Translate

Utolsó kommentek

Bemutatkozás

A Combat Gear Blog célja bemutatni milyen kiegészítőkből tevődik össze egy modern hadsereg katonáinak személyi felszerelése, továbbá szeretne a laikusok, érdeklődők, hivatásosok és szerződésesek, milsimesek, airsoftosok, paintballosok és természetjárók számára egy érdekes oldalt összeállítani leírásokkal és fotókkal.

Ne felejtsd el elmenteni az oldalt a kedvenceid közé! (CTRL+D)

Kapcsolat

combatgearbloghu [kukac] gmail.com

Hazai

HONVÉDSÉG


2000M gyakorló ruha
2003M (2004M) sivatagi gyakorló nadrág
2003M (2004M) sivatagi gyakorló zubbony
2003M (2004M) sivatagi kalap
2007M esővédő
2008M esővédő
2008M Moduláris Málhamellény
2008M Moduláris Málhamellény (módosított)
2008M polár pulóver (kabát bélés)
2010M Gyakorló ruházat
2015M Gyakorló kalap
2015M Gyakorló nadrág
2015M Gyakorló sapka
2015M Gyakorló zubbony
90M gyakorló ruházat
90M gyakorló sapka
90M gyalogsági mikádó
93M esővédő kabát
93M gázálarc
93M pulóver
93 M ejtőernyős téli zubbony
Alto málhamellény
Alto vesezsák
Gyakorló póló
Gefechtshelm Schuberth
Haix Nepal Pro
Haix P6
Honvédségi málha öv
Horvát málhamellény
KECS (1.rész)
KECS (2.rész)
Mit rejt a felderítő mellénye
Mit rejt a felderítő mellénye 2.rész
Mit rejt egy magyar katona mellénye
Rabintex A10
RBR MACH 3
Rs 4/4
"Technikai póló"
TMK "drop pouch"
TMK Ak tártartó zseb
TMK felkarvédő
TMK M4/M16 tártartó zseb
TMK repeszmellény
TMK sörét tartó zseb

1949 M Esőgallér
1951 M Álcázó kezeslábas
1951 M Álcázó kezeslábas (őszi)
1951 M Álcázó kezeslábas (téli)
1965 M ejtőernyős bakancs
1982 M repülő-szerelő esővédő öltöny
82M kezeslábas
82M összhaderőnemi védőkészlet
87M harci gyakorló ruházat
1987M ejtőernyős hátizsák
Egységes sebkötöző csomag
Határőr/munkásőr kezeslábas
Honvédségi egyenruha tervezet
Hurrikán bocskai
Hurrikán trópusi öltözék
PA 63 bőr fegyvertok
Pakisztáni bocskai
Rába mintás sisakhuzat
Tártáska
Terepszínű málhamellény
Zöld sisakhuzat

RENDŐRSÉG


10M ERGY bakancs
10M ERGY gyakorló nadrág
10M ERGY gyakorló zubbony
10M ERGY téli kabát
12M e r taktikai öv készlet
2006-os rendőrségi bevetési bakancs
2015M ERGY bakancs
Acélbetétes tonfa
Police Medic Vizsga
Blackhawk H harness
CPE Protektoros kesztyű
CPE Riot Equipment in front testpáncélok
CPE TAC SF Omega
Gyakorló poló
Készenléti rendőrség köznapi és ünnepi teniszing
Könnyített bevetési bakancs
Nowar P9RC szolgálati fegyvertok és tártartó
Nowar testpáncél
Mag-lite
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak (modernizált változat)
MSA Gallet MO 5001 bevetési sisak
MSA sisak gázálarc
Rendőrjárőr felszerelése
Rendőrségi bevetésis sisak 2006-ból
PA 63 tok
Pilotka
Police Medic
Schelli kft. zsanéros bilincs
Tonfák a készenléti rendőrségnél
Tűztámogatók

TŰZOLTÓSÁG

AGA spiromatic 316 légző
Budavári Tűzoltó Őrs
Bristol bevetési kabát
Bristol bevetési nadrág
Drager PSS 100, Panorama Nova
Gallet F1SA
Haix Fire Flash
Haix Florian Pro
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentő gépjármű (1)
Mercedes 1113 nehéz műszaki mentőgépjármű (2)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (1)
Mercedes 1124 Gépjármű fecskendő (2)
Streamlight survivor és survivor led
Tűzoltó balta
Vektor 10 tűzoltó bevetési ruházat

ORSZÁGOS MENTŐSZOLGÁLAT

Crafter sztori
Moduláris mentéstechnikai ruházat
Tömeges Baleseti Egység

NAV

Egyéni elsősegély zseb
Egyénile összeállított Medic zsák
Fényvisszaverő mellény
Gyakorló ruházat
HK P30
Taktikai öv
Téli kabát

