es még az, ami vissza köszön a AK-47-esként, és eléggé elterjedt féligazság, még civilek között is, hogy arról "másolták" a 47-est.

A PASGT-et hogy tudták megmagyarázni a civilek előtt, amikor az eléggé hasonlít a Stahlhelm-re ?

recon71 2016.02.14. 23:21:51

@Jeffrey Spender: Igaz is lenne,ha nem csak kevesebb,mint 1000-ből 1 civil tudná,hogy mi az az StG44.
Ha nézel TV-t,láthatod,hogy hányszor keverik össze még ők is a dolgokat,pedig azok nem is átlag civilek. 1 AK-ról szóló műsorban pl. volt M16 és G3-is. Az izraeli sereget emlegetve angolokat mutattak az öbölháborúban. 1 spektrumos világháborús dokusorozatban (!!!) ami támadást emlegettek és oroszokat mutattak vagy valami hasonló tévedés volt. Biztos,hogy 1000-ből 1 ember van aki a sisakon és a szürke vagy fekete egyenruhán kívül mást is felismer.
Próbáld ki a családodon,a téma iránt nem érdeklődő haverjaidon,hogy felismerik e mi van az StG44-es képen!

recon71 2016.02.14. 23:25:43

@Jeffrey Spender: A PASGT miatt volt is valami felháborodás,legalábbis ezt is lehetett olvasni,és azt is,hogy Fricc volt a beceneve,ha jól emlékszem. Ha valaki biztosat tud,javítson!

recon71 2016.02.14. 23:34:41

@Jeffrey Spender: Egyébként nemrég olvastam az StG44 és az AK összehasonlítását,pont a koppintás pletykák miatt tárgyalták. Azt hiszem a Kaliberben,és nagyon megcáfolták,mert az szerint nagyon más megoldásokat alkalmaztak. Nem azt vették át,hanem teljesen más a 2 megoldása.
De az nagyon valószínű,hogy az AK köztes lőszer rendszeresítésnek tényleg a német köztes lőszer rendszeresítés adott lökést. Emlékeim szerint náluk is meg volt már a lőszer régóta,csak fegyvert nem csináltak addig hozzá.

Jeffrey Spender 2016.02.19. 23:38:28

@krisss93: Lehet hogy csúnyán hangzik, de ezek szerintem azért állnak így a Honvédséghez, mert úgy gondolják, hogy ha beüt valami, mondjuk a jelenlegi NATO-orosz hidegháború felforrósodna, hagyományos módon és fegyverekkel vívott háborúvá fokozódna, akkor ők szépen lelépnének az országból Új-Zélandra, közben megjárnák honvédjeink a második Don-kanyart, azzal a különbséggel, hogy amíg Horthy idején önhibán kívül történt a don-kanyari katasztrófa, addig most meg nyugodtan fel lehet róni a vezetésnek a dolgokat, mert ebből a 250 milliárdból is bőven rendbe lehetne rakni, az értelmes személyi felszerelés és gépfegyverek amik már nagy lépés lennének, olcsók lennének, "csak" a harckocsik, helikopterek és repülők beszerzéséhez kellene több idő és pénz.

recon71 2016.02.20. 00:23:04

@Jeffrey Spender: A vezetés javítani akarna,csak nem ért hozzá. Ezért olyanokat bíz meg a fejlesztéssel,akikről azt hiszi,hogy értenek hozzá. De igazából azok sem értenek hozzá,mivel nincsenek terepen töltött gyakorlati tapasztalataik. Aztán még bejönnek a képbe azok,akik keresni akarnak is a dolgon és persze annak adják a szerződést aki többet juttat vissza nekik. Már 20 éve is ez ment,de most is ilyeneket hallok.

Jeffrey Spender 2016.02.20. 00:34:42

@gyula0910: A Gripen-ügyletet is ilyen ezredes és tábornok urak intézték vagy civil politikusok ? Ami pénzből 12 + 2 gépet szereztek be, abból máshol 48-at szoktak beszerezni, és ráadásként nem Gripen-t, hanem Falcon-t.

recon71 2016.02.20. 01:03:54

@Jeffrey Spender: Azt sajnos nem tudom,én csak a személyi felszerelések fejlesztésével megbízottakkal voltam kapcsolatban,de nagyon csodálkoznék,ha abba a döntésbe nem szóltak volna bele az olyanok,akik a személyi felszerelések terén is a saját hasznukat helyezték előtérbe.

Most töröm a fejem,mert az a honvédelmi államtitkár akivel a 90-es években kerültem kapcsolatba,valami vadászgép botrányba bukott bele később. De lehet,hogy az még valami Mig-es botrány volt,erre már nem emlékszem.

Tom Sinner 2016.02.20. 08:16:01

@gyula0910: Kapcsolódva a berögződésekhez. Ez a fénykép egy nagyon nagy kedvencem. Ki tudja megállapítani, hogy kik vannak a képen, pontosabban mit látunk azon? (Kb korszak, nemzet, ideológia, stb) Csak hirtelen ránézésre!
bullshift.net/data/images/2013/09/8034655438-ff10111e96-o.jpg

recon71 2016.02.20. 15:00:25

@Tom Sinner: Aki ért a régi dolgokhoz is,az biztos meg tudja állapítani biztosra. Én csak a modern dolgokhoz konyítok valamiben nagyon,valamiben kevésbé.
De én az első világháború környékére tippelném a képen szereplőket.