Címkék

0.45 acp (1) 100 as (1) 10m (1) 1124 (1) 14 (1) 15m (5) 18+ (4) 1940 (1) 1l (1) 1pn58 (1) 2 (2) 200 (1) 2000m (2) 2003m (1) 2004m (1) 2007 (1) 2007m (1) 2008m (4) 2008M (2) 200rds (1) 2010m (1) 2013 (3) 2014 (5) 2015 (6) 2015M (7) 2016 (3) 2017 (2) 2018 (1) 3 day pack (2) 40mm (4) 5.11 (5) 511 (1) 550st (1) 68w (1) 6b5 (2) 74 (1) 90 (1) 90m (3) 93m (3) 93m gázálarc (1) 95m (1) 96M (1) 9mm (1) 9x19 (1) accident (1) ach (6) acs (1) acu (23) adapter (1) adidas (1) afgán (2) afganisztán (18) afgansiztán (1) afghanistan (33) afrika (2) ag 36 (1) air (2) airborne (8) airsoft (1) air assault (1) ak (5) ak74 (1) ak 74 (2) aláöltöző (2) álcázás (3) alice (6) aljazeera (1) ambulance (3) ambush (2) amerika (4) amerikai (14) ammo (3) amputáció (1) ana (5) angol (15) anp (2) arcfesték (1) arfat (1) armadillo (1) armored (2) armored vest (3) armour (2) army (84) armybox (16) assault (6) assault pack (10) átmeneti (1) atom (1) austria (3) ausztria (2) az egyenlőség nevében (1) a stan (1) backpack (19) bajonett (1) bakancs (26) baleset (2) ballistic (2) ballistic vest (1) ballisztikus (1) bandoleer (2) barett (1) bates (3) baton (1) battle (2) bayonet (1) bdu (5) bear (1) belga (3) belleville (1) belt (13) berezka (2) bergen (3) berghaus (3) betét (2) bevetési (2) bianchi (1) bijan (1) bilincs (1) biológiai (1) biritish (1) black (5) blackhawk (10) blackwater (2) boci (11) bocskai (4) body (1) bodycam (1) body armour (4) bolgár (2) bonnie (1) bonnie hat (2) boonie (2) boots (23) borulás (1) box (1) box magazine (1) brit (28) british (25) brown (9) budapest (1) buffalo (1) bulgaria (2) bulgária (1) bulgarian (1) bullet (4) bulletproof (8) bulletproof vest (4) bullet proof (1) bullet proof vest (2) bundesheer (1) butt (1) BW (1) bw (3) caiman (1) camelback (8) camelbak (8) camo (6) camouflage (4) canteen (4) canteen pouch (1) cap (7) caracal (1) carrier (4) cartel (1) casaulty (1) cat (2) ccct (1) cce (4) cfp (2) cfp 90 (2) checna (1) chemical (6) chest (2) chestrig (12) china (1) chinese (1) cimic (1) ciras (2) civilians (1) coldweather (5) combat (5) combat belt (2) combat gear (2) combat pants (4) combat shirt (12) cops (1) corcoran (1) cordura (11) corps (1) corpsman (1) cougar (1) cover (5) coyote (18) coyote brown (34) coyote tan (7) cqb (3) crafter (1) croat (2) croatia (3) Crye (2) crye (1) csat (2) csecsenföld (3) csehszlovákia (3) csernobil (5) csizma (1) csősál (2) cummerbund (1) custom (1) dach (1) dalmácia (1) dán (2) danish (2) danner (3) daps (1) darktac (9) dcu (5) ddpm (2) defense (1) dél (1) dél afrika (2) democratic (1) derékzsák (1) desert (21) desert dpm (2) desert marpat (2) digital (8) digitális (5) dimanodback (1) docu (3) documentum (2) dokum (1) dokumentumfilm (5) dominator (1) domonkos (1) dpm (19) dprk (1) draeger (1) drager (2) dragic (1) dress (1) drog (1) drog háború (1) drop (3) drug war (1) durashock (1) dzsungel (2) eagle (5) eagle industries (7) eberlestock (1) ecw (1) ecwcs (9) egyenlőség (2) egyenruha (34) egyeruha (1) éjjellátó (3) ejtőernyő (2) ejtőernyős (6) ellátás (2) első (1) elsősegély (3) elsősegély zseb (2) embasy (1) emlékek (1) enabler (1) engine (1) english (1) entrenchment tool (1) eotv (1) erők (2) esk (1) esőkabát (3) esővédő (10) ess (4) észak (2) étel (1) ételcsomag (5) eureka (1) exoskeleton (1) e tool (1) f1 (1) f1s2 (1) face (1) fail (2) fallschirmjager (1) fast (3) fdbp (1) fejada (1) fejadag (15) fekete (1) felcser (3) felderítő (4) felkarvédő (1) felső (1) felszerelés (10) felvarró (2) female (1) field (1) FILBE (3) filbe (3) fire (3) firedepartment (4) firefighters (7) fire engine (2) fire force (1) first aid kit (2) first ait (2) flak (3) flame retardant (2) flc (5) fleece (6) flora (7) fmj (1) fn (2) fob (1) foliage (4) force (2) forces (2) frag grenade (1) francia (12) french (10) frog (4) frontline gear (1) (1) fulcrum (2) future (1) g3 (1) galco (1) gallet (1) gangs (1) garment (2) gasmask (5) gas mask (6) gáz (2) gázálarc (10) gázmaszk (1) gear (9) gen (1) gen3 (1) gendarmerie (1) gen 2 (1) gen 3 (1) georgia (1) georgian (2) georgians (1) gépjárműfecskendő (2) géppuskás (4) german (7) glock (3) gloves (4) golyóálló (5) golyóálló mellény (5) google (1) googles (4) gore (2) gore-tex (8) goretex (3) gore tex (9) gorka (5) gorod (1) görög (3) gránát (8) greek (2) green (8) grenade (7) grenade pouch (2) grúz (3) grúzia (1) gun (2) gurkha (4) gyakorló (13) gyalásó (1) gyalogsági ásó (1) hadisír (1) haditengerészet (1) hadsereg (33) haix (5) handcuff (1) handgrenade (1) harci (6) harci fejadag (10) harcjármű (4) hard armor (1) harness (2) háromnapos (1) hassienda (1) hat (6) határ (1) hátiernyő (1) hau (2) házi teszt (1) hdf (23) HDF (3) headset (2) heckler (1) heer (1) hegy (1) helikontex (3) hellas (1) helmet (29) helmetcam (1) heveder (3) hk (2) HM (1) hm (88) (1) hol (1) hölgy (1) holster (4) honvedelem (14) honvédség (62) honvedseg (15) horvát (5) horvátország (2) hrvatska (1) hsg (1) HSGI (3) hugnarian defense forces (1) hugnary (2) huncam (1) hungarian (19) hungary (14) hurrikán (1) huzat (3) hvg (1) hyper (1) i. kerület (1) iba (3) ice (1) idf (2) ied (3) ifak (11) ii (1) ilbe (3) ILBE (1) imposztor (1) incidens (1) Individualnovo (2) Individualnovo Ratsiona Pitanee (2) industries (3) infra (1) iotv (1) ipc (1) ir (2) irak (3) irányzék (1) iraq (8) ironclad (2) isaf (2) israel (1) issued (2) its (1) itw (6) izrael (3) jacket (22) jármű (1) járőr (1) javító (1) jna (1) jövő (1) jsgpm (1) jslist (4) jump (1) jungle (1) kabát (22) kalap (2) kamera (1) kamuflázs (1) karrimor (1) kartell (2) katona (2) katonai (1) katonája (1) katonák (1) katonaság (1) kenyérzsák (1) kérdések (1) kerület (1) kés (2) kesztyű (4) kevlár (3) kevlar (2) kevlár sisak (2) kezeslábas (2) kézigránát (3) kfor (2) khaki (4) kiegészítő védelem (1) kiképzés (2) kína (2) klmk (2) knee (1) knee pad (1) knfie (1) knife (3) kockh (1) kokain (1) konténer város (1) korea (3) korengal (1) körkupola (1) kötött (1) kötszer (2) közbeszerzés (2) krím (1) kulacs (5) kulacs zseb (2) különleges (3) kzs (1) kzsm (2) k pot (2) l109a1 (1) lámpa (6) lángálló (1) lb2 (1) LBT (3) lbt (6) lc2 (4) lc 2 (3) légzőpalack (2) lengyel (5) lengyelország (2) les (2) líbai (1) light (2) liter (1) litván (2) litvánia (1) london bridge tactical (4) london bridge trading company (3) lőtér (1) lövedékálló (4) lövedékálló mellény (4) lövészpáncélos (1) Lowa (1) lwh (3) l 17a1 (1) l 85 (1) m16 (9) m1916 (1) m1942 (1) m1c (1) m2 (1) m203 (1) m22 (1) m249 (3) m320 (1) m4 (11) m40 (2) m40a1 (1) m60 (1) m79 (1) m87 (1) m952 (1) m97 (1) made in (3) magazine (6) magazine pouch (6) magyar (51) magyarország (1) mag pouch (2) main (2) mainpack (5) main pack (2) málha (10) málhafelszerelés (13) málhamellény (19) málhaöv (1) málhazsák (4) málha mellény (1) marine (23) marines (6) marine corps (9) marjah (2) márkos (1) marpat (24) maszk (1) matv (1) mav (3) maxxpro (1) mbss (1) mccuu (4) mcu (1) meal ready to eat (3) medevac (1) medic (20) medical (8) medic pac (2) medininka (1) melény (1) mellény (57) mentés (3) mentők (5) mercedes (2) mesterl (1) mesterlövész (1) mexico (1) mexikó (2) MH (1) mh (93) mh 25/88 (1) mh 34 (1) mh 86 (1) mich (4) mikádó (2) miles (1) military (1) milsim (2) minimi (1) miox (1) misszió (1) mjk (1) mk6 (1) mmr (2) mn (3) modox (2) modular (1) modular system (1) molle (37) molle ii (5) monaghan (1) mopp (2) mount (1) mountain (2) mout (1) mrap (3) mre (15) MSA (1) msa (1) ms 2000 (1) mtp (19) múltból (1) multicam (24) multi terrain (2) multi terrain pattern (3) multotool (1) műszaki mentő (1) művégtag (1) műveleti (1) myster ranch (2) m 249 (3) nadrág (41) nagykövetség (1) national georpahic (1) nato (1) NAV (2) nav (6) navy (1) nbc (1) ndk (1) neckband (2) német (10) népviselet (1) nevében (1) new (2) new zealand (1) nexus (3) night (2) night vision googles (1) norvégia (2) norvegian (2) november47 (1) nukleáris (1) nvg (5) oakley (1) octopus (1) od (26) OD (3) oef (2) oef fr acu (1) of (1) oif (1) oldschool (1) olvasói levél (1) omon (1) omsz (4) on the spot (2) on the spot afganisztán (1) operation (2) operation enduring freedom (1) operation shanjar (1) operation strike of the sword (1) opfor (3) ops core (4) őrjárat (2) orosz (75) orosz mre (2) őrs (1) orvosi (9) orvosi táska (5) orvosi zsák (7) osprey (7) osztrák (6) öte (1) öv (14) P9R (1) pack (39) pact (1) pad (1) pakistan (1) pakisztáni (1) pakol (1) páncélos (2) páncélozott (1) pantac (1) pants (2) para (1) parachute (1) paratrooper (3) parka (3) pasgt (3) patrol (6) patrol pack (7) pattern (1) pattern 83 (2) peckham (2) pentagon (1) peoples (1) phantom (1) piece (1) pilotka (1) pistol (6) pisztoly (9) pisztolytár (1) pisztolytok (5) Pitanee (2) pj (1) plate (7) platecarrier (9) plate carrier (23) plce (2) PLCE (1) pmc (1) poland (3) polár (5) polar (4) polartec (1) polic (1) police (51) polish (4) polish army (1) ponch (1) poncho (2) poncsó (3) pot (1) pouch (29) predator (1) proof (4) protection (5) protective (1) protector (2) protetcion (1) protézis (1) prt (2) ptsd (1) pullóver (1) pullover (3) pulóver (5) pulover (2) pump action (1) puska (5) pvs (1) rába (3) rába terepszín (2) rabintex (1) radar (1) rádió (3) radio pouch (3) rádió zseb (2) rain (2) raincoat (3) rainjacket (1) rain gear (5) rakasz (4) rakasz zseb (2) ranger (2) ratio (4) Ratsiona (2) realisztikus (2) recon (4) régi iskola (1) remington (1) remington 870 (1) rend (1) rendőrsé (1) rendőrség (55) rendszer (1) rendszeresített (1) repeszmellény (2) republic (1) rescue (2) restrepo (2) revision (1) rg31 (1) rg33 (1) rhino (1) rhodesian (1) ricas (1) rifle (5) rifleman pouch (2) rifle grenade (1) rig (1) rijavi (1) rip (1) rip stop (1) ris (1) robbantás (1) rohamlövész (2) rohamlövészek (1) rollover (2) román (3) rs4/4 (1) rs 4 (1) ruck (1) rucksack (12) ruha (3) ruházat (4) russia (12) russian (50) russian mre (2) sadf (2) salomon (1) sandstorm (1) sapi (1) sapka (11) sátor (1) sátorlap (5) saw pouch (4) sa 80 (1) scalable plate carrier (1) sds (19) serbian (2) sérült (5) sf (5) shawn (1) shirt (8) sight (1) sig sauer (2) sisak (29) sisakálca (1) sisakhuzat (4) sivatagi (24) sling (1) slocam (1) slovak (1) slovenia (2) smersh (5) smock (2) softshell (4) soft armor (1) soldier (1) soldiers (1) sordin (2) sörétes (1) source (2) spanyol (1) spc (3) spear (1) spec (1) special (3) specnaz (6) specter gear (1) spec ops (2) splav (5) splittschutzeweste (1) sport (2) sportruházat (2) sposn (10) stanag (1) steel (1) stop (1) strobe (1) suicide (1) suit (2) sumrak (1) surefire (3) svájc (2) svd (1) svéd (6) sweden (4) system (2) szavazás (1) szemüveg (5) szénszűrő (3) szerb (2) szíj (1) szimatszatyor (2) szír (6) szlovák (4) szlovén (2) szlovénia (2) szovjet (2) tab (1) tac (1) tactical (11) tactical belt (1) tactical taylor (1) tailor (1) taktikai (4) taktikai málhafelszerelés készlet (1) taktikai öv (2) tálib (1) taliban (3) talibanistan (1) tan (18) tap (2) tár (4) tártartó (6) tarzan (1) táska (9) tasmanian tiger (1) taylor (2) tél (1) téli (2) temető (1) temperate (1) tengerészgyalogos (4) tengerészgyalogság (16) tengerészgyaogság (1) térdvédő (1) terepminta (3) terepszín (2) test (1) teszt (1) tex (1) three point sling (2) tiger stripe (1) tiszthelyettes (1) tmk (6) tok (4) tomahawk (1) tonfa (1) torch (2) training (2) triple (1) tri color desert (1) trópusi (1) trousers (30) tru (1) tullahoma (1) tűzálló (1) tűzálló ruházat (1) tűzharc (1) tűzoltó (6) tűzoltók (2) tűzoltóság (16) two (1) ubacs (4) ucp (3) UF pro (1) új (7) új magyar egyenruha (9) ukrán (3) und (1) uniform (39) urban (1) us (11) usa (13) usmc (48) USMC (5) usp (1) us marines (1) utility (2) v1 (1) varsói szerződés (1) védőmellény (15) védőszemüveg (1) vegyi (1) vegyvédelmi (3) vegyvédelmi kesztyű (2) vegyvédelmi ruha (3) vehicle (1) vesezsák (1) vest (65) veterán (1) vibram (1) victorinox (1) video (6) vision (2) vityaz (1) víztisztító (2) vog (1) vsz (3) vz (1) waist (1) waist pack (1) war (1) warbelt (6) warfare (1) warrior (9) warsaw (1) warsaw pact (1) war belt (1) water (4) web (1) webbing (3) web gear (1) wl (1) woman (2) woodland (26) wounded (1) wounded platoon (1) wp (2) yoke (1) zászlós (1) zsák (44) zseb (20) zubbony (8) Címkefelhő

A krími helyzet

2014.03.21. 08:00 :: Combat Gear Admin

Virág elvtárs szavaival élve, a krími helyzet fokozódik, és igaza volt mert én sem lennék a kapitalisták helyében. Hivatalosan fél-hivatalos népszavazás útján a krími félsziget - illetve köztársaság - elszakadt Ukrajnától és Oroszországhoz csatlakozott. 

Ahogy az borítékolható volt a nyugat ezt nem ismerte el és semmisnek tekinti a szavazás eredményét, míg az orosz fél üdvözölte azt, sőt már a tárgyalásokat is megkezdték a krími vezetőkkel. Mindemellett további három kelet ukrajnai nagyvárosban vált feszültté a helyzet.

Hivatalos formájukban is felálltak már a helyi védelmi erők, amelynek önkéntesei az új vezetésnek tettek esküt, tovább növelve a helyi fegyveresek létszámát.

Az önkéntesek az orosz hadsereg korábbi flora mintás egyenruháját viselik, és mintha orosz gyártmányú Ak 74-es gépkarabélyokkal szerelték volna fel őket.

Véleményem szerint a helyi fegyveresek száma azért nőtt, mert idáig a "hivatalos" szervek mellett civil önkéntesek is láthatóak voltak. Valószínűleg őket öltöztették be, és fegyverezték fel ezzel a lépéssel.

A félszigetre időközben bevagonírozva vagy közúton megérkeztek a rakétás tüzér csapatok is. Több S-300-as egységet és Kamaz alvázon lévő Pantsir üteget, illetve telepített radar állomásokat is felállítottak a környéken.

A rakétás tüzérséget nem csak légvédelmi egységek képviselik, hanem BM 27-es és BM-30 as sorozatvetők is. Ezeket mindkét oldal a félszigetre illetve környékére vezényelte.

Az ukrán hadsereg diszlokációja alapján elmondható, hogy az erők nagyobb részét közép illetve nyugat Ukrajnában állomásoztatják. A keleten és délen lévő alakulatokat mind mozgósították, ezek vagy a félsziget északi bejáratát zárják el, vagy a keleti határ felé tartanak.

Mintha nem lenne elég baja az ukrán hadseregnek, még a mozgásukat is akadályozzák. Legalább két alkalommal is Kelet Ukrajnában civilek torlaszolták el a hadoszlopok útját, és kényszerítették őket megállásra, miközben azok a keleti határra igyekeztek.

A félsziget északi átjáróját folyamatosan erődíti mindkét oldal. Aknamezőket, előretolt állásokat, sőt tüzérségi állásokat készítettek. Orosz oldalról D-30-as ütegek és Mysta önjáró lövegek érkeztek a területre, illetve a D-30-asokat már be is ásták.

Ezen felül vízi úton Bastion partvédelmi ütegeket szállítottak partra, amik mind az ukrán, mind pedig az amerikai haditengerészet hajó egységei számára is komoly veszélyt jelentenek.

A Krím félsziget északi része sík terep, amin két fő közlekedési útvonal vezet keresztül, továbbá egy vasút vonal is. Itt lehet látni ezt az ukrán harckocsit is beásva.

A provokáció mind orosz, mind civilek és "civilek" részéről állandó. Míg az orosz tengerészgyalogosok és légierő a körülzárt ukrán katonákat és az északi ellenőrző pontokat védőket zaklatja, addig kelet-ukrán nagyvárosokban tüntetésekre, sőt lövöldözésre került sor.

Ukrán oldalról egyébként állami szintén civil önkéntesekből toborzott nemzeti gárda felállításába kezdtek. Emellett a szélsőséges csoportok is hallatnak magukról, és törvényesnek nem nevezhető akciókkal hajtják az orosz média malmára a vizet.

A gárdisták kiképzését, a képek tanulsága szerint, a belügyi erők végzik, saját kiképzőbázisukon. A gépkarabélyok mellett olyan gyalogsági fegyverekkel is megismertetik őket, mint a PKM vagy az RPG-7-es.

Mindenesetre az ukrán állam részéről ez egy elég elkeseredett lépésnek tűnik, továbbá nem biztos, hogy az adott helyzetben a civil lakosság felfegyverzése bármi jóra vezetne. 

Ahogy látható a helyzet fokozódik, és ki tudja mikor éri el a csúcspontját. A körülzárt ukrán erőkhöz több alkalommal juttattak be utánpótlást, és némely esetben az ezt szállító egységekre rá is lőttek. Valószínűleg az újabb orosz csapatok érkezésével ez a lehetőség megfog szűnni.

Nem csak katonai erőket, hanem a közösségi szolgáltatások ellátáshoz szükséges járműveket is küldtek orosz részről. Tűzoltó gépjárműfecskendők, szemétszállítók, tartálykocsik és közút kezelő járművek kerültek lencsevégre.

Végezetül álljon itt egy lista, amelyet az English Russia állított össze a Krímben található stratégiailag fontos tényezőkről.

Update:

Közben a keddi napon a szimferopoli bázishoz, ahol az ukrán tengerészgyalogosok állomásoznak, "ismeretlen" katonai járművekkel több támadó érkezett, majd a bázis területére lépve két katonát meglőttek, egyikük meghalt, míg egyet összevertek.

Szerdán pedig a szevasztopoli ukrán flotta parancsnokságot vonták ellenőrzésük alá a helyi védelmi erő és az orosz hadsereg alakulatai. Az ott szolgáló ukrán tengerészek pedig összepakoltak, és elhagyták a bázis területét.



76 komment

Címkék: orosz russian ukrán krím

A bejegyzés trackback címe:

https://combatgear.blog.hu/api/trackback/id/tr275867566

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

apravetz 2014.03.21. 11:57:59

Az ukrán flotta eloszlása milyen?
Marad(t) még olyan egyáltalán, hogy ukrán flotta?
Költői:
Meddig tart vajon a cérna a paradox krími kettősség körül, az ukrán és orosz/krími egységek "furcsa nem háborúja"?
Illetve a májusi 25-re kiírt ukrajnai elnökválasztásig (lényegében az ukránok népszavazása lesz ez) vajon milyen utat választ a kreml annak megzavarásához, illegitim helyzetbe hozásához, esetleg az ország destabilizációjához?
Elégségesek a nyugati ún. szankciók bármilyen nyomásgyakorláshoz? Meg lesz az akarategység és kitartás a 3. fázishoz?

apravetz 2014.03.21. 12:03:28

"illegitim helyzetbe hozásához" vagy legyen inkább "illegitimként való feltűntetéséhez"

Apropó:
Nem mintha jeletősége lett volna a 80% körül orosz etnikum miatt, de az megvan, hogy oroszországból importáltak szavazókat és Sevasztopolban a sikerült egész tűrhető, mintegy 120%-os részvételt produkálni a nagy buzgalomban?
Kicsit olyan sztalin-korszak flashbackem volt.. Nem választás, szavazás, de minenki lelkes és örül. Természetesen így is van. De akkor miért?

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2014.03.21. 14:40:13

@apravetz: Az ukrán flottáról az oroszok azt nyilatkozták, hogy elképzeléseik szerint az idővel a saját flottájukhoz kerül.