Tom Sinner 2016.02.20. 18:38:12

@gyula0910: Helyes. Egy ismerősöm ismerősének a FB borítóképeként láttam ezt a fotót először, és mindenki náczizott meg f@szistázott stb. Az emberek nagy hányada felismeri a tipikus formákat, pl a fentebb beszélt sisakokat, egyes fegyvereket, de mindet a II. vh-hoz kötik. Pedig a németek a II. vh-ban is lényegében ugyanazokkal a személyi felszerelésekkel harcoltak, mint előtte a Nagy Háborúban, azokat csak kisebb-nagyobb mértékben toldozgatták-foldozgatták. Amúgy a képen pont kommunisták vannak.

joni firpo 2016.02.20. 18:54:52

@Tom Sinner: Miért várod el átlag állampolgároktól, hogy egyenruha-szakértők legyenek? Én sem tudok megkülönböztetni egy sáfrányos szeklicét egy réti kikericstől...

Tom Sinner 2016.02.20. 20:13:23

@joni firpo: Rengeteget elárul a képen lévő tisztről, hogy nincs a mellén a sas. Aki tud náczizni, annak illene az ilyet felismerni, pláne ha kb-ra ismeri a képen látható sisakot, meg felismeri a Lugert is.

estván 2016.02.20. 21:22:47

@Tom Sinner: A zubbonyok sem négyzsebes szabásúak. Ráadásul a két térdelő srácnak elég "ázsiaias" jellegűek az arcvonásai.

Stahlgewittern 2016.02.21. 01:26:34

@Tom Sinner: Én weimari köztársaságot mondtam volna, ideológia-mentesen.

@joni firpo Ha nem tudom, milyen gomba, nem eszem meg.

Jeffrey Spender 2016.02.23. 17:40:51

Az Erbsenmuster-t csak a Waffen-SS állománya hordta, vagy a Heer és a Luftwaffe állománya is kapott belőlük ?

joni firpo 2016.02.23. 20:49:44

@Jeffrey Spender: Csak a W-SS. 1945-ben alkották meg az egységes terepmintát ("Leibermuster") az össz-fegyveres erő részére, de mire bevezethették volna, véget ért a háború.

Jeffrey Spender 2016.02.23. 21:02:09

@joni firpo: A Hermann Göring Ejtőernyős-Páncélos Hadosztály állománya nem hordták az Erbsenmuster-t ? Sokat láttam őket Waffen-SS-nek címzett téli kabátokban /parkákban/ és nadrágokban, de Erbsenmuster nem rémlik.

www.atthefrontshop.com/ProductDetails.asp?ProductCode=GUWOLP

joni firpo 2016.02.23. 21:11:58

@Jeffrey Spender: Szerintem nem, de utána kellene nézni korabeli fotókon. A HGD a régebbi SS-álcamintákat hordta.

joni firpo 2016.03.05. 11:34:38

Nos, úgy tűnik megvan a megoldás az "ismeretlen magyar egyenruha" rejtélyére. Előkerültek újabb (ezúttal gyári új) példányok és az egykori viselő szájából kikerekedett a sztori is. Az "amőba" mintás ruházatból a 2001-es árvízkor a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Védelmi Bizottság gyártatott a Szegedi Ruhagyárral 200-200 készlet téli illetve nyári ruhát, ezt viselték az MVB prominensei a helyszínen.
A ruha egy-az-egyben a 90 M gyakorlóruha szabását követi, kivéve a fejfedőket, a nyári ruhához ugyanis baseball-sapkát, a télihez pedig usankát csináltattak.
Egyelőre egy téli nadrág (gyári új, a Szegedi Ruhagyár címkéjével) és egy usánka került hozzám, ezek láthatók a mellékelt fényképeken.
Az sajnos nem ismert, hogy a Szegedi Ruhagyár honnan szerezte az "amőba"-mintás alapanyagot.

kepfeltoltes.hu/view/160305/BILD6447_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Jeffrey Spender 2016.03.10. 01:26:12

@estván:

Az, hogy milyen sisakot és málhát hordhatok, az alegység függő, az alegységet hogy kell érteni ? Szakasz ? Század ? Tiszt szeretnék lenni, nem valami zupás (félre ne érts, nem nézem le őket, csakhát én magamat jobban eltudom képzelni hadnagyként, mint őrvezetőként).

recon71 2016.03.10. 02:20:30

@Jeffrey Spender: Valahol a laktanya saját maga szerez be alternatív málhaszerelést,mint Tatán a horvátot. De a parancsnok engedélyezte a saját beszerzésű cuccok hordását valamilyen szinten,de olyan is volt,hogy egyenest előírták,hogy minimum miket vegyél meg magadnak,mint nálunk a könnyűlövész tagjainak. Aztán jöhet utasítás fentről,hogy mit lehet és mit nem. Nálunk is jött egyszer olyan,de hogy milyen szinten adták ki azt nem tudni,hogy hordható minden,csak ne legyen kék,sárga,piros és hasonló a tereptől elütő színű. Fekete és a sivatagi pedig lehetett. Viszont a bakancsok terén a BW-t írták elő kötelezően. Szóval ahány hely,annyi szokás és az is bármikor megváltozhat.

Érdekes,hogy te csak tiszt akarsz lenni. Én meg már az első kis csontcsillagért is mérges voltam. A többiért meg pláne. Minél több a csillag,annál kevesebb mindent csinálhatsz és annál több a felelősség és a gond.

Jeffrey Spender 2016.03.10. 02:41:13

@gyula0910: Egyes (hagyományos) egységeknél miért ragaszkodnak a 70M bili és tártáska hulladékokhoz, másoknál meg képesek eljutni a MICH sisakig és az SPC - TAP-féle plate carrier-ekig és málhákig ?

recon71 2016.03.10. 02:47:22

@Jeffrey Spender: Leegyszerűsítve! Egyes vezetők szerint az egységesség a legfontosabb,ők ragaszkodnak a rendszeresítettek hordásához,még akkor is,ha elavult vagy rossz. Másik vezetők szerint pedig a hatékonyság,a fejlődés a fontosabb. Ők engedélyezik a saját cuccokat. De az sem mellékes,hogy milyen az egység költségvetése,mert ha van pénz,akkor ott vehetnek modernebbet mindenkinek.

Jeffrey Spender 2016.03.10. 19:06:24

@gyula0910: Ilyen alapon senki sem jelentkezne altisztnek, zászlósnak, netán tisztnek :D Meddig vitted, mikor leszereltél ?

Hogy lehet, hogy a vezetők itthon erőltetik a 70M és tártáska hulladékokat, viszont amikor az amerikaiak és mások előtt kell valamit felmutatni, akkor próbálnak valahonnan összeszedni Orlite / PASGT biliket és Commando Harness málhákat és beállítani azokat 70M-ekként ? Vagy hogy misszióba is PASGT / MICH és valami nyugati málha van az elavult szovjet szarok helyett ?

estván 2016.03.10. 21:23:21

@Jeffrey Spender: Nem "erőltetik", hanem nem igazán van más, amit alap felszerelésként ki tudnak adni.

Komolyabb felszerelési tárgyakat kisebb számban, valamilyen prioritással vagy specialitással rendelkező egységeknek szereznek be. Ilyenek a KMZ, KVZ, tűzszerészek, vagy mondjuk légvédelem, tüzérek, mittudomén. És természetesen a különböző misszióban részt vevő állományok, ahol a külszolgálat jellegéhez igazodva adnak ki különlegesebb dolgokat (bizonyosakat hazatérés után le is kell adni), azt talán nem kell ecsetelni, hogy miért.
Mindenki sisakjának és málhafelszerelésének kicserélésére egyszerűen szűkösek a források, így azokra költenek, akik fontosabb helyzetben vannak.

Amíg te tiszt leszel, azt hiszem sok víz lefolyik még a Dunán. Azt javaslom hogy ne parázz rá, ne lovagolj ezen a sisak dolgon. :)
Addigra lehet hogy már az első tiszti ellátmányban 2015M gyakorló lesz, és ha harcoló (régi kifejezéssel első lépcsős) alakulathoz kerülsz, talán már névre kiadott kevlár bimbid meg használható málhamellényed lesz. Legyünk optimisták.

estván 2016.03.10. 21:28:54

@joni firpo: Szuper. :)
Élőben is hasonlítanak a színek a bocira? Akkor lehet hogy ugyanattól a gyártótól származik.
Az amőbás usanka a szürke "drótszőrrel" mindent visz. :)

recon71 2016.03.10. 21:37:20

@Jeffrey Spender: Szakaszvezető volt maximum amit el lehetett érni nálunk sorosként. Azt amikor elértem,már csak jutalomszabadságokkal jutalmaztak. 47 vagy mennyi jött össze csak az utolsó időszakra. 36-nál többet nem is tudtam már kivenni,de azt is csak 2 részletben volt lehetséges,a többi elveszett. Szerződésesként már nem jutottam feljebb.

Én sokkal jobban szerettem kúszni,mászni,rohangálni menetfelszerelésben,mint csini gyakorlóban csak dirigálni. Aztán komolyabb gyakorlatokon meg megfordult az egész,mert megkaptam mindent amit a katonáim,plusz hozzá távcső,rádió felderítő láda. Akkor meg azért volt megint csak rosszabb. Ráadásul minél több ember van rám bízva,annál több a gond is.
De igazad van,valakinek tisztnek is kell menni,csak azt akartam írni,hogy aki nem akar karriert építeni,én azokat is ugyan annyira tudom becsülni.

Egyébként én is volt,hogy szívesen lettem volna tiszt. Méghozzá olyankor,amikor valami ökör vezetőt kaptunk. Nagyon örültem volna párszor,ha én lettem volna a legmagasabb rangú,pl. mikor már jó ideje tudtuk,hogy rossz felé megyünk,de a kapott elöljárónk magasabb rangban volt,így nem tehettünk mást,mint követtük.

Itthon azt a felszerelést erőltetik amiből sok van. Azt a pár modernebb cuccot amit be tudtak eddig szerezni,meg megpróbálják kímélni vagy oda adni,ahol tényleg nagyobb szükség van rájuk. Vagy oda,ahol sokan látják és ettől jobb színben tudják feltüntetni a MH-et.

joni firpo 2016.03.10. 22:10:31

@estván: A színek hasonlítanak ugyan, de miért nyomtak volna a szlovének ilyen (náluk egyébként nem használt) mintát?

estván 2016.03.10. 22:29:59

@joni firpo: Hát, bocit se használnak, mégis ők nyomják. :)

estván 2016.03.10. 22:42:31

@gyula0910: Úgy tudom, hogy békeidőben, indokolt esetben sorállományú katona törzsőrmesterig juthat el. Persze lehet hogy azóta ez változott, vagy nem is igazán foglalkoztak vele.

A ritka kivételek:
- Cimboráéknál (a megboldogult sárbogárdi légvédelemnél) 2000-2001-ben soros őrmester. A laktanyapk. egy alkalommal állománygyűlést hívott össze az ÖSSZES tiszthelyettesnek, tehát emberünknek is menni kellett. Aztán ott meg a góré lebaszta, hogy miért visel legénységi derékszíjat.
- Másik cimbora ismerőse a '90-es években határőr őrsellátó tiszthelyettes volt, sorosként törzsőrmester rendfokozattal.
- Nálunk (ugyancsak 2000 környéke) volt egy tartalékos parancsnoki hallgató, zászlós. Oké, ők kicsit más tészta, de vicces volt a 82M kimenőruhán az a váll-lap ("igazi" zászlósi volt, valószínűleg nem találtak neki hosszanti paszománnyal kiegészített hallgatóit).

estván 2016.03.10. 22:46:34

@gyula0910: Nem teljesen ugyanaz a téma, de nekem két surranótársamat nevezték ki leszereléssel egyidőben őrvezetőből őrmesterré. Egyet pedig honvédból tizedessé.

recon71 2016.03.10. 23:03:16

@estván: Én még 90-91-ben voltam soros és valahol tényleg voltak soros őrmesterek is,de nálunk nem engedték azt,hogy valaki ugyan azt a rangot elérje,mint 1 hivatásos. Nálunk ezért a maximum a szakaszvezető volt. Én mondjuk meg is értem.