Valószínű ezért nem akarják őket kiengedni a kikötőből, és ezért sülyesztettek el hajókat is, amiket nem két nap kiemelni.

apravetz 2014.03.21. 16:06:09

@Combat Gear Admin:
Szóval a gázmezőkön és minden egyéb mellett még egy flottát is loptak maguknak, grátisz.
Akkor én kérek elnézést..

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2014.03.21. 16:51:04

Azért abból a flottából a legkomolyabb harcértékkel rendelkező egységet 95-ben akarták kidobni, majd orosz segítséggel renoválták.

De igen, amúgy pofátlan.

Hajók mellett egy légibázist is rekviráltak, amin az ukrán gépek ott maradtak, és a partvédelmi erők ütegeit is lefoglalták.

apravetz 2014.03.21. 17:09:57

@Combat Gear Admin:

Pedig kalózvadászatra azért még jók voltak a flotta egységei, úgy rémlék megfordultak az Ádeni-öböl környékén ők is.

Konkrétan úgy tűnik lenyúltak gyakorlatilag mindent.
Plussz megemelték a gázárakat, benyújtottak minden létező számlát még. Bár utóbbiak kölcsönösen történetek, de úgy vélem se a 80(?!)mrd usd ukrán, se a -múlt héten még tízen-egynéhány, most már - 20mrd usd orosz követelésből nem fog látni egyikük sem sokat a végén.

ihasz laci 2014.03.21. 20:11:36

lentrol folfele a harmadik kepen, ahol a halalfejes zaszlo alatt fegyverkezik a nep. valaki felismerte a kepen a bal szelen lathato fegyvert (amelyikkel felfele celratartanak) es a mellete lathato bullpup rendszeru fegyvert?

recon71 2014.03.21. 21:56:23

@XJ8: Iztaeli Tar-21 ahogy Dudi is írta és szintén izraeli Negev golyószóró. Én is meglepődtem a képen. Ezek,hogy kerültek oda? Az izraeliek villámgyorsan odamentek fegyvert árulni?

recon71 2014.03.21. 22:02:49

@Combat Gear Admin: @apravetz: Egyetértek,a lenyúlások nem vetnek jó fényt az oroszokra. Elég pofátlan húzásnak tűnik így elsőre.

Én arra vagyok kíváncsi,hogy Ukrajna mire készül? Kirobbantja a harmadik világháborút? Mert most úgy tűnik,mintha arra készülne,hogy harcolni fog és szerintem arra alapoz,hogy akkor a nyugat kénytelen lesz neki segíteni,hogy megtartsa a tekintélyét. Veszélyes játék ez!

recon71 2014.03.21. 22:11:40

@XJ8: Jobban megnézve azt a képet,3 Tar-21 is van ott,úgyhogy nem véletlenül került oda 1-1 példány. Nekem nagyon fegyverárusításnak tűnik.

@apravetz: @Combat Gear Admin: Beugrott valami a múltból! A Szovjetúnió széthullásakor úgy emlékszem,hogy az oroszok igazságtalannak tartották a katonai eszközpark szétosztását. Főleg az Ukrajnához került szerintük aránytalanul sok minden. Nem tudom,hogy volt az osztozkodás,de az tény,hogy nyugati határuk felé több minden volt jóval,hisz arról volt várható a veszély. Ha úgy volt az osztozkodás,hogy azt kapták az ukránok ami a területükön volt,akkor tényleg aránytalanul sokat kaptak. Lehet,hogy most emiatt is törleszteni akarnak az oroszok?

apravetz 2014.03.22. 10:30:57

@gyula0910:

III. VH? Ezt Te sem gondolod komolyan ugye?
Másrészt meg nem az ukránok nyomultak be egy másik, szuverén országba, tehát nehéz lenne őket agresszióval vádolni, a krími passzivitásuk okán pedig leginkább az ellenkezőjéről tettek tanúbizonyságot..

Megint csak azt tudom mondani, hogy az osztoszkodásról is moszkvában tárgyaltak, ahogy a területekről is. Arról már nem az utókor tehet, hogy sok volt a vodka és pár apróság felett átsiklottak.
Másrészt a most a kreml wcjében lehúzott budapest memorandum miatt nem Ukrajna a világ 3. legnagyobb atomhatalma, merthogy cca. annyi atomfej járt volna neki a szovjet örökségből.
Sőt, még a Kuznyecov hordozó is az ukránoknak járt volna. Ehez is egy érdekes történek a szép putyin-landből:
„A katona egy ellentengernagy és egy admirális idei öngyilkosságát idézte fel. Mindketten megfelelő gyógyszerek hiányában érzett szenvedésükre hivatkoztak búcsúlevelükben. Pedig a januárban öngyilkosságot elkövetett Jurij Usztyimenkónak az orosz hadiflotta is hálás lehet: 1991-ben lényegében ellopta az ukránok orra elől a Kuznyecov admirális repülőgép-hordozót, amely a függetlenné váláskor Ukrajnához került volna. A 61 ezer tonna vízkiszorítású hajó a mai napig az egyetlen repülőgép-hordozója az orosz haditengerészetnek."

ihasz laci 2014.03.22. 11:58:13

@gyula0910: nekem ez eleg ertelmetlennek tunik. marmint, hogy valami frissen besorozott milicistakat vagy gardistakat uj fegyverekkel latnak el, nincs nekik eleg ak raktaron amit kioszthatnanak nekik? miert nem a regularis csapatokak latjak el ezekkel az uj dolgokkal?

dudi01 2014.03.22. 13:45:18

@XJ8:

Lőszer nincs hozzájuk(TAR-21) az ukrán haderőben így értelmetlen lenne a kiosztásuk és az új fegyverhez át kéne dolgozni a harceljárásokat is.

Horazon 2014.03.22. 14:40:50

@dudi01: Fort gyártmány, ukránok licencbe nyomják IWI logo helyett háromszöggel, egyedi optikával, meg kicsit módosított elektronikával.

ihasz laci 2014.03.22. 15:23:56

@dudi01: milyen jol fognak majd kinezni egymas melett. a regularisok a regi ak-val meg ezek a kaloz zaszlos szabad csapatok az uj es modern fegyvereikkel:)

dudi01 2014.03.22. 15:37:24

@Horazon:

Attól,hogy gyártják még nincs hozzá lőszer a hadseregnél.

Horazon 2014.03.22. 15:53:13

@Horazon: Az egyel korábbira reflektáltam. Nem árulnak ott "gyorsba" semmit és szigorúan véve nem izraeli a fegyver sem. A többi kóser.

recon71 2014.03.22. 16:30:42

@Horazon: Nem is tudtam,hogy ezeket az ukránok is gyártják. Az izraeliek ennyire jóban vannak az ukránokkal? Nem baj,csak meglepődtem,de 1 Ephod szerű,de terepszínű málhamellényt is mutogattak nem túl régen,hogy az lesz az új ukrán málhamellény.

@apravetz: A világ nem akar 3. vh-t,de ha az ukránok nem törődnek bele a Krím elvesztésébe,akkor ők kirobbanthatják.

És ismét,Koszovó precedens volt,mert kiderült,hogy attól,hogy 1 terület 1 szuverén országé volt,attól még elvehető lett. Ha az egyik megtehette,akkor a másik sem tett nagyobb bűnt.

dudi01 2014.03.22. 17:42:22

@gyula0910:

Miért is lenne világháború,hogy ha a szétesés szélén álló ukrán haderő rátámadna az oroszokra akik koránt sincsenek a szétesés szélén sőt..

dudi01 2014.03.22. 18:44:24

@gyula0910:

Ez egy karabély nem atomrakéta...Nem kell hozzá barátság csak pénz!

apravetz 2014.03.22. 19:13:34

@dudi01:

Oroszország már rövid- és középtávon többet veszít már így is, mint amit nyer. Lehet tapsolni nekik (azért csak ésszel!), de attól még a krml sem fogja pattanásig feszíteni a húrt, pedig Kelet-Ukrajna már az a szint lenne. Ráadásul hiába szedálta le magát tétlenre Ukrajna, ezt esélyes, hogy nem tudnák egy sima bevonulunk-elcsatoljuk szinten megoldani.
Ukránokat nem kell lesajnálni: 54-ig fojtattak intenzív gerillaháborút a birodalom szívében.