@Jeffrey Spender: Még valami amiért jobb szerettem sima honvéd lenni! Honvédként terepen,gyakorlatokon azt csináltam amit szerettem. Harcszerű közlekedés és hasonlók. Csak a jó része volt dolgom. Míg rajparancsnokként,bújtam a térképet,bajlódtam a rádióval,bajlódtam az emberekkel,írtam a jelentéseket,csináltam a megfigyelési térképeket,engem cseszegettek mindenért az elöljárók,nekem kellett az emereimet kordában tartani,irányítani,enyém volt a felelősség mindenért. Szóval ez a sok plusz amit a ranggal kap az ember,teljesen háttérbe szorította az élvezetes részt.

estván 2016.03.11. 00:23:41

@gyula0910: Igazából én már sor szakszit se hiszem hogy láttam. A nóta vége felé max. csak őrvezetők meg pár tizedes szaladgált, ha szakszival találkoztál, az 99% hogy szerződéses volt (és pólót hordott a zöld gatyához is).

Egyébként a Néphadsereg és a népköztársaság határőrsége fénykorában a sorállományú tisztesek gyakran igenis fontos, komoly és felelősségteljes beosztásokat és szolgálatokat láttak el. Aztán a rendszerváltás utáni "hanyatlásban" ez fokozatosan csökkent, a rendfokozatok is "elértéktelenedtek". A végére mi maradt? Írnok meg alegységügyelet, hogy legyen kiket ugráltatni. Beosztások közül meg a rajpk. (ami inkább csak körletpk. volt) szintén azért, hogy a többség fasságaiért legyen kit baszogatni.

Jeffrey Spender 2016.03.11. 00:40:48

@estván:

A légvédelmiseket alakulatként vagy szakirányként kell érteni ?

Ha minden jól megy, nem fogok több évet csúszni a jogon, "csak" 6 alatt végzem el, akkor 2019/2020-ban állok szolgálatba. Itt is volt olyan, akit lediplomázás után elfogadtak hivatásosnak, és nem a jogi osztályra kezdte meg szolgálatát.

@gyula0910:

Lehet hogy rosszul tudom, de lövészeknél "csak" őrnagytól mentesülnek a terepgyakorlatok alól, a századosnak még kell rohangálni / mászni / kúszni.

Repülős szerettem volna lenni, de mivel sikeresen felszámolták a Légierőnket, így kereshettem mást. Harckocsizáshoz nincs kedvem, a (szovjet eredetű) légvédelmi eszközeinkről rosszakat hallottam, egészségre károsak, meg ahhoz teljesen újra kellene kezdeni a tanulmányokat, tüzérségnél csak , a különlegesek nem a súlycsoportom, aktatologatáshoz nincs kedvem, így marad az "egyszerű" gyalogsági tiszti poszt. Itt Győrben, a 12-es légvédelmiseknél szeretnék szolgálni.

recon71 2016.03.11. 00:42:11

@estván: Jól jelzi a 2008-9-es állapotokat,hogy az a tök hülye katonatársam,akit úgy vettek fel,hogy nem tudta megcsinálni az alap fizikai felmérőt sem,csillagot kapott csak azért,mert bent tudott maradni vagy fél,vagy 1 évig is úgy,hogy az összes pót fizikai felmérőt elsumákolta. Még terepre se nagyon jött ki,azt is kiügyeskedte. Ha 1 katonának teljesen alkalmatlan is rangot kaphat nálunk,akkor,hogy lenne tekintélye annak,aki az érdemeiért kapja? Kéne valami megkülönböztetés! Legyen érdemes őrvezető és legyen sumákolás,ügyeskedés őrvezető! :D

recon71 2016.03.11. 00:56:04

@Jeffrey Spender: Se soros,se szerződéses koromban,őrmester felett nemigen láttam kúszni,mászni senkit. Biztos van,hogy ők is csinálnak ilyesmit,de csak elvétve az biztos.

Ja,Te a magas szintű civil suli után várod a rangot! Nem áltatlak,de általában ők szoktak lenni a legrosszabbak,mivel ugyan azt a rangot kapják,de alig tudnak azokhoz képest akik évekig tanultak vagy évek óta katonák. Sokszor 1 hosszabb ideje bent lévő sima honvéd többet tudott náluk.

recon71 2016.03.11. 01:01:21

@Jeffrey Spender: Sőt rengetegszer ki sem jött a terepre a tisztikar legnagyobb része és nem biztos,hogy azért mert nem akart,hanem azért,mert annyi volt a papírmunkájuk. Legalábbis erre hivatkoztak.

Jeffrey Spender 2016.03.11. 01:27:43

@gyula0910: Nyugaton (meg természetesen jobb helyeken) ott a hadnagynak / főhadnagynak / századosnak keményen kell kúsznia / rohangálnia / másznia a beosztottjaival, nem tudja elkummogni, mint nálunk. Ez az elkummogás nem a rendfokozattal jár, hanem a szocialista örökséggel, hogy csak papíron volt nálunk rendszerváltás, a fejekben meg maradtak az akkori baromságok, s tovább is örökítették őket.

www.youtube.com/watch?v=-mNT34ylnMg

Ne zavarjon senkit, hogy a 80-as évekből származik a doku, több mostaniban is láttam ilyesmit, csak most nem jut pontosan eszembe a címük.