@gyula0910:
Koszovó a nagy libling precedensed?
Mit szólsz a Szudéta-vidékhez? Sokkalta tökéletesebb analógia :)
Putyin személyisége is inkább arra hajaz, mint Hashim Thaçira ;)

dudi01 2014.03.22. 19:56:19

@apravetz:

Miért is?Az UNIO vezető gazdasági hatalmának Németországnak(és még egy halom más országnak akár Európában is)az egyik legfontosabb gazdasági partnere és a németek ki is jelentették,hogy nekik fontosabb Oroszország mint Ukrajna(ami nem is csoda hisz Ukrajna egy nagy területű de annál jelentéktelenebb ország).De a franciák sem mondták föl a katonai partnerséget az oroszokkal..

apravetz 2014.03.22. 21:45:33

@dudi01:

Nem kenyértörésről van szó, bár még arról is lehet. Egyelőre még senki nem zárt ki semmit - már ami a gazdasági vonalat illeti.
De nem olvasod a gazdasági híreket akkor nagyon: már eddig dollár-százmilliárdokba volt az elmúlt pár hét az orosz államnak és gazdaságnak. Az előrejelzések pedig még rosszabat jeleznek, az idei recesszió pedig már most borítékolható

dudi01 2014.03.22. 22:05:03

@apravetz:

Az,hogy rövidtávon kedvezőtlenek a mutatók nem fogja földhöz vágni az oroszokat amíg ilyen magasan vannak az energiahordozók árai amiket nem mellesleg Európába exportálnak jelentős mennyiségben.Az amik könnyen magyaráznak szankciókról hisz nekik nem sok közük van az orosz gazdasághoz és fordítva de Európa 1000 szállal kötődik az orosz gazdasághoz így nekik hosszútávon nem érdekük a szankciók és a lényeg az,hogy hosszútávon megérje nem pedig 1-5 éves távlatokban!

dudi01 2014.03.22. 22:06:29

Merkel kizárta az oroszokkal való szakítást=az UNIO is kizárta...Tetszik nem tetszik gazdasági kérdésekben a németek szava döntő Európában!

apravetz 2014.03.22. 23:07:30

@dudi01:
Soha, senki nem akar lóvét bukni, de főleg nem egy válság után.
Most ez a helyzet, mindenesetre a Rheinmetall 200 mio eurós oroszországi kiképzőközpont beruházását pl azonnal leállították.
Hogy lesz-e 3. azaz gazdasági fázis, és az milyen lesz, az első sorban Putyin további hozzáállásától, vagy esetleges további lépéseitől függ majd. De előzetesen már meggyúrtak rá mindenkit politikai szinten Washingtonban és Brüsszelben.
A kapcsolatok viszont alapvetően változtak meg, és nem csak politikailag. A jobbára még csak kialakulóban lévő pozitív befektetői hangulat Oroszországgal kapcsolatban nagyon kedvezőtlen irányt vett - jelentős töke hagyja el az országot, és nem csak a külfüldi, de a hazai is. Ezt sem lehet figyelmen kívül hagyni, és ezek nem két nap alatt allnak helyre a legpozitívabb további fejlemények hatására sem.
További deklarált cél, az orosz energiafüggőség megszüntetése. A palagáz az USA-t az elsőszámú gázhatalommá tette, cseppfolyósítani is korlátlan mértékben tudja, az LPG-tankerek pedig rendelkezésre állnak: innentől az EU és USA max egymás zsebébe teszi a lóvét, míg az oroszoknak ez az export jelenti a valutabvetételeik 2/3-át!
Konkrétan nekik éltetőbbek azok a gázvezetékek , mint a keleti EU tagállamoknak. Ráadásul nem is tudnának mit kezdeni a gázzal, mert nem képesek eljuttatni az ázsiai felvevőpiacokra.
Na ezért mondják a szakértők, hogy az orosz gazdaság szerkezete erősen torzult, instabil, és hosszú távon fenntarthatatlan.
Az EU és német exportot -nagyon kis túlzással -Kelet-Ázsia bármikor szívesen felveszi.

Nincs olyan mértékadó szakértői elemzés, amelyik ne tenné egyértelművé, hogy amíg a nyugat (elsősorban az EU-keleti tagállamai) vonakodnak gazdaságilag komoly szintig vinni a kérdést (amit a krml is érzékel és keményen rá is játszik), addig valójában igazi veszteni valója Moszkvának van. Pillanatok -mondjuk egy év- alatt simán 3-6, vagy még több %-ot zuhanhat a jelenlegi épp 0 %-on vegetáló GDP, amit már az átlagemberek is keményen megéreznének (főleg, hogy a konjunkturából is picit egyelőtlenebbül jutott nekik) ami azért hamar veszélybe tudja sodorni a vezetők népszerűségét, még egy ínséghez szokott/edződött országban is.

GépBalta 2014.03.22. 23:15:35

@apravetz: A szudéta vidék valóban tökéletes analógia erre a problémára. Ha emberek nagy csoportját különféle nemzetközi jogokra hivatkozva arra kényszerítenek, hogy egy idegen állam tagja legyen, az komoly feszültségekhez vezet. Én reménykedem egy kicsit, hogy a krími példa bebizonyítja majd, hogy békésen, demokratikusan, komolyabb összetűzések nélkül is meg lehet oldani európa nemzetiségi problémáit. Talán senki sem tekint nácirasszistának, ha az mondom, hogy inkább egy népszavazás, mint egy tengerentúli afroamerikai úriember döntsön ilyen kérdésekben.

apravetz 2014.03.22. 23:31:52

@GépBalta:

Korrekt, de itt sem a népszavazás DÖNTÖTT, hanem Putyin és a fegyveres bevonulás.
Részemről nem az erőből új határok rajzolásában, hanem a határok lebontásában hiszek. Európában mindenképp. Persze nem mondom, hogy erre minden ország és minden ember elég józan- és kulturált módon felkészült.
A krímihez hasonló, nemzetközileg ennyire elutasított események soha nem szoktak jóra vezetni - a történelemben sokszor voltak ilyesfajta baljós előjelek nagyobb viharok előtt.

Amúgy inkább egy ex-kgb-s oligarcha, mint egy tengerentúli afroamerikai? Hát én nem tudom

dudi01 2014.03.23. 00:00:57

@apravetz:

A palagáz jól hangzik csak épp méregdrága idehozni és kitermelni is ahhoz képest ami most van.Ezen kívül a németek építenek egy északi vezetéket ami számomra nem azt mutatja,hogy beakarják szüntetni.
Az oroszok olaját és gázát Kína egy az egyben megvenné ha egyik napról a másikra nem venne az oroszoktól gázt vagy olajat Európa szóval közel sincsenek annyira ránk szorulva mint mi azt hisszük ellenben fél Európában nem lenne gáz meg olaj ha az oroszok elzárnák a csapokat...
Amikor egy német kancellár kerek perec kijelenti,hogy neki Oroszország fontos vagy a francia hadiipar magyarázkodni kényszerül miután az oroszok csúnyán néznek egy kijelentés (konkrétan kétértelmű nyilatkozatot tett a DCNS a Mistral üzletről)miatt akkor senki ne beszéljen komoly szankciókról vagy kapcsolati rendszerek átértékeléséről!Nem táncol úgy Európa ahogyan az oroszok fütyülnek és fordítva sem de be kell látni,hogy 1000x fontosabb a jó kapcsolat az oroszokkal Európa számára mint,hogy összevesszenek egy jelentéktelen csődtömeg állam miatt.Egyedül az amiknak fontos Ukrajna(nekik is csak azért mert jó helyen van)és csak ők erőlködnek a szankciókkal de nem lesz itt semmi komoly a választások évében(még gyengén komoly szankciók sem nem hogy háború)mert ilyenkor odaát ez az elsőszámú prioritás!!!

dudi01 2014.03.23. 00:17:37

*
ami számomra nem azt jelenti,hogy eb akarják szüntetni... ...az orosz függőséget.

Csak ez lemaradt.

dudi01 2014.03.23. 00:26:51

Amúgy milyen szankciókat vagy háborút vártok egy állandó BT tag ellen?

venturaea 2014.03.23. 02:15:50

@apravetz: jókat írsz csak sajnos nagyon egyoldalúan gondolkozol és ez befolyásolja a tisztánlátásodat. Az afroamerikai úriember -akit te jobban tisztelsz mint az exkgb-s orosz úriembert-jelenleg több országban írtja a civileket mint amennyit egy átlag amerikai polgár be tudna jelölni egy vaktérképen. Ne legyenek illúzióink a világ két legnagyobb fegyverexportőre feszül egymásnak tehát nincs jó és rossz. Ja, és a mi faxunkal verik a csalánt mert az ugye egy pillanatig sem kétséges, hogy mi fogjuk a végén kinyögni a cehhet...

recon71 2014.03.23. 05:14:33

@dudi01: Azért lehetne világháború,mert ha valaki most elkezd lövöldözni,akkor a másik is visszalő és kitörhet a totális háború. És nem tudom,hogy a nyugat hogyan segítene be Ukrajnának,ha nagyon eldurvul a helyzet,lehet haderővel is,és kész a világháború.

@apravetz: Nem vagyok a gazdasági témák szakértője,de azért már láttam pár műsort pld. a BBC-n,arról,hogy az amerikai gazdaság mennyire instabil,mennyit kell dolgozniuk azon,hogy ne omoljon össze. Az nem igaz,hogy Kína hitelez neki?

És megjegyzem,hogy Oroszország ezzel a húzással olyan tekintélyt szerzett,hogy az egész világgal szembe mer és tud szállni,és megmutatta,hogy olyan erős,hogy nem tudnak vele mit kezdeni,hogy egyszerre visszanyerte a régesrégi tekintélyét,és ebből nagyon sokat lehet profitálni.

@venturaea: Nagyrészt nagyon egyetértek veled! Kivéve abban,hogy én reménykedem,hogy az az afroamerikai úriember nem csak azért háborúzik,mert haszna van belőle,hanem mert nincs más választása. Főleg,hogy a mi katonáink is neki dolgoznak.