Szintén Nyugaton az ilyen "civil egyetemről megyek katonatisztnek 3 hónapos alapkiképzés után" normál dolog, igaz, ott még azután még bőven kell tanulniuk, bepótolniuk, amit már mások a katonai főiskolán megtanultak.

estván 2016.03.11. 01:36:48

@gyula0910: Mondjuk bizonyos helyeken tényleg sok a papírnyálazás, még tiszthelyettesnek is.
Ha hétvégén voltam kapu ÜH, az ügyeletesemet (őrm. és tzls. közti zömében irodisták, kb. 65% nő, 35% férfi) gyakran "elengedtem" több órára, hogy a hétköznapi melójukkal utolérjék magukat.

krisss93 2016.03.11. 07:13:29

@Jeffrey Spender: Győrben csak irodista lövésztiszti beosztást fogsz kapni mert ott nincs aktív lövész alakulat.

Amúgy harmadéves Ludovikásként azt mondom hogy ez az egész nem túl jó ötlet. Nem olyan egyszerű a lövésztiszti dolga hogy azt egy alapkiképzés után után akármilyen diplomával meg tudd tanulni fél év alatt. főleg ha a modern eljárásokat, és a technikát is ismerni akarod (bár és fegyvereket és a btr-t csavarról csavarra ismerni kell) Arról nem is beszélve hogy nagyon erős az előítélet az oldalról bepottyantakkal szemben,továbbá aktív csapattiszti beosztást nem fogsz kapni mivel nagyon kevés üres szakaszparancsnoki hely lesz azt pedig mindig a jobb eredményekkel végzett Ludovikások kapják. És még nekik is elég sokat kell tanulni a csapatnál is.

Tom Sinner 2016.03.11. 12:44:27

@Jeffrey Spender: A katonaság kb úgy ahogy van, nem ártalmas az egészségre? Nehogy te is olyan légy, hogy ha munka lesz, szerelni fogsz lefelé...

Jeffrey Spender 2016.03.11. 15:22:34

@Tom Sinner: Ismerősöm apja lokátoros volt 24 hónapig és 35 évesen eltávozott közülünk. Ha jól tudom már senki sem él azok közül akikkel szolgált. Az a szakág tényleg nem valami egészséges. Békeidőben sem.

Jeffrey Spender 2016.03.11. 15:23:45

@krisss93: Nem pályatévesztett joghallgató vagyok, hanem kényszerpályán levő. A felvételi évében jött két műtét, amiatt kiesett a fizikai felmérő és így maradt a mentőöv, de a jog kurvára nem érdekel :S

krisss93 2016.03.11. 15:52:07

@Jeffrey Spender: attól még szakmai értelemben nem leszel felkészültek sajnos

Jeffrey Spender 2016.03.11. 16:21:32

@krisss93: Az is jó lesz, akkor viszont már nem fognak olyan furán nézni rám ?

A 3 hónapos alapkiképzésen kívül még miket tanítanak a lövészeknek ?

krisss93 2016.03.11. 21:41:16

Hát hosszú a lista, szerinted miért 4 éves a képzés? Szerintem elég sok kezdő hadnagyos sztorit tudnak megosztani, 3 hónap alapképzés arra kevés, hogy normális 1-es harcosnak kiképezzék a lövészkatonát. Nemhogy egy tisztet.

Jeffrey Spender 2016.03.11. 22:14:14

@krisss93: Azt gondoltam, hogy a 3 hónapos alapkiképzés után van még "valami" további képzés a civil egyetemről jött tisztjelölteknek, nyugaton ilyen esetben a 3 hónapos alapkiképzés után szokott lenni még egy féléves "basic school" és végül a specializáció, ami szakiránytól függően 2 évig is eltarthat és utána lesznek ők is olyan teljes értékű tisztek, mint akik alapból katonai főiskoláról végeztek.

estván 2016.03.11. 23:29:52

@krisss93: "3 hónap alapképzés arra kevés, hogy normális 1-es harcosnak kiképezzék a lövészkatonát."

Mekkora igazság! Remélem a te generációdból (szerencsésebb esetben már a titeket okítókból is) mindenki így gondolja.

@Jeffrey Spender: Ennyi erővel akár az első Bsc-d után felvételizhetsz nappali tisztképzésre is.
Ott van pl. Hellenpárth hdgy. (tán már fhdgy.) úr, aki képzett biológusként, a szakmáját megunva ült be újra az iskolapadba, és avatták fel felderítő tisztnek, "mellesleg" menet közben szerzett egy Rohamlövész felvarrót is (nem military boltból).

krisss93 2016.03.11. 23:40:22

Hellenpárth egy legenda nálunk. De egyébként tényleg érdemesebb a bsc után a nappalira felvételizni. Nálunk is van ilyen elég sok, akinek ez lesz a második diplomája.

Én eddig csak mérnököket, informatikust, logisztikust meg jogászt láttam civilből tisztnek bejönni, meg egypár tesi diplomást viszont azok altisztek voltak és azért csináltak +1 diplomát, hogy hadnagyok lehessenek. Viszont ők sem harcoló beosztásban vannak hanem az adott civil szakmájuknak megfelelően vannak elhelyezve, egyszerűen a személyi elbeszélgetésen ha azt mondod az adott alakulat parancsnokának, hogy így szeretnél menni, ki fogja jelenteni, hogy nem. Főleg referencia nélkül az egyetemi oktatóktól a teljesítményedről. Az alapkiképzés után van egy hat hónapos átképzés ha jól tudom, de azt ne hasonlítsd össze az amerikaival mivel nem lehet elég gyakorlatot összehozni nálunk, ennyi idő alatt.

krisss93 2016.03.11. 23:41:44

@estván: Mióta a Bercsényiből hozzák át a kiképző altiszteket hozzánk, javul a helyzet.

estván 2016.03.11. 23:57:47

@krisss93: "Én eddig csak mérnököket, informatikust, logisztikust meg jogászt láttam civilből tisztnek bejönni"

Én is ilyeneket hallottam leginkább, és ők jobbára valóban a saját szakterületükön tevékenykednek.
Történész/muzeológust is ismerek, nyilvánvaló hogy ő a HIM-ben dolgozik.
Nálunk a humán tiszt azt hiszem tanár végzettségű volt.
Én sem sok esélyt látok, hogy ilyen módon valaki csapat/harcoló tiszt legyen.

"egypár tesi diplomás"

Egy ismerősöm testnevelő végzettségű. Még sorkatona korában (2002) ajánlották neki, hogy leszerelés után átvennék hivatásosba, tulajdonképpen a szakmájában dolgozhatna, csak épp bocitarkában. Elfogadta, azóta is ugyanott van, jelenleg százados.

Ha már kiképzők: igaz amit hallottam, hogy Kordásból is tisztet csináltak?

krisss93 2016.03.12. 00:20:52

@estván: Igen, megkapta az első évfolyamot, a csillag mellé.

Jeffrey Spender 2016.03.16. 21:56:03

Miért nem nyomják már a Rábát ?

Amúgy a jelenlegi felhozatalból a Boci még mindig értelmesebb, Európába valóbb, mint a Multicam, amit Afgán környezetbe találtak ki.

recon71 2016.03.16. 23:10:11

@Jeffrey Spender: Na ezen nagyon fel lesz háborodva mindenki. Még senki nem talált ideálisan sötét terepet a Bocinak.

estván 2016.03.16. 23:35:07

@Jeffrey Spender: Mert a Magyar Honvédség hadi/gyakorló ruházata a 90M négyszínnyomású, olyan 20 éve. Sőt, a 65M zöldet se gyártják már. :)

Egyrészt 1990-ben rendszeresítették a 90M gyakorlóruházatot, és 1994-ben elkezdték gyártani (a hű de NATO-kompatibilis) négyszínnyomású anyagból. Ha jól tudom, a '90-es évek végéig gyártották még a 87M eje. gyakorlót (részben már a Határőrség számára), de a 93M eje. gyakorló kiosztásával nemsokára kivonták a rendszerből.
Másrészt valószínűleg nem csak a nyomóhengereknek, de talán már az üzemnek is hűlt helye, ahol gyártották. Az utolsó maradék néhány véget pár éve árusította ki a KRB.

estván 2016.03.16. 23:39:18

@gyula0910: Egy jó mosott, fakó PAMUT boci még elmegy. A kevert szálas, lehetetlen színű borzadály már nem, és az agyagösszetétele miatt az még fakulni se akar (maximum csillió fokon mosva, még hülyébb színekre).

recon71 2016.03.16. 23:52:12

@estván: Hát én még katonaként sem láttam olyan Bocit,ami bárhol is jó lett volna,pedig nagyon figyeltem. 1 híres alezredes haverom valami olyasmit szokott mondani,hogy a Boci 1 helyen jó,1 sötét barlangban éjszaka. :D

Illetve egyszer láttam hasonlónk valamihez. 1 téli tájon a sötét álló facsonkok messziről hasonlón néztek ki,mint a mellettük álló szintén sötét álló katonák. Akkor sem rejtett jól,csak valamihez hasonlított bennük a katona.

recon71 2016.03.17. 00:02:39

@estván: Egyébként a 90-91-ben használt Rábát sem szerettem,mert csak ősztől volt jó,de akkor jó volt. Aztán azt is elcseszték,mert később már azokat is túl sötétre csinálták. Sajnos a világosabb régi verzióim már szakadtak. A sötét meg hiába újszerű még mindig,mert sehova sem jó,csak a szekrényben rohad.

estván 2016.03.17. 00:59:22

@gyula0910: A boci esetleg még nedves-nyálkás október-novemberi erdőben jó, amikor a fák, az avar, az aljnövényzet a víztől sokkal sötétebb és fényesebb, mint általában.

Én meg kinőttem a boci zubbonyaimat, pedig kettő pamut, és az egyik egész jó fakó lett már :)
Az újabb Rába gyakorlód mekkora méretű? Ha jó rám akkor megvenném. :)

recon71 2016.03.17. 01:30:34

@estván: Ez a sötét csak kabát huzat,a méretét nem tudom,de majd megnézem. Nem értek ezekhez,de valami olyan rémlik,hogy határőrségi volt. Nem tudom miért,talán annak mondhatták? Általában fogalmam sincs,hogy az elmúlt 40 év alatt mi,hogyan,honnan,mikor és kitől került hozzám.
A napokban pakolva pl. 1 orosz mikádó szerűséget is találtam ciril betűs felirattal. Szokás szerint erről sem rémlik semmi. :D

estván 2016.03.17. 01:41:25

@gyula0910: Kabátkülsőm úgysincs. :)
A hőr meg az eje. ugyanaz, a repülőszerelő volt más kivitel, illetve készült néhány a pc-s mikádó szabásával is, azokat jellemzően külszolgálatra adták ki.

Ha a pantentjai nem puskásak hanem sima bronzszínű laposak, vagy ha gyárilag felvarrt határőr karjelzés van rajta, akkor viszont már biztos nem a seregtől mozgatták át BM készletbe.

recon71 2016.03.17. 01:43:30

@estván: A múltkor hátizsákot akartam már venni,mert a jelenleg használtak már eléggé leharcoltak,amikor 1 papírdobozban 1 francia vadi újnak kinéző katonai hátizsákra akadtam,gondolom valamelyik légiósé lehetett. Sejtésem se volt,hogy van nekem. Se,hogy vannak osztrák kulacstokjaim,se,hogy van 1 vietnami ami tárzsebszerűségem,.stb.,stb.. :D

recon71 2016.03.17. 01:55:51

@estván: Holnap megnézem,ha el nem felejtem. Ha pár napig nem írnám meg,akkor emlékeztess! Otthon túl sok a dolgom mindig.