GépBalta 2014.03.23. 10:20:30

@apravetz: Ha nem lett volna fegyveres bevonulás nem lett volna népszavazás. Kérdés, hogy egy vitatható tisztaságú népszavazás jobb e mint semmiféle népszavazás? Véleményem szerint, ha nem is tökéletes, de azért jobb megoldás. Ezt csak az bizonyíthatná, ha sikerülne az átmenetet etnikai villongások, vagyonelkobzások és egyéb atrocitások nélkül megoldani. Én nagyon remélem, hogy a helyzet nem eszkalálódik nyílt fegyveres konfliktussá!

dudi01 2014.03.23. 11:18:30

@gyula0910:

Azt kellene megérteni,hogy Ukrajna egy jelentéktelen ország az oroszokat leszámítva mindenkinek.Ahol még kicsit is van jelentősége az az USA de nem annyira,hogy háborúzzanak érte ENSZ hozzájárulás nélkül a választások évében!

apravetz 2014.03.23. 12:17:14

@venturaea:

Ezen a blogon is kifejtettem már, hogy abszolute nem vagyok barack úr híve (sem), épp ellenkezőleg. Egy csomó dolog a világban azért vesz viharos (és ne legyenek illúzióink, számunkra sem előnyös) fordulatot, mert az USA koncepciótlanul kihátrált és politikai, gazdasági és katonai vákuumot hagyott maga mögött. Ennek egyik oka a válság, a másik amerika erejének elaprózása az elmúlt másfél évtizedben stratégiailag marginális irányokban.

@dudi01:
Nem teljesen értünk egyet, de ami lényeges, és tételesen tudom cáfolni:
(Részben és időlegesen, de akár évekig) palagázzal ellátni az EU-t nem éppen a legolcsóbb, de lenyelhető. Az olaj esetében pedig jóval kisebb a függés, ráadásul a közel-keleti termelőktől bármikor piaci áron pótolható.
Az orosz viszont hiába akarja eladni a gázt kínának (aki vidáman meg is venné, jelenleg ugyanis pl a drágább amerikai palagázt is kénytelen megvenni, mert kell neki) nem tudja eljuttatni.
(T.i. nincsenek vezetékek, és ott nem 1-2ezer km vezetéket kéne ám építeni, nem ilyen körülmények között, ami az árakban is éreztetné a hatását, szal nem véletlenül nem épültek meg eddig.)
Szakértői vélemények szerint egy esetleges "gázháború" eredményeképp az orosz gázkutak elfojtása jöhetne csak szóba.
Az Északi-áramlat megépítését kb évtizede határozták el, de az EU kevesebb, mint egy évtized alatt nagyjából a felére csökkenetette az orosz energiától való függőségét. A cél pedig nem ennek a teljes felszámolása, hanem egyrészt a további csökkentés és közös EU megállapodásokkal kiváltani a tagállami szeződéseket. Másrészt a több lábon állás más, megbízhatóbb szállítok bevonásával és az energiatermelési ágazatok nagyobb diverzifikációjával.
Senkiben ne legyen kétség, hogy a trend ennek az irányába vezet! Lehet, hogy ez nem pár év, lehet sok hülye van brüsszelben (is) de azért ennyire nem a saját ellenségük ők sem, nem szeret senki béna kacsát játszani.
A német exportban pedig nagyobb súllyal az orosz ipar által előállíthatatlan hi-tecet képviseli, ami máshová eladható, de oroszországnak nem feltétlenül egyszerűen beszerezhető.

@GépBalta:
Még nem futott le semmi, az ukránok csak tűrnek. A vagyonelkobzások már tények, főleg, hogy innentől az ukrán magánjogi aktusok is hatályukat vesztik. A netto egész életében gengszter Szergej Akszenyov regnálásától meg amúgyis mi jó várható lenne?

@gyula0910:

Nincs 3. VH! Világ- és atomhatalmak nem háborúznak egymással, ezt fogd már fel!
Ott volt a hidegháború ennél 101 foróbb pillanat, amikor nem lépték át a "vörös vonalat" nem éppen most fogják elkezdeni.

Amúgy globalizáció van! Mindenki 1000szállal kötöődik mindenkihez! Ez a 21.sz. kölcsönös elrettentése nem az atomfegyver.
Tehát lehet kína az amerikai állam legnagyobb hitelezőja, de amerika kína legnagyobb vásrlója is egyben. Egymásra vannak utalva!
És ez a pókháló beszövi az egész glóbuszt!

dudi01 2014.03.23. 12:32:03

@apravetz:

Csak szándék kérdése az orosz gáz Kínába juttatása(vezetéket építeni nem nagy dolog).Abban viszont nem vagyok biztos,hogy Európában mindenhol lenyelnék a marha drága palagázt az olcsó orosz helyett.

apravetz 2014.03.23. 12:53:49

@dudi01:

Rosszul tudod:

inforadio.hu/hir/tudositoink/hir-616687

hvg.hu/cimke/palag%C3%A1z

Hoppá, hoppá! Puff!

Orosz vezeték van Kelet-Ázsiába?
Nincs.
Hány év kiépíteni? 1-2? Nem. 6-8, vagy 10? Igen.

dudi01 2014.03.23. 13:46:40

@apravetz:

Meddig tart felszámolni az orosz gázt Európában?10 év?15?Eleve olyan kapacitású kikötő sincs Európában ami képes lenne kezelni akkora mennyiségű gázt amennyivel kiváltanák az orosz gázt ezen kívül megfelelő mennyiségű szállítóhajó sincs amivel el tudnák látni Európát...
Előbb kész lenne az a vezeték mint amennyi idő alatt kiépítenék az infrastruktúrát ami a palagázzal való ellátáshoz kell.
A pénzről nem is beszéltünk ami az infrastruktúra kiépítéséhez kell + ott van még a drágább gáz kérdése.
Nagyon jól hangzik ez a palagáz csak nulla a realitása.A palagáz jó részét az amik saját igényeik kielégítésére használják szerinted jutna kellő mennyiség Európába(fejleszteni ott is kéne hisz ott sincs meg az európai exporthoz kellő infrastruktúra)?

apravetz 2014.03.23. 14:01:53

@dudi01:
Látom lusta vagy olvasni.

Hányszor írjam le, hogy nem felszámolni akarják az orosz gázt, hanem visszaszorítani.
Az orosz gáz töredékébe kerülő palagáz EU-ba juttatása pedig nagyon is realitás, ráadásul nem is 10-15 év múlva. Kapacitást pedig gyorsan ki tud építeni az USA-EU. Szerintem biza el vagyol tévedve a transzatlati ipari-gazdasági potenciált illetően. Lehet sokat hallod, hogy Kína lesz mindenben a világelső 2050-re, de egyelőre az USA-EU adja kb a világgazdaság felét-2/3-át.

De szurkoljál persze továbbra is a ruszkinak!
De jól vigyázz mit kívánsz, mert magad is nagyon megbánod, ha esetleg valóra válik! ;)

apravetz 2014.03.23. 14:26:40

Plusz elfelejtettük az európai (főleg a lengyel feltárt eddig) palagázt, aminek a kitermelésébe a technológiával rendelkező amerikai cégek bevonása is lefutottnak tekinthető.
5,3mrd m3-re tehető, csak a lengyelek készlete.
A jelenlegi lengyel fogyasztást 300 évig fedezné..

dudi01 2014.03.23. 14:52:18

@apravetz:

Európa nem az államok itt nincsenek óriási lakatlan területek ahol kedvünkre kitermelhetjük a palagázt mint odaát...Ha tudod,hogy hogyan bányásszák a palagázt akkor rájössz,hogy lakott területek környékén nem túl bölcs dolog a kitermelése.

apravetz 2014.03.23. 15:01:15

@dudi01:

Áttekinthető tanulmány magyarul a földgázpiac helyzetéről:
www.mket.hu/alapanyagok/XVI_konferencia/eloadasok/dr-molnar-laszlo.pdf
Segítek, ha nem érdekel a sok sallang, akkor a 18-19. oldalakra hívnám fel elsősorban a figyelmet.

Stratégák eléggé fel lehettek készülve bármilyen orosz gázhadviselésre, és 2009-óta erősen épülnek ki az alternatív megoldások, csökkenő gázkereslet és alternatív energiatermelési módok mellett, amúgy még csak 2éves a palagázboom, de már forradalmat indított be!

apravetz 2014.03.23. 15:09:24

@dudi01:

Szerintem jól tévedek, hogy nem vagy bányamérnök.
EU környezetvédelmi jogszabályoknál vajon van szigorúbb a világon?
Ahol megcsinálják vajon rendben lesz? Igen.
Kérdés?

recon71 2014.03.23. 16:01:06

@apravetz: Legyen igazad,én is minimális esélyt adok rá,de ha elkezdenek lövöldözni és túlkapások is történnek,az láncreakciót vált ki és nagyon eldurvulhat. És ha Oroszország ezek után egész Ukrajnát elfoglalja,hisz azt is Oroszország részének tartják most is,akkor sem avatkozna be a nyugat? Szerintem még akkor sem és máris ott vagyunk,mint a II.vh-nál. Biztos van még olyan terület amire az oroszoknak fáj a foguk.
Másrészt ez most a nyugatnak nagy presztízsveszteség,hogy packázhatnak vele,míg az oroszoknak meg hatalmas tekintélynövekedést hozott. A nyugat ezt sem hagyhatja a végtelenségig,mert nevetségessé válna és az sokmindenre kihatna.

recon71 2014.03.25. 00:48:28

Aki tud angolul,lefordíthatná,mit írnak! Az M4-eses katona orosz?

recon71 2014.03.25. 04:38:28

Ebben a videóban meg a fenti tavoros,negeves fotó eseménye látható valahol 2 perc után. Más érdekes fegyverek és extrák is feltűnnek a felvételen.
www.youtube.com/watch?v=0FF03oC5zno#t=225

Barnigear 2014.03.27. 21:25:21

apravetz 2014.03.21. 12:03:28

"Kicsit olyan sztalin-korszak flashbackem volt.. Nem választás, szavazás, de minenki lelkes és örül. Természetesen így is van. De akkor miért?" - ez szép, lényegre törő.
Egyébként a Szudéta vidék nagyon jó példa; az egyik fél ott is legitimitást és mozgásteret próbált szerezni, míg a másik a nyílt konfrontáció lehetőségét akarta kizárni.

gyula0910 2014.03.22. 16:30:42

"A világ nem akar 3. vh-t,de ha az ukránok nem törődnek bele a Krím elvesztésébe,akkor ők kirobbanthatják." - Ez nem a 3., hanem a 4. vagy 5. lenne; egyrészt. Másrészt ezt csak az oroszok robbanthatják ki, ennek a játéknak EZ a lényege: mindenki más ódckodik tőle, ők láthatóan nem. Volt már ilyen...

recon71 2014.03.27. 21:45:26

@Barnigear: Lényegében egyetértek. Az oroszok sem akarnak háborút,csak mernek kockáztatni a saját érdekükben. Ha az Ukránok háborúzni kezdtek volna,az áthúzta volna a számításaik és az elég nagy gebaszt is okozhatott volna.