Egyébként villám és tépőzáras megoldásúnak rémlik,patent nem tudom van e rajta (talán a vállapnál?).

Jeffrey Spender 2016.03.17. 14:25:54

@gyula0910:

És az amcsi M81, a cseh vz.85 és francia CCE terepminták mennyire jó találmányok ?

Ismerősöm szerint dzsungelbe legalább jó a boci :D

Amúgy málhára visszatérve:

Elképesztő, hogy a 70-es, 80-as években a szovjeteknek is chest rig-jük volt, nálunk meg vannak olyan ökrök, akik megragadtak a tártáskánál.

m.cdn.blog.hu/va/vadonszava/image/felszereles/afganka/oroszkatonak.jpg

krisss93 2016.03.17. 18:44:45

A francia CCE nagyon jó minta.

Amúgy most februári gyakorlaton találtam jó terepet a bocinak, téli tölgyes sok avarral meg kevés zöldüléssel és bokrokkkkal az erdőszélen. Egész jól szuperált.

Jeffrey Spender 2016.03.17. 20:45:40

@krisss93: Tudnál képet csinálni ?

Még itt is elment a boci:

www.youtube.com/watch?v=RoBOJpQlQVc

Ha rajtam múlna, mérsékeltbe a honvédjeink Flecktarn-ot és M81-et hordanának, sivatagba meg eredeti amcsi 3 és 6 színút, nem a magyaros változatait.

recon71 2016.03.17. 23:34:43

@Jeffrey Spender: Ezek közül csak a CCE-t próbáltam,de azt rengeteget,és meglepetésemre,mivel a mini mintázatok híve voltam,nagyon bejött a gyakorlatban. Ezen a képemen együtt látszik 1 Bocival és 1 Flektarn-nal,mindkettőnél jobban bevált,talán látszik is,hogy miért:

indafoto.hu/gyula0910/image/23683436-73067afe/user

Talán itt jobban látszik az alakbontó képessége:

indavideo.hu/video/Hatizsak_gyors_felvetele

recon71 2016.03.17. 23:42:03

@estván: Megnéztem a Rába kabát huzat méretét: 188/65.
Most elővettem és jobban megnéztem,mert téged érdekelt és meglepetésemre vannak rajta lyukak a kabát ujjak végén és a kabát alján a gumizás körül. Eddig azt gondoltam a színe alapján,hogy nem nagyon volt használva. Hacsak ki nem lyukadhatott állásában is valahogy. Ha még érdekel,akkor lefényképezhetem?

recon71 2016.03.18. 00:03:47

@Jeffrey Spender: Nem is tudtam,hogy az M81 a WL-t jelenti! A WL-t is sokat használtam a múltban,de már nem mernék róla biztosat nyilatkozni,rég volt.

A vz.85-ről meg az a véleményem,hogy nyáron jó lehet,de ha az alakot is bontaná,jobb lenne. Ősztől viszont nem tudom,hogy 1 ennyire zölden domináló nem e lesz feltűnő ahol minden csak barna.

recon71 2016.03.28. 23:23:25

@estván: Lefényképeztem a Rába kabát huzatot ahogy ígértem:

indafoto.hu/gyula0910/image/23923686-8372faf4/user

Élőben egyébként sötétebbnek látszik,mint a képen.

joni firpo 2016.03.29. 06:39:02

@gyula0910: Ez egy 87M repülő-szerelő kabát. Háromszínnyomású anyagból is létezik pár "árnyalat-változat", a legkorábbinál a belső oldal még fehér volt pl.

recon71 2016.03.29. 16:09:18

@joni firpo: Lehet,ezekhez nem értek. Egyébként a határőröké nem ilyen volt,mert mintha nekem azt mondták volna,hogy azoké volt.

joni firpo 2016.03.29. 16:17:22

@gyula0910: Valóban nem. A határőrök a 87 M eje mikádót kapták (a ruhával együtt).

estván 2016.03.29. 22:32:54

@gyula0910: Köszi!
Jó hogy írtad, mert én elfelejtettem, melyik cikknél beszéltünk róla. :)
Még annyit megtennél, hogy leméred a vállszélességét varrástól varrásig? Bár sajnos gyanús hogy szélességre nagy lenne nekem. :(

recon71 2016.03.29. 23:49:05

@estván: Holnap túrázom,de csütörtökön,ha nem jön közbe semmi,lemérem.

joni firpo 2016.03.30. 09:25:00

@estván: Kisebb méretű (pl. 170/50) reszer. mikádó kapható a Zách utcai inkurrencia boltban, 800 pénzért. Ez itt a reklám helye! :)

estván 2016.03.30. 21:25:04

@joni firpo: Köszi, már úgy is rég voltam benn. Eje. nincs véletlenül? :)

joni firpo 2016.03.31. 12:12:28

@estván: De van. Főleg "még hülyébb" méretekben, pl. 158/50-es és hasonlók. Természetesen használt cuccokról beszélünk, a fakulás különféle fázisaiban, jobbára selejtezési pecséttel ellátva, cserébe viszont 800 Ft-os áron.

recon71 2016.03.31. 15:25:00

@estván: Lemértem a vállapoknál,ott 60 cm körül van.
De szerintem is nézd meg először ott ahol @joni firpo: írta,mert annak ellenére,hogy nagyon rossz róla a véleményem,nehezen válok meg tőle. 1,mert kicsit gyűjtöm is ezeket,2,tudnám mégis használni. Ugyanis a mérete miatt a civil nagy hátizsákjaimra és kabátjaimra is rá tudnám húzni,hogy csökkentsem a feltűnőségüket. Azért az árért meg amit ezek érnek,nem tudnék mást venni erre a feladatra.