Barnigear 2014.03.27. 22:09:15

gyula0910 2014.03.27. 21:45:26

Nem, nem értünk egyet: szerintem nem blöffölnek: szerették volna kiprovokálni az ukránok fegyveres válaszát. Újból meg fogják próbálni. Nekem úgy tűnik az ukránokon múlt, hogy nem lett belőle nyílt fegyveres konfliktus.
---
"Az oroszok sem akarnak háborút,csak mernek kockáztatni a saját érdekükben." - mégis mit kockáztatnának?

recon71 2014.03.27. 22:26:19

@Barnigear: Mit kockáztatnának? Megkockáztatták,hogy háború tör ki,mint már párszor meg is történt korábban,ráadásul ez még el is fajulhat. De kockáztattak,mert azt sem tudhatták,hogy a nyugat gazdaságilag mennyire is árt majd ezért nekik.

Mi érdekük fűződött volna ahhoz,hogy az Ukránok rájuk lőjenek? Ha csak nem az,hogy akkor lerohanhatják és elfoglalhatják egész Ukrajnát.

Azért kíváncsi vagyok,hogy a puccs résztvevői nem e bánták meg,hogy megdöntötték a kormányt,csak az oroszok melletti döntésük miatt? Vajon megérte? Oda az ország 1 része és a gazdaságnak is végleg betett.

Barnigear 2014.03.28. 14:22:18

"Mit kockáztatnának?" - Semmit, mert tudva tudják, hogy rajtuk kívül senkinek sem kell egy háború. Ha valójában még nekik sem kell, akkor maguknak is hazudnak.
"Azért kíváncsi vagyok,hogy a puccs résztvevői nem e bánták meg,hogy megdöntötték a kormányt,csak az oroszok melletti döntésük miatt? Vajon megérte? Oda az ország 1 része és a gazdaságnak is végleg betett." - Az áldozatnak mégis mit kellene megbánnia? Másrészt az nem puccs volt, lévén Ukrajna függetlensége is csak formális volt. Most szeretne tényleg független lenni (ugyan miért is?); ezért jól sárba tiporják.

recon71 2014.03.28. 23:35:05

@Barnigear: Magyarországon,a magyar Tv-n a hozzáértők,még a tüntetések kitörése előtt megmondták,hogy Ukrajna sokkal jobban függ Oroszországtól,mint az EU-tól valaha is fog. Megmondták,hogy az oroszok elleni döntés nagyon odavágna,főleg gazdaságilag,és íme ez is lett. Ha a tüntető tömegnek az elején elmondják,hogy milyen megszorításokat kapnak majd,ha az EU-hoz jobban kötődést válasszák,vajon akkor is így döntöttek volna?
Az már csak hab a tortán,hogy az ország 1 részét is elvitték az oroszok.

Barnigear 2014.03.29. 00:08:32

gyula0910 2014.03.28. 23:35:05

Persze, csak a 'hozzáértők' egyöntetűen elfogadnák (adott vitahelyzetben), hogy eddig még mindenki megszenvedte ha megpróbált az oroszok szorításából kikecmeregni; pl. a balti államok is anno. Nem hülyék az ukránok, tudják hogy mit vállaltak, és nem kérnek abból amit az orosz fennhatóság jelent. Nem értem hogy mit nem lehet ezen érteni (?).

recon71 2014.03.29. 00:20:35

@Barnigear: Itt nem az oroszok szorításáról van szó,hanem az oroszok által adott kedvezményes energiahordozókról és hatalmas piacról. Ezt az EU soha nem fogja pótolni. Ismétlem,a szakértők szerint!
A nyugat most ad valamennyi hitelt,ami semmire sem elég-a szakértők szerint,de kitétel rengeteg ember elbocsátása az állami szférából és az árak jelentős emelése. Pld. 50%-al lesz drágább csak a gáz!

Azt orosz szorítás alatt mit értesz?

recon71 2014.03.29. 00:25:13

@Barnigear: Komolyan nem tudom,hogy az oroszok eddig hogyan tették rosszá az ukránok életét,hogy avatkoztak be a belügyekbe,hogy attól rosszabb lett az élet? Ezekről nincs infóm,azért kérdem. Csak azt tudom,a TV-s "okosok" után,hogy gazdaságilag Oroszország nagy segítség volt.

Barnigear 2014.03.29. 08:30:59

"Azt orosz szorítás alatt mit értesz?" - na innentől kezdve értelmetlen a diskurzus, mivel nyilván való dolgokat nem akarsz tudomásul venni, pl. a nyílt erőszakot.

Ez meg már csak a hab a tortán:
"Komolyan nem tudom,hogy az oroszok eddig hogyan tették rosszá az ukránok életét,hogy avatkoztak be a belügyekbe,hogy attól rosszabb lett az élet?" - nézz utána két ephod ima között.

recon71 2014.03.30. 07:08:12

@Barnigear: 1 normális ember ilyenkor leírná,a tényeket amiket tud!
Nem nem akarom tudomásul venni,hanem erről nem hallottam semmit. Épp ezért világosíts fel,hogy halljak róla és higgyek neked,hogy ne csak azt gondoljam megint,hogy beszélsz a vakvilágba,minden konkrét tudás nélkül!

A puccs előtt milyen nyílt erőszak volt az oroszok részéről? Nem hallottam semmit róla. Pont az ellenkezőjét hallottam,hogy nyalták az ukránok seggét a bázisaik és az ott élő oroszok miatt.

Az "okosok" állítják,hogy az oroszok jobbá tették a puccsig az ukránok életét,a kedvezményeikkel és a piacukkal. Ezzel is "kedveskedtek" az Ukránoknak,hogy 1 szövetséges ország legyen mellettük. Ha máshogy gondolod,akkor az tényleges szakértőket is világosítsd már fel!

Kullancs1983 2014.03.30. 11:44:44

@gyula0910: Aki kiszolgálja az orosz igényeket az tejben-vajban fürödhet, aki ellenzi, azt eltapossák. Korrupció, urambátyám-rendszer, szegénység, mert mindent szétlopnak... Ismerős? Csak azt hiszed! És ha valakinek ez nem tetszik, netalántán a szavát is felemeli annak annyi. Kirúgják, lecsukják. De törvényesen megválasztott legitim kormány van, és olcsó a gáz. Ha azt hiszed az EU-ban rossz, költözz ki pár évre valamelyik nem EU-tag szomszédba.

recon71 2014.03.30. 16:46:01

@Kullancs1983: Hidd el járok,jártam ilyen körökben itthon és ugyanezt tapasztaltam! Lehetsz akármilyen okos,szép,akármilyen jót kitalálhatsz,ha nincs haszna 1 bizonyos körnek belőled,esélyed sincs. Akartam is írni,hisz nálunk is ugyanez van,de nem éltem ottkint,elképzelhető,hogy igazad van és kint ez durvább,sőt valószínű!
De ha az az ára,hogy maradjon munkám és megéljek,inkább legyen orosz befolyás! Szokták mondani,hogy a szabadsággal nem lehet jóllakni.

Kullancs1983 2014.03.31. 16:43:37

@gyula0910: Hidd el, sokkal durvább. Ehhez képest az EU igenis előrelépés, olyan amiért megéri szenvedni is valamennyit. Hogy mennyit, azt már ebere válogatja.

apravetz 2014.03.31. 19:18:51

@Kullancs1983:

Erre a szélmalomharc-jellegű győzködésre szoktam volt lezárás-képpen írni, hogy akkor vajon miért nem özönlenek a gazdasági- és/vagy politikai menekültek a gyönyörűséges putyin-landbe, csak fordítva? Miért az USA/EU-ban és offshore számlákon parkoltatják a pénzüket (holott akár aktuálisan a hatalom "jó emberei"-nek számítnak sokan, ami aztán pont 1 nap alatt fordulhat 180fokot), ha otthon akkora jogbiztonság? Miért taníttatja a tehetős középosztály itt a gyerekeit? Miért ugyanők a legnagyobb külföldi ingatlanvásárlók pl Londonban?