De ha ott sem kapsz jobbat és tényleg annyira érdekel,akkor elküldöm neked,mert többre tartod mint én!

estván 2016.03.31. 21:04:39

@joni firpo: @gyula0910: Köszi az infókat! Akkor majd megálmodom, hogy olyat vegyek-e, ami nagy vagy ami kicsi rám :D

Amúgy ma pont jártam is ott, csak épp a szomszédban. Az inkurrenciába viszont nem értem rá benézni. Persze lehet hogy akkor már nyitva se volt...

joni firpo 2016.04.20. 10:32:11

Kikerekedett a történet - az "amőba-mintás" tereptarka anyag nem véletlenül árválkodott a Szegedi Ruhagyár raktáraiban 2001 táján. A 90-es években (vsz. 1991-92 körül) ilyen anyagból készült egy "tábornoki kísérleti gyakorlóruha" széria, mely végül nem került bevezetésre.

Jeffrey Spender 2016.07.09. 22:36:06

@gyula0910:

Milyen feladat- és szerepköre van és úgymond milyen messzire nyúl a hadnagy, főhadnagy és százados keze?

recon71 2016.07.10. 05:24:22

@Jeffrey Spender: Ezeket inkább a ma is szolgálóktól kérdezd,mert igazából én még a kérdést sem nagyon értem,hogy konkrétan mit akarsz ezzel kérdezni! Mit jelent az,hogy milyen messze nyúlik a keze?

Jeffrey Spender 2016.07.10. 19:55:38

@gyula0910:

Mettől meddig szolgáltál ? Akkor pontosítva kérdem, immáron Krisss93-tól, a kérdést, a második rész, meg ami értelmét kérded, most én is látom, hogy sikerült túlfogalmaznom, túlbonyolítanom a kérdést.

krisss93 2016.07.10. 20:13:14

Beosztás függő, általában a saját szakaszra/századra terjed ki, A törzs beosztásokkal ez változik.

Jeffrey Spender 2016.07.10. 20:19:41

@krisss93: Milyen szakirányon vagy és hányadéves vagy ?

recon71 2016.07.10. 22:44:04

@Jeffrey Spender: Sorosnak 90-ben vonultam,91-ben szereltem. Szerződésesnek 2008-ban vonultam és 2009-ben már le is szereltem.

Gondolom még mindig a tiszti pálya vonz,azért kérded? Én meg még rajparancsnok sem szívesen voltam,mert attól kezdve pont az élvezetes rész szűnt meg. A túl sok feladat,agymunka,ami már ezzel is járt,teljesen elnyomta azt amit előtte annyira élveztem.

Jeffrey Spender 2016.07.11. 00:45:22

@gyula0910: Igen, még mindig tiszt szeretnék lenni, de nem úgy indult, hogy csak és kizárólag a tiszti állomány jó nekem, hanem repülős szerettem volna lenni, és az meg csak tisztből lehet, de mivel mind a repülőket, mind a helikoptereket elképesztő módon minimalizálták, így "talpas" tiszt lehetek.

A harckocsizók vagy tüzérek is panaszkodhatnak az elképesztő leépítés miatt, de valahogy mindenki a saját dolgát érzi a legfontosabbnak, nálam a repülés van vagy volt.

recon71 2016.07.11. 04:03:18

@Jeffrey Spender: Csak mert feltettél nekem pár olyan kérdést mostanában amihez mások sokkal jobban értenek,elmondom,hogy nagyon sok mindenhez nem én értek a legjobban,ezért inkább mindenkihez kéne azokat intézni! Mások valószínű sokszor pontosabb információkkal szolgálhatnak olyasmikben.
Amihez én értek nagyon az a ruházat és málhaszerelések megoldásai,köszönhetően a közel 30 évi ilyenekben ténykedésnek. Nem konkrét gyártmányokkal általában,hanem a megoldások,kialakítások terén.
Meg persze vannak járulékos tapasztalataim is és egyéb dolgok,de ezekben már nem biztos,mint írtam,hogy én adom a legjobb,legpontosabb választ.

Jeffrey Spender 2016.07.11. 23:48:52

@gyula0910: De 6 év egyetem után furán adná ki magát, hogy csak legénységi állományba lennék, nem minimum valami tiszthelyettesként, de inkább tisztként szolgáljak :D

recon71 2016.07.12. 00:22:41

@Jeffrey Spender: Értem mire gondolsz! :D
Akkor gondolj bele,hogy nekem milyen fura volt elmenni szerződésesnek közel 40 évesen,azzal a civil múlttal,foglalkozással,mentalitással,élettel ami van. Nekem nem nagyon szoktak parancsolni,sőt ellenkezni sem nagyon. 1 vezető,irányító embernek 1 sima lövész szakszi beosztás eléggé a másik véglet. Persze hiába vonultam jó messze,mégis már az első napokban felismertek. Igaz hamar híre ment,hogy ki vagyok,úgyhogy maximum megkértek,míg másokat zavartak,de még ez is nagyon nehezen emészthető volt számomra. A maximális tisztelet megadásához felém vagyok nagyon hozzászokva. Még az is stresszelt piszkosul,hogy időnként jelentenem kellett szolgálatban valakinek. Nem voltam hozzászokva,hogy én legyek 1 alárendelt.
Szerelésem előtt pár nappal az egész szakaszt levitték falevelet szedni,hát persze,hogy akkor is felismertek. Meg is fenyegettem az illetőt mindenféle rosszal,ha ezt el meri mondani a másik életem környékén. :D Ez is lökést adott,hogy nem nekem való ez mégsem.
Nem kértem,de egyedül voltam egy 4 ágyas szobában,míg mások eléggé sűrűn voltak. Még ennek ellenére is folyton az járt a fejemben,hogy otthon jobb kereset,autó,ház,család,barátnő,tökéletes élet,én meg hülye ezt választom? Ezek ellenére,ha olyan lett volna,mint a reklámokban,lehet maradtam volna,de sajna nagyon nem olyan volt.


süti beállítások módosítása