Csórónak lenni nálunk és -a világ egyik legegyenlőtlenebb társadalmában- Oroszországban, ahol aránytalanul kevesek rendelkeznek a gazdasági javak aránytalan nagy hányadával ég és Föld

Végső esetben szoktam javasolni az oda költözést. Még senki nem mondta, ha kapjam be és holnap indul...

recon71 2014.03.31. 21:02:41

@apravetz: Valami olyasmit írtál korábban,hogy Nógrádi Györgyöt hallgassunk! Ezt tettem egész este és javaslom,hallgasd meg te is!!!
Hallgassd meg mit mond Koszovóról és az ukrán válságról,Szíriáról,a palagázról és mindenről.
Ugyanazt mondja mint én! Szerintem egyikünk sem ért a témához annyira,mint ő,én hallgatnék rá!

A csórók a jobb élet reményében mennek nyugatra,de 1000-ből 1-nek lesz jobb. Ezt Nógrádi György is mondja.

A gazdagok meg a luxus a csillogás-mert azért ebben jóval előrébb járnak még- és a változatosság miatt megy nyugatra. Dubaiba,Tahiföldre is sokan járnak.

recon71 2014.03.31. 21:05:52

@Kullancs1983: Ezt nagyjából én is így gondolom,csak azt nem hiszem,hogy olyan óriási a különbség,mint páran állítják. Meg,hogy ami a nyugatnak erény,ugyanaz az oroszoknak már rettenetes bűn.

@apravetz: Az ukrajnai oroszok is inkább Oroszországhoz csatlakoztak a nyugat helyett.

Barnigear 2014.03.31. 23:00:23

gyula0910:

Csak kiragadnék egyet a félreértés és csúsztatás határán billegő kijelentéseidből:
"Az ukrajnai oroszok is inkább Oroszországhoz csatlakoztak a nyugat helyett." - hát kérlek ennek az a reciproka, hogy akkor amikor még bábállamként üzemelt Ukrajna, na akkor miért nem akartak kiválni? Pedig hát mégis csak jobb lett volna nekik az anyaországban, mint annak az egyik bábállamában, összezárva az ukránokkal...
---
De hogy ne kelljen másnak, én lövöm le a poént: az új ukrán államot sok ukrajnai orosz és/vagy orosz anyanyelvű ukrán támogatja, sokan a katonák közül is. Példákat (nyilatkozatokat) találsz bőven a neten.

recon71 2014.03.31. 23:13:41

@Barnigear: Vannak persze kivételek,de ez csak minimális. A választásokon elsöprő volt az oroszokhoz csatlakozni szándékozók aránya,a kettő nagyon nincs arányban! A híradások inkább arról szólnak,hogy az ukrán sereg nagy része is átállt az oroszokhoz!

Barnigear 2014.04.01. 08:03:23

Persze hogy nem minimális, és persze hogy törvénytelen a fegyveres nyomásgyakorlás alatt kierőltetett választás, de nem arra válaszoltál amit írtam.
Meg a "nagy része" sem igaz.

Kullancs1983 2014.04.01. 16:07:57

@gyula0910: Hitvitákba inkább nem mennék bele, de nézz utána ha gondolod. Magyarországon sokat lopnak, és van korrupció meg szervezett bűnözés. Ukrajnában mindent ellopnak, a szervezett bűnözés és a korrupció pedig az egyetlen út fölfelé. Nem az érdekli ott sem az embereket, hogy EU vagy Oroszország, hanem hogy marad-e ez így, vagy ha lassan is, de változik. Jó, most persze oroszország közbelépésével az etnikai feszültség is élesedik...

apravetz 2014.04.01. 17:09:17

@gyula0910:

Az etnikai feszültség élezése, a jobb szektor szereplése épp a kremlnek jön kapóra (konkrétan a legszebb casus belli lenne a keleti karéj bekebelezésére is), nem pedig egy EU-ba ácsingózó, de szétesőfélben lévő, korrupt politikai-gazdasági elittel amúgy is megvert, (eddig)megosztott országnak.
Nem hiába állt neki az új kijevi hatalom felszámolni a jobb szektor és a majdani önvédelmisek milíciáit. Sajnos nem is egyszerű, meg nem is számít, ha az orosz titkosszolgálat akar, bármikor provokál/produkál Donyeckben, vagy Harkivban pár nap hőbölgést (persze ez fikció, csak a nyugat esküdhet össze fondorlatos módon, egy becsületes kgb-ezredes és szivarklubja ilyet nem tesz). De a krími példa és a 2010-es orosz katonai doktrína alapján végül is nem is kell semmi sem. Mai napig az a hivatalos verzió, hogy ott se voltak, sőt igazából még most se. Bár ezzel kapcsolatban azért láthatóan Moszkvában sem mindenki tudja, aki nyilatkozik, hogy épp mit kell hazudni.. Muhaha

www.youtube.com/watch?v=wUg-ci7jVkQ
19:34-től jönnek az összeesküvéselméletes beugratós kérdések (2db, remélt -legalább részleges- igazolásért). Az elsőben az idézett észt külügyér mondandóját "lecsacsiságozza", aztán a másodikra gyak. már válaszra sem méltatja, hanem elmondja, amit még egyáltalán el szeretne mondani a témában.

El kéne fogadni, hogy a Krím státusával Putyin 1999-es hatalomba lépésétől fogva teljesen elégedett volt, az orosz kisebbség hogyléte meg úgy érdekelte, mint kb engem.
Két dolog volt fontos eddig is és most is:
1.Az orosz politikai-gazdasági befolyás mindenáron fenntartása, ami gyak. töretlen volt a naracsos forradalomtól függetlenül is.
2.A szevasztopoli flottatámaszpont megtartása.

A 2. sikerült, gratula! Az 1. viszont bukta, ráadásul a foga fehérjének ilyen szép megcsillogtatásával hosszú időre. Gyak sikerült az euró-atlanti érdekszférába lökni Ukrajnát. Taktikai győzelem - stratégiai vereség.

A palagázról/olajról meg lehet sokat beszélni (nekem első kézből bánya- és geodéta mérnökökkel sikerült), de a számok magukért beszélnek, és nemhogy az EU-s, de a világ földgázpiacát rajzolja át már most.
Ne higgye senki, hogy akár a németeknek jó a Schrödertől örökölt orosz gázfüggőség (aki meglepő módon aztán a gazpromhoz ment zsíros nyugdíjas állásba): a jelentős csökkentése, illetve az energiatermelő ágazatok és ellátók diverzifikálása, a több lábon állás nyújtotta biztonságra törekvés eldöntött tény.

recon71 2014.04.01. 21:28:19

@apravetz: Az első résszel nagyrészt egyetértek.

Abban is igazad van,hogy ezzel a bátor és pofátlan húzással az oroszok elvesztették Ukrajnában a politikai-gazdasági befolyást. De az egész világ előtt hatalmas tekintélyre tettek szert,ott viszont nagyot nőttek és ez mindenre kihat.

A palagázhoz nem értek,de Nógrádi György szerintem többet tudhat róla,mint 1 mérnök,mert nagyon sok más mindennel összefügg még.

Nem találom a hibát Nógrádi úr beszédében,szerintem minden stimmel. Igaza van,hogy lecsacsiságozza az észt külügyminiszter mondandóját. Hogy jelenthet ki olyat 1 miniszter,amiről később azt mondja,hogy nem gondolta komolyan?

apravetz 2014.04.01. 21:56:19

@gyula0910:
Akkora lett a tekintélyük, hogy kőkemény 11 állam (ráadásul nem is akármilyen álomcsapat) támogatta a Krím lenyelését az ENSZ közgyűlésben:
Oroszo., Örményo, Belarusz, Bolívia, Kuba, KNDK, Nikaragua, Szudán, Szíria, Venezuela és Zimbabwe.

Minden tiszteletem Nógrádi prof.-é, de mit is mondott a palagázról? Azért van annyira bölcs, hogy gyakorta előrebocsátja, hogy Ő személy szerint mi nem. Pl nem bányamérnök és geológus. A többi meg üzlet, ráadásul nagyon nagy, az pedig megy a maga útján.

Szaniszló nevetséges zárókérdéseit pedig tény, hogy diplomatikusan, de egyértelműen figyelmen kívül hagyta. Nyilván, mert nem tartoznak egy szellemi súlycsoportba.

recon71 2014.04.01. 22:03:44

@apravetz: Annak,hogy ki támogatta a Krím lenyelését,semmi köze nincs a tekintélynyeréséhez.
A tekintély azt jelenti,hogy eddig nagyon nem számoltak az oroszokkal,most már fognak. Aki eddig nem mehetett a nyugathoz,az most majd az oroszokhoz fog menni. Mindenki akar tartozni valaki erőshöz,és ez nagyon sok mindenre ki fog hatni. A Putyin előtti oroszokon röhögött a világ,most már nem teszi.

apravetz 2014.04.02. 05:53:12

Nem mindenkit tisztelnek, akitől tartanak.
Nem csak rájuk igaz, de attól, hogy számolnak velük -mértékadó helyeken eddig is- nem nyertek többet, mint amit vesztenek.
Aki a saját, harmad-negyed akkora szomszédjánál is csak erővel, ott is csak a leggyengébb pillanatot kihasználva tud elérni valamit... Hát sok mindennel lehetett volna amúgy is nyomás alatt tartani Ukrajnát, mint arra a fenti utolsó percekben Nógrádi is rámutatott.

"Két dolog volt fontos eddig is és most is:
1.Az orosz politikai-gazdasági befolyás mindenáron fenntartása, ami gyak. töretlen volt a naracsos forradalomtól függetlenül is.
2.A szevasztopoli flottatámaszpont megtartása."

Moszkvai hatalomgyakorlás = kézivezérlés, másban nem is tudnak gondolkodni


süti beállítások módosítása